Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Het enige wat ik nu ergens een beetje heb gelezen is dat het scherm van de v3 voor het navigeren nog wat scherper zou zijn dan de v2.
Ik kom nu van de Bolt v1 af (heeft een wasmachinebeurt niet overleefd) en daar vond de navigatie soms nog wat onduidelijk. Ik miste soms wat detail.
Heeft iemand ervaring met de roam v2 en daar ideeen over?
Deze volg ik even. Stond op het punt de Roam 2 te kopen ter vervanging van een Bolt 1. Ben ook benieuwd naar de verschillen. De Roam 2 zal wel in de uitverkoop gaan…Edwin987 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:06:
Vraagje, ik heb van de week de wahoo ROAM v2 besteld en vandaag binnen gekregen. Maar de dag nadat ik hem besteld had, zag ik dat de v3 volgende maand uit komt. Nu twijfel ik een beetje of ik het terug zal sturen en voor die nieuwe ga, of toch deze.
Het enige wat ik nu ergens een beetje heb gelezen is dat het scherm van de v3 voor het navigeren nog wat scherper zou zijn dan de v2.
Ik kom nu van de Bolt v1 af (heeft een wasmachinebeurt niet overleefd) en daar vond de navigatie soms nog wat onduidelijk. Ik miste soms wat detail.
:strip_exif()/f/image/IYiwU67qRTsZfglilQ5MXcxf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie dat ik nog niet heb gepronkt met m’n nieuwe fiets, bij deze:
Giant Defy Advanced SL 2025 Arctic Blast XL
Helemaal uit onderdelen opgebouwd. Frame besteld bij Giant, andere onderdelen online of marktplaats en samengesteld
DT Swiss ERC1400 wielen, tubeless en 32mm GP5000 bandjes en Muc-Off ventielen
Shimano Ultegra 12s Di2 groepset met een Quark DZero powermeter en Rotor bladen. 11-34 cassette van Ultegra, Dura Ace ketting
Direct mount ophanging derailleur achter
Ceramic speed BB
Giant Propel stuurpen en stuur (passend gemaakt)
Fizik bartape met Closethegap beschermers
Closethegap houder plus bel
Ergon SR zadel met Topeak tasje direct mount
Frame etc in de glascoating van Muc-Off
Ultegra Carbon +4mm pedalen
Fietst heerlijk! 7,95 kilo inclusief tubeless en pedalen, zonder zadeltas
Interessant dit! En mooie set-up! Mijn custom build Defy gaat volgende week normaal klaar zijn, het is nog even wachten op het stuur maar ik heb alleszins hetzelfde frame en kleur ✔️👍. Veel veilige kilometers gewenst !Holk schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:27:
[Afbeelding]
Ik zie dat ik nog niet heb gepronkt met m’n nieuwe fiets, bij deze:
Giant Defy Advanced SL 2025 Arctic Blast XL
Helemaal uit onderdelen opgebouwd. Frame besteld bij Giant, andere onderdelen online of marktplaats en samengesteld
DT Swiss ERC1400 wielen, tubeless en 32mm GP5000 bandjes en Muc-Off ventielen
Shimano Ultegra 12s Di2 groepset met een Quark DZero powermeter en Rotor bladen. 11-34 cassette van Ultegra, Dura Ace ketting
Direct mount ophanging derailleur achter
Ceramic speed BB
Giant Propel stuurpen en stuur (passend gemaakt)
Fizik bartape met Closethegap beschermers
Closethegap houder plus bel
Ergon SR zadel met Topeak tasje direct mount
Frame etc in de glascoating van Muc-Off
Ultegra Carbon +4mm pedalen
Fietst heerlijk! 7,95 kilo inclusief tubeless en pedalen, zonder zadeltas
Het Propel stuur en pen op een Defy plaatsen was wel een uitdaging. Althans, ik had een Propel pen en die is net iets anders gevormd dan een Defy pen. Maar de spacers zijn uiteraard gevormd voor de juiste pen. Heb een spacer afgeschuurd en geseald. Was dat of 250 euro extra voor een Carbon penCloclo100 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:13:
[...]
Interessant dit! En mooie set-up! Mijn custom build Defy gaat volgende week normaal klaar zijn, het is nog even wachten op het stuur maar ik heb alleszins hetzelfde frame en kleur ✔️👍. Veel veilige kilometers gewenst !
Ik (wij?) zijn niet allergisch voor foto's / beeld bij de detailsHolk schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:58:
[...]
Het Propel stuur en pen op een Defy plaatsen was wel een uitdaging. Althans, ik had een Propel pen en die is net iets anders gevormd dan een Defy pen. Maar de spacers zijn uiteraard gevormd voor de juiste pen. Heb een spacer afgeschuurd en geseald. Was dat of 250 euro extra voor een Carbon pen
Dit soort plaatjes doen het ook altijd goedguapper schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:53:
[...]
Ik (wij?) zijn niet allergisch voor foto's / beeld bij de details![]()
Ik ben van de Bolt v1 naar de Roam V2 gegaan. Het grotere scherm en vooral de kleuren maken de Roam echt veel beter qua navigatie. Ik weet niet precies wat er 'scherper' is aan de V3, maar ik heb nooit het idee gehad dat de V2 niet scherp genoeg was. Zonder de V3 gezien te hebben denk ik dat de stap van een Bolt V1 naar een Roam V2 veel groter is dan van een Roam V2 naar V3.Edwin987 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:06:
Vraagje, ik heb van de week de wahoo ROAM v2 besteld en vandaag binnen gekregen. Maar de dag nadat ik hem besteld had, zag ik dat de v3 volgende maand uit komt. Nu twijfel ik een beetje of ik het terug zal sturen en voor die nieuwe ga, of toch deze.
Hij wil.
DC Rainmaker heeft er een video over, misschien helpt dat?Edwin987 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:06:
Wahoo Bolt en Roam v3 DC Rainmaker
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Gaaf om een fiets zo te zien.Holk schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:07:
[...]
Dit soort plaatjes doen het ook altijd goed
[Afbeelding]
Ook knap dat je de technische kennis hebt om het goed in elkaar te zetten. Ik kom zover dat ik snap wat de onderdelen doen, maar alles werkend in één geheel ho maar.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Waarom een propel stuur en al die moeite eigenlijk? Heb je dat ergens tweedehands kunnen scoren?Holk schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:58:
[...]
Het Propel stuur en pen op een Defy plaatsen was wel een uitdaging. Althans, ik had een Propel pen en die is net iets anders gevormd dan een Defy pen. Maar de spacers zijn uiteraard gevormd voor de juiste pen. Heb een spacer afgeschuurd en geseald. Was dat of 250 euro extra voor een Carbon pen
[ Voor 6% gewijzigd door Cloclo100 op 13-04-2025 09:22 ]
Omdat ik het stuur veel mooier vind. Het Defy stuur is me wat te 'iel', het Propel stuur heeft een afgevlakte 'aero' deel wat ik echt mooier uit vind zien. Is minder flexibel als de D-fuse, maar vorm boven functie in deze. Bewust gekozen en inderdaad staat MP er vol meeCloclo100 schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:21:
[...]
Waarom een propel stuur en al die moeite eigenlijk? Heb je dat ergens tweedehands kunnen scoren?
Aha ok. Ja ik ging toch nog voor de functie met mijn frêle lijf 😆. Alleszins, to be continued!Holk schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:31:
[...]
Omdat ik het stuur veel mooier vind. Het Defy stuur is me wat te 'iel', het Propel stuur heeft een afgevlakte 'aero' deel wat ik echt mooier uit vind zien. Is minder flexibel als de D-fuse, maar vorm boven functie in deze. Bewust gekozen en inderdaad staat MP er vol mee
Fraai hoor, moet zeggen dat ik hier (bij hoge uitzondering) tanwalls passend vind.tiswat schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:51:
Nou, dit is ‘m dan geworden.
Nu 5 ritjes meegereden, iedere trap is raak voor mijn gevoel.
[Afbeelding]
[mompelt iets over ventieldopjes]
Heb je al aan een triple voorderailleur gedacht?blitzkrieg schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:22:
Ik heb voor mijn vrouw haar fiets met Rotor crank een spider met 46/30 gekocht ipv. de 53/39 die op de fiets zat. Nu moet de voorderailleur eigenlijk nog lager dan momenteel kan op de braze-on bracket. Ik ben aan het kijken naar een verloop/adapter, is daar ook wat voor?
Die zit op een gebruikelijke hoogte vast èn kan overweg met voorbladen met 30 tandjes
Team tubeless heeft de ventielringtjes weer salonfähig gemaakt en de ventieldopjes volgen in het kielzog. Waar stopt de verloedering?Frenz64 schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:18:
[ Voor 23% gewijzigd door DieAnder op 13-04-2025 13:07 ]
Probeerde het zo klassiek mogelijk te houden. Totaal zwarte banden zijn dan in combinatie met het frame, veel te ton sur ton. Nu komt het frame en de wielen er beter uit. En de dopjes zijn gelukkig zwart.Frenz64 schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:18:
[...]
Fraai hoor, moet zeggen dat ik hier (bij hoge uitzondering) tanwalls passend vind.
Zolang die maar voldoet aan de wet van [~Prulleman]Frenz64 schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:18:
[...]
Fraai hoor, moet zeggen dat ik hier (bij hoge uitzondering) tanwalls passend vind.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Wat is binnenkort voor de 850? Lancering rond start TdF?EdwinW schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:12:
Voor degenen die op zoek zijn naar een nieuwe fietscomputer, zoals de Wahoo Bolt en Roam v3 (en ‘binnenkort’ de nieuw Garmin Edge 850/550), zouden eens Het grote fietscomputer topic in de gaten kunnen houden
Nogal logisch toch? Volgende keer zijn het stenen. Publiek schandpalen dit soort lui.bwernsen schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:22:
Op de Belg gaan ze al zeker 10min helemaal los op die bidon werper. Echt mooi om te horen.
Tuurlijk is dat logisch! Hij reed daar 50km/u..wibblemoo schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:04:
[...]
Nogal logisch toch? Volgende keer zijn het stenen. Publiek schandpalen dit soort lui.
In het begin hadden we een spatje regen en werd het snel benauwd door de regen die in de lucht hing. Dat is niet heel handig als je aan het klimmen bent
Op ~60 kilometer een andere handbiker tegen gekomen en even samen mee gefietst. We waren aan elkaar gewaagd qua snelheid en had ook geen zin om extra energie te gebruiken omdat ik niet zeker wist wat er kwam.
Al met al een goede toertocht en zeker goed georganiseerd. Het 'finish dorp' was op de lokale atletiekbaan (volgens mij) en dat was gewoon goed geregeld.
Het was overduidelijk een stuk drukker dan de Prima Vera.
Strava
Ik geloof niet dat ze die in DI2 maken.DieAnder schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:51:
[...]
Heb je al aan een triple voorderailleur gedacht?
Die zit op een gebruikelijke hoogte vast èn kan overweg met voorbladen met 30 tandjes
En wat @mhr-zip opmerkt, bij Elite hebben ze ook bijbehorende bidonhouders in allerlei kleuren. Dat weet je zeker dat je zojuist gekochte bidon ook in je bidonhouder past.
(heb ik helaas zelf ervaring mee gehad. Het scheelde maar 3 mm, maar passen deed het niet)
[ Voor 56% gewijzigd door EdwinW op 13-04-2025 20:49 ]
Ik ben groot fan van de lekvrije zelfdichtende bidons van Decathlon, van Rysel. Geen gezeik met opentrekken met je tanden. Hij staat gewoon open en er komt niks uit, totdat je drukt of zuigt. Fijne bidons, gewoon oppakken en lurken. Voor lange afstanden heb ik er 2 van 950ml.bwernsen schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:36:
Ik heb deze discussie nog niet voorbij zien komen. Welke bidon raden jullie mij aan? Ik heb nu een paar 750ml bidons van de Action. Die gaan of niet dicht of niet open…
https://www.decathlon.nl/...?mc=8487262&c=Zwart_Grijs
Camelback Podium is vergelijkbaar, deze staat ook open (kan dicht) en er komt niks uit.
https://www.decathlon.nl/...e803_c1c251&c=Zwart_Grijs
[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 13-04-2025 20:44 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Nav het verhaal van DC vraag ik mij af hoe lang nog de oude Bolt en Roam nog updates blijven krijgen.Edwin987 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:06:
Edit: ze worden in ieder geval overgeheveld naar de nieuwe app
[ Voor 3% gewijzigd door ElGreco op 14-04-2025 09:45 ]
Tacx bidons zijn in mijn ogen milieu vervuiling.bwernsen schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:36:
Ik heb deze discussie nog niet voorbij zien komen. Welke bidon raden jullie mij aan? Ik heb nu een paar 750ml bidons van de Action. Die gaan of niet dicht of niet open…
Zelf nooit gehad maar mijn idee is dat Camelbak bidons de beste zijn (van alles en iedereen die ze om mij heen heeft). Enige nadeel is de maat bij Camelbak, ze zijn niet zo groot.
Zelf hou ik het altijd op Elite bidons, zeker in combinatie met Elite bidonhouders vind ik het fijn werken.
Ik heb altijd de 1 liter varianten.
De Elite Fly bidons zijn fijn (en heel licht), maar kunnen "niet" in de vaatwasser (ja ze kunnen het wel, maar bij max 40 graden anders gaan ze lekken).
750 ml
950 ml
Daarnaast zijn ze ook nog in "MTB" versie te krijgen. Die dop kan je gewoon thuislaten bij normale ritjes. Maar scheelt stof bij MTB of gravel.

Omdat ze niet in de vaatwasser kunnen gebruik ik meestal de Elite Corsa bidons. Prima in de vaatwasser. En wat ook handig is: er zit een hele grote dop op, dus als je weer eens een kraantje hebt waar je bidon niet onder past, dan schep je hem in 5 doppen vol.
750 ml
950 ml
Camelbak podium chill hier. Niks zo vies als warme sportdrank in de zomerbwernsen schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:36:
Eigenlijk verrassend weinig onderdelen als je het zo bekijkt.Holk schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:07:
[...]
Dit soort plaatjes doen het ook altijd goed
[Afbeelding]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Lekkere bidon, drinkt fijn en past ook perfect in de houders maar er zaten steeds wat druppels naast de tuit
Gisteren de 2e zondag dat ik al compleet gaar was inc spierpijn van klussen voor ik ging fietsen
100km grotendeels wind mee dus redelijk rustig een duur training kunnen doen en toch nog vrij hard gegaan dus was ook weer een leuke ervaring
Over spierpijn vandaag zal ik het maar niet hebben
@mhr-zip Kunnen we vandaag weer een nieuw onderwerp aansnijden of zal ik nog even wachten voor ik hem er in gooi?
YSSA Race (750 ml)
DeBoyo Race (550 ml dubbelwandig)
Beiden hebben de exacte gelijk buitenmaten en een soortgelijke stofkap als die Elite Fly's van @mhr-zip
Ik vind de bidon van Rapha erg fijn.bwernsen schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:36:
Zacht kunstof wat erg prettig is voor je mond en goed schoon te maken door het grote schroefdeksel.
Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070
Retourtje Hengelo - Breda..
Heen:
https://www.strava.com/activities/14156163017
Terug:
https://www.strava.com/activities/14166695143
Zaterdag echt schitterend weer, de wind stond redelijk gunstig, grotendeels schuinachter/zijkant, alleen het laatste stukje vanaf Gorinchem had ik hem voornamelijk tegen.
Enig minpuntje was de Betuwe tussen de fruitbomen op de Lingedijk, wat was het daar druk met fietsers, wandelaars en automobilisten die elkaar totaal geen ruimte gunnen.
Gisteren was de wind wederom gunstig vanuit ZZW en later op de dag ZWW, beter kon het niet voor deze rit.. Heerlijk rustig gefietst (qua intensiteit) maar qua gemiddelde snelheid wel vrij hoog. Doordat het een beetje geregend had snachts een beetje last gehad van opspattend water, maar echt nat werd ik er niet van (eerder smerig), de rest van de dag geen spatje regen gehad en in de loop van de ochtend waren de wegen ook weer droog, de mensen bleven lekker binnen en ik heb nu wel heerlijk over de Betuwe kunnen fietsen zonder te ergeren aan anderen..
Dit weekend was een test om te zien hoe ik ervoor stond voor The Ride over 6 weken, en ik moet zeggen dat het mij allerzins meeviel.
Het waren geen intensieve ritten met zware klimmen, maar wel 2 lange dagen in het zadel.
En qua herstel ging het echt super, geen spierpijn, goed kunnen slapen en Garmin HRV en Stress levels helemaal onder controle..
Komende dagen beetje herstellen en dan komend weekend proberen de AGR op een normale manier te fietsen (ipv in files komen bij de klimmetjes).
[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 14-04-2025 09:30 ]
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Van mij mag alles. Als je maar niet komt klagen dat ze gaan lekken.crimby schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:56:
@mhr-zip ik heb ook de elite fly en na een paar keer, zeker met isotone drank, doe ik ze in de afwasmachine. Tot nu toe geen lek. Kan dus wel gelukkig.
Ik kom heel vaak tegen dat Fly’s lekken, en als je dan vraagt: doe je ze ook in de vaatwasser. Dan is het antwoord altijd: ja.
Totaal alweer een kleine 150km mee gefietst en zitten ( en fietsen ) heerlijkTinusvolkel schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:03:
[...]
Haha weet ik, had al een hele vragenlijst bedacht van: Moet ik voor carbon gaan, hoeveel boa's, doet aero nog iets? zijn andere winkels buiten bikeshoe4you ook geschikt? @Kluus z'n favo winkel zit hier in de buurt, maar verkopen vooral veel Specialized schoenen, maar mag je die dragen op niet Specialized fietsen? ik durf bijvoorbeeld met een jumbo tas ook niet de ah in![]()
Maar wist toch al dat ik alle adviezen ging negeren en voor een goede internet deal zou gaan dus heb jullie deze vragen maar bespaard. Hopelijk krijg ik hier geen spijt van maar fiets nu ook pijnloos op XLC Road schoenen die ik destijds bij m'n eerste fiets heb gekocht. wil nu vooral een mooiere schoen
Tis trouwens de Lake CX219X Wide geworden.
Heb wel het idee dat ik geluk heb met een laag "prinses en de erwt " gehalte.
Dus veranderingen en op de mm aftellingen merk ik eigenlijk weinig van, heb m'n nieuwe schoenplaatsen zo vergelijkbaar mogelijk geplaatst, en fietst meteen prima.
Dat had ik niet verwacht. Wie zou dat nog willen bij 11 speed?
Veel gehad aan bettershifting trouwens!
Met een beetje geluk komt de adapter nog voordat we naar Frankrijk vertrekken, maar ook zonder is het schakelen te doen, zaterdagmiddag even getest op de VAM-berg. Als de derrailleur nog wat zakt zal het waarschijnlijk wat smoother gaan.
Mijn Elite Fly's al zeker 20x in de vaatwasser geweest op 60 graden maar nog geen eentje lek.mhr-zip schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:28:
[...]
Van mij mag alles. Als je maar niet komt klagen dat ze gaan lekken.
Ik kom heel vaak tegen dat Fly’s lekken, en als je dan vraagt: doe je ze ook in de vaatwasser. Dan is het antwoord altijd: ja.
De Tacx van de Action lag na 1 ritje alweer bij het vuilnis. Veel te stug, komt een mini straaltje uit en drinkt niet lekker
HD4Life @ Full-HD
Inmiddels een nieuwe Varia RTL515 ontvangen met een lekker klikbaar aan/uit knopjeGerbenBK schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:22:
[...]
Stond al een tijdje op mijn todo lijstje, dus nu maar eens gedaan. Wassen onder de kraan zoals Garmin adviseert, helpt niet. Dus gaat retour onder garantie richting Futurumshop.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Lekkere ritten hoor, op de heenweg hebben we een "Flyby" net voor Lochem. Als je een minuut later was vertrokken, of ik gewoon wat harder had gefietst hadden we elkaar getroffenverstappen33 schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:28:
Afgelopen weekend was het weer tijd voor mijn jaarlijkse trip op de fiets naar mijn schoonouders.
Retourtje Hengelo - Breda..
Heen:
https://www.strava.com/activities/14156163017
Terug:
https://www.strava.com/activities/14166695143
Zaterdag echt schitterend weer, de wind stond redelijk gunstig, grotendeels schuinachter/zijkant, alleen het laatste stukje vanaf Gorinchem had ik hem voornamelijk tegen.
Enig minpuntje was de Betuwe tussen de fruitbomen op de Lingedijk, wat was het daar druk met fietsers, wandelaars en automobilisten die elkaar totaal geen ruimte gunnen.
Gisteren was de wind wederom gunstig vanuit ZZW en later op de dag ZWW, beter kon het niet voor deze rit.. Heerlijk rustig gefietst (qua intensiteit) maar qua gemiddelde snelheid wel vrij hoog. Doordat het een beetje geregend had snachts een beetje last gehad van opspattend water, maar echt nat werd ik er niet van (eerder smerig), de rest van de dag geen spatje regen gehad en in de loop van de ochtend waren de wegen ook weer droog, de mensen bleven lekker binnen en ik heb nu wel heerlijk over de Betuwe kunnen fietsen zonder te ergeren aan anderen..
Dit weekend was een test om te zien hoe ik ervoor stond voor The Ride over 6 weken, en ik moet zeggen dat het mij allerzins meeviel.
Het waren geen intensieve ritten met zware klimmen, maar wel 2 lange dagen in het zadel.
En qua herstel ging het echt super, geen spierpijn, goed kunnen slapen en Garmin HRV en Stress levels helemaal onder controle..
Komende dagen beetje herstellen en dan komend weekend proberen de AGR op een normale manier te fietsen (ipv in files komen bij de klimmetjes).
https://www.strava.com/activities/14153268988
Ik had ritje naar Hockey wedstrijd van mijn dochter gemaakt: Eibergen => Zwolle.
Onderweg nog wat tegeltjes gepakt en vierkant vergroot naar 40x40.
Nog 1 tegel bij Deventer voor de 41x41, daarna weer flink wat meer moeite doen om hem uit te breiden.
Het materiaal / gereedschap wat je nodig hebt om de fiets volledig in elkaar te zetten is bijna net zoveelMistraller schreef op zondag 13 april 2025 @ 23:23:
[...]
Eigenlijk verrassend weinig onderdelen als je het zo bekijkt.
Gelukkig werkt Ali goed mee om het betaalbaar te houden en heb ik de meeste spullen gedurende de afgelopen jaren bij elkaar gesprokkeld.
Geen probleem met Tacx bidons hier, jaaaaren shiva's in verschillende maten gebruikt.mhr-zip schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:40:
[...]
Tacx bidons zijn in mijn ogen milieu vervuiling.
Zelf nooit gehad maar mijn idee is dat Camelbak bidons de beste zijn (van alles en iedereen die ze om mij heen heeft). Enige nadeel is de maat bij Camelbak, ze zijn niet zo groot.
Zelf hou ik het altijd op Elite bidons, zeker in combinatie met Elite bidonhouders vind ik het fijn werken.
Ik heb altijd de 1 liter varianten.
De Elite Fly bidons zijn fijn (en heel licht), maar kunnen "niet" in de vaatwasser (ja ze kunnen het wel, maar bij max 40 graden anders gaan ze lekken).
750 ml
950 ml
Daarnaast zijn ze ook nog in "MTB" versie te krijgen. Die dop kan je gewoon thuislaten bij normale ritjes. Maar scheelt stof bij MTB of gravel.
[Afbeelding]
Omdat ze niet in de vaatwasser kunnen gebruik ik meestal de Elite Corsa bidons. Prima in de vaatwasser. En wat ook handig is: er zit een hele grote dop op, dus als je weer eens een kraantje hebt waar je bidon niet onder past, dan schep je hem in 5 doppen vol.
750 ml
950 ml
Sinds kort ben ik ook over naar Elite Fly's, daar komt wel makkelijker meer uit wat op zich fijn is.
haha, serieus een bidon die niet in de vaatwasser kan (dat zou voor mij al een reden zijn om niet te kopen)? Ik rijd al jaren met een setje van Born, eurootje of 5 voor 750ml, en die doen het nog prima, schroefdop, grote opening, en makkelijk "inknijpbaar"mhr-zip schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:28:
[...]
Van mij mag alles. Als je maar niet komt klagen dat ze gaan lekken.
Ik heb nog wat podiums, bevallen goed. En elite jet vind ik ook wel fijn. Gaan beide prima in de vaatwasser. (Wat een eis is voor mij)
Al 2x gehad dat ik ze liet stuiteren en direct open scheurde .
Het gevaar zit volgens sommige erin, dat als de weekmakers in het kunststof worden blootgesteld aan hogere temperaturen deze in de vloeistof terecht kunnen komen:borft schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:45:
[...]
haha, serieus een bidon die niet in de vaatwasser kan (dat zou voor mij al een reden zijn om niet te kopen)?
https://tegengif.nl/plast...en-schadelijke-weekmaker/
Maar er zijn dan weer andere bronnen die zeggen dat het niet zo’n vaart loopt:
https://www.consumentenbo...ondheid-drinken-uit-bidon
Zoals bij alles zal de waarheid wel in het midden liggen. Ik probeer ze dus maar zo weinig mogelijk in de vaatwasser te doen. Mijn volgende bidons gaan wellicht metaal worden of eentje die geen gevaarlijke weekmakers bevat
Do { Ping } while ( LOL )
Ik denk dat de waarheid meestal niet in het midden ligt.. Bij een website als tegengif.nl moet je je altijd afvragen wat hun bestaansrecht is en wat het niet vinden van een probleem daarmee doet.sir_huxley schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:44:
[...]
Het gevaar zit volgens sommige erin, dat als de weekmakers in het kunststof worden blootgesteld aan hogere temperaturen deze in de vloeistof terecht kunnen komen:
https://tegengif.nl/plast...en-schadelijke-weekmaker/
Maar er zijn dan weer andere bronnen die zeggen dat het niet zo’n vaart loopt:
https://www.consumentenbo...ondheid-drinken-uit-bidon
Zoals bij alles zal de waarheid wel in het midden liggen. Ik probeer ze dus maar zo weinig mogelijk in de vaatwasser te doen. Mijn volgende bidons gaan wellicht metaal worden of eentje die geen gevaarlijke weekmakers bevat
Ze zeggen zelf ook al dat ze onder de norm bleven. Maar tegengif vindt "dat de norm 0 moet zijn". Dat is idealistisch, maar ook niet heel realistisch.
Als je idealistisch wilt zijn (cq. bent) , moet je vooral geen plastic bidons gebruiken. Ben je pragmatisch of realistisch dan maak je je er niet zo druk om. Kies vooral waar je je goed bij voelt
Daarom laat ik altijd de laatste slok erin zitten. Vond het zo veel gedoe iedere keer.cliopatra schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:26:
Ik gooi de bidons altijd in de berm als ze leeg zijn en doe dan mijn arm omhoog, maar tot nu toe moet ik na de rit altijd zelf nieuwe halen. Dus ik gebruik inmiddels de goedkoopste.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Ik gooi ze tegenwoordig naar een mede wielrenner, doen ze bij de profs ook. Helemaal in tegenwoordig.cliopatra schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:26:
Ik gooi de bidons altijd in de berm als ze leeg zijn en doe dan mijn arm omhoog, maar tot nu toe moet ik na de rit altijd zelf nieuwe halen. Dus ik gebruik inmiddels de goedkoopste.
Alleen als ze géén helm ophebben he, dat zal ze namelijk lerencrimby schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:30:
[...]
Ik gooi ze tegenwoordig naar een mede wielrenner, doen ze bij de profs ook. Helemaal in tegenwoordig.
Dat ik twee jaar geleden weer begon met fietsen een setje Fidlock bidons erop gedaan.
Super happy mee, zelfs de rook grijze plastic wrap blijft zitten in de vaatwasser.
Goedkoop, nee, dat dan weer niet...
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Voor vandaag staat op het programma:sapphire schreef op maandag 14 april 2025 @ 06:54:
@mhr-zip Kunnen we vandaag weer een nieuw onderwerp aansnijden of zal ik nog even wachten voor ik hem er in gooi?
Met wat voor zadel rijden jullie eigenlijk?
Discusseren over welk zadel beter is, dat heeft niet zoveel nut. Want dat is persoonlijk. Maar ik vroeg me gewoon af: Man bijt hond, waar rijdt de Tweaker mee?
Ik trap zelf af:
Specialized Power Comp 155 mm
[ Voor 32% gewijzigd door mhr-zip op 15-04-2025 09:55 ]
Dit is ook een beetje waar ik mee zit. Gebruik de 750ml's vooral bij warmer weer en dan warmt zwart natuurlijk sneller opTinusvolkel schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:56:
Gebruik hier met tevredenheid doorzichtige simpele 800ml futurumshop bidons, had eerst zwarte maar daarin werd de drank toch wel wat sneller warm had ik het idee.
Zit ook te kijken naar een knal rood shirt en dan 2 rode bidons er bij
Maaruhm het is wat stil hier dus even de boel opstoken: Benen, scheren of niet?
Ik heb flink behaarde benen en scheer ze niet want....lui.
Ik zat er zondag aan te denken omdat we laatst weer over maginal gains bezig waren maar dan zou benen scheren dar toch ook bij horen? En armen dan eigenlijk ook?
Edit: Ik ben dus neit de enige die dat zich afvroeg qua armen: https://road.cc/content/f...ycling-shaved-arms-303945
[ Voor 9% gewijzigd door sapphire op 15-04-2025 09:51 ]
Hier ook al 2 jaar de Power Comp 155mm.mhr-zip schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:47:
@bwernsen hang je er nog aan bij de bidon discussie?
[/quote]
Voor vandaag staat op het programma:
Met wat voor zadel rijden jullie eigenlijk?
Discusseren over welk zadel beter is, dat heeft niet zoveel nut. Want dat is persoonlijk. Maar ik vroeg me gewoon af: Man bijt hond, waar rijdt de Tweaker mee?
Ik trap zelf af:
Specialized Power Comp 155 mm
[Afbeelding]
Bevalt redelijk goed, alleen op lange dagen begin ik op het eind toch wel het zadel een beetje te voelen..
Ik wil ooit nog wel eens een 3D geprint zadel proberen, maar de prijs houdt mij nu nog tegen.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
https://ritcheylogic.com/.../wcs-carbon-streem-saddle
Helaas is de superlogic variant niet meer verkrijgbaar, scheelde wat ik gewicht maar ging ook iets sneller 'kapot' (als in zadel die na 1 a 2 jaar gebruik ging doorzakken in het midden)
Heb de superlogic nog op 1 fiets zitten (had er 3) en rest de goedkopere variant.
[ Voor 10% gewijzigd door DDX op 15-04-2025 09:54 ]
[ Voor 5% gewijzigd door crimby op 15-04-2025 10:02 ]
Die van mij heb ik zo'n 2 graden aflopend naar beneden afgesteld.
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Mijn zadel heeft een soort kuiltje in de midden.DDX schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:04:
En dan in de zadeldiscussie; hebben julie allemaal zadel netjes waterpas staan of punt naar beneden (of zelfs omhoog?)
Die van mij heb ik zo'n 2 graden aflopend naar beneden afgesteld.
Dus midden in staat hij vlak, en de voor en achterkant staan iets omhoog.
Hahaha, ja sorry. Verbouwing thuis vreet een hoop energie. Gelukkig binnenkort weer meer tijd om te fietsen.mhr-zip schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:47:
@bwernsen hang je er nog aan bij de bidon discussie?
Het is duidelijk. Een bidon van Elite (Fly) of een Camelbak. Staat genoteerd.
Ik fiets op een Bontrager Aeolus Elite..

Gescheurde zadelrails waardoor het kraakte en naar 1 kant begon te hangen.
Inmiddels op de primaire racert een Fizik Vento Argo R1 3D geprint zadel:
Overigens heerlijk zadel. Vanaf moment 1 wel heel tevreden over. Aan het zadel ligt het tegenwoordig echt niet meer. Eerder aan broeken waarbij de zeem op is of de broek wat te soepel/groot is geworden waardoor m'n zeem niet goed blijft zitten.
Voor de koersfiets zoek ik nog een goed zadel. Maar vind nog een 3D wat te gortig.
[ Voor 16% gewijzigd door Stufferdt op 15-04-2025 10:28 ]
😀😀😀
N.a.v. jouw posts ook een Ryet aangeschaft. Ze verkopen tig verschillende zadels, dus het was min of meer op de gok, maar dit zadel is voor nu het eindstation. 115gFlipmo schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:30:
Een Aliexpress 3d geprint zadel van Ryvet. (37 euro voor betaald)
Heb er nu 750km mee gefietst en bevalt prima.
[Afbeelding]
Ik kom van een Selle Italia SLR Superboost Endurance / Selle Italia Flite, wat het toch net niet was.
EkkeHH schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:40:
[...]
N.a.v. jouw posts ook een Ryet aangeschaft. Ze verkopen tig verschillende zadels, dus het was min of meer op de gok, maar dit zadel is voor nu het eindstation. 115g![]()
Ik kom van een Selle Italia SLR Superboost Endurance / Selle Italia Flite, wat het toch net niet was.
[Afbeelding]
Ik zou toch ergens bang zijn dat ie breekt, maar je hebt er al genoeg kilometers meegereden. Gewicht is wel top joh.Flipmo schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:30:
Een Aliexpress 3d geprint zadel van Ryvet. (37 euro voor betaald)
Heb er nu 750km mee gefietst en bevalt prima.
[Afbeelding]
[ Voor 23% gewijzigd door tiswat op 15-04-2025 11:30 ]
:strip_exif()/f/image/aAwBCzElh7sTZxzdsfA6xBsu.jpg?f=fotoalbum_large)
Tikkeltje afwijkend zadel qua looks, maar ik ben er inmiddels aangewend. De lange gleuf heeft wel een duidelijke voordeel en nadeel: druk in het midden aan de voorzijde is zo goed als afgenomen, maar omdat de twee delen naast de gleuf zo smal zijn, ontstaan er soms bij lange ritten (vooral bij warm weer) soms 2 minieme drukplekjes. Ander nadeel van leren zadel is dat de toplaag wat gevoeliger is voor slijtage. Sommige delen van het glanzend leer lijken nu wel suedè.
Op mijn Cube heb ik een Selle Italia SLR Boost Lady Superflow zitten in maat 130mm.
:strip_exif()/f/image/4GYegGrwnouYHy0ouiEgS8wT.jpg?f=fotoalbum_large)
Was aangeraden door de bikefitter op grond van de eerder genoemde drukpunten, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd. Heb er nu zo’n 1000km meegereden, maar ik denk dat ik op de korte en middellange ritten toch de Selle SMP prefereer met zijn snavel.
De Selle SMP heb ik 2 graden naar beneden gekanteld staan. De Selle Italia heb ik op 0 graden staan. Toch grappig hoe dat kan verschillen per zadel wat het meeste comfort geeft.
:strip_exif()/f/image/524mHXBR0zyJBrukOQPxrfWK.jpg?f=fotoalbum_large)
Op mijn gravelbike: Specialized Power Comp 143mm (wil ik nog upgraden naar dezelfde als de racefiets)
:strip_exif()/f/image/haWnj7SVIneFAJcdQzHa7ccd.jpg?f=fotoalbum_large)
Beide zijn fijne zadels en voelen grotendeels hetzelfde, maar de 3d geprinte is toch net iets comfortabeler bij lange ritten merk ik. Ze staan ongeveer 1 graad naar beneden
Ik maak er meestal meteen een hele sessie van. Eerst naar de gewone kapper, vrouwlief neemt rug/schouders voor haar rekening, en dan de rest van de hele zaak doe ik zelf. Wel altijd minimaal 3mm (afhankelijk van de areasapphire schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:50:
[...]
Zadels!
Race:
Prologo Nago Evo Pas

MTB:
Synchros Belcarra

Woonwerk:
PRO turnix Flow
[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 15-04-2025 12:23 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

en op de mtb de Ergon SM Pro.
Ben geen 'zadeltester' dus misschien zou ik andere wel veel fijner vinden, maar ik heb geen klachten over deze.
En voor extra comfort een Selle Royal Respiro Athletic
Benen scheren scheelt paar watts. Gratizzz laten we niet liggen toch?sapphire schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:50:
[...]
Dit is ook een beetje waar ik mee zit. Gebruik de 750ml's vooral bij warmer weer en dan warmt zwart natuurlijk sneller op
Zit ook te kijken naar een knal rood shirt en dan 2 rode bidons er bij
Ik zat er zondag aan te denken omdat we laatst weer over maginal gains bezig waren maar dan zou benen scheren dar toch ook bij horen? En armen dan eigenlijk ook?
Edit: Ik ben dus neit de enige die dat zich afvroeg qua armen: https://road.cc/content/f...ycling-shaved-arms-303945
Ik heb ook nog een andere hobby, daarin is alleen toegestaan dat de “tegenpartij” gladde benen heeft*.Requiem19 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:37:
[...]
Benen scheren scheelt paar watts. Gratizzz laten we niet liggen toch?
*Althans volgens de spelregels bij ons thuis.
@Requiem19 Bovenstaande speelt inderdaad ook deels mee hier, moet ook niet hebben dat ik straks gladdere benen heb dan de "tegenpartij"mhr-zip schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:40:
[...]
Ik heb ook nog een andere hobby, daarin is alleen toegestaan dat de “tegenpartij” gladde benen heeft*.
*Althans volgens de spelregels bij ons thuis.
En altijd een dillema; waar te stoppen? Maarja dan speelt lui weer mee want geen zin om net als @Mistraller elke maand een ontharingsmiddag te plannen
@bwernsen Ja dat is de enige plek wat het groeien minder word
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
En daarmee automatisch ook de remleidingen. Die waren de vorige keer al ingekort en zouden nu echt te kort worden.
Het ziet er prachtig uit, al die fietsen met internal cable routing, maar het is een drama zodra je zoiets simpels als balhoofdlagers moet vervangen.
Als ze daar nou toch eens iets op zouden vinden.
Enfin.
- Nieuwe balhoofdlagers
- Nieuwe remleidingen
- Nieuw bottombracket
- Nieuw stuurlint (was ook versleten)
- Nieuwe voorband (afgelopen rit spoot de latex er af en aan uit, dus biba moeten steken)
Voor de fixed 2 nieuwe buiten en binnenbandjes zodat ik die ook weer voor woon-werk kan gaan gebruiken.
[ Voor 25% gewijzigd door Tjebakka op 15-04-2025 13:34 ]
If it aint fixed, it's broken.
(gelukkig zijn er nog wel merken die dit nogsteeds doen)
Dat is gewoon niet aero genoegDDX schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:29:
Daar hadden ze wat moois voor, frames waar kabels gewoon buitenlangs lopen.
If it aint fixed, it's broken.
Tja dat heeft weer andere nadelen...DDX schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:29:
Daar hadden ze wat moois voor, frames waar kabels gewoon buitenlangs lopen.
Zondag fiets even schoongemaakt, scheelt behoorlijk tijd tov alle bekabeling buitenom zeker bij de derailleurkabels onder de trapaslager die de volle laag krijgen en waar altijd prut tussen blijft zitten
En met spatborden op het voorwiel zijn kabels onder de onderbuis behoorlijk irritant.
En vraag mij af hoeveel aero dat nou echt kost. (vooral bij 30km/u)
Dat jij nu 30 km/u cruisesnelheid hebt.DDX schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:38:
Volledig buitenlangs hoeft nou ook weer niet, maar gewoon niet door de balhoofdlagers ging jaren prima.
Met al die aerobikes hier zou die gemiddeld op 45 km/u moeten liggen.
* mhr-zip heeft duidelijk geen aerobike.
Als mensen dat soort getallen roepen hanteer ik dezelfde formule als die voor de minimum leeftijd van je vriendin: delen door 2 plus 5.mhr-zip schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:45:
[...]
Dat jij nu 30 km/u cruisesnelheid hebt.
Met al die aerobikes hier zou die gemiddeld op 45 km/u moeten liggen.
![]()
* mhr-zip heeft duidelijk geen aerobike.
Hij wil.
Naar schatting van oppervlak van de kabels maximaal 1 Watt bij dat soort snelheden. Ik neem gemakshalve even aan dat je draadloze shifters gebruikt dus geen versnellingskabels er ook bij hebt.DDX schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:38:
Volledig buitenlangs hoeft nou ook weer niet, maar gewoon niet door de balhoofdlagers ging jaren prima.
De cijfers die veel fiets-fabrikanten rapporteren over de voordelen van internal-cabling zijn met 4 kabels, de aanname dat het balhoofd niet dikker wordt door de interne bekabeling, zonder berijder op 45 km/h. Dat zijn allemaal aannames om het verschil zo groot mogelijk te maken, maar in de praktijk kun je de winst rustig door 10 delen in een realistischer scenario.
De meeste vinden het eenmaal mooier (ik niet), het valt mij sowieso op dat ik veel mensen zie op véél te dure fietsen voor de snelheid die ze rijden. Allemaal dure wielen, DI2, Power meter en dan 27 gemiddeld rijden over een uur.joker1977 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:32:
[...]
Naar schatting van oppervlak van de kabels maximaal 1 Watt bij dat soort snelheden. Ik neem gemakshalve even aan dat je draadloze shifters gebruikt dus geen versnellingskabels er ook bij hebt.
De cijfers die veel fiets-fabrikanten rapporteren over de voordelen van internal-cabling zijn met 4 kabels, de aanname dat het balhoofd niet dikker wordt door de interne bekabeling, zonder berijder op 45 km/h. Dat zijn allemaal aannames om het verschil zo groot mogelijk te maken, maar in de praktijk kun je de winst rustig door 10 delen in een realistischer scenario.
Hoe hard moet je rijden voor een dure fiets?tiswat schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:40:
[...]
De meeste vinden het eenmaal mooier (ik niet), het valt mij sowieso op dat ik veel mensen zie op véél te dure fietsen voor de snelheid die ze rijden. Allemaal dure wielen, DI2, Power meter en dan 27 gemiddeld rijden over een uur.
Dat weet ik ook niet, het is natuurlijk wat een gek er voor over heeft. Maar het is vaak wel extreme overkill.Requiem19 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:48:
[...]
Hoe hard moet je rijden voor een dure fiets?
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic
:strip_exif()/f/image/6ARa2L78CPxVkhjiRpqCB8AF.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/RBclQ9rdvtOI67YXZAvbmFjF.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rtcEkxMIvijkBYGw3NtN3o2w.jpg?f=fotoalbum_large)