Requiem19 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:13:
[...]
Ik kon zo snel geen studies vinden over hoe dit uitpakt bij wielrennen, maar als je erin duikt is het wel opvallend hoeveel kou kan doen mbt het verhogen van je metabolisme:
[...]
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6449850/
BMR = Basal Metabolic Rate, aantal kcal dat je verbrandt in rust. Dit kan dus 4x zo hoog worden als je aan het rillen van de kou bent (rillen is functioneel uiteraard, zorgt voor oxidatie van koolhydraten/vetten en daarmee warme productie).
Nu is de vraag hoe dit uitwerkt tijdens een inspanning, omdat je dan al jezelf verwarmd door middel van de warmte die gegeneerd wordt met de inspanning zelf. Een kleine hypothese zou kunnen zijn dat bijv je voeten, handen en je gezicht het doorgaans wat kouder hebben dan de rest van je lichaam. Dus wellicht gaat daar wat extra energie naartoe. Maar het lijkt me niet dat het heel veel is.
Een ander punt waarom mensen fietsen in de kou wellicht ook als zwaarder ervaren: als je zonder powermeter fietst ben je gewend om snelheid X te fietsen. In de winter is de luchtdichtheid veel hoger door de kou. Als je dezelfde snelheid fietst als in de zomer zul je meer vermogen moeten leveren.
Dat laatste is sowieso waar, maar is inderdaad, mits je met hetzelfde vermogen en tijdsduur rijdt, dus geen factor.
Ik vermoed dat de kou ook nauwelijks van invloed is. De hoeveelheid vermogen die je aan warmte produceert is enorm bij fietsen. Als ik even kijk naar mijn laatste rit:
Gem.vermogen 170W (Normalized: 194W)
Calorieën in rust: 234
Actieve calorieen: 1582
Kortom, de verhouding van je BMR tov. actief (170W) is daar al ruwweg 1 op 7. Dus fietsen op dit vermogen doet al aanzienlijk meer dan rillen, wat ook te verwachten is. En 170W is niet bepaald "veel". Zodra je lichaam merkt dat het het koud krijgt wordt de bloedtoevoer wel afgeremd naar die delen, vaak de (uiterste) ledematen die dan als eerste geraakt worden, zoals vingers/handen en tenen/voeten.
De hypothese dat je voornamelijk koude lucht inademt is valide, maar je kunt wel uitrekenen hoeveel energie het kost om die hoeveelheid lucht te verwarmen. Als je aanneemt dat je 30 liter/min inademt dan ben je dus 500 ml / sec aan het inademen. 500 ml lucht weegt een halve gram. De specifieke warmte van lucht is 0.700 J / gram * K en als we aannemen dat we die lucht moeten verwarmen met 30 graden dan komen we op 30 x 0.7 * 0.5 = 10 J warmte-verlies per seconde door de koude lucht in te ademen, ofwel 10W. Dat lijkt me redelijk weg te vallen in de efficiency-factor voor mechanische arbeids-efficiëntie....
Heel eerlijk denk ik dat in de winter fietsen voornamelijk zwaarder is door andere factoren (wat jij ook benoemt, bv. het fietsen op snelheid) en vooral mentaal en het gebrek aan pauzes. Ook is de getraindheid in de winter vaak minder, wat ook van grote invloed kan zijn, juist ook als je op vermogen stuurt.