Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 657 ... 684 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:13
verstappen33 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:50:
[...]

Ik doe het altijd wel, mensen hebben vaak geen achteruitkijkspiegel dus hebben vaak geen idee wat er achter hun gebeurd.
Zeker e-bikers hebben totaal geen idee want die worden amper ingehaald..

En mijn ervaring is dat mensen toch vaak schrikken als je ineens met 30-32km/u voorbij stuift..
Die spiegels zitten er echt puur voor de sier. Ik heb er werkelijk nog nooit iemand in zien kijken en ik denk dat het ook nog eens een flinke dode hoek geeft.
Afhankelijk van de windrichting, omgevingsgeluid, en idd de ruimte, begin ik eerder of later met bellen. Hoe dichter ik erbij kom zonder enige reactie, hoe vaker. Dus 1x, 2x, 3x. En bij grote groepen heb ik nog een miniclaxon, want helaas heb ik ook slechte ervaringen met mensen die beweren dat je niet gebeld hebt.

Als je het gevoel hebt dat je voorbij stuift kan je beter de benen even stil houden soms. Maar als je met 30 een ebike voorbij gaat die zelf 25 rijdt dan is dat geen stuiven toch.

En zoals velen al gezegd: bedank bij het passeren. Mondeling of steek gewoon een duimpje in de lucht. Inhalen is geen recht, maar een gunst.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-09 09:08
Ik denk bij mezelf altijd, ik behandel mensen zoals ik zelf ook behandel wil worden. En dat is in bijna alle gevallen met respect..

@Mistraller, het voorbij stuiven is dan meer in het perspectief van de persoon die je inhaalt,
Als ik ruimte heb en ze weten dat ik passeer dan ga ik er soms wel voorbij met een verschil van 5-7km/u, maar dan alleen bij genoeg ruimte.. Is het een smal fietspad dan is het gewoon op zeer gepaste manier erlangs.
En als er helemaal genoeg ruimte is (bijvoorbeeld gewone weg van 6-7m breed) en ik heb lekker de wind in de rug dan wil ik ook wel eens helemaal naar links gaan en gewoon met 40+ inhalen, maar dan heb ik zeker 4-5m afstand en 99% zekerheid dat hun niets op de linker weghelft te zoeken hebben (bijvoorbeeld afslaan naar links).

Tijdje geleden reed ik samen met iemand een rondje hier in de buurt, op een smal fietspad kwamen we achter een bejaard stel te rijden die we wilden inhalen, geen ruimte, dus ik ga alvast achter mijn maat fietsen, hij bellen en na 3x bellen een keer de stem laten horen met "PARDON, mogen we er even langs!
Van schrik liggen de man en vrouw bijna op elkaar.
Uiteindelijk laat hij zich iets afzakken en gaat achter zijn vrouw rijden, mijn maatje haalt hem in, ik wil aanzetten om hem te volgen en meneer gooit ineens weer zijn stuur naar links om naast zijn vrouw te fietsen..
Ik zag het gebeuren en kon er prima op anticiperen en vroeg netjes of ik er ook langs mogt.
Weer een schrik reactie en een scheld partij van die kut wielrenners denken dat de weg van hun is etc...

Ik heb vriendelijk bedankt en maar niet meer omgekeken..
Sommige mensen moeten zich echt afvragen of ze nog wel aan het verkeer moeten gaan deelnemen..

[ Voor 23% gewijzigd door verstappen33 op 27-06-2025 13:34 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:46

sapphire

Die-hard pruts0r

@Mistraller Naast elkaar rijden is ook geen recht en mag alleen mits ander verkeer niet gehinderd word. Dus als iemand niet (veilig) kan inhalen dan hinder je ander verkeer.

@verstappen33 Soms lijkt het alsof mensen vergeten dat ze aan het verkeer deelnemen als ze fietsen en alleen bezig zijn met recreëren. Beetje van de omgeving genieten, beetje kletsen, lekker naast elkaar of slingerend om je heen kijken en in een eigen bubbel :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Flipmo schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:38:
[...]

Hier ben ik wel benieuwd naar, is er iemand hier die wel eens de clutch aangezet heeft?
Ik ben zelf nog nooit afgestapt om hem om te zetten.. ik denk er niet eens aan.
Ketting is er ook nooit afgeschoten of zo erg geklapperd dat ik mijn frame beschadigt heb.

Zit er aan te denken om naast de Elves falath evo, nu ook een Elves gravelbike zelf op te bouwen.
Dit dan met 105 di2 (zelfde als de evo). Vind de GRX di2 groep te duur.
Hier zit dus ook niet zo'n schakelaar op..
Meeste waar ik fiets is in de Achterhoek, misschien dat in Zuid Limburg je eerder een clutch nodig hebt?!
Ik woon in het noorden en zet de clutch ook aan, ik heb een Ultegra RX en als ik weet dat ik off road ga, dan zet ik die zeker aan. Anders raak ik te vaak met de ketting de achtervork. Ketting is netjes op maat en trekt de veer al op spanning, maar iets stugger is welkom.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DDX schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:36:
Daarom altijd even dank je wel zeggen of met je hand bedankje geven als je iemand inhaalt.
Krijg je minder opmerkingen terug :)
Regelmatig doe ik het (als ik heb gebeld en ze achter elkaar moesten gaan fietsen voor mij), maar het is soms lastig. Simpelweg omdat als je 3x gebeld hebt, en dan maar er langs wurmt, je voor je iemand kan bedanken je al de kut opmerking krijgt of je niet kan bellen.

Nu zijn wielrenners natuurlijk ook verre van heilig. Laatst een grote groep tegenliggers waarvan de achterste compleet op mijn helft fietste, mij zag, degene voor hem gaven nog aan dat ik eraan kwam, en net voordat ik in de berm zou duiken slingerde hij weer even zijn eigen helft op.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:30
sapphire schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:03:
@verstappen33 Soms lijkt het alsof mensen vergeten dat ze aan het verkeer deelnemen als ze fietsen en alleen bezig zijn met recreëren. Beetje van de omgeving genieten, beetje kletsen, lekker naast elkaar of slingerend om je heen kijken en in een eigen bubbel :X
Vergeet de mensen niet die ergens in een bocht gaan stilstaan om te overleggen welke kant ze op gaan.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
DDX schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:34:
[...]

Vergeet de mensen niet die ergens in een bocht gaan stilstaan om te overleggen welke kant ze op gaan.
Daar hebben wielrenners ook wel een handje van om tijdens een toertocht midden op het fietspad of op de weg hun band vervangen nadat ze lek hebben gereden..

Maarja mooi al dat geklaag op de vrijdag middag.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Naast alle uitstekende argumenten om te bellen (wat ik zelf ook altijd doe) is er wat mij betreft één nadeel:

Nogal want mensen gaan eerst eens achterom kijken waar dat gebel vandaan komt en rijden dan niet meer rechtdoor maar onbedoeld naar de linkerkant van het fietspad waardoor er nog minder ruimte is om in te halen.

Er zal een verklaring voor zijn maar ergens is het bizar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-09 08:36
Maar dan kan je eenvoudig op anticiperen door iets eerder te bellen natuurlijk.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:06
wackmaniac schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:45:
Maar dan kan je eenvoudig op anticiperen door iets eerder te bellen natuurlijk.
Dan horen ze je weer niet. Ik fiets sinds een tijdje zonder bel (had mijn bel al op mijn nieuwe fiets die nog afgebouwd moest worden) en dan riep ik maar. Of ik sprak, dat meer, maar dan schrikken mensen ook (ik heb nogal een lage zware stem).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_dIS-gbO3VfC-MBp1hqORA9lJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2QWSHU9KXEYy1gGGRqs1CbeA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKDazpx7DVZA0FfJ0tMA3oF7mEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQsyS5ZcPjmBk9pP2LFt9ocj.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zit de Hidemybell nu op :) Een Allez Sprint watercolour

[ Voor 47% gewijzigd door 418O2 op 27-06-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Oxigeon schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:08:
[...]

Vaak blijft het bij mij niet bij 2x. Ik zie als ik op de racefiets zit steeds vaker mensen met een koptelefoon fietsen. Die horen werkelijk niks. Slingeren van links naar rechts over een fietspad. Ik ping een keer of 5 en beginnen ook nog te schreeuwen of ik niet kan bellen... zet verdomme gewoon die koptelefoon af.
Fietsende "bubbles" hebben eenmaal meer kans om met de werkelijkheid in aanraking te komen, vergelijk het met zeepbellen die uiteenspatten.

Laatst nog een meisje gezien met de voeten op de voorvork, trappers die vanzelf ronddraaiden, hoofdtelefoon op en blik op telefoon, vlak voor haar neus. Ik wist niet dat er ook "full self-driving" fietsen waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

7o9 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:40:
Naast alle uitstekende argumenten om te bellen (wat ik zelf ook altijd doe) is er wat mij betreft één nadeel:

Nogal want mensen gaan eerst eens achterom kijken waar dat gebel vandaan komt en rijden dan niet meer rechtdoor maar onbedoeld naar de linkerkant van het fietspad waardoor er nog minder ruimte is om in te halen.

Ja maar stel je eens voor dat het een roze olifant op rolschaatsen is die belt om je gedag te zeggen……

@418O2 Als bezitter van zoveel mogelijk zwart zeg ik; dit is een gevalletje als je dan kleur doet doe het dan goed.
Heel erg gaaf! :9~

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:47
sapphire schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:11:
[...]

Ja maar stel je eens voor dat het een roze olifant op rolschaatsen is die belt om je gedag te zeggen……

@418O2 Als bezitter van zoveel mogelijk zwart zeg ik; dit is een gevalletje als je dan kleur doet doe het dan goed.
Heel erg gaaf! :9~
Dit past ook nog wel qua kleur bij deze fiets :). Maar eigenlijk DE oplossing voor al onze bel/niet gehoord problemen :).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:58
Sammy_tukker schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:32:
[...]

Had je gebeld voordat je inhaalde? Hoe vaak ik wel niet ingehaald wordt door een idioot zonder bel.... doet niets af aan de schuldvraag, maar zou bij mij zelf wel een lichtelijke irritatie veroorzaken. Voordeel van dit soort schades is ook nog dat het van de aansprakelijkheidsverzekering bekostigd wordt, dus als de tegenpartij 'gewoon' alle schuld op zich neemt wordt niemand er minder van. (terugval in no-claim en zo heb je dan niet).
Als iemand langzamer rijdt of stopt om af te slaan waardoor jij in moet halen, dan hoef je toch niet te bellen? Het is aan degene die afslaat om te kijken of het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
La1974 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:46:
[...]

Als iemand langzamer rijdt of stopt om af te slaan waardoor jij in moet halen, dan hoef je toch niet te bellen? Het is aan degene die afslaat om te kijken of het kan.
Dus als een auto/fiets stopt vlak voor een gelijkwaardig kruispunt zonder richting aan te geven knal jij er met je auto of fiets zomaar voorbij??

Ikzelf zet de actie pas in als ik weet wat degene voor mij gaat doen. Vaak genoeg gezien en bijna erbovenop geknald dat een fietser lijkt te stoppen aan de rand van het fietspad en daarna ineens naar links draait om af te slaan, of ineens naar links gaan om rechtsaf te slaan (hele ruime bocht)..

Als ik niet 99% zeker weet wat de plannen van mijn voorganger zijn dan bel ik netjes of maak ik mezelf bekend dat ik wil passeren, zolang dat niet duidelijk is voor mij dan passeer ik niet, of als er ruimte is met een hele wijde boog eromheen...

[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 27-06-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:53

Secsytime

Automagisch

Heeft een bel nog zin dan? Boomers horen hem toch niet en de rest heeft meestal een hoofdtelefoon op of oordopjes in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

418O2 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:47:
[...]

Dan horen ze je weer niet. Ik fiets sinds een tijdje zonder bel (had mijn bel al op mijn nieuwe fiets die nog afgebouwd moest worden) en dan riep ik maar. Of ik sprak, dat meer, maar dan schrikken mensen ook (ik heb nogal een lage zware stem).[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier zit de Hidemybell nu op :) Een Allez Sprint watercolour
Echt een mooi frame zeg! Maar zijn dat lasnaden, of lijkt dat zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-09 12:54

Oxigeon

En zo is dat!

verstappen33 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:03:
[...]

Dus als een auto/fiets stopt vlak voor een gelijkwaardig kruispunt zonder richting aan te geven knal jij er met je auto of fiets zomaar voorbij??

Ikzelf zet de actie pas in als ik weet wat degene voor mij gaat doen. Vaak genoeg gezien en bijna erbovenop geknald dat een fietser lijkt te stoppen aan de rand van het fietspad en daarna ineens naar links draait om af te slaan, of ineens naar links gaan om rechtsaf te slaan (hele ruime bocht)..

Als ik niet 99% zeker weet wat de plannen van mijn voorganger zijn dan bel ik netjes of maak ik mezelf bekend dat ik wil passeren, zolang dat niet duidelijk is voor mij dan passeer ik niet, of als er ruimte is met een hele wijde boog eromheen...
Precies dit. Ik wacht dus ook. Ik haal ook geen auto's in. Als die kerel/vrouw niet oplet beuken ze je daarna van de weg af.

Als ik niet zeker ben van de zaak drijf ik uit of knijp ik in de rem.
Ik weet dat remmen angst is. Maar fiets nog liever eventjes rond dan dat ik tussen 6 planken lig of niet meer kan fietsen.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Secsytime schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:11:
[...]

Echt een mooi frame zeg! Maar zijn dat lasnaden, of lijkt dat zo?
Ja, dat zijn lasnaden en ja, het is een meme.

https://www.specialized.com/nl/nl/allez-sprint

ze hebben er een mooi verhaal bij verzonnen. Komt er op neer dat ze specifieke onderdelen uit 1 stuk maken (zoals de headtube met de down- en toptube verbindingen) en dan op de buis zelf lassen, omdat dat sterker en beter is.

https://www.specialized.com/nl/nl/smartweld-technology

[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 27-06-2025 16:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:50
Oxigeon schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:12:
[...]

Precies dit. Ik wacht dus ook. Ik haal ook geen auto's in. Als die kerel/vrouw niet oplet beuken ze je daarna van de weg af.

Als ik niet zeker ben van de zaak drijf ik uit of knijp ik in de rem.
Ik weet dat remmen angst is. Maar fiets nog liever eventjes rond dan dat ik tussen 6 planken lig of niet meer kan fietsen.
Beter bange Piet dan dooie Piet hebben ze mij wel eens geleerd.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:58
verstappen33 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:03:
[...]

Natuurlijk let je op. Je haalt nu twee dingen door elkaar. De discussie ging hier over de eventuele schuldvraag. Volgens de verkeersregels heb je in die situatie gewoon voorrang en hoef je niet te bellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
7o9 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:40:

Dat heb ik met mijn autorijlessen geleerd. Kijken waar je heen wilt. Je hersenen hebben simpelweg moeite met kijken in een richting waar je niet heen wilt gaan.

Ik moet zeggen dat die electronische buzzer wel hilarisch goed werkt. Want die klinkt sprekend als een scooter toeter. En bij een scooter weet iedereen, als de donder aan de kant want dat ding is hier in 10 milliseconden.

Maar ja, dan kom ik met mijn fietsje. "Was dat nou nodig >:) " Dus dat is echt een beetje mijn nood ding.

Heel vroeger toen ik nog jong en rebels was, ook al eens een gastoeter in mijn bidonhouder gehad. Dan gaan mensen ook vlotjes opzij want die denken dat er een grote zware vrachtwagen over het fietspad aan komt denderen...

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:08
Mistraller schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:52:
[...]

Heel vroeger toen ik nog jong en rebels was, ook al eens een gastoeter in mijn bidonhouder gehad. Dan gaan mensen ook vlotjes opzij want die denken dat er een grote zware vrachtwagen over het fietspad aan komt denderen...
aha, dus daar komt onze slechte reputatie vandaan ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Prulleman schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:21:
[...]

aha, dus daar komt onze slechte reputatie vandaan ;)
Toen had ik nog geen racefiets O-) We spreken wel over dik 30 jaar geleden he...

Maar ik kon wel snel fietsen, en Hey! Ik wilde er toch langs dus ik toeter even :X

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 27-06-2025 17:49 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

418O2 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:13:
[...]

Ja, dat zijn lasnaden en ja, het is een meme.

https://www.specialized.com/nl/nl/allez-sprint

ze hebben er een mooi verhaal bij verzonnen. Komt er op neer dat ze specifieke onderdelen uit 1 stuk maken (zoals de headtube met de down- en toptube verbindingen) en dan op de buis zelf lassen, omdat dat sterker en beter is.

https://www.specialized.com/nl/nl/smartweld-technology
Mooi hoor, was het een overjarig frame of heb je hem tweedehands kunnen krijgen?

Nu ik weet hoe voorzichtig je met carbon frames om moet gaan zou ik ook eerder een aluminium of titanium frame kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:56
Wat ik vaak doe:
Bij het achterop komen van langzamere fietsers terugschakelen en remmen, in mijn ervaring geeft dat vaak al genoeg herrie voor mensen om te weten dat er een snellere fietser achter ze rijdt. Daarna bellen, dan als ze aan de kant gaan "Dank je wel" en handje omhoog. 95% van de tijd gaat het goed. :)

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Secsytime schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:29:
[...]

Mooi hoor, was het een overjarig frame of heb je hem tweedehands kunnen krijgen?

Nu ik weet hoe voorzichtig je met carbon frames om moet gaan zou ik ook eerder een aluminium of titanium frame kopen.
Overjarig of sort. Winkel had hem nog liggen, toevallig de mooiste kleur die er is, in mijn ogen. Elk jaar komt er wat nieuws, ik vind deze nog wel het tofste.

Ik heb niks met carbon frames dus daarom wat anders. Liefst titanium maar dat wordt gauw heel duur

9.1kg trouwens, 61cm frame, zonder pedalen

[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 27-06-2025 19:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
Maarten_E schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:43:
Wat ik vaak doe:
Bij het achterop komen van langzamere fietsers terugschakelen en remmen, in mijn ervaring geeft dat vaak al genoeg herrie voor mensen om te weten dat er een snellere fietser achter ze rijdt. Daarna bellen, dan als ze aan de kant gaan "Dank je wel" en handje omhoog. 95% van de tijd gaat het goed. :)
Ja op mijn carbon wielset zit een luide ratchet, dat wil inderdaad ook wel werken. Beentjes even stil werkt wel. Maar soms juist ongewenst, dat je dan toch maar lafjes meepeddelt om de ratel te voorkomen ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:37
Secsytime schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:29:
[...]

Die Allez Sprint heeft dan wel weer een Carbon voorvork. Net zoals titanium fietsen dat vaak/altijd hebben. Ik heb dan liever helemaal aluminium of titanium. Iemand ook enig idee waarom ze dit doen?

Ik snap dat het lichter is, maar het is ook breekbaarder en dat is juist waarom iemand geen carbon fiets koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:15
DDX schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:34:
[...]

Ik had er pas 1 die op een t-splitsing door reed tot ze niet verder kon en toen afstapte om te kijken of ze links of rechts wilde. Je vraagt je af hoe zulke mensen auto rijden...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
klaaas schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 23:56:
[...]

Ik had er pas 1 die op een t-splitsing door reed tot ze niet verder kon en toen afstapte om te kijken of ze links of rechts wilde. Je vraagt je af hoe zulke mensen auto rijden...
Er zijn ook stapels mensen die gewoon vol gas over onoverzichtelijke kruisingen heen rijden. Ook heel gevaarlijk en daar vergis ik me zelf ook nog wel eens in. Ook erg gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Zojuist nog eens getest met aluminiumfolie of ik zo de radar die auto's die achterop komen toont op de fietscomputer kon beperken tot alleen de auto's die ook op dezelfde weg rijden.

Aluminium folie deed weinig en ik kreeg nu spook voertuigen te zien op de fietscomputer, dus dat kan nu helemaal in de prullenbak.

Het draaien van de gehele radar sorteerde wel resultaat en een adapter die dat zou kunnen heb ik nog niet gevonden dus toen maar wat lowtech bedacht.

De buis waar de radar opzit is rond dus daar omheen een isolatietape gedaan tegen beschadigingen en een kartonnen koker van een keukenrol uit de papierbak gevist en die ingeknipt en daarna een strook eraf geknipt. De uiteinden zo geknipt opdat die om de buis net bij elkaar komen.

Nu kan ik gemakkelijk de houder met rader draaien en zelfs terwijl ik fiets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQsmjsGVGHhoYdHJv-7a-SEQNdo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CVYiNUP5ilVlxxCbo4lwvGWe.jpg?f=user_large

Ook een dunner materiaal geprobeerd maar die kreukelde bij het draaien.

Bij de volgende rit ga ik het uitproberen of het zo werkt als bedacht en of het geheel niet zakt. Als die zakt dan kan ik de strook karton altijd nog iets korter knippen waardoor dan ook een gedeelte van het rubber van de houder dan de isolatietape raakt en rubber heeft eenmaal meer frictie dan karton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Als ik dit zo allemaal zie blijft ik nog wel even zonder radar fietsen

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 18:41

derx666

mecker ende blaet

esphome schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:21:
[...]

Nu kan ik gemakkelijk de houder met rader draaien en zelfs terwijl ik fiets.
[...]
Mag ik vragen wat je doel hiermee is ? Ik snap het nl. niet helemaal wat je wil bereiken.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Vanmorgen voor het eerst in n jaren weer met de groep meegereden waar ik vroegâh mee reed. Is altijd op zaterdagochtend en met kinderen is dat voor mij niet zo’n ideale tijd meer…. Maar vanmorgen kwam het uit :)

Wel wennen voor mij want extra plaspauze’s en als iemand anders pech heeft stop je ook dus uiteindelijk ontspannen ritje ondanks de wind :)

Wel bizar, één van de groepsleden is 3 bladboutjes van zijn kleine blad verloren 8)7
Eerst deed zijn Di2 al vreemd dus daarvoor gestopt, later dacht hij dat hij wat hoorde vallen en weer iets later zag iemand een boutje vallen en voelde/hoorde hij wat rammelen dus toen gestopt en waren er al 3 weg. 1 dus gevonden en één van een andere fiets geleend dus met 3 boutjes verder gereden. En dat binnen 30km met een vrij nieuwe fiets die deze week een grote beurt gehad heeft bij de LBS. Ik denk dat iemand de loctite vergeten is :X
En later schoot zijn Di2 steeds van groot naar kleine blad gewoon willekeurig, denk dat iemand eens even een gesprekje moet voeren met de LBS :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
derx666 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:13:
[...]

Mag ik vragen wat je doel hiermee is ? Ik snap het nl. niet helemaal wat je wil bereiken.
Hier staat de eerdere posting over de radar die verkeer ziet welke niet relevant is omdat die niet op dezelfde weg zitten waar ik fiets (parallelweg).

esphome in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Een andere Tweaker melde zelfs dat verkeer van de overkant het kanaal op de rader kwam. Op deze manier kun je dat handmatig voorkomen. Niet vergeten om het later weer terug te zetten omdat er anders de rader niet meer in de bochten kan kijken als dat wel nodig mocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncr__KHn8DYhBd0_Po6H67ms9PM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBjMag0bou5k8dqfUJ2JXhXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dingen waar Maarten_E 6 jaar te laat achterkomt: Ja, 28mm banden zijn daadwerkelijk sneller dan 25mm banden. :+ :+

[ Voor 122% gewijzigd door Maarten_E op 28-06-2025 21:00 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:14
Maarten_E schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 20:59:
[Afbeelding]

Dingen waar Maarten_E 6 jaar te laat achterkomt: Ja, 28mm banden zijn daadwerkelijk sneller dan 25mm banden. :+ :+
Vanwege de PR's? Dat kan aan heel veel andere zaken gelegen hebben :>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
wisselwerking schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:14:
[...]

Waarschijnlijk voelde hij dat elke trap raak was :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten_E
wisselwerking schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:14:
[...]

Klopt hoor, maar de wegen op die route zijn niet in allerbeste staat. Ik weet hoe vaak ik stopte met trappen en uit het zadel kwam op de oude fiets, waar ik op de nieuwe eroverheen dender. Nee, het zal niet de enige factor zijn hoor, maar vind het wel frappant. Is ook niet al te serieus bedoeld overigens. ;)

@Sissors En je voelt dat de fiets heerlijk wringt in de bochten :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 22:49
30 is het nieuwe 28 😉.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:14
Nee hoor, 32 is het nieuwe 30 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
I know, in deze fiets past maximaal 30mm op de voorband en 28mm op de achterband. Ik ben nog 20mm fietsjes gewend uit mijn puberteit, 28mm voelt al als een Rolls-Royce. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Hier een artikel over een hier niet nader te benoemen band in verschillende breedtes (23/25/28/30mm) en met verschillende binnenbanden en bij verschillende drukken in de band. Breder is niet altijd beter en het is meer waar je zelf comfortabel mee voelt.

https://www.bicyclerollin...rand-prix-5000-comparison

Zelf rij ik op 25mm banden met latex binnenbanden. De druk heb ik ondertussen al een bar lager dan optimaal zou zijn, maar kan ik zo ook tempo houden op de betere klinkerwegen. De slechtere wegen, daar rij ik liever voor om, dan er overheen te gaan stuiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 23-09 11:38
Mijn 4iiii Ultegra R8000 Precision 3 Powermeter wil niet connecten. Aangezien deze op een fiets is gemonteerd die ik heb overgekocht weet ik niet of deze wel ooit heeft gewerkt..

Als ik een nieuwe batterij monteer geef hij de sequence: rood, groen blauw en na 5 seconden blinkt hij 5x rood. Ook bij meerdere nieuwe batterijen.

Is deze nu defect? :)

https://4iiii.zendesk.com...ng-the-power-meter-lights

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Strider schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:21:
Mijn 4iiii Ultegra R8000 Precision 3 Powermeter wil niet connecten. Aangezien deze op een fiets is gemonteerd die ik heb overgekocht weet ik niet of deze wel ooit heeft gewerkt..

Als ik een nieuwe batterij monteer geef hij de sequence: rood, groen blauw en na 5 seconden blinkt hij 5x rood. Ook bij meerdere nieuwe batterijen.

Connect hij niet met je fietscomputer of niet met je telefoon met daarop de 4iii app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fops
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:04

Dit heb ik ook gehad.
Wat bij mij het probleem was, was dat de batterij niet goed connectie maakte. Dus even dat metalen strookje wat naar buiten geduwt en toen ging het wel.
Misschien proberen te blijven draaien met je pedalen om hem aan te laten staan? Hij wil bij mij nog wel eens snel in standby gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:42
Je moet 3x het batterijtje verwijderen, na keer 3 gaat hij in connect modus. En kan je verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-09 12:54

Oxigeon

En zo is dat!

Ik heb het zelf niet. Maar als ik naar de link ga is de rood groen blauw dat hij op aan het starten is en 5x rood knipperen dat de batterij 100% vol is. Dit lijkt me gewoon normaal als je er een nieuwe batterij in doet.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mistraller
esphome schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:52:
[...]

Hier staat de eerdere posting over de radar die verkeer ziet welke niet relevant is omdat die niet op dezelfde weg zitten waar ik fiets (parallelweg).

esphome in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Een andere Tweaker melde zelfs dat verkeer van de overkant het kanaal op de rader kwam. Op deze manier kun je dat handmatig voorkomen. Niet vergeten om het later weer terug te zetten omdat er anders de rader niet meer in de bochten kan kijken als dat wel nodig mocht zijn.
Dat ding heeft gewoon een bepaalde kijkhoek. Ik ga er vanuit dat een fabrikant met kennis van zaken de meest optimale hoek heeft bepaald.
False positives blijf je toch houden. False Negatives zijn echter potentieel dodelijk. Doe mij die false positives maar. Als je er aan moet gaan denken "hoe zat ie ook alweer want ik zit nu op een andere weg" dan is het een even gevaarlijk ding geworden als een spiegeltje want dan vereist het een actieve handeling.

