Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 610 ... 699 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:22

sapphire

Die-hard pruts0r

DDX schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:14:
[...]

Gewoon op de fiets stappen naar je werk.
Tuurlijk in de zomer is het veel leuker, maar met juiste kleding valt het allemaal best mee.
In de file staan is (ook) niet leuk.
Niet iedereen fietst een provincie om naar werk hè ;)

Maargoed ik fiets ook naar werk maar die 4,25km zeg weinig zoden aan de dijk :+

@418O2 @UnderAVoidSky Spinnen geen optie?

Ik vind een thuis trainer ook verschrikkelijk en ik heb er geen plek voor thuis. Buiten fietsen gaat nou eenmaal niet altijd dus deze wi ter gaan spinnen :)

[ Voor 19% gewijzigd door sapphire op 04-12-2024 22:53 ]

Gabriël AM5

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:24
sapphire schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:51:
[...]

Je hoeft niet de kortste route naar het werk te nemen. Hoeft uiteraard niet zoals DDX, maar wat extra kilometers meepakken kan toch al gauw.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:36
UnderAVoidSky schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:37:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Ronde van Vlaanderen cyclo (de 144km versie)? Vrienden hebben me gevraagd om mee te gaan, maar dan zou ik nu toch echt wel dringend moeten beginnen met trainen vrees ik.
Vorig jaar gereden! Stond ingeschreven voor de 168km? Maar reed na 20km op de eerste kasseien lek door een losgetrilde (velgrem)hoef die m’n buitenband aan gort reet. 4x lek tot de eerste post. Daar een nieuwe buba gestoken en afgesneden naar de 140kish-variant. Maar dat is minder relevant voor je vraag.

Ik was tijdens de Ronde “herstellende” van een verhuizing in januari/februari. Woog 80kg (nu 69kg) en heb letterlijk in maart 1x 120km in Limburg gedaan als serieuze voorbereiding. Verder wat losse ritjes. Begon in februari met conditie nul en dus wat overgewicht. Heb ‘m prima uitgereden uiteindelijk. Was meer training lekker geweest? Yep. Had minder vet zijn geholpen? Zeker. Heb ik ondanks 6 uur regen me prima vermaakt op de fiets? Ook. Dus gewoon doen en lekker van genieten. En de weg ernaartoe ook zien als voorpret. Elke km die je nu maakt heb je dubbel plezier van.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• UnderAVoidSky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-12-2025
DDX schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:14:
[...]

Gewoon op de fiets stappen naar je werk.
Tuurlijk in de zomer is het veel leuker, maar met juiste kleding valt het allemaal best mee.
In de file staan is (ook) niet leuk.
Ik wil geen uitvluchten zoeken, maar ik moet eerst twee kinderen afzetten op school/in de créche en zit meerdere dagen per week bij een klant waar ik liever niet bezweet aankom (en vaak buiten fietsafstand voor mij). Ons hoofdkantoor ligt ook maar op 5 km van thuis dus die kilometertjes zouden het ook niet maken.

Op mijn vorigh werk deed ik het regelmatig, maar met (jonge) kinderen krijg ik het gewoon niet (meer) geregeld.

Het zal niet van willen, maar moeten worden op de trainer. Winter miles make summer smiles zeker?

• UnderAVoidSky
Stufferdt schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:57:
[...]

Vorig jaar gereden! Stond ingeschreven voor de 168km? Maar reed na 20km op de eerste kasseien lek door een losgetrilde (velgrem)hoef die m’n buitenband aan gort reet. 4x lek tot de eerste post. Daar een nieuwe buba gestoken en afgesneden naar de 140kish-variant. Maar dat is minder relevant voor je vraag.

Ik was tijdens de Ronde “herstellende” van een verhuizing in januari/februari. Woog 80kg (nu 69kg) en heb letterlijk in maart 1x 120km in Limburg gedaan als serieuze voorbereiding. Verder wat losse ritjes. Begon in februari met conditie nul en dus wat overgewicht. Heb ‘m prima uitgereden uiteindelijk. Was meer training lekker geweest? Yep. Had minder vet zijn geholpen? Zeker. Heb ik ondanks 6 uur regen me prima vermaakt op de fiets? Ook. Dus gewoon doen en lekker van genieten. En de weg ernaartoe ook zien als voorpret. Elke km die je nu maakt heb je dubbel plezier van.
Je bevestigd wel men angst voor het materiaal. Tegen dan eens goed bekijken wat ik ermee ga doen. Met mijn 100kg (op 1.97m) is die lekgevoeligheid toch ook wel iets waar ik halve nachtmerries van krijg

• UnderAVoidSky
sapphire schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:51:
[...]

@418O2 @UnderAVoidSky Spinnen geen optie?

Ik vind een thuis trainer ook verschrikkelijk en ik heb er geen plek voor thuis. Buiten fietsen gaat nou eenmaal niet altijd dus deze wi ter gaan spinnen :)
Dat zou voor mij enkel gaan in de weken dat mijn vrouw de vroege heeft en dan thuis is voor de kinderen én op dagen dat ik zelf niet naar klanten ben, want dan is mijn uur van thuiskomst nogal eens een heel grote variabele. Structureel dus niet zo eenvoudig om te regelen als thuis tegen die grijze muur te kijken vrees ik.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:36
Ik heb net nog eens gekeken en de hele o ring is weg :').

Ik denk dat ik 1 en 1.5mm dikte ga proberen.

BlaBlaBla

• Stufferdt
UnderAVoidSky schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:04:
[...]

Je bevestigd wel men angst voor het materiaal. Tegen dan eens goed bekijken wat ik ermee ga doen. Met mijn 100kg (op 1.97m) is die lekgevoeligheid toch ook wel iets waar ik halve nachtmerries van krijg
Ik heb de dag ervoor remblokken vervangen en ben toen simpelweg vergeten om het minuscule schroefje dat het remblokje fixeert terug vast te zetten. 100% mijn eigen schuld. Reed na de pitstop zonder problemen verder en heb me top vermaakt daarna. Dus zou me echt niet laten afschrikken hierdoor. Zo breed mogelijke banden met de juiste druk en je gaat als een rakket.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

wisselwerking schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:53:
[...]

Je hoeft niet de kortste route naar het werk te nemen. Hoeft uiteraard niet zoals DDX, maar wat extra kilometers meepakken kan toch al gauw.
Was ook niet geheel serieus bedoeld maar vond het grappig omdat juist @DDX dt zegt :)
Die is zo ongeveer de koning van het omrijden naar werk en het door weer en wind rijden naar werk 8)

Ik reed 11km enkele reis naar werk nu helaas maar 4,25km en langere dagen en kinderen die gehaald moeten worden dus dan is omrijden opeens geen optie meer.
Als ze groter zijn wil ik wel eens gaan proberen om ‘s’zomers ‘s morgens vroeg te gaan fietsen en dan kijken of ik op werk mag douchen :)
Dus met kinderen en onregelmatige diensten van een partner snap ik dat iemand dat lastig vind.

[@UnderAVoidSky Als je fiets gewoon netjes onderhouden is ga je zulke gekke dingen echt niet meemaken en je bent echt niet de enige op de fiets die ‘wat zwaarder’ is. Ik zit atm ook richting de 90kg en ver van mijn streefgewicht af, het is niet anders…

En trainen en afstand ben ik ook een doom denker. Mijn vrouw zegt altijd als ik het echt graag wil er met wat plannen meer kan dan ik denk.
Deze weken is een buiten rit iets lastiger door het weer maar weekend ergens lukt vaak wel of vrijdagavond ofzo. Vanaf april is het denk 90% van de weekenden gelukt :)
Spinnen hebben we een vaste avond voor afgesproken dat maakt het makkelijker.
Ik heb een neef die altijd zegt ‘al ga je een uurtje dan is dat nog altijd beter dan een uur op de bank zitten’.
Onregelmatig trainen is nog altijd beter dan niet trainen :+

En over de afstand, als je met vrienden rijd, bespreek je twijfels. Als zij we top fit zijn kunnen ze wat meer kop werk doen en met een groep rijden scheelt altijd aanzienlijk tov alleen rijden :)

[ Voor 60% gewijzigd door sapphire op 05-12-2024 07:13 ]

Gabriël AM5

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
sapphire schreef op donderdag 5 december 2024 @ 06:58:
[...]

Was ook niet geheel serieus bedoeld maar vond het grappig omdat juist @DDX dt zegt :)
Die is zo ongeveer de koning van het omrijden naar werk en het door weer en wind rijden naar werk 8)

...

En trainen en afstand ben ik ook een doom denker. Mijn vrouw zegt altijd als ik het echt graag wil er met wat plannen meer kan dan ik denk.
Deze weken is een buiten rit iets lastiger door het weer maar weekend ergens lukt vaak wel of vrijdagavond ofzo. Vanaf april is het denk 90% van de weekenden gelukt :)
...
Fixed that for you :P

My 2 cents; een paar jaar geleden heb ik tegen mezelf gezegd:
1) Ik ga NIET meer met de auto naar het werk.
2) op woensdag werk ik NIET thuis

En dan een haalbaar jaartotaal als target stellen deed de rest.
Woensdag was: wakker worden en naar buiten kijken om te zien wat voor kleding ik aan moet en of er spatborden nodig zijn, en dan ga je. Het is een mindset.
Mijn maandag is om de week een teamdag, en toen we ineens ook op HQ in Utrecht gingen werken, herinnerde een collega me aan mijn zelf opgelegde afspraak. En dus heb ik dat ook gefietst toen. Alleen is vrouwlief er nu niet blij mee als ik 2,5 uur heen, 2,5 uur terug in het donker ga fietsen. Maar ik ga het straks toch doen >:)

Omgekeerd merk ik het echter nu ook heel sterk. Door blessure een tijdje niet gefietst en de jaartarget eraf gegooid. Door de fysio oefentherapie af en toe ook zware benen en nu alweer ben ik teruggevallen in: kijk naar buiten; kruip weer even terug in bed want ik pak de auto wel. Natuurlijk is dat in de winter nog veel verleidelijker.
Als je de regelmaat in je systeem hebt, en de tijd dus ook echt afblokt gaat het wel makkelijker. De schouderklopjes op het werk helpen ook. Mij wel tenminste, 1 complimentje dat je gefietst hebt is leuker dan 10 kudo's op strava.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Mistraller schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:29:
[...]

Woensdag was: wakker worden en naar buiten kijken om te zien wat voor kleding ik aan moet en of er spatborden nodig zijn, en dan ga je. Het is een mindset.
Mijn maandag is om de week een teamdag, en toen we ineens ook op HQ in Utrecht gingen werken, herinnerde een collega me aan mijn zelf opgelegde afspraak. En dus heb ik dat ook gefietst toen. Alleen is vrouwlief er nu niet blij mee als ik 2,5 uur heen, 2,5 uur terug in het donker ga fietsen. Maar ik ga het straks toch doen >:)

Omgekeerd merk ik het echter nu ook heel sterk. Door blessure een tijdje niet gefietst en de jaartarget eraf gegooid. Door de fysio oefentherapie af en toe ook zware benen en nu alweer ben ik teruggevallen in: kijk naar buiten; kruip weer even terug in bed want ik pak de auto wel. Natuurlijk is dat in de winter nog veel verleidelijker.
Als je de regelmaat in je systeem hebt, en de tijd dus ook echt afblokt gaat het wel makkelijker. De schouderklopjes op het werk helpen ook. Mij wel tenminste, 1 complimentje dat je gefietst hebt is leuker dan 10 kudo's op strava.
2,5u enkele reis 8)7

Ik ben het met je eens dat het een mindsset is hoor (is wielrennen dat sowierso niet grotendeels) maar het moet ook wel ergens in te plannen zijn met de rest van het gezinsleven/werk en dat is niet voor iedereen even makkelijk/haalbaar.
Maar om niet teveel offtopic te gaan we hebben een Ik fiets ook naar mijn werk topic in de HK :p

Qua complimentjes absoluut mee eens hoor!

Gabriël AM5

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:53
Waar een wil is, is een weg.

Als je het belangrijk genoeg vindt kan iedereen wel 5 uur p/w vinden.

Maar, dat is best al een investering van je schaarse vrije tijd als je een drukke baan hebt + gezin. Dus als je minder fanatiek bent moet je misschien eerlijk tegen jezelf zeggen dat je die tijd niet wíl vrijmaken en doelem stellen die wel haalbaar zijn.

• Mistraller
60km met 2 pontjes, is ook maar 1x per 4 weken dus een leuke challenge toch. Alleen 6uur vertrekken doet au :P

---------------

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Mistraller schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:29:
[...]

2,5 uur enkele reis gaat mij wat ver, maar ik heb een aantal jaar geleden ook besloten altijd op de fiets naar mijn werk te gaan, in eerste instantie wel op een gewone fiets. Enkele reis was 7 km en sinds eind vorig jaar 11km. Met de auto doe ik over die 11km zo'n 15 a 20 minuten, met de fiets 30 a 35 minuten. Doordat ik verder niet hoef te sporten 's avonds en ik wel minimaal 2 uur per week wil bewegen bespaar ik eigenlijk tijd door te fietsen. Met drie kleine kinderen en een klushuis zou ik anders absoluut niet aan sporten toekomen.

Bijkomend voordeel, we hebben één auto weggedaan, ik laat nu mijn leasebudget uitbetalen wat mij letterlijk duizenden euro's per jaar scheelt. En de complimenten van collega's als je door de regen naar kantoor bent gefietst zijn inderdaad meer waard dan de Strava kudo's.

In 2022 1400km gefietst, 2023 1600km en begin dit jaar eindelijk een racefiets gekocht (cannondale Caad 10) en tot nu toe dit jaar 2995km gereden. Dus als ik straks naar huis fiets de 3000km gepasseerd.
Erg tevreden met dit resultaat, mijn doel was 2024km.

Als het lekker weer is en ik op de racefiets ben fiets ik terug minimaal 16km (mooiere route door de natuur) en als ik wat meer tijd heb 30 a 40km. Doel voor volgend jaar is om mij maximale afstand van een enkele rit te verhogen van 45km naar 75 a 100km.

[ Voor 5% gewijzigd door Thy... op 05-12-2024 13:43 ]

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025

joker1977

Tweakert

Respect hoor, 2.5 uur enkele reis!

Mijn enkele reis is ruwweg 20 minuten; dat kost me geen moeite, al stap ik ook nog weleens in de auto als het 's ochtends regent....

Ik heb daarentegen minder moeite om op de fiets te stappen, zelfs in de winter. Indoor-trainen vind ik écht niet leuk, dus doe ik enkel als ik geen mogelijkheid zie om buiten te fietsen. En dat laatste lukt me eigenlijk wle 3x in de week, wat prima is om de wintermaanden de conditie op peil te houden!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Zonder auto is de keuze pas makkelijk :D

+ 2 * ~50 min Z1/Z2-basistraining per dag
+ meer reiskostenvergoeding dan auto
+ mooie natuur (ok, niet iedereen heeft die luxe)
+ mentale en fysieke warming up / cooling down van werkdag
+ slecht weer: alsnog comfortabeler dan in sardientjesblik-OV
+ enorme financiële besparing van het niet hebben van een auto
+ op sommige stukken sneller dan parallel rijdende spitsauto's 8)
+ vaker fiets liefde geven (schoonmaken) <3
- / + veel eten :+
- enkeltje duurt ~25 minuten langer
- nat?
- ?

En als het weer écht bar en boos is: dagje thuiswerken... of beetje om de buien(radar) heen proberen te fietsen.

"als het op de fiets kan, doe het dan" *O*

Informaticus of vakkundig Googler?

• Requiem19
Het is winter, perfect moment voor krachttraining erbij.

• Mistraller
Thy... schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:41:
[...]

2,5 uur enkele reis gaat mij wat ver, maar ik heb een aantal jaar geleden ook besloten altijd op de fiets naar mijn werk te gaan, in eerste instantie wel op een gewone fiets. Enkele reis was 7 km en sinds eind vorig jaar 11km. Met de auto doe ik over die 11km zo'n 15 a 20 minuten, met de fiets 30 a 35 minuten. Doordat ik verder niet hoef te sporten 's avonds en ik wel minimaal 2 uur per week wil bewegen bespaar ik eigenlijk tijd door te fietsen. Met drie kleine kinderen en een klushuis zou ik anders absoluut niet aan sporten toekomen.

Bijkomend voordeel, we hebben één auto weggedaan, ik laat nu mijn leasebudget uitbetalen wat mij letterlijk duizenden euro's per jaar scheelt. En de complimenten van collega's als je door de regen naar kantoor bent gefietst zijn inderdaad meer waard dan de Strava kudo's.

In 2022 1400km gefietst, 2023 1600km en begin dit jaar eindelijk een racefiets gekocht (cannondale Caad 10) en tot nu toe dit jaar 2995km gereden. Dus als ik straks naar huis fiets de 3000km gepasseerd.
Erg tevreden met dit resultaat, mijn doel was 2024km.

Als het lekker weer is en ik op de racefiets ben fiets ik terug minimaal 16km (mooiere route door de natuur) en als ik wat meer tijd heb 30 a 40km. Doel voor volgend jaar is om mij maximale afstand van een enkele rit te verhogen van 45km naar 75 a 100km.
Over een paar jaar is ook jouw doel vast 10.000 ;)

Mijn normale afstand is 20km maar dat is eigenlijk net wat kort als je ook omkleden douchen en zo meerekent. Maar dat doe je ook met slecht weer, terwijl ik met regen echt geen 60km ga rijden, want je moet ook nog naar huis. En met zo'n rit moet ik dan op het werk ook de koplamp bijladen en zo.

---------------

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:43
Ik mag straks de Cube Attain C:62 SLT 2025 ophalen 8) de FM had zojuist gebeld. Ik zal een foto posten als ik hem thuis heb.

Nu wil ik de Garmin Varia laten bevestigen, maar hoe doen jullie dit met een storage box? iets kleins voor een binnenbandje en evt GSM. Ik hoopte deze https://www.12gobiking.nl/cube-agree-storage-opbergbox maar die lijkt alleen voor de Agree.

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:47
DaYwaLkUr schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:18:
Ik mag straks de Cube Attain C:62 SLT 2025 ophalen 8) de FM had zojuist gebeld. Ik zal een foto posten als ik hem thuis heb.

Nu wil ik de Garmin Varia laten bevestigen, maar hoe doen jullie dit met een storage box? iets kleins voor een binnenbandje en evt GSM. Ik hoopte deze https://www.12gobiking.nl/cube-agree-storage-opbergbox maar die lijkt alleen voor de Agree.
Kan toch gewoon aan de zadelpen?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Strider
Mijn 4iiii powermeter geeft geen wattage meer aan, kalibreren mislukt ook.
Dit alles na vocht in de powermeter. Het vocht is er nu wel uit..

Gevalletje defect? :/

BlaBlaBla

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:10
Vocht en electronica gaat niet goed samen mee, gevalletje van 4iiii garantie (of winkel waar je het gekocht hebt)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Rikkie99
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14:26
Ik ga binnenkort een nieuwe fiets kopen en overweeg te switchen van 172.5mm cranks naar 165mm. Ik merk dat ik moeite heb om soepel te trappen in een diepe houding, bijv in de beugels en kortere cranks zouden moeten helpen vanwege een grotere heuphoek. Twijfel enigzins omdat bij kortere cranks het zadel iets omhoog moet en de drop tussen zadel en stuur hiermee groter wordt (tenzij ik het stuur ook verhoog). Iemand hier ervaring met de switch naar kortere cranks?

• joker1977

joker1977

Tweakert

Rikkie99 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:47:
Ik ga binnenkort een nieuwe fiets kopen en overweeg te switchen van 172.5mm cranks naar 165mm. Ik merk dat ik moeite heb om soepel te trappen in een diepe houding, bijv in de beugels en kortere cranks zouden moeten helpen vanwege een grotere heuphoek. Twijfel enigzins omdat bij kortere cranks het zadel iets omhoog moet en de drop tussen zadel en stuur hiermee groter wordt (tenzij ik het stuur ook verhoog). Iemand hier ervaring met de switch naar kortere cranks?
Ja je zadel moet iets omhoog - maar normaliter zou je, als je je druk maakt om de marginal gains van kortere (andere) cranks - je ook wel de lenigheid moeten hebben om een iets hogere drop te doen, toch ?

De vraag is een beetje waarom je moeite hebt met soepel trappen in een diepe houding, het lijkt me evident dat eerst te bevestigen. Als dat is omdat (gechargeerd) je dikke pokkel in de weg hangt dan gaan kortere cranks wel iets helpen, maar niet veel. Als het is omdat je eigenlijk niet lenig genoeg bent om zo laag te zitten dan gaan de cranks hier niks aan helpen.

• Rikkie99
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14:26
joker1977 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:55:
[...]

Ja je zadel moet iets omhoog - maar normaliter zou je, als je je druk maakt om de marginal gains van kortere (andere) cranks - je ook wel de lenigheid moeten hebben om een iets hogere drop te doen, toch ?

De vraag is een beetje waarom je moeite hebt met soepel trappen in een diepe houding, het lijkt me evident dat eerst te bevestigen. Als dat is omdat (gechargeerd) je dikke pokkel in de weg hangt dan gaan kortere cranks wel iets helpen, maar niet veel. Als het is omdat je eigenlijk niet lenig genoeg bent om zo laag te zitten dan gaan de cranks hier niks aan helpen.
Tja, misschien zijn het inderdaad marginal gains maar nu ik toch een nieuwe fiets koop wel het goede moment om deze keuze te maken. Het probleem zit hem vooral in te weinig lenigheid, maar merk ook dat ik na een tijdje laag zitten wat last krijg in de buurt van mijn liezen en voorkant van mijn heupen dus ik hoop dat de grotere heuphoek dat wat gaat verbeteren. Dikke pokkel is niet bepaald een probleem met 68kg bij 1.80m ;)

• Requiem19
Rikkie99 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:12:
[...]

Tja, misschien zijn het inderdaad marginal gains maar nu ik toch een nieuwe fiets koop wel het goede moment om deze keuze te maken. Het probleem zit hem vooral in te weinig lenigheid, maar merk ook dat ik na een tijdje laag zitten wat last krijg in de buurt van mijn liezen en voorkant van mijn heupen dus ik hoop dat de grotere heuphoek dat wat gaat verbeteren. Dikke pokkel is niet bepaald een probleem met 68kg bij 1.80m ;)
Op mijn binnenfiets kan ik m’n pedalen monteren op allerlei crank lengtes. Had eerst 172.5 zoals mn wegfiets, maar nu 167.5 geprobeerd, merk het een klein beetje, voelt iets soepeler en cadans gaat ongemerkt iets hoger.

Ik zou het wel durven proberen. Worst case verkoop je de kortere cranks en koop je weer langere terug.,

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:00
Ik weet niet zeker of ik hier een apart topic voor moet maken of dat het ook hier kan.

Ik ben op zoek naar een nieuwe racefiets omdat degene die ik nu heb eigenlijk veel te groot is. Ik zoek een endurance model om rustig langere stukken (100km) op te kunnen rijden. Het lastige is dat mijn benen langer zijn dan gemiddeld en mijn armen en bovenlijf juist korter. Verder heb ik een voorkeur voor een korte reach zodat ik comfortabel kan zitten. Verder zou ik het fijn vinden als er brede banden op passen en qua versnellingen is een 105di2 minstens wat ik zoek.

In mijn zoektocht zat een 47cm bulls machete apex (https://www.mantel.com/bulls-machete-apex?autocomplete=1) het best. De afmontage is echter niet wat ik zoek.

Verder heb ik op de Koga roqa premium (maat m) gezeten maar daar zat ik teveel naar voren met mijn armen.

Ook heb ik de trek domane sl6 geprobeerd (https://www.trekbikes.com...47131/?colorCode=bluedark) in maat 56. Heel erg mooie fiets maar ook daar zat ik nog iets te diep en naar voren.

Hebben jullie een idee van wat voor fietsen vergelijkbaar zijn qua bulls dus met een korte reach? Of zou ik de trek nog wat aan kunnen passen met bijvoorbeeld een (behoorlijk) kortere stuurpen?

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:06
stutrecht schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:51:
Ik weet niet zeker of ik hier een apart topic voor moet maken of dat het ook hier kan.

Ik ben op zoek naar een nieuwe racefiets omdat degene die ik nu heb eigenlijk veel te groot is. Ik zoek een endurance model om rustig langere stukken (100km) op te kunnen rijden. Het lastige is dat mijn benen langer zijn dan gemiddeld en mijn armen en bovenlijf juist korter. Verder heb ik een voorkeur voor een korte reach zodat ik comfortabel kan zitten. Verder zou ik het fijn vinden als er brede banden op passen en qua versnellingen is een 105di2 minstens wat ik zoek.

In mijn zoektocht zat een 47cm bulls machete apex (https://www.mantel.com/bulls-machete-apex?autocomplete=1) het best. De afmontage is echter niet wat ik zoek.

Verder heb ik op de Koga roqa premium (maat m) gezeten maar daar zat ik teveel naar voren met mijn armen.

Ook heb ik de trek domane sl6 geprobeerd (https://www.trekbikes.com...47131/?colorCode=bluedark) in maat 56. Heel erg mooie fiets maar ook daar zat ik nog iets te diep en naar voren.

Hebben jullie een idee van wat voor fietsen vergelijkbaar zijn qua bulls dus met een korte reach? Of zou ik de trek nog wat aan kunnen passen met bijvoorbeeld een (behoorlijk) kortere stuurpen?
Op sites als
https://geometrygeeks.bike/advanced-search/
https://bikeinsights.com/search
https://www.bike-stats.de/en/geometrie_filtern
kan je zoeken naar fietsen op basis van geometrische gegeven zoals stack/reach.

• TheTinusNL
  • Niet online
stutrecht schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:51:

Als een Domane al te diep en lang zit, vrees ik dat er bijzonder weinig keuze over blijft, en dat je sowieso met kortere en/of hogere stuurpennen moet gaan vergelijken.
Tenminste, in mijn ervaring* steekt de Domane samen met de Specialized Roubaix altijd ver uit boven de rest qua "luiheid" van de geometrie.
* heb laatst een spreadsheet van 95 modellen voor mijn 2025-new-bike-day gemaakt, bijna altijd de maten "allergrootst"

Verder helemaal eens met de tip van @EkkeHH. Het zoeken in zo'n database kan wat lastig zijn, omdat je bij (bijvoorbeeld) een zoekopdracht naar Stack < X e/of Reach < Y ook kleinere maten dan jouw maat krijgt.

• DDX
De domane is idd een van de fietsen met grootste stack.
En reach is ook niet heel extreem.

• TheTinusNL
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:14:
Op mijn binnenfiets kan ik m’n pedalen monteren op allerlei crank lengtes. Had eerst 172.5 zoals mn wegfiets, maar nu 167.5 geprobeerd, merk het een klein beetje, voelt iets soepeler en cadans gaat ongemerkt iets hoger.
Kun jij degene zijn die mij wél kan uitleggen waarom je, ook al is het ongemerkt, iets sneller gaat trappen na de overstap naar kortere cranks? :+

Korte cranks is volgens mij een van de hypes van de afgelopen maanden/jaren en er is veel online over geschreven/gesproken. Ik zie geen nadelen, wel de voordelen wat betreft heuphoeken en overweeg dus de overstap van 175 naar 165. Maar wat ik nog nooit begrepen heb, is die hogere cadans die vaak benoemd wordt.

Je kettingbladen en cassete blijven gelijk. De gear ratios blijven dus gelijk.
Laten we ook even de aanname doen dat we evenveel aerowatts moeten overwinnen. (ja die paar mm^2 minder frontaal (been)oppervlak met andere luchtstroom en eventueel iets vlakkere rug door zadel omhoog zijn er)
Dan blijf je met vermogen X op cadans Y nog steeds snelheid Z bereiken (we gaan niet opeens sneller met zelfde cadans), dus waarom de (ongemerkte) wens voor een iets hogere cadans, m.a.w. tandje lichter schakelen?

Ikke niette snappe :+

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:20
DDX schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:54:
De domane is idd een van de fietsen met grootste stack.
En reach is ook niet heel extreem.
Bij 12go heb ik gezien dat ze dan op een fiets 2 maten te groot gingen proefrijden, zadel lekker laag. Past altijd O+

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
Is het niet omdat de diameter van de cirkel die je aflegt niet iets kleiner wordt? Op het moment dat ik een crank van 3 meter lengte zou hebben is de afstand die mijn been af moet leggen veel groter, waardoor het simpelweg langer duurt voordat de crank van boven helemaal beneden is. Als de crank korter wordt wordt de afstand ook iets korter lijkt me, en daardoor het gevoel dat je cadans een fractie omhooggaat?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Requiem19
TheTinusNL schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:00:
[...]

Kun jij degene zijn die mij wél kan uitleggen waarom je, ook al is het ongemerkt, iets sneller gaat trappen na de overstap naar kortere cranks? :+

Korte cranks is volgens mij een van de hypes van de afgelopen maanden/jaren en er is veel online over geschreven/gesproken. Ik zie geen nadelen, wel de voordelen wat betreft heuphoeken en overweeg dus de overstap van 175 naar 165. Maar wat ik nog nooit begrepen heb, is die hogere cadans die vaak benoemd wordt.

Laten we ook even de aanname doen dat we evenveel aerowatts moeten overwinnen. (ja die paar mm^2 minder frontaal (been)oppervlak met andere luchtstroom en eventueel iets vlakkere rug door zadel omhoog zijn er)
Dan blijf je met vermogen X op cadans Y nog steeds snelheid Z bereiken (we gaan niet opeens sneller met zelfde cadans), dus waarom de (ongemerkte) wens voor een iets hogere cadans, m.a.w. tandje lichter schakelen?

Ik denk dat het biomechanisch is, je trapt een kleinere cirkel.

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
TheTinusNL schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:00:
[...]

Gokje: je benen leggen een korter rondje af en kunnen dus sneller een ronde maken. Tegelijkertijd is de arm korter en, bij hetzelfde moment, de kracht dus groter. Dus dan wil je liever tandje lichter. Die twee samen maakt tandje lichter en hogere cadans.

• Requiem19
Wasrek schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:07:
[...]

Gokje: je benen leggen een korter rondje af en kunnen dus sneller een ronde maken. Tegelijkertijd is de arm korter en, bij hetzelfde moment, de kracht dus groter. Dus dan wil je liever tandje lichter. Die twee samen maakt tandje lichter en hogere cadans.
De torque die je levert is afhankelijk van de weerstand = je gearing (of de wind/gradient). Die staat los van de kortere arm in dit geval.

Bij een kortere arm en herzelfde moment is de kracht toch lager overigens?

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:42
@stutrecht als ik de geo's van de 2 fietsen die je noemt vergelijk dan heeft de Trek een iets kortere reach en de Bulls iets meer stack. Nou zal de Bulls ws een iers kortere stuurpen hebben, maar het verschil tussen beide fietsen is klein. Als je goed op de Bulls zit kun je (met evt. wat aanpassingen) in principe ook op de Domane zitten. Ik zeg in principe want het kan zijn dat de Bulls bovenop de hogere stack een enorme stapel spacers heeft die je bij de Domane niet kunt evenaren.

Maar zoals hierboven ook al gezegd is: als een Domane niet kort en hoog genoeg is blijft er weinig over. Je moet dan naar een ander type fiets gaan kijken.

Hij wil.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:33
Requiem19 schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:50:
[...]

De torque die je levert is afhankelijk van de weerstand = je gearing (of de wind/gradient). Die staat los van de kortere arm in dit geval.

Kracht delen door lengte van de arm (in meters) als ik 't me goed herinner.
Dus bij gelijke kracht op de ketting moet je op een kortere trapper harder trappen, of duwen bij een handbike.

• guapper
@stutrecht
TheTinusNL schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:15:
[...]

Als een Domane al te diep en lang zit, vrees ik dat er bijzonder weinig keuze over blijft, en dat je sowieso met kortere en/of hogere stuurpennen moet gaan vergelijken.
Tenminste, in mijn ervaring* steekt de Domane samen met de Specialized Roubaix altijd ver uit boven de rest qua "luiheid" van de geometrie.
* heb laatst een spreadsheet van 95 modellen voor mijn 2025-new-bike-day gemaakt, bijna altijd de maten "allergrootst"

Verder helemaal eens met de tip van @EkkeHH. Het zoeken in zo'n database kan wat lastig zijn, omdat je bij (bijvoorbeeld) een zoekopdracht naar Stack < X e/of Reach < Y ook kleinere maten dan jouw maat krijgt.
Of een fiets met traditionele stuurpen: die kun je omkeren zodat de stuurpen effectief een positieve hoek heeft (ziet er beter uit dan een stapel spacers).
Verder vallen er nog centimeters te winnen met een gravel stuur met een kleinere drop.

[ Voor 3% gewijzigd door guapper op 10-12-2024 09:47 ]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:46
Requiem19 schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:50:
[...]

Simpel bekeken is torque=koppel=moment, koppel is het zuivere draaimoment op de as. Moment[Nm]=kracht[N]*arm[m] dus als je met je volle 75kg op een (horizontaal geplaatste) crankarm van 170mm gaat staan lever je 735,75N*0.17=125Nm. Doe je dat op een crankarm van 165mm wordt dat dus 121,4Nm een kleine 3% minder. Maar je voet legt ook 3% minder afstand af, dus als je zijn snelheid gelijk houdt maak je ook 3% meer toeren. Aangezien vermogen[W]=koppel[Nm]*toerental[rad/s] kom je dus weer op hetzelfde vermogen uit.

De winst moet je dus inderdaad halen in het biomechanische. Je knie hoeft minder te buigen, je heupbeen idem, je kan een andere positie op de fiets krijgen, etc. Mogelijk wordt hierdoor die 3% juist 5%. Daar haal je je winst.

Footnote: Het koppel bij fietsen verre van constant, je hebt eigenlijk maar 2 arbeidsfases per omwenteling (linker en rechterbeen naar beneden). Hierdoor heeft het verhogen van het toerental nog iets meer voordelen, maar dat wordt me nu te uitgebreid :9

Flickr - Strava

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:07
Vandaag voor 100 euro bij Bood: Shoefresh Opod schoenverfrisser en droger
Zelf geen ervaring mee, maar wie weet zit iemand hier al een tijd op een aanbieding te wachten.

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:51

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

AMD1800 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:01:
Zelf geen ervaring mee, maar wie weet zit iemand hier al een tijd op een aanbieding te wachten.
Aanrader om natte/stinkende/... (fiets)schoenen en handschoenen (tip DDX) droog/fris/... te maken. Voorheen was het behelpen met krantenpapier en (hand)schoenen op radiator.

• dfbt
dfbt schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:29:
pff gister een ongeluk gehad en lag ik op de motorkap van een auto.. redelijk goed vanaf gekomen maar wel ontzettend veel spierpijn nu..

Het is een beetje een rare situatie geweest en vandaag worden er 2 verzekeringen ingeschakeld..
Reed samen met een maatje door Leidschendam (waar momenteel veel werkzaamheden zijn) waren beetje de weg kwijt, belanden nog samen op een bouwplek, toen we omkeerde hadden we 2 keuzes, of een stuk terug fietsen of 200 meter op t fietspad tegen een 1 richtingsweg in fietsen tot we bij rotonde kwamen om weer op juiste weghelft te belanden. Kozen voor t laatste ( waren geen auto's of fietsers) We kwamen echt 50 meter voor de rotonde een uitrit tegen, helemaal bedekt met bosjes en bijna geen zicht. Kwam een auto redelijk hard uit die uitrit en stopte niet, ik kon helaas niet meer op tijd remmen..

Dus boem was ho, vol tegen zijn zijkant , en belande op de motorkap. Na uitstappen waren wat woorden gevallen, maar nog wel redelijk. nummers uitgewisseld en een beetje op adrenaline nog 30 km naar huis gefietst . Fiets heeft echt nagenoeg geen zichtbare schade, ( alu fiets) auto echter wel heel veel schade.
Ga mijn fiets morgen wel direct even afgooien bij de FM voor een check en beurtje..

Ben nu wel benieuwd wie hier de schuldige is/was.. en hoe t gaat aflopen.
Wij reden verkeerd, maar de auto kwam uit een uitrit en had hoe dan ook moeten stoppen.. Die gaf ons weer de schuld dat wij er niet mochten rijden.

[Afbeelding]
Alweer eventjes geleden, maar ik kan een update geven over de afhandeling en hoe het verder is gegaan.
Al snel na het ongeluk met de betreffende meneer bij elkaar gekomen, schade formulieren ingevuld en de verzekeringen het laten uitzoeken ( bij mij is rechtsbijstand in geschakeld)

Volgens de tegenpartij was ik de schuldige en visa versa, ik kreeg na een tijdje van mijn verzekering een mail met de uitleg:
Volgens artikel 54 van het recht verkeersregels en verkeerstekens  moest de tegenpartij voorrang verlenen aan verzekerde. Omdat de tegenpartij geen voorrang heeft verleend en jij daarom tegen de auto bent aangereden achten zij de tegenpartij aansprakelijk. Aegon heeft de tegenpartij hier over geïnformeerd en daarbij de schade afgewezen.
Na het ongeluk had ik vrij weinig op eerste instantie, maar heb 2 dagen na het ongeluk toch in het ziekenhuis nog foto's laten maken van mijn schouder ( dokter dacht wellicht scheurtje erin) maar dit was gelukkig niet zo. Ook nog wat last gehad van mijn knie na het ongeluk waar ik toch nog een maand of 3 pijn van had en meerdere malen bij een fysio heb gelopen.

Ik heb uiteindelijk mijn fiets weggebracht en de schade was gesteld op 200 euro, ook kosten van vervoer naar ziekenhuis, fysio, en mijn helm ingediend bij mijn rechtsbijstand, en toen ik uiteindelijk weer klachten vrij was, heeft ze alles opgenomen en kwam er uit dat ik ongeveer 1300 euro kon verwachten. (ongeveer 1000 euro letselschade, en 300 euro materiaal/km vergoeding) Deze claim bij de tegenpartij verzekering neergelegd en die konden/wilden maar 75% van dit bedrag uitbetalen omdat ze ook vonden dat ik zelf nog een stukje schuld had door aan verkeerde kant te fietsen. Mijn rechtsbijstand had geadviseerd dit aanbod aan te nemen en de zaak af te doen. ( wel een clausule mocht ik binnen 3 jaar nog klachten krijgen gerelateerd aan het ongeluk, dit alsnog weer kan gaan claimen)

De beste man had helaas zelf geen all risk verzekering voor zijn auto, en de schade werd geschat op pakweg 7500 euro.

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wij hebben dat ding sinds 2 weken en dat bevalt heel goed. Op 5 dagen van de week wordt er door mijn zoontjes gevoetbalt en mijn vrouw en ik fietsen allebei gemiddeld 1x per week. In deze tijd van het jaar komt dat ding goed van pas. Na een uurtje zijn de schoenen echt wel droog! De geur hangt nog een beetje aan de voetbalschoenen (sinds augustus in gebruik), maar ik heb wel het idee dat het minder wordt. Dus tot zover positief!

• Strider
Iemand bekend met Zipp 303 Firecrest wielen? Waar moet je op letten als je deze gebruikt wilt overnemen?

BlaBlaBla

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-12-2025

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Handig voor The Ride fietsers met glampingtent :)

If it aint fixed, it's broken.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Strider schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:04:
Iemand bekend met Zipp 303 Firecrest wielen? Waar moet je op letten als je deze gebruikt wilt overnemen?
Dat je voor- en achterwiel niet omdraait :+

Sorry, kon het niet laten

Gabriël AM5

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:02

Kluus

Gang is alles

Strider schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:04:
Welke versie gaat het om?
Niet specifiek voor gebruikt maar voor de recentere disc brake versies moet je er op letten dat ze hookless zijn en vrij breed intern (voor gebruik als race wielen) - 25mm. Dit betekend dat je in ieder geval vast zit aan Tubeless Ready banden en een maximale bandendruk van 5 bar en daarmee is het ook aan te raden om tubeless te rijden, als je dit niet al deed.

Daarnaast zit je vanwege de breedte icm hookless vast aan minimaal 30mm banden bij de meeste merken (met een paar uitzonderingen voor 28mm).

Zie: https://www.sram.com/en/z...okless-tire-compatibility

NB: ik bedoel dit niet als negatief mbt deze wielen, voor mij zouden het bijvoorbeeld de perfecte wielen kunnen zijn, maar je moet je er wel even bewust van zijn dat het geen standaard 13 in een dozijn wiel is.

Als het om oudere types gaat is het bovenstaande mogelijk niet van toepassing.

[ Voor 21% gewijzigd door Kluus op 10-12-2024 13:52 ]

• guapper
dfbt schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:21:
[...]

De beste man had helaas zelf geen all risk verzekering voor zijn auto, en de schade werd geschat op pakweg 7500 euro.
Allereerst en belangrijkste: fijn te horen dat je goed hersteld bent.

De auto was total-loss lees ik; alle hoeken er af en voorwielophanging afgebroken.. :+

Dat is een fraude taxatie t.b.v. de verzekering...

Mocht je ooit zelf iets dergelijks aan de hand hebben: wanneer je naar een kleiner herstelbedrijf gaat, en aangeeft zelf te betalen, kan het mogelijk ook voor €250,- per deel + evt vervangend plaatwerk indien nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door guapper op 10-12-2024 14:03 ]

• Strider
Kluus schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:37:
[...]

Welke versie gaat het om?
Niet specifiek voor gebruikt maar voor de recentere disc brake versies moet je er op letten dat ze hookless zijn en vrij breed intern (voor gebruik als race wielen) - 25mm. Dit betekend dat je in ieder geval vast zit aan Tubeless Ready banden en een maximale bandendruk van 5 bar en daarmee is het ook aan te raden om tubeless te rijden, als je dit niet al deed.

Daarnaast zit je vanwege de breedte icm hookless vast aan minimaal 30mm banden bij de meeste merken (met een paar uitzonderingen voor 28mm).

Zie: https://www.sram.com/en/z...okless-tire-compatibility

NB: ik bedoel dit niet als negatief mbt deze wielen, voor mij zouden het bijvoorbeeld de perfecte wielen kunnen zijn, maar je moet je er wel even bewust van zijn dat het geen standaard 13 in een dozijn wiel is.

Als het om oudere types gaat is het bovenstaande mogelijk niet van toepassing.
Ja zag het, tubeless is geen probleem en 30mm ook niet. Ik wil mijn Mantel RD50 wielen vervangen omdat ik toch vrees dat ze een keer defect gaan. Nu brengen ze nog wat op, en ik zag deze Zipp wielen voorbij komen.

Ze moeten natuurlijk wel fatsoenlijk in mijn Endurace CF 7 passen.

BlaBlaBla

• joker1977

joker1977

Tweakert

Strider schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:02:
[...]

Ja zag het, tubeless is geen probleem en 30mm ook niet. Ik wil mijn Mantel RD50 wielen vervangen omdat ik toch vrees dat ze een keer defect gaan. Nu brengen ze nog wat op, en ik zag deze Zipp wielen voorbij komen.

Waarom denk je dat die Mantel wielen "een keer defect gaan" ? Zipp 303s hebben ook niet het eeuwige leven...

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12-2025
[...]

Lagers in die dingen schijnen nogal gevoelig te zijn. Had die advertentie ook gezien ;) Leuke prijs wel

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Nu het toch over wielen gaat, zijn hier mensen met ervaring met Giant wielen en dan met name de SLR 2 36 en 42?

Ookal duurt het nog wel een poos voor ik van mezelf een nieuwe fiets mag, de fietsen die ik op het oog heb hebben vaak deze wielen maar ik kan er bar weinig zinnigs over vinden :?

Gabriël AM5

• dfbt
guapper schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:02:
[...]

Allereerst en belangrijkste: fijn te horen dat je goed hersteld bent.

De auto was total-loss lees ik; alle hoeken er af en voorwielophanging afgebroken.. :+

Dat is een fraude taxatie t.b.v. de verzekering...

Mocht je ooit zelf iets dergelijks aan de hand hebben: wanneer je naar een kleiner herstelbedrijf gaat, en aangeeft zelf te betalen, kan het mogelijk ook voor €250,- per deel + evt vervangend plaatwerk indien nodig.
Ja uiteindelijk is blikschade niet spannend en ben ik er gewoon goed vanaf gekomen.
ja hoe hij het allemaal verder heeft geregeld heb ik geen idee van. Er zaten serieuze deuken, krassen en beschadigingen op zijkant auto + voorkant. Ging om een redelijk dure BWM. maar of dat echt 7K + is.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:10
Holk schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:00:
[...]

Lagers in die dingen schijnen nogal gevoelig te zijn. Had die advertentie ook gezien ;) Leuke prijs wel
Zipp 303s staan er ook niet om bekend dat ze heel lang gaan met de lagers die er in zitten. En je moet Zipp lagers gebruiken, met "normale" merken krijg je te snel speling weer. De Zipp lagers zijn uiteraard 2x zo duur.

www.vanspeykwheels.nl

• Strider
ElGreco schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:26:
[...]

Zipp 303s staan er ook niet om bekend dat ze heel lang gaan met de lagers die er in zitten. En je moet Zipp lagers gebruiken, met "normale" merken krijg je te snel speling weer. De Zipp lagers zijn uiteraard 2x zo duur.
Welke wielen + lager combinatie zijn dan wel duurzamer?

BlaBlaBla

• guapper
Strider schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:44:
[...]

Goedkope fabrieks wielen die standaard op je fiets geleverd werden.. :+
Het duurt een eeuwigheid voor die een beetje op zijn, en je ze eindelijk moet vervangen door de wielen die je altijd al had willen bestellen bij @ElGreco ;)

• klaaas
ElGreco schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:26:
[...]

De Zipps in de advertentie zijn Firecrests. Die hebben toch andere naven? Zelfde verhaal t.a.v. dure lagers, maar ik dacht dat de lagerproblemen specifiek/vooral op de 303s van toepassing waren?

Hij wil.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Strider schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:44:
[...]

Lagers slijten altijd, dat zijn slijtageonderdelen. Als ze op zijn vervang je ze eventueel voor betere. Dat geld zowel voor je mantel wielen als een eventuele upgrade.

Dat je gewoon een vette upgrade voor je wielen wil begrijp ik (en waarschijnlijk de meesten hier) volkomen, maar duurzaamheid is denk ik een lastig argument in deze.

[ Voor 28% gewijzigd door Kluus op 10-12-2024 19:31 ]

• KW25
  • Laatst online: 14:47
klaaas schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:22:
[...]

De Zipps in de advertentie zijn Firecrests. Die hebben toch andere naven? Zelfde verhaal t.a.v. dure lagers, maar ik dacht dat de lagerproblemen specifiek/vooral op de 303s van toepassing waren?
Ja Firecrests hebben andere naven. Volgens mij zijn de naven bij Zipp nu gewoon goed, vorige generaties hadden daar wel last van.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Strider
Kluus schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:27:
[...]

Lagers slijten altijd, dat zijn slijtageonderdelen. Als ze op zijn vervang je ze eventueel voor betere. Dat geld zowel voor je mantel wielen als een eventuele upgrade.

Dat je gewoon een vette upgrade voor je wielen wil begrijp ik (en waarschijnlijk de meesten hier) volkomen, maar duurzaamheid is denk ik een lastig argument in deze.
Ik wil mijn Mantels alleen vervangen als ik er ook echt op vooruit ga, ook in onderhoud, anders kan ik ze net zo goed houden. Op mijn MTB heb ik DT Swiss naven en ik heb daar eigenlijk nog nooit problemen mee gehad.

Ik denk dat ik nog even verder ga kijken, de Zipp's zijn 40mm hoog en ik wil eigenlijk toch wel weer 50mm. Dat vind ik toch wel echt mooier staan, en gaat ook nog prima met zijwind.

BlaBlaBla

• ElGreco
klaaas schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:22:
[...]

Afgeleid door @joker1977 die het over de 303s had en te lui om op de link te klikken 😅
Kom maar met de zweep :+

[ Voor 3% gewijzigd door ElGreco op 11-12-2024 08:16 ]

www.vanspeykwheels.nl

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-12-2025

McMiGHtY

- burp -

Voor half 7 al dit soort taal.. Waar gaat het heen met de wereld...

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• ElGreco
KW25 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:00:
[...]

Ja Firecrests hebben andere naven. Volgens mij zijn de naven bij Zipp nu gewoon goed, vorige generaties hadden daar wel last van.
De ZR1 zijn oké naven inderdaad. De naven van de 303s (76/176) zijn nog steeds problematisch qua afdichtingen.

@Strider DT Swiss naven (350/370/240) zijn de betere naven qua onderhoudsintervallen en lagers (of beter gezegd afdichtingen). Dit geldt zowel voor custom als fabriekswielen, de naven zijn dezelfde op wat cosmetische foefjes aan de buitenkant na (per model dan he)

www.vanspeykwheels.nl

• joker1977

joker1977

Tweakert

ElGreco schreef op woensdag 11 december 2024 @ 06:26:
[...]

Afgeleid door @joker1977 die het over de 303s had en te lui om op de link te klikken 😅
Ik had op de marktplaats link geklikt en zag 303 en heb niet verder gekeken naar specifics...

blijft het punt staan dat die Mantel wielen waarschijnlijk prima zijn en lagers hebben nooit het eeuwige leven. Dan moet je het al voor "de mooi" doen..

• Kluus

Kluus

Gang is alles

joker1977 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:41:
...
Dan moet je het al voor "de mooi" doen..
Wat op zich een prima reden kan zijn natuurlijk!

Overigens had/heb ik ZR1 naven in mijn velgrem setje Zipp ZR1 en die zijn inderdaad prima. Uiteindelijk wel een paar van de lagers vervangen door SKF en dat gaf geen problemen. Als het goed is zijn deze naven ook met de 6 pallen body, dat geeft wel een lekker geluid vind ik persoonlijk (kan ook een motivatie zijn)! ;)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

ElGreco schreef op woensdag 11 december 2024 @ 06:26:
[...]

En ik hield nog een heel betoog over 25mm interne breedte (icm hookless)! Dat geld ook alleen voor de FC en NSW he. >:)

• TheTinusNL
  • Niet online
Dank voor de toelichting, het is mij nu helder. d:)b
Aangezien vermogen[W]=koppel[Nm]*toerental[rad/s] kom je dus weer op hetzelfde vermogen uit.
Deze vergelijking vatte mijn verwarring goed samen. Ik hield geen rekening met het toerental. Zelfde vermogen met lagere koppel is hoger toerental. Check!

• Requiem19
TheTinusNL schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:11:
[...]

Dank voor de toelichting, het is mij nu helder. d:)b

[...]

Deze vergelijking vatte mijn verwarring goed samen. Ik hield geen rekening met het toerental. Zelfde vermogen met lagere koppel is hoger toerental. Check!
Uiteraard niets tegen @GWBoes in te bringen hier, maar op zich zou je ook kunnen stellen dat je met een kortere crank gewoon eerder een tandje zwaarder schakelt. Dan neemt het koppel automatisch toe bij hetzelfde toerental en blijft het vermogen gelijk.

Het is niet zo dat je natuurkundig met een kortere crank automatisch meer toeren moet trappen, want je hebt ruimte om de weerstand (en daarmee koppel) te laten toenemen door te schakelen. (side vraag; zou je dan met een kortere crank mss ook wel een iets hogere top-gear willen hebben?).

Het lijkt mij dat het biomechanisch makkelijker (of natuurlijker?) is om met een kleinere cirkel de cadans hoger te hebben. Ik denk dat het daar vooral in zit. Maar hoor graag van de natuurkundige en bewegingsexperts :9

• Strider
[...]

Hopelijk heeft niemand deze proberen te kopen, kreeg zojuist een bericht van MP dat het hier ging om een frauduleuze advertentie....

BlaBlaBla

• Requiem19
Strider schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:37:
[...]

Hopelijk heeft niemand deze proberen te kopen, kreeg zojuist een bericht van MP dat het hier ging om een frauduleuze advertentie....
Hier nog even op terugkomend; ben benieuwd wat jouw motivatie is om nieuwe wielen te willen.

Is er een specifieke reden, als in dat je een lager gewicht wilt, meer aero, looks? Of mooie kerstbonus gehad oid :)

• Holk
Requiem19 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:55:
[...]

Hier nog even op terugkomend; ben benieuwd wat jouw motivatie is om nieuwe wielen te willen.

Is er een specifieke reden, als in dat je een lager gewicht wilt, meer aero, looks? Of mooie kerstbonus gehad oid :)
Ik kijk er na omdat ik bezig ben een nieuwe fiets op te bouwen. Heb een frame, deel van een groepset, zadel, stuur, tape, the works. Alleen geen wielen, want ik wil de wielen uit mijn huidige fiets gebruiken (DT Swiss ERC 1400's).

Maar om de oude fiets te kunnen verkopen heb ik nieuwe nodig en dan kan ik er voor 200 euro een set 2de hands DT P1800s in zetten maar dat doet afbreuk aan die fiets en zal ook bij de verkoop als nadeel worden gezien. Een set 303s of andere gelijke velgen maakt die fiets weer top.

Met een heel schuin oog kijk in naar een set nieuwe ERC of ARCs, of CADEX wielen, maar die zijn wel erg duur en dat is economisch niet rendabel voor mij (maar wel mooi)

• Strider
Requiem19 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:55:
[...]

Ter vervanging van mijn Mantel RD50 wielen, met als doel dat ik ze in ieder seizoen kan gebruiken zonder zorgen te maken over pekel en water. Ik denk na wat meer research dat mijn voorkeur toch meer uitgaat naar wielen met een DT Swiss naaf, wellicht gewoon wielen van DT Swiss zelf.

@Holk, zit er eigenlijk een merkbaar verschil tussen ERC en ARC DT Swiss wielen?

[ Voor 6% gewijzigd door Strider op 13-12-2024 11:02 ]

BlaBlaBla

• Tjebakka

Tjebakka

Ik kan iedereen Farports aanraden. Echt nooit problemen mee icm DT Swiss 240 naven. Je moet er alleen niet met 30 km/u een stoeprand mee opknallen (vrij letterlijk knallen) want dan gaan ze kapot. Gelukkig woont @ElGreco in de buurt tegenwoordig 8) .

[ Voor 3% gewijzigd door Tjebakka op 13-12-2024 10:54 ]

• Holk
Strider schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:50:
[...]

Ter vervanging van mijn Mantel RD50 wielen, met als doel dat ik ze in ieder seizoen kan gebruiken zonder zorgen te maken over pekel en water. Ik denk na wat meer research dat mijn voorkeur toch meer uitgaat naar wielen met een DT Swiss naaf, wellicht gewoon wielen van DT Swiss zelf.

@Holk, zit er eigenlijk een merkbaar verschil tussen ERC en ARC DT Swiss wielen?
Er zijn ARC, ERC en PRC wielen (de GRC gravel laat ik er even buiten) met 1600, 1400 en 1100 benummering. De 1600s hebben een 350 naaf, de 1400s een 240 en de 1100s een 180 DT Swiss naaf. Verder zijn de ARC dicut wielen iets meer aero, waar de ERCs meer gericht zijn op bredere banden = comfort.

Of een set ARC 1400s veel verschil maken tov de ERC 1400s, neuh, dat verschil ga ik niet merken.

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-12-2025

LGU

Heeft er iemand ervaring met deze hartslagmeter van Wahoo. Ik heb interesse vanwege het opladen via USB ipv de reguliere batterijen.

Mijn laatste ervaring met de hartslagmeters van Wahoo was echter niet positief doordat iedere keer na een x periode de knopjes van de aansluiting op de strap afbraken.

• Holk
Kweeniehoor, maar de batterijen in die van Garmin ging dik 3 jaar mee.. moet je die Wahoo dingen zo vaak opladen?

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-12-2025

LGU

Holk schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:59:
Kweeniehoor, maar de batterijen in die van Garmin ging dik 3 jaar mee.. moet je die Wahoo dingen zo vaak opladen?
Ik vervang gemiddeld ieder jaar wel een setje maar opladen via usb is wat extra gebruiksgemak.

• jasperdeman
  • Laatst online: 14:33
LGU schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:55:
[...]

Ik vervang gemiddeld ieder jaar wel een setje maar opladen via usb is wat extra gebruiksgemak.
Mwah, gebruiksgemak... Ik vervang liever elk jaar één batterij dan dat ik na elke rit weer iets moet opladen...

• Matuna
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-12-2025
jasperdeman schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:11:
[...]

Mwah, gebruiksgemak... Ik vervang liever elk jaar één batterij dan dat ik na elke rit weer iets moet opladen...
Gohja: Batterijduur: tot 100u

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
mja.. usb zou ook niet mijn voorkeur hebben. daarvoor gaat een CR2032 te lang mee
In mijn ANT+ only garmin band ging 1 knoopcel 3 jaar mee... de polar h9 is iets minder zuining, maar dan nog..

Strava

• Requiem19
Ik heb 2x een Wahoo band gehad omdat die een flink stuk goedkoper is (was?) dan Garmin, maar hij ging ook echt veel sneller minder werken. Na veel gebruik wordt de data dan ineens onbetrouwbaar, dus dat je gaat fietsen bijv en je hartslag 90 is terwijl je op je omslagpunt fietst.

Volgende band weer even flink de portemonnee getrokken voor een Garmin en die gaat veelllll langer mee. In dit geval liever duurkoop zonder zorgen dan goedkoop met zorgen.

• klaaas
Toch zijn er ook zat verhalen te vinden van Garmin banden die het snel begeven. Schijnt wel echt een hartslagmeterdingetje te zijn. Zelf al van alles geprobeerd (m.u.v. Garmin want Wahooligan), maar bij mij houdt niets het langer vol dan 2 jaar. Daarom nu maar een lekker goedkope Magene. Werkt ook.

Hij wil.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:56
klaaas schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:32:
Toch zijn er ook zat verhalen te vinden van Garmin banden die het snel begeven. Schijnt wel echt een hartslagmeterdingetje te zijn. Zelf al van alles geprobeerd (m.u.v. Garmin want Wahooligan), maar bij mij houdt niets het langer vol dan 2 jaar. Daarom nu maar een lekker goedkope Magene. Werkt ook.
Je weet dat je het batterijtje gewoon kan vervangen he? Gebruik al meer dan 10 jaar mijn hartslagmeter van de Garmin, paar keer batterij vervangen en verder geen issues.

• klaaas
De ervaringen lopen nogal uiteen. Bij de buren hadden ze er een apart topic over: klikkerdeklik

Hij wil.

• blitzkrieg
  • Laatst online: 16:57

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik heb het lumineuze idee opgevat om aankomende vrijdag van Z-W Drenthe naar het vakantieadres in Zandvoort te fietsen. (Als het niet harder gaat waaien dan nu voorspeld)
"Kortste" route is via Emmeloord, Ketelbrug, Lelystad, Almere, Amsterdam, Haarlem, Zandvoort.

Nu lijkt me dat niet de leukste route, ik heb nu het volgende in elkaar geflanst aan de hand van de heatmap en voorstel van Strava: https://www.strava.com/routes/3303826992291166180
Ik probeer zoveel mogelijk de grote kernen te vermeiden.
Iemand nog tips of opmerkingen waar wel en niet langs te gaan

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:07
blitzkrieg schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:56:
Ik heb het lumineuze idee opgevat om aankomende vrijdag van Z-W Drenthe naar het vakantieadres in Zandvoort te fietsen. (Als het niet harder gaat waaien dan nu voorspeld)
"Kortste" route is via Emmeloord, Ketelbrug, Lelystad, Almere, Amsterdam, Haarlem, Zandvoort.

Nu lijkt me dat niet de leukste route, ik heb nu het volgende in elkaar geflanst aan de hand van de heatmap en voorstel van Strava: https://www.strava.com/routes/3303826992291166180
Wel wat ideeën maar ik zou in ieder geval niet door Hilversum rijden. Vanaf ongeveer Baarn richting Vuursche en dan wat stukjes schelpenpad (heel goed te doen op de racefiets) onder Hilversum door over de hei. Een stuk lekkerder fietsen zonder oponthoud van een centrum en erg mooi.

• Tjebakka

Tjebakka

J-M-T schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:12:
[...]

Wel wat ideeën maar ik zou in ieder geval niet door Hilversum rijden. Vanaf ongeveer Baarn richting Vuursche en dan wat stukjes schelpenpad (heel goed te doen op de racefiets) onder Hilversum door over de hei. Een stuk lekkerder fietsen zonder oponthoud van een centrum en erg mooi.
Hilversum is vervelend. Veel betegelde fietspaden en verkeersdrukte. Maar als je onder Hilversum gaat moet je automatisch ook onder de Loosdrechtse plassen door. Mooi, zeker, maar je fietst wel weer een extra eind om.

In ieder geval altijd beter dan langs de Oostvaardersplassen. Dat hele stuk tussen Lemmer en Almere is trouwens heel erg saai. Al kom je via Almere wel net even wat gunstiger uit voor dat laatste stuk richting Zandvoort.

• Stufferdt
Requiem19 schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:18:
Ik heb 2x een Wahoo band gehad omdat die een flink stuk goedkoper is (was?) dan Garmin, maar hij ging ook echt veel sneller minder werken. Na veel gebruik wordt de data dan ineens onbetrouwbaar, dus dat je gaat fietsen bijv en je hartslag 90 is terwijl je op je omslagpunt fietst.

Volgende band weer even flink de portemonnee getrokken voor een Garmin en die gaat veelllll langer mee. In dit geval liever duurkoop zonder zorgen dan goedkoop met zorgen.
Ook mijn ervaring inderdaad. 2 wahoo tickr gehad die raar begonnen te doen. Toch weer de nieuwe variant gekocht maar ook die heeft na 2 maanden weeral kuren. Hartslagband zou plug and play moeten zijn (omdoen en het werkt). Valt me toch altijd weer tegen. En zie ook inderdaad de USB-C usecase niet direct.

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
Sluit me aan bij de anderen qua ervaringen met hartslagmeters. Garmin is echt zoveel betrouwbaarder dan Wahoo wat dit betreft. Plus de instap Garmin heb je al voor 6 tientjes.

• DDX
Ik heb mijn wahoo band nu denk alweer 3 jaar, enige jammere is dat je niet battery low melding ofzo krijgt maar gewoon opeens tijdens rit zoek het maar uit.
En dan mag je nieuwe cr20232 batterij erin doen. (denk 1 keer per jaar ofzo)

• Tjebakka

Tjebakka

DDX schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:16:
Ik heb mijn wahoo band nu denk alweer 3 jaar, enige jammere is dat je niet battery low melding ofzo krijgt maar gewoon opeens tijdens rit zoek het maar uit.
En dan mag je nieuwe cr20232 batterij erin doen. (denk 1 keer per jaar ofzo)
Voor de mensen die niet 30k per jaar fietsen: dat is 1 keer per 3/4 jaar dus ;)

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:31
blitzkrieg schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:56:

Ik hoop dat de voorspelde westenwind enigszins meevalt vrijdag!
Ten westen van Zwolle heb je een stuk gepland staan dwars door Wezep, met een rijtje rotondes en veel plaatselijk verkeer wat niet altijd overal op let ;). Ik vermijd dit zoveel als mogelijk en fiets hier vaak in de buurt. Mag ik zo vrij zijn om onderstaande suggestie te doen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tA3mEng5V-R6WLjUe61HelQxFUQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GlkVjff0rFlFTgliVhTsOvJ0.png?f=fotoalbum_large

• ONWdolf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:08
Ik gebruik nu sinds een half jaar een hartslagmeter van de Decathlon. Band inclusief sensor voor € 30,- Verbind zonder problemen met mijn 10 jaar oude Garmin Edge 810 en Zwift Hub. Waar mijn Wahoo tijdens een pauze op lange ritten weleens stopte met meten, geeft deze tot nu toe bij mij geen problemen.
Wil je minder uitgeven, kan je die hartslagmeter eens proberen.

• FFW
  • Registratie: Maart 2013

FFW

Heeft iemand wel eens een racestuur op een triathlon of TT bike gezet en hoe bevalt jou dat? Ik heb nu een Timemachine TMR1 en die is veel aero racefiets met een beetje tijdrit. hoewel die strak rijdt is de bovenbuis net iets te lang voor comfortabel zitten. Ik heb daarom een kortere stuurpen en het zadel zit op zijn verste stand vooruit..

• blitzkrieg
  • Laatst online: 16:57

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Tjebakka schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:21:
[...]

Hilversum is vervelend. Veel betegelde fietspaden en verkeersdrukte. Maar als je onder Hilversum gaat moet je automatisch ook onder de Loosdrechtse plassen door. Mooi, zeker, maar je fietst wel weer een extra eind om.

In ieder geval altijd beter dan langs de Oostvaardersplassen. Dat hele stuk tussen Lemmer en Almere is trouwens heel erg saai. Al kom je via Almere wel net even wat gunstiger uit voor dat laatste stuk richting Zandvoort.
De hele polder is inderdaad saai, ik rij iedere dag naar Emmeloord voor het werk, iedere keer als ik bij blokzijl het oude land uitrij denk ik "dit hadden ze niet zo moeten doen". Maar dat kan ook komen omdat ik dan naar het werk toe rijd. :P
J-M-T schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:12:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdOjzIguAX-R-dQylGIPUvdY9y8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/siIydBgdSmtAeMTO181U7qtV.png?f=fotoalbum_large

Zoiets?
Marcel schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:26:
[...]

Ik hoop dat de voorspelde westenwind enigszins meevalt vrijdag!
Ten westen van Zwolle heb je een stuk gepland staan dwars door Wezep, met een rijtje rotondes en veel plaatselijk verkeer wat niet altijd overal op let ;). Ik vermijd dit zoveel als mogelijk en fiets hier vaak in de buurt. Mag ik zo vrij zijn om onderstaande suggestie te doen? [Afbeelding]
Thanks! Ik heb het aangepast. Tot Zwolle weet ik zelf wel, dat hoort tot thuisterrein, daarna wordt het lastiger.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:07

• Tjebakka

Tjebakka

Optie 2 is lekker doorrijden inderdaad. Brede fietspaden en weinig verkeer.

• DDX
Of boven hilversum langs, wat meer 'gravel'
Maar beide mooi.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-12-2025

McMiGHtY

- burp -

Ik zou over Flevoland rijden, en dan niet de beruchte oostvaardersdijk, maar binnendoor heb je een fietspad wat redelijk beschut ligt, dan vanaf Flevoland door richting Muiden, kom je langs een snackbar en een waterpunt tap, vanaf daar naar het zuiden toe door de polders bij Abcoude, onder Amstelveen langs, onder Schiphol langs en dan ben je er :)

Scheelt wat kilometers denk ik

[ Voor 48% gewijzigd door McMiGHtY op 18-12-2024 07:57 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Pagina: 1 ... 610 ... 699 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).