Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 630 ... 701 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:41

Kluus

Gang is alles

Cloclo100 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:58:
Ik ga nog een weekendje weg met de vrouw naar Amsterdam, laatste keer met 2 op trip, en ik heb fiat gekregen om van Lommel(be) naar daar te fietsen. Ik heb genavigeerd naar Amsterdam via komoot en Strava, en wou eens graag van de mensen met parcourskennis weten welke de mooiste zou zijn om te fietsen. Ze overlappen natuurlijk best vaak maar ik ken werkelijk niets in Nederland.

Strava

Komoot

Iemand nog wat tips of opmerkingen? Grazie mille!
Den Bosch ken ik vrij goed ivm jarenlang woon-werk en dat zou ik net aan de andere kant van het spoor via de Magistratenlaan doen en door vanaf Vugt langs het Drongelens Kanaal te gaan. Dan heb je maar twee stoplichten en kan je redelijk doorrijden.

En bij de Treurenburg kan je (zeker als je toch al aan die kant van de grote weg zit) dan de Engelsedijk pakken in plaats van langs de stinkende vuilstort. :)

Ik heb het stukje even aangepast in een van je routes:
https://www.komoot.com/tour/2134481345

(Wel minder toeristisch: je komt zo niet langs de gouden draak en ook niet langs Jan de Groot van de echte Bossche Bollen en de Verkade Fabriek enzo, zoals in je originele route wel het geval was, dus als dat een bewussie is dan moet je bij je originele plan blijven) :)

Edit: Verder eens met de toevoeging van @aerofreak volgens mij, en Oirschot en mogelijk Boxtel lijken me ook wel makkelijk (en beter) te omzeilen.

[ Voor 19% gewijzigd door Kluus op 03-04-2025 15:20 ]

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:52
offtopic:
Er bestaat niet zoiets als de 'echte' bossche bol..

Strava | AP | IP | AW

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:45
Kijk daar kan ik wat mee.. ik ga wat editen!
Bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door Cloclo100 op 03-04-2025 15:23 ]

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:33
Kluus schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:48:
[...]

Den Bosch ken ik vrij goed ivm jarenlang woon-werk en dat zou ik net aan de andere kant van het spoor via de Magistratenlaan doen en door vanaf Vugt langs het Drongelens Kanaal te gaan. Dan heb je maar twee stoplichten en kan je redelijk doorrijden.

En bij de Treurenburg kan je (zeker als je toch al aan die kant van de grote weg zit) dan de Engelsedijk pakken in plaats van langs de stinkende vuilstort. :)

Ik heb het stukje even aangepast in een van je routes:
https://www.komoot.com/tour/2134481345

(Wel minder toeristisch: je komt zo niet langs de gouden draak en ook niet langs Jan de Groot van de echte Bossche Bollen en de Verkade Fabriek enzo, zoals in je originele route wel het geval was, dus als dat een bewussie is dan moet je bij je originele plan blijven) :)

Edit: Verder eens met de toevoeging van @aerofreak volgens mij, en Oirschot en mogelijk Boxtel lijken me ook wel makkelijk (en beter) te omzeilen.
Jan de Groot lijkt mij wel een must op een dergelijke route :)

• cliopatra
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-01 11:10
Die Jan de Groot is inderdaad een must, maar dan moet je wel de route daarna zo plannen dat ergens in het uur er na je glycoceendip samenvalt met zachte bermen.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Stillekracht schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:33:
[...]

Jan de Groot lijkt mij wel een must op een dergelijke route :)
Ja precies, vandaar dat ik het er maar even bij zet ;). Maar je komt dan wel een stuk meer door de drukte, meer stoplichten en ook het stuk langs de Treurenburg is dan een stuk minder.

Als je via de Magistratenlaan gaat kan je wel weer makkelijker langs de Keilekkere echte Brabantsche Worstenbroodjes als goedmakertje... ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Kluus op 03-04-2025 15:40 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Webgnome schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:14:
offtopic:
Er bestaat niet zoiets als de 'echte' bossche bol..
Ook goed, in dat geval smaken die neppe van Jan de Groot ook prima ;)

Gabriël AM5

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:02
ElGreco schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:19:
[...]

Ik heb je route bij Utrecht een beetje omgelegd. Bij Bunnik zit er een kleine D-tour, deze leidt je langs de StayOkay in Bunnik. Daar kun je je fiets in het zicht naast het terras zetten bij Het Koetshuis voor een hapje of drankje. Vanaf dit punt tot Amsterdam kun je nog in Breukelen of Loenen a/d Vecht stoppen op de route, maar Bunnik is een stuk rustiger.

https://www.komoot.com/nl...9cco10HSe8Ph8ImuxQO1&ref=

Onder de rivieren ben ik niet genoeg bekend om iets nuttigs toe te voegen.

Amsterdam ook een beetje omgelegd zodat je niet door de stad heen hoeft.
Goed plan :+

Btw, ik ben dinsdag van Zaltbommel naar Breukelen gereden (ook de Leerdam route). Op de heenweg via Culemborg: een duidelijke no go (hoewel het Lekdijk stuk wel mooi is naar Vianen). Als je die gpx ook wil, geef 'n gil @Cloclo100

ps In Breukelen schijnt een aardige koffie stop te zitten 8)

• ElGreco
  • Laatst online: 13-01 22:32
Frenz64 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:30:
[...]

ps In Breukelen schijnt een aardige koffie stop te zitten 8)
Was dat waar de klant de suiker los moest beitelen uit het potje?

www.vanspeykwheels.nl

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:42
Cloclo100 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:23:
Kijk daar kan ik wat mee.. ik ga wat editen!
Bedankt!
Vanaf Loenen aan de Vecht kun je beter via de westkant van het kanaal rijden, stuk betere weg (niet top, wel beter).

Ik zou daar zelf via Vreeland en Nigtevecht rijden overigens, leukere wegen dus als je afstand het toelaat zou ik dat aanraden. Dan kun je vanaf Nieuwersluis aan de oostkant van de Vecht blijven en dan bij Vreeland even oversteken.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:52
Cloclo100 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:58:
Ik ga nog een weekendje weg met de vrouw naar Amsterdam, laatste keer met 2 op trip, en ik heb fiat gekregen om van Lommel(be) naar daar te fietsen. Ik heb genavigeerd naar Amsterdam via komoot en Strava, en wou eens graag van de mensen met parcourskennis weten welke de mooiste zou zijn om te fietsen. Ze overlappen natuurlijk best vaak maar ik ken werkelijk niets in Nederland.

Strava

Komoot

Iemand nog wat tips of opmerkingen? Grazie mille!
Te snel gelezen... je zoekt een route onder Amsterdam

[ Voor 18% gewijzigd door raymondw op 03-04-2025 21:00 ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-01 16:13

McMiGHtY

- burp -

HBSVDK schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:23:
Nou heb ik dus een kraak in de fiets. Vorig jaar in de alpen begon het zonder aanleiding. In de 20k ervoor nooit kraken gehad. Ik dus de bottombracket verdenken, vervangen maar kraak blijft.
Als ik niet trap kraakt het niet. Ook niet op hobbelige wegen. Als ik sta in de pedalen kraakt het wel. Zadel kan het dus niet zijn (zekerheidshalve carbon gripper geprobeerd en bouten opnieuw vast.) stuur niet vast op glad asfalt of hobbel weg bij trappen: kraak.
Het zijn of de pedalen. (Maar zowel links als rechts trappen hoor je een kraak?) Of het achterwiel of thru axle (vaak wiel in/uit gehad) of microscheur in het laswerk van het titanium frame?
Wat nog doen: andere wielset proberen en ander cranckset.
Ik verdenk de cranckset. Ik heb zoon exemplaar wat terug geroepen is (r8000 met juiste codes) iemand ervaring met zoon cranckset die gaar was en kraakte?
Hier waren het pedalen..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:32

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tijdje aan het lurken geweest hier dus ook maar even een berichtje.

Als hardloper met een hardnekkige vervelende blessure (peesplaatontsteking) ben ik wat vaker op mijn mountainbike gestapt die ik erbij had om de looptraining eens af te wisselen.

Nu fiets ik dus wat vaker en heb er dikke schik in maar rijd overwegend asfalt. Zo'n 30 jaar geleden woonde ik in de omgeving van de Posbank en heb daar wat jaartjes kilometers gemaakt op een prachtige Jan Janssen Paris-Nice waar ik met zeer veel plezier op reed.

Long story short......ik ga maar eens kijken voor weer een racefiets :P

Met stip op 1 staat in elk geval een Cube.......de Attain SLX in dat prachtige cotton 'n grey

Inmiddels heb ik heel wat reviews gelezen en aankomende tijd maar eens wat zaken langs om wat fietsen te bekijken.

Heeft iemand ervaring met de Cube Store in Almelo? Aanrader wat klantvriendelijkheid betreft?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-12-2025
Ik weet niet in hoeverre foto's gewaardeerd worden, maar ik wilde nog steeds wat mooiere foto's van mijn fiets in plaats van een snel shot in de tuin.

ja, achteraf baal ik zelf ook dat de fiets niet perfect gepositioneerd is bij het frontale shot 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FS5-l1pUcFfw7-tB920NL1Z8H3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXI8uyqAwulC7jyuTlog1pUi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jf3RAn91rBbS0Gj-7lbG11DsWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZ7G9gufCssYizpDzK0v1GDN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Cc5Dxr2WztA9ARGCMErwRkxEnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTXAolhoCKQ4tDZosAVxlgHF.jpg?f=fotoalbum_large

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:03
Falqoon schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:05:
ja, achteraf baal ik zelf ook dat de fiets niet perfect gepositioneerd is bij het frontale shot 8)7
Dan zou ik in jouw geval ook balen dat de merknaam v/d achterband niet net zo precies met het ventiel is uitgelijnd als de voorband :D

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:48
r0g3r schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:54:
[...]

Dan zou ik in jouw geval ook balen dat de merknaam v/d achterband niet net zo precies met het ventiel is uitgelijnd als de voorband :D
En horen de ventielen niet onder? Of was 't verscholen achter de vork :) ?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• ElGreco
blb4 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:08:
[...]

In dit geval niet want dan zouden de logo's van de velgen ondersteboven staan.

www.vanspeykwheels.nl

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Falqoon schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:05:
Ik weet niet in hoeverre foto's gewaardeerd worden, maar ik wilde nog steeds wat mooiere foto's van mijn fiets in plaats van een snel shot in de tuin.
Bonuspunten d:)b ze kunnen zo de folder in.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Fraggert schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:41:
[...]

Bonuspunten d:)b ze kunnen zo de folder in.
Cranks niet horizontaal in de eerste foto, ketting niet groot-klein. Allemaal net niet hoor. ;) :>

Ik kwam er gisteren bij het tubeless maken van mijn wielen achter dat de naam van mijn wielen niet aan beide zijden op dezelfde plek staat op de velg, hierdoor komt het logo van de banden maar op 1 kant goed uit. :'(

Toch maar ff kijken of de logo's makkelijk van de wielen wil. :X

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

blitzkrieg schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:46:
[...]

Cranks niet horizontaal in de eerste foto, ketting niet groot-klein. Allemaal net niet hoor. ;) :>

Ik kwam er gisteren bij het tubeless maken van mijn wielen achter dat de naam van mijn wielen niet aan beide zijden op dezelfde plek staat op de velg, hierdoor komt het logo van de banden maar op 1 kant goed uit. :'(

fuck me, jullie zijn hier wel kritisch, good to know :o ;)

en zonder logo? lekker clean......of wil je per sé de bragging rights? :P

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:52
offtopic:
Het is zeker bijna weekend

Strava | AP | IP | AW

• Falqoon
r0g3r schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:54:
[...]

Dat klopt, dat moet ik ook nog steeds even fixen haha!
blb4 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:08:
[...]

In mijn geval staan de logo's recht wanneer de ventielen boven zitten inderdaad, dus zo vond ik ze het mooiste.
blitzkrieg schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:46:
[...]

Cranks niet horizontaal is een bewuste keuze, ik heb hem in het verlengde van de achterbrug gezet.
Ketting groot klein had ik wel kunnen doen ja, had hem netjes op 6/12 gelegd achter, maar klein is wel netter denk ik.

Bedankt voor de goeie kritiek, ik zal er aan werken :) er mankeert echt nog van alles aan :D

[ Voor 47% gewijzigd door Falqoon op 04-04-2025 12:18 ]

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:45
Webgnome schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:04:
offtopic:
Het is zeker bijna weekend
valt me zowiezo tegen dat er nog zoveel mensen op dit draadje zitten, ik had verwacht dat er dit weekend vervroegd weekend gevierd zou gaan worden 8)

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-01 22:41
Mooie fiets en een leuke serie foto's!

Veel minder serieus: als we toch op alle slakken zout aan het leggen zijn wil ik graag mijn betweterige duit in het zakje doen.
Falqoon schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:08:
Cranks niet horizontaal is een bewuste keuze, ik heb hem in het verlengde van de achterbrug gezet.
Horizontaal, verticaal of in het verlengde van een buis is allemaal not done, als je je er iets van aan wilt trekken natuurlijk. :+ Het beperkt de opties ook nogal.
Ik zou vooral zeggen dat een crank die wat omhoog wijst (twee uur - half 3) meer dynamiek uitstraalt dan wanneer hij een beetje naar beneden bungelt.
Ketting groot klein had ik wel kunnen doen ja, had hem netjes op 6/12 gelegd achter, maar klein is wel netter denk ik.
Er is ook de visueel aantrekkelijke optie om je versnelling zo te kiezen dat de boven- en de onderzijde van de ketting parallel lopen.

• blitzkrieg
  • Laatst online: 20:47

blitzkrieg

Whoop Whoop!

DieAnder schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:43:

Ik zou vooral zeggen dat een crank die wat omhoog wijst (twee uur - half 3) meer dynamiek uitstraalt dan wanneer hij een beetje naar beneden bungelt.
Soort fallussymbool bedoel je. :$ :+

Ja het is vrijdag en ik heb geen zin meer.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:45
Update Lommel - Amsterdam. DNF na 166km, mijn vrouw moest me perse verrassen omdat ze al veel vroeger ter plaatse was dan voorzien, in Nigtevecht godbetert!🥲 Leuke route, alleen was die Oost tot Noord-Oost wind op de door gewoon Noord 🥴!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik hoor niks raars qua wind.

Ik juni mag die ook zo zijn

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:05
Mooie fiets @Falqoon en prachtige foto’s!

Vanavond was het wel genieten hoor, heerlijk zomer avondje met een prachtige zon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfPYaiE3GLE3Pke0VW6rLApEHhk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQpIuexzLbsPn2RF65Sohdut.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-V8NhH9P--WgnouSs031uhW_eKw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Thl6To5FViCQ2iBKn5zdoVRk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iK_N4ZuzEOXNnUl_Eqh3pz0IWjs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOj3CFE61aQV04hrL2U3K1y4.jpg?f=fotoalbum_tile

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:33
Kluus schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:40:
[...]

Als je via de Magistratenlaan gaat kan je wel weer makkelijker langs de Keilekkere echte Brabantsche Worstenbroodjes als goedmakertje... ;)
Ja deze. Beste in de omgeving!

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-01 06:59
Vandaag mijn eerste ritje gemaakt op m’n nieuwe fiets: een Winspace T1550 2nd. Alleen merkte ik dat er wat speling zit in de voorvork — als ik de voorrem indruk en de fiets naar voren duw, voel ik beweging. Ik heb al meerdere keren alles los en vast gezet maar krijg het niet weg. Ik krijg die ribble compression ook niet aangedraaid omdat hij geen grip pakt, iemand nog tips?

Ik denk overigens dat ik gewoon een andere ga kopen

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:56
jostefa schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:58:
Vandaag mijn eerste ritje gemaakt op m’n nieuwe fiets: een Winspace T1550 2nd. Alleen merkte ik dat er wat speling zit in de voorvork — als ik de voorrem indruk en de fiets naar voren duw, voel ik beweging. Ik heb al meerdere keren alles los en vast gezet maar krijg het niet weg. Ik krijg die ribble compression ook niet aangedraaid omdat hij geen grip pakt, iemand nog tips?

Ik denk overigens dat ik gewoon een andere ga kopen
Nieuw als in nieuw-nieuw of tweedehands-nieuw?

Klinkt namelijk als versleten balhoofdlagers

• jostefa
Spiksplinternieuw, maar ik krijg die expander plug gewoon niet goed aangedraaid. Die hoort de voorvork aan te trekken, maar het lukt me niet. Ik heb al meerdere video's online bekeken, maar zonder succes.

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-01 22:22
jostefa schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:05:
Spiksplinternieuw, maar ik krijg die expander plug gewoon niet goed aangedraaid. Die hoort de voorvork aan te trekken, maar het lukt me niet. Ik heb al meerdere video's online bekeken, maar zonder succes.
Dan heb je toch gewoon garantie? Gewoon terug gaan naar de winkel lijkt me.

Bijzonder om een nieuwe fiets te gaan kopen omdat je net nieuw gekochte fiets speling op het balhoofd heeft, toch?

[ Voor 13% gewijzigd door Giel op 06-04-2025 11:12 ]

• tiswat
  • Laatst online: 17:33
Even langs de FM? Of waar je die hebt gekocht?

• jostefa
Laat maar, ik heb een nieuwe plug besteld. Die bij het stuur is meegeleverd is gewoon niet zo'n handig design.

• blb4
jostefa schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:04:
Laat maar, ik heb een nieuwe plug besteld. Die bij het stuur is meegeleverd is gewoon niet zo'n handig design.
Je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat je doet maar als er iets niet goed is aan je spiksplinternieuwe fiets zou ik toch ff terug gaan naar de fietsenhandel waar je ‘m gekocht hebt. Fiets moet gewoon in orde zijn. Als je zelf je onderhoud wil doen zou dat alleen slijtagedelen en smeermiddelen e.d. moeten zijn.

Edit: Ik zie dat Winspace T1550 2nd alleen een frame is, heb je 'm zelf verder opgebouwd? Dan is 't mogelijk een wat ander verhaal alhoewel natuurlijk nog steeds de onderdelen die dan bij 't frame geleverd worden in orde moeten zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door blb4 op 06-04-2025 13:23 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-01 01:44
Ik heb hetzelfde (gehad). Een vastzittende expander plug die tegelijkertijd ook niet voldoende grip heeft. Na verloop van tijd 'trekt' de topcap hem wat naar boven waardoor er wat speling komt. De plug (centrale bout) zit echter wel zo vast geoxideerd dat ik hem er niet meer uit kan halen om te vervangen. En durf het niet aan o hem uit te boren. Als dat mislukt dan moet ik een nieuwe voorvork halen.

De kraak in de fiets waar ik het eerder over gehad is spontaan na 300km opgehouden met kraken. Hopelijk blijft het weg...

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:17
jostefa schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:04:
Als je fiets uit Noord Holland komt zou ik toch even langs Rogier gaan die wil je echt wel helpen

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Allemachtig de dualiteit van het wielrennen.

Ik had al spierpijn en een schaafwond op m’n pols voordat ik begon dus lekker begin :+
Broek aan die ik vaker draag en eigenlijk vanaf het begin zat hij niet lekker vandaag, pijn aan m’n kont en schuren in m’n lies :?
Omleiding bij Alphen en de Wahoo stuurde me door een wijk met machtig veel drempels dus was lekker met m’n pols :+
Daarna 3e eetmoment en was m’n gelletje blijkbaar uit m’n shirt gevallen dus tegen een hongerklop aan rustig naar huis moeten rijden.
Niet de meest chille rit.

Wel een schitterende route gereden langs de Woerdense Verlaat en de Meije en prima training door de pittige wind langs het water :p

Gabriël AM5

• blb4
sapphire schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:35:
Allemachtig de dualiteit van het wielrennen.

Ik had al spierpijn en een schaafwond op m’n pols voordat ik begon dus lekker begin :+
Broek aan die ik vaker draag en eigenlijk vanaf het begin zat hij niet lekker vandaag, pijn aan m’n kont en schuren in m’n lies :?
Omleiding bij Alphen en de Wahoo stuurde me door een wijk met machtig veel drempels dus was lekker met m’n pols :+
Daarna 3e eetmoment en was m’n gelletje blijkbaar uit m’n shirt gevallen dus tegen een hongerklop aan rustig naar huis moeten rijden.

Wel een schitterende route gereden langs de Woerdense Verlaat en de Meije en prima training door de pittige wind langs het water :p
de Meije maakt altijd alles goed :)

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:18
blb4 schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:56:
[...]

de Meije maakt altijd alles goed :)
Wel een dag te laat langs de Meije!

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• blb4
Precies, je hebt wat gemist!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:49
sapphire schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:35:
Kon je niet de omleidingsborden volgen?
Ik heb geleerd dat ik altijd wat meer mee moet nemen dan ik nodig heb…..
Samen met dat als je eigenlijk te weinig eten mee hebt, dat je dan beter ff stil kan gaan staan bij je laatste reepje dan rijdende weg de boel open maken.

Aan de andere kant, ik had ook ff kunnen stoppen bij een benzinepomp.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

mhr-zip schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:10:
[...]

Kon je niet de omleidingsborden volgen?

[...]

Ik heb geleerd dat ik altijd wat meer mee moet nemen dan ik nodig heb…..
Samen met dat als je eigenlijk te weinig eten mee hebt, dat je dan beter ff stil kan gaan staan bij je laatste reepje dan rijdende weg de boel open maken.

Aan de andere kant, ik had ook ff kunnen stoppen bij een benzinepomp.
Ja had gekund, ik dacht ik probeer deze functie van de Wahoo even om me terug naar de route te leiden. Verschil was uiteindelijk ook maar één (lange) straat met de omleiding.

Normaal heb ik ook altijd eetmomenten + 1 reserve gelletje bij me maar beetje rommelig weggegaan en vergeten.
Heb nog overwogen om door de Macdrive te gaan maar dat was 3,5km voor huis en we gingen thuis al bijna eten :+
De stroopwafel thuis smaakte erg goed :9

@GerbenBK Ja gisteren had ik andere verplichtingen, zolder gesloopt voor de aankomende verbouwing.

[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 06-04-2025 23:05 ]

Gabriël AM5

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Slecht gepland dus..

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik heb even wat moeite met het inschalen van de diverse Shimano-groepen bij race-fietsen ten opzichte van wat er op mijn mountainbike zit.

Claris
Sora
Tiagra
105
Ultegra (Di2)
Dura-Ace

Op mijn MTB zit:

ACHTERDERAILLEUR........Shimano XT RD-M8100-SGS, ShadowPlus, 12-Speed
SCHAKELAAR...................Shimano Deore SL-M6100, Rapidfire-Plus
CRANKS...........................ACID 32T
CASSETTE.......................Shimano Deore CS-M6100, 10-51T

Is die groepenset op de MTB vergelijkbaar met Tiagra of 105?

Ik focus nu wat op fietsen met 105 want YOLO maar als Tiagra net zo goed of vergelijkbaar is komen er veel meer fietsen in beeld.

• Prulleman
  • Laatst online: 23:30
HBSVDK schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:15:
Ik heb hetzelfde (gehad). Een vastzittende expander plug die tegelijkertijd ook niet voldoende grip heeft. Na verloop van tijd 'trekt' de topcap hem wat naar boven waardoor er wat speling komt. De plug (centrale bout) zit echter wel zo vast geoxideerd dat ik hem er niet meer uit kan halen om te vervangen. En durf het niet aan o hem uit te boren. Als dat mislukt dan moet ik een nieuwe voorvork halen.

De kraak in de fiets waar ik het eerder over gehad is spontaan na 300km opgehouden met kraken. Hopelijk blijft het weg...
maar in principe is je starnut/expander plug / topcap ding bedoeld om de balhoofd lagers op de juiste spanning te zetten. Om de boel op de juiste spanning te houden draai je de stuurpen (of stuur/stuurpen combo) met het juiste moment vast. In theorie zou je de expander eruit kunnen halen.

(Bij mijn systemsix viel op een gegeven moment de topcap er gewoon vanaf, bleek de expander plug gebroken te zijn.. ik heb daar nog een paar maanden mee doorgefietst, dus zonder spanning vanuit de expander, gewoon de stuurpen die de boel bij elkaar houdt. uiteindelijk de steerer ingekort en een nieuwe plug erin gedaan..)
Als je bij het aandraaien van de topcap de expander gewoon omhoog trekt, voor de boel op spanning staat gaat het niet werken..
paar puntjes waar je naar zou kunnen kijken:
- is de boel wel helemaal vetvrij?
- als de plug bij je stuur is geleverd, misschien matched deze niet helemaal met de dikte van je steerer. bij een dunne wanddikte van de steerer, kan de plug mischien niet niet genoeg uitzetten voor voldoende grip, dan heb je een wijdere plug nodig (geen idee of daar uberhaubt verschillen in zitten.. )

Strava

• Prulleman
Fraggert schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:39:
ik heb even wat moeite met het inschalen van de diverse Shimano-groepen bij race-fietsen ten opzichte van wat er op mijn mountainbike zit.

Claris
Sora
Tiagra
105
Ultegra (Di2)
Dura-Ace

Op mijn MTB zit:

ACHTERDERAILLEUR........Shimano XT RD-M8100-SGS, ShadowPlus, 12-Speed
SCHAKELAAR...................Shimano Deore SL-M6100, Rapidfire-Plus
CRANKS...........................ACID 32T
CASSETTE.......................Shimano Deore CS-M6100, 10-51T

Is die groepenset op de MTB vergelijkbaar met Tiagra of 105?

Ik focus nu wat op fietsen met 105 want YOLO maar als Tiagra net zo goed of vergelijkbaar is komen er veel meer fietsen in beeld.
Claris | Altus
Sora | Alivio
Tiagra | Deore
105 | SLX
Ultegra (Di2) | XT
Dura-Ace | XTR

Of het onder Tiagra/Deore nog helemaal vergelijkbaar is durf ik niet te zeggen, maar dat is in ieder geval de volgorde van de MTB groepen.

Ik zou zeggen dat ze bij de MTB iets voorlopen, omdat deore 12 speed echt heel goed is, eigenlijk meer in de buurt van 105 dan van tiagra.. Aan de andere kant.. ik heb een oude racefiets met tiagra en dat werkt ook meer dan prima, en ook de nieuwere tiagra met schijfremmen op de fiets van mijn vrouw werkt gewoon goed.

Ik zou (mits het budget het toelaat) op dit moment altijd voor 12 speed kiezen voor compatibiliteit met goede kwaliteit onderdelen in de toekomst.

Strava

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:26
@Fraggert op zich heel makkelijk te vergelijken aangezien het eerste cijfer van het type nummer het niveau aangeeft:
4= Tiagra
6= Deore
7= 105 en SLX
8= Ultegra en XT
9= Dura-Ace en XTR

Tiagra is prima eigenlijk, wel "maar" 10 versnellingen maar nu ze hydraulische shifters hebben eigenlijk prima voor de recreatieve fietser. 12s 105 is natuurlijk wel beter (en 12s) en Ultegra is vooral voor als je serieus genomen wil worden door collega fieters die hun soklengte opmeten :+ .

wel kijken of die Tiagra fietsen ook echt wel hydraulische remmen hebben, daar wordt dan ook wel snel op bespaard met mechanische.

[ Voor 12% gewijzigd door GWBoes op 07-04-2025 08:58 ]

Flickr - Strava

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Prulleman schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:47:
[...]

Claris | Altus
Sora | Alivio
Tiagra | Deore
105 | SLX
Ultegra (Di2) | XT
Dura-Ace | XTR

Of het onder Tiagra/Deore nog helemaal vergelijkbaar is durf ik niet te zeggen, maar dat is in ieder geval de volgorde van de MTB groepen.

Ik zou zeggen dat ze bij de MTB iets voorlopen, omdat deore 12 speed echt heel goed is, eigenlijk meer in de buurt van 105 dan van tiagra.. Aan de andere kant.. ik heb een oude racefiets met tiagra en dat werkt ook meer dan prima, en ook de nieuwere tiagra met schijfremmen op de fiets van mijn vrouw werkt gewoon goed.

Ik zou (mits het budget het toelaat) op dit moment altijd voor 12 speed kiezen voor compatibiliteit met goede kwaliteit onderdelen in de toekomst.
Dank je wel :)

ik vond dit vergelijkje nog met wat omschrijvingen over de niveaus.

Nu ben ik verre van een gevorderde fietser...integendeel zelfs.....maar ik neem inderdaad ook bij aanschaf ook mee hoe fijn iets functioneert en een verwachtte levensduur of storingsgevoeligheid.

Buy once, cry once ;)
GWBoes schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:49:
@Fraggert op zich heel makkelijk te vergelijken aangezien het eerste cijfer van het type nummer het niveau aangeeft:
6 = Tiagra en Deore
7= 105 en SLX
8= Ultegra en XT
9= Dura-Ace en XTR

Tiagra is prima eigenlijk, wel "maar" 10 versnellingen maar nu ze hydraulische shifters hebben eigenlijk prima voor de recreatieve fietser. 12s 105 is natuurlijk wel beter (en 12s) en Ultegra is vooral voor als je serieus genomen wil worden door collega fieters die hun soklengte opmeten :+ .

Grofgezegd zit ik met 105 zit ik dus zo'n beetje vergelijkbaar of net boven mijn Cube MTB want daar zitten wat componenten door elkaar heen als ik het juist interpreteer.

@ soklengte _O-

Thans guys d:)b

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:21
Als je met 2x fietst is 'beter' wel behoorlijk subjectief als je 12s en 10s vergelijkt.

Hij wil.

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Even wat frustratie van me af schrijven hier...

Afgelopen zaterdag nog een lange zone 2 rit gedaan ter voorbereiding op de AGR 125 km. Dat ging allemaal volgens plan.

Gisteren met het voetballen flink geblesseerd geraakt aan mijn knie, ik verwacht zelf een flinke verrekking van de binnen- en buitenbanden. Dit schopt de voorbereiding flink in de war, als ik al in staat ben flink kracht uit te oefenen over twee weken...

• Prulleman
Fraggert schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:58:
[...]

Dank je wel :)

ik vond dit vergelijkje nog met wat omschrijvingen over de niveaus.

Nu ben ik verre van een gevorderde fietser...integendeel zelfs.....maar ik neem inderdaad ook bij aanschaf ook mee hoe fijn iets functioneert en een verwachtte levensduur of storingsgevoeligheid.

Buy once, cry once ;)

[...]

Grofgezegd zit ik met 105 zit ik dus zo'n beetje vergelijkbaar of net boven mijn Cube MTB want daar zitten wat componenten door elkaar heen als ik het juist interpreteer.

@ soklengte _O-

Thans guys d:)b
sja.. die ervarings niveau labeltjes .... ik hou vooral gewoon van mooie hobby spullen.. en ik moet zeggen dat ik wel echt kan genieten van Di2 :9. Maar puur functioneel is er niks mis met tiagra of mechanische 105.

105 en een MTB mix vergelijken is wel lastig, zeker zonder de generaties erbij.
Bij een 12 speed 105 Di2 vs een 11 speed deore mix zou ik 105 een heel stuk hoger zetten.. maar een oudere 11 speed 105 vs een 12 speed deore... precies andersom.

Strava

• pdukers
  • Niet online
Met slijtage onderdelen huil je iedere keer bij vervanging.

"Don’t Own Stuff You Can’t Fix"

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-01 22:37
Kluus schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:28:
[...]

Wat je nu beweegt als je hem naar achter trekt is het draaipunt op het frame, hier zit geen veer achter en wordt normaal gesprokem strak getrokken door de ketting. Maar de kooi zit nu vast in de uiterste stand.

Het geveerde deel zit waar de kooi op de derailleur zit, dit lijkt nog vast te zitten? Kan je deze los krijgen door specifiek dat draaipunt te draaien? Indien ja, misschien kan dat nog gesmeerd worden?
Hij lijkt nu toch weer wat vast te zitten. Met insmeren bedoelde je wd40 toch? Of bedoelde je vet? 🙈

• Prulleman
Misha schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:18:
[...]

Hij lijkt nu toch weer wat vast te zitten. Met insmeren bedoelde je wd40 toch? Of bedoelde je vet? 🙈
WD40 is tricky spul.. WD staat voor water displacement... daarnaast breekt het ook het orginele vet af

uit het lijstje eigenschappen van de WD40 classis:
- Verdrijft water
- Verwijdert olie, vuil, en vet
(https://wd40.nl/product/multi-use-product-classic/)

ja, het zorgt ook voor een lichte smering, maar dat is niet de juiste smering voor lagers.. als je met wd40 in de buurt van lagers komt, dan lijkt het even soepel te lopen, dat de boel echt droog loopt, en dat gaat het mis..
Ik denk overigens niet dat zo'n derailleur draaipunt een lager heeft bedenk ik nu.. maar dan nog, ook daar hoort vet tussen, met lichtere smeermiddelen moet je teveel onderhoud doen

eigenlijk zit je nu in de fase, dat het gewoon uit elkaar moet, schoonmaken, invetten en weer in elkaar.

(zo heb ik lang geleden wel eens een achternaaf / freehub naar de klote geholpen, lekker de cassette en ketting met WD40 insprayen en ondertussen al het vet uit de freehub draaien...)

[ Voor 13% gewijzigd door Prulleman op 07-04-2025 09:37 ]

Strava

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:04
Misha schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:18:
[...]

Nooit WD40 gebruiken bij een fiets, gewoon niet doen :+

• jostefa
Prulleman schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:41:
[...]

maar in principe is je starnut/expander plug / topcap ding bedoeld om de balhoofd lagers op de juiste spanning te zetten. Om de boel op de juiste spanning te houden draai je de stuurpen (of stuur/stuurpen combo) met het juiste moment vast. In theorie zou je de expander eruit kunnen halen.

(Bij mijn systemsix viel op een gegeven moment de topcap er gewoon vanaf, bleek de expander plug gebroken te zijn.. ik heb daar nog een paar maanden mee doorgefietst, dus zonder spanning vanuit de expander, gewoon de stuurpen die de boel bij elkaar houdt. uiteindelijk de steerer ingekort en een nieuwe plug erin gedaan..)

[...]

Als je bij het aandraaien van de topcap de expander gewoon omhoog trekt, voor de boel op spanning staat gaat het niet werken..
paar puntjes waar je naar zou kunnen kijken:
- is de boel wel helemaal vetvrij?
- als de plug bij je stuur is geleverd, misschien matched deze niet helemaal met de dikte van je steerer. bij een dunne wanddikte van de steerer, kan de plug mischien niet niet genoeg uitzetten voor voldoende grip, dan heb je een wijdere plug nodig (geen idee of daar uberhaubt verschillen in zitten.. )
De plug is geleverd bij het stuur en dit stuur is gemaakt voor deze fiets. Als ik de plug in mijn hand heb en probeer aan te draaien is het al nagenoeg onmogelijk en carbon is super glad, er zit niks van vet tussen heb wel carbon paste liggen maar dat lijkt mij niet de oplossing. Vandaag komt er een andere plug binnen ik heb daarbij de hoop dat het gewoon allemaal werkt. Ik post het later vandaag wel met een foto van de fiets.

• Misha
Crap, ik heb echt net veel wd40 zitten gebruiken haha

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Prulleman schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:11:
[...]

sja.. die ervarings niveau labeltjes .... ik hou vooral gewoon van mooie hobby spullen.. en ik moet zeggen dat ik wel echt kan genieten van Di2 :9. Maar puur functioneel is er niks mis met tiagra of mechanische 105.

105 en een MTB mix vergelijken is wel lastig, zeker zonder de generaties erbij.
Bij een 12 speed 105 Di2 vs een 11 speed deore mix zou ik 105 een heel stuk hoger zetten.. maar een oudere 11 speed 105 vs een 12 speed deore... precies andersom.
begrijpelijk, het is natuurlijk ook niet makkelijk en al helemaal niet met race vs. MTB.

ik zocht gewoon iets van een rode lijn want als mijn huidige MTB niveautje Claris is, dan ga ik er met een Tiagra-uitgevoerde racer al in elk geval ruim boven.

Ik had zelf een beetje ingeschat dat mijn MTB zo'n beetje tussen Tiagra en 105 inzat.

Toen ik (decennia geleden) mijn JanJanssen kocht had ik ook stevig geïnvesteerd. Mijn studiemaatje kocht een significant lagere kwaliteit fiets en daar kreeg hij al snel spijt van.
We fietsten vrij gelijkwaardig qua uren en afstanden maar hij trapte regelmatig zijn spul kapot.

ik investeer graag in goed spul, waar ik dan ook met meer plezier en gemak gebruik van maak zoals gereedschap ofzo. Voor een fiets kijk ik daar niet anders tegenaan.

De Attain SLX die ik op het oog heb is een 12S 105.
pdukers schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:16:
[...]

Met slijtage onderdelen huil je iedere keer bij vervanging.

"Don’t Own Stuff You Can’t Fix"
got it.......maar een betere groep rjjdt natuurlijk ook gewoon lekkerder als alles lekker soepeltjes gaat.

Toen ik even wat MTB's ging bekijken en proefrijden in wat prijsklassen, merkte ik ook wel goed verschil. Zodoende bij de Cube uitgekomen, mooie verhouding prijs/kwaliteit.
Een carbon fiets van >2.5K is onzin in mijn geval maar in de categorie <1750 is er een enorme berg fietsen en dan moet ik een beetje gaan filteren.

• klaaas
Fraggert schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:55:
[...]
got it.......maar een betere groep rjjdt natuurlijk ook gewoon lekkerder als alles lekker soepeltjes gaat.
Nee.

Hij wil.

• cliopatra
Hou er ook rekening mee dat een hogere groep niet per definitie minder snel slijt. Gewicht is een meer bepalende factor. Vanaf Tiagra omhoog upgraden als er een onderdeel sneuvelt is lastiger dan vanaf 105.

• Prulleman
cliopatra schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:09:
Hou er ook rekening mee dat een hogere groep niet per definitie minder snel slijt. Gewicht is een meer bepalende factor. Vanaf Tiagra omhoog upgraden als er een onderdeel sneuvelt is lastiger dan vanaf 105.
ook dit is weer een lastige vergelijking.. de duurdere kettingen slijten meestal wel minder snel.. bij de cassettes is dit weer minder van toepassing (vaak zelfde materialen, of zelfs meer lichte materialen). Voornaamste reden waarom een cassette langer meegaat is als er meer km op zit met een minder versleten ketting. Je cassette gaat er pas echt aan als je met een 1% versleten ketting blijft doormalen. (en dat heb je dus wel eerder met de goedkopere kettingen)..

Een andere belangrijke factor is dat nieuwere groepen/ meer versnellingen in verhouding misschien wel sneller slijten doordat de kettingen bv smaller zijn. (ofwel 12 speed 105 zal misschien sneller slijten dan 10 speed tiagra)

Strava

• klaaas
cliopatra schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:09:
Dat geldt alleen voor de shifters.

Hij wil.

• klaaas
Prulleman schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:16:
[...]
Een andere belangrijke factor is dat nieuwere groepen/ meer versnellingen in verhouding misschien wel sneller slijten doordat de kettingen bv smaller zijn. (ofwel 12 speed 105 zal misschien sneller slijten dan 10 speed tiagra)
En dan is een 10 speed ketting en cassette (van vergelijkbaar niveau) toch wel een stukje goedkoper dan 12 speed. Het zijn nog geen SRAM bedragen, dus dat scheelt, maar als kosten een issue zijn...

Hij wil.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik ben je even een beetje kwijt klaas :) .

De Audi A8 van mijn baas (105) rijdt een stuk fijner dan mijn Fabia (Claris). Een Lambo Urus rijdt nonplusultra (DuraAce Di2) maar daar heb ik het geld niet voor over.

De 105 is een stapje hoger dan de Tiagra in de line-up. Maar om een kleine beetje een beeld te krijgen wilde ik even weten waar mijn MTB stond* om te zien welke fietsen in mijn bereik lagen om een shortlistje te maken.
Dat dat iet makkelijk is gebleken is me wel duidelijk...maar het is geen niveautje Claris maar zit meer bij Tiagra.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13
Fraggert schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:17:
[...]

ik ben je even kwijt helaas.

De Audi A8 van mijn baas (105) rijdt een stuk fijner dan mijn Fabia (Claris). Een Lambo Urus rijdt nonplusultra (DuraAce Di2) maar daar heb ik het geld niet voor over.

De 105 is een stapje hoger dan de Tiagra in de line-up. Maar om een kleine beetje een beeld te krijgen wilde ik even weten waar mijn MTB stond* om te zien welke fietsen in mijn bereik lagen om een shortlistje te maken.
Dat dat iet makkelijk is gebleken is me wel duidelijk...maar het is geen niveautje Claris maar zit meer bij Tiagra.
Hmm, Audi A8 zou ik geen 105 noemen ;). 105 is eerder VW Golf (IMO).

Audi A8 = Ultegra
Ferrari whatever = Dura-Ace

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Requiem19 schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:21:
[...]

Audi A8 = Ultegra
damnit..ik wist dat het tricky was zo te vergelijken maar mijn bedoeling ermee is hopelijk duidelijk.

claris - Alto
Sora - Polo
Tiagra - Focus
105 - Superb
Ultegra - A8
Dura-Ace F40

ik rij liever in een superb dan in een Focus ......zo goed ? :+

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-01 20:59
Fraggert schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:24:
[...]

damnit..ik wist dat het tricky was zo te vergelijken maar mijn bedoeling ermee is hopelijk duidelijk.

claris - Alto
Sora - Polo
Tiagra - Focus
105 - Superb
Ultegra - A8
Dura-Ace F40

ik rij liever in een superb dan in een Focus ......zo goed ? :+
Je merkt alleen weinig van het verschil. Het schakelt tegenwoordig allemaal goed. Ook Cues of Tiagra. Het grootste verschil zit in de afwerking en in het gewicht.

Je benen bepalen de maximumsnelheid. Bij een Ferrari bepaalt de overheid dat :)

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:08
klaaas schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:30:
[...]

En dan is een 10 speed ketting en cassette (van vergelijkbaar niveau) toch wel een stukje goedkoper dan 12 speed. Het zijn nog geen SRAM bedragen, dus dat scheelt, maar als kosten een issue zijn...
Daar kwam ik ook pas achteraf achter, dacht dat de volgende groepen vergelijkbaar waren maar dat zijn ze qua onderdeel prijzen iig niet...

Tiagra vs Apex
105 vs Rival
ultegra vs Force
Dura ace vs Red

Maar waarom zijn ze een stuk duurder? omdat ze uit de VS komen?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• klaaas
Fraggert schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:17:
[...]

ik ben je even een beetje kwijt klaas :) .

Heel verschillende auto’s vergelijken met groepsets op fietsen is zo ongeveer appels met krokodillen vergelijken. In de fietswereld is het vaak zo dat je exact dezelfde fiets kunt kopen met verschillende groepsets.
Ok, op de duurdere fietsen zitten soms ook nog wat andere duurdere componenten, maar tussen een model met Tiagra en 105 zal het verschil in het overgrote deel van de gevallen alleen de groepset zijn. En die 2 fietsen rijden dan ook exact hetzelfde. Alleen in het schakelen zit er voor de echte fijnproevers een klein beetje verschil, maar als je blind op een fiets met Tiagra of 105 gezet zou worden dan zou je ervaren dat ze even fijn fietsen. Als je als relatieve leek verschil voelt dan komt dat doordat de fm de ene fiets beter heeft afgesteld dan de andere. Natuurlijk is er wel een functioneel verschil (10 vs 11 of 12 versnellingen) en wat verschil in gewicht, maar dan heb je het wel gehad.

Nou zeg ik niet dat je dus maar Tiagra moet kopen, maar als je 105 koopt omdat je dan een fiets denkt te hebben die lekkerder rijdt dan heb je het mis.

Hij wil.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Noutie schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:27:
[...]

Je merkt alleen weinig van het verschil. Het schakelt tegenwoordig allemaal goed. Ook Cues of Tiagra. Het grootste verschil zit in de afwerking en in het gewicht.

Je benen bepalen de maximumsnelheid. Bij een Ferrari bepaalt de overheid dat :)
_O-

je slaat de spijker op de kop hoor........en zo heel hard gaat het allemaal nog niet, al helemaal niet op mijn noppenfiets.....met een wapperend shirt...en een helm met een klep :+

waar ik even naar wilde informeren was een beetje een idee te krijgen waar ik goed aan zou doen om naar te kijken. Ik riep al even dat ik het prima vind om gewoon iets meer te investeren maar dan moet ik een beetje kunnen inschatten wat ik daarvoor terug krijg, en dat is natuurlijk heel niet makkelijk.

Ik ga in elk geval nog even kijken naar Tiagra uitgevoerde fietsen omdat ik hier zo nu lees dat Tiagra (als @Requiem19 zijn Golf) allicht al prima zou voldoen.

Het is stom toevallig dat de Attain SLX (pppffff......dat cotton 'grey <3 ) in 105 en 12speed is uitgevoerd is ten opzichte van duurdere fietsen. Die fiets trok me aan door de kleurstelling. Als ie Tiagra was uitgevoerd stond die bovenaan het lijstje met andere Tiagra fietsen. Maar met 105 lijkt ie mij ook een streepje voor te hebben op andere fietsen met een "mindere" groep.

• klaaas
Requiem19 schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:21:
[...]

Audi A8 = Ultegra
Zo werkt het niet. Een Canyon met Dura Ace is een Golf met een net wat betere aandrijving dan een Golf een klasse lager.

Hij wil.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

klaaas schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:42:
[...]

Heel verschillende auto’s vergelijken met groepsets op fietsen is zo ongeveer appels met krokodillen vergelijken. In de fietswereld is het vaak zo dat je exact dezelfde fiets kunt kopen met verschillende groepsets.
Ok, op de duurdere fietsen zitten soms ook nog wat andere duurdere componenten, maar tussen een model met Tiagra en 105 zal het verschil in het overgrote deel van de gevallen alleen de groepset zijn. En die 2 fietsen rijden dan ook exact hetzelfde. Alleen in het schakelen zit er voor de echte fijnproevers een klein beetje verschil, maar als je blind op een fiets met Tiagra of 105 gezet zou worden dan zou je ervaren dat ze even fijn fietsen. Als je als relatieve leek verschil voelt dan komt dat doordat de fm de ene fiets beter heeft afgesteld dan de andere. Natuurlijk is er wel een functioneel verschil (10 vs 11 of 12 versnellingen) en wat verschil in gewicht, maar dan heb je het wel gehad.

Nou zeg ik niet dat je dus maar Tiagra moet kopen, maar als je 105 koopt omdat je dan een fiets denkt te hebben die lekkerder rijdt dan heb je het mis.
thanks, dit is een heldere uiteenzetting :)

• Requiem19
klaaas schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:44:
[...]

Zo werkt het niet. Een Canyon met Dura Ace is een Golf met een net wat betere aandrijving dan een Golf een klasse lager.
Praktisch alle carbon fietsen zijn mas o menos een Golf, alleen zit er soms een Ferrari of Porsche stikkertje op.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-01 20:59
Requiem19 schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:00:
[...]

Praktisch alle carbon fietsen zijn mas o menos een Golf, alleen zit er soms een Ferrari of Porsche stikkertje op.
Zo is het, een Specialized, Factor of Cervélo is niet beter dan een Canyon of een Rose. Wel duurder.

Bij de groepsets SRAM vs. Shimano geldt dit ook. Waarbij Shimano objectief gezien wel beter is (heb 3 SRAM afgemonteerde fietsen).

Het is een persoonlijke voorkeur.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:01
Enige waar ik direct verschil bij merk zijn de spd-sl pedalen.
De dura-ace draaien soepeler, merk je als je uitklikt dat pedaal direct naar beneden hangt terwijl de ultegra en 105 modellen fractie langer duren.
En bij de di2 shifters hebben duurdere moddelen extra buttons wat weer handig is om garmin te bedienen.
Maar tussen schakelen merk je eigenlijk niet echt verschil. (iig bij di2)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• klaaas
[...]

Zeker, maar jij vergeleek groepsets met specifieke automodellen. Een fietsonderdeel met een complete auto. Dat zijn toch geen dingen die je met elkaar kunt vergelijken?

Hij wil.

• Requiem19
Noutie schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:05:
[...]

Zo is het, een Specialized, Factor of Cervélo is niet beter dan een Canyon of een Rose. Wel duurder.

Bij de groepsets SRAM vs. Shimano geldt dit ook. Waarbij Shimano objectief gezien wel beter is (heb 3 SRAM afgemonteerde fietsen).

Het is een persoonlijke voorkeur.
Ik bedoelde het vooral niet allemaal te serieus (maar dat is nogal riskant als het over fietsen gaat natuurlijk;)).

IMO zitten er eigenlijk wel wat verschillen tussen verschillende carbon fietsen, met name hoe de lay-up is. Na pak hem beet 1000 km op mijn budget Chinese frame (dat ook uit Xiamen komt waar heelllll veel carbon frames en producten gemaakt worden voor oa ook de grote merken) een stuk minder comfortabel is aan de achterkant. Op 32mm wegbanden zit ik nu rond de 3.0 bar om het een beetje comfortabel te houden aan de achterkant, voorkant is een stuk beter.

Bij m'n Golf (uh Canyon) heb ik dat niet en is de achterkant met 28mm ook prima comfortabel.

• cliopatra
Het is met dat 105 vs Ultegra, chinees vs Amerikaans carbon enzo ook allemaal gelul in de laatste 5-10% van de 'ik ga lekker fietsen'-marge natuurlijk. Voor de een doen die laatste paar procent er toe (en daar is niks mis mee), een ander koopt een barrel van mp en geniet daarmee net zoveel van het fietsen in exact dezelfde omgeving. Als budget een rol speelt en je met je eerste en voorlopig enige aankoop precies goed wilt zitten, kun je het beste zorgen dat je alles zelf kan fiksen, dat scheelt het meeste geld en stress.

• Misha
Ik moet de kogel maar eens bijten: ik wil ook wat gaan orienteren op een nieuwe fiets. Ik heb nu een Wilier Triestina Competitione uit het jaar kruik. Ultegra afgemonteerd, velgremmen, 3 bladen voor, 10 achter. Ik vind dit echt dikke prima fietsen en als hij het nog helemaal zou doen, dan bleef ik er lekker op scheuren :+ Wat ik met name doe zijn rondjes van 1 a 2 uur en eens per jaar ga ik bikepacken met mijn vriendin en fietsen we 10 dagen achter elkaar. Voor de rest ben ik behoorlijk recreatief en ben ik niet bezig om mijn records te verbeteren.

Ik wil maximaal 3000 euro uitgeven aan de fiets en natuurlijk zoveel mogelijk bang voor mijn bucks. Ik denk dat een allround voor mij goed is. De kabels netjes weggewerkt hebben boeit me niet veel. Ik vind het wel belangrijk dat het onderhoud en simpele reparaties relatief eenvoudig zelf te doen is.

Ik zie dat schakelen tegenwoordig veelal electronisch is, maar ik ben bang voor het opladen. Is dat gegrond? Ik heb geen zin dat ik niet meer kan schakelen op bijv een bikepacking tocht omdat ik per ongeluk dat vergeten was te doen voor ik vertrok.

Een powermeter lijkt me erg leuk om te hebben, dus die wil ik :+

Ik kom dan bijvoorbeeld uit op deze Bianchi Sprint 105 2025. € 2400 + €320 voor de powermeter. Daarnaast nog een bikefitting. De kleur vind ik ook wel leuk.

Wie helpt me kiezen :+ Maak ik echt een fout wat betreft mechanisch vs electronisch schakelen?

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:45
Misha schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:03:
Ik moet de kogel maar eens bijten: ik wil ook wat gaan orienteren op een nieuwe fiets. Ik heb nu een Wilier Triestina Competitione uit het jaar kruik. Ultegra afgemonteerd, velgremmen, 3 bladen voor, 10 achter. Ik vind dit echt dikke prima fietsen en als hij het nog helemaal zou doen, dan bleef ik er lekker op scheuren :+ Wat ik met name doe zijn rondjes van 1 a 2 uur en eens per jaar ga ik bikepacken met mijn vriendin en fietsen we 10 dagen achter elkaar. Voor de rest ben ik behoorlijk recreatief en ben ik niet bezig om mijn records te verbeteren.

Ik wil maximaal 3000 euro uitgeven aan de fiets en natuurlijk zoveel mogelijk bang voor mijn bucks. Ik denk dat een allround voor mij goed is. De kabels netjes weggewerkt hebben boeit me niet veel. Ik vind het wel belangrijk dat het onderhoud en simpele reparaties relatief eenvoudig zelf te doen is.

Ik zie dat schakelen tegenwoordig veelal electronisch is, maar ik ben bang voor het opladen. Is dat gegrond? Ik heb geen zin dat ik niet meer kan schakelen op bijv een bikepacking tocht omdat ik per ongeluk dat vergeten was te doen voor ik vertrok.

Een powermeter lijkt me erg leuk om te hebben, dus die wil ik :+

Ik kom dan bijvoorbeeld uit op deze Bianchi Sprint 105 2025. € 2400 + €320 voor de powermeter. Daarnaast nog een bikefitting. De kleur vind ik ook wel leuk.

Wie helpt me kiezen :+ Maak ik echt een fout wat betreft mechanisch vs electronisch schakelen?
Wij van WC-eend raden je aan om eens naar de cube agree pro te kijken, iets boven budget (vergeet pedalen en andere stuf niet) maar dan heb je max bang4bucks

• Misha
Sammy_tukker schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:07:
[...]

Wij van WC-eend raden je aan om eens naar de cube agree pro te kijken, iets boven budget (vergeet pedalen en andere stuf niet) maar dan heb je max bang4bucks
Waarom de Cube Agree Pro? Al met al kom ik € 1000 duurder uit dus ik verwacht nu een knaller van een sales pitch haha

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-01 10:49
@Misha

hier komen allemaal goedbedoelde adviezen van allerlei liefhebbers in de breedste zin van het woord. Maar het is ook een kwestie van smaak.

Als ik jou was zou ik eerst eens gaan oriënteren op fietsen tot 3000,- euro en dan met een selectie komen, en dan vragen of hier tweakers zijn met adviezen/ ervaringen.

• Misha
pier87 schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:11:
@Misha

hier komen allemaal goedbedoelde adviezen van allerlei liefhebbers in de breedste zin van het woord. Maar het is ook een kwestie van smaak.

Als ik jou was zou ik eerst eens gaan oriënteren op fietsen tot 3000,- euro en dan met een selectie komen, en dan vragen of hier tweakers zijn met adviezen/ ervaringen.
Goed idee. Ik heb er dus al een paar op het oog maar wilde liever een open vraag stellen. De fietsen die ik op het oog heb:

Bianchi Sprint 105 2025
Cannondale Supersix EVO Carbon 4 2024
Ridley Fenix Disc 105 LTD

Ik ben ook bij de wielrenshop hier geweest maar daar was de verkoper alleen maar bezig met het verkopen van een fiets van 4500 euro. Daar kwam ik gewoon niet verder mee

Ik denk wat ik me vooral afvraag is of ik mijn keuzes te beperkt hou door vooral niet electronisch te willen schakelen

• ElGreco
Misha schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:18:
[...]

Goed idee. Ik heb er dus al een paar op het oog maar wilde liever een open vraag stellen. De fietsen die ik op het oog heb:

Bianchi Sprint 105 2025
Cannondale Supersix EVO Carbon 4 2024
Ridley Fenix Disc 105 LTD

Ik ben ook bij de wielrenshop hier geweest maar daar was de verkoper alleen maar bezig met het verkopen van een fiets van 4500 euro. Daar kwam ik gewoon niet verder mee

Ik denk wat ik me vooral afvraag is of ik mijn keuzes te beperkt hou door vooral niet electronisch te willen schakelen
Neem je een powerbank mee op reis? Dan kun je je Di2 of SRAM accu ook onderweg opladen.

www.vanspeykwheels.nl

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:52
Misha schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:10:
[...]

Waarom de Cube Agree Pro? Al met al kom ik € 1000 duurder uit dus ik verwacht nu een knaller van een sales pitch haha
Om dan meten de wijze @Requiem19 te citeren :+
[...]

Persoonlijke voorkeur vooral.
Ik raad je aan te kiezen voor de fiets waarop jij lekker wil fietsen

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Misha
ElGreco schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:20:
[...]

Neem je een powerbank mee op reis? Dan kun je je Di2 of SRAM accu ook onderweg opladen.
Ja, die neem ik wel mee maar gebruik ik eigenlijk exclusief voor de telefoon. Ik bedenk me nu dat ik natuurlijk ook gewoon een extra powerbank mee kan nemen. Dat extra gewicht is natuurlijk prima te overkomen

• pier87
ElGreco schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:20:
[...]

Ik heb een Trek Emonda uit 2020, met Shimano Ultegra Di2. Ik kan moeiteloos 4-5 k rijden zonder opladen. Maar de nieuwere versies gaan geloof ik allemaal 1 000 km mee?

• pier87
pier87 schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:25:
[...]

Ik heb een Trek Emonda uit 2020, met Shimano Ultegra Di2. Ik kan moeiteloos 4-5 k rijden zonder opladen. Maar de nieuwere versies gaan geloof ik allemaal 1 000 km mee?
2020... ik bedenk me net... tijd voor een nieuwe fiets.... _/-\o_

• Falqoon
Zojuist even mijn voorband omgedraaid, hij was geleverd met de draairichting verkeerd om. Volgens mij maakt het allemaal weinig uit, maar het was een kleine moeite om even te fixen.

Bij het terugplaatsen van het wiel merkte ik dat mijn schijf op een klein punt heel licht de blokken raakt, en gezien dat de schijf daar licht krom is. Voorheen nog niet echt iets van gemerkt, ben nergens tegenaan gestoten met het wiel of iets dergelijks. Nu zal dit na een kilometer wel verholpen zijn, en zal dit stukje weg gesleten zijn maar de vraag: kan dit kwaad? Ik moet volgende maand terug voor een beurtje, en dan wilde ik de schijf even laten richten, die is vast zo terug te buigen, maar ik heb die tool zelf niet. Alleen is het blokje natuurlijk al "verkeerd afgesleten".

Anyway, jullie opinie graag :D

• mhr-zip
Falqoon schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:46:
maar ik heb die tool zelf niet.
https://nl.aliexpress.com/item/1005006399367949.html

Je kan ook een Bahco ofzo gebruiken

Als hij echt krom is, dan is dit niet na een paar km verholpen.

• Prulleman
Misha schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:24:
[...]

Ja, die neem ik wel mee maar gebruik ik eigenlijk exclusief voor de telefoon. Ik bedenk me nu dat ik natuurlijk ook gewoon een extra powerbank mee kan nemen. Dat extra gewicht is natuurlijk prima te overkomen
mja.. voorbereiding voor bikepacking is natuurlijk op meerdere vlakken wel essentieel.. een volgeladen Di2 gaat echt serieus lang mee.. ik hang em af en toe aan de lader voor een belangrijke rit. Daarnaast geeft garmin netjes een melding als je richting leeg gaat met een accu van 1 van je aangesloten sensoren/devices (HR, PM, Di2, ...)

SRAM heeft als voordeel dat je:
- een extra accu klaar kan leggen/meenemen, voor als er toch onverwacht 1 leeg is.
- de accu van voor achter kan steken als bv achter leeg is en voor niet, maar je op het grote blad ook wel overal komt.
SRAM moet wel vaker opgeladen worden..

Strava

• Prulleman
mhr-zip schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:56:
[...]

Bahco werkt inderdaad prima, wel even zorgen dat ie vet vrij is! (zo'n tool werkt technisch niet beter)

Strava

• Falqoon
mhr-zip schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:56:
[...]

Ik ben nogal scherp op m'n materiaal. Het moet 101% in orde zijn haha. Krom is een groot woord. Zojuist een hele kleine aanpassing gedaan met een bahco en hij loopt al niet meer aan. Het is echt nauwelijks te zien. Zal wel loslopen.

• ElGreco
Bij sram is het raadzaam om ook een knoopcel mee te nemen voor je shifter. Spreek uit ervaring 😂

Di2 waarbij de shifters niet bedraad aangesloten zijn aan de hoofd accu, gaan inderdaad niet heel lang mee. Daar heb je 2x een knoopcel per shifter nodig in een maat wat je niet overal vind.

www.vanspeykwheels.nl

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Misha Als ik bang-for-buck hoor denk ik ook meteen aan Cube.
Aan de andere kant is een gravel racer dan niet idee eventueel paar ‘wegbanden’ eronder.
Die hebben toch vaak ook wat extra mountingpoints voor tassen?

Misschien iets langzamer dan een ‘echte’ racer maar mogelijkheid tot lekker brede bandjes dus comfortabel en mogelijkheid wat meer offroad te kunnen.
Misschien een idee :)

[ Voor 28% gewijzigd door sapphire op 07-04-2025 18:39 ]

Gabriël AM5

• Kluus

Kluus

Gang is alles

ElGreco schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:33:
Bij sram is het raadzaam om ook een knoopcel mee te nemen voor je shifter. Spreek uit ervaring 😂

Di2 waarbij de shifters niet bedraad aangesloten zijn aan de hoofd accu, gaan inderdaad niet heel lang mee. Daar heb je 2x een knoopcel per shifter nodig in een maat wat je niet overal vind.
Hoe vaak schakel je dan, die van mij (di2) heb ik in 22000 km nog nooit vervangen en geven nog steeds een groen lampje bij de check. En 2 winters overwinterd in een onverwarmde garage (wel geschakeld, dus geen vrijstaand schuurtje).

Ik vind dat best lang mee gaan en zou ze bijna preventief gaan vervangen… ;)

• mhr-zip
Kluus schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:39:
[...]

Hoe vaak schakel je dan,
Je weet tegen wie je het hebt hè.

Als hij een zandkorrel op moet, schakelt tie al naar het kleinste blad.

@ElGreco :(:)

• ElGreco
Kluus schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:39:
[...]

Hoe vaak schakel je dan, die van mij (di2) heb ik in 22000 km nog nooit vervangen en geven nog steeds een groen lampje bij de check. En 2 winters overwinterd in een onverwarmde garage (wel geschakeld, dus geen vrijstaand schuurtje).

Ik vind dat best lang mee gaan en zou ze bijna preventief gaan vervangen… ;)
Het is 3 jaar lang goed gegaan. Totdat ik op een ochtend in Limburg wilde vertrekken en het niet meer wilde.
Ja jongens, gistermiddag bij vertrek stond ie echt nog op groen hoor! Echt!
Heel Valkenburg rond gereden voor een knoopcel. Bij het Shimano Service Center hadden ze alleen die gare Shimano knoopcel batterijen liggen en ben ik met de hooivork weggejaagd.

www.vanspeykwheels.nl

Pagina: 1 ... 630 ... 701 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).