Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Er zijn een aantal groepen die rondje markermeer doen bij volle maan, schijnt wel mooi te zijn.Joindry schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:11:
Kent iemand in België of Nederland een nachtelijk fietsevenement? Ik ben wel eens op zoek naar "iets anders", maar deze lijken nog echt niet doorgebroken te zijn in deze omstreken.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Waar dan wel, want om in een groep met 1000lm verstralers met de fiets over de openbare weg/fietspaden te gaan rijden lijkt mij nou niet gewenst en in de bossen tussen zonsondergang en zonsopgang het daar levende wild te gaan verstoren met die lampen is gewoon verboden, dus . . . . ?🤔Joindry schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:11:
Kent iemand in België of Nederland een nachtelijk fietsevenement? Ik ben wel eens op zoek naar "iets anders", maar deze lijken nog echt niet doorgebroken te zijn in deze omstreken.
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
https://www.fietssport.nl/toertochten/56709
https://www.fietssport.nl/toertochten/56642
https://www.fietssport.nl/toertochten/57015
Verder trekken dit soort dingen mij ook niet echt, ik fiets woon/werk wel eens in het donker en dat vind ik eigenlijk best wel saai.
Verder heb je natuurlijk nog de BRMs zoals hierboven genoemd en de 24 uurs wedstrijden (MTB/cirquit)…
[ Voor 16% gewijzigd door Kluus op 19-07-2025 12:15 ]
Mooi verhaal maar als je niet genoeg aan core training doet dan heeft dit allemaal geen zin. Een lager stuur betekent dan simpelweg met druk op de polsen, armen en schouders. Buik/rugspieren moeten de zit wel mee kunnen ondersteunen en dat kost meer kracht bij dieper zitten. Die kilo's aan gewicht overeind houden in een actieve houding kost veel meer spierkracht dan iets meer stuurwerk.henri86 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:20:
Misschien handig voor sommigen, Dumoulin's zithoogte-afstelling tips (uit de Avondetappe):
- Je pakt het punt waar het zadel 8 centimeter breed is, die wil je in lijn zetten met de staande buis. Niet te ver naar voren, niet te ver naar achter. Dat 8 centimeterpunt wil je horizontaal hebben en dan zul je zien dat het gehele zadel íetsje met de punt naar beneden staat.
- Je zet de cranks in de laagste positie, en dan ga je met de hak naar de pedaal toe, zonder schoenen aan. Als je dan nog ruimte hebt tot je pedaal zit je te hoog. Als je dus ruimte over hebt, zit je te laag.
- Veel mensen hebben het stuur te hoog staan en krijgen daarom juist last van hun rug. Als je je stuur te hoog hebt staan, heb je te weinig druk op je voorwiel en op je stuur. Je wordt instabiel en moet compenseren. Daardoor ga je juist heel erg je rug en buikspieren aanspreken. Die raken vermoeid en je zult zien: je kunt minder kracht leveren op je pedalen. Het stuur dus een flink stuk naar beneden, ook voor de mensen thuis!
Regelmatig aan je core werken naast de fiets is een veel eenvoudiger manier om van je rugklachten af te komen.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Dit keer eens wat gelletjes, energybars en electrolyten meegenomen en een proteíne shake voor achteraf.
Eerlijk gezegd; heb ik niet heel idee dat het spiertechnisch echt veel gedaan heeft, maar de gelletjes wisten me wel uit de mentale dips te trekken. Anyway: Nummer 26 in de pocket.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Dit jaar is voor mij een beetje een verloren jaar. Verkeerd getraind in de winter (veel Z2 voor de AGR) en ik heb daar spijt van. Ik heb mezelf als doel gesteld om volgend seizoen een keer een wedstrijd te rijden. Ik heb dat (buiten tijdritten) nog nooit gedaan en de nieuwe opzet met de 4de en 5de klasse lijkt het me wel wat om een keer een kijkje te nemen. Daar moet ik wel naartoe trainen.
De wedstrijden zijn kort en dus, denk ik, intensief en met veel intervallen. Nu ben ik mijn rondjes aan het rijden met dat in het achterhoofd om daar wat mee te doen. Bijvoorbeeld: na iedere vertraging zo hard mogelijk optrekken naar de gemiddelde snelheid. Ook zijn mijn rondjes korter en sneller (deze week 45minuten met 36km/u gemiddeld).
Nu merk ik dat ik, zeker als het tempo wat hoger is, snel explosiviteit verlies. Ik kan al heel snel niet meer goed optrekken. Nu vraag ik mij af hoe ik daar op kan trainen. Ik hoor veel over polarized trainen, de volgende zegt weer dat je alles gewoon vollebak moet “want dat doe je in de wedstrijd ook”. Ik weet het in ieder geval niet meer en ben benieuwd wat jullie denken.
Probleem bij Polarized is dat ik daar de tijd niet voor hem met twee kleine kids. De andere optie lijkt me ook niet altijd vol te houden.
(Nee, ik verwacht geen shortcut maar hoop op tips en een richting)
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Dat is zoiets als zeggen dat je altijd 120 moet rijden want ja dat kan je auto nou eenmaal.. Je weet dat dit niet klopt. Als je ook maar een beetje op internet hebt gekeken, gezocht naar dit vraagstuk dan weet je dat altijd volle bak trainen het domste is wat je kan doen. Je lichaam heeft nu eenmaal ook tijd nodig voor herstel.stevens20 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 00:00:Ik hoor veel over polarized trainen, de volgende zegt weer dat je alles gewoon vollebak moet “want dat doe je in de wedstrijd ook"
De vraag is hoeveel tijd heb je wel? En hoeveel tijd denk je dat polarized trainen nodig heeft? Als ik naar Join.cc kijk dan heb je al schema's voor 3x in de week een uurtje. Polarized trainen staat niet gelijk aan 3x per week trainingen van 4 uur.stevens20 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 00:00:Probleem bij Polarized is dat ik daar de tijd niet voor hem met twee kleine kids. De andere optie lijkt me ook niet altijd vol te houden.
Hoe ziet je week er uit ( qua mogelijkheden ). Zonder dat is het lastig te bepalen wat wel en wat niet kan. Ik ken iemand, familielid met twee kleine kids en die traint 6x in de week. Zo is iedereen anders en stelt andere prioriteiten. De eerste vraag die je voor jezelf moet beantwoorden hoeveel tijd kan ik vrij maken voor deze hobby?
p.s. nog een paar kleine tips van de vrienden van join
[ Voor 12% gewijzigd door Webgnome op 20-07-2025 12:09 ]
Do { Ping } while ( LOL )
Als ik bij elk sneetje in de band mijn banden zou moeten vervangen dan ben ik nu een arme fietser geworden met de prijs van tubeless banden.Shadow_Agent schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:30:
Het viel mij op dat ik een klein "dingetje" in mn band had op het loopvlak. Niet geheel door de band heen (nog) maar wel een sneetje dus. Ben er overigens niet geheel zeker van dat de sealant zn werk heeft gedaan of dat het gat net niet door is. Nu kan ik er een plug indrukken of de band vervangen. Heeft denk ik 1500 km gemaakt dus kan nog wel even mee. Verder in goede staat. Wat is wijsheid? Beide banden vervangen? DynaPlug? Een band vervangen is geen optie want ik wil ander merk dan de huidige Bontrager r3 banden.

Plug kan er na verloop van tijd ook los komen, al heb ik dat nog maar 1x gehad (bij mij weten) de afgelopen 3 jaar.
Een ("Dyna") plug doe je er alleen maar in als het gaatje zo groot is dat de sealant het niet dicht. Verder is het zo dat een door sealant gedicht gat niet nogmaals van binnen uit moet worden afgedicht met een plakker, tenzij dat gaatje toch steeds weer openspringt en weer dicht onder het rijden.DialOut schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:38:
@Shadow_Agent Eens met @Prulleman , als je zeker wilt zijn kan zo een plakker helpen. Ik doe dat ook wel eens bij banden die verder goed zijn.
Plug kan er na verloop van tijd ook los komen, al heb ik dat nog maar 1x gehad (bij mij weten) de afgelopen 3 jaar.
Er zijn er bij - maar je moet dan wel de motivatie hebben - die om deze reden ook binnen trainen op de Tacx.stevens20 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 00:00:
Probleem bij Polarized is dat ik daar de tijd niet voor hem met twee kleine kids. De andere optie lijkt me ook niet altijd vol te houden.
Als je latex gebruikt in de band dan gaat die sticker niet goed plakken.Prulleman schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:29:
Plakker aan de binnenkant, voelt voor mij als een betrouwbaardere/permanente oplossing
@Shadow_Agent Als het sneetje overdwars van het loopvlak zit dan kun je lucht uit de band laten en dan bij het sneetje knijpen aan beide zijden van de band om te zien hoe diep die doorloopt en of die ook voorbij de beschermingslaag is gegaan of dat het sneetje alleen in het loopvlak zit.
Ik heb ook een sneetje in mijn achterband en het geeft een kleine oneffenheid in het oppervlak maar het is niet genoeg om de band te gaan vervangen.
Meerdere keren gedaan, nooit problemen mee gehad. Wel schoonmaken en licht opschuren (net zoals bij een biba)esphome schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:52:
[...]
Als je latex gebruikt in de band dan gaat die sticker niet goed plakken.
@Shadow_Agent Als het sneetje overdwars van het loopvlak zit dan kun je lucht uit de band laten en dan bij het sneetje knijpen aan beide zijden van de band om te zien hoe diep die doorloopt en of die ook voorbij de beschermingslaag is gegaan of dat het sneetje alleen in het loopvlak zit.
Ik heb ook een sneetje in mijn achterband en het geeft een kleine oneffenheid in het oppervlak maar het is niet genoeg om de band te gaan vervangen.
Wedstrijden als in criteriums? Als je dat nog nooit gedaan hebt is positioneren wel een uitdaging. Vooral veel korte stukjes volle bak, bocht uit om het wiel te houden. Als je niet goed positioneert wapper je er zo af, of je moet zelf al zoveel vermogen kunnen trappen om die snelheden te kunnen halen. Eenmaal in het wiel valt het best mee, tot aan de volgende bochtstevens20 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 00:00:
Dames en heren, ik heb een vraag.
Dit jaar is voor mij een beetje een verloren jaar. Verkeerd getraind in de winter (veel Z2 voor de AGR) en ik heb daar spijt van. Ik heb mezelf als doel gesteld om volgend seizoen een keer een wedstrijd te rijden. Ik heb dat (buiten tijdritten) nog nooit gedaan en de nieuwe opzet met de 4de en 5de klasse lijkt het me wel wat om een keer een kijkje te nemen. Daar moet ik wel naartoe trainen.
Ik weet niet waar je woont maar heb je geen wielerverening in de buurt waar je is een proeftraining kan doen?stevens20 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 00:00:
De wedstrijden zijn kort en dus, denk ik, intensief en met veel intervallen. Nu ben ik mijn rondjes aan het rijden met dat in het achterhoofd om daar wat mee te doen. Bijvoorbeeld: na iedere vertraging zo hard mogelijk optrekken naar de gemiddelde snelheid. Ook zijn mijn rondjes korter en sneller (deze week 45minuten met 36km/u gemiddeld).
Nu merk ik dat ik, zeker als het tempo wat hoger is, snel explosiviteit verlies. Ik kan al heel snel niet meer goed optrekken. Nu vraag ik mij af hoe ik daar op kan trainen. Ik hoor veel over polarized trainen, de volgende zegt weer dat je alles gewoon vollebak moet “want dat doe je in de wedstrijd ook”. Ik weet het in ieder geval niet meer en ben benieuwd wat jullie denken.
En anders Join/TrainerRoad, en ik denk niet dat je ontkomt aan het trainen van je basis..
Schuren, ontvetten. Nooit problemen mee gehad, plakkers zitten nog goed (ook in de latex) zodra de band versleten is.esphome schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:52:
[...]
Als je latex gebruikt in de band dan gaat die sticker niet goed plakken.
Edit: ik gebruik voor buitenbanden plakken wel de ouderwetse plakkers met oranje rand en vloeibare lijm. Verse lijm.gebruiken.
[ Voor 17% gewijzigd door Ramon 73 op 21-07-2025 14:45 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Veel Z2 zal je net goed van pas komenstevens20 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 00:00:
Hoe zien die wedstrijden er juist uit?
Zou je gewoon aanraden om eens te starten. Als je solo 36 km/u kan fietsen is je basis wel ok lijkt me
Zoals gezegd, randonneurs ritten, er zijn een aantal ritten die 's avonds beginnen rond een uur of 20, en je hebt ook elk jaar de HomeRide, die begint op zaterdag 13:00 uur en na 500km ben je klaar, dus da's door de nacht heenfietsen.Joindry schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:11:
Mijn vrouw heeft dit weekend een nieuwe racefiets opgehaald, een Scott Addict 40. Mooi ding, ben er jaloers op haha.
Nu blijkt bij het afstellen dat het zadel voor haar te hoog staat, en dat we een stukje van de zadelpen moeten afhalen om haar goed te laten zitten. Scheelt een cm of 3 voordat ze goed bij de grond kan.
Ik was al bijna met een pijpensnijder aan de slag gegaan, maar het blijkt een carbon zadelpen en dat kan niet zomaar. Daarnaast zie ik dat de pen nu schuin is afgesneden en de accu van het di2 schakelsysteem in de zadelpen geklemd zit.
Morgen wil ik bij de LBS even checken of die een stukje van de pen af kan halen. Past de di2 accu er dan alsnog gewoon in? Of moet ik een andere zadelpen gebruiken? De meeste die ik online vind zijn 350+ mm, net als deze dus dat schiet niet echt op. Op haar oude fiets hebben we een alu zadelpen, die kan ik zelf eenvoudiger afkorten, maar geen idee of de accu er dan in past.
Zijn er nog andere alternatieven die ik moet overwegen?
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Maardiweb schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:00:
Ha allemaal, graag jullie advies over het volgende:
Mijn vrouw heeft dit weekend een nieuwe racefiets opgehaald, een Scott Addict 40. Mooi ding, ben er jaloers op haha.
Nu blijkt bij het afstellen dat het zadel voor haar te hoog staat, en dat we een stukje van de zadelpen moeten afhalen om haar goed te laten zitten. Scheelt een cm of 3 voordat ze goed bij de grond kan.
Ik was al bijna met een pijpensnijder aan de slag gegaan, maar het blijkt een carbon zadelpen en dat kan niet zomaar. Daarnaast zie ik dat de pen nu schuin is afgesneden en de accu van het di2 schakelsysteem in de zadelpen geklemd zit.
Morgen wil ik bij de LBS even checken of die een stukje van de pen af kan halen. Past de di2 accu er dan alsnog gewoon in? Of moet ik een andere zadelpen gebruiken? De meeste die ik online vind zijn 350+ mm, net als deze dus dat schiet niet echt op. Op haar oude fiets hebben we een alu zadelpen, die kan ik zelf eenvoudiger afkorten, maar geen idee of de accu er dan in past.
Zadelpen afzagen?
Heb je niet een maat te groot gekocht? (de fiets an sich dan bedoel ik)Maardiweb schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:00:
Probeer eens door te trappen in een snelle bocht, als je het goed doet krijg je je voeten dan aan de grond zonder uit te klikkenklaaas schreef op zondag 20 juli 2025 @ 23:21:
Wat @Prulleman zegt. Ik kan op geen van mijn sportfietsen met mijn voeten aan de grond komen als ik op het zadel zit. Bij lange na niet zelfs 🫣
Doortrappen in een snelle bocht gaat vaak wel. Doortrappen in een stikke bocht, dat is de kunst!Gebanned schreef op zondag 20 juli 2025 @ 23:55:
[...]
Probeer eens door te trappen in een snelle bocht, als je het goed doet krijg je je voeten dan aan de grond zonder uit te klikken
Hij wil.

Snap ik, maar m'n vrouw wil 't wel. Angst om om te vallen als je niet tijdig genoeg uit klikt enzo..snap ik ook wel.Prulleman schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:35:
@Maardiweb het is geen stadsfiets he... Bij de grond kunnen is geen criteria voor een juiste zadelhoogte..
Je zou als vuistregel /basis met gestrekt been en hak op de pedalen kunnen pakken als startpunt
@martijn k. grensgeval denk ik. Volgens de maattabel van Scott moet 't goed kunnen.
In dat geval zou ik het zadel gewoon op de juiste manier afstellen en normale, platte pedalen monteren tot ze zich meer één met de racefiets voelt.Maardiweb schreef op maandag 21 juli 2025 @ 05:22:
Snap ik, maar m'n vrouw wil 't wel. Angst om om te vallen als je niet tijdig genoeg uit klikt enzo..snap ik ook wel.
Je wilt de fiets zo afstellen dat je goed en comfortabel zit als je aan het fietsen bent. Als je met de voeten bij de grond wilt kunnen, dan zal je zadel veel te laag staan en dat levert weer hele andere problemen op die het fiets plezier zullen verpesten.
Zoals andere ook al zeiden, ik kom ook niet bij de grond als ik op het zadel zit. Het kan wel maar dan is mijn been volledig gestrekt en kan ik net op de punt van de schoen bij de grond. Zeker niet veilig of stabiel.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
als je te laat uitklikt val je om of je zadel nou hoog of laag staatMaardiweb schreef op maandag 21 juli 2025 @ 05:22:
Hmm ik merk uit de reacties dat 't niet heel gangbaar is om een zadelpen in te korten?
[...]
Snap ik, maar m'n vrouw wil 't wel. Angst om om te vallen als je niet tijdig genoeg uit klikt enzo..snap ik ook wel.
Gewoon eerst oefenen in de deuropening of tegen een muurtje oid en dan voorzichtig tijdens rijden. Het is gewoon veel doen en dan kom je er achter dat je onderweg niet zoveel uit- en inklikt
En heel eerlijk ik denk dat iedereen in het begin wel eens gevallen is, het hoort er een beetje bij

Misschien is het niet helemaal duidelijk, maar doorgaans hoef je de zadelpen niet in te korten, maar kan je hem gewoon lager afstellen.Maardiweb schreef op maandag 21 juli 2025 @ 05:22:
Hmm ik merk uit de reacties dat 't niet heel gangbaar is om een zadelpen in te korten?
Of kan hij nu niet laag genoeg door de Di2 accu?
Inkorten is zeker niet gebruikelijk (op een paar exotische uitzonderingen na)Maardiweb schreef op maandag 21 juli 2025 @ 05:22:
[...]
@martijn k. grensgeval denk ik. Volgens de maattabel van Scott moet 't goed kunnen.
De maattabel van Scott gaat ook zeker niet uit van voetjes aan de grond, maar een bikefit waarbij je comfortabel kracht kan leveren en niet je knieën verrot trapt
(Begin er niet aan... Als het om de klik pedalen gaat, monteer een paar flats zoals hierboven ook aangegeven)
Als je valt omdat je niet snel genoeg uit kan klikken maakt het toch niet uit hoe hoog je zadel staat?Maardiweb schreef op maandag 21 juli 2025 @ 05:22:
[ Voor 17% gewijzigd door Sissors op 21-07-2025 08:06 ]
Een vraag, wat je kan herkennen aan het vraagteken achter de zin, stel je omdat iets je niet duidelijk is.Webgnome schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:14:
@Sissors is er nog een andere definitie mogelijk van 'voeten aan de grond' dan die je zelf gegeven hebt?
Natuurlijk zijn er alternatieven, zoals bovenstaande ook schrijft dat je met je tenen bij de grond komt. Ik zit ook op dat niveau, volgens mij net niet met tenen aan beide kanten op de grond, misschien ook net wel. Maar als andere hier stellen dat dat betekend dat je zadel veel te laag staat, dan hebben die mensen of hun zadel heel veel hoger staan dan ik, of ze gebruiken dus niet die definitie van voeten aan de grond.
En ik kan zeker weten mijn zadel laag genoeg zetten op mijn fiets dat ik aan beide kanten met tenen goed op de grond kan staan.
Ik kan ook makkelijk met mijn tenen aan de grond, maat 46 schoenmaat helpt ook wel mee..Sissors schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:30:
[...]
Een vraag, wat je kan herkennen aan het vraagteken achter de zin, stel je omdat iets je niet duidelijk is.
Natuurlijk zijn er alternatieven, zoals bovenstaande ook schrijft dat je met je tenen bij de grond komt. Ik zit ook op dat niveau, volgens mij net niet met tenen aan beide kanten op de grond, misschien ook net wel. Maar als andere hier stellen dat dat betekend dat je zadel veel te laag staat, dan hebben die mensen of hun zadel heel veel hoger staan dan ik, of ze gebruiken dus niet die definitie van voeten aan de grond.
En ik kan zeker weten mijn zadel laag genoeg zetten op mijn fiets dat ik aan beide kanten met tenen goed op de grond kan staan.
Ik denk dat het vooral te maken heeft met je lichaams/been lengte of het makkelijk of moeilijk is om bij de grond te komen. Hoe kleiner je bent (kortere beenmaat) hoe kleiner de fiets, maar de afstand grond tot Bottom Bracket is bij nagenoeg alle fietsmaten hetzelfde (zal hooguit enkele millimeters verschillen).
Voor een klein persoon met korte benen heb je dus in verhouding een grotere afstand te overbruggen dan iemand met hele lange benen..
Ik heb door mijn voeten ook het probleem dat ik soms met mijn voeten tegen het voorwiel aanzit wanneer ik het stuur draai (hele korte scherpe bochtjes).. Sommige mensen schreeuwen dan gelijk dat mijn fiets te klein is, maar dat is niet zo, ik heb gewoon te grote voeten.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Enkele maanden geleden in contact gekomen met een Belgische kennis welke direct uit Taiwan importeert. Nog steeds wel een beetje sceptisch maar na het zien van foto's en video's vanuit hem met betrekking tot de kwaliteit toch gekozen om de gok te wagen en een frame te importeren. Het zijn 1:1 replica's. Verkoper houdt je goed op de hoogte en deelt detail foto's en video's van het frame.
Ik heb gekozen voor een S-Works Tarmac SL8 inclusief een setje nieuwe Roval carbon velgen. Enige wat niet juist was waren de decals op de velgen. Had met zwart besteld i.p.v. wit. Ze hebben weinig voorraad en maken na rond komen koop pas het product. Ik verwacht dat ze eind deze week het pakketje verzenden en het binnen 2 á 3 weken binnen te hebben. Als jullie interesse hebben kan ik er wel een leuke build bericht van maken.
:strip_exif()/f/image/j7wMJQS5ulcDuG9w3hrCOxKH.jpg?f=fotoalbum_large)
Als er overigens iemand interesse heeft in een super goed onderhouden Isaac Element, hij staat nog te koop op Marktplaats https://link.marktplaats.nl/m2289134002.
[ Voor 8% gewijzigd door tinusterror op 21-07-2025 09:44 ]
Ik heb nu drie trainingsmomenten in de week. Te weten:
Maandagavond als de kids op bed liggen.
Woensdagavond om de week mee met de gele rijders (70km veluwe) & zelf buiten of zwift.
Zondagochtend na het ontbijt als vrouwlief de kids meeneemt naar de sportschool.
Dus wat specifieker naar aanleiding van jullie aanvullingen:
Trainen voor criteriums of omlopen in de 5de klasse. Daarbij is de vraag hoe ik aan kan pakken dat ik meer inhoud krijg op intervallen en “aanzetcapaciteit” behoud gedurende een pittige inspanning van ongeveer een uur.
Er wordt geopperd om te kijken naar een vereniging (RETO Arnhem) maar dat komt hier thuis planningstechnisch niet uit. Die hebben hun rondjes consequent op momenten dat ik niet kan.
Als je nu al 36 kmu gemiddeld solo kunt rijden voor de lengte van zo'n 5e klasse race zou ik me niet echt zorgen maken over hoe je moet trainen. Denk dat je gewoon lekker aan races mee moet gaan doen om juist dat te trainen. Zowel qua versnellen als qua positioneren, bochtentechniek etc.stevens20 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:44:
Thnx. Ik begrijp dat ik nog niet compleet ben in mijn uitleg. Wat mij bij mijzelf opvalt is dat ik best een behoorlijk tempo kan fietsen (36gemiddeld alleen) maar dat ik dan niet meer kan versnellen, dat voelt dan traag en stroperig aan. Ik wil daar wel op trainen. En de wedstrijden zijn omlopen en criteriums in de 5de klasse. Waar ik precies aan mee ga doen weet ik niet, de kalender van volgend seizoen is er nog niet.
Woensdagavond om de week mee met de gele rijders (70km veluwe) & zelf buiten of zwift.
Zondagochtend na het ontbijt als vrouwlief de kids meeneemt naar de sportschool.
Trainen voor criteriums of omlopen in de 5de klasse. Daarbij is de vraag hoe ik aan kan pakken dat ik meer inhoud krijg op intervallen en “aanzetcapaciteit” behoud gedurende een pittige inspanning van ongeveer een uur.
Er wordt geopperd om te kijken naar een vereniging (RETO Arnhem) maar dat komt hier thuis planningstechnisch niet uit. Die hebben hun rondjes consequent op momenten dat ik niet kan.
Ga zo door dus
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Herkenbaar probleem, ik mis zelf ook die explosieve kracht om vanuit die snelheden nog even een schepje erbovenop te doen..stevens20 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:44:
Thnx. Ik begrijp dat ik nog niet compleet ben in mijn uitleg. Wat mij bij mijzelf opvalt is dat ik best een behoorlijk tempo kan fietsen (36gemiddeld alleen) maar dat ik dan niet meer kan versnellen, dat voelt dan traag en stroperig aan. Ik wil daar wel op trainen. En de wedstrijden zijn omlopen en criteriums in de 5de klasse. Waar ik precies aan mee ga doen weet ik niet, de kalender van volgend seizoen is er nog niet.
Uit gesprekjes met medefietsers is het vooral interval training in hogere zones oefenen..
Denk dus aan sprint intervallen van 20 seconden op maximaal vermogen (+500W).
En dan het liefst vanuit momenten waarin je dus al hard fietst (90-95% van je FTP) en dit enkele keren herhalen..
Na een sprint ook gelijk weer op 90-95% van je FTP gaan zitten ipv helemaal terug te vallen op Z2 of lager..
Als je dan 3-4 sprints doet in een half uur dan ga je wel vooruitgang merken..
De trainingen zijn dus wel relatief kort (10-15 minuten infietsen, 30-40 minuten op hoog tempo met 4-5 max sprints) en dan 10-20 minuten uitfietsen..
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Ik weet niet of je een powermeter hebt.. maar als ik een rondje met 36 solo wil rijden moet ik:stevens20 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:44:
- Of een perfect rondje uitstippelen (zonder stoplichten, afslagen,...)
- of 280 watt gemiddeld trappen bij een rondje van een uur
Ofwel.. 36 solo is best hard, het is niet heel gek dat je dan niet veel over hebt om te versnellen.
Maar het is allemaal niet zo ingewikkeld. De basis heb je al. Nu vooral niet te vaak rondjes met 36 rijden, maar vo2max intervallen. Voor een criterium moet je o.a. heel vaak hard kunnen aanzetten
Een nep-Louis Vuitton tasje op wielen. Niet best, die Chinese copy cats.tinusterror schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:42:
..
Enkele maanden geleden in contact gekomen met een Belgische kennis welke direct uit Taiwan importeert. Nog steeds wel een beetje sceptisch maar na het zien van foto's en video's vanuit hem met betrekking tot de kwaliteit toch gekozen om de gok te wagen en een frame te importeren. Het zijn 1:1 replica's. Verkoper houdt je goed op de hoogte en deelt detail foto's en video's van het frame.
Nieuwe fiets zelf bouwen altijd goed.tinusterror schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:42:
Het zijn 1:1 replica's. Verkoper houdt je goed op de hoogte en deelt detail foto's en video's van het frame.
Maar ik ben persoonlijk geen voorstander van replica's. Juridisch gezien mag dit eigenlijk ook niet, omdat het frame nu pretendeert een door Specialized gemaakte SL8 te zijn en daarmee inbreuk maakt op de eigendomsrechten van de merkvoering van Specialized.
Ik snap dat je het zelf niet zo bedoelt en dat jouw doel ook niet is om straks deze fiets aan een onwetend iemand als een 'echte' SL8 te gaan verkopen, dus niet persoonlijk bedoeld.
Desalniettemin zou ik of de Specialized bestikkering eraf halen, zodat het duidelijk een replica is, of de foto's voor mezelf houden
Hoe je traint volgt op wat de wedstrijd van je vraagt. In dit geval is je duurvermogen dus al heel goed (grote motorrrrrr), maar mis je dus de explosieve (anaerobe) kracht.stevens20 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:44:
De ervaring leert dat dit voor grote motoren vaak lastig te verbeteren is
Kortom; verwachtingsmanagement.
Wat ik zou doen als ik dit serieus zou aanpakken:
1) beginnen met krachttraining in het off-season. Eerst 1x per week om het lichaam te laten wennen, dan 2x per week om echt stappen te maken en terug naar 1x per week in het seizoen, tot geen krachttraining tijdens peak season
1a) welke krachttraining doe je dan: 5x5, hoog gewicht, hoge intensiteit. Oefeningen alles met losse stang met schijven, geen machines. Squat, deadlift en box step ups of single leg lunges met gewicht.
2) Tijdens de krachttraining periode gewoon je normale (rustige) training blijven doen, wel af en toe intervallen (ritje met de club?) maar niet te gek
3) zodra je naar 1x p/w krachttraining gaat, ga je de training specifiek maken voor je wedstrijd doel. Dat betektn in jouw geval veel korte explosieve intervallen. Voorbeelden: 3x 13 30/15's met daartussen 15m Z2. Of 10x 30s max sprint met 6 min Z2 tussen de max sprints. Low torque acceleraties: met 50 RPM max acceleratie in zware versnelling etc.
1x tot 2x per week zo'n sessie (naast je duurrit), met goede deload weken na 3 weken intensieve training.
Stuur maar een PM als je wat verder op weg geholpen wilt worden
Bij de modellen die ik goed ken kan ik altijd ook nog wel wat verschillen zien in de details (hoe de buishoeken zijn afgewerkt bijvoorbeeld) en toch ook wel de lettertypen soms. Maatje van mij heeft een chinese tarmac sl7 bijvoorbeeld en ik kan zo wat dingen aanwijzen als ik zou willen (naast dat er bij hem S-Works op de onderbuis pronkt en bij mij slechts “Specialized).
Sommige technische dingen zijn ook anders, zoals de spoed van de steekas, die is bij hem afwijkend zodat hij geen steekassen van specialized kan gebruiken (of de gangbare 3rd party zoals tailfin).
En tegenwoordig komt China ook met goede interessante eigen frames. Al snappen ze nog steeds niet dat ze iemand ook moeten betalen om een fatsoenlijke naam te bedenken en fatsoenlijke marketing. Hieronder twee voorbeelden van écht goede fietsen, maar die ik niet zou kopen vanwege de cringe namen en teksten.
Gaaf aero design, maar 'Quick Pro' als merknaam... ehe. Model heet ER:ONE, z'n allround broertje 'AR:ONE'. In ieder geval consistent...

En dan dit. Laat ChatGPT geen quotes bedenken die op je frame geprint moeten worden. Merk is 'Evolve', model is Cima. So far so good (is ook echt een goed frame qua specs, bijna even licht als een SL8 en in de wind tunnel in de UK even snel getest), maar dan gaat het mis, de quotes:
'Nature chooses the fittest to survive' pontificaal op de onderbuis.

Verder wel een mooie fiets:

Wie doet het dan wel goed - IMO - in China. SEKA. Heeft ook een distributeur in Groningen voor de EU (vader van Tibor del Grosso
Simpele designs:'

Met binnenkort ook een kekke Aero gravel fiets:

Link white paper: https://www.sekabikes.com...n_20250424_compressed.pdf
Aero testing uit Silverstone windtunnel:
/f/image/KVNcwTWTFQH4XbwVzP6HPilH.png?f=fotoalbum_large)
Koopt Hollandsche waar! De vraag is alleen: waar? Ander voorbeeld: de Fairphone wordt ook in China in elkaar geschroefd. Mijn Gilbertson is "Nederlands", maar bestaat uit onderdelen uit Azië (reken Shimano ook ff daartoe)
De twee grotere merken die in Europa echt carbon frames (laten) maken zijn volgens mij Open (in Portugal) en 3T (in Italië, maar ik dacht niet alle frames?).Frenz64 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:52:
Tja, kwestie van tijd dat ook qua frames (en fietsen) de Chinezen qua performance de westerse merken voorbij streven. Kijk naar automotive, daar is het al een tijdje zover.
Koopt Hollandsche waar! De vraag is alleen: waar? Ander voorbeeld: de Fairphone wordt ook in China in elkaar geschroefd. Mijn Gilbertson is "Nederlands", maar bestaat uit onderdelen uit Azië (reken Shimano ook ff daartoe)
En dan zie je gelijk wat dat doet met de prijs... een nieuw Open Upper frame kost 4500 en 3T frames zijn ook niet goedkoop. Logisch ook met de produtiekosten in Europa...
Astana rijdt er al op in de tourFrenz64 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:52:
Tja, kwestie van tijd dat ook qua frames (en fietsen) de Chinezen qua performance de westerse merken voorbij streven. Kijk naar automotive, daar is het al een tijdje zover.
https://www.wielerflits.b...an-xds-astana-bij-elkaar/
[ Voor 19% gewijzigd door Stevie-P op 21-07-2025 11:03 ]
Zelfs op een normale stadsfiets moet je niet met beide voeten plat op de grond willen kunnen staan. Dan staat je zadel te laag, zo simpel is het. Als je vrouw bang is, dan monteer je platte pedalen en gaat ze daarmee fietsen. Hoelaag je zadel ook staat met klikpedalen: als je niet op tijd uit klikt val je sowieso welMaardiweb schreef op maandag 21 juli 2025 @ 05:22:
[...]
Kan prima hoor met voeten plat op de grond, super relax met m'n boodschappenfiets, lekker stevig als er weer 2 volle tassen in de fietstas zitten. Dan wil je niet op je tenen balanceren.Shadow_Agent schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:10:
[...]
Zelfs op een normale stadsfiets moet je niet met beide voeten plat op de grond willen kunnen staan. Dan staat je zadel te laag, zo simpel is het. Als je vrouw bang is, dan monteer je platte pedalen en gaat ze daarmee fietsen. Hoelaag je zadel ook staat met klikpedalen: als je niet op tijd uit klikt val je sowieso wel
blup
Ik snap dat mensen hem als cringe kunnen zien, maar ik vind hem wel grappig op een racefiets.Requiem19 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:43:
En dan dit. Laat ChatGPT geen quotes bedenken die op je frame geprint moeten worden. Merk is 'Evolve', model is Cima. So far so good (is ook echt een goed frame qua specs, bijna even licht als een SL8 en in de wind tunnel in de UK even snel getest), maar dan gaat het mis, de quotes:
[Afbeelding]
Vind ik ook prima, maar biedt dan een sticker setje aan zodat mensen deze tekst op het frame kunnen zetten, of weglaten.Sissors schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:32:
[...]
Ik snap dat mensen hem als cringe kunnen zien, maar ik vind hem wel grappig op een racefiets.
Dit merk wordt van dichtbij gevolgd door veel mensen die in de hoek van zelfbouw frames uit China zitten, maar iedereen parkeert dit frame nog even vanwege de teksten erop. Daar ga je namelijk veel opmerkingen over krijgen als je met andere mensen rijdt
Herkenbaar.. ik heb zelf ook een Chinese fiets. een echte "Elves".Requiem19 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:38:
[...]
Vind ik ook prima, maar biedt dan een sticker setje aan zodat mensen deze tekst op het frame kunnen zetten, of weglaten.
Dit merk wordt van dichtbij gevolgd door veel mensen die in de hoek van zelfbouw frames uit China zitten, maar iedereen parkeert dit frame nog even vanwege de teksten erop. Daar ga je namelijk veel opmerkingen over krijgen als je met andere mensen rijdt.
Met zo'n merk vind ik het geen probleem om wat opmerkingen te krijgen.. Maar op een Quick pro, Winspace, of 1 van die andere aparte namen zou ik niet snel gaan fietsen.
Vanmorgen toevallig net foto's binnen gekregen van mijn 2de Elves bike, naast de Falath Evo, ga ik nu een gravelbike opbouwen
:strip_exif()/f/image/bMN2BiIeFnQn9cri88DBZw44.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y8KpjqrKEGlvbqBUOgqTjWwQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is mijn Falath Evo
:strip_exif()/f/image/6mh54M8ILBDHj6hqql4MtsW9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Flipmo op 21-07-2025 12:50 ]
Hygge maakt ook aardige frames lijkt me:

En zo zijn er nog wel een paar... Met wat geluk kan ik volgend jaar nog een nieuw projectje beginnen met een undisclosed aero frame
Ik dank dat dit wel het beste advies is voor @stevens20. Rijd nu zelf ook een tijdje criteriums (klasse3/2) en vind me zelf ook wel meer een diesel. Heb ook sinds ik fiets vooral getraind voor fondo's en lange ritten en nooit echt op explosiviteit. Ik train nu wel meer op korte efforts maar de echte explosiviteit is daardoor niet direct toegenomen. Wel het herstel van al die explosieve efforts.Requiem19 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:24:
[...]
Hoe je traint volgt op wat de wedstrijd van je vraagt. In dit geval is je duurvermogen dus al heel goed (grote motorrrrrr), maar mis je dus de explosieve (anaerobe) kracht.
De ervaring leert dat dit voor grote motoren vaak lastig te verbeteren is. Andersom gaat makkelijker. Een explosief iemand kan nog redelijk wat duur krijgen, maar een echte diesel kun je maar beperkt explosiever maken (iets met spiervezel types etc).
Kortom; verwachtingsmanagement.
Wat ik zou doen als ik dit serieus zou aanpakken:
1) beginnen met krachttraining in het off-season. Eerst 1x per week om het lichaam te laten wennen, dan 2x per week om echt stappen te maken en terug naar 1x per week in het seizoen, tot geen krachttraining tijdens peak season
1a) welke krachttraining doe je dan: 5x5, hoog gewicht, hoge intensiteit. Oefeningen alles met losse stang met schijven, geen machines. Squat, deadlift en box step ups of single leg lunges met gewicht.
2) Tijdens de krachttraining periode gewoon je normale (rustige) training blijven doen, wel af en toe intervallen (ritje met de club?) maar niet te gek
3) zodra je naar 1x p/w krachttraining gaat, ga je de training specifiek maken voor je wedstrijd doel. Dat betektn in jouw geval veel korte explosieve intervallen. Voorbeelden: 3x 13 30/15's met daartussen 15m Z2. Of 10x 30s max sprint met 6 min Z2 tussen de max sprints. Low torque acceleraties: met 50 RPM max acceleratie in zware versnelling etc.
1x tot 2x per week zo'n sessie (naast je duurrit), met goede deload weken na 3 weken intensieve training.
Stuur maar een PM als je wat verder op weg geholpen wilt worden.
Ik merk dat ik nog steeds te kort kom op echt acceleratie vermogen (dit jaar nog geen piek vermogen gezien met 4 cijfers). Vaak ontstaat er daardoor net een gaatje van een paar meter. Dat trekt ik dan wel weer recht door m'n uithoudingsvermogen, maar ik moet dan wel langer doortrekken dan iemand die door z'n explosiviteit wel direct op het wiel van z'n voorganger zit.
Dit is ook iets wat ik deze winter wil gaan aanpakken en van alles wat ik er over gelezen heb is er maar één oplossing. De sportschool in.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Hands down één van de mooiste kleurstellingen die ik in tijden gezien hebRequiem19 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:43:
Ik vind het leuker (en interessanter) om niet-copy-cats Chinese frames te bouwen en dan 'je eigen fiets' ervan te maken.
[Afbeelding]
Maar die tekst inderdaad zou voor mij een directe no-go zijn
Overigens bedankt, nu heb ik weer een nieuw punt op mijn ooit-to-do-lijstje en dat is zelf een fiets bouwen met zo'n frame
Paar jaar geleden zou ik dikke-doei gezegd hebben want broertje dood aan geklooi met kabels maar met Di2/AXS scheelt dat alweer aardig
Ik ben benieuwd hoeveel progressie je boekt in de gym. Want het is verdraaid moeilijk als je echt een diesel bent om hier grote stappen in te maken.Phydomir schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:31:
[...]
Ik dank dat dit wel het beste advies is voor @stevens20. Rijd nu zelf ook een tijdje criteriums (klasse3/2) en vind me zelf ook wel meer een diesel. Heb ook sinds ik fiets vooral getraind voor fondo's en lange ritten en nooit echt op explosiviteit. Ik train nu wel meer op korte efforts maar de echte explosiviteit is daardoor niet direct toegenomen. Wel het herstel van al die explosieve efforts.
Ik merk dat ik nog steeds te kort kom op echt acceleratie vermogen (dit jaar nog geen piek vermogen gezien met 4 cijfers). Vaak ontstaat er daardoor net een gaatje van een paar meter. Dat trekt ik dan wel weer recht door m'n uithoudingsvermogen, maar ik moet dan wel langer doortrekken dan iemand die door z'n explosiviteit wel direct op het wiel van z'n voorganger zit.
Dit is ook iets wat ik deze winter wil gaan aanpakken en van alles wat ik er over gelezen heb is er maar één oplossing. De sportschool in.
Persoonlijk ben ik het tegenovergestelde, relatief laag FTP en relatief hoge vermogens op de echt korte inspanningen. Zonder enige vorm van krachttraining vrij eenvoudig 1000+ waardes op 5 seconde sprints.
Dit jaar wel in de winter in de gym gezet, en zag geen mega verbeteringen op dat vlak. Ter referentie: in 2 maanden opgebouwd naar 5x5 85kg back squat en 5x5 100kg deadlift. In de tijd dat ik nog niet fietste en alleen Crossfit deed was het niet eens gek veel sterker, 5x5 100kg backsquat en 5x5 130kg deadlift.
Toen was ik ook nog wel iets sterker op de korte inspanningen, maar kwam het ftp niet boven de 200w uit bij 75kg oid
Met bepaalde cadeautjes van je ouders heb je pech of geluk...
Iets met 'Nature chooses the fittest to survive'.Requiem19 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:38:
[...]
[...]
TIME !Requiem19 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:56:
[...]
De twee grotere merken die in Europa echt carbon frames (laten) maken zijn volgens mij Open (in Portugal) en 3T (in Italië, maar ik dacht niet alle frames?).
En dan zie je gelijk wat dat doet met de prijs... een nieuw Open Upper frame kost 4500 en 3T frames zijn ook niet goedkoop. Logisch ook met de produtiekosten in Europa...
Ik denk dat we even aan @stevens20 en @Phydomir moeten vragen of dit ook geldt voor de wedstrijden waarin zij rijden.guapper schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:47:
[...]
Iets met 'Nature chooses the fittest to survive'.
Niet alles draait om snel fietsen.
Of dat het daar meer gaat om 'Nature chooses if a rider crashes you out or not'.
Ik ben daar zelf ook wel benieuwd naar. Heb misschien nog wel het "geluk" dat ik nog nooit iets van krachttraining heb gedaan. Dus er moeten echt nog wel wat n00b gains te halen zijn. Nu piek ik in wedstrijden zo'n beetje rond de 850w qua aanzet en m'n echte piek vermogen ligt ergens rond de 1000w. Als ik daar 100 tot 150w bovenop zou kunnen krijgen dan zou ik daar al heel blij mee zijn. Dat moet wel haalbaar zijn. Ik heb niet de verwachting dat FTP daardoor ook maar iets zal stijgen (nu zo'n 310w @76kg).Requiem19 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:38:
[...]
Ik ben benieuwd hoeveel progressie je boekt in de gym. Want het is verdraaid moeilijk als je echt een diesel bent om hier grote stappen in te maken.
Persoonlijk ben ik het tegenovergestelde, relatief laag FTP en relatief hoge vermogens op de echt korte inspanningen. Zonder enige vorm van krachttraining vrij eenvoudig 1000+ waardes op 5 seconde sprints.
Dit jaar wel in de winter in de gym gezet, en zag geen mega verbeteringen op dat vlak. Ter referentie: in 2 maanden opgebouwd naar 5x5 85kg back squat en 5x5 100kg deadlift. In de tijd dat ik nog niet fietste en alleen Crossfit deed was het niet eens gek veel sterker, 5x5 100kg backsquat en 5x5 130kg deadlift.
Toen was ik ook nog wel iets sterker op de korte inspanningen, maar kwam het ftp niet boven de 200w uit bij 75kg oid.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
90% oid komt uit Xiamen in China. Maar er is wel een verschil tussen in Europa / VS je fiets ontwerpen, testen en de massa productie te outsourcen naar een partij in Xiamen, of dat je de telefoon pakt, wat grote fabrieken in Xiamen belt om te vragen welke mooie frames ze op de plank hebt liggen en deze in bulk besteld die je vervolgens fancy beschilderd met een eigen logo erop ergens anders.Maarten_E schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:22:
Tsja, Sensa als Nederlands merk haalt zijn frames evengoed uit China. Is het dan wel Nederlands?
Dan heb je daar ook weer de variatie in dat sommige Westerse merken een exclusiviteits contract afspreken, zodat het in China bedachte én gemaakte frame alleen aan hen verkocht mag worden. Dat kost alleen natuurlijk veel extra geld. Kleinere fietsmerken doen dat niet en kopen gewoon een 'open mould' frame, dat je dan dus vaak ook weer bij andere merken terugziet, of die je zelf direct kunt kopen in China.
Er zijn maar weinig echte westerse merken die een productielijn hebben. Afaik is Specialized daar een uitzondering op, die echt een dedicated eigen fabriek in China hebben.
Ik dacht dat Sensa iig geen open mould doet, maar wellicht weet iemand anders daar meer van...
Wie bedenkt zo'n stomme naam voor een frame, zeker een of ander chinees merk ?
YEAR, MONTH hadden ze ook kunnen doen...
DDMMYYDDX schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:40:
[...]
of voor de Amerikanen
MMDDYY
If it aint fixed, it's broken.
Ja dit inderdaad. Dus hij kan gewoon niet lager omdat die accu een deel van de ruimte in het frame inneemt.ElPaco schreef op maandag 21 juli 2025 @ 07:08:
[...]
Misschien is het niet helemaal duidelijk, maar doorgaans hoef je de zadelpen niet in te korten, maar kan je hem gewoon lager afstellen.
Of kan hij nu niet laag genoeg door de Di2 accu?
Er valt wel iets te winnen, maar je basis spiervezeltype is niet echt te veranderen. Kwestie van trainen, trainen en trainen. Mevrouw Roozzz is een stuk meer een natuurlijke diesel dan ik, maar heeft tegenwoordig een aardige punch van heel veel zwift racen (en krachttraining). Zij piekt nu zeker 150-200w hoger dan een jaar of twee terug, met een soortgelijke fitheid. Uiteindelijk wordt je beter in wat je traint. Het kost wel serieus tijd om te ontwikkelen, dus met alleen een beetje krachttraining in de winter ben je er waarschijnlijk nog niet.Phydomir schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:07:
[...]
Ik ben daar zelf ook wel benieuwd naar. Heb misschien nog wel het "geluk" dat ik nog nooit iets van krachttraining heb gedaan. Dus er moeten echt nog wel wat n00b gains te halen zijn. Nu piek ik in wedstrijden zo'n beetje rond de 850w qua aanzet en m'n echte piek vermogen ligt ergens rond de 1000w. Als ik daar 100 tot 150w bovenop zou kunnen krijgen dan zou ik daar al heel blij mee zijn. Dat moet wel haalbaar zijn. Ik heb niet de verwachting dat FTP daardoor ook maar iets zal stijgen (nu zo'n 310w @76kg).
Ik fiets veel minder, mijn ftp is lager en mijn duurvermogen is bij lange na niet zo goed. Maar ik ben véél explosiever. Denk pieken in de 1200 en 1000+ voor 15sec, met 65kg en ftp 240). Bij alles dat langer duurt dan 30sec ben ik het haasje
If you can see, look. If you can look, observe
indrukkende cijfers haha. Toen ik 110kg woog kon ik nog 1100 watt trappen. met 20kg minder blijft t nu vaker hangen rond 900-950
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Niet de beste foto maar hier heb je een beeldShadow_Agent schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:19:
Ben wel benieuwd naar een foto van die fiets met het zadel in de laagst mogelijke positie
:strip_exif()/f/image/9GqondB3YocUxlq1NR5kiGD4.jpg?f=fotoalbum_large)
Jupdfbt schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:31:
1200 + en 1000+ voor 15 sec? met 65kg?
indrukkende cijfers haha. Toen ik 110kg woog kon ik nog 1100 watt trappen. met 20kg minder blijft t nu vaker hangen rond 900-950
- Piek 1200+
- 15 sec 1000+
Ik moet wel weer een stuk meer gaan fietsen om de repeatability omhoog te krijgen. Deze snelle vezels zijn top voor een grote krachtsinspanning, maar moeten wel bijkomen. Dat is de trade off. Om dat te verbeteren moet ik juist trainen. Dus in een crit ofzo lig ik er momenteel zo af
Gewoon een beetje mazzel gehad met de genen loterij...
[ Voor 32% gewijzigd door Roozzz op 21-07-2025 16:08 ]
Het is niet zó gek. Iets verduidelijkt hierboven.KW25 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:46:
1200watt voor 15 seconden, en meer dan 1000watt tot 30 seconden bij 65kg is vrij indrukwekkend idd. Dan kan je makkelijk mee met criteriums.
Ik neem aan dat hier een sarcasme emoticon bij hoort.DDX schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:40:
[...]
Exlusieve contracten voor een land/regio zijn inderdaad ook gangbaar. Voorbeeld hiervan is APEX uit Zaltbommel. Hun frame(s) is(zijn) van Workswell.Requiem19 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:30:
[...]
90% oid komt uit Xiamen in China. Maar er is wel een verschil tussen in Europa / VS je fiets ontwerpen, testen en de massa productie te outsourcen naar een partij in Xiamen, of dat je de telefoon pakt, wat grote fabrieken in Xiamen belt om te vragen welke mooie frames ze op de plank hebt liggen en deze in bulk besteld die je vervolgens fancy beschilderd met een eigen logo erop ergens anders.
Dan heb je daar ook weer de variatie in dat sommige Westerse merken een exclusiviteits contract afspreken, zodat het in China bedachte én gemaakte frame alleen aan hen verkocht mag worden. Dat kost alleen natuurlijk veel extra geld. Kleinere fietsmerken doen dat niet en kopen gewoon een 'open mould' frame, dat je dan dus vaak ook weer bij andere merken terugziet, of die je zelf direct kunt kopen in China.
Er zijn maar weinig echte westerse merken die een productielijn hebben. Afaik is Specialized daar een uitzondering op, die echt een dedicated eigen fabriek in China hebben.
Ik dacht dat Sensa iig geen open mould doet, maar wellicht weet iemand anders daar meer van...
Niets mis mee, prima frames. Naam geeft ook vertrouwen, ze zullen goed werken.
Volgens mij moet de zadelpen nog vééél lager gezet kunnen worden, de DI2 batterij in die zadelpen kan ook nog zakken tot aan het bracket, dus . . . . waarom dus de zadelpen inkorten is mij een raadsel.Maardiweb schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:47:
[...]
Niet de beste foto maar hier heb je een beeld
[Afbeelding]
Maar wel eens met bovenstaande commentaar, eigenlijk is het de verkeerde oplossing voor het probleem. Ik heb echter zelf ook een eigenwijze vrouw met nogal specifieke eisen voor haar zithouding op de fiets dus ik begrijp het dilemma.
Als dan toch de zaag erin gaat, zorg wel dat dit minimaal is zodat je altijd nog omhoog kan, de minimum insertion die op je pen staat klopt dan uiteraard ook niet meer dus daarmee ga je rekening moeten houden…
Wel echt een gave fiets, goede dmask heeft je vrouw!
[ Voor 20% gewijzigd door Kluus op 21-07-2025 21:13 ]
Je laatste punt is van toepassing. Gemiddeld vermogen was 270W (gemiddelde HS 168). Zolang ik onder de 175bpm blijf zit ik goed, daarboven ga ik "het rode" in. Vandaag een rondje Z2 (60km: 183W & 130bpm gemiddeld)Prulleman schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:58:
[...]
Ik weet niet of je een powermeter hebt.. maar als ik een rondje met 36 solo wil rijden moet ik:
- Of een perfect rondje uitstippelen (zonder stoplichten, afslagen,...)
- of 280 watt gemiddeld trappen bij een rondje van een uur
Ofwel.. 36 solo is best hard, het is niet heel gek dat je dan niet veel over hebt om te versnellen.
Maar het is allemaal niet zo ingewikkeld. De basis heb je al. Nu vooral niet te vaak rondjes met 36 rijden, maar vo2max intervallen. Voor een criterium moet je o.a. heel vaak hard kunnen aanzetten
Wat ik nu, ook naar aanleiding van jullie tips heb gevonden.
Gemixed trainen, maar zeker wel intervallen met sprintjes & Z2.
Met de sprintjes en intervallen trainen van piekvermogen (is nu 1sec = 1435W, maar dat geloof ik niet. want 2sec = 1200W, 5 sec = 1117W, 10 seconde = 988W alles bij 90kg)
In mijn hoofd ziet dat er als volgt uit:
Maandag: Interval training van 1 tot 1,5 uur (gericht op VO2Max)
Woensdag: Gele rijders in de groep (ook intervallen wanneer er geklommen gaat worden op de Veluwe), Geen Gele Rijders dan kan ik de hele avond zelf trainen (buiten of Zwift)
Zondag: Duurrit van 2 tot 3 uur.
Verder doe ik dagelijks core-oefeningen met soms aanvulling van extra buikspieren en Mensendieck maar dat doe ik al en verandert niet. @Requiem19 , jij zou hier nog kracht voor de benen aan toevoegen?
Ik zit dan een beetje met de zondag en maandag direct na elkaar.
Bloedserieus natuurlijkElGreco schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:19:
[...]
Ik neem aan dat hier een sarcasme emoticon bij hoort.
Ik zou overigens daarnaast ook plekken als Papendal (dinsdag), Eemland Amersfoort (donderdag/zaterdag) of Nedereindse berg (Utrecht) aanraden. Niveau is wisselend en prima om kennis te maken.
Referentie: heb wat criteriums gereden en kwam geregeld op de genoemde banen. Met 68kg en een piekvermogen van 900w en 250FTP + matige bochten kon ik me vaak prima redden.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Basso maakt ook zelf zn frames. Ms niet direct een 'groter merk' maar wel redelijk bekend.Requiem19 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:56:
[...]
De twee grotere merken die in Europa echt carbon frames (laten) maken zijn volgens mij Open (in Portugal) en 3T (in Italië, maar ik dacht niet alle frames?).
Hij wil.
De pijn(inclusief kras op de ziel) door tegen 1 km/u om te vallen weegt niet op tegen de kwaaltjes die je opbouwt door een te lage zadelstand. (Kniepijn, heupproblemen, rugpijn..) Zoals eerder gezegd, als ze niet los kan klikken kan ze ook omvallen met die lage zadelstand..Maardiweb schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:00:
Ik zou aan bovenstaande fietsen geen kracht toevoegen, dan wordt het teveel. Zeker als je voor het eerst begint met kracht.stevens20 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:20:
[...]
Je laatste punt is van toepassing. Gemiddeld vermogen was 270W (gemiddelde HS 168). Zolang ik onder de 175bpm blijf zit ik goed, daarboven ga ik "het rode" in. Vandaag een rondje Z2 (60km: 183W & 130bpm gemiddeld)
Wat ik nu, ook naar aanleiding van jullie tips heb gevonden.
Gemixed trainen, maar zeker wel intervallen met sprintjes & Z2.
Met de sprintjes en intervallen trainen van piekvermogen (is nu 1sec = 1435W, maar dat geloof ik niet. want 2sec = 1200W, 5 sec = 1117W, 10 seconde = 988W alles bij 90kg)
In mijn hoofd ziet dat er als volgt uit:
Maandag: Interval training van 1 tot 1,5 uur (gericht op VO2Max)
Woensdag: Gele rijders in de groep (ook intervallen wanneer er geklommen gaat worden op de Veluwe), Geen Gele Rijders dan kan ik de hele avond zelf trainen (buiten of Zwift)
Zondag: Duurrit van 2 tot 3 uur.
Verder doe ik dagelijks core-oefeningen met soms aanvulling van extra buikspieren en Mensendieck maar dat doe ik al en verandert niet. @Requiem19 , jij zou hier nog kracht voor de benen aan toevoegen?
Ik zit dan een beetje met de zondag en maandag direct na elkaar.
Als je écht explosiviteit wilt winnen is krachttraining de sleutel. Nu ga je vooral beter worden op V02 max efforts (wat ook fijn is voor je doel 😉).
Verder is gewoon eerst eens wedstrijden fietsen ookneen uitstekend idee. Don’t overthink it, enjoy it.
Als jij solo 36 kunt rijden, kun je ook klasse 3 rijden. Maar koersen is iets heel anders dan hard rijden. Je zult moeten leren het peloton aan te voelen, je bepaalt niet zelf je inspanning, dat doet het veld voor je. Je moet leren vechten voor je positie, je moet erop leren vertrouwen dat iedereen niet remt in de bocht, omdat je je snelheid vast moet houden.stevens20 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 00:00:
En voor de meeste mensen is het daarom in het begin enorm zwaar. En sommigen, zoals ik, leren het nooit echt goed en blijven dan met power alles oplopen tot de benen leeg zijn.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
[ Voor 182% gewijzigd door Gynnad op 22-07-2025 09:17 . Reden: Verkeerde topic ]
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Dat is ook waarom ik de 5de klasse met begeleiding wel zie zitten. Eerste stuk gewoon leren en comfortabel in de groep rijden. Daarna pas koersen als je daar zin in hebt en anders niet (gewoon in het peloton blijven). Ik wil gewoon op de bank kunnen ploffen als de kids op bed liggen.StevenK schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 07:55:
[...]
Als jij solo 36 kunt rijden, kun je ook klasse 3 rijden. Maar koersen is iets heel anders dan hard rijden. Je zult moeten leren het peloton aan te voelen, je bepaalt niet zelf je inspanning, dat doet het veld voor je. Je moet leren vechten voor je positie, je moet erop leren vertrouwen dat iedereen niet remt in de bocht, omdat je je snelheid vast moet houden.
En voor de meeste mensen is het daarom in het begin enorm zwaar. En sommigen, zoals ik, leren het nooit echt goed en blijven dan met power alles oplopen tot de benen leeg zijn.
Mijzelf kennende vrees ik dat ik achter jou aan ga.. niet al te explosief en altijd een gaatje dicht moeten rijden. Ik heb nog een jaar om dat te voorkomen.
Nu al meerijden wordt denk ik lastig omdat ik nog geen lid ben van een vereniging en geen licentie heb. Binnenkort maar eens aanmelden voor een proefles bij RETO in Arnhem.
De beste manier is om eerst eens een trainingswedstrijd te proberen.stevens20 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:10:
[...]
Dat is ook waarom ik de 5de klasse met begeleiding wel zie zitten. Eerste stuk gewoon leren en comfortabel in de groep rijden. Daarna pas koersen als je daar zin in hebt en anders niet (gewoon in het peloton blijven). Ik wil gewoon op de bank kunnen ploffen als de kids op bed liggen.
Mijzelf kennende vrees ik dat ik achter jou aan ga.. niet al te explosief en altijd een gaatje dicht moeten rijden. Ik heb nog een jaar om dat te voorkomen.
Nu al meerijden wordt denk ik lastig omdat ik nog geen lid ben van een vereniging en geen licentie heb. Binnenkort maar eens aanmelden voor een proefles bij RETO in Arnhem.
6 augustus begint de najaarscompetitie in Tiel. Daar kun je op klasse 4/5 niveau instromen, maar ik denk dat je daar bij B ook goed mee kunt rijden.
Voordeel op dat parcours is dat er geen haakse bochten zijn zoals in een criterium.
WV Eemland organiseert op ik meen 6 september een speciale opstartwedstrijd voor klasse 4/5.
De trainingsritten van Reto op Papendal, daar wordt een stuk harder gereden.
PS: WV Ede is een leuke club in dezelfde regio😇😇
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Het evenement was groots opgezet en goed georganiseerd. Langs het parcours stonden enkele verzorgingsposten waar je je bidon kon bijvullen of een bekertje kon pakken. In totaal deden er zo’n 11.000 mensen mee in verschillende disciplines, wat zorgde voor een indrukwekkende en massale start. Het duurde even voordat iedereen op gang kwam, maar daarna lekker kunnen fietsen.
:strip_exif()/f/image/e70hlEipdkaYL4EYBCNlNdEq.jpg?f=fotoalbum_large)
De eerste kilometers gingen over het GP-circuit, met halverwege een doorsteek. Langs de baan stonden overal tenten, caravans en toeschouwers die iedereen enthousiast aanmoedigden. De sfeer was geweldig, echt bijzonder om hier onderdeel van uit te maken.
Daarna volgde de Nordschleife, waar ik vroeger vaak met de auto heb gereden. Die baankennis kwam nu goed van pas. In de afdalingen kon ik veel mensen inhalen. Mijn topsnelheid was 92 km/u in de afdaling tot Fuchsröhre – echt vet! Heuvelop even wachten op mijn vriendin, die pas voor de vierde keer op een racefiets zat en voor de derde keer met SPD-pedalen reed! Respect dat ze dit aandurfde!
Bij de klim van Breidscheid naar Hohe Acht kwam de groep weer dichter bij elkaar. De echte klasbakken vlogen naar boven, maar het merendeel reed zo’n 7 à 8 km/u. Zelf zat ik daar een beetje tussenin. De klim was pittig: 295 hoogtemeters met een gemiddeld stijgingspercentage van 5,9% en uitschieters tot 16%. Bovenop stond een DJ-booth en een verzorgingspunt. Absoluut nodig na een klim in 27 graden en volle zon.
:strip_exif()/f/image/A1uJoWodjLB4z7WQTUYLlARY.jpg?f=fotoalbum_large)
De tweede ronde heb ik alleen gereden en kon mijn vriendin even bijkomen. De derde en laatste ronde reden we weer samen. Volgens Strava totaal 74 km en 1.550 hoogtemeters (1680m volgens de organisatie zelf).
Het was een geweldig evenement en zeker voor herhaling vatbaar. Extra leuk om dit samen met mijn vriendin te doen. Voor mij waren de afdalingen absoluut het hoogtepunt; T13 naar Hatzenbach, het stuk van Schwedenkreuz naar Fuchsröhre, en de afdaling van Metzgesfeld naar Wehseifen. Echt te gaaf om volle bak naar beneden de razen!
Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?
Dit! Je wordt vooral beter door het te doen. Renners die het er makkelijk doen zien uitzien, hebben vaak jarenlange ervaring en zijn ook allemaal begonnen met gelost worden.Requiem19 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 07:02:
[...]
Verder is gewoon eerst eens wedstrijden fietsen ookneen uitstekend idee. Don’t overthink it, enjoy it.
Verder moet je altijd onthouden: eerste 10 minuten/kwartier gaat enorm hard, daarna zakt het in. Dus het is in het begin met je vingers tussen de deur en daarna is iedereen aan het herstellen daarvan. Laatste 10 minuten gaat het weer kneitherhard en zou ik in het begin lekker laten zijn voor wat het is. Uitrijden is bij trainingskoersen geen doel, lekker fietsen en leren is dat wel (denk ik dan).
Zou verder zeker Eemland aanraden inderdaad. Prima parcours met niet al te moeilijke bochten opzich. Went snel en overzichtelijk parcours. Ik ben daar bijvoorbeeld nooit gelost/gedubbeld, terwijl ik funklasse criteriums tot dusver altijd ben gedubbeld. Niveau en moeilijkheid van het parcours zijn ook wel compleet anders. Goede funklasse-renners rijden nu allemaal cat3, dus nieuwe systeem lijkt te werken in dat opzicht.
En Peleton Ede heeft een mooi overzichtelijk rondje dat prima geschikt is voor grote brommers ja
edit: @Gisae Heel vet! De 24-uurs aflossing staat toch nog eens op de bucketlist. En respect voor je vriendin. Niet direct de meest aangename afdaling gezien de snelheden om kennis te maken met fietsen
[ Voor 7% gewijzigd door Stufferdt op 22-07-2025 11:16 ]
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic