Gewoon die fiets kopen potverdrie. Moet je voor je nieuwe fiets 2 maanden pindakaas eten? Zo ja, ga vooral doorspeuren. Als je er niks voor hoeft te laten, lekker bij Mantel halen en fietsen met je donder!
Giant, dat is toch het formaat van de persoon die er op rondfietst?twodigits schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:56:
[...]
Giant spreekt mij niet zo aan (vast onterecht,' is een gevoel, kan je niet uitleggen' vrij naar Hans Teeuwen)
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
bwernsen schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:44:
Gewoon die fiets kopen potverdrie. Moet je voor je nieuwe fiets 2 maanden pindakaas eten? Zo ja, ga vooral doorspeuren. Als je er niks voor hoeft te laten, lekker bij Mantel halen en fietsen met je donder!
Nou, het is meer dat ik zoveel mogelijk fietsen wil proberen zodat ik de ware kan vinden
Als het niet Trekt, dan zou ik het zeker niet doen....mvds schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:48:
[...]
![]()
Nou, het is meer dat ik zoveel mogelijk fietsen wil proberen zodat ik de ware kan vindenEn ik denk niet dat die Trek dat is, waar ik hem ook koop
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Dat klopt maar dan kom je weer terug bij het begin, slechts bij bepaalde situaties zal mips of aanverwant iets wezenlijks aan de val kunnen breken. Bij een ernstig ongeval zal mips hooguit de impact iets verminderen. Als de impact loodrecht is en de klap(=vertraging) dus maximaal, is er geen draaiing en doet mips niks.Kluus schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:36:
@Mistraller dat snap ik ook wel maar de nasleep van een hersenschudding heeft toch niets te maken met of een hersenschudding in de eerste plaats voorkomen kan worden door mips en aanverwante systemen?
Laat ik het zo stellen, ik voel mij niet minder veilig met mijn niet-mips helm. Maar 99,9% minder veilig zonder helm
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Indien je bedoelde het koppelen met je DI2: nee, dit gaat helaas niet bij de Edge Explore 2. Toevallig vorige week uitgezocht omdat ik dacht dat het toch soms wel eens handig zou zijn dit te koppelen.mvds schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:08:
[...]
Dat is hele nuttige infoIk heb een Garmin Edge Explore 2, die is ook te koppelen (dat jij weet)?
Op deze pagina staat een lijst met compatibele Garmin computers.
Dat bedoelde ik idd, en lekker dan!danoontjeh schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:02:
[...]
Indien je bedoelde het koppelen met je DI2: nee, dit gaat helaas niet bij de Edge Explore 2. Toevallig vorige week uitgezocht omdat ik dacht dat het toch soms wel eens handig zou zijn dit te koppelen.
Op deze pagina staat een lijst met compatibele Garmin computers.
De RS versie is ten opzichte van de concurrentie nog steeds een stukje beter qua lekbestendigheid. De Pirelli's zijn ook relatief zwaar (300g voor een 28mm band, terwijl veel concurrenten eerder rond de 275g-290g zitten).blitzkrieg schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:10:
[...]
Volgens mij waren de P Zero TLR wel de RS versie. Precies om die reden ben ik voor de niet-RS versie gegaan. Dan maar iets minder snel, maar een keer minder lek rijden. 2 weken terug in de Vogezen nog een stuk gravel meegepakt op een bosbouwweg, gaven geen krimp.![]()
De GP5K AS heb ik op mijn andere fiets. Die zijn helemaal bombproof qua lekrijden. In ongeveer 10K met tubeless nog nooit lek gehad. Wel een aantal redelijke sneeën tot aan de lekprotectie. Maar die rollen lang zo fijn niet als de gewone GP5K of de P-Zero's. Maar dat maakt me niet uit, dat is beter dan in de winter ergens bij onder 0 in de druilregen een lekke band.
Zie ook BRR's puncture test data:
:strip_exif()/f/image/0UssVBpqINbmdoe6qb5O9ltL.png?f=user_large)
Tread puncture protection bij de RS is hetzelfde als bij de non-RS, maar het loopvlak is ws iets dunner (en daarmee sneller). Daar lever je dus iets op in bij de RS, maar ten opzichte van de andere banden in deze categorie is het nog steeds een van de betere banden qua lekbestendigheid.
In ieder geval beter dan een GP5K
@Requiem19 @blitzkrieg als het over mijn berichten gaat, inderdaad de RS. De race (nog) geen problemen gehad.
Ik ben op zoek naar een ketting slijtage meter voor een Sram AXS 2x12 ketting. Die van Sram zelf is 30-40 euro, wat ik enigszins overdreven vindt. De CC-4 van Parktool is overal uitverkocht. Zijn er nog andere opties?
Hier hebben ze hem nog:crimby schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:19:
Ik ben op zoek naar een ketting slijtage meter voor een Sram AXS 2x12 ketting. Die van Sram zelf is 30-40 euro, wat ik enigszins overdreven vindt. De CC-4 van Parktool is overal uitverkocht. Zijn er nog andere opties?
https://www.bike-componen...hJtLbiMHOR2xoCCZUQAvD_BwE
[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 19-05-2025 19:28 ]
Waarom ik die niet tegenkwam geen idee… maar €22 is ook prijzig voor zo’n plaatje.Kluus schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:25:
[...]
Hier hebben ze hem nog:
https://www.bike-componen...hJtLbiMHOR2xoCCZUQAvD_BwE
Kwam ook nog de Unior 1644/6 tegen. Slecht op voorraad (niet deze week) en geen idee wat het verschil is met 1644/4 die zo nu en dan op voorraad is. Soms op shady webshops.
Deze zou er geschikt voor zijn: https://www.futurumshop.n...less-kettingchecker.phtmlcrimby schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:19:
Ja daarna stop je er gewoon een binnenbandje in en ben je van het gezeur afmhr-zip schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:44:
Dus dit komt alleen voor bij eerste keer tubeless maken.
Ik was op m’n Giant lichter dan nu dus herken het nietblitzkrieg schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:46:
[...]
Giant, dat is toch het formaat van de persoon die er op rondfietst?
@mvds En dan ben je er uit en heeft de fiets een levertijd

Mijn beperkte (n=2) ervaring met lokale dealers is dat daar qua onderhandeling juist meer mogelijk is dan grote zaken. Juist omdat ze geen enorm apparaat hebben wat bekostigd hoeft te worden en geen onbeperkt ruimte en voorraad kost geld.
Aah het was even zoeken, maar in de Q&A werd het bevestigd. Thanks, meteen besteld!Stevie-P schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:16:
[...]
Deze zou er geschikt voor zijn: https://www.futurumshop.n...less-kettingchecker.phtml
Zoals eerder gezegd, ik heb heel veel problemen gehad met eerst gen 3 en dan gen 4 (in garantie nieuw model gekregen). Zelfs met de laatste versie van de zadelklem bleef de zadel nu en dan een paar mm inzakken. Daarmee, nooit meer isospeed voor mij maar het kan perfect dat anderen er minder last van hebben. Het internet staat echter vol met lotgenoten dus tja.. het stootte mij vooral voor de borst dat ze er initieel niets aan gedaan hadden bij gen 4, de lokale FM snapte er ook geen snars van. Per toeval rij ik sinds kort op een Defy Advanced SL.. zeer tevreden van!mvds schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:23:
[...]
Haha, de lokale Mantel biedt die fiets aan voor die prijs omdat ze hem anders niet kwijtraken (woorden van de verkoper daar). Ze hebben er een aantal nog op voorraad (alleen in blauw helaas) en er is vrijwel geen interesse in die fiets.
Ik snap het ook wel, inderdaad, het is een zeer comfortabele fiets, maar de afmontage is vrij karig voor dat geld.
Als ik daarnaast de vele problemen hoor rond de problemen met dat IsoSpeed systeem (die misschien wel minder/opgelost zijn bij de gen 4) ben ik er toch een beetje huiverig voor. Zeker vanwege mijn gewicht.
Schuldig!blitzkrieg schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:46:
[...]
Giant, dat is toch het formaat van de persoon die er op rondfietst?
Een tijd terug bij de zoektocht naar mijn nieuwe fiets zei ik dat ik “iets meer aero en sneller” wou en werd ik net niet gevierendeeld dat je met een nieuwe fiets niet (veel) sneller zou rijden. Nou, ik heb de fiets nu drie weken en mijn kruissnelheid in Z2 ligt 1 a 2 km/h hoger. Ik merk dit met name met tegenwind waar ik echt wel veel vlotter bol. Ook in mijn groepsritjes peddel ik nu veel vlotter mee. En ik heb dan nog redelijk wat spacers, waar pas in juni iets aan gedaan wordt. Nu heb ik min of meer dezelfde zithouding dan bij mijn Domane. Dit weekend met licht gemiezer nog eens met het oude ros gereden(want Defy = mooiweerfiets) en daar werd het helemaal duidelijk, alsof ik op een loden fiets stapte
. Mijn FTP is nog min of meer hetzelfde dan een maand terug, dus daar kan het ook niet aan liggen. De fiets is natuurlijk wel ongeveer 3kg lichter (ik weeg nog hetzelfde
) Genoeg gelul, ik heb voor jullie tweakers ook natuurlijk wat cijfertjes. Ik rij nl. vaak dezelfde saaaaie route, bijna helemaal autovrij, om mijn Join trainingen af te pingelen. Ik rij hem in 2 richtingen, deze is als er (noord)-oosten wind staat en rij ik tegen de klok in. Zo ben ik van W naar O en aan de rechterstrook van Z naar N relatief beschut door begroeiing en heb ik wind in de rug van O naar W.
