Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 643 644 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33
henri86 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:58:
[...]

Oh? Ik heb het idee dat dat tegenwoordig voor een (steeds) grote(re) groep gaat om 'de beleving'.
in beide gevallen gaat het niet om de competitie, en dat was het punt denk ik ;)

ik zie mezelf ook niet aan een crit of andere koers meedoen, persoonlijk staat het gedrang en het minder zelf in controle zijn over alle gevaren met niet aan.. Ik vind het wel leuk om af en toe (paar keer per jaar) een MTB wedstrijd te doen, ook daar gaat het dan niet om de competitie, maar om de eigen prestatie. Daar heb je ook minder afhankelijk van drafting en "niet gedropped" worden.

Op de weg is het een beetje, of je doet vooraan mee, maar dat is voor enkele weggelegd, de rest is aan het vechten om niet gedropped te worden.. niet zo mijn ding.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:48
Frenz64 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:44:
[...]

Thx, mijn nieuwe fiets (gekocht 2 maanden voor de operatie) heeft een single sided PM, ook nog bij m'n goede been. Daar komt de eerste upgrade dus, want dat wil ik ook graag zien.

Ja ja ja, Assioma Duo's had ik moeten halen, wrijf het er maar in @mhr-zip en consorten
haha, ja, ik vond het verschil echt bizar (ik had een pm op de spider, dus wel beide kanten), mijn slechte knie was mijn goeie been, maar alsnog was mijn andere been zoveel sterker in het begin. That said, ik ben zelden fitter geweest dan een jaar na de operatie, van het vele trainen.

[ Voor 3% gewijzigd door borft op 20-05-2025 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:26

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:04:
[...]

in beide gevallen gaat het niet om de competitie, en dat was het punt denk ik ;)

ik zie mezelf ook niet aan een crit of andere koers meedoen, persoonlijk staat het gedrang en het minder zelf in controle zijn over alle gevaren met niet aan.. Ik vind het wel leuk om af en toe (paar keer per jaar) een MTB wedstrijd te doen, ook daar gaat het dan niet om de competitie, maar om de eigen prestatie. Daar heb je ook minder afhankelijk van drafting en "niet gedropped" worden.

Op de weg is het een beetje, of je doet vooraan mee, maar dat is voor enkele weggelegd, de rest is aan het vechten om niet gedropped te worden.. niet zo mijn ding.
Daarom vind ik de cyclo's ook wel leuk dan kom je uiteindelijk toch in een leuk groepje van je eigen niveau waar (in mijn geval in ieder geval) toch nog een beetje het spelletje wordt gespeeld, ook al gaat het om plek 200 ofzo.

Dan moet je echter wel een beetje een selectieve cyclo hebben en dat begint pas bij de Vogezen ongeveer is mijn ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:04
Frenz64 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:44:
[...]

Thx, mijn nieuwe fiets (gekocht 2 maanden voor de operatie) heeft een single sided PM, ook nog bij m'n goede been. Daar komt de eerste upgrade dus, want dat wil ik ook graag zien.

Ja ja ja, Assioma Duo's had ik moeten halen, wrijf het er maar in @mhr-zip en consorten
Van de consorten ben ik de enige die wel voor de single sided PM ben.

*O*

Meet verschillen maken niks uit, zolang het meetverschil maar consequent is.

[ Voor 9% gewijzigd door mhr-zip op 20-05-2025 17:42 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-05 15:28
Prulleman schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:04:
[...]

Dat heb ik dus ook met in groepjes rijden, ik hou er ook van om zelf in controle te zijn. En om nou de hele tijd op kop te rijden, vind ik voor een groep dan ook niet perse chill. Ben wat dat betreft echt een doemdenker, zie meteen al van alles gebeuren, terwijl het maar weinig gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQZWKt6kPi6n-sSWsL9nnj-dWdU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Zhsn8EOItxDm1qGI8U0ORBQJ.png?f=user_large
Ik had volgens mij prima voor single sided kunnen gaan :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tinusvolkel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:04:
[Afbeelding]
Ik zit niet zo mooi in het midden volgens mij en gebruik meerdere PM's waaronder twee totaal meters (Neo bike en Sigeyi spider in MTB) dus daarom is single voor mij niet zo handig. Al heb ik die nu wel op de gravel, die moet ik nog altijd eens op de juiste offset zetten met de Assioma's.

