Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 656 ... 684 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Water_824
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12-09 02:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXbMg8AkwalKV2TWtjvbTaO9tAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMzMs2wSNpjz16awW3soLPdj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6KrEPrw3vsf9_Q0gwJH4G3-MDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/131rK5K37jeqDRu17XYadERI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPn7LA_UkgvrZfj0zPxGBWAbihU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vArWa0WLV737Ikuxww89dLnA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9N4WIlrrsKiTWvmIQf7RUZdshWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/py0rGBv3ee69Y2k2C5BsaMTd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Water_824
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olPOuM5JlB3R6g9YyFdrrT5PIkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebW3FHVcp6XLNIlh4cNjAQzS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:11

McMiGHtY

- burp -

10 bar erin en goan!

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:13
CedricD schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:38:
Iedereen een leukste langste dag gehad? :D
Ik voel mijn langste dag +1 (zondag 22ste) nog steeds, alhoewel het vanaf vandaag wel weer gaat ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKT9PxU55KZ-hXckRYIjUc64ZHI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1jRdftpnR4GasycOPgy47NVe.png?f=fotoalbum_large

https://strava.app.link/1eud7AWyuUb

ps. wel verkeerde topic :+

[ Voor 40% gewijzigd door GerbenBK op 25-06-2025 23:44 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:08

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:51

mvds

Totally awesome!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIhRALem-KaKF893dBV7PlBgetI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6qLBWJUaZboPJeQ2dsPm2kX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was net mijn fiets aan het schoonmaken, en aan de onderkant van mijn frame zie ik dit soort putjes. Komt dit doordat mijn ketting tegen het frame aan slaat? Kan het kwaad? Gaat dit steeds erger worden? Ik baal hier flink van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:09
unplattbar! Dat moet wel tubeless zijn dan toch?

Mss nog een paar foto's en het bonnetje van de LBS, dan hebben we het bandenverhaal compleet. Daarna natuurlijk de YT video van het omleggen, heb je al een tyre monkey @Water_824 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:25

joker1977

Tweakert

mvds schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:54:
[Afbeelding]

Ik was net mijn fiets aan het schoonmaken, en aan de onderkant van mijn frame zie ik dit soort putjes. Komt dit doordat mijn ketting tegen het frame aan slaat? Kan het kwaad? Gaat dit steeds erger worden? Ik baal hier flink van.
Meeste frames hebben daar standaard een sticker oid zitten. Begrijp dat jij die niet hebt? Ik denk dat je op termijn inderdaad je hele lak en fpotentieel carbon mee beschadigd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

joker1977 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:31:
[...]

Meeste frames hebben daar standaard een sticker oid zitten. Begrijp dat jij die niet hebt? Ik denk dat je op termijn inderdaad je hele lak en fpotentieel carbon mee beschadigd...
Aan de bovenkant, waar de ketting het dichts bij zit, heb ik wel een sticker zitten. Aan de onderkant niet idd. Ik heb het idee dat wanneer ik door een kuil ga, de ketting zoveel speling heeft, dat de onderkant ook tegen het frame slaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:15
Frenz64 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:21:
[...]

Mss nog een paar foto's en het bonnetje van de LBS, dan hebben we het bandenverhaal compleet. Daarna natuurlijk de YT video van het omleggen, heb je al een tyre monkey @Water_824 ?
Een tyre monkey is natuurlijk valsspelen. Die hadden ze in 1988 nog niet.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Water_824
Maar ik heb net echt honderden Euro's aan mijn racefiets
Uit gegeven.

-Nieuwe extra hoge stuurpen.
-En nieuwe Biba.

Maar ik sneed de bocht af, en kwam met mijn linker trapper
Tegen de stoeprand aan.
Dit was best wel een redelijke klap.

Maar ik check dit.
Maar toch, ik heb het idee dat mijn trapas nu geluid maakt.
Ik dacht het is eerst de trapper maar dit is dit niet.
Inderdaad mijn trapas maakt nu een bij geluid.
Terwijl dit was eerst niet zo.

Ik kan nog proberen om de trapas te smeren met WD-40.
Kruipolie.

[ Voor 6% gewijzigd door Water_824 op 25-06-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:40

Phydomir

Dennis

[Afbeelding]

Nou ben ik zeker geen fietsenmaker of techneut. Maar de ketting die tegen de onderkant aankomt? Dat lijkt me heel erg sterk. Lijkt me eerder iets van steenslag of je hebt ooit eens iets geraakt (omvallen oid) en het zit er al een tijdje. Wel iets om in de gaten te houden. Dat folie wat aan de bovenkant zit is ook los te bestellen. Zou je eventueel er helemaal omheen kunnen wikkelen.
Water_824 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:55:
Maar ik heb net echt honderden Euro's aan mijn racefiets
Uit gegeven.

-Nieuwe extra hoge stuurpen.
-En nieuwe Biba.

Maar ik sneed de bocht af, en kwam met mijn linker trapper
Tegen de stoeprand aan.
Dit was best wel een redelijke klap.

Maar ik check dit.
Maar toch, ik heb het idee dat mijn trapas nu geluid maakt.
Ik dacht het is eerst de trapper maar dit is dit niet.
Inderdaad mijn trapas maakt nu een bij geluid.
Terwijl dit was eerst niet zo.

Ik kan nog proberen om de trapas te smeren met WD-40.
Kruipolie.
Niet lullig bedoel, maar moet dit een gedicht zijn? Met deze opmaak is het niet echt makkelijk lezen wat je nou precies wil. Als ik het een beetje ontcijfer heb je de grond geraakt met je trapper en nu een kraakje? Dan zou ik, indien mogelijk, de boel eens los halen en opnieuw monteren en eventueel invetten met een geschikt soort vet. Die WD-40 mag je in de prullenbak gooien. De enige keer dat WD-40 gedoogd wordt bij fiets onderhoud, is bij een bout die niet los te krijgen is.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:14
Phydomir schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:19:
[...]

Nou ben ik zeker geen fietsenmaker of techneut. Maar de ketting die tegen de onderkant aankomt? Dat lijkt me heel erg sterk. Lijkt me eerder iets van steenslag of je hebt ooit eens iets geraakt (omvallen oid) en het zit er al een tijdje. Wel iets om in de gaten te houden. Dat folie wat aan de bovenkant zit is ook los te bestellen. Zou je eventueel er helemaal omheen kunnen wikkelen.

[...]

Niet lullig bedoel, maar moet dit een gedicht zijn? Met deze opmaak is het niet echt makkelijk lezen wat je nou precies wil. Als ik het een beetje ontcijfer heb je de grond geraakt met je trapper en nu een kraakje? Dan zou ik, indien mogelijk, de boel eens los halen en opnieuw monteren en eventueel invetten met een geschikt soort vet. Die WD-40 mag je in de prullenbak gooien. De enige keer dat WD-40 gedoogd wordt bij fiets onderhoud, is bij een bout die niet los te krijgen is.
Het is nog niet zo heel lang geleden dat WD40 door GCN werd aangeprezen. Met WD40, ducttape en een paperclip overleef je alles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• klaaas
wisselwerking schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:27:
[...]

Met WD40, ducttape en een paperclip overleef je alles
Hear, hear! Zo won MacGyver ooit de tour!

Hij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 19:13
klaaas schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:31:
[...]
Hear, hear! Zo won MacGyver ooit de tour!
Hûh? De Tour win je toch in bed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-09 12:54

Oxigeon

En zo is dat!

Frenz64 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:21:
[...]

Ik had nog nooit van een tyremonkey gehoord. Dus even google en het antwoord kwam al vrij snel. Enigste wat ik dacht is waarom moet dit stukje gereedschap 15euro kosten.

