Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 663 ... 685 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
DDX schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:56:
[...]
Niet meer, of nog niet ?
Want ik had er nog nooit van gehoord, tot dit topic: https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=102236
Het inderdaad raar en als ik zoek kom ik bij WTB uit die ook Max-Flow verkoopt maar er zit een presta ventiel in. Het gaat daar dan om de vier gaten in de basis die de lucht in de buitenband blazen.

https://www.wtb.com/colle.../max-flow-tubeless-valves

Als ik dan in de Schwalbe catalogus blader dan staat de Max-Flow in 2024 als nieuw vermeld en staat nog steeds in de 2025 catalogus. De Click Valve (SVC) is als nieuw vermeld in de 2025 catalogus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXOYGkyFrEXMjHtGL67RjQJ51Yk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hJ27C0xVED88RIhOYWtfGF4a.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:33
een powermeter nodig..? Nee
fijn/handig/toegevoegde waarde? Ja!

Zoals anderen ook aangeven is het echt wel handig om een beetje objectief te zien hoe zwaar een rit was. hartslag is niet altijd goed te vergelijken. dat merk ik ook als ik op de fiets naar kantoor ga, heen lekker fris (zelf en weer ;)) en terug warm en wat vermoeider, en misschien wel wind tegen, dan is het wel lekker om gewoon 200 watt te blijven rijden.

daarnaast kan je met een powermeter ook beter je progressie bijhouden.
met dezelfde hartslag 32 rijden is erg afhankelijk van je rondje/wind/temp/verkeer/.... dan kan je beter kijken of je na een periode van training 200 watt eerst met 130 bpm en nu met 125, of anders 210 watt met dezelfde hr

of dan je een 5x 5 workout vol kan houden op 110% FTP of 115% ftp (opbouwen/uitbreiden) na een Vo2Max trainingsblok

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-09 16:14
Prulleman schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:52:
een powermeter nodig..? Nee
fijn/handig/toegevoegde waarde? Ja!

Zoals anderen ook aangeven is het echt wel handig om een beetje objectief te zien hoe zwaar een rit was. hartslag is niet altijd goed te vergelijken. dat merk ik ook als ik op de fiets naar kantoor ga, heen lekker fris (zelf en weer ;)) en terug warm en wat vermoeider, en misschien wel wind tegen, dan is het wel lekker om gewoon 200 watt te blijven rijden.

daarnaast kan je met een powermeter ook beter je progressie bijhouden.
met dezelfde hartslag 32 rijden is erg afhankelijk van je rondje/wind/temp/verkeer/.... dan kan je beter kijken of je na een periode van training 200 watt eerst met 130 bpm en nu met 125, of anders 210 watt met dezelfde hr

of dan je een 5x 5 workout vol kan houden op 110% FTP of 115% ftp (opbouwen/uitbreiden) na een Vo2Max trainingsblok
ook enige aanbevelingen voor goede (en niet al te dure) powermeters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Phydomir

Dennis

doebbalapoent11 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:54:
[...]

ook enige aanbevelingen voor goede (en niet al te dure) powermeters?
Heb je een Sram of Shimano groupset?

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Phydomir schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:55:
[...]

Heb je een Sram of Shimano groupset?
shimano 105 mechanical

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
een 4iiii 105 left is een prima optie, van iemand overgenomen, tijdje zelf mee gereden en nu mijn vrouw. Zelf nu assioma duo (dubbelzijdig), maar ik rij eigenlijk altijd 50/50 of 49/51 dus dubbelzijdig voegt voor mij weinig toe.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Prulleman schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:58:
[...]

een 4iiii 105 left is een prima optie, van iemand overgenomen, tijdje zelf mee gereden en nu mijn vrouw. Zelf nu assioma duo (dubbelzijdig), maar ik rij eigenlijk altijd 50/50 of 49/51 dus dubbelzijdig voegt voor mij weinig toe.
ja denk dat dubbelzijdig niet echt veel toevoegt voor mezelf, anders dan 300 euro aan kosten :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Nu online

Phydomir

Dennis

doebbalapoent11 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:59:
[...]

ja denk dat dubbelzijdig niet echt veel toevoegt voor mezelf, anders dan 300 euro aan kosten :P
Om mee te kunnen trainen is een enkelzijdige powermeter een prima oplossing. Zelf ook lang een 4iiii gehad. Altijd prima tevreden over geweest.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 22:59
doebbalapoent11 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:59:
[...]

Tja, om je eerste vraag te beantwoorden over wel of geen PM. Zou het wel doen in jou geval. En nee je hoeft natuurlijk niet elke rit precies op de juiste wattages te zitten. Je kan ook bijvoorbeeld 2x per week gestructureerd trainen en 1x vrij fietsen (lees bijvoorbeeld grijs). Alles met mate natuurlijk en volledig gestructureerd zal uiteindelijk het meest efficiënt zijn (leuk is voor iedereen anders). Wattages liegen nooit, hartslag soms wel (of geeft iig een vertekend beeld). Beide zijn overigens nog beter om mee te nemen in je analyse.

Verder de keuze voor enkelzijdige of dubbel. Ik heb ook een enkel maar had achteraf liever gegaan voor een dubbele (lees in pedaal verwerkt). Ben onlangs overgestapt naar nieuwe crank lengte en heb dus ook weer een nieuwe PM moeten aanschaffen. Dat probleem heb je niet met een PM via de pedalen. En dan zijn de Favero Assioma DUO Powermeter volgens mij erg interessant. Plus duo/dubbel is een betere lezing van wattages.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:08
crimby schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:56:
[...]

Wat @fdees aangeeft vind ik een goede. Consistent trainen is belangrijk en een powermeter is daarvoor veel makkelijker en betrouwbaarder dan hartslag. Daarnaast vind ik persoonlijk een powermeter ook een verademing voor bijvoorbeeld klimmetjes of tegenwind. Hartslag doet dat misschien ook, maar ik was altijd gericht op km/h en met tegenwind is dat echt een teleurstelling. Terwijl qua vermogen je wel gewoon super goed en on-track fietst.
Dit vooral, heb mijn gem. snelheid info veld ook niet meer op mijn Garmin scherm staan.
De voldoening zit nu inderdaad in Gem. Power of Normalized Power. Fiets eigenlijk veel leuker dan maar zover mogelijk boven de 30km gem. te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
PaulBloem schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:32:
[...]

Dit vooral, heb mijn gem. snelheid info veld ook niet meer op mijn Garmin scherm staan.
De voldoening zit nu inderdaad in Gem. Power of Normalized Power. Fiets eigenlijk veel leuker dan maar zover mogelijk boven de 30km gem. te gaan.
Inderdaad! Km/h kijk ik alleen maar bij sommige segmentjes of aan het einde van de rit. Verder nooit meer. Geniet veel meer en veel gemotiveerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
De snelheid staat op mijn eerste scherm als meest prominent. Dit om de gemiddelde snelheid op peil te houden op het tweede scherm. Als die lager uitvalt dan is dan voor mij geen probleem want ik weet ook waar het onderweg aan gelegen heeft

Daarnaast staat de cadans in een kleiner veld en die is er voor dat ik niet onbewust een te zware versnelling draai. Daarnaast staat de hartslag, wat voor mij een uitkomst is, ik kan zo goed zien of ik teveel vraag en kan zo tijdig wat langzamer fietsen of even de benen stil houden.

Het tweede scherm is dan een overzichtsscherm waar ook de drie van het eerste scherm op staan.

Op de hometrainer hier zit een powermeter en dat is leuk, maar ik kijk toch steeds naar de hartslag en de cadans. De snelheid is niet van belang omdat ik omstandigheden heb uitstaan en zo altijd dezelfde weerstand heb. Weerstand die ik wel kan variëren met de elektronische versnellingen en ik schakel gedurende de "rit" die steeds zwaarder en lichter als de hartslag echt oploopt.

De hometrainer heeft mij echt geholpen om de ademhaling te kunnen reguleren tijdens het fietsen. Iets waar ik nu de de vruchten van pluk, op de fiets maar ook in het normale leven. Komende winter kan dan meer functies van de hometrainer gaan gebruiken.

Ik ga dan ook niet voor meer kracht, maar voor meer de conditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:39
Heb net even op mijn tacx ( want donder en bliksem) op wattage getraind (erg mode ) en ik moet zeggen dat dat toch echt wel een andere beleving is. Nu was het binnen dus mijn hartslag niet heel betrouwbaar die was wel aan de hoge kant. Het ging gewoon lekker moet ik zeggen.
Voor de mensen met powermeter. Kijken jullie nog wel naar je hartslag? Of is het echt alleen maar naar de wattages die je volgens de training moet halen?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
Webgnome schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:39:
Heb net even op mijn tacx ( want donder en bliksem) op wattage getraind (erg mode ) en ik moet zeggen dat dat toch echt wel een andere beleving is. Nu was het binnen dus mijn hartslag niet heel betrouwbaar die was wel aan de hoge kant. Het ging gewoon lekker moet ik zeggen.
Voor de mensen met powermeter. Kijken jullie nog wel naar je hartslag? Of is het echt alleen maar naar de wattages die je volgens de training moet halen?
Persoonlijk heb ik alleen een HS meter om, om de synchronisatie naar Bevel Health goed te krijgen. Plus om excessen of gezondheidsissues te spotten (bij meerdaagse ritten of hitte etc). Ik train nooit op HS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:47
Het is al vaker gezegd, gouden driehoek is vermogen, hartslag en rpe.

Vooral bij een duurrit ook je gevoel (en hr) volgen en niet stug een vast vermogen blijven rijden.

Hr blijft als metric interessant, oa om te kijken of je duurvermogen verbetert (vermogen gedeeld door hartslag). Als je goed traint zie je dit getal stijgen in kleine stapjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Ik kijk altijd naar hartslag als bevestiging van m'n gevoel. Ik heb bijvoorbeeld wel eens een threshold training afgebroken omdat m'n hartslag te laag bleef voor wat ik verwachtte. Dit samen met een al wat vermoeider gevoel duidde op meer rust nodig. Maar over het algemeen is het meer iets wat ik achteraf nakijk. Dus even kijken wat de decoupling was op een duur rit of max hartslag in een wedstrijd checken.

Als toevoeging op de enkel/doubled sided PM. Gaf al aan dat ik altijd tevreden ben geweest met enkele 4iiii maar pedaal power meters hebben wel een groot voordeel dat je die ook op een andere fiets kan zetten. Had wat schade aan mijn eigen fiets. Andere fiets kunnen lenen, pedalen overzetten en ik kon direct door met trainen, met een power meter die gelijk is aan m'n normale fiets. Dus als je meerdere fietsen hebt dan is een pedaal PM wel fijn (maar dat kan ook prima bv de Assiome Uno zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 20:01
orlok schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:17:
[...]

In Frankrijk heeft bijna elk dorp wel een begraafplaats (cimetière) met een waterkraan, maar let op soms niet drinkbaar ( eau non potable).
Probleem is dat je soms eerst een berg over moet vooraleer je de afdaling kan aanvatten naar een dorpje :9.
10 km klimmen in de hitte zonder drank is moordend :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:30
crimby schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:56:
[...]

Wat @fdees aangeeft vind ik een goede. Consistent trainen is belangrijk en een powermeter is daarvoor veel makkelijker en betrouwbaarder dan hartslag. Daarnaast vind ik persoonlijk een powermeter ook een verademing voor bijvoorbeeld klimmetjes of tegenwind. Hartslag doet dat misschien ook, maar ik was altijd gericht op km/h en met tegenwind is dat echt een teleurstelling. Terwijl qua vermogen je wel gewoon super goed en on-track fietst.
Dit is ook mijn eerste bevinding met de 4iiii Precision 3 PM. Voor €200 op de kop getikt op marktplaats en biedt leuke inzichten. Met tegenwind doe ik nu een stuk rustiger aan omdat ik toch al bijv. 200+ watt trap. Vroeger keek ik dan alleen maar naar mijn snelheid en die mocht natuurlijk niet te ver zakken.

En ik heb in Garmin Connect ontdekt dat je een training plan toe kunt voegen. Eind september ga ik de oude Mergellandroute (130km, 1500hm) rijden in Limburg, dus mooi om daar wat voor te kunnen trainen.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-09 15:53
Als ik een gestructureerde training doe dan is power echt wel leidend.
Ik heb ook wel een hartslagmeter om, maar dat is voor mij puur om te kijken hoe ik reageer op de training..

Vooral tijdens een Z2 training merk ik soms wel dat ik last heb van cardiac drift, dan is het het eerste uur lekker laag, en daarna loopt het langzaam op en kom ik qua hartslag zone eigenlijk in zone 3 uit (terwijl ik met power in zone 2 blijf)..

Teken dat ik toch wat vermoeid ben of niet 100% fit..

Idem met intervallen, vooral als ik wat langere vo2max blokjes doe dan merk ik soms dat mijn hartslag te hoog wordt (boven mijn omslagpunt), op zich niet verkeerd, maar als dat al in de eerste 2-3 minuten gebeurd van een blok van 10 minuten dan weet ik dat ik niet helemaal fit ben of dat er mogelijk andere factoren ook mee tellen.. Een warme kamer helpt bijvoorbeeld ook niet om je hartslag laag te houden..

Dus eerste insteek altijd power en de voorgeschreven waardes proberen te trappen..
Hartslag gebruik ik dus meer om de inspanning te monitoren en eventueel conclusies te trekken waarom een training wel of niet lekker ging..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 16:32
Zijn er hier nog ervaringen met (serieus) afvallen en racefietsen. ( dan praat ik over een traject van rondfietsen met een FTP van +- 280-290 met 110kg naar nu 240 FTP met 90 kg .
Doordat ik in een calorie tekort zit, minder eet dan gebruikelijk en dat combineer met wielrennen, voelt t allemaal erg moeizaam aan. (ik probeer wat meer te eten tijdens die ritten, dag dat ik rondje ga doen) maar zelfs met een FTP van 240 (ben er al 40-50 verloren) ben ik soms na een uurtje fietsen al helemaal klaar. Zelfs als ik mijn wattage rond 160-170 probeer te houden. (ben gewoon gewend om op 180-220 gewoon 110-120km te kunnen brommeren.

mijn streefgewicht is rond 85kg en dat heb ik hopelijk binnen 3-4 maanden gerealiseerd. Zit ook gewoon heel anders op mijn fiets, krijg sneller rugklachten dan voorheen en het plezier van fietsen lijkt wel een beetje achteruit te gaan. (een bike fit heb ik al gedaan nadat mijn rugklachten speelde, en hierin wel iets veranderd maar ook weer niet heel veel)

iemand nog tips of tricks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
dfbt schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:24:
Zijn er hier nog ervaringen met (serieus) afvallen en racefietsen. ( dan praat ik over een traject van rondfietsen met een FTP van +- 280-290 met 110kg naar nu 240 FTP met 90 kg .
Doordat ik in een calorie tekort zit, minder eet dan gebruikelijk en dat combineer met wielrennen, voelt t allemaal erg moeizaam aan. (ik probeer wat meer te eten tijdens die ritten, dag dat ik rondje ga doen) maar zelfs met een FTP van 240 (ben er al 40-50 verloren) ben ik soms na een uurtje fietsen al helemaal klaar. Zelfs als ik mijn wattage rond 160-170 probeer te houden. (ben gewoon gewend om op 180-220 gewoon 110-120km te kunnen brommeren.

mijn streefgewicht is rond 85kg en dat heb ik hopelijk binnen 3-4 maanden gerealiseerd. Zit ook gewoon heel anders op mijn fiets, krijg sneller rugklachten dan voorheen en het plezier van fietsen lijkt wel een beetje achteruit te gaan. (een bike fit heb ik al gedaan nadat mijn rugklachten speelde, en hierin wel iets veranderd maar ook weer niet heel veel)

Hier 2 jaar geleden van 90kg naar 72kg afgevallen in een jaar tijd..
Eerste 7-8kg was ik eigenlijk al kwijt voordat het wielerseizoen startte (januari begonnen met afvallen en in april weer gaan fietsten)..

Ik zat ook structureel in een calorie tekort (300kcal per dag) en afvallen ging lekker, ik had genoeg energie om de dag goed door te komen etc. maar intensief wielrennen was idd lastig..

Wat mij geholpen heeft is op de dagen dat je wil fietsen is om wat hoger in de calorieen te gaan zitten..
Stel je hebt nu voor een gemiddelde dag zonder fietsen een streven van 2000kcal..
En je wilt 1,5 a 2 uur lekker doorfietsen dan ging ik al snel naar 3000 tot 3500kcal beetje afhankelijk van de intensiteit van de rit.. Ik fiets met powermeter en de calorieverbranding volgens strava/garmin is dan redelijk accuraat.. Dus stel je fietst 2 uur en verbrand 1500kcal, en je eet maar 2000kcal over die hele dag dan heb je zwaar tekort en kom je echt wel de man met de hamer tegen...

Dus kijk goed wat voor ritten je wilt doen en eet die er gewoon bij (80% voor de tijd, en 20% na de tijd om je reserve aan te vullen)..

En het mooie is, stel je verbrand 1500kcal tijdens een stevige fiets rit, je stopt niet met verbranden zodra je stopt met fietsen, tijdens de 12-24 uur erna gaat je lichaam herstellen en heeft ook de nodige energie nodig..

Dus in de 24 uur erna verbrand je ook nog eens 400-600kcal extra.. Dus wat extra eten op fietsdagen is helemaal niet zo verkeerd..

En verder hield ik het niet heel erg strak bij op dagelijkse basis, ik keek meer op week niveau, soms een dagje teveel eten en de dag erna iets minder is niet erg, als ik maar gemiddeld rond de -300kcal per dag uit kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:37
Ik ben geen medisch specialist, maar het klinkt alsof je op je spierweefsel en reserves aan het interen bent.

Als je ziet hoeveel calorieën je verbruikt bij het fietsen, dan kan je er bijna niet tegenaan eten. Een heel effectieve manier om af te vallen imho, maar het is wel belangrijk om genoeg te blijven eten, je valt toch wel af.

Als je zoveel bent afgevallen, dan is je core ook veranderd. Je lichaamahouding verandert mee. Extra core oefeningen lijkt mij aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik train niet (als in, ik fiets gewoon rondjes), maar ik kijk nog zat naar hartslag, het zegt me veel meer over hoe ik doe op een moment als het vermogen. Plus het is veel stabieler, ik weet niet over hoeveel tijd jullie je vermogen bekijken (mijn Garmin kan alleen naast instantane vermogen het 3 seconde gemiddelde laten zien, nu heb ik een IQ app waar ik alles in kan doen, en omdat ik niet kon kiezen tussen de populaire 3 en 10 seconde, heb ik hem op 5 staan), maar hoeveel die op en neer gaat bij normaal fietsen verbaasde mij toen ik net een vermogensmeter had. En voordeel is natuurlijk dat het veel directer informatie geeft over hoe snel je nu fietst, maar hartslag is dus een stuk stabieler over hoe ik me nu voel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome

Wat @verstappen33 schrijft kan ik mij ook in vinden. Waar het op neer komt is dat je structureel
  • Dat binnen krijgt wat je ook gebruikt
  • Om af te vallen je dus minder moet binnen krijgen dan dat je dagelijks gebruikt
  • Als je gaat sporten, welke sport dan ook, moet je dat wat je er af sport mee nemen in je berekening
Dat betekent dat in mijn geval ik +/- 200/300 kcal per dag minder eet dan eigenlijk zou moeten. Als ik een duurtraining doe en die kost volgens Garmin 1000 kcal dan betekent dat ik een extra ruimte voor mijzelf heb gecreëerd. Wanneer je standaard inname 2000 is en je sport voor 1000kcal is het dus 3000. Ga je afvallen en is je standaard inname 1800 en je sport voor 1000kcal is het dus 2800 kcal.

Dat werkt naar mijn mening prima. Als je sport en je voelt je niet fit/moeizaam dan doe je waarschijnlijk net iets teveel waardoor je energie gewoon niet toereikend is. Het is dus niet zo dat wanneer je een streefinname hebt dat wanneer je sport, die inname blijft staan. Die groeit/krimpt mee met dat wat je dag dagelijks doet.

offtopic:
kleine footnote, voor mij persoonlijk is de standaard inname 1500 wegens rolstoel gebonden. De Kcal die Garmin berekend kan ik makkelijk 1/3 vanaf halen en dan betekent het in de praktijk bij een , volgens Garmin, activiteit van 1000kcal dat ik 1500 + 666 = 2166 mag eten.

[ Voor 9% gewijzigd door Webgnome op 17-07-2025 09:13 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Webgnome schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:45:
[...]

