Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 597 ... 690 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:08

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Ik steun N+1: de huidige houden voor op de weg en dan een tweede fiets voor gravel.
Had vroeger ook 1 fiets voor 2 doeleinden maar een asfaltrit met gravelbanden is na verloop van tijd niet leuk, want ook al wil je geen records halen, dat fietst toch wel opmerkelijk trager. Op den duur had ik ook 2 wielsets maar dat wisselen brengt toch ook altijd gedoe mee. Dus nu 2 fietsen. En binnenkort misschien wel een derde. Een goed weerfiets voor asfalt, een slechtweer fiets met spatborden voor asfalt, en een cross/gravelfiets voor offroad. Nuance, allemaal tweedehands (fietsen en wielen) bij mij dus qua budget ligt dat allemaal niet zo hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:55

McMiGHtY

- burp -

wisselwerking schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:43:
[...]

Ik ben het op zich wel met jou eens hoor dat dit voor de meeste mensen geldt. Ik ben echter niet "de meeste mensen". Daarom stap ik zo op de fiets naar Deventer voor een rondje fietsen :+
En uiteraard verwachten we een leuk verslagje van dat rondje.. ik maak wel een foto van je :)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:10
Misschien kan ik er iemand blij mee maken:

Futurumshop 20 euro korting, minimum bestelling 125 euro, geldig t/m 13 oktober:

JDC-HvHaC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:43
McMiGHtY schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:27:
[...]

En uiteraard verwachten we een leuk verslagje van dat rondje.. ik maak wel een foto van je :)
Zal ik doen. Zal wel een hele mooie foto worden. Gelukkig ben ik dan nog niet zo heel lang onderweg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-10 22:17
Giant Defy Advanced 0 (2022) SRAM Rival eTAP AXS (Kleur: Black/Terracota)
Giant Defy Advanced 1 (2023) 105Di2 (Kleur: Orion Nebula)

Nu heb ik de keus uit beide fietsen, beide zijn nieuw, ik vind ik het model 2022 mooier qua kleur. Echter zit hier de SRAM op, nu had mijn voorkeur de Shimano Di2 prijsverschil is maar 150 euro + de SRAM fiets is 2 jaar ouder, invloed op de inruilprijs naderhand?

Tussen beide systemen is het 100% persoonlijke voorkeur (Beetje apple vs android volgens mij) , maar hoe maak je de keus?
- SRAM shifters zijn groter/onhandiger
- SRAM wat meer geluid, langzamer shiften
- SRAM kan je de accu verwisselen
- Di2 heeft een Trim functie in de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
DaYwaLkUr schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:47:

Nu heb ik de keus uit beide fietsen, beide zijn nieuw, ik vind ik het model 2022 mooier qua kleur. Echter zit hier de SRAM op, nu had mijn voorkeur de Shimano Di2 prijsverschil is maar 150 euro + de SRAM fiets is 2 jaar ouder, invloed op de inruilprijs naderhand?

Tussen beide systemen is het 100% persoonlijke voorkeur (Beetje apple vs android volgens mij) , maar hoe maak je de keus?
- Onhandiger? Heb je ze geprobeerd?
- Heb je ze geprobeerd? volgens mij schakelt sram niet merkbaar trager dan shimano
- Dat scheelt inderdaad
- Dat kan je met SRAM ook met een knopje op de shifter.

Ik heb zelf SRAM en vind het erg prettig.

Hebben beide fietsen dezelfde wielset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-10 22:17
418O2 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:51:
[...]

- Onhandiger? Heb je ze geprobeerd?
- Heb je ze geprobeerd? volgens mij schakelt sram niet merkbaar trager dan shimano
- Dat scheelt inderdaad
- Dat kan je met SRAM ook met een knopje op de shifter.

Ik heb zelf SRAM en vind het erg prettig.

Hebben beide fietsen dezelfde wielset?
De banden hebben beide dezelfde wielset: GIANT Gavia Fondo 1, 700x32c, Tubeless Ready, 60 TPI
Ik mocht op de Di2 een testrit (parkeerplaats) maken, ik verwacht op de SRAM ook, echter niet geprobeerd. Ik had deze fiets te laat gezien en moest door.

Ik moest wel wennen aan de bredere banden, ik fiets momenteel op 28mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:43

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

jorrefunk schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:51:
Ik steun N+1: de huidige houden voor op de weg en dan een tweede fiets voor gravel.
Had vroeger ook 1 fiets voor 2 doeleinden maar een asfaltrit met gravelbanden is na verloop van tijd niet leuk, want ook al wil je geen records halen, dat fietst toch wel opmerkelijk trager. Op den duur had ik ook 2 wielsets maar dat wisselen brengt toch ook altijd gedoe mee. Dus nu 2 fietsen. En binnenkort misschien wel een derde. Een goed weerfiets voor asfalt, een slechtweer fiets met spatborden voor asfalt, en een cross/gravelfiets voor offroad. Nuance, allemaal tweedehands (fietsen en wielen) bij mij dus qua budget ligt dat allemaal niet zo hoog.
Ik moet zeggen dat met de G-one R ik dat trager niet echt merk.
Scheelt misschien dat ik meestal alleen fiets, en niet met de lokale wielerclub.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Zoals je aangeeft. Nogal persoonlijk.
Ik heb destijds gekozen voor SRAM Rival omdat daarmee electronisch schakelen binnen budget kwam.
Nu is er ook de 105di2, dus zou de keuze misschien anders uitvallen.

De shifters van Rival worden juist vaak gezien als erg fijn omdat ze kleiner zijn dan Force of Red.
Geluid van de drivetrain ligt heel sterk aan mate van smeren. Met voldoende wax nergens last van.
Accu verwisselen zou bij mij niet opkomen. Op één lading fiets ik 500 tot 700km, en ik controleer het eigenlijk alleen als er een 100+ rit op de planning staat.
Dan laad ik 'm meestal even op van te voren. Als ie een rood lampje geeft kun je meestal nog 200km vooruit.
Trim heet bij SRAM microadjust; En zoals gezegd, kan dat vanaf het stuur, maar ook vanuit de app.

Ik zou in jouw geval m'n gevoel volgen en de kleur nemen die ik het mooiste vind.
Dat is iets wat je namelijk niet eenvoudig wisselt. Zaken als groupset, wielen etc. is makkelijker aan te passen. Na 5 jaar maakt het op inruil of restwaarde niks uit of die fiets een jaartje ouder is.

[ Voor 8% gewijzigd door magic_nl op 06-09-2024 12:31 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:00

Steeffoon

Smartphone-nerd

mhr-zip schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:07:
[...]

Niks om je voor te schamen!
Dat is de gemiddelde medewerker bij 12GO namelijk ook.

Edit:
Maar ff serieus: lijkt me prima fiets.
Best degelijke wielset ook.

Van 32 mm bandjes merk je op ons niveau echt niks te opzichte van 28 mm. Als je maar een fijn bandje uit zoekt.
Haha, zit misschien wel wat in, inderdaad.
Goed om te weten. Wat denk je van de banden die er standaard opzitten?

@MaSw85 De precieze maximale wielbreedte weet ik niet precies. De medewerker gaf in ieder geval aan, dat de Sensa niets is voor over gravel. Goed om te weten wat betreft Drenthe.

Neig inderdaad wel wat meer op de bospaadjes en andere wat meer onverharde zaken. Schelpenpaden en dergelijke, pak ik nu inderdaad al mee. Het zal voornamelijk de gebieden rondom Exloo zijn. Weet niet of je daar bekend bent wat betreft wegdek? Dus daar zal ik voornamelijk de fiets voor willen gebruiken.

Een aparte fiets voor gravel zat ik ook nog aan te denken; goedkoper dan 1 nieuwe Koga (als je de verkoop niet meetelt) waarschijnlijk. Echter zal het voor mij voornamelijk afwisselend zijn; waarbij een rit niet uit enkel onverhard bestaat en dus ook veel asfalt heeft. Ik weet niet of dan een fiets als de Koga een betere keuze zal zijn? Zodat je voor de korte onverharde stukken wel offroad kan ?

Wat betreft wielset; ik vind het lastig om te zeggen dat ik dat ga doen; ga ergens ook voor meer gemak en denk dat ik dan eerder wat concessies doe op bepaalde fronten en altijd dezelfde banden/wielset er onder laat zitten. (Sorry, ben eenmaal lui op dat gebied :+ ) of is dat echt not done? :*)

Heb de vraag ook op je advies even gedropt in het gravel-topic, goeie! Fijn dat de SRAM in ieder geval geen probleem moet zijn :)

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:21
Steeffoon schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:46:
[...]

Haha, zit misschien wel wat in, inderdaad.
Goed om te weten. Wat denk je van de banden die er standaard opzitten?

@MaSw85 De precieze maximale wielbreedte weet ik niet precies. De medewerker gaf in ieder geval aan, dat de Sensa niets is voor over gravel. Goed om te weten wat betreft Drenthe.

Neig inderdaad wel wat meer op de bospaadjes en andere wat meer onverharde zaken. Schelpenpaden en dergelijke, pak ik nu inderdaad al mee. Het zal voornamelijk de gebieden rondom Exloo zijn. Weet niet of je daar bekend bent wat betreft wegdek? Dus daar zal ik voornamelijk de fiets voor willen gebruiken.

Een aparte fiets voor gravel zat ik ook nog aan te denken; goedkoper dan 1 nieuwe Koga (als je de verkoop niet meetelt) waarschijnlijk. Echter zal het voor mij voornamelijk afwisselend zijn; waarbij een rit niet uit enkel onverhard bestaat en dus ook veel asfalt heeft. Ik weet niet of dan een fiets als de Koga een betere keuze zal zijn? Zodat je voor de korte onverharde stukken wel offroad kan ?

Wat betreft wielset; ik vind het lastig om te zeggen dat ik dat ga doen; ga ergens ook voor meer gemak en denk dat ik dan eerder wat concessies doe op bepaalde fronten en altijd dezelfde banden/wielset er onder laat zitten. (Sorry, ben eenmaal lui op dat gebied :+ ) of is dat echt not done? :*)

Heb de vraag ook op je advies even gedropt in het gravel-topic, goeie! Fijn dat de SRAM in ieder geval geen probleem moet zijn :)
De medewerker wil gewoon een fiets verkopen ;-)

Bandenkeuze is belangrijker als je wilt afwisselen tijdens een rit. Specialized Pathfinder of de hierboven genoemde G-One R banden zijn vlak in het midden met noppen aan de zijkant, waarbij je op het asfalt ook prima uit de voeten kan.

Exloo heeft een prachtige omgeving om te fietsen. Zowel op verhard (veel betonnen of glad asfalt fietspaden, daarnaast de nodige klinkerwegen welke wel wisselend qua kwaliteit zijn maar die kan je wel enigszins ontwijken als je dat wilt) als onverhard (bos ten noorden van Exloo, richting Emmen, andere kant N34 bij Poolshoogte/Vlintenholt maar ook ten (noord)westen van Borger in de boswachterijen van o.a. Gieten-Gasselte, Schoonloo en Grolloo). In die bossen liggen dan weer de nodige flintenwegen, de eeuwenoude Drentse variant van (kleine) kasseien. Qua gravel is Exloo wat mij betreft een supermooi startpunt. Ten oosten is het vooral open gebied en veel rechttoe-rechtaan. Maar achter Stadskanaal is het in Westerwolde ook weer prachtig (tussen pak 'm beet Vlagtwedde en Ter Apel). @Cranzai kent de omgeving overigens nog beter.

Graveller Drenthe is elk jaar vanaf camping Vlintenholt en dat zijn prachtige routes. Ook is er genoeg inspiratie te vinden op gravelmap.com naast Komoot uiteraard.

Maar met de racefiets is het ook prachtig afwisselend fietsen met bos, heide, weilanden/akkers en prachtige dorpjes. Of je test de kuiten op de Muur van Emmen.

Als je jezelf lui vindt dan is een gravelbike erbij nemen het slimste idd. En dan kan het een pak goedkoper dan de Koga met nog evt kosten van een extra wielset (en dan is het velgen + schijven + buitenbanden + binnenbanden/tubeless spul). Maar anderzijds kost een wielset wisselen maximaal 3 minuten.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

MaSw85 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:07:
[...]

De medewerker wil gewoon een fiets verkopen ;-)

Bandenkeuze is belangrijker als je wilt afwisselen tijdens een rit. Specialized Pathfinder of de hierboven genoemde G-One R banden zijn vlak in het midden met noppen aan de zijkant, waarbij je op het asfalt ook prima uit de voeten kan.

Exloo heeft een prachtige omgeving om te fietsen. Zowel op verhard (veel betonnen of glad asfalt fietspaden, daarnaast de nodige klinkerwegen welke wel wisselend qua kwaliteit zijn maar die kan je wel enigszins ontwijken als je dat wilt) als onverhard (bos ten noorden van Exloo, richting Emmen, andere kant N34 bij Poolshoogte/Vlintenholt maar ook ten (noord)westen van Borger in de boswachterijen van o.a. Gieten-Gasselte, Schoonloo en Grolloo). In die bossen liggen dan weer de nodige flintenwegen, de eeuwenoude Drentse variant van (kleine) kasseien. Qua gravel is Exloo wat mij betreft een supermooi startpunt. Ten oosten is het vooral open gebied en veel rechttoe-rechtaan. Maar achter Stadskanaal is het in Westerwolde ook weer prachtig (tussen pak 'm beet Vlagtwedde en Ter Apel). @Cranzai kent de omgeving overigens nog beter.

Graveller Drenthe is elk jaar vanaf camping Vlintenholt en dat zijn prachtige routes. Ook is er genoeg inspiratie te vinden op gravelmap.com naast Komoot uiteraard.

Maar met de racefiets is het ook prachtig afwisselend fietsen met bos, heide, weilanden/akkers en prachtige dorpjes. Of je test de kuiten op de Muur van Emmen.

Als je jezelf lui vindt dan is een gravelbike erbij nemen het slimste idd. En dan kan het een pak goedkoper dan de Koga met nog evt kosten van een extra wielset (en dan is het velgen + schijven + buitenbanden + binnenbanden/tubeless spul). Maar anderzijds kost een wielset wisselen maximaal 3 minuten.
Haha dat sowieso!
Thanks voor de tips, daar kan ik zeker wat mee! Ik ga die routes zeker eens bestuderen!

Wat betreft het wisselen van de wielsets, ik had verwacht dat dit veel meer werk was. Maar onder de huidige fiets kunnen volgens mij geen bredere banden. Zou dan wellicht de Koga, met die speciale banden misschien nóg beter zijn dan twee losse fietsen? Ik weet niet of die banden een duidelijk snelheids-/weerstandsverschil laten zien ten opzichte van 28mm banden... het beste zou voor mij 1 fiets zijn die perfect zijn op asfalt, de beruchte Drentse kasseien en de onverharde paadjes.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Steeffoon schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:17:
[...]

Haha dat sowieso!
Thanks voor de tips, daar kan ik zeker wat mee! Ik ga die routes zeker eens bestuderen!

Wat betreft het wisselen van de wielsets, ik had verwacht dat dit veel meer werk was. Maar onder de huidige fiets kunnen volgens mij geen bredere banden. Zou dan wellicht de Koga, met die speciale banden misschien nóg beter zijn dan twee losse fietsen? Ik weet niet of die banden een duidelijk snelheids-/weerstandsverschil laten zien ten opzichte van 28mm banden... het beste zou voor mij 1 fiets zijn die perfect zijn op asfalt, de beruchte Drentse kasseien en de onverharde paadjes.
Als het 1 fiets moet zijn met 1 wielset, dan zou ik er bandjes zoals genoemd steken (vlak in het midden en noppen aan de zijkant). Die zijn er ook wel met 38 mm bijv.

Wisselen van de wielset is in principe alleen steekas los, wiel eruit, wiel erin en steekas weer vast :) Achter idem, maar dan even rekening houden met de ketting, cassette en achterderrailleur.

Komoot

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:35
Zorg bij veschillende wielsets dan wel voor zelfde naven, scheelt (waarschijnlijk) shims bij remschijven.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

MaSw85 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:27:
[...]

Als het 1 fiets moet zijn met 1 wielset, dan zou ik er bandjes zoals genoemd steken (vlak in het midden en noppen aan de zijkant). Die zijn er ook wel met 38 mm bijv.

Wisselen van de wielset is in principe alleen steekas los, wiel eruit, wiel erin en steekas weer vast :) Achter idem, maar dan even rekening houden met de ketting, cassette en achterderrailleur.
En dan op die Koga bedoel je denk ik?
Ik begreep dat die qua comfort comfortabeler is dan de Sensa, door meer rechtop-houding en carbon ipv aluminium.

En dan nog even denken of ik dat 2800 euro waard vind. Een tweede wielset kan dan natuurlijk ook altijd nog :-)

[ Voor 8% gewijzigd door Steeffoon op 06-09-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-10 07:30
Morgen ga ik twee gravel bikes ophalen voor mijn vrouw en mezelf (Liv Devote 1 en Scott Speedster Gravel, beide geüpgraded naar GRX600).

Maar voor de gravelbike rijders hier; hebben jullie het frame nog voorzien van een beschermfolie?

En zoja, welke?

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

JustMyOpinion schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:35:
Morgen ga ik twee gravel bikes ophalen voor mijn vrouw en mezelf (Liv Devote 1 en Scott Speedster Gravel, beide geüpgraded naar GRX600).

Maar voor de gravelbike rijders hier; hebben jullie het frame nog voorzien van een beschermfolie?

En zoja, welke?
Alleen op de plekken waar dat zinvol is (stuurtas, zadeltas).
Zat bij m'n Canyon een stickerset in de verpakking.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-10 07:30
magic_nl schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:41:
[...]

Alleen op de plekken waar dat zinvol is (stuurtas, zadeltas).
Zat bij m'n Canyon een stickerset in de verpakking.
Ik zat meer aan onderbuis te denken? Verwacht dat wij niet hele dagen op pad zullen zijn, dus stuurtas etc. zullen wij niet gebruiken.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:54
Was er geen specifiek gravelbike topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
Steeffoon schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:38:
[...]

En dan op die Koga bedoel je denk ik?
Ik begreep dat die qua comfort comfortabeler is dan de Sensa, door meer rechtop-houding en carbon ipv aluminium.

En dan nog even denken of ik dat 2800 euro waard vind. Een tweede wielset kan dan natuurlijk ook altijd nog :-)
Ja op de Koga inderdaad, of een andere fiets natuurlijk. De Koga zal meer een endurance frame zijn waardoor je idd minder diep zit. En carbon is lichter maar ook stijver, dat kan comfortabeler zijn. Je kan idd altijd later nog een tweede wielset halen.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
Aangezien die Dynapluggen nergens leverbaar zijn koop ik maar een ander setje. Iemand ervaring met die van BBB? Is vaak prima spul, setje kost 22 euro en dan heb ik tenminste iets bij me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:09
In afwachting van m'n nieuwe wielen (Zipp 303 FC) wilde ik alvast even de onderdelen die ik reeds in huis had monteren op de huidige wielen, ook om even zien hoe het allemaal werkt, past en staat.

Voor de nieuwe wielen upgrade ik van een 10-36T sram rival (XG-1250 12speed) naar 10-33T red (XG-1290-D1 12speed)
Ik neem ook meteen een nieuwe ketting in gebruik; van een Force naar de Red E1 flattop ketting.

Nu had ik het spul (de cassette, de ketting) erop gezet, achter ook even zo'n nieuwe schijf (van Paceline naar Centerline X) erop en viel al meteen op dat Rival remmerij aanliep (remblokjes zijn ook wel nagenoeg hagelnieuw tbh) toen de fiets in de montagestandaard hing. Na wat klooien en verstellen van de remklauwschroefjes liep het ok, maar wát weinig marge heb je bij dit systeem zeg...En de gedachte was om, afhankelijk van het type rit, makkelijk te kunnen switchen tussen 2 wielsets straks maar als ik telkens de remmerij ook moet tweaken...

De ketting leek in de standaard ook soepel te lopen en te schakelen, maar bij een testritje bleek opeens alles anders. Op het kleine blad hoorde ik op alle kransjes een ratel (vooral bij aanzetten/uit zadel) en op groot leek de ketting enkel met een compleet rechte kettinglijn lekker te lopen. Op de kleine kransjes voelde het elektronisch schakelen vertraagd, de ketting kon de kransjes moeilijk vinden. Ook is de ketting van klein naar groot blad schakelen er nog vanaf gevlogen aan de buitenkant, en viel de ketting er sws vanaf als je van groot (kleinste kransje) naar klein blad ging (de achterderailleur schakelt dan ook automatisch 1 tandje groter ivm een soort ingebouwde beveiliging waarbij je nooit klein-allerkleinst kunt rijden).

Maar ook bij uit het zadel rijden, als ik de fiets onder mij naar links of rechts kantel (dus naar een zijkant van me wegdruk en als het ware op de zijwangen van de banden rijd), zorgden voor het aanlopen van de schijfremmen, iets dat ik overigens ervoor ook al had aan de voorkant. Alsof de carbon fiets onder me ontzettend flext ofzo (ben zelf 75kg) bij aanzetten.

De crankset is Rival overigens, de fiets is een specialized Diverge Pro en is een half jaar oud en er zit 9000km op, ik gebruik tot nu toe 2 force-kettingen die ik om de 2k km's wissel.

Zijn al deze verschijnselen symptomen van het moeten 'inrijden' van de nieuwe onderdelen of heb ik iets fundamenteel fouts gedaan bij installatie? Het is niet dat de derailleurs oid een tik hebben gehad tijdens de montage, alles is rustig erop/eraf geschroefd. In de standaard lijkt alles soepel te lopen maar het voelt compleet anders als ik er met eigen gewicht op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

MaSw85 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:13:
[...]

Ja op de Koga inderdaad, of een andere fiets natuurlijk. De Koga zal meer een endurance frame zijn waardoor je idd minder diep zit. En carbon is lichter maar ook stijver, dat kan comfortabeler zijn. Je kan idd altijd later nog een tweede wielset halen.
Top, thanks.
Nog eens over nadenken of het de upgrade waard is. Wat denk jij, jullie? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-10 22:25
@r0g3r paar van jou punten ben ik ook tegen aan gelopen afgelopen jaar, maar niet tegelijktijd.

Aanlopen van schijven, ik had hier last van na nieuwe wielset met nieuwe schijven. Wat mij geholpen heeft:
- heb je de zuigers als eens 'terug geduwd'?
- stellen met de schroefjes remklauw (maar dat heb jij al gedaan).
- indien dat niet geholpen heeft: ik heb bovenop mijn shifters even het schroef voor remvloeistof open gehad, daarna ging het weer goed met remmen.

Schakelen, heb je in de AXS app je cassette aangepast? Ik weet niet hoeveel dat uitmaakt, maar zou het wel aanpassen.
Daarna kan je via micro adjust ook de achter derailleur afstellen, zijn best wat videos op YouTube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:47
r0g3r schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:39:
In afwachting van m'n nieuwe wielen (Zipp 303 FC) wilde ik alvast even de onderdelen die ik reeds in huis had monteren op de huidige wielen, ook om even zien hoe het allemaal werkt, past en staat.

Voor de nieuwe wielen upgrade ik van een 10-36T sram rival (XG-1250 12speed) naar 10-33T red (XG-1290-D1 12speed)
Ik neem ook meteen een nieuwe ketting in gebruik; van een Force naar de Red E1 flattop ketting.

Nu had ik het spul (de cassette, de ketting) erop gezet, achter ook even zo'n nieuwe schijf (van Paceline naar Centerline X) erop en viel al meteen op dat Rival remmerij aanliep (remblokjes zijn ook wel nagenoeg hagelnieuw tbh) toen de fiets in de montagestandaard hing. Na wat klooien en verstellen van de remklauwschroefjes liep het ok, maar wát weinig marge heb je bij dit systeem zeg...En de gedachte was om, afhankelijk van het type rit, makkelijk te kunnen switchen tussen 2 wielsets straks maar als ik telkens de remmerij ook moet tweaken...

De ketting leek in de standaard ook soepel te lopen en te schakelen, maar bij een testritje bleek opeens alles anders. Op het kleine blad hoorde ik op alle kransjes een ratel (vooral bij aanzetten/uit zadel) en op groot leek de ketting enkel met een compleet rechte kettinglijn lekker te lopen. Op de kleine kransjes voelde het elektronisch schakelen vertraagd, de ketting kon de kransjes moeilijk vinden. Ook is de ketting van klein naar groot blad schakelen er nog vanaf gevlogen aan de buitenkant, en viel de ketting er sws vanaf als je van groot (kleinste kransje) naar klein blad ging (de achterderailleur schakelt dan ook automatisch 1 tandje groter ivm een soort ingebouwde beveiliging waarbij je nooit klein-allerkleinst kunt rijden).

Maar ook bij uit het zadel rijden, als ik de fiets onder mij naar links of rechts kantel (dus naar een zijkant van me wegdruk en als het ware op de zijwangen van de banden rijd), zorgden voor het aanlopen van de schijfremmen, iets dat ik overigens ervoor ook al had aan de voorkant. Alsof de carbon fiets onder me ontzettend flext ofzo (ben zelf 75kg) bij aanzetten.

De crankset is Rival overigens, de fiets is een specialized Diverge Pro en is een half jaar oud en er zit 9000km op, ik gebruik tot nu toe 2 force-kettingen die ik om de 2k km's wissel.

Zijn al deze verschijnselen symptomen van het moeten 'inrijden' van de nieuwe onderdelen of heb ik iets fundamenteel fouts gedaan bij installatie? Het is niet dat de derailleurs oid een tik hebben gehad tijdens de montage, alles is rustig erop/eraf geschroefd. In de standaard lijkt alles soepel te lopen maar het voelt compleet anders als ik er met eigen gewicht op zit.
Dus dezelfde wielen en remblokjes, maar nieuwe remschijven? Dan moet je ivm de dikkere nieuwe schijf inderdaad ook de zuigertjes weer even helemaal terugduwen. Opnieuw uitlijnen van de remklauwen zou dan weer in principe niet nodig moeten zijn. Straks met je nieuwe wielen juist weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

joker1977

Tweakert

De positie van de remschijf kan een klein beetje wisselen tussen de diverse wielsets. Ik zou dat proberen op te lossen met "shims" (dunne vulring die je tussen wiel en schijf plaatst). De schijf die het meest "naar binnen" staat haal je eraf en plaats je shims tussen totdat de positie ongeveer gelijk is met de andere wielset, dat lost het schijfrem-probleem op als je wisselt tussen wielen.

Als je "hele oude schijven" hebt en "nieuwe" bij de 2 wielsets dan kan het zijn dat je een dikte-verschil in de schijf hebt. Ik zou dan aaraden of nog een nieuwe set te kopen of, als je echt een cheap-skate bent, de twee versleten schijven naar de achterwielen te plaatsen en de twee nieuwe naar de voorwielen.

Ik heb nog niet echt gezien dat de positie van de cassette zoveel verschilt dat je schakelproblemen krijgt doordat de indexering niet soepel is. Anders moet je daarin (ook) een compromis sluiten door de indexering een beetje "tussen" beide wielen te zetten zodat beide OK schakelen. Heb ik nog niet gezien!

Had je de ketting wel op de juiste lengte ingekort en er op de goede manier opgelegd? Het is raar dat het "voor" foutgaat, terwijl je daar niks hebt aangepast en eigenlijk het enige wat anders is, de kleine wisseling in cassette, wat enkel een hele kleine impact heeft op de eerste 4-5 kransjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Steeffoon schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:41:
[...]

Top, thanks.
Deze vraag op dit forum stellen is antwoorden krijgen dat het het waard is :) Maar je moet natuurlijk zelf de afweging maken. Heb je nog twijfels over iets?

Komoot

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Volgens mij is @Steeffoon al verliefd op de Koga, hij hoopt alleen dat “ze” wordt goedgekeurd door z’n ouders Tweakers.

Niks mis mee, dat je gelukkig wordt als je op je fiets zit / er naar kijkt is i.i.g. voor mij belangrijker dan of alles technisch / financieel te verantwoorden is.

En wat ik zo lees van andere hier gaat het sowieso geen miskoop zijn.

Succes met je keuze (y)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:38

Ik heb mijn Sram Force nog nooit gehoord, Sram heeft een trimfunctie in de app, de shifters zijn fijn voor grote mannenhanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:26
Aan die Koga kun je je niet echt een buil vallen in ieder geval. Qua geometrie een typische endurance fiets, hetgeen 9 van de 10 recreanten goed past. Rival AXS is top, standaard 20mm interne velgen is ook prima voor 28mm banden en evt. een tweede set met 40mm gravelbanden. Koga is in mijn ogen ook nog steeds een A-merk.

Waar ik soms vreemd tegenop kijk is als mensen 'verliefd worden' op een volbloed aeroracer die totaal niet bij hun lichaam past. Ook daar geldt dat mensen zelf mogen weten waar ze hun geld aan uitgeven, spul komt vanzelf weer op Marktplaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:11
Steeffoon schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:41:
[...]

Top, thanks.
Wat ik denk -O-

Ik denk dat ik even zou kijken hoeveel mm er in mijn huidige fiets zou passen, zo spannend is het gravel in Nederland niet. En als het een blijvertje is kan je altijd nog opgraden.

Ik onderschat ook de drang naar een NBD niet, dan is namelijk alles beter. +3 km/u, iedere trap is raak. Moraal etc.

Ik denk dat die Koga best een leuke fiets is (ook qua afmontage). Ook een vriendelijke geometrie zoals @Ypuh zegt.

Ik denk dat 12GO zich goedkoop voordoet, maar dat uiteindelijk helemaal niet is. Daarnaast heeft Accell waar Koga onder valt nogal wat overtollige voorraad staan, misschien kan je ergens een leuk dealtje maken.

Ik denk dat als je op MP voor die Koga nog een G1800 of GR1600 wielset bij haalt voor een paar gravelbandjes, dat je dan spekkoper bent. (En omdat je dezelfde naven hebt, weinig gezeur hebt met overzetten steeds).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

@MaSw85 True, zit wat in. Twijfels niet direct, behalve dat het natuurlijk een smak geld is, en of ik dat daarin ga merken.
Wil graag wat nieuws, wat meer comfort in het stuur, bij de Sensa is dat rond, bij de Koga en Cube lijkt dat wat platter te zijn. (Zat ook te kijken naar Cube Agree C:62 Pro, maar denk minder geschikt voor 'van het asfalt af'...?)

@Tinusvolkel Stiekem wel hé :). Knoop doorhakken is soms lastig ;-)

@Ypuh Top, dank voor je onderbouwing, daar kan ik zeker wat mee!

@mhr-zip Kon het van de Sensa nergens vinden over de bandenbreedte, heb de vraag even uitgezet bij 12Gobiking. Als ik zo kijk naar de Sensa zelf, lijkt het niet heel veel breder te kunnen.
Dank verder voor de onderbouwing en tips, die gaan zeker van pas komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:11
Mijn GP 5000 S TR’s zijn aan vervanging toe en ik wil eens wat nieuws. Ik heb eigelijk niets te klagen over de conti’s maar wil eens wat anders. Ik twijfel tussen de P zero TLR RS (zijn nog niet zo lang op de markt, vervanger van de SL) en de “gewone” speedcore versie. Lek rijden doe ik nooit (klopt af op hout), dat heb ik met mijzelf afgesproken. Tot nu toe is dat gelukt met de conti’s.

Iemand ervaring met de nieuwe RS variant? Ik lees net iets sneller maar mogelijk ook minder lekbestendig. Uiteraard ook net wat duurder… Ik kan er nog niet zo veel over vinden, behalve wat gesponserde reviews.

[ Voor 6% gewijzigd door R0y. op 07-09-2024 12:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
R0y. schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:35:
Mijn GP 5000 S TR’s zijn aan vervanging toe en ik wil eens wat nieuws. Ik heb eigelijk niets te klagen over de conti’s maar wil eens wat anders. Ik twijfel tussen de P zero TLR RS (zijn nog niet zo lang op de markt, vervanger van de SL) en de “gewone” speedcore versie. Lek rijden doe ik nooit (klopt af op hout), dat heb ik met mijzelf afgesproken. Tot nu toe is dat gelukt met de conti’s.

Iemand ervaring met de nieuwe RS variant? Ik lees net iets sneller maar mogelijk ook minder lekbestendig. Uiteraard ook net wat duurder… Ik kan er nog niet zo veel over vinden, behalve wat gesponserde reviews.
Je kunt een paar watts winnen tov de normale P Zero’s. Voor een wedstrijd/Gran Fondo etc zou ik dat ook willen. Voor year-round rijden schiet je er niets mee op (leuk dat je gemiddeld 30.2 rijd ipv 30.17 😉). De normale P Zero’s zijn wmb de beste trainingsband. Set and forget. Snel genoeg, zeer comfortabel, goede grip in zowel droog als nat (al zijn daar de meningen over verdeeld) en vooral echt goed lekbestendig. Zijn steviger dan veel concurrentie.

Voordeel van de RS voor dagelijks rijden zie ik niet zo. Zie hieronder een objectieve test:

https://www.bicyclerollin...irelli-p-zero-race-tlr-rs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Steeffoon schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:07:
@MaSw85 True, zit wat in. Twijfels niet direct, behalve dat het natuurlijk een smak geld is, en of ik dat daarin ga merken.
Wil graag wat nieuws, wat meer comfort in het stuur, bij de Sensa is dat rond, bij de Koga en Cube lijkt dat wat platter te zijn. (Zat ook te kijken naar Cube Agree C:62 Pro, maar denk minder geschikt voor 'van het asfalt af'...?)

@Tinusvolkel Stiekem wel hé :). Knoop doorhakken is soms lastig ;-)

@Ypuh Top, dank voor je onderbouwing, daar kan ik zeker wat mee!

@mhr-zip Kon het van de Sensa nergens vinden over de bandenbreedte, heb de vraag even uitgezet bij 12Gobiking. Als ik zo kijk naar de Sensa zelf, lijkt het niet heel veel breder te kunnen.
Dank verder voor de onderbouwing en tips, die gaan zeker van pas komen!
Zorg dat je ff zeker weet welke maat je moet hebben als je bij 12GO gaat kopen.

Ik moet door omstandigheden :') even een nieuwe bril en helm, dus ik dacht rij ivm passen ff langs 12GO. Bijna alle mensen die je daar ziet fietsen rijden op een veel te grote fiets.

Zadel op goede hoogte is zo gedaan, maar iedereen rijdt met (zwaar) overstrekte armen.

Kan je die 16 jarige met dat inbussleuteltje ook niet aanrekenen natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 07-09-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Requiem19 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:06:
[...]

Je kunt een paar watts winnen tov de normale P Zero’s. Voor een wedstrijd/Gran Fondo etc zou ik dat ook willen. Voor year-round rijden schiet je er niets mee op (leuk dat je gemiddeld 30.2 rijd ipv 30.17 😉). De normale P Zero’s zijn wmb de beste trainingsband. Set and forget. Snel genoeg, zeer comfortabel, goede grip in zowel droog als nat (al zijn daar de meningen over verdeeld) en vooral echt goed lekbestendig. Zijn steviger dan veel concurrentie.

Voordeel van de RS voor dagelijks rijden zie ik niet zo. Zie hieronder een objectieve test:

https://www.bicyclerollin...irelli-p-zero-race-tlr-rs
Thanks. Ik lees juist terug in die test dat de RS meer grip zou moeten bieden in natte omstandigheden. Kwa lekbestendigheid scoort de band wel minder dan de normale versie maar alsnog beter dan mijn huidige.

Als ik dat lijstje bekijk ben ik wel verbaasd hoe slecht de 5000 S TR scoort wat betreft lekbestendigheid. Ik heb altijd wel wat scheurtjes in mijn band zitten maar nooit lek gereden (vzviw). Dat was bij de Schwalbe Pro’s wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011

Secsytime

Automagisch

mhr-zip schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:23:
[...]

Ik moet door omstandigheden :') even een nieuwe bril en helm, dus ik dacht rij ivm passen ff langs 12GO. Bijna alle mensen die je daar ziet fietsen rijden op een veel te grote fiets.

Zadel op goede hoogte is zo gedaan, maar iedereen rijdt met (zwaar) overstrekte armen.

Ik heb juist wel goede ervaring met 12gobiking.. maar voornamelijk met het kunnen testen van verschillende fietsen/maten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
R0y. schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:32:
[...]

Thanks. Ik lees juist terug in die test dat de RS meer grip zou moeten bieden in natte omstandigheden. Kwa lekbestendigheid scoort de band wel minder dan de normale versie maar alsnog beter dan mijn huidige.

Als ik dat lijstje bekijk ben ik wel verbaasd hoe slecht de 5000 S TR scoort wat betreft lekbestendigheid. Ik heb altijd wel wat scheurtjes in mijn band zitten maar nooit lek gereden (vzviw). Dat was bij de Schwalbe Pro’s wel anders.
De 5000 S TR staat bij de ‘bandofielen’ als behoorlijk slecht bekend. Heulllll veel (anekdotische) verhalen van mensen die gek en/of vaak er mee lekrijden. Ik heb er zelf nooit mee lek gereden (8.000km). Vind ze wel stukje stugger dan een P Zero.

Staar je niet teveel vast op die wet grip test. Verschil in de score tussen de RS en de niet RS is een paar procent. Ik zou dat zelf niet voelen. Daarnaast geeft deze test ook niet de echte wereld weer (welke vorm heeft de band bijv en hoeveel contact patch heb je in de bocht), maar alleen de longitudinale tractie in een lab setting.

Mijn 5 cents (en ik test alle nieuwe banden omdat ik het leuk vind) is dat je het verschil tussen een Pirelli P Zero en Conti 5000 S TR wél gaat merken. Verschil tussen de RS en niet RS zou ik niet merken (heb hem nog niet getest, gaat wel gebeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

mhr-zip schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:23:
[...]

Dat is zeker een goede.

Ik heb meerdere fietsen daar al gekocht, ken het, maar heb zelf in ieder geval mazzel gehad dan :9
Ik hoop eigenlijk vooral dat ze alle metingen van een bikefit (elders gedaan) kunnen overnemen, maar dat zal wel niet.... 8)7 Althans, zie dat niet gebeuren, of iemand daar andere ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Hier ook bij bij 12gobike m’n fiets gekocht omdat ze daar (wat ik denk dat ) mijn maat als enige nog op voorraad hadden met flinke korting.

Verkoper had naar mijn idee wel voldoende kennis. Echter de 16 jarige die de fiets afleverde wist niet eens wat een powermeter was toen ik vroeg hoe die werkte, had m’n fietscomputer bij dus kon hem mooi ter plekke testen. Maar verder had hij prima z’n best gedaan.

Aftersales was ook prima, toen m’n shifter niet goed werkte en ik nog wat kapjes miste.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:31
Steeffoon schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:07:
@MaSw85 Zat ook te kijken naar Cube Agree C:62 Pro, maar denk minder geschikt voor 'van het asfalt af'...?)
Is een Cube NuRoad dan ook geen betaalbare optie ?
(Kan je voor op asfalt desnoods 32mm's onder zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

PaulC schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:05:
[...]

Is een Cube NuRoad dan ook geen betaalbare optie ?
(Kan je voor op asfalt desnoods 32mm's onder zetten)
Dank voor het meedenken!
Ik denk dat een aparte gravelbike té weinig gebruikt gaat worden voor alleen gravel, en dat dan 1 fiets voor beide werelden het beste is, daar ik de meeste afstand over asfalt zal afleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Steeffoon schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:19:
[...]

Dank voor het meedenken!
Ik denk dat een aparte gravelbike té weinig gebruikt gaat worden voor alleen gravel, en dat dan 1 fiets voor beide werelden het beste is, daar ik de meeste afstand over asfalt zal afleggen.
Wielen wisselen is zo gedaan, zelfs al zou je steeds de schijven en cassette overzetten.

Overigens zou ik wel een andere cassette op wegwielen zetten anders kan het zo zijn dat je steeds tussen versnellingen in zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Secsytime schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:21:
[...]

Wielen wisselen is zo gedaan, zelfs al zou je steeds de schijven en cassette overzetten.

Overigens zou ik wel een andere cassette op wegwielen zetten anders kan het zo zijn dat je steeds tussen versnellingen in zit..
Eens. Heb zelf met Rival 10-30 op de wegset en 10-36 op de gravelset.

@Steeffoon De Cube NuRoad is dan wel een gravelbike maar daar kan je ook een wielset voor op de weg in kwijt. Veel bang for buck en wellicht vergelijkbare fiets voor minder geld. Zeker als je voor mechanisch schakelen kiest.

Komoot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Mooie fiets hoor die NuRoad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Daar hoef je je inderdaad niet voor te schamen, mooie fiets voor op de weg ook met een ander setje velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:31
D.deJong schreef op zondag 8 september 2024 @ 07:08:
[...]

Daar hoef je je inderdaad niet voor te schamen, mooie fiets voor op de weg ook met een ander setje velgen.
Zijn versalitijd is vooral een zeer sterke troef.
Je kan er alle kanten mee op.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D.deJong
PaulC schreef op zondag 8 september 2024 @ 07:41:
[...]

Zijn versalitijd is vooral een zeer sterke troef.
Je kan er alle kanten mee op.
Ik rij een ander soort allroad, een Gloria Allroad Ti. Gelast door Lynskey opgebouwd door Gloria Cycling Londen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRPBtlpBhxIB3xUIjUlvxY0yP30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJ4P6UnmjhZIePTAX5Dzzjta.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door D.deJong op 08-09-2024 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

D.deJong schreef op zondag 8 september 2024 @ 07:43:
[...]

Ik rij een ander soort allroad, een Gloria Allroad Ti. Gelast door Lynskey opgebouwd door Gloria Cycling Londen.
[Afbeelding]
Mooi ding! Maar dat is wel een andere prijsklasse denk ik?

Er komt ooit nog een titanium fiets in de schuur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:45

sapphire

Die-hard pruts0r

@Requiem19 Die normale P Zero is dat de road of de race?

Klinkt goed iig :)

Mogen vragen over helmen hier ook of liever in het kleding topic?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:55
Iemand dit wel eens meegemaakt?

Garmin Edge 540 Solar met een AXS groep.
Niks kunnen vinden dat ik hieraan kan configureren. Niet in de Garmin, niet in de Garmin app, niet in de AXS app. Ik heb ook al de sensor verwijderd en opnieuw toegevoegd.

[ Voor 34% gewijzigd door StevenK op 08-09-2024 08:49 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
sapphire schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:08:
@Requiem19 Die normale P Zero is dat de road of de race?

Klinkt goed iig :)

Mogen vragen over helmen hier ook of liever in het kleding topic?
Deze (even opletten dat je de ‘speedcore’ hebt, de versie daarvoor (zonder de speedcore compound) was niet best).

https://www.pirelli.com/t...catalogue/p-zero-race-tlr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joojooyoghurt
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-08 18:16
Mijn gravelbike heb ik bij mantel gekocht en die afgehaald bij een servicepunt in de buurt, echter neemt het aanbod racefietsen aanzienlijk af bij mantel. Bij 12gobiking is het aanbod velen malen beter. Hebben mensen ervaring met het kopen/bestellen van een fiets bij 12gobiking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Joojooyoghurt schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:55:
Mijn gravelbike heb ik bij mantel gekocht en die afgehaald bij een servicepunt in de buurt, echter neemt het aanbod racefietsen aanzienlijk af bij mantel. Bij 12gobiking is het aanbod velen malen beter. Hebben mensen ervaring met het kopen/bestellen van een fiets bij 12gobiking?
2 fietsen gekocht, prima ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Over banden gesproken, de volgende band om te testen voor mij is de Conti aero band (de Aero 111).

Deze is pas onafhankelijk getest in de windtunnel: https://www.parcours.cc/b...ce-tyres-which-is-fastest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHSgZL_5WwiLua-h68fI1qVmN78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hmc04XobjgMJQjSY86mI4xMu.webp?f=fotoalbum_large

Op de X as zie je ‘yaw’. Dat is in simpele woorden de hoek waarin de wind je raakt. Die wordt bepaald door de combinatie van de wind en je rijsnelheid (wind van de zijkant icm wind van de voorkant).

Je ziet dat er bij een lage ‘yaw’ nauwelijks aero verschil tussen de banden zit (linker kant van de curve). Bij alle banden zie je bij een hogere yaw dat ze vroeg of laat ‘stallen’, dat is het moment waarop de rijwind niet meer netjes de band+velg volgt, maar heel rommelig er vanaf spat. Dat zorgt voor extra weerstand.

Wat is nu het coole van die Conti 111: die heeft gewoon geen stall. Sterker nog, hij wordt steeds sneller. Dit scheelt tot 17 watt bij 20 graden yaw (bij 45 km/h).

Kanttekening: deze yaw heb je niet vaak, op een gemiddelde route minder dan 10% van de tijd. Klein voordeel dus (zeker als je niet 45 rijdt maar 30).

Maarrrr er is nog een voordeel: als er geen stall is blijft je voorwiel ook stabieler (klappert minder, minder grote rukken links/rechts). Je kunt dus mogelijk hogere velgen rijden met minder nadelen. Ideaal in winderig weer en vooral snelle afdalingen in het hooggebergte.

Tenslotte heeft de 111 ook nog de compound van de 5000 All Season, veel meer grip en betere lekbestendigheid.

Een probleem: kost 100+€. Gelukkig heb je alleen de voorband nodig :). Icm een P Zero TLR RS achter heb je dan de ideale combi denk ik.

Praktisch nut laag, maar geek plezier om hier in te duiken en dit te proberen = hoog. 😅☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joojooyoghurt
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-08 18:16
Secsytime schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:28:
[...]

2 fietsen gekocht, prima ervaring.
Hoe werden de fietsen bezorgd? Komt het dan in een doos of komen ze hem persoonlijk en in elkaar gezet brengen? Of heb je ze in de winkel opgehaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
Joojooyoghurt schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:24:
[...]

Hoe werden de fietsen bezorgd? Komt het dan in een doos of komen ze hem persoonlijk en in elkaar gezet brengen? Of heb je ze in de winkel opgehaald?
Ik kreeg mijn fiets gemonteerd zo uit een vrachtwagen. Enkel pedalen (platte) moesten gemonteerd worden, dit wilde de chauffeur voor mij doen maar aangezien ik klik pedalen had liggen heb ik hem vriendelijk bedankt. Dit is wel zo’n drie jaar geleden (gok ik) dus misschien dat het nu anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Joojooyoghurt schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:24:
[...]

1 bezorgd in doos en 1 opgehaald.

De fiets moet je dan nog even in elkaar zetten, nouja, het stuur recht monteren en de trappers erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-10 17:42
D.deJong schreef op zondag 8 september 2024 @ 07:43:
[...]

[Afbeelding]
Mooie fiets! Ik lees hier dat het frame tegenwoordig in China wordt gemaakt.

Hoe ging het bestelproces? Gewoon bestellen via de website en klaar? En moest je nog importkosten betalen oid?

[ Voor 8% gewijzigd door AMD1800 op 08-09-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cormo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:00
Nu het einde van het fietsseizoen langzaam nadert, ben ik alvast aan het kijken voor nieuwe uitdagingen voor het komende seizoen.

Heb dit jaar als hoogtepunt de Marmotte gereden en zoek dus wat motivatie om de komende winter goed door te trainen.

Zijn er al tweakers die hun plannen voor het komende fietsseizoen al rond hebben, hebben jullie nog tips en leuke tochten in het verschiet?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:58

aerofreak

Steve Jobs

Het jaar duurt nog bijna 4 maanden? :Y

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Joojooyoghurt schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:55:
Van de totalen verkopen schijnen racefietsen op dit moment maar een heel klein percentage te zijn, ten opzichte van gravel en MTB.

Aan de andere kant, is er bij 12GO in de buurt niet zoveel te gravelen.

Ik lees hier veel mensen tevreden over 12GO. Ik wil absoluut niet beweren dat het een slechte zaak is.

- Ik denk dat ze beter opgeleide monteurs hebben dan menig één pitter FM.
- Ze hebben veel voorraad dus je kan veel binnen testen en bezichtigen.
- Klantenservice is volgens mij ook prima.

Enige is altijd dat als ik er op een zaterdag ben, echt "iedereen" op een te grote gravel of racefiets zie proef rijden.
En goedkoop vind ik ze ook echt niet (al lijken ze vaak goedkoper, omdat er op de website een paar procent vanaf is. En je lbs gewoon met de adviesprijs adverteert).

Dus prima om daar zaken te doen. Maar ga niet op zaterdag, zorg dat je goed weet welke maat je moet hebben, neem iemand mee die kan zien of je goed op de fiets zit, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
aerofreak schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:20:
Het jaar duurt nog bijna 4 maanden? :Y
En als 2025 op 2024 lijkt duurt het dan nog 6 maanden voordat het een beetje weer gaat worden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

mhr-zip schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:30:
[...]

Van de totalen verkopen schijnen racefietsen op dit moment maar een heel klein percentage te zijn, ten opzichte van gravel en MTB.

Aan de andere kant, is er bij 12GO in de buurt niet zoveel te gravelen.

Ik lees hier veel mensen tevreden over 12GO. Ik wil absoluut niet beweren dat het een slechte zaak is.

- Ik denk dat ze beter opgeleide monteurs hebben dan menig één pitter FM.
- Ze hebben veel voorraad dus je kan veel binnen testen en bezichtigen.
- Klantenservice is volgens mij ook prima.

Enige is altijd dat als ik er op een zaterdag ben, echt "iedereen" op een te grote gravel of racefiets zie proef rijden.
En goedkoop vind ik ze ook echt niet (al lijken ze vaak goedkoper, omdat er op de website een paar procent vanaf is. En je lbs gewoon met de adviesprijs adverteert).

Dus prima om daar zaken te doen. Maar ga niet op zaterdag, zorg dat je goed weet welke maat je moet hebben, neem iemand mee die kan zien of je goed op de fiets zit, etc.
Dat heb je tegenwoordig toch overal, wil je echt goed advies willen ze je meteen een bikefit aansmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:51
Cormo schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:22:
Nu het einde van het fietsseizoen langzaam nadert, ben ik alvast aan het kijken voor nieuwe uitdagingen voor het komende seizoen.

Heb dit jaar als hoogtepunt de Marmotte gereden en zoek dus wat motivatie om de komende winter goed door te trainen.

Zijn er al tweakers die hun plannen voor het komende fietsseizoen al rond hebben, hebben jullie nog tips en leuke tochten in het verschiet?
Mooi! Ik wil volgend jaar de Marmotte doen, verder nog 2 kleinere cyclos. Waarschijnlijk ergens in mei en september.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:38
Secsytime schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:30:
[...]

Dat heb je tegenwoordig toch overal, wil je echt goed advies willen ze je meteen een bikefit aansmeren.
Aansmeren vind ik een beetje negatief klinken. Als je niet weet wat jouw maat is en welke positie bij je past, is het niet eens een gek idee om een bikefit als onderdeel van het budget en koopproces te maken.

Die bikefit wel nemen is alvast korting op de volgende fiets omdat de net aangekochte fiets toch niet lekker zit. Ik heb mijn schoonzus een bikefit "aangesmeerd" en gezegd maak dat onderdeel van je budget. Achteraf is ze daar super blij mee want de fiets die ze nu gekocht heeft obv de bikefit is een totaal ander fiets qua maat en geo die ze aanbevolen kreeg bij 3 verschillende zaken.

En ja. Ga je langs 3 fitters. Krijg je waarschijnlijk 3 adviezen die hopelijk in de buurt van elkaar liggen. Een beetje rondvragen naar ervaringen van anderen is dan wel prettig.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Secsytime schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:00:
[...]

Mooi ding! Maar dat is wel een andere prijsklasse denk ik?

Er komt ooit nog een titanium fiets in de schuur..
Een frameset kost bij Gloria 1500,- incl tax, je koop hem bij hun excl tax en betaalt dan bij het invoeren invoerrechten. Onderdelen kan je zo gek maken als je wil maar daar kan Carlos je ook mee helpen. Ik was ronde de 4K kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
AMD1800 schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:21:
[...]

Mooie fiets! Ik lees hier dat het frame tegenwoordig in China wordt gemaakt.

Hoe ging het bestelproces? Gewoon bestellen via de website en klaar? En moest je nog importkosten betalen oid?
De allroad werd bij Lynskey gelast en ze hebben nog iets voorraad uit die batch. Bijna alle grote merken Ti frames worden in China gelast. Waltly maakt ze geheel naar jouw wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-10 22:52
Op mijn laatste versie Giant Defy, waar tot 38 mm brede banden passen, zou ik graag eens gravelbanden proberen zonder gelijk een andere wielset aan te schaffen. Nu is mijn oog gevallen op de Schwalbe G-One Allround TLE's, gaat dat werken op mijn hookless Giant SLR1 wielen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DialOut
TorpedoX_88 schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:17:
Op mijn laatste versie Giant Defy, waar tot 38 mm brede banden passen, zou ik graag eens gravelbanden proberen zonder gelijk een andere wielset aan te schaffen. Nu is mijn oog gevallen op de Schwalbe G-One Allround TLE's, gaat dat werken op mijn hookless Giant SLR1 wielen?
Ze staan niet op compatible lijst van Giant : https://www.giant-bicycles.com/global/hookless-technology
Daar staan überhaupt niet zoveel >35 banden op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:45

sapphire

Die-hard pruts0r

Vanmiddag lekker rondje Rottemeren gedaan :)

En dan 100m voor thuis nog even bijna aangereden door een fatbike wat een ruzie werd :X

Ik kom aanrijden bij een Y-splitsing en er rijd een fatbike met 2 jongens voor me. Beide steken hun hand naar rechts en dat ding remt af, ik moest naar links dus links er omheen. Maar terwijl ze naar rechts leken te gaan gingen ze toch maar opeens vol naar links zonder te kijken, beide met een hoodie op.
Dus ik reageer rustig van ‘jongens kijk even uit, als je je hand uitsteekt moet je niet zomaar de andere kant opgaan, dat is best link want nu reed je mij bijna aan’.
Gelijk een grote bek en schelden, continue de toeter inhouden.
Ik kwam bij huis aan dus rem af en zij halen mij is en beginnen te roepen en schelden en proberen tegen me aan te rijden. Dus ik had zoiets van WTF als je dan denkt zo’n grote jongen te zijn dan zitten er ook consequenties aan en trek even door tot ik naast ze rij. Jochies schrokken zich kapot dat ik zo snel weer naast ze reed. Gelijk roepen van ‘rustig meneer, rustig en weer probeerde ze me van de weg te rijden, al sluit ik niet uit dat ze gewoon een enorm beroerde voertuig beheersing hebben. Geloof dat ik iets geroepen heb van ‘denk even na voor je mensen gaat uitschelden eikel’
Er waren 2 mensen die ze hadden zien schelden tegen me en het laatste afsnijden zagen en probeerde ze tegen te houden maargoed gaat natuurlijk niet veilig.
Nee dit was niet heel netjes van mij maar de omstanders konden er wel om lachen dat ze zich zo lam schrokken want die gastjes zijn hier vaker aan het klooien en rijden als bezetenen door het dorp hier :(

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Secsytime schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:21:
[...]

Goed om te weten! Blijkbaar was ik toch daarover toch te bevooroordeeld!
MaSw85 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:20:
[...]

Eens. Heb zelf met Rival 10-30 op de wegset en 10-36 op de gravelset.

@Steeffoon De Cube NuRoad is dan wel een gravelbike maar daar kan je ook een wielset voor op de weg in kwijt. Veel bang for buck en wellicht vergelijkbare fiets voor minder geld. Zeker als je voor mechanisch schakelen kiest.
@Secsytime Mooie fiets zeg in die video!!
Weet niet of ik de 2x12 versnellingen ga missen (ja, kan je natuurlijk nog wisselen, maar weer meerkosten).
Moet wel zeggen dat ik nog wat twijfel of ik niet over wil naar elektrisch schakelen. Begreep van meerderen dat dit toch wel een heerlijk iets is!

Ik denk er nog even over na, misschien nog even paar maanden doorsparen en kijken wat er dan op de markt is. Die Cube N:62 Pro in Noorderlicht-kleur kan mij als Scandinavië-liefhebber ook wel erg bekoren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-10 22:52
DialOut schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:32:
[...]

Ze staan niet op compatible lijst van Giant : https://www.giant-bicycles.com/global/hookless-technology
Daar staan überhaupt niet zoveel >35 banden op.
Daar zag ik ze ook niet tussen staan maar die lijst is inderdaad vrij beperkt... Rijd nu met Schwalbe Pro One TLE's die wel in de lijst staan, zouden de G-One Allround TLE's niet gewoon dezelfde techniek gebruiken (TLE) en daardoor ook bruikbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:29
Hallo allemaal, ik ben nieuw in het topic en ik heb een vraag.

Ik fiets recreatief op mijn eigen tempo 2 keer per week een stukje als het mooi weer is. Mijn doel is om langere tochten van 100km+ te fietsen en dat heb ik mijn jeugd ook veel gedaan. Maar daar heb ik nu helaas de tijd niet voor, ik fiets meestal tussen de 50-75 km. Afhankelijk of ik 2 of3 uur de tijd heb. Gelukkig krijg ik steeds meer tijd door kinderen die langzaam groter worden.

Mijn vraag gaat over een bikefit, deze overweeg ik, maar vraag me af of het het waard…?

Op zich zit ik goed op de fiets, tot een 75 km heb ik nergens last van. Daarna krijg ik last van mijn schouders/ nek en handen.

Waar moet ik op letten bij het kiezen van een bikefit?

Kunnen jullie een plek in de omgeving van Breda/antwerpen aanraden?

Ik ben geen prof en het gaat mij er ook niet om de snelste te zijn. Ik wil gewoon 100 km relaxed kunnen fietsen. Wil daarom niet de meest geavanceerde en de hoofdprijs betalen.

In de buurt zit een zaak die het voor 100 euro doet, maar is een beetje vaag over wat ze er precies voor doen. Ik ga binnenkort eens langs om het te bespreken, deze post is even ter voorbereiding.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Laatst online: 12:38
borgdaville schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:21:
Hallo allemaal, ik ben nieuw in het topic en ik heb een vraag.

Ik fiets recreatief op mijn eigen tempo 2 keer per week een stukje als het mooi weer is. Mijn doel is om langere tochten van 100km+ te fietsen en dat heb ik mijn jeugd ook veel gedaan. Maar daar heb ik nu helaas de tijd niet voor, ik fiets meestal tussen de 50-75 km. Afhankelijk of ik 2 of3 uur de tijd heb. Gelukkig krijg ik steeds meer tijd door kinderen die langzaam groter worden.

Mijn vraag gaat over een bikefit, deze overweeg ik, maar vraag me af of het het waard…?

Op zich zit ik goed op de fiets, tot een 75 km heb ik nergens last van. Daarna krijg ik last van mijn schouders/ nek en handen.

Waar moet ik op letten bij het kiezen van een bikefit?

Kunnen jullie een plek in de omgeving van Breda/antwerpen aanraden?

Ik ben geen prof en het gaat mij er ook niet om de snelste te zijn. Ik wil gewoon 100 km relaxed kunnen fietsen. Wil daarom niet de meest geavanceerde en de hoofdprijs betalen.

In de buurt zit een zaak die het voor 100 euro doet, maar is een beetje vaag over wat ze er precies voor doen. Ik ga binnenkort eens langs om het te bespreken, deze post is even ter voorbereiding.
Spendeer een keer 200-250 euro voor een goede bike fit, en je hebt grote kans van je pijn af te zijn.

Tevens is uren lang fietsen ook soms een gewenning. Als je altijd 2 uur fiets, en ineens 5 uur+ wilt rijden, dan zullen uren maken ook bij de training horen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElPaco
  • Laatst online: 13:17
Steeffoon schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:46:

Moet wel zeggen dat ik nog wat twijfel of ik niet over wil naar elektrisch schakelen. Begreep van meerderen dat dit toch wel een heerlijk iets is!
Met gevaar voor eigen leven: ik persoonlijk vind het in Nederland, voor hoe ik fiets, niet bijzonder veel toevoegen.

In Girona in de bergen was het heerlijk, maar de keren dat ik er in Nederland mee heb gereden vond ik het niet zo life changing als sommige anderen misschien zeggen.

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-10 23:36
ElPaco schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:35:
[...]

Met gevaar voor eigen leven: ik persoonlijk vind het in Nederland, voor hoe ik fiets, niet bijzonder veel toevoegen.

In Girona in de bergen was het heerlijk, maar de keren dat ik er in Nederland mee heb gereden vond ik het niet zo life changing als sommige anderen misschien zeggen.
Elektrisch schakelen is eigenlijk maar klein verschil met een goed derailleur systeem. Mijn zomerfiets heeft Di2 en de winterfiets gewoon bowdenkabels. Di2 schakelt wat lichter, traditioneel iets sneller. Di2 verloopt minder, traditioneel enkele keer afstellen.
Het verschil is kleiner dan de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
  • Laatst online: 13:17
Ik vergelijk in mijn geval Tiagra van een paar jaar geleden met hagelnieuwe 105 Di2 12sp. Maar dan nog, ik merk persoonlijk niet super veel verschil.

WoT stats

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 15:41

derx666

mecker ende blaet

ik heb afgelopen vakantie in de Toscane m'n Cube met mechanische GRX 11 speed meegehad. 1x een chaindrop omdat ik teveel tegelijk wilde (voor omlaag en achter denk 2 of 3 zwaarder tegelijk). Voor de rest schakelen als een zonnetje. Eenmaal thuis weer een ritje op mn BMC met 12 speed Ultegra di2. En ja het schakelt super fijn, gemakkelijk, etc. Tenzij je een beperking aan je handen hebt waardoor je minder kracht kunt zetten om mechanisch te schakelen heb je het niet "nodig". Ik vind mijn mechanische GRX heerlijk schakelen. Echter, mijn di2 schakelt nog veel fijner :) Knopjes bovenop de hoods voor extra functies (bv wisselen van pagina op je computer zonder je handen van het stuur te halen). Ook dingen als bij de laatste Shimano di2 update dat je eindelijk de voorderrailleur met 1 knop kunt schakelen, waardoor de 2e hendel/knop ineens vrij programmeerbaar is. Ik gebruik die nu als een extra downshift achter, zodat als ik met 1 hand aan het stuur zit (bv met drinken / eten) ik altijd lichter kan schakelen.
TLDR: Je hebt di2 niet nodig, maar het is extra gemak / comfort imho.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:32
ElPaco schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:35:
[...]

Ja daar heb je helemaal gelijk in. Die nieuwe 105 mech groep is echt prima.

Op mijn Tijdritfiets vind ik het wat anders. Omdat je dan zowel of je bars als op je stuur kunt schakelen. Dat is wel echt lekker

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DialOut
borgdaville schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:21:
De bikefits die ik tegengekomen ben voor onder de 100 euro zijn vaak metingen van je lengte, binnenbeen en nog paar zaken en dan ingevoerd in software om je een advies te geven. Dit is leuk ter indicatie, maar geen vervanging van een bikefits. Als je dan toch geld gaat uitgeven, doe dan een van rond de 200/250 euro waarbij je op een fiets zit waar ze metingen doen en je fiets ter plekke afstellen om te kijken wat het effect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:29
DialOut schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:46:
[...]

De bikefits die ik tegengekomen ben voor onder de 100 euro zijn vaak metingen van je lengte, binnenbeen en nog paar zaken en dan ingevoerd in software om je een advies te geven. Dit is leuk ter indicatie, maar geen vervanging van een bikefits. Als je dan toch geld gaat uitgeven, doe dan een van rond de 200/250 euro waarbij je op een fiets zit waar ze metingen doen en je fiets ter plekke afstellen om te kijken wat het effect is.
thanks voor de reactie ook @dfbt !

Iemand nog een tip waar ik het best kan gaan, ergens tussen breda en antwerp zou mooi zijn (ik woon precies in het midden), maar naders beetje verder weg mag ik ook als er goede redenen voor zijn, ben ook wekelijks in de randstad....

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
DialOut schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:46:
[...]

Een dynamische fit heeft inderdaad meerwaarde boven een statische fit.

Probleem is echter dat iedereen zich bikefitter mag noemen, dat iemand fysio is en/of zelf gefietst heeft en al het andere wat ze er bij halen waarom zij wel goed zijn ten spijt. Dat is dus allemaal geen garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:41

The Ride :7

Ik heb hetzelfde hoor, ik heb nu voor komend jaar enkele tochten die ik wil doen.
Waaronder de Mallorca312, al wordt die denk ik door mijn neus geboord door mijn vrouw dit ergens anders op vakantie wil in die periode..

- Marmotte
- Dolemieten Marathon

Daarnaast zelf nog 5-6 dagen richting de Alpen om mooie bergen op te fietsen.

Verder wat leuke tochten in NL, zoals de AGR, Limburg Mooiste, misschien meedoen aan een klassieker zoals LBL of ronde van Vlaanderen.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

joker1977

Tweakert

mhr-zip schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:01:
[...]

Een dynamische fit heeft inderdaad meerwaarde boven een statische fit.

Probleem is echter dat iedereen zich bikefitter mag noemen, dat iemand fysio is en/of zelf gefietst heeft en al het andere wat ze er bij halen waarom zij wel goed zijn ten spijt. Dat is dus allemaal geen garantie.
Iedereen mag zich bikefitter noemen, ieder lijf is anders en het is geen (exacte) wetenschap.

Je kunt rustig stellen dat alle positieve ervaringen exact dat zijn: Ervaringen. Sommige mensen zet je op een fiets en ze fietsen weg, zonder klachten. Andere mensen hebben doorlopend klachten en als je X aanpast, verschuiven de klachten naar Y.

Zonder gedegen (voor)kennis van hoe je lijf zich gedraagt op een fiets is een bikefit bij de eerste aanschaf van een fiets niks anders dan kijken naar je been- en armlengte en dan een beetje in het midden gaan zitten wat passend is voor die lengtes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
verstappen33 schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:10:
[...]
Waaronder de Mallorca312, al wordt die denk ik door mijn neus geboord door mijn vrouw dit ergens anders op vakantie wil in die periode.
Ja ligt bij mij ook aan mijn vrouw hoor, anders had ik hem wel ff gereden.

:')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
mhr-zip schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:12:
[...]

Ja ligt bij mij ook aan mijn vrouw hoor, anders had ik hem wel ff gereden.

:')
Ik stelde voor om naar Mallorca te gaan die periode. Had alles al uitgezocht qua huisvesting etc.. Maarja de vrouw werd er niet warm van, die wilde liever richting Griekenland, daar is dan welliswaar geen fiets event, maar ik heb de racefiets verhuurder al gevonden en enkele leuke routes opgeslagen.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-10 16:44

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Als het zou kunnen zou ik ieder jaar The Ride fietsen. Leuke sfeer, goede organisatie en niet te vergeten een fantastische tocht.

Mijn zwager gaat hem volgend jaar fietsen. Ik ga hem hopelijk in '26 of '27 weer fietsen.

[ Voor 26% gewijzigd door Tjebakka op 09-09-2024 09:28 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-10 23:18
Hier meer mensen die moeite hebben met het mounten van de fietscomputer (hier specifek wahoo bolt2) op een hidemybell? Heb specifiek zo'n SL die je onder je stuur schroeft. Stomme ding is schurftig duur (62 adviesprijs) en ben steeds benauwd dat ik het mechanisme op m'n wahoo afbreek bij het mounten op m'n hidemybell. Vind ook niet dat ie echt vast zit ten opzichte van een normale hidemybell. Bekend issue of is het een kwestie van wat uitrekken op het mechanisme?

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:47
Stufferdt schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:28:
Hier meer mensen die moeite hebben met het mounten van de fietscomputer (hier specifek wahoo bolt2) op een hidemybell? Heb specifiek zo'n SL die je onder je stuur schroeft. Stomme ding is schurftig duur (62 adviesprijs) en ben steeds benauwd dat ik het mechanisme op m'n wahoo afbreek bij het mounten op m'n hidemybell. Vind ook niet dat ie echt vast zit ten opzichte van een normale hidemybell. Bekend issue of is het een kwestie van wat uitrekken op het mechanisme?
Ik heb eenzelfde SL Mount voor een Roam v2 en herken het probleem niet, lijkt prima vast te zitten. Je kunt wellicht het inleg rondje vervangen voor een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:13

Phydomir

Dennis

Ook al langzaam aan het nadenken over volgend jaar. Geen echt grootste plannen of ritten in gedachten.
Qua fondo's wil ik Aachen wel weer gaan rijden omdat ik toch niet helemaal tevreden ben met het resultaat van afgelopen jaar, dat moet beter kunnen. Daarnaast wellicht nog de GF Vosges of de GFNY Gran Ballon. Die laatste heeft wel een leuk concept waarbij iedereen in hetzelfde shirt start en je het ook moet doen met de bevoorrading van de organisatie.
Dan richting het einde van het seizoen wil ik de Riderman gaan rijden. Dat is een 3 daagse etappe koers.

Maar wil me volgend jaar vooral gaan richten op het rijden van criteriums en omlopen. Dit jaar m'n eerste seizoen dat ik ze heb gereden en vooral als leerjaar gebruikt. Ben me nu ook erg bewust van waar ik in de winter aan moet werken om volgend jaar meer een rol van betekenis te kunnen spelen in de koersen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
verstappen33 schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:16:
[...]

Maarja de vrouw werd er niet warm van, die wilde liever richting Griekenland,
Geheel begrijpelijk uiteraard, ik geef haar groot gelijk.

In welke periode ga je en welke streek?

[ Voor 7% gewijzigd door ElGreco op 09-09-2024 09:45 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Nu het even over bikefitting ging.. Afgelopen zaterdag voor het eerst in m'n leven een goede bikefit gehad. Bedoeld voor de aanschaf van een triathlonfiets (voor een normale racefiets wordt het ook aangeboden). Mooie ervaring en een hoop geleerd. Kost wat (295 euro) maar dan krijg je ook wel wat. Heb het laten doen bij Tripro in Hilversum en kreeg de indruk dat er toch wel een hele hoop kennis aanwezig is daar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryaqs4GHcRaspXfYFRM08QzCTC8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vQMyh2QXJorBuCkeMh2mvKs7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
ElGreco schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:42:
[...]

Geheel begrijpelijk uiteraard, ik geef haar groot gelijk.

In welke periode ga je en welke streek?
Mei vakantie, dus laatste week April/eerste week Mei.
Planning is om naar Kefalonia te gaan..

Maar de vluchten voor 2025 zijn nog niet te boeken, als het goed is komen de diverse maatschappijen eind deze maand met hun planning/prijzen etc.

Tegen die tijd maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

Volgend jaar eindelijk die century een keer rijden (Ronde van Noord-Holland) en als het een beetje meezit ook een keer 200km.

En dan heel misschien het jaar daarna de Vatternrundan, dat lijkt me gaaf om eens te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
verstappen33 schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:59:
[...]

Mei vakantie, dus laatste week April/eerste week Mei.
Planning is om naar Kefalonia te gaan..

Maar de vluchten voor 2025 zijn nog niet te boeken, als het goed is komen de diverse maatschappijen eind deze maand met hun planning/prijzen etc.

Tegen die tijd maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn.
Leuk eiland. Volgens mij verhuurt een Nederlander daar sinds een paar jaar fietsen. Genoeg hm's daar :)

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
.. en het land met de meeste verkeersdoden binnen de EU. Dus oppassen daar.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:35
Wat zit iedereen opeens over volgend jaar te posten, omdat het deze week een dagje 15 graden wordt ?
Als je daar al een dipje van krijgt, sterkte dan komende maanden.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
DDX schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:30:
Wat zit iedereen opeens over volgend jaar te posten, omdat het deze week een dagje 15 graden wordt ?
Ik fiets nog wel even door hoor, maar het grootste nadeel van komende tijd is dat het al behoorlijk vroeg donker is, en als je zoals ik pas vaak na 19:00 uur tijd hebt voor een training dan zit je over 4-5 weken alweer grotendeels in het donker te fietsen (weekend uitgezonderd)..

Dus voor mij zal het trainen weer voornamelijk binnen gebeuren en in de weekenden lekker buiten spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
  • Laatst online: 14:51
DDX schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:30:
Mooi toch om te kijken welke evenementen je volgend jaar wilt gaan doen? De bekende fondo’s ed zijn nu wel klaar, over een maandje gaan veel inschrijvingen open dus niet zo heel gek om daar mee te bezig te zijn.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Pagina: 1 ... 597 ... 690 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).