The Ride 2025, een terugblik exact een maand na de start
Normaal post ik niet heel veel hier, maar hiervoor maken we een uitzondering 😊 Een jaar geleden werd ik geinspireerd door
het verslag van verstappen33 over zijn ervaringen met The Ride 2024. Ik racefiets al sinds kinds af aan, ook in de bergen, maar de laatste jaren ontbrak het me aan een doel, zeker omdat mijn vrouw long covid heeft en veel minder fietst, en we dit ook vaak samen deden. Voorgaande jaren was het dus ca 1500km op jaarbasis, dus dat geeft een idee waar ik vandaan kwam.
Toen ik die post van verstappen33 had gelezen begon het toch te kriebelen bij mij, en in overleg thuis me in juli vorig jaar gewoon ingeschreven, met als gedachte: Ik kan toch nog gratis annuleren de komende maanden... Uiteraard gaat die datum dan ongemerkt voorbij, en zo zit je er dan ineens aan vast.
Ik heb me wel gerealiseerd waar ik aan begon, dus vanaf december ook serieus begonnen met trainen. Vanuit the ride werden er ook meerdere webinairs georganiseerd, over training, en over voeding, en daar veel inspiratie aan opgedaan. De training heb ik via de fondo app gedaan, waar een heel trainingsprogramma instond om je in 22 weken klaar te stomen. Dit programma heb ik ook rigoreus gevolgd, want de realisatie was echt wel binnengekomen dat er getraind moest worden, want anders wordt het echt heel erg afzien. Gezien mijn drukke werk, kids, en andere hobbies het trainen merendeel binnen op de trainer gedaan, met een goede FTP test als basis. Ik had het voornemen om in het voorjaar ook nog een keer wat bergen te gaan pakken, maar dat is niet gelukt, alle trainingskilometers zijn in zuidholland, noord holland, Utrecht en Zeeland gemaakt 😊. Dus met 3.5K kilometers aan training, zonder hoogtemeters, en 8 KG lichter dankzij al dat trainen, begonnen aan the Ride
Voor de busreis er naar toe, afgesproken met verstappen33 in het hotel om de avond daarvoor kennis te maken en een hapje te eten, was gezellig.
Busreis zelf ging vlot, en dus ruim op tijd aangekomen op de camping. Zaterdag een rustig oefenrondje gereden, in afwachting van de start op zondag.
Wel zaterdag met iemand die ik daar ontmoet heb, afgesproken om zondagochtend samen te starten, en dat bleek een fantastische keuze. We hebben de hele ride uiteindelijk met z’n 2en gefietst (of in grotere groepen), en uiteindelijk ook samen gefinished, maar ik loop op de zaken vooruit.
Eerste etappe was dus de befaamde stelvio. Wat ik al verwachtte, gebeurde, ik kan de hoogtemeters goed verteren, dus een schitterende eerste etappe gehad. Rustig gepaced op de Stelvio en die in 2:46 opgereden. De weg bergop was de week daarvoor net sneeuwvrij gemaakt, dus dat gaf imposante foto’s
Etappe 2 was ook nog flink in de bergen, van Pfunds naar Dorbin, met 3300hm. Onderweg echt heel slecht weer gehad, en veel regen en dus koud. Begreep na afloop da ca 70 mensen van de 300 deze etappe niet uit hadden gereden, en voortijdig waren afgestapt. Afgezien van de kou, goed doorgekomen
Etappe 3 was vooraf een makkie, 160km met maar 1900 hm. Droge start, maar daarna weer veel regen. Hier kreeg ik vanwege alle regen op dag 2 en al het schuren van de fietsbroek behoorlijk last van mijn linker lies... 135 km gereden, maar toen zoveel last gekregen, dat ik het laatste stuk in de bus ben gaan zitten. ’S Avonds naar de medische dienst, veel zalf gehaald en hopen op betere tijden. ’S Avonds tijdens de avondbriefing gehoord dat etappe 4 wat extra omleidingen kreeg, en boven de 200km uit ging komen, met 2600hm.
Etappe 4 gestart, en ik had echt goede benen. Vanaf het begin een goed groepje gevonden, en tot de eerste verzorgingspost goed aan kunnen haken. Daarna met z’n 2en rustig doorgereden naar VP2. De laatste 30 km waren vrijwel vlak, en daar weer een groepje gevonden waar we aan konden haken. Ik had het nooit verwacht, maar dan heb je al 3 dagen daarvoor gefietst, en die dag zelf al 170 km gehad, en dan alsnog met 35+ in het uur ergens aanhaken.... Dat trainen was wel ergens goed voor 😉 Uiteraard bleef het regenen die dag, dus dat was wel minder
Etappe 5 had ik echt een complete off day, in combinatie met aanhoudende liesproblemen en totaal geparkeerd staan op een makkelijke berg, al op VP1 gestopt. Die tijd die over was op de camping geprobeerd kleren te drogen, en vaseline te kopen voor alle beschadigde huid
Etappe 6 was een relatief makkelijke etappe, dus die gewoon uitgefietst. Uiteraard weer de nodige regen. Hier had ik het ’s avonds zo gehad met het vooruitzicht op nog 2 dagen regen dat ik mijn vrouw heb ge-appt, om uit te zoeken hoeveel tijd het haar zou kosten om mij op te halen

.... Duurde te lang, dus dat maar niet gedaan
Etappe 7 weer slecht weer, en door de Ardennen met een kapotte lies is niet alles. Ook hier weer op VP2 eerder de bus genomen
Etappe 8, die uiteinlijk gewoon op karakter naar huis gefietst. Eindelijk ook wat beter weer, en af en toe een zonnestraal. Samen met de persoon die ik op dag 1 ontmoet had, onder de finish vlag door, en toen was het klaar
Pro’s
Tof om een keer meegedaan te hebben,
Ontzettend gaaf om te zien hoe ver je kan komen als je een half jaar goed traint
Erg goede organisatie; vooral complimenten voor het eten, dat was echt heel goed
8 kg in de voorbereiding en 2 kg in de week zelf afgevallen
Con’s
Regen
Had ik al Regen genoemd?
Ik had zelf een tent geregeld, maar echt zwaar onderschat hoeveel tijd dat extra zou kosten elke dag (het opzetten ’s middags en het afbreken ’s ochtend). Kan iedereen die dit ooit gaat doen aanraden de upgrade te nemen, en de organisatie de tenten te laten regelen
Het inpakwebinair over wat je allemaal mee moest nemen was erg optimistisch en ging uit van wat minimalisme en goed weer. Mijn goede Gabba jack lag dus thuis, en ik reed met een gewoon shirt en armstukken. Veel spijt van gehad
De campings waren wisselend. Soms heel goed, maar soms ook koud douchen, en 5 WC’s met 300 man, die allemaal ’s ochtends weg willen.... Dat hoeft van mij niet nog een keer.
Wat ik uiteindelijk het meest jammere vond is dat er te weinig tijd was om te genieten. Opstaan, ontbijt, wc, slaapzak+ matje inpakken, tas inpakken, tent afbreken, alles bij de bagage dumpen, dan 8 a 10 uur fietsen, bagage zoeken, tent opzetten, douchen, eten, powerbanks laden tijdens de avondbriefing, en dan slapen, en repeat voor de volgende dag...
Al met al ontzettend tof, en ik kan het iedereen aanraden die een uitdaging zoekt...
Ik ga het iig niet nog een keer doen.
Last but nog least: Paar Sfeerplaatjes ter inspiratie
Ik nog vol goede moed op dag 1
Het mooie weer op dag 2
Zoek een leuke fiets uit voor de volgende dag
Mijn arme fiets had wat te lijden
Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.