Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 662 ... 685 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 13:44
1040 ftw!

Maar goed, al die zadeltips en dan niks over tasjes zeggen, zo teleurstellend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:55
joker1977 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:24:
[...]

Zal dan wel een sterk staaltje cognitieve dissonantie zijn. Heb de bel beluisterd bij een paar die zo'n ding hadden en zowel in frequentie als in volume niks bijzonders.

Dus call-me-cynical maar dan heb je meer betaald voor minder batterij, een ander scherm en meer gewicht ;)
Nou ik ga vooral een flinke stap vooruit kom namelijk van een Garmin Edge 705 :+

En dat extra gewicht compenseer ik dus door geen fietsbel op mijn fiets te hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:03
Kiwi_Kevin schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:09:
Hij was al gepost, maar voor de Canyon rijders met een fiets na sept 2024 mogelijk relevant:

Ter info, er is een terugroepactie op DT-Swiss wielen geproduceerd vanaf september 2024: https://www.dtswiss.com/en/recall

Er wordt aangeraden om niet meer te fietsen met deze wielen omdat ze kunnen falen. Het betreft "ERC/CRC/HEC with rim highs of 35 and 45 mm model series and DT Swiss ID higher than 2750000"

Mijn Endurace zit er helaas ook tussen dus weekje Limburg wordt even improviseren, kijken waar Canyon/DT Swiss mee komt.
Ja, heel matig. Ik ben er ook door getroffen, baal er goed van. Gelukkig tripje naar Italië er al mee gemaakt

Vind wel dat ze iets meer informatie over oplossingsrichting hadden kunnen delen, want nu is het slechts een mail met dat ik niet meer mag fietsen, maar een vooruitzicht bieden is ook wel wel fijn

[ Voor 11% gewijzigd door Blik1984 op 14-07-2025 21:37 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:52
Ik heb mn Canyon Endurace uit 2016 van een leuke upgrade voorzien, een 4iiii Precision 3 vermogensmeter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0s7cQX-cnMLdlD5_wE6US0ed5zc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gykDIC0TQVMcwa1XT6UNzKj2.jpg?f=fotoalbum_small

Groep die erop zit is Ultegra 6800 11 speed. Dus op marktplaats een Ultegra R8000 crankarm op de kop getikt in mijn maat. Kleurverschil is minimaal.
Er is genoeg ruimte over zoals op onderstaande foto te zien.
Leuk klusje om zelf te doen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/li5-EetuNEGS8uKX5SAwhie-A-o=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNDDGteUT4G5pFmhCme8bk47.jpg?f=fotoalbum_small

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:47

joker1977

Tweakert

Kiwi_Kevin schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:09:
Hij was al gepost, maar voor de Canyon rijders met een fiets na sept 2024 mogelijk relevant:

Ter info, er is een terugroepactie op DT-Swiss wielen geproduceerd vanaf september 2024: https://www.dtswiss.com/en/recall

Er wordt aangeraden om niet meer te fietsen met deze wielen omdat ze kunnen falen. Het betreft "ERC/CRC/HEC with rim highs of 35 and 45 mm model series and DT Swiss ID higher than 2750000"

Mijn Endurace zit er helaas ook tussen dus weekje Limburg wordt even improviseren, kijken waar Canyon/DT Swiss mee komt.
Ach, ik zou even zelf de wielen bekijken en als er geen sporen van delaminisatie zichtbaar zijn zou ik de gok wagen en doorrijden totdat Canyon met een oplossing komt.

Ben je minder avontuurlijk ingesteld dan zou ik een goedkoop wielsetje van Marktplaats scoren en dat later weer verkopen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Prulleman schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:50:
[...]

nou.. ik weet niet hoe bruikbaar dat dit is..

punt 1 al.. in lijn waarmee??
[Afbeelding]

Ja extreem voorbeeld, maar een scott foil is ook zoiets:
[Afbeelding]

en punt 3 is denk ik alleen als je het stuur echt lomp hoog hebt staan..
Tom had het over fietsen. Niet dit soort gedrochten.

Hij wil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:13

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:50:
[...]

en punt 3 is denk ik alleen als je het stuur echt lomp hoog hebt staan..
Punt 3 vind ik juist een van de meest herkenbare, iedereen doet altijd alsof een comfortabele zit hoger en korter is, vandaar ook alle haat vaak op een racey geo, maar ik heb zelf ook redelijk zware rugklachten gehad door te krap te zitten.

Sommige ruggen vinden het juist fijn om een beetje gestrekt te worden, ook als je niet de lenigste bent (maar dan wel de benodigde hoek met je heupen kan maken natuurlijk).

Ook dit is zeer persoonlijk uiteraard, daarom probeer ik me normaal zo min mogelijk in fit discussies te mengen hier… :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 16:45
Kluus schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:27:
[...]

Punt 3 vind ik juist een van de meest herkenbare, iedereen doet altijd alsof een comfortabele zit hoger en korter is, vandaar ook alle haat vaak op een racey geo, maar ik heb zelf ook redelijk zware rugklachten gehad door te krap te zitten.

Sommige ruggen vinden het juist fijn om een beetje gestrekt te worden, ook als je niet de lenigste bent (maar dan wel de benodigde hoek met je heupen kan maken natuurlijk).

Ook dit is zeer persoonlijk uiteraard, daarom probeer ik me normaal zo min mogelijk in fit discussies te mengen hier… :+
Herkenbaar. Ik heb mijn reach, crank lengte en stuurbreedte aangepast en nu merk ik dat ik bij voorkeur in de beugels hang. Dus er mogen wel 1 of 2 spacers uit en heb ik helaas weer een stapeltje boven de stuurpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 16:25
LuPo schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 06:06:
Ik heb mn Canyon Endurace uit 2016 van een leuke upgrade voorzien, een 4iiii Precision 3 vermogensmeter.

[Afbeelding]

Groep die erop zit is Ultegra 6800 11 speed. Dus op marktplaats een Ultegra R8000 crank op de kop getikt in mijn maat. Kleurverschil is minimaal.
Er is genoeg ruimte over zoals op onderstaande foto te zien.
Leuk klusje om zelf te doen :)

[Afbeelding]
Geen problemen met schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:10
1Mark schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:10:
[...]

Herkenbaar. Ik heb mijn reach, crank lengte en stuurbreedte aangepast en nu merk ik dat ik bij voorkeur in de beugels hang. Dus er mogen wel 1 of 2 spacers uit en heb ik helaas weer een stapeltje boven de stuurpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAgq_SI0RSUFUcoqpQqCeTaP2Co=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NwE7BIC1llzBLST9J1ZJESIx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
TukkerTweaker schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:13:
[...]

:?

Waarom zouden er schakel problemen ontstaan met de wissel van de non-driveside crank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 16:25
Holk schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:19:
[...]

:?

Waarom zouden er schakel problemen ontstaan met de wissel van de non-driveside crank?
Hele crank is vervangen lijkt me? Combinatie 6800 en 8000 lijkt me niet geweldig (esthetisch).

[ Voor 199% gewijzigd door TukkerTweaker op 15-07-2025 12:26 . Reden: quote ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:52
TukkerTweaker schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:23:
[...]

Hele crank is vervangen lijkt me? Combinatie 6800 en 8000 lijkt me niet geweldig (esthetisch).
Alleen linkercrank gewisseld. Kleurverschil is minimaal.
Wel R8000 (11 speed) gekozen zodat q-factor gelijk is, bij 12 speed is die anders.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:03
TukkerTweaker schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:23:
[...]

ik snap wat je bedoeld, maar eigenlijk zie je dit dus gewoon niet, want je ziet de fiets eigenlijk alijd van de ene of de andere kant, dus je ziet maar 1 crankarm. Van voren of van achteren is het verschil zo klein (en zie je ook de type aanduiding niet), dat het ook niet opvalt.

ik kan kan ook wel snob zijn qua materiaal, maar hier zitten ook aanzienlijk meer kosten aan als je alles gaat vervangen.

en ja ik heb op mijn oude fiets ook met een tiagra rechts en een 105 4iiii links gereden, diezelfde set zit nu op de fiets van mijn vrouw (nu overgestapt op assioma's).
Daarbij is het kleurverschil nog een stuk groter en het is nog nooit iemand opgevallen (blinkend grijs vs mat zwart).

en qua schakelen, de binnenbreedte van een 11 en 12 speed ketting is gelijk, dus de dikte van de tanden/voorbladen ook. Dit is prima uitwisselbaar.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
joker1977 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:53:
[...]

Ach, ik zou even zelf de wielen bekijken en als er geen sporen van delaminisatie zichtbaar zijn zou ik de gok wagen en doorrijden totdat Canyon met een oplossing komt.

Ben je minder avontuurlijk ingesteld dan zou ik een goedkoop wielsetje van Marktplaats scoren en dat later weer verkopen...
Is natuurlijk makkelijk gezegd, maar enige vorm van garantie/verzekering kun je vergeten als er iets gebeurt.

Ik zou er in ieder geval niet heel snel een rondje door de bergen op vakantie mee gaan fietsen met deze kennis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

TukkerTweaker schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:13:
[...]

Mijn vaders fiets is ook 10-speed met een 11 speed crankset en dat gaat prima.

@Frenz64 Zadeltasjes….. :N Volgwagen :Y

@klaaas Dan ben ik wel benieuwd wat je van die stuurtjes in de Tour vind ?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Blik1984 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:50:
[...]

Is natuurlijk makkelijk gezegd, maar enige vorm van garantie/verzekering kun je vergeten als er iets gebeurt.

Ik zou er in ieder geval niet heel snel een rondje door de bergen op vakantie mee gaan fietsen met deze kennis
dat zal ook wel meevallen.. je kan de recall natuurlijk ook een week later hebben gelezen.. ik zou met deze wetenschap en een dagelijkse inspectie (beetje rondom tikken en kijken of alles gelijk klinkt) er nog wel een week mee door durven rijden.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
sapphire schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:06:
[...]
@klaaas Dan ben ik wel benieuwd wat je van die stuurtjes in de Tour vind ?
Die zijn natuurlijk veel te smal. Dat weet iedereen. Levensgevaarlijk.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Blik1984 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:50:
[...]

Nou ja.. garantie is natuurlijk sowieso lastig. Als jij op je plaatje gaat doordat dat wiel ineens catastrofaal faalt, dan verandert je garantie-proces an sich niet hierdoor. Canyon kan wel zeggen "we hebben je geïnformeerd" maar dat is niet hard te maken. "Dus" gewoon garantie, op de wielen. Vervolg-schade is lastiger, maar dat is altijd een hekel-punt. Daarvoor kom je vaak uit bij verzekering, bv. van de NTFU. Die betaalt gewoon, hoor. Zelfs als het "door eigen schuld" komt.

Je zorgverzekering? Die betaalt gewoon. Of doel je op iets anders?

Als je angstig bent nu te fietsen op die wielen ivm. schade aan lijf en leden dan zou ik gewoon een extra setje kopen en dat later verkopen. Je kunt ook opteren om "af te wachten waar Canyon mee komt" maar dan kun je tot die tijd niet fietsen. Dat is je eigen keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
joker1977 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:38:
[...]

Nou ja.. garantie is natuurlijk sowieso lastig. Als jij op je plaatje gaat doordat dat wiel ineens catastrofaal faalt, dan verandert je garantie-proces an sich niet hierdoor. Canyon kan wel zeggen "we hebben je geïnformeerd" maar dat is niet hard te maken. "Dus" gewoon garantie, op de wielen. Vervolg-schade is lastiger, maar dat is altijd een hekel-punt. Daarvoor kom je vaak uit bij verzekering, bv. van de NTFU. Die betaalt gewoon, hoor. Zelfs als het "door eigen schuld" komt.

Je zorgverzekering? Die betaalt gewoon. Of doel je op iets anders?

Als je angstig bent nu te fietsen op die wielen ivm. schade aan lijf en leden dan zou ik gewoon een extra setje kopen en dat later verkopen. Je kunt ook opteren om "af te wachten waar Canyon mee komt" maar dan kun je tot die tijd niet fietsen. Dat is je eigen keus.
Het feit dat ik de tool al heb ingevuld en mijn contactgegevens heb achtergelaten geeft natuurlijk al wel direct mee dat Canyon/DT-swiss hiervoor sowieso al geen schadeclaim meer kunnen ontvangen op dit vlak. Er is namelijk bewijs dat ik het gelezen heb en weet dat ik er niet meer mee mag fietsen. Alles wat ik nu doe is op eigen risico. Dus als ik nu nog op mijn plaat ga door het falen van de wielen, dan gaat Canyon mij echt niks vergoeden in de vorm van een nieuw frame en/of reparatiekosten.
En ik neem aan dat een verzekeraar van fietsen (zoals NTFU) weet wat er speelt in fietsenland, en dus ook weten van een dergelijke terugroep-actie. Die gaan echt niks uitkeren qua vervolgschade als ik nu nog schade ga rijden met DT-Swiss wielen, die gaan eerst checken wat ik al wel/niet wist op dit vlak en gaan informeren bij DT-Swiss. Verzekeraars zijn geen liefdadigheidsinstellingen.

Ik heb gelukkig mijn fietsvakantie al gehad, ik ga de komende tijd gewoon lekker hardlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Blik1984 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:48:
[...]

Het feit dat ik de tool al heb ingevuld en mijn contactgegevens heb achtergelaten geeft natuurlijk al wel direct mee dat Canyon/DT-swiss hiervoor sowieso al geen schadeclaim meer kunnen ontvangen op dit vlak. Er is namelijk bewijs dat ik het gelezen heb en weet dat ik er niet meer mee mag fietsen. Alles wat ik nu doe is op eigen risico. Dus als ik nu nog op mijn plaat ga door het falen van de wielen, dan gaat Canyon mij echt niks vergoeden in de vorm van een nieuw frame en/of reparatiekosten.
En ik neem aan dat een verzekeraar van fietsen (zoals NTFU) weet wat er speelt in fietsenland, en dus ook weten van een dergelijke terugroep-actie. Die gaan echt niks uitkeren qua vervolgschade als ik nu nog schade ga rijden met DT-Swiss wielen, die gaan eerst checken wat ik al wel/niet wist op dit vlak en gaan informeren bij DT-Swiss. Verzekeraars zijn geen liefdadigheidsinstellingen.

Ik heb gelukkig mijn fietsvakantie al gehad, ik ga de komende tijd gewoon lekker hardlopen.
Als je inderdaad contact-gegevens e.d. hebt achtergelaten dan ben je inderdaad op de hoogte en wordt de kwestie mogelijk anders. Ik schrijf "mogelijk" anders, want juridisch weet ik niet of dat allemaal zo is.

Als je geen risico wilt lopen, zou ik inderdaad niet op de fiets gaan zitten. Maar ben wel benieuwd hoe snel DT Swiss / Canyon dit oplost. Zal wel een soort van inspectie iets worden, à la Shimano-cranks. Dat een prutsende fietsenmaker dat mag "beoordelen op het oog" oid.

Blij met mijn Chinese wieltjes, daar hoor je nooit van terugroep-acties en breekt gewoon ineens een velg af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:54
Ik ben na vorig jaar weer serieus te zijn begonnen mijn afstanden aan het opbouwen, en met deze temperaturen is het moeilijk om voor 100km genoeg water mee te nemen. En zeker als je in de polder/ natuur fietst kan je onderweg niet zomaar aan water komen. Hoe doen jullie dat, aquapac op de rug of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:30
Waar in Nederland fiets je 30km zonder een huis/horeca/tankstation tegen te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
wibblemoo schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:46:
Waar in Nederland fiets je 30km zonder een huis/horeca/tankstation tegen te komen?
Geen idee, zelfs op de afsluitdijk zit halverwege een tankstation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
misschien moet ik dan wat creatiever/ brutaler zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:25

PeaceNlove

Deugleuter

wibblemoo schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:46:
Flevopolder over de dijk van Lelystad heb je tot Elburg niks volgens mij, zou wel eens meer dan 30 km kunnen zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
twodigits schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:49:
Of vooraf op de kaart kijken waar je water kunt halen: https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/

Even de kraan laten lopen totdat het water goed koud is en dan heb je meteen ook water wat niet lang in de warme leiding heeft gezeten.

Ik neem twee bidons mee en voor ik vertrek maak ik mijn keuze uit de aanwezige bidons welke combinatie ik vul 650/800/975ml.

Is het bloedheet dan fiets ik in de ochtend of de avond als het wat koeler is.

[ Voor 12% gewijzigd door esphome op 15-07-2025 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Tankstation inlopen? Kopje koffie ergens en bidon vullen?

Of (en dat werkt top voor mij dit jaar) Camelbag met 2.5l water + bidons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Elk dorp heeft een begraafplaats, die hebben ook altijd water. Even afstappen bij de ingang en lopen, maar heb daar nog nooit misgegrepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 17:30
En anders vraag je om een bidonnetje water aan iemand die in de tuin bezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:44
wibblemoo schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:13:
En anders vraag je om een bidonnetje water aan iemand die in de tuin bezig is.
Klopt wij hebben al in de (Waalse) Ardennen gestopt aan een huis om onze camelbaks te vullen... Bijna iedereen is behulpzaam als je om water vraagt...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Ik heb mijn presta (Frans) ventielen vervangen door Clik Valves van Schwalbe. De kern uit het ventiel draaien met de meegeleverde tool en de nieuwe erin. Op de pompkop vervangen voor eentje speciaal voor de Clik Valve.

Het pompen gaat nu veel gemakkelijker want je drukt de pompkop erop, de klik laat je weten dat die vast zit en je kunt gaan pompen. Bij mijn vorige kop daalde altijd de druk op de meter tussen de slagen, nu niet meer en de lucht gaat er ook gemakkelijker in.

Heb je de gewenste druk bereikt dan trek je in één beweging de pompkop er af en dan kan het ventieldopje erop. De meegeleverde ventiel dopjes vielen er zo weer af, maar na die ook aan te drukken klikte die en zat vast. En trek je eraan dan gaat die er weer af, simpel achteraf gezien.

Naast de bovengenoemde voordelen zijn er ook nadelen: je hebt een nieuwe pompkop nodig, de presta pompkop past maar het pompen gaat slecht en lucht aflaten is moeilijker en je kunt het met het ventieldopje doen door die er schuin op te zetten. Ik ga nog kijken of ik een ventieldop heb liggen voor een autoventiel en of dat past om de lucht te laten ontsnappen.

Schwalbe zou eigenlijk ook al de binnenbanden aanbieden met Clik Valve, maar dat is nog niet het geval.

Voor onderweg heb ik een reserve binnenband mee met een presta ventiel zodat ik niet meteen mijn fietspompje hoef om te bouwen.

De banden op druk brengen is nu een no-brainer geworden en ik hoef alleen de juiste druk erin pompen.

Informatie pagina van Schwalbe over dit ventiel: https://www.schwalbe.com/nl/clik-valve-ventiel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vroeg me al af wat die dingen bij de fietsenmaker waren, maar die dus. Volgens hun website kan je een normale pomp gebruiken, maar dat jij zegt dat dat niet echt lekker gaat verbaasd mij niet, anders zouden ze natuurlijk niet hun eigen pompkop erbij leveren. Maar dat is wel mijn primaire probleem ermee: Dat alles compatible met elkaar is, is hartstikke handig. Om dan naar een schwalbe specifiek systeem te gaan zal ik niet snel doen. Zou mooi zijn als ze het in licentie aan andere geven voor redelijke prijs.

Volgende probleem blijft dat ik niet zie welk probleem wordt opgelost. En misschien is het zoiets dat als je het eenmaal probeert je nu niet meer terug wil hoor. Ik kan me vooral voorstellen dat bij een klein pompje / CO2 patroon het steviger erop zit. Maar mijn grote pomp voor thuis heb ik nooit problemen mee eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Sissors
De bestaande pompkoppen hebben een adapter nodig, die je in de pompkop draait. Dit houden ze jammer genoeg nogal vaag.

Als de bestaande pompkoppen een combinatie waren van Presta en het autoventiel dan had het kunnen werken. Je hebt namelijk een pennetje nodig die het ventiel opent. De pompdruk zelf lukt dit niet.
Ik zie dan ook dit ventiel niet snel het autoventiel vervangen omdat die in de basis hetzelfde werkt.

Schwalbe heeft niet het patent van dit ventiel en zij zijn de voorloper samen met SKS om dit als industriestandaard te introduceren.

Patent met tekeningen: https://patentimages.stor...112ab/US20210285556A1.pdf

[ Voor 42% gewijzigd door esphome op 15-07-2025 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:19
twodigits schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:45:
Ik ben na vorig jaar weer serieus te zijn begonnen mijn afstanden aan het opbouwen, en met deze temperaturen is het moeilijk om voor 100km genoeg water mee te nemen. En zeker als je in de polder/ natuur fietst kan je onderweg niet zomaar aan water komen. Hoe doen jullie dat, aquapac op de rug of zo?
Hoewel ik niet zulke afstanden rij heb ik wel een camelbak op mijn rug. Ik vindt het niet perse ideaal om het gewicht op je rug te hebben, maar het is wel makkelijk drinken.

Ben daar mee begonnen met skieen. Toen ook op de MTB gaan gebruiken en nu op de gravel/race fiets. Het druist wel tegen de regels(27) in maar daar heb ik dan maar even maling aan.

Het zorgt er in ieder geval voor dat ik met grote regelmaat kan drinken.

En heb recentelijk de app waterspots op mijn telefoon gezet maar nog geen gebruik van gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Guido7619 op 15-07-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:41

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Die Presta ventielen hebben de neiging om te buigen en als je er geen dopje opdraait kan er zand/vuil in komen waardoor ze minder werken.

Heb tijdje geleden wat gelezen en bekeken op YT aangaande die Schwalbe ventielen. Leek mij praktischer dan de presta maar goed, om nu alles weer te gaan vervangen....

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:55

McMiGHtY

- burp -

esphome schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:58:
[...]

Of vooraf op de kaart kijken waar je water kunt halen: https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/

Even de kraan laten lopen totdat het water goed koud is en dan heb je meteen ook water wat niet lang in de warme leiding heeft gezeten.

Ik neem twee bidons mee en voor ik vertrek maak ik mijn keuze uit de aanwezige bidons welke combinatie ik vul 650/800/975ml.

Is het bloedheet dan fiets ik in de ochtend of de avond als het wat koeler is.
https://share.google/FnMHqsGyUzXGfjASi

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Handig die app!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
esphome schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:30:
Ik zie dan ook dit ventiel niet snel het autoventiel vervangen omdat die in de basis hetzelfde werkt.
Autoventielen zijn al zo ongeveer verdwenen uit de fietswereld. Je krijgt ze niet door de opening van veel wielen en waar je ze vroeger nog wel eens zag op MTB banden rijden we tegenwoordig allemaal tubeless.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:56
@twodigits
Nederland is echt geen probleem om aan water te komen.
Tankstations, drinkwaterkaart.nl, rustpunten, sporthallen, winkels, huizen,...

Ik heb 2 bidons van 950 ml mee. Op lange tochten begin ik uit te kijken om bij te vullen als de eerste leeg is.
Zat vorige week in Frankrijk in de bergen en daar is het een pak moeilijker in te schatten of je tijdig aan drank kan komen.
Uiteindelijk ook gewoon aan een Gite/hostel gestopt en het in mijn beste Frans gevraagd. Mensen zijn steeds vriendelijk als je het vraagt en doen zelf meestal een babbeltje :).
Bleek er 2 km verder ook een restaurant te zijn maar better safe than sorry ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

klaaas schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:19:
[...]

Autoventielen zijn al zo ongeveer verdwenen uit de volwassen fietswereld. Je krijgt ze niet door de opening van veel wielen en waar je ze vroeger nog wel eens zag op MTB banden rijden we tegenwoordig allemaal tubeless.
FTFY

Ik weet dat kinderfietsen met kleinere wielen nog regelmatig autobandventielen hebben :(
In ieder geval hebben 2 van de 3 hier die zeker weten.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 16:56
Waarom zijn die eigenlijk uitgefaseerd (* ik zie ze ook steeds minder)? Wat is er zo superieur aan het 'frans' ventiel. En waarom zijn sowieso meerdere soorten ventielen. Dat is iets wat mij altijd gestoord heeft. Waarom is het op een fiets altijd weer net iets anders. (om over lengtes van ventielen maar te zwijgen)

[ Voor 5% gewijzigd door Webgnome op 16-07-2025 07:16 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
klaaas schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:19:
[...]

Autoventielen zijn al zo ongeveer verdwenen uit de fietswereld.
In uw wereld misschien, maar mijn speedpedelec had autoventielen en 2 van onze stadfietsen ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:27
@Webgnome een frans fentiel is vooral beter met smalle velgen, dat velgen tegenwoordig juist weer breder worden tja...

Schwalbe heeft trouwens ook een Max Flow ventiel opzetstuk om meer lucht door de ventielopening te krijgen.
https://r2-bike.com/SCHWA...axFlow-SV-Set-2-pcs-black

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
Shadow_Agent schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:49:
Die Presta ventielen hebben de neiging om te buigen en als je er geen dopje opdraait kan er zand/vuil in komen waardoor ze minder werken.
Ik heb meer dan 10 jaar met MTB gereden in de meest slechte omstandigheden en nooit een ventieldopjes gebruikt.
Buigen kon wel eens gebeuren als het rap rap rap moest gebeuren, maar ik rij al sinds 2009 tubeless op de MTB en had altijd een reserve presta ventiel mee, en NOOIT gebruikt onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
En dan nog, als je het buigt (been there, done that) is de kans dat het ventiel helemaal stuk is echt minimaal.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Op mijn slechtweer fiets heb ik wel ventieldopjes zitten, ventielschroefje heeft nog wel eens neiging om vast te gaan zitten anders.

[ Voor 7% gewijzigd door DDX op 16-07-2025 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:51
esphome schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:30:
@Sissors
De bestaande pompkoppen hebben een adapter nodig, die je in de pompkop draait. Dit houden ze jammer genoeg nogal vaag.

Als de bestaande pompkoppen een combinatie waren van Presta en het autoventiel dan had het kunnen werken. Je hebt namelijk een pennetje nodig die het ventiel opent. De pompdruk zelf lukt dit niet.

Schwalbe heeft niet het patent van dit ventiel en zij zijn de voorloper samen met SKS om dit als industriestandaard te introduceren.

Patent met tekeningen: https://patentimages.stor...112ab/US20210285556A1.pdf
Je kan de pompkop ook vervangen, dat heb ik gedaan. Click valves zit nu op 9 fietsen hier en ik wil niet meer terug. Het systeem werkt zo heerlijk simpel dat vrouw en kinderen nu ook geen excuses meer hebben om niet de eigen banden op te pompen. Daarnaast kun je op stadsfietsen dus nu eindelijk ook de druk zien ipv te gokken of het goed is.
Ik zou zeggen probeer het voordat er allerlei redenen bedacht worden waarom het oude systeem ook werkte, ja natuurlijk werkt dat daar werken we al jaren mee, maar dit is echt superieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Webgnome schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:27:
En dan nog, als je het buigt (been there, done that) is de kans dat het ventiel helemaal stuk is echt minimaal.
Jup, buigen gebeurt af en toe eens, maar ik verving die dan thuis, nooit onderweg ééntje moeten vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
DDX schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:32:
Op mijn slechtweer fiets heb ik wel ventieldopjes zitten, ventielschroefje heeft nog wel eens neiging om vast te gaan zitten anders.
Enige wat wel eens kon gebeuren dat ik ze zelf te vast heb gedraaid en niet meer open kreeg onderweg. In mijn survival kit bij het MTB'en zat een multitool met een tang, maar op de racefiets had ik dit wel niet bij, dan was het meestal prielen om het open te krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Eskimootje schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:37:
[...]

Je kan de pompkop ook vervangen, dat heb ik gedaan. Click valves zit nu op 9 fietsen hier en ik wil niet meer terug. Het systeem werkt zo heerlijk simpel dat vrouw en kinderen nu ook geen excuses meer hebben om niet de eigen banden op te pompen. Daarnaast kun je op stadsfietsen dus nu eindelijk ook de druk zien ipv te gokken of het goed is.
Ik zou zeggen probeer het voordat er allerlei redenen bedacht worden waarom het oude systeem ook werkte, ja natuurlijk werkt dat daar werken we al jaren mee, maar dit is echt superieur.
Je kunt toch ook met een Schrader-ventiel prima de druk meten op een stadsfiets? En Schrader-ventielen zijn ook eenvoudig op te pompen, pomp erop en pompen maar...

Iemand uitleggen hoe je een Presta-ventiel moet oppompen lijkt me ook geen rocket-science..

Het grootste nadeel van Click-Valves wordt vrij nooit benoemd maar het feit dat je geen binnenbanden met dit systeem kant-en-klaar kunt kopen betekent dat als je vrouw-lief hebt uitgelegd hoe ze Click moet oppompen ze dat niet zelf kan vervangen als ze onderweg is en bandje heeft vervangen.

Maar goed, ik zal het wel niet snappen... maar in mijn ogen is het een oplossing voor een niet-bestaand probleem. Zoals een collega vaak zei: "Mijn vrouw kan vooral oplossingen bedenken voor een probleem wat ze nog moeten bedenken". En zo voelt dit ook.

En natuurlijk de obligatoire xkcd voor deze situatie https://xkcd.com/927/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
@joker1977 inderdaad. XkCD in de praktijk. Er zijn al genoeg standaarden, die hebben hun nut al lang bewezen en toch gaan we iets nieuws verzinnen. Als autoventielen echt zo slecht waren waarom zitten ze dan nog op auto's die kilometers per jaar maken (door weer en wind) waar de gemiddelde fietsers alleen maar van kan dromen?

[ Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 16-07-2025 07:52 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:51
joker1977 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:47:
[...]

Je kunt toch ook met een Schrader-ventiel prima de druk meten op een stadsfiets? En Schrader-ventielen zijn ook eenvoudig op te pompen, pomp erop en pompen maar...

Iemand uitleggen hoe je een Presta-ventiel moet oppompen lijkt me ook geen rocket-science..

Het grootste nadeel van Click-Valves wordt vrij nooit benoemd maar het feit dat je geen binnenbanden met dit systeem kant-en-klaar kunt kopen betekent dat als je vrouw-lief hebt uitgelegd hoe ze Click moet oppompen ze dat niet zelf kan vervangen als ze onderweg is en bandje heeft vervangen.

Maar goed, ik zal het wel niet snappen... maar in mijn ogen is het een oplossing voor een niet-bestaand probleem. Zoals een collega vaak zei: "Mijn vrouw kan vooral oplossingen bedenken voor een probleem wat ze nog moeten bedenken". En zo voelt dit ook.

En natuurlijk de obligatoire xkcd voor deze situatie https://xkcd.com/927/
Met mijn Hema pompje zie ik geen druk, maar inderdaad het kan wel met de juiste pompkop.
Een reserveband kun je uiteraard netjes voorzien van een reserve click valve.
We gaan het zien, remschijven heeft ook even geduurd voor acceptatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
RigolleM schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:12:
[...]

In uw wereld misschien, maar mijn speedpedelec had autoventielen en 2 van onze stadfietsen ook...
Ik bedoelde idd de sportfietswereld. Daarbuiten kom je ze idd nog wel tegen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 13:44
In de MTB sportfietswereld....(nog kleinere groep)

Ik ken persoonlijk een aantal tevreden biba racerts O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
Webgnome schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:27:
Nou, ik zal wel ongelooflijk lomp oid zijn, maar ik heb geregeld ruzie met presta.Soms verbogen, maar ook geregeld dat ze niet meer open te krijgen. Tubeless sealant maakt het er wat dat betreft niet beter op. Ook wel eens onderweg een ventielkern moeten vervangen. Met het oog op de prijs van die dingen zou je denken dat ze een eeuwigheid meegaan, maar niets is minder waar.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:49
@twodigits
De drinkwater app is echt een goeie optie, een alternatief zijn RUST punten.
Zelf neem ik twee flesjes water mee op mijn rug op ritten waarbij ik ga voor +100km non-stop, zit lekkerder dan een camelbag en blijft goed in evenwicht.
Nieuwe flesjes thuis open draaien als je non-stop wil fietsen :+

Zoals anderen ook aangeven zijn er, zeker in NL, voldoende opties.
Buiten NL houd ik rekening met dorpjes en treinstations voor bevoorrading bij het maken van een route.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:53
raymondw schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:21:
@twodigits
Zelf neem ik twee flesjes water mee op mijn rug op ritten waarbij ik ga voor +100km non-stop, zit lekkerder dan een camelbag en blijft goed in evenwicht.

Buiten NL houd ik rekening met dorpjes en treinstations voor bevoorrading bij het maken van een route.
Beetje afhankelijk van het weer red ik 100km met 2 bidons wel.. Na 100km (of 3-4 uur fietsen) ben ik vaak wel toe aan een korte pauze, dan zorg ik wel dat ik in een dorpje ben waar ik wat kan eten of drinken en de bidons weer kan vullen..

En meestal als ik zo'n lange tocht fiets dan draait het toch vaak niet om de snelheid maar gewoon om lekker fietsen, dus een koffie/lunch break is geen probleem..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:49
@verstappen33 Dat klopt idd
Voor de normale ritten tot 100km is 2 bidons meestal voldoende, bij mijn 100 non-stop stuk zit er nog een kleine 30 a 50km extra in en uitfietsen. Vooral op het laatste uur merk ik dat ik extra drinken prettig vind.

Voor mij zijn de die 100km non-stop solo ritten wel een ding op snelheid, de SR ritten doen we op tempo van de langzaamste, met een stop of 2 erin.
Ben niet de snelste of de jongste, maar het gevoel na net geen 3hr is gewoon erg lekker O-)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
DDX schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:17:
@Webgnome een frans fentiel is vooral beter met smalle velgen, dat velgen tegenwoordig juist weer breder worden tja...

Schwalbe heeft trouwens ook een Max Flow ventiel opzetstuk om meer lucht door de ventielopening te krijgen.
https://r2-bike.com/SCHWA...axFlow-SV-Set-2-pcs-black
Die MaxFlow kan ik niet meer vinden bij Schwalbe en ik neem aan dat zij helemaal gaan voor de Clik Valve. Verder zag ik Lezyne ook mini pompjes maakt voor deze ventielen.

In de USA zit de firma Click Valve die ook het patent heeft en licenties uitgeeft en het lijkt erop dat Schwalbe de afspraak heeft gemaakt om in Europa dit ventiel te gaan verkopen. Clik Valve levert niet naar Europa en zegt dat je bij Schwalbe moet zijn of lokaal moet kopen.

Een volgende stap in de evolutie zou de lengte van het ventiel kunnen. De velgen worden steeds hoger en zo kan die ruimte worden gebruikt door de buis telescopisch te maken en zo die te kunnen in en uit schuiven. Wil je op lucht toevoegen dan trek je de ventiel naar boven en ben je klaar schuif je die weer in. Net als bij een strandbal druk je het ventiel weer naar binnen.

Nog beter is dat de velgen zelf het koppelvlak, externe clik, zijn met een kleine uitsparing en dat het ventiel zelf in de velg geschroefd wordt. Ben je klaar met pompen dan de pompkop eruit trekken en een rubberachtige dop erin en je heb een vlakke afwerking daarna.
Het reinigen van het gat omdat er altijd vuil of vocht in kan zitten is dat dat de eerste slag er is om het gat schoon te blazen en alle slagen daarna om de band te vullen. De kracht voor het het mechanisme om dit te doen komt dus van de lucht van de eerste slag.

Ik gebruik nog binnenbanden en de volgende keer neem ik een ventiel die een centimeter korter is want ik had de extra lengte nodig om een goede afdichting te hebben met een presta ventiel.

[ Voor 7% gewijzigd door esphome op 16-07-2025 11:16 . Reden: Reinigende pompkop ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
buis telescopisch te maken en zo di...
Dat kan alleen maar kapot gaan lijkt mij zo.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Webgnome schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:16:
[...]

Dat kan alleen maar kapot gaan lijkt mij zo.
Alleen tijdens het pompen is buiten de velg. De druk van de band zelf zorgt ervoor dat de buis inschuift zodra die losgelaten wordt omdat die over de binnenbuis schuift. Denk aan een rietje met zo'n papieren verpakking er omheen, die je kunt lanceren door in het rietje te blazen maar dan omgekeerd. Het oppervlak van de seal moet dan iets groter zijn dan het oppervlak van de bovenkant van het ventiel zodat de neiging er is om het ventiel beneden te houden. Het kan dan vanzelf gaan of met weinig manuele hulp van boven door het ventiel naar binnen te drukken.

Er zit een seal vast in de buitenste buis die dan glijdt over de binnenbuis die ook een stop boven en onderaan heeft om de glij afstand van de buitenbuis te beperken.

Het eruit trekken is dan iets wat een nog oplossing vraagt en dat kan in de pompkop zitten. Mechanisch want ik denk dat een magneet niet sterk genoeg kan zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door esphome op 16-07-2025 11:46 . Reden: drukverdeling seal en bovenkant ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 17:46

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

raymondw schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:21:
@twodigits

Ik las ook eens de tip "begraafplaats", daar is meestal wel een buitenkraantje te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:41

Pelle

🚴‍♂️

MartijnGizmo schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:33:
Ik las ook eens de tip "begraafplaats", daar is meestal wel een buitenkraantje te vinden.
Da's een goede inderdaad. 2 weken geleden in Belgie/Luxemburg ook gebruik van gemaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Voor de data nerds onder ons, net weer een ramptest gedaan met het V02 masker.

Beetje teleurgesteld, precies hetzefde vermogen als 4 weken geleden en zelfs iets lagere V02 max (margin of error hoop ik), terwijl ik toen kwam van een periode weinig trainen ivm blessure en ik afgelopen 4 weken juist lekker veel gefietst heb (6-10 uur p/w).

Daarna de data even goed bekeken en dan zie je dat - hoewel het vermogen in de ramptest hetzelfde was - er toch wat veranderingen zijn.

Test 11 juni:
Failure ramptest: 320watt
1e omslagpunt (duurzone) = tussen 140 en 160 watt (RER 0,87)
2e omslagpunt (FTP) = 240 watt (RER 1,0)

Test 16 juli
Failure ramp test: 320 watt
1e omslagpunt (duurzone) = 180 watt (RER 0,87)
2e omslagpunt (FTP) = 260 watt (RER 1,0)

Conclusie:
Volume verhogen (zonder structuur) heeft bij mij (na periode weinig trainen) het grootste effect op m'n duurzone. 20-40 watt erbij. Redelijk effect op FTP (20 watt). Maar 0 effect op m'n V02 max.

Op zich ook logisch: ik heb geen enkele specifieke V02 max training gedaan op een paar keer hard een heuveltje oprijden.

Dus voor degene zonder dit soort apparatuur: ook al komt er uit je ramp test precies hetzelfde resultaat, wanhoop niet. Mogelijk is een ander deel van de motor alsnog beter geworden :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:39:
Voor de data nerds onder ons, net weer een ramptest gedaan met het V02 masker.

Beetje teleurgesteld, precies hetzefde vermogen als 4 weken geleden en zelfs iets lagere V02 max (margin of error hoop ik), terwijl ik toen kwam van een periode weinig trainen ivm blessure en ik afgelopen 4 weken juist lekker veel gefietst heb (6-10 uur p/w).

Daarna de data even goed bekeken en dan zie je dat - hoewel het vermogen in de ramptest hetzelfde was - er toch wat veranderingen zijn.

Test 11 juni:
Failure ramptest: 320watt
1e omslagpunt (duurzone) = tussen 140 en 160 watt (RER 0,87)
2e omslagpunt (FTP) = 240 watt (RER 1,0)

Test 16 juli
Failure ramp test: 320 watt
1e omslagpunt (duurzone) = 180 watt (RER 0,87)
2e omslagpunt (FTP) = 260 watt (RER 1,0)

Conclusie:
Volume verhogen (zonder structuur) heeft bij mij (na periode weinig trainen) het grootste effect op m'n duurzone. 20-40 watt erbij. Redelijk effect op FTP (20 watt). Maar 0 effect op m'n V02 max.

Op zich ook logisch: ik heb geen enkele specifieke V02 max training gedaan op een paar keer hard een heuveltje oprijden.

Dus voor degene zonder dit soort apparatuur: ook al komt er uit je ramp test precies hetzelfde resultaat, wanhoop niet. Mogelijk is een ander deel van de motor alsnog beter geworden :D.
Een periode van weinig trainen heeft zeker wel invloed..
Ik heb ook 3-4 weken amper gefietst toen ik van The Ride weer kwam (ik was er gewoon even klaar mee)..
Daarna weer het fietsen opgepakt en vooral de eerste paar keer voelde echt zwaar en zat ik vrij snel hoog in de RPE maar qua wattages nog relatief laag, maar nu 2 weken verder en een paar goede ritten verder voel ik mij weer topfit worden en trap ik weer hogere vermogens met lagere RPE..
Ik kan VO2max niet meten, maar Garmin geeft mij nog steeds 4 punten lager aan dan tijdens The Ride.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:01

Phydomir

Dennis

Wie had dat verwacht. Als je vooral duur traint, verbeterd dit, maar zonder Vo2 trainingen gaat je Vo2max niet om hoog.

Maar serieus. Het zijn wel de te verwachten resultaten natuurlijk. Ook goed om duidelijk te maken dat als je prestatiegericht fietst, FTP niet heilig is. Ik merk dit zelf ook heel erg. Mijn FTP hangt al tijden rond de 300 tot 320. Maar waar ik gedurende het seizoen merk is dat ik door meer volume, sneller herstel. Makkelijker in tempo kan blijven brommeren en in het crit seizoen merk ik dat ik na een paar wedstrijden, veel beter herstel van iedere keer dat aanzetten met 800+W. Terwijl ik dus qua FTP echt niet veel vooruit ga.

Maar Nu dus een mooie tijd om eens een VO2Max blokje in te bouwen @Requiem19.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Phydomir schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:48:
Ook goed om duidelijk te maken dat als je prestatiegericht fietst, FTP niet heilig is.
Dat was precies het punt van dit testje en de uitkomsten daarvan.

FTP is tegenwoordig gemakkelijk te meten (powermeter en even ramptest of 20m rammen). Daarom zien veel mensen dit als de heilige graal.

Terwijl je juist heel veel kan verbeteren onder je FTP. Precies de zone waar je veel langer in fietst dan je FTP zone!

Maar punt 2: ook al komt uit je ramptest precies hetzelfde resultaat, dan nog kan je FTP verbeterd zijn. Interessante test voor de toekomst zou zijn om in maand 1 een 20m test te doen en in maand 2 opnieuw. Het zou me niet verbazen als een 20m test veel beter laat zien of je FTP verbetert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:01

Phydomir

Dennis

Requiem19 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:53:
Maar punt 2: ook al komt uit je ramptest precies hetzelfde resultaat, dan nog kan je FTP verbeterd zijn. Interessante test voor de toekomst zou zijn om in maand 1 een 20m test te doen en in maand 2 opnieuw. Het zou me niet verbazen als een 20m test veel beter laat zien of je FTP verbetert.
Ja, dat is natuurlijk ook een van de nadelen van een ramp test. Zelf ben ik er ook vanaf gestapt. Doe ook niet heel vaak een FTP test (kan na ruim 4 jaar trainen vrij goed aanvoelen waar m'n ftp ligt), maar als ik hem doe dan een 20min test.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Phydomir schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:48:
Wie had dat verwacht. Als je vooral duur traint, verbeterd dit, maar zonder Vo2 trainingen gaat je Vo2max niet om hoog.

Maar serieus. Het zijn wel de te verwachten resultaten natuurlijk. Ook goed om duidelijk te maken dat als je prestatiegericht fietst, FTP niet heilig is. Ik merk dit zelf ook heel erg. Mijn FTP hangt al tijden rond de 300 tot 320. Maar waar ik gedurende het seizoen merk is dat ik door meer volume, sneller herstel. Makkelijker in tempo kan blijven brommeren en in het crit seizoen merk ik dat ik na een paar wedstrijden, veel beter herstel van iedere keer dat aanzetten met 800+W. Terwijl ik dus qua FTP echt niet veel vooruit ga.

Maar Nu dus een mooie tijd om eens een VO2Max blokje in te bouwen @Requiem19.
Same here.. al jaren ftp rond de 300 (290-310). Maar meer volume heeft wel degelijk flinke impact op duurvermogen. En andere intervallen (sweet spot, vo2max) op tussendoor herstel/repeatability. Gelukkig ook te zien in de resultaten van de mtbmatsthon die ik de afgelopen jaren heb gereden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
esphome schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:11:
[...]

Die MaxFlow kan ik niet meer vinden bij Schwalbe en ik neem aan dat zij helemaal gaan voor de Clik Valve. Verder zag ik Lezyne ook mini pompjes maakt voor deze ventielen.
Niet meer, of nog niet ?
Want ik had er nog nooit van gehoord, tot dit topic: https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=102236

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:53:
[...]

Dat was precies het punt van dit testje en de uitkomsten daarvan.

FTP is tegenwoordig gemakkelijk te meten (powermeter en even ramptest of 20m rammen). Daarom zien veel mensen dit als de heilige graal.

Terwijl je juist heel veel kan verbeteren onder je FTP. Precies de zone waar je veel langer in fietst dan je FTP zone!

Ik weet niet meer hoe die test heet, maar die test je 30sec, 1m, 3m, 5m, 8m, 20m tijden.. (geen idee of de tijden goed zijn, maar het doel was om je beste tijden op diverse intervallen te monitoren)..

Ik merk zelf dat de 1 tot 5 minuten makkelijk beinvloedbaar zijn met gerichte trainingen (Vo2max etc)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:08
CedricD schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:36:
@twodigits
Nederland is echt geen probleem om aan water te komen.
Tankstations, drinkwaterkaart.nl, rustpunten, sporthallen, winkels, huizen,...

Ik heb 2 bidons van 950 ml mee. Op lange tochten begin ik uit te kijken om bij te vullen als de eerste leeg is.
Zat vorige week in Frankrijk in de bergen en daar is het een pak moeilijker in te schatten of je tijdig aan drank kan komen.
Uiteindelijk ook gewoon aan een Gite/hostel gestopt en het in mijn beste Frans gevraagd. Mensen zijn steeds vriendelijk als je het vraagt en doen zelf meestal een babbeltje :).
Bleek er 2 km verder ook een restaurant te zijn maar better safe than sorry ;)
In Frankrijk heeft bijna elk dorp wel een begraafplaats (cimetière) met een waterkraan, maar let op soms niet drinkbaar ( eau non potable).

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:14
hoe belangrijk is een powermeter als je sneller/beter wilt worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:55

fdees

Trust me I'm an Engineer

doebbalapoent11 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:36:
Hoe belangrijk wil je iets maken, het komt uiteindelijk neer op consistent trainen met een soort van plan. Dat kan op hartslag, maar een vermogensmeter gaat nauwkeuriger zijn. Maar het is geen heilige graal als je er 1 neemt dat je FTP met 10% beter wordt over een maand

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
fdees schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:38:
[...]

Hoe belangrijk wil je iets maken, het komt uiteindelijk neer op consistent trainen met een soort van plan. Dat kan op hartslag, maar een vermogensmeter gaat nauwkeuriger zijn. Maar het is geen heilige graal als je er 1 neemt dat je FTP met 10% beter wordt over een maand
train al op hartslag, maar is een powermeter een verademing/grote verbetering t.o.v. hartslag, of is het gewoon een stukje luxe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
doebbalapoent11 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:36:
Die vraag is alleen te beantwoorden als we weten hoe goed je nu bent :).

Ben je nu nog niet 'goed', dan is de grootste winst simpelweg vaker/langer fietsen. Niets geks nodigs, gewoon uren uitbouwen. Goed eten en drinken.

Ben je al behoorlijk goed, dan is een PM een goede tool om gerichter te trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
joker1977 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:47:
[...]

Die komen wel, en je kan toch gewoon voor je de binnenband in haar zadeltasje stopt, even de ventiel core verwisselen? Dat lijkt mij niet het grootste nadeel, dat blijft voor mij wel dat je weer een standaard erbij hebt die niet (geheel) compatible is.

Dat gezegd hebbende:
Webgnome schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:52:
@joker1977 inderdaad. XkCD in de praktijk. Er zijn al genoeg standaarden, die hebben hun nut al lang bewezen en toch gaan we iets nieuws verzinnen. Als autoventielen echt zo slecht waren waarom zitten ze dan nog op auto's die kilometers per jaar maken (door weer en wind) waar de gemiddelde fietsers alleen maar van kan dromen?
Op die manier krijg je ook nooit vooruitgang meer natuurlijk, als we maar altijd bij het bestaande blijven. En een autoventiel heeft toch echt een andere gebruikssituatie als een fietsventiel. Ze worden dan ook niet meer veel gebruikt bij fietsen. Volgens mij is dan ook bij geen van de ventielen het probleem dat lucht zou weglopen door het ventiel, het zijn andere problemen die ze pogen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Requiem19 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:41:
[...]

Die vraag is alleen te beantwoorden als we weten hoe goed je nu bent :).

Ben je nu nog niet 'goed', dan is de grootste winst simpelweg vaker/langer fietsen. Niets geks nodigs, gewoon uren uitbouwen. Goed eten en drinken.

Ben je al behoorlijk goed, dan is een PM een goede tool om gerichter te trainen.
mwah ik zou mezelf niet erg goed noemen, kom aardig de weg over opzich. Zocht meer wat minder gesponsorde meningen dan alle kanalen die powermeters aandragen als je van het om alles beter te doen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
doebbalapoent11 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:43:
[...]

mwah ik zou mezelf niet erg goed noemen, kom aardig de weg over opzich. Zocht meer wat minder gesponsorde meningen dan alle kanalen die powermeters aandragen als je van het om alles beter te doen ;)
Vrij recent ook deze vraag gesteld en wat gezocht / rondgevraagd en waar het eigenlijk op neerkomt is dat het zover ik het begrijp veel precieser is. Je hartslag heeft altijd even nodig om aan een situatie te wennen. Denk aan een interval training. Je krijgt nooit mooie rechthoekige blokjes bij je hartslag aangezien die zakt en weer steigt. Dan hebben we het nog niet eens over de invloed van het weer. Is het warmer? en doe je de zelfde training? Je hartslag kan anders zijn. Ben je ziek aan het worden? Je hartslag is waarscshijnlijk hoger? Dat soort zaken heb je met een powermeter gewoon niet. Of het voor jou persoonlijk iets gaat toevoegen? Daar is natuurlijk lastig iets over te zeggen zonder informatie over hoe lang, hoe veel en hoe je traint.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:00
[...]

Het gaat er m.i. vooral om of je 'gestructureerd' wil trainen. Dan is een powermeter heel handig en ook leuk om je te verdiepen in de data. Als je dat nog niet doet kun je eens beginnen met een smart indoortrainer, die meet ook je power.

Persoonlijk gebruik ik de PM buiten alleen om te pacen tijdens uitdagende ritten / langere klimmen. Buiten train ik eigenlijk nooit echt gestructureerd (lees intervallen / blokken etc).

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
[...]

Mijn ervaring is vandaag al voorbijgekomen: Requiem19 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Hoewel ik dus eeen PM heb, heb ik afgelopen maand gewoon lekker rondjes gefietst zonder te kijken naar m'n power data en zonder echt te trainen (dus niet 5min X wattage fietsen etc).

Zonder enige vorm van training is de duurzone van 140 watt naar 180 watt gegaan (28,6% verbetering) en is het omslagpunt ('ftp') van 240 naar 260watt gegaan (8,3% verbetering). Wel vrij grote verbetering in een maand, maar te verklaren doordat ik van een periode kwam met veel training, toen vrij lang niet kon fietsen na een valpartij. De eerste test na die periode van niet fietsen was dus vrij laag. Dan kun je makkelijk grote stappen maken.

Met een duurzone van 180w kun je vrij eenvoudig solo vlakke rondjes van ong 30 km/h gemiddeld rijden op een goede fiets. Denk dan aan afstanden van tot 100 - 130km.

Als ik nu echter gewoon blijf fietsen zoals ik nu doe - dus niet 'train' - dan blijf ik een beetje hangen op dit niveau. Wil ik beter worden moet ik 2x per week specifieke training doen (denk 1x V02 max training, 1x sweet spot) en dat aanvullen met duurwerk.

Dat duurwerk kun je nog wel aardig op gevoel doen. Maar een goede V02 max training zonder power meter is wel echt lastig.

Weer veel te lang verhaal. Maar korte antwoord: 80-85% van beter worden kan zonder power meter. Bij de laatste 15% helpt een power meter flink om gerichter te trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Requiem19 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:59:
[...]

Mijn ervaring is vandaag al voorbijgekomen: Requiem19 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Hoewel ik dus eeen PM heb, heb ik afgelopen maand gewoon lekker rondjes gefietst zonder te kijken naar m'n power data en zonder echt te trainen (dus niet 5min X wattage fietsen etc).

Zonder enige vorm van training is de duurzone van 140 watt naar 180 watt gegaan (28,6% verbetering) en is het omslagpunt ('ftp') van 240 naar 260watt gegaan (8,3% verbetering). Wel vrij grote verbetering in een maand, maar te verklaren doordat ik van een periode kwam met veel training, toen vrij lang niet kon fietsen na een valpartij. De eerste test na die periode van niet fietsen was dus vrij laag. Dan kun je makkelijk grote stappen maken.

Met een duurzone van 180w kun je vrij eenvoudig solo vlakke rondjes van ong 30 km/h gemiddeld rijden op een goede fiets. Denk dan aan afstanden van tot 100 - 130km.

Als ik nu echter gewoon blijf fietsen zoals ik nu doe - dus niet 'train' - dan blijf ik een beetje hangen op dit niveau. Wil ik beter worden moet ik 2x per week specifieke training doen (denk 1x V02 max training, 1x sweet spot) en dat aanvullen met duurwerk.

Dat duurwerk kun je nog wel aardig op gevoel doen. Maar een goede V02 max training zonder power meter is wel echt lastig.

Weer veel te lang verhaal. Maar korte antwoord: 80-85% van beter worden kan zonder power meter. Bij de laatste 15% helpt een power meter flink om gerichter te trainen.
ah, ik zit nu op zo'n 32-33 km/u solo ritjes, dus eigenlijk wordt sneller worden vanaf hier wel ietsjes makkelijker met een powermeter? opzich geen probleem om een beetje geld ertegenaan te gooien, maar moet het wel wat toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
doebbalapoent11 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:02:
[...]

ah, ik zit nu op zo'n 32-33 km/u solo ritjes, dus eigenlijk wordt sneller worden vanaf hier wel ietsjes makkelijker met een powermeter? opzich geen probleem om een beetje geld ertegenaan te gooien, maar moet het wel wat toevoegen.
Hoeveel uur per week fiets je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Requiem19 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:04:
[...]

Hoeveel uur per week fiets je?
ik probeer 3x per week, rond de 2 uur gemiddeld per rit. Dus als we 6 uur zeggen dan is dat redelijk in lijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
doebbalapoent11 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:05:
[...]

ik probeer 3x per week, rond de 2 uur gemiddeld per rit. Dus als we 6 uur zeggen dan is dat redelijk in lijn
Dan denk ik dat je wel baat kunt hebben met een PM.

Maar: zie je het ook zitten om van die 3x per week 2x een uur buiten heel precies te gaan fietsen? Denk dan aan een training van bijv '30m warm-up Z2 (60-65% ftp), 5x 5min 105% ftp / 5m rust 60% ftp, cooling down etc) Kun je waar je woont ook goed blokken van 1-5-10 minuten fietsen zonder stoplichten etc?

En word je er blij van als het vrije karakter van fietsen een beetje verdwijnt voor wat 'serieuzer' fietsen?

En wat als je een periode hard traint, maar niet beter wordt? Er is nul garantie om beter te worden namelijk. Wellicht doe je een programma wat te zwaar is, of juist te makkelijk etc etc.. Er komt veel trial en error bij kijken en het kan ook best wat tijd kosten om je erin te verdiepen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Requiem19 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:09:
[...]

Maar: zie je het ook zitten om van die 3x per week 2x een uur buiten heel precies te gaan fietsen? Denk dan aan een training van bijv '30m warm-up Z2 (60-65% ftp), 5x 5min 105% ftp / 5m rust 60% ftp, cooling down etc) Kun je waar je woont ook goed blokken van 1-5-10 minuten fietsen zonder stoplichten etc?

En word je er blij van als het vrije karakter van fietsen een beetje verdwijnt voor wat 'serieuzer' fietsen?

En wat als je een periode hard traint, maar niet beter wordt? Er is nul garantie om beter te worden namelijk. Wellicht doe je een programma wat te zwaar is, of juist te makkelijk etc etc.. Er komt veel trial en error bij kijken en het kan ook best wat tijd kosten om je erin te verdiepen....
opzich gebruik ik fietsen voor gezondheid, maar mijn competitieve natuur kan er niet tegen om dat half te gaan. Ik doe de plaatselijke korte thriatlon (enkel fietsen) vanaf dit jaar en daar wil ik dan het beste uit de kast halen. Daar train ik dan in principe voor. of gericht trainen als ik ga fietsen wat voor mij is, dat weet ik niet, tot nu toe fiets ik gewoon en thats it, ik fiets dan ook pas 3 maandjes. afgelopen maand stagneerde de progressie, dus met simpelweg het zadel op springen en fietsen waar ik zin in heb krijgt me tot dit punt. Ik wil vooral kijken wat er meer te halen valt, om volgend jaar die ronde nog sneller te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar van een power meter op zichzelf ga je niks sneller fietsen. Het kan een onderdeel zijn van gestructureerde trainingen, en dan kan het wel helpen. Maar daarmee kan je ook zonder power meter mee beginnen.

(Tenzij je er gewoon eentje wil, dat is de hele reden dat ik er één heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Sissors schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:16:
Maar van een power meter op zichzelf ga je niks sneller fietsen. Het kan een onderdeel zijn van gestructureerde trainingen, en dan kan het wel helpen. Maar daarmee kan je ook zonder power meter mee beginnen.

(Tenzij je er gewoon eentje wil, dat is de hele reden dat ik er één heb).
er eentje willen (data is interessant) is opzich al wel duidelijk voor mezelf. Maar ik moet het naast enkel willen, ook nog een beetje verantwoorden als nuttig. Prima om iets te willen, maar als het niks toevoegt, dan slaat het natuurlijk nergens op _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Tja ... als je een sportwatch of hartslagmeter hebt kun je ook gewoon intervallen op je hartslag natuurlijk.

Powermeter is voor 99% van de sporters gewoon een dure leuke gadget voor erbij.

Ik fiets overigens zonder powermeter of hartslagmeter en trek gewoon af en toe aardig vol door een heuveltje/viaduct op of achter een speed pedelec aan, dan doe je ook je sporadische intervalletjes...

[ Voor 3% gewijzigd door Leaguer op 16-07-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Leaguer schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:19:
Tja ... als je een sportwatch of hartslagmeter hebt kun je ook gewoon intervallen op je hartslag natuurlijk.

Ik fiets overigens zonder powermeter of hartslagmeter en trek gewoon af en toe aardig vol door een heuveltje/viaduct op of achter een speed pedelec aan, dan doe je ook je sporadische intervalletjes...
ik doe dit bij collega fietsers, en dan bonuspunten als je ff je bidon slurpt terwijl je langsfietst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:55

fdees

Trust me I'm an Engineer

Ik zit met een technische vraag die mogelijk ook wel in het triatlon gedeelte past.

Ik heb een Orbea Orca 2024 dat is stuurpen + stuur met rise van +15 mm. Wat er eigenlijk in resulteert dat ik er geen ligstuur op kan zetten, ze zitten dan direct op de stem, want weer niet comfortabel is. Ik ben begonnen met triatlon en ondanks dat positie niet ideaal is met ligstuur op racefiets geeft het wel een voordeel. Maar ook op langere ritten is de afwisseling fijn en als ik door de wind moet stompen dan is het aerodynamische voordeel fijn.

Ik zit nu te kijken naar wat de handigste optie is:
  • stuur zonder rise
  • geïntegreerde cockpit
Optie 2 is natuurlijk heel mooi en strak, maar ik zit dan te kijken naar een Lexon Vero. Maar mijn vraag vooral hierin is hoe gaat dit dan uitkomen met de integratie van mijn interne kabels van mijn frame. Heb al opties gevonden voor geschikte tijdritsturen die hierop zouden passen. Het klemmen zal dan met beleid gaan

Aka mijn vraag is zijn er mensen met ervaring van het ombouwen van een stuur+stem naar geïntegreerde cockpit. Zijn er zaken waarmee ik rekening moet houden.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:09:
[...]

Dit is de reden waarom ik dit vooral in de wintermaanden op de tacx doe, buiten is die mogelijkheid er wel, maar is vaak lastig uit te voeren.. (wind, stoplichten, heuvels etc allemaal factoren die je weerstand beinvloeden)..

Als ik buiten fiets dan wil ik gewoon lekker fietsen, beetje afhankelijk van de rit natuurlijk, bij lange toertochten probeer ik toch wel zoveel mogelijk in Z2 te blijven, en bij korte explosieve ritjes hou ik mijn daadwerkelijk vermogen goed in de gaten.

Gisteren ook een intensief ritje met de groep gehad, en dat ging soms belachelijk hard (wel veilig), en dan is het voor mij gewoon goed de power in de gaten houden.. Kom ik op kop en moet ik het tempo bepalen en ik "moet" 350W trappen, dan weet ik dat ik na 2-3 minuten echt wel van kop af moet omdat ik anders mijzelf helemaal aan stront rij..
Maar gestructureerd fietsen vind ik wel erg lastig.. het is dan eerder grenzen bewaken in bepaalde situaties..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:06
doebbalapoent11 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:40:
[...]

train al op hartslag, maar is een powermeter een verademing/grote verbetering t.o.v. hartslag, of is het gewoon een stukje luxe
Wat @fdees aangeeft vind ik een goede. Consistent trainen is belangrijk en een powermeter is daarvoor veel makkelijker en betrouwbaarder dan hartslag. Daarnaast vind ik persoonlijk een powermeter ook een verademing voor bijvoorbeeld klimmetjes of tegenwind. Hartslag doet dat misschien ook, maar ik was altijd gericht op km/h en met tegenwind is dat echt een teleurstelling. Terwijl qua vermogen je wel gewoon super goed en on-track fietst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Leaguer schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:19:

Je fietst zonder, maar je weet dus wel hoe het is om mét te fietsen?

Wat je volgens mij eigenlijk zegt is: 'maak je niet zo druk of je FTP 250 watt of 258 watt is'. Maar het staat mensen vrij om dat verschil wel belangrijk te vinden.

Ongetwijfeld cringe voor velen dat sommige mensen zich daar druk over maken, maar mensen op speed pedelecs cringen als er weer zo'n wielrenner ze probeert bij te houden ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Requiem19 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:06:
[...]

Je fietst zonder, maar je weet dus wel hoe het is om mét te fietsen?

Wat je volgens mij eigenlijk zegt is: 'maak je niet zo druk of je FTP 250 watt of 258 watt is'. Maar het staat mensen vrij om dat verschil wel belangrijk te vinden.

Ongetwijfeld cringe voor velen dat sommige mensen zich daar druk over maken, maar mensen op speed pedelecs cringen als er weer zo'n wielrenner ze probeert bij te houden ;-).
haha hier raak je eigenlijk mijn grootste "probleem" met gestructureerd trainen, als ik dan een blokje moet trainen, en er komt iemand me inhalen die ik makkelijk kan hebben.... ga ik me dan aan mijn blokje houden *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:16
'Ego' is het woord dat je zoekt? ;) (komt meer voor..)

[ Voor 26% gewijzigd door guapper op 16-07-2025 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
guapper schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:12:
'Ego' is het woord dat je zoekt? ;) (komt meer voor..)
hmm misschien is dat wel het woord dat ik zoek dan ;P

zijn er nog goede tips voor powermeters als ik er dan toch een ga kopen? liefst wel een beetje goed spul, maar hoeft van mij niet luxe of super licht ofzo. als het maar goed werkt. (gebruik garmin als fietscomputer als dat nog iets uitmaakt)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:50
(jarig!)
doebbalapoent11 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:08:
[...]

haha hier raak je eigenlijk mijn grootste "probleem" met gestructureerd trainen, als ik dan een blokje moet trainen, en er komt iemand me inhalen die ik makkelijk kan hebben.... ga ik me dan aan mijn blokje houden *O*
Misschien moet je je dan afvragen of je wel een "serieuze" fietser wil zijn. Ik ben blij dat ik geen "serieuze" fietser ben. Lekker fietsen, met als enige ambitie lekker fietsen (en stiekem niet al te langzaam)
Pagina: 1 ... 662 ... 685 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).