Ben dus naar onze vrienden in China geweest en daar een Tyre Monkey besteld. Daar issie te krijgen voor een kleine 4euro incl verzenden. Het ziet er allemaal wel vrij gemakkelijk uit hoe ze daarmee een bandje wisselen.

[ Voor 4% gewijzigd door Oxigeon op 26-06-2025 07:11 ]

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
DieAnder schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 01:15:
[...]

Ik probeer dat al jaren, maar volgens mij is het een fabeltje.

Hij wil.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:56
Phydomir schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:19:
[...]

Ik denk dat een rijmpje beter was geweest :p
Ik gaf laatst een hoop geld uit, wel honderden euro’s snel,
Aan m’n racefiets, m’n trots, m’n blinkende stel.
Een nieuwe stuurpen, extra hoog en fijn,
En verse Biba-banden, die moesten erin zijn.

Maar toen, in een bocht, iets ging niet zoals gedacht,
Ik sneed ’m te krap, had dat niet verwacht.
Met m’n linker trapper raakte ik de rand van de stoep,
’t Was een klap die je voelt — niet zomaar een poep.

Ik keek direct: “Wat is hier mis?”
Maar alles leek oké, dus ik dacht: geen gemis.
Toch hoor ik nu iets, een bijgeluid daarbinnen,
’t Is niet de trapper — nee, ’t lijkt bij de trapas te beginnen.

Dat geluid zat er eerst niet, dat weet ik heel fijn,
Misschien helpt wat WD-40 of kruipolie klein.
En dan zoef ik weer stil langs het peloton, als een trein.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:27
[Afbeelding]

Typisch schade door chain slap. Soms kan je het nog wat verminderen door de veer die aangrijpt op je derailleurkooi strakker te zetten. Ik gebruik zelf verder hoesjes voor om de chain stay die je met klittenband kan aanbrengen. Zoiets bijvoorbeeld. Maar AliE staat er ook vol mee.

[ Voor 13% gewijzigd door marcel3 op 26-06-2025 07:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
marcel3 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 07:46:
[...]

Typisch schade door chain slap. Soms kan je het nog wat verminderen door de veer die aangrijpt op je derailleurkooi strakker te zetten. Ik gebruik zelf verder hoesjes voor om de chain stay die je met klittenband kan aanbrengen. Zoiets bijvoorbeeld. Maar AliE staat er ook vol mee.
Of je accepteert dat een fiets een gebruiksvoorwerp is en dat krasjes e.d. onvermijdelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-09 13:07
[Afbeelding]

Zou het kunnen dat je er met je schoen tegenaan komt?

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
wisselwerking schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:27:
[...]

Het is nog niet zo heel lang geleden dat WD40 door GCN werd aangeprezen. Met WD40, ducttape en een paperclip overleef je alles
Ik ben hier genoodzaakt op een vreselijke omissie te wijzen: tie-wraps!

Prachtig gedicht @Tinusvolkel , zelf gemaakt of met behulp van nepwereld tools?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:56
@DeeeJeee Dan zou je schaafplekken zien, met egale randen. Hier zijn de stukken lak er af geslagen, dat herken je aan de breukvlakjes aan de randen.

Schaafplekken voorkom je gemakkelijk door wat (transparante) plakfolie of tape aan te brengen, bijvoorbeeld waar remkabels langs het frame schuren of spatborden en dergelijke gemonteerd worden door middel van een klemverbinding.

Om chainslap te voorkomen moet je iets meer materiaal aanbrengen, om de klappen op te vangen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:50
DieAnder schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 01:15:
[...]

Als je het aan mijn vrouw vraagt presteer ik daar ook niet zoveel.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
mhr-zip schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:53:
[...]

En als je het aan jouw Garmin vraagt? Hoe zijn jouw slaapprestaties? Of doe je daar niet aan. Het schijnt dat je tegenwoordig alles moet meten.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• mhr-zip
Oxigeon schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 07:10:
[...]

Ik had nog nooit van een tyremonkey gehoord. Dus even google en het antwoord kwam al vrij snel. Enigste wat ik dacht is waarom moet dit stukje gereedschap 15euro kosten.
Ik snap ook nooit waarom pizza's hier bij de pizzeria 10 euro moeten kosten.
Beetje deeg en wat beleg |:(

Maar het schijnt dus dat de functie van Engineer bij Tyremonkey helemaal geen vrijwilligerswerk is. Dat ontwerpen, prototypes maken, materialen testen ging helemaal niet vanzelf.
Nu kunnen ze door het verkoop van tyremonkey's het salaris van die engineer betalen, die met andere handige tools kan komen. Maar omdat we massaal die dingen nu op Aliexpress gaan bestellen die er een slechte kopie van maken, moet Tyremonkey in 2026 afscheidnemen van hun enigineer. Die gaat voortaan pizza's rondbrengen via Ubereats, en in China pakken ze gewoon het volgende product om de interne Europese markt kapot te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

wisselwerking schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:00:
[...]

Of je accepteert dat een fiets een gebruiksvoorwerp is en dat krasjes e.d. onvermijdelijk zijn.
Maar ja, voor een fiets van net een maand oud vind ik het wel zonde. En de schade is echt tot op het carbon, dus dat vind ik wel iets erger dan "een krasje".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

marcel3 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 07:46:
[...]

Ik heb de winkel een berichtje gestuurd. Die fiets is goed een maand oud, dus zij mogen het oplossen voor mij :)

Maar ik gokte al of iets als schade door de ketting inderdaad. Het viel mij al op dat de ketting wel heel veel vrijheid heeft om te bewegen als ik door een kuil ga.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:07

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

mhr-zip schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:53:
[...]

Een goeie cadans is alles! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Cranklengte was toch helemaal hip :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:07

Shadow_Agent

Tinusvolkel schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:16:
[...]

Cranklengte was toch helemaal hip :P
Het gaat er om wat je met je crank kunt (heb ik mij weleens laten vertellen) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
mvds schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:50:
[...]

Aan de bovenkant, waar de ketting het dichts bij zit, heb ik wel een sticker zitten. Aan de onderkant niet idd. Ik heb het idee dat wanneer ik door een kuil ga, de ketting zoveel speling heeft, dat de onderkant ook tegen het frame slaat.
Als je ketting echt niet recht hangt dan is de veerspanning te laag. Maar daarom hebben gravelaars dus ook een GRX derailleur waarop je de clutch kunt aanzetten, dan beweegt de kooi veel moeilijker en wordt de ketting dus strakker gehouden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Oxigeon schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 07:10:
[...]

Ben dus naar onze vrienden in China geweest en daar een Tyre Monkey besteld. Daar issie te krijgen voor een kleine 4euro incl verzenden. Het ziet er allemaal wel vrij gemakkelijk uit hoe ze daarmee een bandje wisselen.
Bandenknecht hebben we het over toch?

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
De vraag is dan wel, waarom weet jij dat de vrouw van @mhr-zip dit van belang acht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guapper
@Mistraller Nee, zoek maar eens naar Tyremonkey of tyre glider.
Jij wil er ook 1 als je tubeless rijd of in het algemeen last hebt van strakke bandjes. (y)
(Let op: er zijn verschillende versies voor links- en rechtshandigen.)

Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar mijn ervaringen met plastic van Ali en/of Action is dusdanig slecht dat ik daar geen kunststof dingen koop die tegen een stootje moeten kunnen.
Genoemd apparaat in de goedkope Chinese kloon uitvoering eindigt gegarandeerd met een ritje naar de eerste hulp om een stuk afgebroken plastic uit je hand te laten verwijderen.

