Vooral ook checken of dat soort behandelingen niet zijn uitgesloten van vergoeding in het eerste jaar.Tom-Z schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:49:
In verband met brandende voeten wil ik binnenkort naar een bikefitter, maar binnenkort kan ik van zorgverzekering switchen. Heeft er iemand tips voor een (aanvullende) verzekering die een bikefit en/of zooltjes (deels) vergoed?
Hmhm, onze oude huisarts "jij kunt geen kanker hebben, ben je veel te jong voor" (destijds 26). Zaadbalkanker komt hoofdzakelijk voor tussen 20 en 30 jaar, en dat was het dus ook.....zijn opvolger jaren geleden....plekje op de rug, jeuk, rood, ruw aanvoelend "Exceem en zalfje hier, zalfje daar). Andere huisarts gezocht, bleek het plekje huidkanker te zijn (relatief ongevaarlijke variant, basaalcel carcinoom, maar toch gemiste kans).Mistraller schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:42:
[...]
Inderdaad. Van die huisartsen ken ik er ook eentje, die een gescheurde kruisband aanziet voor wat spierpijn![]()
Soms is een beetje aandringen of zelf een andere arts opzoeken geen slecht idee.
Mijn huidige huisarts vertrouw ik iets meer toe, gaat ook graag de discussie met je aan over kwaaltjes. Het blijft verstandig om zelf ook te blijven opletten.
[ Voor 3% gewijzigd door Ramon 73 op 15-11-2024 15:19 ]
Die reconstructie gaan we voorlopig niet doen, eerst maar eens kijken of ik het met krachttraining ga redden. (is de achterste bij mij)wisselwerking schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:25:
[...]
Herkenbaar. Zo heb ik 2 jaar rond gelopen met een slechte knie. Toen ik weer door de knie ging maar rechtstreeks naar het ziekenhuis. Drie weken later had ik een kijkoperatie (deel meniscus er uit) en nog eens 4 weken later had ik een kruisbandreconstructie.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Dit seizoen aan het veldrijden geslagen met mijn Isaac Torus gravelfiets, carbon etc. Veel leuker dan gedacht, veel meer individualistischer dan bijvoorbeeld racen op de weg, is ook wel individueel of meer probwren met wat mensen te teamen die je kent maar dat is in het veld er helemaal niet.
Nu vandaag in Tiel gereden, dikke blubber en was goed werken maar rug had wat problemen bij opstaan al en wat last van gehad. Verder ook teveel fouten gemaakt waardoor het echt een achterhoedegevecht was.
Maar ik was bij een grote bult opgesprongen om weer door te gaan en hoorde een knak/knal. Zadel zat ook los dus ik dacht dat misschien een boutje gesprongen was. Wel uitgefietst en na inspectie bleek alles er nog wel te zijn maar gewoon losgekomen. Zal dus wel goed zijn.
Thuisgekomen en de boel schoongemaakt en zag een gekke veeg op de zadelbuis zitten, ennna snelle inspectie blijkt mijn frame dus kapoet! Zeg maar de zadelbuis tussen de bidonhouder en dat kruispunt van brug bovenbuis en pen enzo.
Ik moet nog ff kijken of dit te maken kan hebben met waar de zadelpen eindigt in het frame maar gevoelsmatig zit dat hoger. Dusja! Dat is wel ff enorm balen. Nou heeft de fiets ook wel wat te lijden gehad, heb er m’n sleutelbeen op gebroken in een bosrit over de singletracks, en ja hij wordt dus wel goed gebruikt. Maar had dit niet zo snel verwacht, of snel maar gewoon dat het zou gebeuren gezien wat ie al doorstaan heeft.
Nu mijn vraag: heeft iemand ervaring met zo’n reparatie en wat heeft dat ongeveer gekost?
Ik zal het even af moeten wegen tegen bijv het aanschaffen van een 2e hands bijv aluminium fiets die misschien al iets meer gericht is op veldrijden. Waarom alu, nou gezien de omstandigheden niet zo’n gek idee. Vandaag is er ook iemand volledig op mij en mijn fiets gevallen en ook dat soort zijwaartse druk is niet echt geschikt voor carbon fietsen..
Nu vandaag in Tiel gereden, dikke blubber en was goed werken maar rug had wat problemen bij opstaan al en wat last van gehad. Verder ook teveel fouten gemaakt waardoor het echt een achterhoedegevecht was.
Maar ik was bij een grote bult opgesprongen om weer door te gaan en hoorde een knak/knal. Zadel zat ook los dus ik dacht dat misschien een boutje gesprongen was. Wel uitgefietst en na inspectie bleek alles er nog wel te zijn maar gewoon losgekomen. Zal dus wel goed zijn.
Thuisgekomen en de boel schoongemaakt en zag een gekke veeg op de zadelbuis zitten, ennna snelle inspectie blijkt mijn frame dus kapoet! Zeg maar de zadelbuis tussen de bidonhouder en dat kruispunt van brug bovenbuis en pen enzo.
Ik moet nog ff kijken of dit te maken kan hebben met waar de zadelpen eindigt in het frame maar gevoelsmatig zit dat hoger. Dusja! Dat is wel ff enorm balen. Nou heeft de fiets ook wel wat te lijden gehad, heb er m’n sleutelbeen op gebroken in een bosrit over de singletracks, en ja hij wordt dus wel goed gebruikt. Maar had dit niet zo snel verwacht, of snel maar gewoon dat het zou gebeuren gezien wat ie al doorstaan heeft.
Nu mijn vraag: heeft iemand ervaring met zo’n reparatie en wat heeft dat ongeveer gekost?
Ik zal het even af moeten wegen tegen bijv het aanschaffen van een 2e hands bijv aluminium fiets die misschien al iets meer gericht is op veldrijden. Waarom alu, nou gezien de omstandigheden niet zo’n gek idee. Vandaag is er ook iemand volledig op mij en mijn fiets gevallen en ook dat soort zijwaartse druk is niet echt geschikt voor carbon fietsen..
@orange.x het enthousiasme spat van je verhaal af. Leuk! Als je een fietsverzekering van de knwu hebt kun je volgens mij gratis een scan laten doen om te kijken wat er echt kapot is. Misschien scheelt dat al in de totale kosten. Helaas weet ik niet hoe duur zon reparatie is.
Goede ervaringen met carbon-reparatie via Bikes4You in Emmen ( https://www.bikes4you.nl/ons-aanbod/carbonreparatie/ ) door Casper van Ee. Hangt er vanaf hoe groot de scheur is, maar meestal richting de 300-350 euro. Paar goede foto's maken en even met hem overleggen kan je uitsluitsel geven!orange.x schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:39:
Bedankt voor de snelle reacties.
@Kluus zo na die reparatie wel het volste vertrouwen weer in de fiets, aangezien het een MTB is en ook dat doorgaans wat meer te verduren heeft? Had deze toko gezien en had misschien het idee dat ze vrij prijzig waren maar wat je stelt lijkt wel mee te vallen. Ik moet me dan alleen even gaan afvragen of ik de gerepareerde nog weer ga gebruiken of toch voor een aluminium cyclocrosser ernaast ga. Met nog een oude racefiets die niet verkocht is en alles wordt het wel een beetje druk in de schuur die al veel te druk was
@Kluus zo na die reparatie wel het volste vertrouwen weer in de fiets, aangezien het een MTB is en ook dat doorgaans wat meer te verduren heeft? Had deze toko gezien en had misschien het idee dat ze vrij prijzig waren maar wat je stelt lijkt wel mee te vallen. Ik moet me dan alleen even gaan afvragen of ik de gerepareerde nog weer ga gebruiken of toch voor een aluminium cyclocrosser ernaast ga. Met nog een oude racefiets die niet verkocht is en alles wordt het wel een beetje druk in de schuur die al veel te druk was
Ja, 100% vertrouwen en het bedrijf zelf heeft dat ook want die geven levenslang garantie op de reparatie, overigens geld dit voor de meeste carbon reparateurs, wat voor mij aangeeft dat carbon reparaties over het algemeen gewoon goed betrouwbaar zijn (dit is ook in lijn met wat je vind op internet).orange.x schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:54:
Bedankt voor de snelle reacties.
Ik zou hem dan ook gewoon blijven gebruiken voor wedstrijden na de reparatie. Ik weet dat het tussen mijn oren zit maar voor mij persoonlijk zou dat ook niet werken om wedstrijden te gaan rijden op "inferieur" materiaal, ik zou dan snel alle tegenslag aan het materiaal gaan toeschrijven met als gevolg dat ik er niet meer graag op rij. Dan liever gewoon op mijn goede materiaal en accepteren dat het wat meer te lijden heeft en misschien eens gerepareert moet worden.
Hou er wel rekening mee dat je hem even kwijt kan zijn, zeker als je hem netjes wil laten spuiten. Bij UC is het verder geloof ik zo dat ze buiten het wegseizoen vaak druk zijn met het opkalifateren van (prof)team fietsen.
