Prulleman schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:53:
[...]
Zijn die zoveel beter dan een optische sensor in een (high end) Garmin horloge?
Met een fenix 6 heb ik namelijk de volgende problemen:
- trage reactie op wisselingen (duurt ~20 seconden voor de hartslag bijtrekt naar de waarde van een borstband ) prima voor een Z2 ritje, maar niet voor 1 minuut vo2max blokken.
- soms blijft de hartslag gewoon hangen op 100-120, terwijl dit 140-150 moet zijn
- bij lage temp werkt het slechter
- op de MTB werkt het slechter (teveel beweging), hoewel dit wellicht wordt veroorzaakt door de relatief zware kast van een fenix.
ik gebruik het eigenlijk alleen als ik mijn band ben vergeten

De sensoren worden steeds beter en niet elke fabrikant gebruikt een correcte array setup.
Ik had een Coros Vertix 2, dat is echt wel high-end (of iig de marketing

).
Na verschillende problemen met de schermen, uiteindelijk een Vertix 2s gekregen, grootste veranderingen waren het scherm (mijn issue) en de HR sensor.
Die HR sensor is nu zeker zo goed als mijn borst band, maar daar kwam ik achteraf pas achter...
Heb tussentijds nog de 2 Garmin modellen getest van mini-me en m'n vriendin, maar die waren slechter dan de Coros data, en niet waterdicht, dus meer dan korte testen durfde ik niet.
Maar ook qua banden heb je daar verschillende gradaties in, de Wahoo Ticker en Cube band waren hier erg snel stuk.
De Coospo borstband is erg goed, maar vreet CR2032 cellen, maar prijs prestatie is goed!
Voor de prijs van een Ticker kan ik jaren vooruit met een Coospo en Action CR batterijen.
Heb als backup een Coospo optische band en die komt overeen met het nieuwe horloge en de borst band.
Maar de techniek achter de oplossingen zegt dat een borst band de betere is, dus ik houd het bij een borst band.
Wat wel een voordeel is met deze, is de mogelijkheid om deze via USB te laden.
Mijn vriendin gebruikt deze nu aangezien haar Garmin zo enorm afwijkt in data, zelfs statisch binnen.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets