Ik zei nog gelijk "Laten we naar de kruidvat gaan, kunnen we gelijk die goeie zonnebrandcreme halen!" maar nee..meneer moest naar de siemano seurvies senter toeElGreco schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:25:
[...]
Het is 3 jaar lang goed gegaan. Totdat ik op een ochtend in Limburg wilde vertrekken en het niet meer wilde.
Ja jongens, gistermiddag bij vertrek stond ie echt nog op groen hoor! Echt!
Heel Valkenburg rond gereden voor een knoopcel. Bij het Shimano Service Center hadden ze alleen die gare Shimano knoopcel batterijen liggen en ben ik met de hooivork weggejaagd.
Even belangrijke vraag, is er iemand die meer info heeft over de Veerdienst Nessersluis en wanneer deze weer gaat varen?
Mijn 2 belangrijkste bronnen:McMiGHtY schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:31:
Even belangrijke vraag, is er iemand die meer info heeft over de Veerdienst Nessersluis en wanneer deze weer gaat varen?
https://veerponten.nl
&
Feesboek (“niemand” kan een site bijhouden, en de berichten dat het pontje niet vaart omdat “de schipper met zijn vrouw naar de dokter moet” zetten ze meestal maar op Facebook neer. Ook gelijk het boomer publiek bereikt.)
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
In 't weekend kan je met de Fuut.McMiGHtY schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:31:
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dat begrijp ik niet, kun je het een beetje uitleggen?
Ik heb bij mijn Sram rival rechter shifter continu dat er een firmware update is, maar die heb ik al geïnstalleerd. Toch blijft ie die melding geven. Verder check ik alle batterijen voor ik vertrek en die staan allen vol in het groen. Toch kreeg ik laatst ineens op mijn gps de melding dat de batterij bijna leeg was. Enkel van die rechter shifter. Daarna wel gewoon kunnen blijven schakelen en de paar ritten daarna geen melding meer gehad.
Ondanks dat alles werkt, lijkt het toch niet helemaal goed te zitten. Meer mensen dit gehad en een oplossing weten? Kan je zoiets resetten, wellicht dat dat helpt?
Ondanks dat alles werkt, lijkt het toch niet helemaal goed te zitten. Meer mensen dit gehad en een oplossing weten? Kan je zoiets resetten, wellicht dat dat helpt?
Fuut op YTDieAnder schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:58:
[...]
Dat begrijp ik niet, kun je het een beetje uitleggen?
Fuut op veerponten.nl
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ahhh, de buurpont! Helder, dank.
Dat had ik ook zelf kunnen verzinnen
Ja precies, hier ben ik ook wel bang voor, dus het gaat inderdaad lang goed… Tot dat niet meer is… Dus waarschijnlijk is preventief vervangen wel een goed idee begrijp ik.ElGreco schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:25:
[...]
Het is 3 jaar lang goed gegaan. Totdat ik op een ochtend in Limburg wilde vertrekken en het niet meer wilde.
Ja jongens, gistermiddag bij vertrek stond ie echt nog op groen hoor! Echt!
Heel Valkenburg rond gereden voor een knoopcel. Bij het Shimano Service Center hadden ze alleen die gare Shimano knoopcel batterijen liggen en ben ik met de hooivork weggejaagd.
Haha ja ik bedoelde inderdaad uit elkaar en dan iets van lagervet zoals hierboven al gezegd door een aantal.Misha schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:55:
Crap, ik heb echt net veel wd40 zitten gebruiken haha
Tja allemaal leuk maar hoor meer verhalen van mensen waar shifter kabel breekt in shifter dan mensen die pech hebben met di2.
Er zijn ook veel meer mensen met kabels dan met Di2...
Hij wil.
Oh ja gewoon niet op tijd batterijtje vervangen/opladen noem ik ook geen pech hoor. Ik heb hier zelf overigens ook nog nooit last van gehad.DDX schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:44:
Tja allemaal leuk maar hoor meer verhalen van mensen waar shifter kabel breekt in shifter dan mensen die pech hebben met di2.
@klaaas nou, in ons vriendengroepje is er nu nog maar 1 van de 7 met mechanisch en zodra die een nieuwe fiets koopt is het zeker weten 0. In de grotere fietsclub hier in mijn woonplaats durf ik de verhouding niet met zekerheid te noemen maar zal het minstens al rond 50/50 zijn tegenwoordig.
Niet dat ik in beide groepen uberhaupt veel schakelproblemen zie…
[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 07-04-2025 23:06 ]
Vaak krijgt het product de schuld.
- Maar je hoort er niet bij dat iemand al tig jaar met dezelfde kabels rond rijdt zonder onderhoud.
- Of mensen wel elektrisch schakelen hebben, maar totaal niet mee bezig is met dat het een keertje opgeladen moet worden.
- Dat als je shifters hebt met een knoopcel batterij dat het dan handig is dat je een volle reserve batterij in je zadeltasje hebt, omdat je anders op zoek moet naar een Kruidvat, omdat Shimano Service Center ze niet heeft liggen. (Noem geen namen verder).
- Etc.
Er zijn fantastische producten op de markt, maar voor sommige mensen werkt dat gewoon niet. Of te wel parels voor de zwijnen.
DI2 (En SRAM elektronisch) werkt perfect, maar je moet wel vaker opladen dan dat je kabels vervangt, dus als je je fiets na iedere rit in de hoek gooit en je kijkt nergens naar --> neem dan vooral mechanisch schakelen, dan kan je dat de schuld geven.
Ik heb wel eens een avond over bikepacken bijgewoond, werd gegeven door Bas Rotgans. Die rijdt ook overal gewoon elektronisch, want betrouwbaar.
- Maar je hoort er niet bij dat iemand al tig jaar met dezelfde kabels rond rijdt zonder onderhoud.
- Of mensen wel elektrisch schakelen hebben, maar totaal niet mee bezig is met dat het een keertje opgeladen moet worden.
- Dat als je shifters hebt met een knoopcel batterij dat het dan handig is dat je een volle reserve batterij in je zadeltasje hebt, omdat je anders op zoek moet naar een Kruidvat, omdat Shimano Service Center ze niet heeft liggen. (Noem geen namen verder).
- Etc.
Er zijn fantastische producten op de markt, maar voor sommige mensen werkt dat gewoon niet. Of te wel parels voor de zwijnen.
DI2 (En SRAM elektronisch) werkt perfect, maar je moet wel vaker opladen dan dat je kabels vervangt, dus als je je fiets na iedere rit in de hoek gooit en je kijkt nergens naar --> neem dan vooral mechanisch schakelen, dan kan je dat de schuld geven.
offtopic:
En please, stap nooit over op tubeless
En please, stap nooit over op tubeless
Ik heb wel eens een avond over bikepacken bijgewoond, werd gegeven door Bas Rotgans. Die rijdt ook overal gewoon elektronisch, want betrouwbaar.
Dan zit er een behoorlijke bias in jouw vriendengroep (en in die van DDX ws ook) 😉 Het zou me niks verbazen als de verhouding kabels vs elektronisch over alle hobbyfietsers genomen 10:1 is.Kluus schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:02:
[...]
@klaaas nou, in ons vriendengroepje is er nu nog maar 1 van de 7 met mechanisch en zodra die een nieuwe fiets koopt is het zeker weten 0. In de grotere fietsclub hier in mijn woonplaats durf ik de verhouding niet met zekerheid te noemen maar zal het minstens al rond 50/50 zijn tegenwoordig.
Niet dat ik in beide groepen uberhaupt veel schakelproblemen zie…
Maar goed, mijn punt was vooral dat zo'n observatie statistisch gezien gewoon geen enkele waarde heeft. Prima om aan te geven dat kabels ook kapot kunnen, maar of dat meer of minder is daarover kun je op basis van wat een individu hoort gewoon niks zeggen.
Hij wil.
Als ik het even op mezelf betrek, de laatste keer dat ik schakel issues had was toen ik nog meganisch reed.
Palletje in sram shifter die afbrak, inmiddels al flink wat jaren geleden en sindsdien rijd ik enkel met axs en di2.
En daarvoor ook nog wel eens issue gehad met versnellingskabel die in shifter scheurde.
Palletje in sram shifter die afbrak, inmiddels al flink wat jaren geleden en sindsdien rijd ik enkel met axs en di2.
En daarvoor ook nog wel eens issue gehad met versnellingskabel die in shifter scheurde.
[ Voor 16% gewijzigd door DDX op 08-04-2025 00:49 ]
Heb nog nooit gedoe gehad met mijn Shimano Ultegra Di2, de batterij gaat ook erg lang mee. Een keer in koers heb ik de batterij leeg gehad, maar goed dat was mijn eigen fout, heb niet de batterij status gecheckt.
Er zou een integrale batterij-check-app moeten zijn, die alle ant+ en BT signalen oppikt. Als ik nu ga fietsen moet ik eigenlijk checken:
hoe is de lading in:
- Fiestcomputer
- Varia
- Powermeter
- Hartslagmeter
(- Electrisch pompje, net nieuw, maar als ik 'm ooit nodig heb zal die net leeggelopen zijn)
(- telefoon gaat ook mee, ook niet meenemen met < 25%)
(- oordopjes?)
en dan ook nog elektronisch schakelen? Daar was voor mij de grens. Zeker omdat ik de toegevoegde waarde heel laag vind, op m'n oude fiets (Ultegra 3x9 uit het jaar kruik) was het al prima, nu met de nieuwe fiets al helemaal geen klagen (bewust Ultegra 2x11, want laatste mech groep)
Er is ook een verschil, mochten al die ander units leeg zijn, fiets ik gewoon door. Niet meer kunnen schakelen is toch net ff andere orde. Ongelooflijke first world problems, I know
hoe is de lading in:
- Fiestcomputer
- Varia
- Powermeter
- Hartslagmeter
(- Electrisch pompje, net nieuw, maar als ik 'm ooit nodig heb zal die net leeggelopen zijn)
(- oordopjes?)
en dan ook nog elektronisch schakelen? Daar was voor mij de grens. Zeker omdat ik de toegevoegde waarde heel laag vind, op m'n oude fiets (Ultegra 3x9 uit het jaar kruik) was het al prima, nu met de nieuwe fiets al helemaal geen klagen (bewust Ultegra 2x11, want laatste mech groep)
Er is ook een verschil, mochten al die ander units leeg zijn, fiets ik gewoon door. Niet meer kunnen schakelen is toch net ff andere orde. Ongelooflijke first world problems, I know
Heb hier 12 batterijen bij op de fiets en moet nog steeds zelf trappenFrenz64 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:03:
Er zou een integrale batterij-check-app moeten zijn, die alle ant+ en BT signalen oppikt. Als ik nu ga fietsen moet ik eigenlijk checken:
hoe is de lading in:
- Fiestcomputer
- Varia
- Powermeter
- Hartslagmeter
(- oordopjes?)
en dan ook nog elektronisch schakelen? Daar was voor mij de grens. Zeker omdat ik de toegevoegde waarde heel laag vind, op m'n oude fiets (Ultegra 3x9 uit het jaar kruik) was het al prima, nu met de nieuwe fiets al helemaal geen klagen.
4x elektrisch schakelen*
2x verlichting*
1x radar*
1x powermeter*
1x hartslagsensor*
1x telefoon
1x horloge
1x fietscomputer*
Maar van de meeste dingen (gemarkeerd met * ) kan je de accu status toch gewoon zien op je fietscomputer? en idd dan kan het te laat zijn. Maar gewoon een beetje in de gaten houden net als met andere onderhouds dingen op de fiets.
Heb hier 2 2032 in m'n zadeltasje en dat is al goed als reserve voor 4 devices.
accu's op de derailleurs kan ik nog met elkaar wisselen zodat ik achter kan schakelen.
De verlichting, radar en fietscomputer zijn gewoon altijd opgeladen als ik vertrek.
[ Voor 12% gewijzigd door Tinusvolkel op 08-04-2025 09:15 ]
Even een andere vraag...
Die Garmin Radar, werkt dat ook in combinatie met een Wahoo Elemnt Roam V2? Heeft iemand daar hier ervaring mee? Krijg je ook meldingen op het scherm etc?
Die Garmin Radar, werkt dat ook in combinatie met een Wahoo Elemnt Roam V2? Heeft iemand daar hier ervaring mee? Krijg je ook meldingen op het scherm etc?
Ik heb een Bolt, daar werkt het prima op. Roam zelfde. Je kunt vanalles instellen aan geluid en meldingen, als je daar een beeld van wilt hebben zou ik het op youtube eens bekijken.pier87 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:51:
Even een andere vraag...
euhh dat zie je toch op je Garmin Edge, je hebt een mooie overzichtspaginaFrenz64 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:03:
hoe is de lading in:
- Fiestcomputer
- Varia
- Powermeter
- Hartslagmeter
(- oordopjes?)
telefoon en horloge vind ik wel irrelevant maar je ziet dus van al je gekoppelde sensoren de batterijstatus.
Ik heb mijn fiets laten opbouwen met Force Etap, velgrem versie. Leuk dat ik de derailleurs kan gebruiken vanuit mijn disc groep. Maar wat als mijn shifter ermee ophoud? Wat dan? Dan ben ik echt de pineut, want die dingen zijn nergens te krijgen.Frenz64 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:03:
hoe is de lading in:
- Fiestcomputer
- Varia
- Powermeter
- Hartslagmeter
(- oordopjes?)
Dus ik ga ook alvast kijken of ik ergens een mechanische groep (Misschien Campa) op de kop kan tikken met 12 speed. Zodat ik die later kan gebruiken, als de SRAM er mee ophoud.
precies dit. Je Garmin Edge heeft alle informatie die je nodig hebt zo ongeveer. Zelf heb ik in het begin wat gedoe gehad met Di2. Het 'bekende' probleem van de panic mode waar het systeem in kan schieten en een keertje in zuid Limburg dat het kabeltje van de shifters naar het verdeelkastje kapot was. Dat is dan weer een heel specifiek handbike probleem omdat de cranks ook de shifters bevatten in dit geval en het kabeltje dus heel veel te verduren krijgt. Vanaf dat moment altijd een reserve kabeltje bij. En batterij, die gaat heel erg lang mee. Zelfs voor een persoon als ik die ongeveer bij elke drempel shiftCloclo100 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:13:
[...]
euhh dat zie je toch op je Garmin Edge, je hebt een mooie overzichtspagina
telefoon en horloge vind ik wel irrelevant maar je ziet dus van al je gekoppelde sensoren de batterijstatus.
Ik vind mechanisch schakelen qua concept gewoon veel mooier dan elektronisch. Een fiets is tegelijkertijd een redelijk geavanceerd stukje techniek en anderzijds 1 van de weinige gebruiksvoorwerpen die (tot voor kort) nog helemaal mechanisch was. Dat mechanische is voor mij wat in de basis een fiets een fiets maakt: je draait de pedalen rond en middels een ketting wordt je achterwiel aangedreven. Je beweegt een hendel waarmee je een kabel aanspant waardoor je van versnelling wisselt. En het is allemaal te begrijpen: als je iets meer of minder aan een kabel trekt dan beweegt een ander onderdeel ook meer of minder. Als er dan b.v. te weinig spanning op een kabel staat dan weet je dat een ander onderdeel niet correct beweegt en dat er dus iets niet werkt. Dat maakt ook dat je (met een beetje inzicht) zo ongeveer alles aan je fiets zelf kunt doen.
Dat puur mechanische brengt verschillende voor- en nadelen met zich mee, maar ik vind het concept gewoon machtig mooi. Maar ik realiseer me dat ik tot een uitstervende soort behoor.
Dat puur mechanische brengt verschillende voor- en nadelen met zich mee, maar ik vind het concept gewoon machtig mooi. Maar ik realiseer me dat ik tot een uitstervende soort behoor.
Hij wil.
Jij bent ook wel een beetje een dino, ik snap jouw gedachtengang dan ook wel.klaaas schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:16:
Ik vind mechanisch schakelen gewoon qua concept gewoon veel mooier dan elektronisch. Een fiets is tegelijkertijd een redelijk geavanceerd stukje techniek en anderzijds 1 van de weinige gebruiksvoorwerpen die (tot voor kort) nog helemaal mechanisch was. Dat mechanische is voor mij wat in de basis een fiets een fiets maakt: je draait de pedalen rond en middels een ketting wordt je achterwiel aangedreven. Je beweegt een hendel waarmee je een kabel aanspant waardoor je van versnelling wisselt. En het is allemaal te begrijpen: als je iets meer of minder aan een kabel trekt dan beweegt een ander onderdeel ook meer of minder. Als er dan b.v. te weinig spanning op een kabel staat dan weet je dat een ander onderdeel niet correct beweegt en dat er dus iets niet werkt. Dat maakt ook dat je (met een beetje inzicht) zo ongeveer alles aan je fiets zelf kunt doen.
Ik vind elektronisch (sram) echt prachtig, je drukt op een knopje en bzzt klak. Geen gekloot meer met afstellen, kabels vol rotzooi die niet meer bewegen etc. Ik vind het ook oprecht leuk om een beetje te spelen met de config, dat als je omhoog schakelt hij automatisch naar het binnenblad gaat en wanneer dan.
Dat gezegd hebbende, ik ben laatst wel na 100 meter weer omgedraaid omdat de batterij leeg bleek. Gelukkig zou ik solo gaan en heb ik gewoon de gravelbike gepakt, maar toch, het is wel een extra check waar ik niet op zit te wachten.
Dat gezegd hebbende, ik ben laatst wel na 100 meter weer omgedraaid omdat de batterij leeg bleek. Gelukkig zou ik solo gaan en heb ik gewoon de gravelbike gepakt, maar toch, het is wel een extra check waar ik niet op zit te wachten.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Dat probleem ga je toch ook over paar jaar hebben dat die 12 speed shifters bijna nergens meer te vinden zijn?tiswat schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:27:
[...]
Ik heb mijn fiets laten opbouwen met Force Etap, velgrem versie. Leuk dat ik de derailleurs kan gebruiken vanuit mijn disc groep. Maar wat als mijn shifter ermee ophoud? Wat dan? Dan ben ik echt de pineut, want die dingen zijn nergens te krijgen.
Dus ik ga ook alvast kijken of ik ergens een mechanische groep (Misschien Campa) op de kop kan tikken met 12 speed. Zodat ik die later kan gebruiken, als de SRAM er mee ophoud.Dan vind ik mechanische veel praktischer, minder afhankelijkheden.
Ebay afspeuren is voor zoiets dan de oplossing.
Maar @klaaas maakt z'n auto kilometers dan ook in een voertuig zonder gedefinieerde versnellingen en die voor hem beslist of hij elektrisch of op benzine rijdt. Dan snap ik wel dat je je nog vastgrijpt aan het kleine beetje analoge wat er nog in het leven is.
Valt me eigenlijk nog mee dat de foto's van de vorige SR niet eerst ontwikkeld hoefde te worden
Valt me eigenlijk nog mee dat de foto's van de vorige SR niet eerst ontwikkeld hoefde te worden
InderdaadCloclo100 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:13:
[...]
euhh dat zie je toch op je Garmin Edge, je hebt een mooie overzichtspagina
En als je niet na de rit op je edge hebt gekeken, krijg je nog een melding van connect mobile, en als je gewoon even alles wilt checken kan je ook inloggen op connect web, daar zie je ook een mooi overzichtje:
:strip_exif()/f/image/rCjjdgLCZPqHit2LFy6ygIux.png?f=user_large)
Ik zie geen probleem.. zoals eerder gezegd, ik laad gewoon op een paar momenten mijn Di2 en pedalen op, bv na een winterslaap (oude fiets op de indoor trainer), voor een fietsvakantie, voor een speciale rit (verder van huis bv, als je toch wat meer met de voorbereiding bezig bent). Op deze manier heb ik denk ik 1 keer een melding van mijn pedalen gehad en nog niet van mijn Di2. hartslag batterij wacht ik gewoon tot garmin een melding geeft en dan heb je nog tijd genoeg om te vervangen, de radar is niet van mij, maar in Spanje gekoppeld aan de varia van een maat (werkt prima
Nou ja, als ik de Campa Super Record of Record groep koop, mechanisch. Dan ben ik vaak alleen maar afhankelijk van een ketting en cassette. Zo snel gaat de rest niet stuk.DDX schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:24:
[...]
Dat probleem ga je toch ook over paar jaar hebben dat die 12 speed shifters bijna nergens meer te vinden zijn?
Ebay afspeuren is voor zoiets dan de oplossing.
Gelukkig ben ik zelf de eerste om te erkennen dat ik een zeer inconsequente romanticus ben.GWBoes schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:27:
Maar @klaaas maakt z'n auto kilometers dan ook in een voertuig zonder gedefinieerde versnellingen en die voor hem beslist of hij elektrisch of op benzine rijdt. Dan snap ik wel dat je je nog vastgrijpt aan het kleine beetje analoge wat er nog in het leven is.![]()
Hij wil.
Dat ben ik wel met je eens. Het valt mij op hoe makkelijk sommige dingen in een fiets zijn opgelost terwijl je daar als techneut toch zwaar tegenop kan kijken. En ja, ach, di2 is natuurlijk voor mij puur gemak dient de mens. Ik heb maar twee handen dus als ik moet schakelen en daardoor mijn 'pedalen' moet loslaten dan kost dat tijd en irritatie. Dat is nu verleden tijd.klaaas schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:16:
Ik vind mechanisch schakelen gewoon qua concept gewoon veel mooier dan elektronisch. Een fiets is tegelijkertijd een redelijk geavanceerd stukje techniek en anderzijds 1 van de weinige gebruiksvoorwerpen die (tot voor kort) nog helemaal mechanisch was. Dat mechanische is voor mij wat in de basis een fiets een fiets maakt: je draait de pedalen rond en middels een ketting wordt je achterwiel aangedreven. Je beweegt een hendel waarmee je een kabel aanspant waardoor je van versnelling wisselt. En het is allemaal te begrijpen: als je iets meer of minder aan een kabel trekt dan beweegt een ander onderdeel ook meer of minder. Als er dan b.v. te weinig spanning op een kabel staat dan weet je dat een ander onderdeel niet correct beweegt en dat er dus iets niet werkt. Dat maakt ook dat je (met een beetje inzicht) zo ongeveer alles aan je fiets zelf kunt doen.
Nou moet ik wel zeggen dat ik zelf synco shift en dat soort spul niet gebruik. Ik heb de DI2 altijd in zijn 'vrij' staan. Dat werkt toch altijd het makkelijkste. Dan maar iets meer slijtage aan de ketting
[ Voor 6% gewijzigd door Webgnome op 08-04-2025 12:15 ]
Ja mechanisch schakelen is mooi maar de voordelen wegen niet op tegen de nadelen.
voordeel elektrisch:
+ sneller
+ preciezer, zelfs per tandwiel een afwijking in te stellen
+ geen gedoe met kabels die slijten of uitrekken
+ je weet welke versnellingen je het meeste/minste gebruikt. (inzicht die je anders nooit zou hebben)
+ nagenoeg geen onderhoudt
+ uitbreidbaar en configureerbaar
Nadeel
- je moet een keer in de 6 maanden een keertje opladen
- een black box t.o.v. mechanisch
Maar het hele argument dat je moet opladen is een non discussie. Misschien ga ik te kort door de bocht. (no pun intended), maar de meeste mensen die elektronische versnellingen hebben, zijn wellicht ook mensen die ook een fietscomputer hebben. Op je fietscomputer krijg je echt al ruim van te voren een waarschuwing dat de batterij spanning laag is. (bij 2/5 streepjes en dan kun je echt nog een heel eind)
Ik bereid normaal gesproeken alles de avond van te voren voor.
- bandencheck
- garmin edge die op een pagina het volgende weergeeft:
* di2,
* verlichting/radar,
* powermeter/hartslagmeter
- sportdrank/snacks
voordeel elektrisch:
+ sneller
+ geen gedoe met kabels die slijten of uitrekken
+ je weet welke versnellingen je het meeste/minste gebruikt. (inzicht die je anders nooit zou hebben)
+ nagenoeg geen onderhoudt
+ uitbreidbaar en configureerbaar
Nadeel
- je moet een keer in de 6 maanden een keertje opladen
- een black box t.o.v. mechanisch
Maar het hele argument dat je moet opladen is een non discussie. Misschien ga ik te kort door de bocht. (no pun intended), maar de meeste mensen die elektronische versnellingen hebben, zijn wellicht ook mensen die ook een fietscomputer hebben. Op je fietscomputer krijg je echt al ruim van te voren een waarschuwing dat de batterij spanning laag is. (bij 2/5 streepjes en dan kun je echt nog een heel eind)
Ik bereid normaal gesproeken alles de avond van te voren voor.
- bandencheck
- garmin edge die op een pagina het volgende weergeeft:
* di2,
* verlichting/radar,
* powermeter/hartslagmeter
- sportdrank/snacks
Iedereen denkt er anders over.
Hoe minder ik dingen moet laden hoe liever. (was vroeger een gadget freak, maar heb geleerd hoe meer spullen hoe meer zorgen)
Voorlopig dus enkel het laden van de gps en verlichting indien er in het donker gereden wordt (en mijn crossfiets heeft deze https://reelight.com/en-fr/products/cio = altijd verlicht in geval mijn oplaadbare schijnwerper plat valt).
(aanvulling = in Nederland mag knipperen niet, daar zouden ze eigenlijk het ontwerp van de Reelight voor moeten aanpassen, ik woon in België en met mijn crosser kom ik niet tot in Nederland)
Hoe minder ik dingen moet laden hoe liever. (was vroeger een gadget freak, maar heb geleerd hoe meer spullen hoe meer zorgen)
Voorlopig dus enkel het laden van de gps en verlichting indien er in het donker gereden wordt (en mijn crossfiets heeft deze https://reelight.com/en-fr/products/cio = altijd verlicht in geval mijn oplaadbare schijnwerper plat valt).
(aanvulling = in Nederland mag knipperen niet, daar zouden ze eigenlijk het ontwerp van de Reelight voor moeten aanpassen, ik woon in België en met mijn crosser kom ik niet tot in Nederland)
[ Voor 20% gewijzigd door jorrefunk op 08-04-2025 12:56 ]
Hier een Roam v2 en ja en ja 😊pier87 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:51:
Even een andere vraag...
Werkt prima.
Je formuleert het als een feit, maar dat is natuurlijk gewoon een mening (Ik neem trouwens aan dat je het tegenovergestelde bedoelt van wat je schrjft). Veel van de voordelen die jij noemt vind ik gerommel in de marge of 'leuk voor nerds Tweakers'. En ik zie nog wel wat nadelen die jij niet noemt. Daarmee valt voor mij de afweging anders uit.sir_huxley schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:28:
Ja mechanisch schakelen is mooi maar de voordelen wegen niet op tegen de nadelen.
[ Voor 7% gewijzigd door klaaas op 08-04-2025 16:01 ]
Hij wil.
Ik denk dat mechanisch ook minder snel kapot gaat dan elektronisch. Maar dat is voor mij nu een aanname.
Op tijd hier de op kantoor de stekker eruit en op de terugweg langs een LBS, toevallig Cube-dealer maar ze hebben ook Bianchi, BMC en Falcon.....ik heb het idee dat ze over het algemeen een heel stukje meer high-end fietsen verkopen dan de leuke instapper die ik zoek maar ff kijken is natuurlijk ook deel van de voorpret.
10 minuutjes omrijden dus dat is amper moeite te noemen
Ze hebben geen voorraad staan op de website maar allicht hebben ze zo'n cotton n grey Attain staan om die kleur IRL eens te bekijken.
10 minuutjes omrijden dus dat is amper moeite te noemen
Ze hebben geen voorraad staan op de website maar allicht hebben ze zo'n cotton n grey Attain staan om die kleur IRL eens te bekijken.
[ Voor 15% gewijzigd door Fraggert op 08-04-2025 13:15 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Minder bewegende delen, dus dat denk ik ook (zonder daarbij onderbouwing te hebben qua data). Maar inderdaad, als het kapot is werkt het ook direct niet meer en duurder qua reparatie.GWBoes schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:09:
@tiswat Denk juist andersom, zoals DDX eerder al uitvaring uitzette. Maar als er wat kapot gaat aan elektronisch is het waarschijnlijk wel duurder om te repareren en minder makkelijk overal nieuwe onderdelen te vinden.
Op basis van de (niet geringe!) ervaring van DDX zou je denken dat elektronisch schakelen probleemloos is, maar google iets als 'Di2 fail' en er blijken zat mensen te zijn met andere ervaringen. Zo lijken b.v. firmware updates soms wel een dingetje te zijn. Een mechanisch schakelsysteem heeft geen firmware updates nodig.GWBoes schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:09:
@tiswat Denk juist andersom, zoals DDX eerder al uitvaring uitzette. Maar als er wat kapot gaat aan elektronisch is het waarschijnlijk wel duurder om te repareren en minder makkelijk overal nieuwe onderdelen te vinden.
Ik zou niet durven zeggen welk systeem meer problemen heeft. Het is wel duidelijk dat het andersoortige problemen zijn.
Hij wil.
Bij elektronisch zal het vaker een signaal of softwarematig zijn. Fingers crossed dat mijn shifters het nog lang mogen volhouden. Rij overigens met dikke tevreden hebben met Sram Force Etap. Vind het echt topspul. Als ik relatief goedkoop een Campagnolo Super Record 12 speed (mechanisch) op de kop kan tikken, ga ik die als backup houden.klaaas schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:28:
[...]
Op basis van de (niet geringe!) ervaring van DDX zou je denken dat elektronisch schakelen probleemloos is, maar google iets als 'Di2 fail' en er blijken zat mensen te zijn met andere ervaringen. Zo lijken b.v. firmware updates soms wel een dingetje te zijn. Een mechanisch schakelsysteem heeft geen firmware updates nodig.
Ik zou niet durven zeggen welk systeem meer problemen heeft. Het is wel duidelijk dat het andersoortige problemen zijn.
Bij Di2 en consorten valt er ook weinig te McGyver'en wanneer het faalt.klaaas schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:28:
[...]
Op basis van de (niet geringe!) ervaring van DDX zou je denken dat elektronisch schakelen probleemloos is, maar google iets als 'Di2 fail' en er blijken zat mensen te zijn met andere ervaringen. Zo lijken b.v. firmware updates soms wel een dingetje te zijn. Een mechanisch schakelsysteem heeft geen firmware updates nodig.
Bepaalde generaties waarderen de voordelen van dat laatste..
Hier vandaag ruzie met de SRAM AXS app op iOS. Accu's net netjes opgeladen en weer in de derrie's gestoken. Maar fiets wordt simpelweg niet herkend door de app. Daarnaast wordt m'n favero pedaal ook niet herkend dus vermoed dat de telefoon de irriterende factor is momenteel. Gelukkig schakelt het hele spulletje nog wel
Verder wat ziekig en een onwillige kuit. Dus ondanks het lekkere weer weinig fietsen momenteel.
Maar nog steeds dik tevreden over force AXS. Schakelt als een tierelier.
Verder wat ziekig en een onwillige kuit. Dus ondanks het lekkere weer weinig fietsen momenteel.
Maar nog steeds dik tevreden over force AXS. Schakelt als een tierelier.
😀😀😀
Je kunt ook gewoon de firmware die erin zit houden. Waarom zou je gaan updaten?klaaas schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:28:
[...]
Hackbaarheid van de shifters was op een moment een ding. Daarnaast zou ik graag mijn Di2 105 shifters upgraden zodat ik 1 van de knoppen kan gebruiken om mijn garmin te bedienen. Dus voor onderhoud en ook nieuwe mogelijkheden die ze eraan toevoegen.joker1977 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:35:
[...]
Je kunt ook gewoon de firmware die erin zit houden. Waarom zou je gaan updaten?
The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future
Vanwege nieuwe functionaliteit (1) of bug fixes (2)?joker1977 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:35:
[...]
Je kunt ook gewoon de firmware die erin zit houden. Waarom zou je gaan updaten?
1 Volgens mij moest je bij 11 speed Di2 een firmware update uitvoeren om het systeem compatible te maken met de wireless unit waarmee je Di2 kunt verbinden met je Garmin. 1 van de voordelen van een software gebaseerd systeem is dat je de functionaliteit ervan kunt uitbreiden of verbeteren. Uiteraard hoeft dat niet, maar dan vervalt ook dat voordeel.
2 Met nieuwe firmware komen bug fixes. Als je last hebt van een bug, die mogelijk opgelost wordt door zo'n update dan wil je die, neem ik aan, wel installeren. Ons aller Shimano-specialist geeft het updaten van de firmware ook aan als stap 2 in zijn troubleshooting stappenplan.
Maar vooral: die firmware updates waren een voorbeeld van een probleem dat niet persé erger of minder erg is dan problemen met mechanisch schakelen, maar wel het is wel een andersoortig (potentieel) probleem.
Hij wil.
Ja, want een knop op de shifter is veel beter dan die gigantische afstand overbruggen naar je fietscomputer. Die van mij kan ik amper bijfdees schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:49:
[...]
...... Daarnaast zou ik graag mijn Di2 105 shifters upgraden zodat ik 1 van de knoppen kan gebruiken om mijn garmin te bedienen.....
Bovendien is zo'n 1040 (in mijn geval) ook nog eens heel complex en biedt zoveel opties, één knop is dan beter
En veiligheid, wat dacht je daarvan, in een bocht moet ik veilig van de ene naar de andere pagina kunnen kijken zonder m'n handen van de shifters te halen.
Thx voor je N=0 ervaring.Frenz64 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:14:
[...]
Ja, want een knop op de shifter is veel beter dan die gigantische afstand overbruggen naar je fietscomputer. Die van mij kan ik amper bij![]()
Bovendien is zo'n 1040 (in mijn geval) ook nog eens heel complex en biedt zoveel opties, één knop is dan beter
En veiligheid, wat dacht je daarvan, in een bocht moet ik veilig van de ene naar de andere pagina kunnen kijken zonder m'n handen van de shifters te halen.
Het voordeel is dat je je stuur niet los hoeft te laten om je garmin te bedienen.
Ik vind mechanisch en elektronisch schakelen beide prima, maar die knoppen voor Garmin bedienen mis* ik misschien wel meer dan het schakelen zelf.
Je kan er meer mee dan alleen van pagina wisselen, je kan er bijv ook een interval of rondetijd mee kan starten op je fietscomputer.
*Met mis bedoel ik "ow shit andere fiets", terwijl ik dat met het schakelen zelf minder heb.
Edit: en wat @DDX zegt met regen.
Met dikke handschoenen is het trouwens ook heel erg fijn.
[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 08-04-2025 17:04 ]
Bij de edge 840 serie heb je de functie minder hard nodig, maar bij de 830 icm regen was het gewoon een must.
Sprong scherm opeens op ander scherm en kreeg je hem met geen mogelijkheid teruggeswiped. (heeft 840 ook nog wel last van, maar die heeft ook page button)
Firmware updaten van di2 bij voorkeur bedraad doen.
En als het mis gaat kan je het volgens mij altijd wel herstellen, eventueel met hulp van iemand die di2 diag kastje heeft.
Sprong scherm opeens op ander scherm en kreeg je hem met geen mogelijkheid teruggeswiped. (heeft 840 ook nog wel last van, maar die heeft ook page button)
Firmware updaten van di2 bij voorkeur bedraad doen.
En als het mis gaat kan je het volgens mij altijd wel herstellen, eventueel met hulp van iemand die di2 diag kastje heeft.
Ik heb geen enkel probleem mee en respecteer jouw keuze om mechanisch te schakelen. Echter versnellingen die altijd perfect staan afgesteld en snel schakelen vind ik geen geneuzel in de marge. Dat is juist het meest essentiële deel van een versnelling.klaaas schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:05:
[...]
Je formuleert het als een feit, maar dat is natuurlijk gewoon een mening (Ik neem trouwens aan dat je het tegenovergestelde bedoelt van wat je schrjft). Veel van de voordelen die jij noemt vind ik gerommel in de marge of 'leuk voor nerds Tweakers'. En ik zie nog wel wat nadelen die jij niet noemt. Daarmee valt voor mij de afweging anders uit.
Ergens herken ik mij wel in jou en ik deelde een deel van jou sceptici toen ik nog geen elektronisch schakelen had, maar sinds ik een fiets met elektronisch schakelen geprobeerd en later gekocht had, zie ik mij niet snel teruggaan naar mechanisch.
Over de feiten:
De fiets industrie is best wel conservatief en enkel als iets echt werkt dan wordt een verandering geadopteerd. Je ziet echter dat de hele industrie beweegt naar elektronisch schakelen. Stel jezelf de vraag of dit ook zou gebeuren als het slechter zou zijn dan wel geen voordelen zou bieden?
Ik vraag mij wel af hoeveel geld ik zou hebben bespaard als ik dit topic niet ontdekt had 
Toch al best veel upgrades gekocht waarvan ik niet eens wist dat ik ze nodig had
Mensen waar ik ooit mee meefiets interesseren zich niet in deze upgrades, dus via hun had ik het sowieso niet “ontdekt”
Toch al best veel upgrades gekocht waarvan ik niet eens wist dat ik ze nodig had
Mensen waar ik ooit mee meefiets interesseren zich niet in deze upgrades, dus via hun had ik het sowieso niet “ontdekt”
[ Voor 4% gewijzigd door Tinusvolkel op 08-04-2025 18:54 ]
Ik bespaar juist heel veel geld, door het verkeerde niet te kopenTinusvolkel schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:24:
Ik vraag mij wel af hoeveel geld ik zou hebben bespaard als ik dit topic niet ontdekt had
Mensen waar ik ooit mee meefiets interesseren dus via hun had ik het sowieso niet “ontdekt”
Foutje
[ Voor 98% gewijzigd door Tinusvolkel op 08-04-2025 18:54 ]
Geen lid worden van het weightweenies forum 😄.Tinusvolkel schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:24:
Was m’n duurste gratis registratie ooit.
Haha waarom moest je dit weer zeggen?! NooooRequiem19 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:05:
[...]
Geen lid worden van het weightweenies forum 😄.
Ja werkt primapier87 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:51:
Even een andere vraag...
Volgens mij begrijp je nog niet echt wat ik bedoel. Ik stel nergens dat elektronisch schakelen slechter is of dat er geen voordelen aan zitten. Ik stel dat ik mechanisch schakelen mooier vind. Dat zijn volgens mij 2 verschillende waarheden die naast elkaar kunnen bestaan. Van de voordelen die je noemde vind ik er een aantal gerommel in de marge, maar ik begrijp drommels goed dat 'versnellingen die altijd perfect staan afgesteld en snel schakelen' een voordeel is.sir_huxley schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:54:
[...]
Ik heb geen enkel probleem mee en respecteer jouw keuze om mechanisch te schakelen. Echter versnellingen die altijd perfect staan afgesteld en snel schakelen vind ik geen geneuzel in de marge. Dat is juist het meest essentiële deel van een versnelling.
Ergens herken ik mij wel in jou en ik deelde een deel van jou sceptici toen ik nog geen elektronisch schakelen had, maar sinds ik een fiets met elektronisch schakelen geprobeerd en later gekocht had, zie ik mij niet snel teruggaan naar mechanisch.
Over de feiten:
De fiets industrie is best wel conservatief en enkel als iets echt werkt dan wordt een verandering geadopteerd. Je ziet echter dat de hele industrie beweegt naar elektronisch schakelen. Stel jezelf de vraag of dit ook zou gebeuren als het slechter zou zijn dan wel geen voordelen zou bieden?
@GWBoes refereerde hierboven al aan mijn Prius. Een belangrijke reden dat ik dat ding rijd is dat ie het altijd doet. Nooit gezeik. Voor de meeste autoliefhebbers (daar schaar ik mijzelf niet onder) is dat, ondanks dat ze de voordelen inzien van een auto die het altijd doet, absoluut geen doorslaggevend argument, Als ik dan tegen zo'n autoliefhebber zou zeggen dat zijn afkeer van de Prius waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat ie er nog nooit 1 gehad heeft, dan laat dat vooral zien dat ik niet begrijp wat zo'n autoliefhebber waardeert in een auto. Natuurlijk wil ie wel een probleemloze auto, maar hij wil er niet voor in een Prius rijden. Zo wil ik ook wel een perfect schakelend systeem, maar wil ik niet af van mechanisch schakelen. Is dat rationeel? Niet echt, maar gelukkig telt er meer dan enkel rationele argumenten.
Hij wil.
Prius of geen Prius (een echte automobiel dus) is overigens nog steeds een heel andere vergelijking dan mech vs elektronisch, dat gaat meer in de richting van handgeschakeld vs automaat. Een petrolhead gruwt van automaat, DSG of welk ander superieur schakelend systeem. Heel and toe in een Tesla?
Overigens is de snelheidswinst echt heel erg marginaal. Een fietsmaatje van mij heeft Di2 op z'n MTB, daar kan ik me wat bij voorstellen. De overgang van afdaling naar steile helling vereist secuur en snel opschakelen, maar op de weg heb je tijd zat.
Overigens ben ik ook hyprocriet, want ik heb een Zero motorfiets, die heeft maar één versnelling en mist de pure emotie van de jankende 4 cylinder Honda die ik had, waar je hoog in toeren schakelde en je een verbonden voelde met het mechaniek, maar dat terzijde
Overigens is de snelheidswinst echt heel erg marginaal. Een fietsmaatje van mij heeft Di2 op z'n MTB, daar kan ik me wat bij voorstellen. De overgang van afdaling naar steile helling vereist secuur en snel opschakelen, maar op de weg heb je tijd zat.
Overigens ben ik ook hyprocriet, want ik heb een Zero motorfiets, die heeft maar één versnelling en mist de pure emotie van de jankende 4 cylinder Honda die ik had, waar je hoog in toeren schakelde en je een verbonden voelde met het mechaniek, maar dat terzijde
Ik begrijp je, ik heb zelf ook een zwak voor sommige analoge techniek zoals vinyl.klaaas schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:46:
[...]
@GWBoes refereerde hierboven al aan mijn Prius. Een belangrijke reden dat ik dat ding rijd is dat ie het altijd doet. Nooit gezeik. Voor de meeste autoliefhebbers (daar schaar ik mijzelf niet onder) is dat, ondanks dat ze de voordelen inzien van een auto die het altijd doet, absoluut geen doorslaggevend argument, Als ik dan tegen zo'n autoliefhebber zou zeggen dat zijn afkeer van de Prius waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat ie er nog nooit 1 gehad heeft, dan laat dat vooral zien dat ik niet begrijp wat zo'n autoliefhebber waardeert in een auto. Natuurlijk wil ie wel een probleemloze auto, maar hij wil er niet voor in een Prius rijden. Zo wil ik ook wel een perfect schakelend systeem, maar wil ik niet af van mechanisch schakelen. Is dat rationeel? Niet echt, maar gelukkig telt er meer dan enkel rationele argumenten.
De vergelijking an sich vind ik niet zo belangrijk. Wat ik bedoel te zeggen is dat er rationele argumenten zijn die voor anderen totaal niet doorslaggevend zijn. Misschien is een titanium vs een carbon frame een duidelijker vergelijking (maar ik wilde graag mijn Prius even noemenFrenz64 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:08:
Prius of geen Prius (een echte automobiel dus) is overigens nog steeds een heel andere vergelijking dan mech vs elektronisch, dat gaat meer in de richting van handgeschakeld vs automaat. Een petrolhead gruwt van automaat, DSG of welk ander superieur schakelend systeem. Heel and toe in een Tesla?
Hij wil.
???klaaas schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:21:
[...]
De vergelijking an sich vind ik niet zo belangrijk.
klaaas schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:25:
[...]
Zeker, maar jij vergeleek groepsets met specifieke automodellen. Een fietsonderdeel met een complete auto. Dat zijn toch geen dingen die je met elkaar kunt vergelijken?
Je hebt gewoon veel gradaties. Je hebt de moderne fietser, klimmer, puur voor snelheid, de praktische, de weightweenie, de techy met alle toeters en bellen, puristen, nostalgisten etc.
Ieder zijn ding. Qua techniek en materiaal is er de laatste jaren relatief veel veranderd. Either you like it or hate it. Gelukkig hebben we keuze tot op zekere hoogte (financieel of gebrek aan onderdelen/uitfasering).
Ieder zijn ding. Qua techniek en materiaal is er de laatste jaren relatief veel veranderd. Either you like it or hate it. Gelukkig hebben we keuze tot op zekere hoogte (financieel of gebrek aan onderdelen/uitfasering).
[ Voor 5% gewijzigd door tiswat op 08-04-2025 21:31 ]
Heel herkenbaar, qua upgrades valt het denk mee (houd ik mezelf voor) maar vooral qua mensen die dingen boeiend vinden die ik ook boeiend vind.Tinusvolkel schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:24:
Zo was ik op zoek naar een helm, budget gesteld, bepaalde look in gedachte, moet qua fit goed zitten, goed passen met m’n bril, niet te zwaar, goed ventileren, etc.
Maatje van me zocht een nieuwe helm, paar keer goede aanbiedingen van mooie helmen door gestuurd. Niks meer gehoord en opeens een nieuwe, vroeg ik hoe hij bij die helm was gekomen ‘ fietsenmaker zei neem deze maar’
Gaan we fietsen met 5bft tegen in de polder, lampje omhoogstekend op zijn stuur, enorme telefoonhouder zonder telefoon. Lampje zat er nog van de maand ervoor en telefoonhouder had hij 1x gebruikt
Stuurlint is denk al sinds december kapot, aan de zijkant helemaal opengescheurd. Al een paar keer aangeboden het voor hem te fixen maar het boeit hem gewoon niet.
Gelukkig heeft hij er zelf geen last van en geniet hij er niet minder om maar het is tijdens toertochten wel eens leuk om te zien/merken dat je niet de enige bent die zich druk maakt of zijn fiets schoon is, netjes is, je er zelf nog en beetje gesoigneerd bij rijd, etc.
Doe mij maar een BX sportklaaas schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:46:
[...]
Volgens mij begrijp je nog niet echt wat ik bedoel. Ik stel nergens dat elektronisch schakelen slechter is of dat er geen voordelen aan zitten. Ik stel dat ik mechanisch schakelen mooier vind. Dat zijn volgens mij 2 verschillende waarheden die naast elkaar kunnen bestaan. Van de voordelen die je noemde vind ik er een aantal gerommel in de marge, maar ik begrijp drommels goed dat 'versnellingen die altijd perfect staan afgesteld en snel schakelen' een voordeel is.
Bespaart soms ook, ik ben inmiddels over op Galfer wave discs, stuk lichter én goedkoper!Requiem19 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:05:
[...]
Geen lid worden van het weightweenies forum 😄.
Haha die heb ik ook door dat forum. Sowieso paar andere dingen gekocht door dat forum.Kluus schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:06:
[...]
Bespaart soms ook, ik ben inmiddels over op Galfer wave discs, stuk lichter én goedkoper!
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
En minder piepen dan met die krom trekkende shimano schijven.Kluus schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:06:
[...]
Bespaart soms ook, ik ben inmiddels over op Galfer wave discs, stuk lichter én goedkoper!
Ik ben als de dood voor het MTB topic.mhr-zip schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:32:
[...]
Ik bespaar juist heel veel geld, door het verkeerde niet te kopen
Die 26" American Eagle uit 2002 rijd nog steeds best lekker zolang ik niet beter weet..
Ik zie de voordelen van elektronisch schakelen, maar heb het geld er niet voor over. En het is ook een gevalletje "wat de boer niet kent dat vreet hij niet". Zou niet weten wat ik anders zou willen aan mijn mechanische 105 7000/7100 fietsen.
Edit: Hell, heb pas sinds 2 jaar een fiets met hydraulische remmen (inmiddels 2 fietsen) en zelfs daar ben ik niet 100% van overtuigd...
Edit: Hell, heb pas sinds 2 jaar een fiets met hydraulische remmen (inmiddels 2 fietsen) en zelfs daar ben ik niet 100% van overtuigd...
[ Voor 22% gewijzigd door Maarten_E op 08-04-2025 22:27 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Sterker nog, ik ken ze zelfs die anno 2025 op staal rijden!klaaas schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:21:
[...]
.....En toch zijn er gekken die op een titanium fiets rijden.
Ja door die @ElGreco ben ik ook in die Galfers getuind met mijn 2 voeten.. 😔Kluus schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:06:
[...]
Niks mis mee, je hebt innovators en je hebt laggards 😶Maarten_E schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:25:
Ik zie de voordelen van elektronisch schakelen, maar heb het geld er niet voor over. En het is ook een gevalletje "wat de boer niet kent dat vreet hij niet". Zou niet weten wat ik anders zou willen aan mijn mechanische 105 7000/7100 fietsen.
Gravelbikes beginnen al aardig op die MTB te lijken.guapper schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:22:
[...]
Ik ben als de dood voor het MTB topic.
Die 26" American Eagle uit 2002 rijd nog steeds best lekker zolang ik niet beter weet..
Die zijn echt koekoek. Als zulke mensen iets op een forum zouden zetten dan zou ik het echt niet serieus kunnen nemen.Frenz64 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:27:
[...]
Sterker nog, ik ken ze zelfs die anno 2025 op staal rijden!
Hij wil.
Ja, in dat topic zijn ze ook al bij elektronisch trappen.guapper schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:22:
[...]
Ik ben als de dood voor het MTB topic.
Ik wil Alfine DI2Kluus schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:57:
[...]
Ja, in dat topic zijn ze ook al bij elektronisch trappen.
Maaruhm Galfers discs schijven
[ Voor 8% gewijzigd door sapphire op 08-04-2025 23:16 ]
Dan vind ik de RT-CL800's een stuk mooier, voor die paar gram ga ik dan wel een keer extra naar de WC
Wat bedoel je hier precies mee? Misschien heb ik een te oude Di2 - maar ik kan, voor zover ik weet, geen offset/adjust per kransje doen. Op mijn Di2 kun je enkel het hele bereik naar binnen of buiten micro-adjusten, niet het aantal stappen van de motor per kransje.sir_huxley schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:28:
voordeel elektrisch:
Dat lijkt me ook enkel nodig voor een cassette die niet bedoeld is voor je systeem, normaliter is de afstand tussen de kransjes op een cassette "gewoon" goed, toch ?
Mja de Galfers zijn lekker minimalistisch, vind ik juist wel mooier dan zo’n grote schijf met opvulling.sapphire schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 23:46:
[...]
Dan vind ik de RT-CL800's een stuk mooier, voor die paar gram ga ik dan wel een keer extra naar de WC
Overigens vind ik van Shimano alleen de 900 reeks mooi.
Di2 kan dit niet inderdaad. Ik las pas ergens van een of ander Chinees ding die dit kon, die kon je ook inderdaad op verschillende cassettes instellen, inclusief verschillend aantal kransjes.joker1977 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 07:45:
[...]
Wat bedoel je hier precies mee? Misschien heb ik een te oude Di2 - maar ik kan, voor zover ik weet, geen offset/adjust per kransje doen. Op mijn Di2 kun je enkel het hele bereik naar binnen of buiten micro-adjusten, niet het aantal stappen van de motor per kransje.
Dat lijkt me ook enkel nodig voor een cassette die niet bedoeld is voor je systeem, normaliter is de afstand tussen de kransjes op een cassette "gewoon" goed, toch ?
SRAM kan het ook niet vziw, maar het lijkt me inderdaad alleen nodig als je eigenlijk een ander probleem hebt, dat je derailleur niet recht staat bijvoorbeeld.
In het MTB topic is het nu idd trouwens volledig geaccepteerd om met een elektrische fiets over de trails te rossen. Ik heb daar nog wat weerstand tegen (had ik twee jaar terug ook nog tegen elektronisch schakelen), dus ik mijd de discussie maar.
edit: maar waarom moeten mijn nieuwe schijven van Galfer zijn? Behalve #buyeurope
In het MTB topic is het nu idd trouwens volledig geaccepteerd om met een elektrische fiets over de trails te rossen. Ik heb daar nog wat weerstand tegen (had ik twee jaar terug ook nog tegen elektronisch schakelen), dus ik mijd de discussie maar.
edit: maar waarom moeten mijn nieuwe schijven van Galfer zijn? Behalve #buyeurope
[ Voor 9% gewijzigd door MrAngry op 09-04-2025 08:33 ]
#buyeurope is al een goed argument, maar lichter en goedkoper (vergeleken met de duurdere varianten van de andere merken dan). En ik vind ze wel mooi (persoonlijk).
Ze remmen ook wel fijn tot nu toe, inderdaad stiller zials @mhr-zip zei en ook minder trillerig ofzo…
Ik ben nog wel benieuwd hoe ze straks zijn in de alpen, ik neem voor de zekerheid nog wel mijn rt-mt900 schijfjes mee als reserve denk ik.
Ze remmen ook wel fijn tot nu toe, inderdaad stiller zials @mhr-zip zei en ook minder trillerig ofzo…
Ik ben nog wel benieuwd hoe ze straks zijn in de alpen, ik neem voor de zekerheid nog wel mijn rt-mt900 schijfjes mee als reserve denk ik.
[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 09-04-2025 08:51 ]
Ja de 900 serie is ook veul mooierKluus schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:25:
[...]
Mja de Galfers zijn lekker minimalistisch, vind ik juist wel mooier dan zo’n grote schijf met opvulling.
Overigens vind ik van Shimano alleen de 900 reeks mooi.
* sapphire pakt een spuitbus zwarte lak
Snap ik weer wel, met de toleranties van Chineese producten soms heb je dat ook wel nodigKluus schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:27:
[...]
Di2 kan dit niet inderdaad. Ik las pas ergens van een of ander Chinees ding die dit kon, die kon je ook inderdaad op verschillende cassettes instellen, inclusief verschillend aantal kransjes.
Ik zeg niet dat Chineese producten niet goed kunnen zijn maar als je bepaalde specs niet heel, heel, heel goed met ze afspreekt willen ze nog wel eens de makkelijke route nemen
@Kluus Lekker makkelijk wisselen in een afdaling
En wanneer gaat de Specialized er dan uit , Cube is Duits
Zouden elektrische racefietsen ooit aanslaan? de ondersteuning werkt maar tot een snelheid waar de meeste toch niet in fietsen, dus je hebt vooral profijt bij het optrekken, maar dat doe je op een racefiets ook veel minder dan op de MTB.MrAngry schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:32:
Opzich..
Koop Italiaans met Campa, beste excuus ooit
Hier 1x Campa en de rest is Shimano.
Koop Italiaans met Campa, beste excuus ooit
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Campa remschijven!Maarten_E schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:04:
Opzich..
Koop Italiaans met Campa, beste excuus ooit![]()
Hij wil.
Dan liever een Canyonsapphire schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:01:
[...]
...
@Kluus Lekker makkelijk wisselen in een afdaling
En wanneer gaat de Specialized er dan uit , Cube is Duits#buyEU
Maar serieus, ik ga natuurlijk geen spul de deur uit doen waar ik prima tevreden van ben, maar als ik nu iets nieuws moest kopen zou dat wel een serieus weegpunt zijn voor mij persoonlijk ja. Zeker als je het hebt over Specialized en Trek.
[ Voor 26% gewijzigd door Kluus op 09-04-2025 09:17 ]
Is Campa nog de kwaliteit van vroeger? Het is vooral peperduur.Maarten_E schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:04:
Opzich..
Koop Italiaans met Campa, beste excuus ooit![]()
Ben benieuwd of Specialized en Trek nog bestaan over een paar jaar, al die frames komen uit China.Kluus schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:16:
[...]
Dan liever een Canyon
Maar serieus, ik ga natuurlijk geen spul de deur uit doen waar ik prima tevreden van ben, maar als ik nu iets nieuws moest kopen zou dat wel een serieus weegpunt zijn voor mij persoonlijk ja. Zeker als je het hebt over Specialized en Trek.
[ Voor 3% gewijzigd door MrAngry op 09-04-2025 09:20 ]
froegah was alles beter toch?
2 x 5 met buiscommandeurs, Europeesch staal, een analoge stopwatch en......velgremmen!
2 x 5 met buiscommandeurs, Europeesch staal, een analoge stopwatch en......velgremmen!
Dat klopt ja, ik ben ook nog wel benieuwd hoe dat allemaal gaat lopen... Interesting times...MrAngry schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:20:
[...]
Ben benieuwd of Specialized en Trek nog bestaan over een paar jaar, al die frames komen uit China.
En hoe zit dat met SRAM?
[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 09-04-2025 09:24 ]
Ja, en voor dat stukje optrekken sleep je 5 kilo extra aan accu en motor mee. Ik zie ze weleens rijden met een heel oud mannetje erop die dan mee kan met zijn iets minder oude fietsgroepje en daarvoor lijkt het me prima. Of in Limburg ofzo, met veel op en neer.Tinusvolkel schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:04:
[...]
Zouden elektrische racefietsen ooit aanslaan? de ondersteuning werkt maar tot een snelheid waar de meeste toch niet in fietsen, dus je hebt vooral profijt bij het optrekken, maar dat doe je op een racefiets ook veel minder dan op de MTB.
@Tinusvolkel Vooral in Nederland een ding omdat je bij ondersteuning boven de 25km/u een bromfiets bent met bijbehordende eisen. In veel andere landen doen ze daar niet zo moeilijk over plus dat je daar van die rare dingen hebt waarbij je omhoog moet fietsen.
Paar jaar geleden met de lokale club naar een MTB tocht een dorp verderop gefietst. Toen moesten we onze snelheid aanpassen aan die ene man die op een eMTB fietste waarvan de ondersteuning ophield bij 25
Paar jaar geleden met de lokale club naar een MTB tocht een dorp verderop gefietst. Toen moesten we onze snelheid aanpassen aan die ene man die op een eMTB fietste waarvan de ondersteuning ophield bij 25
Is vooral interessant als je (veel) moet klimmen. Op het vlakke is het niet interessant omdat de maximum begrensde snelheid te laag is op die dingen (25 km/h)Tinusvolkel schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:04:
[...]
Zouden elektrische racefietsen ooit aanslaan? de ondersteuning werkt maar tot een snelheid waar de meeste toch niet in fietsen, dus je hebt vooral profijt bij het optrekken, maar dat doe je op een racefiets ook veel minder dan op de MTB.
Lijkt me wel ideaal voor mijn woon-werk route.Tinusvolkel schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:04:
[...]
Hij wil.
Wat lijkt jou er ideaal aan?klaaas schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:29:
[...]
Lijkt me wel ideaal voor mijn woon-werk route.
Behalve dat de fiets ook nog eens een stuk zwaarder is, dus of het echt nut heeft?joker1977 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:28:
[...]
Is vooral interessant als je (veel) moet klimmen. Op het vlakke is het niet interessant omdat de maximum begrensde snelheid te laag is op die dingen (25 km/h)
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic