Thuis gekomen nog even gecontroleerd, zie ik een flink braampje aan een van de spaken. (en ja die roestplekjes, i know)
/f/image/R9a4nXCfTs8DUinKMxRPLi6Z.png?f=fotoalbum_large)
Meteen even de lokale fiets/handbike fikser een apje gestuurd met foto's. En ook al geeft hij "Ik denk niet dat ze het wiel verzwakken aangezien de achterwielen niet zo zwaar belast worden", ga ik het in ieder geval goed in de gaten houden en ga binnenkort even bij de leverancier van mijn handbike vragen of ze een reservewiel hebben. Ik moet niet hebben dat er een spaak 'knak' zegt zo vlak voor de Ventoux.
Verder was het een leuke rit met op het eind nog een leuk toetje. Voor de mensen uit Arnhem/Nijmegen. Ik reed naar huis over de schaapsdijk. Daar kun je aardig hard, een groepje wielrenners haalde mij in en aangezien ik toch klaar was met mijn training even gekeken of en hoe lang ik ze bij kon houden. Tot net voor de Sacharovbrug toen werd het weer duidelijk dat berg op wielrenners in het voordeel zijn
zo te zien is het op het dikke deel van de spaak, ik zou me er ook niet te druk om maken, maar als je reservewielen gaat reserveren, dan kan je net zo goed die spaak laten vervangen.. dat is een klusje van 20-30 euro waarschijnlijkWebgnome schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:11:
Nou, feest. Afgelopen zondag samen met een maat van mij een stukje gefietst op onbekende wegen. Hartstikke leuk rijd meneer op een bepaald moment iets te dicht op mijn achterwiel. Ik hoor een vreemd geluid. Verder gereden ( ~ 30 km) niks aan de hand.
Thuis gekomen nog even gecontroleerd, zie ik een flink braampje aan een van de spaken. (en ja die roestplekjes, i know)
[Afbeelding]
Meteen even de lokale fiets/handbike fikser een apje gestuurd met foto's. En ook al geeft hij "Ik denk niet dat ze het wiel verzwakken aangezien de achterwielen niet zo zwaar belast worden", ga ik het in ieder geval goed in de gaten houden en ga binnenkort even bij de leverancier van mijn handbike vragen of ze een reservewiel hebben. Ik moet niet hebben dat er een spaak 'knak' zegt zo vlak voor de Ventoux.
Verder was het een leuke rit met op het eind nog een leuk toetje. Voor de mensen uit Arnhem/Nijmegen. Ik reed naar huis over de schaapsdijk. Daar kun je aardig hard, een groepje wielrenners haalde mij in en aangezien ik toch klaar was met mijn training even gekeken of en hoe lang ik ze bij kon houden. Tot net voor de Sacharovbrug toen werd het weer duidelijk dat berg op wielrenners in het voordeel zijn
Aan het begin van de spaak zit schroefdraad. Daar is de verdunning veel groter. Vanuit sterkte- en vermoeiingstechnisch oogpunt denk ik daarom dat de spaak eerder zal breken bij het schroefdraad dan op dat plekje.Webgnome schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:11:
Nou, feest. Afgelopen zondag samen met een maat van mij een stukje gefietst op onbekende wegen. Hartstikke leuk rijd meneer op een bepaald moment iets te dicht op mijn achterwiel. Ik hoor een vreemd geluid. Verder gereden ( ~ 30 km) niks aan de hand.
[Afbeelding]
bedoel je daar waar hij de bandrim ( of hoe heet dat ding), en wat je dus niet ziet in de foto, in gaat of daar waar de as in gaat?mc_maarten schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:02:
[...]
Aan het begin van de spaak zit schroefdraad. Daar is de verdunning veel groter. Vanuit sterkte- en vermoeiingstechnisch oogpunt denk ik daarom dat de spaak eerder zal breken bij het schroefdraad dan op dat plekje.
ik ga in overleg met de leverancier kijken wat hij kan. Als het even kan ga ik voor de goedkoopste optie natuurlijk. Het moet vooral snel en betrouwbaarPrulleman schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:59:
[...]
zo te zien is het op het dikke deel van de spaak, ik zou me er ook niet te druk om maken, maar als je reservewielen gaat reserveren, dan kan je net zo goed die spaak laten vervangen.. dat is een klusje van 20-30 euro waarschijnlijk
[ Voor 38% gewijzigd door Webgnome op 18-08-2026 09:40 ]
Bandrim -> velg -> jante (Frans)Webgnome schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:25:
[...]
bedoel je daar waar hij de bandrim ( of hoe heet dat ding), en wat je dus niet ziet in de foto, in gaat of daar waar de as in gaat?
waar de as in gaat -> naaf -> moyeu (Frans)
spaak -> rayon (Frans)
Om kale plekjes bij te werken waar dan het het zwart eraf is gebruik ik vaak een permanent-marker en dat is er met wat alcohol ook weer gemakkelijk te verwijderen als je het gaat bijwerken met verf. Met Fertan kun je weer lichte roest stoppen als dat nodig is.
[ Voor 5% gewijzigd door esphome op 18-08-2026 11:16 ]
Blijkbaar niet zó bekendMcMiGHtY schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:55:
D'r schijnt een vrij bekende wielenbouwer op dit forum rond te hangen...
Gaat dat een beetje? Volgas over zo'n vee rooster met een handbike?Webgnome schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:11:
Ik reed naar huis over de schaapsdijk. Daar kun je aardig hard, een groepje wielrenners haalde mij in en aangezien ik toch klaar was met mijn training even gekeken of en hoe lang ik ze bij kon houden. Tot net voor de Sacharovbrug toen werd het weer duidelijk dat berg op wielrenners in het voordeel zijn
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Eh, ogen dicht en gaan?Phydomir schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:43:
[...]
Gaat dat een beetje? Volgas over zo'n vee rooster met een handbike?
[ Voor 18% gewijzigd door Webgnome op 18-08-2026 11:54 ]
Ja. Deze is echt een flinke jonge. Zijn wel helemaal in de mode lijkt het. Tussen Westervoort en Pannerden hebben ze er sinds kort ook twee neer gelegd en aan de andere kant van de rijn bij Doornenburg liggen ze nu ook.Webgnome schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:53:
[...]
Eh, ogen dicht en gaan?De truc is om je 'trappers' stil te houden. Echt fan ben ik niet van dat specifieke rooster. Dit veerooster is niet alleen een veerooster maar ook een verkeersdrempel wat mij betreft. Een gewoon wildrooster waarbij die gelijke hoogte van het wegdek licht is geen enkel probleem.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Spaken breken doorgaans niet bij de draad (draad zie je niet, zit in de nippel).Webgnome schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:25:
[...]
bedoel je daar waar hij de bandrim ( of hoe heet dat ding), en wat je dus niet ziet in de foto, in gaat of daar waar de as in gaat?
[...]
ik ga in overleg met de leverancier kijken wat hij kan. Als het even kan ga ik voor de goedkoopste optie natuurlijk. Het moet vooral snel en betrouwbaar
Jouw huidige schade lijkt mee te vallen, het kan wel op termijn een zwakke plek worden. Wil je gerust op pad kunnen: laat die spaak vervangen bij iemand die weet wat ie doet, dat zijn de kosten niet.
Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl
Ja. Scheelt dat je daar eerst omhoog moet. Maar ook die is best hoog. Zal ook wel met motor verkeer te maken hebben denk ik.Webgnome schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:13:
Die bij Doornenburg is die nadat je voorbij fort Pannerden komt toch? Of bedoel je die niet? Daar heb ik veel minder moeite mee omdat die komt nadat je eerst weer de dijk op moet dus is mijn snelheid een stuk lager.
Andere kant van de Rijn kom ik vrij weinig.
dat weet ik wel zeker. Over de die dijk word aardig hard gereden.Phydomir schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:08:
[...]
Ja. Scheelt dat je daar eerst omhoog moet. Maar ook die is best hoog. Zal ook wel met motor verkeer te maken hebben denk ik.
Het schroefdraad zit niet volledig in de nippel. Als dat wel het geval is, zijn je spaken te kort. Een ander punt waar de spaak kan scheuren, is bij de spaakbocht. Op beide plaatsen is sprake van een spanningsconcentratie.ElGreco schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:53:
[...]
Spaken breken doorgaans niet bij de draad (draad zie je niet, zit in de nippel).
Jouw huidige schade lijkt mee te vallen, het kan wel op termijn een zwakke plek worden. Wil je gerust op pad kunnen: laat die spaak vervangen bij iemand die weet wat ie doet, dat zijn de kosten niet.
Ik probeer jouw zin te vertalen, maar ik kom er niet uit.mc_maarten schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:22:
[...]
Het schroefdraad zit niet volledig in de nippel. Als dat wel het geval is, zijn je spaken te kort. Een ander punt waar de spaak kan scheuren, is bij de spaakbocht. Op beide plaatsen is sprake van een spanningsconcentratie.
Als je nog schroefdraad van de spaak kunt zien uitsteken onder de nippel: dan is de spaak juist (veel) te kort. Dat is niet de bedoeling. De gehele scroefdraad dient contact te maken met de schroefdraad van de nippel en het liefst wil je dat het uiteinde van de spaak helemaal flush staat met de bovenkant van de nippel (aan de binnenkant van de velg).
Ik gok/hoop dat we hetzelfde bedoelen maar dan niet handig verwoorden.
Tweede punt is correct.
Maar ik heb ook meer dan genoeg breuken/scheuren gezien halverwege de spaak. Meestal door impact die de rijder nooit opgemerkt heeft.
Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl
Consistency is key!verstappen33 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:31:
@GWBoes & @Webgnome, hier ben ik zeker van bewust, maar bedankt voor de waarschuwing.
Als ik kijk naar afgelopen week, 3x gefietst tussen de 1,5 en 2 uurtjes. Spieren en pezen hebben inderdaad nog wel even tijd nodig, de vermoeidheid die ik begon te voelen zat hem ook vooral in de benen.. Het hart wilde wel en kon gedurende deze tijd ook wel de snelheid/vermogen vast houden zonder dat ik een hogere hartslag kreeg (drifting).
En komende tijd wil ik het ook zo houden, focus is nu vooral op regelmaat en niet op de hoeveelheid uren, dat komt wel volgend jaar in februari/maart. En als ik een keer wat langer fiets (heb nog een SR op de planning), dan pak ik wat meer rust ervoor/erna.
Je lichaam geeft aan wanneer het vermoeid is. Gewoon op de signalen letten. Gisteren heb ik anderhalf uur gefietst. Had 202W gemiddeld aan een hartslag van 100. Teken van vermoeidheid en dan wil ik ook niet pushen (hoewel de benen erg goed voelden
Goede nachtrust gehad. Deze ochtend naar het werk gefietst en hartslag was al hoger. Een teken om tijdens het groepritje deze avond even de testen. 20 min 350W was het resultaat. Max hartslag van 185 bpm en niet gesprint oid dus zou nog wat hoger kunnen gaan.
Garmin gaf 96h recovery time aan. Rest van de week rustig aan dus
Ik droom van dat soort getallen..CedricD schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:41:
[...]
Consistency is key!
Je lichaam geeft aan wanneer het vermoeid is. Gewoon op de signalen letten. Gisteren heb ik anderhalf uur gefietst. Had 202W gemiddeld aan een hartslag van 100. Teken van vermoeidheid en dan wil ik ook niet pushen (hoewel de benen erg goed voelden).
Goede nachtrust gehad. Deze ochtend naar het werk gefietst en hartslag was al hoger. Een teken om tijdens het groepritje deze avond even de testen. 20 min 350W was het resultaat. Max hartslag van 185 bpm en niet gesprint oid dus zou nog wat hoger kunnen gaan.
Garmin gaf 96h recovery time aan. Rest van de week rustig aan dus
Op mijn top vorig jaar kon ik 200W voor ongeveer 2-3 uur volhouden in Z2 (hs 130 - max 183)), daarna merkte ik dat ik vermoeid begon te raken en ging mijn hartslag langzaam omhoog als ik het vermogen wilde vasthouden en was het na 4-5uur wel klaar..
Vorig jaar zat mijn FTP rond de 260-270, maar ik ben meer een diesel dan een sprinter..
Grote motor (duurvermogen) met een kleine turbo zeg ik altijd.
Precies wat je ook voor The Ride nodig hebt.. Vorig jaar elke rit gemiddeld vermogen rond de 160-170w per rit, bergop iets hoger, bergaf lekker cruisen, en op het vlakke rustig aan doen of in groepjes fietsen om energie te sparen.
Ik weet wat er nodig is om het voor een 3e keer te doen, komende tijd lekker 2-3x per week wa uurtjes maken en de basis weer in orde krijgen.
Gisteren mijn Zwift Bike binnen gekregen, scheelt me weer veel gedoe om mijn eigen fiets steeds op de tacx te zetten. Mooi plekje in de garage ingericht, daar vermaak ik me de komende maanden wel..
Ik heb nog een stille hoop om ooit de 4W/Kg te halen (75kg streefgewicht), maar gezien mijn leeftijd (bijna 46), vergt het veel discipline en training, en eerlijk gezegd ik ga er niet speciaal voor trainen om het te halen, als ik door een voorbereiding in de buurt kom wil ik misschien nog wel een poging doen, maar het is geen doel op zichzelf.
[ Voor 9% gewijzigd door verstappen33 op 19-08-2026 08:57 ]
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
YouTube: Drip on chain wax, Make it yourself - Amazingly simple & cheap
Iemand zoiets al wel eens geprobeerd?
:strip_exif()/f/image/OwFmR6aSwCW6QfAZIk76sDpG.jpg?f=fotoalbum_large)
Plezier hebben is het belangrijkste. FTP is voor mij verder ook niet zo belangrijk. Toevallig weet ik het nu omdat Garmin zo lief was om te vertellen dat er een increase was.verstappen33 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:51:
[...]
Ik droom van dat soort getallen..![]()
Op mijn top vorig jaar kon ik 200W voor ongeveer 2-3 uur volhouden in Z2 (hs 130 - max 183)), daarna merkte ik dat ik vermoeid begon te raken en ging mijn hartslag langzaam omhoog als ik het vermogen wilde vasthouden en was het na 4-5uur wel klaar..
Vorig jaar zat mijn FTP rond de 260-270, maar ik ben meer een diesel dan een sprinter..
Grote motor (duurvermogen) met een kleine turbo zeg ik altijd.
Precies wat je ook voor The Ride nodig hebt.. Vorig jaar elke rit gemiddeld vermogen rond de 160-170w per rit, bergop iets hoger, bergaf lekker cruisen, en op het vlakke rustig aan doen of in groepjes fietsen om energie te sparen.
Ik weet wat er nodig is om het voor een 3e keer te doen, komende tijd lekker 2-3x per week wa uurtjes maken en de basis weer in orde krijgen.
Gisteren mijn Zwift Bike binnen gekregen, scheelt me weer veel gedoe om mijn eigen fiets steeds op de tacx te zetten. Mooi plekje in de garage ingericht, daar vermaak ik me de komende maanden wel..
Ik heb nog een stille hoop om ooit de 4W/Kg te halen (75kg streefgewicht), maar gezien mijn leeftijd (bijna 46), vergt het veel discipline en training, en eerlijk gezegd ik ga er niet speciaal voor trainen om het te halen, als ik door een voorbereiding in de buurt kom wil ik misschien nog wel een poging doen, maar het is geen doel op zichzelf.
Ik zie onderstaande tekst veel terugkomen op de socials de laatste tijd
Nee, heb nog niet het juiste oplosmiddel gevonden.McMiGHtY schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:48:
Even terugkomend op de wax discussie:
YouTube: Drip on chain wax, Make it yourself - Amazingly simple & cheap
Iemand zoiets al wel eens geprobeerd?
Tips?
Vochtige schoenen in de rack vol elektronica. What could go wrong ;)CedricD schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:57:
Deze morgen wat regen gehad en geen overschoenen aan. Hoe droogt een IT'er zijn schoenen? Juist ja, we zetten ze in het serverrack.
[Afbeelding]
Vanwege het weer net even een Zwift raceje gedaan. Max hartslag 191. Die zie ik niet heel vaak. Denk wel dat als ik buiten in de regen was gaan fietsen, ik droger was gebleven dan nu
Als je dat bij ons had gedaan had je je schoenen meteen weer aan kunnen trekken en naar huis kunnen fietsen.CedricD schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:57:
Deze morgen wat regen gehad en geen overschoenen aan. Hoe droogt een IT'er zijn schoenen? Juist ja, we zetten ze in het serverrack.
~[Afbeelding]
[...]
Plezier hebben is het belangrijkste. FTP is voor mij verder ook niet zo belangrijk. Toevallig weet ik het nu omdat Garmin zo lief was om te vertellen dat er een increase was.
Ik zie onderstaande tekst veel terugkomen op de socials de laatste tijd. Ik sluit mij er wel bij aan.
[Afbeelding]
[ Voor 11% gewijzigd door Torgo op 19-08-2026 12:58 ]
Natte schoenen zou ik er ook niet in zetten, waren hooguit wat 'klef'Phydomir schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:49:
[...]
Vochtige schoenen in de rack vol elektronica. What could go wrong ;)
Voordeel van de enige te zijn met sleutels voor de serverkastenTorgo schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:58:
[...]
Als je dat bij ons had gedaan had je je schoenen meteen weer aan kunnen trekken en naar huis kunnen fietsen.
Mijn fiets staat soms ook in de serverroom
De douches/kleedkamers liggen er vlak naast, is eigenlijk wel handig
Maar dan had je je fiets moeten poetsen.Phydomir schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:49:
[...]
Vanwege het weer net even een Zwift raceje gedaan. Max hartslag 191. Die zie ik niet heel vaak. Denk wel dat als ik buiten in de regen was gaan fietsen, ik droger was gebleven dan nu
Dat is ook precies de reden dat ik dan toch liever binnen fiets ja.HeleBoel schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:53:
[...]
Maar dan had je je fiets moeten poetsen.
Mwoa, is amper 5 minuutjes werk. Even met de tuinslang er op, afdrogen en ketting een beetje wax geven.Phydomir schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:23:
[...]
Dat is ook precies de reden dat ik dan toch liever binnen fiets ja.
Altijd weer fijn als het opklaart en je weer verder kunt ook al is de weg nog nat. De spatborden had ik al thuis gemonteerd en zo blijft de fiets ook bijna schoon. De nieuwe locatie van wisserblad om zand en troep al vroeg te verwijderen van de achterband werkt nu goed.
Bij Staphorst stak ik over, de bebouwing is daar ongeveer 40 meter van de ene kant van Staphorst naar de andere kant. De regen was precies voor Staphorst gestopt. Dat betekende dat ik het wisserblad weer in de neutrale positie moest schuiven, op een droge weg werkt de band dan als schuurpapier. Op een nat wegdek heb ik twee straaltjes water die achter het achterwiel vallen en niet meer zoals eerder op de ketting andere delen van de fiets.
Het zand wervelt nog wel maar bereikt niet de rem en zitbuis meer.
Dat wil ik zien dat je dat red in 5 minutenCedricD schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:38:
[...]
Mwoa, is amper 5 minuutjes werk. Even met de tuinslang er op, afdrogen en ketting een beetje wax geven.
@CedricD Laat ik voorop stellen dat mijn FTP (schatting) niet eens in de buurt van 300watt en dat àls ik social media zou hebben mensen die zulke plaatjes posten er direct af zou gooien…..want die heeft legt de lat wel heel erg laag. Ja plezier hebben met fietsen is het belangrijkste maar what’s next, dat je al goed bezig bent als je naar je fiets gekeken hebt?
[ Voor 41% gewijzigd door sapphire op 19-08-2026 22:17 ]
5 min gaat toch eigenlijk makkelijk voor de racer? zeker als je thuiskomt met een nog natte fiets en direct begint (ergste is hele rit natte weg of regen en dan de laatste 5 min droge weg zodat alles aankoekt) maar dan nog is met een emmertje warm water en een doekje de fiets in een paar minuten weer netjes incl. droogwrijven van de matte lak.sapphire schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:13:
[...]
Dat wil ik zien dat je dat red in 5 minuten
@CedricD Laat ik voorop stellen dat mijn FTP (schatting) niet eens in de buurt van 300watt en dat àls ik social media zou hebben mensen die zulke plaatjes posten er direct af zou gooien…..want die heeft legt de lat wel heel erg laag. Ja plezier hebben met fietsen is het belangrijkste maar what’s next, dat je al goed bezig bent als je naar je fiets gekeken hebt?
Drip wax doe ik dan na douchen als de ketting helemaal droog is. Maar dat is ook maar een minuutje werk, afgerond naar boven.
PS, backdoor brag voor veel hoger dan 300W @sapphire
(ps2 trainingsuren tellen door zolang je fietskleding aan hebt)
Even voor je op de camera gekeken van gisterenavond.sapphire schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:13:
[...]
Dat wil ik zien dat je dat red in 5 minuten
19:45: Thuiskomst en lampje afleggen:
/f/image/5zReGUz6iuB1tC5MAktw2rwP.png?f=fotoalbum_large)
19:46: Afspuiten met de tuinslang
/f/image/ZSzavVE32D21lVZv5WgktpIq.png?f=fotoalbum_large)
19:50: De laatste zaken afdrogen
/f/image/Pv7D7yldfBV7TiRiYx26WiBe.png?f=fotoalbum_large)
Daarna de fiets binnen gezet en ketting wat wax gegeven. 5 minuutjes werk dus in totaal zoals gezegd
En ja die quotes/text... zijn van die instagram dingetjes. Niet zo relevant voor fanatieke fietsers maar meer voor starters die van 'zetelhangen' naar fietsen gaan. We kunnen hier allemaal wel zeggen dat ons FTP xxx W is, maar denk dat de meeste van ons sporten voor het plezier en niet om de hoogste waardes te halen én dat is juist de insteek van dergelijke posts.
Het is inderdaad maar een paar minuutjes werk als je alles bij de hand hebt.CedricD schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:31:
[...]
Even voor je op de camera gekeken van gisterenavond.
19:45: Thuiskomst en lampje afleggen:
[Afbeelding]
19:46: Afspuiten met de tuinslang
[Afbeelding]
19:50: De laatste zaken afdrogen
[Afbeelding]
Daarna de fiets binnen gezet en ketting wat wax gegeven. 5 minuutjes werk dus in totaal zoals gezegd
En ja die quotes/text... zijn van die instagram dingetjes. Niet zo relevant voor fanatieke fietsers maar meer voor starters die van 'zetelhangen' naar fietsen gaan. We kunnen hier allemaal wel zeggen dat ons FTP xxx W is, maar denk dat de meeste van ons sporten voor het plezier en niet om de hoogste waardes te halen én dat is juist de insteek van dergelijke posts.
Ik heb de tuinslang ook altijd aangesloten in de tuin hangen (Gardena roll ding). Aan de binnenkant van de schuur heb ik altijd een emmertje met wat schoonmaakspul staan voor de fiets..
Even afspuiten, emmertje beetje water met sop erin, doekje met sop over de fiets om wat hardnekkig vuil los te maken (denk aan gemorste sportvoeding), en dan met een droge doek er over en klaar..
En als de fiets weer droog is even wat olie/wax over de ketting en hij is weer klaar voor de volgende rit..
Dit is natuurlijk geen grondige poetsbeurt, waarbij je ook de ketting en tandwielen helemaal schoon maakt, maar wel dat die voor 90-95% weer netjes is.. En als ik veel fiets dan krijgt de fiets om de 3-4 weken een grote poetsbeurt waarbij alle kleine hoekjes ook meegenomen worden..
En fietsen draait niet alleen om W/Kg natuurlijk, lol hebben in het fietsen is voor mij het belangrijkste, maar ik vind het zelf ook gaaf om naar een doel toe te werken, een lange of moeilijke tocht, of goed mee kunnen komen met de sterkste jongens op de fietsclub geeft mij soms wel extra motivatie om er wel serieus mee bezig te blijven.
Bij ons op de club fietste ik vorig jaar en het jaar evoor mee met de snelste groep, en ondanks dat ik denk ik de laagste W/Kg en FTP in het algemeen had, kwam ik wel goed mee, mijn uithoudingsvermogen was top, mijn kopbeurtjes duurden niet te lang waardoor je hooguit 30-60 seconden de kar moet trekken op 350-400W. En daarna weer achterin kon aansluiten en enkele minuten gebruik kon maken van de draft van de groep en een beetje kon bijkomen.
Er zijn ook jongens bij die net zoals jou dik 300W kunnen volhouden voor 10-15 minuten, die pakken dan mooi wat langere kopbeurten, en kan ik mijn krachten sparen..
En daarnaast zijn er binnen de hobby nog heel veel andere zaken waar ik veel tijd in kan steken en energie uit kan halen.
Nadenken over trainingen, materiaal/gadgets bekijken en uitzoeken, bezig zijn met je algemene gezondheid. En de hele voorbereiding meemaken van een event waar je aan mee wil doen.
Zo ben ik gisteravond de hele avond bezig geweest met enkele "trainingskampjes" die ik wil doen voor The Ride volgend jaar..
Het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld een weekje te fietsen op Tenerife ergens in februari, of in april richting Girona, of de Vogezen.. Routes zoeken, strategische hotels/B&B's zoeken, vrije dagen plannen..
Genoeg dingen die bij de fietshobby horen en waar je lekker je tijd (en geld
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Gekozen voor een Rondje Beemster XL, dit is hier een leuk rondje zonder teveel verkeer van +-50km als je het stukje van en naar de ringdijk meerekent.
Je kan dus prima bijpraten en er een leuke SR van maken.
Net aan het einde van de ronde begon het te regenen en met haar op kop rustig aan naar huis aan het trappen.
Door het centrum naar huis, geen rare fratsen en qua snelheid rond de 22kmh ivm ander verkeer.
Bij een links/rechts bochtje richting het fietspad schiet haar voorwiel weg gaat ze rottig onderuit.
Zelf vol in de ankers en al slippend haar net aan ontweken.
Korte check, lichamelijk alles oke, maar ze was wat verwart over wat er gebeurt was.
Wat dingen aan de fiets beschadigt en een plekje op de helm, niets ernstig.
Tot we verder wilden gaan en ze opeens geen idee meer had waar ze was en wat er gebeurt was.
Aangezien we bijna thuis waren toch daar naartoe gegaan.
Thuis gekomen bleek dat ze echt helemaal de kluts kwijt was en ze bleef maar vragen wat er gebeurt was. Direct contact gezocht met de huisarts en haar daar naar toe gebracht.
Conclusie is dat het een lichte hersenschudding is, in theorie geen blijvende klachten.
De arts was enorm blij me de helm en gaf aan dat dit echt een grote klap is geweest.
Terug thuis met een kop koffie weer kunnen lachen over het hele verhaal en een check gedaan van de schade. Lichte plekjes op een crank en het stuurlint stuk.
Dan de helm... aan de buitenkant toch wel wat deukjes die eerst niet waren opgevallen, maar niet echt spectaculair.
Echter aan de binnenkant was het schuim op meerdere plekken gebroken en gescheurd.
De impact van zo'n lichte val was dus blijkbaar toch enorm, precies wat de arts al aangaf.
Inmiddels een paar uur verder en de meeste klachten zijn weg getrokken, maar ze mist nog steeds een goeie 30/40min rondom het ongeval.
Ik wil absoluut geen helm discussie uitlokken, maar wat een geluk heeft ze gehad dat ze er nu een ophad.
Komende twee dagen nog even geen auto rijden of andere intensieve dingen, maar Zaterdag gaan we direct een nieuwe MIPS helm en stuurlint kopen
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Je valt niet zomaar IMO. Bijvoorbeeld remmen op zebrapaden/lijnen in de regen. Glimmende steentjes. Sturen en hard je voorrem gebruiken.
Kan een gewoonte zijn waar ze in het droge 99,9% mee wegkomt, maar aangezien jij het hele voorval bewust meegemaakt hebt en onthouden hebt, ook wel interessant om te zien of er iets is dat ze volgende keer anders kan doen.
(uiteraard zonder een irritante mansplainer te worden)
Ben razend enthousiast maar ik moet nog even geduld hebben qua levering.
Bianchi Infinito 2027. Iemand al ervaringen hiermee hier?
Na de droge periode is het overal gladder door opgehoopte vetten en rubber op het wegdek.Requiem19 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:04:
Naast de goede werking van de valpartij ook wel interessant voor haar om te weten wat er nu precies gebeurd is.
Je valt niet zomaar IMO. Bijvoorbeeld remmen op zebrapaden/lijnen in de regen. Glimmende steentjes. Sturen en hard je voorrem gebruiken.
Kan een gewoonte zijn waar ze in het droge 99,9% mee wegkomt, maar aangezien jij het hele voorval bewust meegemaakt hebt en onthouden hebt, ook wel interessant om te zien of er iets is dat ze volgende keer anders kan doen.
(uiteraard zonder een irritante mansplainer te worden)
Ze is alsof het droog was de bocht ingegaan.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Ik schat in verstandig financieel, het is zo makkelijk om altijd meer te willen. Dat gezegd hebbende zou ik vandaag de dag geen mechanische groenste meer willen en ook geen fiets meer kopen met mechanische groepset. Ik vind het te fijn, te veel invloed hebben op bediening en rijplezier, te handig in onderhoud om iets anders te kiezen.schilderstape schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:37:
Mooie fiets! Maar waarom verstandig mechanisch gekozen? Slechte ervaringen met elektrisch schakelen?
Mijn vrouw heeft er eentje (met 105 di2). Ze is er erg blij mee. Prachtige fiets met veel slimmigheidjes en fijne features.AMARONE schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:35:
Bianchi Infinito 2027. Iemand al ervaringen hiermee hier?
[Afbeelding]
Ik weet niet waar je gekocht hebt, maar er zit echt behoorlijk wat onderhandelingsruimte in de adviesprijs. Wellicht is elektrisch schakelen dichter bij dan je denkt.
0 ervaring mee hoor. Het schakelt super tijdens het testen maar het is toch weer 1000 euro extra en dat bij een eerste fiets.schilderstape schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:37:
Mooie fiets! Maar waarom verstandig mechanisch gekozen? Slechte ervaringen met elektrisch schakelen?
Klinkt goed, zelf via 12go bikes. Ik ben er blind voor gegaan dus kan je misschien wat extra info geven per bericht?Casual Ruud schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:38:
[...]
Mijn vrouw heeft er eentje (met 105 di2). Ze is er erg blij mee. Prachtige fiets met veel slimmigheidjes en fijne features.
Ik weet niet waar je gekocht hebt, maar er zit echt behoorlijk wat onderhandelingsruimte in de adviesprijs. Wellicht is elektrisch schakelen dichter bij dan je denkt.
Ik heb je een DM gestuurd.AMARONE schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 19:15:
[...]
Klinkt goed, zelf via 12go bikes. Ik ben er blind voor gegaan dus kan je misschien wat extra info geven per bericht?
22 km/h zeg je? Ik moet m'n vader dit laten lezen.raymondw schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:55:
Vandaag een bijzonder rondje fietsen met een vriendin uit de straat, we fietsen vaker met z'n tweeën en zijn beide geen waaghalzen.
Gekozen voor een Rondje Beemster XL, dit is hier een leuk rondje zonder teveel verkeer van +-50km als je het stukje van en naar de ringdijk meerekent.
Je kan dus prima bijpraten en er een leuke SR van maken.
Net aan het einde van de ronde begon het te regenen en met haar op kop rustig aan naar huis aan het trappen.
Door het centrum naar huis, geen rare fratsen en qua snelheid rond de 22kmh ivm ander verkeer.
Bij een links/rechts bochtje richting het fietspad schiet haar voorwiel weg gaat ze rottig onderuit.
Zelf vol in de ankers en al slippend haar net aan ontweken.
Korte check, lichamelijk alles oke, maar ze was wat verwart over wat er gebeurt was.
Wat dingen aan de fiets beschadigt en een plekje op de helm, niets ernstig.
Tot we verder wilden gaan en ze opeens geen idee meer had waar ze was en wat er gebeurt was.
Aangezien we bijna thuis waren toch daar naartoe gegaan.
Thuis gekomen bleek dat ze echt helemaal de kluts kwijt was en ze bleef maar vragen wat er gebeurt was. Direct contact gezocht met de huisarts en haar daar naar toe gebracht.
Conclusie is dat het een lichte hersenschudding is, in theorie geen blijvende klachten.
De arts was enorm blij me de helm en gaf aan dat dit echt een grote klap is geweest.
Terug thuis met een kop koffie weer kunnen lachen over het hele verhaal en een check gedaan van de schade. Lichte plekjes op een crank en het stuurlint stuk.
Dan de helm... aan de buitenkant toch wel wat deukjes die eerst niet waren opgevallen, maar niet echt spectaculair.
Echter aan de binnenkant was het schuim op meerdere plekken gebroken en gescheurd.
De impact van zo'n lichte val was dus blijkbaar toch enorm, precies wat de arts al aangaf.
Inmiddels een paar uur verder en de meeste klachten zijn weg getrokken, maar ze mist nog steeds een goeie 30/40min rondom het ongeval.
Ik wil absoluut geen helm discussie uitlokken, maar wat een geluk heeft ze gehad dat ze er nu een ophad.
Komende twee dagen nog even geen auto rijden of andere intensieve dingen, maar Zaterdag gaan we direct een nieuwe MIPS helm en stuurlint kopen
Met de racefiets heeft hij altijd zijn helm op. Als hij met zijn gewone (elektrische) fiets rijdt samen met moeder weigert hij die op te zetten want 'we rijden toch traag'. Ik krijg het niet aan zijn verstand. Moeder draagt gelukkig wel steeds een helm.
Ik heb het voor je opgezocht, we reden dat stukje 19,5km/hCedricD schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:37:
[...]
22 km/h zeg je? Ik moet m'n vader dit laten lezen.
Met de racefiets heeft hij altijd zijn helm op. Als hij met zijn gewone (elektrische) fiets rijdt samen met moeder weigert hij die op te zetten want 'we rijden toch traag'. Ik krijg het niet aan zijn verstand. Moeder draagt gelukkig wel steeds een helm.
Ja kan ik goed geloven... Ik ben 2x knullig gevallen aan een lage snelheid en 2x sleutelbeen gebrokenraymondw schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:48:
[...]
Ik heb het voor je opgezocht, we reden dat stukje 19,5km/h
Heb jij op je stadsfiets een helm op?CedricD schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:37:
[...]
22 km/h zeg je? Ik moet m'n vader dit laten lezen.
Ik zou denk ik ook zo’n eigenwijze oude knar zijn. Je hebt toch een eergevoel. Een kneuzenpet is gewoon níet cool.
als je maar oud genoeg bent dan is struikelen over een scheef liggende tegel al met mogelijk grote gevolgen..
[ Voor 9% gewijzigd door bwernsen op 20-08-2026 21:06 ]
Ik heb redelijk wat verschillende fietsen, maar geen gewone stadsfietsbwernsen schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:05:
[...]
Heb jij op je stadsfiets een helm op?
Ik zou denk ik ook zo’n eigenwijze oude knar zijn. Je hebt toch een eergevoel. Een kneuzenpet is gewoon níet cool.
als je maar oud genoeg bent dan is struikelen over een scheef liggende tegel al met mogelijk grote gevolgen..
Hoewel ik eenzelfde eigenwijze oude knar ben, kan ik hier ook weer geen plusje voor gevenbwernsen schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:05:
[...]
Heb jij op je stadsfiets een helm op?
Eigenlijk zouden we dat allemaal moeten doen... maar ja. Ik doe het ook niet.
Ik ben overigens de afgelopen jaren 2x behoorlijk blij geweest met een helm dus "nobrainer" (punt intended).
😀😀😀
Mja ik heb er eens serieus naar zitten kijken en veel over gelezen waarom in Nederland geen helmplicht is en in veel andere landen wel.BreadFan schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:49:
[...]
Hoewel ik eenzelfde eigenwijze oude knar ben, kan ik hier ook weer geen plusje voor geven![]()
Eigenlijk zouden we dat allemaal moeten doen... maar ja. Ik doe het ook niet.
Kort gezegd, onze fiets infra is veel beter waardoor een verplichting minder effect heeft als in andere landen.
Uit onderzoekt blijkt dat mensen meer risico nemen met een helm (ik heb toch een helm op) én andere verkeersdeelnemers meer risico nemen (ow die heeft toch een helm op).
Globaal maatschappelijk schijnt de winst ook zeer beperkt te zijn, ja minder mensen met langdurige gevolgen van de val maar verwacht word dat minder mensen fietsen dus minder beweging dus meer gevolgen daarvan.
Persoonlijk heb ik er lang over nagedacht en racer is altijd helm maar de stadsfiets niet.
Zit niet vast geklikt dus valt anders, zwaartepunt ligt lager, houding en rijden is anders en eigenwijze geheid was ook
Overigens vanavond een kort en rustig ritje met een vriend, bijkletsen ritje
En ondanks dat ik een enorme diepgewortelde hekel aan regen heb en we midden in een hoosbui terecht kwamen heb ik me rot gelachen
Ik was voorbereid met m’n geliefde Gabba aan, hij moest midden in de hoosbui met 5bft een dun regenjackie aan trekken. Leek wel een slechte comedy, hilarisch
Dat we daarna doorweekt waren, ach….
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic