Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 661 ... 663 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:20
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/QHcMz36d/DSC-1699.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Verwijderd: hoort kennelijk zo.....

[ Voor 13% gewijzigd door esphome op 11-07-2025 12:34 . Reden: verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:12

sapphire

Die-hard pruts0r

GWBoes schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:01:
[...]

Het slangetje is niet eens het beste aan de Tattico (welke trouwens gemaakt wordt door het Giyo). Veel pompen met slangetjes moet je op het ventiel draaien en het is mij al een paar keer gebeurt dat je bij het loshalen dan het binnenventiel meeneemt waardoor je opnieuw kan beginnen.
De Tattico (en Gravelero) gebruiken een hendel om op het ventiel te klemmen waardoor dit niet kan gebeuren.
Ook niet geheel onbelangrijk dat de Tattico als prima slagwapen kan dienen!
Je zou denken dat dit een grap is maar ik heb mijn alu Lezyne al eens in die hoedanigheid moeten gebruiken :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-07 12:16
Ik weet niet waar jij een bidonhouder ziet @esphome , dat vreemde beeld is Sukke's snikkel (of Fokke's, ik weet niet wie wie is)

Overigens wel een bijzondere stack & reach

[ Voor 3% gewijzigd door Frenz64 op 11-07-2025 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-07 12:16
sapphire schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:40:
[...]

Ook niet geheel onbelangrijk dat de Tattico als prima slagwapen kan dienen!
Je zou denken dat dit een grap is maar ik heb mijn alu Lezyne al eens in die hoedanigheid moeten gebruiken :X
Sterker nog, als werptuig ook geschikt, toch @Grin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-07 07:51
Frenz64 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:41:
Ik weet niet waar jij een bidonhouder ziet @esphome , dat vreemde beeld is Sukke's snikkel (of Fokke's, ik weet niet wie wie is)

Fokke is de eend, dus Fokke heeft een nieuwe fiets (elk jaar weer, maar hij blijft leuk).

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Frenz64 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:41:

Het zadel is dan ook onwaarschijnlijk en dat zou dan een rokzadel moeten zijn, zodat alles een beetje vrij kan hangen. Er is dan wel het risico van opspattende steentjes groter dat die dan wat gevoeligs raken. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 08:53
klaaas schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:24:
We hadden hierboven al geconcludeerd dat meerdere fietsen idd de betere optie is. Sowieso n+1 natuurlijk. Maar voor het hypothetische geval dat je maar ruimte hebt voor 1 fiets, is er dan een fiets die je met een wielwissel kunt omtoveren van volwaardige gravelfiets naar volwaardige wegfiets? En dan niet alleen dat ie objectief gezien net zo snel is, maar ook aanvoelt als een volwaardige weg- of gravelfiets.
Ik rijd sinds een jaar of twee op een Superior X-Road met twee wielsets. Kwam met GRX 1x en gravel wielset, inmiddels voorzien van SRAM Rival Etap 2x en de DT Swiss P1800 erbij gekocht als gelijk model aan de meegeleverde set G1800 voor makkelijk wisselen.

Ik merk geen verschil met de Roubaix SL4 die ik ervoor had als ik op de weg fiets.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:21
MaSw85 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:29:
[...]

Ik rijd sinds een jaar of twee op een Superior X-Road met twee wielsets. Kwam met GRX 1x en gravel wielset, inmiddels voorzien van SRAM Rival Etap 2x en de DT Swiss P1800 erbij gekocht als gelijk model aan de meegeleverde set G1800 voor makkelijk wisselen.

Ik merk geen verschil met de Roubaix SL4 die ik ervoor had als ik op de weg fiets.
Ik snap dat je geen verschil ervaart als je fiets hiervoor een Roubaix was ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:17
Ieder nog mensen lid van Beat? Zo ja, hoe is die (online) community etc? Opzich een interessant concept, maar ben benieuwd wat je er in de praktijk uithaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-07 14:54
hi all, ik hoop dat jullie me kunnen adviseren...

Ik ben in principe een hardloper, maar nu ben ik een week a 2 geblesseerd en ben ik wat rondjes aan het fietsen als alternatief. Ik zal eerlijk zijn, ben er nooit fan van geweest maar zie er ook absoluut wel de voordelen van in.

Nu maak ik mijn rondjes op een oude gazelle eclipse uit 2014, 8 versnellingen, maar zit toch te overwegen een 2e hands racefietsje op de kop te tikken. Hopende dat het daarmee soepeler gaat voor mij ook wat leuker (en mijn reikwijdte wat groter, wordt, etc.

Mijn lengte is 174cm, binnenbeenlenghte ~82,5cm, gewicht 65kg maar over het algemeen wanneer redelijk fit zo'n 62k-63kg.

Eigenlijk wil ik max zo'n 500 euro uitgeven (liefst incl schoenen/helm/etc maar weet nog niet zo goed hoe duur dat bij elkaar zal worden).

Half speel ik met het idee een (sprint of evt kwart) triathlon te gaan doen, dus dat speelt ook mee.

Denk dat de voornaamste vragen zijn, welke framematen moet ik naar kijken? Op basis van mijn lengte kom ik over het algemeen op 55-56 uit.

Wat zijn te vermijden merken (en tegelijk, aan te raden in het goedkopere segment)?

Waar moet ik absoluut goed op letten bij aanschaf van een tweedehandsje?

Zal het uberhaupt echt uitmaken van een enigzins ok city-hybride fietsje naar een (starters) racefiets?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
m0ridin schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:35:

Ik ben in principe een hardloper, maar nu ben ik een week a 2 geblesseerd en ben ik wat rondjes aan het fietsen als alternatief. Ik zal eerlijk zijn, ben er nooit fan van geweest maar zie er ook absoluut wel de voordelen van in.

Nu maak ik mijn rondjes op een oude gazelle eclipse uit 2014, 8 versnellingen, maar zit toch te overwegen een 2e hands racefietsje op de kop te tikken. Hopende dat het daarmee soepeler gaat voor mij ook wat leuker (en mijn reikwijdte wat groter, wordt, etc.

Mijn lengte is 174cm, binnenbeenlenghte ~82,5cm, gewicht 65kg maar over het algemeen wanneer redelijk fit zo'n 62k-63kg.

Eigenlijk wil ik max zo'n 500 euro uitgeven (liefst incl schoenen/helm/etc maar weet nog niet zo goed hoe duur dat bij elkaar zal worden).

Half speel ik met het idee een (sprint of evt kwart) triathlon te gaan doen, dus dat speelt ook mee.

