Leuk al die discussies over wel of geen tubeless.
Beide systemen hebben voor en nadelen.
Doe lekker lekker waar je jezelf goed bij voelt.
Enige waar ik moe van word is dat mensen het een keer proberen zonder zich goed voor te bereiden. En dan gaat het fout, ligt het aan tubeless....
Ja je moet je even goed verdiepen in tubeless en wat er bij komt kijken.
Ja er zijn veel merken die de tubeless-train niet willen missen en "tubeless(ready)" op een inferieur product plakken. En dat je favoriete influencer het gebruikt zegt helemaal niks
Bij biba's komt er ook het nodige kijken:
ventielen de juiste lengte.
juiste maat band bij je hebben.
je buitenband goed controleren op scherpe delen bij lek.
je binnenband kan lek als je hem er met bandenlichters oplegt.
je binnenband kan tussen je buitenband en je binnenband terrecht komen.
je reserve binnenband kan lek gaan in je zadeltasje.
etc.
Maar omdat ik bovenstaande al zovaak gedaan hebt, ben ik hier onbewust bekwaam voor geworden. Dus check ik al die dingen bij het uitvoeren. Maakt rijden met biba's dat perse klote? Nee tuurlijk niet, zovaak rijdt je niet lek. En als je de juiste dingen doet met wisselen werkt het goed. Dus als je hiervoor kiest helemaal prima.
Bij tubeless is dat niet anders, maar moet je jezelf ff een paar nieuwe technieken aanleren, omdat je hier vaak zelf onbewust onbekwaam in bent wat er bij komt kijken:
nee sealant dicht niet alles
sommige merken sealant krijg je niet uit je kleding inderdaad.
etc.
Zoals @
Tinusvolkel zegt heb ik een soort problemen handleiding gemaakt voor tubeless. Dit is niet hoe je je bandjes tubeless maakt, dat zoek je maar op youtube op. Maar wel al die (kleine) dingen die je moet checken en/of op voorraad moet hebben.
Alleen is hij nog concept, dus heb ik hem hier nog niet gedeeld.
Maar als iemand hem wil, stuur maar een DM.