JustMyOpinion schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:48:
Haha bedankt voor de tips. Fiets is gewoon een complete Foil, dus mag hopen dat de mensen van Scott weten wat ze doen.
Enige wat ik me afvraag of het dus 'veilig' is om lagere druk in biba te doen dan volgens spec buitenband (die 4,5 bar volgens Schwalbe).
Heb er inmiddels 170km mee gereden, dus rond die 4 bar en lijkt goed te gaan.
Hoe lager de druk hoe meer kans op een snakebite als je een keer een kuil of stoeprandje raakt. Met 4 bar en de huidige bandbreedtes is dat echt niet zomaar aan de orde.
En stel je rijdt wel tubeless. Als je lek rijdt en je latex dicht het gat dan ben je wel wat lucht kwijt. Hele idee is dat je dan gewoon door kunt rijden.
Als jij met 4 bar lekker rijdt, 4 bar it is.
Ik ga er vanuit dat je geen 23mm bandjes rijdt en 100 kilo weegt.
Scott maakt massa's fietsen, die gaan denk ik echt niet voor elk wiel/band/fiets combi exact bepalen wat goed is. Enige is dat als jij 120kg weegt en met 8 bar hebt gereden en die velg klapt, dat ze dan een reden hebben om een garantieclaim af te wijzen.
Als je over de kasseien aan het stuiteren bent geeft elke klap ook een drukverhoging. Daarom is er ruime marge.
Een tubeless MTB band doe je nog geen 2 bar in. (Ik meestal 1,5 tot 1,75) Blijft ook prima zitten hoor.
Het is in elk geval heel wat anders dan het aanhaalmoment van een boutje.