Wat @verstappen33 schrijft kan ik mij ook in vinden. Waar het op neer komt is dat je structureel
  • Dat binnen krijgt wat je ook gebruikt
  • Om af te vallen je dus minder moet binnen krijgen dan dat je dagelijks gebruikt
  • Als je gaat sporten, welke sport dan ook, moet je dat wat je er af sport mee nemen in je berekening
Dat betekent dat in mijn geval ik +/- 200/300 kcal per dag minder eet dan eigenlijk zou moeten. Als ik een duurtraining doe en die kost volgens Garmin 1000 kcal dan betekent dat ik een extra ruimte voor mijzelf heb gecreeerd. Echter is het dus niet dat je er dan 1000kcal bij mag eten. Eerder 1000 - 300. Dat werkt naar mijn mening prima. Als je sport en je voelt je niet fit/moeizaam dan doe je waarschijnlijk net iets teveel waardoor je energie gewoon niet toereikend is. Het is dus niet zo dat wanneer je een streefinname hebt dat wanneer je sport, die inname blijft staan. Die groeit/krimpt mee met dat wat je dag dagelijks doet.
Eens, echter rekende ik sporten wel 100% mee in mijn calorie behoefte.. Ik ging hier niet nog een keer een tekort op toepassen, want die heb je al in je basis behoefte berekend..

Daarnaast als je intensief sport heb je ook de nodige herstel waarin je extra calorieen verbrand, volgens deskundigen 25% tot zelf 50% van de geleverde inspanning, dus als je volgens garmin 1000kcal hebt verbrand dan heb je nog eens 250-500kcal nodig voor je herstel (afhankelijk van je fitheid).
Dus de dag erna heb je eigenlijk al een tekort van 300 + 250-500 wat behoorlijk veel is..

Heb je dus na een dag fietsen echt honger/cravings naar suiker dan zit je zwaar onder je basis behoefte.
Daarom at ik ook altijd nog even goed na het sporten om tekorten van de inspanning zo snel mogelijk aan te vullen.. meestal was dit een maaltijdje van 300-400kcal (kwark met wat fruit bijvoorbeeld).

En ga wat hoger in je eiwitten zitten.. Dit voorkomt spierafbraak en geeft langer energie af aan je lichaam dan suikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Wat je zegt in je eerste alinea is wat ik eigenlijk bedoelde.
Wanneer mijn standaard inname 2000 is en ik sport 1000 dan is mijn energiebehoefte dus 3000
Wanneer ik mijn afvalplan gebruik dan is mijn inname 1500 , met sport 1000kcal is dat dus 2500.

Dat is nog los van wat jij beschrijft van de herstel kc die je nodig hebt ( wist ik niet, thanks voor deze info )

offtopic:
Ik zal mijn reactie ff editten, aangezien ik de penalty die ik heb ivm rolstoelgebonden heb meegerekend in de kcal van sporten.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19

Mijn tip is om NIET in een kcal tekort te zitten op een dag dat je fietst. Als je dat wel doet ga je echt de vernieling in.

Fuel for the work required vind ik een top mantra. Goed en normaal eten op fietsdagen en tijdens het fietsen zelf.

Op dagen dat je niet fietst 300-500 kcal deficit qua voeding. Dan val je al snel 500g p/w af en houdt je genoeg energie over (en voel je je niet zo depri 😉).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05:46
Verder kan je opletten dat je op fietsdagen de mix van je voeding iets meer richting koolhydraten duwt.

Voor je rugklachten: als je afvalt is dat bij mannen in de regel vooral rond de buik. Je gewichtsverdeling veranderd daardoor. Volgens ene Tom Dumoulin moet je je stuur niet te hoog zetten omdat je rompspieren dan alles moeten compenseren, is hier laatst al genoeg over geschreven. Als je afvalt in je bovenlichaam heeft dat hetzelfde effect.
Als het mijn fiets was zou ik gaan experimenteren met een iets lager stuur; en daarna het zadel iets naar voren. In dat laatste geval kan je tot slot je zadel iets omhoog doen zodat de balans quadriceps-hamstring gelijk blijft. Maar disclaimer hier, ik ben geen bikefitter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:47

joker1977

Tweakert

verstappen33 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:54:
[...]
Daarnaast als je intensief sport heb je ook de nodige herstel waarin je extra calorieen verbrand, volgens deskundigen 25% tot zelf 50% van de geleverde inspanning, dus als je volgens garmin 1000kcal hebt verbrand dan heb je nog eens 250-500kcal nodig voor je herstel (afhankelijk van je fitheid).
Dus de dag erna heb je eigenlijk al een tekort van 300 + 250-500 wat behoorlijk veel is..
Dat lijkt me rijkelijk veel gerekend voor EPOC / afterburn-effect, hoor. De hoeveelheid is sterk afhankelijk van de intensiteit waarvan je herstelt. Over het algemeen is fietsen niet zo intensief dat je serieus veel spierschade oploopt waardoor het EPOC getal veel lager zal uitvallen dan 25-50%. Die waardes zijn sowieso erg hoog, zelfs voor intensieve HIIT-workouts waar je je hele lichaam gebruikt. Ik zou voor fietsen de EPOC niet hoger schatten dan 5-15%.

Als generiek advies zou ik stellen dat je niet moet gaan trainen in een calorie-deficit op die dag als je wilt presteren (en dus "beter wilt worden in absolute zin"). Dat gaat simpelweg niet goed samen.

Het kan zijn dat de beste manier om beter te worden simpelweg niet trainen maar wel fietsen is waardoor je afvalt. Als je meer gewicht verliest dan dat je in absoluut vermogen inlevert gaat je Watt/kg omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
Eigenlijk moet je je kcal behoefte per dag gaan berekenen, dat kan je doen op basis van de MET Waarde (Metabolic Equivalent of Task).
Je kan daarmee op een verstandige manier ook op fietsdagen in een tekort zitten.
Om de kcal/min uit te rekenen pak je (de MET waarde x 3,5 x gewicht)/200.
Ik ben er vanuit gegaan dat elke rit gemiddeld 30km/h uur. We weten natuurlijk allemaal dat KM/H hierin niet per se een goede maatstaaf is, maar dan krijg je wel een beeld hoe je kcal behoefte per dag fluctueerd.

Hieronder een printscreen van mijn eigen berekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1AYF7cX-rFzK-5c7XIRVFe_E-0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9sJo5CoVOQTJi9oSOpevQhQC.png?f=user_large

Veel MET Waardes kan je vinden op https://www.voedingscentr...f-zwaar-intensief-bewegen?

en hier
https://calorieenverbranden.nl/sporten/wielrennen-30-km-u

Afgelopen periode ben ik hiermee 15kg afgevallen zonder in te leveren op FTP. Dus W/kg ging aanzienlijk omhoog.

[ Voor 5% gewijzigd door crimby op 17-07-2025 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
joker1977 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:23:
[...]

Dat lijkt me rijkelijk veel gerekend voor EPOC / afterburn-effect, hoor. De hoeveelheid is sterk afhankelijk van de intensiteit waarvan je herstelt. Over het algemeen is fietsen niet zo intensief dat je serieus veel spierschade oploopt waardoor het EPOC getal veel lager zal uitvallen dan 25-50%. Die waardes zijn sowieso erg hoog, zelfs voor intensieve HIIT-workouts waar je je hele lichaam gebruikt. Ik zou voor fietsen de EPOC niet hoger schatten dan 5-15%.

Als generiek advies zou ik stellen dat je niet moet gaan trainen in een calorie-deficit op die dag als je wilt presteren (en dus "beter wilt worden in absolute zin"). Dat gaat simpelweg niet goed samen.

Het kan zijn dat de beste manier om beter te worden simpelweg niet trainen maar wel fietsen is waardoor je afvalt. Als je meer gewicht verliest dan dat je in absoluut vermogen inlevert gaat je Watt/kg omhoog.
Ik heb geen idee van de preciese percentages, ik heb deze info van een sportvoedingsdeskundige gekregen..
Als ik naar mijn herstel kijk dan zie ik vooral in de 2-3 uren na de fietsrit dat mijn lichaam nog in een stress mode zit.. Rust hartslag is iets hoger en dit neemt langzaam af.. In deze periode zul je nog wat extra verbranden, maar je hebt ook je glycogeen voorraad flink opgemaakt is, die zal ook weer aangevuld moeten worden, dat kost ook de nodige intake, als die niet uit voeding kan komen dan haalt je lichaam het wel ergens anders weg zoals vet of in het ergste geval spierweefsel..

Zolang je je niet fit voelt de dag na de inspanning is je lichaam nog aan het herstellen, misschien met wat minder energie behoefte, maar het kan aardig lang doorwerken..
Zo heb ik dinsdag behoorlijk intensief gefietst en had gisteren de hele dag zware benen, niet door energie tekort maar gewoon aan vermoeidheid/herstel wat nog plaats vond..
Vandaag voel ik mij weer fit en zou ik weer zo'n inspanning kunnen doen, gisteren zou ik dat echt niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

crimby schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:26:
Eigenlijk moet je je kcal behoefte per dag gaan berekenen, dat kan je doen op basis van de MET Waarde (Metabolic Equivalent of Task).
Je kan daarmee op een verstandige manier ook op fietsdagen in een tekort zitten.
Ik ben er vanuit gegaan dat elke rit gemiddeld 30km/h uur. We weten natuurlijk allemaal dat KM/H hierin niet per se een goede maatstaaf is, maar dan krijg je wel een beeld hoe je kcal behoefte per dag fluctueerd.

[Afbeelding]

Veel MET Waardes kan je vinden op https://www.voedingscentr...f-zwaar-intensief-bewegen?

en hier

Afgelopen periode ben ik hiermee 15kg afgevallen zonder in te leveren op FTP. Dus W/kg ging aanzienlijk omhoog.
MET en dat soort parameters zijn benaderingen die zeker niet zo nauwkeurig zijn.

Het mooie aan fietsen is dat je vrij duidelijk kunt zien wat je aan mechanische arbeid levert dmv. een powermeter. Helaas zegt dat niet zoveel over wat je aan metabole energie ("eten") erin moet drukken omdat de efficientie per persoon nogal kan varieëren (tussen de 20-25% - wat dus je berekening met 20% kan doen veranderen).

Dat gezegd hebbende: Met 30 km/h op een racefiets rondrijden kost voor de gemiddelde persoon van 70 kg. zeer zeker geen 1000 kcal / uur. Dan zit je rustig 20-30% te hoog en dat zou ik dan ook niet aanraden.

Als je zo "serieus" wilt afvallen met fietsen, koop alsjeblieft een powermeter zodat je qua benadering waarschijnlijk een stuk beter uit de voeten kunt dan met dit soort generieke benaderingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
joker1977 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:38:
[...]

MET en dat soort parameters zijn benaderingen die zeker niet zo nauwkeurig zijn.

Het mooie aan fietsen is dat je vrij duidelijk kunt zien wat je aan mechanische arbeid levert dmv. een powermeter. Helaas zegt dat niet zoveel over wat je aan metabole energie ("eten") erin moet drukken omdat de efficientie per persoon nogal kan varieëren (tussen de 20-25% - wat dus je berekening met 20% kan doen veranderen).

Dat gezegd hebbende: Met 30 km/h op een racefiets rondrijden kost voor de gemiddelde persoon van 70 kg. zeer zeker geen 1000 kcal / uur. Dan zit je rustig 20-30% te hoog en dat zou ik dan ook niet aanraden.

Als je zo "serieus" wilt afvallen met fietsen, koop alsjeblieft een powermeter zodat je qua benadering waarschijnlijk een stuk beter uit de voeten kunt dan met dit soort generieke benaderingen...
Het is natuurlijk allemaal bij benadering..
Fitheid is ook een ding om rekening mee te houden, ben je totaal ongetraind dan zit je sneller in de suiker verbranding dan in de vetverbranding zones..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
[...]

Mijn screenshot was weer half. De waardes zijn op basis van een gewicht van 81kg, niet 70kg.

Maargoed wat @verstappen33 ook zegt, het is allemaal bij benadering en het is goed om te realiseren hoeveel kcal je op een intensieve sportdag vs rustdag hebt en waar je behoefte ligt.

Wat ik overigens niet geloof is dat hersteldagen zoveel energie kosten. Bij krachttraining kan ik dat geloven, maar het is algemeen bekend dat je bij duursport vooral kcal verbrand tijdens de sessie en bij krachttraining na de sessie (herstel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
crimby schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:03:
[...]

Mijn screenshot was weer half. De waardes zijn op basis van een gewicht van 81kg, niet 70kg.

Maargoed wat @verstappen33 ook zegt, het is allemaal bij benadering en het is goed om te realiseren hoeveel kcal je op een intensieve sportdag vs rustdag hebt en waar je behoefte ligt.

Wat ik overigens niet geloof is dat hersteldagen zoveel energie kosten. Bij krachttraining kan ik dat geloven, maar het is algemeen bekend dat je bij duursport vooral kcal verbrand tijdens de sessie en bij krachttraining na de sessie (herstel).
AI zegt mij dit:

Hoe werkt het afterburn effect bij wielrennen?
Intensiteit:
Hoe intensiever de wielren training, hoe groter het afterburn effect. Dit betekent dat een intervaltraining of een training met veel heuvels meer afterburn zal genereren dan een rustige duurrit.
Duur:
Een langere training kan ook leiden tot een groter afterburn effect, maar dit is vooral afhankelijk van de intensiteit.
Herstel:
Het afterburn effect is het grootst in de eerste uren na de training en kan tot 24 uur of langer aanhouden, afhankelijk van de intensiteit en de duur van de training.
Calorieën:
Het afterburn effect is geen enorme calorieverbrander, maar het kan wel bijdragen aan een groter calorieverbruik gedurende de dag. Een studie toonde aan dat het afterburn effect kan resulteren in ongeveer 6-15% meer calorieverbruik dan je tijdens de training verbrandt.

Naverbranding in het wielrennen:
Glycogeen aanvullen:
Na een intensieve wielertraining zijn je glycogeenvoorraden uitgeput en moet je lichaam deze weer aanvullen. Dit kost energie en dus calorieën.
Spierherstel:
De kleine scheurtjes in de spierweefsels die tijdens het fietsen ontstaan, moeten worden hersteld, wat ook energie kost.
Hormoonbalans:
Het lichaam moet ook de hormoonbalans weer herstellen, wat energie vereist.

Het is misschien niet de 25-50% die ik gehoord heb, maar na een zeer intensieve training merk ik de effecten zeker nog wel 24u zoals een beetje spierpijn of laag in de energie.

Eet je naderhand niet goed en vul je dus je glycogeen levels niet goed aan dan ben je de dag erna gewoon moe en/of depri/futloos etc..

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 17-07-2025 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
crimby schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:26:

[Afbeelding]

en hier

Waarom zou je km/h als indicator van energieverbruik nemen en niet vermogen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:22

sapphire

Die-hard pruts0r

Heel veel tekst maar wat ik vooral lees is fietsen = eten :9~

Fietsen zie ik persoonlijk nog ruimte voor verbetering maar eten ben ik een ster in 8)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
sapphire schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:12:
Heel veel tekst maar wat ik vooral lees is fietsen = eten :9~

Fietsen zie ik persoonlijk nog ruimte voor verbetering maar eten ben ik een ster in 8)
Spijker / Kop. Het gaat uiteindelijk om dat je je energie inname en uitgave op elkaar hebt afgestemd. Doe je dat niet, gaat het mis. Je gaat ook niet met een half lege tank naar Spanje rijden..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:22

sapphire

Die-hard pruts0r

Webgnome schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:13:
[...]

Spijker / Kop. Het gaat uiteindelijk om dat je je energie inname en uitgave op elkaar hebt afgestemd. Doe je dat niet, gaat het mis. Je gaat ook niet met een half lege tank naar Spanje rijden..
Ik tank liever in België onderweg dan in Nederland hoor ;)

Buiten dat we een EV rijden en een laad/tankpas hebben

Maargoed ik sluit me aan bij mijn zusjes uitspraak: Ik sport om te eten niet eet om te sporten O-)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Vergeet niet dat wanneer je de tank helemaal leeg hebt gereden (glycogeen voorraad zo goed als op), dat het ongeveer 1500-2000kcal nodig heeft (liefst aan koolhydraatrijk voedsel) om alles weer aan te vullen..

Gelukkig eten/drinken de mensen nog wel wat tijdens een rit waardoor de voorraad niet helemaal erdoor gejaagd wordt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 13:44
Verschil is @Webgnome dat je op de fiets altijd een volle tank aan vetreserves hebt, mits je de inspanning laag genoeg houdt dat je niet op glucose verbranding zit.

Beetje moeite met de hele discussie, alsof het allemaal te berekenen valt. Ieder mens z'n verbranding (met name verhouding vet/glucose verbranding) is zo verschillend. De mate van getraindheid beïnvloed zo sterk de resultaten.

Heel simpel luisteren naar je lichaam, heel blijven (says who) en niet te snel resultaat willen (says who again). Voel je je te vaak te slap na trainingen? Meer caloriën erin. Val je niet gestaag af? Minder caloriën erin.

Voor mij persoonlijk geldt dat ik heel lang alleen op vetverbranding kan fietsen (wss vanwege een low carb regime dat ik vrij lang consequent gevolgd heb) en dat ik veel en veel minder drink dan gemiddeld. Dat raad ik echter niemand aan, ik ben daar door ervaring achter gekomen.

Maar goed, ik snap ook wel dat het een Tweaker/nerd dingetje is om alles meetbaar te krijgen, enige nuancering is imho wel op z'n plaats (en ja, ik heb m'n enkele PM laten vervangen door een dubbele PM om de kracht in m'n rechterbeen te zien ontwikkelen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Frenz64 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:27:
Verschil is @Webgnome dat je op de fiets altijd een volle tank aan vetreserves hebt, mits je de inspanning laag genoeg houdt dat je niet op glucose verbranding zit.

Beetje moeite met de hele discussie, alsof het allemaal te berekenen valt. Ieder mens z'n verbranding (met name verhouding vet/glucose verbranding) is zo verschillend. De mate van getraindheid beïnvloed zo sterk de resultaten.

Heel simpel luisteren naar je lichaam, heel blijven (says who) en niet te snel resultaat willen (says who again). Voel je je te vaak te slap na trainingen? Meer caloriën erin. Val je niet gestaag af? Minder caloriën erin.

Voor mij persoonlijk geldt dat ik heel lang alleen op vetverbranding kan fietsen (wss vanwege een low carb regime dat ik vrij lang consequent gevolgd heb) en dat ik veel en veel minder drink dan gemiddeld. Dat raad ik echter niemand aan, ik ben daar door ervaring achter gekomen.

Maar goed, ik snap ook wel dat het een Tweaker/nerd dingetje is om alles meetbaar te krijgen, enige nuancering is imho wel op z'n plaats (en ja, ik heb m'n enkele PM laten vervangen door een dubbele PM om de kracht in m'n rechterbeen te zien ontwikkelen)
Ik denk vooral dat we allemaal moeten accepteren dat er meerdere wegen zijn die naar hetzelfde resultaat leiden.

Voor de een is het luisteren naar gevoel, voor de ander is het meetbaar maken.

Veel mensen zullen hun eigen manier als 'de juiste manier' presenteren (cognitieve dissonantie immers). Terwijl het 'op gevoel' doen voor sommige mensen gewoon heel slecht werkt bijvoorbeeld. Ik ken wel een paar mensen die volgens mij gewoon geen gevoel hebben (gelukkig leest m'n vriendin niet mee hier :P). Grappige is ook dat dit soort mensen vaak ook het verschil in de fiets niet aanvoelt. Of ik nu 2,5 bar of 6 bar in de bandjes doe, er wordt geen verschil ervaren :D. Met voeding ook.

Tegelijkertijd kan ik me ook echt heel goed voorstellen dat het (pseudo) meetbaar maken en heel gedisciplineerd je daaraan houden obsessief kan voelen voor andere mensen.

Ik heb geen waardeoordeel over de ene of de andere methode. Denk dat we vooral allemaal moeten uitvogelen welke methode voor ons het beste werkt. En om daar achter te komen moet je soms wat trial en errorren en op je bek gaan.

Zolang dat dan maar bij de spreekwoordelijke variant blijft :henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08:32

Reginas

Queen of Core Stability

@dfbt Ik heb het even gemist in jouw verhaal, maar is fietsen de enige sport die je momenteel doet? Sporten en een calorietekort, vooral bij duursporten waar je bij wil blijven kunnen gaan, zijn niet goed te verenigen met elkaar. Daarover is hierboven al voldoende geschreven.

Wat je wel zou kunnen overwegen: starten met krachttraining. Dat zou meerdere positieve effecten kunnen hebben:
1. Verbeteren kracht en stabiliteit bovenlichaam/core en daarmee verbetering houding en/of vermindering klachten op de fiets;
2. Spiermassa verbrandt meer calorieën dan vet, dus zelfs bij een gelijkblijvend gewicht zou je op dagbasis meer calorieën kunnen verbranden.

Op YouTube staan ook genoeg video’s met workouts voor ‘Cycling strength training’. Als je liever aan de slag gaat bij een sportschool of met een trainer, geef ook vooral aan dat de training ter ondersteuning is voor het fietsen en met het oog op gewichtsbeheersing. Zodat je bij wijze van spreken niet op een of ander bulkschema wordt gezet en je je doel voorbij schiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:58:
[...]

Ik denk vooral dat we allemaal moeten accepteren dat er meerdere wegen zijn die naar hetzelfde resultaat leiden.

Voor de een is het luisteren naar gevoel, voor de ander is het meetbaar maken.

Veel mensen zullen hun eigen manier als 'de juiste manier' presenteren (cognitieve dissonantie immers). Terwijl het 'op gevoel' doen voor sommige mensen gewoon heel slecht werkt bijvoorbeeld. Ik ken wel een paar mensen die volgens mij gewoon geen gevoel hebben (gelukkig leest m'n vriendin niet mee hier :P). Grappige is ook dat dit soort mensen vaak ook het verschil in de fiets niet aanvoelt. Of ik nu 2,5 bar of 6 bar in de bandjes doe, er wordt geen verschil ervaren :D. Met voeding ook.

Tegelijkertijd kan ik me ook echt heel goed voorstellen dat het (pseudo) meetbaar maken en heel gedisciplineerd je daaraan houden obsessief kan voelen voor andere mensen.

Ik heb geen waardeoordeel over de ene of de andere methode. Denk dat we vooral allemaal moeten uitvogelen welke methode voor ons het beste werkt. En om daar achter te komen moet je soms wat trial en errorren en op je bek gaan.

Zolang dat dan maar bij de spreekwoordelijke variant blijft :henk
Precies, en vergeet ook niet de discipline om je ergens aan te commiteren..
Mijn vrouw wil al jaren wat kilo's kwijt, maar heeft niet de discipline om een andere leefstijl aan te nemen..
Het gaat goed voor een paar weken, maar bij de eerste of geringste tegenslag dan geeft ze het alweer op..

En ik ben juist tegenovergesteld, ik kan mij prima houden aan een nieuw regime, dat botst wel eens hier in huis.
Maarja gelukkig weet ze ook dat ze zelf verantwoordelijk is, en ik niet de persoon moet zijn die haar steeds moet "corrigeren".

Ik hou het er maar op dat ze nog niet de juiste manier heeft gevonden, en geen idee of ze die ooit vind, maar we zullen het gaan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:40

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Herkenbaar! Ik fietste laatst eens op de fiets (normale ebike) van m'n vrouw. Zeg ik "die bandjes mag ook wel even wat lucht in". Zegt ze: "oh ja? Niet gemerkt" . Velg stond bijna op het wegdek....

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
Shadow_Agent schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:25:
Herkenbaar! Ik fietste laatst eens op de fiets (normale ebike) van m'n vrouw. Zeg ik "die bandjes mag ook wel even wat lucht in". Zegt ze: "oh ja? Niet gemerkt" . Velg stond bijna op het wegdek....
Zeer herkenbaar hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
@Frenz64 ik wilde een heel epistel schrijven, sluit mij echter aan bij de woorden van @Requiem19. Uiteindelijk gaat het er om dat wat bij jou past. Er word gevraagd om ervaringen / hoe iets kan en dan is het niet gek als er mensen uit eigen ervaringen informatie geven. Waarom je mij specifiek er dan uitpikt is mijn even een raadsel.

Wat betreft die bandenspanning etc. Ik begrijp wel hoe dat komt. Immers banden gaan niet zomaar ineens lek, heel vaak gaan ze over een langere tijd gewoon langzaam leeg en dan is de kans dat je het echt merkt gewoon een stuk kleiner. Pas wanneer je het weer oppompt is het duidelijk wat het verschil is.

en een stukje desinteresse

[ Voor 33% gewijzigd door Webgnome op 17-07-2025 11:34 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
Shadow_Agent schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:25:
:D.

Was vorige zomer samen met m'n vriendin op de stadsfiets naar een terrasje gegaan in de buurt. Opeens hoorden we echt een KEIHARDE knal. Leek wel of iemand met een pistool schoot.

Gingen we even kijken bij het geluid, bleek het bij onze fietsen vandaan zijn gekomen. Nog iets beter kijken: achterband van de stadsfiets van m'n vriendin was gewoon ontploft.

Dus ik zei: 'jij hebt toch net die band opgepomt?'

'Ja' zegt ze.
'Ik zei hoeveel bar dan?'

'Nou, gewoon moet van jou toch altijd iets van 5 of 6 bar in m'n banden pompen op de racefiets, dus heb ik bij deze banden ook gedaan'.

....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:32:
[...]

Was vorige zomer samen met m'n vriendin op de stadsfiets naar een terrasje gegaan in de buurt. Opeens hoorden we echt een KEIHARDE knal. Leek wel of iemand met een pistool schoot.

Gingen we even kijken bij het geluid, bleek het bij onze fietsen vandaan zijn gekomen. Nog iets beter kijken: achterband van de stadsfiets van m'n vriendin was gewoon ontploft.

'Ja' zegt ze.

'Nou, gewoon moet van jou toch altijd iets van 5 of 6 bar in m'n banden pompen op de racefiets, dus heb ik bij deze banden ook gedaan'.

....
Vrouwen.. :+

Die van mij is ook zo hoor.. Moment sleutel heeft ze nog nooit van gehoord, laat staan dat ze weet hoe vast iets aangedraaid moet worden.. Gevolg was dat ze wel eens iets te vast heeft gedraaid (dakdragers) met als gevolg 4 flinke deuken in het dak... 3Nm is natuurlijk niet veel, maar vast is vast, zij heeft doorgedraaid tot het echt vast zat... |:(

Daarom mag ze ook nooit aan mijn carbonnen ros sleutelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 16:32
Thanks allemaal! ga het vanavond even op mijn gemak lezen. Ik probeer gewoon altijd tijdens t fietsen wel aan die 60-90 gram koolhydraten te houden, maar wellicht door gewoon structureel in een tekort te zitten, dat mijn lichaam gewoon zegt nonono tijdens het duursporten..

En wellicht toch maar beginnen met core stabilty oefeningen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:32:
[...]

'Ja' zegt ze.

....
Even los van deze: YouTube: women hahaha o. Maar zo bijzonder is dat verder nou ook weer niet. Gemiddeld zit een stadsfiets op een ~4 bar. Geloof dat bij mijne maximum op 4.5 bar staat, als je daar met 5-6 bar dus ~1 bar boven zit zal normaal niet de handel exploderen. Populairste stadsfietsband bij Mantel kan 6 bar aan. (Nu granted vermoed ik dat dat wat sportievere band is als standaard op een stadsfiets ligt, maar het is niet alsof 3 bar normaal is, en ze 2x zoveel erin heeft gedaan).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
Ik probeerde alleen wat te nuanceren @Requiem19 ,@verstappen33 en @Webgnome , vaak vind ik dat hier doorgeschoten wordt met ratio & technische oplossingen. Was geenszins mijn bedoeling om er een andere 'waarheid' naast te zetten.

Soms krijg ik het gevoel dat de argeloze vrager/lezer de goedbedoelde adviezen hier te serieus nemen en/of te weinig achtergrond geven om er überhaupt wat zinnigs over te kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:04

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Ik vind dat eten ook een lastig dingetje. Mijn vrouw doet al een tijdje intermittent fasting. Die eet dus in een tijdswindow van 8 of 4 uur op een dag.

Mij lijkt dat ook wel interessant, omdat het lichaam dan blijkbaar in een autofagie modus komt en zieke en overbodig cellen op gaat ruimen. Op zich best fijn als je dat kunt activeren door alleen maar iets niet te doen.

Nu kan ik dat voor mijn gevoel lastig matchen met mijn fiets en loop activiteiten. Als ik woon werk fiets, zit ik in de ochtend toch 30 km op de fiets. Nu kan ik dat rustig doen, maar als de wind verkeerd staat, is dat al lastiger. Ook op internet staan zoveel verschillende ervaringen, dat je er bijna een studie van moet maken om echt te weten hoe het zit.

Battle.net || Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
retlaw schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:28:

Mij lijkt dat ook wel interessant, omdat het lichaam dan blijkbaar in een autofagie modus komt en zieke en overbodig cellen op gaat ruimen. Op zich best fijn als je dat kunt activeren door alleen maar iets niet te doen.
Is dit gebaseerd op studie? Of van Instagram geplukt? Prima als het voor je werkt hoor, maar dit soort vaagheden triggeren mij mateloos.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
Ik ben echt geen feminist. Maar hier in het topic zitten (minimaal) 2 vrouwen die probleemloos zelf overgestapt zijn op tubeless. Kan menig man nog wat van leren.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
dfbt schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:20:
Thanks allemaal! ga het vanavond even op mijn gemak lezen. Ik probeer gewoon altijd tijdens t fietsen wel aan die 60-90 gram koolhydraten te houden, maar wellicht door gewoon structureel in een tekort te zitten, dat mijn lichaam gewoon zegt nonono tijdens het duursporten..

En wellicht toch maar beginnen met core stabilty oefeningen..
Vergeet ook de electrolyten niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mhr-zip schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:00:
[...]

Ik ben echt geen feminist. Maar hier in het topic zitten (minimaal) 2 vrouwen die probleemloos zelf overgestapt zijn op tubeless. Kan menig man nog wat van leren.
Je kan mijn binnenbandjes uit mijn koude dode handen pakken >:)

* Sissors is er misschien nog eentje die er nog wat van kan leren O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
retlaw schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:28:
Ik vind dat eten ook een lastig dingetje. Mijn vrouw doet al een tijdje intermittent fasting. Die eet dus in een tijdswindow van 8 of 4 uur op een dag.

Nu kan ik dat voor mijn gevoel lastig matchen met mijn fiets en loop activiteiten. Als ik woon werk fiets, zit ik in de ochtend toch 30 km op de fiets. Nu kan ik dat rustig doen, maar als de wind verkeerd staat, is dat al lastiger. Ook op internet staan zoveel verschillende ervaringen, dat je er bijna een studie van moet maken om echt te weten hoe het zit.
Heb je al eens met een diëtist gesproken hierover? en dan vooral het stukje over intermittent fasting ( Wat het doet , hoe t werkt ) ?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Reginas

Reginas

Queen of Core Stability

mhr-zip schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:00:
[...]

Ik voel me aangesproken! O+

Vorige week heb ik mijn banden tubeless gezet. Het kende nogal een aanloop, want ik vond de hoeveelheid toebehoren die werd aangeraden nogal… overweldigend. Gros van de toebehoren had ik vorig jaar al in huis gehaald, rond de tijd dat mijn Cinelli werd geleverd. Netjes het lijstje van @mhr-zip gevolgd, alleen ja… die Dynaplugs. Dat is nog werk in uitvoering zullen we zeggen.

Een kleine twee weken geleden kwam ik er na een korte regenachtige rit, toen ik mijn fiets weer aan het schoonmaken was, achter dat er forse slijtage op de wangen van mijn Vittoria Corsa N.ext banden zit en zelfs een hapje rubber van het loopvlak ontbreekt. Vreemd! Opgelucht dat ik geen klapband heb gereden in de regen. Aangezien ik maar 2000 kilometer heb gereden op deze banden heb ik toch melding gemaakt bij Vittoria. Niet vanuit garantieperspectief, maar juist met oog op veiligheid en kwaliteit. Ik kreeg te horen dat ik ze via de verkoper wèl kon aanmelden voor garantie, omdat ik de 1e eigenaar ben en de banden niet ouder dan 2 jaar zijn. Garantieverhaal wordt vervolgd. Maar nu: tijd voor nieuwe bandjes met een betere lekbestendigheid. En het werd ook tijd om toch eens aan de slag te gaan met het doosje vol tubeless benodigdheden, dat me iedere keer verwijtend aankeek als ik het deurtje van het dressoir opende.

Ik had al andere banden besteld (VITTORIA RIDE ARMOR GRAPHENE 2.0 TLR in 34mm) ter vervanging en om tubeless te monteren, maar toen kwam ik op het idee om nog eens te checken hier of er nog aanbevelingen waren. Natuurlijk waren die er, maar uiteraard niet de banden die ik al had besteld. Ik werd er weer wat chagrijnig van, omdat er zòveel keuze is op dit gebied en banden een aspect zijn van het fietsen wat ik minder interessant vind. Uiteindelijk toch bij mijn keuze voor de Vittoria’s gebleven, want ik had wel degelijk wat onderzoek verricht naar nieuwe banden. (Sorry iedereen die meedacht!!)

Ik heb Fulcrum Rapid Red 5 DB wielen. Hier was mijn fiets mee afgeleverd en ik voel tot dusver nog niet de behoefte om te upgraden naar een andere wielset. Deze wielen zijn standaard tubeless ready gemonteerd. Ik heb het velglint vooraf visueel en op gevoel geïnspecteerd. Ik kon geen onregelmatigheden ontdekken, dus ik voelde niet de behoefte om dit te vervangen. Ik heb de ORANGE SEAL VERSAVALVE in 48mm gemonteerd. Sluitringen gemonteerd. Banden erop gelegd. Beetje masseren, beetje vloeken en een beetje ‘muscle grease’ van mij en mijn betere wederhelft. Banden opgepompt tot 5 bar. Bescheiden knalletjes als teken dat de hieldraden netjes gezet waren in de velgen. Ventielkern eruit gehaald met behulp van GRANITE DESIGN JUICY CNC VALVE CAP (enige product op het lijstje dat niet geadviseerd was door @mhr-zip - give credit where credit is due). Mezelf verbaast over het feit dat er geen maatvoering op het flesje Orange Seal stond. Overwogen om het spuitje erbij te pakken. Niet gedaan. Wel een maatvoering op het flesje aangebracht met stift. Banden gevuld met sealant (60 ml voor beide banden bij een breedte van 34mm). 10 minuutjes op de ene kant, 10 minuutjes op de andere kant. Geen lekkage via de wangen, spaakgaten of via het ventiel te bespeuren. Stukje gefietst. Na een nacht bleken de banden nog prima luchthoudend, dus tubeless zetten was in ieder geval geslaagd.

Nu nog onderzoeken wat een comfortabele bandendruk is, want de door de alom geprezen Silca bandendrukcalculator wordt exact dezelfde bandendruk geadviseerd als waarmee ik reed op 32mm met biba. Dan win ik nog niets aan comfort. :')

De nieuwe banden hebben iets bruine wangen, maar als je dichtbij kijkt kun je zien dat het zwarte wangen zijn met een ingeweven koperdraadje. Best elegant, valt niets tegen. Verder vallen ze als 33mm op een velg met 24mm interne velgbreedte bij een druk van 5 bar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mC-ET3GMVfPa9mVhOoz5r9LUlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dw6TDoJ7kaGtrivt2M4Tng6E.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe banden deden het ook prima met een ritje langs de Moezel. Dat is uiteindelijk voor mij het belangrijkste, dat ik lekker kan fietsen op mijn fiets. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuI1JmGSGkIwETxkGhoLn5epJyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBE6IBFDX2HxUyC4VLF7gfij.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Reginas schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:01:

Nu nog onderzoeken wat een comfortabele bandendruk is, want de door de alom geprezen Silca bandendrukcalculator wordt exact dezelfde bandendruk geadviseerd als waarmee ik reed op 32mm met biba. Dan win ik nog niets aan comfort. :')
Die Silca bandendruk website is complete onzin. Komt op idioot hoge getallen uit (5 bar voor iemand van totaal systeemgewicht van 60 kg. met 28 mm. bandjes in 22mm. velgbreedte)

Ik raad de calculator van SRAM aan : https://axs.sram.com/guides/tire/pressure

Daar krijg je waarschijnlijk betere waardes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Reginas schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:01:
[...]
Een kleine twee weken geleden kwam ik er na een korte regenachtige rit, toen ik mijn fiets weer aan het schoonmaken was, achter dat er forse slijtage op de wangen van mijn Vittoria Corsa N.ext banden zit en zelfs een hapje rubber van het loopvlak ontbreekt. Vreemd! Opgelucht dat ik geen klapband heb gereden in de regen. Aangezien ik maar 2000 kilometer heb gereden op deze banden heb ik toch melding gemaakt bij Vittoria. Niet vanuit garantieperspectief, maar juist met oog op veiligheid en kwaliteit. Ik kreeg te horen dat ik ze via de verkoper wèl kon aanmelden voor garantie, omdat ik de 1e eigenaar ben en de banden niet ouder dan 2 jaar zijn. Garantieverhaal wordt vervolgd.
Ik had recent een vergelijkbare ervaring met deze banden. Na zo'n 3500km hele stukken zonder rubber op m'n band, je keek zo op de anti-lek-laag.
Uiteraard zag ik dit pas nadat m'n fiets van de fietsendrager pakte en onderaan een klim van 1000hm stond...
Ik heb even getwijfeld maar ben er toch nog op naar boven gefietst en heb in de afdaling extra voorzichtig gedaan. Ondanks dat ze er compleet vercrackt uitzagen heb ik er nog 115km mee gefietst, en geen lek gereden (nooit overigens in de 3600-3700km dat ik er mee heb gefietst)
Ik was erg verbaasd hoe snel deze banden op waren, meestal kunnen banden bij mij wel zo'n 5k km mee, en dan zijn ze er normaal gesproken veel beter aan toe dan deze... Ik heb nooit gedacht aan garantie claimen op zo'n slijtagegevoelig onderdeel, dus ik heb ze juist gisteren in de container gegooid.

[ Voor 5% gewijzigd door Stevie-P op 17-07-2025 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
joker1977 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:34:
[...]

Die Silca bandendruk website is complete onzin. Komt op idioot hoge getallen uit (5 bar voor iemand van totaal systeemgewicht van 60 kg. met 28 mm. bandjes in 22mm. velgbreedte)

Ik raad de calculator van SRAM aan : https://axs.sram.com/guides/tire/pressure

Daar krijg je waarschijnlijk betere waardes uit.
Met de 0.1 bar verschil tussen binnenbanden en tubes (met haak) ga je de oorlog ook niet winnen.

Overigens corrigeer me als ik ernaast zit, maar tubeless kan je kiezen om minder hard op te pompen omdat je geen stootlek krijgt, maar los daarvan blijf je toch gewoon (bijna) exact dezelfde afweging hebben dat minder druk comfortabeler is op slecht wegdek, maar het (zeker op goed wegdek) meer rolweerstand oplevert? Dus als je nu comfortabeler wil rijden en de extra rolweerstand voor lief neemt, dan krijg je meer opties met tubeless. Maar heb je hem nu al boven het 'minimum' opgepompt voor minder weerstand, dan veranderd er op dat gebied weinig met tubeless.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reginas

Reginas

Queen of Core Stability

@Stevie-P Als het even kan: eruit vissen! Meen het oprecht. Klantenservice van Vittoria reageerde heel redelijk en als het lukt om iets te claimen op banden van €40-60 (afhankelijk van waar je ze hebt gekocht), is dat ook gewoon winst. Ik vond het ook echt zonde dat banden in deze prijsklasse zo snel op waren en het voelde voor mij ook onveilig, als ik zie hoe ze eraan toe waren na 2000km. Ik laat het wel weten wat de uitkomst is van de garantie-aanvraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Reginas schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:54:
@Stevie-P Als het even kan: eruit vissen! Meen het oprecht. Klantenservice van Vittoria reageerde heel redelijk en als het lukt om iets te claimen op banden van €40-60 (afhankelijk van waar je ze hebt gekocht), is dat ook gewoon winst. Ik vond het ook echt zonde dat banden in deze prijsklasse zo snel op waren en het voelde voor mij ook onveilig, als ik zie hoe ze eraan toe waren na 2000km. Ik laat het wel weten wat de uitkomst is van de garantie-aanvraag.
Helaas kan ik er niet meer bij, het is zo'n automatische container die afsluit en waar je een pasje voor nodig hebt.
Mijn Next's waren 28mm, en heb nu 30mm gp 5000's gemonteerd, maar na lang dubben toch bij biba's gebleven. Ik was er nog niet aan toe om me te verdiepen in wat ik allemaal nodig heb om naar tubeless over te gaan. Maar na je uitgebreide verslag ben ik toch ook erg benieuwd hoe het jou nu bevalt om tubeless te rijden. Ga je sneller? Vind je het comfortabeler? Zou je het aanraden? Nevermind, ik moet beter lezen en minder dingen tegelijk doen 8)7
Mocht je er wat vaker op gereden en je een fijne bandendruk hebben gevonden, ben ik wel benieuwd of je het de moeite waard vond en of je tubeless nu zou aanraden, of dat je eigenlijk weinig verschil merkt met biba's rijden.

[ Voor 15% gewijzigd door Stevie-P op 17-07-2025 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Sissors schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:42:
[...]

Met de 0.1 bar verschil tussen binnenbanden en tubes (met haak) ga je de oorlog ook niet winnen.

Overigens corrigeer me als ik ernaast zit, maar tubeless kan je kiezen om minder hard op te pompen omdat je geen stootlek krijgt, maar los daarvan blijf je toch gewoon (bijna) exact dezelfde afweging hebben dat minder druk comfortabeler is op slecht wegdek, maar het (zeker op goed wegdek) meer rolweerstand oplevert? Dus als je nu comfortabeler wil rijden en de extra rolweerstand voor lief neemt, dan krijg je meer opties met tubeless. Maar heb je hem nu al boven het 'minimum' opgepompt voor minder weerstand, dan veranderd er op dat gebied weinig met tubeless.
Tubeless is op een lagere druk veel sneller dan dezelfde band op dezelfde druk met een butyl binnenband. Scheelt tot 3-4 watt per band. Latex binnenband is bijna even snel als een tubeless band (maar heeft idd weer iets meer risico op lek).

Dat is het mooie van tubeless, je kunt op lage druk rijden zonder veel rolweerstand.

https://www.bicyclerollin...tubeless-vs-tubes#average

[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 17-07-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:25:
[...]

Tubeless is op een lagere druk veel sneller dan dezelfde band op dezelfde druk met een butyl binnenband. Scheelt tot 3-4 watt per band. Latex binnenband is bijna even snel als een tubeless band (maar heeft idd weer iets meer risico op lek).

Dat is het mooie van tubeless, je kunt op lage druk rijden zonder veel rolweerstand.

https://www.bicyclerollin...tubeless-vs-tubes#average
In je linkje is het meer 2-3W verschil :P . En kijk je naar de hele lijst aan de rechterkant, dan heb je grotere verschillen tussen gewoon banden al.

Maar ik accepteer dat inderdaad tubeless lagere rolweerstand heeft als met binnenbanden. Al blijft je gewone afweging nog steeds daar: Tov diezelfde band met hogere druk, krijg je met lagere druk alsnog meer rolweerstand. Het is een afweging die je moet maken.

(Ik ben wel benieuwd of het nog ander verhaal wordt als er ondertussen netjes elke 3 maanden nieuwe sealant ingegooid is over 3 jaar).

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 17-07-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Sissors schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:55:
[...]

In je linkje is het meer 2-3W verschil :P . En kijk je naar de hele lijst aan de rechterkant, dan heb je grotere verschillen tussen gewoon banden al.

Maar ik accepteer dat inderdaad tubeless lagere rolweerstand heeft als met binnenbanden. Al blijft je gewone afweging nog steeds daar: Tov diezelfde band met hogere druk, krijg je met lagere druk alsnog meer rolweerstand. Het is een afweging die je moet maken.
3.6 watt per band op 4.1 bar. Dat is voor 2 banden dus 7.2 watt. Wat echt je allergoedkoopste watts upgrade is zo ongeveer (samen met aero sokken).

Er zijn wielsets van 6k euro die minder voordeel opleveren :-).

Je krijgt op de testing drum inderdaad iets minder rolweerstand met meer druk. Máár, dat is een perfect egale drum. Op een wielerbaan na vind je dezelfde omstandigheden zelden. Juist als het wegdek slecht is win je véél meer met een lagere bandendruk omdat je minder stuitert. Stuiteren = energieverlies.

Dit zie je mooi als ze een drum testen die een kasseienweg nadoet (YouTube: Tested: What is the Fastest Gravel Tire Size? The Answer Might Surpr...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:01:
[...]

3.6 watt per band op 4.1 bar. Dat is voor 2 banden dus 7.2 watt. Wat echt je allergoedkoopste watts upgrade is zo ongeveer (samen met aero sokken).
Ja ik zag het, op 4.1 bar. Ga je iets hoger zitten dan komt het lager uit. En nog steeds hoor het is een verschil, dat gaf ik ook toe. Maar de afweging tussen snelheid en comfort veranderd er tegelijkertijd niet gigantisch door. Oké wel iets omdat bij meer druk het verschil afneemt, en dus tubeless een groter voordeel hebben bij lagere druk. Maar het blijft dat je met meer druk sneller gaat, en met minder comfortabeler.
Dit zie je mooi als ze een drum testen die een kasseienweg nadoet (YouTube: Tested: What is the Fastest Gravel Tire Size? The Answer Might Surpr...).
Ik ga dan weer liever de kasseien uit de weg :P . Natuurlijk zal je ook nog wel iets soortgelijks hebben bij slechtere wegen hier, maar minder extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Van die website hebben ze wel echt veel getest, leuke bron van informatie. Ook mijn edit-vraag van twee posts geleden: https://www.bicyclerollin...oad-bike-tubeless-sealant. Dus ja meer sealant maakt je trager, maar het verschil is beperkt. Nu is dat wel een band die met relatief hoge weerstand begonnen, dus misschien is het effect groter bij andere banden.

Dat gezegd hebbende, officieel van wat ik vind moet je een ~40ml sealant per 3 maanden erin gooien. Dat lever ~0.6W extra weerstand op (granted ik ben nu aan het extrapoleren, neem het vooral niet te serieus). Dat betekend dat na 5x (extra) bijvullen, dus een ~1.5 jaar, mijn binnenbandjes soepeler rijden dan jullie tubeless. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-09 20:42
Als je 1,5 jaar met een setje banden doet fiets je te weinig 8)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Of je hebt meerdere fietsen, ik heb ook wel een fiets staan waar ik al ruim jaar banden op heb zitten ;)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Sissors schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:12:
[...]

Ja ik zag het, op 4.1 bar. Ga je iets hoger zitten dan komt het lager uit. En nog steeds hoor het is een verschil, dat gaf ik ook toe. Maar de afweging tussen snelheid en comfort veranderd er tegelijkertijd niet gigantisch door. Oké wel iets omdat bij meer druk het verschil afneemt, en dus tubeless een groter voordeel hebben bij lagere druk. Maar het blijft dat je met meer druk sneller gaat, en met minder comfortabeler.
Idee is juist dat je met tubeless echt lekker laag gaat in druk. En in de echte wereld ga je juist sneller met een iets lagere druk dan met een hogere druk :).

Ik heb echt heelll veel getest qua materiaal ondertussen (nerdy) en de allergrootste verandering die ik gemerkt heb is van biba naar tubeless gaan. Vooral op lange ritten is dat comfort geweldig.

Over je sealant vraag: je sealant lost langzaam op / evaporeert door de haarvaatjes van de banden naar buiten. Dus elke 3 maanden 40ml sealant toevoegen zorgt er niet voor dat je na 1 jaar met 160ml sealant in je band rond rijdt :).

[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 17-07-2025 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:48:
[...]

Over je sealant vraag: je sealant lost langzaam op / evaporeert door de haarvaatjes van de banden naar buiten. Dus elke 3 maanden 40ml sealant toevoegen zorgt er niet voor dat je na 1 jaar met 160ml sealant in je band rond rijdt :).
Maar ook niet dat je na een jaar netjes met 40ml rondfietst weer :) . Maar het is allemaal niet serieus bedoelt, ik geloof best wel dat tubeless voordelen heeft. Voor mij alleen te beperkt om over te gaan. Zoals @klaaas al schreef, ik moet eerst meer fietsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Sissors schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:54:
[...]

Maar ook niet dat je na een jaar netjes met 40ml rondfietst weer :) . Maar het is allemaal niet serieus bedoelt, ik geloof best wel dat tubeless voordelen heeft. Voor mij alleen te beperkt om over te gaan. Zoals @klaaas al schreef, ik moet eerst meer fietsen :P
Een echte tubeless belieber popt z'n tubeless bandjes er af en toe even af. Zuigt dan met z'n tubeless spuitje alle sealant uit de band. Veegt de opgedroogde sealant van de binnenkant goed af met een microvezel doekje dat met silca binnenband cleaner op 35 graden is voorbereid.

En spuit dan vol voldoening z'n band weer vol. Bij voorkeur met iets minder dan 40ml, want elke gram telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:36
Ik weeg geen 70 kg meer, dat zijn er een stuk 4-5 meer, maar dat geeft op 1000 kcal/uur, eerder een gemiddelde snelheid van zo rond de 36 km/h in de zomer op vlakke wegen zonder veel gedwongen stops.

30 km/h in de zomer ligt eerder rond de 500 kCal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:36
verstappen33 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:37:
[...]

Ik heb geen idee van de preciese percentages, ik heb deze info van een sportvoedingsdeskundige gekregen..
Als ik naar mijn herstel kijk dan zie ik vooral in de 2-3 uren na de fietsrit dat mijn lichaam nog in een stress mode zit.. Rust hartslag is iets hoger en dit neemt langzaam af.. In deze periode zul je nog wat extra verbranden, maar je hebt ook je glycogeen voorraad flink opgemaakt is, die zal ook weer aangevuld moeten worden, dat kost ook de nodige intake, als die niet uit voeding kan komen dan haalt je lichaam het wel ergens anders weg zoals vet of in het ergste geval spierweefsel..
Dat aanvullen van glycogeen is niet bovenop de hoeveelheid kCal die je inneemt, maar daar onderdeel van. Dus na een aantal uur intensief sporten moet je gewoon zorgen dat je daarna wat koolhydraten binnen krijgt, zodat je lichaam de glycogeen voorraad kan aanvullen. Dit komt niet echt kritisch zolang je de dag er na niet het kunstje wilt herhalen. Het andere uiterste, rij je je 5 uur lang helemaal leeg en stil je je honger met een bak friet, dan ga je dat de volgende dag wel snel weten als je weer 5 uur op hoge intensiteit gaat rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Oilman schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:53:
[...]

Ik weeg geen 70 kg meer, dat zijn er een stuk 4-5 meer, maar dat geeft op 1000 kcal/uur, eerder een gemiddelde snelheid van zo rond de 36 km/h in de zomer op vlakke wegen zonder veel gedwongen stops.

30 km/h in de zomer ligt eerder rond de 500 kCal.
30 km/h solo op een vlakke parcours met beetje normale CDA voor iemand van rond de 1.80 ligt rond de 170 - 180 watt gemiddeld.

Qua gemiddelde energieverbruik komt dat uit op 600-650 kcal.

Makkelijkste formule om een inschatting te doen is 'gemiddeld vermogen * tijdsduur * 3.6'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:00
Sissors schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:54:
[...]

Het is geen kwestie van meer fietsen, het is een kwestie van meer lekke banden krijgen. ;)

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Volgens de SRAM/AXS zou ik met tubeless en hooked rim de volgende drukken moeten gebruiken: 5.96/6.34 bar. Terwijl ik nu 4.7/5.75 bar rij en daar happy mee voel en dat met een latex voor en butyl binnenband achter.

De butyl achter is zelfs lichter dan de latex uitvoering en zal dan op termijn ook in het voorwiel komen.

Als er nog anderen met een oud beestje rijden met een 22mm star-nut dan is een alternatief van FSA als die star-nut niet meer goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
Ik vind het extreem veel allemaal. Ik heb mijn 30mm bandjes op 3 bar staan denk ik. En ik weeg 90kg..

[ Voor 9% gewijzigd door bwernsen op 17-07-2025 20:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
Requiem19 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:59:
[...]

Een echte tubeless belieber popt z'n tubeless bandjes er af en toe even af. Zuigt dan met z'n tubeless spuitje alle sealant uit de band. Veegt de opgedroogde sealant van de binnenkant goed af met een microvezel doekje dat met silca binnenband cleaner op 35 graden is voorbereid.

En spuit dan vol voldoening z'n band weer vol. Bij voorkeur met iets minder dan 40ml, want elke gram telt.
Dit helpt niet echt me te overtuigen om afscheid te nemen van m'n volledig onderhoudsvrije biba's. Mss moet ik een keertje een stukje op een tubeless unit peddelen om het comfortargument beter op waarde te kunnen schatten. Als ik alle argumenten op een rijtje zet, vind ik tubeless echt serieus meer gedoe. Ploppen, sealant bijhouden (welke sealant), ventielgedoe, troep bij lekrijden (oh nee, je rijdt niet lek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Gravelfiets hier onlangs tubeless gemaakt.
Valt echt mee. PostNL stond vandaag om 16u55 voor de deur met een nieuwe band (gevalletje garantie). Om 17u15 lag hij er al op en kon ik terug fietsen.
Ik heb (voorlopig nog) geen gedoe gehad met tubeless :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Ach ik had afgelopen weekend wel even gedoe, maar de maanden dat ik gewoon zonder poblemen rijd maken dat wel goed.
En het gedoe wat ik had is minder gedoe dan bandjes wisselen/sneller weer onderweg.

Afgelopen zaterdag dynaplug nodig vlak voor Lands End bij Den Helder, ligt daar grind/rotzooi langs kust.
Achterband was eigenlijk al aan vervanging toe met ruim 6000km.
Canvas nog niet zichtbaar maar werd wel beetje vlak (Schwalbe Pro One 28mm)
's avonds dus maar nieuwe band erop.
Volgende dag rondje andersom en vlak na Lands End spoot latex eruit...
Toen ik stopte zag ik flink plasje latex en 2 dynaplugs nodig voordat ik band weer op druk kon krijgen.
Was net niet op zelfde plek, al stond ik volgens mij wel op zelfde plek te pompen.

Die band dus maandag maar weer vervangen met nog geen 200km....
Ja die zou ik vanuit binnen kunnen plakken, maar ik schuif hem wel door naar m'n vader die nog met binnenbanden rijd.
(Of gewoon tijdje doorrijden met plugs, maar aangezien ik volgende week naar Frankrijk ga heb ik geen zin in band die niet 100% is.)

Zo heb je maanden geen plugs nodig en dan opeens 2 dagen op rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:16
Requiem19 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:48:
[...]

Idee is juist dat je met tubeless echt lekker laag gaat in druk. En in de echte wereld ga je juist sneller met een iets lagere druk dan met een hogere druk :).

Ik heb echt heelll veel getest qua materiaal ondertussen (nerdy) en de allergrootste verandering die ik gemerkt heb is van biba naar tubeless gaan. Vooral op lange ritten is dat comfort geweldig.

Ik heb mijn banden in augustus 24 gevuld en nu merk ik dat de achterband vaker bijgepompt moet worden en gaat de fiets een servicebeurt (met nieuwe sealant) krijgen. Elke 3 maanden bijvullen lijkt me echt niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Requiem19 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:10:
[...]

30 km/h solo op een vlakke parcours met beetje normale CDA voor iemand van rond de 1.80 ligt rond de 170 - 180 watt gemiddeld.

Qua gemiddelde energieverbruik komt dat uit op 600-650 kcal.

Makkelijkste formule om een inschatting te doen is 'gemiddeld vermogen * tijdsduur * 3.6'.
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar het energieverbruik om tussen de 170-180W te rijden is (ook) een behoorlijke schatting. Als je een uur (3600 sec) met 175W (175 J/s) peddelt, heb je (dus) 630 kJ arbeid geleverd.

Als die 630 kJ gebeurt met 20% efficiency zit je op ongeveer 750 kcal eten
maar met 25% efficiency zit je op ongeveer 600 kcal eten.

Dat is een fors verschil en zo kan 2 uur fietsen ineens resulteren dat je die 300 kcal / dag deficit toch verkeerd ziet.

De waarheid ligt bij de meeste mensen ergens in het midden - maar dat kan dus toch fiks afwijken van hoe het "bij jou" is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011

Secsytime

Automagisch

twodigits schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 07:31:
[...]

Ik heb mijn banden in augustus 24 gevuld en nu merk ik dat de achterband vaker bijgepompt moet worden en gaat de fiets een servicebeurt (met nieuwe sealant) krijgen. Elke 3 maanden bijvullen lijkt me echt niet nodig.
Het is wel handig om de sealant bij te houden.. mocht je lek rijden moet er wel genoeg sealant inzitten om het lek te dichten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
Secsytime schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:01:
[...]

Het is wel handig om de sealant bij te houden.. mocht je lek rijden moet er wel genoeg sealant inzitten om het lek te dichten.
Hoezo?

We hebben toch een forum waar we kunnen klagen hoe k*t tubeless is.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-09 11:49
Secsytime schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:01:
[...]

Tubeless kan niet lek, dat weet toch iedereen? |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
mhr-zip schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:56:
[...]

Hoezo?

Wil je er over praten?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rutgrrrr
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09 14:39
mhr-zip schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:56:
[...]

Hoezo?

Vandaag kan ik ook (weer) vertellen hoe fijn het is!
Net terug van een gravel ritje in Limburg en halverwege hoorde ik een raar geluid bij m'n banden. Gestopt om te kijken wat het is zat er in beide banden een doorn van zo'n 2cm. Uit de band getrokken, je hoort heel even wat gepruttel van de sealant en het was heel snel weer dicht waardoor ik gewoon weer verder kon rijden zonder iets te doen! Bij binnenbanden had ik grotere problemen gehad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-09 13:47
Iemand een inside lijntje bij Garmin wanneer de release van de Edge 850 komt? Kan toch geen maanden meer duren zou ik denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:10
Stancke schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:02:
Iemand een inside lijntje bij Garmin wanneer de release van de Edge 850 komt? Kan toch geen maanden meer duren zou ik denken...
Je hebt die vraag al gesteld in het geschikte topic daarvoor, hier ga je niet meer info vangen! Als er niemand reageert is het duidelijk dat m'n nog geen info heeft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
rutgrrrr schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:38:
[...]

Vandaag kan ik ook (weer) vertellen hoe fijn het is!
Net terug van een gravel ritje in Limburg en halverwege hoorde ik een raar geluid bij m'n banden. Gestopt om te kijken wat het is zat er in beide banden een doorn van zo'n 2cm. Uit de band getrokken, je hoort heel even wat gepruttel van de sealant en het was heel snel weer dicht waardoor ik gewoon weer verder kon rijden zonder iets te doen! Bij binnenbanden had ik grotere problemen gehad....
En natuurlijk, is er ook sealant voor binnenbanden zoals van Muc-Off bijvoorbeeld die gaatjes tot 4mm schijnt te dichten.

Zelf heb een extra binnenband mee, en ook plakspullen. Lekker ouderwets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:39

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

twodigits schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 07:31:
[...]

Als je 60ml erin doet is iedere 6 maanden wel voldoende.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Over tubeless gesproken, ik kwan deze tire pressure guide tegen :
https://blackinc.cc/en-de/pages/tire-pressure-guide

Moet zeggen dat ik best met lage druk rijd, maar de adviezen die deze pagina geeft klinken mij wel erg laag ?
23mm intern en dan 30mm band monteren zou je 2,6bar moeten doen (bij 70kg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

DDX schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:08:

Moet zeggen dat ik best met lage druk rijd, maar de adviezen die deze pagina geeft klinken mij wel erg laag ?
Ik vind die waardes bij 23 mm. velgbreedte wel erg laag. Ik vind ook de druk bij 30 en 32 mm. banden in het algemeen erg laag.

Ik ben een beetje van de school "als je het niet weet, doe maar wat meer - en verlaag indien nodig". Dat is onderweg ook een stuk makkelijker dan "bijpompen na de snake-bite".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19

Het verschil tussen 21 iw en 23 iw lijkt veel te groot.

Bij 70kg met een 21mm velg stellen ze 4.2bar op een 28mm band. Dat is nog vrij redelijk.

Bij een 23mm velg stellen ze dan 2.8bar voor. 1.4 bar lager bij een bredere binnenmaat velg van 2mm is onzin.

[ Voor 17% gewijzigd door Requiem19 op 19-07-2025 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Dat dacht ik ook ja, 4 bar bij 28mm band doe ik ook ja (bij 21mm interne velgbreedte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman

Nee.. ik zit met 23mm intern 30mm hebben en 76 kg op net onder de 4 bar. Richting de 3 voelt het niet meer goed/fijn

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 16:22

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Kent iemand in België of Nederland een nachtelijk fietsevenement? Ik ben wel eens op zoek naar "iets anders", maar deze lijken nog echt niet doorgebroken te zijn in deze omstreken.
Pagina: 1 ... 663 ... 685 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).