Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 658 ... 684 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Frenz64 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:00:
We hadden het over balans in prijs/kwaliteit/gewicht

Die Topump kost de helft van de Black Rhino, laat staan die unit van @Requiem19 van €110

TB2 Pro (niet Bezos spekken uiteraard, maar ff voor de prijs)
Nu is degene die je linkt de niet-Pro, de wel Pro is vergelijkbaar met de prijzen van andere: https://www.amazon.com/dp/B0CZ6MPT1G. En aan ene kant is dat wel een prijzig schermpje, aan de andere kant is het wel makkelijk. Denk dat het voor mij ervan af zou hangen of je hem enkel gebruikt in noodgevallen, of ook voor het fietsen gebruikt om je banden op druk te brengen.

Ik heb nu nog een normaal pompje en een CO2 patroon mee, zo'n elektrisch pompje is wel een interessante optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:49
Frenz64 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:00:
We hadden het over balans in prijs/kwaliteit/gewicht

Die Topump kost de helft van de Black Rhino, laat staan die unit van @Requiem19 van €110

TB2 Pro (niet Bezos spekken uiteraard, maar ff voor de prijs)
Die heeft volgens mij geen schermpje waarop je de bandendrui kunt zien. Dat is wel erg prettig.

Cyplus was zo’n beetje de eerste met dit concept, ongetwijfeld zijn er nu al wat leuke kopietjes. Hence de terminologie OG.

Acties:
  • +50 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:11

McMiGHtY

- burp -

Afelopen weekeinde mijn "Longest Day" gehad, en dat alles voor een wat mij betreft geweldig doel, het Ronald McDonald Kinderfonds en de huizen in Amsterdam in het bijzonder :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54E-TASAaudYvmCLfjO1cg0f508=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kCRXIrcBCaEgiQ70MfZHLTZo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szf4FqjOdeh5ufp60X36wiqL7IU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bT5F5lx1xh0ViXfjaYb5Uf1W.png?f=fotoalbum_large

Mooie ervaring, klein beetje afzien, fietsen door de nacht heeft wel wat. Mooi bedrag opgehaald, beetjes waren gisteren een beetje stijfjes, maar vandaag al weer redelijk in orde

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:19

Kluus

Gang is alles

Frenz64 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:33:
Oh echt @Mistraller een argument voor tubeless is dat je anders het pompen van al die bars in een biba beu bent? Hahaha, briljant. Mooie rap tekst trouwens:
"ik ben die bars in m'n binnenband o zo beu,
snap je dat Snoop, nee ik ben niet sneu!"

Anyway Topump TB2 Pro moet je hebben @crimby
Dat zegt @Mistraller helemaal niet, hij zegt dat @esphome mogelijk het rijden met butyl biba fijner ervoer dan een latex biba omdat hij er mogelijk minder druk in had dan hij normaal in zijn latex biba doet na het oppompen met het handpompje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:06
Sissors schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:24:
[...]

Nu is degene die je linkt de niet-Pro, de wel Pro is vergelijkbaar met de prijzen van andere: https://www.amazon.com/dp/B0CZ6MPT1G. En aan ene kant is dat wel een prijzig schermpje, aan de andere kant is het wel makkelijk. Denk dat het voor mij ervan af zou hangen of je hem enkel gebruikt in noodgevallen, of ook voor het fietsen gebruikt om je banden op druk te brengen.

Ik heb nu nog een normaal pompje en een CO2 patroon mee, zo'n elektrisch pompje is wel een interessante optie.
Ik heb er 1 van AliExpress geplukt in de aanbieding voor 32 euro oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:09
Kluus schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:31:
[...]

Dat zegt @Mistraller helemaal niet, hij zegt dat @esphome mogelijk het rijden met butyl biba fijner ervoer dan een latex biba omdat hij er mogelijk minder druk in had dan hij normaal in zijn latex biba doet na het oppompen met het handpompje.
Dat zegt hij egwel: Met een klein handpompje ben je het pompen sneller beu (ik wel tenminste)

Vind het gewoon amusant hoeveel redenen tubeless afficionados weten te verzinnen waarom iedereen biba's in de ban moet doen. Want ja, lekke banden zijn in absolute zin een groot probleem in de wielerwereld, er gaat geen dag voorbij dat ik denk, hoe moet dan nou als ik lek rijd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Frenz64 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:55:
[...]

Dat zegt hij egwel: Met een klein handpompje ben je het pompen sneller beu (ik wel tenminste)

Vind het gewoon amusant hoeveel redenen tubeless afficionados weten te verzinnen waarom iedereen biba's in de ban moet doen. Want ja, lekke banden zijn in absolute zin een groot probleem in de wielerwereld, er gaat geen dag voorbij dat ik denk, hoe moet dan nou als ik lek rijd
Dan lees je niet goed en je quote erg selectief. Het enige wat @Mistraller over tubeless zegt is dat het de kans op een stootlek kleiner maakt en dat is gewoon een feit.

De rest van zijn post gaat over het argument wat gemaakt wordt over dat @esphome vervolgens op die butyl band comfortabeler en stiller reed dan daarvoor op zijn latex band.

Maar ja, haters are gonna hate en zoeken overal iets achter, blijkbaar. Ik vind het gewoon "amusant" (eigenlijk irritant) hoe de conservatieve garde alles aan willen grijpen om andere meningen en ervaringen af te zeiken. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 01-07-2025 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:08
Frenz64 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:55:
[...]

Mistraller schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:00:
[...]

Klassiek stootlek oftewel een snakebite. Die je met een butyl bandje net zo goed kunt rijden.

Daar is slechts 1 antwoord op mogelijk. Tubeless. Dan heb je nooit meer een stootlek. Het is ook de enige reden waarom men bij binnenbanden een hogere bandendruk aanraadt, dat verkleint het risico op een stootlek.

Met een klein handpompje ben je het pompen sneller beu (ik wel tenminste) dus wellicht reed je wel lekkerder omdat je wat minder druk in je bandje had :)
ik lees het echt anders...
- last van stootlek --> oplossing tubeless (als je er geen last van hebt, vooral biba's blijven rijden en bandjes vervangen ;))
- rij je ineens lekkerder met butyl ipv latex (wat gek is), --> mogelijke reden: minder druk door oppompen met een minipomp

ook amusant hoe wielrenners kunnen blijven vasthouden aan oude techniek :X.

[ Voor 0% gewijzigd door Prulleman op 01-07-2025 11:16 . Reden: spuit 11 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:07

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

De vraag is: heeft @esphome zijn ervaring dat de butyl bandjes lekkerder rijden dan latex banden gebaseerd op de rit waarin hij lek reed? Heeft hij nadien (thuis) niet bijgepompt met een voetpomp dan rijdt het inderdaad waarschijnlijk met minder druk en heeft @Mistraller zeker een punt!

Heeft nadien WEL bijgepompt dan is het punt van @Mistraller minder sterk want dan is het stukje "ik ben het pompen met een handpompje snel beu" niet meer relevant.

Vooralsnog ben ik team Mistraller in dezen :+ (sorry @Frenz64 ) >:)

-edit- overigens kan ik mij niet voorstellen dat je verschil voelt tussen latex en butyl maar heb ook nooit met Latex gereden. Nu uiteraard tubeless :Y)

[ Voor 12% gewijzigd door Shadow_Agent op 01-07-2025 11:23 ]

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Shadow_Agent schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:22:
De vraag is: heeft @esphome zijn ervaring dat de butyl bandjes lekkerder rijden dan latex banden gebaseerd op de rit waarin hij lek reed? Heeft hij nadien (thuis) niet bijgepompt met een voetpomp dan rijdt het inderdaad waarschijnlijk met minder druk en heeft @Mistraller zeker een punt!

Heeft nadien WEL bijgepompt dan is het punt van @Mistraller minder sterk want dan is het stukje "ik ben het pompen met een handpompje snel beu" niet meer relevant.

Vooralsnog ben ik team Mistraller in dezen :+ (sorry @Frenz64 ) >:)

-edit- overigens kan ik mij niet voorstellen dat je verschil voelt tussen latex en butyl maar heb ook nooit met Latex gereden. Nu uiteraard tubeless :Y)
Ja inderdaad, dus de verklaring is of wat @Mistraller zegt of @esphome is een prinses op de erwt (maar dan wel tegen de algemene consensus onder prinsessen op erwten in). ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
Kluus schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:12:
[...]

Dan lees je niet goed en je quote erg selectief. Het enige wat @Mistraller over tubeless zegt is dat het de kans op een stootlek kleiner maakt en dat is gewoon een feit.

De rest van zijn post gaat over het argument wat gemaakt wordt over dat @esphome vervolgens op die butyl band comfortabeler en stiller reed dan daarvoor op zijn latex band.

Maar ja, haters are gonna hate en zoeken overal iets achter, blijkbaar. Ik vind het gewoon "amusant" (eigenlijk irritant) hoe de conservatieve garde alles aan willen grijpen om andere meningen en ervaringen af te zeiken.
Selectief lezen is een van mijn vele tekortkomingen idd, maar niet goed lezen zeker niet.

Overigens ben ik zeer zeker geen hater m.b.t. tot tubeless, het comfortargument door de lagere druk is een absolute pre. Maar qua lekrijden blijf ik het een oplossing voor een vrijwel niet bestaand probleem vinden, dat in zichzelf ook nadelen heeft (sealant vervangen, troep als je lek rijdt, banden moeten ploppen). Zou ik een MTB hebben, op zeker was die tubeless.

In de categorie vrolijk nieuws: zojuist m'n racert opgehaald van de 1000km beurt en nu met dubbele PM. Kan ik het herstel van de kracht in m'n geopereerde been goed volgen. Bovendien is de stem geslammed en rammeltje in het stuur opgelost (hoop ik, nog niet over slecht wegdek gereden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Frenz64 jaja oke, ik had later ook nog even een " ;) " toegevoegd, mijn post kwam wellicht iets te aggressief over en was ook wel meer algemeen bedoeld en niet zo op de man als misschien leek . Eigenlijk hebben we ook wel genoeg aandacht besteed aan dit voorval van een stootlekje inderdaad ;).

Verder mooi man, helaas is het een beetje warm voor een proefritje. Ik ben benieuwd naar de resultaten met dubbele PM.

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 01-07-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Laatst online: 21:17

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Iemand hier ervaring met de Giant Power Pro vermogensmeter? Nu 500 euro bij 12Go.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 18:41

derx666

mecker ende blaet

blitzkrieg schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:54:
Iemand hier ervaring met de Giant Power Pro vermogensmeter? Nu 500 euro bij 12Go.
Al een wat oudere PM. Review: YouTube: GIANT PowerPro Power Meter 2020 Edition: Details // Data Review
GPLama (Shane) is echt een kenner op PM gebied. Ik heb zelf deze review niet gezien (geen tijd), maar als hij zegt dat ie ruk is: niet doen. Koop voor 200 euro meer een set Favero Assioma pedalen. Nooit meer gezeik.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:13
Frenz64 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:33:
Oh echt @Mistraller een argument voor tubeless is dat je anders het pompen van al die bars in een biba beu bent? Hahaha, briljant. Mooie rap tekst trouwens:
"ik ben die bars in m'n binnenband o zo beu,
snap je dat Snoop, nee ik ben niet sneu!"

Anyway Topump TB2 Pro moet je hebben @crimby
Met een klein minipompje is het gewoon heel moeilijk om boven de 4 bar te komen want met 1 slag haal je dat amper. Heb je het zelf ooit wel eens geprobeerd? Als je een slag van 10cm hebt, dan heb je dus maar zo'n 2,5cm waarbij de druk richting de 3 á 4 bar gaat en je ventiel zich opent. Is geen hogere wiskunde.

Sneu dat je zo reageert.

Ik rij tubeless op mijn carbon racevelgen en mtb, en op de wintervelgen, commuter, en tourfiets met butyl.
Drie fietsen voorzien van minipomp, en eentje met co2. Ik heb geen voorkeur, maar ik weet wel dat de enige keren dat ik stilstond met lekkage, met biba was, en meerdere keren stootlek.

[ Voor 27% gewijzigd door Mistraller op 01-07-2025 12:37 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 20:32

Galois

1811 - 1832

Tnx voor de reacties op mijn schoenenkoopplan :)

https://www.futurumshop.n...choenen-zwart-heren.phtml

Ben gecharmeerd van deze schoenen. Nog acceptabel qua prijs en het kleine broertje van de (niet acceptabel qua prijs ;)) Shimano S-PHYRE RC903.
(en die draagt vd Poel, misschien kan ik dan ook zo hard)

Goede reviews ook. Iemand ervaring met de Shimano RC703? Op ervaringen met de RC702, de voorganger? Deze laatste is hier en daar wel in de aanbieding, maar alleen de ‘restmaten’ over.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Prulleman schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:15:
ook amusant hoe wielrenners kunnen blijven vasthouden aan oude techniek :X.
Tegelijk als er één groep is die modegevoelig is, naast 14 jarige meisjes, dan zijn het wel wielrenners. Zowel qua kleding als qua uitrusting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Galois schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:34:
Tnx voor de reacties op mijn schoenenkoopplan :)

https://www.futurumshop.n...choenen-zwart-heren.phtml

Ben gecharmeerd van deze schoenen. Nog acceptabel qua prijs en het kleine broertje van de (niet acceptabel qua prijs ;)) Shimano S-PHYRE RC903.
(en die draagt vd Poel, misschien kan ik dan ook zo hard)

Goede reviews ook. Iemand ervaring met de Shimano RC703? Op ervaringen met de RC702, de voorganger? Deze laatste is hier en daar wel in de aanbieding, maar alleen de ‘restmaten’ over.
Ik heb zelf de oudere RC702, en die bevallen opzich prima. Alleen dat de boa maar 1 kant op gaat is wat minder :)
Heb nu ook de CX238 en die zijn echt geweldig

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

derx666 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:35:
[...]

Ik heb zelf de oudere RC702, en die bevallen opzich prima. Alleen dat de boa maar 1 kant op gaat is wat minder :)
Heb nu ook de CX238 en die zijn echt geweldig
Ja, die beide kant op BOA is wel beter inderdaad. Maar ach... mijn huidige heeft ook 'een kant op' BOA. Op zich heb ik daar ook geen last van. Het is niet zo dat ik nou elke rit tig keer aan die BOA kom.

Denk dat ik dat dus niet erg vindt...
Maar goed te horen dat de RC702 goed bevallen. Lees er overigens eigenlijk alleen maar goede verhalen over.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Galois ik heb de oudere (MTB) versie XC 701 en die bevallen ook goed, erg stevig en prima pasvorm

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Met de mini handpomp had ik er inderdaad 4,5 bar erin gekregen en normaal rij ik met 5,7 bar achter. Gisteren had die achterband juist naar 6 bar gepompt. De waarschijnlijke oorzaak is een wildrooster zijn die ik gisteren eens de andere kant komende nam, zo'n 500 meter daarvoor. Ik had niet veel tijd om de situatie goed in te schatten omdat ik precies daarvoor een andere fietser inhaalde en moest erop vertrouwen dat het goed was, dus niet.

De betonnen bak van het rooster blijf wel op hoogte liggen terwijl de bestrating er naartoe, vaak inzinkt. Het zou dan al de tweede keer dat ik dus een klem lek rij op een wildrooster binnen een jaar.

De butyl band laat ik zitten en testen of die met een hogere druk ook nog steeds zo gedraagt. De geplakte latex band houd zijn lucht en kan weer gebruikt worden. Op de velg zelf kon ik geen schade vinden en dat is wel fijn. Oef...

Ik vind een handpompje prima en mocht je vaker lek rijden in een rit dan kan ik nog steeds blijven plakken. Een accu pomp en CO2 patronen kunnen uitgeput raken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:14
Ik heb vaak genoeg lek gereden, maar ik kan mij niet herinneren dat ik ooit een stootlek heb gehad. #teambiba trouwens. Op racefiets en mountainbike

[ Voor 11% gewijzigd door wisselwerking op 01-07-2025 13:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Wat een gedoe weer, ik ben zelf tevreden tubeless gebruiker maar #teamhetiseenvrijewereld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
Vrije wereld?

Nou... er is een heel boekwerk met regels waar we ons aan moeten houden als wielrenners toch?

https://www.velominati.com/

(in deze bijbel staat volgens mij overigens niets over tubeless, dus dat is dan wel weer een vrije keuze. Saai.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Een duidelijke rule over powermeters en elektronisch schakelen ontbreekt ook.

Over zadeltasjes daarentegen......

Eigenlijk is er maar één keiharde regel die hout snijdt: rule #5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:51

mvds

Totally awesome!

blitzkrieg schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:54:
Ik heb hem op mijn fiets zitten, hij zit standaard op de Giant Defy Advanced Pro 0. Tja, wat moet ik ervan zeggen, hij werkt :D Hij geeft data. Hij verschaft mij inzicht.

Ik weet niet of ie nauwkeurig is, daarvoor zal je reviews moeten kijken. Maar ik ben er blij mee. Opladen is een eitje. Wees wel zuinig op je laadkabeltje, want die is proprietary.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Frenz64 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:05:

Nou en al die dingen over bier drinken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Kluus schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:29:
[...]

Nou en al die dingen over bier drinken ook.
Maar dat mag dus ook 0.0 bier zijn. Sterker nog. Het zou over 0.0 bier moeten gaan.

En wat @Frenz64 ook terecht aangeeft. Er gaat niets boven #5 (ook niet de regels 1 t/m 4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:13
Frenz64 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:45:
[...]
. Bovendien is de stem geslammed en rammeltje in het stuur opgelost (hoop ik, nog niet over slecht wegdek gereden)
Niet gelijk even tjoepless laten maken? Is echt veel lekkerder hoor op slecht wegdek. Grote kans dat je dan niet eens een rammeltje had gehad.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

wisselwerking schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:38:
[...]

Maar dat mag dus ook 0.0 bier zijn. Sterker nog. Het zou over 0.0 bier moeten gaan.

En wat @Frenz64 ook terecht aangeeft. Er gaat niets boven #5 (ook niet de regels 1 t/m 4).
0.0 triples? ;)
Edit: Overigens ben ik zelf ook wel een voorstander van rule #72.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 01-07-2025 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:53

Secsytime

Automagisch

Frenz64 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:05:

En dan wel een helm dragen.. beetje tegenstrijdig 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 15:59
Voor de mensen die van hartslag naar power zijn overgestapt. Hoe hebben jullie dat gedaan? Heeft het gebracht wat je er van verwacht. Gebruik je je hartslag meter nog?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Webgnome schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:16:
Voor de mensen die van hartslag naar power zijn overgestapt. Hoe hebben jullie dat gedaan? Heeft het gebracht wat je er van verwacht. Gebruik je je hartslag meter nog?
Ik ben zeker geen maatstaf, maar ik gebruik beiden. Mijn hartslag is een veel betere graadmeter van hoe mijn lichaam reageert op de omstandigheden dan mijn powermeter.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
Het mooiste is om beiden te gebruiken.

Sommige mensen zitten in de school van 'hartslag is nutteloos als je power hebt', maar dat vind ik wat te kort door de bocht.

Waar hartslag met name interessant voor blijft zijn duurtrainingen. Gedurende zo'n training verandert je duurzone doorgaans langzaam. Als in: hij zakt ;). 180watt in uur 1 als duurzone kan best 165 watt zijn in uur 3 of 4.

Dat zie je mooi terug in je hartslag, die zal langzaam stijgen. Ik begin vaak met HR 135-140 bijv, en weet dat als ik richting de 145-150ga ik iets moet temporiseren om goed in de duurzone te blijven.

Voor hoge intensitieve blokken kijk ik niet naar hartslag maar naar vermogen en gevoel. Blijft de gouden combi: power, HR en RPE.

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Laatst online: 18:04

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

The Ride 2025, een terugblik exact een maand na de start

Normaal post ik niet heel veel hier, maar hiervoor maken we een uitzondering 😊 Een jaar geleden werd ik geinspireerd door het verslag van verstappen33 over zijn ervaringen met The Ride 2024. Ik racefiets al sinds kinds af aan, ook in de bergen, maar de laatste jaren ontbrak het me aan een doel, zeker omdat mijn vrouw long covid heeft en veel minder fietst, en we dit ook vaak samen deden. Voorgaande jaren was het dus ca 1500km op jaarbasis, dus dat geeft een idee waar ik vandaan kwam.

Toen ik die post van verstappen33 had gelezen begon het toch te kriebelen bij mij, en in overleg thuis me in juli vorig jaar gewoon ingeschreven, met als gedachte: Ik kan toch nog gratis annuleren de komende maanden... Uiteraard gaat die datum dan ongemerkt voorbij, en zo zit je er dan ineens aan vast.
Ik heb me wel gerealiseerd waar ik aan begon, dus vanaf december ook serieus begonnen met trainen. Vanuit the ride werden er ook meerdere webinairs georganiseerd, over training, en over voeding, en daar veel inspiratie aan opgedaan. De training heb ik via de fondo app gedaan, waar een heel trainingsprogramma instond om je in 22 weken klaar te stomen. Dit programma heb ik ook rigoreus gevolgd, want de realisatie was echt wel binnengekomen dat er getraind moest worden, want anders wordt het echt heel erg afzien. Gezien mijn drukke werk, kids, en andere hobbies het trainen merendeel binnen op de trainer gedaan, met een goede FTP test als basis. Ik had het voornemen om in het voorjaar ook nog een keer wat bergen te gaan pakken, maar dat is niet gelukt, alle trainingskilometers zijn in zuidholland, noord holland, Utrecht en Zeeland gemaakt 😊. Dus met 3.5K kilometers aan training, zonder hoogtemeters, en 8 KG lichter dankzij al dat trainen, begonnen aan the Ride

Voor de busreis er naar toe, afgesproken met verstappen33 in het hotel om de avond daarvoor kennis te maken en een hapje te eten, was gezellig.
Busreis zelf ging vlot, en dus ruim op tijd aangekomen op de camping. Zaterdag een rustig oefenrondje gereden, in afwachting van de start op zondag.
Wel zaterdag met iemand die ik daar ontmoet heb, afgesproken om zondagochtend samen te starten, en dat bleek een fantastische keuze. We hebben de hele ride uiteindelijk met z’n 2en gefietst (of in grotere groepen), en uiteindelijk ook samen gefinished, maar ik loop op de zaken vooruit.

Eerste etappe was dus de befaamde stelvio. Wat ik al verwachtte, gebeurde, ik kan de hoogtemeters goed verteren, dus een schitterende eerste etappe gehad. Rustig gepaced op de Stelvio en die in 2:46 opgereden. De weg bergop was de week daarvoor net sneeuwvrij gemaakt, dus dat gaf imposante foto’s
Etappe 2 was ook nog flink in de bergen, van Pfunds naar Dorbin, met 3300hm. Onderweg echt heel slecht weer gehad, en veel regen en dus koud. Begreep na afloop da ca 70 mensen van de 300 deze etappe niet uit hadden gereden, en voortijdig waren afgestapt. Afgezien van de kou, goed doorgekomen
Etappe 3 was vooraf een makkie, 160km met maar 1900 hm. Droge start, maar daarna weer veel regen. Hier kreeg ik vanwege alle regen op dag 2 en al het schuren van de fietsbroek behoorlijk last van mijn linker lies... 135 km gereden, maar toen zoveel last gekregen, dat ik het laatste stuk in de bus ben gaan zitten. ’S Avonds naar de medische dienst, veel zalf gehaald en hopen op betere tijden. ’S Avonds tijdens de avondbriefing gehoord dat etappe 4 wat extra omleidingen kreeg, en boven de 200km uit ging komen, met 2600hm.
Etappe 4 gestart, en ik had echt goede benen. Vanaf het begin een goed groepje gevonden, en tot de eerste verzorgingspost goed aan kunnen haken. Daarna met z’n 2en rustig doorgereden naar VP2. De laatste 30 km waren vrijwel vlak, en daar weer een groepje gevonden waar we aan konden haken. Ik had het nooit verwacht, maar dan heb je al 3 dagen daarvoor gefietst, en die dag zelf al 170 km gehad, en dan alsnog met 35+ in het uur ergens aanhaken.... Dat trainen was wel ergens goed voor 😉 Uiteraard bleef het regenen die dag, dus dat was wel minder
Etappe 5 had ik echt een complete off day, in combinatie met aanhoudende liesproblemen en totaal geparkeerd staan op een makkelijke berg, al op VP1 gestopt. Die tijd die over was op de camping geprobeerd kleren te drogen, en vaseline te kopen voor alle beschadigde huid
Etappe 6 was een relatief makkelijke etappe, dus die gewoon uitgefietst. Uiteraard weer de nodige regen. Hier had ik het ’s avonds zo gehad met het vooruitzicht op nog 2 dagen regen dat ik mijn vrouw heb ge-appt, om uit te zoeken hoeveel tijd het haar zou kosten om mij op te halen :X.... Duurde te lang, dus dat maar niet gedaan
Etappe 7 weer slecht weer, en door de Ardennen met een kapotte lies is niet alles. Ook hier weer op VP2 eerder de bus genomen
Etappe 8, die uiteinlijk gewoon op karakter naar huis gefietst. Eindelijk ook wat beter weer, en af en toe een zonnestraal. Samen met de persoon die ik op dag 1 ontmoet had, onder de finish vlag door, en toen was het klaar

Pro’s
Tof om een keer meegedaan te hebben,
Ontzettend gaaf om te zien hoe ver je kan komen als je een half jaar goed traint
Erg goede organisatie; vooral complimenten voor het eten, dat was echt heel goed
8 kg in de voorbereiding en 2 kg in de week zelf afgevallen

Con’s
Regen :(
Had ik al Regen genoemd? :( :(
Ik had zelf een tent geregeld, maar echt zwaar onderschat hoeveel tijd dat extra zou kosten elke dag (het opzetten ’s middags en het afbreken ’s ochtend). Kan iedereen die dit ooit gaat doen aanraden de upgrade te nemen, en de organisatie de tenten te laten regelen
Het inpakwebinair over wat je allemaal mee moest nemen was erg optimistisch en ging uit van wat minimalisme en goed weer. Mijn goede Gabba jack lag dus thuis, en ik reed met een gewoon shirt en armstukken. Veel spijt van gehad
De campings waren wisselend. Soms heel goed, maar soms ook koud douchen, en 5 WC’s met 300 man, die allemaal ’s ochtends weg willen.... Dat hoeft van mij niet nog een keer.
Wat ik uiteindelijk het meest jammere vond is dat er te weinig tijd was om te genieten. Opstaan, ontbijt, wc, slaapzak+ matje inpakken, tas inpakken, tent afbreken, alles bij de bagage dumpen, dan 8 a 10 uur fietsen, bagage zoeken, tent opzetten, douchen, eten, powerbanks laden tijdens de avondbriefing, en dan slapen, en repeat voor de volgende dag...

Al met al ontzettend tof, en ik kan het iedereen aanraden die een uitdaging zoekt...
Ik ga het iig niet nog een keer doen.

Last but nog least: Paar Sfeerplaatjes ter inspiratie :)

Ik nog vol goede moed op dag 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0SvJ9QhS4nzDolH55eOBeSVR4E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ba1lbxQwv4Jgn6xvudNFAO5G.jpg?f=fotoalbum_medium

Het mooie weer op dag 2 :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvAYlyoxkbxNRHw7nMPmJqaEA30=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4MFF8Z7N4Wk13Aafi5AZA1Mj.jpg?f=fotoalbum_medium

Zoek een leuke fiets uit voor de volgende dag >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQAvjPq-Gtq1KeJmmPDkHH6vyaA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GTayHPRDq5ZB61ABEdiEamg.jpg?f=fotoalbum_medium

Mijn arme fiets had wat te lijden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XhMIBRvZglcJz5QoEp9kBoCjSY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPgJIZkx48rmjtxSifAMzl1H.jpg?f=fotoalbum_medium

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Sinds ik met een vermogensmeter rij heb ik een veel beter idee hoe lang ik bepaalde inspanningen kan volhouden. Wanneer ik een berg op rij maak ik dan ook een plannetje; het steile stuk wil ik dit vermogen x trappen, het middenstuk vermogen y etc. Met een hartslagmeter gaat dat echt veel minder goed.
Ik rij altijd nog met een hartslagmeter, maar op m'n fietscomputer heb ik die niet in beeld. Ik kijk tijdens het fietsen naar m'n vermogen en cadans, dat zijn de dingen waar ik op train. Hartslag kijk ik achteraf wel naar, of eigenlijk naar afgeleiden daarvan: naar m'n efficiency en decoupling. Daaraan kan ik zien of ik een fitte dag had en ik wel genoeg had gedronken etc.
Het verhaal van @Requiem19 kan ik me niet helemaal in vinden. Vooral dat je duurvermogenszone na 2u lager zou liggen. Als je je daaraan houdt heb je juist hetzelfde nadeel als wanneer je traint op hartslag: dat je eerst teveel vermogen trapt tot je hartslag stabiliseert, en aan het einde van je training te weinig door de decoupling die je altijd een beetje hebt.

Ik ben overigens geen bewegingswetenschapper, maar bovenstaande is wat ik heb begrepen van al die afleveringen van de 'beter worden podcast'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:12
Sparhawk schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:18:

...
Kortom, zorg voor kortere etappes, makkelijkere overnachtingen(hotels) en beter weer?

Ik snap dat dat organisatietechnisch niet zo handig is voor zo'n groot peleton maar dus eigenlijk alleen maar bevestiging dat dit samen met een kleiner groepje mensen regelen wel fijner is. Niet makkelijker/goedkoper maar geeft je wel wat meer flexibiliteit.

Ik verbaas mij zelf vooral over de lengte (+hm) van iedere etappe. Ik snap dat je niet een bepaalde afstand wil halen incl uitdaging maar met wat meer ruimte in de dag, maak je het zoveel eenvoudiger. Zeker als je dan ook nog slecht weer hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Stevie-P schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:50:
[...]

Sinds ik met een vermogensmeter rij heb ik een veel beter idee hoe lang ik bepaalde inspanningen kan volhouden. Wanneer ik een berg op rij maak ik dan ook een plannetje; het steile stuk wil ik dit vermogen x trappen, het middenstuk vermogen y etc. Met een hartslagmeter gaat dat echt veel minder goed.
Ik rij altijd nog met een hartslagmeter, maar op m'n fietscomputer heb ik die niet in beeld. Ik kijk tijdens het fietsen naar m'n vermogen en cadans, dat zijn de dingen waar ik op train. Hartslag kijk ik achteraf wel naar, of eigenlijk naar afgeleiden daarvan: naar m'n efficiency en decoupling. Daaraan kan ik zien of ik een fitte dag had en ik wel genoeg had gedronken etc.
Het verhaal van @Requiem19 kan ik me niet helemaal in vinden. Vooral dat je duurvermogenszone na 2u lager zou liggen. Als je je daaraan houdt heb je juist hetzelfde nadeel als wanneer je traint op hartslag: dat je eerst teveel vermogen trapt tot je hartslag stabiliseert, en aan het einde van je training te weinig door de decoupling die je altijd een beetje hebt.

Ik ben overigens geen bewegingswetenschapper, maar bovenstaande is wat ik heb begrepen van al die afleveringen van de 'beter worden podcast'.
Ik denk als je het nu aan Jim vraagt hij een stuk genuanceerder is dan toen.

Obv lactaat weten ze nu vrij zeker dat je zones verschuiven na X kJ. Want een zone wordt niet bepaald door vermogen, maar door welk energiesysteem de output (grotendeels) levert.

Het is ook best logisch als je erover nadenkt: als je in frisse toestand een 20m test doet en dezelfde test herhaalt na een duurrit van 4 uur, zou de uitkomst denk je hetzelfde zijn?

Is het overigens ‘erg’ als je gedurende een rit net van Z2 naar Z3 ‘drift’. Nee, natuurlijk niet. Maar als je veel uren maakt kan je weekbelasting net over het randje gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik kan sinds kort compeed aanraden voor schuurplekken, je hebt ook speciale wondcreme (gewoon te halen bij de drogisterij) en wellicht heb je het al is in huis gehad, sudocreme. Als het goed is voor babybilletjes..is het ook goed voor je lies.

Wel als tip om alles goed te wassen/spoelen, zeker je bibs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:59

PeaceNlove

Deugleuter

derx666 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:25:
[...]

Al een wat oudere PM. Review: YouTube: GIANT PowerPro Power Meter 2020 Edition: Details // Data Review
GPLama (Shane) is echt een kenner op PM gebied. Ik heb zelf deze review niet gezien (geen tijd), maar als hij zegt dat ie ruk is: niet doen. Koop voor 200 euro meer een set Favero Assioma pedalen. Nooit meer gezeik.
Nou, ik heb dus wel mooi ff een assioma duo stuk hierzo. Ze kunnen van alles op afstand uitlezen en defecte op afstand blokkeren, maar ze nemen wel telkens 2a 3 dagen om te reageren op het supportticket, dus doorlooptijd voor het vervangen is wel eventjes helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

PeaceNlove schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:25:
[...]

Nou, ik heb dus wel mooi ff een assioma duo stuk hierzo. Ze kunnen van alles op afstand uitlezen en defecte op afstand blokkeren, maar ze nemen wel telkens 2a 3 dagen om te reageren op het supportticket, dus doorlooptijd voor het vervangen is wel eventjes helaas.
Ik heb hier een paar wat sinds 2021 vlekkeloos werkt. Heb ze al aan meerdere bekenden aangeraden, en tot nu toe heb ik nog niemand gehoord die er niet absoluut tevreden mee is. En er zal er altijd wel eens een stuk gaan, wil niet zeggen dat het een slecht product is.
Ik ben nu iig aan het twijfelen om de nieuwe Pro RS te halen, of om te wachten totdat de Keo variant er is. Ben nu zo gewend aan de Keo dat ik niet noodzakelijk terug hoef te schakelen naar SPD-SL.

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:59

PeaceNlove

Deugleuter

derx666 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:52:
[...]

Ik heb hier een paar wat sinds 2021 vlekkeloos werkt. Heb ze al aan meerdere bekenden aangeraden, en tot nu toe heb ik nog niemand gehoord die er niet absoluut tevreden mee is. En er zal er altijd wel eens een stuk gaan, wil niet zeggen dat het een slecht product is.
Ik ben nu iig aan het twijfelen om de nieuwe Pro RS te halen, of om te wachten totdat de Keo variant er is. Ben nu zo gewend aan de Keo dat ik niet noodzakelijk terug hoef te schakelen naar SPD-SL.
Ja, n=1 in mijn geval en ik heb gewoon een pechgevalletje. Maar wilde je absolute nooit meer gezeik toch ff relativeren. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:37
Mistraller schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:23:
[...]

Nee. Er was geen directe impact op de vork zelf (wiel was wel uit z'n fatsoen, spaakbreuk etc).

Gewoon zelf goed gekeken (transparante lak) en inmiddels alweer ca 15000 km verder.

Ik denk dat je bij alu meer risico hebt op een spontane volledige breuk dan bij carbon trouwens.
Aha, het is een meevaller dat er geen directe impact was.

Wat betreft eerder een volledige spontane breuk van aluminium heb je volgens mij best een punt, door vermoeiingsbreuken, waar carbon geen last van heeft.

@Requiem19 @Prulleman Bedankt voor jullie uitgebreide reactie. Het lijkt inderdaad erop dat ik carbon een stuk kwetsbaarder inschat dan het in werkelijkheid is. Dit komt deels doordat overal staat dat het erg kwetsbaar is. Maar het is op basis van jullie reacties duidelijk dat het gewoon een prima materiaal is waarmee je best mee onderuit kan gaan of je fiets per ongeluk kan laten vallen zonder dat dit direct problemen oplevert.

@sapphire Ik snap heus dat het geen karton is, maar hoe sterk en hoe kwetsbaar het materiaal is, vind ik zonder extra informatie moeilijk in te schatten. Iedere website noemt dat het een kwetsbaar materiaal is. Er was hier laatst zelfs iemand die zei dat recreatieve rijders geen carbon fiets nodig hebben (nadat zijn nieuwe carbon fiets kapot was gegaan bij een ongeluk) Gelukkig heb ik die hier gekregen. Nu blijkt dus dat het materiaal niet zo kwetsbaar is als ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

la_fusion schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:00:
[...]

Kortom, zorg voor kortere etappes, makkelijkere overnachtingen(hotels) en beter weer?

Ik snap dat dat organisatietechnisch niet zo handig is voor zo'n groot peleton maar dus eigenlijk alleen maar bevestiging dat dit samen met een kleiner groepje mensen regelen wel fijner is. Niet makkelijker/goedkoper maar geeft je wel wat meer flexibiliteit.

Ik verbaas mij zelf vooral over de lengte (+hm) van iedere etappe. Ik snap dat je niet een bepaalde afstand wil halen incl uitdaging maar met wat meer ruimte in de dag, maak je het zoveel eenvoudiger. Zeker als je dan ook nog slecht weer hebt.
Als ik het nog een keer zou mogen doen, zou ik idd met een kleinere groep, en met meer rustdagen rijden....Ook betere hotels zou nice zijn. To be honest, sfeer was wel echt heel goed op de camping, en het heeft ook wel wat, collectief afzien met 300 man....

Lengte van de etappes was nog wel ok, maar icm hm en vooral het weer was het echt taai. Deze versie werd omschreven als de meest epische van de aflgelopen 10x....
McMiGHtY schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:47:
[...]

Ik kan sinds kort compeed aanraden voor schuurplekken, je hebt ook speciale wondcreme (gewoon te halen bij de drogisterij) en wellicht heb je het al is in huis gehad, sudocreme. Als het goed is voor babybilletjes..is het ook goed voor je lies.

Wel als tip om alles goed te wassen/spoelen, zeker je bibs
Haha, dit was gouden informatie die ik graag vantevoren had geweten. Mede-ride gangers 2026, doe er uw voordeel mee.... :) Tnx voor de tips anyway. Twee weken niet fietsen daarna scheelt ook een hoop :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
AMD1800 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:22:
[...]

