Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 702 ... 714 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:43
PaulBloem schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:53:
Om mezelf te motiveren om lekker door te trainen en uiteraard nog meer voor de leuke ervaring, ben ik op zoek naar een leuk 1, 2 of 3 daags event op max. 12 uur rijden of paar uurtjes vliegen.

Zelf heb ik afgelopen jaar The Ride gedaan en dat was zowel qua niveau als beleving helemaal top.
Als ik weer door train zou een FTP tussen 250 en 280 goed haalbaar zijn.

Zijn alle Grand Fondo's zoals de Grand Fondo World Tour beetje toegankelijk voor mijn niveau?
Of maakt dat eigenlijk niet zo heel veel uit?
  • Zijn er bepaalde events die jullie zelf hoog op je lijstje hebben staan, of al gedaan?
Wat ik zelf al op de bucket list heb staan:
- Marmotte in de Alpes (Uitdagend parcour met veel klimmen, mooie omgeving, goed aan te rijden)

Benieuwd naar jullie ervaringen!
https://gloriousglacier.eu/

[ Voor 64% gewijzigd door blb4 op 19-01-2026 17:47 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:01
PaulBloem schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:53:
Om mezelf te motiveren om lekker door te trainen en uiteraard nog meer voor de leuke ervaring, ben ik op zoek naar een leuk 1, 2 of 3 daags event op max. 12 uur rijden of paar uurtjes vliegen.

Zelf heb ik afgelopen jaar The Ride gedaan en dat was zowel qua niveau als beleving helemaal top.
Als ik weer door train zou een FTP tussen 250 en 280 goed haalbaar zijn.

Zijn alle Grand Fondo's zoals de Grand Fondo World Tour beetje toegankelijk voor mijn niveau?
Of maakt dat eigenlijk niet zo heel veel uit?
  • Zijn er bepaalde events die jullie zelf hoog op je lijstje hebben staan, of al gedaan?
Wat ik zelf al op de bucket list heb staan:
- Marmotte in de Alpes (Uitdagend parcour met veel klimmen, mooie omgeving, goed aan te rijden)

Benieuwd naar jullie ervaringen!
La Forest'Cime: https://www.la-forestiere...cime-challenge-granfondo/ is misschien wel een leuke uitdaging. Driedaagse cyclo in de Franse Jura, goed georganiseerd, klassement over klimmen en niet te ver weg. Zelf in 2024 gereden en dat was een hele leuke ervaring!

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-04 20:50
Leuke suggesties waar ik inderdaad een aantal zeker niet op de radar had!
Ik ga er eens even goed induiken. Thanks allen.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-04 16:27
Vanmiddag kan ik als ik het red qua tijd mijn frame weer ophalen. Kosten €150,- voor het dus aanbrengen van een extra laglaak ter bescherming van de decals. Ben benieuwd naar het eindresultaat al zal het op het oog misschien niet eens zo zichtbaar zijn :)

Dan kan ik ook daadwerkelijk beginnen aan het opbouwen van het geheel met ook de kabels door het frame halen. Even de gewichtjes in het velgbed aanrbengen etc. Nog even een extra stukje van de stuurbuis halen.

Gisteren even op mijn Elves Falath Pro op Zwift gezeten en daar vielen een paar dingen op. Ik zit daar toch net ietsje lager, wat ik bewust gedaan heb voor een beetje marge voor de EXP dan. Want die kan na inkorten niet meer langer gemaakt worden qua zadelpen dus was daar iets voorzichtig. Verder leek de reach op de oude toch nog wat hoger te zijn als ik naar de hoek van bovenarm/bovenlichaam keek, maar niet onprettig ofzo. Ook met de Pro tov de EXP krijg ik na ong 20m beginnende slapeloosheid maar dat wijt ik vooral aan de meer statische positie op de Tacx en het nog zwaarder zijn dan de bedoeling is. Ik heb met de Pro op de weg daar eigenlijk nooit zo'n last van.

Dan als alles gemonteerd en af is hopen dat het binnenkort eens in een weekend een heerlijk mooie droge dag komt zodat ik de fiets ook echt buiten kan gaan testen. Dat schiet er nu toch een beetje bij in, al ben ik nu het frame gespoten is wel wat minder bang voor wat vuil etc. In the end is het ook maar een gebruiksvoorwerp en zullen er wel krasjes opkomen. Maar als ik dat zo lang mogelijk kan uitstellen.... :9

@PaulBloem Marmotte staat hier ook nog op mijn lijstje. Maar dat zal op zijn vroegst 2027 worden denk ik. Ik weet niet of je aangesloten bent bij een club of iets, maar bij onze club zijn er ieder jaar wel wat weekenden die georganiseerd worden waarbij men dan naar de Eifel gaat, Ardennen, Vogezen etc.. Is dan gewoon ergens een accomodatie uitzoeken, kijken wie er mee wil en dan gewoon gaan met wat routes etc.
Op Mallorca heb je ook zo'n event toch met 312km of iets. Misschien is zoiets nog wat.

[ Voor 13% gewijzigd door orange.x op 20-01-2026 09:23 ]

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:15

Galois

1811 - 1832

Mijn fietsen staan in de garage. Deze garage is op slot, maar toch heb ik mijn fietsen ook altijd op slot in de garage. Dat heb ik nu met 3 sloten: de ene aan de andere en de andere fiets weer aan de volgende (dus niet per fiets 3 sloten :))

Best een gedoe als ik de 'achterste fiets' moet hebben, dus wil ik eigenlijk een langer slot van bv. 150 cm. Maar deze krengen zijn duur! En dat vind ik ook weer overdreven...

Nu kwam ik deze tegen: https://www.slotenspeciaa...otorslot-art4-180-cm.html 180 cm voor 40 euro en ook nog ART 4. Snap niet waarom dit 1/3 is van de gerenormeerde merken als Abus en Axa... Ik zou zeggen: ze krijgen dat keurmerk niet voor niets.

Hebben jullie je fietsen ook in de schuur/garage nog apart vast? En hoe? Zo'n lang slot lijkt mij wel handig... Iemand een mening of advies?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-04 16:39

Flipmo

OMG !!

@orange.x ik merk echt nog niks op mijn spuitwerk van Elves, Vind het echt van prima kwaliteit.
Op mijn oude Topstone ook zelf "Cannondale" stickers op geplakt, waar dus sowieso niks overheen zat qua laklaag.. zelfs met afspuiten en paar duizend km gravellen was er niks aan te zien.

Dus hup de weg op met dat ding, en knallen met die Sjinees!

• orange.x
Flipmo schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:48:
@orange.x ik merk echt nog niks op mijn spuitwerk van Elves, Vind het echt van prima kwaliteit.
Op mijn oude Topstone ook zelf "Cannondale" stickers op geplakt, waar dus sowieso niks overheen zat qua laklaag.. zelfs met afspuiten en paar duizend km gravellen was er niks aan te zien.

Dus hup de weg op met dat ding, en knallen met die Sjinees!
Misschien is dat verschil in mat vs glossy? Ik heb met de rode Elves zo goed als alleen op de weg gereden maar de datastickers op de onderkant, met maat en vanalles, is al zo goed als compleet weg en heb dus wat stukjes op bepaalde plekken weg. Ik heb even een videootje gemaakt waarin je het verschil kan horen tussen de 2 logo's.
http://onderdegrond.nl/meuk/lak.mp4

Wel een duidelijk verschil als je het mij vraagt en je ziet in het begin ook bij de V er een hapje af/uit het logo. En ik ga straks met alle liefde met deze bak de weg op hoor. Als er dan alsnog iets mee gebeurt, wat onvermijdelijk is, dan zal het zo zijn :) Maar ik heb voor mijn gevoel in ieder geval een stuk minder risico op het verliezen van decals :9

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:39

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

@Galois Ik had een Vinz voor mijn motor. Prima kwaliteit al heb ik geen ervaring (gelukkig) met een poging tot diefstal gehad. Kwaliteit hangt af van gebruikt staal, kwaliteit van de las, kwaliteit van het slot. Echter: als je een gelegenheidsdief bent en je ziet dit slot aan een fiets dan laat je de fiets wel staan! Zonder slijptol neem je dat niet mee.

Wat ik had in mijn vorige woning waar de fiets in een schuurtje stond was een muuranker. Dat is m.i. de beste methode. Zwaar grond- of muuranker en daar je slot aan bevestigen. Alleen als ze echt op je fiets uit zijn heb je nog een probleem maar de gemiddelde dief laat je fiets wel staan op die manier.

Do { Ping } while ( LOL )

• Flipmo
  • Laatst online: 02-04 16:39

Flipmo

OMG !!

orange.x schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:13:
[...]

Misschien is dat verschil in mat vs glossy? Ik heb met de rode Elves zo goed als alleen op de weg gereden maar de datastickers op de onderkant, met maat en vanalles, is al zo goed als compleet weg en heb dus wat stukjes op bepaalde plekken weg. Ik heb even een videootje gemaakt waarin je het verschil kan horen tussen de 2 logo's.
http://onderdegrond.nl/meuk/lak.mp4

Wel een duidelijk verschil als je het mij vraagt en je ziet in het begin ook bij de V er een hapje af/uit het logo. En ik ga straks met alle liefde met deze bak de weg op hoor. Als er dan alsnog iets mee gebeurt, wat onvermijdelijk is, dan zal het zo zijn :) Maar ik heb voor mijn gevoel in ieder geval een stuk minder risico op het verliezen van decals :9
Dat is zeker een duidelijk verschil..
Naja, als je er zo een beter gevoel bij hebt is het prima toch :)

Op mijn Mori is "Elves" gespoten, bij de Evo weet ik het zo niet.. voor mijn gevoel lagen de stickers er iig niet zo bovenop zeg maar

• Galois

Galois

1811 - 1832

Shadow_Agent schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:46:
@Galois Ik had een Vinz voor mijn motor. Prima kwaliteit al heb ik geen ervaring (gelukkig) met een poging tot diefstal gehad. Kwaliteit hangt af van gebruikt staal, kwaliteit van de las, kwaliteit van het slot. Echter: als je een gelegenheidsdief bent en je ziet dit slot aan een fiets dan laat je de fiets wel staan! Zonder slijptol neem je dat niet mee.

Wat ik had in mijn vorige woning waar de fiets in een schuurtje stond was een muuranker. Dat is m.i. de beste methode. Zwaar grond- of muuranker en daar je slot aan bevestigen. Alleen als ze echt op je fiets uit zijn heb je nog een probleem maar de gemiddelde dief laat je fiets wel staan op die manier.
Ik heb inderdaad ook een muuranker waar het slot ook aan vast zit.

Maar goed... als een dief binnen is en een slijptol mee heeft, dan is hij volledig uit het zicht en kan hij alle tijd nemen om het slot open te maken. Of dat nou 5 of 10 minuten duurt... Het is meer om een 'snelle dief' af te schrikken.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-04 12:42
Shadow_Agent schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:46:

In mijn garage staat een werkbank, met daarin onder andere een flex etc dus ik schiet hier weinig mee op. Nu moet ik zeggen ik woon in het noorden des lands en bij de meerderheid hier staat de garage/hok/schuur gewoon los.
Maar goed, er loopt wel weer een hond van 50 kg die de boel wat in de gaten houdt ;) 8)

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02 17:05
Galois schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:41:
Mijn fietsen staan in de garage. Deze garage is op slot, maar toch heb ik mijn fietsen ook altijd op slot in de garage. Dat heb ik nu met 3 sloten: de ene aan de andere en de andere fiets weer aan de volgende (dus niet per fiets 3 sloten :))

Best een gedoe als ik de 'achterste fiets' moet hebben, dus wil ik eigenlijk een langer slot van bv. 150 cm. Maar deze krengen zijn duur! En dat vind ik ook weer overdreven...

Nu kwam ik deze tegen: https://www.slotenspeciaa...otorslot-art4-180-cm.html 180 cm voor 40 euro en ook nog ART 4. Snap niet waarom dit 1/3 is van de gerenormeerde merken als Abus en Axa... Ik zou zeggen: ze krijgen dat keurmerk niet voor niets.

Hebben jullie je fietsen ook in de schuur/garage nog apart vast? En hoe? Zo'n lang slot lijkt mij wel handig... Iemand een mening of advies?
Nee niet apart vast en ga daar ook niet aan beginnen. Ik heb een prima inboedelverzekering waar het onder valt en dat vind ik voldoende. :)

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:11
In mijn schuur staan mijn fietsen gewoon voor t oppakken.
Heb een camera hangen in mijn achtertuin, die kijkt naar mijn poortdeur en mijn schuurtje waar de fietsen staan.

Een dief moet dus eerst mijn poortdeur openbreken, om vervolgens mijn schuurdeur open te breken om bij mijn fiets te komen. Als ze dat al gedaan hebben, dan zal een slot om mijn fiets ook een dief niet tegenhouden. Dan heb ik daar wel verzekering voor die dit gaat dekken..

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:37
Bij mij staan mijn fietsen achterin de schuur, maar breek ik eerst iedere keer mijn nek over de kinderfietsen, stepjes, ballen en andere rommel. Dus die dief verraad zich zelf wel met al de herrie die er bij komt kijken om bij mijn fietsen te komen. hij geeft het waarschijnlijk al op zodra hij naar binnen kan kijken :+

• Mistraller
  • Laatst online: 02-04 15:42

Mijn garage is aangebouwd cq onderdeel van het huis en heeft een binnendeur naar de woning, dus dat heeft niet heel veel meerwaarde.
Wel zit er op de sectionaaldeur een sensor en bovendien een PIR in de garage die aan mijn home assistant geconnect is. Home assistant kan de garagedeur uitsluitend dicht doen. (Wordt hardwarematig afgeschakeld)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ja, denk dat het bij mij ook meer voor het gevoel is :)
Kleine moeite om ze op slot te zetten en dan maak ik het ze toch wel ietsje moeilijker. Maar lijkt dat ik daar een uitzondering in ben...

De inboedelverzekering is bij mij (volgens mij, zou ik na moeten kijken) niet heel helpend: ze vergoeden dagwaarde en dan ook nog tot een maximum...

EDIT:
"Als je fiets binnen 10 jaar behoort tot je inboedel (bijv. gestolen uit je huis, schuur of afgesloten berging met braaksporen), dan wordt deze volgens de standaard ING-verzekering tegen nieuwwaarde verzekerd. Dat betekent in theorie vergoeding op basis van wat het zou kosten om een nieuwe gelijkwaardige fiets te kopen."

Nou... blijkbaar toch wel? Ze vergoeden de waarde van de fiets op dit moment. Dus als ik 'm gekocht heb voor 5000 euro, maar hij kost nu 3000 euro, vergoede ze maar 3000 euro... (zoiets).

Dan maar geen slot? :D

[ Voor 44% gewijzigd door Galois op 21-01-2026 15:07 ]

• maikel_rox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-04 15:21
Over sloten en verkeringen gesproken: Toevallig vanmorgen de verzekering van mijn fiets omgezet want “new bike day”!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDTeE_d32Vgh52QYRx82BjACQUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJzznQv0RAWmOWTk5Nu69Hkn.jpg?f=fotoalbum_large

Thuis staar hij in de schuur, aan z’n ketting met ART slot. op m’n werk heb ik zo’n zelfde slot aan een paal in de stalling hangen. Daar kom je enkel met een druppel en hangt ook camera. Weinig op aan te merken, maar wel bewust op beide locaties een hangen want “even” mee nemen met dat gewicht is wat minder handig met dat lompe gewicht. Better safe than sorry toch.

• orange.x
@maikel_rox mooie cleane fiets hoor!

Hier staat het meest waardevolle nu toevallig gewoon in huis maar mijn racefiets zal straks gewoon in de berging hangen. Maar moet zeggen dat er hier eigenlijk zelden sprake is geweest van inbraak waar dan ook in de wijk. Ik denk ook niet dat ik nog een apart slot aan de berging vastmaak die dan aan mijn fiets vastzit. Die berging is van hout gemaakt dus zo enorm sterk gaat het niet worden. Zou toch wat zijn als men gewoon van andermans spullen blijft...

[ Voor 85% gewijzigd door orange.x op 21-01-2026 15:40 ]

• Vigni
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:05
Wat voor fietsverzekering hebben jullie? Is dat echt nodig?

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:29

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Vigni schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:59:
Ik heb eigenlijk alleen maar een schadeverzekering van ANWB. Voor ca. 2500 euro nieuwwaarde is die 40 euro per jaar. Diefstal heb ik niet gedaan omdat mijn fiets eigenlijk nergens staat waar hij of binnen staat of waar ik er niet naar kan kijken.

• Mistraller
Vigni schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:59:
Ik vermoed dat velen een NTFU lidmaatschap hebben en dan geldt alleen schadeverzekering ongeacht welke fiets.
Ik had alleen de nieuwe fietsen van mijn kids de eerste jaren verzekerd, mja, die staan ook uren onbeheerd op school. En doordat ik ze gedrilled heb om 2 sloten te gebruiken >:) was die verzekering achteraf niet nodig.
In huis/garage valt het gewoon onder inboedel hier.
Voor bijvoorbeeld ...., fietsen,.... in jouw tuin ontvang je geen
vergoeding. Deze zijn alleen verzekerd als ze in de woning staan of in de bijbehorende garage of schuur
Ik geloof niet dat er restricties zijn qua waarde, maar op basis van aankoopdatum wordt natuurlijk wel naar dagwaarde gekeken en die daalt doorgaans fors harder dan de gevoelswaarde. Maar dat is met elke verzekering.

[ Voor 26% gewijzigd door Mistraller op 21-01-2026 18:18 ]

---------------

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-03 14:53

McMiGHtY

- burp -

Ik heb voor op vakantie ooit is een lange kabel gekocht bij een hut in de pleziervaart onderdelen..

Zoiets: https://www.staalkabels24...ot-70ib-45-gelijksluitend

Als je even doorzoekt naar de juiste dikte en goed hangslot eraan doet..

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• maikel_rox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-04 15:21
Ik heb de mijne wel verzekerd, schade en diefstal. Ik pak, wanneer het weer het toelaat, op zeer regelmatige basis de fiets naar m’n werk. Daar staat hij weliswaar achter n toegangshek en camera maar dat wil natuurlijk precies niks zeggen. Voor 120 e pj waag ik het er niet op..

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:19
Iemand ervaring met carbon spaken? Is dat echt minder comfortabel?

BlaBlaBla

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:51
Bij mijn black inc wielen niet direct merkbaar, maar ik rijd daar gewoon mee met 30mm en max 4 bar.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:27
Iemand in het verleden meegedaan met Cycling Zandvoort? Lijkt me wel tof om te doen, heb wat praktische vragen mocht de ervaring er zijn.

• Mistraller
McMiGHtY schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:46:
[...]

Ik heb voor op vakantie ooit is een lange kabel gekocht bij een hut in de pleziervaart onderdelen..

Zoiets: https://www.staalkabels24...ot-70ib-45-gelijksluitend

Als je even doorzoekt naar de juiste dikte en goed hangslot eraan doet..
Kabel zelf is altijd de zwakste schakel, je ziet ook vrijwel nooit ART2 kabelsloten want die zijn met een betonschaar zo geknipt. Het houdt wel de gelegenheidsdief tegen natuurlijk.
(Voor onderweg heb ik voor nood (toilet, winkelbezoek etc) daarom wel een dun staalkabeltje en een klein hangslot.)

---------------

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ik wil graag even een hulplijn inschakelen.

Ik heb zojuist een andere cassette gemonteerd. Een Sram Force 10-28 ter vervanging van een 10-44 Rival. Het is met Sram XPLR achter derailleur. Officieel ondersteunt XPLR niet kleiner dan 10-36, dat weet ik. Nu schakelt het op zich prima, maar de ketting ratelt / kranst heel erg. Ik krijg dat vooralsnog nog niet verholpen. Ik heb al wat geprobeerd met de b-schroef, maar het wordt niet meer of minder.

Ik heb ook mijn oude 10-44 er weer even terug op gezet en voila, niets te horen. Het lijkt mij sterk dat het aan de cassette zelf ligt want een deel van de tandwielen zijn even groot. Een 10 is een 10, dat zou volgens mij niet uit moeten maken. Het ratelt / knarst op allemaal, hoe groter hoe minder overigens. Het zal ongetwijfeld met de kettingspanning te maken hebben, maar ik krijg het dus niet gefixt.

Heeft iemand suggesties? Alvast veel dank.

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:24

Polariteit

Fietsende fotografeur

Casual Ruud schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:53:
Ik wil graag even een hulplijn inschakelen.

Ik heb zojuist een andere cassette gemonteerd. Een Sram Force 10-28 ter vervanging van een 10-44 Rival. Het is met Sram XPLR achter derailleur. Officieel ondersteunt XPLR niet kleiner dan 10-36, dat weet ik. Nu schakelt het op zich prima, maar de ketting ratelt / kranst heel erg. Ik krijg dat vooralsnog nog niet verholpen. Ik heb al wat geprobeerd met de b-schroef, maar het wordt niet meer of minder.

Ik heb ook mijn oude 10-44 er weer even terug op gezet en voila, niets te horen. Het lijkt mij sterk dat het aan de cassette zelf ligt want een deel van de tandwielen zijn even groot. Een 10 is een 10, dat zou volgens mij niet uit moeten maken. Het ratelt / knarst op allemaal, hoe groter hoe minder overigens. Het zal ongetwijfeld met de kettingspanning te maken hebben, maar ik krijg het dus niet gefixt.

Heeft iemand suggesties? Alvast veel dank.
Kettinglengte wel juist? Geen ervaring met sram, maar is het eerste wat me te binnen schiet bij vergelijkbaar issue met mijn shimano xt van paar jaar terug

• Casual Ruud
  • Nu online
Polariteit schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:57:
[...]

Kettinglengte wel juist? Geen ervaring met sram, maar is het eerste wat me te binnen schiet bij vergelijkbaar issue met mijn shimano xt van paar jaar terug
De ketting is wat te lang en dat zou een deel van het probleem kunnen zijn. Ding is wel dat de cassette op de 10,11 en 13 ook ratelt terwijl die tandwielen op beide cassettes hetzelfde zijn. De ketting zou op beide cassettes hetzelfde moeten lopen toch, of zie ik iets over het hoofd?

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:41
@Casual Ruud is de ketting eraf geweest? zo ja, check of de ketting niet verkeerd om zit, en de klassieker: of de ketting wel juist door de derailleur gaat (niet over het nokje van de kooi).

(zou inderdaad verwachten dat de werking op de kleine kransjes gelijk is).

nog 2 opties, en ik vermoed eigenlijk dat de laatste het issue is...
- afstelling van de derailleur, misschien dat de cassette net wat anders uitlijnt, waardoor je met de microadjust aan de slag moet
- de (oude) ketting is redelijk versleten en loopt wel lekker op een gelijk ingesleten cassette, maar niet op een nieuwe cassette..

(de laatste verklaard ook waarom het op de kleine kransjes meer is, die zijn waarschijnlijk meer gebruikt en slijten ook harder doordat de load over minder tandjes verdeeld wordt).

oplossingen: inrijden en hopen dat het minder wordt of een nieuwe ketting

Strava

• DDX
of even testen met andere ketting

bij mij (12s rival xplr) totaal geen problemen met 10-33 force cassette.

[ Voor 54% gewijzigd door DDX op 23-01-2026 12:49 ]

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10:08
In aanloop naar het voorjaar zou ik graag een inspanningstest/sportmedisch onderzoek willen doen, iemand ervaring met een goede plek in Amsterdam en omstreken?

[ Voor 7% gewijzigd door Louislouislouis op 23-01-2026 13:01 ]

• Casual Ruud
  • Nu online
@Prulleman @DDX

Dank voor jullie reactie. Ik zal eens achter een andere ketting aangaan. Momenteel heb ik geen reserve voor deze fiets (Sram).

Het klinkt in ieder geval bemoedigend dat het waarschijnlijk niet aan de derailleur of cassette ligt.

• DDX
Louislouislouis schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:57:
In aanloop naar het voorjaar zou ik graag een inspanningstest/sportmedisch onderzoek willen doen, iemand ervaring met een goede plek in Amsterdam en omstreken?
https://cyclinglab.cc/

Geen directe ervaring me testen daar maar hoor er goede verhalen over.
Aantal jaar geleden wel een bikefit laten doen daar.
En is van Jim van den Berg (van join)

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:32
Ivm knieprobleem vanochtend voor het eerst in mijn leven bij een fysio naar binnen gestapt. Daar was de conclusie na rekken en strekken (je bent geen 18 meer maar 20 jaar ouder ;w ) dat een goede bikefit wellicht ook een hoop zou opruimen qua problemen. Geen probleem natuurlijk, hobbies mogen geld kosten. Nu heb ik daar 2 vragen bij:

1. Ik wil zowel mijn MTB (waar ik nu op fiets en blijkbaar de meeste problemen mee heb) als mijn racer af laten stellen, meeste bike-fitters hebben wel een combi-deal. Ik ben een van de gelukkigen met een cube agree pro die nu met zijn voorvork bij de lbs staat: wat raden jullie aan eerst wat meters op dat ding maken en dan later een keer daar op laten fitten? of gewoon 'spiksplinternieuw' naar de fitter en gelijk laten afstellen?

2. Daarnaast heeft er toevallig iemand ervaring met een goede fitter in de regio Ede?

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:29

sebasd

rijdt op espresso

Ik heb gisteren toevallig zelf een bikefit laten doen, bij Bikeshoe4u in Nijkerk. Vorige week ook een shoefit laten doen.

Heel tevreden over het proces en de gang van zaken. Over de uitkomst / resultaten kan ik je nog niet echt iets vertellen, gisteravond wel een km of 35 gereden, maar het was vooral even wennen, iets andere houding en daarnaast nieuwe schoenen, ik had hiervoor nog nooit met klikpedalen gereden.

Over een week of 3-4 kan ik denk ik meer vertellen, dat is ook het moment dat ik weer even contact met de fitter heb om te kijken of er nog iets moet worden aangepast / bijgesteld.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:58
Louislouislouis schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:57:
Ik heb het gedaan bij Jessical Gal Sportartsen en bij het SMC Amsterdam.

SMC vond ik iets fijner, iets meer gericht op de wat ervarenere sporter. Bij JG voelde ik me meer behandeld als iemand die 1x per week per ongeluk op de fiets stapt.

Denk dat Cyclinglab wel de meest interessante aanrader is, omdat zij volledig vanuit de fietser zullen denken. Bij SMC is het sportbreed en dan is het advies over je trainingszones etc wel heel algemeen.

• GWBoes
  • Nu online
@Sammy_tukker Aangezien je op de mtb de problemen ervaart zou ik daar eerst eens mee langs gaan. Als de klachten echt uit de fit komen zal daar wel aan het licht komen of er wat compleet mis is met de afstelling.
Nu zijn een racefiets en mtb wel wezenlijk anders qua positie maar je leert zelf ook veel van een fit mbt zadelhoogtes, schoenplaatafstelling en fietstechniek waardoor je mogelijk zelf ook beter je fiets af kan stellen.

Bij de fit die ik vorig jaar heb gedaan werd ook goed gekeken hoe ik zelf bewoog en wat voor oefeningen ik moest doen om beter en prettiger op de fiets te zitten. Afhankelijk van de kwaliteit van de fitter heb je er dus veel meer aan dan alleen een goed afgestelde fiets.

Flickr - Strava

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:32
GWBoes schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:32:
@Sammy_tukker Aangezien je op de mtb de problemen ervaart zou ik daar eerst eens mee langs gaan. Als de klachten echt uit de fit komen zal daar wel aan het licht komen of er wat compleet mis is met de afstelling.
Nu zijn een racefiets en mtb wel wezenlijk anders qua positie maar je leert zelf ook veel van een fit mbt zadelhoogtes, schoenplaatafstelling en fietstechniek waardoor je mogelijk zelf ook beter je fiets af kan stellen.

Bij de fit die ik vorig jaar heb gedaan werd ook goed gekeken hoe ik zelf bewoog en wat voor oefeningen ik moest doen om beter en prettiger op de fiets te zitten. Afhankelijk van de kwaliteit van de fitter heb je er dus veel meer aan dan alleen een goed afgestelde fiets.
het is niet dat ik alleen op de mtb problemen ervaar: nu op de mtb (want die gebruik ik nu) maar bij veel vermogen (lees veel hoogtemeters) op de oude racert kreeg ik er ook last van, maar nu meer doorlopend zeg maar.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-03 14:53

McMiGHtY

- burp -

Hebben we al doelen bedacht voor 2026?

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:15

PeaceNlove

Deugleuter

McMiGHtY schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:26:
Lekker fietsen
Wat van die grimpeur.nl routes in Limburg doen

• DDX
Streak van 3000 halen ?
Stukje samen fietsen met (ex)prof (en herkend worden door (ex)prof) is gisteren al afgevinkt ;)

• Requiem19
#humblebrag :D

• Galois

Galois

1811 - 1832

Een gemiddelde halen van 100 km per week en 1x een 100+ per maand (ook gemiddeld... :-)).
(dit doel heb ik al jaren... en lukt ook elk jaar :)).

Ik weet het... valt in het niet bij wat vele anderen hier presteren. Maar ik loop er ook nog 1200+ km per jaar bij :)

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

- Mijn eerste century rijden (april)
- Mijn eerste 200km rijden (voor de zomer)

en als dat bevalt

- Mijn eerste 300 rijden (voor het einde van het jaar)

• Galois

Galois

1811 - 1832

sebasd schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:08:
[...]

- Mijn eerste century rijden (april)
- Mijn eerste 200km rijden (voor de zomer)

en als dat bevalt

- Mijn eerste 300 rijden (voor het einde van het jaar)
Dat is wel ambitieus! :-)

Wij fietsen elk jaar rond de langste dag van het jaar een tocht van 300-330 km. Met een groepje van 5-8. Erg leuk altijd... maar altijd wel een flinke inspanning...

Tochtjes van 100 km zijn dan beter te doen.

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Met een toerfiets:
- 8000km fietsen.
- Solo 165km tocht langs Markermeer (markerwaarddijk) herhalen á 25km/h.
- Als de condities goed zijn; 200km+ rondje over de rivieren (op dijken langs het water fietsen blijft mijn favoriet).
- Proberen om nog één jaar extra uit het 2 jaar oude bewegingswerk/ketting te persen (verzuipen in de wax doet wonderen :D ).

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

Galois schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:31:
[...]

Is het ook, en dat weet ik. Ik bekijk het ook stap voor stap, of mijn lichaam en mijn hoofd het leuk blijven vinden.

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10:08
Weer meer dan 10.000km fietsen! Dat is de afgelopen drie jaar (toevallig sinds ik kinderen heb) niet meer gelukt.

• DDX
Galois schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:31:
[...]

Wij fietsen elk jaar rond de langste dag van het jaar een tocht van 300-330 km. Met een groepje van 5-8. Erg leuk altijd... maar altijd wel een flinke inspanning...

Tochtjes van 100 km zijn dan beter te doen.
Na 200km is het gewoon meer van hetzelfde en blijven eten.
Dat blijven eten wordt na 300km voor veel mensen wel een dingetje.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:18

Stufferdt

doet ook maar wat.

Sammy_tukker schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:13:
Daarnaast heeft er toevallig iemand ervaring met een goede fitter in de regio Ede?
Martin Kelderman van Velometric. Zeer tevreden over. Was ook altijd mijn eigen fysio. En je kan prima met een nieuwe fiets binnenwandelene hoor.

Je kan btw ook even kijken of je via je zorgverzekeraar nog iets vergoed kan krijgen via preventie. VGZ heeft aanvullende dekkingen die het via bepaalde sportartsen vergoeden.

😀😀😀

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:57
Sammy_tukker schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:13:
Daarnaast heeft er toevallig iemand ervaring met een goede fitter in de regio Ede?
De vorm Bikefit (zit in Ede).

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
2026, nu eerst binnen fietsen en dat schema ook volhouden, totdat het buiten voor mij ook weer aangenaam is.
Dan kijken hoe het is om met de auto naar een startpunt te rijden en dan te gaan fietsen. Ondertussen ken ik de lokale wegen hier wel.

Vorig jaar net niet aan de 5000KM gekomen en dat wil ik dit jaar wel gaan doen en dan het liefst nog wat extra kilometers.
Het belangrijkste voor mij is, plezier hebben in het fietsen en tegelijkertijd de gezondheid verbeteren.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Galois schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:07:
[...]

Ik weet het... valt in het niet bij wat vele anderen hier presteren.
Ik vind het ook altijd wel wat lastig maar er zijn altijd mensen die (veel) meer rijden en (veel) harder dus ach zolang je het naar je zin hebt :)

Voor 2026:
Tochten:
Joop Zoetemelk Classic 100km (ca 120~125 met heen en terugreis).
LBM 150km (weet nog niet welke)
Mooie rit op Lanzarote
Rondje Markermeer
En september nog een toertocht

Verder soort van gerelateerde doelen, wederom verder onderzoek naar fietsen icm mijn migraine.
Afgelopen maanden weer veel last van en veel gekwakkeld (griep, migraine, slecht weer, migraine, stront verkouden, migraine, etc.
In het kader daarvan toch nóg meer drinken aangezien ik kater-achtige klachten heb na zware trainingen en kijken naar tabs met veel meer electrolyten :X

En anders word het doel accepteren dat er niet meer in zit qua trainen : -O-

Gabriël AM5

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:22
2026
Veel plezier hebben met de fietsmaatjes.
Tijdens de zomer(tijd)maanden 1x per maand rondje Markermeer.
De 7000km van dit jaar evenaren en hopelijk verbeteren.
Kijken of ik het ga redden om paar keer woon/werk/woon te doen a 170km....

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:18

Stufferdt

doet ook maar wat.

raymondw schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:22:
2026
Veel plezier hebben met de fietsmaatjes.
Tijdens de zomer(tijd)maanden 1x per maand rondje Markermeer.
Poh. Afgelopen zomer eerste keer gedaan. Tot de dijk 100ish km tegenwind en vanaf daar zo'n 120km meewind. Maar toch niet mijn ding. Stuk Flevoland vond ik toch te saai. Dan liever rondje Veluwe of onbekend terrein iets plannen.
Kijken of ik het ga redden om paar keer woon/werk/woon te doen a 170km....
Dat is wel een mooi doel! Fikse sowieso op die manier.

2026.
Geen doelen.
Weer wat fit worden en zie wel hoe het loopt. Wellicht me last minute nog ergens laten verleiden.

😀😀😀

• Casual Ruud
  • Nu online
@Polariteit @DDX @Prulleman

Nogmaals dank voor jullie reacties. Het euvel is verholpen met een nieuwe ketting.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:43
50% van de 2026 SR's (weg-edities) meefietsen :).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• NeBuCADnezar
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-03 20:19
Langste dag: zon op: fietsen. Zon onder: stoppen met fietsen
8 kg afvallen (bmi 24 nu)
Drenthe 200 mtb (maar dan solo in de zomer of het najaar en ik schat in dat ik die in 2x 100 opdeel)
Ergens nog een berg op in de Alpen
Limburgs mooiste eind mei
Dit jaar 10k km halen (9k is record)
Nieuwe fiets uitgezocht en kopen (dat laatste moet komende weken gebeuren)
In de zomer Kungsleden 450 km wandelen. Dat is taai maar zoonlief lijkt het mooi om dat met zijn ouwe te doen <3 .

Erg ambiteus allemaal maar je leeft maar 1 keer. Ben wel klaar met “kan niet, gaat niet, lukt niet”. En van mijn vrouw moet ik dit jaar eens meer aan mezelf denken en egoïstisch zijn _/-\o_

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:47
Hmmm, eerst woensdag even terug naar de chirurg van Bergman voor een evaluatie van m'n (nieuwe) knie. Ik wil weten of de kraak die er sinds een paar maanden in zit niet veroorzaakt wordt door een issue (en vragen waar de nippel zit voor de WD40). Daarna komt pas doelen stellen in zicht, die overigens sowieso vrij doelloos zullen zijn, tbc....

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Mijn doel is net als elk jaar lekker fietsen!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:43

Kluus

Gang is alles

Ingeschreven voor Marmotte als doel naast de week vooraf lekker fietsen rond het meer van Annecy met de fietsmaatjes. Hiervoor wil ik ook nog wel een kilo of 7-8 afvallen (en minimaal 5) maar die kilos zijn voor mij meer te halen in het eten (en vooral alcohol, vandaag alweer gezondigd :() dan het fietsen, dus dat is niet echt een fietsdoel, maar wel in functie van het fietsen. ;)

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-04 23:19
Doelen: Veel fietsen. Gem. 100km per week en een paar keer 200+. En als het even kan ook met wat meer hoogtemeters dan hier in de polder, Limburg of Ardennen of zo.
En zeilen, dus "keuzestress". En nog meer sinds ik moet kiezen tussen staal en carbon....

[ Voor 41% gewijzigd door avdongen op 24-01-2026 20:00 . Reden: (uitgebreid) ]

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Machtig vanmiddag weer een actie :X

Ik fiets op een fietspad langs het water en zie voor me een mevrouw skeeleren slingerend over het fietspad en ganzen in de berm.
Blijkbaar was ze nogal gefixeerd op die ganzen en toen ze opzij keek zag ze mij in haar ooghoek. Nog voordat ik kon bellen oid zie ik haar zo achterover klappen :X
Ik reed aardig door dus remmen ging niet direct dus half door de berm eromheen, daarna bovenop de remmen gegaan, fiets een heg in gegooid en sprintje naar haar gestrokken want hoorde haar ‘aauuuww, aaauuuww’ roepen :X
Nouja even bij haar gebleven, praatje gemaakt enzo. Ik deed niets fout maar ze schrok en raakte in paniek en viel toch achterover :X
Die is morgen goed stijf van de klap!

Overigens afgelopen paar ritten stoïcijns doorgegaan met wielrenners groeten die me tegemoet rijden ookal was het aantal op één hand te tellen. Vandaag een goede dag, vooral in het begin bijna allemaal, daarna liep het hard terug maar wel veel die mij voor waren of vrijwel tegelijk dus dat is leuk. Denk vandaag zo’n 25%, komt vast door de zon!

Gabriël AM5

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-04 22:49

Fisico

by Fabian

Eind april / begin mei het jaarlijkse trainingskamp in de omgeving van Nice. Na twee keer Nice nu al voor de derde keer naar Menton. Her en der een betere tijd neerzetten en vooral mijzelf vermaken. Op de terugweg staat de Ventoux voor de eerste keer op de planning. Nooit helemaal door gehad dat ik daar zo dicht langs reed met de auto op weg naar de Cote.

Juni staan de Dolomieten met potlood in de agenda, nog nooit geweest maar schijnt leuk fietsen te zijn. Eigenlijk wil ik ook nog een keertje terug naar Bormio voor de Mortirolo - Cavia combinatie.
Vakantiedagen zat, maar als single is de puf er soms wat uit om weer ergens te gaan fietsen.

[ Voor 6% gewijzigd door Fisico op 24-01-2026 23:46 ]

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

*Meer woon-werk verkeer met de fiets dan vorig jaar, enkele rit 40km 8)
*Elke maand minstens 1 brm-rit fietsen :)
*Minstens 1x een brm300 rijden, en als die lekker gaat misschien nog wel een langere brm 8)7

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

sapphire schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:44:

Overigens afgelopen paar ritten stoïcijns doorgegaan met wielrenners groeten die me tegemoet rijden ookal was het aantal op één hand te tellen. Vandaag een goede dag, vooral in het begin bijna allemaal, daarna liep het hard terug maar wel veel die mij voor waren of vrijwel tegelijk dus dat is leuk. Denk vandaag zo’n 25%, komt vast door de zon!
Hier in de omgeving is het (in het weekend) ook erg afhankelijk van het tijdstip. zaterdag/zondagochtend tot pak hem beet 11 uur --> standaard bijna 100% reactie. later --> minder dan 50% :?

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:54
- 5 watt per kilo halen. Zit nu op 4.6 - 4.7 (365w op 78 kilo, dus zowel qua vermogen als gewicht nog wel wat ruimte om te verbeteren).
- Les trois ballons in juni
- Aantal gravel graces zoals; gravel 150 & Marley Grav
- In het najaar een gravel/mountainbike tocht door Alpen/Dolomieten, verkeerde topic I know, iemand nog suggesties hiervoor?

• Mistraller
10.000km weer eens aftikken
Krachttraining + hardlopen blijven doen

Rondje Nederland fietsen (~600km in 1 weekend)
De Nijmeegse weer rondsjokken (voor het eerst de 50km als keuze afstand)
Een BRM 300 doen
Mosterd halen

---------------

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-04 21:42
Doelen:
  • 150 km per week rijden
  • Aantal 100+ km graveltochten
  • Overweeg meerdaagse fietstocht te maken in Portugal/Spanje. Wrs solo. Ik moet nog uitzoeken hoe ik dat kan organiseren. Iemand tips om lokaal een (goede) fiets te huren?
  • Met mijn dochters (9 en 11) fietsen op de MTB
Dit is wel voldoende, ik heb ook nog een zeilboot ⛵️ die aandacht behoeft. 😄 En het gezin behoeft natuurlijk ook aandacht! Ik wil vrouwlief ook tevreden houden.

[ Voor 8% gewijzigd door bwernsen op 25-01-2026 20:59 ]

https://www.strava.com/athletes/38143282

• KW25
  • Laatst online: 10:49
Doelen:
  • 10.000km dit jaar fietsen
  • tweetal uci gran fondo qualifiers doen
  • AGR 240km
  • 4kg afvallen (uitkomen op 85kg)
  • erbij blijven hardlopen en 2x in de week sportschool.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• GWBoes
  • Nu online
NeBuCADnezar schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:33:
[...]
Drenthe 200 mtb (maar dan solo in de zomer of het najaar en ik schat in dat ik die in 2x 100 opdeel)
Hou er wel rekening mee dat de officiële route deels over privéterrein gaat en stukken bos meepakt waar je normaal niet mag fietsen.

Flickr - Strava

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-04 13:42
Drum schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:34:
[...]

Met een toerfiets:
- 8000km fietsen.
- Solo 165km tocht langs Markermeer (markerwaarddijk) herhalen á 25km/h.
- Als de condities goed zijn; 200km+ rondje over de rivieren (op dijken langs het water fietsen blijft mijn favoriet).
- Proberen om nog één jaar extra uit het 2 jaar oude bewegingswerk/ketting te persen (verzuipen in de wax doet wonderen :D ).
Hé, nog een toerfietser tussen al het racefietsgeweld hier :). Meestal stel ik niet veel doelen, behalve gewoon lekker fietsen, maar vooruit, omdat het een leuk jaar wordt:
  • Nieuwe fiets. Mijn huidige Koga F3 6.0 (september 2017, 60k km) had ik graag nog een jaartje langer gehouden, maar met al het regulier onderhoud en nu een voorvorkvering waar wat lichte speling in komt, mag ik van mezelf iets nieuws. 't Wordt dezelfde in een 8 jaar nieuwere uitvoering.
  • Met de goede wind toch nog eens met de oude een 300km-tocht rijden - ben 2 jaar terug op 288 gestrand. "Waarom fiets je dan niet die 12 km door :? " Omdat ik dan mijn laatste trein naar huis niet zou hebben gehaald...
  • Vrolijk 1 keer in de week naar kantoor blijven fietsen (60-70km heen, 40-45km terug), misschien wat vaker een tweede keer in de week. Oh ja, en misschien ook wel eens leuk om naar het kantoor van ons moederbedrijf te fietsen (±100km enkele reis en dan de trein terug, of is dat vloeken in de kerk hier???). Een collega zette er al een kratje bier (of iets anders) op...
  • Wel een beetje serieuzer: iets meer nadenken over voeding/drinken onderweg. Ik merk dat ik op de langere afstanden na 80-100km begin in te teren op energie. Er komen hier veel tips voorbij, waar ik eens in ga duiken, te beginnen met een bidon met siroop+zout i.p.v. gewoon water en misschien toch eens koolhydraten tellen.
Enjoy life! 't Is fantastisch weer deze dagen, mooi licht, de dagen beginnen te lengen, oostenwind (dus terug wind mee!). Alleen een beetje koud, maar daar is op te kleden 8)

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-04 20:51

Hoogie2004

Whohooooo

Mijn voornemens voor 2026:
- 2500+ km fietsen en vooral genieten
- Limburgs mooiste meedoen

Dit jaar gaan we aanvallen op een nieuwe zelf-gebouwde fiets, dus dat wordt sowieso genieten.

Ik kom van een aluminium Cube Peloton Pro uit 2013, met aluminium wielen, velgremmen en butyl binnenbandjes, en dan is deze nieuwe fiets, met carbon frame, carbon wielen met tubeless bandjes wel echt een schok. Vorige week de eerste keer de weg ermee op geweest, en jezus, deze fiets wil vooruit, ik kon het verschil bijna niet geloven.

De kleurkeuze was nog wel spannend hoe dat uit zou komen, en lang niet iedereen vind het mooi (maar daar heb ik schijt aan, ik vind hem echt geweldig). Ik ben uiteindelijk heel tevreden met hoe het geel/zwart thema heeft uitgepakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzF2WmXQiRKFnRR6e8Qopo7IYSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BymbJOjIURg4F8GenhXeBXlS.jpg?f=fotoalbum_large

My iRacing profile | Strava

• GWBoes
  • Nu online
@Hoogie2004 Heerlijke kleur! Ik heb vaak verlekkert naar afbeeldingen van gele Cinellis en De Rosas gekeken dus ik kan hier alleen maar kudos voor geven!

Flickr - Strava

• Drum
  • Niet online
sjroorda schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:00:
[...]

Hé, nog een toerfietser tussen al het racefietsgeweld hier :). Meestal stel ik niet veel doelen, behalve gewoon lekker fietsen, maar vooruit, omdat het een leuk jaar wordt:
  • Nieuwe fiets. Mijn huidige Koga F3 6.0 (september 2017, 60k km) had ik graag nog een jaartje langer gehouden, maar met al het regulier onderhoud en nu een voorvorkvering waar wat lichte speling in komt, mag ik van mezelf iets nieuws. 't Wordt dezelfde in een 8 jaar nieuwere uitvoering.
  • Met de goede wind toch nog eens met de oude een 300km-tocht rijden - ben 2 jaar terug op 288 gestrand. "Waarom fiets je dan niet die 12 km door :? " Omdat ik dan mijn laatste trein naar huis niet zou hebben gehaald...
  • Vrolijk 1 keer in de week naar kantoor blijven fietsen (60-70km heen, 40-45km terug), misschien wat vaker een tweede keer in de week. Oh ja, en misschien ook wel eens leuk om naar het kantoor van ons moederbedrijf te fietsen (±100km enkele reis en dan de trein terug, of is dat vloeken in de kerk hier???). Een collega zette er al een kratje bier (of iets anders) op...
  • Wel een beetje serieuzer: iets meer nadenken over voeding/drinken onderweg. Ik merk dat ik op de langere afstanden na 80-100km begin in te teren op energie. Er komen hier veel tips voorbij, waar ik eens in ga duiken, te beginnen met een bidon met siroop+zout i.p.v. gewoon water en misschien toch eens koolhydraten tellen.
Enjoy life! 't Is fantastisch weer deze dagen, mooi licht, de dagen beginnen te lengen, oostenwind (dus terug wind mee!). Alleen een beetje koud, maar daar is op te kleden 8)
Fraai model die F3 8.0; de riem en naafversnelling lijkt mij qua onderhoud erg handig. Het enige wat ik hier nog zou overwegen is een stuur met haakse grepen (zoiets) op het uiteinde om qua stand van de handen wat te kunnen wisselen (ik rij zelf op een Koga Worldtraveller, meestal 70~110km per rondje).

Mooie doelen trouwens allemaal d:)b

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-04 11:24
Ik zal ze ook delen, leuk!

- Een podiumplek in klasse 1
- Top 5% bij Les Trois Ballons
- Meer km's dan in 2025 (>17k)
- Voor de lol een paar mooie toertochten met vrienden rijden (LBL challenge, 11 stuwmerentocht)
- WT2 trainer cursus doen
- Eind december 2026 FTP 350 (dat zou ongeveer 5 w/kg zijn. Denk dat ik nu ergens rond 320 zit)

(hopelijk kan ik dit combineren met fulltime baan en 2 jonge kinderen haha)

[ Voor 4% gewijzigd door Biohazzard21 op 26-01-2026 10:32 ]

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

sjroorda schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:00:
[...]

Hé, nog een toerfietser tussen al het racefietsgeweld hier :).
Is ook wel een beetje te verwachten in een wielrentopic ;)
Overigens zijn die Koga F-serie fietsen erg mooi! Zit er ook naar te kijken als vervangen voor mijn gewone fiets maar vind de houding te recht en door die mooie strakke stuurpen is dat niet makkelijk aan te passen :(
Hoogie2004 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:49:

Dit jaar gaan we aanvallen op een nieuwe zelf-gebouwde fiets, dus dat wordt sowieso genieten.

Ik kom van een aluminium Cube Peloton Pro uit 2013, met aluminium wielen, velgremmen en butyl binnenbandjes, en dan is deze nieuwe fiets, met carbon frame, carbon wielen met tubeless bandjes wel echt een schok. Vorige week de eerste keer de weg ermee op geweest, en jezus, deze fiets wil vooruit, ik kon het verschil bijna niet geloven.

De kleurkeuze was nog wel spannend hoe dat uit zou komen, en lang niet iedereen vind het mooi (maar daar heb ik schijt aan, ik vind hem echt geweldig). Ik ben uiteindelijk heel tevreden met hoe het geel/zwart thema heeft uitgepakt:
[Afbeelding]
Holy sh*t dat is een lekker knallend kleurtje! :9~
Bizar verschil, ik ging ook van een alu racer met alu wielen, velg remmen en butyl naar een Carbon- fiets, carbon wielen, schijven maar wel butyl binnenbandjes nog. Ook de shifters vond ik veel fijner dan de oude fiets, veel ergonomischer en minder lomp :)

Nu weer tijdelijk terug op een fiets uit 2012, wel carbon frame, maar alu wielen, velgremmen en zelfs oudere Schwalbe Durano's. Voelt alsof ik met een tank rijd ipv een racefiets :+

Gabriël AM5

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:12
Er zullen hier vast een deel liefhebbers van wax zijn. Ik heb het dan niet over het waxen van je benen maar van je ketting.

Ik was olie gebaseerde smeermiddelen al een tijdje zat. Ik kreeg het nooit echt onder de knie. Netjes met nano precisie één druppeltje op iedere schakel maar nog steeds een grote smeerboel, zelf na het afvegen met een microvezel doek. Tevens trok de olie vuil aan als een magneet.

Afgelopen december de knoop doorgehakt en besloten om Silca hot wax te proberen. Gelijk een aantal nieuwe 12s kettingen gekocht.

Het waxen zelf:
De hele workflow stond super goed beschreven in de bijgeleverde handleiding.
(Ik heb de complete set gekocht met verwarmingspot , strip chips en secret chain blend)

Ja het levert een een klein beetje rotzooi op, dus wax deeltjes die op de grond vallen, maar niets wat je niet kan opvegen.

Ik ga wellicht een stok op maat maken om die boven een prullenbak te kunnen klemmen. Door de ketting dan op en neer te trekken hoop ik dat alle overtollige wax in de direct in prullenbak valt. (Tips welkom)

De rijervaring:
In een woord fantastisch, nog nooit heeft mijn ketting zo soepel rond gedraaid. Geen geluid en het voelt zo zacht als boter. Als ik de kenners moet geloven spaar je ook enkele watts, maar het subjectieve gevoel is voor mij belangrijker.

Na de rit was de ketting nog brandschoon, zelfs nadat er door werkzaamheden een ongeplande rit door de rode aarde op het menu stond.

Nadelen

Ja er zijn ook nadelen. Je moet je ketting iedere keer van je fiets halen om hem te waxen, maar om je ketting en fiets goed schoon te maken moest dit eigenlijk toch al. Ik deed het echter niet altijd :-)

Ik hoop dat ik net zo enthousiast ben over een aantal maanden.

• dfbt
  • Laatst online: 08:11
sir_huxley schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:55:
Er zullen hier vast een deel liefhebbers van wax zijn. Ik heb het dan niet over het waxen van je benen maar van je ketting.

Ik was olie gebaseerde smeermiddelen al een tijdje zat. Ik kreeg het nooit echt onder de knie. Netjes met nano precisie één druppeltje op iedere schakel maar nog steeds een grote smeerboel, zelf na het afvegen met een microvezel doek. Tevens trok de olie vuil aan als een magneet.

Afgelopen december de knoop doorgehakt en besloten om Silca hot wax te proberen. Gelijk een aantal nieuwe 12s kettingen gekocht.

Het waxen zelf:
De hele workflow stond super goed beschreven in de bijgeleverde handleiding.
(Ik heb de complete set gekocht met verwarmingspot , strip chips en secret chain blend)

Ja het levert een een klein beetje rotzooi op, dus wax deeltjes die op de grond vallen, maar niets wat je niet kan opvegen.

Ik ga wellicht een stok op maat maken om die boven een prullenbak te kunnen klemmen. Door de ketting dan op en neer te trekken hoop ik dat alle overtollige wax in de direct in prullenbak valt. (Tips welkom)

De rijervaring:
In een woord fantastisch, nog nooit heeft mijn ketting zo soepel rond gedraaid. Geen geluid en het voelt zo zacht als boter. Als ik de kenners moet geloven spaar je ook enkele watts, maar het subjectieve gevoel is voor mij belangrijker.

Na de rit was de ketting nog brandschoon, zelfs nadat er door werkzaamheden een ongeplande rit door de rode aarde op het menu stond.

Nadelen

Ja er zijn ook nadelen. Je moet je ketting iedere keer van je fiets halen om hem te waxen, maar om je ketting en fiets goed schoon te maken moest dit eigenlijk toch al. Ik deed het echter niet altijd :-)

Ik hoop dat ik net zo enthousiast ben over een aantal maanden.
En om de hoeveel km moet dit dan?/hoelang ben je bezig met 1 behandeling?

• Drum
  • Niet online
In twee jaar tijd (en circa. 21000km) heb ik de ketting er max 1 keer afgehaald en dat was om de achterband te vervangen. Een paar keer per jaar zet ik de slang erop om het grofste spul eraf te krijgen, maar verder vertrouw ik op het wegkruimelen van vuil met opgedroogde wax. Ik rij voornamelijk op wegen, dus weinig off-road vuil.

Circa eens per week zet ik de fles op zijn kop tegen de ketting aan, en trek ik de ketting rond terwijl ik zachtjes in de fles knijp (oude doek eronder op de vloer zodat een incidentele druppel daarop valt). Ik breng het net voor de derailleur aan op de "binnenzijde" van de ketting. Wanneer op elke schakel wat zit dan fles weghalen en de ketting tussen de vingers door laten lopen terwijl je 30 slagen van je trappen draait om het er goed in te krijgen. Zeker op punten waar de ketting de bocht om gaat (derailleur) kun je door met je vinger op de ketting te drukken de wax diep de ketting in krijgen. Voordat de nieuwe laag wax erop gaat haal ik een kettingborstel over de tandwielen/ketting om grof vuil eraf te krijgen. De wandwielen van de derailleur schraap ik aan weerszijden goed schoon met een smal plamuurmesje.

Incidenteel blijven er grovere resten in/tussen de achtertandwielen zitten die ik eruit moet peuteren, en op die momenten mopper ik nog wel eens op die opgestijfde grijze smurrie :P

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:38
10k km rijden, en minimaal 1 KOM pakken ergens.
Edit: en 300+w FTP (afgelopen jaar tot 270w gekomen met zeker nog marge).

[ Voor 15% gewijzigd door danoontjeh op 26-01-2026 12:52 ]

• sir_huxley
dfbt schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:57:
[...]

En om de hoeveel km moet dit dan?/hoelang ben je bezig met 1 behandeling?
Dat vind ik nog een beetje moeilijk te beantwoorden. Ik heb nu een batch van 2 kettingen gedaan. Hierbij zat ik letter voor letter de gebruiksaanwijzing door te lezen om maar geen fout te maken. Maar ik kwam er achter dat je eigenlijk nagenoeg niets fout kan doen.

Als ik het opbreek in actieve en inactive minuten
- (inactief) warm de wax op. (~20min)
- (actief) neem de ketting van je fiets af met een master link tool en veeg hem voor de zekerheid af met een microvezeldoek en rijg hem door het speciale handvat (~3minuten)
- (actief) leg de ketting in de gesmolten wax en beweeg het voor 30 seconden
- (inactief) wacht 10 min
- (actief) beweeg de ketting 30 seconden
- (inactief) verlaag de temperatuur en wacht 10/15 min
- (inactief) hang de ketting op en wacht 10 minuten
- (actief) maak de schakels los (2minuten)
- (actief) plaats de ketting op de fiets (2/3) minuten
--------------------------------------------------------------------
totaal ~1 uur
actief max 8-10 minuten (deze tijd wordt wellicht iets korter al naar gelang de behendigheid)

Indien je meerdere kettingen gelijktijdig gaat waxen spaar je wellicht meer tijd

Levensduur.
Nog geen ervaring mee, maar volgens de opgave voor mijn gebruik (race/train) 300/400km of 15 uur.
Deze kan verlengt worden door gebruik te maken van endurance chips (900km /30uur)

[ Voor 2% gewijzigd door sir_huxley op 26-01-2026 18:36 . Reden: typo's ]

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:18
Ik ben afgelopen augustus ook overgestapt op waxen, exact dezelfde Silca-kit aangeschaft maar met een extra Endurance Chip additief (je zou nog langer met 1 waxbeurt kunnen fietsen, tot zelfs 700km). Ik had al 2 kettingen die ik om en om wisselde na zo'n 1000km, goed ontvet en schoongemaakt met wasbenzine en in de wax.

Sindsdien zo'n 2200km gefietst (handige tip: ik hou het wisselen van kettingen bij via Strava onder instellingen>mijn uitrusting, fiets toevoegen en bij onderdeel 'ketting' toevoegen, als je wisselt klik je 'niet meer gebruiken' aan en voeg je het onderdeel opnieuw toe, zo zie je precies hoeveel km je per ketting/wissel hebt gereden. Ik noem ze ketting 1A en 2A, dan 1B en 2B etc. Op het kettingbewaardoosje plak ik een post-it met totaal aantal km).

Tot dusver ben ik zeer tevreden, maar de opgegeven 700km (met endurancechip) heb ik nog niet gehaald. Je merkt na 200-300km dat het geluid langzaam wat toeneemt. Dan zul je vast nog even door kunnen fietsen, maar zelf wissel ik rond de 400km.

Het waxen zelf is maar heel weinig werk: potje aanzetten en 45min wachten, ketting aan een ijzerdraadje rijgen en onderdompelen en wat heen en weer bewegen, 15 min laten zitten en dan uithangen. Wat ik nu wel doe is een dubbelgevouwen keukenpapiertje lichtjes langs de buitenkant vegen om overtollig wax dat er niet vanaf druipt op te zuigen. Dit maakt het erop leggen van de ketting wat makkelijker.

• Predator
  • Laatst online: 09:37

Predator

Suffers from split brain

In welke mate zit er eigenlijk veel verschil op de hotwax tov de drip wax ?

Ik gebruik zelf gewoon de drip wax van silca (super secret). De eerste keer 2-3 keer gedaan zodat alles doordringd en nu onderhoud ik dat gewoon. Ik merk wel dat ik na de fiets kuisen altijd wel best eens terug doe. Maar dat duurt niet zo lang. Dus in welke mate is zo'n hotwax echt zo'n groot verschil ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• sir_huxley
Drum schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:18:
[...]

In twee jaar tijd (en circa. 21000km) heb ik de ketting er max 1 keer afgehaald en dat was om de achterband te
Ik ben verbaasd dat je ketting nog niet versleten is. Normaal gesproken moet een ketting veel eerder vervangen worden.

• Prulleman
Drum schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:18:
[...]

In twee jaar tijd (en circa. 21000km) heb ik de ketting er max 1 keer afgehaald en dat was om de achterband te vervangen.

[...]
21k is echt heel veel... waarschijnlijk is alles lekker op elkaar ingesleten en zijn de ketting, cassette en voorbladen net zover versleten als de ketting (daarom werkt het nog, maar enkel de ketting vervangen zal niet meer gaan ;).

maar net zo bijzonder als 21k met 1 ketting.. waarom moet de ketting eraf als je een band verwisseld? (en misschien is 21k met 2 achterbanden net zo bijzonder trouwens, ALS je dat ook maar 1 keer hebt gedaan)

Strava

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:43

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:31:
[...]

21k is echt heel veel... waarschijnlijk is alles lekker op elkaar ingesleten en zijn de ketting, cassette en voorbladen net zover versleten als de ketting (daarom werkt het nog, maar enkel de ketting vervangen zal niet meer gaan ;).

maar net zo bijzonder als 21k met 1 ketting.. waarom moet de ketting eraf als je een band verwisseld? (en misschien is 21k met 2 achterbanden net zo bijzonder trouwens, ALS je dat ook maar 1 keer hebt gedaan)
Poh als je hierboven leest is @Drum een toerfietser. Dus mogelijk gaat het hier ook om een fiets met naafversnelling en daarmee ook geen gemakkelijk te verwijderen wiel, zonder de ketting te verwijderen (want geen derailleur)? En ook stevigere banden.

Daarmee dus hele andere slijtage getallen dan wij hier gewend zijn en wellicht niet helemaal on-topic, wat de verwarring misschien verklaart. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 26-01-2026 13:43 ]

• Prulleman
Kluus schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:38:
[...]

Poh als je hierboven leest is @Drum een tourfietser. Dus mogelijk gaat het hier ook om een fiets met naafversnelling en daarmee ook geen gemakkelijk te verwijderen wiel, zonder de ketting te verwijderen (want geen derailleur)? En ook stevigere banden.

Wellicht niet helemaal on-topic dus, wat de verwarring verklaart. ;)
scherp ;)

Strava

• sir_huxley
Predator schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:21:
In welke mate zit er eigenlijk veel verschil op de hotwax tov de drip wax ?

Ik gebruik zelf gewoon de drip wax van silca (super secret). De eerste keer 2-3 keer gedaan zodat alles doordringd en nu onderhoud ik dat gewoon. Ik merk wel dat ik na de fiets kuisen altijd wel best eens terug doe. Maar dat duurt niet zo lang. Dus in welke mate is zo'n hot wax echt zo'n groot verschil ?
Ik heb geen ervaring met drip wax, maar drip wax is volgens mij al een stuk beter dan olie als je het mij zou vragen. Hot wax zou de schakels nog net iets beter doordringen wat resulteert in nog betere eigenschappen.

Je kan trouwens ook een combinatie gebruiken van hot wax en drip wax. Dus drip wax om de duur te verlengen. Maar het is wel belangrijk dat je dan dezelfde compositie gebruikt. Niet alle wax typen zijn kompatibel.

Onder de streep is het ook gewoon een afweging hoeveel tijd en geld je wilt besteden.

• Drum
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:31:
[...]

Dat klopt, in voorjaar 2024 heb ik dan ook tegelijk ketting, en tandwielen voor/achter vervangen. Dat er volgende grote beurt eraan zit te komen merk ik soms al wanneer ik te veel kracht zet en de ketting een sprongetje maakt. Ik grapte eerder deze week al dat mijn doel was om er nog een jaartje extra uit te persen, maar het risico op een "onderbroken fietstocht" zal steeds groter worden. Verder zal het ook schelen dat ik niet een heel hoog vermogen trap (ingeschat zo'n 200~220watt volgens Garmin).
Kluus schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:38:
[...]

Poh als je hierboven leest is @Drum een toerfietser. Dus mogelijk gaat het hier ook om een fiets met naafversnelling en daarmee ook geen gemakkelijk te verwijderen wiel, zonder de ketting te verwijderen (want geen derailleur)? En ook stevigere banden.

Daarmee dus hele andere slijtage getallen dan wij hier gewend zijn en wellicht niet helemaal on-topic, wat de verwarring misschien verklaart. ;)
Wel een toerfietser (en dus wat zwaardere onderdelen), maar geen naafversnelling. Omdat de banden zo'n 55mm breed zijn vond ik het makkelijker om het achterwiel eruit te halen; wanneer het wiel plat lag kon ik wat meer kracht zetten om die taaie jongens eruit te krijgen. Ik sluit niet uit dat ik het wat omslachtig heb gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zipl5QB.jpeg

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:38
r0g3r schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:17:
Sindsdien zo'n 2200km gefietst (handige tip: ik hou het wisselen van kettingen bij via Strava onder instellingen>mijn uitrusting, fiets toevoegen en bij onderdeel 'ketting' toevoegen, als je wisselt klik je 'niet meer gebruiken' aan en voeg je het onderdeel opnieuw toe, zo zie je precies hoeveel km je per ketting/wissel hebt gereden. Ik noem ze ketting 1A en 2A, dan 1B en 2B etc. Op het kettingbewaardoosje plak ik een post-it met totaal aantal km).
Nog makkelijker (naar mijn mening althans) voor hotwax gebruikers is de cyclowax webapp. Koppel je aan je strava en dan houdt ie (per fiets) bij hoeveel km je hebt gedaan sinds laatste waxbeurt én hoeveel km de ketting totaal al heeft gedaan. Het geeft je ook nog de mogelijkheid om de rek van je ketting bij te houden als je zin hebt om dat in te voeren.
Houdt daarnaast ook nog bij hoeveel waxbeurten je al met je huidige blokje wax hebt gedaan.

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:52
Ik ben grote fan van de app ProBikeGarage om de slijtage van mijn fiets(onderdelen) bij te houden. Deze synchroniseert ook met je Strava om het aantal werkelijke kilometers van je remschijven/banden/ketting/... bij te houden. Je kan voor elk onderdeel een max aantal kilometers opgeven, waarna je een melding krijgt. Je kan ook niet-km gebonden onderhoudsintervallen toevoegen (vb. voor tubeless sealant).

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNDcGYSvyT8RtEEPhp0lYzZgbAw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/J7vIoe63YL0MIGfv3nMknx6Q.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJCjv6nJcORnXVtnydGND4GWTcM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kiVo6dQeJJQugsbCYTDLGNbx.jpg?f=user_large

De carrosserieringen hebben een scherpe en gladde zijde en zorg dat de scherpe zijde van de ketting af wijst. Ik zit dan op de grond met de benen iets uit elkaar en zet het balkje tegen de voeten. Kan zo heel gemakkelijk de ketting weer soepel maken en ik hoef alleen het laatste stukje nog met de hand doen.

Wil je geen troep op de grond dan gebruik de bovenkant van een eierdoos en schroef de bout er doorheen en zo vangt die de overtollige was op. Kun je eventueel nog hergebruiken.

• sir_huxley
@esphome Dank je voor het delen van jouw WaxWegWalsTM

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-03 15:26

[Afbeelding]
Taxi!
#bijnaam

• Edwin987
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-04 22:35

[Afbeelding]
Fantastisch, persoonlijk vind ik dit zo veel mooier dan een zwart frame!

• Requiem19
@Hoogie2004 Go big or go home ;-).

LCR-018D toch? Ben wel benieuwd hoe je bij dit frame gekomen bent.

• Mistraller
Drum schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:16:
[...]

Dat klopt, in voorjaar 2024 heb ik dan ook tegelijk ketting, en tandwielen voor/achter vervangen. Dat er volgende grote beurt eraan zit te komen merk ik soms al wanneer ik te veel kracht zet en de ketting een sprongetje maakt. Ik grapte eerder deze week al dat mijn doel was om er nog een jaartje extra uit te persen, maar het risico op een "onderbroken fietstocht" zal steeds groter worden. Verder zal het ook schelen dat ik niet een heel hoog vermogen trap (ingeschat zo'n 200~220watt volgens Garmin).

[...]

Wel een toerfietser (en dus wat zwaardere onderdelen), maar geen naafversnelling. Omdat de banden zo'n 55mm breed zijn vond ik het makkelijker om het achterwiel eruit te halen; wanneer het wiel plat lag kon ik wat meer kracht zetten om die taaie jongens eruit te krijgen. Ik sluit niet uit dat ik het wat omslachtig heb gedaan.

[Afbeelding]
Op mijn toerfiets heb ik nu zo'n 15.000km gereden in al ie jaren, maar toch al wel de derde ketting. 3x 7 spd overigens. Maar ik ben daar ook nooit heel zuinig mee qua ketting schoonmaken.

---------------

Pagina: 1 ... 702 ... 714 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).