Prijs inderdaad een heel pak hoger gezet (maar er gaat wel een stukje af). Dacht "als iemand dat wil geven ...". Op 2dehands of Marktplaats kom je daar niet mee weg, dan blijft het staan. Extra verkoopkanaal is dus leuk.
Op Marktplaats stond ie ook, maar daar heb ik alleen maar mensen gehad die 30-40% van de vraagprijs boden. Op Buycycle had ik iemand die 80% bood.
Om nog niet te spreken dat er steeds meer oplichters (of bots) op 2dehands en Marktplaats zitten. Gisteren weer eentje. Probeerde buiten het platform een betaling te regelen en kwam met allerlei smoesjes af. Dan is de betaling van Buycycle beter geregeld.
Ik liep vanavond rond 20u een rondje tussen de Oversteek en de treinbrug in Nijmegen en zag over de dijk zo'n elke minuut wel een licht bepakte wielrenner (zadel/stuurtas) in hoog tempo voorbij racen en vroeg mij af of zij onderdeel van een bepaalde race of evenement waren, iemand enig idee?
Utrecht Ultra gok ik.r0g3r schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:16:
Ik liep vanavond rond 20u een rondje tussen de Oversteek en de treinbrug in Nijmegen en zag over de dijk zo'n elke minuut wel een licht bepakte wielrenner (zadel/stuurtas) in hoog tempo voorbij racen en vroeg mij af of zij onderdeel van een bepaalde race of evenement waren, iemand enig idee?
Dit moet het inderdaad zijn, nog niet eerder van gehoord maar ziet er uit als een pittige challenge!
Live site:r0g3r schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:16:
https://dotwatcher.cc/race/utrecht-ultra-2025
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Je weet niet of mips of een ander systeem dat had voorkomen. Die systemen zijn er vooral om torderingen minder impactvol te maken. De locatie van impact (voor of achterkant van je hoofd) heeft ook grote invloed.Kluus schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:47:
[...]
En wavecell van bontrager. Inderdaad helemaal eens dat ik wel graag een van die systemen heb. Paar maanden terug is een maatje van mij hard gevallen met een “normale” helm en van zijn hersenschudding heeft hij veel langer last gehad (en nog) dan van zijn gebroken nekwervel.
En dan natuurlijk ook hoe je er persoonlijk mee omgaat en het niet verwaarloost.
---------------
Ja dat weet je natuurlijk nooit, feit is dat meestal mips (of een van de alternatieven) bij de meeste helmen zonder substantiele meerprijs is, dus waarom dan niet gewoon die extra optie pakken?Mistraller schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 23:20:
[...]
Je weet niet of mips of een ander systeem dat had voorkomen. Die systemen zijn er vooral om torderingen minder impactvol te maken. De locatie van impact (voor of achterkant van je hoofd) heeft ook grote invloed.
En dan natuurlijk ook hoe je er persoonlijk mee omgaat en het niet verwaarloost.
De Abus is niet zo’n goed voorbeeld omdat het naast mips ook om het nieuwere 2.0 model gaat die vergeleken wordt met de non-mips 1.0, dus dat verklaart al een substantieel deel van de meerprijs.
Edit: overigens is deze persoon alleen al vanwege zijn gebroken nek snel in het ziekenhuis en in de ziektewet terecht gekomen dus daarmee is die hersenschudding ook snel ontdekt en niet verwaarloosd. Dat laatste gebeurt denk ik eerder als de hersenschudding het enige letsel is.
[ Voor 18% gewijzigd door Kluus op 18-05-2025 01:30 ]
Ik heb voor naast mijn zwart / groene Lazer Vento nu een Lazer Genesis Mips besteld in het wit. De Vento is al vrij aero en dacht voor de warmere dagen toch ook wat meer ventilatie te willen. Met de FUTURUM actie een prima prijs a 141 euro. Bij Mantel was is 139, maar ben toch een sucker voor punten sparen haha.
Even technisch vraagje zodat ik wat voorwerk kan doen voordat ik naar de fietsenmaker ga.
Vanwege diverse redenen (voornamelijk domme reden om niet te wachten op betere maten...
):
- welke stuurpen kan ik hier op zetten, maakt dat uit?
- qua handle bar, op zoek naar een prima (mag alu zijn) handle bar, enige suggesties?
Ik kwam zelf deze als stuurpen tegen:
- Willier Stemma S
Kan dat goedkoper? Betere opties?
Mijn fiets is de Wilier Zero SLR van vorig jaar.
Daar zit nu dus een volledige geïntegreerd systeem op, wat ik prima vind om op te geven voor deze andere combinatie.
Vanwege diverse redenen (voornamelijk domme reden om niet te wachten op betere maten...

- Wil ik mijn geïntegreerde stuur vervangen voor een los stuurpen en handle bar
- qua handle bar, op zoek naar een prima (mag alu zijn) handle bar, enige suggesties?
- Willier Stemma S
Daar zit nu dus een volledige geïntegreerd systeem op, wat ik prima vind om op te geven voor deze andere combinatie.
Ik heb ook een Lazer helm. Die Abus helm waar je het over had die pas ik echt niet, die is veel smaller.crimby schreef op zondag 18 mei 2025 @ 06:18:
Ik heb voor naast mijn zwart / groene Lazer Vento nu een Lazer Genesis Mips besteld in het wit. De Vento is al vrij aero en dacht voor de warmere dagen toch ook wat meer ventilatie te willen. Met de FUTURUM actie een prima prijs a 141 euro. Bij Mantel was is 139, maar ben toch een sucker voor punten sparen haha.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Dan hoop ik dat ik de goede keuze heb gemaakt. De Lazer Vento zit als gegoten.mhr-zip schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:16:
[...]
Ik heb ook een Lazer helm. Die Abus helm waar je het over had die pas ik echt niet, die is veel smaller.
Abus GC was sowieso ook een aero helm en daarmee te weinig ventilatie (wat de Vento ook is).
@schilderstape: en, hoe bevalt deze fiets je? Ben deze serieus aan het overwegen.schilderstape schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:44:
[...]
Dan zal ik maar op de sensa-trein springen; In november mijn Sensa Giulia GF opgehaald, inclusief 105 Di2 voor €2500![]()
[Afbeelding]
Heb vorig jaar na heel wat jaren het fietsen weer opgepakt, heb daarvoor een Sensa Trentino SL gekocht van 2018. Vooral om te kijken hoe het bevalt. Bevalt super en rijd nu zo'n 100-120km per week (indoor met Rouvy en outdoor).
Kijk naar deze Sensa en ook met een schuin oog naar een Isaac Vitron of Boson (Vitron eigenlijk net teveel comfort). Sensa is wel heel veel bang for the buck, Isaacs lijken net wat fraaier afgewerkt (maar geen Di2 in deze prijsklasse).
@crimby @mhr-zip Hier ook een Lazer (Genesis) bezitter 
Super luchtige en lichte helm, erg blij mee! In DE nog de Lazer Aeroshell bijgekocht voor €16, fijne toevoeging voor de koude en/of winderige dagen
Had toen we de hoop dat M zou passen aangezien die tot 59cm is maar helaas dan kon ik er niets onder doen. Nu een L maar die valt wel breed maarja
#paddo
Super luchtige en lichte helm, erg blij mee! In DE nog de Lazer Aeroshell bijgekocht voor €16, fijne toevoeging voor de koude en/of winderige dagen
Had toen we de hoop dat M zou passen aangezien die tot 59cm is maar helaas dan kon ik er niets onder doen. Nu een L maar die valt wel breed maarja
Iemand ervaring met een goede (metale) telefoonhouder voor mijn racefiets?
Gister is mijn huidige houder (plastic) afgebroken door de vele trillingen en ik wil momenteel het geld niet uitgeven aan een dedicated fietscomputer.
Tips zijn welkom!
Gister is mijn huidige houder (plastic) afgebroken door de vele trillingen en ik wil momenteel het geld niet uitgeven aan een dedicated fietscomputer.
Tips zijn welkom!
Onderwerp voor de topic bingo?Jobius schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:07:
Tips zijn welkom!
Conclusie: het niet kopen van een houder is alvast de eerste korting op een fietscomputer
Afgelopen week gaf di2 ineens rood licht, snel, dacht ik nog, maar opgeladen en zojuist tijdens de rit wederom een waarschuwing op de garmin. Gelukkig zonder problemen de rit kunnen afronden en daarna maar aan de inspectie begonnen met de gedachte om even alles los te halen en opnieuw aansluiten. Maar zodra ik de zadelpen uit het frame trok zag ik al waar het probleem zit, wat een meuk:
:strip_exif()/f/image/wRDZguorHVZw2xVKBwujs4sP.jpg?f=fotoalbum_large)
Voortaan maar vaker inspecteren. Gelijk maar een nieuwe accu er in want er leek vanalles uit zijn gelopen ook… Viel me wel op dat de nieuwe compleet leeg was, nu maar even rustig laden en dan werkt zo hopelijk alles weer…
:strip_exif()/f/image/wRDZguorHVZw2xVKBwujs4sP.jpg?f=fotoalbum_large)
Voortaan maar vaker inspecteren. Gelijk maar een nieuwe accu er in want er leek vanalles uit zijn gelopen ook… Viel me wel op dat de nieuwe compleet leeg was, nu maar even rustig laden en dan werkt zo hopelijk alles weer…
Ik heb vorig jaar een Trek Domane SL6 gen 4 gekocht, en ben er erg blij mee. Nu wil ik de standaard wielen gaan vervangen voor carbon wielen. Ik heb al wat rondgezocht en de Bontrager Aeolus pro 37V voldoen aan mijn wensen (25 binnenbreedte, velghoogte rond de 40, dus vrij allround en geschikt voor bredere banden) maar die zijn met 2k vrij duur vind ik. Ik kan vast wat korting krijgen maar dan nog. Heeft iemand een tip voor een ander setje carbon wielen met vergelijkbare specs maar dan met een vriendelijkere prijs?
Je kan voor minder geld een handgespaakt setje laten maken.twodigits schreef op zondag 18 mei 2025 @ 18:22:
Ik heb vorig jaar een Trek Domane SL6 gen 4 gekocht, en ben er erg blij mee. Nu wil ik de standaard wielen gaan vervangen voor carbon wielen. Ik heb al wat rondgezocht en de Bontrager Aeolus pro 37V voldoen aan mijn wensen (25 binnenbreedte, velghoogte rond de 40, dus vrij allround en geschikt voor bredere banden) maar die zijn met 2k vrij duur vind ik. Ik kan vast wat korting krijgen maar dan nog. Heeft iemand een tip voor een ander setje carbon wielen met vergelijkbare specs maar dan met een vriendelijkere prijs?
Dan zou ik het wel weten.
Er schijnt op dit forum zelfs een goede wielbouwer rond te lopen. Ik fiets inmiddels al een tijdje tevreden rond met 2 setjes van hemmhr-zip schreef op zondag 18 mei 2025 @ 18:33:
[...]
Je kan voor minder geld een handgespaakt setje laten maken.
Dan zou ik het wel weten.
Zijn ze nog heel? Ongelooflijk.wisselwerking schreef op zondag 18 mei 2025 @ 18:38:
[...]
Er schijnt op dit forum zelfs een goede wielbouwer rond te lopen. Ik fiets inmiddels al een tijdje tevreden rond met 2 setjes van hem
Heb je al de buitenbanden eens vervangen met degelijke kwaliteit (bijvoorbeeld de GP5000's). 2k wielset is natuurlijk zeker een optie maar kost je wel veel tov wat je ervoor terug krijgt.twodigits schreef op zondag 18 mei 2025 @ 18:22:
aaaido schreef op zondag 18 mei 2025 @ 19:01:
[...]
vervangen met degelijke kwaliteit (bijvoorbeeld de GP5000's).
:gifsicle():strip_exif()/f/image/PLuzHSB0kQZQGvPp3MzeRT7u.gif?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 18-05-2025 19:14 ]
Stuurpen lijkt me prima, maar wel wat prijzig. Wel mooi om hem te nemen zodat je Italiaanse fiets en beetje zijn charme blijft behouden.PaulBloem schreef op zondag 18 mei 2025 @ 07:38:
Even technisch vraagje zodat ik wat voorwerk kan doen voordat ik naar de fietsenmaker ga.
Vanwege diverse redenen (voornamelijk domme reden om niet te wachten op betere maten...):
Maar door de bomen ben ik het bos een beetje kwijt...
- Wil ik mijn geïntegreerde stuur vervangen voor een los stuurpen en handle bar
- Willier Stemma S
Zelf ben ik erg fan van Deda. Bijv de Deda Superzero DCR. Stuur met niet te veel reach en stack waardoor je redelijk gemakkelijk ook in de beugel kan rijden. Evt kan je ook een bijpassende deda stuurpen kiezen, maar die willier is ook prima.
De superzero is nog een beetje aero, maar ze hebben ook de klassieke ronde, het is maar net wat je wilt.
Ja, ook al doe ik zo mijn best. Gisteren nog mooie intensieve MTB rit van 155km gedaan. En morgen weer de standaard woon-werk rit op de racefiets met Griekse wiielen.
@PaulBloem hier is ie in elk geval goedkoper https://www.wagenberg2-wi...n-sl-wcs-aluminium-black/
Thanks @user_tweakers en @kwet!user_tweakers schreef op zondag 18 mei 2025 @ 19:44:
[...]
Stuurpen lijkt me prima, maar wel wat prijzig. Wel mooi om hem te nemen zodat je Italiaanse fiets en beetje zijn charme blijft behouden.
Zelf ben ik erg fan van Deda. Bijv de Deda Superzero DCR. Stuur met niet te veel reach en stack waardoor je redelijk gemakkelijk ook in de beugel kan rijden. Evt kan je ook een bijpassende deda stuurpen kiezen, maar die willier is ook prima.
De superzero is nog een beetje aero, maar ze hebben ook de klassieke ronde, het is maar net wat je wilt.
Ik duik er even in, fijn deze validatie.
Je focus lens van je camera (De bewegende delen daarin) vind dat niet leuk, maar goed; ik heb zelf al jaren erg veel plezier van een alu houder van Ali op mijn zwift/commuting fiets, gemonteerd op de boutjes van de stuurpen. Ik heb er alleen met Zwiften een telefoon in, of bij noodsituaties (Garmin leeg; standby dienst van het werk etc).Jobius schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:07:
Tips zijn welkom!
Durf niet te zeggen of ze die nog hebben in zwart, en hij is ook duurder geworden als wat ik er destijds voor betaalde. https://nl.aliexpress.com/item/1005005680922808.html
---------------
Reken maar dat je een hersenschudding kunt verwaarlozen. Goede vriendin is ook na ziekenhuisbezoek en maanden ziektewet weer aan het werk gegaan, en helaas te snel willen gaan in de maanden daarna. 3 jaar later nog altijd niet fulltime aan het werk en dat zal ook nooit meer gaan lukken. Maar niet gezegd natuurlijk dat het puur de verwaarlozing is geweest, maar ze had zeker eerder op het punt kunnen zijn als waar ze nu is.Kluus schreef op zondag 18 mei 2025 @ 01:22:
[...]
Ja dat weet je natuurlijk nooit, feit is dat meestal mips (of een van de alternatieven) bij de meeste helmen zonder substantiele meerprijs is, dus waarom dan niet gewoon die extra optie pakken?
De Abus is niet zo’n goed voorbeeld omdat het naast mips ook om het nieuwere 2.0 model gaat die vergeleken wordt met de non-mips 1.0, dus dat verklaart al een substantieel deel van de meerprijs.
Edit: overigens is deze persoon alleen al vanwege zijn gebroken nek snel in het ziekenhuis en in de ziektewet terecht gekomen dus daarmee is die hersenschudding ook snel ontdekt en niet verwaarloosd. Dat laatste gebeurt denk ik eerder als de hersenschudding het enige letsel is.
Als je weer wat gaat doen, en je zit de avond met barstende koppijn en kunt de volgende dag alleen aan slapen denken dan ben je te ver gegaan. En gebeurt dat vaker dan verwaarloos je de boel.
Verwaarlozen betekent hier vooral, niet voldoende/niet lang genoeg rust nemen.
[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 18-05-2025 23:52 ]
---------------
@Mistraller dat snap ik ook wel maar de nasleep van een hersenschudding heeft toch niets te maken met of een hersenschudding in de eerste plaats voorkomen kan worden door mips en aanverwante systemen?
[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 19-05-2025 07:40 ]
Naar aanleiding van de tips voor een wielbouwer, iemand die een goede wielbouwer kent in Noord Brabant, zeg tussen Bergen op Zoom- Breda- Den bosch?
Er zijn een paar goede wielenbouwers in Nederland.twodigits schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:44:
Naar aanleiding van de tips voor een wielbouwer, iemand die een goede wielbouwer kent in Noord Brabant, zeg tussen Bergen op Zoom- Breda- Den bosch?
Die dingen passen in een doos, gaat heel makkelijk met de post.
Ik ben zeer tevreden met deze fiets! Vind hem zelf erg comfortabel en het schakelen met di2 werkt echt superstrakpieter81! schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:42:
[...]
@schilderstape: en, hoe bevalt deze fiets je? Ben deze serieus aan het overwegen.
Knip Zijn genoeg goede wielbouwers in NL…mhr-zip schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:06:
[...]
Er zijn een paar goede wielenbouwers in Nederland.
Die dingen passen in een doos, gaat heel makkelijk met de post.
[ Voor 7% gewijzigd door Outerspace op 19-05-2025 10:28 . Reden: Dit soort opmerkingen zijn niet nodig. ]
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
@KW25 ja, maar die beelden staan op Onlyfans.
Ik had verder geen wielenbouwer genoemd in het topic...... Maar noem jij alle goede wielenbouwers dan maar in de driehoek die @twodigits vraagt.
Een goede die ik weet die meeste in de buurt zit is Andless, maar dan zou ik ze nog op laten sturen.
Verder:
https://www.vlechtservice.nl maar dat is vooral andersoortige fietswielen.
https://www.maatwielen.nl en https://handgespaakt.nl maar die moeten ook gewoon in een doos.
https://www.wheel-tec.nl not a fan.
Verder lopen er vast nog wel een paar rond, maar daar zitten ook genoeg wereldvreemde eigenwijze knarren tussen.
Ik had verder geen wielenbouwer genoemd in het topic...... Maar noem jij alle goede wielenbouwers dan maar in de driehoek die @twodigits vraagt.
Een goede die ik weet die meeste in de buurt zit is Andless, maar dan zou ik ze nog op laten sturen.
Verder:
https://www.vlechtservice.nl maar dat is vooral andersoortige fietswielen.
https://www.maatwielen.nl en https://handgespaakt.nl maar die moeten ook gewoon in een doos.
https://www.wheel-tec.nl not a fan.
Verder lopen er vast nog wel een paar rond, maar daar zitten ook genoeg wereldvreemde eigenwijze knarren tussen.
Ik begrijp dat ze opgestuurd kunnen worden maar ik heb graag persoonlijk contact, langs kunnen als er wat is etc. Misschien dan maar accepteren dat ik een stukje ga rijden, dat is ook weer niet verschrikkelijk natuurlijk. Tnx.
Zijn die Bontrager wielen die ik noemde op zichzelf goede wielen trouwens? De garantie is prima, voordeel is natuurlijk dat ik ze in mijn vaste LBS kan halen...
Zijn die Bontrager wielen die ik noemde op zichzelf goede wielen trouwens? De garantie is prima, voordeel is natuurlijk dat ik ze in mijn vaste LBS kan halen...
[ Voor 26% gewijzigd door twodigits op 19-05-2025 10:11 ]
a) Je impliceert iets dat er niet staat en
b) Als @mhr-zip dat zou doen, wat is er mis met pluggen van een actief deelnemer aan dit topic, die nooit, maar dan ook nooit aan zelfpromotie doet hier en
c) Er geen sprake is van een kickback fee of een andere schimmige deal
[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 19-05-2025 10:29 . Reden: Quote aangepast ]
Ja maatwielen wilde ik ook noemen naast "he who must not be named" natuurlijk
. Maar dat is ook (iets) buiten de genoemde driehoek. Je kunt daar wel langs komen volgens mij, maar dan zul je dus ook een extra stukje naar Nijmegen moeten rijden.
Gemiste kansFrenz64 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:13:
[...]
c) Er geen spake is van een kickback fee of een andere schimmige deal
Maar ben wel benieuwd hoe de verdeling hier zo is, dus bij deze een polletje ( en hopelijk werkt ie weer )
Poll: Wat voor wielen op je fiets waar je het meest op zit
• Alu fabriek
• Carbon fabriek
• Alu wielbouwer
• Carbon wielbouwer
Ook een poll maken? Klik hier
Heb ik geen oordeel over, want nooit op ingelezen. Maar (dit geldt voor alle wielen):twodigits schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:59:
Garantie is leuk, maar je kan zelf ook iets slopen aan je wielen.
Daarnaast heeft je wielset op een dag onderhoud nodig, en dan ga je echt verschil zien tussen de ene en de andere wielset.
Dus heeft die wielset aluminium of messing nippels? Aluminium is paar gram lichter maar dat gaat na een tijdje vast oxideren. Dus mijn voorkeur zou altijd messing zijn, ongeacht de wielset.
Kan je de wielen (of nog beter velgen) los van elkaar krijgen, als je een wiel kapot rijdt dan is het fijn dat je een los voor of achterwiel kan krijgen. Ook wel eens gezien dat iemand na 2 weken door eigenschuld iets kapot reed en een hele set kon kopen
In hoeverre gebruiken ze proprietaire onderdelen, of onderdelen die gewoon in de vrije handel te krijgen zijn.
(volgens mij ben ik ook wel eens Bontrager wielen tegen gekomen, waar gewoon een DT Swiss naaf in zat. Dat zou altijd mijn voorkeur hebben boven iets exotisch).
Hoeveel spaken zitten er in de wielen?
Laatst hebben hier een paar op het forum bewust voor 28 spaken ipv 24 spaken gegaan ivm gewicht.
Vergeet niet dat de gemiddelde "wereldling" rond de 70 kg zit. Dan zijn Nederlanders al snel een stuk zwaarder.
En zo zijn er nog vast wel een paar punten waar je op kan beoordelen.
Dus echt geen waarde oordeel over de kwaliteit van Bontrager wielen, behalve dat ik de prijs nogal stevig vindt.
Maar voor dat laatste: als je perse voor Bontrager wil gaan, check dan ook even de prijs bij https://www.hopmansfietsgigant.nl Die zijn ook Trek dealer, maar hebben vaak net even wat leukere prijzen.
@twodigits toch even naar die set gekeken, maar heel licht vind ik ze ook niet.
1465 gram 37 mm hoog (ook niet perse extreem zwaar, maar ze durven er genoeg voor te vragen). https://www.trekbikes.com...isc-tlr-racewiel/p/44492/
[ Voor 7% gewijzigd door mhr-zip op 19-05-2025 11:47 ]
Bontrager is op zichzelf een goed merk.twodigits schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:59:
Ik begrijp dat ze opgestuurd kunnen worden maar ik heb graag persoonlijk contact, langs kunnen als er wat is etc. Misschien dan maar accepteren dat ik een stukje ga rijden, dat is ook weer niet verschrikkelijk natuurlijk. Tnx.
Grofweg heb je 3 (goede) keuzes:
1. Een standaard Westers A merk (Roval, Reserve, Bontrager ook wel)
2. Een custom wielset
3. Een kwaliteits Chinese direct to consumer wielset
Probleem met 1 is dat je a) veel betaalt. En b) het zijn goede wielen, maar zijn ze ook goed voor jou?
Optie 2 is niet alleen het bouwen, maar ook echt een goed gesprek met jou over je fiers, hoe je rijdt, wat je doelgebruik is etc. Daar rollen dan verschillende opties uit die je kunt kiezen afh van budget.
Je krijgt dus echt een product dat bij je past en dat is veel waard.
Je leert in dit proces ook beter begrijpen wat belangrijk is bij een wiel en waar je op moet letten en over na moet denken etc.
Een eerste keer een nieuwe set kopen zou ik echt een custom set nemen (heb ik ook gedaan bij de bekende Tweakers huisleverancier - heel blij mee).
Daarna (echt, het blijft nooit bij 1 set!), kun je de stap maken om zelf direct wat te kopen. Je weet nu veel beter hoe een goede wielset voelt en waar je op moet letten.
Ik zit nu meer in het optie 3 kamp: laatste 2 sets komen direct uit China. Voordeel is de lagere prijs en de echt wel erg hoge specs, maar je moet hier wel zin in hebben:
- communicatie met Chinezen gaat niet altijd even soepel, soms komt er iets anders op de stoep dan je besteld hebt
- garantie? Stuur je iets terug naar China?
- hoe is de set afgewerkt? Vraagteken vooraf
- service? Wat als de lagers stroef gaan?
Daartegenover staan de specs en prijs. Bijv de nieuwe Lightbicycle Airia heb je in 52mm diep, 1108g voor iets van 1200USD. Er is letterlijk geen enkel A merk dat dit biedt (een knap Roval setje kost 3k+ en weegt 200-300g meer, maar is natuurlijk wel windtunnel getest etc).
Dus, tldr:
- 1e set goed om te kopen bij een wielbouwer
- als je daarna beetje pielen en gedoe OK vindt kun je naar Chinese opties kijken
- of je laat je nog ontzorgen door je wielbouwer, of je betaalt teveel voor Westerse A merken.
Dat is het eerlijke verhaal wmb :-).
Ik rij zelf op dezelfde fiets uit gen 3 met Zipp 303s wieltjes. Bevalt me prima en lijkt redelijk binnen jouw eisenlijstje te passen. Iets smallere binnenmaat met 23mm, maar wel 45mm diep. En vooral ook een stuk voordeliger te vinden dan de Bontrager tegenhanger.twodigits schreef op zondag 18 mei 2025 @ 18:22:
Heeft iemand een tip voor een ander setje carbon wielen met vergelijkbare specs maar dan met een vriendelijkere prijs?
https://www.sram.com/en/zipp/models/wh-303-stld-a1
Van het weekend een prachtige rit in Luxemburg mee mogen maken. De Jean Nelissen Classic. Voor de klimliefhebbers een echte aanrader. Vanaf de camping naar de start en de rit zorgden in totaal voor 237 kilometers fietsplezier. Tel daar dan nog eens 5060 hoogtemeters bij op en het is een recept voor een terechte classic. Ook top georganiseerd. Als ik volgend weer kan, doe ik zonder aarzelen weer mee.
Al was ik wel iets te fanatiek van start gegaan. Waar je bij de Amstel Gold gewoon volle bak omhoog kan elke klim, dacht ik dat hier ook te doen. Dat vonden de benen na 100 kilometer niet meer zo een goed idee. De klimmetjes zijn in Luxemburg ook allemaal iets langer en vrijwel niks is vlak, dus herstellen gaat minder snel. Tempo iets naar beneden bijgesteld en toen ging het weer beter
.
Enige minpunt was dat mijn ketting er voor af schoot, zo tussen kettingblad en frame. Ik schakelde terug van groot naar klein bij de start van een kllim en toen viel de ketting eraf. Er zit sowieso lak schade op en hopelijk alleen dat, ik heb nog niet goed durven kijken... Hopelijk is het carbon nog wel goed, anders moet ik op zoek naar een carbon herstel bedrijf ergens...
Geen idee hoe het komt, want ik heb de fiets juist voor deze rit weer netjes gemaakt. Nieuwe ketting en cassette erop gelegd. Ketting netjes afgemeten door groot-groot +2 pinnetjes... Iemand een idee waardoor de ketting er voor af kan schieten?
Al was ik wel iets te fanatiek van start gegaan. Waar je bij de Amstel Gold gewoon volle bak omhoog kan elke klim, dacht ik dat hier ook te doen. Dat vonden de benen na 100 kilometer niet meer zo een goed idee. De klimmetjes zijn in Luxemburg ook allemaal iets langer en vrijwel niks is vlak, dus herstellen gaat minder snel. Tempo iets naar beneden bijgesteld en toen ging het weer beter
Enige minpunt was dat mijn ketting er voor af schoot, zo tussen kettingblad en frame. Ik schakelde terug van groot naar klein bij de start van een kllim en toen viel de ketting eraf. Er zit sowieso lak schade op en hopelijk alleen dat, ik heb nog niet goed durven kijken... Hopelijk is het carbon nog wel goed, anders moet ik op zoek naar een carbon herstel bedrijf ergens...
Geen idee hoe het komt, want ik heb de fiets juist voor deze rit weer netjes gemaakt. Nieuwe ketting en cassette erop gelegd. Ketting netjes afgemeten door groot-groot +2 pinnetjes... Iemand een idee waardoor de ketting er voor af kan schieten?
Battle.net || Strava
Zijn je limieten goed afgesteld? Verder hier helaas ook wel wat schade door mis schakelen, gelukkig alleen maar lak. Kan toch gebeuren als je op het verkeerde moment onbedachtzaam schakelt (bijvoorbeeld onder kracht en/of met een scheve kettinglijn). Bij de profs gebeurt het ook met hun materiaal dus ja.retlaw schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:40:
...
Verder toffe rit! JNC jaren geleden wel eens gedaan, toen ik nog echt niet aan klimmen gewend was, dat was wel een heftig ritje
[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 19-05-2025 10:54 ]
Dit is een beetje de Volkswagen Golf onder de wielen. Prima, maar niet bijzonder. Niet alsof dit slecht is ofzo he, maar er zijn wel interessantere opties.Tremulant schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:35:
[...]
Ik rij zelf op dezelfde fiets uit gen 3 met Zipp 303s wieltjes. Bevalt me prima en lijkt redelijk binnen jouw eisenlijstje te passen. Iets smallere binnenmaat met 23mm, maar wel 45mm diep. En vooral ook een stuk voordeliger te vinden dan de Bontrager tegenhanger.
https://www.sram.com/en/zipp/models/wh-303-stld-a1
De reden dat ik niet per se fan ben van deze set (en Zipp)
1. Hookless: grote debatten over voors en tegens die altijd tot heftige discussie leiden. De tegenstanders vinden Hookless gevaarlijk door wat blow-offs bij de profs. De voorstanders vinden dat je met lagere druk etc kunt rijden.
Persoonlijke take: de voordelen zijn in mijn ogen erg klein, dus waarom zou ik dan Hookless kiezen als ik voor dezelfde specs hooked kan kiezen?
2. Interne breedte is 23mm, wat al wat moderner is dan veel oude wielsets (die nog vaak 19mm zijn bijv). Maar de externe breedte is 27mm. Dat is voor moderne maatstaven behoorlijk smal.
Voor een 30mm of 32mm tubeless band, die nu de standaard aan het worden zijn zie je vooral:
+/- 24mm - 25mm Interne breedte
+/- 30mm - 34mm externe breedte
Dat zorgt a) voor meer comfort, want door de bredere interne breedte zit er simpelweg meer volume lucht in de band en b) hoe beter de band aansluit op de velg hoe aerodynamischer je bent (we hebben het hier over een paar wattjes, maar toch...).
3. Ik heb wisselende verhalen gehoord over de durability (sorry, weet het NL woord even niet), want deze naven.
In grote lijnen eens met @Requiem19, maar ook weer niet helemaal haha, mijn take:
1. Over hookless (ik probeer het objectief te houden, want een discussie hoeft van mij ook niet
):
- De blowouts bij profs zijn volgens mij redelijk "debunked" inmiddels, deze lagen meer aan het feit dat ze tegelijkertijd over zijn gestapt van tubulars naar tubeless en hun gewoontes nog niet hierop hadden aangepast. Bij normale stervelingen speelt dit niet omdat die gewoon stoppen als ze lek rijden en niet zo lang mogelijk doorgaan tot de volgwagen er is.
Ik wilde dit toch even benoemen voor er nu allemaal tevreden gebruikers ineens denken dat ze op onveilige wielen rijden, dat is echt niet zo!
- Nadeel kan wel zijn dat je min of meer vast zit aan tubeless dat ligt er aan of je dat wel of niet wil.
- Ik heb al een aantal jaar een hookless handgespaakt setje in gebruik en ik vind ze geweldig. Uiteraard ligt dat niet alleen aan hookless maar wat hier naar mij idee wel aan ligt is dat de banden heel mooi breed en met minimale overgang vallen op deze velgen.
2. Inderdaad zeker in combinatie met hookless vind ik 23mm wat aan de smalle kant naar moderne maatstaven maar ook omdat je te maken hebt met de max druk van 5 bar.
3. Worden hier andere naven gebruikt dan bij de Firecrest en NSW? Want die hadden in een ver verleden ook mindere naven maar daar zijn inmiddels wel verbeteringen in geweest.
1. Over hookless (ik probeer het objectief te houden, want een discussie hoeft van mij ook niet
- De blowouts bij profs zijn volgens mij redelijk "debunked" inmiddels, deze lagen meer aan het feit dat ze tegelijkertijd over zijn gestapt van tubulars naar tubeless en hun gewoontes nog niet hierop hadden aangepast. Bij normale stervelingen speelt dit niet omdat die gewoon stoppen als ze lek rijden en niet zo lang mogelijk doorgaan tot de volgwagen er is.
- Nadeel kan wel zijn dat je min of meer vast zit aan tubeless dat ligt er aan of je dat wel of niet wil.
- Ik heb al een aantal jaar een hookless handgespaakt setje in gebruik en ik vind ze geweldig. Uiteraard ligt dat niet alleen aan hookless maar wat hier naar mij idee wel aan ligt is dat de banden heel mooi breed en met minimale overgang vallen op deze velgen.
2. Inderdaad zeker in combinatie met hookless vind ik 23mm wat aan de smalle kant naar moderne maatstaven maar ook omdat je te maken hebt met de max druk van 5 bar.
3. Worden hier andere naven gebruikt dan bij de Firecrest en NSW? Want die hadden in een ver verleden ook mindere naven maar daar zijn inmiddels wel verbeteringen in geweest.
[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 19-05-2025 11:34 ]
Zie 'm elk jaar weer voorbijkomen op strava. Toch maar eens op de bucketlist zettenretlaw schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:40:
Van het weekend een prachtige rit in Luxemburg mee mogen maken. De Jean Nelissen Classic. Voor de klimliefhebbers een echte aanrader.
Hier vrijdag een dagje gefietst in Duitsland. Doel: de Grosse Feldberg van 5 kanten opfietsen.
Me alleen redelijk miskeken op de temperatuur. Met 15 graden toch zo'n 5 graden kouder dan in Nederland. Klimmen in kort/kort en afdalen met enkel armstukken extra was onvoldoende om me lekker warm te houden. Op 800+ meter hoogte met windkrachtje 4 is het koud. Daarnaast een dagje beachvolleybal, 4 uur rijden de avond ervoor en pas om 01.30 slapen is wellicht ook geen ideale voorbereiding.
Uiteindelijk klim 5 geskipt. Dit scheelt 19km en 400 hm. Liep wat uit de tijd (te laat begonnen stiekem).
Toch nog 110km met 2700 hoogmeters aldus Strava.
Moet ik toch nog eens terug helaas. Omgeving (Feldberg) is wel echt een mooi bergje met verschillende klimmen. Automobilisten en motoren houden rekening met fietsers. Asfalt is over het algemeen ook goed.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Helemaal eens hoor, dit zijn geen ultrahigh-spec wielen. Maar voor degene die geen Audi wil (of kan) betalen is er niets mis met een Volkswagen. Alleen om @twodigits bewust te maken van een alternatief voor de dure Bontrager wielen en aan de andere kant de zelfbouw wielen.Requiem19 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:53:
[...]
Dit is een beetje de Volkswagen Golf onder de wielen. Prima, maar niet bijzonder. Niet alsof dit slecht is ofzo he, maar er zijn wel interessantere opties.
3. Andere naven. Wisselende succes qua afdichtingen en de lagers zijn relatief duur. Wil je de boel netjes houden zul je vaker langs de FM moeten voor een beurt en bij een lager wissel ben duurder uit.Kluus schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:07:
In grote lijnen eens met @Requiem19, maar ook weer niet helemaal haha, mijn take:
1. Over hookless (ik probeer het objectief te houden, want een discussie hoeft van mij ook niet):
- De blowouts bij profs zijn volgens mij redelijk "debunked" inmiddels, deze lagen meer aan het feit dat ze tegelijkertijd over zijn gestapt van tubulars naar tubeless en hun gewoontes nog niet hierop hadden aangepast. Bij normale stervelingen speelt dit niet omdat die gewoon stoppen als ze lek rijden en niet zo lang mogelijk doorgaan tot de volgwagen er is.Ik wilde dit toch even benoemen voor er nu allemaal tevreden gebruikers ineens denken dat ze op onveilige wielen rijden, dat is echt niet zo!
3. Worden hier andere naven gebruikt dan bij de Firecrest en NSW? want die hadden in een ver verleden ook mindere naven maar daar zijn echt wel verbeteringen in geweest.
Je moet er namelijk echt de zipp lagers in stoppen en niet een ander merk. Ander merk gaat te snel speling vertonen en ben je terug bij af. De lagers van Zipp, ondanks dat ze een standaard maat dragen, zijn marginaal anders.
Ahja want toen ik nog 303 Firecrest (velgrem) had met de ZR1 naven heb ik de versleten lagers wel gewoon kunnen wisselen voor SKF zonder problemen. Maar als dat anders zit bij de 303s dan zegt dat natuurlijk niet zo veel.ElGreco schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:36:
[...]
3. Andere naven. Wisselende succes qua afdichtingen en de lagers zijn relatief duur. Wil je de boel netjes houden zul je vaker langs de FM moeten voor een beurt en bij een lager wissel ben duurder uit.
Je moet er namelijk echt de zipp lagers in stoppen en niet een ander merk. Ander merk gaat te snel speling vertonen en ben je terug bij af. De lagers van Zipp, ondanks dat ze een standaard maat dragen, zijn marginaal anders.
pfffff ben je blij met je bijdrage?
Veel mensen kopen voor paar duizend euro een mooie nieuwe fiets, denken vervolgens hmmm ik ga toch niet zo snel als ik had gehoopt en denken vervolgens weet je wat ik koop nieuwe wielen. Ik zeg niet dat dit zo is bij degene die de vraag stelde maar vandaar mijn vraag of hij al een upgrade van de buitenband heeft gedaan. Meestal heeft dat al een immens effect op de snelheid en comfort etc. En dat staat los van het feit dat een nieuwe wielset een hele mooie upgrade is
@mhr-zip heeft nogal sterke gevoelens - in het algemeen, maar zeker als iemand de twee woorden Continental en banden combineert.aaaido schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:43:
[...]
Veel mensen kopen voor paar duizend euro een mooie nieuwe fiets, denken vervolgens hmmm ik ga toch niet zo snel als ik had gehoopt en denken vervolgens weet je wat ik koop nieuwe wielen. Ik zeg niet dat dit zo is bij degene die de vraag stelde maar vandaar mijn vraag of hij al een upgrade van de buitenband heeft gedaan. Meestal heeft dat al een immens effect op de snelheid en comfort etc. En dat staat los van het feit dat een nieuwe wielset een hele mooie upgrade is
Er zijn redelijk wat mensen die regelmatig lek gereden hebben op GP5K's van Conti, maar als je dit topic een paar pagina's terugleest zie je ook iemand die 2x lekrijdt op een P Zero TLR (die juist goed zou moeten zijn qua lekbestendigheid).
YMMV imo. In mijn eigen N=1 ervaring nooit specifieke problemen met Conti GP5K S TR ervaren, dus zou hem met een gerust hard durven aanraden als prima snelle allround band. Of als alternatief de All Season ('AS') versie van de GP5K.
Even een stukje nutteloze info voor de aanwezigen hier; Ik ben weer een stukje verder in de zoektocht naar mijn volgende fiets 
Ik ga deze week een ritje maken op een Giant Defy Advanced en als deze fiets bevalt, dan gaat dit hem worden.
Waarom deze en waarom niet de andere fietsen die ik eerder noemde (Trek Domane en Specialized Roubaix)? Omdat ik toch een beetje vrees heb voor die technische zaken die op die fietsen aanwezig zijn, zoals de vering waarvan ik best wisselende ervaringen lees.
Ik ga deze week een ritje maken op een Giant Defy Advanced en als deze fiets bevalt, dan gaat dit hem worden.
Waarom deze en waarom niet de andere fietsen die ik eerder noemde (Trek Domane en Specialized Roubaix)? Omdat ik toch een beetje vrees heb voor die technische zaken die op die fietsen aanwezig zijn, zoals de vering waarvan ik best wisselende ervaringen lees.
Mooi man, blijf ons op de hoogte houden van je avonturen ;-).mvds schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:56:
Even een stukje nutteloze info voor de aanwezigen hier; Ik ben weer een stukje verder in de zoektocht naar mijn volgende fiets
Wat zijn de specs van de Defy? En nu je de Trek en Spesh hebt uitgesloten, heb je nog meer alternatieven overwogen?
Ik heb de Aeolus Pro 37 toevallig. Prima wielen wat mij betrefttwodigits schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:59:
Enige "nadeel" van de Bontragers: ze maken nauwelijks dat mooie ratelende geluid als je je benen even stil houdt
Do { Ping } while ( LOL )
Upgrade buitenband heb ik nog niet gedaan, ik wil mijn huidige bandjes eerst oprijden. Ik wil sowieso een tweede wielset aanschaffen, dan kan ik naar een set met gravelbanden en een set met banden voor op de weg. Ik had daarom bedacht om een carbon wielset voor op de weg te gaan kopen en dan kan ik in de winter de alu set blijven gebruiken met een breder (gravel-) bandje. Snelheid is niet het issue, mooi lopen, strak rijden en betere looks wel.aaaido schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:43:
[...]
ik mis zelfbouwTinusvolkel schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:26:
[...]
Gemiste kans
Maar ben wel benieuwd hoe de verdeling hier zo is, dus bij deze een polletje ( en hopelijk werkt ie weer )
Poll: Wat voor wielen op je fiets waar je het meest op zit
• Alu fabriek
• Carbon fabriek
• Alu wielbouwer
• Carbon wielbouwer
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
ik heb zowel op de MTB als op de racer een mooi carbon setje zelfgespaakt, erg blij mee, fijn om zelf onderdelen uit te zoeken, en op je gebruik af te stemmen en een leuk proces om te doen.
Ook bv voor de racefiets velgen uitgekozen zonder spaakgaten in het velgbed, 1 malig wat meer werk met spaken, maar dan kan je tubeless rijden zonder tape
Ik heb, op basis van de uitkomsten van mijn bikefitting, ChatGPT een lijstje laten samenstellen van fietsen die binnen mijn bereik zitten van optimale stack en reach. Daarna ben ik gaan kijken of de specs die ChatGPT aangaf van de fietsen ook echt klopten, en ik kan je vertellen, dat doen ze nietRequiem19 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:58:
[...]
Mooi man, blijf ons op de hoogte houden van je avonturen ;-).
Wat zijn de specs van de Defy? En nu je de Trek en Spesh hebt uitgesloten, heb je nog meer alternatieven overwogen?
Ik heb gekeken naar:
- Trek Domane, in verschillende uitvoeringen
- Cannondale Synapse, in verschillende uitvoeringen
- Specialized Roubaix SL8 Comp
- Isaac Boson, volgens ChatGPT een optie, maar de cijfers van de fabrikant zeggen wat anders
- Isaac Vitron
- Bianchi Infinito
- Giant Defy Advanced, in verschillende uitvoeringen
- Cude Attain, in verschilende uitvoeringen
- Scott Addict, in verschillende uitvoeringen
De fiets die ik nu op het oog heb heeft volledige Ultegra 2 x 11 afmontage (mechanisch, omdat ik mijzelf ken ik gegarandeerd ga vergeten mijn accu op te laden) en een Giant carbon wielset.
niet, totdat je tape half los gaat laten, dan rijdt dit zeker fijner
Vorig jaar een rondje gereden op een Domane sl6 gen4, voorzien van Bontrager Paradigm Comp 25 wielen.Shadow_Agent schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:59:
[...]
Enige "nadeel" van de Bontragers: ze maken nauwelijks dat mooie ratelende geluid als je je benen even stil houdt
Op die fiets heb je echt geen bel nodig.
De gemonteerde Bontrager 32mm banden vielen ook als 34mm (zelf gemeten) dankzij de 25mm interne breedte van de velg.
[ Voor 12% gewijzigd door guapper op 19-05-2025 12:13 ]
Wacht maar tot je een wat wijdere band tegenkomt. Dan mag je alsnogPrulleman schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:11:
[...]
Maar ik begrijp je punt hoor. Ben ook geen fan van tape plakken. Ik ben wel benieuwd of er een weight weenie is die heeft uitgezocht wat het verschil in gewicht is tussen tape en de dichte spaak'gaten'.
Hij wil.
Hier dezelfde, en idd geen geluid, maar het ging over de 37v versie en daarin zitten toch wel een aantal verschillen (aldus chatgpt )Shadow_Agent schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:59:
[...]
Ik heb de Aeolus Pro 37 toevallig. Prima wielen wat mij betreftMaar goed, ik heb maar één set carbon wielen en geen idee of iets anders beter is. En hoe definieer je goed/beter/best? Voor mij een prima setje!
Kenmerk | Bontrager Aeolus Pro 37V | Bontrager Aeolus Pro 37 |
---|---|---|
Materiaal | OCLV NEXT thermoplastisch carbon | OCLV Pro carbon |
Interne velgbreedte | 25 mm | 21 mm |
Gewicht | Ongeveer 1450 gram per set | Ongeveer 1450 gram per set |
Naaf | Rapid Drive 108 (snelle aangrijping) | DT Swiss 350 (betrouwbaar, onderhoudsvriendelijk) |
Bandencompatibiliteit | 28–40 mm (brede banden, lage druk) | 25–28 mm (standaard racebanden) |
Rijgedrag | Comfortabel en vergevingsgezind, vooral op gemengde ondergrond | Responsief en stijf, ideaal voor klimmen en sprints |
Beste gebruik | All-road, gravel, endurance ritten | Wegwielrennen, klimmen, snelle ritten op asfalt |
Ging dat niet over de RS versie? (aldus chatgpt minder bescherming tegen lekrijden)Requiem19 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:53:
[...]
Er zijn redelijk wat mensen die regelmatig lek gereden hebben op GP5K's van Conti, maar als je dit topic een paar pagina's terugleest zie je ook iemand die 2x lekrijdt op een P Zero TLR (die juist goed zou moeten zijn qua lekbestendigheid).
Kenmerk | Pirelli P Zero Race TLR | Pirelli P Zero Race RS TLR |
---|---|---|
Type | Allround tubeless raceband | Racegerichte tubeless band voor wedstrijden |
Compound | SmartEVO rubbermengsel | SmartEVO (geoptimaliseerd voor snelheid en grip) |
Constructie | 120 TPI karkas met TechWALL+ Road bescherming | Lichter 120 TPI karkas, zonder TechWALL+ (lagere rolweerstand) |
Bescherming | Uitstekende lekbescherming (TechWALL+) | Minimale bescherming voor maximale snelheid |
Grip | Zeer goed, geschikt voor alle weersomstandigheden | Zeer goed op droog wegdek, minder voor nat |
Rolweerstand | Laag | Zeer laag (focus op pure snelheid) |
Gewicht | Ca. 295 g (700x28c) | Ca. 260 g (700x28c) |
Doelgroep | Prestatiegerichte wielrenners voor training én koers | Professionals en wedstrijdrijders die elke seconde tellen |
Beste gebruik | Training, gran fondos, sportieve ritten | Wedstrijden, tijdritten, snelle ritten op droog asfalt |
Helder. Ik heb er ook (te) lang mee gewacht om mijn stock buitenbanden (Schwalbe One) te wisselen. Dacht doe dat wel als ik nieuwe nodig heb. Nu een jaar verder toch gedaan en achteraf had ik dat gewoon gelijk moeten doen. Voor zowel snelheid als comfort een dikke verbetering.twodigits schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:00:
[...]
Upgrade buitenband heb ik nog niet gedaan, ik wil mijn huidige bandjes eerst oprijden. Ik wil sowieso een tweede wielset aanschaffen, dan kan ik naar een set met gravelbanden en een set met banden voor op de weg. Ik had daarom bedacht om een carbon wielset voor op de weg te gaan kopen en dan kan ik in de winter de alu set blijven gebruiken met een breder (gravel-) bandje. Snelheid is niet het issue, mooi lopen, strak rijden en betere looks wel.
De GP5000s die ik voorstel is natuurlijk persoonlijke ervaring maar kan net zo goed een ander merk zijn. Anyhow de wissel van stock buitenbanden heeft voor mij de grootste impact gemaakt in upgrade voor relatief weinig geld.
Verder snap ik je helemaal hoor met 2 wielsets voor gravel en road.
Ik ben overigens perfect blij met de Domane SL6 gen 4. De accu vergeet je niet op te laden als je een fietscomputer gekoppeld hebt, want die gaat aangeven wanneer de accu leeg gaat en dan kan je nog honderden km's rijden. DI2 schakelt super en snel, ik wil niet meer zonder. De problemen van de gen 3 met de zadelpen zijn volgens mij met de gen 4 verleden tijd, ik heb ze althans nog niet ervaren. Het is een comfortabele fiets waar je zonder moe te worden van je fietshouding uren op door kan.mvds schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:11:
[...]
Ik heb, op basis van de uitkomsten van mijn bikefitting, ChatGPT een lijstje laten samenstellen van fietsen die binnen mijn bereik zitten van optimale stack en reach. Daarna ben ik gaan kijken of de specs die ChatGPT aangaf van de fietsen ook echt klopten, en ik kan je vertellen, dat doen ze nietSoms zaten ze zelfs erg ver ernaast.
Ik heb gekeken naar:Ik ben dus op zoek naar een Endurance model die binnen de aanbevelingen vallen van mijn bikefitting. En in mijn zoektocht zijn sommige fietsen afgevallen vanwege de prijs en sommigen omdat ze buiten het bereik van de voor mij juiste stack en reach vallen. Verder heb ik nog gekeken naar Merida en Sensa fietsen, maar die hadden geen aanbod binnen mijn aanbevolen stack en reach waar ik een warm gevoel van kreeg.
- Trek Domane, in verschillende uitvoeringen
- Cannondale Synapse, in verschillende uitvoeringen
- Specialized Roubaix SL8 Comp
- Isaac Boson, volgens ChatGPT een optie, maar de cijfers van de fabrikant zeggen wat anders
- Isaac Vitron
- Bianchi Infinito
- Giant Defy Advanced, in verschillende uitvoeringen
- Cude Attain, in verschilende uitvoeringen
- Scott Addict, in verschillende uitvoeringen
De fiets die ik nu op het oog heb heeft volledige Ultegra 2 x 11 afmontage (mechanisch, omdat ik mijzelf ken ik gegarandeerd ga vergeten mijn accu op te laden) en een Giant carbon wielset.
@Tinusvolkel je hebt gelijk! Dat zijn twee verschillende wielsets inderdaad
Even gemist dat het om de 37V ging.
Do { Ping } while ( LOL )
een band met een te ruime passing bedoel je? gelukkig met 2 setjes banden nog niet tegengekomen.klaaas schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:15:
[...]
Wacht maar tot je een wat wijdere band tegenkomt. Dan mag je alsnog![]()
Maar ik begrijp je punt hoor. Ben ook geen fan van tape plakken. Ik ben wel benieuwd of er een weight weenie is die heeft uitgezocht wat het verschil in gewicht is tussen tape en de dichte spaak'gaten'.
chatgpt maakt een mooie schatting van 3-13 gram verschil in het voordeel van gaten en tape en geeft ook deze extra overweging bij de conclusie:
Maar:
De tape-loze optie biedt vaak voordelen qua luchtdichtheid (geen tape die kan lekken of verschuiven), minder onderhoud, en mogelijk meer duurzaamheid.
Is dat jullie wel eens overkomen dan? Ik heb nog nooit een velg hoeven re-tapen en rij inmiddels toch al een poos en behoorlijk aantal totaal kilometers alles bij elkaar tubeless.Prulleman schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:11:
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 19-05-2025 13:02 ]
Als de tape 1x goed zit dan heb ik nog niet meegemaakt dat die los gaat. Eerder dat ie te vast zit als je bij een spaak moet oid. Wel meegemaakt dat de 1e tapepoging niet succesvol was dus daar zou dan het voordeel inzitten van een velg zonder gaten.Kluus schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:01:
[...]
Is dat jullie wel eens overkomen dan? Ik heb nog nooit een velg hoeven re-tapen en rij inmiddels toch al een poos en behoorlijk aantal totaal kilometers alles bij elkaar tubeless.
Hij wil.
Dat is hele nuttige infotwodigits schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:37:
[...]
Ik ben overigens perfect blij met de Domane SL6 gen 4. De accu vergeet je niet op te laden als je een fietscomputer gekoppeld hebt, want die gaat aangeven wanneer de accu leeg gaat en dan kan je nog honderden km's rijden. DI2 schakelt super en snel, ik wil niet meer zonder. De problemen van de gen 3 met de zadelpen zijn volgens mij met de gen 4 verleden tijd, ik heb ze althans nog niet ervaren. Het is een comfortabele fiets waar je zonder moe te worden van je fietshouding uren op door kan.
Ik vind de prijs van die fiets alleen vrij hoog voor een vrij basic uitrusting (3700 euro, en dat is al afgeprijsd, want standaard 4400, voor 105Di2 en alu velgen)
Volgens mij waren de P Zero TLR wel de RS versie. Precies om die reden ben ik voor de niet-RS versie gegaan. Dan maar iets minder snel, maar een keer minder lek rijden. 2 weken terug in de Vogezen nog een stuk gravel meegepakt op een bosbouwweg, gaven geen krimp.Requiem19 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:53:
[...]
YMMV imo. In mijn eigen N=1 ervaring nooit specifieke problemen met Conti GP5K S TR ervaren, dus zou hem met een gerust hard durven aanraden als prima snelle allround band. Of als alternatief de All Season ('AS') versie van de GP5K.

De GP5K AS heb ik op mijn andere fiets. Die zijn helemaal bombproof qua lekrijden. In ongeveer 10K met tubeless nog nooit lek gehad. Wel een aantal redelijke sneeën tot aan de lekprotectie. Maar die rollen lang zo fijn niet als de gewone GP5K of de P-Zero's. Maar dat maakt me niet uit, dat is beter dan in de winter ergens bij onder 0 in de druilregen een lekke band.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Ik heb in 45+ jaar nog nooit een issue met een velglint gehad. Bedankt voor nog een reden om niet tubeless te gaanklaaas schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:07:
[...]
Als de tape 1x goed zit dan heb ik nog niet meegemaakt dat die los gaat. Eerder dat ie te vast zit als je bij een spaak moet oid. Wel meegemaakt dat de 1e tapepoging niet succesvol was dus daar zou dan het voordeel inzitten van een velg zonder gaten.
Pfff, bij tubeless ook nooit problemen met velglint!Frenz64 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:10:
[...]
Ik heb in 45+ jaar nog nooit een issue met een velglint gehad. Bedankt voor nog een reden om niet tubeless te gaan
Hij wil.
Dan lees je het verhaal van @klaaas toch niet helemaal goed volgens mijFrenz64 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:10:
[...]
Ik heb in 45+ jaar nog nooit een issue met een velglint gehad. Bedankt voor nog een reden om niet tubeless te gaan
nee, maar genoeg verhalen gehoord, ook tape beschadigen met bandenlichters en dat soort issues.Kluus schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:01:
[...]
Is dat jullie wel eens overkomen dan? Ik heb nog nooit een velg hoeven re-tapen en rij inmiddels toch al een poos en behoorlijk aantal totaal kilometers alles bij elkaar tubeless.
het is ook meer een fijne zekerheid dat als de boel niet goed op druk blijft, je in ieder geval NIET opniew tape hoeft te gaan plakken
volgens mij waren er ook niet zoveel problemen met buiscommandeurs, rij je daar ook nog mee? of 5 verrsnellingen achter werkte ook probleemloos, of 23 mm banden, of alles van staal, of velgremmen, of ....Frenz64 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:10:
[...]
Of de Explorer 2 te koppelen is weet ik niet, ik heb een Garmin Egde 540.mvds schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:08:
[...]
Dat is hele nuttige infoIk heb een Garmin Edge Explore 2, die is ook te koppelen (dat jij weet)?
Ik vind de prijs van die fiets alleen vrij hoog voor een vrij basic uitrusting (3700 euro, en dat is al afgeprijsd, want standaard 4400, voor 105Di2 en alu velgen)
Trek is qua adviesprijs inderdaad niet goedkoop, maar toen ik erop reed wist ik dat het mijn fiets was en dat is belangrijk. Overigens kreeg ik 'm ook voor die prijs
Haha, de lokale Mantel biedt die fiets aan voor die prijs omdat ze hem anders niet kwijtraken (woorden van de verkoper daar). Ze hebben er een aantal nog op voorraad (alleen in blauw helaas) en er is vrijwel geen interesse in die fiets.twodigits schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:19:
[...]
Of de Explorer 2 te koppelen is weet ik niet, ik heb een Garmin Egde 540.
Trek is qua adviesprijs inderdaad niet goedkoop, maar toen ik erop reed wist ik dat het mijn fiets was en dat is belangrijk. Overigens kreeg ik 'm ook voor die prijs
Ik snap het ook wel, inderdaad, het is een zeer comfortabele fiets, maar de afmontage is vrij karig voor dat geld.
Als ik daarnaast de vele problemen hoor rond de problemen met dat IsoSpeed systeem (die misschien wel minder/opgelost zijn bij de gen 4) ben ik er toch een beetje huiverig voor. Zeker vanwege mijn gewicht.
Ik gebruik hier velglint ipv tape omdat dat aanbevolen werd bij m'n wielen, maar dat gaat iig ook niet los, meer die dat gebruiken of is dat iets specifieks van bontrager?
23mm?? 19!Prulleman schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:18:
[...]
nee, maar genoeg verhalen gehoord, ook tape beschadigen met bandenlichters en dat soort issues.
het is ook meer een fijne zekerheid dat als de boel niet goed op druk blijft, je in ieder geval NIET opniew tape hoeft te gaan plakken
[...]
volgens mij waren er ook niet zoveel problemen met buiscommandeurs, rij je daar ook nog mee? of 5 verrsnellingen achter werkte ook probleemloos, of 23 mm banden, of alles van staal, of velgremmen, of ....
Heerlijk zoals jullie reageren. Nee ik ben onlangs zelfs overgestapt schijfremmen jonguh!
voor tubeless?? met biba's maakt het niet zoveel uit, dan gaat het enkel om het beschermen van de biba, dat kan met tape en met lint.Tinusvolkel schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:33:
Ik gebruik hier velglint ipv tape omdat dat aanbevolen werd bij m'n wielen, maar dat gaat iig ook niet los, meer die dat gebruiken of is dat iets specifieks van bontrager?
Voor tubeless moet het luchtdicht zijn, "lint" is vaak een beetje canvas achtig, of je hebt zo'n rubber strip zonder plak. In beide gevallen niet geschikt voor tubeless,
(tenzij er gewoon een spraakverwarring is er er wel gewoon tubeless compatible spul op je velg geplakt zit die de gaten luchtdicht maakt, meestal tape genoemd, maar niet altijd)
Als het hexblue is, is het een 2024 model. Het 2025 model is grijs of donkerblauw.mvds schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:23:
[...]
Haha, de lokale Mantel biedt die fiets aan voor die prijs omdat ze hem anders niet kwijtraken (woorden van de verkoper daar). Ze hebben er een aantal nog op voorraad (alleen in blauw helaas) en er is vrijwel geen interesse in die fiets.
Ik snap het ook wel, inderdaad, het is een zeer comfortabele fiets, maar de afmontage is vrij karig voor dat geld.
Als ik daarnaast de vele problemen hoor rond de problemen met dat IsoSpeed systeem (die misschien wel minder/opgelost zijn bij de gen 4) ben ik er toch een beetje huiverig voor. Zeker vanwege mijn gewicht.
Ik weeg zelf overigens tegen de 100 kilo en heb framemaat 60.
En tubeless tape moet ook een bepaalde druk aan kunnen.Prulleman schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:38:
[...]
voor tubeless?? met biba's maakt het niet zoveel uit, dan gaat het enkel om het beschermen van de biba, dat kan met tape en met lint.
Voor tubeless moet het luchtdicht zijn, "lint" is vaak een beetje canvas achtig, of je hebt zo'n rubber strip zonder plak. In beide gevallen niet geschikt voor tubeless,
(tenzij er gewoon een spraakverwarring is er er wel gewoon tubeless compatible spul op je velg geplakt zit die de gaten luchtdicht maakt, meestal tape genoemd, maar niet altijd)
Dat is inderdaad de kleur Hex Blue, maar wel de SL 6 Gen 4. Ik weet niet of er verschil zit tussen het 2024 model en het 2025 model.twodigits schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:38:
[...]
Als het hexblue is, is het een 2024 model. Het 2025 model is grijs of donkerblauw.
Ik weeg zelf overigens tegen de 100 kilo en heb maat 60.
Ik zit (net) over de 100kg en ik moet maat 54 hebben
Het was meer een plastic band die strak in de velg zit, en rij nu een km of 3000 mee zonder problemen, dus het zal z'n werk wel doenPrulleman schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:38:
[...]
voor tubeless?? met biba's maakt het niet zoveel uit, dan gaat het enkel om het beschermen van de biba, dat kan met tape en met lint.
https://www.trekbikes.com...r-tlr-velglint/p/W548391/
Technisch zit er volgens mij geen verschil in, maar dus wel in de kleuren. Kijk maar op de site van Trek voor de kleuren van 2025. Hexblue is een 2024 kleur. Die zullen ze dan vorig jaar wat teveel ingekocht hebben.mvds schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:42:
[...]
Dat is inderdaad de kleur Hex Blue, maar wel de SL 6 Gen 4. Ik weet niet of er verschil zit tussen het 2024 model en het 2025 model.
Ik zit (net) over de 100kg en ik moet maat 54 hebben
edit; even gekeken en ik zie dat Mantel de grijze 2025 kleur ook aanbiedt, maar die is duurder. De donkerblauwe 2025 kleur staat niet op hun site. Maakt verder niet uit als je de kleur mooi vindt en de prijs ok.
[ Voor 16% gewijzigd door twodigits op 19-05-2025 13:45 ]
Ik zie het inderdaad. Ik kan mij niet druk maken over het rijden op een fiets met "de kleur van vorig jaar". Het zou wat anders zijn als ze een gen 3 aanbieden, want daarvan weet ik dat er best wat problemen zijn met de IsoSpeed. De Gen 3 sla ik dan ook maar gewoon over. De Gen 4 zou ik wel willen overwegen, maar niet voor 3700 euro. Ik heb echt het gevoel dat ik bij andere merken meer waar voor mijn geld kan krijgen.twodigits schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:43:
[...]
Technisch zit er volgens mij geen verschil in, maar dus wel in de kleuren. Kijk maar op de site van Trek voor de kleuren van 2025. Hexblue is een 2024 kleur. Die zullen ze dan vorig jaar wat teveel ingekocht hebben.
ah, ok, dat is ook nog een optie, dat is heel specifiek op maat voor 1 type velg en sluit helemaal aan bij het velg bed en randen, volgens mij zet de buitenband zich dan ook tegen de rimstrip aan, zodat de seal daar ook naadloos is. Dat werkt (omdat het op maat gemaakt is) uiteraard ook prima, maar wel een relatief zware optieTinusvolkel schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:42:
[...]
Het was meer een plastic band die strak in de velg zit, en rij nu een km of 3000 mee zonder problemen, dus het zal z'n werk wel doen( even afkloppen voordat ik zo onderweg naar huis stil sta... )
Ja dan zou ik er toch mee oppassen, want als de lucht er toch langs ontsnapt en in je velg komt en het kan daar nergens weg dan zet je je velg op druk waardoor het voor je gevoel kan werken maar de constructie is daar niet op berekend (zeker bij carbon) en kan ontploffen. Daar zijn best indrukwekkende plaatjes van te vindenTinusvolkel schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:42:
[...]
Het was meer een plastic band die strak in de velg zit, en rij nu een km of 3000 mee zonder problemen, dus het zal z'n werk wel doen( even afkloppen voordat ik zo onderweg naar huis stil sta... )
Verder kan het zijn dat het uiteindelijk bij een spaakgat toch bezwijkt onder de druk en je een "klapband" krijgt doordat de druk ineens weg is zodra je lint faalt..
Edit: ok linkje zie ik nu pas, maar dit is dus specifiek iets van bontrager voor die velg en bedoeld voor tubeless. Dus bovenstaand verhaal is niet van toepassing.
[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 19-05-2025 13:48 ]
Dat laatste is natuurlijk je eigen overweging. Maar misschien kan je bij Mantel met deze kennis nog wat van de prijs afkrijgen?mvds schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:46:
[...]
Ik zie het inderdaad. Ik kan mij niet druk maken over het rijden op een fiets met "de kleur van vorig jaar". Het zou wat anders zijn als ze een gen 3 aanbieden, want daarvan weet ik dat er best wat problemen zijn met de IsoSpeed. De Gen 3 sla ik dan ook maar gewoon over. De Gen 4 zou ik wel willen overwegen, maar niet voor 3700 euro. Ik heb echt het gevoel dat ik bij andere merken meer waar voor mijn geld kan krijgen.
Ik heb het geprobeerd, maar helaas, ze willen er niet eens een setje pedalen bij doen. Geen idee of ze als instructie hebben gekregen om geen korting te geven, maar ik kreeg niet echt het idee dat er enige onderhandelingsruimte was.twodigits schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:48:
[...]
Dat laatste is natuurlijk je eigen overweging. Maar misschien kan je bij Mantel met deze kennis nog wat van de prijs afkrijgen?
Volgens mij heb ik hier al eerder een opmerking over gemaakt, maar bij deze nogmaals, waarom zou je een Trek dan bij Mantel willen kopen, er zijn ook gewoon goede Trek Stores van die wel meedenken en waar je waarschijnlijk ook veel meer aan gaan hebben als het op service aan komt.mvds schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:50:
[...]
Ik heb het geprobeerd, maar helaas, ze willen er niet eens een setje pedalen bij doen. Geen idee of ze als instructie hebben gekregen om geen korting te geven, maar ik kreeg niet echt het idee dat er enige onderhandelingsruimte was.
Ok, dat voelt dan ook niet helemaal lekker voor je begrijp ik. Ach, uiteindelijk koop je met de modellen in je lijstje altijd wel een goede fiets natuurlijk. En iedereen is anders, gewoon kopen waar jij je goed bij voelt en goed op zit - dat laatste was voor mij de reden om voor de Domane te gaan. Heb ook een Synaps overwogen (kreeg ik minder korting) en Giant spreekt mij niet zo aan (vast onterecht,' is een gevoel, kan je niet uitleggen' vrij naar Hans Teeuwen)mvds schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:50:
[...]
Ik heb het geprobeerd, maar helaas, ze willen er niet eens een setje pedalen bij doen. Geen idee of ze als instructie hebben gekregen om geen korting te geven, maar ik kreeg niet echt het idee dat er enige onderhandelingsruimte was.
Qua service kan ik mij voorstellen dat je bij zo'n Trek store wel voordeel kan halen. Qua prijs betwijfel ik het. Zo'n (vaak kleine) winkel heeft niet het voordeel groot in te kunnen kopen waardoor ze vaak dicht bij de adviesprijs moeten blijven. IK zie ook geen aanbieders op internet die deze fiets goedkoper aanbieden dan Mantel hoor.Kluus schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:56:
[...]
Volgens mij heb ik hier al eerder een opmerking over gemaakt, maar bij deze nogmaals, waarom zou je een Trek dan bij Mantel willen kopen, er zijn ook gewoon goede Trek Stores van die wel meedenken en waar je waarschijnlijk ook veel meer aan gaan hebben als het op service aan komt.
En bij Mantel heb je het voordeel van een groot assortiment, dus het is makkelijker om meer fietsen met elkaar te vergelijken. Ik heb natuurlijk ook wel het geluk dat er hier in Den Bosch een superstore zit, dus die heeft dan ook wel echt een enorm assortiment.
Haha, het is ook vaak een kwestie van gevoel idd. Zo vind ik het nog steeds moeilijk te accepteren om van een fiets met een Ultegra groep, naar een fiets met een 105 groep te gaan. Ook al is die 105 groep van nu beter dan de Ultegra groep van mijn fiets uit 2017. Toch voelt het als een downgrade en zit mij dat niet lekkertwodigits schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:56:
[...]
Ok, dat voelt dan ook niet helemaal lekker voor je begrijp ik. Ach, uiteindelijk koop je met de modellen in je lijstje altijd wel een goede fiets natuurlijk. En iedereen is anders, gewoon kopen waar jij je goed bij voelt en goed op zit - dat laatste was voor mij de reden om voor de Domane te gaan. Heb ook een Synaps overwogen (kreeg ik minder korting) en Giant spreekt mij niet zo aan (vast onterecht,' is een gevoel, kan je niet uitleggen' vrij naar Hans Teeuwen)
Maar dat gevoel ken ik wel idd, ik heb bij sommige merken echt het gevoel dat het een Action fiets is, terwijl dat absoluut niet op de waarheid is berust, maar het voelt wel zo, dus koop ik het niet.
Op internet vind je de gespecialiseerde Trek stores ook niet en die zullen in eerste instantie de adviesprijzen geven, maar vaak is daar dus wel de onderhandelingsruimte die je dus bij Mantel vind. Ik woon ook in de buurt van de superstore in Den Bosch en kom er vaak, het is inderdaad super fijn dat hij daar zit als je snel even iets nodig hebt (zoals ik gisteren met mijn Di2 accu).mvds schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:02:
[...]
Qua service kan ik mij voorstellen dat je bij zo'n Trek store wel voordeel kan halen. Qua prijs betwijfel ik het. Zo'n (vaak kleine) winkel heeft niet het voordeel groot in te kunnen kopen waardoor ze vaak dicht bij de adviesprijs moeten blijven. IK zie ook geen aanbieders op internet die deze fiets goedkoper aanbieden dan Mantel hoor.
En bij Mantel heb je het voordeel van een groot assortiment, dus het is makkelijker om meer fietsen met elkaar te vergelijken. Ik heb natuurlijk ook wel het geluk dat er hier in Den Bosch een superstore zit, dus die heeft dan ook wel echt een enorm assortiment.
...
En ik heb er ook al wel eens een fiets gekocht maar dat is toch echt een andere ervaring dan als je bij een specialistische zaak gaat kijken kwa advies wat je krijgt. Bij Mantel moet je sowieso echt alles zelf weten is mijn ervaring en is er inderdaad geen ruimte voor onderhandelingen. Het is inderdaad fijn dat je veel fietsen kan zien maar kwa testen is het alsnog onmogelijk om een beeld te vormen op die teststraat van ze.
Ik wil hem dus eigenlijk niet afbranden want ik kom er zelf ook vaak, maar het is wel meer richting dozenschuiver voor als je precies weet wat je zoekt vind ik.
Dit geld niet alleen voor Mantel maar eigenlijk voor alle grote winkels die een aanzienlijk deel van hun totale omzet uit een webshop halen, het zijn gewoon de Mediamarkten van de fietswereld en daar is niets mis mee maar verwacht niet te veel.
(NB. Ik wil je zoektocht ook niet veel lastiger maken maar misschien kan je eens ergens informeren gewoon wat er ergens anders mogelijk is mbt dezelfde fiets)
[ Voor 19% gewijzigd door Kluus op 19-05-2025 14:22 ]
Heb zelf een Trek gekocht bij Hopmans in Bergen op Zoom, die was toen vrij scherp geprijsd (vergeleken met de adviesprijs van Trek zelf).
Gelukkig vind ik deze zoektocht best wel leukKluus schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:11:
[...]
(NB. Ik wil je zoektocht ook niet veel lastiger maken maar misschien kan je eens ergens informeren gewoon wat er ergens anders mogelijk is mbt dezelfde fiets)
Overigens lopen er bij Mantel echt wel mensen rond die weten waar ze het over hebben, vooral die wat oudere man bij de servicebalie
[ Voor 19% gewijzigd door mvds op 19-05-2025 14:30 ]
Als tape eenmaal goed zit, dan hoef je het niet te vervangen.Kluus schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:01:
[...]
Maar zelf wel eens meegemaakt dat tape vanuit de fabriek niet goed zat (en heb dat ook wel vaker om mij heen gezien).
Het klote is dan dat je heel je set tubeless maakt, sealant je velg in staat te lekken. En uiteindelijk kan je dan helemaal overnieuw beginnen, want het stopt niet (of wel, maar dan staat in je velg dezelfde druk als in je band
Dus dit komt alleen voor bij eerste keer tubeless maken.
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic