Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 594 ... 689 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:20
Reginas schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:22:
[...]

Wel degelijk een handige tip. Als je inzoomt op het gebied waar je je begeeft, worden de watertappunten getoond. En dat zijn er zeker meer dan 8 in heel Italië.
Haha, niet echt heel duidelijk :o
Grappig is dat als je bovenin bij landen kijkt er ook 8 staat bij Italie en 400 bij Frankrijk.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLeenders
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-10 15:40
Als nieuweling op de wielrenfiets vraag ik me wat af over de derailleurpad.

Dit weekend is die namelijk bij mij afgebroken. Na lang zoeken heb ik volgens mij online een vervangend padje gevonden. Of het echt de goede is vind ik maar lastig te zeggen. Hij ziet er hetzelfde uit als het afgebroken padje en in de productomschrijving staat: "Geschikt voor <mijn fietsmerk>".

Er lijken alleen tientallen soorten padjes te zijn, dus ik vraag me nu af hoe het zit.
- Is het zo dat ieder merk een eigen type padje heeft, wat vervolgens op alle derailleurs past?
- Is het omgekeerde het geval, dat je de combinatie padje/derailleur hebt wat vervolgens op ieder frame past?
- Of, als laatse, de combinatie frame/derailleur bepaald welke padje nodig is?

En zijn hier standaarden of iets dergelijks voor? Aangezien er toch wat overeenkomsten lijken te zijn tussen de padjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:06
@GLeenders Elke derrie die niet UDH is (nieuw ding) past op elke pad. Pads zijn modelspecifiek, maar het kan zijn dat een pad voor meerdere modellen geschikt is.

De standaard is UDH, maar dat is nog zo nieuw dat je fiets het waarschijnlijk nog niet heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:17

Kluus

Gang is alles

@GLeenders
- Is het zo dat ieder merk een eigen type padje heeft, wat vervolgens op alle derailleurs past?
In principe wel, hoewel je voor de Shimano Shadow type derailleurs ook direct-mount patjes hebt voor veel merken/frames. Daar passen de oude Shimano derailleurs en SRAM niet op. Shimano Shadow derailleurs passen dan wel weer op oude stijl patjes dmv een tussenstukje genaamd de b-link.
https://bike.shimano.com/...ount-rear-derailleur.html
- Is het omgekeerde het geval, dat je de combinatie padje/derailleur hebt wat vervolgens op ieder frame past?
Een poging daartoe is de UDH (Universal Derailleur Hanger) maar dan moet je ook een UDH frame hebben dus komt als nog op hetzelfde neer. Eigenlijk was dit een soort trojaans paard van SRAM om stiekem fabrikanten alvast frames compatible te laten maken voor hun "Transmission" derailleurs, die hebben geen patje meer nodig en passen dus direct op de UDH bevestiging. Volgens mij speelt dit overigens nog voornamelijk op MTB gebied.
- Of, als laatse, de combinatie frame/derailleur bepaald welke padje nodig is?
In principe wel dus, met als sidenote dat de standaard type pat wel frame specifiek is maar in principe met alle gangbare derailleurs moet passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Zo heeft shimano ook een variant direct mount. (maar dan heb je nogsteeds padje nodig, alleen andere variant)
Zolang ze niet samen een standaard gaan afspreken tja...

Vraag me trouwens wel af of je met een udh frame op dit moment nog shimano/campagnolo/vage chinees kan monteren.
Even google aanslingeren dan maar: https://wheelsmfg.com/blo...shimano-direct-mount.html
ja dus voor iig shimano direct mount ;)

[ Voor 44% gewijzigd door DDX op 27-08-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:56:
Vraag me trouwens wel af of je met een udh frame op dit moment nog shimano/campagnolo/vage chinees kan monteren.
Even google aanslingeren dan maar: https://wheelsmfg.com/blo...shimano-direct-mount.html
ja dus voor iig shimano direct mount ;)
Ja klopt, mijn MTB is UDH maar zit ook gewoon een oude stijl MTB derailleur op door middel van het patje.

Dat is de "trojan horse" die ik bedoelde: in de MTB wereld is UDH al een aantal jaar geleden geintroduceert, juist met die pats die op ieder frame paste. Dit werd toen verkocht als de oplossing voor al die verschillende pats.

Een aantal jaar later kwam SRAM pas met de T-type derailleurs en werd duidelijk dat dit een slimme springplank is geweest om frames alvast compatible te laten maken zonder de ontwikkeling van T-type derailleurs al te hoeven onthullen. ;)

De standaard pat voor UDH die werkt met alle Shimano en SRAM derailleurs is deze:
https://www.bike24.com/p2341757.html

[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 27-08-2024 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:05
Kluus schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:50:
@GLeenders

[...]

In principe wel, hoewel je voor de Shimano Shadow type derailleurs ook direct-mount patjes hebt voor veel merken/frames. Daar passen de oude Shimano derailleurs en SRAM niet op. Shimano Shadow derailleurs passen dan wel weer op oude stijl patjes dmv een tussenstukje genaamd de b-link.
https://bike.shimano.com/...ount-rear-derailleur.html

[...]

Een poging daartoe is de UDH (Universal Derailleur Hanger) maar dan moet je ook een UDH frame hebben dus komt als nog op hetzelfde neer. Eigenlijk was dit een soort trojaans paard van SRAM om stiekem fabrikanten alvast frames compatible te laten maken voor hun "Transmission" derailleurs, die hebben geen patje meer nodig en passen dus direct op de UDH bevestiging. Volgens mij speelt dit overigens nog voornamelijk op MTB gebied.

[...]

In principe wel dus, met als sidenote dat de standaard type pat wel frame specifiek is maar in principe met alle gangbare derailleurs moet passen.
gravel is er inmiddels bijgekomen met de nieuwe (onbetaalbare) 13 speed xplr groupset
https://www.sram.com/en/sram/road/series/red-xplr

Ik verwacht dat road de volgende is, maar daar zullen ze wat meer tijd voor nodig hebben

wegfietsen met UDH:
https://bikefinder.sram.c...d&sortOrder=asc&site=Road

(sneaky eigen belangen daargelaten is het een prima standaard en mag van mij elke fiets met UDH uitgerust worden, is over het algemeen nog een stuk goedkoper ook namelijk (12-20 euro))

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:17:
[...]

(sneaky eigen belangen daargelaten is het een prima standaard en mag van mij elke fiets met UDH uitgerust worden, is over het algemeen nog een stuk goedkoper ook namelijk (12-20 euro))
Ja klopt, sommige merken drijven de prijzen voor die hangertjes echt op. Mij valt altijd op dat dit soort onderdelen vooral bij Canyon erg duur zijn en bij een merk als Specialized valt het dan weer heel erg mee.

Dit zijn de twee merken waarvoor ik dit soort dingen heb aangeschaft, geld ook voor andere kleine spare parts van deze merken zoals afdek plaatjes en spacertjes. Vind het altijd wel grappig gezien de naam en het verschil in prijzen voor de fietsen zelf... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:35
Kluus schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:25:
[...]

Ja klopt, sommige merken drijven de prijzen voor die hangertjes echt op. Mij valt altijd op dat dit soort onderdelen vooral bij Canyon erg duur zijn en bij een merk als Specialized valt het dan weer heel erg mee.

Dit zijn de twee merken waarvoor ik dit soort dingen heb aangeschaft, geld ook voor andere kleine spare parts van deze merken zoals afdek plaatjes en spacertjes. Vind het altijd wel grappig gezien de naam en het verschil in prijzen voor de fietsen zelf... :)
Ook met het oog op duurzaamheid en beschikbaarheid is het erg prettig wanneer je zoon over 20 jaar de pad van jouw oude fiets sloopt, dat hij bij de gemiddelde webshop een vervanger kan bestellen.
Voor de meer avontuurlijke fietser die ergens in de Himalaya zijn pad breekt, is het fijn als hij daar bij de lokale fietshut van een oud frame een UDH kan trekken.

Eigenlijk is het best vreemd dat de UDH een nieuw concept is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Over 5 jaar hebben ze vast weer wat anders bedacht, andere diameter steekas omdat dat handiger/beter is.
Racefietsen ook de boost standaard omdat we nog bredere banden oid nodig hebben.

Nee ik zou er niet vanuit gaan dat UDH een standaard is/blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:06
guapper schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:37:
[...]

Ook met het oog op duurzaamheid en beschikbaarheid is het erg prettig wanneer je zoon over 20 jaar de pad van jouw oude fiets sloopt, dat hij bij de gemiddelde webshop een vervanger kan bestellen.
Voor de meer avontuurlijke fietser die ergens in de Himalaya zijn pad breekt, is het fijn als hij daar bij de lokale fietshut van een oud frame een UDH kan trekken.

Ja joh, ga het hele kapitalistische systeem even kapot maken d:)b

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-10 22:12

Fisico

by Fabian

mhr-zip schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:36:
[...]

Deze is volgens mij besproken in de Tweewielers podcast.
Zit alleen even te verzinnen welke aflevering.

Weet iemand dat nog?
Volgens mij de live-aflevering vanuit de Dom. Of het nog steeds kan, dat is wel de vraag. Er is nogal veel afgehekt vanwege de wolf / wolven.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:51

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Joindry schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:03:
[...]

Raleigh, team banana bike [Afbeelding]
(niet mijn fiets)
Het verhaal gaat verder. Na veel vloeken heb ik de trapas eruit gekregen en alle onderdelen losgekregen.
De maat is intussen duidelijk.

127mm, frame 68 en binnendiameter net geen 35mm (oftewel 1,37inch). Dat alles lijkt een standaardmaat te zijn.

https://www.bycicle.net/n...m-d-el-8234170508291.html

Deze zou dus moeten passen.

Mocht ik zou gewoon nieuwe lagertjes kunnen vinden is dat ook een optie.
De oude recycleren is geen optie meer denk ik. De lagers zagen er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SS5yudJubHTIkR0Xr1qWb9RATfE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zqDeSWujMuY17oJoflb8qU9E.jpg?f=user_large

Iemand nog suggesties hoe ik de twee trapper af de as moet krijgen? Het kreng spant zo hard dat ik de draad gestript heb tijdens het verwijderen...
Ik heb ook al de vriezer geprobeerd en dan gewoon hard hameren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7nM_wv0jR6RqwSRQNj0ciuHh50=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RrSyavq0PJVkxnZLZqlwbACO.jpg?f=user_large
Grootste prioriteit is nu iig die trapper loskrijgen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:09
Joindry schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:50:
[...]

Grootste prioriteit is nu iig die trapper loskrijgen. :(
1: Als je goed kijkt zit er schroefdraad in, daar kan je een “poelietrekker”* indraaien.

*weet niet of het in dit geval ook zo heet.

2: als je hem er uit wil tikken met een hamer. Nu ligt hij op hout, dat veert. Dus is de kracht die je inbrengt met je hamer “weg”. Dus leg hem op iets dat niet veert.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:15

joker1977

Tweakert

Brander erop en beuken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

mhr-zip schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:19:
[...]

1: Als je goed kijkt zit er schroefdraad in, daar kan je een “poelietrekker”* indraaien.

*weet niet of het in dit geval ook zo heet.

2: als je hem er uit wil tikken met een hamer. Nu ligt hij op hout, dat veert. Dus is de kracht die je inbrengt met je hamer “weg”. Dus leg hem op iets dat niet veert.
Het is dus die draad die ik vandaag gestript heb met een cranktrekker. Ik ben geen beer, dus ik veronderstel dat het materiaal wat broos was.

Een bankvijs heb ik iig niet. Maar op locatie kan ik die wel gebruiken.
Warmte of koude? Ik deed al de -32° vriezer. Zet metaal niet net uit bij warmte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nrg
  • Laatst online: 15:49

nrg

Ik zou inzetten op nachtje of 2 in de IMAL zetten, dan idd alles afkoelen en vervolgens de crank verhitten (zodat as krimpt door kou en crank uitzet door hitte). En dan spanning erop zetten en vervolgens gaan tikken met een hamer.

[ Voor 16% gewijzigd door nrg op 27-08-2024 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:26
nrg schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:55:
Ik zou inzetten op nachtje of 2 in de IMAL zetten, dan idd alles afkoelen en vervolgens de crank verhitten (zodat as krimpt door kou en crank uitzet door hitte). En dan spanning erop zetten en vervolgens gaan tikken met een hamer.
Inderdaad, tikken met een hamer en een botte beitel, of iets dat daarvoor kan doorgaan. En wat WD40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Leaguer schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:48:
[...]

Een vriend van me is 2 jaar geleden wel in een opwelling onder de slagboom door gelopen en ff 100 meter heen en weer gefietst, niet gesnapt... Dus het kan daar wel op een onbewaakt moment.

[Afbeelding]
Dit was de tip uit de Tweewielers podcast inderdaad, even langs de slagboom en weer terug. Veiligste optie en je bent het kortst illegaal bezig. Als ik me niet vergis werd een zondagochtend als beste moment genoemd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
nogeeninlog schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:27:
[...]

Inderdaad, tikken met een hamer en een botte beitel, of iets dat daarvoor kan doorgaan. En wat WD40.
Geen IMAL met WD40 vergelijken aub :+

IMAL werkt vaak echt goed.
(warmte en koude ook trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

@Joindry heb je niet een bankschroef waar je hem in kunt klemmen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Joindry schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:40:
[...]
Warmte of koude? Ik deed al de -32° vriezer. Zet metaal niet net uit bij warmte?
Vaak is bij dit soort dingen de boel vastgeroest/geoxideerd en dat maakt het zo moeilijk om het los te krijgen. Op het moment dat je het verhit zet de boel inderdaad uit, maar daardoor "breekt" ook de fixatie van het geoxideerde metaal. Als je daarna de boel weer laat afkoelen is het vaak een stuk makkelijker om de boel los te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
joker1977 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:46:
[...]

Vaak is bij dit soort dingen de boel vastgeroest/geoxideerd en dat maakt het zo moeilijk om het los te krijgen. Op het moment dat je het verhit zet de boel inderdaad uit, maar daardoor "breekt" ook de fixatie van het geoxideerde metaal. Als je daarna de boel weer laat afkoelen is het vaak een stuk makkelijker om de boel los te krijgen inderdaad.
Helaas is de draad al uit de crank getrokken, maar met een hamer en gericht geweld kun je die as er nog wel uit krijgen.
[...]

Het is dus die draad die ik vandaag gestript heb met een cranktrekker. Ik ben geen beer, dus ik veronderstel dat het materiaal wat broos was.

[...]

Aluminium zet meer uit bij temperatuurverschil dan ijzer.
Door de koude zal het aluminium alleen vaster om het staal krimpen.

Wanneer je de crank verhit, zal deze meer uitzetten dan de as, en kun je deze er mogelijk uit slaan met een hamer. Je zult de crank daarbij wel goed moeten ondersteunen met een materiaal dat niet mee geeft (en de klap absorbeert).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:07
Ik heb deze wel eens gebruikt op een crank met beschadigd / matig draad... dat werkte toen goed... maar mijn ervaring is ook maar een sample van 1 natuurlijk :)

https://uniortools.com/en...62-4-tapered-crank-puller

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

guapper schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:37:
[...]

Deze post moeten we eigenlijk even archiveren en over 20 jaar eens terug kijken hoe veel nieuwe "standaarden" we dan hebben gehad. (Zie ook trapassen, headsets, zadelpennen, asbreedte, velg uitlijning, wiel montage etc)

Edit: Eigenlijk gaan we nu al nat he want de derailleurhanger die bij UDH hoort is al een "lapmiddel" voor de plebs die nog nog geen T-Type derailleur hebben. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 28-08-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Kluus schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:23:
[...]

Deze post moeten we eigenlijk even archiveren en over 20 jaar eens terug kijken hoe veel nieuwe "standaarden" we dan hebben gehad. (Zie ook trapassen, headsets, zadelpennen, asbreedte, velg uitlijning, wiel montage etc)

Edit: Eigenlijk gaan we nu al nat he want de derailleurhanger die bij UDH hoort is al een "lapmiddel" voor de plebs die nog nog geen T-Type derailleur hebben. ;)
Lijkt er op dat iedereen daarvoor weer zijn eigen gepatenteerde oplossing gaat uitvinden inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
BreadFan schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:27:
[...]
Dit was de tip uit de Tweewielers podcast inderdaad, even langs de slagboom en weer terug. Veiligste optie en je bent het kortst illegaal bezig. Als ik me niet vergis werd een zondagochtend als beste moment genoemd
Mijn veiligste optie voor illegale of om andere redenen onbereikbare tiles (privéterrein, water) af te vinken is gewoon een scriptje geprogrammeerd dat een .GPX fabriceert van coordinaten.

We zitten op Tweakers he :+

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

TheTinusNL schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:40:
[...]

Mijn veiligste optie voor illegale of om andere redenen onbereikbare tiles (privéterrein, water) af te vinken is gewoon een scriptje geprogrammeerd dat een .GPX fabriceert van coordinaten.

We zitten op Tweakers he :+
Even virtueel narijden met bkool ofzo.
Aan de andere kant nu is je kans! :+

[ Voor 27% gewijzigd door Kluus op 28-08-2024 11:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 15:17

bonzz.netninja

Niente baffi

Leaguer schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:45:
[...]

Nu we het toch hebben over militaire terreinen. Iemand nog een tip voor Kamp Soesterberg? Gewoon even onder de slagboom door duiken (Zuiderweg)? Met de auto over de A28 telt natuurlijk niet...

[Afbeelding]
Ik ben op zondag ochtend gewoon onder die 2 slagbomen doorgegaan. Je hoeft ook maar een piep stukje en je hebt hem al. Ongeveer 10 witte strepen op de weg (even goed natellen op satelite mode).

Verstand op 0, vriendelijke zwaaien naar alle camera's en gaan met die banaan :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwtwSXi288plxixDISBphZELjmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oL8RUjaiOhRnMRurTT44JgI8.png?f=fotoalbum_large

ik heb een groter probleem al jaren met dit stukje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4XiziaPGTd8HFZEWtjyy3JbRKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E6drsn3iwIdne9dugMDp2PcL.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat het enige wat ik kan doen is toch een stuk gaan wandelen ofzo, want het *schijnt* dat je daar kan wandelen

[ Voor 40% gewijzigd door bonzz.netninja op 28-08-2024 12:09 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:39
bonzz.netninja schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:53:
[...]
[Afbeelding]

Ik denk dat het enige wat ik kan doen is toch een stuk gaan wandelen ofzo, want het *schijnt* dat je daar kan wandelen
Niet even bij de Zuiderhoeve naar binnen fietsen om te vragen of ze nog verse melk hebben?

https://www.google.nl/map...yMy4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

[...]

Ik ben op zondag ochtend gewoon onder die 2 slagbomen doorgegaan. Je hoeft ook maar een piep stukje en je hebt hem al. Ongeveer 10 witte strepen op de weg (even goed natellen op satelite mode).

Verstand op 0, vriendelijke zwaaien naar alle camera's en gaan met die banaan :)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens Komoot en Strava heatmaps loopt er inderdaad gewoon een pad helemaal langs die achterkade. Vraag me eigenlijk ook af of je dat niet gewoon kan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Hier kun je het pad wel in denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54
HBSVDK schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:16:
[...]

Klopt. 1 cassette rij ik sinds 2017 (10s ultegra)en heeft al 20.000+km, wel elke keer tijdig ketting vervangen (0.5-.75 slijtage). Cassette is nog redelijk tot goed, inmiddels 8 kettingen? Verder.

Andere fiets 11spd gebruik ik ketting op zowel berg als polder cassette. Merk niks van een sneller slijtende ketting.
Zolang het binnen tolerantie blijft komt het allemaal niet zo precies.
Dat is ook gewoon zonde. Kettingen zijn ook niet gratis he... Op zo'n afstand gebruik ik over het algemeen 3/4 kettingen (vervangen ergens tussen de 0.75/1.00) en dan is het ook wel ongeveer tijd om de cassette te vervangen, en dat lijkt me prima na zo'n 25k km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-10 17:17
In doe iets volledig verkeerd lijkt het wel. Op 12.000 km heb ik 3 kettingen en 2 cassettes versleten (SRAM Rival). De eerst volgende ketting zit er al aan te komen. Ik rij niet in de winter, niet vaak in de regen, maak mijn ketting en cassette geregeld schoon.
Zijn er nog factoren waar ik rekening mee moet houden? (Met substantieel verschil in levensduur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor wat betreft je grotere probleem: gewoon een route bij de boer achterom plannen.
Als je wordt aangesproken geef je je navigatie de schuld. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:05
@DialOut

Schoonhouden en..
Het juiste goede smeermiddel gebruiken?

Leesvoer: https://zerofrictioncycling.com.au/lubetesting/

ik doe wel 10k voor de ketting versleten is. (shimano M8100 (12 speed) en CN-HG701 (11 speed))
Ik gebruik squirt lube, maar wil over op silca super secret drip.
Voorlopig nog niet, ik heb nog 0.5 liter bus squirt lube.

[ Voor 52% gewijzigd door mountainbiker op 28-08-2024 14:48 ]

mountainbiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DialOut schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:54:
In doe iets volledig verkeerd lijkt het wel. Op 12.000 km heb ik 3 kettingen en 2 cassettes versleten (SRAM Rival). De eerst volgende ketting zit er al aan te komen. Ik rij niet in de winter, niet vaak in de regen, maak mijn ketting en cassette geregeld schoon.
Zijn er nog factoren waar ik rekening mee moet houden? (Met substantieel verschil in levensduur)
Geen idee of dit voor de road groepen ook geld want daar gebruik ik Shimano maar op de MTB heb ik ervaren en is het ook bekend dat de kettingen van GX (zeg maar Force) en "lager" van zeer slechte kwaliteit zijn. Op de MTB ben ik daarom over op gebruik van X01/XX1 (zeg maar Red) kwaliteit en de rest gewoon GX en dat levert een veel betere levensduur op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
DialOut schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:54:
Je rijd met sram ;)

Ik red met mijn trek emonda waar dura ace 11s groep op zit ook ruim 10k per ketting.
Daar rijd ik amper mee in de regen. (is meer klim/vakantie fiets)
Eind juli ketting vervangen bij 15623km, tooltje van .75 viel er nog niet in maar ging op vakantie dus voor zekerheid vervangen.
Nu 2e ketting op cassette waar inmiddels 3000km mee gefietst is.
Meestal red ik 3 kettingen op 1 cassette. (mits je dus op tijd vervangt)
Vorige cassette heb ik 47500km mee gehaald.
En sta op het punt om voorbladen na bijna 100k te vervangen. (beginnen wat puntig te worden)

De 2 fietsen waar ik sram op heb zitten (axs rival en axs force) red ik maar max paar duizend km met een ketting.
Kan ook te maken hebben dat dat m'n slechtweer fiets en strandfiets zijn.
Maar ook omdat je bij 12s eerder moet vervangen.
In begin de fout gemaakt om pas te vervangen toen tooltje van .75 erin viel, ging 2e ketting meteen overslaan...
Ruim 100 euro voor nieuwe cassette.

[ Voor 13% gewijzigd door DDX op 28-08-2024 14:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54
Heb ook lang met SRAM gefietst, maar kocht altijd de sram red ketting. Vaak praktisch dezelfde prijs als de force uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-10 22:44
DDX schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:48:
[...]

Je rijd met sram ;)

Ik red met mijn trek emonda waar dura ace 11s groep op zit ook ruim 10k per ketting.
Eind juli ketting vervangen bij 15623km, tooltje van .75 viel er nog niet in maar ging op vakantie dus voor zekerheid vervangen.
En sta op het punt om voorbladen na bijna 100k te vervangen. (beginnen wat puntig te worden)

De 2 fietsen waar ik sram op heb zitten (axs rival en axs force) red ik maar max paar duizend km met een ketting.
In begin de fout gemaakt om pas te vervangen toen tooltje van .75 erin viel, ging 2e ketting meteen overslaan...
pak jij 0.75% op 11spd? Ik dacht dat iedereen altijd overstuur raakte als je voorbij 0.5% ging bij 11s en hoger.

Goeie hoeveelheid KM's per ketting wel, zijn dat dura ace kettingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Bij 11s pak ik als je .75 erin valt.
Zijn idd dura ace (HG901) kettingen.

Voor 12s heb ik nieuwe tool gekocht, maar die gebruik ik niet bij 11s.

[ Voor 33% gewijzigd door DDX op 28-08-2024 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-10 22:44
DDX schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:04:
Bij 11s pak ik als je .75 erin valt.
Zijn idd dura ace (HG901) kettingen.
goed om te weten. En wax jij of olie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
pannekoek schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:05:
[...]

goed om te weten. En wax jij of olie?
Altijd squirt. (hele jaar door)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxestria
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-09 16:16
Niet alleen omstandigheden (modder, regen, zout etc.) spelen mee, maar ook zeker hoe je fietst.
Fiets je vooral veel duurritten, hetzelfde tempo en sprint je weinig of rijd je rustig weg bij stoplichten en na bochten? Dan gaat de slijtage ook een stuk minder hard.

Rijd je criteriums, doe je vaak 40/20's en andere blokken en schakel je veel onder hoge druk en rij je altijd hard weg vanuit stilstand, na bochten en bij stoplichten, dan komt er veel meer spanning op je ketting te staan (benen stil, 800Watt, benen stil, 800Watt). In dat geval slijt de ketting ook aanzienlijk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Krijg als het goed is morgen m'n tool voor sram flat top binnen dus ben benieuwd.

Maar is SRAM force Red dan veel beter dan SRAM Force? dacht dat de extra kosten vooral zaten in de gewichtsbesparing.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:06
Tinusvolkel schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:13:
Krijg als het goed is morgen m'n tool voor sram flat top binnen dus ben benieuwd.

Maar is SRAM force Red dan veel beter dan SRAM Force? dacht dat de extra kosten vooral zaten in de gewichtsbesparing.
Red is niet per se beter, vaak lichter, maar dat kan ook zorgen voor meer herrie (bij de cassette bijvoorbeeld). Vraag me af of je het in een ketting uberhaupt merkt (ik rij nu met red, eerder met rival, kan het verschil niet merken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

418O2 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:16:
[...]

Red is niet per se beter, vaak lichter, maar dat kan ook zorgen voor meer herrie (bij de cassette bijvoorbeeld). Vraag me af of je het in een ketting uberhaupt merkt (ik rij nu met red, eerder met rival, kan het verschil niet merken)
Bij de Eagle NX/GX vs Eagle X01/XX1 zit het er hem in dat de rollers bij de goedkopere lijnen geen beschermende coating hebben, terwijl die anderen dat wel hebben. Geen idee of dat bij de road groepen ook zo is maar het verklaart het verschil in slijtage bij de MTB groepen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
Ik ga mij hier eens in verdiepen B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
DDX schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:48:
[...]

Verschil is wel groot, zelfs als de ene ook je slechtweer is.
Online maar eens opzoek naar meer ervaringen, want het lijkt er wel een beetje op dat het er mee te maken heeft. Hiervoor had ik Shimano 105, vorige generatie (11spd) maar daar heb ik op bijna 10k ook geen cassette vervangen. Wel een ketting volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:39
pannekoek schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:03:
[...]

pak jij 0.75% op 11spd? Ik dacht dat iedereen altijd overstuur raakte als je voorbij 0.5% ging bij 11s en hoger.

Goeie hoeveelheid KM's per ketting wel, zijn dat dura ace kettingen?
SRAM hoef je pas bij 0,8% te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:37

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ik ben aan het kijken naar een achterlicht-radar die goed samenwerkt met de Garmin Edge 840. Heb op internet al het nodige uitgezocht, maar twijfel tussen de Magene L508 of de Garmin Varia RTL515. Een prijsverschil van pakweg 80 euro, en ik krijg niet helemaal de verschillen helder. Is het prijsverschil het waard? Ik zie dat alleen de batterijduur wat beter is, maar verder geen grote verschillen.

Zijn er mensen met de Magene L508 die hun mening hierover willen ventileren?
Ben erg benieuwd! Wil vooral een betrouwbare radar voor over de landweggetjes.

Alvast dank!

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

[...]

[...]

Vandaag even een portie humblesauce gegeten bij local bike shop 2. Mijnheer zette de trapper vast in de bankvijs en op 3 slagen was de trapper los. (ik zal het maar steken op de 48u WD-40, bankvijs en mijn eerder werk :X )

Advies gevraagd, mijn trapas meet 125mm, de opties zijn 122.5 en 127.5.
Ik zou zelf 122.5 kiezen, er was voldoende plaats tussen trapper en BB.

En vanaf nu hopelijk smooth sailing naar einde renovatieprojectje :9

[ Voor 4% gewijzigd door Joindry op 28-08-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Even een vraag: ik heb mijn standaard 11-28 105 R7000 cassette omgewisseld voor een 11-34 ivm aankomende bergen. In de doos zat een extra spacer. Is dit noodzakelijk om te gebruiken? De standaard cassette had geen spacer. Heb de nieuwe cassette gemonteerd op een DT Swiss 350 hub/naaf en de cassette wiebelt niet. Stukje gefietst ook prima. Maar begin toch wat te twijfelen of toch die spacer er niet tussen hoort.

[ Voor 12% gewijzigd door Shadow_Agent op 28-08-2024 18:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Shadow_Agent schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:45:
Even een vraag: ik heb mijn standaard 11-28 105 R7000 cassette omgewisseld voor een 11-34 ivm aankomende bergen. In de doos zat een extra spacer. Is dit noodzakelijk om te gebruiken? De standaard cassette had geen spacer. Heb de nieuwe cassette gemonteerd op een DT Swiss 350 hub/naaf en de cassette wiebelt niet. Stukje gefietst ook prima. Maar begin toch wat te twijfelen of toch die spacer er niet tussen hoort.
Spacer moet er inderdaad op, als eerste. Bron: RTFM :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwP6AYukZnfUWZfYWOtgS8ZqDHY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cQM3jQ3VpLMY6Bo9yCEZKUK6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Is afhankelijk van de freehub die je hebt. Voor Road freehubs heb je de low spacer nodig, voor MTB freehubs niet.

Zie de notice op pagina 8 van de manual: https://si.shimano.com/en...001/DM-RACS001-03-ENG.pdf

Mijn race fiets kwam standaard met een 11-34 cassette en had de spacer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

God ik voel mij dom :$

Bedankt @joker1977 voor de handleiding! Staat er super duidelijk in inderdaad. Ik ga de spacer er tussen plaatsen :)

-edit- snap alleen niet waarom de 34 een spacer nodig heeft en de 28 niet? Zijn de kransjes dunner ivm gewicht ofzo?

[ Voor 28% gewijzigd door Shadow_Agent op 28-08-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Joindry schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:33:
[...]

Vandaag even een portie humblesauce gegeten bij local bike shop 2. Mijnheer zette de trapper vast in de bankvijs en op 3 slagen was de trapper los. (ik zal het maar steken op de 48u WD-40, bankvijs en mijn eerder werk :X )

Advies gevraagd, mijn trapas meet 125mm, de opties zijn 122.5 en 127.5.
Ik zou zelf 122.5 kiezen, er was voldoende plaats tussen trapper en BB.

En vanaf nu hopelijk smooth sailing naar einde renovatieprojectje :9
Wat ik eerder al schreef. Als je crank naar binnen komt, kan je derailleur dan nog de ketting op het binnenblad leggen, of raakt hij de zadelbuis?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Shadow_Agent schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:57:
God ik voel mij dom :$

Bedankt @joker1977 voor de handleiding! Staat er super duidelijk in inderdaad. Ik ga de spacer er tussen plaatsen :)

-edit- snap alleen niet waarom de 34 een spacer nodig heeft en de 28 niet? Zijn de kransjes dunner ivm gewicht ofzo?
Ja, de 34-11 cassette is eigenlijk een MTB-cassette, gemaakt voor een iets smallere MTB-body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

guapper schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:03:
[...]

Wat ik eerder al schreef. Als je crank naar binnen komt, kan je derailleur dan nog de ketting op het binnenblad leggen, of raakt hij de zadelbuis?
Ik heb je quote in meegenomen hoor. Mijn frame zit totaal niet in de weg.
De cranck die er nu inzit is een asymmetrische, dus heb ik voor de nieuwe ook het model LL123 gekozen, 122,5mm en niet de 122mm DNL. Dus zou in al zeker daar ook geen problemen mee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
joker1977 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:51:
[...]

Ja, de 34-11 cassette is eigenlijk een MTB-cassette, gemaakt voor een iets smallere MTB-body.
@Shadow_Agent daaraan toevoegend:
als je de handleiding bekijkt voor 11-28 en 11-34, dan tel je in beide 3 spacers.
Alleen zijn dat bij 11-28 drie "sprocket spacers" (A) en bij 11-34 twee (A) plus één "low spacer" (D).
De 11-34 heeft dus niet "een spacer nodig" (immers: beide drie), maar de spacers zijn anders ingedeeld. ;)

Blind :+

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-10 22:12

Fisico

by Fabian

[...]

Oh is daar het blokje? Dan snap ik de optie via Kamp van Zeist en de domeinen ook ineens. Heeft de domeinen ook niet elke zoveel maanden verkoopdagen van auto's dan zou je gewoon legaal kunnen gaan.
Ik dacht altijd dat iedereen de slagboom bij de motorcrossers bedoelde en dan via de kant van het pannenkoekenrestaurant naar binnen sloop. Dat leek mij gezien de rode vlagen op de hei een minder strak plan.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Ik heb de CS-HG700 @TheTinusNL die heeft 4 spacers + dus die low spacer ;) de 11-28 heeft ook 4 tussenspacers maar geen low spacer. Naja, mysterie opgelost en voor mij geldt: RTFM :+

Hoe dan ook: net de cassette eraf gehaald en met de spacer teruggezet. Voor de volledigheid nog even de 28 er op gezet ter vergelijking en met de spacer zit de 34 een stukkie beter! 😉

Nog dank voor de handleiding link @pdukers

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

TheTinusNL schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:25:
[...]

@Shadow_Agent daaraan toevoegend:
als je de handleiding bekijkt voor 11-28 en 11-34, dan tel je in beide 3 spacers.
Alleen zijn dat bij 11-28 drie "sprocket spacers" (A) en bij 11-34 twee (A) plus één "low spacer" (D).
De 11-34 heeft dus niet "een spacer nodig" (immers: beide drie), maar de spacers zijn anders ingedeeld. ;)
Tja, is net hoe je er naar kijkt. De spacer die je er als eerste op doet bij de 11-34 is beduidend dikker dan een "sprocket spacer" en dat is omdat de cassette gemaakt is voor de iets smallere Shimano MTB-freehub.

Als je de 105-uitvoering neemt van de 11-34 (CS-HG700-11) dan komt die zelfs met 5 "sprocket spacers" én die vulring/spacer die je als eerste op de body gooit.

De persoon in kwestie kwam van een 11-28 cassette en dat is geen MTB-freehub compatible cassette, dus je mag gerust aannemen dat hij een Shimano 11-spd road-freehub heeft en dus die "extra" vulring nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:45
Shadow_Agent schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:45:
Het zit toch op zo'n plastic hulpstuk? Ik heb bji die 11-34 de hele rambam zo op de hub geschoven. Mét die spacer dus. (Al had ik vooraf al wel gelezen dat die spacer erbij zit) Of zitten de cassettes tegenwoordig ook in volledig papieren doosje? Want dat hulpstuk was van plastic.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-10 19:27
DialOut schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:09:
[...]

Ik ga mij hier eens in verdiepen B)
Pas een keer eea van Silca zitten bekijken op Youtube. Kort gezegd kwam kettingslijtage neer op het volgende
- de pennen draaien rondom de rollers in de ketting. Om te zorgen dat het draait en niet glijdt moet je smeren.
- na verloop van tijd worden de pennen door slijtage wat ovaler. Dat zorgt voor de speling op de ketting en de rek.

De slijtage wordt beinvloed door de kwaliteit of de hardheid van de pennen, eventueel toegevoegde coatings en de smering. Rij je in regen, dan komt er veel meer troep tussen de pennen en de rollers te zitten. Dat vormt een soort van schuurpasta, en dat vreet je ketting op. Wax (met name hot-wax) zorgt ervoor dat er minder snel troep tussen komt, want het plakt niet, en de wax vult de lege ruimte meer op.

Die beschrijving over kettingslijtage past denk ik wel bij die twee punten; waarschijnlijk is Dura-Ace wat harder op de pennen, maar heeft het mooie weer ook gezorgd dat er weinig troep tussen de rollers en de pennen terecht is gekomen. En voor de rest inderdaad; zerofrictioncycling voor meer data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Mistraller schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:24:
[...]

Het zit toch op zo'n plastic hulpstuk? Ik heb bji die 11-34 de hele rambam zo op de hub geschoven. Mét die spacer dus. (Al had ik vooraf al wel gelezen dat die spacer erbij zit) Of zitten de cassettes tegenwoordig ook in volledig papieren doosje? Want dat hulpstuk was van plastic.
Ja klopt, zat op dat plastic ding :P maar ik had die spacer dus bewust weggelaten omdat die met de 28 ook niet gebruikt werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:30
.

[ Voor 99% gewijzigd door GWBoes op 29-08-2024 08:36 . Reden: spuitelf, eerst alle reacties nalezen druppie :) ]

Flickr - Strava

• Joojooyoghurt
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-08 18:16
wat zijn jullie ervaringen met Sram ETAP tegenover Shimano Di2?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Joojooyoghurt schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:12:
Zelfde als IOS vs Android.

Het werkt allebei, beide kampen hebben liefhebbers. Het ene is niet beter dan het andere, maar ze hebben beide sterkere en zwakkere punten.

Waar gaat jou voorkeur naar uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-10 22:09
Joojooyoghurt schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:12:
Beide systemen zijn ondertussen volwassen en degelijk.

Vriendin heeft 105di2 en ik rij zelf met Force AXs/etap. Beide werken goed maar hebben ook verschillen. Ik gok dat een DCRainmaker ongetwijfeld een mooie uiteenzetting heeft 🙌

Maar tl;dr: je koopt met beide kampen prima groepsets. Stuk persoonlijke voorkeur en prijs bepalen je keuze uiteindelijk denk ik.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:46
Ik vond de hoods van Sram Rival toen iets fijner aanvoelen dan Shimano. De remmen van Shimano (ervaring met ultegra di2 en 105 11 speed mech) vond ik dan wel weer beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Ik vroeg mij af hoe de verdeling hier zit op tweakers dus bij deze :)

Poll: Op welke race groepset fiets je het meest?
Shimano mechanisch
Shimano electrisch
SRAM mechanisch
SRAM electrisch
Campagnolo mechanisch
Campagnolo electrisch
Anders
Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406710&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Edit: er gaat iets mis met het updaten van het plaatje maar Hier kan ik iig de resultaten zien.

[ Voor 9% gewijzigd door Tinusvolkel op 30-08-2024 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Net iets voordat ik op het werk was lek gereden dus zo in de pauze maar is m'n binnenband vervangen...
De weg was goed nat... dus dan blijft er blijkbaar makkelijk rommel aan je band plakken waardoor je lek rijdt...
Dus dan binnenkort is tijd maken om m'n tubeless banden er op te leggen ( heb inmiddels alles binnen :) ) hopelijk zijn dan de gaatjes makkelijk gedicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:21

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Steeffoon schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:09:
Ik ben aan het kijken naar een achterlicht-radar die goed samenwerkt met de Garmin Edge 840. Heb op internet al het nodige uitgezocht, maar twijfel tussen de Magene L508 of de Garmin Varia RTL515. Een prijsverschil van pakweg 80 euro, en ik krijg niet helemaal de verschillen helder. Is het prijsverschil het waard? Ik zie dat alleen de batterijduur wat beter is, maar verder geen grote verschillen.

Alvast dank!
Geen ervaring met beide, maar als je al een Garmin fietscomputer hebt zou ik het wel weten.
In mijn opinie gaat de Garmin Varia beter communiceren, blijven er langer updates en waarschijnlijk is garantie ook wat eenvoudiger dan bij de Magene.
Ik heb wat ervaring met sensoren van Magene, en die zijn in mijn ogen niet zo heel betrouwbaar.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:38
De Varia is wel écht goed. En werkt heel mooi geintegreerd met de Edge.

Kan de magene bijv ook laten zien hoe snel verkeer op je afkomt en hoever het nog achter je is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:05
Steeffoon schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:09:

Alvast dank!
Als ander alternatief heb je ook nog de Bryton - Gardia R300L Radar. Ik geloof dat die ook wel goed uit de test komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:58

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

[quote]Tinusvolkel schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:06:

heb gestemd, werd geregistreerd, maar resultaten zijn niet te zien ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
jorrefunk schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:58:

Heb daar hier ook last van, hoopte dat dit een probleem was dat het plaatje al gecached werd op werk netwerk, maar blijkbaar hebben er meer last van...

Hier kan ik iig de resultaten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Waarschijnlijk probleempje in het forum. Die cached het plaatje en haalt het niet meer opnieuw op.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Requiem19 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:55:
De Varia is wel écht goed. En werkt heel mooi geintegreerd met de Edge.

Kan de magene bijv ook laten zien hoe snel verkeer op je afkomt en hoever het nog achter je is?
Een groot nadeel van die Varia is trouwens de eindeloze stroom aan foutmeldingen van de sensor. Er was laatst een update die het deed verminderen, maar bij mijn laatste rit was het weer volop raak. (NB: hij blijft wel gewoon werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:38
DutX schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:08:
[...]

Een groot nadeel van die Varia is trouwens de eindeloze stroom aan foutmeldingen van de sensor. Er was laatst een update die het deed verminderen, maar bij mijn laatste rit was het weer volop raak. (NB: hij blijft wel gewoon werken).
Heb ik heel weinig last van eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:58

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Hier kan ik iig de resultaten zien.
ok, ik zie dat ik aan het winnen ben ;)
(met mijn velgremmen zou ik meer dan zeker aan het verliezen zijn)

[ Voor 15% gewijzigd door jorrefunk op 30-08-2024 09:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Trek heeft ook een eigen radar, dus misschien kan je die nog in je overweging meenemen @Steeffoon

Wat is zo snel lees in deze review zijn ze er best tevreden over

Afbeeldingslocatie: https://cyclingmagazine.ca/wp-content/uploads/2024/04/trek_carback_v_garmin_varia-1.jpg

Persoonlijk vind ik hem wat breed ogen.

[ Voor 15% gewijzigd door Tinusvolkel op 30-08-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:52

Secsytime

Automagisch

Tinusvolkel schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:22:
Trek heeft ook een eigen radar, dus misschien kan je die nog in je overweging meenemen @Steeffoon

[Afbeelding]

Is die er ook voor de voorkant, kun je langer in TT houding blijven zonder nekkramp te krijgen :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:10
Secsytime schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:27:
[...]

Is die er ook voor de voorkant, kun je langer in TT houding blijven zonder nekkramp te krijgen :p
Spiegeltje op je stuur maken waardoor je naar voren kunt kijken??? :X

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Gisteravond met een vriend een rondje gefietst, was mijn Wahoo leeg :? Nog nooit gebeurd want ik houd dat altijd wel in de gaten dus hoop niet dat de batterij gaar is. Anyweey was een aparte ervaring zonder HR, snelheid, afstand, melding om te drinken en tijd te rijden want hij had alleen een Garmin horloge :+

Op de valreep kwam nog net mijn nieuwe Oakley Sutro binnen als vervanger voor mijn mysterieus verdwenen Radar EV :|
De meningen waren unaniem, vrouw vond hem foeilelijk maarja dat vond ze ook van mijn Radar EV en verder bijna alle zonnebrillen. Vriend vond hem ook lelijk en verder iedereen in de familie aan wie ik hem al had laten zien op plaatje ook.
Zelf vind ik hem heel erg gaaf, nog een nieuwe helm erbij zoeken en dan is het wel een strak geheel.

Ten opzichten van mijn Radar EV en Ray-Ban Aviator (mijn gewone zonnebril die ik tijdelijk gebruikt heb) was het een verademing. Ray-Ban is glas en zwaar en glijd van mijn neus tijdens het fietsen in de beugels, ook komt er een luchtstroming precies in mijn rechter ooghoek wat hoogst irritant is. Ten opzichte van de Radar EV zijn de pootjes minder rond waardoor deze gewoon achter mijn oren kan zonder dat ik flaporen krijg en komt precies goed uit qua helm retentiesysteem. Wel is hij groooot en zit hij voor tegen de onderkant van mijn helm (lichtjes) maar de Mojito heeft ook een uitstekend stukje in het midden.
Hij zit heerlijk en lekker groot glas/zicht dus al met al toch weer een dure aanschaf maar één waar ik hopelijk weer jaren plezier van ga hebben want een goede bril ben ik wel enorm gaan waarderen 8)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
[...]

Heel sporadisch krijg ik wel eens een sensor error, maar dat is echt maar 1 keer per maand ofzo.
Ik zou als ik jou was garantie inschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:37

Steeffoon

Smartphone-nerd

Tinusvolkel schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:22:

[Afbeelding]

Om de keuze makkelijk te maken 8)7 Dank voor de tip! Ik ga er eens in verdiepen. Had net voor mezelf bedacht voor de Garmin te gaan :+

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
[...]

Dit heb ik ook gehad en bleek een garantiegevalletje. Je kunt het beste contact opnemen met de winkel waar je hem hebt gekocht. Nadat ik een nieuwe had ontvangen nooit meer last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

jorrefunk schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:58:

Ik zie de poll nu helemaal niet meer? Had al gestemd trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Shadow_Agent schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:03:
[...]

Ik zie de poll nu helemaal niet meer? Had al gestemd trouwens ;)
Hij is er nog gewoon een pagina terug :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbkIjZryYEYkJNARiOwfnvtpOIY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2qcFMtWuQqANhZsXbG58xh8X.png?f=user_large

Nu 100 stemmen, Shimano gaat ruim aan kop, maar het verschil met het modernere electrisch schakelen is veel kleiner, dus is SRAM de laatste jaren flink terrein aan het winnen bij de fietsende tweaker?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-10 22:09
sapphire schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:01:
Gisteravond met een vriend een rondje gefietst, was mijn Wahoo leeg :? Nog nooit gebeurd want ik houd dat altijd wel in de gaten dus hoop niet dat de batterij gaar is. Anyweey was een aparte ervaring zonder HR, snelheid, afstand, melding om te drinken en tijd te rijden want hij had alleen een Garmin horloge :+

Op de valreep kwam nog net mijn nieuwe Oakley Sutro binnen als vervanger voor mijn mysterieus verdwenen Radar EV :|
De meningen waren unaniem, vrouw vond hem foeilelijk maarja dat vond ze ook van mijn Radar EV en verder bijna alle zonnebrillen. Vriend vond hem ook lelijk en verder iedereen in de familie aan wie ik hem al had laten zien op plaatje ook.
Zelf vind ik hem heel erg gaaf, nog een nieuwe helm erbij zoeken en dan is het wel een strak geheel.

Ten opzichten van mijn Radar EV en Ray-Ban Aviator (mijn gewone zonnebril die ik tijdelijk gebruikt heb) was het een verademing. Ray-Ban is glas en zwaar en glijd van mijn neus tijdens het fietsen in de beugels, ook komt er een luchtstroming precies in mijn rechter ooghoek wat hoogst irritant is. Ten opzichte van de Radar EV zijn de pootjes minder rond waardoor deze gewoon achter mijn oren kan zonder dat ik flaporen krijg en komt precies goed uit qua helm retentiesysteem. Wel is hij groooot en zit hij voor tegen de onderkant van mijn helm (lichtjes) maar de Mojito heeft ook een uitstekend stukje in het midden.
Hij zit heerlijk en lekker groot glas/zicht dus al met al toch weer een dure aanschaf maar één waar ik hopelijk weer jaren plezier van ga hebben want een goede bril ben ik wel enorm gaan waarderen 8)
Dit vraagt om een foto!
Ben wel benieuwd.

Hier sinds kort overigens eigenaar van een Oakley Sutro Kokoro. Wou 'm al heel lang maar niet meer te krijgen. Uiteindelijk via Vinted in Frankrijk in nieuwstaat op de kop kunnen tikken.

Meningen zijn hier ook verdeeld, maar meestal toch wel: ja gaaf ding.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16:42

Reginas

Queen of Core Stability

Ik heb de Oakley Sutro Titanium als casual zonnebril. Vet ding, geeft iedere outfit instant een sportieve touch.

Afbeeldingslocatie: https://eu.otticacipriani.it/cdn/shop/files/0OO6013__601301__P21__shad__qt.png?v=1710773811&width=1280

Met de reguliere Sutro ben ik geen vriendjes: die komt tegen de onderkant van mijn POC Omne helm aan (idem voor 100% brillen, helaas).

Ik vind de KOO Supernova ook echt wel vet met het randloze ontwerp. Misschien werkt dat ook beter met mijn helm. Jammer genoeg ben ik deze brillen nog niet tegengekomen bij een fysieke winkel om te passen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.deporvillage.com/cdn-cgi/image/h=470,w=470,dpr=2,f=auto,q=75,fit=contain,background=white/product/koo-k-oey00007-910_001.jpg

Vandaag waren we bij de factory store van Santini in Bergamo, op dezelfde locatie als hun productiefaciliteit. Leuk! Veel mooie dingen gezien (en bepoteld). Zelf een jersey gescoord en man had 2 jerseys, sokken en een nieuwe bibs. Ook in mijn handen gestaan met de Alpha Pack, lijkt me echt een heerlijk warm vest voor de guurdere dagen, maar die vond ik met €170 te duur om zo mee te nemen. Ik houd hem wel in gedachte, voor als ik mezelf een keertje goed mag belonen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Stufferdt schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:32:
[...]

Dit vraagt om een foto!
Ben wel benieuwd.

Hier sinds kort overigens eigenaar van een Oakley Sutro Kokoro. Wou 'm al heel lang maar niet meer te krijgen. Uiteindelijk via Vinted in Frankrijk in nieuwstaat op de kop kunnen tikken.

Meningen zijn hier ook verdeeld, maar meestal toch wel: ja gaaf ding.

***members only***
Haha alsof je gelukkig word van mijn hoofd, ik zal van het weekend een foto maken als ik een rondje ga rijden. Gisteravond bij thuiskomst was het te donker voor een goede foto, ook voor een zonnebril overigens :X

Hele gave versie trouwens van de Sutro.

@Reginas Ow die titanium is ook mooi, iets meer casual en iets minder *in your face* dan die Prizm road kleur :X

En verder heb ik al veel langer dat ik me weinig aantrek van wat andere van mijn fietsoutfit vinden, zo verklaard mijn halve omgeving me ook voor gek dat ik met fluo-roze sokken fiets. Als reactie dat ik ook naar ze luister heb ik nu een paar fluo-gele er bij gekocht :)
Sowieso heb ik wel meer van die dingen dat 'men' me voor gek verklaard dat ik daar aandacht aan besteed maarja stel je eens voor dat je een beetje aandacht aan je kleding een materiaal besteed om een beetje stylish rond te rijden :p

[ Voor 33% gewijzigd door sapphire op 30-08-2024 14:02 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
heb ook een sutro (s) met trail lens erg happy mee, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNq1bBDXFGh1HxnLfZIvxuEZTzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1LbD9DTFPaq4WAifwYDqkaYE.png?f=fotoalbum_large

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:02
Nadeel van dat soort brillen is dat ze niet op sterkte zijn. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van contactlenzen, dan kom je al snel uit in een niche hoek met sportbrillen met optische inserts, of bij reguliere zonnebrillen op sterkte.
sapphire schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:01:
Soms is het ook wel lekker om gewoon op gevoel te fietsen. Soms heb je een mindere of betere dag. Als je dan erg gefixeerd blijft op gemiddelden of cijfertjes kan dat soms tegenwerken. Ik zet ook weleens de kaartweergave aan, ik zie dan alleen afstand en snelheid in beeld, geen hartslag, gemiddelde of vermogen :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:48
Ik heb de Sutro Lite Sweep, na mijn mening een stuk beter qua looks. Had ook zo’n PPEEQQ naast de Oakley gekocht en dan merk je pas hoe goed de brouwkwaliteit van Oakley is en hoe fijn de glazen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

NoepZor schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:39:
Nadeel van dat soort brillen is dat ze niet op sterkte zijn. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van contactlenzen, dan kom je al snel uit in een niche hoek met sportbrillen met optische inserts, of bij reguliere zonnebrillen op sterkte.

[...]

Soms is het ook wel lekker om gewoon op gevoel te fietsen. Soms heb je een mindere of betere dag. Als je dan erg gefixeerd blijft op gemiddelden of cijfertjes kan dat soms tegenwerken. Ik zet ook weleens de kaartweergave aan, ik zie dan alleen afstand en snelheid in beeld, geen hartslag, gemiddelde of vermogen :)
Het lukt me nog aardig op de fiets zonder bril op sterkte O-)

Mja ik vond het niet echt lekker zonder enige data merkte ik, ik bedoel prima ritje hoor want die vriend rijd toch niet zo hard dus was niet bang dat mijn HR te hoog zou zijn maar ik word juist rustig van de data zegmaar.

Mijn 'doel' dit jaar was juist om te fietsen met (relatief) lage HR en niet in de buurt van omslag te komen en kijken hoe mijn lichaam/hoofd daar op reageert. Met een getalletje voor m'n neus is dat heel concreet, ik hoef niet te denken wanneer ik moet drinken want de computer piept elke 10 min (anders vergeet ik het vaak).
Snelheid en gemiddelde boeien me minder, ik ben al blij dat ik weer een beetje kan fietsen en het niveau wat ik een aantal jaar geleden had heb ik toch niet meer.
Holk schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:39:
Ik heb de Sutro Lite Sweep, na mijn mening een stuk beter qua looks. Had ook zo’n PPEEQQ naast de Oakley gekocht en dan merk je pas hoe goed de brouwkwaliteit van Oakley is en hoe fijn de glazen
PPEEQQ heb ik ook overwogen maar was dus bang precies wat jij nu zegt, dat het dan tegenvalt en ik uiteindelijk nog een Oakley zou kopen en dan extra geld kwijt zou zijn.

@Prulleman Goeie foto zeg, gaaf!

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
@sapphire Thanks, ze stonden een keer bij een wedstrijd professionele foto's te maken en er zaten echt wel een paar hele mooie tussen, dus ik heb toen de hele set gekocht voor 25 euro als ik het me goed herinner. 1e keer en misschien wel de laatste, maar deze waren echt heel gaaf

(hier nog een paar andere: Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)")

[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 30-08-2024 15:54 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

inderdaad @NoepZor ;( Kan zelf niet zonder bril fietsen en draag geen lenzen dus fiets meestal met reguliere zonnebril al heb ik nu voor weinig geld zo'n sportmontuur met voorzet glazen gekocht om eens te testen. Is het wat, dan misschien een sportbril op sterkte :D

Pagina: 1 ... 594 ... 689 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).