@
hulkie Welkom bij de club, hier ook op zoek naar een racer tot 4k
Heel stom maaar een aantal van mijn criteria:
Prijs - tot 4k dus
looks - geheel subjectief maar als ik een fiets niet mooi vind nouja...het word er dus gewoon één die ik erg mooi vind want dat motiveert toch ook wel
geometrie - ben nog erg tevreden met mijn huidige TCR. Tegenwoordig heet dat geloof ik allround dus niet te agressieve zit maar hoeft ook geen volledige comfort of Endurance te zijn.
Carbon velgen - bij de fiets er bij dus geen losse wielset hoeven zoeken
Verkrijgbaarheid lokaal - Ik heb mijn voorkeur voor een aantal fietsenmakers in de regio en een aantal gewoon niet dus welk merk is bij welke LBS te krijgen. Liever geen internet merken want ik ben toch een beetje lui/onervaren om alles zelf te fixen.
Merkvoorkeur - Ik heb ondertussen wel een lichte voor- en afkeur voor bepaalde merken door eigen ervaring.
Onderdelen/groepset - tot 4K vind je veel Shimano 105 Di2 maar er zijn merken die voor die prijs ook Ultegra Di2 leveren of Ultegra Mechanisch. Ben hier nog niet helemaal over uit maar denk dat ik Di2 wil proberen.
Overige - een lastige want het zijn vaak kleine dingen zoals dat het ene frame bredere banden aankan dan andere of een extra mounting punt voor accessoire X heeft...
Ondertussen heeeeeeeel veel fietsen bekeken en alle eisen in één fiets heb ik nog niet gezien eigenlijk. Wel veel gemerkt dat het erg persoonlijk is.
Om er een aantal te noemen; Specialized, Pinarello, etc allemaal gewoon te duur voor mij.
Scott Addict vond ik op plaatjes erg mooi maar de kleur irl gewoon écht niet en reed ook niet bijzonder en lastig verkrijgbaar in de buurt. Niks mis met die fiets maar niet voor mij.
Trek idem, schitterende fiets, één van mijn favo LBS'en is Trek dealer maar vind die gekke knip onder de zadelpen écht lelijk (zowel plaatjes als irl) en de wielen erg mêh voor de prijzen.
BMC, ook weer schitterende fietsen maar underwelming voor de prijs.
Sensa, schitterende fietsen (bv de Sensa Giulia GF Ubique), goede specs, goede prijs-kwaliteit én zelfde bovenstaande LBS levert Sensa. Heb alleen een Sensa woon-werk fiets en dat ding is zo matig dat ik altijd grap dat het enige goede er aan de fietsenmaker is

Dus niks mis met de racers maar bij mij staan ze 1-0 achter hierdoor.
Isaac Vitron, prijs-kwaliteit niet zo goed als de bovenstaande, dealer niet echt om-de-hoek-in-de-buurt, op plaatjes oogt het wel nice maar de Galaxy Blue variant is IRL zó gaaf

Maarja of dat me een paar honderd euro waard is...
Giant, al jaren mijn go-to merk, mijn dealer niet in de buurt maar wel goede prijs, goede service en kom daar al jaren en altijd alles goed naar mijn wens opgelost (al duurt het wel soms even). Ben zelf serieus aan het kijken naar bv de TCR Advanced 0 die vrijwel alle vakjes aantikt.
Cube, zelf nooit echt naar gekeken tot de Attain C:62 SLT hier genoemd werd. Mooie fiets, goede bang for buck maar niet helemaal mijn ding. Daarna de Agree C:62 Pro gevonden die alle vakjes ook aantikt en tov de Giant specifieke plus- en minpunten heeft. Wel een LBS in de buurt gevonden die goed bekend staat maar ik zelf geen ervaring mee heb en één wat verderweg.
Cannondale, altijd al mooi gevonden maar slecht verkrijgbaar hier dus helaas

Canyon, vind de fietsen op de website meestal mêh ogen maar in het echt wel vaak mooi

Zit een LBS redelijk in de buurt die onderhoud aan Canyons doet en goed bekend staat maar nog niets gezien waar mijn hart sneller van ging kloppen.
Zoals je ziet veel emotie en persoonlijke voorkeur