Aha, het is een meevaller dat er geen directe impact was.
Ik denk dat dat bij een vork zelfs nog best lastig is zelfs want je stuur zit eraan vast...
Wat betreft eerder een volledige spontane breuk van aluminium heb je volgens mij best een punt, door vermoeiingsbreuken, waar carbon geen last van heeft.
Een frame wordt sterk gemaakt waar dat nodig is. Bij alu is dat met dikte en vorm, maar bij carbon kan er ook nog gespeeld worden met de richting van de vezels. Daardoor is een carbon frame wellicht voor vreemde impacts kwetsbaar. Echter dingen als een vork, zadelpen, trapashuis, etc, zijn delen die heel veel krachten in meerdere richtingen moeten weerstaan en daardoor erg sterk ontworpen worden.

Het is een beetje een zelfde verhaal als bij boten. Staal vs polyester. Tuurlijk is polyester kwetsbaarder => als je er gekke dingen mee uitvreet zoals op de keien varen. Toch is tegenwoordig elke zeilboot polyester en in de wedstrijdwereld zie je ook daar steeds vaker carbon.

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:46

sapphire

Die-hard pruts0r

Mistraller schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:29:
[...]

Met een klein minipompje is het gewoon heel moeilijk om boven de 4 bar te komen want met 1 slag haal je dat amper. Heb je het zelf ooit wel eens geprobeerd? Als je een slag van 10cm hebt, dan heb je dus maar zo'n 2,5cm waarbij de druk richting de 3 á 4 bar gaat en je ventiel zich opent. Is geen hogere wiskunde.
Bredere banden rijden dus dan hoef je niet meer dan 4 bar erin te pompen >:)

Gabriël AM5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:50
@Requiem19 @Prulleman Bedankt voor jullie uitgebreide reactie. Het lijkt inderdaad erop dat ik carbon een stuk kwetsbaarder inschat dan het in werkelijkheid is.
En carbon is naar mijn mening het beste te repareren van carbon-alu-staal.

@dreameater heeft volgens mij wel eens een stalen frame moeten afschrijven. Ik ken ook nog iemand die dat met een aluminium frame had.

Ja in principe kan je het lassen, maar als je bijzondere metalen goed en betrouwbaar wil lassen moet je wel precieze materiaal specificaties weten en die vulmaterialen ook hebben.
Het is geen s235 wat “iedere” buurman kan lassen.

En als je het kan lassen, is het niet automatisch recht en uitgedeukt….

Ik heb ook beelden gezien van carbon frames in 10 stukken, maar dan kan je een aluminium frame ook wel afschrijven.

[ Voor 6% gewijzigd door mhr-zip op 02-07-2025 00:17 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
sapphire schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:52:
[...]

Bredere banden rijden dus dan hoef je niet meer dan 4 bar erin te pompen >:)
Afvallen :P

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:25

joker1977

Tweakert

[...]
Er was hier laatst zelfs iemand die zei dat recreatieve rijders geen carbon fiets nodig hebben (nadat zijn nieuwe carbon fiets kapot was gegaan bij een ongeluk) Gelukkig heb ik die hier gekregen. Nu blijkt dus dat het materiaal niet zo kwetsbaar is als ik dacht.
Recreatieve rijders hebben geen carbon-fiets nodig. Ook geen schijfremmen, electrisch schakelen of meer dan 6 versnellingen achter. Maar ja..

Carbon-frames kunnen breken (been there, done that) maar kunnen ook weer gerepareerd worden (been there).

Ik zou gewoon een fiets kiezen die je blij maakt en je budget toelaat en me niet druk maken om Aluminium vs. Carbon verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:42

Niku

Alagaesii

Ik ga mijn racefiets vervangen. Rijd nog op een Cube Peloton 105 uit 2014 die het uitstekend doet, maar soms wil je wat nieuws :) Ik wil in ieder geval graag weer 105 (of Ultegra), 2x12 en schijfremmen. Zit te denken aan de Ridley Fenix Disc 105, budget is namelijk rond de 2k. Hebben jullie nog tips voor goede alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Niku schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:49:
Ik ga mijn racefiets vervangen. Rijd nog op een Cube Peloton 105 uit 2014 die het uitstekend doet, maar soms wil je wat nieuws :) Ik wil in ieder geval graag weer 105 (of Ultegra), 2x12 en schijfremmen. Zit te denken aan de Ridley Fenix Disc 105, budget is namelijk rond de 2k. Hebben jullie nog tips voor goede alternatieven?
Kijk eens bij Cube. Daar heb je voor 2k al een carbon fiets.

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

derx666 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:52:
[...]

Kijk eens bij Cube. Daar heb je voor 2k al een carbon fiets.
Bij de Mantel staat nu zelfs een Cube (2025 model van de Agree dacht ik) met de Dura Ace Di2 groep voor 4999 euro. Nu ga ik niet beweren dat (bijna) 5k niet veel geld is, maar voor dat geld al met Dura Ace rijden is volgens mij wel redelijk uitzonderlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door mvds op 02-07-2025 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

joker1977 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:33:
[...]

Recreatieve rijders hebben geen carbon-fiets nodig. Ook geen schijfremmen, electrisch schakelen of meer dan 6 versnellingen achter. Maar ja..

Carbon-frames kunnen breken (been there, done that) maar kunnen ook weer gerepareerd worden (been there).

Ik zou gewoon een fiets kiezen die je blij maakt en je budget toelaat en me niet druk maken om Aluminium vs. Carbon verder.
Ben ik niet met je eens. Een jongen uit ons fietsgroepje had een leuke Giant van 15 jaar oud. Aluminium, ultegra, ... een keurige fiets in 2010.

Hij fietste altijd achteraan bij ons in het wiel, zeker bij tochten die langer waren dan 75 km. Bij een sprintje oid deed hij nooit voorin mee... Een jongen die ik er altijd zonder twijfel uitfiets.

Sinds een maandje heeft hij een nieuwe fiets gekocht. Weer een Giant, maar dan uit 2025 en met alles erop en eraan (hoge velgen, elektronisch schakelen, schijfremmen... enz. 5000 euro, was bovendien afgeprijsd).

En hij fietst nu mee voorin, doet mee met sprintjes en ik kan niet meer zeggen dat ik hem eruit fiets.

Hijzelf is ook erg verbaasd naar het verschil. En zijn oude aluminium fiets was een keurige fiets, goed onderhouden, enz. Maar wel 15 jaar oud.

Ik snap dat dit een anekdotisch bewijs is :), maar toch...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:26

aerofreak

Steve Jobs

Galois schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:15:
[...]

Ben ik niet met je eens. Een jongen uit ons fietsgroepje had een leuke Giant van 15 jaar oud. Aluminium, ultegra, ... een keurige fiets in 2010.

Hij fietste altijd achteraan bij ons in het wiel, zeker bij tochten die langer waren dan 75 km. Bij een sprintje oid deed hij nooit voorin mee... Een jongen die ik er altijd zonder twijfel uitfiets.

Sinds een maandje heeft hij een nieuwe fiets gekocht. Weer een Giant, maar dan uit 2025 en met alles erop en eraan (hoge velgen, elektronisch schakelen, schijfremmen... enz. 5000 euro, was bovendien afgeprijsd).

En hij fietst nu mee voorin, doet mee met sprintjes en ik kan niet meer zeggen dat ik hem eruit fiets.

Hijzelf is ook erg verbaasd naar het verschil. En zijn oude aluminium fiets was een keurige fiets, goed onderhouden, enz. Maar wel 15 jaar oud.

Nieuwe fiets, nieuw moraal, elke trap raak 8)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04:32
@Galois materiaal (en de daarbij behorende prijs) zit een hoop verschil in, absoluut eens.

Maar wat nog wel belangrijker is dan het materiaal, hoe zit je op de fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:50

Normaal post ik niet heel veel hier, maar hiervoor maken we een uitzondering 😊 Een jaar geleden werd ik geinspireerd door het verslag van verstappen33 over zijn ervaringen met The Ride 2024. Ik racefiets al sinds kinds af aan, ook in de bergen, maar de laatste jaren ontbrak het me aan een doel, zeker omdat mijn vrouw long covid heeft en veel minder fietst, en we dit ook vaak samen deden. Voorgaande jaren was het dus ca 1500km op jaarbasis, dus dat geeft een idee waar ik vandaan kwam.

Toen ik die post van verstappen33 had gelezen begon het toch te kriebelen bij mij, en in overleg thuis me in juli vorig jaar gewoon ingeschreven, met als gedachte: Ik kan toch nog gratis annuleren de komende maanden... Uiteraard gaat die datum dan ongemerkt voorbij, en zo zit je er dan ineens aan vast.
Ik heb me wel gerealiseerd waar ik aan begon, dus vanaf december ook serieus begonnen met trainen. Vanuit the ride werden er ook meerdere webinairs georganiseerd, over training, en over voeding, en daar veel inspiratie aan opgedaan. De training heb ik via de fondo app gedaan, waar een heel trainingsprogramma instond om je in 22 weken klaar te stomen. Dit programma heb ik ook rigoreus gevolgd, want de realisatie was echt wel binnengekomen dat er getraind moest worden, want anders wordt het echt heel erg afzien. Gezien mijn drukke werk, kids, en andere hobbies het trainen merendeel binnen op de trainer gedaan, met een goede FTP test als basis. Ik had het voornemen om in het voorjaar ook nog een keer wat bergen te gaan pakken, maar dat is niet gelukt, alle trainingskilometers zijn in zuidholland, noord holland, Utrecht en Zeeland gemaakt 😊. Dus met 3.5K kilometers aan training, zonder hoogtemeters, en 8 KG lichter dankzij al dat trainen, begonnen aan the Ride

Voor de busreis er naar toe, afgesproken met verstappen33 in het hotel om de avond daarvoor kennis te maken en een hapje te eten, was gezellig.
Busreis zelf ging vlot, en dus ruim op tijd aangekomen op de camping. Zaterdag een rustig oefenrondje gereden, in afwachting van de start op zondag.
Wel zaterdag met iemand die ik daar ontmoet heb, afgesproken om zondagochtend samen te starten, en dat bleek een fantastische keuze. We hebben de hele ride uiteindelijk met z’n 2en gefietst (of in grotere groepen), en uiteindelijk ook samen gefinished, maar ik loop op de zaken vooruit.

Eerste etappe was dus de befaamde stelvio. Wat ik al verwachtte, gebeurde, ik kan de hoogtemeters goed verteren, dus een schitterende eerste etappe gehad. Rustig gepaced op de Stelvio en die in 2:46 opgereden. De weg bergop was de week daarvoor net sneeuwvrij gemaakt, dus dat gaf imposante foto’s
Etappe 2 was ook nog flink in de bergen, van Pfunds naar Dorbin, met 3300hm. Onderweg echt heel slecht weer gehad, en veel regen en dus koud. Begreep na afloop da ca 70 mensen van de 300 deze etappe niet uit hadden gereden, en voortijdig waren afgestapt. Afgezien van de kou, goed doorgekomen
Etappe 3 was vooraf een makkie, 160km met maar 1900 hm. Droge start, maar daarna weer veel regen. Hier kreeg ik vanwege alle regen op dag 2 en al het schuren van de fietsbroek behoorlijk last van mijn linker lies... 135 km gereden, maar toen zoveel last gekregen, dat ik het laatste stuk in de bus ben gaan zitten. ’S Avonds naar de medische dienst, veel zalf gehaald en hopen op betere tijden. ’S Avonds tijdens de avondbriefing gehoord dat etappe 4 wat extra omleidingen kreeg, en boven de 200km uit ging komen, met 2600hm.
Etappe 4 gestart, en ik had echt goede benen. Vanaf het begin een goed groepje gevonden, en tot de eerste verzorgingspost goed aan kunnen haken. Daarna met z’n 2en rustig doorgereden naar VP2. De laatste 30 km waren vrijwel vlak, en daar weer een groepje gevonden waar we aan konden haken. Ik had het nooit verwacht, maar dan heb je al 3 dagen daarvoor gefietst, en die dag zelf al 170 km gehad, en dan alsnog met 35+ in het uur ergens aanhaken.... Dat trainen was wel ergens goed voor 😉 Uiteraard bleef het regenen die dag, dus dat was wel minder
Etappe 5 had ik echt een complete off day, in combinatie met aanhoudende liesproblemen en totaal geparkeerd staan op een makkelijke berg, al op VP1 gestopt. Die tijd die over was op de camping geprobeerd kleren te drogen, en vaseline te kopen voor alle beschadigde huid
Etappe 6 was een relatief makkelijke etappe, dus die gewoon uitgefietst. Uiteraard weer de nodige regen. Hier had ik het ’s avonds zo gehad met het vooruitzicht op nog 2 dagen regen dat ik mijn vrouw heb ge-appt, om uit te zoeken hoeveel tijd het haar zou kosten om mij op te halen :X.... Duurde te lang, dus dat maar niet gedaan
Etappe 7 weer slecht weer, en door de Ardennen met een kapotte lies is niet alles. Ook hier weer op VP2 eerder de bus genomen
Etappe 8, die uiteinlijk gewoon op karakter naar huis gefietst. Eindelijk ook wat beter weer, en af en toe een zonnestraal. Samen met de persoon die ik op dag 1 ontmoet had, onder de finish vlag door, en toen was het klaar

Pro’s
Tof om een keer meegedaan te hebben,
Ontzettend gaaf om te zien hoe ver je kan komen als je een half jaar goed traint
Erg goede organisatie; vooral complimenten voor het eten, dat was echt heel goed
8 kg in de voorbereiding en 2 kg in de week zelf afgevallen

Con’s
Regen :(
Had ik al Regen genoemd? :( :(
Ik had zelf een tent geregeld, maar echt zwaar onderschat hoeveel tijd dat extra zou kosten elke dag (het opzetten ’s middags en het afbreken ’s ochtend). Kan iedereen die dit ooit gaat doen aanraden de upgrade te nemen, en de organisatie de tenten te laten regelen
Het inpakwebinair over wat je allemaal mee moest nemen was erg optimistisch en ging uit van wat minimalisme en goed weer. Mijn goede Gabba jack lag dus thuis, en ik reed met een gewoon shirt en armstukken. Veel spijt van gehad
De campings waren wisselend. Soms heel goed, maar soms ook koud douchen, en 5 WC’s met 300 man, die allemaal ’s ochtends weg willen.... Dat hoeft van mij niet nog een keer.
Wat ik uiteindelijk het meest jammere vond is dat er te weinig tijd was om te genieten. Opstaan, ontbijt, wc, slaapzak+ matje inpakken, tas inpakken, tent afbreken, alles bij de bagage dumpen, dan 8 a 10 uur fietsen, bagage zoeken, tent opzetten, douchen, eten, powerbanks laden tijdens de avondbriefing, en dan slapen, en repeat voor de volgende dag...

Al met al ontzettend tof, en ik kan het iedereen aanraden die een uitdaging zoekt...
Ik ga het iig niet nog een keer doen.

Last but nog least: Paar Sfeerplaatjes ter inspiratie :)

Ik nog vol goede moed op dag 1
[Afbeelding]

Het mooie weer op dag 2 :'(
[Afbeelding]

Zoek een leuke fiets uit voor de volgende dag >:)
[Afbeelding]

Mijn arme fiets had wat te lijden
[Afbeelding]
Leuk om je verslag te lezen!

Ik was er ook bij en heb inderdaad ook nog een stuk met je gefietst :) . Zit me even te bedenken welke etappe dat was..
Geloof op het laatst bij die lange rit 200+ door wat omleidingen.

Pff.. wat een regen die week 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:15
[...]

Ah, ik moet dus een nieuwe fiets!

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

aerofreak schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:19:
[...]

Nieuwe fiets, nieuw moraal, elke trap raak 8)
Hahaha... inderdaad was dat onze reactie na de eerste (paar) rit(ten). Maar de nieuwigheid is er nu wel af :)
RR46 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:44:
@Galois materiaal (en de daarbij behorende prijs) zit een hoop verschil in, absoluut eens.

Maar wat nog wel belangrijker is dan het materiaal, hoe zit je op de fiets.
Ik ga er vanuit dat als hij 15 jaar op een fiets gefietst heeft (en veel! Tussen de 5000 en 8000 km per jaar), dat hij goed op zijn oude fiets zat. Op deze fiets is hij in de winkel 'opgemeten' (geen officiële biktefit), dus dat zit op wellicht details na dan, ook wel goed.

Ik kan geen enkele andere reden bedenken dan het verschil in fiets: een goede fiets uit 2010 en een goede fiets uit 2025.

En dan is het misschien allemaal kleine dingetjes die optellen tot veel?

- hoge velgen: 5-10W
- carbon vs alu: 5-10W
- soepel lopende lagers: 5-10W
- 28 mm banden ipv 23 mm: 5-10W

Opgeteld zou dit al zo'n 10% kunnen uitmaken...

Wellicht dat het dus niet alleen 'die nieuwe fiets is'. Als hij alle lopende onderdelen had vervangen op zijn oude fiets, zou het ongetwijfeld ook soepeler lopen (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

klaaas schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:01:
[...]

Ah, ik moet dus een nieuwe fiets!
Hahahaha... dat is ook de reactie van de gehele groep! :-D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
[...]

Daar kunnen nog heel veel variabelen in meespelen die belangrijker zijn dan die nieuwe fiets. Maar als je graag een nieuwe fiets wil, dan moet je dat gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

wisselwerking schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:23:
[...]

Daar kunnen nog heel veel variabelen in meespelen die belangrijker zijn dan die nieuwe fiets. Maar als je graag een nieuwe fiets wil, dan moet je dat gewoon doen.
He? Waar haal jij dit vandaan? :)

Het gesprek gaat over 'verschil nieuwe fiets' en niet over het willen van een nieuwe fiets.

Maar heb jij advies nodig voor een nieuwe fiets? Kom maar door! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 23:06
wisselwerking schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:23:
[...]

Ik vermoed dat hij van een matig onderhouden endurancefiets naar een nieuwe frisse aerobike ging, dat gaat inderdaad veel schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
In Spanje heb ik een vriendin 1:40 laten winnen op een klim van 26 minuten. Stond in 1 keer in de top 10 van beste dames tijden dit jaar op de populairste klim van dat gebied, nog voor een paar world tour pro’s (die ongetwijfeld niet volle bak omhoog waren gereden).

Alleen materiaal - banden.

Er zit echt TAKKE veel tijd in materiaal als het beginpunt matig is. Combinatie uiteraard met je positie op de fiets.

Grootste winst haal je uit brede snelle tubeless banden en iets sportievere houding. Beetje smaller stuur en wat compacter zitten levert makkelijk 10-15 watt op bij 30 km/h. Kleding scheelt ook echt heel veel overigens.

Ik heb deze week een Aero sensor gekocht om eens lekker los te gaan op wat materiaal. Ik vind het irritant dat ik nooit goed weet OF iets sneller is en hoeveel.

Ik ga dus veel 1-1 protocoltest runs doen met deze jongen. Je moet dan paar keer 5km rijden met dezelfde snelheid/vermogen en hij berekent dan de CdA waarde en zet dit in de app ook gelijk om in X watt verschil bij Y km/u.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LU5UGTPuOozqMXZnsaXAgketxC0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZTa0HWSqnY19VYobcFZLN3D.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Requiem19 op 02-07-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-09 14:23
Galois schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:03:
[...]

Hahaha... inderdaad was dat onze reactie na de eerste (paar) rit(ten). Maar de nieuwigheid is er nu wel af :)

[...]

Ik ga er vanuit dat als hij 15 jaar op een fiets gefietst heeft (en veel! Tussen de 5000 en 8000 km per jaar), dat hij goed op zijn oude fiets zat. Op deze fiets is hij in de winkel 'opgemeten' (geen officiële biktefit), dus dat zit op wellicht details na dan, ook wel goed.

Ik kan geen enkele andere reden bedenken dan het verschil in fiets: een goede fiets uit 2010 en een goede fiets uit 2025.

En dan is het misschien allemaal kleine dingetjes die optellen tot veel?

- hoge velgen: 5-10W
- carbon vs alu: 5-10W
- soepel lopende lagers: 5-10W
- 28 mm banden ipv 23 mm: 5-10W

Opgeteld zou dit al zo'n 10% kunnen uitmaken...

Wellicht dat het dus niet alleen 'die nieuwe fiets is'. Als hij alle lopende onderdelen had vervangen op zijn oude fiets, zou het ongetwijfeld ook soepeler lopen (?)
40 watt erbij is gewoon gigantisch he.
Kan gewoon net t verschil zijn lekker meekomen met een groep en net niet.

Ik bedoel ik fiets vaak rond 180-200 watt in mijn zone 2/3 maar als ik dan ineens 220-240 moet fietsen dan merk ik dat flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

PaulBloem schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:00:
[...]

Leuk om je verslag te lezen!

Ik was er ook bij en heb inderdaad ook nog een stuk met je gefietst :) . Zit me even te bedenken welke etappe dat was..
Geloof op het laatst bij die lange rit 200+ door wat omleidingen.

Pff.. wat een regen die week 8)7
Yep, ik was diegene met die uber toffe cat ears aan de zijkant van mijn helm :) Daar heb ik het allermeest feedback op gehad van allemaal :)

Afgezien van de regen :( hoe heb jij het verder ervaren ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Galois schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:25:
[...]

He? Waar haal jij dit vandaan? :)

Het gesprek gaat over 'verschil nieuwe fiets' en niet over het willen van een nieuwe fiets.

Maar heb jij advies nodig voor een nieuwe fiets? Kom maar door! :D
Iedereen in dit topic wil toch een nieuwe fiets? Zelfs de mensen die net een nieuwe fiets hebben, willen alweer wat nieuws.

Ik weet wel wat voor fiets ik wil hebben, maar daar is de directie het niet mee eens. Dus als je daar een goed advies voor hebt :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhr-zip
Sparhawk schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:44:
[...]
Daar heb ik het allermeest feedback op gehad van allemaal :)
Niet alleen daar……………

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iwp5EdON9pTVYaDlv3GrpYmcpCU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fcK9sJaerskRuv2x8KZddAcY.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Requiem19 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:39:
In Spanje heb ik een vriendin 1:40 laten winnen op een klim van 26 minuten. Stond in 1 keer in de top 10 van beste dames tijden dit jaar op de populairste klim van dat gebied, nog voor een paar world tour pro’s (die ongetwijfeld niet volle bak omhoog waren gereden).

Er zit echt TAKKE veel tijd in materiaal als het beginpunt matig is. Combinatie uiteraard met je positie op de fiets.

Grootste winst haal je uit brede snelle tubeless banden en iets sportievere houding. Beetje smaller stuur en wat compacter zitten levert makkelijk 10-15 watt op bij 30 km/h. Kleding scheelt ook echt heel veel overigens.

Ik heb deze week een Aero sensor gekocht om eens lekker los te gaan op wat materiaal. Ik vind het irritant dat ik nooit goed weet OF iets sneller is en hoeveel.

Ik ga dus veel 1-1 protocoltest runs doen met deze jongen. Je moet dan paar keer 5km rijden met dezelfde snelheid/vermogen en hij berekent dan de CdA waarde en zet dit in de app ook gelijk om in X watt verschil bij Y km/u.

[Afbeelding]
Requim's rijdend laboratorium, mss ook gelijk je VO2 maxmasker opdoen?

Maar goed, ik heb een nieuwe fiets en ik ga veel en veel langzamer nu, sterker nog, ik heb zelfs een nieuwe knie! Waar gaat het fout?

Ah ja, natuurlijk, ik rij niet tubeless 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Frenz64 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:09:
[...]

Maar goed, ik heb een nieuwe fiets en ik ga veel en veel langzamer nu, sterker nog, ik heb zelfs een nieuwe knie! Waar gaat het fout?

Nee, omdat je geen DI2 hebt.

Duh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Is je stuurtje niet te breed @Frenz64 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Frenz64 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:09:
[...]

Fiets verkeerde kleur? Kleding niet matchend? Je nieuwe knie zwaarder dan de vorige?

[ Voor 4% gewijzigd door mvds op 02-07-2025 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:26
[...]

Nog eentje, anekdotisch bewijs. Heb sinds kort een nieuwe fiets, mijn oude fiets was ook 15 jaar oud. Rij eigenlijk altijd mijn ritjes alleen. Ritje naar mijn ouders, met ook beduidend flink veel tegenwind ging opeens in gemiddeld 31.8 km/u. Terwijl hiervoor mijn ritjes met 30+ gemiddeld op 1 hand te tellen waren.

Het scheelt gewoon echt wel wat, met name als je komt van een hele oude fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
OMG, ik moet weer nieuwe fiets, tubeless, smaller stuur, DI2, nieuwe kleding (dat klopt op zich wel, rijd meestal in tricootjes van > 15 jaar oud, waaronder een RABO shirt uit de hele foute periode, gesigneerd door Mentsjov vlgs mij, ook alweer een Velominati erfzonde)

Aan de kleur van de fiets kan het iig niet liggen, want die heeftie niet (althans geen lak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:47
Requiem19 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:39:

[Afbeelding]
De aftakeling is dus begonnen bij haar, ze heeft nu 1:40u minder inspanning geleverd -O-

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
mvds schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:07:
[...]

Fiets verkeerde kleur? Kleding niet matchend? Je nieuwe knie zwaarder dan de vorige?
Knie is (ook) titanium, met chroom kobalt afwerking, betere shine. Dus dat moet dan ook maar een carbon knie worden denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Frenz64 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:50:
[...]

Knie is (ook) titanium, met chroom kobalt afwerking, betere shine. Dus dat moet dan ook maar een carbon knie worden denk ik
Wat is de "normale" revalidatietijd voor zoiets?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:38
Blik1984 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:13:
[...]

Nog eentje, anekdotisch bewijs. Heb sinds kort een nieuwe fiets, mijn oude fiets was ook 15 jaar oud. Rij eigenlijk altijd mijn ritjes alleen. Ritje naar mijn ouders, met ook beduidend flink veel tegenwind ging opeens in gemiddeld 31.8 km/u. Terwijl hiervoor mijn ritjes met 30+ gemiddeld op 1 hand te tellen waren.

Het scheelt gewoon echt wel wat, met name als je komt van een hele oude fiets
Maar de vraag blijft waar de winst vandaan komt:
* Ben je sneller doordat je drag verminderd is? En zo ja komt dat door het aero design, of gewoon omdat je bij het kopen van de fiets gelijk een betere houding hebt aangenomen.
* Of ben je sneller door de bocht kan (durft)?
* Of trap je door de betere moraal (of houding) gewoon meer vermogen weg?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
4 tot 9 maanden, ik ben bijna 2 maanden onderweg (morgen precies 8 weken) en na een heel pittig begin (zwelling bleef fors en het buigen ging heel matig).

Inmiddels weer voorzichtig aan het fietsen (max 30km), gisteren weer op de sup gestaan, yeuyy, opstaan gaat weer en auto- en motorrijden gaat ook al weer een paar weken. Dus zeker niet ontevreden. Wel is het krachtsverlies in het rechterbeen gigantisch, maar hey, ik kan weer gaan optrainen. Eerste indicatie gisteren met de nieuwe dubbelzijdige PM: 57% L / 43% R, maar dat was 12 km rustig peddelen in de hitte, dus dat zegt me niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Laatst online: 18-09 11:30
Gebanned schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:02:
[...]

* Ben je sneller doordat je drag verminderd is? En zo ja komt dat door het aero design, of gewoon omdat je bij het kopen van de fiets gelijk een betere houding hebt aangenomen.
Ik ging met hetzelfde vermogen ook sneller met een nieuwe aero bike, komende van een carbon fiets van 2015. Met name houding, aanzetten (stijver frame) en band/velg combinatie zorgen voor verbetering.
Als ik hetzelfde vermogen op de tijdritfiets trap scheelt dat nog weer een pak snelheid, puur verbeterde luchtweerstand door houding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Houding is van veel meer invloed op snelheid idd. Toen ik m'n triatlon trainingen deed en een ligstuurtje op de racer gezet had, schoten de gemiddeldes ook omhoog. Op dezelfde fiets dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Op de racer zal het iets minder uit maken maar toen ik op MTB overstapte van aluminium naar carbon (ja beide XC hardtail 29ers: Cube Reaction AL naar Canyon Exceed CF) was dat echt een enorme verandering. Ik had het MTBen bijna opgegeven omdat ik er echt niets van kon en dat veranderde compleet.

Natuurlijk komt er bij MTB wel wat meer techniek en bochtenwerk bij kijken waar bij mij ook de merkbare verbetering in zat maar dat is dus wel wat de rijeigenschappen van materiaal kunnen doen. Eigenlijk vond ik dat verschil merkbaar groter dan toen ik later van de Exceed naar mijn huidige Epic fully ging.

