Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 720 721 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-05 22:15
Nixo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:40:
Ik ben bezig met het uitzoeken van een nieuwe fiets. Na 10 jaar en wat upgrades aan de fiets nu toch een nieuwe :D

Heb een lijstje met eisen.
-budget 4,5 tot 5k
- Na best wat twijfels toch voor een Endurance frame gekozen. Het echte racen klinkt leuk, maar in de praktijk heb ik daar minder behoefte aan. Ik wil wel comfortabel een lange rit kunnen maken.
- Carbon frame
- Ultegra bij voorkeur of 105
- stevige wielen (bij voorkeur semi hoog)
- Ruimte voor brede banden. tot 40mm (kan ik ook eens een gravelpad pakken)

Na een zoektocht kwam ik uit bij
Giant Defy
Scott Addict 20
Sensa als merk vind ik leuk, maar niet echt een passende fiets.

Binnenkort proefrit op de Scott Addict. Ben ik erg benieuwd naar.

Zijn er nog andere fietsen die goed het overwegen waard zijn?
Geen ervaring mee verder, maar misschien kan je onderstaande eens bekijken
Merida Scultura Endurance
Isaac Vitron
Cube Attain
edit:
weet niet hoe het zit met max bandenmaat

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:56

fdees

Trust me I'm an Engineer

Ik ben bezig met het uitzoeken van een nieuwe fiets. Na 10 jaar en wat upgrades aan de fiets nu toch een nieuwe :D

Heb een lijstje met eisen.
-budget 4,5 tot 5k
- Na best wat twijfels toch voor een Endurance frame gekozen. Het echte racen klinkt leuk, maar in de praktijk heb ik daar minder behoefte aan. Ik wil wel comfortabel een lange rit kunnen maken.
- Carbon frame
- Ultegra bij voorkeur of 105
- stevige wielen (bij voorkeur semi hoog)
- Ruimte voor brede banden. tot 40mm (kan ik ook eens een gravelpad pakken)

Na een zoektocht kwam ik uit bij
Giant Defy
Scott Addict 20
Sensa als merk vind ik leuk, maar niet echt een passende fiets.

Binnenkort proefrit op de Scott Addict. Ben ik erg benieuwd naar.

Zijn er nog andere fietsen die goed het overwegen waard zijn?
Is het beginnen met een bikefit niet iets?

maar een gravelbike zelf is dat een optie?

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:00

Binnenkort proefrit op de Scott Addict. Ben ik erg benieuwd naar
Mijn fiets is pas 5 jaar oud maar de kriebels beginnen al op te komen. Voor mij is de Addict de grootste kanshebber als ik nu een nieuwe zou aanschaffen. Ben benieuwd naar je ervaring in de proefrit.

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-05 14:08
fdees schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:47:
[...]

Is het beginnen met een bikefit niet iets?

maar een gravelbike zelf is dat een optie?
Een gravelbike is geen optie momenteel. Ben echt op zoek naar een racefiets, maar als ik in een rit een keer een paadje tegenkom moet dat niet erg zijn. Bikefit valt goed te overwegen. Zal eens kijken naar de opties in de buurt.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:37
Nixo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:57:
[...]

Een gravelbike is geen optie momenteel. Ben echt op zoek naar een racefiets, maar als ik in een rit een keer een paadje tegenkom moet dat niet erg zijn. Bikefit valt goed te overwegen. Zal eens kijken naar de opties in de buurt.
Bij een defy kan je tot 40mm breed gaan, dat is breed genoeg voor de gemiddelde gravelwegen in de Lage Landen. Je kan gerust nog tot 45mm gaan zolang je niet door de modder gaat klieven. Ben er trouwens heel tevreden van alleen durft het stuur soms ineens - zonder oorzaak - zonder rijdersfout - om te klappen. :+

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-05 14:08
Cloclo100 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:10:
[...]

Bij een defy kan je tot 40mm breed gaan, dat is breed genoeg voor de gemiddelde gravelwegen in de Lage Landen. Je kan gerust nog tot 45mm gaan zolang je niet door de modder gaat klieven. Ben er trouwens heel tevreden van alleen durft het stuur soms ineens - zonder oorzaak - zonder rijdersfout - om te klappen. :+
Als het niet aan de rijder ligt moet ik deze maar overslaan... :+
Maar tot 45mm is echt top

• Cloclo100
Nixo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:09:
[...]

Als het niet aan de rijder ligt moet ik deze maar overslaan... :+
Maar tot 45mm is echt top
/S off 😅

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:35
ik zeg niet dat je het niet moet doen hoor, maar als je het hebt over een keer een paadje meepakken als je er toevallig langs komt... hoe groot is dan de kans dat je er 40mm banden onder hebt liggen...
(of anders, hoe groot is de kans überhaupt dat je 40 mm banden koopt en monteert..?)

Als je dat wel van plan bent, neem dan ook een 2e wielset, anders komt het er nog steeds niet van. Of ga voor een tussenoplossing, bv 32-34mm banden waarmee je nog goed over de weg kan, maar inderdaad ook dat paadje mee kan pakken. wellicht is dat de keuze een stuk ruimer (en praktischer/realistischer)

Strava

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Prulleman schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:00:
ik zeg niet dat je het niet moet doen hoor, maar als je het hebt over een keer een paadje meepakken als je er toevallig langs komt... hoe groot is dan de kans dat je er 40mm banden onder hebt liggen...
(of anders, hoe groot is de kans überhaupt dat je 40 mm banden koopt en monteert..?)

Als je dat wel van plan bent, neem dan ook een 2e wielset, anders komt het er nog steeds niet van. Of ga voor een tussenoplossing, bv 32-34mm banden waarmee je nog goed over de weg kan, maar inderdaad ook dat paadje mee kan pakken. wellicht is dat de keuze een stuk ruimer (en praktischer/realistischer)
Volgens zijn er een paar opties:

- Altijd 40mm Hutchinson Caracal Race achtige banden. Die zijn praktisch even snel als veel 32mm banden en kunnen prima een paadje meepakken. Als het echt gravel wordt voelt de voorband alleen beetje sketchy bij het insturen

- Nieuw type 35mm banden standaard monteren: P Zero RS 35mm, GP5K S TR 35mm, Michelin Pro 5 TLR. Die rollen weer net wat sneller als de 40mm Caracal Race en kunnen ook prima een paadje mee pakken.

OF, gewoon een fijne 30-32mm band, die ook wel een schelpenpaadje aan kan, maar als het iets slechter ligt niet ideaal is. En dan wellicht ooit een setje gravel wielen erbij met gewoon goede 40/45mm gravel banden erop.

Ik heb zelf vaak genoeg de 'one bike to rule them all' geprobeerd, maar uiteindelijk kom ik toch altijd weer terug op specifieke fietsen, met specifieke banden voor specifieke ondergronden / use cases... :).

• Requiem19
  • Nu online
Requiem19 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:43:
Nieuwe Pirelli’s komen vdg uit. P Zero, maar dan aero focus. Die paar watts die je bespaart met veel zijwind zijn voor ons niet zo interessant. Wat WEL interessant is, is de mogelijke toename van stabiliteit met wind. Dit soort banden, zoals de Conti Aero 111, zorgt ervoor dat de luchtstroom netter van de band naar de velg verloopt.

Als die luchtstroom opeens los laat, dan valt de druk weg en voelt het alsof je voorwiel ineens naar links/rechts valt.

Met deze banden heb je daar minder last van (iig de Conti laat dat zien in zowel windtunnel als praktijk). Echt mooi hoe deze aansluit op de velgrand. In dit geval slim van Pirelli om het ook op een hookless velg te presenteren.

[Afbeelding]
De nieuwe Pirelli aero band is vandaag getest door BRR. Komt extreem goed uit de rolweerstand test. Daarnaast zijn de anekdotische indrukken die ik doorkrijg dat ze ook een stuk stabieler sturen in wind (voorband).

Wel een heel interessante band als je wat performance witl en met hogere wielen wil rijden.

Road Bike Tire Test: Pirelli P Zero Race TLR SL-R 28

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:07
Prulleman schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:00:

Zelfs met 28 mm maar ook nog smaller kan je over onverharde fietspaden, zgn. gravelpaadjes rijden. _/-\o_

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• Requiem19
  • Nu online
orlok schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:17:
[...]

Zelfs met 28 mm maar ook nog smaller kan je over onverharde fietspaden, zgn. gravelpaadjes rijden. _/-\o_
En omgekeerd kun je ook prima met redelijk wat 35mm en zelfs sommige 40mm banden prima op asfalt rijden zonder substantieel snelheidsverlies / impact.

Sterker nog, ik denk dat het voor een grote meerderheid beter zou zijn om 35mm te rijden op de weg qua grip, comfort en veiligheid.

• Cloclo100
Requiem19 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:08:
[...]

Volgens zijn er een paar opties:

- Altijd 40mm Hutchinson Caracal Race achtige banden. Die zijn praktisch even snel als veel 32mm banden en kunnen prima een paadje meepakken. Als het echt gravel wordt voelt de voorband alleen beetje sketchy bij het insturen
Of een voorband nemen met een iets grover profiel. Ik heb op mijn Diverge de nieuwe Schwalbe GS-One RS Pro vanachter en de gewone Pro vanvoor, beide 50mm. Ik had op mijn Z2 wattage ongeveer dezelfde kruissnelheid als op mijn Defy racert op 32mm Pirelli. Als je ze vergelijkt op BRR schelen ze maar 5 watt. Dit is ook De set-up zal misschien iets sneller slijten op asfalt maar de grip en het comfort zijn subliem.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Volgens mij zitten we hier in het wielren topic toch ? ;)

Zolang er geen hoogteverschil in je route zit kan je met smalle bandjes erg veel.
Desnoods rem je even moment niet.
Als er hoogtemeters in het spel komen wordt het allemaal wat lastiger, vooral afdalen op smalle bandjes met losse ondergrond.

Maarja wat is gravel, ik heb deze route waarin zoveel mogelijk 'gravel' stroken zitten boven kanaal in Noord Holland met 30mm bandjes gereden :
https://www.strava.com/activities/9195668980 (https://ridewithgps.com/routes/38299355)

Maar dan sla ik de PWN duinen wel over want daar kom je niet ver met 30mm.
En dan heb ik het nog niet over de MTB route in Schoorl, de nieuwe route doe ik zelfs al niet met mijn gravelbike.

[ Voor 47% gewijzigd door DDX op 06-05-2026 17:00 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Requiem19
  • Nu online
Cloclo100 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:45:
[...]

Of een voorband nemen met een iets grover profiel. Ik heb op mijn Diverge de nieuwe Schwalbe GS-One RS Pro vanachter en de gewone Pro vanvoor, beide 50mm. Ik had op mijn Z2 wattage ongeveer dezelfde kruissnelheid als op mijn Defy racert op 32mm Pirelli. Als je ze vergelijkt op BRR schelen ze maar 5 watt. Dit is ook De set-up zal misschien iets sneller slijten op asfalt maar de grip en het comfort zijn subliem.
Kan wel, ik rijd ook maar iets van 1 - 2 km/h langzamer op mijn 2.2 mtb banden tov 32mm P Zero. Maar als je écht 50mm gaat rijden op een racer (dat past ook natuurlijk niet bij de meeste wegfietsen) wordt het gevoel wel echt anders.

Bij 35mm is het nog meer wegfiets gevoel qua wendbaarheid en vooral reactie bij acceleratie.

• DDX
  • Nu online
Bijna zelfde route trouwens ook gereden op de gravelbike met 40mm banden (terra trail/speed combi)
Lastig te vergelijken natuurlijk door net iets andere condities natuurlijk.

https://www.strava.com/activities/14654146072

• Cloclo100
Requiem19 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:08:
[...]

Kan wel, ik rijd ook maar iets van 1 - 2 km/h langzamer op mijn 2.2 mtb banden tov 32mm P Zero. Maar als je écht 50mm gaat rijden op een racer (dat past ook natuurlijk niet bij de meeste wegfietsen) wordt het gevoel wel echt anders.

Bij 35mm is het nog meer wegfiets gevoel qua wendbaarheid en vooral reactie bij acceleratie.
Klopt hoor.. ik gaf maar enkel mijn situatie aan qua compoundkeuze. Maar 35mm à 40mm gaat meer en meer de sweetspot worden als het zo blijft evolueren. En naar advies voor TS zou je met zo een RS of Characal prima verder kunnen.

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:47
Nixo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:57:
[...]

De nieuwe Bianchi Infinito heeft ook een clearance van tenminste 40mm. Vinkt volgens mij al je eisen af. Prachtige fiets vind ik persoonlijk.

De Trek Domane zou ook kunnen. Beetje hetzelfde verhaal. De looks moeten je liggen.

Eventueel zou je nog naar de huidige Canyon Grail kunnen kijken. Dat is weliswaar een gravelbike maar wel behoorlijk racey met max 42mm clearance. Het nieuwe model (met veel meer clearance) wordt binnenkort aangekondigd. Wellicht kun je het huidige model aantrekkelijk kopen.

Samen met de Defy en Addict is dat best een mooi lijstje fietsen.

Over banden is al genoeg gezegd. Zo heel veel maakt het niet uit tussen 35-45mm, mits je een beetje een fatsoenlijk exemplaar neemt.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-05 09:48

McMiGHtY

- burp -

Fairligth Strael 4.0

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-05 23:10
in Iridescent Root Beer!

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:24

Kluus

Gang is alles

kielkiel schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:00:
[...]

Dan ga ik dat orange sealant ook eens proberen. Ik las op internet dat DocBlue weinig deeltjes bevat (dus bijna puur melk), kan ik de orange sealant er dan gewoon bij gieten? Of moet ik de huidige sealant eerst zoveel mogelijk verwijderen?
Op zich zijn die deeltjes volgens mij alleen om de gaten sneller te vullen denk ik, het verlies door de “poriën” moet je waarschijnlijk vooral van het vloeibare deel hebben.

Verder wel eens met de andere reacties, doc blue en stans op zich prima maar ging bij mij ook wel zweten, vooral met dunnere mtb banden. Muc off vind ik echt drama, te dik waardoor het niet goed genoeg vloeit en roze rommel die het heeft. Nu ook al lang op orange seal (endurance) en die bevalt mij ook het beste.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:03
Over sealant; ik vraag me stiekem wel eens af wat er gebeurt als je gewoon een schepje schoon speelzand toevoegt...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• HeleBoel
  • Laatst online: 07-05 19:58
Mistraller schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 00:05:
Over sealant; ik vraag me stiekem wel eens af wat er gebeurt als je gewoon een schepje schoon speelzand toevoegt...
Dan probeer je dat toch gewoon eens? :+

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-05 09:48

McMiGHtY

- burp -

GerbenBK schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:41:
[...]

in Iridescent Root Beer!
Frame staat in het winkelmandje....

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• ONWdolf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:59
Zelf recent een nieuwe Specialized Roubaix gekocht, kan ik tot 40 mm in kwijt. Rij nu met 32 mm mondo's en pak ook prima onverhard in de regio Nijmegen.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Vroegah, toen sealant nog niet zover was als nu, deden ze ook glitters in de band voor een betere afdichting.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• GerbenBK

• GerbenBK
ElGreco schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:22:
[...]

Vroegah, toen sealant nog niet zover was als nu, deden ze ook glitters in de band voor een betere afdichting.
Mooi effect bij lek rijden dan ook. *O*

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-05 14:41

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

GerbenBK schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:32:
[...]

Mooi effect bij lek rijden dan ook. *O*
Moet inderdaad hilarisch geweest zijn iemand naast jou een blowout te zien krijgen.

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:58
ElGreco schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:22:
[...]

Ziejewel! Vroeger was alles beter!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:52
En dan? Stel je het punt dat je een wel/geen plug nodig hebt misschien iets verder uit?

- Hoe vaak heb je nu echt een plug nodig?
- Waarom extra gewicht toevoegen?
- Geklooi en net zoveel kans dat slechter wordt ipv beter.

Ik heb wel eens Squirt sealant met van die balletjes gehad, ben blij dat ik overgestapt ben naar Orangeseal.

Maar hou je vooral niet in, dit heet niet voor niks Tweakers.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Galois
  • Laatst online: 10:48

Galois

1811 - 1832

Heeft iemand het parcours van De Ronde van Vlaanderen wel eens op eigen houtje gedaan?

Zie: https://werideflanders.com/nl/het-parcours/

Wij willen binnenkort die 160 km variant doen (ja, je moet toch ergens je auto laten staan en dan is een rondje wel makkelijk :-)).

Iemand ooit eens gedaan en is het een mooie route?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Joindry

Joindry

Galois schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:13:
Heeft iemand het parcours van De Ronde van Vlaanderen wel eens op eigen houtje gedaan?

Zie: https://werideflanders.com/nl/het-parcours/

Wij willen binnenkort die 160 km variant doen (ja, je moet toch ergens je auto laten staan en dan is een rondje wel makkelijk :-)).

Iemand ooit eens gedaan en is het een mooie route?
Ik heb de Ronde voor amateurs al gedaan en veelvuldig de rode en blauwe lus RVV. Die lussen breken eigenlijk deze 160 km mooi in twee stukken niet volledig hetzelfde, maar lijkt er wel goed op). In jouw lus vind ik het minst mooie stuk tussen Geraardsbergen (de muur) terug naar Oudenaarde (Eikenberg), die 30 km heb je enkel de Valkenberg. Dat stuk naar Geraardsbergen en terug is eigenlijk de extra 30km tov de 130 km. Dat is atypisch voor de rest van de route. Maar misschien kan je wel een uurtje "Zone 1" gebruiken tegen dan. Het blijft een mooie streek. Misschien de laatste 10km is ook saai. Das 'binnenkomen in Oudenaarde', als gewone sterveling duurt dat wel een stuk langer dan wanneer je de pro's dat stuk ziet doen. Mooiste stuk tussen Berg ten Houtte en Paterberg. Tegen dan heb je er al wat opzitten en mag je niet vergeten 'te genieten' onderweg.

Als je nog nooit gefietst hebt in "de coté" dan heb je met deze lus wel echt alles mee wat je kan gezien hebben op 160 km. Ik zou ook gewoon aanraden om te starten in Oudenaarde. Voldoende parking daar en de volgorde waarop alles verloopt, bvb eindigen met de legendarische combo Oude Kwaremont en Paterberg, is wel een stukje van de RVV ervaring.

Zwaarste helling is de Koppenberg, met voorsprong. Zwaarste kassei is de Haaghoek, door zijn lengte en omdat die begint met een kilometer afdaling op slechte kassei. Zeker en vast memorabel.

[ Voor 16% gewijzigd door Joindry op 07-05-2026 11:38 ]

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Waarom zou je anti-slip willen creëren aan de binnenzijde van de buitenband?

Gisteren een tubeless ready band in handen gehad en zag dat er aan de binnenzijde op de wangen een soort structuur zat. Ik neem aan dat die er is om de latex daar langer vast te houden als er een sneetje is in de wang en je de band dan scheef houdt.

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:58
@Galois de RVV cyclo is zo getrouw mogelijk aan de RVV wedstrijd. Dat is niet perse altijd de mooiste banen. Zoals @Joindry al aanhaalt: de laatste kilometers tot de finish zijn niet mooi/leuk: je rijdt gewoon langs een saaie provincieweg.

Als je dan toch naar mijn streek komt voor een echte uitdaging, dan raad ik je eerder aan om de Flandrien challenge te doen: https://www.cyclinginflanders.cc/flandrien-challenge . In 72u moet je dan 59 bekende beklimmingen en kasseistroken doen. Op het einde kan je in het RVV-centrum je naam laten graveren in een kassei ter beloning :)

Op de webpagina waar ik hierboven naar link kan je 3 voorgestelde routes vinden.

Is dat toch net wat teveel, dan zou ik eerder een of meerdere van de drie vaste RVV-lussen aanraden: die staan uitgepijld en zijn mooier om te fietsen.

• Prulleman
esphome schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:39:
[...]

Waarom zou je anti-slip willen creëren aan de binnenzijde van de buitenband?

Gisteren een tubeless ready band in handen gehad en zag dat er aan de binnenzijde op de wangen een soort structuur zat. Ik neem aan dat die er is om de latex daar langer vast te houden als er een sneetje is in de wang en je de band dan scheef houdt.
dit is (denk ik) eerder bedoeld om de sealant effectiever te maken. Er zijn verschillende merken die hun eigen speciale "particles" toevoegen om gaten beter te dichten.

maar volgens AI is zand niet geschikt (gewicht/bezinken, schuren, slechte hechting). Meest gebruikte DIY particle is glitter :)

Strava

• wgoos
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 19:00
Voor mijn Giant Defy Advanced Pro 0 2024 wil ik graag een setje Aero wielen aanschaffen. Voornamelijk voor de snellere groepsritten (officiele antwoord), maar ook omdat ik het er mega uit vindt zien (on-officiele antwoord). Ik zit onder andere te kijken naar onder andere:

- Elitewheels Drive Helix 68D SS
- Elitewheels Drive 65D II
- Ere Research Genus II AE65

Zijn er hier personen die voor een eenzelfde keuze hebben gestaan, of ervaring hebben met een of meerdere wielen? Of die wellicht een tip hebben in deze prijsklasse?

• Galois
  • Laatst online: 10:48

Galois

1811 - 1832

CyberThijs schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:47:
@Galois de RVV cyclo is zo getrouw mogelijk aan de RVV wedstrijd. Dat is niet perse altijd de mooiste banen. Zoals @Joindry al aanhaalt: de laatste kilometers tot de finish zijn niet mooi/leuk: je rijdt gewoon langs een saaie provincieweg.

Als je dan toch naar mijn streek komt voor een echte uitdaging, dan raad ik je eerder aan om de Flandrien challenge te doen: https://www.cyclinginflanders.cc/flandrien-challenge . In 72u moet je dan 59 bekende beklimmingen en kasseistroken doen. Op het einde kan je in het RVV-centrum je naam laten graveren in een kassei ter beloning :)

Op de webpagina waar ik hierboven naar link kan je 3 voorgestelde routes vinden.

Is dat toch net wat teveel, dan zou ik eerder een of meerdere van de drie vaste RVV-lussen aanraden: die staan uitgepijld en zijn mooier om te fietsen.
Ja, tnx... maar het wordt een dagtochtje :)

Plan is dus om die 163 km te doen... dan is de reisafstand nog te doen in relatie met de fietsafstand :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Joindry

Joindry

Galois schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:06:
[...]

Ja, tnx... maar het wordt een dagtochtje :)

Plan is dus om die 163 km te doen... dan is de reisafstand nog te doen in relatie met de fietsafstand :)
Laat ons zeker weten hoe het geweest is :)

• Mistraller
  • Laatst online: 11:03
Prulleman schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:57:
[...]

dit is (denk ik) eerder bedoeld om de sealant effectiever te maken. Er zijn verschillende merken die hun eigen speciale "particles" toevoegen om gaten beter te dichten.

maar volgens AI is zand niet geschikt (gewicht/bezinken, schuren, slechte hechting). Meest gebruikte DIY particle is glitter :)
Precies dit; ik heb al drie merken sealant gehad MucOff en Orange hadden korreltjes. Maar die waren wel het snelste ook weer uitgehard, nu Stan's maar het valt mij dus op dat de hoeveelheid uitgedroogd residu wel erg weinis was bij een band die ik lang niet gebruikt had. Wat mij te denken ga over de hoeveelheid werkzame stofjes, naast de vloeistof zelf.

Ik heb overigens nog nooit een plug nodig gehad. Mijn vrouw ook niet.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:56

fdees

Trust me I'm an Engineer

wgoos schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:59:
Voor mijn Giant Defy Advanced Pro 0 2024 wil ik graag een setje Aero wielen aanschaffen. Voornamelijk voor de snellere groepsritten (officiele antwoord), maar ook omdat ik het er mega uit vindt zien (on-officiele antwoord). Ik zit onder andere te kijken naar onder andere:

Zijn er hier personen die voor een eenzelfde keuze hebben gestaan, of ervaring hebben met een of meerdere wielen? Of die wellicht een tip hebben in deze prijsklasse?
Ik zit zelf ook een beetje te kijken, maar ik zou zelf van deze 3 de Elitewheels Drive 65D II kiezen, gezien de prijs, maar ook de velgbreedte is hiervan het hoogste wat weer lekker is met de trent van bredere banden.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:03

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik zit te kijken naar een Winspace SLC3.0 maar vind dat die een nadeel heeft: bb86 ipv T47. Weet iemand een alternatief mét T47? En wellicht geïntegreerde zadelpenklem.

If it aint fixed, it's broken.

• Flipmo
  • Laatst online: 09:59

Flipmo

OMG !!

Tjebakka schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:15:
Ik zit te kijken naar een Winspace SLC3.0 maar vind dat die een nadeel heeft: bb86 ipv T47. Weet iemand een alternatief mét T47? En wellicht geïntegreerde zadelpenklem.
Elves
Kan je hem ook nog eens volledig naar smaak laten spuiten voor gratis.

[ Voor 3% gewijzigd door Flipmo op 07-05-2026 15:26 ]

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 21:16

mvds

Totally awesome!

Voor mijn Giant Defy Advanced Pro 0 2024
Grappig, wij hebben dezelfde fiets :D

• Requiem19
  • Nu online
Er komen dit jaar enorm veel nieuwe frames uit, van zowel de Westerse als de Chinese merken.

Wat vind jij zelf interessant aan de SLC3.0?

Ik vind bijv de nieuwe Tavelo Arden wel een heel leuk nieuw frame. Ik zou bij het zoeken van een (weg) frame steeds meer laten meewegen of er ook 35mm+ banden in kunnen. De Tavelo Arden kan bijv 38-40mm banden aan. Wordt volgens mij ook standaard T47. Vanaf 6:48.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-05 21:37
BB86 is inderdaad no bueno, maar BB386Evo is een prima standaard hoor. Eigenlijk zijn de meeste pressfits wel oké, op een paar afwijkende of smalle maten na (bijv. BB30). Daarnaast hebben een aantal merken een loopje genomen met de toleranties waardoor pressfit een slechte naam gekregen heeft. Zou me niet volledig vastpinnen op T47, al is die gewoon prima (wide + 30mm).

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:49
YEAH NFD oOo

Het heeft "iets" langer geduurd dan verwacht, maar gisteren was het zover *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IV4Ig9jToggO09jfA23ULqykvbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhXCInLvN3nfjNfsvx2RcqA5.jpg?f=fotoalbum_largeMijn Cube Agree is weer helemaal in orde!
Na het werk direct een rondje gereden en het voelt toch wel lekker licht na weken op de alu gravel.
Zal wel tussen mijn oren zitten, maar ik heb het idee dat deze vork veel stijver is, vooral over opstaande randen in het asfalt van boomwortels lijkt het minder te flexen.
Het zingende geluid van deze wielen over het asfalt <3

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:10
Had je alu gravel niet ook een carbon fork?

• Strider
  • Laatst online: 10:53
Zijn jullie al overgestapt op de nieuwe Schwalbe Clik Valve ventielen?

BlaBlaBla

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:55
Ik las dat je dan ook een andere pompkop of adapter nodig hebt. Dat was voor mij reden om dat niet verder in te duiken, leek me voor nu vooral onhandig.

• mhr-zip
  • Laatst online: 08:52
Strider schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:52:
Hier kan @GerbenBK iets over zeggen (ongetwijfeld als hij eens niet op vakantie is O+ )

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• 418O2
  • Laatst online: 11:10
J-M-T schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:

24:
Ik las dat je dan ook een andere pompkop of adapter nodig hebt. Dat was voor mij reden om dat niet verder in te duiken, leek me voor nu vooral onhandig.
Dan heb je niet heel goed gelezen, of een verkeerde bron

[ Voor 16% gewijzigd door 418O2 op 07-05-2026 22:57 ]

• GerbenBK
mhr-zip schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:42:
[...]

Hier kan @GerbenBK iets over zeggen (ongetwijfeld als hij eens niet op vakantie is O+ )
Klopt! Alle fietsen omgezet een paar weken terug en her werkt echt top. Had met de oude ventielen qua pompen ook geen problemen maar wel regelmatig zo’n krom gebogen palletje.

Ben heel tevreden, heb een koppelstuk maar ook met de gewone pomp werkt het gewoon.

• Prulleman
J-M-T schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:24:
Nuance.. het werkt het best met de bijbehorende pomp kop (of adapter), dan klikt je pomp erop zoals het bedoeld is. En heb je ook een betere druk meting (want de kop drukt je ventiel open zoals bij Schrader, niet open via druk van de pomp en weer dicht door tegendruk van de band zoals bij presta).

Maar je -kan- dus nog steeds een gewone presta kop erop zetten. Dus onderweg geen stress, het pompje van je fietsmaatje werkt gewoon als je plat staat en als je een keer ergens een andere pomp moet gebruiken kan dat dus gewoon (scheelt alleen 7-8 psi omdat je zonder de juiste kop dus het ventiel via luchtdruk moet openen en een veertje moet overwinnen )

Ik ben met alle tubeless fietsen (2 racefietsen en mtb) om hier in huis. Die check ik toch graag voor elke rit en dan is dit echt een verademing

Strava

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:30

sapphire

Die-hard pruts0r

Prulleman schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:16:
[...]

Nuance.. het werkt het best met de bijbehorende pomp kop (of adapter), dan klikt je pomp erop zoals het bedoeld is. En heb je ook een betere druk meting (want de kop drukt je ventiel open zoals bij Schrader, niet open via druk van de pomp en weer dicht door tegendruk van de band zoals bij presta).

Maar je -kan- dus nog steeds een gewone presta kop erop zetten. Dus onderweg geen stress, het pompje van je fietsmaatje werkt gewoon als je plat staat en als je een keer ergens een andere pomp moet gebruiken kan dat dus gewoon (scheelt alleen 7-8 psi omdat je zonder de juiste kop dus het ventiel via luchtdruk moet openen en een veertje moet overwinnen )

Ik ben met alle tubeless fietsen (2 racefietsen en mtb) om hier in huis. Die check ik toch graag voor elke rit en dan is dit echt een verademing
Met welke pomp dan? Ik heb nt een jaar een nieuwe pomp en eigenlijk geen zin in wéér een nieuwe :(

@McMiGHtY Je moet na het in je winkelmandje wel op de "buy" knop drukken ;)

Overigens vanavond een rondje gedaan en de avond fietser blijkt de sociale fietser! Denk dat 90%+ (terug) groette oOo

[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 07-05-2026 23:48 ]

Gabriël AM5

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Alle pompen met presta aansluiting passen op een clik zonder een adapter. Je moet alleen 6psi/0,4bar optellen bij de meter indicatie. Dat is de druk die nodig is om het ventiel open te krijgen voordat er lucht in kan.

of je koopt een set clik ventielkernen met een adapter voor 14 euro (kernen zelf kosten 6 euro per set)

deze adapter kan je op alle pompen met een Schrader kant aansluiten. Dan heb je nul verlies en klopt je meter weer helemaal.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Prulleman
sapphire schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:47:
[...]

Met welke pomp dan? Ik heb nt een jaar een nieuwe pomp en eigenlijk geen zin in wéér een nieuwe :(

@McMiGHtY Je moet na het in je winkelmandje wel op de "buy" knop drukken ;)

Overigens vanavond een rondje gedaan en de avond fietser blijkt de sociale fietser! Denk dat 90%+ (terug) groette oOo
Je hoeft geen nieuwe pomp.. je koopt een setje met 2 ventielen (nieuwe cores eigenlijkz dus je band hoeft er niet eens af) met een adapter, die je gewoon in je bestaande pomp steekt. Of als je het netter wilt een setje met een pomp kop, die je vastschroeft op je slang.

Ik heb op mijn compressor de adapter, want die wordt veel gebruikt, ook voor ballen en stadsfietsen ,dus dan is het wel fijn als die clik adapter er snel af kan.

Als ik een dedicated pomp voor mijn sportieve fietsen zou hebben dan zou ik de kop op die pomp zetten, maar hier in huis zijn net iets teveel gewone fietsen ook

Strava

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:03

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Requiem19 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:41:
[...]

Er komen dit jaar enorm veel nieuwe frames uit, van zowel de Westerse als de Chinese merken.

Wat vind jij zelf interessant aan de SLC3.0?

Ik vind bijv de nieuwe Tavelo Arden wel een heel leuk nieuw frame. Ik zou bij het zoeken van een (weg) frame steeds meer laten meewegen of er ook 35mm+ banden in kunnen. De Tavelo Arden kan bijv 38-40mm banden aan. Wordt volgens mij ook standaard T47. Vanaf 6:48.

[YouTube: China Cycle Show 2026 - The Fastest New Bike Tech From China]
Ik vind de klassieke geometrie van de SLC3.0 mooi en de geometrie past erg goed bij mij. Als ze daar nou een 3.1 versie van zouden maken zou ik erg gelukkig zijn.

Breder dan 32mm hoeft voor mij echt niet op een racefiets.

[ Voor 3% gewijzigd door Tjebakka op 08-05-2026 06:59 ]

If it aint fixed, it's broken.

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:01

Hoogie2004

Whohooooo

Ik gebruik ze nu een km of 250. Ben gewisseld omdat mijn oude pompkop stuk was, waardoor ik die toch al moest vervangen, en dit leek me onderhoudsvrijer aan de pompkant.

Tot nu toe bevalt het echt super, qua fietsen geen verschil natuurlijk, maar het oppompen is echt top. Zeer eenvoudig om de pomp aan te sluiten, de pomp geeft meteen de druk weer zonder gekloot. Prima upgrade wat mij betreft.

Ik lees dat normale de 'onderweg' pomp werkt hiermee van mensen hierboven, dus dat is ook een geruststelling. Ik heb sowieso een oude ventielkern bij me just in case.

[ Voor 9% gewijzigd door Hoogie2004 op 08-05-2026 07:36 ]

My iRacing profile | Strava

• Cloclo100
Zo een adapter kost idd bijna niks. Clik is een verademing voor de tubeless rijder waar altijd wel een beetje druk weg is tegen de volgende rit. Ik heb er één op mijn elektrisch pompje voor onderweg en dan op mijn iets groter thuispompje. Je kan ze gewoon indraaien op de meeste pompjes en al zeker op die flexibele slangetjes die een schraderkop hebben. Grote fan hier!

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:19

Ook ik ben in de markt voor een set carbon wielen die mijn Cannondale Topstone Carbon 4 wat harder laten fietsen:-). Wil niet meer elke keer de banden wisselen een set met hoge velg staat op het wensenlijstje.

Alleen....er is zo veel aanbod en ik ben nog vrij nieuw in deze wereld, dus waar op te letten? Een Mantel biedt een hoop aan in verschillende prijsklassen. Ik vind het belangrijk dat de set lang meegaat, dit omdat ik aangezien op langere termijn toch een aparte racefiets wil daar dan de set in kan zetten. Ben een fanatieke amateur maar ga geen duizenden euro's uitgeven, zie dat de Elitewheels Drive 65D II ook al carbon spaken heeft en onder de 1500 gram blijven, dat klinkt wel nice en is zo'n set ook goed te onderhouden voor langere tijd / gebruik?

Voor jullie beeldvorming, ik fiets nu op deze velgen: WTB STi23 TCS, 28h, tubeless ready: heb de i23 ipv i25

Jullie enig idee waar op te letten of tips in dit keuzeproces of overwegingen?

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:12
MrGab schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Ook ik ben in de markt voor een set carbon wielen die mijn Cannondale Topstone Carbon 4 wat harder laten fietsen:-). Wil niet meer elke keer de banden wisselen een set met hoge velg staat op het wensenlijstje.

[..]

Jullie enig idee waar op te letten of tips in dit keuzeproces of overwegingen?
Wat wil je er aan uitgeven? Het is gewoon om een beetje leuk rondjes te kunnen fietsen?

Voor € 350,- heb je op Ali ook een net setje Elitewheels, als je wacht op een sale/kortingcode nog voor minder. Dan moet je er wel zelf de rimtape in plakken en (lange!) ventielen in zetten.

Als je zelf niet weet wat je wil, verwacht ik niet dat je er iets aan gaat missen ten opzichte van wielen die meer dan het dubbele kosten, (buiten een garantieafhandeling, mocht je die nodig hebben).

• blitzkrieg
  • Laatst online: 10:52

blitzkrieg

Whoop Whoop!

raymondw schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:46:
YEAH NFD oOo

Het heeft "iets" langer geduurd dan verwacht, maar gisteren was het zover *O*
[Afbeelding]Mijn Cube Agree is weer helemaal in orde!
Na het werk direct een rondje gereden en het voelt toch wel lekker licht na weken op de alu gravel.
Zal wel tussen mijn oren zitten, maar ik heb het idee dat deze vork veel stijver is, vooral over opstaande randen in het asfalt van boomwortels lijkt het minder te flexen.
Het zingende geluid van deze wielen over het asfalt <3
Ik werd 2 weken geleden ook gebeld door de LBS dat mijn vork er was en dat ik hem weer op kon halen. *O* Was vrijdagmiddag half 5, zaterdagmorgen gingen we richting de Beierse alpen. Kon dus gelukkig weer met mijn eigen fiets. Was ook wel fijn, de leenfiets van de LBS die ik anders mee had moeten nemen had een 11-30 achter en ik was toch blij met mijn 11-34, terug naar het appartement was iedere keer 2km met een procent of 11 gemiddeld...

Paar mooie ritten met mijn vrouw en dochter gemaakt en zelf ook nog een paar ritten in mijn eentje. Ook nog een keer met de andere 2 kinderen wezen mountainbiken, ik op mijn eigen, zij op een gehuurde e-mountainbike, das niet leuk hoor. -O- :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oWQXGUjizAZenOWyaQ6Mr6PuNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fu34ocw4EPDuCMCB409ZaEcf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8k3F3gjovdyhWefHED6Hw5w3GbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heGcGNhAWozH1fZkdnz1Kcum.jpg?f=fotoalbum_large

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Requiem19
  • Nu online
Tjebakka schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 06:59:
[...]

Ik vind de klassieke geometrie van de SLC3.0 mooi en de geometrie past erg goed bij mij. Als ze daar nou een 3.1 versie van zouden maken zou ik erg gelukkig zijn.

Breder dan 32mm hoeft voor mij echt niet op een racefiets.
In het type zelfde geometrie is de Quick Pro ER:One nu de beste optie denk ik.

Het oudere Tavelo model, de Arrow, heeft ook diezelfde wat klassiekere geometrie.

(Imo zijn beide merken ook beter dan Winspace. Winspace staat al een tijdje stil).

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:19
guapper schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:52:
[...]

Wat wil je er aan uitgeven? Het is gewoon om een beetje leuk rondjes te kunnen fietsen?

Voor € 350,- heb je op Ali ook een net setje Elitewheels, als je wacht op een sale/kortingcode nog voor minder. Dan moet je er wel zelf de rimtape in plakken en (lange!) ventielen in zetten.

Als je zelf niet weet wat je wil, verwacht ik niet dat je er iets aan gaat missen ten opzichte van wielen die meer dan het dubbele kosten, (buiten een garantieafhandeling, mocht je die nodig hebben).
Budget vind ik lastig maar had zo tussen de 1000-1200 in mijn hoofd. € 350,- is niet veel, maar hoe makkelijk zijn ze te onderhouden en te repareren?
Ik ga geen wedstrijden rijden en maak ritten van 75 km nu en ben aan het opbouwen. Heb wel al bikefit en een inspanningstest gedaan.

Ik wil wielen die aerodynamisch zijn en mij het gevoel geven dat elke pedaaltrap telt en ik vooruit vlieg.
Mogelijk dat ik ook weer vaker naar het werk fiets en dan is het ook wel lekker om lekker hard te gaan zonder extreem vaak boven VT1 te zitten.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:54

@fdees

Ben zelf eigenaar van een Drive 65D II, tot nu toe een erg fijne en goede stijve set. Wel iets zwaarder dan mijn Elitewheels Edge 50D (goedkopere aliexpress variant) maar ze bollen erg lekker. Heb er nog geen spijt van. Ze vangen wel ietsje meer wind bij zijwind maar heb dit niet als onmogelijk ervaren. Weet niet wat je weegt, maar als je echt heel licht bent is 65mm misschien af te raden. Zelf zit ik nu zo rond de 85kg.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/RHfvIEOgIB83iUR9PzqgKsNBIcjwsA8wEPTj5ulwDmo-2048x1536.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door orange.x op 08-05-2026 09:35 ]

• Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:21
Ik vind een frans ventiel al wel prima werken, dus zie niet echt een reden over te stappen naar een ander ventiel.

[ Voor 9% gewijzigd door Golenes op 08-05-2026 09:36 ]

• Requiem19
  • Nu online
Dit is wel heel interessant. Op een ander forum heeft iemand 9 jaar trainingsgeschiedenis in Claude gegooid met als vraag 'welke training werkte het beste voor mij'.

Ik begrijp dat er wel wat werk en refinement in zit, maar dat hij vrij snel onderstaand dashboard had. Dat moet je dan wel zelf contextueel nog goed duiden, maar het geeft wel heel veel richting.

Conclusie van Claude: de magic happened in de lange saaie rustige ritten, icm met hoge intensiteit (dus niet alleen rustig). Die gaven hem het meeste progressie. Meer dan threshold blokken of sweet spot blokken.

Hij heeft dit nu uitgebouwd naar een adaptief trainingsschema, waarbij Claude dus met de persoonlijke lessen uit het verleden een schema voor hem maakt, dat ook nog eens na elke rit geupdate wordt.

Ik denk dat Join / TR etc het lastig gaan krijgen...

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bvmrHy3Q/insights-dashboard.png

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:02
@Requiem19 waarom denk je dat? Heeft hij deze tool ergens beschikbaar gesteld? En heel eerlijk, hoeveel % van de gebruikers zijn echt daadwerkelijk bezig om elke dag uren in de cijfertjes te duiken om zo te bepalen wat het beste voor hen is. Ik denk dat het vooral van belang is dat je weet wat het beste voor je is voor het doel dat je op dat moment voor ogen hebt.

Het grote veschil hier is denk ik dat Claud 9 jaar aan data heeft dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Join. Wie heeft het namelijk al vanaf het begin? En zover ik weet, maar kan het mis hebben, doet Join niks met je history van strava/garmin. Dan is het niet heel raar dat een dergelijke app met andere adviezen komt?

ps. ben toch wel benieuwd naar de post / uitleg over dit dashboard

Strava | AP | IP | AW

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Golenes schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:35:
[...]

Ik vind een frans ventiel al wel prima werken, dus zie niet echt een reden over te stappen naar een ander ventiel.
Ik was dezelfde mening toegedaan. De Clik ventielen is veel gemakkelijker en je zoekt het ventiel op in het wiel en klikt de pomp kop erop en weer af als de druk goed is.

Niet meer ventiel open en dicht draaien, niet meer de hendel bedienen op de pomp kop. En niet meer opnieuw erop drukken als die eraf schiet. De reserve binnenband in het zadeltasje heeft nog wel een frans ventiel voor de bekende redenen onderweg.
Ik kan dan zelfs met een Action pomp zelfs een Tubeless Ready band oppompen zonder binnenband erin. Had ik niet verwacht.

Momenteel is het fietsen niet alleen meer fietsen maar ook constant al die mee lifters weg te vegen. Er zijn op het moment enorm veel insecten hier en ik blijf vegen en ze vliegen je oor in en kun ze er weer uitpeuteren. En ze smaken ook niet lekker dus die worden meteen weer uitgespuugd.

• Requiem19
  • Nu online
Webgnome schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:57:
@Requiem19 waarom denk je dat? Heeft hij deze tool ergens beschikbaar gesteld?
Het is geen tool. Het is Claude. Als iemand dit zelf binnen een paar uurtjes kan prompten met Claude, is het een eitje om hier een standaard model van te maken.
En heel eerlijk, hoeveel % van de gebruikers zijn echt daadwerkelijk bezig om elke dag uren in de cijfertjes te duiken om zo te bepalen wat het beste voor hen is.
Je hoeft dus niet elke dag in de data te kijken. Je gooit je hele trainingsgeschiedenis in Claude en vraagt: welk type training (/fietsritten) gaf mij de grootste verbetering.

Vraag 2 aan Claude: bouw een trainingsplan obv de strategie die voor mij het beste werkte.
Het grote veschil hier is denk ik dat Claud 9 jaar aan data heeft dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Join.
Bingo. Join kijkt niet naar historische data. Join heeft een standaard model, waarbij er algoritmische aanpassingen zijn obv je training / RPE.

In dit voorbeeld is er een persoonlijke analyse van je data om te kijken wat er in jouw n=1 casus het beste werkt. En dan komt er ook nog een gepersonaliseerd trainingsschema uit, wat ook nog eens adaptief is. Kortom, eigenlijk is dit gewoon Join++. en dit kost dan ook geen 10 euro per maand.

Je zou het dan zelf ook nog makkelijk kunnen verrijken met HRV, Slaap data etc, om een nog adaptiever trainingsschema te krijgen.

Wat het eigenlijk doet, is dat je je eigen Join bouwt, met meer mogelijkheden EN die ook nog eens naar jou als individu kijkt.
Wie heeft het namelijk al vanaf het begin? En zover ik weet, maar kan het mis hebben, doet Join niks met je history van strava/garmin. Dan is het niet heel raar dat een dergelijke app met andere adviezen komt?
Ik kan mijn Garmin / Strava / Intervals.icu vanaf mijn eerste gelogde activiteit ooit zo laten interfacen met Claude. Dat kan iedereen uiteraard.

[ Voor 10% gewijzigd door Requiem19 op 08-05-2026 10:09 ]

• Webgnome
offtopic:
claude is een tool
Je mist mijn punt een beetje. Het gaat er om dat het gros van de mensen dit soort dingen echt niet intereseerd naar mijn idee, dat Join niet dezelfde input heeft als Claud dat in dit moment heeft, en dat veel mensen nog net het stadium van leuke plaatjes bouwen in AI voorbij zijn en dat heel veel mensen niet bezig zijn met schema's, structureel trainen etc. Voor de mensen die deze hobby al jaren en jaren uitoefenen en iets verder willen kan dit inderdaad een goede oplossing zijn. (ik zal straks is kijken als ik thuis ben wat er bij mij uit komt rollen)

Ik denk ook wel dat Join, intervals, strava en andere hier ook echt al wel het een ander van merken hoor. Ze hebben niet voor niets (Strava althans) zelf ook al het eea aan AI toegevoegd in de loop der tijd.

Wel gaaf om te zien waar we tegenwoordig zijn op dit gebied. Het is trouwens ook wel weer iets waar we voor op moeten passen. Immers Claud/AI kan er ook gewoon naast zitten en zorgt misschien onopgemerkt voor blessures/problemen?

p.s. heb je een linkje naar het artikel / post waar dit dashboard/claud oplossing besproken word?

[ Voor 23% gewijzigd door Webgnome op 08-05-2026 10:17 ]

Strava | AP | IP | AW

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
@Webgnome https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?p=1988928#p1988928

Ik denk dit voor heel veel mensen weinig toegevoegde waarde is. Je moet echt over meerdere jaren gesctuctureerd getraind hebben en het liefst ook met meerdere verschillende schemas. Verwacht dat de gemiddelde fietser meer heeft aan een schema van Join/TR.

Ik durf namelijk wel zeker te zeggen dat AI gaat aangeven dat mijn fietsvakanties met 2/3 weken lang gem. 90km/dag fietsen het effectiefst is voor mij. No shit sherlock :+

Flickr - Strava

• Webgnome
GWBoes schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:38:
@Webgnome https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?p=1988928#p1988928

Ik denk dit voor heel veel mensen weinig toegevoegde waarde is. Je moet echt over meerdere jaren gesctuctureerd getraind hebben en het liefst ook met meerdere verschillende schemas. Verwacht dat de gemiddelde fietser meer heeft aan een schema van Join/TR.

Ik durf namelijk wel zeker te zeggen dat AI gaat aangeven dat mijn fietsvakanties met 2/3 weken lang gem. 90km/dag fietsen het effectiefst is voor mij. No shit sherlock :+
exact mijn punt

Strava | AP | IP | AW

• Requiem19
  • Nu online
GWBoes schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:38:

Gooi het er eens in, dan weten we waar we het over hebben ipv speculaas ;-).

• DDX
  • Nu online
Ai gaat bij mij ook aangeven dat mijn paar weken in juli/augustus in de bergen in Frankrijk de meete progressie maken en dat ik daarna weer een dal induik kwa fitness etc.
En dat ik in de winter echt een dipje heb ik fitness omdat ik veel minder uren maak.
Ai gaat dan zeggen ik zou in de witner ook gewoon lekker in de bergen gaan fietsen met 30 graden en dubbel aantal uren maken.

Ja dat zou ik ook graag doen :)

• Requiem19
  • Nu online
DDX schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:51:
Ai gaat bij mij ook aangeven dat mijn paar weken in juli/augustus in de bergen in Frankrijk de meete progressie maken en dat ik daarna weer een dal induik kwa fitness etc.
En dat ik in de winter echt een dipje heb ik fitness omdat ik veel minder uren maak.
Ai gaat dan zeggen ik zou in de witner ook gewoon lekker in de bergen gaan fietsen met 30 graden en dubbel aantal uren maken.

Ja dat zou ik ook graag doen :)
Ik ben inderdaad wel heel benieuwd hoe hij jouw fietsgedrag zou analyseren. Maar vooral of er echt uitkomt wat jij denkt, of dat er nog wel iets meer diepgang in zit en er punten naar boven komen die je zelf nog niet voorzien had. En dat weet je alleen als je het een keer probeert lijkt me.

Niet per se op jou gericht, maar in deze discussie krijg ik wel sterke flashbacks naar 1998 ;-)

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Requiem19 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:06:
[...]

Niet per se op jou gericht, maar in deze discussie krijg ik wel sterke flashbacks naar 1998 ;-)

[YouTube: Mobiel bellen in 1998 door Frans Bromet]
Ja sorry ik ben wat ouderwets en krijg jeuk van alle AI die al door je strot gedrukt wordt tegenwoordig, probeer het dan ook verder te vermijden :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZm_7L0FsvbFtx6oNcl2ir_Dg9I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/dwIrBE81zmotytqdNsuNzhbI.webp?f=user_large

Flickr - Strava

• DDX
  • Nu online
Wil het volgende week best keertje proberen eens een export all doen van fit files en dan kijken wat claude en gemini ervan bakken.
Data staat toch al op strava dus echt geheim is het allemaal ook niet ;)
Voor beide heb ik een abonnement (zakelijk) dus kan het wel eens testen.

• DDX
  • Nu online
GWBoes schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:10:
[...]

Ja sorry ik ben wat ouderwets en krijg jeuk van alle AI die al door je strot gedrukt wordt tegenwoordig, probeer het dan ook verder te vermijden :9
AI kan prima helpen, maar ik krijg wel jeuk van collega's die graag AI willen koppelen met alles zodat ze zelf niet meer hoeven na te denken/klikken.
Dus gewoon blind claude hun file vanaf google drive willen laten ophalen en dan op confluence willen zetten.
En dan niet nadenken over de gevolgen van wat claude dan nog meer kan doen met die toegang tot google drive en confluence.
Of collega die dan denkt zou wel handig zijn als claude toegang krijgt tot devops en azure app service zodat die zelf direct code in devops kan zetten en daarna deployen.
Nee wat kan er mis gaan....
Prima als je AI inzet om stukje code te maken/van commentaar te voorzien maar zet het dan zelf in devops etc....
Zo heb ik claude gisteren gebruikt om mij een confluence/wiki pagina te geven die stappenplan geeft om iets in Azure te configureren.
Maar ik zet dit dan wel zelf op Confluence en voer zelf de stappen uit.

Maargoed offtopic voor hier 8)

• Requiem19
  • Nu online
DDX schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:12:
Wil het volgende week best keertje proberen eens een export all doen van fit files en dan kijken wat claude en gemini ervan bakken.
Data staat toch al op strava dus echt geheim is het allemaal ook niet ;)
Voor beide heb ik een abonnement (zakelijk) dus kan het wel eens testen.
Volgens mij hoef je niet eens te exporteren, je kunt gewoon met de Strava API interfacen dacht ik.
Pagina: 1 ... 720 721 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).