Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 613 ... 699 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:26
@sapphire Ja hogere stack bedoelde ik idd.
En met hogere stack komt bovenkant van balhoofd dus iets hoger uit.
Maar daadwerkelijke stack (en reach) is afhankelijk van stuurpen.

Lastige is alleen dat alle aanpassingen met geintegreerde zooi tegenwoordig hoop geld kosten.
En reach verschilt ook nog eens per stuur. (kan 20-30mm schelen tussen sturen) en shifters maken ook nog wat uit.

Zou zo op basis info die je nu geeft eerder een 56cm nemen en dan icm 1cm spacer die je volgens mij zo ongeveer al verplicht nodig hebt met geintegreerde bende als ik foto zie zit je op juiste stack.
En dan reach aanpassen op basis juiste stuurpen lengte.

[ Voor 25% gewijzigd door DDX op 30-12-2024 11:17 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:36
sapphire schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:42:
Maar WTF dat lijkt op meer fiets voor €700 minder :?
Ja er kunnen in de Cube max 30mm banden tov 33mm bij de TCR maar verder? Is een Cube dan kwalitatief zoveel minder, lijkt me erg sterk :?
Is het echt heel erg, misschien niet.

Het kan 2 kanten op.
- Je steekt er (max) 30 mm, je vrouw geeft die €700,- uit aan andere onzinnige dingen en je leeft nog lang en gelukkig.
- Het gaat je op een gegeven moment tegenstaan, kan de Cube op MP en kan je er een andere fiets voor terugkopen. Dit grapje kost je meer dan de eerste besparing van €700,-

Maar persoonlijk. anno 2024 koop ik geen fiets meer waar max 30 mm banden in kunnen.
Koop je lekker nieuwe brede velgjes met 28 mm bandjes, past het al niet meer.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17:49

Reginas

Queen of Core Stability

In mijn ervaring past in een Cube Attain een 32/33mm bandje, met laag profiel. Slicks of slicks wel, crossbandje met nop niet. Dan mis je teveel verticale ruimte tussen de band en de vork.

Edit: betreft een alu frame bij mij. Voor Carbon durf ik het niet te zeggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Reginas op 30-12-2024 12:29 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:09

sapphire

Die-hard pruts0r

DDX schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:07:
@sapphire Ja hogere stack bedoelde ik idd.
En met hogere stack komt bovenkant van balhoofd dus iets hoger uit.
Maar daadwerkelijke stack (en reach) is afhankelijk van stuurpen.

Lastige is alleen dat alle aanpassingen met geintegreerde zooi tegenwoordig hoop geld kosten.
En reach verschilt ook nog eens per stuur. (kan 20-30mm schelen tussen sturen) en shifters maken ook nog wat uit.

Zou zo op basis info die je nu geeft eerder een 56cm nemen en dan icm 1cm spacer die je volgens mij zo ongeveer al verplicht nodig hebt met geintegreerde bende als ik foto zie zit je op juiste stack.
En dan reach aanpassen op basis juiste stuurpen lengte.
Ah ja die spacer, je zowel de Cube als de Giant hebben zo'n spacer voor de remkabels. Geen fan van aan je bewoording te horen?
Goede opties, zou er zelf niet aan denken maar ik houd het in gedachte mocht ik voor een Cube gaan d:)b

@mhr-zip Ik snap je punt, had ook wel zoiets verwacht van je ;)
De kans dat ik de wielen die er bij zitten gaan wisselen is alleen erg klein, idem bij de Giant overigens. Dus dan blijft het max 30mm tegenover max 33mm.
Wat ik online even zie is dat het met (tubes) ongeveer 0,4bar scheelt (30-32mm), mja toch nog wel een verschil. Bij 33mm 0,6bar, dat is wel aanzienlijk :X

Overigens die €700 verschil gaat niet naar mijn vrouw O-) Die blijft staan als beginnetje voor de dan volgende fiets al word het wss een leasefiets :/

[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 30-12-2024 12:21 ]

Gabriël AM5

• DDX
sapphire schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:19:
[...]

Ah ja die spacer, je zowel de Cube als de Giant hebben zo'n spacer voor de remkabels. Geen fan van aan je bewoording te horen?
Niet direct fan van nee om volgende redenen ;
Aanpassingen kosten hoop geld/tijd, de vraag is of je dit vanuit fabrikant/winkel direct geregeld krijgt of dat je zelf een nieuw stuur mag kopen en daarna oude op marktplaats kan zetten. (wat bijvoorbeeld bij canyon zo is)
En het is ook niet even stuur wisselen, je zal de kabels/leidingen die door stuur lopen compleet moeten loshalen. (en remmen opnieuw bleeden) toch aantal uur werk.
En je kan ook niet denken ik test het voorlopig even met een 110mm stuurpen en probeer daarna een weekje een 120mm stuurpen.

Heb je goede maat, zit je daarna met onderhoud aan balhoofdlagers vervangen, bij fiets waar kabels buitenom lopen zeg max half uurtje werk.
Lopen leidingen binnendoor, dan moet alles los en ben je dus zeg 4 uurtjes bezig.

Op papier heb je misschien aero voordeel maar de vraag is hoeveel je daar van merkt want grootste weerstand is nog altijd je eigen lichaam.
Gaat dus om percentage verschil tussen 2 fietsen, niet om 10% voordeel op totaal.

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:17
DDX schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:06:
[...]

Niet direct fan van nee om volgende redenen ;
Aanpassingen kosten hoop geld/tijd, de vraag is of je dit vanuit fabrikant/winkel direct geregeld krijgt of dat je zelf een nieuw stuur mag kopen en daarna oude op marktplaats kan zetten. (wat bijvoorbeeld bij canyon zo is)
En het is ook niet even stuur wisselen, je zal de kabels/leidingen die door stuur lopen compleet moeten loshalen. (en remmen opnieuw bleeden) toch aantal uur werk.
En je kan ook niet denken ik test het voorlopig even met een 110mm stuurpen en probeer daarna een weekje een 120mm stuurpen.

Heb je goede maat, zit je daarna met onderhoud aan balhoofdlagers vervangen, bij fiets waar kabels buitenom lopen zeg max half uurtje werk.
Lopen leidingen binnendoor, dan moet alles los en ben je dus zeg 4 uurtjes bezig.

Op papier heb je misschien aero voordeel maar de vraag is hoeveel je daar van merkt want grootste weerstand is nog altijd je eigen lichaam.
Gaat dus om percentage verschil tussen 2 fietsen, niet om 10% voordeel op totaal.
Voor snel dingen proberen niet ideaal nee, als je regelmatig onderhoud moet plegen omdat je zoveel kilometers maakt als jij dan is het idd ook wat vervelender..

Heb je de maat goed, en maak je een gemiddeld aantal kilometers dan red je het prima met 1 groot onderhoudsbeurtje per jaar (of zelf 1,5-2 jaar?)

Mij gaat het niet om de aero voordelen van volledig geintegreerde kabels, het ziet er gewoon ook een stuk beter uit. 8)

En persoonlijk zou ik eerst de afstelling/maat correct willen hebben voordat ik zoveel geld uitgeef aan een nieuwe fiets.. Dus probeer het eerst op je oude fiets of doe een goede bikefit, of overleg met je FM waar je hem evt koopt wat de mogelijkheden zijn voor veranderingen aan je fiets..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@verstappen33 Ik maak natuurlijk iets minder kilometers dan @DDX, zegmaar wat hij per maand rijd rij ik atm niet eens per jaar :+
Maargoed om een voorbeeld te geven ik heb mijn originele balhoofd er nog inzitten en zelf dat ding 1x open gehad omdat bij een tourtocht met vervoer die knuppels het stuur niet goed hadden gezet en ik dacht 'Als ik het dan toch open heb laat ik eens even kijken'. Verder nog de originele rem- en derailleurkabels er in alleen het stukje buitenkabel bij de achter derailleur is een keer vernieuwd .
Klein onderhoud zoals cassette, ketting, bandjes, remmen enzo doe ik dan wel zelf dus dat word even verdiepen in schijfremmen. En dan inderdaad eens in de zoveel tijd een 'beurtje' bij de fietsenmaker wat meestal niet zo spannend is maargoed dat besteed ik graag uit aan mensen die er meer verstand van hebben.
En als het een leasefiets word zit de eerste drie jaar er een deel onderhoud in het contract.

Voordeel van geïntegreerde kabels zit hem voor mij vooral in het schoonmaken, dat is met mijn kabels buitenom nu geen pretje met die nokjes en de voor derailleurkabel onderlangs, etc.
Aero-voordeel zie ik net als met gewichtsbesparing....kan beter zelf eerst een paar kilo afvallen voor ik me daar druk om ga maken :+

In ieder geval wel weer een pluspunt dus voor de TCR aangezien die geometrie (iig de stack-reach) de afgelopen jaaaaaren hetzelfde gebleven is.

Dan zijn het prijsverschil, banden ruimte, Ultegra <--> 105 Di2 en geometrie de grootste verschillen.

Giant heeft de pluspunten banden en geometrie, Cube prijs en Ultegra.
Ervanuitgaande dat Cube ook prima kwaliteit frames maakt en beide nette velgen leveren.
Nou weet ik dat ik bij de Giant nog wel korting kan krijgen dus dat maakt het verschil al ongeveer de helft, van het verschil kan ik alsnog een bikefit doen geloof ik :+

Nouja tzt eerst maar eens bij de dealer op bezoek gaan en eea bekijken/bespreken.

Thanks iig allemaal :)

Gabriël AM5

• DDX
sapphire schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:56:
Voordeel van geïntegreerde kabels zit hem voor mij vooral in het schoonmaken, dat is met mijn kabels buitenom nu geen pretje met die nokjes en de voor derailleurkabel onderlangs, etc.
Kabels volledig buitenom zou ik ook niet snel meer willen nee.
Maar gewoon kabels/leidingen die door stuur lopen en dan onder stuurpen door ergens aan voorkant frame naar binnen gaan.

En nee heel vaak hoef ik mij balhoofdlagers gelukkig ook niet te vervangen.
Maar het maakt het leven gewoon wat makkelijker bij aanschaf dat je gewoon even andere lengte stuurpen kan monteren omdat je toch net even anders wilt zitten, de berekening op papier toch niet helemaal klopte.
En dan ook voordeel dat als je balhooflagers moet vervangen het geen hele dag klooien is. (kabel lekker door stuur trekken zelfs icm handige tooltjes ben je zo 2 uurtjes zoet mee)

En dingetje met al die geintregreede zaken; absoluut di2/axs nemen want kabelloop bij veel frames is niet handig voor mechanisch schakelen.

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:40
sapphire schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:42:
Ik zit naar aanleiding van die Cube Attain C:62 SLT even verder te kijken bij Cube maar WTF zeg!

Ik heb bijvoorbeeld al een tijdje een Giant TCR Advanced 0 op het oog, mooie fiets met 105 Di2, mooie carbon wielen en €3999. Iets hoger dan mijn oorspronkelijke budget was maar fietsen zijn duur geworden afgelopen jaren en 105 maar de Di2 105 is dusdanig netjes dat dat geen probleem is.
Ergonomie van de TCR mij wel.

Pak ik er een Cube Agree C:62 Pro bij dan zie ik een mooie fiets in ook een leuk kleurtje, Ultegra Di2, mooie carbon wielen en €3299 8)7
Geometrie is iets anders, stack 10mm hoger en reach 8mm korter. Als ik dat goed begrijp zou dat betekenen dat ik iets korter zit en iets rechterop? Rechterop hoeft niet perse maar niet erg, kortere reach is prima want heb daar al eens naar zitten kijken tov mijn huidige TCR.

Maar WTF dat lijkt op meer fiets voor €700 minder :?
Ja er kunnen in de Cube max 30mm banden tov 33mm bij de TCR maar verder? Is een Cube dan kwalitatief zoveel minder, lijkt me erg sterk :?
Vreemd op mijn Attain SLT kan gewoon tot 34mm wist niet dat hier verschil in zat per model..

Op mijn shortlist stonden nog Canyon Endurace (niet doorgezet wegens slechte support (mijn inziens)) ik moest maar naar Koblenz rijden.

Verder nog de Scott Addict 20 maar ik vond de kleur niet mooi.

Toen de Cube werd gereleased was ik direct verkocht, ik vind normaal de Cube kleursamenstelling “goedkoop” ogen, maar dat had ik bij dit model totaal niet. Plus de lage prijs en goede specs was deze twijfelaar overstag 😎

• DDX
De Festive1000 (want dat is de originele afstand/en 500 is onder mijn normale weekgemiddeld) ook weer afgerond, en uiteraard alles buiten.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/iQmviMOwudG0aFcucgoFMJBEQC8fhKmUgXnSlzcTSMM-2048x1812.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door DDX op 30-12-2024 20:17 ]

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:04
DDX schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:07:
[...]

En dingetje met al die geintregreede zaken; absoluut di2/axs nemen want kabelloop bij veel frames is niet handig voor mechanisch schakelen.
Dit is wel een punt waar ik nog vragen bij heb. Hydrauliek geloof ik wel, maar schakelkabels geïntegreerd onder de stuurpen geeft toch 2 strakke bochten extra.

Dat is niet iets wat je voor lange termijn soepel kunt oplossen met van die gevoerde kabels van bijvoorbeeld Jagwire?

• DDX
Gewoon niet doen, di2 of axs kopen.
Of zorgen dat je frame hebt die niet vreemde bochten maakt.

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:24
DDX schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:16:
De Festive1000 (want dat is de originele afstand/en 500 is onder mijn normale weekgemiddeld) ook weer afgerond, en uiteraard alles buiten.

[Afbeelding]
Grote klasse! Wat is jouw jaartotaal geworden?

Ben zelf tot iets over de 7k gekomen, meeste ooit. Dus wel blij!

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• DDX
KW25 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:22:
[...]

Grote klasse! Wat is jouw jaartotaal geworden?

Ben zelf tot iets over de 7k gekomen, meeste ooit. Dus wel blij!
Jaar is nog niet klaar he, komt vanmiddag nog ritje naar huis bij 8)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

DDX schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:32:
[...]

Jaar is nog niet klaar he, komt vanmiddag nog ritje naar huis bij 8)
En dat kan bij jou 40km zijn maar ook gewoon 200 :+

Gabriël AM5

• DDX
sapphire schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:43:
[...]

En dat kan bij jou 40km zijn maar ook gewoon 200 :+
Op basis van de weersverwachtingen zal het geen hele grote rit worden dit keer.
Vanmorgen ook al weer vieze motregen (met 3 graden) terwijl ik dacht dat het droog zou blijven....

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:14
DDX schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:07:
[...]

Kabels volledig buitenom zou ik ook niet snel meer willen nee.
Maar gewoon kabels/leidingen die door stuur lopen en dan onder stuurpen door ergens aan voorkant frame naar binnen gaan.

En nee heel vaak hoef ik mij balhoofdlagers gelukkig ook niet te vervangen.
Maar het maakt het leven gewoon wat makkelijker bij aanschaf dat je gewoon even andere lengte stuurpen kan monteren omdat je toch net even anders wilt zitten, de berekening op papier toch niet helemaal klopte.
En dan ook voordeel dat als je balhooflagers moet vervangen het geen hele dag klooien is. (kabel lekker door stuur trekken zelfs icm handige tooltjes ben je zo 2 uurtjes zoet mee)

Zit nu iemand bij Shimano (or alike) een koppelstukje te ontwerpen waar je de remkabel aan twee kanten in kan steken, bijna geen extra ruimte in beslag neemt en in je balhoofd past. Als je lagers wil wisselen klik je de remkabel er uit en maakt het leven een stuk makkelijker.

*schrijft patent, oh nee, te laat

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Edit: indrukwekkende stats @DDX _/-\o_

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• DDX
En klaar voor dit jaar.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/OZiTOEyUfUvmxo6-Po2cUAnmMZn4O14PR6kYjd1WBTM-2048x2048.jpg

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:14
Morgen rustdagje?

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:11
Dan heeft @DDX al het hele jaar niet gefietst, dus even inhalen denk ik 8)7

• DDX
En dan mijn streak verbreken, wat denk je ? ;)
(staat inmiddels op 2496 dagen)

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Pohhh dat is bijna net zoveel uur als mij facturable uren voor werk. Werk jij wel?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• DDX
Tylen schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 19:14:
[...]

Pohhh dat is bijna net zoveel uur als mij facturable uren voor werk. Werk jij wel?
Tussen het fietsen door :)

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
indrukwekkend @DDX .. maar dan is je (privé)leven bijna volledig afgesteld op fietsen? Ik heb afgetikt op 12,5k en snap al niet hoe ik dit geregeld heb met een huis in aanbouw en een drukke job. :D We hebben nu ons eerste kind onderweg dus ik verwacht dat 2025 wel wat minder gaat zijn. Maar eerst ga ik toch nog full gas voor de 250km van Luik-Bastenaken-Luik als voorjaarsdoel. In het najaar ga ik proberen ingeloot te worden voor de Otztaler Radmarathon.

Ik heb hier onlangs advies gevraagd voor een nieuwe fiets en vraag me af of hier mensen zijn die zowel met SRAM als Shimano rijden. Huidig rij ik met SRAM etap en zie in vele gevallen dat interessante modellen afgemonteerd zijn met Shimano, of andere waar de SRAM optie veel duurder is. Het is een N+1, de Domane gaat op rust als gravel/slechtweerbike. De me aangereikte Canyon Endurace optie was 2000 euro goedkoper dan de SRAM versie, en bij bv. Dit model van Giant is geen SRAM optie of je moet naar de iets minder uitgeruste 1 versie gaan. Mooie fiets trouwens, deze laatste.. maar ik vrees dat ik me ga vergissen tussen de bediening, of kan je bij Dura-ace gewoon SRAM bediening naäpen?

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:51

Kluus

Gang is alles

Cloclo100 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:59:
...

Ik heb hier onlangs advies gevraagd voor een nieuwe fiets en vraag me af of hier mensen zijn die zowel met SRAM als Shimano rijden. Huidig rij ik met SRAM etap en zie in vele gevallen dat interessante modellen afgemonteerd zijn met Shimano, of andere waar de SRAM optie veel duurder is. Het is een N+1, de Domane gaat op rust als gravel/slechtweerbike. De me aangereikte Canyon Endurace optie was 2000 euro goedkoper dan de SRAM versie, en bij bv. Dit model van Giant is geen SRAM optie of je moet naar de iets minder uitgeruste 1 versie gaan. Mooie fiets trouwens, deze laatste.. maar ik vrees dat ik me ga vergissen tussen de bediening, of kan je bij Dura-ace gewoon SRAM bediening naäpen?
Yes dit laatste kan redelijk. Momenteel rij ik ook met SRAM etap (1-by) op mijn gravel/slecht weer fiets en het is mijn eerste ervaring met een etap road groep. Ik ben er nu wel redelijk aan gewend, maar ik zal van de week wel weer ervaren hoe het is als ik terug kom op mijn (nu nog) Shimano-style geconfigureerde Neo bike.

Wat Di2 alleen niet kan is de dubbel klik voor de voorderailleur maar er zijn wel twee knoppen per shifter. In het voorjaar weer op de weg fiets met Ultegra Di2 en als ik dan zo gewend ben aan sram-style ben ik van plan de grote, achterste knoppen in te stellen op de achter derailleur (links lichter, rechts zwaarder) en de kleine, voorste knoppen op de voorderailleur (links lichter, rechts zwaarder OF met de toggle optie in Di2 ongeacht welke kant). Op deze manier is Di2 redelijk SRAM-style te krijgen, als het inderdaad te lastig om schakelen blijkt tussen de twee.

• Reginas

Reginas

Queen of Core Stability

Vorig jaar had ik op Nieuwjaarsdag een terug- en vooruitblik geschreven rondom mijn wielerhobby. Vandaag is natuurlijk het perfecte moment om te kijken waarin ik ben geslaagd, wat ik heb laten liggen en wat ik op de rol heb voor komend jaar. :)
Reginas schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:58:

Vooruitblik 2024:
- Droomfiets wordt eind januari verwacht!
- Eerste meerdaagse fietstrip/bikepacking trip gepland: van Eindhoven naar de Moezel (ca. 300km, 2500 hoogtemeters, doorkruisen van Zuid-Limburg/Ardennen/Eifel);
- Organiseren van Social Ride op 8 juni 2024 in Zuid-Oost Brabant en mensen laten zien dat de natuur in mijn provincie zich niet alleen leent voor intensieve varkensteelt en dumpen van drugsafval, maar ook perfect is om te fietsen (psssst: er zijn nog een paar plekjes over! >:) );
- Monte Ghisallo beklimmen: ook al doe ik er de hele dag over, ik ga bovenkomen!
- Rondje Gardameer;
- Fietstrip naar Spanje;
- FTP verbeteren tot minimaal 200W. Onlangs gestart met een trainingsprogramma van Join en ik heb er vertrouwen in dat me dit voorjaar nog lukt;
- Eerste 100 mijl fietsen.
Droomfiets is geleverd (wel pas in juni i.p.v. in januari) en ik beleef nog steeds veel plezier aan mijn Cinelli Nemo TIG Allroad 105 Di2. Fiets is gedurende het jaar wel gepromoveerd van do-it-all-bike naar mooi-weer-prinses en prijkt nu op mijn werkkamer, in afwachting van het eerste echte lenteritje. O+
Flink deel van de gemaakte plannen heb ik daadwerkelijk uitgevoerd. Met mijn FTP is het goed gekomen, steady rond de 205W met een uitschieter naar 236W in het voorjaar. Resteert nog het rondje Gardameer, de klim naar Monte Ghisallo en de eerste 100 mijl. Schuiven we gewoon door naar dit jaar.

Hoogtepunten 2024:
- Bikepacking trip naar de Moezel;
- SR Eindhoven (en vooruit dan, ook alle andere SR's waar ik bij was, maar SR Eindhoven was wel echt mijn project);
- De routes van Liberation Route die ik tot dusver heb gereden. Aanrader voor iedereen die graag fietst (met 30-50 km heel toegankelijk) en geïnteresseerd in de 2e Wereldoorlog;
- Fietstrip naar Girona met een aantal andere tweakers. Echt genoten en ik kom graag nog een keer terug;
- Tijdens die trip Rocacorba bedwongen. Yes, het was bedwingen. Ik sta in de top 10 van traagste deelnemers (van de 20.000 ofzo), maar ik ben bovengekomen op eigen kracht en dat telt. Alle mensen die halverwege zijn afgestapt of überhaupt niet zijn begonnen staan sowieso niet op de ranglijst. :9

Verder heb ik verschillende fietsweekenden gehad aan de Moezel waar ik zeer van heb genoten. Niet alleen met de racefiets, maar ook met een gehuurde eMTB. Oh en ik heb na maanden twijfelen een paarse bibs gescoord, dus die hoop ik komend jaar ook lekker te kunnen showen.💜

Dieptepunten/blunders 2024:
- Probleem met de lak (onvoldoende uitgehard bij de zitbuis - fabricagefout) waardoor mijn Cinelli naar Unlimited Colours moest. Ik had allemaal schrikbeelden dat het niet te repareren zou zijn, dat het mijn schuld zou zijn en dat ik zou eindigen met een strop van zo'n € 5000,00 en zonder fiets. Is gelukkig allemaal goedgekomen, ook al heb ik er even op moeten wachten.
- Eerste valpartij met (een beetje) erg: onderuit geschoven in een bocht en de huid van mijn linkerknie achtergelaten in Schijndel;
- De herfst die dit jaar 9 maanden duurde en gepaard ging met veel regen. Complete natuurgebieden en fietspaden waren ondergelopen en daardoor niet begaanbaar. Nog los van het feit dat fietsen in de regen echt niet mijn hobby is. Zullen we afspreken dat 2025 een minder nat jaar wordt?

Echte blunders heb ik niet gehad, maar wat wel een dieptepunt voor mij is van 2024 is dat een chronische medische aandoening die al 5 jaar stabiel was, zich opeens weer meldde. Aandoening heeft op best veel fronten van mijn leven impact en ik ben er weer pijnlijk van bewust gemaakt dat (lange) soloritten door het buitengebied niet vanzelfsprekend zijn. Idem voor zeer intensieve inspanningen (ook al heeft de medisch specialist gemeld dat er vanuit de wetenschap geen duidelijke relatie is tussen het opvlammen van de aandoening en intensieve inspanning - de specialist hield het op botte pech). Je kunt je wel voorstellen dat het een flinke invloed heeft op mijn wielerhobby. In 2025 zal ik dus ook nog meer aandacht moeten besteden aan het vinden van een goede balans tussen ontspanning, inspanning en verstandig omgaan met mijn aandoening. :/

Mede hierom heb ik vanaf september 2024 ook het hardlopen opgepakt, omdat bij een onwelwording de kans op 'erg' minder groot is (lagere snelheid) en ik minder ver van huis ben. Vooralsnog schep ik hier ook voldoening uit en is het een mooie aanvulling op het fietsen. Maar ik hoop echt dat de boel straks weer onder controle is, ik weer het vertrouwen in mijn lichaam heb herwonnen en ik weer veilig in mijn eentje op pad kan.

Vooruitblik 2025:
- Rondje Gardameer;
- Monte Ghisallo beklimmen => in tegenstelling tot vorig jaar verwacht ik hier niet meer de hele dag voor nodig te hebben en ik pak niet de steile kant;
- Eerste keer 100 mijl fietsen;
- Alle 13 gemeentes van Zeeland in één weekend aandoen met de restrictie dat ik maar één keer door een bepaalde gemeente mag fietsen (planning ligt al klaar, hoeft alleen te worden uitgevoerd);
- Deelname aan ploegentijdrit met de club;
- Amstel Gold Race met de club (100 of 150 km);
- Duisburg Steel;
- La Reine Freiburg (ladies only Gran of Medio Fondo);
- Cursus ritleider/wegkapitein volgen;
- Upgrade wielset voor mijn Cinelli;
- Nog meer Liberation Routes rijden;
- Weer deelnemen aan SR's. Ik kijk er nu al naar uit!

Ik ben benieuwd wat 2025 verder op mijn pad brengt. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TF1m5C4tvMc-ofqiIaP1jSPU2VA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fjM5qBdICdqx1b8kgvV35WcC.jpg?f=fotoalbum_large

• Cloclo100
Kluus schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Yes dit laatste kan redelijk. Momenteel rij ik ook met SRAM etap (1-by) op mijn gravel/slecht weer fiets en het is mijn eerste ervaring met een etap road groep. Ik ben er nu wel redelijk aan gewend, maar ik zal van de week wel weer ervaren hoe het is als ik terug kom op mijn (nu nog) Shimano-style geconfigureerde Neo bike.

Wat Di2 alleen niet kan is de dubbel klik voor de voorderailleur maar er zijn wel twee knoppen per shifter. In het voorjaar weer op de weg fiets met Ultegra Di2 en als ik dan zo gewend ben aan sram-style ben ik van plan de grote, achterste knoppen in te stellen op de achter derailleur (links lichter, rechts zwaarder) en de kleine, voorste knoppen op de voorderailleur (links lichter, rechts zwaarder OF met de toggle optie in Di2 ongeacht welke kant). Op deze manier is Di2 redelijk SRAM-style te krijgen, als het inderdaad te lastig om schakelen blijkt tussen de twee.
Duidelijk, bedankt! Dat maakt het wat interessanter om de overstap te maken, plus de voorderailleur gebruik ik in België toch niet zo heel veel :)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Reginas schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:55:
Vorig jaar had ik op Nieuwjaarsdag een terug- en vooruitblik geschreven rondom mijn wielerhobby. Vandaag is natuurlijk het perfecte moment om te kijken waarin ik ben geslaagd, wat ik heb laten liggen en wat ik op de rol heb voor komend jaar. :)

[...]

Droomfiets is geleverd (wel pas in juni i.p.v. in januari) en ik beleef nog steeds veel plezier aan mijn Cinelli Nemo TIG Allroad 105 Di2. Fiets is gedurende het jaar wel gepromoveerd van do-it-all-bike naar mooi-weer-prinses en prijkt nu op mijn werkkamer, in afwachting van het eerste echte lenteritje. O+
Flink deel van de gemaakte plannen heb ik daadwerkelijk uitgevoerd. Met mijn FTP is het goed gekomen, steady rond de 205W met een uitschieter naar 236W in het voorjaar. Resteert nog het rondje Gardameer, de klim naar Monte Ghisallo en de eerste 100 mijl. Schuiven we gewoon door naar dit jaar.

Hoogtepunten 2024:
- Bikepacking trip naar de Moezel;
- SR Eindhoven (en vooruit dan, ook alle andere SR's waar ik bij was, maar SR Eindhoven was wel echt mijn project);
- De routes van Liberation Route die ik tot dusver heb gereden. Aanrader voor iedereen die graag fietst (met 30-50 km heel toegankelijk) en geïnteresseerd in de 2e Wereldoorlog;
- Fietstrip naar Girona met een aantal andere tweakers. Echt genoten en ik kom graag nog een keer terug;
- Tijdens die trip Rocacorba bedwongen. Yes, het was bedwingen. Ik sta in de top 10 van traagste deelnemers (van de 20.000 ofzo), maar ik ben bovengekomen op eigen kracht en dat telt. Alle mensen die halverwege zijn afgestapt of überhaupt niet zijn begonnen staan sowieso niet op de ranglijst. :9

Verder heb ik verschillende fietsweekenden gehad aan de Moezel waar ik zeer van heb genoten. Niet alleen met de racefiets, maar ook met een gehuurde eMTB. Oh en ik heb na maanden twijfelen een paarse bibs gescoord, dus die hoop ik komend jaar ook lekker te kunnen showen.💜

Dieptepunten/blunders 2024:
- Probleem met de lak (onvoldoende uitgehard bij de zitbuis - fabricagefout) waardoor mijn Cinelli naar Unlimited Colours moest. Ik had allemaal schrikbeelden dat het niet te repareren zou zijn, dat het mijn schuld zou zijn en dat ik zou eindigen met een strop van zo'n € 5000,00 en zonder fiets. Is gelukkig allemaal goedgekomen, ook al heb ik er even op moeten wachten.
- Eerste valpartij met (een beetje) erg: onderuit geschoven in een bocht en de huid van mijn linkerknie achtergelaten in Schijndel;
- De herfst die dit jaar 9 maanden duurde en gepaard ging met veel regen. Complete natuurgebieden en fietspaden waren ondergelopen en daardoor niet begaanbaar. Nog los van het feit dat fietsen in de regen echt niet mijn hobby is. Zullen we afspreken dat 2025 een minder nat jaar wordt?

Echte blunders heb ik niet gehad, maar wat wel een dieptepunt voor mij is van 2024 is dat een chronische medische aandoening die al 5 jaar stabiel was, zich opeens weer meldde. Aandoening heeft op best veel fronten van mijn leven impact en ik ben er weer pijnlijk van bewust gemaakt dat (lange) soloritten door het buitengebied niet vanzelfsprekend zijn. Idem voor zeer intensieve inspanningen (ook al heeft de medisch specialist gemeld dat er vanuit de wetenschap geen duidelijke relatie is tussen het opvlammen van de aandoening en intensieve inspanning - de specialist hield het op botte pech). Je kunt je wel voorstellen dat het een flinke invloed heeft op mijn wielerhobby. In 2025 zal ik dus ook nog meer aandacht moeten besteden aan het vinden van een goede balans tussen ontspanning, inspanning en verstandig omgaan met mijn aandoening. :/

Mede hierom heb ik vanaf september 2024 ook het hardlopen opgepakt, omdat bij een onwelwording de kans op 'erg' minder groot is (lagere snelheid) en ik minder ver van huis ben. Vooralsnog schep ik hier ook voldoening uit en is het een mooie aanvulling op het fietsen. Maar ik hoop echt dat de boel straks weer onder controle is, ik weer het vertrouwen in mijn lichaam heb herwonnen en ik weer veilig in mijn eentje op pad kan.

Vooruitblik 2025:
- Rondje Gardameer;
- Monte Ghisallo beklimmen => in tegenstelling tot vorig jaar verwacht ik hier niet meer de hele dag voor nodig te hebben en ik pak niet de steile kant;
- Eerste keer 100 mijl fietsen;
- Alle 13 gemeentes van Zeeland in één weekend aandoen met de restrictie dat ik maar één keer door een bepaalde gemeente mag fietsen (planning ligt al klaar, hoeft alleen te worden uitgevoerd);
- Deelname aan ploegentijdrit met de club;
- Amstel Gold Race met de club (100 of 150 km);
- Duisburg Steel;
- La Reine Freiburg (ladies only Gran of Medio Fondo);
- Cursus ritleider/wegkapitein volgen;
- Upgrade wielset voor mijn Cinelli;
- Nog meer Liberation Routes rijden;
- Weer deelnemen aan SR's. Ik kijk er nu al naar uit!

Ik ben benieuwd wat 2025 verder op mijn pad brengt. :)

[Afbeelding]
Supertof dat je dit deelt, leuk om te lezen en nog leuker met de foto's (die fiets :9~ ) _/-\o_
En zo te zien ben ik niet de enige die dat vind oOo

Zal ik dan ook een korte terugblik doen :)

Terugblik:
Nadat ik er in 2021 eigenlijk de brui aan heb gegeven qua fietsen en eigenlijk alleen op vakanties een kort ritje deed kroop het bloed toch waar het niet gaan kon en mede geïnspireerd door een vriend toch weer begonnen met fietsen.
Het doel was simpel, gewoon weer fietsen, lage HR en een beetje conditie opbouwen en eigenlijk wel zien waar het schip strand.
Dat is royaal gelukt, 3074km gereden, voor de meeste hier niet veel maar voor mij tussen de bedrijven door toch netjes en 535% meer dan 2023 :+
Vanaf april geprobeerd 1 weekend en 1 doordeweeks ritje te doen, ik heb een solo 100km+ rit voor het eerst in 5 jaar gemaakt en een toertocht van 120km en beide gingen eigenlijk prima.
En mede dankzij de super tip van @Reginas over 'salty sweaters' kan ik nu ook weer wat power trainen door een hogere HR. Het gaat nog niet elke keer vlekkeloos maar ik ga iig niet elke keer gegarandeerd gestrekt meer na een training.

Vooruitblik:
Wellicht een nieuwe fiets....ik heb geroepen 2026 maar misschien dit jaar al mocht ik wat leuks tegenkomen O-)
Wat nieuwe kwalitatief nette accessoires, sommige dingen beginnen ondertussen toch wel oud te worden omdat ik best veel gekocht heb ik de eerste jaren van fietsen.

Qua sportieve doelen:
* Komende zomer ben ik in Denemarken (Als) en daar een mooie rit doen.
* in het kader van je moet wat te wensen hebben; FTP richting de 3w/kg proberen te krijgen. Dus meer power en afvallen want zit nu rond de 2,4 :p
* Limburgs Mooiste *O* , nu nog kiezen tussen geel of rood 150km. Eigenlijk een beetje wil je de klimmetjes in de eerste of laatste helft :+

We gaan zien wat 2025 brengen gaat maar voor iedereen hier hopelijk veel gezondheid en (fiets)plezier O+

Gabriël AM5

• crimby
Ik lees goede verhalen over limburgs mooiste. Is dat altijd (snel) uitverkocht?

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:40
Zojuist ingeschreven voor Limburgs Mooiste de gele route 150km +/- 2200 HM.

Dit wordt mijn eerste event en met die super deluxe nieuwe fiets moet dat wel lukken ;)

Mijn verste rit ooit was 75km met ongeveer 550 HM, dus dat vind ik wel spannend! ik fiets hem met een kameraad die zegt ook gewoon rustig aan, nu fiets ik al de hele winter door met Zwift, dus ik ben benieuwd! wel leuk om ergens naar toe te werken :)

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:25
Afgelopen jaar ook Limburgs mooiste gedaan (120 km), en ondanks het weer een prachtige tocht! Zeker een aanrader.

Wil me voor dit jaar weer inschrijven, maar nu 150 km. Twijfel alleen nog tussen geel en rood.
Bij geel inderdaad de klimmen iets meer in het begin, maar groot deel over de bekende heuvels van de AGR.

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:46

Fisico

by Fabian

Cloclo100 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:59:
i
Ik heb hier onlangs advies gevraagd voor een nieuwe fiets en vraag me af of hier mensen zijn die zowel met SRAM als Shimano rijden.
De fietsen zijn zelf ook verschillend en dat helpt mij in ieder geval wel. Ik kan mij niet herinneren ooit een fout gemaakt te hebben, terwijl ik door wat problemen aan een van de twee fietsen ook weleens midden in het drukke fietsseizoen ben overgestapt. Ik denk dat het dus wel los zal lopen. Wel merk ik een groot verschil in het remmen tussen beide systemen, dat is de eerste paar keer remmen bij de eerste ritjes altijd even bij de lees blijven.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• Holk
Kluus schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Ik zag laatst een filmpje, meende van GCN Tech, dat je een Di2 zo kan instellen dat je 1 knop hebt voor de voorkant. Omdat deze toch alleen maar op of af doet kon je dit zo instellen. Dan had je een soort van SRAM idee en een knop vrij voor andere instellingen.

Je kunt ook nog de knoppen op de bovenkant van de shifters gebruiken om op of af te schakelen als je wil

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
@Reginas Mooie vooruitzicht/doelen, en leuke foto collage. d:)b
sapphire schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:24:
[...]
Dat is royaal gelukt, 3074km gereden, voor de meeste hier niet veel maar voor mij tussen de bedrijven door toch netjes en 535% meer dan 2023 :+
Maak je vooral niet druk over het aantal kilometers die anderen rijden, het doel, de prioriteiten en omstandigheden zijn zelden vergelijkbaar ;). Wat telt is dat jij voldoening haalt je hobby, of het je om het uitzicht, afstand, snelheid, gezelschap, conditie, tijdverdrijf of taart met gebak gaat maakt verder niet uit. Met meer dan 3000km heb je vast heel wat mooie rondjes kunnen maken. (y)

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• rutgrrrr
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-01 11:01
Holk schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:00:
[...]

Ik zag laatst een filmpje, meende van GCN Tech, dat je een Di2 zo kan instellen dat je 1 knop hebt voor de voorkant. Omdat deze toch alleen maar op of af doet kon je dit zo instellen. Dan had je een soort van SRAM idee en een knop vrij voor andere instellingen.

Je kunt ook nog de knoppen op de bovenkant van de shifters gebruiken om op of af te schakelen als je wil
Zo heb ik het ook ingesteld staan op mijn di2:
De grote (voorste) knoppen doen achter schakelen: links lichter rechts zwaarder.
De kleine knoppen heb ik beide ingesteld op front shift next, dus het wisselen naar het andere blad in plaats van specifiek naar de grote of kleine.

Heeft even een tijdje geduurd voordat ik niet meer per ongeluk verkeerd schakelde maar ik vindt het nu wel een heel stuk fijner!

• Holk
rutgrrrr schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:41:
[...]

Zo heb ik het ook ingesteld staan op mijn di2:
De grote (voorste) knoppen doen achter schakelen: links lichter rechts zwaarder.
De kleine knoppen heb ik beide ingesteld op front shift next, dus het wisselen naar het andere blad in plaats van specifiek naar de grote of kleine.

Heeft even een tijdje geduurd voordat ik niet meer per ongeluk verkeerd schakelde maar ik vindt het nu wel een heel stuk fijner!
"front shift next", dat was hem inderdaad. Als @Cloclo100 deze instelt op beide knoppen dan zit je nooit mis.

• Cloclo100
Holk schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:16:
[...]

"front shift next", dat was hem inderdaad. Als @Cloclo100 deze instelt op beide knoppen dan zit je nooit mis.
Bedankt allemaal!

• Cloclo100
Holk schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:16:
[...]

Blijft er dan nog een knop over om mijn Garmin te bedienen?

• Cloclo100
Nu de schakelgroep min of meer niet meer uit maakt, ga ik in een volgende fase om wat fietsen te vergelijken. Ik heb daar dan nog een vraag over de vergelijking in geometrie. Als ik de stack's van frames vergelijk, bv. bij 99spokes, houden ze daar rekening met spacers of is dit gewoon de minimale stack?

[ Voor 4% gewijzigd door Cloclo100 op 03-01-2025 15:22 ]

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:34
Gisteren de eerste rit van het jaar en gelijk mijn langste rit, 50km. Heerlijk rustig aan gereden. Met garmin een route uitgezet. Schelpenpaden en asfalt ging prima, onderstaande pad was niet ideaal op 25mm bandjes maar niet onderuit gegaan :*). Misschien toch eens kijken naar een fiets waar bredere banden in passen (in mijn caad 10 passen maximaal 28mm banden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Le7ca_0AjV4yOjD9R2uW9prJHFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zdwKZmGsGA2kNtNZSdH9SyZ.jpg?f=fotoalbum_large

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:44

McMiGHtY

- burp -

Zouden er dit jaar weer Social Rides zijn?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Holk
Cloclo100 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:10:
[...]

Blijft er dan nog een knop over om mijn Garmin te bedienen?
Zeker. Als je bij beide shifters de grote knop op "front next" zet dan kun je de kleine knop links op 'groter blad achter' en de kleine knop rechts op 'kleiner blad achter' zetten. De knoppen bovenop blijven dan over voor je garmin. Of, zoals SRAM, de knoppen bovenop voor schakelen. Enige wat niet kan is dubbel = front next

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:55

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Thy... schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:25:
Gisteren de eerste rit van het jaar en gelijk mijn langste rit, 50km. Heerlijk rustig aan gereden. Met garmin een route uitgezet. Schelpenpaden en asfalt ging prima, onderstaande pad was niet ideaal op 25mm bandjes maar niet onderuit gegaan :*). Misschien toch eens kijken naar een fiets waar bredere banden in passen (in mijn caad 10 passen maximaal 28mm banden)

[Afbeelding]
CAAD for life. In de Caad13 kunnen er 34mm banden (ook al is het officieel minder). Zelf rij ik met 32mm.

• mhr-zip
McMiGHtY schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:44:
Zouden er dit jaar weer Social Rides zijn?
Ow?

Vertel me er alles over.

• Cloclo100
Holk schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:45:
[...]

Zeker. Als je bij beide shifters de grote knop op "front next" zet dan kun je de kleine knop links op 'groter blad achter' en de kleine knop rechts op 'kleiner blad achter' zetten. De knoppen bovenop blijven dan over voor je garmin. Of, zoals SRAM, de knoppen bovenop voor schakelen. Enige wat niet kan is dubbel = front next
Ik zou toch gewoon liever de grote knoppen voor de cassette gebruiken en dan die kleine voor front next. Dat lijkt me wat logischer en meer "Sram" .

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik ben overigens niet per se een fan van front shift next (of dus “toggle schakelen” in het algemeen). Ik heb momenten dat ik niet zeker weet op welk blad ik zit en dan zonder kijken nog eens extra druk op voor groot of klein schakelen. Dus ik hou het liever specifiek.

Maar gelukkig voor mij is dat bij shimano ook zo te configureren en SRAM heb ik alleen 1-by. 8)

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:50

[Afbeelding]
Dit pad op 25 mm? Ik ben verbaasd. Zit er nog wat profiel op je banden?

• crimby
Ik wilde FitnessSyncer gebruiken om mijn gewicht te synchroniseren van Apple Health naar Strava en Intervals.icu.
Nu haalt ie wel data op van Apple Health maar lijkt ie niet te synchroniseren naar beide apps. Iemand hier ervaring mee?

• Thy...
AMD1800 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:23:
[...]

Dit pad op 25 mm? Ik ben verbaasd. Zit er nog wat profiel op je banden?
Het zijn Continental Grand Prix 5000 banden, dus veel profiel zit daar niet op maar ik vond het zat meevallen. Trappen op de wat hardere delen en uitrollen door de modder (want te hard in de modder trappen dan begon het achterwiel te spinnen) en geen scherpe bochten maken en ik kwam er prima door.

Ik gebruik mijn racefiets voornamelijk voor woon-werk-verkeer maar gebruikte in de herfst mijn gewone fiets omdat ik overal las dat als je op 25 mm een blaadje op de weg zag of een druppel regen je gelijk onderuit ligt. De rit van eergisteren over schelpenpaden door het bos, dit modderpad en asfalt in een hagelbui heeft voor mij aangetoond dat het allemaal wel meevalt, als ik maar niet volle kracht door de bochten ga.

• Holk
crimby schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:45:
Ik wilde FitnessSyncer gebruiken om mijn gewicht te synchroniseren van Apple Health naar Strava en Intervals.icu.
Nu haalt ie wel data op van Apple Health maar lijkt ie niet te synchroniseren naar beide apps. Iemand hier ervaring mee?
Kan te maken hebben met het nieuwe beleid van Strava om geen data meer te delen met third party apps?

• jorrefunk
  • Laatst online: 21:55

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Thy... schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:24:
[...]

Het zijn Continental Grand Prix 5000 banden, dus veel profiel zit daar niet op maar ik vond het zat meevallen. Trappen op de wat hardere delen en uitrollen door de modder (want te hard in de modder trappen dan begon het achterwiel te spinnen) en geen scherpe bochten maken en ik kwam er prima door.

Ik gebruik mijn racefiets voornamelijk voor woon-werk-verkeer maar gebruikte in de herfst mijn gewone fiets omdat ik overal las dat als je op 25 mm een blaadje op de weg zag of een druppel regen je gelijk onderuit ligt. De rit van eergisteren over schelpenpaden door het bos, dit modderpad en asfalt in een hagelbui heeft voor mij aangetoond dat het allemaal wel meevalt, als ik maar niet volle kracht door de bochten ga.
Laatste zin klopt volledig. Want zelfs met profiel kan je onderuit gaan in een bocht door een blaadje of nat. Spreek uit ondervinding. Dus aangepast de bochten in met gelijk welke band en dan valt (pun not intended) het allemaal mee.

• crimby
Holk schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:47:
[...]

Kan te maken hebben met het nieuwe beleid van Strava om geen data meer te delen met third party apps?
Ooh dat zou wel kunnen. Intervals.icu is inmiddels geupdate dus die lijkt wel te werken :-)

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:50
Thy... schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:24:
[...]

Ik had ook begrepen dat je op 25 mm in de regen toch wel erg voorzichtig moet zijn. Maar het is dus minder erg dan men schetst, als je zelfs al door die modder kan fietsen. En je bent dus niet eens afgestapt voor die dikke modder. Ik had niet verwacht dat dat zou kunnen.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Je moet niet met 30 km/h proberen door een natte bocht gaan, maar verder lees ik hier bij wijze van spreken horrorverhalen alsof je dood zou gaan op 25mm in drupjes regen. Ik weet niet waar die verhalen zijn oorsprong hebben, maar dat valt allemaal reeeeuuuze mee :+

Je grootste vijand is de combinatie van bladeren op een nat stuk asfalt in de bocht. De rest gaat prima.

Ik fiets woon-werk op 28mm Conti Ultrasport over fietspaden waar bij de aanleg "waterafvoer" blijkbaar geen prioriteit had, daar ligt van begin herfst tot begin voorjaar bijna altijd water, i.c.m. prut van het bos.

Op die route zit een beruchte scherpe, klein hellende bocht waar ik (inmiddels als local legend :+) meer dan genoeg over-enthousiaste fietsers, van wielrenners tot ebike-boomers en van MTBers tot speed-pedelecs, op hun plaat heb zien gaan omdat ze daar denken met 20-25 per uur doorheen te kunnen, terwijl ~15 echt de max is (ik fiets vaak max 10).
De rest van dat natte vieze stuk is allemaal slingerend, maar daar kun je gewoon prima met 25 (of meer) doorheen.

En vergeet natuurlijk lagere bandendruk niet.

Informaticus of vakkundig Googler?

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 13:27
Vraagje betreffende sport voeding,
ik heb de laatste tijd Born Recovery Shake gebruikt na mijn trainingen.
Zeker positief over de benen vergeleken met daarvoor (toen ik niets speciaals nam qua voeding na een training).

M'n vraag:
- zijn er 'goede' en 'slechte' recovery producten of is het eigenlijk allemaal hetzelfde qua ingredienten?
- zou je dit zelf kunnen maken? Geen idee eigenlijk,

Benieuwd of jullie bepaalde prijs-technische favorieten hadden qua shakes?
Of juist andere voorkeuren qua voeding na een training.

• DDX
Wat is er mis met bak kwark ?

• Cloclo100
Kluus schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:33:
Ik ben overigens niet per se een fan van front shift next (of dus “toggle schakelen” in het algemeen). Ik heb momenten dat ik niet zeker weet op welk blad ik zit en dan zonder kijken nog eens extra druk op voor groot of klein schakelen. Dus ik hou het liever specifiek.

Maar gelukkig voor mij is dat bij shimano ook zo te configureren en SRAM heb ik alleen 1-by. 8)
Dit begrijp ik niet helemaal. Hoe zou je anders van groot naar klein blad gaan en vice versa?

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:52
PaulBloem schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:54:
Zeker positief over de benen vergeleken met daarvoor (toen ik niets speciaals nam qua voeding na een training).

M'n vraag:
- zijn er 'goede' en 'slechte' recovery producten of is het eigenlijk allemaal hetzelfde qua ingredienten?

Recovery protocol:

1. Direct na het fietsen goed hydrateren (indidn nodig). Geen supplement nodig.
2. Indien koud, eerst douchen. Indien niet ga naar stap 3.
3. Koolhydraten eten binnen 30 minuten (of gelijk na). Geen supplement nodig.
4 Eiwitten, mag ook uurtje later. Geen supplement nodig.

Ik combineer 3 en 4. Eet een bak Issey Skyr (250g), flink veel granola. Flink veel fruit. Banaan, bkauwe bessen, frambozen etc.

Supplementen zijn voor fietsen imo volledig onnodig.

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:22

fdees

Trust me I'm an Engineer

M'n vraag:

Het komt eigenlijk allemaal neer op hetzelfde. Je wilt je koolhydraten (energie) aanvullen en zorgen dat je voldoende eiwitten binnen krijg. Dat kan via shakes of kwark, yoghurt noem het maar op. Er zijn genoeg producten waarop staat dat het vol zit met proteine (eiwitten), ik zou daar niet perse veel aandacht aanbesteden in gewone melk zit niet veel minder eiwitten dan in proteine melk (zeker als je ook nog naar de prijs kijkt)

Het gaat vooral zitten dat je voldoende bouwstoffen binnen, dus koolhydraten, eitwitten en gezonde vetten. Je zou je voeding eens kunnen tracken voor meerdere dagen in de week en eens een dag in het weekend. Dan zie je hoeveel je binnen krijgt van alles. Dan kan je zien of je voedingspatroon moet aanpassen.

Eiwitten zou je als je als je veel sport op circa 1,6 g per kg lichaamsgewicht moeten nemen per dag.

Maar wat @Requiem19 zegt klopt ook.

Zit zelf momenteel in lifestyle coachingstraject van maastricht universiteit, dus ben lekker veel aan het leren erover.

Koolhydraten (caloeren) is ook weer afhankelijk of je wilt afvallen of juist niet. Qua voeding zijn er dus voldoende nuanches.

Zelf vind ik de eiwitproducten van Upfront heel prettig. Zijn betaalbaar en houden alles zo clean mogelijk, iets waarbij ik mezelf prettig voel.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 13:27
Thanks @fdees & @Requiem19 , nice food for thought ;-)

Leuk om te lezen wat jullie aanpak is en wat achtergrond erbij, top!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Cloclo100 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:45:
[...]

Dit begrijp ik niet helemaal. Hoe zou je anders van groot naar klein blad gaan en vice versa?
Het is ook een persoonlijk aanwensel van mij. Bij Shimano heb je in tegenstelling tot SRAM standaard ingesteld met een specifieke knop voor het kleine voorblad en grote voorblad. Front Shift Next is een relatief recent toegevoegde functie die je op de knoppen in kan stellen die dan voor naar groot of klein schakelt afhankelijk waar hij op dat moment op ligt. Zoals SRAM doet met double tap dus.

Nu ben ik van oudsher gewend dat die knoppen om je voorderailleur te bedienen specifiek zijn dus wat ik vaak doe als ik buiten adem boven kom op een kort klimmetje, ik weer gelijk naar groot wil en niet zeker weet of ik hem naar het kleine blad heb geschakeld, dat ik dan gewoon op de knop voor naar het grote blad te schakelen duw. Als hij al groot staat gebeurt er niets en anders schakel ik naar groot.

Toen ik een tijdje front shift next probeerde, liep ik hier een aantal keer tegenaan omdat ik ineens ongewild naar het kleine blad ging, toen ben ik dus weer terug gegaan naar de oude configuratie. Maar aangezien jij juist SRAM gewend bent zal dit voor jou geen issue zijn vermoed ik.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:55
Requiem19 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:54:
[...]

Recovery protocol:

Ik combineer 3 en 4. Eet een bak Issey Skyr (250g), flink veel granola. Flink veel fruit. Banaan, bkauwe bessen, frambozen etc.

Goede opsomming!

Deze volgorde ooit eens gehoord bij #beterworden en zo doe ik het ook. Verbeterpuntje is nog weleens dat ik stap 1 doe met alcohol (doodzonde) en te weinig drink tijdens het fietsen. Maar inderdaad vocht, natte kleding uit en koolhydraten zijn het belangrijkste. Eiwitten zijn pas later van belang.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:22

fdees

Trust me I'm an Engineer

Kluus schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:40:
[...]

Het is ook een persoonlijk aanwensel van mij. Bij Shimano heb je in tegenstelling tot SRAM standaard ingesteld met een specifieke knop voor het kleine voorblad en grote voorblad. Front Shift Next is een relatief recent toegevoegde functie die je op de knoppen in kan stellen die dan voor naar groot of klein schakelt afhankelijk waar hij op dat moment op ligt. Zoals SRAM doet met double tap dus.

Nu ben ik van oudsher gewend dat die knoppen om je voorderailleur te bedienen specifiek zijn dus wat ik vaak doe als ik buiten adem boven kom op een kort klimmetje, ik weer gelijk naar groot wil en niet zeker weet of ik hem naar het kleine blad heb geschakeld, dat ik dan gewoon op de knop voor naar het grote blad te schakelen duw. Als hij al groot staat gebeurt er niets en anders schakel ik naar groot.

Toen ik een tijdje front shift next probeerde, liep ik hier een aantal keer tegenaan omdat ik ineens ongewild naar het kleine blad ging, toen ben ik dus weer terug gegaan naar de oude configuratie. Maar aangezien jij juist SRAM gewend bent zal dit voor jou geen issue zijn vermoed ik.
Ik moet dit donderdag naar mijn fietsenmaker ivm bikefit. Kan het momenteel niet gebruiken omdat shifters niet uptodate zijn en 105Di2 kan je dit dus niet updaten draadloos. Vragen of hij dit wilt meepakken, gok dat hij hiervoor wel de juiste tools heeft.

Zou het graag wel eens willen proberen, dan heb ik die extra knop vrij voor mijn garmin. Gebruik nu toch ook al synchro shifting.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Kluus

Kluus

Gang is alles

fdees schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:51:
[...]

Ik moet dit donderdag naar mijn fietsenmaker ivm bikefit. Kan het momenteel niet gebruiken omdat shifters niet uptodate zijn en 105Di2 kan je dit dus niet updaten draadloos. Vragen of hij dit wilt meepakken, gok dat hij hiervoor wel de juiste tools heeft.

Zou het graag wel eens willen proberen, dan heb ik die extra knop vrij voor mijn garmin. Gebruik nu toch ook al synchro shifting.
Ja klopt met 105 zou ik het mezelf ook wel aanwennen denk ik.

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-01 10:00

M'n vraag:

Ik maak zelf wel gebruik van recovery shakes. Ik vind het gewoon makkelijk (en lekker) om direct na het fietsen snel te kunnen pakken. Ook als ik bijvoorbeeld ergens anders fiets of een wedstrijdje ergens fiets en ik geen eten bij mij heb is een shake ideaal.
Er zit wel verschil in, vaak ik de verhouding koolydraten en eiwitten en de verdere toevoegen van mineralen en andere dingen.
Je kan de shake wel zelf maken door bijvoorbeeld eiwitpoeder te mengen met een product met koolhydraten zoals havermoutpoeder, rijstpoeder of maltodextrine.

• verstappen33
Requiem19 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:54:
[...]

Recovery protocol:

Zag onlangs een handige quote in een youtube filmpje.. De 20-2-5 methode..
Het komt neer op ongeveer dezelfde methode als jij beschrijft..

- (20), in de eerste 20 minuten neem koolhydraten, dit hoeft niet gelijk de hoeveelheid te zijn om alles aan te vullen, maar 20-30gr "goede" koolhydraten geven gelijk een goed signaal om reserves snel weer aan te vullen, dit kan gewoon een banaan of iets dergelijks zijn.
- (2), pas als je lichaam "rust" heeft gevonden na de inspanning (dus niet meer in de flight/fight) modus zit en dus ongeveer na 2 uur, neem voldoende eiwitten, 30-40gr is voldoende, dus een flinke bak kwark kan geen kwaad. Vlak na een inspanning zit je lichaam nog niet in de modus om goed eiwitten te kunnen verwerken.
- (5), voldoende hydrateren in de 5 uur na de inspanning, als je een beetje weet wat je gemiddelde vochtverlies is per uur, en je weet wat je gedronken hebt tijdens de inspanning dan weet je wat je minimaal moet aanvullen.. drink daarnaast minimaal 2 glazen extra om snel afvalstoffen af te kunnen voeren..

En verder is natuurlijk de hele dag door goed eten/drinken belangrijk.

En idd altijd douchen na een inspanning, je geeft zo een onbewust signaal aan je lichaam af dat je in je "rust" komt. Je zult sneller ontspannen en dus beginnen met je herstel.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-01 13:01
als ik thuis kom in de winter na een ritje maak ik eerst op het gemakje mijn fiets weer schoon, dan drink ik mijn bidons op die ik bij had, want in de winter krijg ik ze nooit op een of andere rede op en eet ik vaak een bordje brinta of wat boterhammen. Daarna ga ik douchen. Als ik ga douche bij thuiskomst, zweet ik mijzelf daarna echt nog helemaal leeg. Moet eerst half uurtje zitten en niks doen voordat ik überhaupt aan een douche denk.

• Willem30
  • Laatst online: 31-12-2025

[Afbeelding]
Dit pad komt me bekend voor maar weet even niet meer waar het ligt. :P

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:52
verstappen33 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:23:
[...]

- (20), in de eerste 20 minuten neem koolhydraten, dit hoeft niet gelijk de hoeveelheid te zijn om alles aan te vullen, maar 20-30gr "goede" koolhydraten geven gelijk een goed signaal om reserves snel weer aan te vullen, dit kan gewoon een banaan of iets dergelijks zijn.
- (2), pas als je lichaam "rust" heeft gevonden na de inspanning (dus niet meer in de flight/fight) modus zit en dus ongeveer na 2 uur, neem voldoende eiwitten, 30-40gr is voldoende, dus een flinke bak kwark kan geen kwaad. Vlak na een inspanning zit je lichaam nog niet in de modus om goed eiwitten te kunnen verwerken.
- (5), voldoende hydrateren in de 5 uur na de inspanning, als je een beetje weet wat je gemiddelde vochtverlies is per uur, en je weet wat je gedronken hebt tijdens de inspanning dan weet je wat je minimaal moet aanvullen.. drink daarnaast minimaal 2 glazen extra om snel afvalstoffen af te kunnen voeren..

En idd altijd douchen na een inspanning, je geeft zo een onbewust signaal aan je lichaam af dat je in je "rust" komt. Je zult sneller ontspannen en dus beginnen met je herstel.
Dat is een heel goed punt en ook wel een onderschat punt.

Vaak denken we - mezelf incluis - over de juiste voeding eten etc. Het gaat echter niet zozeer om het eten, maar dat je lichaam de voeding ook goed kan verwerken. Als je lichaam nog volledig in stress modus en het sympatische systeem domineert, kan je lichaam veel minder goed herstellen en alle bouwstoffen die in je voeding zitten verwerken.

Slimme tip dus om eerst even in 'relax' modus te komen voordat je begint aan je herstel dingetjes.

Sowieso trouwens een belangrijk iets: hoe relaxter je bent gedurende de week, hoe beter je kunt herstellen. Geen stress! :D

• Holk
DDX schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:15:
Wat is er mis met bak kwark ?
Ik krijg die niet makkelijk weg na een rit.. Bij een intensieve lange rit is het ook wel een stuk makkelijker om een bidon met recovery drank mee te nemen in de auto dan een bakje kwark. Persoonlijk hoor. Ik wil nog wel eens een groot glas optimel naar binnen werken, dat werkt wel bij mij

• verstappen33
Requiem19 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:32:
[...]

Vaak denken we - mezelf incluis - over de juiste voeding eten etc. Het gaat echter niet zozeer om het eten, maar dat je lichaam de voeding ook goed kan verwerken. Als je lichaam nog volledig in stress modus en het sympatische systeem domineert, kan je lichaam veel minder goed herstellen en alle bouwstoffen die in je voeding zitten verwerken.

Slimme tip dus om eerst even in 'relax' modus te komen voordat je begint aan je herstel dingetjes.

Sowieso trouwens een belangrijk iets: hoe relaxter je bent gedurende de week, hoe beter je kunt herstellen. Geen stress! :D
Ik wil mijzelf dit jaar ook meer richten op gezondere voeding. (*kuch* goede voornemens).
Ik merk dat ik over het algemeen wel redelijk gezond leef, maar veel van mijn dagelijks eten (vooral ontbijt/lunch/tussendoortjes) is toch wel snelle suikers en "processed food"..

Qua avond eten is het 9 van de 10x wel gewoon normaal eten, zoals aardappels/vlees/groente. Maar het is vooral de snelle maaltijden in de ochtend/lunch en tussendoortjes.

Mijn vrouw gaat ook weer een poging doen om af te vallen (met een voedingsdeskundige/coach) benieuwd of we iets kunnen vinden waar we beide iets aan hebben en in ons drukke leef-schema past.

• Cloclo100
Kluus schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:40:
[...]

Aja klopt voor mij gaat dit idd een betere aanpassing zijn. Ik heb ook iets gelezen over synchro shift, dat hij automatisch naar groot of klein blad schakelt obv bereik cassette. Werkt dat performant?

• Cloclo100
Requiem19 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:32:
[...]

Mss nog een handigte tip ivm die koolhydraten; als ik nog een gelletje/bar over heb op het einde van de rit, dan eet ik die nog op bij thuiskomst.

• DDX
Kan je dat gelletje niet beter gewoon voor volgende rit bewaren ?
En thuis gewoon wat 'goedkopers' naar binnen werken.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:04
Het behoeft geen uitleg dat @Cloclo100 geen Hollander is...
;)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Cloclo100 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Aja klopt voor mij gaat dit idd een betere aanpassing zijn. Ik heb ook iets gelezen over synchro shift, dat hij automatisch naar groot of klein blad schakelt obv bereik cassette. Werkt dat performant?
Ja, verschillende hier die het gebruiken volgens mij en het werkt op zich prima. Ik gebruik het eigenlijk niet omdat ik ook weer niet altijd wil dat hij schakelt. Ik rij hier veel in een relatief heuvelachtig stukje Nederland en vaak wil ik gewoon wel eens een kort hellinkje opstoempen op het grote blad met een suboptimale kettinglijn, dan wil ik niet dat hij ineens naar het kleine blad gaat.

Er is daarnaast ook nog zoiets als semi-synchro, die compenseert achter voor het gat wat je krijgt als je voor schakelt. Dat werkt ook wel goed en heb ik nog wel eens gebruikt. Laatste tijd heb ik dat echter ook uit staan.

• Thy...
Willem30 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:46:
[...]

Dit pad komt me bekend voor maar weet even niet meer waar het ligt. :P
Vlakbij Lage Vuursche.

• Cloclo100
guapper schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:20:
;)
haha jep :D

• mhr-zip
guapper schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:20:
;)
Jij ook niet….

Net als de rest hier niet uit N of Z Holland komt

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:19
Vanmiddag werd ik gewezen op de Trieye, iemand die hier ervaring mee heeft?
URL
Gebruik nu een Varia, maar dit zou (in theorie) ook wel wat kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrZVQRjyagHUlGQoxFbNFgtLCUY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LTBADohojuwX6yrhyiaaA5i2.jpg?f=user_large

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• rodiee
Hier wellicht iemand die ervaring heeft met een goede digitale (vloer)fietspomp?

Ik doe nu met een normale fietspomp oppompen en daarna met de digitale verder afstellen, maar is een beetje omslachtig en wil gewoon alles in 1. Het liefst ook 1 waarmee je lucht eruit kan laten. Zag een aantal modellen van SKS die dat niet kunnen.

• DDX
Vloerpomp zou ik toch altijd een sks nemen, of 2e keus een silca.
En hoe vaak moet je nou lucht eruit laten ?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Om nog even in te halen op de tips over voeding; vergeet de electrolyten aKa de zouten niet.

Ik eet al jaren vergelijkbaar met wat hier genoemd word dus genoeg koolhydraten, eiwitten en vocht maar kom alsnog zout tekort na een flinke rit met als gevolg hoofdpijn.
Dus ook handig om dit in de gaten te houden.

Ondanks dat ik gisteren maar overgeslagen heb, was een pokke weer zeg, is in dit jaargetij een kop warme bouillon na een buiten rit wel lekker :9

Gabriël AM5

• rodiee
DDX schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:03:
Vloerpomp zou ik toch altijd een sks nemen, of 2e keus een silca.
En hoe vaak moet je nou lucht eruit laten ?
Ja, SKS over bijvoorbeeld een Topeak JoeBlow?

Ik gebruik de pomp ook voor de MTB en daar komt dr druk wel iets nauwkeuriger dan op de weg. Is het met de SKS ook zo dat je bijvoorbeeld zeg maar 0,01 met een korte beweging bij kunt vullen? Dan zou eruit laten inderdaad niet hoeven.

• rodiee
sapphire schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:19:
Om nog even in te halen op de tips over voeding; vergeet de electrolyten aKa de zouten niet.

Ik eet al jaren vergelijkbaar met wat hier genoemd word dus genoeg koolhydraten, eiwitten en vocht maar kom alsnog zout tekort na een flinke rit met als gevolg hoofdpijn.
Dus ook handig om dit in de gaten te houden.

Ondanks dat ik gisteren maar overgeslagen heb, was een pokke weer zeg, is in dit jaargetij een kop warme bouillon na een buiten rit wel lekker :9
Weet niet meer precies waar ik het voorbij zag komen, maar kwam gisteren ergens iets tegen dat je tijdens trainingen en rustigere ritten beter zout kan toevoegen aan je bidon in plaats van suiker. Dat suikers aan je bidon toevoegen meer iets was voor tijdens echt intensievere wedstrijden.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
verstappen33 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:23:
[...]

Chocolademelk als hersteldrank, dat zouden meer mensen moeten doen *O*

Informaticus of vakkundig Googler?

• Reginas

Reginas

Queen of Core Stability

TheTinusNL schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:10:
[...]

Chocolademelk als hersteldrank, dat zouden meer mensen moeten doen *O*
Het heet niet voor niets “herstelchocomel” toch?

• DDX
rodiee schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:29:
[...]

Ja, SKS over bijvoorbeeld een Topeak JoeBlow?

Ik gebruik de pomp ook voor de MTB en daar komt dr druk wel iets nauwkeuriger dan op de weg. Is het met de SKS ook zo dat je bijvoorbeeld zeg maar 0,01 met een korte beweging bij kunt vullen? Dan zou eruit laten inderdaad niet hoeven.
Voor m'n gravel en strandfiets heb ik een sks twentyniner.
Die gaat tot 5 bar en kan je daardoor goed aflezen op lagere druk.
Dat is nadeel van de sks rennkompressor die verder top is, gaat tot 16 bar.
Alleen bij omppompen van m'n schwalbe booster ga ik die kant op maar zelfs dan...

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:19
Cloclo100 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Het werkt, maar het is in mijn ervaring rete-irritant. Zoals ook al door anderen is gezegd gaat het uit van een aantal standaard combinaties. En in mijn ervaring zitten de combinaties die je juist wel wil er vaak net niet tussen. Ik ben al een tijd afgestapt van het 'ideale kettinglijn' principe en doe gewoon waar ik mij goed bij voel. En ja, dan slijt de ketting en de bladen wat harder. Het is een gebruiksvoorwerp.

Verder is het automatisch schakelen van zichzelf al een super oplossing. Ik hoef geen dingen die voor mij na gaan denken wat de beste optie zou zijn. >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Webgnome op 07-01-2025 07:26 ]

Strava | AP | IP | AW

• verstappen33
Ik heb mijn fiets op semi-auto staan, dus hij schakelt alleen achter wat bij als ik van voorblad wissel..
Hiermee heb je bijna 100% controle over de schakelmomenten..
Het op/af schakelen bij het voorblad doe ik toch vaak alleen voor of na een klim (op het vlakke zit ik nooit op het kleine blad, ik kom 9 van de 10x toch niet volle bak aansprinten dus kan prima anticiperen op het op/af schakelen van het voorblad icm de achterkant die 2 posities opschuift,

Het is gewoon fijn als je voor schakelt dat je niet ineens in het luchtledige trapt of ineens heel zwaar en je cadans ineens inkakt..

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 07-01-2025 08:25 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

verstappen33 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:24: op het vlakke zit ik nooit op het kleine blad
Je fietst niet veel aan de kust in het voor-najaar?

Ik ken toch wel wat stukjes waar als de wind goed staat en hard blaast ik kruipend vooruit kom op het kleine blad :+

Gabriël AM5

• verstappen33
sapphire schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:25:
[...]

Ik ken toch wel wat stukjes waar als de wind goed staat en hard blaast ik kruipend vooruit kom op het kleine blad :+
Hier in Twente geen last van, windkracht 4-5 noemt men hier al storm, en 6 of hoger is hier echt een uitzondering :+

Wat ik bedoelde te zeggen is dat je gewoon gecontroleerd kunt schakelen wanneer jij dit wilt.
Met volledig automatisch kun je net in een gebied komen waar je bijna bij elke schakelbeweging je voorblad ook mee of terug gaat, en dat is rete irritant..

Met semi kan ik gewoon het hele schakelbereik op de casette benutten, al heb je dan misschien niet de ideale kettinglijn, maar dat is een andere discussie en voor korte stukjes vind ik dit ook niet heel erg..

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 07-01-2025 09:36 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

verstappen33 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:35:
[...]

Hier in Twente geen last van, windkracht 4-5 noemt men hier al storm, en 6 of hoger is hier echt een uitzondering :+

Wat ik bedoelde te zeggen is dat je gewoon gecontroleerd kunt schakelen wanneer jij dit wilt.
Met volledig automatisch kun je net in een gebied komen waar je bijna bij elke schakelbeweging je voorblad ook mee of terug gaat, en dat is rete irritant..

Met semi kan ik gewoon het hele schakelbereik op de casette benutten, al heb je dan misschien niet de ideale kettinglijn, maar dat is een andere discussie en voor korte stukjes vind ik dit ook niet heel erg..
Ik snapte je punt hoor.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit let op 'een ideale kettinglijn' maarja dat komt ook omdat ik jaren geleden een stapel Shimano 10-speed kettingen voor een prikkie heb overgenomen dus vervangen altijd goedkoop is geweest.
Als ik zie wat 12-speed kettingen kosten moet ik daar in de toekomst denk meer op gaan letten :X

Gabriël AM5

• verstappen33
sapphire schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:43:
[...]

Ik snapte je punt hoor.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit let op 'een ideale kettinglijn' maarja dat komt ook omdat ik jaren geleden een stapel Shimano 10-speed kettingen voor een prikkie heb overgenomen dus vervangen altijd goedkoop is geweest.
Als ik zie wat 12-speed kettingen kosten moet ik daar in de toekomst denk meer op gaan letten :X
Ja 12s kettingen zijn wat duurder, maar alles valt of staat met onderhoud en in welke omstandigheden je fietst.

Ik heb nu 15k gefietst op mijn fiets (12s), en zit nog op mijn 2e ketting. De eerste ketting was na 6k eigenlijk ook nog niet versleten, maar omdat ik een andere casette en voorbladen monteerde heb ik toen ook maar gelijk maar een nieuwe ketting gepakt.

Een ketting rekt ook niet op, het is vooral de slijtage (inslijten) bij de busjes die ervoor zorgt dat de ketting langer wordt en dus je voorbladen/cassette sneller kapot gaan.
Als je de ketting goed schoonhoud en je rijdt niet dagelijks door de drek dan kun je best lang doen met een ketting.

• DDX
Ook zo'n veelgehoord argument dat (sram) 12 speed veel langer meegaat.
Nou dat is niet mijn ervaring, laatste force 12 speed ketting heb ik 3200km mee gered (in slecht weer)

En in droog weer red ik met 11 speed ketting (shimano) ook ruim 10 duizend km.

[ Voor 18% gewijzigd door DDX op 07-01-2025 10:36 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33
DDX schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:35:
Ook zo'n veelgehoord argument dat (sram) 12 speed veel langer meegaat.
Nou dat is niet mijn ervaring, laatste force 12 speed ketting heb ik 3200km mee gered (in slecht weer)

En in droog weer red ik met 11 speed ketting (shimano) ook ruim 10 duizend km.
ik heb niet zoveel gehoord over de slijtage van de SRAM Road 12 speed kettingen, maar bij de MTB groepen is het verschil tussen de low/mid en high end kettingen behoorlijk groot. wellicht is dat op de weg ook en gaat een red ketting een stuk langer mee dan een rival ketting.. (maar de kosten zijn ook ruim het dubbele.. dus uiteindelijk schiet je er weinig mee op, behalve wat gemak en wellicht een langere levensduur op je cassette doordat je langer met een passende ketting rijdt..)

Strava

• DDX
Zou het opzich een keertje kunnen proberen.
Red ketting is nog soort van betaalbaar, of moet ik dan meteen combi red cassette en ketting doen nee laat maar dat wordt mij iets te prijzig als test.

• mhr-zip
sapphire schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:25:
[...]

Afgelopen jaar met een groepje Tweakers in Drenthe gereden, was die dag best aardig windje.
Kwamen mensen uit Noord-Holland, maar ook uit Brabant/Limburg.
Hoe zal ik het netjes zeggen; De RPE van de wind werd iig verschillend ervaren :+

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33
DDX schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:18:
Zou het opzich een keertje kunnen proberen.
Red ketting is nog soort van betaalbaar, of moet ik dan meteen combi red cassette en ketting doen nee laat maar dat wordt mij iets te prijzig als test.
Altijd lastig om betrouwbare info te vinden over ketting slijtage.. zoveel factoren .. maar red lijkt toch ook wel een stuk langer mee te gaan. Cassette is een kleinere factor in het verhaal

ik ga er vanuit dat je op de hoogte bent dat je voor 12 speed flattop kettingen een andere slijtage meter nodig hebt?
Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21

Strava

Pagina: 1 ... 613 ... 699 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).