Waar is deze graph van? Heb jij connect+?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Tinusvolkel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:04:
[Afbeelding]
achteraf makkelijk praten ;) (ik zit ook bij 95% van mijn ritten op 51/49 of 50/50, maar dat weet je pas als je het hebt gemeten)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:28
mhr-zip schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:56:
[...]

Meet verschillen maken niks uit, zolang het meetverschil maar consequent is.
Wat het dus niet per se is. Ik begreep nooit wat van de waardes van m'n single-sided PM. Totdat ik een upgrade deed naar dual, toen bleek dat ik in Z2 ongeveer 60-40 balans had, maar rond threshold eerder 54-46. Dan zit je dus als je denkt dat je in Z2 zit eigenlijk 10% te laag.

Was trouwens wel even slikken dat ik opeens 8% van m'n FTP kwijt was :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
tiswat schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:01:
[...]

Dat heb ik dus ook met in groepjes rijden, ik hou er ook van om zelf in controle te zijn. En om nou de hele tijd op kop te rijden, vind ik voor een groep dan ook niet perse chill. Ben wat dat betreft echt een doemdenker, zie meteen al van alles gebeuren, terwijl het maar weinig gebeurt.
naja,beetje cruisen met 30-35 in een groepje, zonder het doel om hard te gaan is natuurlijk wat anders dan een koers en het mes tussen de tanden.

ik vind het heerlijk om alleen te rijden, maar soms is het ook leuk om een ritje met een paar man of een groepje te doen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Kluus schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:12:
[...]

Ik zit niet zo mooi in het midden volgens mij en gebruik meerdere PM's waaronder twee totaal meters (Neo bike en Sigeyi spider in MTB) dus daarom is single voor mij niet zo handig. Al heb ik die nu wel op de gravel, die moet ik nog altijd eens op de juiste offset zetten met de Assioma's.

Waar is deze graph van? Heb jij connect+?
De gratis versie van intervals.icu
Prulleman schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:13:
[...]

achteraf makkelijk praten ;) (ik zit ook bij 95% van mijn ritten op 51/49 of 50/50, maar dat weet je pas als je het hebt gemeten)
Ik kwam van assomias duo af dus wist het wel, maar m’n nieuwe fiets was default al met dubbelzijdig uitgerust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:08
@Cloclo100 Ik heb juist wel eens het idee dat ik de rem standaard heb ingetrokken. Dit heb ik sinds dat ik Pirelli P7 Sport banden heb en van 25 mm naar 24 mm band ben gegaan. Ik rijd nu ook minder hard dan voorheen naar mijn idee.

Dus misschien zijn het enkel andere banden die al helpen. Heb jij die ook veranderd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:42
AMD1800 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:09:
@Cloclo100 Ik heb juist wel eens het idee dat ik de rem standaard heb ingetrokken. Dit heb ik sinds dat ik Pirelli P7 Sport banden heb en van 25 mm naar 24 mm band ben gegaan. Ik rijd nu ook minder hard dan voorheen naar mijn idee.