Denk dat de voornaamste vragen zijn, welke framematen moet ik naar kijken? Op basis van mijn lengte kom ik over het algemeen op 55-56 uit.

Wat zijn te vermijden merken (en tegelijk, aan te raden in het goedkopere segment)?

Zal het uberhaupt echt uitmaken van een enigzins ok city-hybride fietsje naar een (starters) racefiets?

Alvast bedankt!
Ik heb vorig weekend een prima 2e handsje gekocht voor mijn oudste zoon. Was €250 kwijt en dan kun je dus blijkbaar een prima fietsje kopen. En ja, het verschil met een hybride is groot. Best zoek je samen met iemand die verstand van zaken heeft die ook mee gaat bij het testen/ophalen.

Deze week eerste rondje met hem (ook hardloper) gedaan en ik dacht (als best wel veelfietser): ik hoop niet dat ie dit een uur volhoudt 😅

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:29
crimby schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:11:
Ieder nog mensen lid van Beat? Zo ja, hoe is die (online) community etc? Opzich een interessant concept, maar ben benieuwd wat je er in de praktijk uithaalt.
@Michaelg @Phydomir kom er maar in

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
klaaas schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:52:
[...]

Ik heb vorig weekend een prima 2e handsje gekocht voor mijn oudste zoon. Was €250 kwijt en dan kun je dus blijkbaar een prima fietsje kopen. En ja, het verschil met een hybride is groot. Best zoek je samen met iemand die verstand van zaken heeft die ook mee gaat bij het testen/ophalen.

Deze week eerste rondje met hem (ook hardloper) gedaan en ik dacht (als best wel veelfietser): ik hoop niet dat ie dit een uur volhoudt 😅
Haha, zat even te kijken en zie dat mijn gazelle 20kg weegt en die racefietsen eerder rond de 10 zijn dus dat scheelt al een slok op een borrel!

Heb zelf geen wielrenkennissen in mijn omgeving maar er zit hier in de buurt een winkel/fietsenmaker gespecialeerd in racefietsen en mtb dus zal daar eens langslopen en informeren.

Op Mantel zie ik Bulls Harrier 1 en Sensa Romagna Sora als goedkopere modellen (650-750) en volgens mij wordt daar wel positief over gepraat... Die zie ik op marktplaats voor een 250-450 voorbij komen dus dat kunnen opties zijn.

Maar wil eerst zien of het gaat klikken bij me dus wil er (nog) niet al te veel aan uitgeven in eerste instantie.

ps. Is er echt een verschil tussen dames en heren racefietsen? Zie zo'n Bulls Harrier 1 best vaak door een dame aangeboden op marktplaats, maar zijn racefietsen unisex vaak of echt geslacht-specifiek?

[ Voor 7% gewijzigd door m0ridin op 11-07-2025 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
@m0ridin Deze vraag komt wel vaker voorbij en dat is ook begrijpelijk. Het zegt je allemaal niets en je hebt geen idee waar je moet beginnen.

Bottom line met zo'n eerste fiets is dat het in deze prijscategorie niet heel veel uitmaakt. Vooral omdat je een fiets van pak 'm beet 600 euro meestal wel weer kan verkopen voor 400.

En hoe goed het advies hier ook is, grote kans dat je na een paar maanden fietsen vanzelf merkt dat er een paar dingen net even anders zouden kunnen qua afmetingen van je stuur etc. Juist mooi als je dat nu leert door gewoon te beginnen.

Makkelijkste is om even de fietsen te delen die je in gedachte hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Requiem19 op 11-07-2025 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Requiem19 Thanks, fair enough... Nu toevallig een berichtje gestuurd naar deze:

https://www.marktplaats.n...7-racefiets-bulls-harrier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:11
m0ridin schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:15:
@Requiem19 Thanks, fair enough... Nu toevallig een berichtje gestuurd naar deze:

Heb je geen fietsmaker in de buurt waar je je beginnersvragen kwijt kunt? Achteraf kan je een second opinion vragen hier, als je twijfelt aan bepaalde stellingen... Zo'n gesprekje met een fietsmaker loopt iets vlotter dan hier over en het weer vragen, en je krijgt onmiddellijk verschillende meningen waar je na een tijdje helemaal tureluut van wordt als beginner.

€ 500 voor een fiets met helm/kledij/.. vs € 750 voor een smartwatch, kwestie van uw prioriteiten te kennen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Requiem19 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:35:
[...]

Ik snap dat je geen verschil ervaart als je fiets hiervoor een Roubaix was ;-).
Gelukkig mag zijn obtrta er anders uitzien dan die van jou 😉

Hij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas

Ik denk dat 56 wel aan de grote kant is als je 174 bent

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
klaaas schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:26:
[...]

Gelukkig mag zijn obtrta er anders uitzien dan die van jou 😉
Ik weet dat het vrijdag is, maar je had wel door wat ik bedoelde toch? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:25

Prima fiets om mee te beginnen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 13-07 15:47

derx666

mecker ende blaet

Zou alleen even die stuurpen omdraaien, dit ziet er zo vaag uit 😅

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:30

Secsytime

Automagisch

Heb zelf ook zo een soort Bulls gehad, maar zoals eerder genoemd denk ik dat een 56 te groot voor je is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
RigolleM schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:24:
[...]

Heb je geen fietsmaker in de buurt waar je je beginnersvragen kwijt kunt? Achteraf kan je een second opinion vragen hier, als je twijfelt aan bepaalde stellingen... Zo'n gesprekje met een fietsmaker loopt iets vlotter dan hier over en het weer vragen, en je krijgt onmiddellijk verschillende meningen waar je na een tijdje helemaal tureluut van wordt als beginner.

€ 500 voor een fiets met helm/kledij/.. vs € 750 voor een smartwatch, kwestie van uw prioriteiten te kennen :+
Nou ja, zit te wachten op een ING rentepunten deal die hem hopelijk 500 a 550 zou maken dus dat is al iets ;) maar verder, zonder twijfel ja... Sporthorloge is minimaal 2 a 3 jaar plezier van, dagelijks, incl hardlopen wat ik sowieso blijf doen. Dan is ~500 a 600 een stuk beter te verantwoorden dan voor iets waarvan ik moet gaan zien of ik het leuk ga (en blijf) vinden :)
klaaas schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:28:
[...]

Ik denk dat 56 wel aan de grote kant is als je 174 bent
Hmmm, ja... ik zie over het algemeen 55 en 56 ook wel als bovengrens voor mijn lengte... Maar deze zou vlak in de buurt zijn dus even te testen.
D.deJong schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:15:
[...]

Prima fiets om mee te beginnen hoor.
Tnx!

@Secsytime Tnx, dubbele bevestiging dat 56 aan de grote kant is... zoek ik eerder naar een maatje kleiner!

*Edit

DAt gezegd hebbende, nu ook een berichtje gestuurd voor een Trek Alpha 1.2 (54cm) voor tegen de 200...

[ Voor 6% gewijzigd door m0ridin op 11-07-2025 21:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
m0ridin schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:04:
[...]
DAt gezegd hebbende, nu ook een berichtje gestuurd voor een Trek Alpha 1.2 (54cm) voor tegen de 200...
Ik weet natuurlijk niet welke dat is, maar ik word redelijk droevig van wat ik zie op MP van dat type. Ik zou persoonlijk de lat wat hoger leggen. Ik snap dat je er niet al te veel aan uit wilt geven, maar als je een k*tfiets koopt is de kans dat je het fietsen leuk gaat vinden ook een stuk kleiner.

Ik zou zeggen: zoek advertenties van fietsen waar rond de 500 voor gevraagd wordt en waar niet of nauwelijks op geboden is. Bij voorkeur vanwege iets incourants. Gekke kleur of zo. Ter indicatie: de fiets waar ik het over had was 3 seizoenen gebruikt, had amper een krasje, kwam met een degelijke groep (zonder waslijnen), SPD-SL pedalen en een beter dan standaard zadel. Slijtage onderdelen allemaal nog prima. Er hoefde werkelijk niks aan te gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgDXmW_SPM77unBdVRW9oBdtT8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RsTZcahDiNnfslg6GxGUTSLo.jpg?f=fotoalbum_large

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@klaaas Thanks voor de input! Als ik op die trek zoek kom ik over het algemeen uit op "prima instapfiets met als minpunt de remmen en banden". Waarbij remmen het doen/voldoen maar gewoon niet super responsief zijn. Eventueel te vervangen (net als de banden)...

Ik ga dus idd een beetje af op gebruikservaringen en reviews en nou ja, enigzins in de buurt en betaalbaar ;)

Dubbeltje eerste rang hoeft zeker niet, dus zal je tip meenemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
@m0ridin ik bedoel vooral dat ik droevig word van de staat waarin die fietsen (lijken te) verkeren. Er zijn heel veel fietsen die in goede staat een prima instapfiets zijn, maar aan een afgetrapte fiets ga je ws niet veel lol beleven.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
klaaas schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:10:
@m0ridin ik bedoel vooral dat ik droevig word van de staat waarin die fietsen (lijken te) verkeren. Er zijn heel veel fietsen die in goede staat een prima instapfiets zijn, maar aan een afgetrapte fiets ga je ws niet veel lol beleven.
Ah, capiche! Zal daar wat beter op letten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:44

Phydomir

Dennis

crimby schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:11:
Ik ben nu zo'n twee jaar lid. In het begin vooral lid geworden omdat het één van de makkelijkste manieren is om te kunnen koersen in Nederland. Bij lokale clubs zit je vaak toch vast aan een soort van vrijwilligerswerk. Ik snap dat het nodig is, maar ik zat daar niet op te wachten.
Inmiddels voel ik me toch wel echt onderdeel van de club. Online is er een "clubhuis", dit moet je een beetje zien als een forum zoals we hier ook hebben, alleen met wat meer opties. Het clubhuis is onderverdeeld in de verschillende disciplines. Dus weg (crits, omlopen), Gran Fondo's, Gravel + beach, Adventure, MTB en eRacing. Je kan meekrijgen wat je wil van iedere groep. Daarnaast heb je nog de algemene kanalen en een stukje speciaal voor het eerste team.

Het clubhuis leeft wat mij betreft behoorlijk. Ieder onderdeel is wel actief, maar als ik hoor dat ze een goede 1000 leden hebben, dan zitten die zeker niet allemaal dagelijks het clubhuis in de gaten te houden. Maar dat is ook een kwestie van er uit halen, wat je er zelf instopt.

Als je specifiekere vragen hebt, kom maar door. Ik weet niet hoe interessant het voor de rest is, dus mag ook per DM.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-07 20:19
Ik wilde op 21/06 ook voor het eerst meedoen met 'de langste dag', maar het was praktisch nogal moeilijk. Gisteren was het uiteindelijk mijn langste dag. Ik heb geen ervaring met lange ritten (langste dit jaar was 110km), du het bewust rustig aan gedaan, veel gegeten en gedronken, waardoor het zeer goed ging. Behalve de klimmetjes, dat zit duidelijk niet in mn benen (Kluisbergen, Oude kwaremont, Paterberg, Koppenberg, Ladeuze en wolvenberg). Wat een zalige dag, voor herhaling vatbaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfubkuimu-D7uP5fPxtjuYy3u7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmQksJvlSmEbksv0c2aVuYmi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-07 12:54
schoene schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:30:
Ik wilde op 21/06 ook voor het eerst meedoen met 'de langste dag', maar het was praktisch nogal moeilijk. Gisteren was het uiteindelijk mijn langste dag. Ik heb geen ervaring met lange ritten (langste dit jaar was 110km), du het bewust rustig aan gedaan, veel gegeten en gedronken, waardoor het zeer goed ging. Behalve de klimmetjes, dat zit duidelijk niet in mn benen (Kluisbergen, Oude kwaremont, Paterberg, Koppenberg, Ladeuze en wolvenberg). Wat een zalige dag, voor herhaling vatbaar

[Afbeelding]
Je bent Limburg en Antwerpen vergeten?😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:11
Cloclo100 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:04:
[...]

En Vlaams-Brabant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-07 20:19
Cloclo100 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:04:
[...]

Vlaanderen als in West- en Oost- :P

[ Voor 40% gewijzigd door schoene op 12-07-2025 11:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 07:23
scubamichel schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:20:
[...]

Wanneer een Shimano Di2 accu leeg raakt, zal het systeem eerst de voorderailleur uitschakelen, waardoor je alleen nog met de achterderailleur kunt schakelen. Dit is een veiligheidsmaatregel om de resterende batterijduur te maximaliseren en je in staat te stellen om naar een meer geschikte versnelling te schakelen of naar huis te rijden.
Aansluiting op de accu zat los volgens de fm.
Schoon gemaakt, verbinding goed erin gezet en het werkte weer.
120km gereden, alles oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:14
Vraagje voor jullie!

Als ik s ochtends een langere tocht ga fietsen, 3-4u lang, en vervolgens wel netjes lunch eet en daarbij goed drink. Dan krijg ik alsnog 3u later echt enorme hoofdpijn.

Tips and tricks om dit te voorkomen? Nog meer drinken, specifiek iets eten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoorMeelezen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:22
bwernsen schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 16:31:
Vraagje voor jullie!

Als ik s ochtends een langere tocht ga fietsen, 3-4u lang, en vervolgens wel netjes lunch eet en daarbij goed drink. Dan krijg ik alsnog 3u later echt enorme hoofdpijn.

Drink je tussendoor wel wat? Of alleen voor en na het fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:17
Vraagje voor jullie!

Lijkt mij in eerste instantie vocht. Hoeveel drink je nu? Ervoor? Tijdens? Na? Ik moest tijdens het fietsen echt leren drinken en drink eigenlijk nog te weinig (bijvoorbeeld bijna 3 950ml flessen op 200km). Mijn lichaam doet het tijdens het fietsen prima, maar de klap/realisatie komt daarna. Dus drinken ook al denk je het niet nodig te hebben :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Belangrijker.. wat drink je? Alleen water of suiker/carbs gaat je oo niet helpen. Dan heb je toch echt extra zout/elektrolyten nodig. Kijk eens naar losse capsules, dis kna je gewoon 1 of 2 per uur erbij pakken. Zeker als je veel (zout) zweet.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:01

fdees

Trust me I'm an Engineer

Een vuistregel voor hoeveel je moet drinken is ook weeg je vooraf en naderhand. Het verschil moet je dan 2x aanvullen.

Maar ja 500 ml per uur is wel een standaard gegeven, zeker met dit weer is belangrijk om genoeg te drinken.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
Ik drink ongeveer een bidon (650ml) per uur tijdens het fietsen.

De water vermeng ik met isotonische shizzle. Volgens de inhoudsopgave bestaat dat uit:
- koolhydraten (deels suiker)
- zout
- vitamine C
- magnesium
- Kalium
- Calcium

Additionele tabletten aangeraden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-07 18:47
Nooit vergeten, gouden regel; 15:00 uur, koffie.

(Krijg hoofdpijn als ik het niet doe, dus werkt het voor mij)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:57

sebasd

loopt op espresso

Net voor het eerst in veel te lange tijd weer eens een rondje gefietst. Kilometer of 50, met nieuwe wielen en eindelijk weer eens een grondig schoongemaakte cassette. Rijdt wel een stuk beter, die moet ik er vaker eens afhalen en geheel ontvetten.

Fietsen zelf ging ook prima, had dan wel een tijdje niet gefietst maar de spinning-lessen helpen wel om de fietsconditie op peil te houden.

Hopelijk deze week nog een keer een rondje, anders volgend weekend zeker weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Op veel fietscomputers kun je ook een alarm zetten die je herinnert om te drinken. Ik heb die op een half uur gezet en bijna altijd heb ik net daarvoor al wat gedronken. Ik vind dat niet erg want beter een herinnering, dan je het overslaat door omstandigheden.

Ik heb een normale bidon met zout en suikers en dan eentje met alleen water en zo ook twee bidon houders op de fiets. Omdat het vandaag warmer was een 850ml bidon met water mee i.p.v. een 650ml en bij korte ritten gaat alleen water mee.

In het laatste paar kilometers jezelf dwingen om extra water te drinken als je dat tenminste nog over hebt in de bidon en thuis ook goed water te drinken en dan steeds een gevuld glas water binnen handbereik houden en die dan steeds bijvullen. In het laatste 10 kilometer dink ik alleen nog water.

Ik doe een plus 20ml vruchtensiroop met meer dan 60% suiker in een 650 bidon en bij warm weer dan helemaal vol met water en is het koeler, dan soms maar half water erin. Weinig zout strooi ik in de hand en gooi dat dan in de bidon.

Voor het drinken de bidon even schudden en 1 a 2 slokken nemen en dan indien nodig extra water uit de tweede bidon er achteraan.

Het fijne van een aparte water bidon is dat bij dorst, dat je snel veel kunt drinken zonder meteen een suiker boost te krijgen. Drink je teveel dan moet je toch een korte sanitaire stop doen en hopen dat de dazen je niet bijten.

ps. mineraalzout/LoSat/dieetzout bevat naast natriumzout ook kaliumzout.

[ Voor 2% gewijzigd door esphome op 12-07-2025 18:10 . Reden: zouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Holk schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:30:
Nooit vergeten, gouden regel; 15:00 uur, koffie.

(Krijg hoofdpijn als ik het niet doe, dus werkt het voor mij)
Hahaha, ik had altijd last van hoofdpijn in het weekeinde. Dit kwam omdat ik op het werk best veel koffie dronk maar in het weekeinde haast niet. Is gelukkig vanzelf overgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hulkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:45
Jeetje ja! Na de haarspeldbocht naar links is het ineens overleven! Slecht wegdek met gaten, veel grind, erg steil. Ik was bang nooit meer op te kunnen stappen als ik zou moeten stoppen. Als je dan ineens weer op het mooie asfalt komt is de buit binnen.

Een heel andere ervaring dan vanuit Cernay. Die overigens ook heel mooi is.

Kleine disclaimer: dit was mijn eerste echte col. Toen ik de eerste dag solo vanuit Wattwiller naar Col Amic reed met gemiddelde hartslag van 184 dacht ik dat ik niet gemaakt was om te klimmen. De dag erna leerde mijn fietsmaatje mij het concept “pacen“.
Als je een beetje rustig aan doet kom je hier overal wel boven. Veel plezier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Holk
esphome schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 18:18:
[...]

Hahaha, ik had altijd last van hoofdpijn in het weekeinde. Dit kwam omdat ik op het werk best veel koffie dronk maar in het weekeinde haast niet. Is gelukkig vanzelf overgaan.
Welkom bij de AK, de anonieme koffiedrinkers ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Vraagje voor jullie!

Als vuistregel hanteer ik 1 bidon water per uur (ca. 0,9L*), en elke twee uur wat te eten (2 appels of een komkommer). Het liefst fiets ik rondjes van 3~4uur zodat er maar 1 eetpauze tussendoor nodig is.
Bij langere ritten (4+uur) gaan er boterhammen met pindakaas mee met een vleugje zout eroverheen. Gaat het richting de 6+ uur dan gaat er een thermoskan koffie met een paar flinke scheppen suiker mee. Verder geen speciale tabletten, poedertjes, etc voor mij maar ik kan me voorstellen dat ook dat nut heeft bij zware inspanningen.

*Ik rij standaard met twee ongeïsoleerde rvs bidons van 0,9L elk aan het frame, en aan de voorvork nog eens twee rvs thermosflessen van 0,55L elk.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qSrC13o.jpeg

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
@bwernsen naast het drinken, hoeveel eet je tijdens zo’n rit?

En ga je die 3-4 uur ‘hard’ of ‘echt rustig’?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:13

PeaceNlove

Deugleuter

Zo’n komkommer is toch gewoon een eetbare bidon?
Ik mik bij ritten langer dan een uur standaard gewoon isostar poeder in de bidon, maar vaak wel maar 2/3 wat volgens de verpakking moet want anders vind ik het echt te zoet. Langere ritten pak ik reepjes mee voor de energie en op warme dagen nog van die tabletjes met elektrolieten en dan bij een watertappuntje gewoon de bidon bijvullen en een tabletje er in.
En iedere dag minimaal vier koppen koffie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ben ook wel bekend met hoofdpijn (de dag) na het fietsen. Met name in het begin van het seizoen wijt ik het ook wel een beetje aan de houding. Mijn nek moet er altijd weer even aan wennen geloof ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
PeaceNlove schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 20:15:
Zo’n komkommer is toch gewoon een eetbare bidon?
Ze bevatten veel vocht, vitaminen, elektrolyten, vezels, geven een frisse smaak en zijn daarbij ook nog eens heerlijk :9~

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:03
Fruit en komkommer lijkt me nu niet echt een goede bron voor koolhydraten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:12

sapphire

Die-hard pruts0r

@bwernsen Zout!
Of als we het luxe doen, electrolyten.

Zelfs als ik voldoende drink dan verlies ik zoveel zout dat mijn tabs in het water niet voldoende zijn. Gisteren ook ca 750ml per uur op (wat voor mij echt veel is want meer krijg ik niet weg) met elektrolyten spul erin en bij terugkomst goed gegeten en zoute bouillon op en vanmorgen weer kapot van de hoofdpijn. Bekend patroon hier, waarschijnlijk had ik dat niet gehad als ik ORS genomen had.

Over gisteren gesproken, drama rit :+
Rondje van 75km ivm tijd, eerste 37km ging prima. Daarna puddingbenen, hongerklop ondanks 3x eten onderweg. Blijkbaar is rond etenstijd fietsen geen goed idee! Twee weken stilstaan hielp ook niet mee :X
Gelukkig maakte het bord chili con carne met rijst een hoop goed :9

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Ik ben er bang voor dat er dan veel getoeterd gaat worden, als er een komkommer schuin omhoog uit mijn zadeltasje steekt. O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

esphome schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:37:
Ik ben er bang voor dat er dan veel getoeterd gaat worden, als er een komkommer schuin omhoog uit mijn zadeltasje steekt. O-)
Heb je die radar van je ook niet meer nodig, want je hoort de auto’s mooi aankomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Zolang het geen Aubergine is ben je veilig.

[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 12-07-2025 23:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:15
m0ridin schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:35:

Alvast bedankt!
Ik ben zelf 176 en rij op een 54cm specialized gravel fiets. 56cm frame is te groot.

Zoiezo zegt 56cm ook niet heel veel, want bij elk merk is dat toch weer een beetje anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:57
This week, we have received a limited number of reports regarding failures in products of the ERC/CRC/HEC with rim highs of 35 and 45 mm model series and DT Swiss ID higher than 2750000.
https://www.dtswiss.com/en/recall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Die garantieservice van Favero voor mijn Assioma word ik tot nu toe ook niet heel gelukkig van. Deze week eindelijk het vervangende onderdeel binnengekregen, maar dan mag dus zelf nog wel even aan de slag om het te gaan fixen. Jammer voor mij loop ik dan direct al op stap 2 vast, want je hebt een dop 9mm nodig die in een vrij nauwe opening moet passen en ik krijg de mijne er gewoon niet tussen. Koop je bij de bouwmarkt een andere doppenset 7-21 mm blijkt de fabrikant daarvan het heldere inzicht gehad te hebben dat deze de doppen 7, 8, 10, 11, 12, 13 etc dient te bevatten. 8)7
Hangt er daarnaast nog een dure set van Stanley, maar die begint pas bij 10mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:09
PeaceNlove schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:56:
Die garantieservice van Favero voor mijn Assioma word ik tot nu toe ook niet heel gelukkig van. Deze week eindelijk het vervangende onderdeel binnengekregen, maar dan mag dus zelf nog wel even aan de slag om het te gaan fixen. Jammer voor mij loop ik dan direct al op stap 2 vast, want je hebt een dop 9mm nodig die in een vrij nauwe opening moet passen en ik krijg de mijne er gewoon niet tussen. Koop je bij de bouwmarkt een andere doppenset 7-21 mm blijkt de fabrikant daarvan het heldere inzicht gehad te hebben dat deze de doppen 7, 8, 10, 11, 12, 13 etc dient te bevatten. 8)7
Even op Amazon kijken?

Anders bij HBM.

Zou even zoeken op een 1/4 dop.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

mhr-zip schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:58:
[...]

Even op Amazon kijken?

Anders bij HBM.

Zou even zoeken op een 1/4 dop.
Vind het nogal een risico op dat ik dan nog een doppenset blijk te krijgen die niet past. Ik denk dat ik beter straks even langs de firma ayajippiejippieyee kan rijden om te zien of die wat fatsoenlijks hebben hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:14
PeaceNlove schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:56:
Een goede ijzerwarenhandel (of Toolstation) verkoopt doppen per stuk: op de een of andere manier raakt altijd alleen dop 13 kwijt, dan ben je blij dat je per stuk kunt kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Ik ga nu toch voor plan b: de verkopende winkel trek ik er gewoon weer bij en ik wijs ze vriendelijk doch dringend op hun plicht tot garantie. Heb al even bij een andere bouwmarkt gekeken en daar kan je losse doppen kopen, maar die passen er ook niet tussen. Ik wil best wel eea investeren qua gereedschap om mijn fiets te onderhouden, maar in feite ben ik nu gewoon het werk aan het doen wat anderen moeten doen en geld en vooral veel tijd aan het stukslaan op iets wat in mijn optiek niet meer tijd had mogen kosten dan 2x naar een pakketpunt lopen. En die tijd zit ik liever gewoon op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:34
Vraagje voor jullie!

Als je het pas een tijdje na de rit krijgt zou ik het in het drinken na de rit zoeken. Goed opletten dat je ook dan voldoende drinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
PeaceNlove schreef op zondag 13 juli 2025 @ 12:02:
[...]

Vind het nogal een risico op dat ik dan nog een doppenset blijk te krijgen die niet past. Ik denk dat ik beter straks even langs de firma ayajippiejippieyee kan rijden om te zien of die wat fatsoenlijks hebben hangen.
Staat toch eigenlijk altijd gewoon in de omschrijving welke doppen erin zitten? (Granted lengte kan natuurlijk issue zijn, maar welke erbij zit zou erbij moeten staan). En de verkopende partij is idd sowieso verantwoordelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 13-07-2025 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Sissors schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:03:
[...]

Staat toch eigenlijk altijd gewoon in de omschrijving welke doppen erin zitten? (Granted lengte kan natuurlijk issue zijn, maar welke erbij zit zou erbij moeten staan). En de verkopende partij is idd sowieso verantwoordelijk.
Bij Stanley wel, maar voor de goedkopere merken onderin het schap was dat dus al te veel moeite. En dan moet je dus nog maar afwachten of het er überhaupt tussenpast. Maar inmiddels is de hele boel al met een RMA naar de verkoper gestuurd en heb ik de oude gewoon teruggezet op mijn fiets. Had indertijd goed montagepasta toegepast, dus dat omwisselen was geen enkele moeite

Voor de beeldvorming: dit ding moet dus los:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybYo4nv_kaCu15RCzC19Eh3W6Ts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDUS4yCL5x9hI5nvemHmrwrC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door PeaceNlove op 13-07-2025 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
PeaceNlove schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:10:
[...]

Bij Stanley wel, maar voor de goedkopere merken onderin het schap was dat dus al te veel moeite. En dan moet je dus nog maar afwachten of het er überhaupt tussenpast. Maar inmiddels is de hele boel al met een RMA naar de verkoper gestuurd en heb ik de oude gewoon teruggezet op mijn fiets. Had indertijd goed montagepasta toegepast, dus dat omwisselen was geen enkele moeite

Voor de beeldvorming: dit ding moet dus los:
[Afbeelding]
Waar woon je? Misschien dat een mede tweaker het in z’n schuur heeft liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Holk schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:36:
[...]

Te laat de hele reutemeteut is al bij het PostNL punt, maar bedankt d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
Naar aanleiding van mijn vraag eerder hier, ik heb vanmiddag alsnog de Bull Harrier 1 opgehaald... De verkoopster reageerde alsnog en dacht 'kan altijd kijken' aangezien het vlak in de buurt was. En het zat eigenlijk meteen prima? Fietste ook fijn zo op het eerste gevoel dus tja...

Hooguit versnellingen nog even (goed) af laten stellen en beetje ketting smeren ed. Zitten geen klikpedalen op, maar dat vind ik prima voor nu. Laat ik uberhaupt eerst maar een beetje wennen aan het gevoel, de houding, etc.

Dank voor de adviezen en info! Moet zeggen dat het verschil er meteen duidelijk was qua hoe makkelijk je dan opeens fietst. Zonder moeite op de 25+ en met een beetje aanzetten al vrij vlot op de 30+. Dat kost echt HEEL wat meer moeite op mijn hybride stadsfietsje ;)

Nu eerst nog een helm scoren en de andere noodzakelijke spulletjes en dan hopelijk veel plezier aan gaan beleven!

ps. Heb trouwens wel een mountainbike helm, neem aan dat ik die ook gewoon kan gebruiken in ieder geval voor nu?

[ Voor 6% gewijzigd door m0ridin op 13-07-2025 17:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DieAnder
  • Laatst online: 20:55
m0ridin schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:26:
ps. Heb trouwens wel een mountainbike helm, neem aan dat ik die ook gewoon kan gebruiken in ieder geval voor nu?
Geniet van het fietsen!

Het enige argument tegen een MTB helm op een racefiets is dat het indruist tegen de regels van de modepolitie. Je moet voor jezelf beslissen of je die autoriteit respecteert. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:01

Kluus

Gang is alles

Holk schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:36:
[...]

Ja hier recent mijn assioma’s geserviced, gewoon in een keer de juiste dop uit mijn standaard setje gevist en nergens problemen tegen gekomen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
DieAnder schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:42:
[...]

Geniet van het fietsen!

Het enige argument tegen een MTB helm op een racefiets is dat het indruist tegen de regels van de modepolitie. Je moet voor jezelf beslissen of je die autoriteit respecteert. ;)
Haha, ik denk dat ik vooral in het begin nog genoeg regels breek wat dat betreft dus daar zal ik me niet al te druk om maken... En anders moet ik maar zorgen dat ik de modepolitie voor blijf ;)

Maar thanks, gaat denk ik wel goed komen. Zit verdorie nu al naar allerlei accessoires en weet ik het wat nog meer te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
PeaceNlove schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:39:
[...]
Heb je die radar van je ook niet meer nodig, want je hoort de auto’s mooi aankomen :P
Dat gaat niet werken omdat ze ongetwijfeld ook van de overkant van het kanaal zullen gaan toeteren. De radar kan ik draaien en zo kan ik die uit het radarveld houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Een MTB helm is toch meestal gewoon een reguliere fietshelm met een klep die je eraf kan klikken? En misschien net wat ander uiterlijk. Verder iig geen enkel probleem om er mee te fietsen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 13-07-2025 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Sissors schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:15:
Een MTB helm is toch meestal gewoon een reguliere fietshelm met een klep die je eraf kan klikken? En misschien net wat ander uiterlijk. Verder iig geen enkel probleem om er mee te fietsen.
95% van de gevallen heb je gelijk. Ik heb zelf een POC Tectal gekocht specifiek voor MTB. Na een crash tegen ene boom met m’n rug en nek kwam ik tot het inzicht dat de bescherming verder laten doorlopen richting je nek niet onverstandig is met alle overstekende takken en bomen. Maar zoals ik zei; 95% van de MTB’ers zal een “weghelm” opzetten en dat is in 99% van de gevallen voldoende

Andersom ziet een Tectal er wel vreemd uit op een racefiets :+

[ Voor 4% gewijzigd door Holk op 13-07-2025 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Mijn Lazer MTB helm heeft een klep die er niet vanaf kan. Dan zit je wel heel erg met je hoofd omhoog om nog wat te kunnen zien. Halverwege een ritje maar achterstevoren opgezet. Zat niet lekker maar mijn nek vond het prettiger.

Direct maar een andere helm gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-07 10:41
Sissors schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:15:
Mijn mtb helm heeft een iets andere vorm aan de achterzijde, loopt iets verder door. Kan je iets lomper mee vallen denk ik of zo.
Ik vind het zelf wel fijn om meerdere helmen te hebben want dan kan de boel ff luchten als ik wat anders ga doen. Die klikdingen zijn voor mijn gevoel niet sterk genoeg om heel regelmatig op en af te klikken trouwens.

Maar het kan prima. Zolang je maar niet met een fullface op je racer gaat zitten want dat is wel gek 8)
(Maar ook dat is niet verboden)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:41
Holk schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:02:
Andersom ziet een Tectal er wel vreemd uit op een racefiets :+
Afgelopen jaar ben ik regelmatig iemand tegen gekomen met een integraal helm op z'n racefiets....
Als het je ding is: doen!
Maar het blijft voor andere fietsers een vreemd gezicht :$

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-07 16:10
raymondw schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:07:
[...]

Afgelopen jaar ben ik regelmatig iemand tegen gekomen met een integraal helm op z'n racefiets....
Als het je ding is: doen!
Maar het blijft voor andere fietsers een vreemd gezicht :$
Dat nog niet gezien, maar er zijn wel enkele triatlon atleten hier in de buurt die regelmatig op een TT fiets zitten met een aero helm zoals Visma-LAB.

Ik snap hun mindset, maar het is niet een standaard beeld wat je bij een wielrenner hebt..
En nee het zijn geen profs.. Hooguit amateurs die op wedstrijd niveau fietsen.

Afbeeldingslocatie: https://d1lk6qpkbduawh.cloudfront.net/_1200x630_crop_center-center_82_none/CORVOS_00036439-016.jpg?mtime=1709564309
Zoals dit.

[ Voor 12% gewijzigd door verstappen33 op 14-07-2025 08:30 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:19
zo'n helm snap ik meer dan een integraalhelm. Ach, iedereen moet doen wat ie zelf wil. Al ga je met een hoopje bubbeltjesplastic om je hoofd op de fiets. Als jij je daar goed bij voelt.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henri86
  • Laatst online: 22:51
Misschien handig voor sommigen, Dumoulin's zithoogte-afstelling tips (uit de Avondetappe):

- Je pakt het punt waar het zadel 8 centimeter breed is, die wil je in lijn zetten met de staande buis. Niet te ver naar voren, niet te ver naar achter. Dat 8 centimeterpunt wil je horizontaal hebben en dan zul je zien dat het gehele zadel íetsje met de punt naar beneden staat.
- Je zet de cranks in de laagste positie, en dan ga je met de hak naar de pedaal toe, zonder schoenen aan. Als je dan nog ruimte hebt tot je pedaal zit je te hoog. Als je dus ruimte over hebt, zit je te laag.
- Veel mensen hebben het stuur te hoog staan en krijgen daarom juist last van hun rug. Als je je stuur te hoog hebt staan, heb je te weinig druk op je voorwiel en op je stuur. Je wordt instabiel en moet compenseren. Daardoor ga je juist heel erg je rug en buikspieren aanspreken. Die raken vermoeid en je zult zien: je kunt minder kracht leveren op je pedalen. Het stuur dus een flink stuk naar beneden, ook voor de mensen thuis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-07 13:02
m0ridin schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:48:
[...]

Haha, ik denk dat ik vooral in het begin nog genoeg regels breek wat dat betreft dus daar zal ik me niet al te druk om maken... En anders moet ik maar zorgen dat ik de modepolitie voor blijf ;)

Maar thanks, gaat denk ik wel goed komen. Zit verdorie nu al naar allerlei accessoires en weet ik het wat nog meer te kijken.
Zolang je maar zorgt dat je helm niet te oud is komt dat wel goed. Het is verstandig om jouw helm iedere 5 jaar te vervangen. Door invloeden van weer en tijd worden de materialen wat brosser en stijver waardoor de bescherming afneemt.

Maar een oude helm is nog altijd beter dan geen helm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
henri86 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:20:
Misschien handig voor sommigen, Dumoulin's zithoogte-afstelling tips (uit de Avondetappe):

- Je pakt het punt waar het zadel 8 centimeter breed is, die wil je in lijn zetten met de staande buis. Niet te ver naar voren, niet te ver naar achter. Dat 8 centimeterpunt wil je horizontaal hebben en dan zul je zien dat het gehele zadel íetsje met de punt naar beneden staat.
- Je zet de cranks in de laagste positie, en dan ga je met de hak naar de pedaal toe, zonder schoenen aan. Als je dan nog ruimte hebt tot je pedaal zit je te hoog. Als je dus ruimte over hebt, zit je te laag.
- Veel mensen hebben het stuur te hoog staan en krijgen daarom juist last van hun rug. Als je je stuur te hoog hebt staan, heb je te weinig druk op je voorwiel en op je stuur. Je wordt instabiel en moet compenseren. Daardoor ga je juist heel erg je rug en buikspieren aanspreken. Die raken vermoeid en je zult zien: je kunt minder kracht leveren op je pedalen. Het stuur dus een flink stuk naar beneden, ook voor de mensen thuis!
nou.. ik weet niet hoe bruikbaar dat dit is..

punt 1 al.. in lijn waarmee??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZ84-dJ5yX8NKpUHUsIBOTsmWLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0sNoaaZdNpmEesUbyJl87Xrt.png?f=fotoalbum_large

Ja extreem voorbeeld, maar een scott foil is ook zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ya4tnpD4P5vwwsBknY-jo5j07Sk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VLtclHPywWTE8O41p8VwWS3m.png?f=fotoalbum_large

en punt 3 is denk ik alleen als je het stuur echt lomp hoog hebt staan..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:10
...

[ Voor 100% gewijzigd door guapper op 14-07-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-07 16:10
Prulleman schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:50:
[...]

nou.. ik weet niet hoe bruikbaar dat dit is..

punt 1 al.. in lijn waarmee??
[Afbeelding]

Ja extreem voorbeeld, maar een scott foil is ook zoiets:
[Afbeelding]

en punt 3 is denk ik alleen als je het stuur echt lomp hoog hebt staan..
Ik denk dat je die 8cm punt in het midden van je zadelbuis wilt hebben (even een fictief lijntje trekken).

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-07 10:09

Ervaringsdeskundige: Zadelpijn zat Dumoulin dwars tijdens Tour: 'Overal pijn, dit kan zo niet langer'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwernsen
Waarom 8cm? 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online

Als je nou last van hebt dat je fiets instabiel is omdat je stuur te hoog staat en je te weinig druk op je voorwiel hebt staan, kan je natuurlijk ook het eerste punt negeren en je zadel wat naar voren zetten, meer druk op het voorwiel!

Ik vind het een vreemd verhaal. De druk op je voorwiel veranderd niet zoveel doordat je 5cm meer of minder diep zit. Ik zal zeker niet zo diep zitten als hij zal vinden dat je moet zitten, en ik heb iig nooit bewust gemerkt dat de fiets instabiel is. Lijkt mij ook nogal 'gevaarlijk' advies om maar gewoon je stuur veel lager te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Tom-bro-science-Dumoulin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
anyway.. ik denk dat je op gevoel verder komt dan met deze "vuistregels". en als het op gevoel niet lukt, kan je beter een goede bikefit doen, dan deze vuistregels hanteren.. en ik zou op basis van punt 3 toch eerst even meteen schoorsteentje rijden en niet gelijk de zaag erin ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:07
Sissors schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:42:
[...]

Als je nou last van hebt dat je fiets instabiel is omdat je stuur te hoog staat en je te weinig druk op je voorwiel hebt staan, kan je natuurlijk ook het eerste punt negeren en je zadel wat naar voren zetten, meer druk op het voorwiel!

Ik vind het een vreemd verhaal. De druk op je voorwiel veranderd niet zoveel doordat je 5cm meer of minder diep zit. Ik zal zeker niet zo diep zitten als hij zal vinden dat je moet zitten, en ik heb iig nooit bewust gemerkt dat de fiets instabiel is. Lijkt mij ook nogal 'gevaarlijk' advies om maar gewoon je stuur veel lager te zetten.
Als je je zadel naar voren zet neemt de druk op je handen toe. Dan krijg je weer allemaal hand, pols en schouder klachten.
Vind vooral de zadelpositie een nogal dubieus uitgangspunt; net alsof iedere fiets dezelfde zitbuishoek heeft :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb Tom hoog zitten, maar zo'n generiek advies kan je niet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Gebanned schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:45:
[...]

Als je je zadel naar voren zet neemt de druk op je handen toe. Dan krijg je weer allemaal hand, pols en schouder klachten.
Vind vooral de zadelpositie een nogal dubieus uitgangspunt; net alsof iedere fiets dezelfde zitbuishoek heeft :)
dit inderdaad, + die 8 cm.. is dat gelijk bij een 52 en een 62 frame...? is dat hetzelfde bij een iemand met lange benen en een zadel die op de max extension zit,of andersom, korte benen en een zadelpen die ver in het frame zit.. slaat gewoon helemaal nergens op

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
En die 8 cm hangt lijkt me ook af van je type zadel en de breedte van je zitbot etc....

Tijd voor een boos mailtje naar de NOS. Ongehoord dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
Die 8 cm van het zadel komt wel ergens vandaan. Waar ik mijn bikefit heb gedaan heeft ook een soort blokje van 8 cm breed wat ie over het zadel schuift. Vanaf daar vinden de metingen plaats.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-07 15:23

joker1977

Tweakert

Requiem19 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:24:
En die 8 cm hangt lijkt me ook af van je type zadel en de breedte van je zitbot etc....

Tijd voor een boos mailtje naar de NOS. Ongehoord dit.
Doe je nou net alsof bikefitting een exacte wetenschap is? :D

Zal vast goed advies zijn voor de beginnende wieler-toerist die een fiets 3 maten te groot heeft. En voor de pietje-precies op dit forum is dat advies niet bedoeld.

[ Voor 0% gewijzigd door joker1977 op 14-07-2025 19:19 . Reden: brain-fart ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:01

Kluus

Gang is alles

joker1977 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:18:
[...]

Doe je nou net alsof bikefitting een exacte wetenschap is? :D

Zal vast goed advies zijn voor de beginnende wieler-toerist die een fiets 3 maten te groot heeft. En voor de pietje-precies op dit forum is dat advies niet bedoeld.
Ja dit, het is niet de populaire mening maar de meeste bikefitters roepen ook maar wat, daar kom je achter als je er meerdere bezoekt. En ze zijn er ook niet vies van om elkaar de grond in te boren trouwens.

Het helpt ongetwijfeld om initieel een aardige positie te krijgen maar vanuit daar kan het echt geen kwaad om zelf te experimenteren. In principe doet Tom niets anders en maken we ons hier weer veel te druk. ;)

Edit: wel eens dat het wat ironisch is aangezien Tom zelf inderdaad heet erg veel problemen met zijn fit heeft gehad, maarja, ervaringsdeskundige inderdaad… :)

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 14-07-2025 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:15
Hij was al gepost, maar voor de Canyon rijders met een fiets na sept 2024 mogelijk relevant:

Ter info, er is een terugroepactie op DT-Swiss wielen geproduceerd vanaf september 2024: https://www.dtswiss.com/en/recall

Er wordt aangeraden om niet meer te fietsen met deze wielen omdat ze kunnen falen. Het betreft "ERC/CRC/HEC with rim highs of 35 and 45 mm model series and DT Swiss ID higher than 2750000"

Mijn Endurace zit er helaas ook tussen dus weekje Limburg wordt even improviseren, kijken waar Canyon/DT Swiss mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:32
Tijdens het aankopen van een nieuwe racefiets eerder deze maand heb ik ook meteen een nieuwe gps gekocht, Een Garmin 1050 mede vanwege de fietsbel functie die te koppelen is aan een knop op de shifter.

Op de bank dacht ik nog, nah gaat dit wel hard geboeg? Maar na een 2 weekjes ben ik echt overtuigd, mensen gaan goed aan de kant :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-07 15:23

joker1977

Tweakert

schumi1986 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:15:
Tijdens het aankopen van een nieuwe racefiets eerder deze maand heb ik ook meteen een nieuwe gps gekocht, Een Garmin 1050 mede vanwege de fietsbel functie die te koppelen is aan een knop op de shifter.

Op de bank dacht ik nog, nah gaat dit wel hard geboeg? Maar na een 2 weekjes ben ik echt overtuigd, mensen gaan goed aan de kant :p
Zal dan wel een sterk staaltje cognitieve dissonantie zijn. Heb de bel beluisterd bij een paar die zo'n ding hadden en zowel in frequentie als in volume niks bijzonders.

Dus call-me-cynical maar dan heb je meer betaald voor minder batterij, een ander scherm en meer gewicht ;)
Pagina: 1 ... 661 ... 663 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).