Read the code, write the code, be the code!
Je schrijft niet wat je allemaal al geprobeerd hebt, maar gezien de ouderdom wellicht nieuwe kabels nosig e/o je hebt een derailleurpad die niet meer recht is?Jazzper schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:27:
Genoten van de ontknoping van de TdF F avec Zwift. Moet bij Vuelta nog even inkomen merk ik. Zelf vrijdag & zaterdag bikepacking gedaan met tentje en ander spul. Moest van regio utrecht naar zuid-west friesland. Veel saaie stukken, met name in de noord-oostpolder.
Enfin, geinspireerd door dit alles de racefiets weer uit de schuur getrokken (laatste keer voorjaar). Het is een 2001 Deddaciai U2 (oa. Pinarello Prince LS is er van gemaakt en verschillende teams reden er tour 2002 op). Met Chris King balhoofd, Easton EC90 SL carbonnen vork, Deda Elementi voorbouw en 6500 Ultegra afmontage. Banden 23C is echt niet meer van deze tijd en i.c.m. de nerveuze wedstrijdbouw ben ik aan het kijken hoe ik hem meer bij mijn leeftijd (45) passend krijg. Banden van 28mm moet haalbaar zijn. Hij is afgemonteerd met Ultegra 6500, 2x9. Is overigens een oud Fiets magazine duurtest fiets.
Qua schakelen 2 vragen:
- ik krijg hem niet helemaal soepel schakelend. Continue wel lichte aanloop. Ondanks dat alles 6500 is. Althans, op het carbonnen FSA K-force 39/53 compact crankstel na. Die kan de boosdoener zijn. Ben aardig ervaren na 25 jaar klussen aan race/mtb maar baal dat het niet strak is.
- Ben ook niet helemaal blij met de gear ratios. 39/53 + 9 speed 13-25. Mis aan beide kanten toch bereik (11 en 27 bv) en ben veel aan het zoeken. Hier de hele serie: Gear Calculator. Zien jullie er iets in?
Als je hem niet strak krijgt met de video's van Calvin Jones zit het misschien daar in?
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat voor omstandigheden je doormaakt met de ketting/cassette. Natuurlijk is de ketting het belangrijkste en zal het uiteindelijk wel meevallen als je maar op tijd vervangt maar de vraag is alsnog wat nu dan op tijd is en wat te vroeg is.joker1977 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:42:
[...]
Als je je ketting-slijtage in de gaten houdt dan slijt je cassette vrijwel niet. Dan zou je zondermeer de wielen moeten kunnen omzetten met een andere cassette.
Ik krijg heel vaak de indruk dat mensen cassette en ketting veel te lang "op elkaar" laten inslijten en dan na 2-3 kettingen ook een nieuwe cassette nodig hebben. Als je "gewoon" je ketting op tijd vervangt dan slijt een cassette vrijwel niet. En kun je ook zondermeer van cassette wisselen zonder dat de boel overslaat.
Het frame is met chris king headset los naar mij gekomen in circa 2007. Omdat ik toen meer mtb-de en hardliep en al een stalen Colnago (zie avatar) had die me prima beviel heb ik er jaren niets mee gedaan. Ik heb dit voorjaar hem opgebouwd dus kabels zijn nieuw, alle 6500 onderdelen gepoetst, gesmeerd en goed bevonden, nieuwe ketting, etc.GerbenBK schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:45:
[...]
Je schrijft niet wat je allemaal al geprobeerd hebt, maar gezien de ouderdom wellicht nieuwe kabels nosig e/o je hebt een derailleurpad die niet meer recht is?
Als je hem niet strak krijgt met de video's van Calvin Jones zit het misschien daar in?
Zal de derailleurpad checken. En anders momenteel twee verdachten; compatibiliteit met dat FSA crankstel (mogelijk is de truvativ gigapipe de verkeerde trapaslengte en dus verkeerde kettinglijn) en anders nog voor de 3e keer opnieuw tunen in alles.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Ligt er een beetje aan. Beide zijn op zich wel oké. Ik doe zelf .5, maar als je daar één keer overheen geweest bent, dan zullen je nieuwe kettingen ook snel naar dat punt toe slijten. Je moet dus vrij vroeg een keuze maken tussen die twee. Qua kilometers maakt het dan niet eens zoveel uit. "Vroeger" zeiden ze tussen 0.75 en 1. Je ziet dus ook nog tooltjes die 0.5 helemaal niet kunnen meten.wackmaniac schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:44:
Welk punt is voor jou/jullie "op tijd"? Is dat als hij in de .5 valt? Of in de .75?
Bij 12s AXS kettingen heb ik geen idee; m'n luxe Unior tooltje werkt daar niet op.
Iets als zeg maar Shimano Di2 Auto Shift en Free Shift?Giel schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:28:
[...]
Het gaat ook steeds verder zo te horen... Ben benieuwd. Ik gok dat je over een aantal jaar automatisch schakelen hebt; op basis van hellingshoek en vermogen dat je trapt, dat de fiets automatisch op- of afschakelt. Het wordt wel steeds saaier hoor dan.
Ik kan je verklappen dat is er al: enviolo automatic, maar of je dat op je 100 gram zware racer wilt hebben is een ander verhaalguapper schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:53:
[...]
Iets als zeg maar Shimano Di2 Auto Shift en Free Shift?

Klopt, de feature heet Shift Next.Tom-Z schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 00:34:
[...]
Ik heb gelezen dat het mogelijk is om (met recente firmware) de functionaliteit van de linkershifter te veranderen, zodat één van de knoppen "chainring wisselen" is, de andere kan je dan toewijzen aan de Wahoo.
Dan kun je met 1 knop de volgende gear kiezen voor, zit je klein dan groot en andersom.
Shimano heeft alleen een mega FU gedaan. Je kan met de voorlaatste FW niet een draadloze update doen naar deze versie....
Dus ik zou eerst een bedrade update moeten doen naar een ondersteunde versie en dan hopen dat toekomstige updates wel weer draadloos gaan.
Nog geen zin gehad dat uit te zoeken, met al het mooie fiets weer 😬
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Is het niet zo dat oudere kettingen beginnen bij 0.25. Zoals 9 en 10 speed en daarom bij slijtage op 0.75 worden gemeten? 11 en 12 speed meet je op 0.5 want die beginnen gewoon bij 0.0. Ik vervang zelf ook alles op 0.5, gewoon zodat de rest van de drivetrain langer mee gaat. Mijn ultegra/xt 12 speed ketting ging bijvoorbeeld 10k mee. Zit nu een dura ace/xtr op vanwege de betere coating, ben benieuwd of die langer mee gaat.Ypuh schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:51:
[...]
Ligt er een beetje aan. Beide zijn op zich wel oké. Ik doe zelf .5, maar als je daar één keer overheen geweest bent, dan zullen je nieuwe kettingen ook snel naar dat punt toe slijten. Je moet dus vrij vroeg een keuze maken tussen die twee. Qua kilometers maakt het dan niet eens zoveel uit. "Vroeger" zeiden ze tussen 0.75 en 1. Je ziet dus ook nog tooltjes die 0.5 helemaal niet kunnen meten.
Bij 12s AXS kettingen heb ik geen idee; m'n luxe Unior tooltje werkt daar niet op.
Ah het bestaat dus alguapper schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:53:
[...]
Iets als zeg maar Shimano Di2 Auto Shift en Free Shift?

Dat geloof ik toch niet helemaal. Als je veel op kleine kransjes rijdt dan drukken de rolletjes gewoon hard tegen de tanden. En als de kettinglijn dan ook niet 100% haaks is (=zelden), vervormt de boel gewoon heel langzaam.joker1977 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:42:
[...]
Als je je ketting-slijtage in de gaten houdt dan slijt je cassette vrijwel niet. Dan zou je zondermeer de wielen moeten kunnen omzetten met een andere cassette.
Ik krijg heel vaak de indruk dat mensen cassette en ketting veel te lang "op elkaar" laten inslijten en dan na 2-3 kettingen ook een nieuwe cassette nodig hebben. Als je "gewoon" je ketting op tijd vervangt dan slijt een cassette vrijwel niet. En kun je ook zondermeer van cassette wisselen zonder dat de boel overslaat.
Als je heel veel nieuwe kettingen koopt ben je het geld net zo goed kwijt en naar mijn idee ook een stuk minder duurzaam bezig.
Voor mijn gevoel zit je in evenveel tijd van 0 -> 0,5 als van 0,5 -> 0,75
Wil je lang doen met je ketting, rij grote kransjes, rechte kettinglijnen en beperk je vermogen. Gaat denk wel ten koste van je fietsplezier.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Je bedoelt een wheel-on trainer ipv Direct drive?Webgnome schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:57:
Misschien dat ik het al eens gevraagd heb. Hoe gaan jullie om met trainen op de Tacx? Gewoon zelfde wiel en dan maar slijtage voor lief nemen? Of toch een extra wiel ?
Ik denk dat er weinig mensen nog een wheel on trainer gebruiken. Bij een direct drive slijt je cassette een beetje, maar als je ketting een beetje ok is valt dat allemaal wel mee. Zeker omdat hij binnen schoon en droog staat.
ik denk best wel veel, maar niet in dit topic.Requiem19 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:59:
[...]
Je bedoelt een wheel-on trainer ipv Direct drive?
Ik denk dat er weinig mensen nog een wheel on trainer gebruiken. Bij een direct drive slijt je cassette een beetje, maar als je ketting een beetje ok is valt dat allemaal wel mee. Zeker omdat hij binnen schoon en droog staat.
Die dingen zijn niet van de aardbodem verdwenen. Ik heb er wel eentje, gewoon een eigen wiel met eigen cassette en een (decathlon) trainingsband, wissel is nog geen 10 seconden. Mijn Zwift band is ook veel harder opgepompt. Mijn vrouw rijdt op haar oude fiets op de tacx en die komt nooit meer buiten. Daar rijdt ze gewoon oude buitenbandjes mee op.
Tot Zwift met de zwift COG kwam, was dat de enige manier om met meerdere mensen op 1 trainer te kunnen rijden die niet dezelfde configuratie rijden. (Hier 9 vs 10 spd)
Er komt hier vast wel een kickr met de zwift cog, maar een wheel-on is een goedkope en leuke manier om te beginnen met zwiften.
---------------
Maar voor m'n gevoel zijn ze nog dik genoeg maar hoe denken de kenners hierover?
(kreeg niet een veel betere foto gemaakt... )
:strip_exif()/f/image/t46ZF8yvXGe7MyUhUtHy0Rnt.jpg?f=fotoalbum_large)
En wat voor materiaal kan je het beste in de herfst / winter gebruiken? probeer natuurlijk de regen zoveel mogelijk te vermeiden, maar wat ik zo snel overal lees is dat organisch goed remt maar snel slijt bij regen/vuiligheid. en (gesinterd) staal minder snel slijt maar dat het wel meer ten koste gaat van je remschijf.
Verder lees ik ook goede verhalen over swissstop.
Ik heb SRAM level AXS remmen.
3mm of minder = vervangen,
Kwa materiaal is het ook vaak smaken verschillen en inderdaad in welke omstandigheden (qua weer en hoogtemeters) je fietst. Ik heb zelf die SRAM organic pads en die bevallen me prima.
[ Voor 39% gewijzigd door GerbenBK op 22-08-2024 13:14 ]
Zelf jarenlang geroeid (indoor), vroeger ook op het water.
Door een heupblessure is roeien niet meer echt een optie, en veel andere sporten ook niet meer.
In mijn tienerjaren al veel gefietst (MTB en racefiets), en besloten dat nu weer op te pakken.
Maand geleden een gebruikte racefiets (Sensa Trentino shimano 105) gekocht om eerst even te voelen of het een beetje gaat. Tot nu toe erg goed, heerlijk weer buiten te sporten.
Eerst vooral erg bezig geweest met afstelling op basis van de diverse tutorials om zithouding te optimaliseren (rekening houdend met wat mindere heupmobiliteit). Zit voor nu goed en al de nodige ritten gedaan, op dit moment 2x per week ongeveer 40km, relatief rustig (zeg 26-27 km/u gemiddeld).
Aanvankelijk een beetje heupklachten maar is nu over (zadel nog net een beetje gefinetuned).
Ook soms een wat doods gevoel in mijn handen / pijn tussen de schouderbladen. Merk dat ik daar geen last van heb als ik erop let regelmatiger te wisselen van positie op het stuur / ik niet te veel op het stuur hang en mijn core aanspreek.
Heb de stuurpen omgedraaid om net wat meer rechtop te zitten (stuur staat nog steeds een paar centimeter onder het zadel), heeft ook heel erg geholpen.
Overweeg nog een bikefitting te gaan doen, maar kijk even aan of die paar klachten niet verder verdwijnen als de fietsspecifieke spiergroepen sterker worden / ik goed op mijn houding blijf letten.
In de winter doorfietsen zie ik niet helemaal zitten (ook om dat vallen voor mij niet echt een handige zou zijn), dus wordt waarschijnlijk een direct drive trainer voor binnen. Denk nu aan een Kickr core (ik weet het, ander topic).
Mijn gedachte was eerst de Sensa puur te gebruiken voor de orientatie en dan op zoek te gaan naar een betere / nieuwe fiets, maar zie tot op heden nog niet veel aanleiding daarvoor.
/f/image/JxVEgHtQxQIeQ6WxvytFVdY4.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dUmlJI7J6NEmlFqSrVrltpzr.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag de laatste fietstocht gemaakt in de Durmitor.
:strip_exif()/f/image/sas6k0l0HYxX1Bnw7DTmnXso.jpg?f=fotoalbum_large)
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
Dik genoeg, niks aan doen. Als ze "af" zijn zou je eens de ge-sinterde pads kunnen overwegen.Tinusvolkel schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:43:
Hoewel het weer nu nog perfect is zal de herfst er wel een keer aankomen, dus dacht laat ik is alvast is gaan kijken of m'n remblokjes nog goed zijn. En of ik beter op zoek kan naar een ander type materiaal wat beter is in de regen.
Maar voor m'n gevoel zijn ze nog dik genoeg maar hoe denken de kenners hierover?