>> Er is een wezenlijk verschil tussen goedkoop plastic en kwaliteits kunststof, en niet iedereen kent dat verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door guapper op 26-06-2025 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
guapper schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:34:
@Mistraller Nee, zoek maar eens naar Tyremonkey of tyre glider.
Jij wil er ook 1 als je tubeless rijd of in het algemeen last hebt van strakke bandjes. (y)
(Let op: er zijn verschillende versies voor links- en rechtshandigen.)

Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar mijn ervaringen met plastic van Ali en/of Action is dusdanig slecht dat ik daar geen kunststof dingen koop die tegen een stootje moeten kunnen.
Genoemd apparaat in de goedkope Chinese kloon uitvoering eindigt gegarandeerd met een ritje naar de eerste hulp om een stuk afgebroken plastic uit je hand te laten verwijderen.

>> Er is een wezenlijk verschil tussen goedkoop plastic en kwaliteits kunststof, en niet iedereen kent dat verschil.
Ah dat ding. nee nooit nodig. Mijn TL hutchinsons glijden soepeltjes in hun bedje, en de TL setup van mijn vrouw onderhoud ze zelf en ze heeft me nog nooit om hulp gevraagd. Ook de RacingRalph/Ray op de MTB kosten geen enkele moeite.
Ik heb wel een bandenknechtje nodig gehad om mijn spike-bandjes om te leggen. (Maar die hangen al 1,5 jaar werkloos aan de muur nu)
Voor onderweg zit in elk zadeltasje gewoon 2 bandenlichtertjes. Volgens mij deels van de action (=ali kwaliteit) en ik herken wat je zegt, maar ook bij Ali is rommel én goed spul te vinden. Al koop ik er nooit copycats.

De herkomst of prijs zegt niet alles trouwens, was het niet zo dat bepaalde HideMyBells ook bij het leven afbraken?

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Heel leuk "onplatbaar". Dat stond bij mijn Durano's ook. Drie keer raden wie er gisteren zijn onplatbare Durano bandje stond te lappen. (Wel weer de eerste keer in 2 jaar of zo!)

Er zat een soort nietje in.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77144108

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:27
mvds schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:03:
[...]

Ik heb de winkel een berichtje gestuurd. Die fiets is goed een maand oud, dus zij mogen het oplossen voor mij :)

Maar ik gokte al of iets als schade door de ketting inderdaad. Het viel mij al op dat de ketting wel heel veel vrijheid heeft om te bewegen als ik door een kuil ga.
Ik vermoed dat de winkel er niet veel mee kan. Het hangt ook af van hoe je de fiets gebruikt en dat is altijd een lastige discussie. Derailleurs voor MTB's en gravelbikes hebben daarom vaak ook nog een demper, maar dan nog kun je dit niet helemaal voorkomen. Beste remedie is toch om de achterbrug te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

marcel3 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:28:
[...]

Ik vermoed dat de winkel er niet veel mee kan. Het hangt ook af van hoe je de fiets gebruikt en dat is altijd een lastige discussie. Derailleurs voor MTB's en gravelbikes hebben daarom vaak ook nog een demper, maar dan nog kun je dit niet helemaal voorkomen. Beste remedie is toch om de achterbrug te beschermen.
Dat ze de schade niet kunnen repareren, dat snap ik, maar ik denk dat ze het wel kunnen voorkomen dat de schade erger gaat worden. Voor een fiets van 7k mag je toch wel wat service verwachten denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

mvds schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:56:
[...]

Dat ze de schade niet kunnen repareren, dat snap ik, maar ik denk dat ze het wel kunnen voorkomen dat de schade erger gaat worden. Voor een fiets van 7k mag je toch wel wat service verwachten denk ik zo.
Ik vermoed dat ze zeggen dat je maar eens met de fiets langs moet komen. Dan kijken ze erheen en krijg je naar alle waarschijnlijkheid een antwoord. Is niet zo dat je met de hak van de schoen ofzo er net langsaf "schraapt". Of iets in die richting?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

[...]

Dat kun je toch zelf ook?

Ik begrijp nooit zo goed waarom je voor dat soort dingen naar de fietsenmaker zou gaan. Die kan de schade niet herstellen (carbon schade-hersteller kan dat wel, overigens). Dus die komt ook met een "je moet er een sticker omheen doen, dan wordt het vast niet erger..

Tja, dat kan ik zelf ook wel verzinnen.

Waarom zou ik dan naar de fietsenmaker gaan? Then again, ik ga al nooit naar de fietsenmaker, dus misschien ben ik wat anders dan anderen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Misschien is de ketting wel wat lang voor je setup of zo.
Blijft altijd lastig inschatten wat nu werkelijk de oorzaak is. Wie weet is er wel een steen opgespat.
Ik heb bij mijn chainstay ook wat lakschade, ik vermoed door de remschijf van iemand anders bji de AGR.
(Maar dat was niet de eerste kras, want die is altijd het ergste.)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Het is ook niet veroorzaakt door één ding, er zijn duidelijk (minstens) twee oorzaken. De lakschade aan de onderkant, wss door de ketting, maar kan ook door steenslag oid en de schade/krassen aan de bovenkant, wss door de ketting bij het demonteren van het wiel. Die twee zijn niet te 'matchen', bovendien lopen er ook nog krassen verderop die ook anders van richting zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 16:43

Flipmo

OMG !!

Mistraller schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:23:
[...]

Als je ketting echt niet recht hangt dan is de veerspanning te laag. Maar daarom hebben gravelaars dus ook een GRX derailleur waarop je de clutch kunt aanzetten, dan beweegt de kooi veel moeilijker en wordt de ketting dus strakker gehouden.
Hier ben ik wel benieuwd naar, is er iemand hier die wel eens de clutch aangezet heeft?
Ik ben zelf nog nooit afgestapt om hem om te zetten.. ik denk er niet eens aan.
Ketting is er ook nooit afgeschoten of zo erg geklapperd dat ik mijn frame beschadigt heb.

Zit er aan te denken om naast de Elves falath evo, nu ook een Elves gravelbike zelf op te bouwen.
Dit dan met 105 di2 (zelfde als de evo). Vind de GRX di2 groep te duur.
Hier zit dus ook niet zo'n schakelaar op..
Meeste waar ik fiets is in de Achterhoek, misschien dat in Zuid Limburg je eerder een clutch nodig hebt?!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:30
Ik zet de clutch uit als ik wiel wissel, maar verder laat ik hem gewoon permanent aanstaan.
Bij grx (op gravelbike) en ultegra rx (op m'n trek domane)
Maar ook daar klappert ketting nog genoeg hoor, alleen minder.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Oxigeon schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:08:
[...]
Ik vermoed dat ze zeggen dat je maar eens met de fiets langs moet komen. Dan kijken ze erheen en krijg je naar alle waarschijnlijkheid een antwoord. Is niet zo dat je met de hak van de schoen ofzo er net langsaf "schraapt". Of iets in die richting?
Als ze willen dat ik langs kom, dan ga ik langs hoor. Geen probleem :)

Nou weet ik dat de zool van mijn schoenen best hard is, maar ik denk niet hard genoeg om de lak zodanig te beschadigen dat de stukken eraf springen. Hooguit bekrassen.
joker1977 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:30:
[...]
Dat kun je toch zelf ook?

Ik begrijp nooit zo goed waarom je voor dat soort dingen naar de fietsenmaker zou gaan. Die kan de schade niet herstellen (carbon schade-hersteller kan dat wel, overigens). Dus die komt ook met een "je moet er een sticker omheen doen, dan wordt het vast niet erger..

Tja, dat kan ik zelf ook wel verzinnen.

Waarom zou ik dan naar de fietsenmaker gaan? Then again, ik ga al nooit naar de fietsenmaker, dus misschien ben ik wat anders dan anderen :)
Waarom zou ik er zelf aan gaan lopen kloten als ik garantie heb? Daar heb je toch juist garantie voor? Het is een defect aan de fiets die niet door mijn toedoen is veroorzaakt.

Als het probleem blijft, en het frame gaat hierdoor scheuren, dan krijg ik straks te horen, waarom heb je er niet eerder een melding van gemaakt als je het wist?

Als d eketting te lang is, dan verwacht ik dat zij dat constateren en de ketting inkorten zodat er in elk geval voorkomen kan worden dat het steeds erger word. Nogmaals... voor dat soort dingen heb je toch juist garantie op een (toch best wel erg dure) fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:26
Flipmo schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:38:
[...]

Hier ben ik wel benieuwd naar, is er iemand hier die wel eens de clutch aangezet heeft?
Het idee is dat je de clutch altijd aan laat staan en hem er alleen afhaalt als je het wiel eruit wil hebben, Sram mtb (en gravel?) derailleurs hebben niet eens een uitschakelbare clutch. In de praktijk merk je namelijk nauwelijks verschil tijdens het schakelen.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Frenz64 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:48:
Het is ook niet veroorzaakt door één ding, er zijn duidelijk (minstens) twee oorzaken. De lakschade aan de onderkant, wss door de ketting, maar kan ook door steenslag oid en de schade/krassen aan de bovenkant, wss door de ketting bij het demonteren van het wiel. Die twee zijn niet te 'matchen', bovendien lopen er ook nog krassen verderop die ook anders van richting zijn.
Ik heb het wiel nog nooit gedemonteerd, ook nog nooit nodig geweest :)

De krassen zijn trouwens geen krassen, dat is wax omdat ik de ketting voorzien heb van een nieuw laagje wax en ik de foto heb gemaakt voordat ik dat heb weggeveegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:49
Nieuwe fiets, lekker langs de fietsenmaker gaan als je hem daar gekocht hebt.

Daar betaal je immers toch ook voor als je bij de LBS koopt? Stukje service. Waarom zou je zelf gaan pielen? Zeker als je daar nog niet zo handig mee bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Requiem19 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:59:
Nieuwe fiets, lekker langs de fietsenmaker gaan als je hem daar gekocht hebt.

Daar betaal je immers toch ook voor als je bij de LBS koopt? Stukje service. Waarom zou je zelf gaan pielen? Zeker als je daar nog niet zo handig mee bent.
Ik heb ook niet alle tools die ik nodig heb om zo'n fiets uit elkaar te kunnen halen. En idd, garantie, dus ik ga er niet aan pielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 22:49
mvds schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:01:
[...]

Ik heb ook niet alle tools die ik nodig heb om zo'n fiets uit elkaar te kunnen halen. En idd, garantie, dus ik ga er niet aan pielen.
Kan wel handig/leuk zijn om te vragen of je even mag kijken hoe ze dat doen.

Ik begon een paar jaar geleden ook met nul kennis en liet een lekke binnenband plakken bij de fietsenmaker. Paar jaar later kan ik nu - stapje voor stapje - echt redelijk wat zelf.

En dat maakt het een stuk leuker en ook wel makkelijker.

Fietsen zijn gelukkig een stuk makkelijker dan ze eruit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Requiem19 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:20:
[...]

Kan wel handig/leuk zijn om te vragen of je even mag kijken hoe ze dat doen.

Ik begon een paar jaar geleden ook met nul kennis en liet een lekke binnenband plakken bij de fietsenmaker. Paar jaar later kan ik nu - stapje voor stapje - echt redelijk wat zelf.

En dat maakt het een stuk leuker en ook wel makkelijker.

Fietsen zijn gelukkig een stuk makkelijker dan ze eruit zien.
Oh, sommige zaken kan ik ook echt wel hoor. Maar bij deze fiets zijn een aantal zaken toch net even wat anders :D Zo zijn de onderdelen allemaal net uit een hoger segment en van een andere maatvoering. Dus de tools die ik had, die passen gewoon niet meer. En dit is voor het eerst dat ik tubeless rijd, dus als ik een lekke band heb zal ik wel even moeten kijken hoe ik dat ga oplossen :+

Ik ga er wel vanuit dat ik straks in staat ga zijn om het basis+ onderhoud (uit elkaar halen, schoonmaken, invetten, in elkaar zetten) zelf weer te doen. Maar voor nu, laat ik dat graag over aan de LBS :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:26
mvds schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:24:
[...]

Oh, sommige zaken kan ik ook echt wel hoor. Maar bij deze fiets zijn een aantal zaken toch net even wat anders :D Zo zijn de onderdelen allemaal net uit een hoger segment en van een andere maatvoering.
Helemaal gelijk. Ik heb zelf ook meerdere fietsen opgebouwd, van de wielset aan toe, maar binnen de garantieperiode van een compleet gekochte fiets laat ik bepaalde dingen nog door de fietsenmaker doen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

mvds schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:48:
Waarom zou ik er zelf aan gaan lopen kloten als ik garantie heb? Daar heb je toch juist garantie voor? Het is een defect aan de fiets die niet door mijn toedoen is veroorzaakt.

Als het probleem blijft, en het frame gaat hierdoor scheuren, dan krijg ik straks te horen, waarom heb je er niet eerder een melding van gemaakt als je het wist?

Als d eketting te lang is, dan verwacht ik dat zij dat constateren en de ketting inkorten zodat er in elk geval voorkomen kan worden dat het steeds erger word. Nogmaals... voor dat soort dingen heb je toch juist garantie op een (toch best wel erg dure) fiets?
Lijkt me toch duidelijk dat dit gebruikers-schade is en niet (zondermeer) onder garantie valt ?

Ik zou zelf niet gaan lopen kloten, maar eerst even uitzoeken waar het vandaan komt. Maar goed, zoals gezegd.. ik ben misschien een uitzondering...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Ik had blijkbaar nog een mail notificatie staan voor de dynaplug pro, dus snel bestelen als je hem nodig hebt.

https://www.hopmansfietsg...pro-red-850004474402.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Ketting is er ook nooit afgeschoten of zo erg geklapperd dat ik mijn frame beschadigt heb.

..
De Liv Avail van mijn vrouw zit een GRX op, maar ze rijdt zelden tot nooit onverhard dus meestal staat ie daar uit volgens mij. Al zet ik de pal wel eens om en dan vraag ik; "lekker gefietst?" Dan komt er altijd iets met wind, een rammeltje, maar nooit: hij schakelde zo zwaar :+

Op de MTB altijd aan. In theorie zou je iets moeilijker moeten schakelen, met name naar die grotere mtb kransen ( 51 :9 ) maar in de praktijk merk je het inderdaad eigenlijk niet.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
[...]

Zit er aan te denken om naast de Elves falath evo, nu ook een Elves gravelbike zelf op te bouwen.
Dit dan met 105 di2 (zelfde als de evo). Vind de GRX di2 groep te duur.
Hier zit dus ook niet zo'n schakelaar op..
Meeste waar ik fiets is in de Achterhoek, misschien dat in Zuid Limburg je eerder een clutch nodig hebt?!
Op de MTB merk je echt wel verschil tussen clutch aan of uit. Het licht er dus een vooral aan op wat voor terrein je rijdt.

2 andere nuances
- op een gravel bike met smallere banden dan een mtb en geen vering kan een clutch belangrijker zijn.
- met een grote cassette en een lange kooi is het belangrijker. Dus een mtb 10-51 cassette en de bijbehorende lange kooi hebben een clutch meer nodig (de nieuwe xtr di2 groep heeft een 9-45 optie, cassette en derailleur ook interessant op een grsvel bike, deze schijn minder te klapperen dan de 10-51 combo)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
Shadow_Agent schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:18:
[...]

Het gaat er om wat je met je crank kunt (heb ik mij weleens laten vertellen) :*)
Tsja maar nu ik mijn crank tubeless heb gemaakt, spuit die latex er zomaar uit.

En ik zal me maar even onthouden van grappen over oversized expander pluggen. :X

[ Voor 12% gewijzigd door Gebanned op 26-06-2025 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Vandaag m’n eerste crash, meneer die ik inhaalde besloot zonder hand uit te steken onverwachts linksaf te slaan. Met de schrik vrij en hij is aansprakelijk. Beiden geen enorme schade. Wonder boven wonder lichte schade aan de fiets (die pas een paar maanden oud is), alleen het zadel en stuur + hoods. Laat hem wel even nakijken. Nieuwe helm, nieuw shirt en een nieuw garmin horloge mogen er ook nog vanaf. Fysiek op blauwe plekken na niets, maar wel weer een gentle reminder dat als ik geen helm had gedragen ik er veel slechter aan toe was geweest…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Is dat zo? Als ik niet mijn knipperlicht aan doe, maar iemand haalt mij in bij een kruising en ik sla af.....

Nee ik rij geen BMW

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

mhr-zip schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:15:
Is dat zo? Als ik niet mijn knipperlicht aan doe, maar iemand haalt mij in bij een kruising en ik sla af.....
Artikel 18 RVV – Inhalende fietser heeft voorrang

Artikel 18 RVV: De afslaande fietser moet op grond van artikel 18 RVV verkeer naast of dicht achter zich voorrang geven:
Lid 1 Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
Lid 2 Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:32
Tinusvolkel schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:26:
Ik had blijkbaar nog een mail notificatie staan voor de dynaplug pro, dus snel bestelen als je hem nodig hebt.

https://www.hopmansfietsg...pro-red-850004474402.html
Thx voor de tip.

Ik heb even snel gekeken en hij is bij meer winkels op voorraad, ook bij Futurum en Salden.

Zojuist eentje besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:58
[...]

Nee ik rij geen BMW
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Die leer je al heel snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
La1974 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 23:22:
[...]

Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Die leer je al heel snel
Bij tegenkomen, niet bij inhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

[...]

Nee ik rij geen BMW
In dit geval sloeg de andere fietser al een heel stuk vóór de afslag van het fietspad af, een weg in die bedoeld is voor auto’s bij wijze van afsnijroute. Anders had ik kunnen anticiperen dat hij af zou slaan. Ik ben op het verkeerseiland beland dat de twee rijrichtingen voor auto’s scheidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:46

sapphire

Die-hard pruts0r

Thomas schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:08:
Vandaag m’n eerste crash, meneer die ik inhaalde besloot zonder hand uit te steken onverwachts linksaf te slaan. Met de schrik vrij en hij is aansprakelijk. Beiden geen enorme schade. Wonder boven wonder lichte schade aan de fiets (die pas een paar maanden oud is), alleen het zadel en stuur + hoods. Laat hem wel even nakijken. Nieuwe helm, nieuw shirt en een nieuw garmin horloge mogen er ook nog vanaf. Fysiek op blauwe plekken na niets, maar wel weer een gentle reminder dat als ik geen helm had gedragen ik er veel slechter aan toe was geweest…
Ik had hetzelfde zaterdagochtend met het verschil dat het nét goed ging :X
Ik wil een kerel inhalen en moment dat ik naast hem rijd gooit hij zichzelf naar links zonder hand of kijken. Direct remmen en ook naar links meebewogen maar hij reed doodleuk door.

Schrik zal er wel in zitten denk ik? Iig veel sterkte met herstel en de afwikkeling!

Gabriël AM5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

mhr-zip schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 23:35:
[...]

Zeker wel! Normaliter is het geen probleem, als je bent voorgesorteerd kan de persoon achter je er aan de rechterkant voorbij. En bij auto's is er vaak geen ruimte, dus dan heb je deze situatie niet vaak. Het reglement verkeersregels is best wel duidelijk:

Artikel 18 RVV: De afslaande fietser moet op grond van artikel 18 RVV verkeer naast of dicht achter zich voorrang geven:
Lid 1 Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

sapphire schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 01:07:
[...]

Ik had hetzelfde zaterdagochtend met het verschil dat het nét goed ging :X
Ik wil een kerel inhalen en moment dat ik naast hem rijd gooit hij zichzelf naar links zonder hand of kijken. Direct remmen en ook naar links meebewogen maar hij reed doodleuk door.

Schrik zal er wel in zitten denk ik? Iig veel sterkte met herstel en de afwikkeling!
Thanks! Tja dit is wel klote ja, want dit is geen kwestie van volgende keer beter opletten. En qua schadeafwikkeling is dit ook ingewikkelder dan ik ooit over heb nagedacht. Ik hoop vooral dat de tegenpartij meewerkt… Dit akkefietje kost qua materiële schade al gauw 1000 euro, en hoewel ik denk ik echt héél veel geluk heb gehad met mijn val - amper schrammen en blauwe plekken en wonder boven wonder niks gebroken - is zo’n val wel heel pijnlijk en weet je niet wat het op de lange termijn betekent.

Ik ga in ieder geval alles wat vervangen en hersteld moet worden zo snel mogelijk regelen zodat ik ook weer snel de fiets op kan springen als ik me lichamelijk weer fit voel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
[...]

Nee, dat is niet zo, geldt voor beide.

Denk maar aan de situatie waarbij een voetganger over de stoep rechtdoor gaat en je met de auto afslaat. Dan moet je die voetganger ook voor lagen. Dit is een vergelijkbare situatie

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
Die situatie met afslaand verkeer maak ik zo vaak ontzettend vaak mee. Ik ga er standaard vanuit dat ze mij niet hebben gezien. Dat heeft al heel wat ongelukken voorkomen.

Afgelopen zondag ging het overigens net goed. Automobilist leek te willen parkeren aan de rechterkant van de weg, maar bedenkt zich op het moment dat ik er links (met aangepaste snelheid) voorbij wilde. Gelukkig kon ik nog net uitwijken via de berm. Ook totaal geen richting aangeven of kijken of er wat aan komt (ik probeer zoveel mogelijk "oogcontact" te krijgen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

wisselwerking schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:14:
Die situatie met afslaand verkeer maak ik zo vaak ontzettend vaak mee. Ik ga er standaard vanuit dat ze mij niet hebben gezien. Dat heeft al heel wat ongelukken voorkomen.

Afgelopen zondag ging het overigens net goed. Automobilist leek te willen parkeren aan de rechterkant van de weg, maar bedenkt zich op het moment dat ik er links (met aangepaste snelheid) voorbij wilde. Gelukkig kon ik nog net uitwijken via de berm. Ook totaal geen richting aangeven of kijken of er wat aan komt (ik probeer zoveel mogelijk "oogcontact" te krijgen).
Dat komt zo vaak voor. Gelukkig bouw je ook wel redelijk wat inzicht op als je veel fiets (en een beetje actief oplet daarbij) waardoor je 9 van de 10 keer al kan zien aan de rijstijl of iemand aan het opletten is of niet. Je bent erg kwetsbaar als fietser, dus defensief rijden zal veel voorkomen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-09 09:08
Succes met de schade afhandeling, ben je ook via de NTFU verzekerd? Trek ook daar aan de bel als je er niet uitkomt met de tegenpartij, die keren ongeacht de schuldvraag uit (tot verzekerd bedrag en minus enkele voorwaarden als leeftijd van fiets etc.).

Ik maak het zelf ook wel eens mee, en vaak kun je er goed op anticiperen, maar soms gaat het helaas fout.

Beetje afhankelijk van de weg en ruimte om in te halen maak ik mij altijd kenbaar dat ik eraan kom door even te bellen... Heb ik genoeg ruimte dan haal ik met gepaste afstand (om te kunnen antifciperen in), is het een smal fietspad dan wacht ik even tot ik zeker weet dat ze weten dat ik er langs kom en dus netjes aan de kant zijn (of in ieder geval bewust zijn dat ik er langs kom).

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Hand uitsteken (voor fietsers) of richting aangeven (voor auto's) is serieus uit de mode.

Ik ga er zelf altijd vanuit dat ze me niet gezien hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Thomas schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 07:44:
[...]

Thanks! Tja dit is wel klote ja, want dit is geen kwestie van volgende keer beter opletten. En qua schadeafwikkeling is dit ook ingewikkelder dan ik ooit over heb nagedacht. Ik hoop vooral dat de tegenpartij meewerkt… Dit akkefietje kost qua materiële schade al gauw 1000 euro, en hoewel ik denk ik echt héél veel geluk heb gehad met mijn val - amper schrammen en blauwe plekken en wonder boven wonder niks gebroken - is zo’n val wel heel pijnlijk en weet je niet wat het op de lange termijn betekent.

Ik ga in ieder geval alles wat vervangen en hersteld moet worden zo snel mogelijk regelen zodat ik ook weer snel de fiets op kan springen als ik me lichamelijk weer het fit voel.
Heb je een rechtsbijstands verzekering? Geef het dan uit handen aan hun..
Mijn vrouw heeft ook in het verleden 2x een aanrijding gehad op de fiets, 1x met een auto en 1x met een andere fietser en dit werd super netjes afgehandeld, en als de tegenpartij ook gewoon een aansprakelijkheids verzekering heeft dan is het gewoon een onderonsje tussen verzekeraars.
.
Ook letselschade moet je niet onderschatten, wat nu niet zichtbaar is maar pas over enkele weken pas zichtbaar is kan eventueel dan nog verhaalt worden..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:58
[...]

Gezakt. Even opnieuw je theorie doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

verstappen33 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:39:
[...]

Heb je een rechtsbijstands verzekering? Geef het dan uit handen aan hun..
Mijn vrouw heeft ook in het verleden 2x een aanrijding gehad op de fiets, 1x met een auto en 1x met een andere fietser en dit werd super netjes afgehandeld, en als de tegenpartij ook gewoon een aansprakelijkheids verzekering heeft dan is het gewoon een onderonsje tussen verzekeraars.
.
Ook letselschade moet je niet onderschatten, wat nu niet zichtbaar is maar pas over enkele weken pas zichtbaar is kan eventueel dan nog verhaalt worden..
Helaas niet, maar als het nodig is dan schakel ik zelf iemand in. Qua letselschade heb ik net de huisarts gebeld om het te melden. De bewoner die me ter plaatse heeft opgevangen is zelf arts en gaf dit ook als tip mee, dan staat het maar zwart op wit in mijn medisch dossier (naast de registratie bij de politie).

Ik vul vandaag een schadeformulier in en leg die bij de andere partij neer. Ik ga er maar vanuit dat dit netjes opgelost wordt en het niet zover zal komen. Maar het zou fijn zijn als ik dit uit handen had kunnen geven ja.

E: Om in de toekomst maar wel verzekerd te zijn heb ik toch maar een verzekering afgesloten. In mijn hoofd was het dubbelop met lidmaatschap van een vakbond die rechtsbijstand biedt bij arbeidsconflicten, maar je kan gewoon met beperkte dekking voor een relatief klein bedrag verzekeren voor dit soort voorvallen. Onder het mom van beter nu dan nooit… Helaas heb ik er niks aan voor dit ongeval.

[ Voor 14% gewijzigd door Thomas op 27-06-2025 08:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
Thomas schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:51:
[...]

Helaas niet, maar als het nodig is dan schakel ik zelf iemand in. Qua letselschade heb ik net de huisarts gebeld om het te melden. De bewoner die me ter plaatse heeft opgevangen is zelf arts en gaf dit ook als tip mee, dan staat het maar zwart op wit in mijn medisch dossier (naast de registratie bij de politie).

Ik vul vandaag een schadeformulier in en leg die bij de andere partij neer. Ik ga er maar vanuit dat dit netjes opgelost wordt en het niet zover zal komen. Maar het zou fijn zijn als ik dit uit handen had kunnen geven ja.

E: Om in de toekomst maar wel verzekerd te zijn heb ik toch maar een verzekering afgesloten. In mijn hoofd was het dubbelop met lidmaatschap van een vakbond die rechtsbijstand biedt bij arbeidsconflicten, maar je kan gewoon met beperkte dekking voor een relatief klein bedrag verzekeren voor dit soort voorvallen. Onder het mom van beter nu dan nooit… Helaas heb ik er niks aan voor dit ongeval.
Rechtsbijstand is niet altijd nodig, en ik snap best dat mensen dit niet nemen ivm de kosten, het is soms toch een paar tientjes per maand extra (afhankelijk van dekking).

Maar het heeft mij afgelopen 15-20 jaar zoveel ellende bespaard.
Daarnaast heeft het ook wel veel opgeleverd.. Denk naast vergoedde schade ook aan smartengeld etc..

Onlangs ook een kleine schade gereden met mijn auto.. Schuldvraag onduidelijk, rechtsbijstand gelijk ingeschakeld en die hebben mijn verklaring genomen en verdediging gevoerd.
Tegenpartij was 100% overtuigd dat ik schuldig was.

Uitkomst beide partijen schuldig, verantwoordelijk voor eigen schade... Ik had 300 euro schade, tegenpartij 2500 euro..
Afgestemd met eigen verzekeraar dat ik de schade zelf oplos en mijn no-claim op deze manier behoud.

Ik ben geen advocaat of expert in verkeers ongevallen, daarom is het fijn om daarin al gewoon rugdekking te hebben..

Dat is die 20-30 euro per maand mij wel waard.. (premie voor het hele gezin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Ik snap het argument voor rechtsbijstand en dat is voor iedereen persoonlijk. Ik kan me heel goed vinden in het argument dat je geen expert bent in juridische zaken, dat is (bijna) niemand, denk ik dan maar. En dan heb je geen gezeik, klaar. Maar schuldvraag is vaak niet heel lastig en als een "tegenstander" jou aansprakelijk stelt dan is het aan hem om dat te bewijzen, niet aan jou om je onschuld te bewijzen. Zodra dat begint kun je gewoon naar je verzekering wijzen.

Een argument is om 20-30 euro / maand te betalen om mijn no-claim te behouden (=premie-besparing) klinkt in mijn oren een beetje tegenstrijdig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:58
verstappen33 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:26:
Succes met de schade afhandeling, ben je ook via de NTFU verzekerd? Trek ook daar aan de bel als je er niet uitkomt met de tegenpartij, die keren ongeacht de schuldvraag uit (tot verzekerd bedrag en minus enkele voorwaarden als leeftijd van fiets etc.).

Ik maak het zelf ook wel eens mee, en vaak kun je er goed op anticiperen, maar soms gaat het helaas fout.

Beetje afhankelijk van de weg en ruimte om in te halen maak ik mij altijd kenbaar dat ik eraan kom door even te bellen... Heb ik genoeg ruimte dan haal ik met gepaste afstand (om te kunnen antifciperen in), is het een smal fietspad dan wacht ik even tot ik zeker weet dat ze weten dat ik er langs kom en dus netjes aan de kant zijn (of in ieder geval bewust zijn dat ik er langs kom).
Bel is een zeer belangrijk onderdeel, bij inhalen gebruik ik die altijd als ik zie dat er niet wordt opgelet en/of er weinig ruimte is. Ik heb de indruk dat er nog maar weinig fietsers zijn die weten dat ze eerst achterom moeten kijken en dan hand uit moeten steken (als het veilig is) voordat ze afslaan.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
joker1977 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:07:
Ik snap het argument voor rechtsbijstand en dat is voor iedereen persoonlijk. Ik kan me heel goed vinden in het argument dat je geen expert bent in juridische zaken, dat is (bijna) niemand, denk ik dan maar. En dan heb je geen gezeik, klaar. Maar schuldvraag is vaak niet heel lastig en als een "tegenstander" jou aansprakelijk stelt dan is het aan hem om dat te bewijzen, niet aan jou om je onschuld te bewijzen. Zodra dat begint kun je gewoon naar je verzekering wijzen.

Een argument is om 20-30 euro / maand te betalen om mijn no-claim te behouden (=premie-besparing) klinkt in mijn oren een beetje tegenstrijdig...
De no-claim besparing is een gevolg van een goede uitkomst.
Wanneer 2 partijen naar elkaar wijzen als schuldige dan kom je al gauw uit op feiten en een goed verhaal..

Mijn verzekeraar zegt soms ook wel eens, gelijk hebben of gelijk krijgen zijn 2 aparte zaken, soms spelen ook omstandigheden mee of verkeerde interpretaties, maar ook hoe feiten gepresenteerd worden.

In mijn geval was het een kleine aanrijding, hier is geen politie bij geweest die verklaringen op nam. Dan komt het vaak al neer op intepretaties en mijn woord tegen hun woord. En dan is het gewoon fijn om begeleiding te hebben van een jurist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:17
Thomas schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:08:
Had je gebeld voordat je inhaalde? Hoe vaak ik wel niet ingehaald wordt door een idioot zonder bel.... doet niets af aan de schuldvraag, maar zou bij mij zelf wel een lichtelijke irritatie veroorzaken. Voordeel van dit soort schades is ook nog dat het van de aansprakelijkheidsverzekering bekostigd wordt, dus als de tegenpartij 'gewoon' alle schuld op zich neemt wordt niemand er minder van. (terugval in no-claim en zo heb je dan niet).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prulleman
Sammy_tukker schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:32:
[...]

Had je gebeld voordat je inhaalde? Hoe vaak ik wel niet ingehaald wordt door een idioot zonder bel.... doet niets af aan de schuldvraag, maar zou bij mij zelf wel een lichtelijke irritatie veroorzaken. Voordeel van dit soort schades is ook nog dat het van de aansprakelijkheidsverzekering bekostigd wordt, dus als de tegenpartij 'gewoon' alle schuld op zich neemt wordt niemand er minder van. (terugval in no-claim en zo heb je dan niet).
mja... deze vind ik een beetje dubbel, bij voorbaat bellen doe ik ook wel , maar vooral als ik al zie dat mensen niet fatsoenlijk rechts houden, of als er simpel weinig ruimte is. Bij een dubbelzijdig fietspad, waar aan de andere kant ruimte genoeg is bel ik bv niet.

in dit geval is het maar net hoe je de situatie inschat, maar als je het zo inschat dat je moet bellen, dan fiets je er ook niet tegenaan..

(bellen blijft een ingewikkeld ding.. sommige mensen vinden dat je te weinig belt, anderen dat je teveel belt en de volgende hoort het toch niet..)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Prulleman schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:47:
[...]

mja... deze vind ik een beetje dubbel, bij voorbaat bellen doe ik ook wel , maar vooral als ik al zie dat mensen niet fatsoenlijk rechts houden, of als er simpel weinig ruimte is. Bij een dubbelzijdig fietspad, waar aan de andere kant ruimte genoeg is bel ik bv niet.

in dit geval is het maar net hoe je de situatie inschat, maar als je het zo inschat dat je moet bellen, dan fiets je er ook niet tegenaan..

(bellen blijft een ingewikkeld ding.. sommige mensen vinden dat je te weinig belt, anderen dat je teveel belt en de volgende hoort het toch niet..)
Ik doe het altijd wel, mensen hebben vaak geen achteruitkijkspiegel dus hebben vaak geen idee wat er achter hun gebeurd.
Zeker e-bikers hebben totaal geen idee want die worden amper ingehaald..

En mijn ervaring is dat mensen toch vaak schrikken als je ineens met 30-32km/u voorbij stuift..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
verstappen33 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:50:
[...]

Ik doe het altijd wel, mensen hebben vaak g een achteruitkijkspiegel dus hebben vaak geen idee wat er achter hun gebeurd.
Zeker e-bikers hebben totaal geen idee want die worden amper ingehaald..

En mijn ervaring is dat mensen toch vaak schrikken als je ineens met 30-32km/u voorbij stuift..
FTFY >:) heb er nog nooit een "oudje" in zien kijken nadat ik al netjes meerdere malen subtiel gebeld heb....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Prulleman schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:47:
[...]
Dit, het is nooit goed. Regelmatig commentaar gekregen als ik wel belde, "ik fiets toch gewoon aan de kant, waarom bel je?"
Of als je na 3x bellen maar eens wat roept, "kun je niet bellen?"

|:( |:(

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
blitzkrieg schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:58:
[...]

Dit, het is nooit goed. Regelmatig commentaar gekregen als ik wel belde, "ik fiets toch gewoon aan de kant, waarom bel je?"
Of als je na 3x bellen maar eens wat roept, "kun je niet bellen?"

|:( |:(
Inderdaad, bellen doe ik alleen als het smal is of de ingehaalde niet goed rechts houdt. Meestal voldoet het om even de pedalen stil te houden, ook dan hoort men me wel aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Tip: ping-ping werkt bij ouderen vaak beter dan ping. ;)

* BreadFan bedenkt zich dat hij nog een bel moet kopen op de mtb

[ Voor 39% gewijzigd door BreadFan op 27-06-2025 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

BreadFan schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:06:
Tip: ping-ping werkt bij ouderen vaak beter dan ping. ;)

* BreadFan bedenkt zich dat hij nog een bel moet kopen op de mtb
Ik bel ook vaak twee keer. Meestal zie je na de eerste een soort van "hoorde ik nou iets?" reactie en bij de 2e komt het echt binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Phydomir schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:15:
[...]

Ik bel ook vaak twee keer. Meestal zie je na de eerste een soort van "hoorde ik nou iets?" reactie en bij de 2e komt het echt binnen.
Ook daar komt commentaar op, "ik hoorde je wel hoor, doe eens niet zo druk" :')

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:30
Daarom altijd even dank je wel zeggen of met je hand bedankje geven als je iemand inhaalt.
Krijg je minder opmerkingen terug :)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

[...]

Ik heb niet gebeld nee. Ik bel normaliter als er niet goed rechts gehouden wordt of als het er op lijkt dat iemand af gaat slaan. Het ging hier om een breed fietspad met twee richtingen, waarbij je eerst een vrij brede autoweg oversteekt om vervolgens na een diepe berm rechtdoor of naar links af te slaan op het fietspad (dat los ligt van de autoweg). Dat fietspad naar links komt na een meter of 15 weer samen met de autoweg. De andere bestuurder wilde via de weg die voor auto's bedoeld is afslaan, ik neem aan omdat dat gewoon sneller is. Die zag ik niet aankomen. We zijn op het midden van de oversteek al in botsing gekomen, want ik ben op de middenheuvel terecht gekomen. Als hij op het fietspad verderop was afgeslagen was ik hem al lang voorbij geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:58
Thomas schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:36:
[...]

Ik heb niet gebeld nee. Ik bel normaliter als er niet goed rechts gehouden wordt of als het er op lijkt dat iemand af gaat slaan. Het ging hier om een breed fietspad met twee richtingen, waarbij je eerst een vrij brede autoweg oversteekt om vervolgens na een diepe berm rechtdoor of naar links af te slaan op het fietspad (dat los ligt van de autoweg). Dat fietspad naar links komt na een meter of 15 weer samen met de autoweg. De andere bestuurder wilde via de weg die voor auto's bedoeld is afslaan, ik neem aan omdat dat gewoon sneller is. Die zag ik niet aankomen. We zijn op het midden van de oversteek al in botsing gekomen, want ik ben op de middenheuvel terecht gekomen. Als hij op het fietspad verderop was afgeslagen was ik hem al lang voorbij geweest.
Balen allemaal maar m.i. zit 't qua schuldvraag / verantwoordelijkheid idd wel goed. Je fietsbel mag je officieel alleen gebruiken ter afwending van dreigend gevaar. Op de plek waar de fietser voor je afsloeg was dit volgens de verkeersregels niet te voorzien en er werd niet eerst achterom gekeken en geen hand uitgestoken. Dat hand uitsteken had tie trouwens dan niet mogen doen want hij had dan gezien dat hij niet veilig naar links kon gaan.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Ik bel meestal al op enige afstand, en wanneer ik geen reactie zie nog een keer. Vlak voordat ik passeer bedank ik dan of zeg goedemorgen/-middag, zodat mensen weten dat ik langs kom.
Op die manier kondig ik mezelf aan, en groet vlak voor het voorbijgaan zodat men minder/niet schrikt.

Ik schrik er zelf namelijk ook nog wel eens van als er ineens een onhoorbaar elektrisch apparaat voorbij komt met 40km/u, dus probeer te voorkomen dat ik dat zelf bij anderen doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 18:41

derx666

mecker ende blaet

Ik heb het wel eens gehad op een normale weg, waarbij een echtpaar gewoon aan de rechterkant fietste. Verder was er geen verkeer op dat moment, en kon ik er gemakkelijk voorbij. Ze hadden beide niet achterom gekeken, en maakten eigenlijk geen aanstalten om linksaf te slaan. Weg was breed genoeg, dus ik ging zonder te bellen inhalen. En inderdaad, zij slaan ineens linksaf. Ik kon echt nog net remmen, en heb hun dus van de schrik helemaal verrot gescholden. Niet goed, maar soit. Ik weet ook wat er kan gebeuren als je met 30km/u het asfalt raakt, en dat is niet heel prettig.
Ik snap dan ook niet dat mensen niet even omkijken als ze linksaf willen slaan (of hun hand uitsteken 😬). Niet alleen vanwege ons wielrenners, maar elektrische auto's hoor je ook nauwelijks aankomen (zeker de e-bikers van gevorderde leeftijd niet). En zo'n Tesla komt echt een stuk harder aan dan een wielrenfiets.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

[...]

Tja...
Had je over je schouder gekeken toen je wilde afslaan? Hoe vaak ik wel niet afgesneden wordt door een idioot die niet over zijn schouder kijkt bij het afslaan.

Nu is het een fietser waardoor je onderuit wordt gekegeld, schade is te overzien. Verwacht je ook dat die auto even toetert voordat hij je inhaalt? Dat is misschien standaard in India en contreien, maar niet hier.

Elke verwachting die je daarna uitspreekt over anderen is prima, maar heb je zelf geen invloed op. De verantwoordelijkheid ligt bij de partij die afslaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:29
DDX schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:36:
Daarom altijd even dank je wel zeggen of met je hand bedankje geven als je iemand inhaalt.
Krijg je minder opmerkingen terug :)
Doe ik ook altijd werkt heel goed. Laatst op Texel daardoor eigenlijk alleen maar begrip gehad.

Aan de andere kant heb je ook e-Bike bejaarden die al boos worden als je ze inhaalt want waarom is dat nou nodig. Of die schrikken dat je met 30 km/h voorbij komt ook al is het breed en genoeg ruimte. Van dat soort types vraag of me soms echt of het nodig handig is dat zij uberhaupt nog op een fiets zitten maar goed.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:37
derx666 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:55:
Ik heb het wel eens gehad op een normale weg, waarbij een echtpaar gewoon aan de rechterkant fietste. Verder was er geen verkeer op dat moment, en kon ik er gemakkelijk voorbij. Ze hadden beide niet achterom gekeken, en maakten eigenlijk geen aanstalten om linksaf te slaan. Weg was breed genoeg, dus ik ging zonder te bellen inhalen. En inderdaad, zij slaan ineens linksaf. Ik kon echt nog net remmen, en heb hun dus van de schrik helemaal verrot gescholden. Niet goed, maar soit. Ik weet ook wat er kan gebeuren als je met 30km/u het asfalt raakt, en dat is niet heel prettig.
Ik snap dan ook niet dat mensen niet even omkijken als ze linksaf willen slaan (of hun hand uitsteken 😬). Niet alleen vanwege ons wielrenners, maar elektrische auto's hoor je ook nauwelijks aankomen (zeker de e-bikers van gevorderde leeftijd niet). En zo'n Tesla komt echt een stuk harder aan dan een wielrenfiets.
Ik snap je reactie wel als die mensen zo ineens gaan afslaan. Ik probeer hier rekening mee te houden. Gewoon niet inhalen over een kruispunt bijvoorbeeld, maar met inritten van huizen houd ik in dit geval geen rekening.

Bellen bij het inhalen doe ik niet altijd. Ik doe het wel als iemand midden op het fietspad fietst, of als iemand niet op loopt te letten en bijvoorbeeld op zijn mobiel bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:46

sapphire

Die-hard pruts0r

Davidshadow13 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:09:
[...]

Doe ik ook altijd werkt heel goed. Laatst op Texel daardoor eigenlijk alleen maar begrip gehad.

Aan de andere kant heb je ook e-Bike bejaarden die al boos worden als je ze inhaalt want waarom is dat nou nodig. Of die schrikken dat je met 30 km/h voorbij komt ook al is het breed en genoeg ruimte. Van dat soort types vraag of me soms echt of het nodig handig is dat zij uberhaupt nog op een fiets zitten maar goed.
Ja maar als jij ze inhaalt dan zijn ze niet meer de bom op hun dure e-bike ;)

Ik ga er sowieso al vanuit dat ik alles fout doe in de ogen van mede weggebruikers puur en alleen omdat ik op een racefiets zit.
Dus bellen doen ik als ik inschat dat dat nodig is (en dan idd ping-ping). En na inhalen bijna altijd een hand onhoog of een bedankt/dank u wel. Niet als ik 7x moet moet bellen en nog even moet vragen of ik mag passeren dan zet ik gewoon aan en weg.
Reacties blijven altijd wisselend, ik het ken wat @blitzkrieg zegt héél goed maar soms ook leuke reacties.
Zaterdag haalde in een mevrouw in en die kwam naast me staan toen ik bij het stoplicht stond en leuk praatje mee gehad dat ik wel netjes stopte maar de hardlopers continue door rood rende.
En 2 weken terug 100m achter een gezin/familie gereden met kleintjes, pubers, opa en oma en breeduit op het fietspad. Ik moest 100m verder afslaan en daar was sowieso ruimte dus meer gedoe om in te halen met die kleintjes die er tussen reden dus besloten gewoon rustig achter ze te rijden in heel licht verzet zodat het freewheel niet tekeer ging. Ze schrokken toen ze me zagen en wilde gelijk aan de kant gaan maar gerust gesteld dat ik toch moest afslaan en kreeg erg vriendelijke reacties terug :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Phydomir schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:15:
[...]

Vaak blijft het bij mij niet bij 2x. Ik zie als ik op de racefiets zit steeds vaker mensen met een koptelefoon fietsen. Die horen werkelijk niks. Slingeren van links naar rechts over een fietspad. Ik ping een keer of 5 en beginnen ook nog te schreeuwen of ik niet kan bellen... zet verdomme gewoon die koptelefoon af.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• guapper
Wielrenners cliché galore: mensen zijn verrast wanneer je je niet als een hork gedraagt.
Pagina: 1 ... 656 ... 684 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).