Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 614 ... 699 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-01 18:59

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Prulleman schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:34:
[...]

Altijd lastig om betrouwbare info te vinden over ketting slijtage.. zoveel factoren .. maar red lijkt toch ook wel een stuk langer mee te gaan. Cassette is een kleinere factor in het verhaal

ik ga er vanuit dat je op de hoogte bent dat je voor 12 speed flattop kettingen een andere slijtage meter nodig hebt?
Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21
Er wordt inderdaad zoveel onzin verkocht tegenwoordig over slijtage bij kettingen de laatste jaren. En geen een testing die ik terugvind durf ik te vertrouwen. Ik kan ze geen ongelijk bewijzen, maar dat wil niet zeggen dat ik ze vertrouw. Hetzelfde met al die testings van smeermiddelen.

Ik rij nog steeds 10 speed. Heb in de voorbije 15 jaar een 5 tal smeermiddelen gehad. En evenveel soorten kettingen. My two cents, niks wat de levensduur verlengd dan correct onderhoud. Na iedere 'vuilmaakbeurt' buiten, de boel terug proper maken.
Een slecht onderhouden/niet onderhouden ketting(vuil), zwaar belasten (sprintjes trekken) gaat niet lang mee.

Mijn gouden combo is KMC-EL ketting met reguliere PTFE spray. Dit voor indoor en goed weer. Ketting gaat zo goed als eeuwig mee... en is goedkoop.
Ik weet wel dat PTFE de laatste tijd schuin bekeken wordt van de groene jongens. Maar die drip on lubes indoor geven vuile troep. En ik ben te lui om kettingen te beginnen wisselen.

[ Voor 3% gewijzigd door Joindry op 07-01-2025 11:49 ]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:26
Prulleman schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:34:
[...]
ik ga er vanuit dat je op de hoogte bent dat je voor 12 speed flattop kettingen een andere slijtage meter nodig hebt?
Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21
Ja ik heb een andere slijtage meter idd. (van park tool)
Eerder vervangen dan bij 10/11s kettingen is belangrijkste zegmaar.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:09

sapphire

Die-hard pruts0r

Joindry schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:47:
[...]

Er wordt inderdaad zoveel onzin verkocht tegenwoordig over slijtage bij kettingen de laatste jaren. En geen een testing die ik terugvind durf ik te vertrouwen. Ik kan ze geen ongelijk bewijzen, maar dat wil niet zeggen dat ik ze vertrouw. Hetzelfde met al die testings van smeermiddelen.

Ik rij nog steeds 10 speed. Heb in de voorbije 15 jaar een 5 tal smeermiddelen gehad. En evenveel soorten kettingen. My two cents, niks wat de levensduur verlengd dan correct onderhoud. Na iedere 'vuilmaakbeurt' buiten, de boel terug proper maken.
Een slecht onderhouden/niet onderhouden ketting(vuil), zwaar belasten (sprintjes trekken) gaat niet lang mee.

Mijn gouden combo is KMC-EL ketting met reguliere PTFE spray. Dit voor indoor en goed weer. Ketting gaat zo goed als eeuwig mee... en is goedkoop.
Ik weet wel dat PTFE de laatste tijd schuin bekeken wordt van de groene jongens. Maar die drip on lubes indoor geven vuile troep. En ik ben te lui om kettingen te beginnen wisselen.
Ik ben de afgelopen 2? kettingen ook weer terug gegaan naar dat soort sprays. Ja de ketting word snel vuil maar ik was het gedoe en het geluid van wax spuugzat, squirtlubes driplubes, etc. was het ook altijd net niet.

Doekje over de ketting en om de paar ritten even door de Parktool en de tandwielen een beetje schoonhouden. Dé reden waarom ik in de herfst/winter fietsen niks vind, veel schoonmaken :(

Gabriël AM5

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025

joker1977

Tweakert

Cloclo100 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Aja klopt voor mij gaat dit idd een betere aanpassing zijn. Ik heb ook iets gelezen over synchro shift, dat hij automatisch naar groot of klein blad schakelt obv bereik cassette. Werkt dat performant?
Het maakt je schakelsysteem feitelijk identiek aan een sequentiele versnellingsbak, maar met geen van de voordelen en wel alle nadelen. Ik zie geen enkel reden om de "logica" van het schakelen over te laten aan de intelligentie van Di2.

Enkel voor mensen die écht niet de mentale aandacht/capaciteit hebben om de status van hun voorblad te onthouden is het een nuttige functie, voor de rest zie ik alleen maar nadelen.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:15

blitzkrieg

Whoop Whoop!

joker1977 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:25:
[...]

Enkel voor mensen die écht niet de mentale aandacht/capaciteit hebben om de status van hun voorblad te onthouden is het een nuttige functie, voor de rest zie ik alleen maar nadelen.
Ik hoor dat het iets voor mijn vrouw zou kunnen zijn. :P :X

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Prulleman
  • Laatst online: 23:33
joker1977 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:25:
[...]

Het maakt je schakelsysteem feitelijk identiek aan een sequentiele versnellingsbak, maar met geen van de voordelen en wel alle nadelen. Ik zie geen enkel reden om de "logica" van het schakelen over te laten aan de intelligentie van Di2.

haha, helemaal mee eens, ik fiets al te lang (3x7 tijdperk, een jaar of 30-35 geleden) denk ik om dit soort beslissingen uit handen te geven..
blitzkrieg schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:02:
[...]

Ik hoor dat het iets voor mijn vrouw zou kunnen zijn. :P :X
dit is ook wel herkenbaar, mijn vrouw zit nog niet zo lang op de racefiets en in ons vlakke brabant komt ie ook zelden van het grote blad voor af... maar dat maakt het wel lastig als we een keer in het buitenland fietsen. Achter schakelen gaat uiteraard wel zonder nadenken, maar voor absoluut niet

Strava

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:13
Synchro shift is de enige manier om de voorderailleur te schakelen op een 12-speed tijdritfiets, normaal gesproken.

Zelf heb ik synchro wel aan staan... maar dan wel op de extremen van de cassette - dat wil zeggen: als ik om een of andere reden vergeet om de voorderailleur te schakelen en de ketting heel schuin staat, schakelt de voorderailleur op een gegeven moment zelf.

BetterShifting.com | Strava

• DDX
Ik heb syncho shift ook gewoon aanstaan op de 2 fietsen die dit supporten, bevalt mij wel.
Icm garmin krijg je ook piepje dat de volgende shift voorblad shift in actie komt.
Alleen jammer dat ze het niet op 10 speed supporten. (heb wel juiste batterij)

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Prulleman schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:07:

dit is ook wel herkenbaar, mijn vrouw zit nog niet zo lang op de racefiets en in ons vlakke brabant komt ie ook zelden van het grote blad voor af... maar dat maakt het wel lastig als we een keer in het buitenland fietsen. Achter schakelen gaat uiteraard wel zonder nadenken, maar voor absoluut niet
Mijn vrouw ook pas sinds april. En hoewel ze ondertussen al in het Teutoburgerwald, de Ardèche en rond het meer van Annecy gefiets heeft is het ieder keer nog blinde paniek wanneer we bij de VAM berg zijn. :P

• joker1977

joker1977

Tweakert

Salteh schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:07:
Synchro shift is de enige manier om de voorderailleur te schakelen op een 12-speed tijdritfiets, normaal gesproken.

Zelf heb ik synchro wel aan staan... maar dan wel op de extremen van de cassette - dat wil zeggen: als ik om een of andere reden vergeet om de voorderailleur te schakelen en de ketting heel schuin staat, schakelt de voorderailleur op een gegeven moment zelf.
Op een tijdrit-fiets hoort geen voor-derailleur, dus das geen argument O-)

Uiteraard moet iedereen zelf lekker kiezen. Maar ik vind het geen fijn idee dat als ik staand-onder-belasting de intentie heb dat ik achter schakel dat dan de voor-derailleur (misschien) ook meegaat, dat is simpelweg een potentiële valpartij.

Dat "compenseren achter" als je voor schakelt is iets wat ik zelf ook wel kan en iets wat (vaak) niet wenselijk is als ik voor schakel, maar dat is een persoonlijke voorkeur.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:04
blitzkrieg schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:54:
[...]

Mijn vrouw ook pas sinds april. En hoewel ze ondertussen al in het Teutoburgerwald, de Ardèche en rond het meer van Annecy gefiets heeft is het ieder keer nog blinde paniek wanneer we bij de VAM berg zijn. :P
Dan wordt het hoog tijd dat je samen een middagje op een mtb met 3x het bos in gaat. ;)

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

guapper schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:18:
[...]

Dan wordt het hoog tijd dat je samen een middagje op een mtb met 3x het bos in gaat. ;)
Dat ga ik echt niet doen!
Teutoburgerwald (2e keer dat ze op de racefiets zat) koste me al bijna mijn huwelijk. ;)

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-01 15:44

McMiGHtY

- burp -

mhr-zip schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:26:
[...]

Afgelopen jaar met een groepje Tweakers in Drenthe gereden, was die dag best aardig windje.
Kwamen mensen uit Noord-Holland, maar ook uit Brabant/Limburg.
Hoe zal ik het netjes zeggen; De RPE van de wind werd iig verschillend ervaren :+
Viel reuze mee toen..alleen boven op die berg waaide ik er een beetje af..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-01 15:36
guapper schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:20:
Het behoeft geen uitleg dat @Cloclo100 geen Hollander is...
;)
Naar aanleiding van deze post:

Poll: Waar woont de fietsende Tweaker?
Groningen
Fryslân
Drenthe
Overijssel
Gelderland
Flevoland
Utrecht
Noord-Holland
Zuid-Holland
Zeeland
Noord-Brabant
Limburg NL
Limburg BE
Antwerpen
Oost-Vlaanderen
Vlaams-Brabant
West-Vlaanderen
Belgie overige
Duitsland
Europa overige
Geen van bovenstaande
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406865
Ook een poll maken? Klik hier

Bij de onderste 4 antwoorden ben ik benieuwd waar je dan wel "precies" woont.

Als de tussenstand niet wordt bijgewerkt: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406865

[ Voor 6% gewijzigd door mhr-zip op 07-01-2025 23:00 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
In mijn zoektocht naar kandidaten voor mijn nieuwe endurance-leasefiets ben ik bij Lauf uitgekomen, een IJslands merk die enkel online verkopen. Scoort goed in reviews(Endurance fiets van het jaar bij road.cc) en wel veel bang for the buck. +- 6000 euro voor een met de nieuwe SRAM RED afgemonteerde fiets die 7,5kg in maat medium weegt, ZIPP wielen en een wat polariserend uiterlijk wat ik persoonlijk wel kan smaken. Iemand hier ervaring met het merk? Alleen lijkt het me moeilijk om te leasen, daar ze blijkbaar niet met dealers samenwerken. Onder het mom van durf te vragen; Kent hier iemand een FM in België die dergelijke merken zou importeren om in lease te zetten? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kwTejZRXGGQ9ma7MJj5oX7CGwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B64iC717rzeI8FzfU24uay6Q.jpg?f=fotoalbum_large

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:52
Cloclo100 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:26:
In mijn zoektocht naar kandidaten voor mijn nieuwe endurance-leasefiets ben ik bij Lauf uitgekomen, een IJslands merk die enkel online verkopen. Scoort goed in reviews(Endurance fiets van het jaar bij road.cc) en wel veel bang for the buck. +- 6000 euro voor een met de nieuwe SRAM RED afgemonteerde fiets die 7,5kg in maat medium weegt, ZIPP wielen en een wat polariserend uiterlijk wat ik persoonlijk wel kan smaken. Iemand hier ervaring met het merk? Alleen lijkt het me moeilijk om te leasen, daar ze blijkbaar niet met dealers samenwerken. Onder het mom van durf te vragen; Kent hier iemand een FM in België die dergelijke merken zou importeren om in lease te zetten? :)

[Afbeelding]
Goede prijs voor de specs, jammer dat hij esthetisch wat minder plezant is.

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-01 17:24
Niet mijn smaak frame en op het plaatje lijkt het ook niet op de nieuwe RED. Zou er mijn geld niet aan uitgeven.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Cloclo100
KW25 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:49:
Niet mijn smaak frame en op het plaatje lijkt het ook niet op de nieuwe RED. Zou er mijn geld niet aan uitgeven.
Nee dat is gewoon de kleur van het frame wat ik wel iets vind hebben. Afmontage kan je kiezen en smaken verschillen gelukkig, maar als ie niet te leasen valt stopt het verhaal.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

blitzkrieg schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:37:
[...]

Dat ga ik echt niet doen!
Teutoburgerwald (2e keer dat ze op de racefiets zat) koste me al bijna mijn huwelijk. ;)
Ik heb ooit eens alleen geopperd dat ik het leuk zou vinden als ik samen met mijn vrouw kon fietsen en dat koste me al bijna ons huwelijk :+

#durftedromen

@Cloclo100 Best een mooie fiets. Vind persoonlijk die achterbuis vooral raar en het merk/logo :X

[ Voor 12% gewijzigd door sapphire op 08-01-2025 07:11 ]

Gabriël AM5

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:50
blitzkrieg schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:54:
[...]

Ik fiets bijna 3 jaar door Groningen, Friesland en Drenthe, maar nog niet op de VAM berg geweest. Zou die beklimming mij lukken?

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
sapphire schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 06:59:
[...]

Ik heb ooit eens alleen geopperd dat ik het leuk zou vinden als ik samen met mijn vrouw kon fietsen en dat koste me al bijna ons huwelijk :+
Ik heb het anders aangepakt. Ze moest van mij (maar dat wist ze op dat moment niet) eerst de Stelvio op. Een proeve van bekwaamheid zeg maar.
Toevallig was toen de Stelvio afgesloten ivm sneeuw (half juli). Toch omhoog gegaan en haar ten huwelijk gevraagd (ze zei ja). Door de sneeuw / gladheid had ze daar alle aandacht voor en niet hoe zwaar de heuvel was. Ik zag toevallig vorige week nog de foto's (had mijn spiegel reflex omhoog gesjouwd). Ik weet niet meer hoe we beneden zijn gekomen.

De volgende dag via de Umbrail (ook sneeuw). Normaliter moet je daar altijd je paspoort ergens uit je kleding vissen om te tonen. Toen de bewapende grenswacht zag dat er een vrouw in de sneeuw omhoog kwam, sprong hij voor ons in de houding en mochten we direct door :)

We fietsen na dertig jaar nog steeds veel met elkaar en hebben als gezin voorgenomen om in 2026 met onze zonen de Stelvio op te fietsen. Toen was het voor mij een van de colletjes op een dag, nu moet ik er wel ff voor trainen (en wat kilo's kwijt raken). Dit gaat voor mij denk ik een hele mooie en emotionele dag worden.

• Requiem19
Veel vrouwen houden van kleding. Een mooi stylish fiets shirt geven zou zomaar goed kunnen werken ;-).

Wel oppassen, voor je het weet moet je een fiets geven.

Samen fietsen is trouwens wel echt heel leuk vind ik.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Totdat je dan niet meer samen kan fietsen want "er moet iemand bij de kids blijven!" en dan heb je daar weer ruzie over..maak je dat weer goed..heb je een kind+1.. vicieuze cirkel @ your service!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-01 14:17
Samen fietsen heb ik ook al jaren geopperd, af en toe maakt ze een kleine beweging om het toch eens te proberen, maar ik heb haar nog niet echt over de drempel gekregen..

Ze is eigenlijk ook niet het type ervoor, een fietstochtje van 30-40 kilometer op de normale fiets zou ze niet erg vinden, maar 2-3x per week "koersen" om haar conditie op peil te houden is niets voor haar.

Eigenlijk ben ik ook wel blij dat ze niet fietst, het is nu lekker een moment voor mij om iets voor mijzelf te doen en even uit huis te gaan, weg bij de drukte van het gezin (uitlaatklep)..

We hebben de kids inmiddels al wat ouder (14 en 12), dus ik heb redelijk de vrijheid, ook wanneer mijn vrouw in de avonden moet werken, ik kan altijd wel even een uurtje of 2 in de avond fietsen. Ze kunnen prima zichzelf vermaken..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Stillekracht Mooi verhaal!
Stelvio is één van de weinige bergen die ik op een lijstje heb staan om eens vrijwillig op te fietsen :)
Ik krijg mijn vrouw hooguit met de auto omhoog maar verder dan dat gaat het niet komen vrees ik :(

@Requiem19 Nou mijn vrouw in een strak wielerpakje vind ik denk geen straf om naar te kijken O+
One can only dream O-)

@McMiGHtY Wat nou vicieuze circkel? We hebben kinderen dus van het goedmaken komt het amper want er is er altijd één aan het piepen. Eerder zelfregulerende anti-conceptie :+

Gabriël AM5

• Cloclo100
sapphire schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 06:59:
[...]

#durftedromen

@Cloclo100 Best een mooie fiets. Vind persoonlijk die achterbuis vooral raar en het merk/logo :X
Ja er is een hoekje af en dat charmeert me ergens wel 😆. Voorlopig heb ik 3 mogelijke nieuwe koerspaarden, met de lauf als eventuele reserve:

- canyon endurace cf slx (die korting op de cfr is verdwenen :( )
- giant defy advanced pro 0 2025
- Scott addict 10 2025

Ze hebben allemaal een wat agressievere zithouding met dan bepaalde comfort/endurance eigenschappen. Bij die laatste 2 is het wel handig dat de lokale fietsenmaker verdeler is. Voorlopig neig ik naar de Giant, komt heel goed uit in reviews en is behoorlijk licht. Nog een beetje oriënteren/informeren/afpingelen en dan hak ik de knoop door.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-01 18:14
Cloclo100 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:35:
[...]

Ja er is een hoekje af en dat charmeert me ergens wel 😆. Voorlopig heb ik 3 mogelijke nieuwe koerspaarden, met de lauf als eventuele reserve:

- canyon endurace cf slx (die korting op de cfr is verdwenen :( )
- giant defy advanced pro 0 2025
- Scott addict 10 2025

Ze hebben allemaal een wat agressievere zithouding met dan bepaalde comfort/endurance eigenschappen. Bij die laatste 2 is het wel handig dat de lokale fietsenmaker verdeler is. Voorlopig neig ik naar de Giant, komt heel goed uit in reviews en is behoorlijk licht. Nog een beetje oriënteren/informeren/afpingelen en dan hak ik de knoop door.
Kun je niet ergens een 2024 Giant Defy Advanced SL 1 op de kop tikken?

• Cloclo100
Holk schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:11:
[...]

Kun je niet ergens een 2024 Giant Defy Advanced SL 1 op de kop tikken?
Niet meteen te vinden, maar ik kan wel eens bij FM informeren als ik daadwerkelijk wil bestellen..

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:40
Cloclo100 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:42:
[...]

Niet meteen te vinden, maar ik kan wel eens bij FM informeren als ik daadwerkelijk wil bestellen..
Ik weet niet of je dicht bij de Duitse grens woont, daar hadden ze meerdere overjarige modellen in de aanbieding. Ik was niet verliefd op kleur orion nebula.

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-01 19:45
*knip*
Zie de topic warning.

[ Voor 86% gewijzigd door tweakduke op 08-01-2025 14:52 ]

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:41

Niku

Alagaesii

Hoe besluiten jullie of het te glad is om te gaan fietsen? :+ Was voornemens om dit weekend een rondje in Zuid-Limburg te gaan doen, maar ben een beetje angstig dat het (te) glad gaat zijn in het winterse weer.

• KW25
Zou sowieso uitkijken nu, ken iemand die vanochtend is gevallen en een gebroken heup heeft. Wel in regio Amsterdam, geen idee hoe in het zuiden is.

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
McMiGHtY schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:54:
Totdat je dan niet meer samen kan fietsen want "er moet iemand bij de kids blijven!" en dan heb je daar weer ruzie over..maak je dat weer goed..heb je een kind+1.. vicieuze cirkel @ your service!
Ik wielren met een fietskar en twee kinderen erin; en m'n vrouw fietst lekker mee.

• Cloclo100
DaYwaLkUr schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:17:
[...]

Ik weet niet of je dicht bij de Duitse grens woont, daar hadden ze meerdere overjarige modellen in de aanbieding. Ik was niet verliefd op kleur orion nebula.
Ik woon redelijk dicht tegen de Duitse grens maar ik moet hem kunnen leasen in België. Die kleur vond ik idd ook niet zo mooi, de interstellar kleur van de 2025 pro 0 is wel 👌.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

KW25 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:37:
Zou sowieso uitkijken nu, ken iemand die vanochtend is gevallen en een gebroken heup heeft. Wel in regio Amsterdam, geen idee hoe in het zuiden is.
Was die gedeeld in een Lekke Band chat groepje? Glas bruggetje

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

AMD1800 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:06:
[...]

Ik fiets bijna 3 jaar door Groningen, Friesland en Drenthe, maar nog niet op de VAM berg geweest. Zou die beklimming mij lukken?
Tuurlijk!
Ik heb er mensen zien lopen, maar het is een korte inspanning en goed te doen.

• DDX
Niku schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:29:
Hoe besluiten jullie of het te glad is om te gaan fietsen? :+ Was voornemens om dit weekend een rondje in Zuid-Limburg te gaan doen, maar ben een beetje angstig dat het (te) glad gaat zijn in het winterse weer.
Tja het is een lastige, ik dacht vanmorgen 5 graden en geen neerslag nou dat gaat prima.
Halverwege mijn rit werd het opeens een ijsbaan langs de ringvaart Haarlemmermeer.
Ik zag diverse mensen onderuit gaan en echt paar km een grote glinsterlaag bovenop het asfalt.

Heel rustig doorgefietst naar m'n werk maar prettig was anders. (en dan heb ik spikebanden thuis klaar hangen, maar had hier niet op gerekend)
Terug net maar korste/veilige route toen ik zag dat grond temperatuur volgens buienradar al onder 0 was en motregenradar ook iets aangaf.

Gekke is dat ze vooral in zuiden waarschuwen nu maar ondertussen is Noord-Holland het koudst.

[ Voor 9% gewijzigd door DDX op 08-01-2025 19:31 ]

• KW25
McMiGHtY schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:56:
[...]

Was die gedeeld in een Lekke Band chat groepje? Glas bruggetje
Yes!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:51

Kluus

Gang is alles

Cloclo100 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:26:

[Afbeelding]
Merk is mij vooral bekend van de eveneens bijzonder ogende maar naar verluid wel vrij goede geveerde voorvorken:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/Lauf_pivotless%2C_trailing_link_bicycle_suspension_fork.jpg

Het is wel een merk wat durft af te wijken dus en daar is ook wel wat voor te zeggen! Zeker gunstig geprijst voor die afmontage!

Je andere opties zijn ook mooi, de defy en de addict zouden ook op mijn lijst staan als ik ooit voor een endurance ga.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:19
Simpel. Voor mij als het een nacht gevroren heeft en het de hele dag rond het vriespunt blijft dan is het per definitie een no go. Hoe leuk het ook is ( en de kans dat ik op mijn bek ga met een handbike nihil is :+)

Strava | AP | IP | AW

• verstappen33
Afgelopen zaterdag wilde ik eigenlijk een grote ronde fietsen in de ochtend..
Vertrek zou rond 8:15 zijn zodra het licht zou worden..

Ik moest om 7:30 mijn dochter nog even wegbrengen met de auto, goed meet momentje geweest om te kijken hoe de wegen erbij lagen met lichte vorst in de nacht..

Het was dus spekglad op de buitenaf weggetjes.. Ben om 8:00 uur weer lekker in bed gestapt en pas na de lunch op de fiets gestapt..

Veiligheid voor alles, dan maar een uurtje minder fietsen. Zeker wanneer s'avonds de wegen nog nat zijn en er nachtvorst voorspelt is dan is het eigenlijk al wel een no-go..
Droge wegen en nachtvorst durf ik vaak nog wel aan, dan is het gewoon koud en moet je alleen een beetje rekening houden met wat "natte" plekken op de wegen waar het glad kan zijn.

Komend weekend herkansing.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik heb jarenlang woon-werk (25km enkel) gedaan en dat is altijd prima gegaan, gewoon de gestrooide routes pakken en dan was het hooguit even opletten de wijk in en uit. Wel op een gravelbike in de winter met iets bredere bandjes, maar ook weer geen studs.

Voor mijn lol doe ik het ook niet snel in die omstandigheden maar verder heb ik het nooit als een probleem ervaren.

• verstappen33
Kluus schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:45:
Ik heb jarenlang woon-werk (25km enkel) gedaan en dat is altijd prima gegaan, gewoon de gestrooide routes pakken en dan was het hooguit even opletten de wijk in en uit. Wel op een gravelbike in de winter met iets bredere bandjes, maar ook weer geen studs.

Voor mijn lol doe ik het ook niet snel in die omstandigheden maar verder heb ik het nooit als een probleem ervaren.
Ik vind gladheid opzich ook geen probleem, ik ga ook gewoon op de commuter naar mijn werk, het is gewoon goed opletten en dan gaat het vaak wel goed.

Maar wielrennen is een hobby en voor mij dus een vrije keus om wel/niet te gaan, en dan is voor mij de keus makkelijk, of wachten tot de wegen beter worden, of op de tacx..

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:18
Als het gevroren heeft ga ik wel het bos in i.p.v. over de weg. Geen gladheid en geen pekel. Ben eigenlijk ook wel blij dat een deel van mijn woon-werk route niet gestrooid wordt...

Hij wil.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Overigens, over pekel gesproken, ik ben er achter gekomen dat mijn achter remblok van mijn goede fiets (die ik nu echt niet meer in de pekel ga gebruiken maar goed) is gaan corroderen. Bij het achterste bevestigingspootje begint de verf af te bladeren dus hopelijk blijft het daarbij. Bevestigingsschroeven er uit gehaald en die waren ook compleet verrot, een was zelfs nattig, blijkbaar kan er in het frame (tarmac sl7) op het bevestigingspunt water komen wat daar niet meer weg gaat en op die schroeven in gaat zitten werken.

Inmiddels nieuwe schroeven besteld (al worden die oude nu weer behoorlijk schoon na een dagje azijnbad) en later zag ik dat bij bike24 de ultegra R8170 remklauwen in de aanbieding zijn (goedkoper dan ik de 105 versie kan vinden nu) dus die ook maar gelijk besteld voor de voorraad. Dan kan er als het erger wordt, of anders bij de volgende keer leidingen vervangen mooi een frisse remklauw op. Voor de geinteresseerden:
https://www.bike24.com/p2509134.html

Enfin voor mij is dat meer een reden om dit weer te mijden, in ieder geval met die fiets en op de weg, gelukkig kan ik net als @klaaas ook zo een bos induiken als ik voor mijn lol ga fietsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 09-01-2025 09:03 ]

• DDX
En vanmorgen was het kouder als gisteren en wegen waren goed vochtig.
Maar volgens mij was het nergens zo glad als gisteren, geen opgevroren plassen gezien. (en niemand onderuit zien gaan dit keer)
Had voor zekerheid wel spike voorwiel in wiel gedaan, 1 keer achterwiel beetje voelen schuiven.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/I8h-wWFJ5f6zYpDXlf36_DXhQQHVgWxc0G_WZJomFNg-1152x2048.jpg

• Cloclo100
Kluus schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:39:
[...]

Merk is mij vooral bekend van de eveneens bijzonder ogende maar naar verluid wel vrij goede geveerde voorvorken:
[Afbeelding]

Het is wel een merk wat durft af te wijken dus en daar is ook wel wat voor te zeggen! Zeker gunstig geprijst voor die afmontage!

Je andere opties zijn ook mooi, de defy en de addict zouden ook op mijn lijst staan als ik ooit voor een endurance ga.
Klopt, deze worden ook bij unbound etc gebruikt.

Is er eigenlijk een bepaalde standaard hoeveel cm spacers er bovenop de stack komen, of zijn er zelfs bepaalde merken waar er geen spacers zitten? Ik vind nagenoeg nergens terug op de productapagina's of er al dan niet spacers worden gebruikt en kan soms moeilijk inschatten met die geïntegreerde sturen over hoeveel cm het dan wel niet gaat.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-01 15:36
Als het kans is op glad zou ik niet "zomaar" om 8 uur in de morgen gaan fietsen. Dan pak ik wel de Tacx.
Maar je kan ook wat later op de dag gaan, als het warmer is.
Moet je wel om 8:00 want bijv. woon-werk, het scheelt echt heel veel als je je er op instelt!!

Zoals DDX zegt, (even vrij vertaald) "toen het op eens glad aanvoelde, heb ik mijn snelheid aangepast".

Afgelopen 5 jaar ben ik 3x :+ gevallen omdat het glad was. De eerste keer was het glad door vriezen. Hield ik er wel rekening mee, reed ook niet zo hard. Schade was vooral deuk in mijn ego.

Andere 2 keer was het wel glad dat voorwiel weggleed, maar was geen vriezend weer (wel nat). Hield er dus ook niet echt rekening mee. Als je vol overtuiging op volle snelheid een bocht vol inzet, en je voorwiel glijd dan weg. Dan heb je wel meer schade, vooral aan jezelf >:) , dan wanneer je behoudend rijdt.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:04
Cloclo100 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:15:
[...]

Klopt, deze worden ook bij unbound etc gebruikt.

Is er eigenlijk een bepaalde standaard hoeveel cm spacers er bovenop de stack komen, of zijn er zelfs bepaalde merken waar er geen spacers zitten? Ik vind nagenoeg nergens terug op de productapagina's of er al dan niet spacers worden gebruikt en kan soms moeilijk inschatten met die geïntegreerde sturen over hoeveel cm het dan wel niet gaat.
zover ik weet is daat geen standaard voor. Je kunt in principe de spacers er uit halen en de stuurpen op het frame de headset leggen, maar bij de moderne semi geïntegreerde oplossingen (kabels onder de stuurpen langs) heb je een speciale spacer waar de kabeld ingevoerd worden.

Op bike-stats.de kun je al dat soort maten meenemen en vergelijken met andere fietsen, waardoor je de werkelijke stack en reach ziet, in de vorm van maten x en y tussen zadel en stuur, en trapas en stuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCOr9mvc-W5C7n9BXVxDd3Sdsp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I55dByEoA4q9Luo4X1JuG1F6.png?f=fotoalbum_large

edit: @Cloclo100 mogelijkheid tot personaliseren afstelling per fiets:
(>> klik onder de tekening van de fiets op de naam van de desbetreffende fiets om dit venster te openen <<)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cs6VcVsEpLTy_YxwjSxEZAxNX1I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Y8zwJVEbVCbcCP7fMxrY3wn6.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door guapper op 09-01-2025 15:29 ]

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-01 23:31
Voor mij is een nat wegdek al een reden om niet te gaan racefietsen. Geen zin in mijn appartementje alle drek van de fiets af te halen. Vanochtend (4.45 uur) met de woonwerkfiets heel rustig gefietst, maar hier had het niet gesneeuwd, en merkte op bruggen ook weinig gladheid op. Goed weggekomen, collega die 20km verderop woont had een winterlandschap bij het wegrijden.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• dfbt
  • Laatst online: 02-01 13:01
en zolang niemand hier een contract bij een prof team heeft en moet trainen, is het ook gewoon niet echt nodig om risico's te nemen.

• Prulleman
sja, het is maar net hoe groot je allergie is voor indoor trainen...

ik vind het over het algemeen helemaal niet zo erg om indoor te trainen (laten we het vooral trainen noemen, en geen fietsen...;). Lekker netflix erbij en rustig 2-3 uur trappen, of een uurtje/90min sweet spot blokjes knallen

Na een tijdje krijg ik wel weer wat jeuk om buiten te fietsen, zelfs in de afgelopen maand was dat tussen de buien door nog wel te doen. (ik pak dan wel liever de MTB dan de racefiets, toch wat minder snel last van de kou en gladde wegen)

Strava

• joker1977

joker1977

Tweakert

dfbt schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:10:
en zolang niemand hier een contract bij een prof team heeft en moet trainen, is het ook gewoon niet echt nodig om risico's te nemen.
Met die redenering kom je nooit de deur uit. De risico's bij nat weer zijn erg klein, mits je niet (meer) op 23 mm. rijdt en 8 bar. Beetje wind uit de banden, niet als een wilde door de bocht en je zit relatief veilig.

Bij nachtvorst kun je prima inschatten hoe nat de wegen zijn en hoe groot het risico is. Of je wacht tot een uurtje of 12-13 ; dan is het ook wel weg :)

• verstappen33
joker1977 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:42:
[...]

Met die redenering kom je nooit de deur uit. De risico's bij nat weer zijn erg klein, mits je niet (meer) op 23 mm. rijdt en 8 bar. Beetje wind uit de banden, niet als een wilde door de bocht en je zit relatief veilig.

Bij nachtvorst kun je prima inschatten hoe nat de wegen zijn en hoe groot het risico is. Of je wacht tot een uurtje of 12-13 ; dan is het ook wel weg :)
Klopt helemaal, maar ik snap hem wel, ik ben echt niet bang om met nattigheid of zelfs gladheid te fietsen, je moet je aanpassen aan de situatie.
Maar het is en blijft voor mij een vrijwillige keuze, ik heb geen goedkope fiets en ik zou mijzelf echt voor de kop slaan als ik door ijzel ten val kom..
Nattigheid is gewoon vervelend, maar zolang het boven nul is dan kun je prima fietsen, maar ook hier weer, de keuze is vrijwillig..

Als je toch een "oude cq afgeragde" winterfiets hebt waarbij je schade door een glijpartij minder erg vind, be my guest, maar ik neem het risico niet met mijn dure "mooie" fiets.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

mhr-zip schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:38:
[...]
...
Andere 2 keer was het wel glad dat voorwiel weggleed, maar was geen vriezend weer (wel nat). Hield er dus ook niet echt rekening mee. Als je vol overtuiging op volle snelheid een bocht vol inzet, en je voorwiel glijd dan weg. Dan heb je wel meer schade, vooral aan jezelf >:) , dan wanneer je behoudend rijdt.
In vijf jaar consistent woon-werk, ook in vrieskou en sneeuw, is voor mij ook de enige keer dat ik gevallen ben door gladheid geweest terwijl het niet vroor. Wel nat inderdaad en een "fietser is koning" rotonde met van dat fijne rode asfalt en redelijke snelheid waarop mijn voorwiel weg gleed.

Het was zelfs zo glad dat ik met fiets en al helemaal van binnen naar buiten de rotonde schoof, schade was zo goed als 0.

Overigens heb ik een prima binnen setup maar indoor doe ik eigenlijk het liefste intensieve kortere trainingen zoals Zwift races, als het langer wordt ga ik toch echt liever naar buiten.

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 10-01-2025 09:42 ]

• DDX
Dat boven 0 is gewoon een lastige, nu geeft buienradar ook 4,5 graden aan maar ondertussen lagen er toch weer opgevroren plassen op de fietspaden.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

DDX schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:58:
Dat boven 0 is gewoon een lastige, nu geeft buienradar ook 4,5 graden aan maar ondertussen lagen er toch weer opgevroren plassen op de fietspaden.
De buitentemperatuur word gemeten op 1,5m van de grond, uit de wind en in de schaduw.

Kan dus prima 4,5 graden zijn op 1,5 meter en 0 of -1 graden aan de grond met als gevolg bevroren fietspaden.

Gabriël AM5

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:13
dfbt schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:10:
Elke keer als je op de fiets stapt neem je een risico (geldt ook voor wandelen, autorijden enz). Als fietser ben je namelijk een zwakke verkeersdeelnemer. Ook zonder gladheid gebeuren er voldoende ongelukken.

• DDX
sapphire schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:31:
[...]

De buitentemperatuur word gemeten op 1,5m van de grond, uit de wind en in de schaduw.

Kan dus prima 4,5 graden zijn op 1,5 meter en 0 of -1 graden aan de grond met als gevolg bevroren fietspaden.
Weet ik maar ook grond temperatuur stond gewoon op 4 graden.
Het is gewoon lastig op dit moment of het glad is of niet, wisselt per dag en niet vantevoren te vertellen of het glad is.
Op het moment dat het vochtig is moet je met deze temperaturen gewoon oppassen.

• verstappen33
wisselwerking schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:46:
[...]

Elke keer als je op de fiets stapt neem je een risico (geldt ook voor wandelen, autorijden enz). Als fietser ben je namelijk een zwakke verkeersdeelnemer. Ook zonder gladheid gebeuren er voldoende ongelukken.
Klopt, maar in sommige omstandigheden is het risico op een ongeval groter en stap ik dus niet op de racefiets.. Ieder moet voor zichzelf bepalen wat voor risico je neemt (of niet).

Wie zijn wij om iemand te veroordelen als iemand liever binnen op de tacx fietst ipv buiten met ijzel loopt te glibberen en te glijden??

Ik heb vanmorgen op de stadsfiets ook gladde fietspaden mogen trotseren, dan is het gewoon oppassen geblazen, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om in dit soort omstandigheden te gaan trainen op de racefiets waar de snelheid/intensiteit vaak wat hoger liggen dan stapvoets door een bochtje.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

DDX schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:02:
[...]

Weet ik maar ook grond temperatuur stond gewoon op 4 graden.
Het is gewoon lastig op dit moment of het glad is of niet, wisselt per dag en niet vantevoren te vertellen of het glad is.
Op het moment dat het vochtig is moet je met deze temperaturen gewoon oppassen.
Absoluut!

Pest is dat het lokaal enorm kan verschillen en metingen dat gewoon niet nouja meten :+

Zo is het aan de kust vaak gewoon iets minder koud dus relatief weinig te maken met opgevroren wegen. En toch had ik op mijn oude woon-werk één klein stuk waar het altijd glad was zodra het koud werd. Klein bruggetje en een stuk er voor en er na vroor altijd op, bloedlink!

Gabriël AM5

• wisselwerking
verstappen33 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:04:
[...]

Klopt, maar in sommige omstandigheden is het risico op een ongeval groter en stap ik dus niet op de racefiets.. Ieder moet voor zichzelf bepalen wat voor risico je neemt (of niet).

Wie zijn wij om iemand te veroordelen als iemand liever binnen op de tacx fietst ipv buiten met ijzel loopt te glibberen en te glijden??

Ik heb vanmorgen op de stadsfiets ook gladde fietspaden mogen trotseren, dan is het gewoon oppassen geblazen, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om in dit soort omstandigheden te gaan trainen op de racefiets waar de snelheid/intensiteit vaak wat hoger liggen dan stapvoets door een bochtje.
Mee eens hoor. Maar was ook een reactie op de stelling dat alleen prof's die risico's maar zouden moeten nemen. Ik ga er vanuit dat ook die het risico niet nemen met gladheid. Er zijn genoeg andere manieren om ook te kunnen trainen. Dat kan binnen, maar ook buiten (bijvoorbeeld offroad).

• Rikkie99
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:39
Gisteren een rustige duurrit gemaakt van 4u en vandaag van 3u. Heb braaf in mijn duurzone gefietst met een lage hartslag en intensiteit maar voelde toch een stuk pittiger en vermoeiender dan bij hogere temperaturen (zowel tijdens de rit als na afloop). Is je energieverbruik bij dit weer nu zoveel hoger dan in de zomer?

• Holk
Rikkie99 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:11:
Gisteren een rustige duurrit gemaakt van 4u en vandaag van 3u. Heb braaf in mijn duurzone gefietst met een lage hartslag en intensiteit maar voelde toch een stuk pittiger en vermoeiender dan bij hogere temperaturen (zowel tijdens de rit als na afloop). Is je energieverbruik bij dit weer nu zoveel hoger dan in de zomer?
Zeker! Kost je lichaam veel energie om warm te blijven

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-01 17:36
New bike day! Ik heb m al sinds de kerst maar wegens omstandigheden vandaag pas voor het eerst een rondje kunnen rijden.

Tov de “stock” versie heb ik een 10mm kortere stuurpen en een 360mm stuur ipv 420mm. Dit op aanraden van de verkoper. Aan jullie ook dank voor de tips over welke fiets goed zou passen!

Het is even wennen qua zitpositie tov mijn oude fiets maar tot nu toe blij mee (en niet onderuit geschoven gelukkig op de gladdere plekken)! En als nabrander: wat is elektronisch schakelen lekker zeg. Niet nodig maar wel heel fijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qxeXWB5Q9pKfihepuedmGbpLWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9xHXmTEUq5UW6LyTKj8euzDl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door stutrecht op 12-01-2025 17:32 ]

• Rikkie99
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:39
Holk schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:17:
[...]

Ook met voldoende kleding? Had genoeg laagjes aan om te voorkomen dat ik koud kreeg.

• Requiem19
Jazeker

https://www.trainingpeaks.com/blog/cold-weather-cycling/

Ik merk zelf een paar dingen:

- moeilijker om te drinken als het koud is, bidonnen krijg ik gewoon niet goed leeg. Je zweet toch wel veel, dus dehydrateer je meer dan met bijv 16-17 graden
- moeilijker om te eten. Handschoenen uit, gedoe. Minder makkelijk weg te krijgen
- door de kou stop je minder. Nu doe ik 3-4 uur zonder stop. In de zomer toch vaak een koffietje ergens, of even 3m stoppen voor een foto.

Fietsen in de winter is gewoon kak :)

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-01 16:43
stutrecht schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:18:
New bike day! Ik heb m al sinds de kerst maar wegens omstandigheden vandaag pas voor het eerst een rondje kunnen rijden.

Tov de “stock” versie heb ik een 10mm kortere stuurpen en een 360mm stuur ipv 420mm. Dit op aanraden van de verkoper. Aan jullie ook dank voor de tips over welke fiets goed zou passen!

Het is even wennen qua zitpositie tov mijn oude fiets maar tot nu toe blij mee (en niet onderuit geschoven gelukkig op de gladdere plekken)! En als nabrander: wat is elektronisch schakelen lekker zeg. Niet nodig maar wel heel fijn.
Goede keuze, ik heb dezelfde fiets sinds afgelopen zomer en hij bevalt super. En toevallig heb ik ook een kortere stuurpen gemonteerd. Enige nadeel is de vrij lompe wielen, komend voorjaar eens voorzichtig op zoek naar een carbon wielset.

• joker1977

joker1977

Tweakert

Holk schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:17:
[...]

Is dat echt een factor bij wielrennen? Men zegt het vaak, maar we weten ook dat het menselijk lichaam "maar" 20-25% efficiënt is om - dus een beetje lijf produceert al gauw 500-600W aan warmte op de fiets. Je gaat zweten, dus je lijf merkt dat het te warm wordt (om enzym-processen draaiende te houden) en gaat actief koelen.

Dus ik denk niet dat je "meer" energie kwijt bent om warm te blijven.

• wisselwerking
joker1977 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:34:
[...]

Is dat echt een factor bij wielrennen? Men zegt het vaak, maar we weten ook dat het menselijk lichaam "maar" 20-25% efficiënt is om - dus een beetje lijf produceert al gauw 500-600W aan warmte op de fiets. Je gaat zweten, dus je lijf merkt dat het te warm wordt (om enzym-processen draaiende te houden) en gaat actief koelen.

Het is een van de factoren, maar zeker niet de enige factor waardoor fietsen in de winter meer energie kost. Daarnaast zal het ook van persoon tot persoon verschillen.

• Holk
[...]

Elke teug lucht brengt een bak kou naar binnen, door het oppervlak van de longen (een voetbal veld) maakt dat een grote impact. Wij willen ons altijd op en top aankleden en dat is 1 onderdeel, maar wat je binnen krijgt heeft veel meer impact.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik merk ook dat luchtvochtigheid een rol speelt en die is wat hoog en dauwpunt ligt hier iig maar net onder de temperatuur.

Hier vanmorgen klaar om te gaan, regen. Half uurtje later zag ik zonnestralen dus hart maakte een sprongetje maar het begon nog harder te regenen :(
Paar uur later was ik met vanalles bezig…. Droog en zon, had nog een uurtje dus toch even de racer gepakt. Even een paar duintjes staand op en (zittend) neer, geen spannende kilometer maar wel even de beentjes pijn gedaan :)

Gabriël AM5

• Holk
sapphire schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:32:
Ik merk ook dat luchtvochtigheid een rol speelt en die is wat hoog en dauwpunt ligt hier iig maar net onder de temperatuur.

Hier vanmorgen klaar om te gaan, regen. Half uurtje later zag ik zonnestralen dus hart maakte een sprongetje maar het begon nog harder te regenen :(
Paar uur later was ik met vanalles bezig…. Droog en zon, had nog een uurtje dus toch even de racer gepakt. Even een paar duintjes staand op en (zittend) neer, geen spannende kilometer maar wel even de beentjes pijn gedaan :)
Beter is het echt onder 0 graden. Dan bevriest het water in de lucht en valt het neer. Dan heb je geen last van de luchtvochtigheid wat nu vooral irritant is voor je ademhaling.

• DDX
Of gewoon even aantal dagen droog en dan kou, nu is alles zeiknat en zie je zelfs in de middag nog bevroren plassen op het fietspad liggen...

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05-2025
stutrecht schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:18:

[Afbeelding]
Nice! Nu ben ik niet meer de enige in Utrecht die er op rond rijd, heerlijke fiets!

• Requiem19
En leuk weetje: Trek frames worden gefrabiceerd door XDS, de nieuwe sponsor van Astana.

Als Trek eigenaar kun je dit jaar dus voor twee teams juichen 😉.

• Requiem19
[...]

Ik kon zo snel geen studies vinden over hoe dit uitpakt bij wielrennen, maar als je erin duikt is het wel opvallend hoeveel kou kan doen mbt het verhogen van je metabolisme:
Swift11,12 tried to quantify the role of shivering in CIT by studying 21 young subjects in a 2 °C refrigerator for 75 min. He found that in the absence of shivering, the cold condition increased heat production by ~ 11% compared with the warm basal condition (23–25 °C). However, when intense shivering occurred, the metabolism increased to ~ 400% of the BMR.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6449850/

BMR = Basal Metabolic Rate, aantal kcal dat je verbrandt in rust. Dit kan dus 4x zo hoog worden als je aan het rillen van de kou bent (rillen is functioneel uiteraard, zorgt voor oxidatie van koolhydraten/vetten en daarmee warme productie).

Nu is de vraag hoe dit uitwerkt tijdens een inspanning, omdat je dan al jezelf verwarmd door middel van de warmte die gegeneerd wordt met de inspanning zelf. Een kleine hypothese zou kunnen zijn dat bijv je voeten, handen en je gezicht het doorgaans wat kouder hebben dan de rest van je lichaam. Dus wellicht gaat daar wat extra energie naartoe. Maar het lijkt me niet dat het heel veel is.

Een ander punt waarom mensen fietsen in de kou wellicht ook als zwaarder ervaren: als je zonder powermeter fietst ben je gewend om snelheid X te fietsen. In de winter is de luchtdichtheid veel hoger door de kou. Als je dezelfde snelheid fietst als in de zomer zul je meer vermogen moeten leveren.

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Wat hier nog niet is genoemd is het verschil in luchtdichtheid. In de kou is de lucht dikker waardoor je meer weerstand hebt.
Ik vind dit artikel wel interessant en redelijk compleet: https://rozenbergsport.nl/training/fietsen-in-de-kou/

• Prulleman
Stevie-P schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:42:
[...]

Wat hier nog niet is genoemd is het verschil in luchtdichtheid. In de kou is de lucht dikker waardoor je meer weerstand hebt.
Ik vind dit artikel wel interessant en redelijk compleet: https://rozenbergsport.nl/training/fietsen-in-de-kou/
dat is dan alleen van toepassing als je snelheid gebruikt om zaken te quantificeren.. (wat niet zo handig is, want je hebt ook nog wind,draft en helling etc). Als je naar power zones kijkt (of HR) dan maakt de hogere luchtweerstand niet uit in dit verhaal. (maar in je linkje staan ook nog andere zaken die er meer toe doen _/-\o_ )

het zou overigens nog wel kunnen dat lagere of hogere temperaturen voor een andere hartslag zorgen.
dit is ook wel een lastig onderwerp.. hier bv een artikel die kijkt naar omgevings temperatuur:
https://www.researchgate....nd-maximal_fig2_304493978
maar je hebt ook studies die kijken naar core temp.

core temp heeft dan ook weer een hoop andere afhankelijkheden (kleding, intensiteit, ... )

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 13-01-2025 13:15 ]

Strava

• DDX
Als je met 3 lagen kleding aan fietst heb je het niet snel echt heel koud, maar heb je wel meer weerstand omdat je minder aero bent.
Maar ik merk het wel dat als ik te warm aangekleed bent ik lastiger hogere powerwaardes kan trappen omdat ik dan teveel opwarm.
Afgelopen weekend regelmatig mijn handschoenen uit gedaan, om warmte via m'n handen kwijt te raken bijvoorbeeld.
Maar dook de zon gisteren achter de wolken gingen handschoenen weer aan.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:16

Bezulba

Formerly known as Eendje

DDX schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:16:
Als je met 3 lagen kleding aan fietst heb je het niet snel echt heel koud, maar heb je wel meer weerstand omdat je minder aero bent.
Maar ik merk het wel dat als ik te warm aangekleed bent ik lastiger hogere powerwaardes kan trappen omdat ik dan teveel opwarm.
Afgelopen weekend regelmatig mijn handschoenen uit gedaan, om warmte via m'n handen kwijt te raken bijvoorbeeld.
Maar dook de zon gisteren achter de wolken gingen handschoenen weer aan.
Ik vraag mij serieus af hoeveel impact meer laagjes hebben op de aero weerstand. Als het meer dan 0.5% is zou mij dat verbazen.

En dan niet mogelijke impact in een windtunnel waar een rijder in perfecte houding zit, maar daadwerkelijke impact, in de echte wereld, waar zelfs profs weinig in de ideale houding rijden.

blup

• Requiem19
Stevie-P schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:42:
[...]

Ghe, een post boven je staat letterlijk dit ;)
Een ander punt waarom mensen fietsen in de kou wellicht ook als zwaarder ervaren: als je zonder powermeter fietst ben je gewend om snelheid X te fietsen. In de winter is de luchtdichtheid veel hoger door de kou. Als je dezelfde snelheid fietst als in de zomer zul je meer vermogen moeten leveren.

• Requiem19
Bezulba schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:50:
[...]

Ik vraag mij serieus af hoeveel impact meer laagjes hebben op de aero weerstand. Als het meer dan 0.5% is zou mij dat verbazen.

En dan niet mogelijke impact in een windtunnel waar een rijder in perfecte houding zit, maar daadwerkelijke impact, in de echte wereld, waar zelfs profs weinig in de ideale houding rijden.
Hoe groot het verschil is zal ook liggen aan hoe goed je zomerse outfit is. Maar blijft moeilijk te kwantificeren totdat je op dezelfde dag bijv 4x hetzelfde stukje rijdt met je zomeroutfit en vast wattage X en daarna hetzelfde protocol doet met je winter outfit.

Wat ik wel weet is dat mijn gemiddelde Z2 rondje op m'n aerobike in de zomer met 29,8 km/h gemiddeld gaat en in de winter op m'n gravelfiets met 25.3 per uur (hetzelfde vermogen, dezelfde powermeter).

Dat komt - IMO - door een aantal dingen:

- De kou & luchtdichtheid in de winter
- Snelle tubeless banden op m'n aero fiets (Corsa Pro) vs 40mm gravelbanden met butyl binnenbanden
- CdA waarde: minder stack op de aero fiets, veel smaller stuur etc.
- Winterkleding vs zomerkleding

Hoeveel deze individuele punten bijdragen aan het totale verschil blijft echter moeilijk te kwantificeren. Wat wel te kwantificeren is, is dat het verschil bij 30 km/h geschat wordt op 70watt tussen deze twee set-ups, of bij 45 km/h (waarop veel windtunnel tests gedaan worden) ongeveer 170watt*)

*Niet zelf berekend, maar iemand op weightweenies was even losgegaan op mijn data met paar assumpties).

• DDX
Vergeet langzamer/veilig fietsen ook niet.
Wat dus ok weer deel uitmaakt voor vermogen wat lager uitkomt, aangezien je minder zal blijven trappen in bochten of als er plassen etc liggen.

Zo ging het gas er bij mij volledig af toen ik gistermiddag met 2 graden wat regendruppels voelde en ik al kleine bevroren plasjes zag liggen op/langs het fietspad in de duinen.

[ Voor 32% gewijzigd door DDX op 13-01-2025 14:33 ]

• verstappen33
Hier nog wat leuk vergelijkings materiaal:

https://www.strava.com/activities/11473013023
https://www.strava.com/activities/13264117173

Identiek rondje, en volgens de data ook vergelijkbare omstandigheden qua wind richting/kracht.
Alleen de temperatuur is anders en het jaargetijde..

In de winter 2 km/u langzamer terwijl ik 42w extra trap (gemiddeld)..

Fiets is hetzelfde, enige verschil is de winterkleding en evt de "dikkere" lucht.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:16

Bezulba

Formerly known as Eendje

verstappen33 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:35:
Hier nog wat leuk vergelijkings materiaal:

https://www.strava.com/activities/11473013023
https://www.strava.com/activities/13264117173

Identiek rondje, en volgens de data ook vergelijkbare omstandigheden qua wind richting/kracht.
Alleen de temperatuur is anders en het jaargetijde..

In de winter 2 km/u langzamer terwijl ik 42w extra trap (gemiddeld)..

Fiets is hetzelfde, enige verschil is de winterkleding en evt de "dikkere" lucht.
N == 2 is te weinig. Wat heb je gegeten die dag? Was de dag na de kerstborrel van werk of had je 12 uur geslapen na een hele dag betonplaten sjouwen? Wist je dat je Spongebob zou missen als je niet op tijd thuis zou zijn? Als je echt wil gaan kijken of dikkere kleding daadwerkelijk invloed heeft moeten alle variabelen hetzelfde zijn. Of de set moet zo groot zijn dat de variabelen geen invloed meer hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Bezulba op 13-01-2025 14:41 ]

blup

• Requiem19
DDX schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:30:
Vergeet langzamer/veilig fietsen ook niet.
Wat dus ok weer deel uitmaakt voor vermogen wat lager uitkomt, aangezien je minder zal blijven trappen in bochten of als er plassen etc liggen.

Zo ging het gas er bij mij volledig af toen ik gistermiddag met 2 graden wat regendruppels voelde en ik al kleine bevroren plasjes zag liggen op/langs het fietspad in de duinen.
Maar dat zou je moeten terugzien in je vermogen (of een lager gemiddeld vermogen, of een groter verschil tussen average power en NP).

In mijn data zie ik dat niet zo terug (als het echt flink regent of als er een kans op gladheid is fiets ik gewoon lekker binnen ook 8)).

• verstappen33
Bezulba schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:40:
[...]

N == 2 is te weinig. Wat heb je gegeten die dag? Was de dag na de kerstborrel van werk of had je 12 uur geslapen na een hele dag betonplaten sjouwen? Wist je dat je Spongebob zou missen als je niet op tijd thuis zou zijn? Als je echt wil gaan kijken of dikkere kleding daadwerkelijk invloed heeft moeten alle variabelen hetzelfde zijn. Of de set moet zo groot zijn dat de variabelen geen invloed meer hebben.
Dat is toch niet relevant?? Ik trap in de winter 42W extra om 2km/u langzamer te fietsen dan in Mei.
Fysieke gesteldheid staat hier los van, het draait om vermogen op de pedalen om een bepaalde snelheid te behalen.

Windrichting/kracht is ook gelijk (al is dat natuurlijk niet 100%), maar richting/kracht is volgens de data wel hetzelfde.

Maar hier heb je nog een 3e:
https://www.strava.com/activities/11402814895

ook 43W minder, maar wel hogere snelheid.. Alleen de wind komt nu uit een iets andere hoek.

Zelfde fiets/powermeter etc..

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 13-01-2025 14:48 ]

• DDX
Requiem19 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:41:
[...]

Maar dat zou je moeten terugzien in je vermogen (of een lager gemiddeld vermogen, of een groter verschil tussen average power en NP).
Ik zie dat wel terug ja, ritjes van dit weekend :
power 173w, np 186w : https://www.strava.com/activities/13335608352
power 168w, np 185w : https://www.strava.com/activities/13325850180

Pak ik soortgelijk ritje in beter weer :
power 184w, np 192w : https://www.strava.com/activities/11713411160

• joker1977

joker1977

Tweakert

Requiem19 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:13:
[...]

Ik kon zo snel geen studies vinden over hoe dit uitpakt bij wielrennen, maar als je erin duikt is het wel opvallend hoeveel kou kan doen mbt het verhogen van je metabolisme:

[...]

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6449850/

BMR = Basal Metabolic Rate, aantal kcal dat je verbrandt in rust. Dit kan dus 4x zo hoog worden als je aan het rillen van de kou bent (rillen is functioneel uiteraard, zorgt voor oxidatie van koolhydraten/vetten en daarmee warme productie).

Nu is de vraag hoe dit uitwerkt tijdens een inspanning, omdat je dan al jezelf verwarmd door middel van de warmte die gegeneerd wordt met de inspanning zelf. Een kleine hypothese zou kunnen zijn dat bijv je voeten, handen en je gezicht het doorgaans wat kouder hebben dan de rest van je lichaam. Dus wellicht gaat daar wat extra energie naartoe. Maar het lijkt me niet dat het heel veel is.

Dat laatste is sowieso waar, maar is inderdaad, mits je met hetzelfde vermogen en tijdsduur rijdt, dus geen factor.

Ik vermoed dat de kou ook nauwelijks van invloed is. De hoeveelheid vermogen die je aan warmte produceert is enorm bij fietsen. Als ik even kijk naar mijn laatste rit:

Gem.vermogen 170W (Normalized: 194W)
Calorieën in rust: 234
Actieve calorieen: 1582

Kortom, de verhouding van je BMR tov. actief (170W) is daar al ruwweg 1 op 7. Dus fietsen op dit vermogen doet al aanzienlijk meer dan rillen, wat ook te verwachten is. En 170W is niet bepaald "veel". Zodra je lichaam merkt dat het het koud krijgt wordt de bloedtoevoer wel afgeremd naar die delen, vaak de (uiterste) ledematen die dan als eerste geraakt worden, zoals vingers/handen en tenen/voeten.

De hypothese dat je voornamelijk koude lucht inademt is valide, maar je kunt wel uitrekenen hoeveel energie het kost om die hoeveelheid lucht te verwarmen. Als je aanneemt dat je 30 liter/min inademt dan ben je dus 500 ml / sec aan het inademen. 500 ml lucht weegt een halve gram. De specifieke warmte van lucht is 0.700 J / gram * K en als we aannemen dat we die lucht moeten verwarmen met 30 graden dan komen we op 30 x 0.7 * 0.5 = 10 J warmte-verlies per seconde door de koude lucht in te ademen, ofwel 10W. Dat lijkt me redelijk weg te vallen in de efficiency-factor voor mechanische arbeids-efficiëntie....

Heel eerlijk denk ik dat in de winter fietsen voornamelijk zwaarder is door andere factoren (wat jij ook benoemt, bv. het fietsen op snelheid) en vooral mentaal en het gebrek aan pauzes. Ook is de getraindheid in de winter vaak minder, wat ook van grote invloed kan zijn, juist ook als je op vermogen stuurt.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:18
Het is de vraag of de benadering van het lichaam als een machine recht doet aan de werkelijkheid. Vergelijk het met de simpele benadering van calorieën in en uit: dat blijkt ook gecompliceerder te zijn dan dat.

Maar goed, ik heb ook de indruk dat het een optelsom is van diverse factoren. Het valt me alleen elk jaar weer tegen hoe groot het effect is van die optelsom 😅

Hij wil.

• wisselwerking
Korte samenvatting is dus eigenlijk dat in de winter fietsen een optelsom is van marginal losses. Maar ondanks dat kan het, zoals vandaag, wel enorm genieten zijn. Dus ook winst

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:54:
En leuk weetje: Trek frames worden gefrabiceerd door XDS, de nieuwe sponsor van Astana.

Als Trek eigenaar kun je dit jaar dus voor twee teams juichen 😉.
Interessant, wat is jouw bron?

Niet omdat ik het niet geloof (immers bijna alles komt uit zuidoost-Azië), maar recentelijk keek ik:Interessant dus om nog een fabricagelocatie te lezen.

Informaticus of vakkundig Googler?

• Requiem19
TheTinusNL schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:53:
[...]

Niet omdat ik het niet geloof (immers bijna alles komt uit zuidoost-Azië), maar recentelijk keek ik:Interessant dus om nog een fabricagelocatie te lezen.
Wout Poels noemde het in de In Koers podcast (hij rijdt dit jaar op XDS).

En niet helemaal zeker, maar Joe van China Cycling had laatst ook een item over XDS waarin hij dit - dacht ik - noemde.

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:42
TheTinusNL schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:53:
[...]

Gezien het aantal fietsen dat Trek verkoopt verwacht ik dat er nog wel meer productielocaties/suppliers zijn. Prijsonderhandelingen met je leverancier zijn zoveel prettiger als ze weten dat je een alternatief hebt :+

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 08:34
Mijn vrouw heeft de folder van futurmshop weggegooid. Heeft iemand een fotootje voor mij met alle acties van deze maand?

• Fyodor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:12
StecaGrid schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:57:
Mijn vrouw heeft de folder van futurmshop weggegooid. Heeft iemand een fotootje voor mij met alle acties van deze maand?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPXx8ErpTcnE9pNGqQxhg0QKFGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TShqQshPC33HIuQV47Dn0lk6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bi6nTV-ZPkVvaSWOkluqr0wGfNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3dJnesfuPAhreEilkX7ry58.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkFVr_ovaKJzyHC_Tmbm0vSq8Hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NfueykSrSJsbcq8ZgyHniiB.jpg?f=fotoalbum_large

• Requiem19
joker1977 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:11:
[...]

Dat laatste is sowieso waar, maar is inderdaad, mits je met hetzelfde vermogen en tijdsduur rijdt, dus geen factor.

Ik vermoed dat de kou ook nauwelijks van invloed is. De hoeveelheid vermogen die je aan warmte produceert is enorm bij fietsen. Als ik even kijk naar mijn laatste rit:

Gem.vermogen 170W (Normalized: 194W)
Calorieën in rust: 234
Actieve calorieen: 1582

Kortom, de verhouding van je BMR tov. actief (170W) is daar al ruwweg 1 op 7. Dus fietsen op dit vermogen doet al aanzienlijk meer dan rillen, wat ook te verwachten is. En 170W is niet bepaald "veel". Zodra je lichaam merkt dat het het koud krijgt wordt de bloedtoevoer wel afgeremd naar die delen, vaak de (uiterste) ledematen die dan als eerste geraakt worden, zoals vingers/handen en tenen/voeten.

De hypothese dat je voornamelijk koude lucht inademt is valide, maar je kunt wel uitrekenen hoeveel energie het kost om die hoeveelheid lucht te verwarmen. Als je aanneemt dat je 30 liter/min inademt dan ben je dus 500 ml / sec aan het inademen. 500 ml lucht weegt een halve gram. De specifieke warmte van lucht is 0.700 J / gram * K en als we aannemen dat we die lucht moeten verwarmen met 30 graden dan komen we op 30 x 0.7 * 0.5 = 10 J warmte-verlies per seconde door de koude lucht in te ademen, ofwel 10W. Dat lijkt me redelijk weg te vallen in de efficiency-factor voor mechanische arbeids-efficiëntie....

Heel eerlijk denk ik dat in de winter fietsen voornamelijk zwaarder is door andere factoren (wat jij ook benoemt, bv. het fietsen op snelheid) en vooral mentaal en het gebrek aan pauzes. Ook is de getraindheid in de winter vaak minder, wat ook van grote invloed kan zijn, juist ook als je op vermogen stuurt.
Zag toevallig dit voorbijkomen vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGYXd81Q2kSIU7V3FRZTcndolqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUXLlXPXlKYfp9GsI6kXLYt5.jpg?f=fotoalbum_large

Als je dat onderzoek leest zie je dat bij <5 graden de MMP 9% tot 18% daalt.

Idem bij > 35 graden, dan is het 9% tot 16%. 10-25 graden is het ‘ideale’ fietsweer. Helaas geven ze geen hypothese om dit verschil te verklaren.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35338106/

• joker1977

joker1977

Tweakert

Requiem19 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:23:
[...]

Zag toevallig dit voorbijkomen vandaag:

[Afbeelding]
We registered the participants' record power profile using data from both training and competitions over 8 years (2013-2020; 8 [5] seasons per cyclist). We analyzed their mean maximal power (MMP) values attained for efforts lasting 5 seconds, 30 seconds, 5 minutes, and 20 minutes at ambient temperatures ranging from <5°C to >35°C.

Mja.. Dat is natuurlijk weinig zinvol. Er wordt dan helemaal niet gecorrigeerd voor wedstrijd-vorm, fitness-levels variaties per seizoen. De gemiddelde wielrenner zal een stuk harder werken in een wedstrijd dan in een training. Als het er écht op aankomt. Laten wedstrijden nou vooral gebeuren in de maanden dat het vaak wat beter weer is.

Denk niet dat je hier veel verklaringen in kunt vinden die een groter effect hebben dan dit...

• Requiem19
joker1977 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:42:
[...]

We registered the participants' record power profile using data from both training and competitions over 8 years (2013-2020; 8 [5] seasons per cyclist). We analyzed their mean maximal power (MMP) values attained for efforts lasting 5 seconds, 30 seconds, 5 minutes, and 20 minutes at ambient temperatures ranging from <5°C to >35°C.

Mja.. Dat is natuurlijk weinig zinvol. Er wordt dan helemaal niet gecorrigeerd voor wedstrijd-vorm, fitness-levels variaties per seizoen. De gemiddelde wielrenner zal een stuk harder werken in een wedstrijd dan in een training. Als het er écht op aankomt. Laten wedstrijden nou vooral gebeuren in de maanden dat het vaak wat beter weer is.

Denk niet dat je hier veel verklaringen in kunt vinden die een groter effect hebben dan dit...
Vooral is daar het goede woord inderdaad. Er wordt ook redelijk wat gereden in kouder weer zoals redelijk wat races in het Vlaams voorjaar, of bijvoorbeeld de Giro.

Je verwacht in het Vlaams op basis van vorm verschil niet een dip van 16 18%. Op het niveau van profs hebben we het dan over +/- 70 80 watt verschil (met een FTP van 430 bijv). Dat zijn veel te grote verschillen om af te doen als 'wedstrijd-vorm'.
Pagina: 1 ... 614 ... 699 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).