[Afbeelding]
En wat voor materiaal kan je het beste in de herfst / winter gebruiken? probeer natuurlijk de regen zoveel mogelijk te vermeiden, maar wat ik zo snel overal lees is dat organisch goed remt maar snel slijt bij regen/vuiligheid. en (gesinterd) staal minder snel slijt maar dat het wel meer ten koste gaat van je remschijf.
https://www.mantel.com/av...sintered-schijfremblokjes
Zijn dik genoeg, kun je ook aan de gleuf zien?Tinusvolkel schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:43:
Hoewel het weer nu nog perfect is zal de herfst er wel een keer aankomen, dus dacht laat ik is alvast is gaan kijken of m'n remblokjes nog goed zijn. En of ik beter op zoek kan naar een ander type materiaal wat beter is in de regen.
[Afbeelding]
Goed opletten met de combinatie van blokjes en schijven.joker1977 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:00:
[...]
Dik genoeg, niks aan doen. Als ze "af" zijn zou je eens de ge-sinterde pads kunnen overwegen.
https://www.mantel.com/av...sintered-schijfremblokjes
Misschien slijten je blokjes dan wel minder, maar je schijven sneller.
Dus binnenkort dezelfde maar is ergens mee bestellen als ik toch wat anders nodig heb.
Ik vond in natte omstandigheden de orginele remblokjes nogal hard slijten.Tinusvolkel schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:43:
[Afbeelding]
Daarom overgestapt op keramische blokken van Ali. Remmen perfect (ook heuvel af in Limburg) en sluiten een stuk minder snel.
https://nl.aliexpress.com/item/1005002630647715.html
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Welke originele blokjes? Wat is je gewicht? Wat is 'snel'? So many questionsmagic_nl schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:05:
[...]
Ik vond in natte omstandigheden de orginele remblokjes nogal hard slijten.
Daarom overgestapt op keramische blokken van Ali. Remmen perfect (ook heuvel af in Limburg) en sluiten een stuk minder snel.
https://nl.aliexpress.com/item/1005002630647715.html
Heb mn huidige SRAM organic blokken er al weer meer dan een jaar op zitten +/- 4000km, veel onverhard, ook in de bergen mee geweest en nattigheid.
Misschien rem je te veel, #remmenisangst.
Heb het met de motor helaas eerstehands meegemaakt, dat was een dure grap om de schijven te vervangenPrulleman schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:10:
mja.. op sommige schijven staat inderdaad resin only, maar ik heb eigenlijk nog nooit van iemand gehoord dat zijn resin only schijven snel versleten waren door non resin blokken. denk het dat allemaal wel meevalt
Nat =zand. Vooral achter is me dat ook opgevallen, terwijl ik toch vooral voor rem.magic_nl schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:05:
[...]
Ik vond in natte omstandigheden de orginele remblokjes nogal hard slijten.
---------------
Dat valt op de fiets gelukkig mee. Als je al "Resin-only"-rotors hebt, heb je geen dure rotors. Een goedkoop setje die wel tegen gesinterde blokjes kan kost je een keer 50-60 euro (voor 2) - dat is nog wel te betalenSecsytime schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:21:
[...]
Heb het met de motor helaas eerstehands meegemaakt, dat was een dure grap om de schijven te vervangen
- Sram organisch en BBB BBS-441GerbenBK schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:52:
[...]
Welke originele blokjes? Wat is je gewicht? Wat is 'snel'? So many questions.
Heb mn huidige SRAM organic blokken er al weer meer dan een jaar op zitten +/- 4000km, veel onverhard, ook in de bergen mee geweest en nattigheid.
Misschien rem je te veel, #remmenisangst.
- Gewicht berijder 73kg
- 500km
Nu doe ik ruim 3000km met de Chinese blokken
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ik lees goede dingen over Swiss stop 35 RS blokken. Deze wil ik binnenkort uitproberen. Remblokken van Ali (ondanks dat ze vast prima remmen) heb ik zelf niet zo’n goed gevoel bij.
De meningen zijn verdeeld over hoe het land heet officieel.aapjuh99 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:29:
Eergisteren rondje rondom het meer van Ohrid in Macedonië gefietst. Heel gaaf! Je steekt de grens over met Albanië en later weer een grens over Macedonië in, en de bijbehorende plakplaatjes voor je paspoort😎
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag de laatste fietstocht gemaakt in de Durmitor.
[Afbeelding]
Ik begrijp niet hoe dit relevant is verder:) Mooi ritje in ieder geval!ElGreco schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:15:
[...]
De meningen zijn verdeeld over hoe het land heet officieel.
Ik ben al enige tijd een oude racefiets aan het renoveren. Projectje bijna klaar, enkel de trapas moet nog vervangen worden. Daar zit me wat teveel speling op.
Over moderne BB's is mijn kennis al beperkt. Maar over BB's van de jaren 1980 weet ik niks.
Het is zo oude, uit verschillende stukken, cup and cone systeem.
Zou daar een oplossing voor zijn om het geheel gewoon te vervangen door een modernere standaard? Een square tapered iets?
Kan iemand me verwijzen naar hoe ik en wat ik exact moet weten om het het zeker te doen passen?
Het boeltje zit er momenteel nog in en redelijk vast. Mijn cranktrekker (ik had geen idee wat dat was tot gisteren...) is besteld. Maar tot dan zit ik letter vast.
Van zodra ik meer info heb, zal ik die zeker zetten. Maar ik zie even het bos door de bomen niet meer.
Ik ben al kort bij mijn lokale fietsenhandelaar geweest. Maar laat me zeggen dat die wel even geld rook. Het ging enkele uren duren...
Ooit een tweedehands fiets gekocht van een kennis(Ridley Excalibur Flandrien), paar jaar veel gefietst daarna heeft deze vooral stof liggen verzamelen tot ik deze afgelopen voorjaar weer opgeknapt heb en sindsdien weer de nodige kilometers afgelegd.
Prima fiets maar met 2x10, velgremmen en velgen waarvan de rem rand bijna te ver afgesleten is wordt het tijd om een opvolger te zoeken.
Maar, waar begin je dan?
• Bike fit ja/nee?
• Proefrit is vaak maar beperkt mogelijk, hoe doen jullie dit?
• Hoeveel waarde kun je hechten aan YouTube/media aangezien veel content ook gesponsord is?
• Welke zaken hebben echt meerwaarde?
- Di2/AXS/EPS vs mechanisch?
- Het "pro" frame of het net iets zwaardere goedkopere model?(bijv. Giant advanced/pro of toch SL)
- Aero/race/endurance geometrie?
Even opmeten wat binnendiameter is en framebreedte bij de BB - dan kun je misschien achterhalen of er "iets moderners" in kan.Joindry schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:51:
Advies gevraagd,
Ik ben al enige tijd een oude racefiets aan het renoveren. Projectje bijna klaar, enkel de trapas moet nog vervangen worden. Daar zit me wat teveel speling op.
Over moderne BB's is mijn kennis al beperkt. Maar over BB's van de jaren 1980 weet ik niks.
Zou daar een oplossing voor zijn om het geheel gewoon te vervangen door een modernere standaard? Een square tapered iets?
Kan iemand me verwijzen naar hoe ik en wat ik exact moet weten om het het zeker te doen passen?
Het boeltje zit er momenteel nog in en redelijk vast. Mijn cranktrekker (ik had geen idee wat dat was tot gisteren...) is besteld. Maar tot dan zit ik letter vast.
Van zodra ik meer info heb, zal ik die zeker zetten. Maar ik zie even het bos door de bomen niet meer.
Ik ben al kort bij mijn lokale fietsenhandelaar geweest. Maar laat me zeggen dat die wel even geld rook. Het ging enkele uren duren...
Ik denk dat je eerst zelf even moet beslissen wat je wil. Want je vraagt ons om een keuze tussen een fiets van 10.000 euro en een fiets van 3.000 euro (Giant Defy Advanced SL 0 vs Giant Defy Advanced 1). Daar zit zo verschrikkelijk veel verschil in dat geen advies je echt informatie en kennis oplevertn0pe schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:48:
Hoop dat het hier mag, geen vraag over welke fiets maar meer hoe jullie het algemene koop proces doorgaan.
Ooit een tweedehands fiets gekocht van een kennis(Ridley Excalibur Flandrien), paar jaar veel gefietst daarna heeft deze vooral stof liggen verzamelen tot ik deze afgelopen voorjaar weer opgeknapt heb en sindsdien weer de nodige kilometers afgelegd.
Prima fiets maar met 2x10, velgremmen en velgen waarvan de rem rand bijna te ver afgesleten is wordt het tijd om een opvolger te zoeken.
Maar, waar begin je dan?
• Bike fit ja/nee?
• Proefrit is vaak maar beperkt mogelijk, hoe doen jullie dit?
• Hoeveel waarde kun je hechten aan YouTube/media aangezien veel content ook gesponsord is?
• Welke zaken hebben echt meerwaarde?Morgen een "proefrit" gepland met een Canyon Aeroad via het Shimano Experience Center, enigszins overkill voor wat ik zoek maar hoop vooral duidelijk te krijgen of elektronisch schakelen de meerprijs waard is en of een aero fiets iets is dat bij mij past.
- Di2/AXS/EPS vs mechanisch?
- Het "pro" frame of het net iets zwaardere goedkopere model?(bijv. Giant advanced/pro of toch SL)
- Aero/race/endurance geometrie?
Je komt van een oude bak, alles nieuw gaat geweldig zijn. Als je die 10K voor de Advanced SL wil uitgeven, doen, zit geen component op die je gaat misstaan, maar die Advanced 1 ga je ook geweldig vinden in vergelijk
Ik ben 2x verliefd geworden op een fiets en heb die toen gekocht in de mooiste uitvoering die ik wilde betalen. Rationeler is:
- bepalen wat je doel is met de fiets
- budget bepalen
- bikefit doen met bovenstaande dingen in je achterhoofd
- kijken welke geometrie het beste past
- opzoeken welke fietsen qua geometrie beste passen
- kijken welke van die passende fietsen de beste prijs/kwaliteit verhouding biedt
Uiteindelijk is vrijwel iedere fiets prima geschikt voor ons amateurniveau en zal je eigen conditie eerder de beperking zijn voor hard(er) fietsen.
Zeker in de bergen word ik met m’n fancy fiets regelmatig zoek gereden door lokale senioren op semi-antieke fietsen
[ Voor 8% gewijzigd door nrg op 24-08-2024 21:52 ]
Binnendiameter kan ik nu nog niet meten, omdat die cranktrekker nog onderweg is.joker1977 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:57:
[...]
Even opmeten wat binnendiameter is en framebreedte bij de BB - dan kun je misschien achterhalen of er "iets moderners" in kan.
De framediameter is ook nog klein beetje gokken omdat er wat zaken in de weg zitten. Ik mat 67 mm, volgens de maten die ik online vind, zal dat wel een 68 zijn.
De totale breedte is 139mm, waarvan ik 2*6mm af trek omdat de buitenkant ook schroefdraad heeft. Aan de buitenkant zaten enkel moeren, geen bouten. Het stuk 'bout' op de crank trek ik af. Ik kom zo voorlopig uit op een 127/68. Wat een bestaande maat lijkt te zijn.
Maar binnendiameter en schroefdraad is nog even afwachten.
Al hoop ik tegelijk dat ik nog veel kan oplossen door eens goed te poetsen en weer in te vetten.
Let ook op de offset van je crank/tandbladen.Joindry schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:21:
[...]
Binnendiameter kan ik nu nog niet meten, omdat die cranktrekker nog onderweg is.
De framediameter is ook nog klein beetje gokken omdat er wat zaken in de weg zitten. Ik mat 67 mm, volgens de maten die ik online vind, zal dat wel een 68 zijn.
De totale breedte is 139mm, waarvan ik 2*6mm af trek omdat de buitenkant ook schroefdraad heeft. Aan de buitenkant zaten enkel moeren, geen bouten. Het stuk 'bout' op de crank trek ik af. Ik kom zo voorlopig uit op een 127/68. Wat een bestaande maat lijkt te zijn.
Maar binnendiameter en schroefdraad is nog even afwachten.
Al hoop ik tegelijk dat ik nog veel kan oplossen door eens goed te poetsen en weer in te vetten.
Ik kan met mijn gereviseerde ATB niet naar het 3e blad, aan de binnenkant, omdat de derailleur tegen de zadelbuis slaat..Er moet dus eigenlijk weer een andere as in.
Leergeld
De frames van de nieuwe generatie advanced en advanced pro zijn gelijk. Enige verschil is nu nog vork en overige afwerking (betere wielen oid). SL frame is een paar honderd gram lichter, maar ik denk dat je het verschil tussen de drie versies nooit gaat merken.n0pe schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:48:
Het "pro" frame of het net iets zwaardere goedkopere model?(bijv. Giant advanced/pro of toch SL)
Is het je al gelukt om de vakjes van de Harskamp te vullen? Ik voel een nieuwe uitdaging aankomen (eentje die geen kogel in m'n bil of boete betekent).BreadFan schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:39:
Niemand met 1 van de 4 Harskamp vakjes?
[Afbeelding]
/f/image/KHZd6DbrmrZ9sOlei0aS4grb.png?f=fotoalbum_large)
https://www.fiets.nl/foru...opic.php?t=86970&start=72Ypuh schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:18:
[...]
Is het je al gelukt om de vakjes van de Harskamp te vullen? Ik voel een nieuwe uitdaging aankomen (eentje die geen kogel in m'n bil of boete betekent).
[Afbeelding]
https://www.fiets.nl/foru...pic.php?t=81833&start=108
https://rideeverytile.com/interview-willem-oving
---------------
Gaat om het kapje op de bovenkant van de remhendel:
/f/image/mvm66DzuxjCRcv9Vxfc5Nmre.png?f=fotoalbum_large)
Bijvoorbeeld in R8020 (onderdeel 1), maar zit volgens mij op zowat elke road groepset rim/disc van de afgelopen jaren:
/f/image/I4cp3GJ4e5nu50yfoRj4mhBQ.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben vorig jaar op mijn gravelbike met 11s GRX een name plate + fixing screw kwijtgeraakt.
Kan gebeuren, niets aan de hand, te veel geld betalen aan de LBS voor een spare part, maar goed, zal wel nooit meer gebeuren denk je dan.
Tot vandaag op mijn racer met 11s 105 de name plate opeens valt. Mini schroef nergens te bekennen, gelukkig de name plate wel gewoon heel van de grond kunnen rapen.
Toevallig bij beide de linker hendel.
Lees online wel meer verhalen hierover, maar 2x in amper een jaar tijd, op 2 verschillende fietsen?

Lijkt wel alsof ze er gewoon uit stuiteren? Gravelbike stuitert natuurlijk wel wat en vandaag op de racer gebeurde niet lang na een (Hollandse) kasseistrook.
Periodiek aandraaien deze krengen dan maar?
Vermoedelijk op vergelijkbare stuiterende wijze ook op mijn gravelbike onderdeel 2 kwijtgeraakt, maar met behulp van de 3D-print skills van @Mistraller makkelijk kunnen vervangen.
Informaticus of vakkundig Googler?
Klopt. 1 cassette rij ik sinds 2017 (10s ultegra)en heeft al 20.000+km, wel elke keer tijdig ketting vervangen (0.5-.75 slijtage). Cassette is nog redelijk tot goed, inmiddels 8 kettingen? Verder.joker1977 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:42:
[...]
Andere fiets 11spd gebruik ik ketting op zowel berg als polder cassette. Merk niks van een sneller slijtende ketting.
Zolang het binnen tolerantie blijft komt het allemaal niet zo precies.
De pagina's van Sheldon Brown zijn zeer informatief. Wellicht een beetje taai maar toch wel verplicht leesvoer voor als je aan oude fietsen sleutelt.Joindry schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:51:
Advies gevraagd,
Zolang ik niet in de bergen rij/vakantie plan rij ik ze door tot pads net zo dun worden dat ze (zowat)in lijn liggen met de veer in het midden.Tinusvolkel schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:43:
[Afbeelding]
Meestal red ik dat voor net aan voor de jaarlijkse vakantie ritten in de bergen. Achter om het jaar. Rij sintered, zie geen reden voor resin pads, als je de goede schijven hebt.
@TheTinusNL zelf ook een keer gehad met de r8020. Nieuwe van bike discount gekocht. Je kunt wat threadlocker proberen, al zit er geloof ik ook al wat blauwe smurrie op de draad bij nieuw spare part.
Ik kreeg met mijn schroevendraaier de hoek niet recht genoeg om hem echt strak genoeg aan te draaien. Dan had ik de grifter of los moeten schroeven van het stuur of de olie uit rem moeten halen. Daar had ik even
Geen zin in en later bij onderhoud toen ik het los had vergeten, maar plaatje zit er nog altijd op….
[ Voor 15% gewijzigd door HBSVDK op 25-08-2024 22:34 ]
[ Voor 95% gewijzigd door Ramon 73 op 25-08-2024 22:59 ]
Nu ja "skills"... ik probeer ook altijd maar wat haha. Inmiddels wel een 0,25mm printkopje gekocht. Maar ligt nog altijd nieuw in een doosje.TheTinusNL schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:59:
Gewoon even benieuwd: zijn er hier meer Shimano-gebruikers die vaker dan verwacht hun "name plate" en/of "name plate fixing screw" zijn kwijtgeraakt?
Vermoedelijk op vergelijkbare stuiterende wijze ook op mijn gravelbike onderdeel 2 kwijtgeraakt, maar met behulp van de 3D-print skills van @Mistraller makkelijk kunnen vervangen.
Die name plate... is dat ook geen item dat te printen is? Wellicht met je initialen erin of in een kek kleurtje
Is het dit ding? https://www.thingiverse.com/thing:4972513
[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 25-08-2024 23:33 ]
---------------
Nee, ik heb ze nog niet gedaan.Ypuh schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:18:
[...]
Is het je al gelukt om de vakjes van de Harskamp te vullen? Ik voel een nieuwe uitdaging aankomen (eentje die geen kogel in m'n bil of boete betekent).
[Afbeelding]
Binnenkort is er een kans: https://www.fietssport.nl...re-ziekenhuizen-mtb-tocht . De 80km gaat over dit terrein. Weet niet of je alle vakjes daarmee pakt, misschien is er een kleine detour voor nodig
Ik heb even gekeken, maar de route van 80 km levert volgens mij geen nieuwe blokjes op, die je normaal niet zou kunnen halen.BreadFan schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 06:58:
[...]
Nee, ik heb ze nog niet gedaan.
Binnenkort is er een kans: https://www.fietssport.nl...re-ziekenhuizen-mtb-tocht . De 80km gaat over dit terrein. Weet niet of je alle vakjes daarmee pakt, misschien is er een kleine detour voor nodig
Klopt, echt een gepruts om die schroef er in te krijgen. Hoe beter de remmen nog zijn, hoe onmogelijker het wordt om onder een goede hoek te kunnen aandraaien. Bij mijn vorige keer op de gravelbike bij de LBS kwam er het nodige gevloek bij kijkenHBSVDK schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:28:
@TheTinusNL zelf ook een keer gehad met de r8020. Nieuwe van bike discount gekocht. Je kunt wat threadlocker proberen, al zit er geloof ik ook al wat blauwe smurrie op de draad bij nieuw spare part.
Ik kreeg met mijn schroevendraaier de hoek niet recht genoeg om hem echt strak genoeg aan te draaien. Dan had ik de grifter of los moeten schroeven van het stuur of de olie uit rem moeten halen. Daar had ik even
Geen zin in en later bij onderhoud toen ik het los had vergeten, maar plaatje zit er nog altijd op….
En ook een gepruts om een goede niet-Shimano schroef in de klusdoos te vinden, want hij moet echt M3x5 a 6 mm zijn, anders steekt hij uit, met kleine kop anders zit ie scheef.
Klopt. Wanneer ik hem de volgende keer niet meer terug kan vinden, weet ik jou weer te vindenMistraller schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 23:29:
[...]
Nu ja "skills"... ik probeer ook altijd maar wat haha. Inmiddels wel een 0,25mm printkopje gekocht. Maar ligt nog altijd nieuw in een doosje.
Die name plate... is dat ook geen item dat te printen is? Wellicht met je initialen erin of in een kek kleurtje
Is het dit ding? https://www.thingiverse.com/thing:4972513
Informaticus of vakkundig Googler?
Italiaanse fietsen: ITA
Franse fietsen: Frans
Al het andere: Brits/BSA
Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel, maar als het een Peugeot is kan je al wel alvast op zoek gaan naar een franse BB, Velo Orange maakt voor alle ouderwetse square taper BB's wel moderne gesealde varianten.
Die mtb route zit er idd naast.Owios schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:06:
[...]
Ik heb even gekeken, maar de route van 80 km levert volgens mij geen nieuwe blokjes op, die je normaal niet zou kunnen halen.
/f/image/rgC7L0YkFxJHgHgC3VSVvoHX.png?f=fotoalbum_large)
Je kan er op zich wel mooi omheen fietsen, maar je zult wel naar binnen moeten om die 5 te kunnen pakken lijkt me. Heb al wat tips gekregen, dus ga komend weekend even kijken. Als ik daarna niet meer reageer dan weten jullie waarom.

Ik hoor graag je bevindingen wat betreft de andere 4
Hoe zit het met de erfenis van je fietsspullen?Ypuh schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:19:
Als ik daarna niet meer reageer dan weten jullie waarom.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Interessant, bij mij adviseert de fietsenmaker telkens een nieuwe cassette bij een nieuwe ketting.HBSVDK schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:16:
Klopt. 1 cassette rij ik sinds 2017 (10s ultegra)en heeft al 20.000+km, wel elke keer tijdig ketting vervangen (0.5-.75 slijtage). Cassette is nog redelijk tot goed, inmiddels 8 kettingen? Verder.
Wat is de 0.5-.75 en hoe kan ik dat meten?
Raleigh, team banana bikeGWBoes schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:09:
@Joindry Wat voor merk fiets is het überhaupt? Daar kan je uit die periode voor 90% al wel uitmaken wat voor BB het is.
Italiaanse fietsen: ITA
Franse fietsen: Frans
Al het andere: Brits/BSA
Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel, maar als het een Peugeot is kan je al wel alvast op zoek gaan naar een franse BB, Velo Orange maakt voor alle ouderwetse square taper BB's wel moderne gesealde varianten.
(niet mijn fiets)
die meet je met een passend genaamde kettingslijtagemeter. Of met een schuifmaat, maar dat is lastiger. En mijdt de meter van de Decathlon, die is verre van betrouwbaar.
die waarde geeft aan hoeveel de ketting langer is geworden. 0.5-0.75% dus. Als je te lang doorrijdt slijt alles dusdanig op elkaar in dat je wel alles samen moet vervangen.
[ Voor 7% gewijzigd door GWBoes op 26-08-2024 11:05 ]
Hij wil dagelijks graag een tournedos kunnen etenDelay schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:01:
[...]
Interessant, bij mij adviseert de fietsenmaker telkens een nieuwe cassette bij een nieuwe ketting.
Je kunt ook een nieuwe fiets kopen als je zover bent. Dat is nog beter.
Ik doe dat met mijn auto ook altijd als de olie ververst moet worden
---------------
Dacht zal is kijken of m'n slijtagemeter die ik bij m'n 11 speed shimano ketting gebruikte ook compatible is met m'n 12 speed SRAM en blijkbaar gebruiken ze wonderbaarlijk dezelfde afstanden, maar krijg hem met pakweg 3000km nog niet in de 0.5% dus is het nu nog slim om alvast een extra ketting te kopen en dan om de x aantal km te wisselen?GWBoes schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:04:
[...]
die meet je met een passend genaamde kettingslijtagemeter. Of met een schuifmaat, maar dat is lastiger. En mijdt de meter van de Decathlon, die is verre van betrouwbaar.
die waarde geeft aan hoeveel de ketting langer is geworden. 0.5-0.75% dus. Als je te lang doorrijdt slijt alles dusdanig op elkaar in dat je wel alles samen moet vervangen.
Dat snap ik wel. Of hij kan zo lekker bijverdienen (ketting kost 25 euro dus dat schiet niet op, cassette 70 en wellicht bij hem incl montage 100.Delay schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:01:
[...]
Interessant, bij mij adviseert de fietsenmaker telkens een nieuwe cassette bij een nieuwe ketting.
Of je ketting was telkens zo versleten dat je cassette ook niet meer goed was en alleen alles vervangen als optie over bleef.
Vraag me af of er fietsenmakers zijn die zelf nooit nieuwe cassettes kopen en gewoon het ‘versleten’ spul van hun klanten oprijden
@Tinusvolkel ik zou dat zelf niet doen, teveel gedoe al dat wisselen en bijhouden wat niet veel oplevert. Nieuwe ketting kopen zou ik wel doen. Heb je altijd een reserve thuis, die dingen hebben immers geen houdbaarheidsdatum maar kunnen wel plots even niet leverbaar zijn als je hem ineens nodig hebt.
[ Voor 18% gewijzigd door HBSVDK op 26-08-2024 11:36 ]
Bij de SRAM Flat-top kettingen heb je een ander tooltje nodig, kun je het nodige over vinden op internet waarom.Tinusvolkel schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:32:
[...]
Dacht zal is kijken of m'n slijtagemeter die ik bij m'n 11 speed shimano ketting gebruikte ook compatible is met m'n 12 speed SRAM en blijkbaar gebruiken ze wonderbaarlijk dezelfde afstanden, maar krijg hem met pakweg 3000km nog niet in de 0.5% dus is het nu nog slim om alvast een extra ketting te kopen en dan om de x aantal km te wisselen?
Ik heb een Parktool CC-4; die werkt bij Shimano 11-speed en SRAM 12-speed
bv. https://www.12gobiking.nl/parktool-cc4-kettingmeter
Hmm goeie heb idd die ketting en idd hier gevonden waarom de CC4 wel geschikt is.joker1977 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:58:
[...]
Bij de SRAM Flat-top kettingen heb je een ander tooltje nodig, kun je het nodige over vinden op internet waarom.
M'n schuifmaat krijg ik er ook niet lekker tussen dus dan maar weer is een nieuwe tool bestellen
Heb je wel een punt maar is voor een FM toch niet te doen.HBSVDK schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:34:
[...]
Dat snap ik wel. Of hij kan zo lekker bijverdienen (ketting kost 25 euro dus dat schiet niet op, cassette 70 en wellicht bij hem incl montage 100.
De eerste wissel met 0,75 gaat nog prima, maar op een gegeven moment gaat de boel toch overslaan.
Hoeveel klanten kan je het uitleggen dat je nieuwe ketting toch overslaat en ze nog even een nieuwe cassette moet pinnen. Ik denk dat je naam heel snel ten grabbel gaat en je als prutser FM te boek staat.
Leuk voor thuis prutsen, maar niet als professional.
Nooit geweten...joker1977 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:58:
[...]
Bij de SRAM Flat-top kettingen heb je een ander tooltje nodig, kun je het nodige over vinden op internet waarom.
Zojuist besteld, thanks @joker1977!
Tja dan ben je vaak al te laat met het "sparen" van bladen en cassette.
Ik meet mijn ketting regelmatig en zodra het tooltje erin valt bij de 0.5 dan is het gewoon ketting vervangen, ook al schakelt het nog prima, de meeste schade aan je bladen/cassette berokken je namelijk met grotere slijtage..
Ook goed schoonhouden en smeren van de spullenboel helpt natuurlijk enorm..
Zo heb ik inmiddels 11k op mijn fiets gereden en ben nog maar met mijn 2e ketting bezig, en cassette(s) vertonen nog geen vorm van inslijten. (heb 2x een 11-30 voor fiets en tacx en 1x 11-34 voor bergen)
Op elke cassete staat nu ongeveer 3-4k aan kilometers.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Voor bladen en cassettes vind ik dat ook wel logisch; doe zelf ook niet anders.verstappen33 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:16:
Ervaring is dat mensen vaak pas hun ketting/bladen/cassette vervangen als er problemen ontstaan zoals overslaan etc..
[...]
Wanneer ik een nieuwe ketting monteer en het loopt allemaal goed dan ga ik niet even 400 euro (200 cassette + 200 voor kettingblad (Sram RED kettingblad is uit 1 stuk en dus ook 200 euro....)) uitgeven... Ik ben wel gek maar niet gestoord!
Hoeveel van die 11 is binnen op de trainer? Mijn ervaring is dat m'n kettingen wanneer ik in de wintermaanden buiten doorfiets dan wanneer het weer buiten beter wordt en er verhoudingsgewijs meer kilometers worden gemaakt.verstappen33 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:16:
Zo heb ik inmiddels 11k op mijn fiets gereden en ben nog maar met mijn 2e ketting bezig, en cassette(s) vertonen nog geen vorm van inslijten. (heb 2x een 11-30 voor fiets en tacx en 1x 11-34 voor bergen)
Op elke cassete staat nu ongeveer 3-4k aan kilometers.
Verder is goed schoon houden natuurlijk tip #1 inderdaad!
Ik doelde meer op dat mensen te lang door rijden met hun ketting en wanneer er dan problemen ontstaan dan zijn de bladen/cassette vaak ook al te ver versleten..Grin schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:00:
[...]
Voor bladen en cassettes vind ik dat ook wel logisch; doe zelf ook niet anders.
Wanneer ik een nieuwe ketting monteer en het loopt allemaal goed dan ga ik niet even 400 euro (200 cassette + 200 voor kettingblad (Sram RED kettingblad is uit 1 stuk en dus ook 200 euro....)) uitgeven... Ik ben wel gek maar niet gestoord!
Door zelf te meten en op tijd je ketting te vervangen voorkom je veel onnodige slijtage aan je bladen/cassette.
Wij als tweakers zijn zuinig op ons spul, maar als ik de gemiddelde fietser op de club bekijk dan is het onderhoud maar zeer matig.
ongeveer 3k op de trainer.. ik heb er in Mei (bij 7,5k) een nieuwe ketting erop gelegd en het nieuwe bergverzet (11-34 erop gezet), en heb hier de hele zomer buiten mee gereden, onlangs heb ik de 11-30 weer op mijn wiel gezet, dus de kilometers zijn best eerlijk verdeelt over de 3 cassettes.BravoWhiskyAlfa schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:02:
[...]
Hoeveel van die 11 is binnen op de trainer? Mijn ervaring is dat m'n kettingen wanneer ik in de wintermaanden buiten doorfiets dan wanneer het weer buiten beter wordt en er verhoudingsgewijs meer kilometers worden gemaakt.
Verder is goed schoon houden natuurlijk tip #1 inderdaad!
[ Voor 29% gewijzigd door verstappen33 op 26-08-2024 14:06 ]
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Heb je niet die ene met die ingebouwde powermeter die je dan ook mee moet vervangenGrin schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:00:
[...]
Voor bladen en cassettes vind ik dat ook wel logisch; doe zelf ook niet anders.

Mja daar is een regeling voor met Sram, dan krijg je hem voor half geld ofzo.GerbenBK schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:07:
[...]
Heb je niet die ene met die ingebouwde powermeter die je dan ook mee moet vervangen

Gelukkig heb ik dat niet, gewoon Favero's!

haha ja precies, dan was het maar 400 dollar oid. Hier ook de Favero's en op de sram fitted fiets een losse quarc.Grin schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:17:
[...]
Mja daar is een regeling voor met Sram, dan krijg je hem voor half geld ofzo.![]()
Gelukkig heb ik dat niet, gewoon Favero's!
[ Voor 9% gewijzigd door GerbenBK op 26-08-2024 14:31 ]
Ik denk dat de route die je op fietssport.nl ziet nog niet de daadwerkelijke route zal zijn. Ik lees namelijk:Owios schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:06:
[...]
Ik heb even gekeken, maar de route van 80 km levert volgens mij geen nieuwe blokjes op, die je normaal niet zou kunnen halen.
Bron: https://www.gelreziekenhu.../bericht/fietstocht-2024/Alle routes hebben zoals je van ons gewend bent een rustpunt op defensieterrein ‘De Harskamp’. Dit terrein is normaal niet vrij toegankelijk en opent speciaal voor de Gelre fietstocht haar deuren.
Ach een pijltje missen en per ongeluk verkeerd fietsen kan iedereen overkomen toch?Leaguer schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:02:
[...]
Ik denk dat de route die je op fietssport.nl ziet nog niet de daadwerkelijke route zal zijn. Ik lees namelijk:
[...]
Bron: https://www.gelreziekenhu.../bericht/fietstocht-2024/
De fiets-stop is aan het begin van het terrein voor zover ik begreep.Ypuh schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:19:
[...]
Die mtb route zit er idd naast.
[Afbeelding]
Je kan er op zich wel mooi omheen fietsen, maar je zult wel naar binnen moeten om die 5 te kunnen pakken lijkt me. Heb al wat tips gekregen, dus ga komend weekend even kijken. Als ik daarna niet meer reageer dan weten jullie waarom.
Je gaat er via dezelfde weg op en af...
Misschien dat je er 1 pakt.
Aan de Noordkant heb je toegang via "de Zandweg", dit is een zandweg (duh) en ernaast een gravelpad.
Op 1/3 het terrein kun je de defensie asfaltweg op (hier is actieve controle!!!) en kun je fietsen richting Harskamp.
Heb er eenmalig foto's gemaakt en er stond binnen +-5min controle van gewapend personeel.
Heb er wel eens grijze duiven met e-fietsen vanaf zien komen, maar na de eerste actie ben ik er vanaf gebleven...
De andere 2/3 van het terrein is zeer lastig te bereiken met fietsen.
Ben erg nieuwsgierig hoe het gegaan is
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Kun je niet gewoon in het leger gaan?Ypuh schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:19:
[...]
s ga komend weekend even kijken. Als ik daarna niet meer reageer dan weten jullie waarom.
Iets minder tegenover stravaguapper schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:39:
[...]
Daar staan ze ook erg positief tegenover sporten!
---------------
Plan is overigens om de 200 km gravel te doen.
[ Voor 5% gewijzigd door la_fusion op 27-08-2024 08:00 ]
Ik heb de road versies van Brabantse Wal en Borderride gedaan dit jaar. Communicatie is goed, verzorgingsposten ook. Hangt ook prima sfeer. Bij Brabantse Wal was er ook soort festival sfeertje bij finish, leuk gedaan. Bij de Borderride was het alleen wel handig geweest als ze een omlegging van route op andere wijze gecommuniceerd hadden, maar dat is ook goed gekomen.la_fusion schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:00:
In het verleden zijn hier de nodige verhalen geweest over slechte organisaties.. hoe zijn de ervaringen over de grenspalenklassiekers? Wellicht wat overpriced ten opzichte van een toertocht van een wielervereniging maar is het wel goed geregeld? Wil dit jaar dan toch maar aan een georganiseerde tocht mee doen wat er tot nu toe nog niet echt van gekomen is en deze lijkt mij leuk maar vraag mij wel af of het ook echt zo leuk is als het lijkt
Voor de road versies zijn minimaal 28mm wel aan te bevelen ivm dat er ook bosbaden en kasseien bij zitten, maar dat is voor jou niet van toepassing.
Ik zou er zo weer aan meedoen.

Nu we het toch hebben over militaire terreinen. Iemand nog een tip voor Kamp Soesterberg? Gewoon even onder de slagboom door duiken (Zuiderweg)? Met de auto over de A28 telt natuurlijk niet...raymondw schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:46:
[...]
De fiets-stop is aan het begin van het terrein voor zover ik begreep.
Je gaat er via dezelfde weg op en af...
Misschien dat je er 1 pakt.
Aan de Noordkant heb je toegang via "de Zandweg", dit is een zandweg (duh) en ernaast een gravelpad.
Op 1/3 het terrein kun je de defensie asfaltweg op (hier is actieve controle!!!) en kun je fietsen richting Harskamp.
Heb er eenmalig foto's gemaakt en er stond binnen +-5min controle van gewapend personeel.
Heb er wel eens grijze duiven met e-fietsen vanaf zien komen, maar na de eerste actie ben ik er vanaf gebleven...
De andere 2/3 van het terrein is zeer lastig te bereiken met fietsen.
Ben erg nieuwsgierig hoe het gegaan is
:strip_exif()/f/image/P6zVEk58t0PttIAXadHA1Kqw.jpg?f=fotoalbum_large)
Tja zo te zien hoef je echt maar een klein eindje onder die slagboom door he, maar wel lekker in het zicht van de poort (van DRZ dus geen idee hoe die hier over denken).Leaguer schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:45:
[...]
Nu we het toch hebben over militaire terreinen. Iemand nog een tip voor Kamp Soesterberg? Gewoon even onder de slagboom door duiken (Zuiderweg)? Met de auto over de A28 telt natuurlijk niet...
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 27-08-2024 10:11 ]
Deze is volgens mij besproken in de Tweewielers podcast.Leaguer schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:45:
[...]
Nu we het toch hebben over militaire terreinen. Iemand nog een tip voor Kamp Soesterberg? Gewoon even onder de slagboom door duiken (Zuiderweg)? Met de auto over de A28 telt natuurlijk niet...
[Afbeelding]
Zit alleen even te verzinnen welke aflevering.
Weet iemand dat nog?
Die heb ik wel eens gehoord dacht ik, volgens mij zijn ze gewoon illegaal over de Zuiderweg gefietst... Dat is de getekende zwarte lijn. Maar dan riskeer je dus wel een kogel in je nek reprimande van defensie.mhr-zip schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:36:
[...]
Deze is volgens mij besproken in de Tweewielers podcast.
Zit alleen even te verzinnen welke aflevering.
Weet iemand dat nog?
/f/image/ZbI7trmDoS6M0Eblmu1TkDGv.png?f=fotoalbum_large)
Met de gravelaar even snel doorsteken naar de linkeronderhoek van het vierkant? Even goed kijken wel verzet je steekt voor je getaway snelheid als ze met mortieren gaan gooien.Leaguer schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:45:
[...]
[Afbeelding]
Ik bedoel niet hoe ze hem zelf gehaald hebben, maar was toen een tip van een local.Leaguer schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:45:
[...]
Die heb ik wel eens gehoord dacht ik, volgens mij zijn ze gewoon illegaal over de Zuiderweg gefietst... Dat is de getekende zwarte lijn. Maar dan riskeer je dus wel een kogel in je nek reprimande van defensie.
[Afbeelding]
Uit mijn hoofd was het in de aflevering van de domtoren, maar ik geef geen garantie.
Ja zoals je ziet ben ik daar wel eens gaan kijken, moet je over takkenbergen heen stappen die ze als barrage hebben opgeworpen en dan de grote borden met 'pas op schietterein defensie, streng verboden toegang, gevaar voor eigen leven etc etc' negeren. Heb ik 10 m gedaan maar toen durfde ik plots niet meer verder, bang voor niet-gesprongen explosieven, en ben ik met rasse schreden wedergekeeerdGerbenBK schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:45:
[...]
Met de gravelaar even snel doorsteken naar de linkeronderhoek van het vierkant? Even goed kijken wel verzet je steekt voor je getaway snelheid als ze met mortieren gaan gooien.

/f/image/yvP0BhUwl0wB6ADsEPRi3F0P.png?f=fotoalbum_large)
Een vriend van me is 2 jaar geleden wel in een opwelling onder de slagboom door gelopen en ff 100 meter heen en weer gefietst, niet gesnapt... Dus het kan daar wel op een onbewaakt moment.
/f/image/lZFq9wYkokbjCTOfs7Z2W5Im.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Leaguer op 27-08-2024 10:58 ]
Bram regelt het allemaal prima, er zit veel bij de prijs inbegrepen.la_fusion schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:00:
In het verleden zijn hier de nodige verhalen geweest over slechte organisaties.. hoe zijn de ervaringen over de grenspalenklassiekers? Wellicht wat overpriced ten opzichte van een toertocht van een wielervereniging maar is het wel goed geregeld? Wil dit jaar dan toch maar aan een georganiseerde tocht mee doen wat er tot nu toe nog niet echt van gekomen is en deze lijkt mij leuk maar vraag mij wel af of het ook echt zo leuk is als het lijkt
Aanrader wat mij betreft.
Welke omlegging bedoel je, die last minute besloten is ivm diepe plassen ergens ?DialOut schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:07:
[...]
Bij de Borderride was het alleen wel handig geweest als ze een omlegging van route op andere wijze gecommuniceerd hadden, maar dat is ook goed gekomen.
(als in besloten toen ons groepje dit doorgaf aan Bram)
Bij de borderride tocht is het deels het idee dat je zelf redzaam bent, eigenlijk iets teveel organisatie wat dat betreft was de eerste editie nog het mooist.
8 waterpunten in heel ItalieReginas schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:22:
Handige tip voor de Italiëgangers: Italiaanse drinkwaterkaart.
Nee die kaart is niet heel handige tip.
Gewoon Garmin x40 kopen en je kan onderweg search voor waterstop/toilet doen.
Of gewoon vanuitgaan dat je genoeg tegenkomt.
Wel degelijk een handige tip. Als je inzoomt op het gebied waar je je begeeft, worden de watertappunten getoond. En dat zijn er zeker meer dan 8 in heel Italië.DDX schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:01:
[...]
8 waterpunten in heel Italie![]()
Nee die kaart is niet heel handige tip.
Gewoon Garmin x40 kopen en je kan onderweg search voor waterstop/toilet doen.
Of gewoon vanuitgaan dat je genoeg tegenkomt.
Heb je weg of gravel gereden?DDX schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:59:
[...]
Welke omlegging bedoel je, die last minute besloten is ivm diepe plassen ergens ?
(als in besloten toen ons groepje dit doorgaf aan Bram)
Bij de borderride tocht is het deels het idee dat je zelf redzaam bent, eigenlijk iets teveel organisatie wat dat betreft was de eerste editie nog het mooist.
Dat je vanwege plassen moet omrijden dat heb ik ook gedaan en dat is niet zo een probleem. Alleen in de weg versie zat er nog een redelijke omleiding die niet vanzelf spreken was. Dit kwam doordat het ergens opgebroken was. Dit is aan een deel van de deelnemers doorgegeven, maar niet tijdens de groepsstart op de zondag en dat was toch wel handig geweest en een kleine moeite. Was ook een van de weinige verbeterpuntjes wat mij betreft.
In Limburg was er een klim met wegwerkzaamheden, maar daar had je gewoon langs kunnen fietsen. (beetje onverhard)
Ik heb daar trouwens de omleidingsborden gevolgd.
Op een 400km+ route ontkom je niet aan dit soort zaken.
Verder kan ik mij niet meer direct werkzaamheden herinneren.
Rond Lommel haden wij besloten iets anders te rijden toen we dit tegenkwamen :

Bram heeft dat daarna ook 'aangepast', maarja in hoeverre mensen dat toen nog doorkregen.
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic