sapphire schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:32:
Ik zat weer eens fietsen te neuzen omdat...nouja je moet wat...Even bij Isaac gekeken, altijd een beetje een zwak voor gehad en zag er wel leuk uit. Even dealers in de buurt kijken (Raas bikes) en die heeft eigen foto's op de site en dang!! Dan ziet zo'n Vitron Galaxy Blue er ineens wel heel gaaf uit zeg
Ik ben me verder nog aan het verdiepen in het 'salty sweater' gedeelte en hoeveel 'zout' er nou in electrolyten tabs zit maar man wat is dat verschil enorm. Een aantal goedkopere hebben 200~300mg per tablet (dus per 500ml water), Dextro die ik nu heb 650mg en Sis Hydro tabs die ik in het verleden altijd had 900mg.
Als je dan bijvoorbeeld 2 uurtjes doortrapt en 2 bidons wegtikt heb je in het slechtste geval 400mg binnen en in het beste geval (van deze paar soorten) 1800mg. Dat is een behoorlijk verschil
Als je dan uitgaat van een gemiddeld verlies van 950mg/L verloren zweet......
Nouja gisteren iig vergeten (don't ask) ORS na spinnen te nemen, na 2 uur voelde ik hoofdpijn opkomen, ORS en extra glas water ingenomen en gaan slapen. Prima dag vandaag op wat zware benen na van de loodzware klimtraining
Edit: nieuwe koploper gevonden: Etixx hydro tabs met per tab 2080mg

Ik ben zelf niet een extreem zoute zweter, maar bij langere tochten merk ik toch ook wel dat ik snel zout tekort heb, vooral tijdens The Ride dit jaar merkte ik dit erg, daar kregen we op de 2e verzorgingspost (na 100km) altijd lekkere zoute bouillon, daar knapte ik heel erg van op..
Tijdje geleden had ik het er ook over met een sportdietiste, en die zegt dat je wel 15-20 gram zouten kunt verliezen op een dag fietsen (5-7 uur), 2-3 gram per uur zul je dus moeten aanvulllen om een beetje in balans te blijven.
Een klein tekort is niet erg of gelijk merkbaar, maar je zult het wel moeten aanvullen naderhand.
Gelukkig zit overal wel zout in, en kun je het naderhand redelijk snel weer aanvullen, maar hydrotabs met wat extra zouten/electrolyten is wel een must bij een training/rit van 2u of langer.
Mijn trainingen duren meestal 1,5 tot 2 uur, ik gebruik 90% van de tijd alleen de SiS tabs, eerder dronk ik alleen water of ranja, en hoewel ik geen klachten had merk ik wel duidelijke verschil na de training.. Ik blijf wat fitter en heb minder nadorst.
Misschien een tip naast de ORS die je soms neemt, schrijf eens op wat je per dag binnen krijgt aan eten en hoeveel zouten dit zijn.. Misschien heb je wel een structureel zout tekort en komt het door een training sneller naar voren in de vorm van hoofdpijnen etc.
Je zou ook evt kunnen kijken naar zout capsules, dan hoef je niet een hele bidon leeg te drinken voor wat extra zouten/electrolyten.
https://www.decathlon.nl/...0/_/R-p-188711?mc=8409161
[
Voor 3% gewijzigd door
verstappen33 op 14-11-2024 08:39
]