[ Voor 18% gewijzigd door Kluus op 18-11-2024 13:20 ]
@Kluus Ja, omdat ik van een van de ouders bij de vereniging ook al eens iets had gehoord over een framebreuk bij dezelfde fiets als ik heb heb ik dat ook even bij UC neergelegd of een breuk daar vaker voorgekomen is. Mogelijk is de fiets an sich dus niet per se geschikt voor dat grovere werk. Maar ik houd er inderdaad nu rekening mee dat het wel wat weken gaat duren.
Voor nu ook een afspraak gemaakt via MP om bij een cyclocross fiets te gaan kijken met een aluminium frame, verwacht een carbon vork en zadelpen. Maar dat ziet er nog heel mooi uit, en dan ga ik daar liever wat meer op raggen en dan laat ik de gravelfiets repareren. Moet ik daarna alleen even gaan bedenken of ik die ga houden of dat ik die dan ga verkopen... Want een nieuwe en oude racefiets en een cyclocross en een gravelfiets en dan nog alle andere fietsen wordt een beetje te gek
De oude racefiets staat te koop maar is nog niet gelukt
Voor nu ook een afspraak gemaakt via MP om bij een cyclocross fiets te gaan kijken met een aluminium frame, verwacht een carbon vork en zadelpen. Maar dat ziet er nog heel mooi uit, en dan ga ik daar liever wat meer op raggen en dan laat ik de gravelfiets repareren. Moet ik daarna alleen even gaan bedenken of ik die ga houden of dat ik die dan ga verkopen... Want een nieuwe en oude racefiets en een cyclocross en een gravelfiets en dan nog alle andere fietsen wordt een beetje te gek
Voor de CAD liefhebbers:
https://www.bikecad.ca/launching
opstarten van de applet = ruim tijd om koffie te halen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DoIQG9iziuW3DqmHGTqUYeYV.jpg?f=user_large)
@orange.x
Verkopen.. verkopen...
Het is tijd om een architect in de hand te nemen voor die hoognodige uitbreiding!
https://www.bikecad.ca/launching
opstarten van de applet = ruim tijd om koffie te halen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DoIQG9iziuW3DqmHGTqUYeYV.jpg?f=user_large)
@orange.x
Verkopen.. verkopen...
Het is tijd om een architect in de hand te nemen voor die hoognodige uitbreiding!
[ Voor 61% gewijzigd door guapper op 20-11-2024 11:55 ]
Om niet teveel vertraging op te lopen met dat hele veldrijden en de competitie heb ik gisteren alvast een andere fiets gekocht via Marktplaats. Mooie Giant TCX SLR 1 van 2020 met Apex. Wiel achter is naaf/body beetje niet zo lekker / maakt behoorlijk geluid en BB lagers moeten miss ook een keer vervangen worden. Maar verder is het een behoorlijk mooi bakkie nog. Natuurlijk hier en daar een klein beetje van de lak eraf maar verder wel een erg mooi fietsje.
voor het idee.
Zit nu een Apex groep op, maar die ga ik misschien vervangen door de Force/Rival groep die ik op de Isaac Torus heb zitten. Op de Torus heb ik ook een carbon stuur, dus wellicht ga ik dat ook nog overzetten. Maar ik kan in ieder geval gewoon verder waar ik gebleven ben. Nu nog even bij wat meer bedrijfjes offertes opvragen. Bij Unlimited Colors kwam het op zo'n €500 incl BTW uit en een levertijd van 5 weken. Dan is het veldrijseizoen qua wedstrijden in de competitie al bijna voorbij dus vandaar mijn extra aankoop. Wellicht dat ik daarna dus even kijk wat ik ga doen. Verkopen met gebreken en er bij aangeven dat reparatie x kost. Of laten repareren en dan verkopen.
Mijn oude racefiets moet ik ook nog verkopen, dus het is allemaal wat met die fietsen
@guapper ja, ik heb ooit de berging uitgebreid van 2x3 naar 3x3m maar achteraf wel spijt dat ik er toch niet 4x3 van gemaakt heb ja
Er zijn echt veel te veel fietsgerelateerde spullen voor de ruimte. Van mij een stadsfiets + 2 racefietsen, defecte gravel en nu nieuwe cyclocrosser. Vrouw elektrische fiets, oudste zoon een fiets + ook racefiets en de 2 kleinste hebben nog kleine fietsjes. Maar in de berging hangen nog verschillende wielsets, nog 2 oude kinderracefietsen en een gewone kinderfiets... En dan nog een fietskar
Alleen mijn racefiets nu staat op zolder en de rest allemaal in dat hok van 3x3.. Een woning met garage, dat zou ik wel willen ja!
voor het idee.Zit nu een Apex groep op, maar die ga ik misschien vervangen door de Force/Rival groep die ik op de Isaac Torus heb zitten. Op de Torus heb ik ook een carbon stuur, dus wellicht ga ik dat ook nog overzetten. Maar ik kan in ieder geval gewoon verder waar ik gebleven ben. Nu nog even bij wat meer bedrijfjes offertes opvragen. Bij Unlimited Colors kwam het op zo'n €500 incl BTW uit en een levertijd van 5 weken. Dan is het veldrijseizoen qua wedstrijden in de competitie al bijna voorbij dus vandaar mijn extra aankoop. Wellicht dat ik daarna dus even kijk wat ik ga doen. Verkopen met gebreken en er bij aangeven dat reparatie x kost. Of laten repareren en dan verkopen.
Mijn oude racefiets moet ik ook nog verkopen, dus het is allemaal wat met die fietsen
@guapper ja, ik heb ooit de berging uitgebreid van 2x3 naar 3x3m maar achteraf wel spijt dat ik er toch niet 4x3 van gemaakt heb ja
[ Voor 19% gewijzigd door orange.x op 20-11-2024 12:22 ]
Hmm, die nieuwe Strava T&C's zullen het lastig maken voor trainingsapps lijkt me. Join synct nu wel rechtstreeks met Zwift dus indoor is gecovered, maar buiten rij ik met een Karoo. Ik vermoed dat het dan van Hammerhead naar TrainingPeaks naar Join zal moeten lopen in de toekomst? Zo gaan de workouts ook heen dus vermoed dat ze zo ook terug kunnen...
Op Tweakers heeft alles een eigen topicL.Fields schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:27:
Hmm, die nieuwe Strava T&C's zullen het lastig maken voor trainingsapps lijkt me. Join synct nu wel rechtstreeks met Zwift dus indoor is gecovered, maar buiten rij ik met een Karoo. Ik vermoed dat het dan van Hammerhead naar TrainingPeaks naar Join zal moeten lopen in de toekomst? Zo gaan de workouts ook heen dus vermoed dat ze zo ook terug kunnen...
Strava - Aanpassingen in voorwaarden en functies
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Na afgelopen natte week helaas toch de conclusie dat SKS Speedrockers niet werken voor mijn woonwerkritjes.
Wonderbaarlijk weinig tot geen regenbuien gehad deze week, maar vanwege natte wegen (100% verhard, maar 50% door bos over betonplaten o.i.d waar het altijd nat en vies is) is het toch elke keer weer een bende geworden.
- opspattend water aan de voorkant tot over het stuur/op onderarmen
- afzakkend voorspatbord bij nattigheid met als bonus kleine verfkrasjes
- vieze (over)schoenen
- zooi op/in kettingbladen/cassette/derriewieltjes
- gevolg: krijsende ketting (Squirt dripwax)
- roestvorming ketting en cassette ivm niet goed droog/warm kunnen stallen op werk
(klik)
Mijn gravelbike die tegenwoordig voornamelijk dus dienst doet als woon-werkfiets met platte pedalen, maar ook als slechtweer-racefiets met klikkers+powermeter, of uitleenfiets aan familie/vrienden
.
Dus natuurlijk even gekeken wat er in dit topic allemaal voorbij is gekomen omtrent spatborden.
Denk dat de volgende reacties een goede samenvatting zijn:
Nou zat ik vanwege beschikbaar fietsplan-budget al te kijken naar een nieuwe fiets en daar dacht ik aan die vage overlappende categorie van allroad roadbikes/gravelbikes wegens bevestigingspunten voor spatborden en bagagedrager/rekje o.i.d. voor rugzak met laptop.
Nu ben ik gaan twijfelen.
Wat kan ik nog doen om mijn huidige fiets te verbeteren?
Andere set spatborden? Ik heb wel wat nokjes, maar de vreemdste is aan de binnenkant midden in de voorvork:
(klik).
Bijv. Bluemels passen dan niet, die moeten aan de voorkant/achterkant van de vork.
Of is wat ik wil/verwacht van een racefiets/gravelbike met (racefiets/gravelbike)spatborden gewoon niet haalbaar?
Heb nog wel een +-25 jaar oude hybride fiets die het een stuk beter doet qua schoonhouden (o.a. kettingkast en betere spatborden), maar scheelt ook aanzienlijk in snelheid én comfort. Zou een moderne "fitness"bike (zoiets, met accesoires, wel excl. kettingkast
) een oplossing zijn?
Ohja, bij goed weer pak ik gewoon de echte racer
Wonderbaarlijk weinig tot geen regenbuien gehad deze week, maar vanwege natte wegen (100% verhard, maar 50% door bos over betonplaten o.i.d waar het altijd nat en vies is) is het toch elke keer weer een bende geworden.
- vieze (over)schoenen
- roestvorming ketting en cassette ivm niet goed droog/warm kunnen stallen op werk
(klik)Mijn gravelbike die tegenwoordig voornamelijk dus dienst doet als woon-werkfiets met platte pedalen, maar ook als slechtweer-racefiets met klikkers+powermeter, of uitleenfiets aan familie/vrienden
Dus natuurlijk even gekeken wat er in dit topic allemaal voorbij is gekomen omtrent spatborden.
Idem.Kluus schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:46:
Ik ga ook gewoon op mijn tot woon-werk fiets omgetoverde goedkopere alu gravelbike,
Hier dus zonder bagagedrager, wel ook met powermeter, voor de leuk. Ik fiets in normale kleren en niet hard (zone 1), dus "trainen" is niet van toepassing voor mij. Wil niet bezweet aankomen want dat scheelt mij douchetijd, netto kost hard fietsen met douchen meer tijd dan langzaam fietsendaar zitten onder andere spatborden op en een stalen baggagedrager voor wat extra balast. Tegenwoordig ook uitgerust met Powermeter dus ik kan er ook op "trainen".
...
McMiGHtY schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:43:
[...]
Spatbordjes erop...fietsen..afspuiten..ketting bijwaxen en klaar..
Mja, dat gaat thuis dus goed, maar niet op werk. Zou nog kunnen overwegen een doek mee te nemen naar werk...DDX schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:01:
[...]
Niet te moeilijk doen, ik heb slechtweer fiets met spatborden staan.
Enkel doekje over de ketting en nieuw laagje wax.
...
Nou zat ik vanwege beschikbaar fietsplan-budget al te kijken naar een nieuwe fiets en daar dacht ik aan die vage overlappende categorie van allroad roadbikes/gravelbikes wegens bevestigingspunten voor spatborden en bagagedrager/rekje o.i.d. voor rugzak met laptop.
Andere set spatborden? Ik heb wel wat nokjes, maar de vreemdste is aan de binnenkant midden in de voorvork:
(klik).Bijv. Bluemels passen dan niet, die moeten aan de voorkant/achterkant van de vork.
Of is wat ik wil/verwacht van een racefiets/gravelbike met (racefiets/gravelbike)spatborden gewoon niet haalbaar?
Heb nog wel een +-25 jaar oude hybride fiets die het een stuk beter doet qua schoonhouden (o.a. kettingkast en betere spatborden), maar scheelt ook aanzienlijk in snelheid én comfort. Zou een moderne "fitness"bike (zoiets, met accesoires, wel excl. kettingkast
Informaticus of vakkundig Googler?
Ai, net de speedrockers besteld voor mijn racer-slechtweerfiets. Was wel van plan vooraan iets van een DIY plastic verbindstukje te maken zodat er geen gat is tussen de 2 stukken. En ging ze vooraan ook vastzetten met tiewraps aan de vork ipv de velcro (wel raar dat het achteraan anders vastgezet wordt).
Met een racer is het inderdaad zoeken en testen wat werkt inzake spatborden. Heb er al wat achter de rug. Andere sks, zefal en hebie.
Met een racer is het inderdaad zoeken en testen wat werkt inzake spatborden. Heb er al wat achter de rug. Andere sks, zefal en hebie.
[ Voor 18% gewijzigd door jorrefunk op 23-11-2024 15:04 ]
Verwacht je gewoon niet iets te veel? Je fietst in Nederland, in de herfst/winter, en in regen/natte omstandigheden. Wat had je dan verwacht? dat je fiets en jij brandschoon bleven?TheTinusNL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:24:
Na afgelopen natte week helaas toch de conclusie dat SKS Speedrockers niet werken voor mijn woonwerkritjes.
Mijn verwachting van spatborden is dat ze mijn handen, voeten en rug zolang mogelijk beschermen tegen opspattend water. Dat ik uiteindelijk nat wordt is een evidentie. Bij mijn cross/gravel fiets heb ik de ideale (vaste) spatbordenset. Bij mijn nieuwe 2dehands racer slechtweerfiets is het nog zoeken.
Let op: mijn post was vanuit woonwerk-perspectief met langzaam tempo in normale kleren.jorrefunk schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:54:
Ai, net de speedrockers besteld voor mijn racer-slechtweerfiets. Was wel van plan vooraan iets van een DIY plastic verbindstukje te maken zodat er geen gat is tussen de 2 stukken. En ging ze vooraan ook vastzetten met tiewraps aan de vork ipv de velcro (wel raar dat het achteraan anders vastgezet wordt).
Als slecht-weer-racer ipv woon-werkfiets bevallen de Speedrockers beter
Dan vind ik het minder erg om vies te worden, maar belangrijker: dan kun je de fiets na de rit direct schoonmaken en drogen.
Niet brandschoon, wel wat schoner dan nuBiohazzard21 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:11:
[...]
Verwacht je gewoon niet iets te veel? Je fietst in Nederland, in de herfst/winter, en in regen/natte omstandigheden. Wat had je dan verwacht? dat je fiets en jij brandschoon bleven?
Wanneer ik het vergelijk met die oude hybride fiets: daar hoef ik bijna niets aan te doen en toch verroest de boel niet of nauwelijk. Dat terwijl ik mij afvraag of die spatborden niet gewoon even lang zijn. Achter natuurlijk een kettingkast, maar dan nog spat er veel troep op vanaf de weg, of valt naar beneden vanuit het spatbord.
Dat ding zet ik in de fietsenstalling op werk en thuis in de schuur zonder na te denken.
Dat doe ik al een jaar of 4 zo, maar ik denk dat ik in de afgelopen week evenveel roest/aanslag heb verzameld op die ketting en cassette van de Sensa als in al die jaren op die hybride
Vraag mij dan af waar dat verschil vandaan komt en hoe anderen dat hier doen/ervaren.
Ah, goed om te horen! Dan zal het voor mij ook wel werken en is de zoektocht hopelijk ten einde.TheTinusNL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:31:
[...]
Let op: mijn post was vanuit woonwerk-perspectief met langzaam tempo in normale kleren.
Als slecht-weer-racer ipv woon-werkfiets bevallen de Speedrockers beter
Dan vind ik het minder erg om vies te worden, maar belangrijker: dan kun je de fiets na de rit direct schoonmaken en drogen.
@TheTinusNL tja lastig, de fiets waar het bij mij om gaat is een nuroad, die heeft wel de gebruikelijke nokjes dus daar heb ik gewoon volle spatborden op van Cube zelf, maar bluemels moeten ook passen denk ik. Geen idee wat een goed alternatief is als dat niet past…
Mijn woon-werk-fiets is nu ff niet in gebruik vanwege het weg vallen van woon werk verkeer enerzijds en anderzijds dat ik weer wat meer plezier heb in binnen fietsen nu tov slecht weer fietsen
.
Mijn woon-werk-fiets is nu ff niet in gebruik vanwege het weg vallen van woon werk verkeer enerzijds en anderzijds dat ik weer wat meer plezier heb in binnen fietsen nu tov slecht weer fietsen
Ik heb dezelfde spatborden en ik kan er me totaal niet in vinden, er komt zero smurrie op mijn armen of elders op mijn lijf. Ik zie wel al meteen waar het fout loopt, er is véél te veel ruimte tussen band en spatbord. Dit staat ook zo vermeld in de gebruiksaanwijzing. Dit mag maximaal 10-15mm zijn, pas dit even aan en ik denk dat dan al veel problemen opgelost gaan zijn. Geen enkel spatbord gaat trouwens een vettige ketting voorkomen.TheTinusNL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:24:
- vieze (over)schoenen
[Afbeelding] (klik)
Mijn gravelbike die tegenwoordig voornamelijk dus dienst doet als woon-werkfiets met platte pedalen, maar ook als slechtweer-racefiets met klikkers+powermeter, of uitleenfiets aan familie/vrienden.
[...]
Idem.
[...]
Hier dus zonder bagagedrager, wel ook met powermeter, voor de leuk. Ik fiets in normale kleren en niet hard (zone 1), dus "trainen" is niet van toepassing voor mij. Wil niet bezweet aankomen want dat scheelt mij douchetijd, netto kost hard fietsen met douchen meer tijd dan langzaam fietsen
[...]
[...]
Mja, dat gaat thuis dus goed, maar niet op werk. Zou nog kunnen overwegen een doek mee te nemen naar werk...
[Afbeelding](klik).
Bijv. Bluemels passen dan niet, die moeten aan de voorkant/achterkant van de vork.
Of is wat ik wil/verwacht van een racefiets/gravelbike met (racefiets/gravelbike)spatborden gewoon niet haalbaar?![]()
Heb nog wel een +-25 jaar oude hybride fiets die het een stuk beter doet qua schoonhouden (o.a. kettingkast en betere spatborden), maar scheelt ook aanzienlijk in snelheid én comfort. Zou een moderne "fitness"bike (zoiets, met accesoires, wel excl. kettingkast) een oplossing zijn?
Zit daar dan schroefdraad "verticaal"?TheTinusNL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:24:
[Afbeelding](klik).
Dan popnagels uitboren en gat gebruiken als bevestiging. Eventueel met een afstandsbus voor de afstelling vanaf het wiel.
Hier trouwens ook speedrockers. Voldoen, maar inderdaad nog steeds gespetter.
In het verleden cyclocrosser gehad met chromoplastic vaste spatborden voor woon-werk. Dat werkt beter, maar ketting blijft een probleem, die moet je met dikker vet smeren. Of voor een hybride met naaf versnellingen en kettingkast gaan. Maar het verschil in efficiëntie merk je.
[ Voor 19% gewijzigd door blitzkrieg op 23-11-2024 17:57 ]
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Op de ketting van de hybride zit ouderwetse ketting olie ipv. druppelwax?TheTinusNL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:31:
[...]
Vraag mij dan af waar dat verschil vandaan komt en hoe anderen dat hier doen/ervaren.
Inderdaad lastig een alternatief te vinden als bijvoorbeeld Bluemels en veeeeel andere modellen/merken met de volgende montage op de voorvork niet passen.Kluus schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:25:
@TheTinusNL tja lastig, de fiets waar het bij mij om gaat is een nuroad, die heeft wel de gebruikelijke nokjes dus daar heb ik gewoon volle spatborden op van Cube zelf, maar bluemels moeten ook passen denk ik. Geen idee wat een goed alternatief is als dat niet past…
...
Terecht opgemerkt dat er te veel ruimte tussen spatborden en band zit, daar was ik zelf ook van op de hoogte.Cloclo100 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:36:
[...]
Ik heb dezelfde spatborden en ik kan er me totaal niet in vinden, er komt zero smurrie op mijn armen of elders op mijn lijf. Ik zie wel al meteen waar het fout loopt, er is véél te veel ruimte tussen band en spatbord. Dit staat ook zo vermeld in de gebruiksaanwijzing. Dit mag maximaal 10-15mm zijn, pas dit even aan en ik denk dat dan al veel problemen opgelost gaan zijn. Geen enkel spatbord gaat trouwens een vettige ketting voorkomen.
Probleem op de voorvork is dat wanneer ik hem lager plaats, de kleefkracht van de klitteband te zwak is en dan zakt hij steeds naar beneden. Zeker met smurrie.
Vandaar mijn zoektocht naar misschien een alternatieve set.
Achter ga ik eens strakker zetten. Maakt voor de kleding niet uit (dat ging al goed), misschien wel voor druipende smurrie naar beneden op de aandrijving.
Inderdaad, loodrecht op de lengte van de vork. Dus "bijna" verticaal, "bijna" als in: zo verticaal als de hoek van de vork.blitzkrieg schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:52:
[...]
Zit daar dan schroefdraad "verticaal"?
Het overwegen waard...Dan popnagels uitboren en gat gebruiken als bevestiging. Eventueel met een afstandsbus voor de afstelling vanaf het wiel.
Hier trouwens ook speedrockers. Voldoen, maar inderdaad nog steeds gespetter.
In het verleden cyclocrosser gehad met chromoplastic vaste spatborden voor woon-werk. Dat werkt beter, maar ketting blijft een probleem, die moet je met dikker vet smeren. Of voor een hybride met naaf versnellingen en kettingkast gaan. Maar het verschil in efficiëntie merk je.
De hybride heeft inderdaad "wet conditions" dikke kettingolie. Wat een bende is dat tijdens schoonmaken of onderhoud (olie in het algemeen), maar het overwegen waard om weer terug te gaan naar kettingolie als dat aanzienlijk scheelt in roestvorming....guapper schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:56:
[...]
Op de ketting van de hybride zit ouderwetse ketting olie ipv. druppelwax?
of nieuwe fiets met belt-drive 🤔 (e.g.)
Ik ben uiteindelijk ook naar een hybride met naafversnelling gegaan. Nog met ketting, maar dat maakt me niet zoveel uit. Schoonmaken is een stuk makkelijker met een single speed kettingsysteem en een nieuwe 8-speed ketting kost €7 ofzo.TheTinusNL schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:11:
[...]
De hybride heeft inderdaad "wet conditions" dikke kettingolie. Wat een bende is dat tijdens schoonmaken of onderhoud (olie in het algemeen), maar het overwegen waard om weer terug te gaan naar kettingolie als dat aanzienlijk scheelt in roestvorming....
of nieuwe fiets met belt-drive 🤔 (e.g.)
Qua snelheid lever je wel in. Een Alfine 8-speed draait in de 5e versnelling 1:1, dan is hij nog redelijk efficiënt, maar ik denk dat je wel 2km/u gemiddeld gaat verliezen.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
@TheTinusNL : dat verticale schroefdraad is wel vreemd, maar als het er echt zit is denk ik een setje Bluemels en wat creativiteit de beste optie. Die dingen werken echt prima.
Anders zou je nog naar een setje BBB disc guards kunnen kijken. Zelfde idee als de Speedrockers, maar wellicht dat je die dichter op de band kunt monteren?
Anders zou je nog naar een setje BBB disc guards kunnen kijken. Zelfde idee als de Speedrockers, maar wellicht dat je die dichter op de band kunt monteren?
Hij wil.
Ik heb sks raceblades op de woonwerk fiets. Tja en het blijft een beetje behelpen denk ik. De raceblades houden bij mij de boel schoon genoeg, ze blijven wel 100% op hun plek in elk geval. Maar inderdaad is mijn toerfiets er wel beter tegen bestand; die spatborden zijn natuurlijk op maat en bovendien heeft die ook een ketting"kap" aan de bovenkant en voorbladen, zodat er geen water direct op kan druipen. Alleen de achterderrie en onderkant ketting ligt vrij. Ik denk dat dit laatste vooral heel veel scheelt voor de drivetrain.TheTinusNL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:31:
[...]
Niet brandschoon, wel wat schoner dan nu
Wanneer ik het vergelijk met die oude hybride fiets: daar hoef ik bijna niets aan te doen en toch verroest de boel niet of nauwelijk. Dat terwijl ik mij afvraag of die spatborden niet gewoon even lang zijn. Achter natuurlijk een kettingkast, maar dan nog spat er veel troep op vanaf de weg, of valt naar beneden vanuit het spatbord.
Dat ding zet ik in de fietsenstalling op werk en thuis in de schuur zonder na te denken.
Dat doe ik al een jaar of 4 zo, maar ik denk dat ik in de afgelopen week evenveel roest/aanslag heb verzameld op die ketting en cassette van de Sensa als in al die jaren op die hybride
---------------
Ik kwam per toeval dit tegen in een review van een Bolt V2; Nix Biosensors. Je schijnt daar dus je zweet en electrolyten verlies mee te kunnen meten 
Wel wat prijzig voor €125 maar aangezien het afgelopen week weer bal was en gisteren ook een beetje misschien op termijn wel interessant....
Wel wat prijzig voor €125 maar aangezien het afgelopen week weer bal was en gisteren ook een beetje misschien op termijn wel interessant....
Ja, die zit daar echtklaaas schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:42:
@TheTinusNL : dat verticale schroefdraad is wel vreemd, maar als het er echt zit is denk ik een setje Bluemels en wat creativiteit de beste optie. Die dingen werken echt prima.
:strip_exif()/f/image/Dg5PQT5sQGgIYhWmm0sGMdMP.jpg?f=fotoalbum_large)
Op een foto van zo dicht bij en met flits lijkt de boel een stuk viezer dan in het echt
Ik denk dat ik mij eens ga verdiepen in de creativiteit-optie.
Ja simpelweg duur te noemen, ik zou het dan ook alleen voor enkele metingen willen gebruiken om te kijken of ik écht zoveel zout verlies. Maar om daar dan even €125 voor af te tikken....ElPaco schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:11:
Die patches zijn dan ook nog eens 25 euro per 4. Gaat dan wel heel hard met de prijs..
Zijn hier nog mensen ingeloot voor de AGR met de 2e loting van vorige week?
Ik en een vriend zijn weer uitgeloot en jammer maar ik kan me er niet heel druk om maken. Hij wil nu wachten op de loting van februari maar ik heb in dat zelfde weekend een familie weekend dus ik ben er eigenlijk wel klaar mee.
Hij heeft nu een offerte opgevraagd om als business-team mee te doen maar dat is €180 pp
Dan rijd ik net zo lief Limburgs Mooiste in mei
Als je het zout verlies wil meten kan je dat ook professioneel laten doen. Volgens mij is daar een Beter worden/JOIN podpast over geweest.sapphire schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:23:
[...]
Ja simpelweg duur te noemen, ik zou het dan ook alleen voor enkele metingen willen gebruiken om te kijken of ik écht zoveel zout verlies. Maar om daar dan even €125 voor af te tikken....
Ik en een vriend zijn weer uitgeloot en jammer maar ik kan me er niet heel druk om maken. Hij wil nu wachten op de loting van februari maar ik heb in dat zelfde weekend een familie weekend dus ik ben er eigenlijk wel klaar mee.
Hij heeft nu een offerte opgevraagd om als business-team mee te doen maar dat is €180 pp![]()
Dan rijd ik net zo lief Limburgs Mooiste in mei
Misschien kost dat nog wel meer, maar dan gebeurd het wel goed waar je wat mee kan. En dit hoeft echt niet iedere renner in mijn ogen te doen, maar als je veel zoutverlies/hoofdpijn etc hebt is het misschien meer een toevoeging dan een andere fiets.
Ik heb nog geen mail van de 2e loting gezien. Blijkbaar is die de 21e geweest. Dan zal ik ook daar weer uitgeloot zijn.sapphire schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:23:
[...]
.
[ Voor 99% gewijzigd door L.Fields op 26-11-2024 14:28 ]
Ik heb m'n hotelboeking maar weer gecanceld. Misschien toch maar Limburgs Mooiste idd
Als je geen mail gehad hebt ben je inderdaad niet ingeloot. Ik had ook niet gehoord dus moest het uitzoeken.Niellie41 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:03:
[...]
Ik heb nog geen mail van de 2e loting gezien. Blijkbaar is die de 21e geweest. Dan zal ik ook daar weer uitgeloot zijn.
Er komt nog een loting in februariMcMiGHtY schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:12:
Ik heb m'n hotelboeking maar weer gecanceld. Misschien toch maar Limburgs Mooiste idd
Hier is het ondertussen een beetje een soap aan het worden. Zoals ik al zei ben ik er wel een beetje klaar mee, zoveel 'gedoe' om een toertocht te mogen rijden terwijl er genoeg andere mooie zijn en je zelf ook gewoon de route de rest van het jaar kunt rijden
Ondertussen was mijn familie aan het wachten met het plannen van een familie weekend en het lijkt er op dat dat het zelfde weekend word in een ander deel van het land.
En mijn maatje is dus serieus met zijn business team idee en die wil €180 pp aftikken of illegaal mee doen.
Nou ben ik de laatste die zal zeggen dat een hobby geen geld mag kosten maar €180 + hotel en eventueel eten om 1 tochtje in Limburg te doen (+ dat het gezin ook weg is dus dubbel kosten) vind ik toch wat enthousiast
Voor dat geld kan ik een Rapha Core bibshort + Jersey kopen én Limburgs Mooiste rijden
Lijkt alleen niet echt door te dringen dat ik het een beetje waanzin vind want hij gaat sowieso een weekend richting Limburg ook als hij niet ingeloot word.
Ja eens met @klaaas. Ik moest overigens zelfs in de originele cube fenders een gaatje boren op de plek waar hun frame adapter voor de nuroad achterbrug moest komen. Zoiets zou je hier dus ook gewoon kunnen doen.TheTinusNL schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:04:
[...]
Ja, die zit daar echt
[Afbeelding]
Op een foto van zo dicht bij en met flits lijkt de boel een stuk viezer dan in het echt![]()
Ik denk dat ik mij eens ga verdiepen in de creativiteit-optie.
Ik zou via de verkoper ook even contact opnemen met Isaac. Ik heb (weleenswaar in 2016) goede ervaringen met garantie van Isaac. Al had ik mijn frame niet gesloopt tijdens een race, maar zat er een slecht repareerbaar foutje rondom de kabelgeleiding.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
bij de SKS raceblade pro moet je officieel ook een klein gaatje maken als je hem definitief hebt afgesteld om er een schroefje doorheen te draaien. Dat heb ik niet gedaan want schuiven gaat stroef dus dat blijft wel zitten. Op zich best een nette plek om het spatbord te borgen natuurlijk. Wellicht wel een ringetje ertussen zodat het niet zomaar uitscheurt.Kluus schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:20:
[...]
Ja eens met @klaaas. Ik moest overigens zelfs in de originele cube fenders een gaatje boren op de plek waar hun frame adapter voor de nuroad achterbrug moest komen. Zoiets zou je hier dus ook gewoon kunnen doen.
---------------
Voor 180eu p/p kom je aardig richting een leuke B&B voor een paar dagen als je goed zoekt in het Limburgse, en uit ervaring kan ik je melden dat het op die manier ook leuk fietsen is in Limburg en omgeving,.sapphire schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:26:
[...]
Als je geen mail gehad hebt ben je inderdaad niet ingeloot. Ik had ook niet gehoord dus moest het uitzoeken.
[...]
Er komt nog een loting in februari
Hier is het ondertussen een beetje een soap aan het worden. Zoals ik al zei ben ik er wel een beetje klaar mee, zoveel 'gedoe' om een toertocht te mogen rijden terwijl er genoeg andere mooie zijn en je zelf ook gewoon de route de rest van het jaar kunt rijden
Ondertussen was mijn familie aan het wachten met het plannen van een familie weekend en het lijkt er op dat dat het zelfde weekend word in een ander deel van het land.
En mijn maatje is dus serieus met zijn business team idee en die wil €180 pp aftikken of illegaal mee doen.
Nou ben ik de laatste die zal zeggen dat een hobby geen geld mag kosten maar €180 + hotel en eventueel eten om 1 tochtje in Limburg te doen (+ dat het gezin ook weg is dus dubbel kosten) vind ik toch wat enthousiast
Voor dat geld kan ik een Rapha Core bibshort + Jersey kopen én Limburgs Mooiste rijden
Lijkt alleen niet echt door te dringen dat ik het een beetje waanzin vind want hij gaat sowieso een weekend richting Limburg ook als hij niet ingeloot word.
Hej, dat heb ik ook wel eens gedaanMcMiGHtY schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:43:
[...]
Voor 180eu p/p kom je aardig richting een leuke B&B voor een paar dagen als je goed zoekt in het Limburgse, en uit ervaring kan ik je melden dat het op die manier ook leuk fietsen is in Limburg en omgeving,.
En de laatste dag op zaterdag was er een toertocht, volgens mij de mergelland route. Man man, wat was ik blij dat ik daar niet tussen reed.
En mag ik mensen een pannenkoek vinden als je bewust zwart gaat rijden?
Als Mart Smeets zichzelf zo’n vraag stelde, gaf hij zichzelf ook gelijk antwoord:
“Ja, dat mag ik”
Ook iets voor jou?
“Ja, dat mag ik”
Ook iets voor jou?
Ach ja, hier al €160 betaald voor de Mallorca 312, komt nog wel wat meer bij kijken ookMcMiGHtY schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:43:
[...]
Voor 180eu p/p kom je aardig richting een leuke B&B voor een paar dagen als je goed zoekt in het Limburgse, en uit ervaring kan ik je melden dat het op die manier ook leuk fietsen is in Limburg en omgeving,.
[ Voor 8% gewijzigd door DutX op 28-11-2024 17:35 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door DutX op 28-11-2024 17:34 ]
Ik doe zelden tot nooit aan zwart-rijden, maar ik snap het best met de stijgende prijzen. Maar dan ook niet lopen schransen bij de bevoorradingsposten, uiteraard.mhr-zip schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:11:
En mag ik mensen een pannenkoek vinden als je bewust zwart gaat rijden?
Ik bedoel:
Dus EUR 65.00 (borg? Waarvoor dat?)Wat zijn de kosten voor deelname aan de Toerversie Amstel Gold Race 2025?
Een reguliere inschrijving kost € 59,00 (inclusief € 6,00 borg).
en ja - er zijn legio nog duurdere tochten en cyclo's, veelal in het buitenland, maar zo geredeneerd zijn er ook legio goedkopere met een betere bevoorrading
Niet betalen is wegblijven binnen het geplande tijdvak. Ik vind dat met de Nijmeegse vierdaagse ook zo irritant... Waardoor ik mij kapot zou schamen als ik het met fietsen ineens wel okee zou vinden. Ook daar is een organisatie in touw, en zijn er vergunningen afgegeven waarin limieten staan.joker1977 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:49:
[...]
Ik doe zelden tot nooit aan zwart-rijden, maar ik snap het best met de stijgende prijzen. Maar dan ook niet lopen schransen bij de bevoorradingsposten, uiteraard.
Ik bedoel:
[...]
Dus EUR 65.00 (borg? Waarvoor dat?)
en ja - er zijn legio nog duurdere tochten en cyclo's, veelal in het buitenland, maar zo geredeneerd zijn er ook legio goedkopere met een betere bevoorrading
Dus nee, ik snap dat niet. Het is net zo raar als je zonder ticket de efteling in probeert te komen en dan zeggen ja maar ik ga nergens in hoor; ik kijk alleen. Of bij een concert zonder ticket binnenglippen en zeggen ja maar ik blijf wel helemaal achteraan staan luisteren.
---------------
...en moeten particuliere motards en beveiliging geregeld worden omdat de Politie het te druk heeft (dit jaar).Mistraller schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:34:
[...]
Niet betalen is wegblijven binnen het geplande tijdvak. Ik vind dat met de Nijmeegse vierdaagse ook zo irritant... Waardoor ik mij kapot zou schamen als ik het met fietsen ineens wel okee zou vinden. Ook daar is een organisatie in touw, en zijn er vergunningen afgegeven waarin limieten staan.
[ Voor 22% gewijzigd door guapper op 28-11-2024 21:58 ]
“Ja maar het is toch openbare weg”Mistraller schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:34:
[...]
Niet betalen is wegblijven binnen het geplande tijdvak. Ik vind dat met de Nijmeegse vierdaagse ook zo irritant... Waardoor ik mij kapot zou schamen als ik het met fietsen ineens wel okee zou vinden. Ook daar is een organisatie in touw, en zijn er vergunningen afgegeven waarin limieten staan.
Dus nee, ik snap dat niet. Het is net zo raar als je zonder ticket de efteling in probeert te komen en dan zeggen ja maar ik ga nergens in hoor; ik kijk alleen. Of bij een concert zonder ticket binnenglippen en zeggen ja maar ik blijf wel helemaal achteraan staan luisteren.
En als je het te duur vind, dan ga je toch niet. Of een andere dag. AGR routes zijn 365,25 dagen per jaar uitgestippeld.
"De Alternatieve Tweakers.net AGR 2025" wie bied?
Ga je voor jezelf beginnen?McMiGHtY schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:16:
Lijkt me wel gaaf om mee te doen..McMiGHtY schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:16:
Tweakers Social Ride 2.0
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Ik ben iig niet van plan zwart te gaan rijden hoor, dat is sowieso een principe kwestie.
De gewone kosten vind ik ook wat van maargoed het is de AGR en blijkbaar betalen mensen het en die vriend wil het heel graag dus soit.
Ik heb wel moeite met maanden gaan wachten of je alsjeblieft mee mag doen, ik snap dat ze het doen hoor vanwege de animo en het is eerlijker dan first come first serve. Maargoed we zijn nu twee keer uitgeloot en persoonlijk ben ik er dan wel klaar mee, genoeg ander leuks te doen.
En ik heb wel moeite om mee te doen als business team en daarvoor €180 af te tikken. Vind ik toch anders dan een tocht op Mallorca of in het buitenland om één of andere reden.
En de periode speelt ook mee voor mij dan boek ik idd net zo lief een B&B en ga zelf een paar dagen fietsen in Zuid-Limburg. Heb al vaker in de buurt gefietst en is echt prima zelf te doen en genoeg mooie routes en mooie plekken met heerlijke vlaai daar
Maarja iemand is het niet met me eens en daar is nu wat wrijving over
De gewone kosten vind ik ook wat van maargoed het is de AGR en blijkbaar betalen mensen het en die vriend wil het heel graag dus soit.
Ik heb wel moeite met maanden gaan wachten of je alsjeblieft mee mag doen, ik snap dat ze het doen hoor vanwege de animo en het is eerlijker dan first come first serve. Maargoed we zijn nu twee keer uitgeloot en persoonlijk ben ik er dan wel klaar mee, genoeg ander leuks te doen.
En ik heb wel moeite om mee te doen als business team en daarvoor €180 af te tikken. Vind ik toch anders dan een tocht op Mallorca of in het buitenland om één of andere reden.
En de periode speelt ook mee voor mij dan boek ik idd net zo lief een B&B en ga zelf een paar dagen fietsen in Zuid-Limburg. Heb al vaker in de buurt gefietst en is echt prima zelf te doen en genoeg mooie routes en mooie plekken met heerlijke vlaai daar
Tja, ik kan niet bij iedereen in de portemonnee kijken...sapphire schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:32:
Ik ben iig niet van plan zwart te gaan rijden hoor, dat is sowieso een principe kwestie.
En de periode speelt ook mee voor mij dan boek ik idd net zo lief een B&B en ga zelf een paar dagen fietsen in Zuid-Limburg. Heb al vaker in de buurt gefietst en is echt prima zelf te doen en genoeg mooie routes en mooie plekken met heerlijke vlaai daar![]()
Ik ben zelf ook al meermaals uitgeloot bij de AGR..
Ik heb ook steeds meer het gevoel dat het niets te maken heeft met deelnemers aantrekken, maar meer om sponsoren en business teams.. Ze slaan er gewoon een slaatje uit..
Ik heb hem 1x gefietst afgelopen jaar, en mogelijk krijg ik straks in het voorjaar weer een ticket voor de 2025 editie en doe ik weer vrolijk mee.
Maar ik ben zelf ook niet vies van extra betalen om vooraan te mogen staan.. Als ik naar concerten of evenementen ga dan boek ik ook vaak wel privileges of VIP toegang..
Ik heb het financieel goed en "bespaar" wel op andere dingen zodat ik aan leuke dingen wat extra geld kan spenderen..
Mensen die dat niet kunnen is heel vervelend, maar veel organisaties gaan steeds meer deze kant op en de mensen met geld hebben steeds vaker "voorrang"..
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Neuh, maar als er mensen zijn die hem buiten de georganiseerde willen rijden is er altijd een datumprikker die aangemaakt kan worden natuurlijk vrijheid/blijheid
Ik heb een setje alu Hunt velgen in mijn crosser/gravel die na 3 jaar al aardig wat deuken en andere averij hebben. Vond ze sindsdien wel redelijk aan de prijs geworden, maar zie dat er nu sub-€600 een setje carbon opgepikt kan worden, 25mm int en hookless, maar het gebruik zal normaal exact hetzelfde zijn (Tufo 40mm achter/44mm voor).
Worden wel pas in feb geleverd, maar dringend is het niet (fingers crossed). Lijkt me wel een redelijke optie, toch? Zit met 15x100 voor, dus niet-ombouwbare sets vallen af. Lijkt me wel scherp, zie ik betere opties over het hoofd?
Worden wel pas in feb geleverd, maar dringend is het niet (fingers crossed). Lijkt me wel een redelijke optie, toch? Zit met 15x100 voor, dus niet-ombouwbare sets vallen af. Lijkt me wel scherp, zie ik betere opties over het hoofd?
Kijk je alleen naar de prijs?L.Fields schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:55:
zie ik betere opties over het hoofd?
Ja, is wel zowat de bovengrens voor wat ik wil neerleggen voor een nieuw setje afraggers. Prijs en minimal maintenance zijn de voornaamste factoren.
Ik vraag me af of een goedkope carbon set heel geschikt is voor afraggen. Zou dan misschien eerst naar een alu set met mooie naven kijken. Ik heb niet veel meer betaald voor een setje handgespaakte wielen met alu velgen en dt swiss naven ( via het welbekende formulier). Die zijn om te bouwen, betrouwbaar en goed te servicen.L.Fields schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:07:
[...]
Ja, is wel zowat de bovengrens voor wat ik wil neerleggen voor een nieuw setje afraggers. Prijs en minimal maintenance zijn de voornaamste factoren.
Ik denk dat je ze heel goed kan afraggen, gaat misschien nog wel sneller dan normaal!!418O2 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:55:
[...]
Ik vraag me af of een goedkope carbon set heel geschikt is voor afraggen. Zou dan misschien eerst naar een alu set met mooie naven kijken. Ik heb niet veel meer betaald voor een setje handgespaakte wielen met alu velgen en dt swiss naven ( via het welbekende formulier). Die zijn om te bouwen, betrouwbaar en goed te servicen.
En met beetje geluk zijn er geen onderdelen voor te krijgen, gaat dat "minimal maintenance" ook wel lukken
[ Voor 9% gewijzigd door mhr-zip op 30-11-2024 11:16 ]
Ik heb een setje carbon gravel wielen van Hunt en ben er erg blij mee. Super licht, wendbaar, stevig en de naven lijken goed afgesloten voor vocht en modder. Maar ik kan niet voor jou denken, het is meer om wat tegenwicht te bieden aan de negativiteit hierboven.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Hier ook een meer dan tevreden Hunt gebruiker, snap dat zure van hierboven niet, maar zie dat vaker bij deze users.
Daarnaast heeft Hunt een goede klantenservice, crash replacement zonder vragen en kreeg de kosten voor het opnieuw richten van het wiel vergoed door ze. Zou zonder twijfel nog een setje daar halen, ook reserve-onderdelen zit wel goed. Ik heb laatst nog een setje nieuwe spaken opgestuurd gekregen.
Daarnaast heeft Hunt een goede klantenservice, crash replacement zonder vragen en kreeg de kosten voor het opnieuw richten van het wiel vergoed door ze. Zou zonder twijfel nog een setje daar halen, ook reserve-onderdelen zit wel goed. Ik heb laatst nog een setje nieuwe spaken opgestuurd gekregen.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Dat je zo’n innige relatie met de klantenservice hebt opgebouwd pleit wel voor die wielenKW25 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:32:
Hier ook een meer dan tevreden Hunt gebruiker, snap dat zure van hierboven niet, maar zie dat vaker bij deze users.
Want andere merken hebben een failure rate van 0%?Gebanned schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:29:
[...]
Dat je zo’n innige relatie met de klantenservice hebt opgebouwd pleit wel voor die wielen
Ik hoor graag welke merken dat zijn dan kan ik daar wielen voor halen voor mijn volgende fiets
Ik zit al een tijdje te kijken naar een titanium racefiets. Nu kan ik er eentje overnemen, echter heeft deze nog wel velgremmen.
Een van de redenen voor titanium is de duurzaamheid. Nu zit er een 6800 groep op en daar is het al niet heel makkelijk om onderdelen voor te krijgen.
Zouden jullie nog een fiets met velgremmen aanschaffen?
Een van de redenen voor titanium is de duurzaamheid. Nu zit er een 6800 groep op en daar is het al niet heel makkelijk om onderdelen voor te krijgen.
Zouden jullie nog een fiets met velgremmen aanschaffen?
Battle.net || Strava
Hangt van het doel af, wil je er in dit weertype mee rijden; nee
Voor in mooi weer/in bergen ed; jazeker.
@retlaw ik heb zelf nog velgremmen. Als je in de regen rijdt hebben schijfremmen denk ik meerwaarde. Ik weet niet waar je vandaan komt, maar misschien is een conversie naar schijfremmen mogelijk. Fietslab in Groningen doet dat.
Het is doel vooral lekker fietsen. Voor het grootste deel en het liefst in mooi weer natuurlijk!DDX schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 07:22:
Maar ook in de regen. Ik doe zo af en toe wat woon werk op de racefiets. Omdat titanium niet roest, lijkt me dit een goede oplossing.
Het is ook niet de enige fiets. Ik heb er sowieso nog een giant tcr disc naast en die doe ik ook niet weg. En als het echt bar en boos ik stap ik op de tacx
Battle.net || Strava
@retlaw persoonlijk zou ik het niet doen.. tenminste, de meeste mensen kopen een titanium fiets niet voor een paar jaar.
Aan de andere kant in veel (de meeste) situaties zijn velgremmen gewoon prima, dus ik kan me ook voorstellen dat je over 15 jaar nog steeds lekker met velgremmen op je tita fiets rondrijdt.
(Maar nogmaals, mijn keuze zou het niet zijn)
Aan de andere kant in veel (de meeste) situaties zijn velgremmen gewoon prima, dus ik kan me ook voorstellen dat je over 15 jaar nog steeds lekker met velgremmen op je tita fiets rondrijdt.
(Maar nogmaals, mijn keuze zou het niet zijn)
In de bergen ligt het misschien ook aan je gewicht ofzo? Ik heb de gang naar schijfremmen ook lang uitgesteld maar toen ik er eenmaal aan ging vond ik een van de grotere voordelen juist in de bergen/heuvels sowieso het algehele remgevoel maar ook niet meer zo hoeven nadenken over hoe heet de boel wordt, zeker als je in een auto file achter een vrachtwagen beland bijvoorbeeld…DDX schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 07:22:
Denk ook aan wielen, zeker bij velgrem fietsen waar de velg in feite een slijtage onderdeel is. Voor zo ver je nog leuke velgrem wielsetjes kan vinden staat de ontwikkeling hiervan compleet stil, volgens mij is de max interne breedte van velgrem velgen bijvoorbeeld nog 19C en veel meer dan dat gaat ook niet passen als je ook nog wat vlees over wil houden voor het remvlak, terwijl dit met moderne maatstaven en banden behoorlijk smal is.
(Dit zeg ik terwijl ik zelf momenteel een velgrem fiets op MP probeer te verkopen overigens
[ Voor 35% gewijzigd door Kluus op 03-12-2024 09:01 ]
Heb velgremmen op mijn mooiweerfiets en schijfremmen op mijn slechtweerfiets. De velgremfiets gaat nog heeeeeel lang meegaan maar mocht ik die ooit moeten vervangen dan wordt het toch ook een schijfremfiets. Omdat dat dat uiteindelijk toch beter remt, er geen sleet is aan de velgen bij het remmen en er meer (en bredere) wielen beschikbaar voor zijn. Ook al ben ik er zeker van dat er dan nog altijd velgremfietsen gaan verkocht worden (dat is zoals langspeelplaten).
[ Voor 17% gewijzigd door jorrefunk op 03-12-2024 15:31 ]
Aluminium roest ook niet. Carbon roest ook niet. Dus dan is wederom de vraag: Waarom wil je een Titanium fiets ?retlaw schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:11:
[...]
Het is doel vooral lekker fietsen. Voor het grootste deel en het liefst in mooi weer natuurlijk!
Maar ook in de regen. Ik doe zo af en toe wat woon werk op de racefiets. Omdat titanium niet roest, lijkt me dit een goede oplossing.
Dit is los van of de remmen beter werken of niet nog wel het beste argument voor schijfremmen.. gewoon moderne brede velgen en banden zonder gedoeKluus schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:28:
[...]
...volgens mij is de max interne breedte van velgrem velgen bijvoorbeeld nog 19C en veel meer dan dat gaat ook niet passen als je ook nog wat vlees over wil houden voor het remvlak, terwijl dit met moderne maatstaven en banden behoorlijk smal is.
ja, goede vraag. ik zie een titanium fiets eigenlijk als een soort fiets die je voor de rest van je leven koopt. Je moet dus heel goed weten wat voor geo bij je past, maar ook zoals hierboven genoemd, een beetje toekomst gericht qua wielen/banden keuze, maar ook de rest van de onderdelen (dus schijfremmen).joker1977 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:22:
[...]
Aluminium roest ook niet. Carbon roest ook niet. Dus dan is wederom de vraag: Waarom wil je een Titanium fiets ?
Als je gewoon een degelijke fiets wilt die niet roest, dan zou ik nog even rustig verder kijken, opties genoeg
Maar ik begrijp ook dat het een 2e hands fiets is.. dat veranderd ook wel wat.. als het een hele goede deal is, kan je gewoon kijken hoe het bevalt, het frame behoud zijn waarde wel, en de rest verslijt
[ Voor 13% gewijzigd door Prulleman op 03-12-2024 09:37 ]
Op een titaniumfiets zou je ook nog een beugel kunnen lassen voor schijfremmen, maar laat dit wel doen door een bedrijf dat gespecialiseerd is in het lassen van titanium. Anders kun je je frame gelijk weggooien. Titanium wordt bij hogere temperaturen namelijk zeer reactief met zuurstof, waardoor je een harde, bros structuur krijgt. Vaak lassen ze titanium in een couveuse die volledig gevuld is met argon om dit te voorkomen.
Als er bij mij al dingen roesten dan is het toch eigenlijk alleen boutjes, ketting en allerlei vervangbare meuk. Ik heb echt nog nooit een fiets af moeten danken vanwege een verroest frame.retlaw schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:11:
[...]
... Omdat titanium niet roest, lijkt me dit een goede oplossing.
Kortom je fiets kan wel van titanium zijn maar dat geldt niet voor alles wat erop gemonteerd is. Naar mijn idee neem je titanium meer voor de looks?
---------------
Opzich met je eens.Kluus schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:28:
[...]
In de bergen ligt het misschien ook aan je gewicht ofzo? Ik heb de gang naar schijfremmen ook lang uitgesteld maar toen ik er eenmaal aan ging vond ik een van de grotere voordelen juist in de bergen/heuvels sowieso het algehele remgevoel maar ook niet meer zo hoeven nadenken over hoe heet de boel wordt, zeker als je in een auto file achter een vrachtwagen beland bijvoorbeeld…
Als ik op vliegvakantie ga met de fiets neem ik liever/veiliger een fiets met velgremmen mee.
Gewoon omdat er minder mis kan gaan/het minder onderhoud nodig heeft.
Afgelopen week met m'n slechtweer fiets ook weer remblokjes moeten vervangen want slijt hard.
Zoiets kan je gewoon erg lastig zien zonder dat je wielen en blokjes eruit haalt.
En bij vervangen moet je dan pistons terugduwen en bij sram heb ik dan meestal tool nodig. (gelukkig heeft sram mooie tool hiervoor)
Vorige week alleen weer gedoe dat er toch ergens vloeisof ofzo was ontsnapt ik kon voorrem tegen stuur aan trekken.
Dat was ook reden dat ik ging kijken, blokjes waren nog niet helemaal op.
Maar toch gedoe weer, moest bleeden en blokjes meteen vervangen. (2000km ofzo, met prutweer van afgelopen tijd)
En ja met dit weer zijn schijfremmen fijn.
Vooral omdat je meer ruimte hebt, spatborden monteren ed.
Maar of het nou echt scheelt in kosten, goedkoop velgrem wielsetje kost niet zoveel.
Remschijven zijn ook niet heel goedkoop en voor sram betaal je uiteindelijk ook best veel voor remblokjes.
Voor zover weer mijn frustratie voor schijfremmen
Half jaar geleden nog mooi setje velgremmen gekocht trouwens, 21mm interne breedte.
Breed zat voor 30mm banden. (al rijd ik met 28mm, met mooi weer ook breed zat, maar 30mm zou ook passen met mijn velgremmen op trek emonda)
[ Voor 15% gewijzigd door DDX op 03-12-2024 10:25 ]
Waarom graag een titanium fiets? Toch uiteindelijk om de looks en dat het net iets anders is wat je veel ziet. Het is in mijn ogen wel een gave fiets.
Ook op de fietsendrager blijf ik het altijd een beetje spannend vinden met het aandraaien bij een carbon frame. Mijn alu mountainbike draai ik gewoon lekker vast.
En uiteraard is een van de redenen natuurlijk ook dat deze heel lang mee moet kunnen gaan. Vandaar ook een beetje de twijfel. Hij is nu afgemonteerd met Ultegra 6800. Daar vind je al niet veel meer van als ik even snel zoek. Als je beter zoekt, vast wel, maar het is niet meer zo makkelijk. Setje wielen zul je voorlopig nog wel kunnen vinden, maar lange kooi derailleur dus al weer lastiger.
Daarnaast is het inderdaad een tweedehands. Betreft een van Nicholas Boreas, afgemonteerd met Ultegra dus en ik kan m overnemen voor 1.500,- euro.
Ook op de fietsendrager blijf ik het altijd een beetje spannend vinden met het aandraaien bij een carbon frame. Mijn alu mountainbike draai ik gewoon lekker vast.
En uiteraard is een van de redenen natuurlijk ook dat deze heel lang mee moet kunnen gaan. Vandaar ook een beetje de twijfel. Hij is nu afgemonteerd met Ultegra 6800. Daar vind je al niet veel meer van als ik even snel zoek. Als je beter zoekt, vast wel, maar het is niet meer zo makkelijk. Setje wielen zul je voorlopig nog wel kunnen vinden, maar lange kooi derailleur dus al weer lastiger.
Daarnaast is het inderdaad een tweedehands. Betreft een van Nicholas Boreas, afgemonteerd met Ultegra dus en ik kan m overnemen voor 1.500,- euro.
Battle.net || Strava
Als jij het mooi vind dan moet je het gewoon doen en niet aan ons vragen, onze mening doet er niet doe ook al denken sommigen van wel.retlaw schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:46:
Waarom graag een titanium fiets? Toch uiteindelijk om de looks en dat het net iets anders is wat je veel ziet. Het is in mijn ogen wel een gave fiets.
@D.deJong soms is het fijn om je eigen mening/zienswijze te spiegelen met anderen. 't Gaat toch om de nodige knikkers.
Plus dat je makkelijk wat over het hoofd zietguapper schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:41:
@D.deJong soms is het fijn om je eigen mening/zienswijze te spiegelen met anderen. 't Gaat toch om de nodige knikkers.
@retlaw ik ben een van de weinige met een Tita fiets hier geloof ik, maar ik ben er dus fan van. Ik zou zelf geen velgremmen meer willen. Als je dat voor jou geen issue is, zou ik het gewoon doen. Over onderdelen zou ik me niet druk maken. Je hebt geen 100 derries nodig, 1 is altijd wel te vinden.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Ronde van Vlaanderen cyclo (de 144km versie)? Vrienden hebben me gevraagd om mee te gaan, maar dan zou ik nu toch echt wel dringend moeten beginnen met trainen vrees ik.
Vaak ben je te bang..
Gewoon doen
Gewoon doen
Geen ervaring mee, maar een dergelijke inschrijving zou voor mij als een stevige stuk achter de deur werken, doen dus!UnderAVoidSky schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:37:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Ronde van Vlaanderen cyclo (de 144km versie)? Vrienden hebben me gevraagd om mee te gaan, maar dan zou ik nu toch echt wel dringend moeten beginnen met trainen vrees ik.
Wat is het probleem dan? Gewoon beginnen met trainen en minder op het forum,UnderAVoidSky schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:37:
Forum is tijdens kantooruren héwisselwerking schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:35:
[...]
Wat is het probleem dan? Gewoon beginnen met trainen en minder op het forum,
Straks maar een keertje Join terug aanzwieren dan. Bedankt allen, de schrik heeft misschien wel een beetje de overhand.
Gewoon gaan fietsen, stap 1 is consistentieUnderAVoidSky schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:40:
[...]
Forum is tijdens kantooruren hé![]()
Straks maar een keertje Join terug aanzwieren dan. Bedankt allen, de schrik heeft misschien wel een beetje de overhand.
Ik ben oprecht jaloers op mensen die dat kunnen. Gegeven dat het donker is als ik vertrek naar het werk en terug kom van het werk wordt het sowieso binnen trainen (dat is zelfs nog zonder het feit dat ik een mietje ben ik de kou) en als ik dan geen structuur heb word ik echt knetter van naar die grijze muur te kijken (helaas).418O2 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:46:
[...]
Gewoon gaan fietsen, stap 1 is consistentie
Voor mij niet anders hoor. In de zomertijd kan ik het wel, maar je krijgt mij met geen stok een trainer op (en ik probeer het echt, maar ik krijg me er niet toe gezet).UnderAVoidSky schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:54:
[...]
Ik ben oprecht jaloers op mensen die dat kunnen. Gegeven dat het donker is als ik vertrek naar het werk en terug kom van het werk wordt het sowieso binnen trainen (dat is zelfs nog zonder het feit dat ik een mietje ben ik de kou) en als ik dan geen structuur heb word ik echt knetter van naar die grijze muur te kijken (helaas).
Gewoon op de fiets stappen naar je werk.UnderAVoidSky schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:54:
[...]
Ik ben oprecht jaloers op mensen die dat kunnen. Gegeven dat het donker is als ik vertrek naar het werk en terug kom van het werk wordt het sowieso binnen trainen (dat is zelfs nog zonder het feit dat ik een mietje ben ik de kou) en als ik dan geen structuur heb word ik echt knetter van naar die grijze muur te kijken (helaas).
Tuurlijk in de zomer is het veel leuker, maar met juiste kleding valt het allemaal best mee.
In de file staan is (ook) niet leuk.
Mijn 4iii powermeter wordt bij regen intern wat vochtig en houdt dan op met functioneren. Zijn hier oplossingen voor? Ik heb nu regelmatig dat de volgende dag de powermeter niets doet (ook niet wordt gedetecteerd).
BlaBlaBla
Weet je zeker dat het een vochtprobleem is? Zou ook een bijna lege batterij kunnen zijn die bij de lagere temperaturen het loodje legt.Strider schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:35:
Mijn 4iii powermeter wordt bij regen intern wat vochtig en houdt dan op met functioneren. Zijn hier oplossingen voor? Ik heb nu regelmatig dat de volgende dag de powermeter niets doet (ook niet wordt gedetecteerd).
mis je geen afdichtring.Strider schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:35:
---------------
Daarom fiets ik naar het werk. Heb je in elk geval de beweging gehad.UnderAVoidSky schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:54:
[...]
Bedankt voor de tips, ik ga de o ring gewoon vervangen, volgens mij is dat gewoon maat 1 x 17 mm.
Ik heb namelijk met dit weer echt last van vocht in de power meter.
BlaBlaBla
Dikte is belangrijkste van de o-ring. Als je hem heel veel meer uit moet rekken dan de originele gaat het wel iets ten koste van de dikte. Maar ik zou gewoon even goed de dikte meten.Strider schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:04:
Bedankt voor de tips, ik ga de o ring gewoon vervangen, volgens mij is dat gewoon maat 1 x 17 mm.
En ik zou even je PM er afhalen, en dan met goed licht alles schoonmaken en terug monteren. Zodat je goed alles kan zien en dat er niet iets kapot is.
Goede lik vet er aan wil ook nog wel (beetje) helpen.
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic