Ik voel me aangesproken!
Vorige week heb ik mijn banden tubeless gezet. Het kende nogal een aanloop, want ik vond de hoeveelheid toebehoren die werd aangeraden nogal… overweldigend. Gros van de toebehoren had ik vorig jaar al in huis gehaald, rond de tijd dat mijn Cinelli werd geleverd. Netjes het lijstje van @
mhr-zip gevolgd, alleen ja… die Dynaplugs. Dat is nog werk in uitvoering zullen we zeggen.
Een kleine twee weken geleden kwam ik er na een korte regenachtige rit, toen ik mijn fiets weer aan het schoonmaken was, achter dat er forse slijtage op de wangen van mijn
Vittoria Corsa N.ext banden zit en zelfs een hapje rubber van het loopvlak ontbreekt. Vreemd! Opgelucht dat ik geen klapband heb gereden in de regen. Aangezien ik maar 2000 kilometer heb gereden op deze banden heb ik toch melding gemaakt bij Vittoria. Niet vanuit garantieperspectief, maar juist met oog op veiligheid en kwaliteit. Ik kreeg te horen dat ik ze via de verkoper wèl kon aanmelden voor garantie, omdat ik de 1e eigenaar ben en de banden niet ouder dan 2 jaar zijn. Garantieverhaal wordt vervolgd. Maar nu: tijd voor nieuwe bandjes met een betere lekbestendigheid. En het werd ook tijd om toch eens aan de slag te gaan met het doosje vol tubeless benodigdheden, dat me iedere keer verwijtend aankeek als ik het deurtje van het dressoir opende.
Ik had al andere banden besteld (
VITTORIA RIDE ARMOR GRAPHENE 2.0 TLR in 34mm) ter vervanging en om tubeless te monteren, maar toen kwam ik op het idee om nog eens te checken hier of er nog aanbevelingen waren. Natuurlijk waren die er, maar uiteraard niet de banden die ik al had besteld. Ik werd er weer wat chagrijnig van, omdat er zòveel keuze is op dit gebied en banden een aspect zijn van het fietsen wat ik minder interessant vind. Uiteindelijk toch bij mijn keuze voor de Vittoria’s gebleven, want ik had wel degelijk wat onderzoek verricht naar nieuwe banden. (Sorry iedereen die meedacht!!)
Ik heb
Fulcrum Rapid Red 5 DB wielen. Hier was mijn fiets mee afgeleverd en ik voel tot dusver nog niet de behoefte om te upgraden naar een andere wielset. Deze wielen zijn standaard tubeless ready gemonteerd. Ik heb het velglint vooraf visueel en op gevoel geïnspecteerd. Ik kon geen onregelmatigheden ontdekken, dus ik voelde niet de behoefte om dit te vervangen. Ik heb de
ORANGE SEAL VERSAVALVE in 48mm gemonteerd. Sluitringen gemonteerd. Banden erop gelegd. Beetje masseren, beetje vloeken en een beetje ‘muscle grease’ van mij en mijn betere wederhelft. Banden opgepompt tot 5 bar. Bescheiden knalletjes als teken dat de hieldraden netjes gezet waren in de velgen. Ventielkern eruit gehaald met behulp van
GRANITE DESIGN JUICY CNC VALVE CAP (enige product op het lijstje dat niet geadviseerd was door @
mhr-zip - give credit where credit is due). Mezelf verbaast over het feit dat er geen maatvoering op het flesje
Orange Seal stond. Overwogen om het spuitje erbij te pakken. Niet gedaan. Wel een maatvoering op het flesje aangebracht met stift. Banden gevuld met sealant (60 ml voor beide banden bij een breedte van 34mm). 10 minuutjes op de ene kant, 10 minuutjes op de andere kant. Geen lekkage via de wangen, spaakgaten of via het ventiel te bespeuren. Stukje gefietst. Na een nacht bleken de banden nog prima luchthoudend, dus tubeless zetten was in ieder geval geslaagd.
Nu nog onderzoeken wat een comfortabele bandendruk is, want de door de alom geprezen
Silca bandendrukcalculator wordt exact dezelfde bandendruk geadviseerd als waarmee ik reed op 32mm met biba. Dan win ik nog niets aan comfort.
De nieuwe banden hebben iets bruine wangen, maar als je dichtbij kijkt kun je zien dat het zwarte wangen zijn met een ingeweven koperdraadje. Best elegant, valt niets tegen. Verder vallen ze als 33mm op een velg met 24mm interne velgbreedte bij een druk van 5 bar.
Nieuwe banden deden het ook prima met een ritje langs de Moezel. Dat is uiteindelijk voor mij het belangrijkste, dat ik lekker kan fietsen op mijn fiets.