Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 644 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
henri86 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:58:
[...]

Oh? Ik heb het idee dat dat tegenwoordig voor een (steeds) grote(re) groep gaat om 'de beleving'.
in beide gevallen gaat het niet om de competitie, en dat was het punt denk ik ;)

ik zie mezelf ook niet aan een crit of andere koers meedoen, persoonlijk staat het gedrang en het minder zelf in controle zijn over alle gevaren met niet aan.. Ik vind het wel leuk om af en toe (paar keer per jaar) een MTB wedstrijd te doen, ook daar gaat het dan niet om de competitie, maar om de eigen prestatie. Daar heb je ook minder afhankelijk van drafting en "niet gedropped" worden.

Op de weg is het een beetje, of je doet vooraan mee, maar dat is voor enkele weggelegd, de rest is aan het vechten om niet gedropped te worden.. niet zo mijn ding.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Frenz64 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:44:
[...]

Thx, mijn nieuwe fiets (gekocht 2 maanden voor de operatie) heeft een single sided PM, ook nog bij m'n goede been. Daar komt de eerste upgrade dus, want dat wil ik ook graag zien.

Ja ja ja, Assioma Duo's had ik moeten halen, wrijf het er maar in @mhr-zip en consorten
haha, ja, ik vond het verschil echt bizar (ik had een pm op de spider, dus wel beide kanten), mijn slechte knie was mijn goeie been, maar alsnog was mijn andere been zoveel sterker in het begin. That said, ik ben zelden fitter geweest dan een jaar na de operatie, van het vele trainen.

[ Voor 3% gewijzigd door borft op 20-05-2025 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:04:
[...]

in beide gevallen gaat het niet om de competitie, en dat was het punt denk ik ;)

ik zie mezelf ook niet aan een crit of andere koers meedoen, persoonlijk staat het gedrang en het minder zelf in controle zijn over alle gevaren met niet aan.. Ik vind het wel leuk om af en toe (paar keer per jaar) een MTB wedstrijd te doen, ook daar gaat het dan niet om de competitie, maar om de eigen prestatie. Daar heb je ook minder afhankelijk van drafting en "niet gedropped" worden.

Op de weg is het een beetje, of je doet vooraan mee, maar dat is voor enkele weggelegd, de rest is aan het vechten om niet gedropped te worden.. niet zo mijn ding.
Daarom vind ik de cyclo's ook wel leuk dan kom je uiteindelijk toch in een leuk groepje van je eigen niveau waar (in mijn geval in ieder geval) toch nog een beetje het spelletje wordt gespeeld, ook al gaat het om plek 200 ofzo.

Dan moet je echter wel een beetje een selectieve cyclo hebben en dat begint pas bij de Vogezen ongeveer is mijn ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:08
Frenz64 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:44:
[...]

Thx, mijn nieuwe fiets (gekocht 2 maanden voor de operatie) heeft een single sided PM, ook nog bij m'n goede been. Daar komt de eerste upgrade dus, want dat wil ik ook graag zien.

Ja ja ja, Assioma Duo's had ik moeten halen, wrijf het er maar in @mhr-zip en consorten
Van de consorten ben ik de enige die wel voor de single sided PM ben.

*O*

Meet verschillen maken niks uit, zolang het meetverschil maar consequent is.

[ Voor 9% gewijzigd door mhr-zip op 20-05-2025 17:42 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:16
Prulleman schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:04:
[...]

Dat heb ik dus ook met in groepjes rijden, ik hou er ook van om zelf in controle te zijn. En om nou de hele tijd op kop te rijden, vind ik voor een groep dan ook niet perse chill. Ben wat dat betreft echt een doemdenker, zie meteen al van alles gebeuren, terwijl het maar weinig gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQZWKt6kPi6n-sSWsL9nnj-dWdU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Zhsn8EOItxDm1qGI8U0ORBQJ.png?f=user_large
Ik had volgens mij prima voor single sided kunnen gaan :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Tinusvolkel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:04:
[Afbeelding]
Ik zit niet zo mooi in het midden volgens mij en gebruik meerdere PM's waaronder twee totaal meters (Neo bike en Sigeyi spider in MTB) dus daarom is single voor mij niet zo handig. Al heb ik die nu wel op de gravel, die moet ik nog altijd eens op de juiste offset zetten met de Assioma's.

Waar is deze graph van? Heb jij connect+?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Tinusvolkel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:04:
[Afbeelding]
achteraf makkelijk praten ;) (ik zit ook bij 95% van mijn ritten op 51/49 of 50/50, maar dat weet je pas als je het hebt gemeten)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-09 22:35
mhr-zip schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:56:
[...]

Meet verschillen maken niks uit, zolang het meetverschil maar consequent is.
Wat het dus niet per se is. Ik begreep nooit wat van de waardes van m'n single-sided PM. Totdat ik een upgrade deed naar dual, toen bleek dat ik in Z2 ongeveer 60-40 balans had, maar rond threshold eerder 54-46. Dan zit je dus als je denkt dat je in Z2 zit eigenlijk 10% te laag.

Was trouwens wel even slikken dat ik opeens 8% van m'n FTP kwijt was :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
tiswat schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:01:
[...]

Dat heb ik dus ook met in groepjes rijden, ik hou er ook van om zelf in controle te zijn. En om nou de hele tijd op kop te rijden, vind ik voor een groep dan ook niet perse chill. Ben wat dat betreft echt een doemdenker, zie meteen al van alles gebeuren, terwijl het maar weinig gebeurt.
naja,beetje cruisen met 30-35 in een groepje, zonder het doel om hard te gaan is natuurlijk wat anders dan een koers en het mes tussen de tanden.

ik vind het heerlijk om alleen te rijden, maar soms is het ook leuk om een ritje met een paar man of een groepje te doen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Kluus schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:12:
[...]

Ik zit niet zo mooi in het midden volgens mij en gebruik meerdere PM's waaronder twee totaal meters (Neo bike en Sigeyi spider in MTB) dus daarom is single voor mij niet zo handig. Al heb ik die nu wel op de gravel, die moet ik nog altijd eens op de juiste offset zetten met de Assioma's.

Waar is deze graph van? Heb jij connect+?
De gratis versie van intervals.icu
Prulleman schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:13:
[...]

achteraf makkelijk praten ;) (ik zit ook bij 95% van mijn ritten op 51/49 of 50/50, maar dat weet je pas als je het hebt gemeten)
Ik kwam van assomias duo af dus wist het wel, maar m’n nieuwe fiets was default al met dubbelzijdig uitgerust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:36
@Cloclo100 Ik heb juist wel eens het idee dat ik de rem standaard heb ingetrokken. Dit heb ik sinds dat ik Pirelli P7 Sport banden heb en van 25 mm naar 24 mm band ben gegaan. Ik rijd nu ook minder hard dan voorheen naar mijn idee.

Dus misschien zijn het enkel andere banden die al helpen. Heb jij die ook veranderd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:43
AMD1800 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:09:
@Cloclo100 Ik heb juist wel eens het idee dat ik de rem standaard heb ingetrokken. Dit heb ik sinds dat ik Pirelli P7 Sport banden heb en van 25 mm naar 24 mm band ben gegaan. Ik rijd nu ook minder hard dan voorheen naar mijn idee.

Dus misschien zijn het enkel andere banden die al helpen. Heb jij die ook veranderd?
Nee ik rijd nu zowel met de oude fiets als de oude fiets op dezelfde banden ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 19:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PECEL3Lan9qayIGjU9vvJ0H1KCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3trn1vzCBbMpJTVg3aDGx8b.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een Spider-vermogenmeter aangeschaft, maar mijn bracket valt nét niet goed in de spider. Zou ik een spacer kunnen gebruiken zodat hij niet tegen het frame aan schuurt en daarna de derailleur opnieuw afstellen? Of hebben jullie misschien een betere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
jostefa schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:29:
[Afbeelding]

Ik heb een Spider-vermogenmeter aangeschaft, maar mijn bracket valt nét niet goed in de spider. Zou ik een spacer kunnen gebruiken zodat hij niet tegen het frame aan schuurt en daarna de derailleur opnieuw afstellen? Of hebben jullie misschien een betere oplossing?
Welk BB heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
Ik heb een T47 bottom bracket, dus de zijkant is vrij vlak. Ik denk dat ik ongeveer 2 mm meer naar buiten moet gaan om te voorkomen dat hij tegen het frame aanloopt. Ik ga het in ieder geval nu even proberen of iemand moet het echt een slecht idee vinden ;)

[ Voor 87% gewijzigd door jostefa op 20-05-2025 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:47
Zo hey, dat gaat hard ineens! Mooie discussies en verhalen/ hypotheses.

@mvds ik ben benieuwd welke fiets het uiteindelijk gaat worden! Heb je wel eens naar de Orbea Orca gekeken? Wordt in de markt gezet als een lichtgewicht klimfiets, maar is voor zover ik kan beoordelen ook redelijk endurance/ allround. Hij bevalt mij in ieder geval erg goed tot nu toe!

Meteen een vraagje voor de wielen experts dan. Wat vinden jullie van deze Oquo wielset?
https://www.oquowheels.co...road-performance-rp45team
Ze bevallen mij goed en ik vind ze mooi, maar ik zie hierboven dat de maatvoering misschien niet is wat je zou moeten willen als je er echt verstand van hebt?

Zelf heb ik sinds kort dus ook een powermeter. Leuk speelgoed!
- Werkt voor mij goed als motivatie tegen de wind of heuveltjes op
- Ik kan nu zelf kijken of ik moet temporiseren op bijvoorbeeld een Stelvio
- Ik vind het leuk om progressie te zien, en dan vooral de trend over een langere periode
- Ik ben gewoon een nerd die van cijfertjes houdt 🤓

Leuk om te lezen waar iedereen het voor doet en waar iedereen mee bezig is! Keep it coming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:18
jostefa schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:37:
Ik heb een T47 bottom bracket, dus de zijkant is vrij vlak. Ik denk dat ik ongeveer 2 mm meer naar buiten moet gaan om te voorkomen dat hij tegen het frame aanloopt. Ik ga het in ieder geval nu even proberen of iemand moet het echt een slecht idee vinden ;)
Ik zou even handleiding lezen van je frame/bottom bracket want bij factor bijvoorbeeld moet je spacers gebruiken. (factor heeft t47a)
Of als je kijkt bij BBinfinite en t47 :
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1040/6576/files/SpacerFitKit_T47-PF-RD.png?v=1632511967

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Zit je de hele dag met @Kluus hier te zeveren en dan fiets je elkaar bijna omver in het wel al niet bekende Beers :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Tinusvolkel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:51:
Zit je de hele dag met @Kluus hier te zeveren en dan fiets je elkaar bijna omver in het wel al niet bekende Beers :w
Oh echt, had ik even gemist haha, ik had nog wel aan je gedacht omdat ik weet dat jullie dinsdagavond rondje grotendeels tegengestelde richting van de onze is.. ;) :w

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:41

sapphire

Die-hard pruts0r

Machtig wat een geklets hier, ik kijk eens even een dagje niet :+

Ik ben met team @Requiem19 !
Toevallig afgelopen weekend besloten dat ik gewoon geen talent heb. Ik heb flinke bovenbenen en kuiten en dan zie ik mensen met spillebeentjes me voorbij scheuren :+
Ik train de hele winter door en kom met moeite aan de 2,7w/kg ofzo en kennis van me springt na 6 maanden op de fiets en trapt 4w/kg weg.
Klinkt negatiever dan het is want ik merk wel dat ik de meeste mooiweer fietsers er dit jaar gewoon afrijd dus het is niet niks maar het is wat het is.
Ik heb er niet minder plezier aan.

En qua materiaal, waarom je fiets niet zo efficiënt mogelijk proberen te maken tot bepaalde hoogte?
Ik moet het ergens vandaan halen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
DDX schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:45:
[...]

Ik zou even handleiding lezen van je frame/bottom bracket want bij factor bijvoorbeeld moet je spacers gebruiken. (factor heeft t47a)
Of als je kijkt bij BBinfinite en t47 :
[Afbeelding]
Mijn oude crank past gewoon perfect, het is echt een issue met deze powermeter/frame en daar zitten geen specifieke instructies in per BB, dus ik moet zelf een oplossing gaan zoeken. Wilde a.s zaterdag limburg mooiste fietsen met deze powermeter maar ik ga denk ik alles terug zetten, geen tijd om nu te klooien ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
jostefa schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:37:
Magene ondersteunt de T47 niet, zie bijv dit topic: https://chinertown.com/index.php?topic=4569.75

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:53
sapphire schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:38:
Machtig wat een geklets hier, ik kijk eens even een dagje niet :+

Ik ben met team @Requiem19 !
Toevallig afgelopen weekend besloten dat ik gewoon geen talent heb. Ik heb flinke bovenbenen en kuiten en dan zie ik mensen met spillebeentjes me voorbij scheuren :+
Ik train de hele winter door en kom met moeite aan de 2,7w/kg ofzo en kennis van me springt na 6 maanden op de fiets en trapt 4w/kg weg.
Klinkt negatiever dan het is want ik merk wel dat ik de meeste mooiweer fietsers er dit jaar gewoon afrijd dus het is niet niks maar het is wat het is.
Ik heb er niet minder plezier aan.

En qua materiaal, waarom je fiets niet zo efficiënt mogelijk proberen te maken tot bepaalde hoogte?
Ik moet het ergens vandaan halen :+
Ach, ik ben al tijden gestopt met het vergelijken met anderen, een collega van mij is ook van de cijfertjes en die trapt bijna 1w/kg meer dan mij maar is ook 17kg lichter, dat win ik toch niet van hem als het gaat om heuveltjes of MTB tracks waar hij vaak te vinden is..

Gisteren ook met de club een duits muurtje opgefietst van 15-20%, ik zette volgens Strava mijn 2e beste tijd neer, en had ook het gevoel dat ik lekker omhoog "knalde", kijk ik naar een clubgenoot die ook 15kg lichter is dan mij dan was hij weer een stuk sneller en vloog omhoog, scheelde gewoon 5km/u gemiddeld.. Nu trapte hij ook wel echt door, maar hem bijhouden zal mij niet snel lukken..

Ik zit nu al 2 jaar rond de 3.7w/kg op een goede dag, afgelopen winter leek ik richting de 4w/kg te kunnen komen, maar enkele tegenslagen hielpen niet echt mee om consistent te blijven qua trainen..
Straks na de zomer maar weer eens opnieuw kijken of we iets van een plan kunnen maken om toch weer een klein stapje te kunnen maken.. Voor nu telt gewoon lol maken en lekker fietsen..
Na The Ride gaat het gas er even flink vanaf en gaan we gewoon genieten van de zomer, tuurlijk bljven we wel fietsen maar niet zo intensief als nu. Tijd voor een welverdiende break..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ik vergelijk ook geen cijfertjes, de benen moeten spreken! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ja maar wat zegt Watt/per kg nou nou eigenlijk? Dat maakt in een criterium of een laagdrempelige ICW weinig verschil als je alleen maar hier naar gaat kijken.

Ik heb dat hier wel vaker aangegeven, als je een wedstrijdje gaat rijden dan gaat het ook om hele andere waardes,
- even een gaatje dichtknallen,
- even 30 seconden volle bak met zijwind
- even 2 minuten achtervolgen

etc etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
pier87 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:44:
Ja maar wat zegt Watt/per kg nou nou eigenlijk? Dat maakt in een criterium of een laagdrempelige ICW weinig verschil als je alleen maar hier naar gaat kijken.

Ik heb dat hier wel vaker aangegeven, als je een wedstrijdje gaat rijden dan gaat het ook om hele andere waardes,
- even een gaatje dichtknallen,
- even 30 seconden volle bak met zijwind
- even 2 minuten achtervolgen

etc etc.
Precies, en sorry, ik ga nu even een humble brag doen :

Paar posts geleden vertelde ik nog over de snelle vriendin van mij (4.5w/kg ftp). Die rijdt mij er op klimmetjes langer dan 5 minuten er altijd wel af. Op 30 minuten klimmetje vaak 1 minuut sneller oid.

Maar als we dan samen de Mallorca312 fietsen ben ik sneller. En scheelt het dan 1 minuut? Nee, dan scheelt het 1.5 uur (!). Waarom zo'n takke verschil? Combinatie van paar dingen zoals afdalen, positioneren in groepen, beter blijven eten (en minder lang stoppen ;)), maar allerbelangrijkste: even aanzetten uit bochten.

In de M312 heb je na de eerste 100km hele lange stukken vlak. In het peloton kon ik daar met weinig watts 45 per uur gemiddeld rijden. Maar moet je wel na een bocht of rotonde goed hard durven insturen en de bocht uit heel even de 800watt aantrekken (zeker als je niet goed positioneert en achterin de groep zit).

Deze dame kan dat dus niet en heeft de hele dag nauwelijks in snelle pelotonnetjes gefietst. Die Mallorca gaf me wel weer het inzicht dat fietsen duizend keer meer is dan w/kg gelukkig :).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DDX
De vraag is of het erg is en of ze daardoor geen leuke dag heeft gehad.
Ik zou ook niet mee doen voor de winst bij zoiets, puur omdat ik trager daal (als in teveel nadenk over gevolgen dus op safe rijd) bij afdalingen.
Als ik zie hoe andere mensen bochten aansnijden op filmpjes denk ik altijd eh wat nou als daar een auto door een bocht was gekomen of dat er grind lag ?

[ Voor 26% gewijzigd door DDX op 21-05-2025 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 19:16
Tja, ik heb ook momenteel de hoogste w/kg ftp van mijn fietsmaten maar ze fietsen mij er allemaal nog steeds uit. Vooral op de langere afstanden. Ik fiets nog maar ci 3 jaar en zij fietsen allen al meer dan 10 jaar. Komt grotendeels neer op durability en allemaal andere zaken als bochtwerk, afzien, rpm, stabieler je wattages behouden etc etc.

Persoonlijk ben ik juist wel van de cijfertjes maar puur voor mijzelf. Als ik bijvoorbeeld maar een verhoging in mijn 5 sec power zie nadat ik een tijdje heb getraind op vo2 max. Of dat ik gemakkelijker langere afstanden kan afleggen etc.

Verder is fietsen ook wel weer een mooie sport waarin niemand hetzelfde is. Ben je goot en explosief dan kan je voordeel hebben op de lang uitgestrekte polders. Ben je klein of laag in gewicht doe je het weer beter berg op. En ga zo maar door.

Persoonlijk ben ik wel tot de conclusie gekomen dat alle ritten voor het beter worden fietsen niet de juiste is voor mij. Ritjes doordeweeks zijn vaak knallen met vo2max of omslagpunt. Ritje in het weekend is dan weer meer gericht op endurace z2. En ook in die laatste wissel ik soms af want hoog z2 is totaal anders dan hoog z1 of laag z2. Met die laatste is het ook weer meer genieten van de omgeving en/of socializen. Die combi of afwisseling zorgt iig dat het leuk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Wat ik niet snap, ik wrijf de ketting schoon na vrijwel iedere rit en met zo'n borsteltje, ook de derailleur wieltjes e.d. nu heb ik de ketting na het schoonmaken opnieuw gesmeerd, maar nu "knarst" het voorblad? alsof er zand tussen zit? Ik heb ook eens gevoeld met mijn vingers op het voorblad, maar er is geen vuiligheid. De ketting heeft wellicht pas 1000km erop zitten. Klinkt dit logisch? Na het smeren zou het toch juist soepeler moeten lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:04
DaYwaLkUr schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:50:
Wat ik niet snap, ik wrijf de ketting schoon na vrijwel iedere rit en met zo'n borsteltje, ook de derailleur wieltjes e.d. nu heb ik de ketting na het schoonmaken opnieuw gesmeerd, maar nu "knarst" het voorblad? alsof er zand tussen zit? Ik heb ook eens gevoeld met mijn vingers op het voorblad, maar er is geen vuiligheid. De ketting heeft wellicht pas 1000km erop zitten. Klinkt dit logisch? Na het smeren zou het toch juist soepeler moeten lopen.
uiteindelijk zul je met enkel wrijven aan de buitenkant en een borsteltje nooit helemaal in/tussen de rollen komen. Met het opnieuw smeren 'activeer' je dit vastzittende vuil weer. Ik denk overigens dat het na enkele kilometers wel weer minder gaat worden.
Zelf gebruik ik om de paar honderd km even zo'n kettingreiniger van Parktool die je er omheen klemt en met degreaser vult, dat werkt behoorlijk goed. Oh en ik gebruik wax (squirt), daarbij klontert het vuil meer samen en valt het er uiteindelijk af.

[ Voor 4% gewijzigd door r0g3r op 21-05-2025 17:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Sinds begin dit jaar overgestapt op 1 fiets naar hotwaxen en mama mia, wat is zo'n heetgewaxte goddelijk stil.

Alleen interessant als je beetje lol hebt in dit soort klusjes, maar hoeveelheid werk valt me mee. Ik kan ongeveer 1000km fietsen met 1 waxbeurt. Na een fietsrit is het zo simpel als een microvezeldoekje over de hele ketting halen en verder niets.

Ik heb 2 kettingen, dus na 1000km wissel ik de ketting voor een andere gehotwaxte ketting (quick link hergebruik ik gewoon een paar keer, gaat tot nu toe prima). De ketting die ik er af haal maak je schoon met kokend water, stop je in de waxpot 5 minuutjes, laat je uitlekken en doe je in een plastic zakje.

Na 1000km (dus 1 maand) wissel je de boel weer om en wax je de andere ketting weer.

Voordeel is dat ketting en cassette oneindig lang mee gaan zo. Geen vieze smeerplekken meer op m'n sokken en je trapt net een paar wattjes minder...

Maar je moet het wel leuk vinden en even de initiële investering willen maken :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Hoe is het met jullie postcode challenge?
https://postcodechallenge.postnl.nl

Zelf zit ik op 993 postcodes gereden (24.00%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:15:
Sinds begin dit jaar overgestapt op 1 fiets naar hotwaxen en mama mia, wat is zo'n heetgewaxte goddelijk stil.

Alleen interessant als je beetje lol hebt in dit soort klusjes, maar hoeveelheid werk valt me mee. Ik kan ongeveer 1000km fietsen met 1 waxbeurt. Na een fietsrit is het zo simpel als een microvezeldoekje over de hele ketting halen en verder niets.

Ik heb 2 kettingen, dus na 1000km wissel ik de ketting voor een andere gehotwaxte ketting (quick link hergebruik ik gewoon een paar keer, gaat tot nu toe prima). De ketting die ik er af haal maak je schoon met kokend water, stop je in de waxpot 5 minuutjes, laat je uitlekken en doe je in een plastic zakje.

Na 1000km (dus 1 maand) wissel je de boel weer om en wax je de andere ketting weer.

Voordeel is dat ketting en cassette oneindig lang mee gaan zo. Geen vieze smeerplekken meer op m'n sokken en je trapt net een paar wattjes minder...

Maar je moet het wel leuk vinden en even de initiële investering willen maken :).
Ik overweeg dit ook, en inderdaad met twee kettingen werken. Welke unit heb jij aangeschaft?

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
MMUilwijk schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:17:
[...]

Ik overweeg dit ook, en inderdaad met twee kettingen werken. Welke unit heb jij aangeschaft?
Ik koop graag gemak en ben full Silca gegaan. Ik ken een andere forummer die een ali kookpot gebruikt en die is er ook tevreden mee 😉.

Silca wax en endurance chip. Silca heeft 5 miljoen langdradige filmpjes over hoe alles werkt. Als je echt wilt gaan nerden kun je hier je lol op: https://zerofrictioncycling.com.au/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DDX
mhr-zip schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 19:33:

76.2% (3099 postcodes) ik kijk info alleen via https://www.wielervrienden.nl/postcode-challenge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:04
Requiem19 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:20:
[...]

Ik koop graag gemak en ben full Silca gegaan. Ik ken een andere forummer die een ali kookpot gebruikt en die is er ook tevreden mee 😉.

Silca wax en endurance chip. Silca heeft 5 miljoen langdradige filmpjes over hoe alles werkt. Als je echt wilt gaan nerden kun je hier je lol op: https://zerofrictioncycling.com.au/
Ik lees op verschillende fora (fiets.nl / reddit) meer gemiddelden tussen de 400-600km, hoe haal jij er de 1000 mee, is dat inclusief tussendoor nog bijdruppelen met squirt bijv? Want zodra je dergelijke (watergedragen) dripwaxen gaat toevoegen zal het snel achteruit gaan vermoedelijk?

Ik ben ook nog zoekende en merk bij een volledige schone drivetrain icm opnieuw in 2x squirt toepassen de dag ervoor, dat de eerste 10-20km het wel stil is, maar daarna ik toch het voorblad wel lichtjes ga horen weer. Zou dit dan toch door de Rival voorbladen komen (wel een red ketting en cassette) of mag ik verwachten dat het met hotwaxen aanzienlijk langer stil gaat blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:09

McMiGHtY

- burp -

Via Wielervrienden: Je hebt inmiddels in 2090 postcodes gefietst. Dat is 51.39 % van alle postcodes (4067) in Nederland.

Via de postcodechallenge 51,35% en roept die dat ik op de 5de plek sta :)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:05

Ik zit op 4,7%… Maar ik fiets pas serieus sinds september 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
r0g3r schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:42:
[...]

Ik lees op verschillende fora (fiets.nl / reddit) meer gemiddelden tussen de 400-600km, hoe haal jij er de 1000 mee, is dat inclusief tussendoor nog bijdruppelen met squirt bijv? Want zodra je dergelijke (watergedragen) dripwaxen gaat toevoegen zal het snel achteruit gaan vermoedelijk?

Ik ben ook nog zoekende en merk bij een volledige schone drivetrain icm opnieuw in 2x squirt toepassen de dag ervoor, dat de eerste 10-20km het wel stil is, maar daarna ik toch het voorblad wel lichtjes ga horen weer. Zou dit dan toch door de Rival voorbladen komen (wel een red ketting en cassette) of mag ik verwachten dat het met hotwaxen aanzienlijk langer stil gaat blijven?
Daarvoor heeft Silca (en alle andere hotwax-toko’s) een drip wax die je na een rit met veel viezigheid erop doet (of na +- 200-250km).

Hotwaxen is vooral in het begin echt stil, dan na 100km ofzo wel iets luider. Dan na 400-500 nog wat harder en bij 900 ofzo begin het me te ergeren en moet ik echt wisselen.

Sram is sws niet heel stil helaas (denk niet dat je Rival voorblad veel scheelt).

Als je het makkelijk wilt proberen: koop een pre-waxed ketting. Wel even je hele drivechain minitieus schoonmaken voordat je hem erop legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:07
bwernsen schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:02:
[...]

Ik zit op 4,7%… Maar ik fiets pas serieus sinds september 2024.
Hier niet veel meer (7,1%) en fiets nu een paar jaar. Het is niet dat ik het hele land door fiets 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online

Leuk dit. Ik moet duidelijk vaker m’n achtertuin uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRLAhpBkJ0QfQeJvCPy6S7tM47s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22MuliehV14ZFWUSLmxTKUh7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door Requiem19 op 22-05-2025 07:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cloclo100
Als Belgske 7,84%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wbu6j0HDKGe3Hxhn_z8MyluHMxw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZZrxhEprq14DvAFdwwnCNd4L.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Nu online

61%. Nog wat te doen dus 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 13:51
Hier 29.38% = 1195 postcodes.

Valt me voornamelijk op waar er gaten zitten relatief dichtbij.
Ik moet misschien eens wat vaker afwijken van de bekende wegen.

Ook mijn squadrats zou ik vrij eenvoudig uit kunnen breiden als ik wat vaker een keer naar links ga in plaats van naar rechts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Hier maar 19,99% binnenkort maar eens een postcode erbij pakken om in ieder geval de 20% te halen… :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:25
10%, moet nog veel doen dus ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:19
silencedead schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:34:
Hier 29.38% = 1195 postcodes.

Valt me voornamelijk op waar er gaten zitten relatief dichtbij.
Ik moet misschien eens wat vaker afwijken van de bekende wegen.

Ook mijn squadrats zou ik vrij eenvoudig uit kunnen breiden als ik wat vaker een keer naar links ga in plaats van naar rechts...
Daarvoor is er natuurlijk: https://blog.veloviewer.com/explorer-tile-hunting/ :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:25
Leuke link van de postcode challenge... dat triggert eigenlijk wel wat exploring.
Hier nu 19%, eigenlijk meer dan ik dacht.

Toch eens wat meer weekend-huisjes opzoeken in Noord-Holland, Noord-Brabant en Oosten van de Veluwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Laatst online: 10:24
38%, niet slecht.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 12:39

mvds

Totally awesome!

2,36%... ik ben een gewoontedier :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
MMUilwijk schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:30:
[...]

61%. Nog wat te doen dus 😅
Nadat het linkje hier gepost is, is heel de ranglijst daar verandert :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

45%

Eerst Wielervrienden naar 100% krijgen, moet alleen de waddeneilanden nog.

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
Ik heb het nieuwe model besteld (vorige week uitgekomen), deze ondersteund het wel. Opvullen heeft niet zoveel zin want dan moet ik een cm opvullen en dan ligt mijn ketting heel scheef, wat je niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
edit - naam stond er bij. 14 %, Niet heel origineel ;-)

[ Voor 84% gewijzigd door Biohazzard21 op 22-05-2025 09:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Requiem19 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 07:34:
[...]

Leuk dit. Ik moet duidelijk vaker m’n achtertuin uit:

[Afbeelding]
Postcode van Girona telt niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Biohazzard21 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:04:
edit - naam stond er bij. 14 %, Niet heel origineel ;-)
Gelukkig ben je niet de enige Jan Janssens in NL ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Die https://postcodechallenge.postnl.nl/ heeft duidelijk moeite met mijn strava account
Dacht laat ik daar ook eens kijken naar score/plaatje.
Gisteren paar keer geprobeerd maar ik kom niet in de lijst te staan.
Klik je op herbereken; Bezig met het ophalen van Strava ritten, dit duurt ongeveer 2 minuten!

En kijk je paar minuten later naar dat tabblad staat er weer een overzicht met optie voor herbereken maar ik sta niet in de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 10:11

Flipmo

OMG !!

DDX schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:08:
Die https://postcodechallenge.postnl.nl/ heeft duidelijk moeite met mijn strava account
Klik je op herbereken; Bezig met het ophalen van Strava ritten, dit duurt ongeveer 2 minuten!

En kijk je paar minuten later naar dat tabblad staat er weer een overzicht met optie voor herbereken maar ik sta niet in de lijst.
had ik ook, pagina weer afsluiten en helemaal opnieuw beginnen. opnieuw verbinding maken met strava en toen deed hij het wel (14% had ik overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
PaulBloem schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:54:
Leuke link van de postcode challenge... dat triggert eigenlijk wel wat exploring.
Hier nu 19%, eigenlijk meer dan ik dacht.

Toch eens wat meer weekend-huisjes opzoeken in Noord-Holland, Noord-Brabant en Oosten van de Veluwe.
Ik ben niet heel fanatiek en heel Nederland ga ik sowieso niet doen.

Maar soms is zinloos trainingsrondjes rijden leuk, soms niet zo. Kleine doelen kan je dan helpen.
Dan kan je tegeltjes, gemeentes, alle wegen of postcodes gaan rijden.

Tegeltjes is leuk in de buurt, al worden dat nu ook hele lange ritten. Gemeentes is nog wel te doen en zou nog wat kunnen brengen om een weekendje weg wat op te leuken. Maar ik ga persoonlijk niet een weekendje in een huisje zitten om alle postcodes van Den Haag centrum te rijden -O- .

In de winter wil ik wel fietsen, maar vaak geen extreem lange ritten. Dan is tegeltjes, alle wegen of postcodes een beter alternatief dan gemeentes qua (zinloos) doel iig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DDX
Flipmo schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:11:
[...]

had ik ook, pagina weer afsluiten en helemaal opnieuw beginnen. opnieuw verbinding maken met strava en toen deed hij het wel (14% had ik overigens)
Net nogmaals geprobeerd maar zelfde effect.
Ik hou het wel op de wielervrienden site/score.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/99hMmZNs/t.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
DDX schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:08:

Mogen wij ook eens ergens in een lijst komen waar jij niet boven ons staat O-)

Gisteren zat er trouwens al iets vertraging op de aanpassing op de rankinglijst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 10:11

Flipmo

OMG !!

mhr-zip schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:15:
[...]

Mogen wij ook eens ergens in een lijst komen waar jij niet boven ons staat O-)

Gisteren zat er trouwens al iets vertraging op de aanpassing op de rankinglijst
Wilde net posten dat ik boven @DDX stond met de strava hoogtemeters challenge van mei.. want wezen fietsen in Luxemburg en de Eifel.. 8808hm, staat hij NOG boven me met 9649hm :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
Flipmo schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:24:
[...]

Wilde net posten dat ik boven @DDX stond met de strava hoogtemeters challenge van mei.. want wezen fietsen in Luxemburg en de Eiffel.. 8808hm, staat hij NOG boven me met 9649hm :D
De enige oplossing is om te gaan hardlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Requiem19 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:15:

Ik ben sinds kort overgeschakeld naar hot wax maar ik hou me aan de 300-500km die zij voorschrijven. Wat me wel interesseert, jij doet altijd de oude wax eraf? Is dat zo bij Silca geadviseerd? Bij cyclowax vragen ze gewoon de ketting los te maken en "vuil" onder te dompelen in de wax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:05
Bij dr dripwax van squirt staat dat je m moet afnemen met doek en borstel en moet bijdruppen.

Ik heb het idee dat dat voldoende is. Ketting is niet vet. En trapt stil.

Het supersonisch reinigen is dan bedoeld voor de diepe reiniging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Nu online
DDX schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:14:
[...]

Net nogmaals geprobeerd maar zelfde effect.
Ik hou het wel op de wielervrienden site/score.

[Afbeelding]
Je staat er nu wel bij, 1 plekje boven mij met 63% ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Cloclo100 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:49:
[...]

Ik ben sinds kort overgeschakeld naar hot wax maar ik hou me aan de 300-500km die zij voorschrijven. Wat me wel interesseert, jij doet altijd de oude wax eraf? Is dat zo bij Silca geadviseerd? Bij cyclowax vragen ze gewoon de ketting los te maken en "vuil" onder te dompelen in de wax.
Met de endurance chip van Silca kun je de waxbeurten iets rekken. Officieel adviseren ze 600-800km (afh ook van hoeveel end chip je gebruikt), maar met drip wax erbij om ong 200km is mijn ervaring - tot nu toe - dat ik pas bij 1000km hoef te wisselen.

Het advies van Silca is om de oude wax eraf te halen inderdaad. Pannetje water koken en je ketting er even in leggen... dan filtert alle oude wax, waar ook vuil aan gehecht is - eruit. Als je er echt een smerige boel van gemaakt hebt kun je hem eerst ook nog schoonmaken met de officiële degreasers van de fabrikant. Die kun je makkelijk hergebruiken door het achteraf via een koffiefilter terug in de fles te gieten.

Je kunt veel ervaringen en praktische tips vinden bij de echte ubernerds op WW: https://weightweenies.sta...um/viewtopic.php?t=162376

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
MMUilwijk schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:13:
[...]

Je staat er nu wel bij, 1 plekje boven mij met 63% ;)
Ik zie het ja, nogsteeds niet kloppende info.
Zie ook niet echt waar ik map kan zien trouwens ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloclo100
Requiem19 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:15:
[...]

Met de endurance chip van Silca kun je de waxbeurten iets rekken. Officieel adviseren ze 600-800km (afh ook van hoeveel end chip je gebruikt), maar met drip wax erbij om ong 200km is mijn ervaring - tot nu toe - dat ik pas bij 1000km hoef te wisselen.

Het advies van Silca is om de oude wax eraf te halen inderdaad. Pannetje water koken en je ketting er even in leggen... dan filtert alle oude wax, waar ook vuil aan gehecht is - eruit. Als je er echt een smerige boel van gemaakt hebt kun je hem eerst ook nog schoonmaken met de officiële degreasers van de fabrikant. Die kun je makkelijk hergebruiken door het achteraf via een koffiefilter terug in de fles te gieten.

Je kunt veel ervaringen en praktische tips vinden bij de echte ubernerds op WW: https://weightweenies.sta...um/viewtopic.php?t=162376
Handig bij Cyclowax is dat je hem kan connecteren met Strava, waar hij dan bij houdt hoeveel km je rijdt. Je kan dan instellen om de hoeveel km je wilt waxen en elke waxbeurt registreren. Voorts zie je dan hoeveel x je de wax nog kan gebruiken en je houdt meteen bij hoeveel km een ketting in totaal heeft. Ik vind dit ongelofelijk user friendly en na een aantal x gewaxed te hebben gaat het vlotter en vlotter! Enige waar ik wat tegen aan loop is dat er best wat vlokjes wax op de ketting hangen na het "breken" van de ketting, is dit ook bij jou zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gK8a7BkRWqB5UGpQ1kfK_kfOqnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYMmxKloZifbWSbLy9KbDI2f.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Cloclo100 op 22-05-2025 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Cloclo100 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:13:
[...]

Handig bij Cyclowax is dat je hem kan connecteren met Strava, waar hij dan bij houdt hoeveel km je rijdt. Je kan dan instellen om de hoeveel km je wilt waxen en elke waxbeurt registreren. Voorts zie je dan hoeveel x je de wax nog kan gebruiken en je houdt meteen bij hoeveel km een ketting in totaal heeft. Ik vind dit ongelofelijk user friendly en na een aantal x gewaxed te hebben gaat het vlotter en vlotter! Enige waar ik wat tegen aan loop is dat er best wat vlokjes wax op de ketting hangen na het "breken" van de ketting, is dit ook bij jou zo?

[Afbeelding]
Dat is een mooie functionaliteit :).

Eerste keer rijden met een vers gewaxte ketting is altijd nog veel vlokjes wax die op de ketting zitten en afbreken. De ketting is de eerste 10-15km ook nog een beetje stroef, je moet hem dan ook echt even inrijden (hint, nooit een wedstrijd rijden op een verst gewaxte ketting).

Is de Cyclowax al getest door Zero Friction? Reden dat ik voor Silca gegaan ben is dat deze goed getest is door ZF (zowel qua slijtage als frictie). Molten speedwax komt daar overigens vaak nog iets beter uit... en Rex schijnt dan weer het langst te blijven zitten zonder te re-waxen..

Rabbit hole hoor als je hierin duikt :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Requiem19 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:19:
[...]

Dat is een mooie functionaliteit :).

Eerste keer rijden met een vers gewaxte ketting is altijd nog veel vlokjes wax die op de ketting zitten en afbreken. De ketting is de eerste 10-15km ook nog een beetje stroef, je moet hem dan ook echt even inrijden (hint, nooit een wedstrijd rijden op een verst gewaxte ketting).

Is de Cyclowax al getest door Zero Friction? Reden dat ik voor Silca gegaan ben is dat deze goed getest is door ZF (zowel qua slijtage als frictie). Molten speedwax komt daar overigens vaak nog iets beter uit... en Rex schijnt dan weer het langst te blijven zitten zonder te re-waxen..

Rabbit hole hoor als je hierin duikt :D.
Geen weet van Zero Friction hier, maar ik kan altijd wel wisselen als mijn "pucks" op zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Cloclo100 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:23:
[...]

Geen weet van Zero Friction hier, maar ik kan altijd wel wisselen als mijn "pucks" op zijn. :)
Ik zit even te zoeken, maar die Wax hebben ze nog niet getest. Hier hun meest recente geupdate overzicht:

https://view.officeapps.l....xlsx&wdOrigin=BROWSELINK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Welke Slow Cooker / "elec. uitrusting" gebruiken jullie voor het hot waxen?

Die van Silca vind ik erg duur (ca € 100).

Deze kost € 19,90
https://www.bol.com/nl/nl...eatureOption#productTitle

Zou geschikt zijn, denk ik.

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
mountainbiker schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:53:

Deze kost € 19,90

Ik zou er eentje kiezen waarop je het aantal graden kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-09 17:13
mountainbiker schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:53:

Deze kost € 19,90

je kan ook zo iets nemen: https://www.bol.com/nl/nl...1OnA.4_42.50.ProductTitle

geen idee of het werkt, maar het is voor wax. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Zijn er mensen die een (tracking)tag op hun fiets hebben zitten? Kan je die ergens IN het frame verstoppen zonder dat ie gaat liggen rammelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:46
Cloclo100 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:13:
[...]

Handig bij Cyclowax is dat je hem kan connecteren met Strava, waar hij dan bij houdt hoeveel km je rijdt. Je kan dan instellen om de hoeveel km je wilt waxen en elke waxbeurt registreren. Voorts zie je dan hoeveel x je de wax nog kan gebruiken en je houdt meteen bij hoeveel km een ketting in totaal heeft. Ik vind dit ongelofelijk user friendly en na een aantal x gewaxed te hebben gaat het vlotter en vlotter!
Dit gebruik ik inderdaad ook en werkt fantastisch, hoef nooit meer na te denken of ik al weer toe ben aan een waxbeurt. Mocht dit overigens niet duidelijk zijn: is ook gewoon te gebruiken als je geen cyclowax aankopen hebt gedaan.

Enige nadeel van die tool is (denk ik) dat als je meerdere kettingen in roulatie hebt, je dit niet kunt bijhouden per ketting, maar alleen per fiets. Op zich zou je steeds op 'change chain' kunnen klikken, maar dan weet je niet meer hoeveel kilometers één ketting totaal heeft afgelegd.
mvds schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:21:
Zijn er mensen die een (tracking)tag op hun fiets hebben zitten? Kan je die ergens IN het frame verstoppen zonder dat ie gaat liggen rammelen?
Er bestaan beugeltjes om een airtag oid onder je zadel te bevestigen, aan de zadelrails dus. Is wel weer relatief makkelijk er af te slopen t.o.v. in het frame, maar wel minder gedoe met gerammel denk ik zo.

[ Voor 17% gewijzigd door danoontjeh op 22-05-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 22:19
mvds schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:21:
k had laatst iemand anders met een airtag aan z'n sleutels in mijn auto. Binnen een uur kreeg ik op mijn Android de melding dat ik mogelijk gevolgd werd en ik kon de tracker laten piepen.

Dus ik denk dat je het voor diefstal niet hoeft te doen, want zo'n ding wordt gevonden. Ver weg kan je hem toch niet stoppen want je zult ook batterijtjes moeten verversen.

Dan kan je beter een powermeter van 4iiii nemen want die ondersteunt ook tracking. Dat kan een dief niet zomaar verwijderen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Ik denk dat postNL het een beetje druk heeft. "Op basis van jouw stravagegevens heb je N/A postcodes gereden (0.00%). "

Maar ik heb wel 47% gemeentes gereden :)
En een eddington van 90, max square van 41. Tegeltjes blijf ik toch wel het leukste vinden.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Mistraller schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:33:
[...]

Dan kan je beter een powermeter van 4iiii nemen want die ondersteunt ook tracking. Dat kan een dief niet zomaar verwijderen.
Maar wel het batterijtje er uit halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
mhr-zip schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:06:
[...]

Maar wel het batterijtje er uit halen.
Dat klopt, maar denk dat als het een professioneel dievengilde is, en ontdekt dat er tracking op die 4iiii aanstaat dan is die crank er ook zo af. Airtags zijn bij iedereen bekend. Powermeters veel minder. Mijn broer had een airtag in een stadsfiets. Fiets weg, tracker ook. ging gewoon uit de lucht en niks teruggevonden.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
volgens Wielervrienden 26,04% van de postcodes gereden. Best aardig. Moet zeggen dat ik ook weinig ruimte zie voor uitbreiding, met tegeltjes rijden heb ik geen gaatjes laten vallen qua postcodes zie ik :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Zo'n 4iiii ziet er dan wel weer uit als plek waar een airtag verstopt kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
DDX schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:26:
Zo'n 4iiii ziet er dan wel weer uit als plek waar een airtag verstopt kan zitten.
Nu ja, de powermeter zelf IS de tag. Ik heb de oude versie en die kon alleen Chipolo. Is veel minder common, batterijtje ging sneller leeg dus ik heb het uit laten zetten.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:23:
volgens Wielervrienden 26,04% van de postcodes gereden. Best aardig. Moet zeggen dat ik ook weinig ruimte zie voor uitbreiding, met tegeltjes rijden heb ik geen gaatjes laten vallen qua postcodes zie ik :)
Wielervrienden is gemeentes toch? Dat is bij mij ook een stuk gunstiger dan die postcodes van postnl. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:33:
[...]

k had laatst iemand anders met een airtag aan z'n sleutels in mijn auto. Binnen een uur kreeg ik op mijn Android de melding dat ik mogelijk gevolgd werd en ik kon de tracker laten piepen.

Dus ik denk dat je het voor diefstal niet hoeft te doen, want zo'n ding wordt gevonden. Ver weg kan je hem toch niet stoppen want je zult ook batterijtjes moeten verversen.

Er zijn wel youtube filmpjes te vinden hoe je de speaker van zo’n airtag kan amputeren. Dan piept ie dus niet meer. Als he dan een echt goede verstopplek vind (want ze krijgen uiteraard nog steeds de melding) dan wordt het wel weer lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Mistraller schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:54:
[...]

Nu ja, de powermeter zelf IS de tag. Ik heb de oude versie en die kon alleen Chipolo. Is veel minder common, batterijtje ging sneller leeg dus ik heb het uit laten zetten.
Klopt maar de dief sloopt die powermeter er dan wel af.
En ja ik heb ook de powermeters met de chipolo, geen last van batterij die snel leeg is.

Kreeg de tracking van die chipolo nooit echt werkend verder (en volgens mij ook beperking dat je maar 1 powermeter(set) kan koppelen met de app)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Kluus schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:20:
[...]

Wielervrienden is gemeentes toch? Dat is bij mij ook een stuk gunstiger dan die postcodes van postnl. ;)
Ja in de basis wel, maar bij challenges heb je ook de postcodes staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:23

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik wil -naast het MTB'en'- het racefietsen gaan oppakken. Om te kijken of het wat voor me is, wil ik niet meteen teveel uitgeven maar eerst eens proberen op een goedkopere 2e hands of ik de fietshouding vol hou en het leuk vind. Ik heb 2 fietsen gevonden in de buurt die ik wel interessant vind en passen bij mijn postuur. Ik wil sowieso een kijkje nemen en een ritje maken, maar misschien dat jullie al meteen rode vlaggen of afraders zien?

Cannondale CAAD8, alu, Shimano Tiagra
https://www.marktplaats.n...d8-racefiets-framemaat-61

Koga, Shimano 105
https://www.marktplaats.n...-met-een-trippel-10-speed

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Kluus schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:20:
[...]

Postcodes is een beta bij wielervrienden.
Kluus schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:28:
[...]

Er zijn wel youtube filmpjes te vinden hoe je de speaker van zo’n airtag kan amputeren. Dan piept ie dus niet meer. Als he dan een echt goede verstopplek vind (want ze krijgen uiteraard nog steeds de melding) dan wordt het wel weer lastiger.
Klopt.Bij mijn broer zijn tweede (stads)fiets konden ze hem niet vinden, en heeft ie de fiets teruggevonden. Frame kapotgetrapt.

Ik ben van mening dat een tracker die zich netjes aan de dief gaat presenteren weinig meerwaarde heeft ;)
Als je er dan toch eentje plaatst zou ik hem gewoon onder het zadel steken (of in zadeltasje als je dat gebruikt). Een dief die het bewust checkt gaat hem toch wel vinden.

@DDX Die batterij; misschien was het een gevoel of waren het net slechte 2032jes, maar ik heb het met een testje ook niet werkend gezien, dus ik dacht, als het dan zo moeilijk is, dan zet maar uit. En ik heb het idee dat nu de batterij wat langer leeft.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 22:40
Wokschotel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:35:
Ik wil -naast het MTB'en'- het racefietsen gaan oppakken. Om te kijken of het wat voor me is, wil ik niet meteen teveel uitgeven maar eerst eens proberen op een goedkopere 2e hands of ik de fietshouding vol hou en het leuk vind. Ik heb 2 fietsen gevonden in de buurt die ik wel interessant vind en passen bij mijn postuur. Ik wil sowieso een kijkje nemen en een ritje maken, maar misschien dat jullie al meteen rode vlaggen of afraders zien?

Koga, Shimano 105
Los van het feit of de fietsen passen qua geo (bikefit in jouw geval is ongeveer even duur als de Koga), die Koga wint sowieso de sympathie vote, qua doneren aan ALS. Ziet er qua foto's ook niet slecht onderhouden uit. Beide fietsen zijn oud en dus weet je niet wanneer lagers, assen, cassette en dergelijke aan de beurt zijn. Dat bepaalt in sterke mate of het een goede deal is. Neem iemand mee die een fiets kan beoordelen (als je dat zelf niet kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:43

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Wokschotel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:35:

Koga, Shimano 105
Uit mijn persoonlijke ervaring: doen! Ben ook zo begonnen en werkte prima. Maar meer dan 300 euro zou ik niet geven om te starten met racefietsen want als het werkt wil je al snel wat beters meestal (ook weer persoonlijk). Een keer gaan testen is wel een vereiste. Persoonlijk vind ik een "specialist" meenemen niet nodig want die gaat uiteraard allerlei mankementen zien. Als de test goed is zal je er sowieso nog een tijdje mee kunnen fietsen en in den beginne moet dat materiaal niet allemaal perfect zijn.

(= mijn mening)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Kweenie, als bijv. de BB gaar is en ketting en cassette versleten en je kunt het zelf niet vervangen, is een aankoopprijs van €250 als snel feitelijk €400+ voordat je kan fietsen. Geen rocket science om vast te stellen, maar ik weet niet of @Wokschotel dat kan.

Of balhoofdlagers, of speling op de assen, kromme wielen, kabelwerk moet vervangen om er maar een paar te noemen

[ Voor 17% gewijzigd door Frenz64 op 23-05-2025 09:12 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:58
Frenz64 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:36:
[...]

Koga [...] Ziet er qua foto's ook niet slecht onderhouden uit.
ik zie 2 verschillende wielen, 2 verschillende bidonhouders, een remhoef die nog in de wielwissel stand staat en afpellend stuurlint. :9
Ik zou m'n geld uitgeven aan de Cannondale ookal is hij iets minder chauvonistisch en mindere groepset

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:41

sapphire

Die-hard pruts0r

Heerlijk weken is het droog en de dag dat je LM wilt rijden voorspellen ze regen.
En een heerlijke 16 graden met windkracht 4 waardoor de gevoelstemperatuur smorgens 5 graden is en smiddags 10 graden :+

Dus een dilemma wat trek ik aan? Nijg naar een gewonen bib, Gabba, ondershirt en eventueel dunne armstukken. Lycra beenstukken vind ik echt niet lekker zitten met klimmetjes.
Gabba is iets warm maar met wind en wat spetters wel erg fijn :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
Hij noemt in de tekst dat er een extra stevig achterwiel in zit, twee verschillende bidonhouders? Wokschotel begint net met wielrennen hè, don't go Velominati on him right away. Speaking of which: er moet sowieso zwart stuurlint op :+

Maar ik zou @GWBoes meevragen @Wokschotel

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ik zou voor die 300€ (?) niet te moeilijk doen. Even erop fietsen om te kijken of er niets aanloopt, het goed remt, schakelt en de ketting niet klinkt als een schuurmachine op 1500watt.

Is het een beetje normaal? Kopen. So what als de lagers van de wielen niet perfect zijn, de ketting en cassette beetje versleten zijn?

Het is niet snel zo gevaarlijk dat de fiets in elkaar flopt terwijl je erop rijdt. Rij er lekker een zomertje op en vind je het leuk? Verkoop dat ding voor 200€ en koop een wat luxere fiets.

Soms moet je het niet te ingewikkeld maken… dat komt pas als je langer fietst en steeds dieper in de materie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:43

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Requiem19 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:17:
Ik zou voor die 300€ (?) niet te moeilijk doen. Even erop fietsen om te kijken of er niets aanloopt, het goed remt, schakelt en de ketting niet klinkt als een schuurmachine op 1500watt.

Is het een beetje normaal? Kopen. So what als de lagers van de wielen niet perfect zijn, de ketting en cassette beetje versleten zijn?

Het is niet snel zo gevaarlijk dat de fiets in elkaar flopt terwijl je erop rijdt. Rij er lekker een zomertje op en vind je het leuk? Verkoop dat ding voor 200€ en koop een wat luxere fiets.

Soms moet je het niet te ingewikkeld maken… dat komt pas als je langer fietst en steeds dieper in de materie komt.
Precies dit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Requiem19 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:17:

Eens, en dan nog, bij die Koga (maar €250) heb je dan alsnog een goed doel gesponsord
Pagina: 1 ... 644 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).