Die steun, vergeet dat ding en koop een fixed mount; als je inderdaad een ronde zadelpen hebt.
Ik heb hem ook op het frame. Textiel tapeje eromheen voor bescherming (en als het krast; tja, tis een fiets).

Ding kijkt ook gewoon door mijn spatbord heen als ik dat er op doe, en omdat ik toch de RVR heb (zonder lampje dus) zit mijn lampje ergens anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieG4HuDbjIUoYzYFwjNNcCoTnL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMHnL3bSm5ZQjdFvPfKTBfDA.jpg?f=fotoalbum_large

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:33
Iemand hier ervaring met de Active brillen van 24brillen.nl?
Ben op zoek naar een fietsbril op sterkte maar wil geen godsvermogen uitgeven. Zit zelf rond de 100-150 euro te kijken. De fietsbrillen van A-merken zijn al gauw >250 euro.

Ik heb geen 'bijzondere' sterkte: circa -1.5 beiderzijds. Sta natuurlijk ook open voor andere opties, maar heb tot op heden niets anders gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Mistraller De hoek is 40 graden (kegelvorm) en naast het in de bocht kunnen kijken moet die ook breed genoeg zijn om passerende voertuigen te blijven zien als die dichterbij komen.

Het verdwijnen van gedetecteerde voertuigen heb je dan ook als die zich op een parallelle weg bevinden. Je krijgt de waarschuwing en dan halverwege zijn die ineens weg omdat zij uit het detectieveld geraken.

Door de gehele constructie horizontaal te draaien draai ik ook de hoek en dan vooral die binnen 140 meter zouden zitten, niet meer gezien worden. Verkeer die wel op dezelfde weg zit en passeert worden dan wel gezien totdat die binnen een paar meter zitten.

Rijdende op het fietspad naast een weg waar verkeer die achterop komt in dezelfde richting is geen probleem voor mij en het geeft mij meteen een beeld als ik verderop die weg, het fietspad kuist (afslag).

Maar goed, ik moet het nog live gaan testen en tot nu toe heb ik het getest met mijn normale fiets, staande in de berm. Het draaien moet ook lukken en ik zet nu ook al de radar onderweg, al fietsend, aan of uit naargelang ik die de komende 5 kilometer nodig heb of niet.

Het achterlicht heb ik onder radar zitten en dan waar de twee staande buizen van de achtervork bij elkaar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:43
Mistraller schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:10:
[...]

Dat ding heeft gewoon een bepaalde kijkhoek. Ik ga er vanuit dat een fabrikant met kennis van zaken de meest optimale hoek heeft bepaald.
False positives blijf je toch houden. False Negatives zijn echter potentieel dodelijk. Doe mij die false positives maar. Als je er aan moet gaan denken "hoe zat ie ook alweer want ik zit nu op een andere weg" dan is het een even gevaarlijk ding geworden als een spiegeltje want dan vereist het een actieve handeling.

Die steun, vergeet dat ding en koop een fixed mount; als je inderdaad een ronde zadelpen hebt.
Ik heb hem ook op het frame. Textiel tapeje eromheen voor bescherming (en als het krast; tja, tis een fiets).

Ding kijkt ook gewoon door mijn spatbord heen als ik dat er op doe, en omdat ik toch de RVR heb (zonder lampje dus) zit mijn lampje ergens anders.

[Afbeelding]
Nou, ik denk niet dat er perse een meest optimale hoek bestaat. Sowieso zijn er verschillende fietsradars in omloop, en die hebben niet allemaal dezelfde kijkhoek. Die van Wahoo is bijv. standaard kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:11
Perzikvrucht schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:24:
Ben op zoek naar een fietsbril op sterkte maar wil geen godsvermogen uitgeven. Zit zelf rond de 100-150 euro te kijken. De fietsbrillen van A-merken zijn al gauw >250 euro.

Ik heb geen 'bijzondere' sterkte: circa -1.5 beiderzijds. Sta natuurlijk ook open voor andere opties, maar heb tot op heden niets anders gevonden.
Geen ervaring met die winkel, maar bij de opticien kwam ik uit op of rond jouw streefbedrag en gaf mij goede fietsbril. Daar al gekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:51

mvds

Totally awesome!

Mistraller schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:10:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb een mount in bestelling staan voor onder mijn zadel. Die rubbertjes om mijn zadelpen heen geven mij geen goed gevoel. Het is te makkelijk voor de radar om te draaien. Ik wil hem gewoon op een vaste plek hebben en recht naar achteren kijkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:51

mvds

Totally awesome!

Ik heb een Siroko bril met daarin een inzet met glazen op sterkte. Ik heb liever de bril zelf op sterkte, maar dat is, zoals jij zelf al aangeeft, aanzienlijk duurder. De inzet is voor mij gemaakt door Hans Anders, dan betaal je rond de 130 euro voor de glazen. Ik heb wel een hoge sterkte en afwijkende cilinders, dus mijn glazen zijn duurder dan standaard glazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
AMD1800 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:48:
[...]

Die Allez Sprint heeft dan wel weer een Carbon voorvork. Net zoals titanium fietsen dat vaak/altijd hebben. Ik heb dan liever helemaal aluminium of titanium. Iemand ook enig idee waarom ze dit doen?

Ik snap dat het lichter is, maar het is ook breekbaarder en dat is juist waarom iemand geen carbon fiets koopt.
Even met de aanname dat carbon over het algemeen de voorkeur geniet boven aluminium, één van de redenen:

Een carbon voorvork kun je voor meerdere framematen gebruiken. Je kunt 1 "maat" voorvork maken, en het overtollige er af zagen om het passend te maken aan een specifieke framemaat+spacers+cockpit. Dat is door de fabrikant (of inkoper) van voorvorken dus makkelijk en goedkoop te schalen naar meerdere maten frames. Zo kunnen ze voor relatief goedkoop (productiekosten) dus op aluminium fietsen een carbon voorvork zetten.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
[...]

Een hoop (goede) redenen:
ChatGPT

Veel aluminium en titanium racefietsen hebben een carbon voorvork om een aantal goede redenen. Dit is een bewuste keuze van fabrikanten om de rijervaring te verbeteren, zonder het hele frame van carbon te maken. Hier zijn de belangrijkste redenen:

1. Comfort (demping van trillingen)
Carbon dempt trillingen veel beter dan aluminium of titanium.

Op ruwe wegen of kasseien zorgt een carbon vork voor minder trillingen in je handen, polsen en schouders.

Vooral bij aluminium frames (die vaak stijf en minder comfortabel zijn) is dit een belangrijk voordeel.

2. Gewicht
Carbon is lichter dan zowel aluminium als titanium bij dezelfde sterkte.

Een carbon voorvork helpt dus om het totale gewicht van de fiets te verlagen, wat prestatie ten goede komt.

3. Stijfheid en stuurprecisie
Carbon voorvorken kunnen zo worden ontworpen dat ze verticaal flexibel zijn (voor comfort) maar horizontaal stijf blijven (voor stuurprecisie).

Dit betekent: comfortabel en direct sturen in bochten of bij hoge snelheid.

4. Kosten-efficiëntie
Het is goedkoper om een aluminium of titanium frame met een carbon vork te maken dan een volledig carbon frame.

Zo krijg je veel van de voordelen van carbon, zonder de hogere kosten van een full carbon frame.

5. Esthetiek en ontwerpvrijheid
Met carbon kunnen fabrikanten aerodynamische of slanke vormen maken die met metaal moeilijk of onmogelijk zijn.

Dit helpt bij het design, aerodynamica en merksignatuur van een fiets.

Samengevat:
Een carbon voorvork op een aluminium of titanium racefiets biedt een optimale balans tussen comfort, gewicht, prestaties en prijs.
Ik heb nog nooit een gebroken carbon voorvork gezien...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:02
@esphome ik denk niet dat je die radar effectief kan bijregelen door er een of andere constructie rond te bouwen. Ter illustratie : mijn fiets staat in mijn garage met zijn kont naar de binnendeur gericht. Als ik door de gang richting garage loop, terwijl de binnendeur dicht is (!) dan weet hij mij nog steeds te detecteren.

Zo'n schildersdeur is dan misschien niet het meest massieve stuk materiaal, maar ik vind het zwaar impressionant dat dat gewoon werkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:25

joker1977

Tweakert

[...]

Je wilt geen Aluminium voorvork. Daarin voel je zo ongeveer elke kuil en klinker die dwars ligt. De reden dat zo'n beetje elke fiets een carbon voorvork heeft is comfort.

Ik ga een tegen-vraag stellen: Hoeveel ervaring heb je met fietsen en carbon-fietsen dat je je zorgen maakt over kwetsbare carbon-frames? Hoeveel km. fiets je per jaar en op welk terrein ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:03
@Perzikvrucht Ik zit de laatste dagen zelf ook naar iets vergelijkbaars te kijken. In mijn geval gaat het dan om een leesgedeelte in de bril. Dus het onderste gedeelte voor het eenvoudiger aflezen (dichtbij) van de Garmin Edge. Het gaat dan om een multifocale lens maar dat is (zonder de alternatieven zoals een voorzetlensje of rechthoekig leesgedeelte, een half fortuin bij de gevestigde merken. Ik heb zelf ook bij Zenni gekeken (Amerikaans bedrijf, producten worden vanuit Hongkong geleverd). Het schijnt een hele grote speler te zijn op dit gebied en heeft vele positieve reviews, maar ik ben zelf nog hier huiverig en hoop iets dichter bij huis te vinden. Ze hebben in ieder geval wel veel mogelijkheden qua montuur, kleuren, lenzen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Ik heb toevallig eens als gok een reservebril gekocht via Brille24 oid. Dat was perfect en voor weinig geld. Als je je afwijking weet en het is enkel-sferisch zou ik het er eens op wagen, ik had goede ervaringen.

Ik herinner me nog iets met extra coating voor snellere afpareling voor waterdruppels en vuil. Dat is misschien wel een goede optie voor een sportbril!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Ik heb me altijd afgevraagd hoeveel zo'n carbon vork dempt t.o.v. een aluminium. Over het algemeen zijn die carbon voorvorken (zeker bij goedkopere fietsen) relatief lomp. Het is niet een uitge-engineerde framebuis die je tussen duim en wijsvinger kunt platdrukken.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

klaaas schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:45:
Ik heb me altijd afgevraagd hoeveel zo'n carbon vork dempt t.o.v. een aluminium. Over het algemeen zijn die carbon voorvorken (zeker bij goedkopere fietsen) relatief lomp. Het is niet een uitge-engineerde framebuis die je tussen duim en wijsvinger kunt platdrukken.
Heb je zeker gelijk in, maar Aluminium voorvorken zijn helemaal low-budget. Werkelijk iedere Alu-fiets heeft toch een Carbon voorvork, want het is een no-brainer.

Daardoor is een Alu-voorvork zo niche; dat ik me afvraag of het uberhaupt nog in iets beter is, behalve prijs. Het is comfortabeler dan staal, maar voor de rest is het gewoon de moeite niet waard in de huidige tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
joker1977 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:55:
[...]

Heb je zeker gelijk in, maar Aluminium voorvorken zijn helemaal low-budget. Werkelijk iedere Alu-fiets heeft toch een Carbon voorvork, want het is een no-brainer.

Daardoor is een Alu-voorvork zo niche; dat ik me afvraag of het uberhaupt nog in iets beter is, behalve prijs. Het is comfortabeler dan staal, maar voor de rest is het gewoon de moeite niet waard in de huidige tijd.
Een aluminium vork comfortabeler dan een stalen? Kijk uit he, er zijn hier liefhebbers van stalen fietsen...

Maar praktisch gezien is het idd geen issue. Zo ongeveer alles heeft een carbon voorvork. Hooguit kun je nog tegen een wel of niet alu vorkbuis aanlopen. Maar ook dat lijkt me vooral een gewichtskwestie.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:33
joker1977 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:45:
[...]

Ik heb toevallig eens als gok een reservebril gekocht via Brille24 oid. Dat was perfect en voor weinig geld. Als je je afwijking weet en het is enkel-sferisch zou ik het er eens op wagen, ik had goede ervaringen.

Ik herinner me nog iets met extra coating voor snellere afpareling voor waterdruppels en vuil. Dat is misschien wel een goede optie voor een sportbril!
Dank! Weet je nog welke bril je had? Ik zoek wel een sportbril namelijk. Niet een 'normale' zonnebril die ik op de fiets draag (die ik heb ik al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Perzikvrucht schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:09:
[...]
Dank! Weet je nog welke bril je had? Ik zoek wel een sportbril namelijk. Niet een 'normale' zonnebril die ik op de fiets draag (die ik heb ik al).
Voor mij was het geen sportbril maar een reservebril voor het geval de lenzen een keer moeilijk doen, zeg maar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
esphome schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:51:
@Mistraller De hoek is 40 graden (kegelvorm) en naast het in de bocht kunnen kijken moet die ook breed genoeg zijn om passerende voertuigen te blijven zien als die dichterbij komen.

Het verdwijnen van gedetecteerde voertuigen heb je dan ook als die zich op een parallelle weg bevinden. Je krijgt de waarschuwing en dan halverwege zijn die ineens weg omdat zij uit het detectieveld geraken.

Door de gehele constructie horizontaal te draaien draai ik ook de hoek en dan vooral die binnen 140 meter zouden zitten, niet meer gezien worden. Verkeer die wel op dezelfde weg zit en passeert worden dan wel gezien totdat die binnen een paar meter zitten.

Rijdende op het fietspad naast een weg waar verkeer die achterop komt in dezelfde richting is geen probleem voor mij en het geeft mij meteen een beeld als ik verderop die weg, het fietspad kuist (afslag).

Maar goed, ik moet het nog live gaan testen en tot nu toe heb ik het getest met mijn normale fiets, staande in de berm. Het draaien moet ook lukken en ik zet nu ook al de radar onderweg, al fietsend, aan of uit naargelang ik die de komende 5 kilometer nodig heb of niet.

Het achterlicht heb ik onder radar zitten en dan waar de twee staande buizen van de achtervork bij elkaar komen.
Ik mik hem wel eens in de rugzak bij een wandeling, moet eerlijk zeggen dat ik dan niet check hoe die precies ligt maar detecteren (in dat geval met fenix 7 horloge) werkt prima.
Tuurlijk zal het voor een klein deel van de gebruikers net beter kunnen, dat ben ik met je eens. In het ontwerp worden concessies gedaan zodat het product geschikt is voor de massa.
Maar geloof me, na een half jaar ben je dat aan- uitzetten beu en dan komt er een keer dat je denkt dat ie aanstond en je geen auto verwachtte, en dan is ie daar.

Overigens zie je met de custom IQ app dat auto's die niet echt op dezelfde weg zaten, uiteindelijk ook niet meegeteld worden.
Erg leuk appje. Data van je radar komt volledig in je fit file terug.
https://apps.garmin.com/n...cb-4e00-bb2d-c3b871e9e733

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Ik heb op mijn alu Gazelle SPN3 (commuter bike) ook een carbon voorvork. Was geen dure fiets. Heeft al een paar stevige valpartijtjes meegemaakt. Vork gecheckt; geen scheurtje te bekennen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Mistraller schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:40:
[...]

Overigens zie je met de custom IQ app dat auto's die niet echt op dezelfde weg zaten, uiteindelijk ook niet meegeteld worden.
Erg leuk appje. Data van je radar komt volledig in je fit file terug.
https://apps.garmin.com/n...cb-4e00-bb2d-c3b871e9e733
telt ie ze pas als ze ook gemarkeerd worden als echt voorbij? (terwijl auto's op een parallelweg in principe uit de range verdwijnen zonder te "passeren").

wel geinig dat het kan, en hoewel ik best een datanerd ben zie ik mezelf deze data niet terug kijken... ik kijk nog liever naar het aantal shifts 8)7

Strava

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:59
Zo, we zijn alweer twee dagen terug van de Handbikebattle. Dit jaar voor het eerst individueel. Dat betekent een sterker deelnemersveld en dus meer zenuwen vooraf :+

Zondag: een eerste rondje met de rolstoel rund um hauze. Na 9 uur in de auto geen zin om meteen te fietsen. Kon ook niet aangezien de fiets bij iemand anders in de bus stond. Dus weer even de omgeving bekeken. Het was eigenlijk nog net zo als vorig jaar. Niks plat ;)

Maandag: Op de maandag is traditiegetrouw de bochten clinic. Aangezien in Nederland er amper haarspeldbochten zijn word deze dag gebruikt voor de nieuwe mensen om te leren hoe je een haarspeldbocht moet nemen. Dat gebeurt op 2/3 van het originele parcours. Mensen kunnen dan meteen wennen aan dit deel. We vertrokken vroeg naar het beginpunt vanuit het Hotel. We zagen veel busjes naar de start met nieuwe deelnemers. Uiteindelijk iets minder dan 1,5 uur over gedaan en het was wel weer even slikken. Dit profiel hebben we in Nederland simpelweg niet. De clinic zelf stelde niet veel meer voor eigenlijk. Dat was dan ook wel de verwachting aangezien dit mijn 3e Handbikebattle is.

Dinsdag: Op dinsdag kregen we te horen dat de battle op Woensdag ipv Donderdag werd gehouden. Dat sloeg een gaatje in onze planning. Ondanks dat hebben we even een mooi stukje gefietst. Van het stuwmeer en weer terug naar het hotel om daar dan weer een volgende klimmetje voor 2/3 te pakken. Ondank dat die >10% is viel die echt heel erg mee. Met de vorm zat het dus wel goed zo leek het. Uiteindelijk besloten om terug te gaan omdat we niet veel wilde forceren

Woensdag: Raceday. Het zou een warme dag worden had men voorspeld. Temperaturen boven de 30 graden in het dal en dat betekende > 20 graden bij de finish. De Battle kun je opdelen in 3 delen. Eerste deel gaat tot aan de stuwdam, tweede deel gaat tot aan de laatste set haarspelbochten en het laatste deel zijn 11 bochten. Het eerste deel ging voorspoedig. Het plan was om niet meteen volle bak te gaan omdat het gevaar zou ontstaan om mijzelf op te blazen ( been there, done that ). We gingen voorspoedig en haalden veel mensen in. Het laatste stukje de stuwdam op werd ik ingehaald door een e-bike, dat kon natuurlijk niet. Hierdoor maakte ik bijna een fout waardoor ik op het verkeerde deel van het parcours uit zou komen. Gelukkig ging het net goed maar moest wel mijn meerdere bekennen. Na deze 'klim' was het even uithijgen en volle vaart over het relatief vlakke deel. Dat ging omdat ik mijn benen voor het eerst had gefixeerd lekker snel. Uiteindelijk aangekomen bij het 3e en laatste deel. De 11 haarspeldbochten op het einde. Normaliter vind ik haarspeldbochten geweldig want je hebt altijd een moment van rust. Dit keer echter was het een hel. We kwamen er ongeveer kwart voor elf aan en dan heb je volle zon. Zoals gezegd zou het een warme dag worden en dat was het. Hier had ik veel moeite om mijn warmte kwijt te kunnen waardoor mijn snelheid in elkaar storte als een kaartenhuis. Mijn buddy gooide op het einde nog twee flesjes ijskoud water over mij heen en dat hielp wel iets. Vorig jaar reed ik op dit stuk 6 ~ 7 gemiddeld, dit jaar 3 ~ 4. Al met al mag ik terug kijken op een geslaagde battle. Met een tijd van 02:03:59 toch 4 minuten van mijn vorige tijd afgesnoept. De vele uren sportschool hebben zeker geholpen om tot dit resultaat te komen. Omdat ik dit jaar voor het eerst individueel ging was het even spannend op welke plek ik zou eindigen. Plek 8 van de 30, ik mag zeker niet klagen

Donderdag: Was een welverdiende rustdag. Aangezien ik niet rustig kan zijn als ik in de bergen ben heb ik een stukje door het dal gereden met de rolstoel. Ik kwam er per toeval achter dat je achter het dorpje Feichten met de auto naar boven kon. En als een auto dat kan, dan kan ik dat ook. Zo gezegd zo gedaan. uiteindelijk tot aan de eerste haarspeldbocht gekomen aangezien ik mij begon af te vragen hoe ik naar beneden moest :+ Het was nogal los zand zullen we maar zeggen. Het aantal wandelaars dat ik tegen kwam waren wel verbaasd dat ze iemand in een rolstoel hier naar boven zagen komen ;)

Vrijdag: De laatste dag, traditiegetrouw gaat een revalidatieteam op deze dag 'leuke dingen' doen. Aangezien ik daar niet meer toe behoor was de keuze snel gemaakt. We gingen nog een keer een poging wagen. Lekker rustig aan gedaan en toch nog even op de stuwdam op gefietst. We zagen locals aan de andere kant van het stuwmeer fietsen besloten dat ook maar te gaan doen. Immers de handbikebattle was al 3x op rij links van het stuwmeer en dat begint een beetje te vervelen. Het rechterdeel is met een reden niet gebruikt. Er lagen overal stenen en het wegdek was er 'belgisch' mooi. Toen we om het stuwmeer waren besloten om toch niet meer hoger te gaan omdat het er uit zag dat het zou gaan regenen. Dus met een rotvaart naar beneden. Dat is in een handbike best 'interessant'. En toen ook weer voorbij het hotel gefietst en het dorpje omhoog mee gepakt. Dit keer echter niet de haarspeldbochten gedaan , want die hadden we al gezien, maar de weg naar links gepakt en we kwamen bij een mooi kerkje uit. Daar even iets gegeten en weer naar het hotel. Toen was het klaar. 4 dagen gefietst, +/- 2700 hoogtemeters gemaakt het was wel genoeg voor deze week.

Nu gaan we ons bezinnen op wat we verder gaan doen. Dat er veel te verbeteren valt moge duidelijk zijn. Of het volgend jaar weer de handbikebattle word dat is nog even afwachten. Ik ga in ieder geval sparen voor een powermeter.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Webgnome Mooi resultaat! en goed om te zien dat de extra training ook uitbetaald!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:00
Zonder een hele discussie op te starten:
Iemand hier ervaring met GFNY en de medische verklaring? Vorig jaar voor de Fausto Coppi iets in elkaar geflatst maar GFNY verwijst specifek naar het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZSDYVdMCmAoWDssJskAytdAFGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AyRB8L7OqJ5O7VItUNRAA9YB.png?f=fotoalbum_large

Your medical certificate OR your personal health certificate by the FFC OR your valid FRENCH competition license: FFC, FSGT, UFOLEP, FFTRI. Medium routes: please upload your ID. More info: Race guide page 20.

Do I need to provide a medical certificate?
No, you don’t need to submit a medical certificate, if you have a licence of the UCI, FFC, FSGT,
Triathlon or UFOLEP valid. When you check in you’ll be able to download your certificate directly
in your gfny.cc account. You can also get a health attestation provided by FFC (p.20).

Ik heb geen licentie (ook niet van de KNWU). Iemand bekend met de templates die geaccepteer worden? ChatGPT weet er vast wel raad mee :P

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 16:43

Flipmo

OMG !!

Webgnome schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:20:
Zo, we zijn alweer twee dagen terug van de Handbikebattle. Dit jaar voor het eerst individueel. Dat betekent een sterker deelnemersveld en dus meer zenuwen vooraf :+
Knap gedaan!

Ik zag dat iemand bij ons in de fietsclub met zijn zwager mee was die ook aan de HBB mee deed.
(Jeroen Koning)
Die is eerste in zijn categorie geworden geloof in 2 uur en 39 minuten, wat ik al een hele prestatie vond.
Jij "gewoon" een dik half uur sneller, respect! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:59
Ah Jeroen, heb hem volgens mij nog gesproken. Was een hele prestatie. En ik denk dat als ie het volgend jaar weer wil doen, hij wel in de buurt komt van mijn tijd. Een jaar om te trainen :)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Stufferdt schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:33:
Zonder een hele discussie op te starten:
Iemand hier ervaring met GFNY en de medische verklaring? Vorig jaar voor de Fausto Coppi iets in elkaar geflatst maar GFNY verwijst specifek naar het volgende:

[Afbeelding]

Your medical certificate OR your personal health certificate by the FFC OR your valid FRENCH competition license: FFC, FSGT, UFOLEP, FFTRI. Medium routes: please upload your ID. More info: Race guide page 20.

Do I need to provide a medical certificate?
No, you don’t need to submit a medical certificate, if you have a licence of the UCI, FFC, FSGT,
Triathlon or UFOLEP valid. When you check in you’ll be able to download your certificate directly
in your gfny.cc account. You can also get a health attestation provided by FFC (p.20).

Ik heb geen licentie (ook niet van de KNWU). Iemand bekend met de templates die geaccepteer worden? ChatGPT weet er vast wel raad mee :P
Niet heel inhoudelijk op je vraag, maar Cycloworld verwijst altijd hier naar toe.
https://www.cycloworld.cc...che-verklaring-cyclo/3100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:40

Phydomir

Dennis

Als toevoeging op het verhaal van hierboven. Op de site van de Marmotte staat ook een template.

https://marmottegranfondo...s/8/2024/11/CM2025-EN.pdf

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Prulleman schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:46:
[...]

telt ie ze pas als ze ook gemarkeerd worden als echt voorbij? (terwijl auto's op een parallelweg in principe uit de range verdwijnen zonder te "passeren").

wel geinig dat het kan, en hoewel ik best een datanerd ben zie ik mezelf deze data niet terug kijken... ik kijk nog liever naar het aantal shifts 8)7
Hij telt ze inderdaad alleen als ze echt voorbij zijn, ipv uit de range verdwijnen.

De maker van deze app heeft ooit een zwaar ongeluk gehad waarbij de veroorzaker stelde dat hij niet hard gereden had (wat kennelijk wel zo was). Hij wilde de snelheidsdata daarom vastleggen zodat er voortaan bewijslast is bij een aanrijding van achteren.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Mistraller schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:06:
[...]

Hij telt ze inderdaad alleen als ze echt voorbij zijn, ipv uit de range verdwijnen.

De maker van deze app heeft ooit een zwaar ongeluk gehad waarbij de veroorzaker stelde dat hij niet hard gereden had (wat kennelijk wel zo was). Hij wilde de snelheidsdata daarom vastleggen zodat er voortaan bewijslast is bij een aanrijding van achteren.
aha, dat is dan wel een goede reden om het op te nemen, hoewel het nog steeds een behoorlijke edge case is :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
joker1977 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:18:
[...]

Je wilt geen Aluminium voorvork. Daarin voel je zo ongeveer elke kuil en klinker die dwars ligt. De reden dat zo'n beetje elke fiets een carbon voorvork heeft is comfort.

Ik ga een tegen-vraag stellen: Hoeveel ervaring heb je met fietsen en carbon-fietsen dat je je zorgen maakt over kwetsbare carbon-frames? Hoeveel km. fiets je per jaar en op welk terrein ?
Ik heb nu een aluminium racefiets en geen ervaring met carbon fietsen. Vorig jaar heb ik 4200 km gefietst. Ik fiets vrijwel alleen over asfalt/stenen bestrating en vrijwel niet over gravel (heel soms een paar 100 meter, maar liever niet). Ik maak me zorgen dat ik bij een valpartij of als mijn fiets bijvoorbeeld per ongeluk omvalt oid, waarbij ik zelf wel verder kan fietsen, ik niet verder kan fietsen omdat mijn voorvork misschien beschadigd is. Dan moet je denk ik eerst je voorvork weer laten scannen om vast te stellen of die beschadigd is of niet. En met dit in mijn hoofd snap ik ook niet welk voordeel het heeft om dan geen geheel van carbon gemaakte fiets te kopen.
Mistraller schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:42:
[...]

Ik heb op mijn alu Gazelle SPN3 (commuter bike) ook een carbon voorvork. Was geen dure fiets. Heeft al een paar stevige valpartijtjes meegemaakt. Vork gecheckt; geen scheurtje te bekennen.
Heb je de vork dan niet laten scannen?

[ Voor 13% gewijzigd door AMD1800 op 30-06-2025 14:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
AMD1800 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:12:

[...]

Nee. Er was geen directe impact op de vork zelf (wiel was wel uit z'n fatsoen, spaakbreuk etc).

Gewoon zelf goed gekeken (transparante lak) en inmiddels alweer ca 15000 km verder.

Ik denk dat je bij alu meer risico hebt op een spontane volledige breuk dan bij carbon trouwens.

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
@AMD1800 je maakt je echt druk om niks... ik ben zowel met de carbon racefiets als met de carbon MTB wel onderuit gegaan, en in beide gevallen had mijn huid en mijn ego de meeste schade.

de horror crashes die je op TV ziet als het halve peloton op elkaar ligt, dat is niet hoe de gemiddelde wielrenner onderuit gaat.. (ook niet met die snelheden, wat een belangrijke factor is bij de schade)

vaak schuif je bij gebrek aan grip onderuit en dat levert bijna nooit kritieke schade op, ergens frontaal op knallen is een ander verhaal, maar een alu of stalen vork staat dan ook krom in je frame en dan is de boel ook afgeschreven. Ik denk dat een carbon vork / steerer / frame misschien nog wel een grotere frontale impact kan hebben voor het krak zegt. Anyway, als het hard genoeg is gaat al het materiaal kapot.

ik heb wat crashes van vrienden in criteriums voorbij zien komen de afgelopen periode, en daarvan was er 1 met carbon schade, maar die had iemand anders zijn stuur in zijn achterwiel, dan draai je dus een stuur met 45 per uur tegen je achterbrug aan.. ook dat loopt met andere materialen niet goed af.. met alu draai je er een knik in en kan je het frame afschrijven. Dit carbon frame kon voor 330 euro (carbon herstel + spuiten) gemaakt worden. Voor een frame met een waarde van 2k??? (gokje) is dat toch wel prettig. Een alu alez-sprint frameset van 1500 schrijf je dan gewoon af.

ook bv de dikke (maar dunwandige) onderbuis van een duur alu frame, als je daarmee op een stoepje terecht komt, dan zit er ook een deuk in en is de stevigheid door de vorm weg.

Blijkbaar is er nog een markt voor high end alu frames, maar zoals jij het nut van carbon niet ziet, zie ik het nut van high end alu niet.. wel de prijs, niet de voordelen.. (andersom, in de prijsklasse <~2k voor een complete fiets is het een ander verhaal, dan is alu met carbon vork nog de beste keuze )

(oja en van mijn 5 fietsen van de afgelopen 8 jaar, 2 alu, 3 carbon, is er 1 frame gesneuveld, jij mag raden welke. kleine hint, gescheurd op de lasnaad tussen de top/seat tube)

[ Voor 19% gewijzigd door Prulleman op 30-06-2025 15:07 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Ik heb nu een aluminium racefiets en geen ervaring met carbon fietsen. Vorig jaar heb ik 4200 km gefietst. Ik fiets vrijwel alleen over asfalt/stenen bestrating en vrijwel niet over gravel (heel soms een paar 100 meter, maar liever niet). Ik maak me zorgen dat ik bij een valpartij of als mijn fiets bijvoorbeeld per ongeluk omvalt oid, waarbij ik zelf wel verder kan fietsen, ik niet verder kan fietsen omdat mijn voorvork misschien beschadigd is. Dan moet je denk ik eerst je voorvork weer laten scannen om vast te stellen of die beschadigd is of niet. En met dit in mijn hoofd snap ik ook niet welk voordeel het heeft om dan geen geheel van carbon gemaakte fiets te kopen.
Ik denk ook dat je je iets teveel zorgen maakt.

Carbon kan verrassend veel hebben. Ik ben zelf onlangs vrij hard gevallen en heb ook wel wat valpartijen gezien en bij de meeste valpartijen is er geen schade.

Carbon kan best wel wat hebben. Zie ook praktisch alle valpartijen bij de profs, waarbij het vaak ketting erop leggen is en weer verder gaan. Het is geen piepschuim he :).

Volgens mij zie je vooral kapot carbon bij echt een aanrijding tussen fiets en auto...

Edit: dit voorjaar bij een 45-50km/h gravel afdaling ook wel een paar keer een hobbeltje verkeerd ingeschat en carbon velgen, carbon one-piece stuur en carbon frame gaven geven kik. Bepaalde lichaamsdelen deden in ieder geval meer pijn :+

[ Voor 8% gewijzigd door Requiem19 op 30-06-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 20:32

Galois

1811 - 1832

De ontwikkelingen in wielrenschoenen houd ik eigenlijk niet zo bij... Het zijn geen gebruikersitems die ik regelmatig vervang :)

Nu is het geval dat mijn schoenen gekrompen zijn. Ja, klinkt gek inderdaad, maar het is echt waar! :) Ik had ze op de (veel te hete) verwarming gezet omdat ze kletsnat waren en op een gegeven moment rook ik zelfs een verbrand luchtje. De schoenen waren erg zacht, maar leken prima. Maar het lijkt dus toch dat ze wat gekrompen zijn, want ze doen pijn! En ik heb ze al zo'n 6 jaar en nooit problemen mee gehad.

Maar goed... ik wil goede en fijne schoenen. Ik heb niet zulke gevoelige voeten en ook niet breed, niet smal, enz. Ik koop dit altijd online, ook al zijn er hier veel die vinden dat ik het moet passen. Dus mocht je dat advies voor mij hebben: bespaar je de moeite :)

Ik heb nu Giro Sentrie Techlace.

Iemand die wel advies voor mij heeft? Of dingen waar ik op moet letten?

- 100% carbonzool voor directe krachtoverbrenging?
- BOA sluiting (1 of 2 of in combinatie met klitteband?)
- gewicht? Moet ik daar ook rekening mee houden of zijn dat details?
- verder?

(oh ja... ik ben altijd gevoelig voor een goede aanbieding :))

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Galois schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:20:
De ontwikkelingen in wielrenschoenen houd ik eigenlijk niet zo bij... Het zijn geen gebruikersitems die ik regelmatig vervang :)

Nu is het geval dat mijn schoenen gekrompen zijn. Ja, klinkt gek inderdaad, maar het is echt waar! :) Ik had ze op de (veel te hete) verwarming gezet omdat ze kletsnat waren en op een gegeven moment rook ik zelfs een verbrand luchtje. De schoenen waren erg zacht, maar leken prima. Maar het lijkt dus toch dat ze wat gekrompen zijn, want ze doen pijn! En ik heb ze al zo'n 6 jaar en nooit problemen mee gehad.

Maar goed... ik wil goede en fijne schoenen. Ik heb niet zulke gevoelige voeten en ook niet breed, niet smal, enz. Ik koop dit altijd online, ook al zijn er hier veel die vinden dat ik het moet passen. Dus mocht je dat advies voor mij hebben: bespaar je de moeite :)

Ik heb nu Giro Sentrie Techlace.

Iemand die wel advies voor mij heeft? Of dingen waar ik op moet letten?

- 100% carbonzool voor directe krachtoverbrenging?
- BOA sluiting (1 of 2 of in combinatie met klitteband?)
- gewicht? Moet ik daar ook rekening mee houden of zijn dat details?
- verder?

(oh ja... ik ben altijd gevoelig voor een goede aanbieding :))
als ik nieuwe schoenen ga kopen, wil ik eigenlijk boa dials die je 2 kanten op kan draaien (bv de Li2), zodat je ze ook makkelijk 1 of 2 klikjes los kan zetten (ipv volledig los en weer opnieuw aandraaien). Helaas zijn ze bij de meeste fabrikanten zo slim om deze vooral op de dure schoenen te zetten (terwijl die boa's inkoop nooit veel duurder kunnen zijn.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:56
Requiem19 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:02:
[...]

Ik denk ook dat je je iets teveel zorgen maakt.

Carbon kan verrassend veel hebben [...]
..zolang je maar niet de klem van je werkstandaard om je frame "buizen" klemt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
guapper schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:33:
[...]

..zolang je maar niet de klem van je werkstandaard om je frame "buizen" klemt. ;)
ook dat is geen probleem, tenzij je het te hard doet... doe dit ook met mijn MTB en racefiets.(met beleid dus)

ook een fietsendrager is geen probleem, ik klem vanalles, op de bovenbuis van de MTB of Racefiets, en laatst was het een hele puzzel om 4 (carbon) racfietsen op een hapro drager voor 4 te puzzelen.. de beugels konden eigenlijk niet zo hoog, dus de meeste zaten op de zibuis geklemd.. met de aero frames ook een uitdaging, want de meeste aero "zitbuizen" vormen zich richting het achterwiel en past de klem ook niet overal..

oja, en de carbon fiets staat hier ook soms op de indoor trainer, ook daar gaat ie niet stuk van.

allemaal niet zoveel stress.. hoeveel mensen ken je die daadwerkelijk een carbon frame hebben gesloopt:
- in een montagestandaard
- fietsendrager
- indoor trainer
- normale valpartij/schuiver (dus niet een doodsklap waar ook ander materiaal kapot zou gaan.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
guapper schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:33:
[...]

Vaak ben je te bang.

Je moet flink je best doen met deze 'methode'. Zie rond 10 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 20:32

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:32:
[...]

als ik nieuwe schoenen ga kopen, wil ik eigenlijk boa dials die je 2 kanten op kan draaien (bv de Li2), zodat je ze ook makkelijk 1 of 2 klikjes los kan zetten (ipv volledig los en weer opnieuw aandraaien). Helaas zijn ze bij de meeste fabrikanten zo slim om deze vooral op de dure schoenen te zetten (terwijl die boa's inkoop nooit veel duurder kunnen zijn.
Die Li2 kende ik inderdaad niet, maar las er net ook over. Lijkt erg handig idd! Maar zoals je al zegt: alleen op het toptoptopsegment. En ik wil best wat geld uitgeven, maar zoveel... :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Galois schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:46:
[...]

Die Li2 kende ik inderdaad niet, maar las er net ook over. Lijkt erg handig idd! Maar zoals je al zegt: alleen op het toptoptopsegment. En ik wil best wat geld uitgeven, maar zoveel... :)
NorthWave heeft een eigen dial, waarbij ze op het middensegment ook wel extra features toepassen.
er zullen ook heel wat varianten zijn, maar als je bv schoenen ziet met "S.L.W.3"
dan kan je erop drukken om 1 klik te releasen:
The new SLW3 developed by X-Dial is absolutely unique and offers ultra-fast, micrometer-precise fastening. This compact mechanism is very easy and intuitive to use. Simply press the button for step-by-step opening - or lift the button to open the shoe completely immediately.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:40

Phydomir

Dennis

Galois schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:46:
[...]

Als je geen speciale wensen (lees, voeten) hebt dan heb je best veel keuze. Ik heb zelf vrij brede voeten en ik zweer nu bij de Lake CX238-X Wide. Zeker geen goedkope schoen (319e) maar 100% een van de beste fiets gerelateerde aankopen die ik de afgelopen twee jaar heb gedaan. Een goede kwaliteit schoen gaat normaal gesproken ook heel erg lang mee.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:04
Requiem19 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:02:
[...]

[...]Bepaalde lichaamsdelen deden in ieder geval meer pijn :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehZ4C7lS94CcVQ8LOjvRhvuEX5Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/SAvn04kyH7Peo13SnRwOAQKV.gif?f=user_large

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Vanavond op een onverharde weg met van die lekker steentjes erin de latex binnenband lek gereden maar ik kon in de buitenband geen oorzaak vinden. De GP5000 ging met de bandenlichters er gemakkelijk af en daarna de binnenband eruit.

Het lek gevonden en ik denk dat de binnenband op de zijkant van de velg lek is gegaan in combinatie met een steentje. Daarna met de vingers de binnenkant van de buitenband afgetast maar niets verdachts kunnen vinden.

Reserve binnenband iets opgepompt en er omgelegd en daarna met de vingers de buitenband weer op de Campagnolo Zonda velgen gedrukt. Dat ging bij de tweede aanloop goed en die combinatie van velg en band gaat dus prima.

Daarna met het kleine pompje de band weer opgepompt en weer in het frame gestoken. De oude binnenband en het gereedschap weer in het zadeltasje, water drinken en weer door. De extra 30 kilometer lus maar laten zitten en weer richting huis.

De vervangende binnenband is een normale binnenband en ik vind die achter fijner fietsen dan eerdere latex binnenband. Hij is wat minder gevoelig zal ik maar zeggen en is trager in het reageren op oneffenheden. Hij is lijkt ook veel stiller en bij latex zingen de wielen als het ware. Dus die laat ik er voorlopig opzitten en weer een nieuwe binnenband in het zadeltasje doen voor een volgende keer.

Het verdraaien van de radar werkt goed en hij meld nog wel af en toe een auto als je net huis/bos voorbij rijdt en zo via dat een reflectie krijgt. Het geeft mij ieder geval een keuze i.p.v. het helemaal uitzetten.

Update: de binnenband heeft inderdaad tussen de velg en een steentje gezeten gezien er twee sneetjes naast elkaar zaten. Een plakker opgedaan en morgen eens testen in een oud voorwiel met buitenband of het houdt. Dan nog de velg nalopen of daar een beschadiging te zien is.

[ Voor 8% gewijzigd door esphome op 30-06-2025 22:21 . Reden: update ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

[...]

Tegenwoordig is denk het gross van de racers carbon en het is nou niet dat je regelmatig ziet of hoort van fietsen die defect zijn nadat ze omvielen :?

Het is carbon, een met koolstofvezel versterkt composiet, geen karton.

Als je klappers gaat maken waarbij je je zorgen moet maken om je frame dan heb je sowieso grotere zorgen :X

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
esphome schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:28:
Vanavond op een onverharde weg met van die lekker steentjes erin de latex binnenband lek gereden maar ik kon in de buitenband geen oorzaak vinden. De GP5000 ging met de bandenlichters er gemakkelijk af en daarna de binnenband eruit.

Het lek gevonden en ik denk dat de binnenband op de zijkant van de velg lek is gegaan in combinatie met een steentje. Daarna met de vingers de binnenkant van de buitenband afgetast maar niets verdachts kunnen vinden.

Reserve binnenband iets opgepompt en er omgelegd en daarna met de vingers de buitenband weer op de Campagnolo Zonda velgen gedrukt. Dat ging bij de tweede aanloop goed en die combinatie van velg en band gaat dus prima.

Daarna met het kleine pompje de band weer opgepompt en weer in het frame gestoken. De oude binnenband en het gereedschap weer in het zadeltasje, water drinken en weer door. De extra 30 kilometer lus maar laten zitten en weer richting huis.

De vervangende binnenband is een normale binnenband en ik vind die achter fijner fietsen dan eerdere latex binnenband. Hij is wat minder gevoelig zal ik maar zeggen en is trager in het reageren op oneffenheden. Hij is lijkt ook veel stiller en bij latex zingen de wielen als het ware. Dus die laat ik er voorlopig opzitten en weer een nieuwe binnenband in het zadeltasje doen voor een volgende keer.

Het verdraaien van de radar werkt goed en hij meld nog wel af en toe een auto als je net huis/bos voorbij rijdt en zo via dat een reflectie krijgt. Het geeft mij ieder geval een keuze i.p.v. het helemaal uitzetten.

Update: de binnenband heeft inderdaad tussen de velg en een steentje gezeten gezien er twee sneetjes naast elkaar zaten. Een plakker opgedaan en morgen eens testen in een oud voorwiel met buitenband of het houdt. Dan nog de velg nalopen of daar een beschadiging te zien is.
Klassiek stootlek oftewel een snakebite. Die je met een butyl bandje net zo goed kunt rijden.

Daar is slechts 1 antwoord op mogelijk. Tubeless. Dan heb je nooit meer een stootlek. Het is ook de enige reden waarom men bij binnenbanden een hogere bandendruk aanraadt, dat verkleint het risico op een stootlek.

Met een klein handpompje ben je het pompen sneller beu (ik wel tenminste) dus wellicht reed je wel lekkerder omdat je wat minder druk in je bandje had :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:45
Ik ben op zoek naar een zeer handzaam lichtgewicht elektrische pompje voor in mijn zadeltas. Dat ipv co2. Er zijn er behoorlijk wat en zie wat oudere posts over xiaomi. Zijn er nog tips?

Prijs/kwaliteit/gewicht balans graag :-)

Ik rij nu nog met biba wellicht in de toekomst tubeless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 21:09
Oh echt @Mistraller een argument voor tubeless is dat je anders het pompen van al die bars in een biba beu bent? Hahaha, briljant. Mooie rap tekst trouwens:
"ik ben die bars in m'n binnenband o zo beu,
snap je dat Snoop, nee ik ben niet sneu!"

Anyway Topump TB2 Pro moet je hebben @crimby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:14
crimby schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:18:
Ik ben op zoek naar een zeer handzaam lichtgewicht elektrische pompje voor in mijn zadeltas. Dat ipv co2. Er zijn er behoorlijk wat en zie wat oudere posts over xiaomi. Zijn er nog tips?

Prijs/kwaliteit/gewicht balans graag :-)

Ik rij nu nog met biba wellicht in de toekomst tubeless.
Ik heb net de Black Rhino AeroBoost TM-1 gekocht.
Mooi apparaat lijkt het, nog niet gebruikt. Maar met het slangetje er bij is het wel proppen in een medium zadeltasje (samen met andere spulletjes).

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Cyplus As2 Pro is de OG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 21:09
We hadden het over balans in prijs/kwaliteit/gewicht

Die Topump kost de helft van de Black Rhino, laat staan die unit van @Requiem19 van €110

TB2 Pro (niet Bezos spekken uiteraard, maar ff voor de prijs)
Pagina: 1 ... 657 ... 684 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).