Edit: Later ook op de gravel een soortgelijke overstap gedaan: Cube Nuroad Al naar Canyon Grizl CF en daar zat het verschil niet zo zeer in snelheid maar wel merkbaar in comfort, al geef ik toe dat de grizl ook bredere banden kan (en heeft) en zo'n verende zadelpen, dus daar zal zeker ook een groot deel in zitten.

Ook hier geld, ik vond het gravelen eigenlijk totaal niet leuk op de Nuroad (zoals sommigen hier wel weten was ik zelfs een beetje een hater) en nu wel, dus de fiets heeft sowieso invloed op je plezier vind ik.

[ Voor 31% gewijzigd door Kluus op 02-07-2025 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:32

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

mhr-zip schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:56:
[...]

En carbon is naar mijn mening het beste te repareren van carbon-alu-staal.

@dreameater heeft volgens mij wel eens een stalen frame moeten afschrijven. Ik ken ook nog iemand die dat met een aluminium frame had.

Ja in principe kan je het lassen, maar als je bijzondere metalen goed en betrouwbaar
In mijn geval klopt het dat ik aanspraak heb moeten doen op de crash replacement van Kona. Echter, ik mocht het oude frame wel kosteloos houden en ontving laatst een bericht van de koper dat hij hem compleet had opgebouwd als commuter. Echt afgeschreven was hij dus zeker niet.

Voordeel van staal vind ik altijd wel lekker in de auto . Kan er rustig wat tassen en spullen opleggen zonder dat ik bang hoef te zijn dan mn frame breekt / krakt.
(Mn leasebak heeft geen trekhaak en ik haat die tuntel klep montage systemen)

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:26
Gebanned schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:02:
[...]

Qua fit is het redelijk dezelfde fietshouding gebleven, de fiets is een endurance fiets. Maar de fiets zelf is natuurlijk wel lichter, betere aero wielen, geen achterstallig onderhoud dus geen verlies qua vermogen op dat vlak.

Als ik sneller door de bocht ga, komt dat door de fiets
Als ik meer vermogen weg kan trappen, komt dat door de fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Kluus schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:35:
Op de racer zal het iets minder uit maken maar toen ik op MTB overstapte van aluminium naar carbon (ja beide XC hardtail 29ers: Cube Reaction AL naar Canyon Exceed CF) was dat echt een enorme verandering. Ik had het MTBen bijna opgegeven omdat ik er echt niets van kon en dat veranderde compleet.

Natuurlijk komt er bij MTB wel wat meer techniek en bochtenwerk bij kijken waar bij mij ook de merkbare verbetering in zat maar dat is dus wel wat de rijeigenschappen van materiaal kunnen doen. Eigenlijk vond ik dat verschil merkbaar groter dan toen ik later van de Exceed naar mijn huidige Epic fully ging.

Edit: Later ook op de gravel een soortgelijke overstap gedaan: Cube Nuroad Al naar Canyon Grizl CF en daar zat het verschil niet zo zeer in snelheid maar wel merkbaar in comfort, al geef ik toe dat de grizl ook bredere banden kan (en heeft) en zo'n verende zadelpen, dus daar zal zeker ook een groot deel in zitten.

Ook hier geld, ik vond het gravelen eigenlijk totaal niet leuk op de Nuroad (zoals sommigen hier wel weten was ik zelfs een beetje een hater) en nu wel, dus de fiets heeft sowieso invloed op je plezier vind ik.
Iets zegt me dat er tussen de Cube en de Canyon iets meer verschil zat dan alleen het framemateriaal...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ja.. dat denk ik ook.. vork speelt ook een belangrijke rol, banden, ..geo etc.

Ik heb ooit onder garantie een Cannondale fsi alloy ftame vervangen door een carbon fsi. Verder werden alle onderdelen overgezet. De switch naar andere wielen met betere banden was beter merkbaar dan frame materiaal.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:38
Hier dezelfde ervaring. Ik heb met 3 verschillende TCR frames gereden. Begonnen met een aluminium 2015 uitvoering en daarna een 2016 advanced en een 2020 advanced pro. Alle drie met een mechanische velgremgroep.
Het verschil in wielen en banden vind ik belangrijker dan het frame materiaal. Vooral door de bredere banden maakt aluminium wat minder uit. Vroeger toen ze nog op 23 mm stonden ipv 25/28 mm merkte je bij carbon wat meer demping. Al speelt daarbij natuurlijk ook wel mee dat de aluminium TCR een ronde 31.8 aluminium zadelpen had ipv een D-shape carbon post.

Het enige verschil wat ik ooit heb kunnen ontdekken tussen de advanced en de pro was de 3 mm kortere reach.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:31:
Ja.. dat denk ik ook.. vork speelt ook een belangrijke rol, banden, ..geo etc.

Ik heb ooit onder garantie een Cannondale fsi alloy ftame vervangen door een carbon fsi. Verder werden alle onderdelen overgezet. De switch naar andere wielen met betere banden was beter merkbaar dan frame materiaal.
Banden waren volgens mij hetzelfde, vork was rock shox reba vs fox 32 rythm dat is ook niet echt verschillend volgens mij… Misschien geo een beetje maar meh… volgens mij viel dat ook wel mee. Het is lang geleden maar die cube voelde gewoon lomp aan in de bochtjes, die exceed durfde ik veel meer mee in de bochten te gooien…

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 02-07-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Dus van carbon krijg je meer lef?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:18:
Dus van carbon krijg je meer lef?
Geen idee, ik hoef het ook niet zo te over analyseren eigenlijk, het enige wat ik wel zeker weet is dat als ik toen naar de adviezen die ik hier nu zie geluisterd had ik waarschijnlijk nooit een andere MTB geprobeerd had, de boel verkocht had en nooit meer naar MTB'en omgekeken zou hebben. ;)

Dus een beetje met materiaal bezig zijn is niet zo slecht wat mij betreft.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 02-07-2025 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Kluus schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:43:
[...]

Geen idee, ik hoef het ook niet zo te over analyseren eigenlijk, het enige wat ik wel zeker weet is dat als ik toen naar de adviezen die ik hier nu zie geluisterd had ik waarschijnlijk nooit een andere MTB geprobeerd had, de boel verkocht had en nooit meer naar MTB'en omgekeken zou hebben. ;)

Dus een beetje met materiaal bezig zijn is niet zo slecht wat mij betreft.
Nah, volgens mij snapt iedereen wel dat een andere fiets een groot verschil kan maken. Maar dan wel om het geheel en niet alleen vanwege het frame materiaal.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:46

sapphire

Die-hard pruts0r

Tja wat kan ik zeggen, sinds ik een nieuwe fiets heb fiets ik gemiddeld ook iets sneller.

Anekdotisch of niet mijn oude fiets was een alu racer van 13 jaar oud met een zeer goed onderhouden drive. Geometrie is vrijwel het zelfde, milimeter werk.
Maarja wel meer aero frame, kabels binnendoor, hogere velgen, iets minder gewicht, bredere bandjes en minder rolweerstand.
Zal vast allemaal uitmaken.

Idem met kleding, als ik strakke arm- en beenstukken en mijn Gabba aan heb heb ik het gevoel soms door de wind te snijden. Opeens is 4bft tegen peanuts

En iedereen die zegt dat dat allemaal niet nodig is; 640K….

Gabriël AM5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
Los van al die mooie anekdotes over hoe het materiaal heeft geholpen. De meeste mensen op dit forum kunnen de grootste vooruitgang boeken door serieus te trainen. Daar kan geen nieuwe fiets tegenop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
wisselwerking schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:40:
Los van al die mooie anekdotes over hoe het materiaal heeft geholpen. De meeste mensen op dit forum kunnen de grootste vooruitgang boeken door serieus te trainen. Daar kan geen nieuwe fiets tegenop.
En als je dan goed getraind hebt, wat dan? ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Requiem19 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:53:
[...]

Extra vrije dagen = extra trainingsuren

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• klaaas
Een nieuwe fiets is leuker en makkelijker. Trainen en dan ook nog eens serieus? Klinkt vermoeiend.

Hij wil.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-09 15:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiMoCnjcrP-PTGGd-iWhJ0wt7CE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUQWqvXoEU3CREDQabWtXWbL.jpg?f=fotoalbum_large

Oudjes gaan ook nog altijd lekker. :)
Heerlijk old school, voel mij 10 jaar jonger geestelijk en 10 jaar ouder lichamelijk als ik ermee rondrijd. :+

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:47
Beste training dus juist op die oude fiets blijven trainen; je moet dan dus harder werken voor 't zelfde resultaat (als b.v. je trainingsmaatjes). Jij bent dan dus sterker (dan zij). Uiteindelijk heeft jou lichaam daar dus profijt van. Je geest werkt echter niet zo mee met dit inzicht; gezien de reacties hier krijgen de meeste mensen extra motivatie van een nieuwe fiets. Maar weet dus dat je, als de euforie van de nieuwe fiets weer over is en je weer dezelfde gemiddeldes rijdt als daarvoor je lichaam er dus op achteruit is gegaan.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wisselwerking
Requiem19 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:53:
[...]

Dan ga je op Tweakers belerend doen naar andere Tweakers :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
wisselwerking schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:44:
[...]

Dan ga je op Tweakers belerend doen naar andere Tweakers :+
Poeh, nooit gedacht dat zoveel mensen al zo goed getraind zijn hier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:32

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Requiem19 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:54:
[...]

Poeh, nooit gedacht dat zoveel mensen al zo goed getraind zijn hier.
Minstens 4W/Kg anders heb je hier geen inlog toch?

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Pagina: 1 ... 658 ... 684 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).