Dus misschien zijn het enkel andere banden die al helpen. Heb jij die ook veranderd?
Nee ik rijd nu zowel met de oude fiets als de oude fiets op dezelfde banden ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PECEL3Lan9qayIGjU9vvJ0H1KCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3trn1vzCBbMpJTVg3aDGx8b.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een Spider-vermogenmeter aangeschaft, maar mijn bracket valt nét niet goed in de spider. Zou ik een spacer kunnen gebruiken zodat hij niet tegen het frame aan schuurt en daarna de derailleur opnieuw afstellen? Of hebben jullie misschien een betere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:16
jostefa schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:29:
[Afbeelding]

Ik heb een Spider-vermogenmeter aangeschaft, maar mijn bracket valt nét niet goed in de spider. Zou ik een spacer kunnen gebruiken zodat hij niet tegen het frame aan schuurt en daarna de derailleur opnieuw afstellen? Of hebben jullie misschien een betere oplossing?
Welk BB heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
Ik heb een T47 bottom bracket, dus de zijkant is vrij vlak. Ik denk dat ik ongeveer 2 mm meer naar buiten moet gaan om te voorkomen dat hij tegen het frame aanloopt. Ik ga het in ieder geval nu even proberen of iemand moet het echt een slecht idee vinden ;)

[ Voor 87% gewijzigd door jostefa op 20-05-2025 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:06
Zo hey, dat gaat hard ineens! Mooie discussies en verhalen/ hypotheses.

@mvds ik ben benieuwd welke fiets het uiteindelijk gaat worden! Heb je wel eens naar de Orbea Orca gekeken? Wordt in de markt gezet als een lichtgewicht klimfiets, maar is voor zover ik kan beoordelen ook redelijk endurance/ allround. Hij bevalt mij in ieder geval erg goed tot nu toe!

Meteen een vraagje voor de wielen experts dan. Wat vinden jullie van deze Oquo wielset?
https://www.oquowheels.co...road-performance-rp45team
Ze bevallen mij goed en ik vind ze mooi, maar ik zie hierboven dat de maatvoering misschien niet is wat je zou moeten willen als je er echt verstand van hebt?

Zelf heb ik sinds kort dus ook een powermeter. Leuk speelgoed!
- Werkt voor mij goed als motivatie tegen de wind of heuveltjes op
- Ik kan nu zelf kijken of ik moet temporiseren op bijvoorbeeld een Stelvio
- Ik vind het leuk om progressie te zien, en dan vooral de trend over een langere periode
- Ik ben gewoon een nerd die van cijfertjes houdt 🤓

Leuk om te lezen waar iedereen het voor doet en waar iedereen mee bezig is! Keep it coming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:17
jostefa schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:37:
Ik heb een T47 bottom bracket, dus de zijkant is vrij vlak. Ik denk dat ik ongeveer 2 mm meer naar buiten moet gaan om te voorkomen dat hij tegen het frame aanloopt. Ik ga het in ieder geval nu even proberen of iemand moet het echt een slecht idee vinden ;)
Ik zou even handleiding lezen van je frame/bottom bracket want bij factor bijvoorbeeld moet je spacers gebruiken. (factor heeft t47a)
Of als je kijkt bij BBinfinite en t47 :
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1040/6576/files/SpacerFitKit_T47-PF-RD.png?v=1632511967

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Zit je de hele dag met @Kluus hier te zeveren en dan fiets je elkaar bijna omver in het wel al niet bekende Beers :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tinusvolkel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:51:
Zit je de hele dag met @Kluus hier te zeveren en dan fiets je elkaar bijna omver in het wel al niet bekende Beers :w
Oh echt, had ik even gemist haha, ik had nog wel aan je gedacht omdat ik weet dat jullie dinsdagavond rondje grotendeels tegengestelde richting van de onze is.. ;) :w

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:05

sapphire

Die-hard pruts0r

Machtig wat een geklets hier, ik kijk eens even een dagje niet :+

Ik ben met team @Requiem19 !
Toevallig afgelopen weekend besloten dat ik gewoon geen talent heb. Ik heb flinke bovenbenen en kuiten en dan zie ik mensen met spillebeentjes me voorbij scheuren :+
Ik train de hele winter door en kom met moeite aan de 2,7w/kg ofzo en kennis van me springt na 6 maanden op de fiets en trapt 4w/kg weg.
Klinkt negatiever dan het is want ik merk wel dat ik de meeste mooiweer fietsers er dit jaar gewoon afrijd dus het is niet niks maar het is wat het is.
Ik heb er niet minder plezier aan.

En qua materiaal, waarom je fiets niet zo efficiënt mogelijk proberen te maken tot bepaalde hoogte?
Ik moet het ergens vandaan halen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
DDX schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:45:
[...]

Ik zou even handleiding lezen van je frame/bottom bracket want bij factor bijvoorbeeld moet je spacers gebruiken. (factor heeft t47a)
Of als je kijkt bij BBinfinite en t47 :
[Afbeelding]
Mijn oude crank past gewoon perfect, het is echt een issue met deze powermeter/frame en daar zitten geen specifieke instructies in per BB, dus ik moet zelf een oplossing gaan zoeken. Wilde a.s zaterdag limburg mooiste fietsen met deze powermeter maar ik ga denk ik alles terug zetten, geen tijd om nu te klooien ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
jostefa schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:37:
Magene ondersteunt de T47 niet, zie bijv dit topic: https://chinertown.com/index.php?topic=4569.75

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:46
sapphire schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:38:
Machtig wat een geklets hier, ik kijk eens even een dagje niet :+

Ik ben met team @Requiem19 !
Toevallig afgelopen weekend besloten dat ik gewoon geen talent heb. Ik heb flinke bovenbenen en kuiten en dan zie ik mensen met spillebeentjes me voorbij scheuren :+
Ik train de hele winter door en kom met moeite aan de 2,7w/kg ofzo en kennis van me springt na 6 maanden op de fiets en trapt 4w/kg weg.
Klinkt negatiever dan het is want ik merk wel dat ik de meeste mooiweer fietsers er dit jaar gewoon afrijd dus het is niet niks maar het is wat het is.
Ik heb er niet minder plezier aan.

En qua materiaal, waarom je fiets niet zo efficiënt mogelijk proberen te maken tot bepaalde hoogte?
Ik moet het ergens vandaan halen :+
Ach, ik ben al tijden gestopt met het vergelijken met anderen, een collega van mij is ook van de cijfertjes en die trapt bijna 1w/kg meer dan mij maar is ook 17kg lichter, dat win ik toch niet van hem als het gaat om heuveltjes of MTB tracks waar hij vaak te vinden is..

Gisteren ook met de club een duits muurtje opgefietst van 15-20%, ik zette volgens Strava mijn 2e beste tijd neer, en had ook het gevoel dat ik lekker omhoog "knalde", kijk ik naar een clubgenoot die ook 15kg lichter is dan mij dan was hij weer een stuk sneller en vloog omhoog, scheelde gewoon 5km/u gemiddeld.. Nu trapte hij ook wel echt door, maar hem bijhouden zal mij niet snel lukken..

Ik zit nu al 2 jaar rond de 3.7w/kg op een goede dag, afgelopen winter leek ik richting de 4w/kg te kunnen komen, maar enkele tegenslagen hielpen niet echt mee om consistent te blijven qua trainen..
Straks na de zomer maar weer eens opnieuw kijken of we iets van een plan kunnen maken om toch weer een klein stapje te kunnen maken.. Voor nu telt gewoon lol maken en lekker fietsen..
Na The Ride gaat het gas er even flink vanaf en gaan we gewoon genieten van de zomer, tuurlijk bljven we wel fietsen maar niet zo intensief als nu. Tijd voor een welverdiende break..

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik vergelijk ook geen cijfertjes, de benen moeten spreken! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-05 15:31
Ja maar wat zegt Watt/per kg nou nou eigenlijk? Dat maakt in een criterium of een laagdrempelige ICW weinig verschil als je alleen maar hier naar gaat kijken.

Ik heb dat hier wel vaker aangegeven, als je een wedstrijdje gaat rijden dan gaat het ook om hele andere waardes,
- even een gaatje dichtknallen,
- even 30 seconden volle bak met zijwind
- even 2 minuten achtervolgen

etc etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
pier87 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:44:
Ja maar wat zegt Watt/per kg nou nou eigenlijk? Dat maakt in een criterium of een laagdrempelige ICW weinig verschil als je alleen maar hier naar gaat kijken.

Ik heb dat hier wel vaker aangegeven, als je een wedstrijdje gaat rijden dan gaat het ook om hele andere waardes,
- even een gaatje dichtknallen,
- even 30 seconden volle bak met zijwind
- even 2 minuten achtervolgen

etc etc.
Precies, en sorry, ik ga nu even een humble brag doen :

Paar posts geleden vertelde ik nog over de snelle vriendin van mij (4.5w/kg ftp). Die rijdt mij er op klimmetjes langer dan 5 minuten er altijd wel af. Op 30 minuten klimmetje vaak 1 minuut sneller oid.

Maar als we dan samen de Mallorca312 fietsen ben ik sneller. En scheelt het dan 1 minuut? Nee, dan scheelt het 1.5 uur (!). Waarom zo'n takke verschil? Combinatie van paar dingen zoals afdalen, positioneren in groepen, beter blijven eten (en minder lang stoppen ;)), maar allerbelangrijkste: even aanzetten uit bochten.

In de M312 heb je na de eerste 100km hele lange stukken vlak. In het peloton kon ik daar met weinig watts 45 per uur gemiddeld rijden. Maar moet je wel na een bocht of rotonde goed hard durven insturen en de bocht uit heel even de 800watt aantrekken (zeker als je niet goed positioneert en achterin de groep zit).

Deze dame kan dat dus niet en heeft de hele dag nauwelijks in snelle pelotonnetjes gefietst. Die Mallorca gaf me wel weer het inzicht dat fietsen duizend keer meer is dan w/kg gelukkig :).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DDX
De vraag is of het erg is en of ze daardoor geen leuke dag heeft gehad.
Ik zou ook niet mee doen voor de winst bij zoiets, puur omdat ik trager daal (als in teveel nadenk over gevolgen dus op safe rijd) bij afdalingen.
Als ik zie hoe andere mensen bochten aansnijden op filmpjes denk ik altijd eh wat nou als daar een auto door een bocht was gekomen of dat er grind lag ?

[ Voor 26% gewijzigd door DDX op 21-05-2025 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:38
Tja, ik heb ook momenteel de hoogste w/kg ftp van mijn fietsmaten maar ze fietsen mij er allemaal nog steeds uit. Vooral op de langere afstanden. Ik fiets nog maar ci 3 jaar en zij fietsen allen al meer dan 10 jaar. Komt grotendeels neer op durability en allemaal andere zaken als bochtwerk, afzien, rpm, stabieler je wattages behouden etc etc.

Persoonlijk ben ik juist wel van de cijfertjes maar puur voor mijzelf. Als ik bijvoorbeeld maar een verhoging in mijn 5 sec power zie nadat ik een tijdje heb getraind op vo2 max. Of dat ik gemakkelijker langere afstanden kan afleggen etc.

Verder is fietsen ook wel weer een mooie sport waarin niemand hetzelfde is. Ben je goot en explosief dan kan je voordeel hebben op de lang uitgestrekte polders. Ben je klein of laag in gewicht doe je het weer beter berg op. En ga zo maar door.

Persoonlijk ben ik wel tot de conclusie gekomen dat alle ritten voor het beter worden fietsen niet de juiste is voor mij. Ritjes doordeweeks zijn vaak knallen met vo2max of omslagpunt. Ritje in het weekend is dan weer meer gericht op endurace z2. En ook in die laatste wissel ik soms af want hoog z2 is totaal anders dan hoog z1 of laag z2. Met die laatste is het ook weer meer genieten van de omgeving en/of socializen. Die combi of afwisseling zorgt iig dat het leuk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:39
Wat ik niet snap, ik wrijf de ketting schoon na vrijwel iedere rit en met zo'n borsteltje, ook de derailleur wieltjes e.d. nu heb ik de ketting na het schoonmaken opnieuw gesmeerd, maar nu "knarst" het voorblad? alsof er zand tussen zit? Ik heb ook eens gevoeld met mijn vingers op het voorblad, maar er is geen vuiligheid. De ketting heeft wellicht pas 1000km erop zitten. Klinkt dit logisch? Na het smeren zou het toch juist soepeler moeten lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:45
DaYwaLkUr schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:50:
Wat ik niet snap, ik wrijf de ketting schoon na vrijwel iedere rit en met zo'n borsteltje, ook de derailleur wieltjes e.d. nu heb ik de ketting na het schoonmaken opnieuw gesmeerd, maar nu "knarst" het voorblad? alsof er zand tussen zit? Ik heb ook eens gevoeld met mijn vingers op het voorblad, maar er is geen vuiligheid. De ketting heeft wellicht pas 1000km erop zitten. Klinkt dit logisch? Na het smeren zou het toch juist soepeler moeten lopen.
uiteindelijk zul je met enkel wrijven aan de buitenkant en een borsteltje nooit helemaal in/tussen de rollen komen. Met het opnieuw smeren 'activeer' je dit vastzittende vuil weer. Ik denk overigens dat het na enkele kilometers wel weer minder gaat worden.
Zelf gebruik ik om de paar honderd km even zo'n kettingreiniger van Parktool die je er omheen klemt en met degreaser vult, dat werkt behoorlijk goed. Oh en ik gebruik wax (squirt), daarbij klontert het vuil meer samen en valt het er uiteindelijk af.

[ Voor 4% gewijzigd door r0g3r op 21-05-2025 17:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
Sinds begin dit jaar overgestapt op 1 fiets naar hotwaxen en mama mia, wat is zo'n heetgewaxte goddelijk stil.

Alleen interessant als je beetje lol hebt in dit soort klusjes, maar hoeveelheid werk valt me mee. Ik kan ongeveer 1000km fietsen met 1 waxbeurt. Na een fietsrit is het zo simpel als een microvezeldoekje over de hele ketting halen en verder niets.

Ik heb 2 kettingen, dus na 1000km wissel ik de ketting voor een andere gehotwaxte ketting (quick link hergebruik ik gewoon een paar keer, gaat tot nu toe prima). De ketting die ik er af haal maak je schoon met kokend water, stop je in de waxpot 5 minuutjes, laat je uitlekken en doe je in een plastic zakje.

Na 1000km (dus 1 maand) wissel je de boel weer om en wax je de andere ketting weer.

Voordeel is dat ketting en cassette oneindig lang mee gaan zo. Geen vieze smeerplekken meer op m'n sokken en je trapt net een paar wattjes minder...

Maar je moet het wel leuk vinden en even de initiële investering willen maken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:04
Hoe is het met jullie postcode challenge?
https://postcodechallenge.postnl.nl

Zelf zit ik op 993 postcodes gereden (24.00%)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:17
Requiem19 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:15:
Sinds begin dit jaar overgestapt op 1 fiets naar hotwaxen en mama mia, wat is zo'n heetgewaxte goddelijk stil.

Alleen interessant als je beetje lol hebt in dit soort klusjes, maar hoeveelheid werk valt me mee. Ik kan ongeveer 1000km fietsen met 1 waxbeurt. Na een fietsrit is het zo simpel als een microvezeldoekje over de hele ketting halen en verder niets.

Ik heb 2 kettingen, dus na 1000km wissel ik de ketting voor een andere gehotwaxte ketting (quick link hergebruik ik gewoon een paar keer, gaat tot nu toe prima). De ketting die ik er af haal maak je schoon met kokend water, stop je in de waxpot 5 minuutjes, laat je uitlekken en doe je in een plastic zakje.

Na 1000km (dus 1 maand) wissel je de boel weer om en wax je de andere ketting weer.

Voordeel is dat ketting en cassette oneindig lang mee gaan zo. Geen vieze smeerplekken meer op m'n sokken en je trapt net een paar wattjes minder...

Maar je moet het wel leuk vinden en even de initiële investering willen maken :).
Ik overweeg dit ook, en inderdaad met twee kettingen werken. Welke unit heb jij aangeschaft?

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
MMUilwijk schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:17:
[...]

Ik overweeg dit ook, en inderdaad met twee kettingen werken. Welke unit heb jij aangeschaft?
Ik koop graag gemak en ben full Silca gegaan. Ik ken een andere forummer die een ali kookpot gebruikt en die is er ook tevreden mee 😉.

Silca wax en endurance chip. Silca heeft 5 miljoen langdradige filmpjes over hoe alles werkt. Als je echt wilt gaan nerden kun je hier je lol op: https://zerofrictioncycling.com.au/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
mhr-zip schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 19:33:

76.2% (3099 postcodes) ik kijk info alleen via https://www.wielervrienden.nl/postcode-challenge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:45
Requiem19 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:20:
[...]

Ik koop graag gemak en ben full Silca gegaan. Ik ken een andere forummer die een ali kookpot gebruikt en die is er ook tevreden mee 😉.

Silca wax en endurance chip. Silca heeft 5 miljoen langdradige filmpjes over hoe alles werkt. Als je echt wilt gaan nerden kun je hier je lol op: https://zerofrictioncycling.com.au/
Ik lees op verschillende fora (fiets.nl / reddit) meer gemiddelden tussen de 400-600km, hoe haal jij er de 1000 mee, is dat inclusief tussendoor nog bijdruppelen met squirt bijv? Want zodra je dergelijke (watergedragen) dripwaxen gaat toevoegen zal het snel achteruit gaan vermoedelijk?

Ik ben ook nog zoekende en merk bij een volledige schone drivetrain icm opnieuw in 2x squirt toepassen de dag ervoor, dat de eerste 10-20km het wel stil is, maar daarna ik toch het voorblad wel lichtjes ga horen weer. Zou dit dan toch door de Rival voorbladen komen (wel een red ketting en cassette) of mag ik verwachten dat het met hotwaxen aanzienlijk langer stil gaat blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:53

McMiGHtY

- burp -

Via Wielervrienden: Je hebt inmiddels in 2090 postcodes gefietst. Dat is 51.39 % van alle postcodes (4067) in Nederland.

Via de postcodechallenge 51,35% en roept die dat ik op de 5de plek sta :)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 00:24

Ik zit op 4,7%… Maar ik fiets pas serieus sinds september 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
r0g3r schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:42:
[...]

Ik lees op verschillende fora (fiets.nl / reddit) meer gemiddelden tussen de 400-600km, hoe haal jij er de 1000 mee, is dat inclusief tussendoor nog bijdruppelen met squirt bijv? Want zodra je dergelijke (watergedragen) dripwaxen gaat toevoegen zal het snel achteruit gaan vermoedelijk?

Ik ben ook nog zoekende en merk bij een volledige schone drivetrain icm opnieuw in 2x squirt toepassen de dag ervoor, dat de eerste 10-20km het wel stil is, maar daarna ik toch het voorblad wel lichtjes ga horen weer. Zou dit dan toch door de Rival voorbladen komen (wel een red ketting en cassette) of mag ik verwachten dat het met hotwaxen aanzienlijk langer stil gaat blijven?
Daarvoor heeft Silca (en alle andere hotwax-toko’s) een drip wax die je na een rit met veel viezigheid erop doet (of na +- 200-250km).

Hotwaxen is vooral in het begin echt stil, dan na 100km ofzo wel iets luider. Dan na 400-500 nog wat harder en bij 900 ofzo begin het me te ergeren en moet ik echt wisselen.

Sram is sws niet heel stil helaas (denk niet dat je Rival voorblad veel scheelt).

Als je het makkelijk wilt proberen: koop een pre-waxed ketting. Wel even je hele drivechain minitieus schoonmaken voordat je hem erop legt.
Pagina: 1 ... 643 644 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).