:strip_exif()/f/image/zu6jqtxOu0UULDhpC5Tmif6b.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zie je een heel aantal vergelijkbare fietsritten op datzelfde parcours. Sinds 1 mei heb ik de nieuwe fiets.
:strip_exif()/f/image/zeWNFXbE5s6G71mLY4aszMRY.jpg?f=fotoalbum_large)
De training vandaag was gewoon rustig in duurzone. met 68 “vergelijkbare poging” ook rustig afgehaspeld.
Normalized power was 228W.
:strip_exif()/f/image/UpP3dudtmOmhIoz9v7HaEWJS.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de training van 1 april, met een hogere VP en toch wel pittige tempoblokken. Ondanks de hogere inspanning rij ik daar gemiddeld 2km/u minder snel met een hoger NP van 250W. Ook bij de andere ritten zit ik meestal gemiddeld rond de 31.
:strip_exif()/f/image/b9HDP93eq4werzSMD5451T4S.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn de windgegevens op 1 april (rond 19 begonnen)
:strip_exif()/f/image/FMRIQwwTjHxo1WMiWztBvXGR.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn de gegevens van vandaag, toch een pak minder rugwind gehad.
:strip_exif()/f/image/lRgbLryspzjqHg6XTkqXCxnT.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is allemaal natuurlijk niet 1 op 1 te vergelijken maar met een mindere inspanning/rugwind/NP rij ik wel sneller en dat belichaamt volledig het gevoel wat ik op de fiets heb. /nerdmodus off
:strip_exif()/f/image/zu6jqtxOu0UULDhpC5Tmif6b.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zie je een heel aantal vergelijkbare fietsritten op datzelfde parcours. Sinds 1 mei heb ik de nieuwe fiets.
:strip_exif()/f/image/zeWNFXbE5s6G71mLY4aszMRY.jpg?f=fotoalbum_large)
De training vandaag was gewoon rustig in duurzone. met 68 “vergelijkbare poging” ook rustig afgehaspeld.
Normalized power was 228W.
:strip_exif()/f/image/UpP3dudtmOmhIoz9v7HaEWJS.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de training van 1 april, met een hogere VP en toch wel pittige tempoblokken. Ondanks de hogere inspanning rij ik daar gemiddeld 2km/u minder snel met een hoger NP van 250W. Ook bij de andere ritten zit ik meestal gemiddeld rond de 31.
:strip_exif()/f/image/b9HDP93eq4werzSMD5451T4S.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn de windgegevens op 1 april (rond 19 begonnen)
:strip_exif()/f/image/FMRIQwwTjHxo1WMiWztBvXGR.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn de gegevens van vandaag, toch een pak minder rugwind gehad.
:strip_exif()/f/image/lRgbLryspzjqHg6XTkqXCxnT.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is allemaal natuurlijk niet 1 op 1 te vergelijken maar met een mindere inspanning/rugwind/NP rij ik wel sneller en dat belichaamt volledig het gevoel wat ik op de fiets heb. /nerdmodus off
@Cloclo100 heb je de vorige fiets ook nog staan? Dan op een dagje eens goed om en om testen op hetzelfde rondje met dezelfde vermogensmeter
.
Alle ritten voor 19 mei zijn met die fietsRequiem19 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:50:
@Cloclo100 heb je de vorige fiets ook nog staan? Dan op een dagje eens goed om en om testen op hetzelfde rondje met dezelfde vermogensmeter.
Ja dat bleek uit je verhaal. Maar mócht je nu ‘echt’ willen weten wat het verschil is, zou het interessant zijn om een deel van het rondje back to back te testen met nieuwe fiets vs oude fiets (en dan ababab bijv). Ben oprecht benieuwd wat er dan uitkomt.Cloclo100 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:01:
[...]
Alle ritten voor 19 mei zijn met die fiets.
Sneller issie sowieso, maar hoeveel? 🤓
Aaah zo :)! Moest ik deze week nog tijd hebben dan zal ik eens experimenteren!Requiem19 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:16:
[...]
Ja dat bleek uit je verhaal. Maar mócht je nu ‘echt’ willen weten wat het verschil is, zou het interessant zijn om een deel van het rondje back to back te testen met nieuwe fiets vs oude fiets (en dan ababab bijv). Ben oprecht benieuwd wat er dan uitkomt.
Sneller issie sowieso, maar hoeveel? 🤓
Een gedachte experiment: stel je koopt een fiets met een klein ondersteuningsmotortje waardoor je gemiddelde snelheid met 2km/u omhoog gaat. Ben je dan ook zo blij met / trots op de snelheidswinst of neigt dat naar vals spelen?
Hij wil.
Jij mag niet meer meedoenklaaas schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:42:
Een gedachte experiment: stel je koopt een fiets met een klein ondersteuningsmotortje waardoor je gemiddelde snelheid met 2km/u omhoog gaat. Ben je dan ook zo blij met / trots op de snelheidswinst of neigt dat naar vals spelen?

Sowieso, iedereen loopt hier te nerden met brr en hitte training en snelpakken en weet ik wat. En als iemand dan zegt dat hij met zijn nieuwe fiets wat sneller is gaan we zo doen?klaaas schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:42:
Ik merk ook wel snelheids verschil tussen mijn racer en gravelbike (die in mijn geval ook meer endurance geo heeft en minder aerodynamisch is) op wegbanden en dat zit hem niet alleen in het gemiddelde (dat is eigenlijk nog het minst belangrijk). Dat niet iedereen dat iets boeit prima toch? Maar waarom dan wel zo bezig zijn met brr?

[ Voor 36% gewijzigd door Kluus op 20-05-2025 07:22 ]
Mijn geweten zou alleen gesust zijn als het volgens de officiële regels mag, een goeie tijd fietsen op een klim met een te lichte fiets zou ik ook niet trots op zijn.klaaas schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:42:
Vroeger toen ik nog aan hardlopen deed kon ik ook carbon schoenen kopen waarvan de zolen te dik waren volgens de regels, hoewel er niemand op amateur niveau op gaat controleren heb ik toch gewoon de schoenen gekocht die wel mogen volgens de officiële regels.
Ik ben echt extreem lui. Daarom wil ik heel graag minder hard trappen dan m’n vrienden, maar wel even snel rijden. Maar wel trappen natuurlijk. Niet Cancellar’en. Dan ben je gewoon een lul als je dat stiekem doet.
Kleine dingetjes vinden waardoor je minder hard hoeft te trappen geeft mij heel veel lol, vind ik echt briljant om in te duiken en dan mee te experimenteren. Ook al is m’n FTP geen 450 watt en ook al zal ik nooit een wedstrijd winnen.
Iedereen haalt iets uit het fietsen wat hij leuk vindt en voor mij maakt het niet uit wat dat is voor iemand.
Klein voorbeeldje: was met een vriendin en vriend in Spanje. Deze dame fietst knallend hard (FTP 4.5 w/kg), maar geeft niets om materiaal. Had wegbanden mee, maar was te lui om gravelbanden te wisselen. Fietste Els Angels op in 28:30 ofzo. Ik op basis van BRR data voor haar uitrekenen hoeveel sneller ik verwacht dat ze zou zijn op haar GP5K AS tov Terreno Dry 45mm: 1:36.
Geloofde ze natuurlijk niet: ‘zal wel meevallen, testjes kloppen nooit’.
Zij dag later weer die berg op. Zelfde wattage ong (2 watt verschil): 1:45 sneller. 6e tijd van de vrouwen dit jaar op de populairste klim in Girona. Nog voor profs als Femke Markus.
Materiaal maakt echt uit. Veel fietsers doen er denigrerend over. Is het jaloezie, of onbegrip? 😉.
Kleine dingetjes vinden waardoor je minder hard hoeft te trappen geeft mij heel veel lol, vind ik echt briljant om in te duiken en dan mee te experimenteren. Ook al is m’n FTP geen 450 watt en ook al zal ik nooit een wedstrijd winnen.
Iedereen haalt iets uit het fietsen wat hij leuk vindt en voor mij maakt het niet uit wat dat is voor iemand.
Klein voorbeeldje: was met een vriendin en vriend in Spanje. Deze dame fietst knallend hard (FTP 4.5 w/kg), maar geeft niets om materiaal. Had wegbanden mee, maar was te lui om gravelbanden te wisselen. Fietste Els Angels op in 28:30 ofzo. Ik op basis van BRR data voor haar uitrekenen hoeveel sneller ik verwacht dat ze zou zijn op haar GP5K AS tov Terreno Dry 45mm: 1:36.
Zij dag later weer die berg op. Zelfde wattage ong (2 watt verschil): 1:45 sneller. 6e tijd van de vrouwen dit jaar op de populairste klim in Girona. Nog voor profs als Femke Markus.
Materiaal maakt echt uit. Veel fietsers doen er denigrerend over. Is het jaloezie, of onbegrip? 😉.
Materiaal maakt wel zeker verschil, in dit geval maak je het verschil tussen tractorbanden en snelle wegbanden goed duidelijk.. (als we toch even mogen denigrerenRequiem19 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 07:30:
Ik ben echt extreem lui. Daarom wil ik heel graag minder hard trappen dan m’n vrienden, maar wel even snel rijden. Maar wel trappen natuurlijk. Niet Cancellar’en. Dan ben je gewoon een lul als je dat stiekem doet.
Data liegt inderdaad niet, maar gelukkig is de mens niet een machine met een standaard output, een goede dag of slechte dag kan ook veel invloed hebben op prestaties.. Daarnaast heb je natuurlijk nog strategisch rijden ipv elke etappe winnen.
Toen ik 2 jaar geleden van een alu endurance fiets naar mijn Tarmac overstapte merkte ik ook een groot verschil, ik fietste met hetzelfde vermogen ook 2km/u harder (gemiddeld) op hetzelfde rondje in vergelijkbare omstandigheden..
2 weken geleden overgestapt op tubeless en van 28 naar 30mm gegaan, ook weer een klein sprongetje qua snelheid, meer comfort, mogelijk minder rolweerstand, en ook misschien wat mentaals, en hop weer 3-4 tienden gewonnen op een standaard rondje..
Bij ons op de club heb je ook iemand die een sport maakt van zo min mogelijke inspanning zo hard mogelijk fietsen, hij is echt super efficient in groepsrijden en trapt gemiddeld 10-20% minder vermogen dan anderen in het groepje (zelfde soort personen qua bouw/gewicht).
[ Voor 5% gewijzigd door verstappen33 op 20-05-2025 08:21 ]
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Uiteindelijk komt het er op neer hoeveel waarde je aan cijfertjes hecht. Waarom is 32,6 km/h beter dan 30,9 als het veroorzaakt wordt door het materiaal?
Ik fiets (of sport in het algemeen) ook om te verbeteren, zelfs op mijn leeftijd. Maar mij gaat het om verbetering van mezelf, om uitdagingen aan te gaan, niet om het hoogst haalbare cijfertje te kunnen produceren.
En uiteindelijk is het allemaal relatief, ik ben aan het revalideren van een knieoperatie en ben al blij als ik over een paar maanden überhaupt weer op m'n racert mag klimmen, heck, ik begin met weer leren lopen.
Overigens is dit geen oordeel over materiaalfetisjisme, dat mag iedereen lekker zelf weten.
Ik fiets (of sport in het algemeen) ook om te verbeteren, zelfs op mijn leeftijd. Maar mij gaat het om verbetering van mezelf, om uitdagingen aan te gaan, niet om het hoogst haalbare cijfertje te kunnen produceren.
En uiteindelijk is het allemaal relatief, ik ben aan het revalideren van een knieoperatie en ben al blij als ik over een paar maanden überhaupt weer op m'n racert mag klimmen, heck, ik begin met weer leren lopen.
Overigens is dit geen oordeel over materiaalfetisjisme, dat mag iedereen lekker zelf weten.
Het gaat helemaal juist helemaal niet om die cijfertjes. Het gaat erom dat ik door vooraf een beetje te researchen en testen nog steeds een rondje rijdt van 30.9 met mn vaste vrienden of nieuwe vrienden of in een wedsrijd, maar dat ik dan (hopelijk) degene ben die het minst hard hoef te trappen.Frenz64 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:46:
Uiteindelijk komt het er op neer hoeveel waarde je aan cijfertjes hecht. Waarom is 32,6 km/h beter dan 30,9 als het veroorzaakt wordt door het materiaal?
Ik vind het leuk om iets slimmer (proberen) te doen dan anderen. Dat geldt voor fietsen, maar ook voor m’n werk (ik wil liever niet hard werken als het slim kan), of m’n gras maaien (hmm, hoe kan ik het zo organiseren dat het me zo min mogelijk tijd kost).
Je zult mij in ieder geval nooit blij zien als ik 0.5km/h harder een rondje fiets, dat boeit me echt nul.nul.nul.nul.een.nul.
Succes met je herstel, hopelijk fiets je snel weer rond..Frenz64 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:46:
Cijfertjes zijn inderdaad maar relatief, snelheid is heel erg afhankelijk van het weer, wind, terrein, en is dus lastig te meten of je beter wordt of niet..
z
Ik ben wel met getalletjes bezig zoals hartslag, vermogen, RPE, HRV, ik probeer hier wel mijn conditie mee te sturen, als ik merk dat mijn cijfertjes veranderen dan probeer ik dat wel te analyseren, ik zal mogelijk mijn training aanpassen als ik voor een bepaald doel ga. Afgelopen maanden flink aan het trainen geweest, paar flinke tegenslagen gehad qua stress en gezondheid, en dan ik het wel handig om dat ook terug te kunnen herleiden in getalletjes..
Verder meet ik mij niet aan anderen, iemand met een hoger of lager FTP boeit mij weinig, ik weet wat ik kan en wat ik evt moet doen om bepaalde dingen te verbeteren, en daar kunnen bepaalde metrics wel goed bij helpen.
Misschien ben ik een sadist
maar krijgen jullie geen mentale boost als je een ander "pijn" kan doen op de fietst? Lekker met een groepje samen fietsten en dan er mooi wat sprintjes en klimmetjes in doen, beetje dollen wie het snelste boven is / snelste bij een plaatsnaambordje.
En als ik zelf op m'n plek gezet word dan krijg ik wel weer een boost om meer te trainen
En als ik zelf op m'n plek gezet word dan krijg ik wel weer een boost om meer te trainen
Misschien goed om even te zeggen dat mijn gedachte experiment niet bedoeld was om materiaalfetisjisten, getallenneukers of nieuwe fietsenkopers te dissen. Ik vind de achterliggende psychologie gewoon erg interessant omdat ik bepaalde dingen ook bij mezelf herken. Ik ben b.v. erg geïnteresseerd in snelle gravelbanden (volgens sommigen hier op het obsessieve af) en ik heb vorig jaar een racefiets gekocht naast mijn gravelfiets die ik ook met een wegwielset gebruikte. Voornamelijk vanwege het verschil in gevoel, maar als die fiets dan ook daadwerkelijk sneller blijkt, dan is dat toch erg leuk.
Maar ik vraag me dan af: waar komt dat gevoel vandaan? En waarom zien we de ene verbetering wel als legitiem en een andere niet? De dame van @Requiem19 is wat dat betreft een mooi voorbeeld. We hebben 2 praktijksituaties van haar: in situatie 1 fietst ze naar boven met gravelbanden en rijdt ze een nette tijd, maar niet iets dat opvalt door een hoge klassering op een leaderboard. In situatie 2 fietst ze met exact hetzelfde vermogen omhoog, maar dit keer op racebanden en scoort ze een 6e tijd en is sneller dan Markus. Wauw! Ik voeg daar een 3e aan toe: ze fietst weer met gravelbanden en hetzelfde vermogen naar boven maar dit keer met een ieniemienie ondersteuningsmotortje (10-20Watt?) waardoor ze ook weer die 6e tijd haalt en sneller is dan Markus.
Ik denk dat bijna iedereen haar in situatie 2 zou kunnen complimenteren met de gereden tijd terwijl in situatie 3 bijna niemand dat zou doen. Toch?
Maar eigenlijk is dat gek, want ze heeft in alle drie de situaties exact dezelfde prestatie geleverd. Ik vind dat heel interessant. Waarom slaan we exact dezelfde prestatie hoger aan als deze resulteert in een snellere tijd? En waarom achten we de ene verbetering in materiaal wel legitiem en de andere niet? De snellere tijd suggereert een betere prestatie en zo lijken onze hersenen dat ook te registreren. Maar eigenlijk is er geen sprake van een betere prestatie. Het is dezelfde prestatie die, door bijkomende voordelen, in minder tijd wordt geleverd.
(Voor de goede orde: ik heb het hier over ons amateurs in een niet-competitie verband. In een competitie gelden regels en binnen die regels het verschil zoeken is onderdeel van het spel en kan het verschil zijn tussen winnen en verliezen.)
Maar ik vraag me dan af: waar komt dat gevoel vandaan? En waarom zien we de ene verbetering wel als legitiem en een andere niet? De dame van @Requiem19 is wat dat betreft een mooi voorbeeld. We hebben 2 praktijksituaties van haar: in situatie 1 fietst ze naar boven met gravelbanden en rijdt ze een nette tijd, maar niet iets dat opvalt door een hoge klassering op een leaderboard. In situatie 2 fietst ze met exact hetzelfde vermogen omhoog, maar dit keer op racebanden en scoort ze een 6e tijd en is sneller dan Markus. Wauw! Ik voeg daar een 3e aan toe: ze fietst weer met gravelbanden en hetzelfde vermogen naar boven maar dit keer met een ieniemienie ondersteuningsmotortje (10-20Watt?) waardoor ze ook weer die 6e tijd haalt en sneller is dan Markus.
Ik denk dat bijna iedereen haar in situatie 2 zou kunnen complimenteren met de gereden tijd terwijl in situatie 3 bijna niemand dat zou doen. Toch?
Maar eigenlijk is dat gek, want ze heeft in alle drie de situaties exact dezelfde prestatie geleverd. Ik vind dat heel interessant. Waarom slaan we exact dezelfde prestatie hoger aan als deze resulteert in een snellere tijd? En waarom achten we de ene verbetering in materiaal wel legitiem en de andere niet? De snellere tijd suggereert een betere prestatie en zo lijken onze hersenen dat ook te registreren. Maar eigenlijk is er geen sprake van een betere prestatie. Het is dezelfde prestatie die, door bijkomende voordelen, in minder tijd wordt geleverd.
(Voor de goede orde: ik heb het hier over ons amateurs in een niet-competitie verband. In een competitie gelden regels en binnen die regels het verschil zoeken is onderdeel van het spel en kan het verschil zijn tussen winnen en verliezen.)
Hij wil.
Ik zou dan serieus een speed pedelec overwegen.Requiem19 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:06:
[...]
Het gaat helemaal juist helemaal niet om die cijfertjes. Het gaat erom dat ik door vooraf een beetje te researchen en testen nog steeds een rondje rijdt van 30.9 met mn vaste vrienden of nieuwe vrienden of in een wedsrijd, maar dat ik dan (hopelijk) degene ben die het minst hard hoef te trappen.
Ik vind het leuk om iets slimmer (proberen) te doen dan anderen. Dat geldt voor fietsen, maar ook voor m’n werk (ik wil liever niet hard werken als het slim kan), of m’n gras maaien (hmm, hoe kan ik het zo organiseren dat het me zo min mogelijk tijd kost).
Je zult mij in ieder geval nooit blij zien als ik 0.5km/h harder een rondje fiets, dat boeit me echt nul.nul.nul.nul.een.nul.
Hij wil.
Zeker wel, dat is juist het leuke van groepjes rijden en elkaar een beetje pushen..Tinusvolkel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:21:
Misschien ben ik een sadistmaar krijgen jullie geen mentale boost als je een ander "pijn" kan doen op de fietst? Lekker met een groepje samen fietsten en dan er mooi wat sprintjes en klimmetjes in doen, beetje dollen wie het snelste boven is / snelste bij een plaatsnaambordje.
Maar als ik een uphill sprint verlies van iemand met een FTP die 50-60watt hoger is dan mij en ik zie mijn powerwaardes die voor mijn doen heel hoog zijn dan ben ik tevreden, ik weet gewoon dat ik die sprintjes nooit zal winnen van die personen.
Het geeft in zo'n setting vaak net wel dat extra setje om een tandje harder te gaan en over je limiet te gaan..
Als ik met de snelste groep mee ga dan weet ik gewoon zeker dat ik na 1,5-2 uur compleet leeg ben, als dat mijn doel was voor die avond dan vind ik dat totaal niet erg en haal ik er juist ook plezier uit.. Maar wil ik het rustig aan doen, bijvoorbeeld een Z2 ritje, dan weet ik dat ik gewoon alleen moet fietsen en mij niet moet laten leiden door een groep.
Dat werkt alleen als je talent hebtTinusvolkel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:21:
Misschien ben ik een sadistmaar krijgen jullie geen mentale boost als je een ander "pijn" kan doen op de fietst? Lekker met een groepje samen fietsten en dan er mooi wat sprintjes en klimmetjes in doen, beetje dollen wie het snelste boven is / snelste bij een plaatsnaambordje.
Talentloze mensen moeten het ergens anders van hebben. Sommige mensen fietsen een half jaar niet, doen een FTP test en hebben een FTP van 3.5 w/kg. Andere mensen fietsen een half jaar niet, doen een FTP test en hebben een FTP van 1.5 w/kg.
De ene gaat een beetje trainen en verbetert als een malle, de andere niet. De aanleg en het potentieel voor duursporten is echt waanzinnig genetisch bepaald. Vooral de juiste moeder kiezen schijnt te helpen, aangezien je mitochondriaal DNA 100% door de moeder wordt doorgegeven. Als je genetisch een lage mitochondriale dichtheid hebt in je spieren, heb je ook een lage V02 max. Die kun je een beetje opkrikken met trainen, maar iemand met een V02 max van 30 gaat nooit een V02 max van 70 krijgen.
Voor mensen die aanleg hebben om snel beter te worden is het vaak moeilijk voor te stellen dat een deel van de populatie niet zo snel beter wordt, of een veel lager plafond heeft.
Je ziet dan ook vaak dat de mensen die zo met het materiaal bezig zijn minder talent hebben volgens mij
Ik krijg een boost als ik mijn persoonlijke doelen kan halen zoals x km fietsen per jaar. Maar ik heb totaal niet de drang om mijn prestaties te vergelijken met een ander. Daarom scherm ik ook mijn Strava data af. Ik fiets 100% voor mijzelf, ik ga mijzelf niet afmatten door met anderen mee te fietsen die wat te bewijzen hebben. Ik vind het helemaal prima als anderen mij inhalen, meer Watt wegtrappen, dezelfde route x seconden sneller doen, ik zal er allemaal geen seconde slaap door verliezenTinusvolkel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:21:
Uphill sprintjes kan je prima winnen met een bescheiden FTPverstappen33 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:28:
[...]
Zeker wel, dat is juist het leuke van groepjes rijden en elkaar een beetje pushen..
Maar als ik een uphill sprint verlies van iemand met een FTP die 50-60watt hoger is dan mij en ik zie mijn powerwaardes die voor mijn doen heel hoog zijn dan ben ik tevreden, ik weet gewoon dat ik die sprintjes nooit zal winnen van die personen.
Oeh, vanmorgen belde de fietsenwinkel (niet Mantel
) om te zeggen dat de fiets (Giant Defy Advanced Pro) onderweg is naar de winkel voor mijn proefrit
Zin innnnn
Mwah dat verschilt, ik heb twee gasten met écht talent in mijn groepje (top 20 Marmotte). Een ervan rijd op een echt gare fiets, de ander koopt een nieuwe topmodel fiets zodra er een krasje op de chainstay zit. Materiaal is gewoon een hobby op zich.Requiem19 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:30:
[...]
…
Je ziet dan ook vaak dat de mensen die zo met het materiaal bezig zijn minder talent hebben volgens mij.
En beide zijn wel met marginal gains bezig maar bij de een richt zich dat meer op materiaal en de ander meer op zalfjes en bietensap
@Tinusvolkel ik ben ook gewoon een beetje gezond compititief ingesteld maar ook niet zo bezig met de cijfers en onderzoekjes en marginal gains.
NB: Ik vind het ook altijd wel irritant dat hier wordt gedaan alsof je dan "wat te bewijzen hebt" dat is niet zo, gewoon een beetje sparren met elkaar mag je best leuk vinden. Respecteer een beetje van elkaar dat je je plezier blijkbaar uit verschillende dingen haalt.
[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 20-05-2025 10:03 ]
Ik ben waarschijnlijk niet competitief omdat ik geen talent en geen aanleg heb
Competitief zijn is toch juist willen bewijzen dat je (ergens) beter (in) bent dan een ander?Kluus schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:59:
[...]
NB: Ik vind het ook altijd wel irritant dat hier wordt gedaan alsof je dan "wat te bewijzen hebt" dat is niet zo, gewoon een beetje sparren met elkaar mag je best leuk vinden. Respecteer een beetje van elkaar dat je je plezier blijkbaar uit verschillende dingen haalt.
Nouja ik vind dat in dit forum soms wel een negatieve bijklank hebben, voor mijn gevoel komt het ook niet voort drang om te bewijzen vind ik want de verhoudingen zijn vaak al wel duidelijk.mvds schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:05:
[...]
Competitief zijn is toch juist willen bewijzen dat je (ergens) beter (in) bent dan een ander?Maar dat is toch niet per definitie negatief?
Maar goed als jij het niet negatief bedoelde, noted, ik wide ook niet specifiek jou aanspreken hoor maar ook meer de toon die ik hier in het topic wel eens voel.
maar met code DESTICHTING5 krijg je wel 5% kortingFrenz64 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:13:
[...]
c) Er geen sprake is van een kickback fee of een andere schimmige deal
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Haha, ik reageerde met mijn uitspraak ook niet eens op jou hoor
Ik heb behoorlijk wat lichamelijke beperkingen waardoor het voor mij geen zin heeft om met competitief ingestelde mensen mee te fietsen, want daar pest ik alleen mijzelf mee. Ik MOET echt op mijn hartslag fietsen omdat ik anders het risico loop om van mijn fiets te vallen (letterlijk). En de ene keer wil dat zeggen dat ik een rondje op 20km/u fiets en de andere keer kan ik 25km/u volhouden. Verschilt per dag.
Maar ik ga ook niet verwachten dat iemand zich aanpast aan mij.
Maar ik ga ook niet verwachten dat iemand zich aanpast aan mij.
Oeh, die zal hier en daar pijn doen.Requiem19 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:30:
[...]
.....Je ziet dan ook vaak dat de mensen die zo met het materiaal bezig zijn minder talent hebben volgens mij.
Ik zie veelal een rasechte Mamil voor me, die weight weenie aspiraties heeft: "gramwise, pound foolish" als variatie op een mooie Engelse uitspraak
Iemand nog een tip: ik heb gisteren 90km gefietst, maar in de laatste kilometer keiharde kramp in mijn hamstring. Waardoor ik echt af moest stappen en gaan zitten. Reed zo rond de 240 watt, ftp ligt ergens rond 270. Had 2 biddons van 750ml, met suikers en tussendoor 2 gelletjes, banaan en wat snoep. Dus qua eten moet het wel oké zitten.
Kwestie van de te weinig drinken, tè hard mijn best gedaan of afstelling van de schoenplaatjes? Of een combinatie van alles?
Kwestie van de te weinig drinken, tè hard mijn best gedaan of afstelling van de schoenplaatjes? Of een combinatie van alles?
Tekort aan zout is een mogelijkheidtiswat schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:00:
Iemand nog een tip: ik heb gisteren 90km gefietst, maar in de laatste kilometer keiharde kramp in mijn hamstring. Waardoor ik echt af moest stappen en gaan zitten. Reed zo rond de 240 watt, ftp ligt ergens rond 270. Had 2 biddons van 750ml, met suikers en tussendoor 2 gelletjes, banaan en wat snoep. Dus qua eten moet het wel oké zitten.
.
[ Voor 99% gewijzigd door EkkeHH op 20-05-2025 11:05 ]
Bij mij is het altijd ijzertekort en ik neem dus altijd extra magnesium.
Ja maar het klopt dus niet, tenzij je Pogacar heet (en misschien zelfs dan op bepaalde vlakken) is er altijd wel iemand om je mee te vergelijken.Frenz64 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:35:
[...]
Oeh, die zal hier en daar pijn doen.
Ik zie veelal een rasechte Mamil voor me, die weight weenie aspiraties heeft: "gramwise, pound foolish" als variatie op een mooie Engelse uitspraak
Bij een zekere mate van talent krijg je uiteraard top materiaal gesponsort dus die hoeven zich daar inderdaad niet druk om te maken (of daar heb je dan anderen voor). Maar dan nog hoor ik best wel eens verhalen van eigenwijze renners die dan de creatieve truckendoos met stickers open moeten trekken om de sponsor tevreden te houden.
[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 20-05-2025 11:15 ]
Ah goede, dat gebruikte ik vroeger bij fitness inderdaad.jorrefunk schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:07:
Bij mij is het altijd ijzertekort en ik neem dus altijd extra magnesium.
Hm, daar had ik ook nog niet aan gedacht. Veel zweten natuurlijk tijdens de rit.
Ik vind het wel leuk of data te verzamelen / achteraf te analyseren maar ik ga er niet echt anders van fietsen.Kluus schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:59:
[...]
@Tinusvolkel ik ben ook gewoon een beetje gezond compititief ingesteld maar ook niet zo bezig met de cijfers en onderzoekjes en marginal gains.
En een beetje compititief lijkt mij sowieso geen verkeerde instelling, als je bij een voetbalwedstrijd begint met de instelling dat je verliest dan word het nooit iets, maar iedereen haalt op een andere manier plezier uit het fietsen en dat is ieder z'n goed recht.
Afgelopen zaterdag, de oudeholleweg beklommen waar een andere renner een stuk voor ons fietste, dus ik tegen iemand uit ons groepje "die kunnen we hebben" dus met een endorfine boost omhoog gefietst en hem mooi voor het einde ingehaald
En dan kijk je achteraf terug op strava en dan sta je 11613

Edit: in die rit van zaterdag had ik voor het eerst de 1000 hoogtemeter bariere verbroken

De voorgaande was een meter of 500. Merk wel als je veel op het gemakje fietst dat dat klimmen ook een stuk soepeler gaat.
[ Voor 8% gewijzigd door Tinusvolkel op 20-05-2025 11:18 ]
En dan ga je de top x bekijken en dan zie je cijfers die alleen te halen zijn met een auto/motorTinusvolkel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:14:
[...]
En dan kijk je achteraf terug op strava en dan sta je 11613
Gewicht van de fiets omgekeerd evenredig met dat van de berijder bedoel je.Frenz64 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:35:
[...]
Oeh, die zal hier en daar pijn doen.
Iedereen z'n hobby, zeker qua fietsspullen, dat moedig ik helemaal aan, komt er 2e hands nog eens wat leuks langs.
Qua training zou ik nog wel een grote slag kunnen maken, is nu lekker ongestructureerd. Maar gelukkig ben ik genetisch bevoordeeld met een grote motor, dus ook zonder structuur wil het redelijk bij mij.
Trainen is sowieso voor talentlozen.
5% korting op je muil waarschijnlijk.Nutterd schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:14:
[...]
maar met code DESTICHTING5 krijg je wel 5% korting
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WDl5RNSmW5vYXIevSmT39iqs.jpg?f=user_large)
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik heb dat zo vaak he. Bijvoorbeeld een slingerend gravel segment in de polder waar dan de top 10 allemaal 55+ km/h gemiddeld rijd. Dat ik denk van hoe kun je uberhaupt op je fiets blijven zitten, zo smal, twee bruggetjes onderweg een een segment van 1,5 km. Is haast fysiek ommogelijk om daar 60+ te fietsen zonder van je fiets te vallenmvds schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:15:
[...]
En dan ga je de top x bekijken en dan zie je cijfers die alleen te halen zijn met een auto/motor
Of van die segmenten die een toptijd hebben met windkracht 8 in de rug bijvoorbeeld.
HD4Life @ Full-HD
Ik denk dus ook dat ik bij gestructureerde training een stuk beter zou moeten kunnen, maar ik heb erg gewoon echt geen discipline voor.blitzkrieg schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:17:
[...]
Gewicht van de fiets omgekeerd evenredig met dat van de berijder bedoel je.![]()
Iedereen z'n hobby, zeker qua fietsspullen, dat moedig ik helemaal aan, komt er 2e hands nog eens wat leuks langs.
Qua training zou ik nog wel een grote slag kunnen maken, is nu lekker ongestructureerd. Maar gelukkig ben ik genetisch bevoordeeld met een grote motor, dus ook zonder structuur wil het redelijk bij mij.
Trainen is sowieso voor talentlozen.![]()

Als jij 3 of 4 keer per week fietst, ben je al veel gestructureerder bezig dan menigeen, dat vergeet je nu even voor het gemak ;-)tiswat schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:23:
[...]
Ik denk dus ook dat ik bij gestructureerde training een stuk beter zou moeten kunnen, maar ik heb erg gewoon echt geen discipline voor.Vind fietsen leuk en probeer het 3 a 4 keer per week te doen. En merk altijd rond deze maanden mei/juni dat ik er toch best wat watt op win. Alleen die 5 watt/kg voelt vaak nét te ver. Maar doe het ook maar voor mijn plezier.
Consistentie komt op de eerste plek.
Denk dat gestructureerd trainen voor de laatste 10% kan zorgen, denk dat je prima tot 90% van je kunnen kan komen door gewoon afwissend te trainen. woonwerk lekker op het gemakje, intervals in de groeps cq heuvelritjes. En zo af en toe een korter solo temporitje.
Dat eerste, ja misschien bij obscure segmentjes, meestal is het wel direct duidelijk als je de rit bekijkt dat het een gps fout is of met een voertuig (al is dat in de omschreven situatie alsnog knap natuurlijk), en dan kan je ze gewoon flaggen.Davidshadow13 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:21:
[...]
Ik heb dat zo vaak he. Bijvoorbeeld een slingerend gravel segment in de polder waar dan de top 10 allemaal 55+ km/h gemiddeld rijd. Dat ik denk van hoe kun je uberhaupt op je fiets blijven zitten, zo smal, twee bruggetjes onderweg een een segment van 1,5 km. Is haast fysiek ommogelijk om daar 60+ te fietsen zonder van je fiets te vallen![]()
Of van die segmenten die een toptijd hebben met windkracht 8 in de rug bijvoorbeeld.
De storm segmenten zijn vaak ook specifieke segmenten (lange vlakke brede wegen in een bepaalde richting met weinig beschutting) voor die segmenten vindd ik storm chasing persoonlijk wel legit want dat is de aart van dat segment.
Segmenten zoals de klimmetjes in het voorbeeld wat @Tinusvolkel worden ook wel tactisch aangepakt met een groepje aantrekken enzo, maar again, dat hoort een beetje bij het type segment (korte explosieve klimmetjes) en je krijgt zo ook een beetje lokale strijd tussen de snellere groepjes, ik vind dat nog wel geinig en ook wel eens aan mee gedaan.
[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 20-05-2025 11:41 ]
Frequentie is inderdaad het belangrijkste, maar meestal ligt het tussen de 40 en 60km. En op maandag dan iets langer omdat ik dan vrij ben. En ik rijd altijd solo, nooit meer anderen. Denk dat je qua snelheid van een groep nog wel wat profijt kunt hebben en er eventueel sterker van wordt? Gisteren was de 90km toch nog met 35 gemiddeld. En er zijn niet zoveel groepjes in de omgeving met die snelheid.Biohazzard21 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:29:
[...]
Als jij 3 of 4 keer per week fietst, ben je al veel gestructureerder bezig dan menigeen, dat vergeet je nu even voor het gemak ;-)
Consistentie komt op de eerste plek.
[ Voor 11% gewijzigd door tiswat op 20-05-2025 11:32 ]
Idd alle legale middelen zijn geoorlooft wat mij betreft.Kluus schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:31:
[...]
Dat eerste, ja misschien bij obscure segmentjes, meestal is het wel direct duidelijk als je de rit bekijkt dat het een gps fout is of met een voertuig (al is dat in de omschreven situatie alsnog knap natuurlijk), en dan kan je ze gewoon flaggen.Bekendere segmenten worden vaak wel streng "bewaakt" door de KOM houders dus daar zie je het eeeen stuk minder.
De storm segmenten zijn vaak ook specifieke segmenten (lange vlakke brede wegen in een bepaalde richting met weinig beschutting) voor die segmenten vindd ik storm chasing persoonlijk wel legit want dat is de aart van dat segment.
Segmenten zoals de klimmetjes in het voorbeeld wat @Tinusvolkel worden ook wel tactisch aangepakt met een groepje aantrekken enzo, maar again, dat hoort een beetje bij het type segment (korte explosieve klimmetjes) en je krijgt zo ook een beetje lokale strijd tussen de snellere groepjes, ik vind dat nog wel geinig en ook wel eens aan mee gedaan.
Bij het hardlopen had dat allemaal een stuk minder impact en ging het pakken voor kommetjes wel een stuk makkelijker ( heb er nog steeds een kleine 40
Haha leuk deze discussie over materiaal, snelheid, cijfertjes.Requiem19 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 07:30:
Ik word op zich ook blij als m'n gem. snelheid iets hoger ligt of m'n hartslag iets lager o.i.d. bij een rit. Maar alleen als dat uit mezelf komt. Al train/sport ik niet voor verbetering maar voor behoud.
Een paar km/u sneller is me geen duizenden euro's aan een fiets waard; het levert me niets op behalve dat ik met een hogere snelheid 'moet' fietsen, m'n routes een tiental km's langer moet maken, m'n banden sneller slijten. andere fietsers nóg vervelender/gevaarlijker worden etc. Die besteding levert me alleen maar nadelen op
Als ik m'n rondjes fiets en ik kom per ongeluk achter een andere fietser of groeupje terecht die even hard of net iets harder fietst, dan blijf ik daar bijv. ook geen seconde achter hangen. 'Leuk' zo'n groepje waardoor ik plots 36km/u ipv 32km/u fiets, maar geen reet meer hoef te doen. Dat geeft me echt nul,nul voldoening.
Irriteer me ook altijd aan die fietser die bij mij aanhaakt en me vervolgens het idee geeft dat ik niet hard genoeg ga voor m'n meneer dankzij z'n vrijloop die je op een km afstand nog hoort ratelen
De fietser die zegt "Ik haak even bij je aan", er nog wat voor moet werken om bij te blijven en wanneer onze wegen scheiden "Dankjewel" zegt, is helemaal prima.
Maar qua prestatieverbeteringen op de fiets is het zoals met alles:
- Wanneer je plots beseft dat je abs goed doorkomen: Shit, ik ga nu zo balen als die niet meer zo goed zichtbaar zijn
- Wanneer - na een periode van slecht weer en op hardloopband trainen - je eerste hardlooprondje buiten plots een 15-20s/km sneller blijkt te gaan: Shit, nu moet ik elke keer zo hard lopen.
- Wanneer je in de fitness een setje zwaarder moet gaan omdat je gebruikelijke setje in gebruik is en dat ook prima lukt: Shit, nu moet ik elke training dit gewicht gebruiken
Een vriend van me heeft de KOM op de Houtribdijk zo haha; 17.80 km in 19'30" (en z'n vrindin in 19'31").Davidshadow13 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:21:
[...]
Oftewel 54.8 km/u bij een wind van 32km/u (volgens Strava). Tandjes waren op voor harder / tijdritfiets iets te risky.
Een vriendin van me rijdt ook de ene QOM na de andere, maar wel allemaal in de draft van haar semi-pro vriend en zijn trainingsgroepje... Het feit dat ze tijdens die recordjes rustig met één hand zit te filmen zegt genoeg over de inspanning die dat kost
Wat dus eigenlijk onbewust al een best compleet trainingsprogramma nabootst met verschillende soorten ritten en intensiteitTinusvolkel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:29:
Denk dat gestructureerd trainen voor de laatste 10% kan zorgen, denk dat je prima tot 90% van je kunnen kan komen door gewoon afwissend te trainen. woonwerk lekker op het gemakje, intervals in de groeps cq heuvelritjes. En zo af en toe een korter solo temporitje.
Hier na vrijdag nog steeds last in de beentjes. ovebelasting van afgelopen winter laat toch nog sporen na. En merk na 55km klimmen (110km met elk meter omhoog + omlaag gereden, dus 50% geklommen) dat m'n rug niet top is. Dus toch maar gaan nadenken over corestability of weer wat meer mtb/gravellen ipv enkel de wegfiets. GF Grand Ballon in juli heeft 4000+ hm in 137km dus net weer een stapje extra.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Dus je doet maar wat en komt net niet aan de 5w/kg? Ruilen?tiswat schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:23:
[...]
Ik denk dus ook dat ik bij gestructureerde training een stuk beter zou moeten kunnen, maar ik heb erg gewoon echt geen discipline voor.Vind fietsen leuk en probeer het 3 a 4 keer per week te doen. En merk altijd rond deze maanden mei/juni dat ik er toch best wat watt op win. Alleen die 5 watt/kg voelt vaak nét te ver. Maar doe het ook maar voor mijn plezier.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
dus je rijdt pak em beet 2.5 uur op 88% van je FTP en je krijgt kramp? ik zet in op te hard je best gedaan.tiswat schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:00:
(en is die 240 avg of NP? als het dan ook nog eens 260 NP is dan rij je wel echt dicht op de max)
(mogelijk is je FTP ook gewoon hoger dan 270 en is het bovenstaande allemaal niet van toepassing)
Ja.. mijn vrouw heeft ook wel wat QOM's te pakken bij ritjes met de juiste wind en in mijn draft... zo gaan die dingenhenri86 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:51:
[...]
Een vriend van me heeft de KOM op de afsluitdijk zo haha; 17.80 km in 19'30" (en z'n vrindin in 19'31").
Oftewel 54.8 km/u bij een wind van 32km/u (volgens Strava). Tandjes waren op voor harder / tijdritfiets iets te risky.
Een vriendin van me rijdt ook de ene QOM na de andere, maar wel allemaal in de draft van haar semi-pro vriend en zijn trainingsgroepje... Het feit dat ze tijdens die recordjes rustig met één hand zit te filmen zegt genoeg over de inspanning die dat kost
bv deze:
https://www.strava.com/segments/8528167
segmetnt van 12 km met 38 km/u en143 watt
Ja precies ik vind dat dus wel een mooi spelletje, deze ook:
https://www.strava.com/segments/19305900?filter=overall
Ik heb daar toen samen met de huidige nummer 2 die daar toen de KOM pakte gedaan, dit is eigenlijk een drietraps raket met twee steile korte klimmetjes en daarna de relatief uitloper tot Tivoli. Het eerste stuk heeft hij zelf gedaan en ik heb hem op staan wachten 100 meter na het punt waar het segment weer samen komt op de laatste klim op de Oude Kleefsebaan. Als een gek aangetrokken waarna hij het op het laatste steilere stuk weer af maakte.
Ik vind het best leuk om zoiets een beetje te plannen als vet als het dan ook nog lukt.
Zo te zien kunnen we binnenkort weer een keer.
Ik heb daar toen samen met de huidige nummer 2 die daar toen de KOM pakte gedaan, dit is eigenlijk een drietraps raket met twee steile korte klimmetjes en daarna de relatief uitloper tot Tivoli. Het eerste stuk heeft hij zelf gedaan en ik heb hem op staan wachten 100 meter na het punt waar het segment weer samen komt op de laatste klim op de Oude Kleefsebaan. Als een gek aangetrokken waarna hij het op het laatste steilere stuk weer af maakte.
Ik vind het best leuk om zoiets een beetje te plannen als vet als het dan ook nog lukt.
Op dat segment ( maar dan andersom ) vloog ik afgelopen zaterdag nog uit de bocht, deed niet eens zo heel raar en ging niet heel snel, maar voorwiel schoof denk ik weg en toen vloog ik de bocht uit.Kluus schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:04:
Ja precies ik vind dat dus wel een mooi spelletje, deze ook:
Ik vind het best leuk om zoiets een beetje te plannen als vet als het dan ook nog lukt.Zo te zien kunnen we binnenkort weer een keer.
Kon nog net staande blijven in het gras wat daar snel omhoog loopt.
:strip_exif()/f/image/45MIdhPlzCmr9pgTWN2JaNNc.png?f=user_large)
GPS zal wel aardig kloppen
Oei, dat was een flinke zwieper zo te zien, gelukkig goed afgelopen! Maar inderdaad er wordt daar weinig onderhoud gedaan aan de duitse kant dus dat ligt er steeds slechter bij volgens mij. Ook de aansluiting op de Oude Kleefsebaan wordt wel erg slecht, was toen ook al niet best maar wordt niet beter. Het wordt steeds lastiger om dat segmentje (veilig) te doen.Tinusvolkel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:11:
[...]
Op dat segment ( maar dan andersom ) vloog ik afgelopen zaterdag nog uit de bocht, deed niet eens zo heel raar en ging niet heel snel, maar voorwiel schoof denk ik weg en toen vloog ik de bocht uit.
Kon nog net staande blijven in het gras wat daar snel omhoog loopt.
[Afbeelding]
GPS zal wel aardig kloppen
[ Voor 43% gewijzigd door Kluus op 20-05-2025 13:24 ]
Dat is dan toch niet 'de' KOM ?henri86 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:51:
[...]
Een vriend van me heeft de KOM op de afsluitdijk zo haha; 17.80 km in 19'30" (en z'n vrindin in 19'31").
Hele dijk is wel wat langer, dus een van deze 2 segmenten zou ik dan zeggen :
https://www.strava.com/segments/35132040
https://www.strava.com/segments/1187588
En ik vond het toen met windkracht 6/7 in de rug best spannend over smalle paadje bij de sluizen.
Ik reed met 52-12 en werd idd ook beperkt door versnellingen.
56.3km/h op segment van 29km (kom staat op 58.2)
Nieuwe pogingen moeten helaas nog wat jaartjes wachten, verwachte opening is nu 2030....
Met nadruk op verwacht dus zal nog wel wat jaartjes later worden.
Dan heb je wel 2 fietspaden aan beide kanten van de dijk.
Ik doe maar wat inderdaad, maar ik doe niet aan duurritjes. Meestal is het alles of niets. Mijn laatste pakweg 20 ritten zijn geloof ik allemaal tussen de 35 en 37 gemiddeld, variërend tussen 30 tot 70km. Fiets inmiddels ook al 12 jaar, dus denk dat ik ook het een en ander heb opgebouwd. En met net niet, bedoel ik dat ik zo rond de 4,5 watt/kg zit. Dus moet er toch nog stevig wat bij zien te winnen.Phydomir schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:21:
[...]
Dus je doet maar wat en komt net niet aan de 5w/kg? Ruilen?
240 is avg (NP was tijdens de rit 249), misschien is het FTP inderdaad nog wat hoger.Prulleman schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:27:
[...]
dus je rijdt pak em beet 2.5 uur op 88% van je FTP en je krijgt kramp? ik zet in op te hard je best gedaan.
(en is die 240 avg of NP? als het dan ook nog eens 260 NP is dan rij je wel echt dicht op de max)
(mogelijk is je FTP ook gewoon hoger dan 270 en is het bovenstaande allemaal niet van toepassing)
[ Voor 5% gewijzigd door tiswat op 20-05-2025 13:20 ]
Idd zelf skip ik dat stuk meestal ivm de ondergrond, maar zat nu op de route die van iemand anders kwam.Kluus schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:17:
[...]
Oei, dat was een flinke zwieper zo te zien, gelukkig goed afgelopen! Maar inderdaad er wordt daar weinig onderhoud gedaan aan de duitse kant dus dat ligt er steeds slechter bij volgens mij. Ook de aansluiting op de Oude Kleefsebaan wordt wel erg slecht, was toen ook al niet best maar wordt niet beter. Het wordt steeds lastiger om dat segmentje (veilig) te doen.
En denk dat we zonder dit stuk niet aan de 1000 hoogtemeters kwamen.
Dit is een interessante filosofische discussie die je nóg verder kunt trekken: vinden we een goede prestatie met weinig training 'knapper' dan een prestatie die volgt uit 30 uur per week trainen?klaaas schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:26:
Misschien goed om even te zeggen dat mijn gedachte experiment niet bedoeld was om materiaalfetisjisten, getallenneukers of nieuwe fietsenkopers te dissen. Ik vind de achterliggende psychologie gewoon erg interessant omdat ik bepaalde dingen ook bij mezelf herken. Ik ben b.v. erg geïnteresseerd in snelle gravelbanden (volgens sommigen hier op het obsessieve af) en ik heb vorig jaar een racefiets gekocht naast mijn gravelfiets die ik ook met een wegwielset gebruikte. Voornamelijk vanwege het verschil in gevoel, maar als die fiets dan ook daadwerkelijk sneller blijkt, dan is dat toch erg leuk.
Want trainen is ook de 'specs' van de gehele prestatiemachine verbeteren. Maar omdat dit met het 'lichaam' te maken heeft, wordt trainen altijd als iets goeds beschouwd (mits je geen doping gebruikt).
Om terug te komen op jouw vraag waarom de prestatie met een snellere tijd door materiaal 'legitiem' is (en 'knap', of 'niet knap'): uiteindelijk draait het prestatiegedeelte van wielrennen simpelweg om tijd. De snelste zijn in een peloton, in een tijdrit, een grote ronde, een QOM/KOM whatever.
Tijd is de ultieme waarheid als het gaat om het prestatiegedeelte (en dat is een heel andere invalshoek dan iemand die fietst omdat hij graag buiten is en met z'n vrienden kletst). Die tijd bereik je door de combinatie van fysieke capaciteiten en materiaal, waarbij de fysieke capaciteiten uiteraard vele malen meer bepalend zijn voor het eindresultaat.
In het geval van de vriendin die nu P6 dit jaar op Els Angels is: waarom is zij nu blijer met de snelle tijd dan de minder snelle tijd met even veel watts? Simpelweg omdat zij niet wíst dat zij even snel was als sommige world tour pro fietsers. Zij dácht dat ze veel minder snel was, omdat er een kennis- (of interesse-) gebrek was over haar materiaal. Nu weet ze dat ze - met gelijk materiaal (want zo'n world tour pro fietst natuurlijk op een prima fiets (al zal ze niet vol uit zijn gegaan), best wel goed is. Het is een validatie van haar fysieke kwaliteiten, die haar (denk ik) nu nog meer motiveert om volgend jaar een stapje harder te gaan.
Uiteindelijk is fietsen niet het WK watts trappen gelukkig, dat zou wel heul saai zijn.
(Mijn motivatie is overigens geen kommetjes, maar simpelweg door slimme keuzes minder hard te hoeven trappen - en zo mag iedereen z'n eigen motivatie hebben wmb
Houtribdijk was hetDDX schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:19:
[...]
Dat is dan toch niet 'de' KOM ?
En ik vond het toen met windkracht 6/7 in de rug best spannend over smalle paadje bij de sluizen.
Nieuwe pogingen moeten helaas nog wat jaartjes wachten, verwachte opening is nu 2030....

Houtribdijk is nog best lastig kwa kom omdat die niet recht loopt.
Dus met windkracht 8 heb je die ook nog paar km vol in de zijkant.
Ik reed van de week een duurrondje van 4 uur met 290 watt. Kreeg wel wat last van m’n zitvlak, iemand nog tips?
even Visma | LaB bellen, die weten daar wel raad mee, of misschien UAERequiem19 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:38:
Ik reed van de week een duurrondje van 4 uur met 290 watt. Kreeg wel wat last van m’n zitvlak, iemand nog tips?
Die wattages hangen dan wel weer af van hoe zwaar je bentRequiem19 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:38:
Persoonlijk vind ik die altijd wat lastig te snappen haha.Requiem19 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:26:
[...]
(Mijn motivatie is overigens geen kommetjes, maar simpelweg door slimme keuzes minder hard te hoeven trappen - en zo mag iedereen z'n eigen motivatie hebben wmb.
Waarom als sportdoel zo min mogelijk inspanning te hoeven leveren? Zeker wanneer topprestaties (snelheid/afstand) niet het doel zijn. Want in dat geval snap ik dat je doel is zo min mogelijk inspanning te leveren om een bepaald niveau te bereiken, maar met als echte doel dat je op een hoger niveau kan presteren met de inspanning die je kan leveren.
Mijn doel is juist om een bepaalde inspanning te leveren. En ja, dat is bij fietsen natuurlijk ietwat leuker met een windje in de rug en een hogere snelheid dan <25km/u tegen de wind in, maar de voldoening achteraf is nagenoeg hetzelfde...
De 'slimme keuze' om bijv. met de wind mee te fietsen of een bak geld uit te geen aan de meest aerodynamische en lichte fiets zodat ik niet hard hoef te trappen om een bepaalde snelheid te halen of afstand af te leggen, dat neemt een groot deel van de voldoening van de prestatie weg voor mij. Die haal ik juist uit de geleverde inspanning en minder uit het resultaat.
[ Voor 6% gewijzigd door henri86 op 20-05-2025 13:44 ]
Was getriggerd door je opmerking van beperkt door de versnellingen, maar dat doet op die snelheid meer met je cadans dan ik verwacht had.DDX schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:19:
[...]
Dat is dan toch niet 'de' KOM ?
:strip_exif()/f/image/i8puQGl0a1YUWxezP040nmiU.png?f=user_large)
Ik haal plezier uit fietsen met anderen en te weten (of denken) dat we even hard fietsen, maar ik het slimmer aanpak. In m’n trainingsritjes train ik op watts en heb ik niet eens een snelheidsveld op mn standaard Garmin scherm.henri86 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:42:
[...]
Persoonlijk vind ik die altijd wat lastig te snappen haha.
Waarom als sportdoel zo min mogelijk inspanning te hoeven leveren? Zeker wanneer topprestaties (snelheid/afstand) niet het doel zijn. Want in dat geval snap ik dat je doel is zo min mogelijk inspanning te leveren om een bepaald niveau te bereiken, maar met als echte doel dat je op een hoger niveau kan presteren met de inspanning die je kan leveren.
Mijn doel is juist om een bepaalde inspanning te leveren. En ja, dat is bij fietsen natuurlijk ietwat leuker met een windje in de rug en een hogere snelheid dan <25km/u tegen de wind in, maar de voldoening achteraf is nagenoeg hetzelfde...
De 'slimme keuze' om bijv. met de wind mee te fietsen zodat ik niet hard hoef te trappen om een bepaalde snelheid te halen of afstand af te leggen, dat neemt een groot deel van de voldoening weg voor mij.
Ben ik dan misschien verknipt? Wellicht wel ja 🥹. Maar beter deze verkniptheid dan vele anderen 😄.
En helemaal als je zo'n cadans moet draaien bij een laag vermogenTinusvolkel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:44:
[...]
Was getriggerd door je opmerking van beperkt door de versnellingen, maar dat doet op die snelheid meer met je cadans dan ik verwacht had.
[Afbeelding]
Daarom dat ie het ook wat te tricky vond voor de tijdritfiets. Dan had het harder gekund, maar was ie er waarschijnlijk vanaf geblazen (de dijk, niet de fiets)DDX schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:28:
Houtribdijk is nog best lastig kwa kom omdat die niet recht loopt.
[ Voor 3% gewijzigd door henri86 op 20-05-2025 13:53 ]
Ik fiets nu standaard altijd met Assos Chamois crème op mijn bureaustoelbillekes.Requiem19 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:38:
Schuifmaat?crimby schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:19:
---------------
Daarom denk ik dat bij dat soort segmenten een steady windkracht 6 beter is dan een strom die beetje draait vaak.henri86 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:52:
[...]
Daarom dat ie het ook wat te tricky vond voor de tijdritfiets. Dan had het harder gekund, maar was ie er waarschijnlijk vanaf geblazen (de dijk, niet de fiets)
Maargoed maakt dat soort kommetjes wel weer een uitdaging.
Of halvewege een echtpaar tegenkomen op ebikes en dan maar hopen dat die niet opeens naar links komen als je ze inhaalt.
Na mijn kruisbandoperatie, een paar jaar geleden, vond ik het juist erg tof om mijn revalidatievoortgang terug te zien in de cijfertjes. Ik heb toen heel veel thuis op de tacx gezeten, en dan is het leuk om te zien dat je steeds sterker wordt. Maar ik realiseer met dat dat heel persoonlijk kan zijn (ik hou van data en van uitdagingen, ook op mijn leeftijd).Frenz64 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:46:
Anyhoe, heel veel succes met je herstel!
Beetje het idee als die schaatser die achter een windvanger gaat schaatsen om 100km/h te schaatsen.klaaas schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:26:
Misschien goed om even te zeggen dat mijn gedachte experiment niet bedoeld was om materiaalfetisjisten, getallenneukers of nieuwe fietsenkopers te dissen. Ik vind de achterliggende psychologie gewoon erg interessant omdat ik bepaalde dingen ook bij mezelf herken.
Of wat je fervente groepsrijders ziet doen als ze eens een keertje alleen rijden; SOLO!!!!! erbij zetten in Strava.
Zelfde idee volgens mij
---------------
Boy that escalated quickly 😅. Rustig blijven jongens, ik wou maar even aantonen dat materiaal wel degelijk bepalend kan zijn voor ons prutsers, niet dat ik hier mijn hoofddoel van maak. En ja ik vind het heerlijk dat mijn nieuwe materiaal ervoor zorgt dat ik vlotter fiets en klim. Bij dat laatste haal ik vooral mijn cycling highs, door een mooi landschap fietsen/klimmen/afzien en daar maakt snelheid echt niks uit. (Want met +80kg en 1m96 Sowieso al uitdagend om te presteren ) Dat ik daarbij vééél meer moet trainen dan een ander om een bepaald niveau te halen weet ik ook al langer, ik doe het gelukkig heel graag en het is meer dan een passie geworden.
De echte uitdaging mis ik op de fiets nog wel eens. Bij hardlopen is de drempel om aan een "wedstrijd" mee te doen kleiner. En daar vind ik het dan een stuk makkelijker om mezelf helemaal de getver in te draaien dan op de fiets.
Zeker voor lokale segmenten waar je het dan helemaal in je eentje moet doen, bij een daadwerkelijke klim lukt het me makkelijker. En om nou met lokale wielerrondjes mee te gaan doen zie ik mezelf ook nog niet direct doen. (ook omdat er hier in de buurt volgens mij niet echt iets is). En dan moet je weer een licentie hebben. Hoeft bij hardlopen ook niet, alleen als je voorin wilt starten.
Zeker voor lokale segmenten waar je het dan helemaal in je eentje moet doen, bij een daadwerkelijke klim lukt het me makkelijker. En om nou met lokale wielerrondjes mee te gaan doen zie ik mezelf ook nog niet direct doen. (ook omdat er hier in de buurt volgens mij niet echt iets is). En dan moet je weer een licentie hebben. Hoeft bij hardlopen ook niet, alleen als je voorin wilt starten.
Lokale wiellerrondjes is ook echt competitie onderling terwijl hardloopwedstrijden met amateurstartvak vooral om je eigen prestatie gaat.
Equivalent bij fietsen zijn toch de cyclosportives en gran fondo's. Maar die zijn veelal gericht op uithoudingsvermogen, niet 1 tot 2 uur jezelf georganiseerd uitdagen.
Daarom ben ik wel blij met de mtb routes hier in de buurt. Daar kan ik toch beter toe zetten om me even helemaal leeg te fietsen over een rondje van een klein uur.
Equivalent bij fietsen zijn toch de cyclosportives en gran fondo's. Maar die zijn veelal gericht op uithoudingsvermogen, niet 1 tot 2 uur jezelf georganiseerd uitdagen.
Daarom ben ik wel blij met de mtb routes hier in de buurt. Daar kan ik toch beter toe zetten om me even helemaal leeg te fietsen over een rondje van een klein uur.
Als je niet aan criteriums/omlopen mee wilt doen zal je in Nederland vooral de uitdaging bij jezelf moeten zoeken. Dus waardes en/of lokale klimmetjes. Over de grens heb je dan wel de cyclo's maar dat zijn inderdaad wel vaak langere evenementen van 3,5+ uur.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Meer of minder training er in betrekken maakt de vraag alleen maar troebeler m.i. In de basis ga ik ervan uit dat we een prestatieverbetering door training als positief beoordelen. Een snellere tijd op een klim door te trainen is ‘knap’ Als je daar dan aanleg en mate van training bij haalt, dan kan dat meer of minder knap zijn, maar punt blijft dat jij gewerkt hebt en dat de credits dus jou toekomen. Het andere uiterste is sneller de klim op rijden met een hulpmotor. Dat beoordelen we als ‘niet knap’ want daar heb je niet hard voor gewerkt en het is onzin om daar iemand credits voor te geven. Mijn vraag gaat dus eigenlijk over de verbeteringen die zich tussen die 2 uitersten bevinden. Principieel gezien is er geen verschil tussen het gebruik van snelle banden en een equivalente hulpmotor. Voor beide geldt dat het niet ‘knap’ is. Toch waarderen we beide prestaties verschillend.Requiem19 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:26:
[...]
Dit is een interessante filosofische discussie die je nóg verder kunt trekken: vinden we een goede prestatie met weinig training 'knapper' dan een prestatie die volgt uit 30 uur per week trainen?
Want trainen is ook de 'specs' van de gehele prestatiemachine verbeteren. Maar omdat dit met het 'lichaam' te maken heeft, wordt trainen altijd als iets goeds beschouwd (mits je geen doping gebruikt).
Om terug te komen op jouw vraag waarom de prestatie met een snellere tijd door materiaal 'legitiem' is (en 'knap', of 'niet knap'): uiteindelijk draait het prestatiegedeelte van wielrennen simpelweg om tijd. De snelste zijn in een peloton, in een tijdrit, een grote ronde, een QOM/KOM whatever.
Tijd is de ultieme waarheid als het gaat om het prestatiegedeelte (en dat is een heel andere invalshoek dan iemand die fietst omdat hij graag buiten is en met z'n vrienden kletst). Die tijd bereik je door de combinatie van fysieke capaciteiten en materiaal, waarbij de fysieke capaciteiten uiteraard vele malen meer bepalend zijn voor het eindresultaat.
In het geval van de vriendin die nu P6 dit jaar op Els Angels is: waarom is zij nu blijer met de snelle tijd dan de minder snelle tijd met even veel watts? Simpelweg omdat zij niet wíst dat zij even snel was als sommige world tour pro fietsers. Zij dácht dat ze veel minder snel was, omdat er een kennis- (of interesse-) gebrek was over haar materiaal. Nu weet ze dat ze - met gelijk materiaal (want zo'n world tour pro fietst natuurlijk op een prima fiets (al zal ze niet vol uit zijn gegaan), best wel goed is. Het is een validatie van haar fysieke kwaliteiten, die haar (denk ik) nu nog meer motiveert om volgend jaar een stapje harder te gaan.
Uiteindelijk is fietsen niet het WK watts trappen gelukkig, dat zou wel heul saai zijn.
(Mijn motivatie is overigens geen kommetjes, maar simpelweg door slimme keuzes minder hard te hoeven trappen - en zo mag iedereen z'n eigen motivatie hebben wmb.
Een heel aantal van je andere argumenten gaan verder vooral over sport in competitieverband. Het is evident dat snelheid daarin de uiteindelijke uitdrukking van de gehele prestatie is. Maar de waardering waar ik heb over heb gaat vooral om datgene wat wij als amateurs doen. Ik zal nooit in de top 10 van Els Angels rijden, maar als ik met een nieuwe (klim)fiets een halve minuut van mijn tijd op die klim afrijdt dan ben ik daar blij mee. Om niet te zeggen trots. En dat is dus m.i. eigenlijk heel gek.
Voor wat betreft jouw insteek van 'slimmer' zijn dan je fietsmaten: slimmer zijn betekent in deze context toch eigenlijk gewoon dat je meer Youtube kijkt?
Hij wil.
Thx, mijn nieuwe fiets (gekocht 2 maanden voor de operatie) heeft een single sided PM, ook nog bij m'n goede been. Daar komt de eerste upgrade dus, want dat wil ik ook graag zien.borft schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:04:
[...]
Na mijn kruisbandoperatie, een paar jaar geleden, vond ik het juist erg tof om mijn revalidatievoortgang terug te zien in de cijfertjes. Ik heb toen heel veel thuis op de tacx gezeten, en dan is het leuk om te zien dat je steeds sterker wordt. Maar ik realiseer met dat dat heel persoonlijk kan zijn (ik hou van data en van uitdagingen, ook op mijn leeftijd).
Anyhoe, heel veel succes met je herstel!
Ja ja ja, Assioma Duo's had ik moeten halen, wrijf het er maar in @mhr-zip en consorten
Of kommetjes jagen als er een harde wind in de goede richting staatMistraller schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:04:
[...]
Beetje het idee als die schaatser die achter een windvanger gaat schaatsen om 100km/h te schaatsen.
Of wat je fervente groepsrijders ziet doen als ze eens een keertje alleen rijden; SOLO!!!!! erbij zetten in Strava.
Zelfde idee volgens mij
Hij wil.
Oh? Ik heb het idee dat dat tegenwoordig voor een (steeds) grote(re) groep gaat om 'de beleving' (als in de aandacht).GWBoes schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:30:
terwijl hardloopwedstrijden met amateurstartvak vooral om je eigen prestatie gaat.
(En dan zie je het hele 'nieuws' volstaan met artikelen over "tiktokker xxxx" die klaagt over de ingestelde tijdslimiet)
[ Voor 19% gewijzigd door henri86 op 20-05-2025 15:02 ]
Tis toch gewoon leuk om je persoonlijke resultaten/efficientie te verbeteren en lekker een beetje te nerden op hoe spullen dat kunnen doen.
Zijn niet voor niks tweakers
Zijn niet voor niks tweakers
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic