Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 598 ... 690 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:34
Ik heb deze week helaas wel een dipje. Ik had nu (en de rest van de week) op de fiets moeten zitten, maar ziekte op de 1e dag gooide roet in het eten. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:35
Nu het toch over Bikefitters gaat :-) weet iemand een goede in Limburg? Ik wil best het geld uitgeven, maar dan niet een "default" uitdraai van een computer krijgen.

Volgens mij zag ik hier in de posts Nijmegen was het meest dichtbij. Met goede ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:30
DaYwaLkUr schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:01:
Nu het toch over Bikefitters gaat :-) weet iemand een goede in Limburg? Ik wil best het geld uitgeven, maar dan niet een "default" uitdraai van een computer krijgen.

Volgens mij zag ik hier in de posts Nijmegen was het meest dichtbij. Met goede ervaringen.
@Nutterd?

Edit: volgens mij was dat deze: https://www.bikemedical.nl

[ Voor 7% gewijzigd door mhr-zip op 09-09-2024 11:11 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Hoihoi mede-Tweakers,

Voor volgend seizoen ben ik op zoek naar een nieuwe fiets. Op dit moment heb ik een vrij basic Sensa endurance fiets met een 105 R7000 groepset. Ik vind de groepset prima, maar de rest van de fiets maar zo-zo. Ik heb mijn oog laten vallen op een Grail CF SL. Qua model neig ik naar een 7 met GRX RX820, maar ik twijfel nog of een model met Sram Rival XPLR eTap AXS niet beter is.

Ik ben van plan de fiets voor zowel gravel als op de weg te gebruiken en de Grail lijkt mij het meest compromisloos. Voor mijn gevoel is een dubbele chainring voor dan wel lekker. Ik wil graag een tweede wielset met road banden er op kopen.

Zijn er zaken waar ik op moet letten of nog tips voor andere fietsen? En wat betreft een tweede wielset; kan ik daar zomaar remschijven voor een gravel groepset op monteren? Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:34
Stufferdt schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:28:
Hier meer mensen die moeite hebben met het mounten van de fietscomputer (hier specifek wahoo bolt2) op een hidemybell? Heb specifiek zo'n SL die je onder je stuur schroeft. Stomme ding is schurftig duur (62 adviesprijs) en ben steeds benauwd dat ik het mechanisme op m'n wahoo afbreek bij het mounten op m'n hidemybell. Vind ook niet dat ie echt vast zit ten opzichte van een normale hidemybell. Bekend issue of is het een kwestie van wat uitrekken op het mechanisme?
Geen last van, klikt echt super goed los en vast (2x Bolt V2)
Zou het melden bij de leverancier.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-10 23:18
J-M-T schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:33:
[...]

Ik heb eenzelfde SL Mount voor een Roam v2 en herken het probleem niet, lijkt prima vast te zitten. Je kunt wellicht het inleg rondje vervangen voor een andere?
Oh hmm. Ik moest 'm een kwartslag draaien maar heb volgens mij nergens gezien dat ik een andere insert moest plaatsen (wahoo = garmin mount 90 graden gedraaid toch?).

Gekke is dus, krijg 'm er amper ingedraaid en dan zit ie alsnog wankel. Maar ga de handleiding nog eens doornemen dus!
raymondw schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:18:
[...]

Geen last van, klikt echt super goed los en vast (2x Bolt V2)
Zou het melden bij de leverancier.
Top. Dan is dat plan B mocht het bovenstaande niet zijn.
Meteen een reden weer even langs de LBS te gaan (goede koffie :D ).

edit:
Inderdaad een kwestie van de juiste mount installeren (die met vrij groot WAHOO erop). Past perfecto nu! Thanks voor de tip O+ Nu dus wel blij ermee.

[ Voor 8% gewijzigd door Stufferdt op 09-09-2024 11:48 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:52
Thomas schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:11:
Hoihoi mede-Tweakers,

Voor volgend seizoen ben ik op zoek naar een nieuwe fiets. Op dit moment heb ik een vrij basic Sensa endurance fiets met een 105 R7000 groepset. Ik vind de groepset prima, maar de rest van de fiets maar zo-zo. Ik heb mijn oog laten vallen op een Grail CF SL. Qua model neig ik naar een 7 met GRX RX820, maar ik twijfel nog of een model met Sram Rival XPLR eTap AXS niet beter is.

Ik ben van plan de fiets voor zowel gravel als op de weg te gebruiken en de Grail lijkt mij het meest compromisloos. Voor mijn gevoel is een dubbele chainring voor dan wel lekker. Ik wil graag een tweede wielset met road banden er op kopen.

Zijn er zaken waar ik op moet letten of nog tips voor andere fietsen? En wat betreft een tweede wielset; kan ik daar zomaar remschijven voor een gravel groepset op monteren? Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben!
Zolang je maar in de gaten hebt dat er maximaal 42mm banden in gaan (achterzijde; in de voorvork heb je iets meer ruimte) lijkt me dat een solide keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:55
DaYwaLkUr schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:01:

https://cyclinglab.cc/

goede ervaring met Amsterdam, ze hebben ook vestiging in Maastricht.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:33
wisselwerking schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:57:
Ik heb deze week helaas wel een dipje. Ik had nu (en de rest van de week) op de fiets moeten zitten, maar ziekte op de 1e dag gooide roet in het eten. :(
Ging jij niet de BRM 2100 doen?

Balen zeg, griep?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
verstappen33 schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:59:
[...]

Mei vakantie, dus laatste week April/eerste week Mei.
Planning is om naar Kefalonia te gaan..

Maar de vluchten voor 2025 zijn nog niet te boeken, als het goed is komen de diverse maatschappijen eind deze maand met hun planning/prijzen etc.

Tegen die tijd maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn.
Wij zijn in mei naar Kefalonia geweest. Dat is een super mooi eiland met hele fijne fietsroutes.
De wegen zijn bijzonder goed qua asfalt en heel rustig. Zelfs op de doorgaande routes heb je nauwelijks verkeer.

Enige aandachtspunt is dat de weg naar Myrtos beach van/naar het zuiden (Argostoli) al enige tijd dicht is (en mogelijk nog lang zo blijft): wegafsluiting Google Maps
Dat is vervelend voor sommige routes, want het alternatief heeft nogal veel hoogtemeters.

Voordeel is dat we nog een keer terug kunnen, want daardoor hebben we Myrtos Beach en Sami overgeslagen...

Tips:
- Argostoli is perfect om te verblijven, ligt ook goed om eigenlijk overal naar toe te fietsen qua afstand. Ook goed betaalbaar.
- Het veer tussen Lixouri en Argostoli is super goedkoop, dus ook dat deel van het eiland is eenvoudig te bereiken.
- Let op bij afwateringsroosters, die zijn niet racefiets-vriendelijk... (learned it the hard way ;) )
- Ga als het niet té warm is, of je moet 's morgens extreem vroeg vertrekken. In Mei is het nog goed te doen.
- Fietsverhuur is goed bij Ainos Bikes (George) in Argostoli. Zijn iets oudere Cubes maar wel goed onderhouden.
- Eventueel meer tips via DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:16

sapphire

Die-hard pruts0r

DDX schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:30:
Wat zit iedereen opeens over volgend jaar te posten, omdat het deze week een dagje 15 graden wordt ?
Als je daar al een dipje van krijgt, sterkte dan komende maanden.
Volgend jaar plannen en nu er voor trainen?

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:07
verstappen33 schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:38:
[...]

Ik fiets nog wel even door hoor, maar het grootste nadeel van komende tijd is dat het al behoorlijk vroeg donker is, en als je zoals ik pas vaak na 19:00 uur tijd hebt voor een training dan zit je over 4-5 weken alweer grotendeels in het donker te fietsen (weekend uitgezonderd)..

Dus voor mij zal het trainen weer voornamelijk binnen gebeuren en in de weekenden lekker buiten spelen.
Lampje erop en gaan.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:12
Been there, done that..
Voor een endurance ritje geen probleem, maar als je gericht aan het trainen bent en dus ook zware intervallen wilt doen dan is het nogal een uitdaging..
Je zicht is beperkt, zeker op verkeersluwe wegen (lees landweggetjes), en zand/modder/grind zie je pas in de laatste 0,5 seconden als je 35+ fietst..

Ik doe het in ieder geval niet meer... Ik bewaar de buitenritjes wel voor het weekend.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
verstappen33 schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:46:
[...]

Been there, done that..
Voor een endurance ritje geen probleem, maar als je gericht aan het trainen bent en dus ook zware intervallen wilt doen dan is het nogal een uitdaging..
Je zicht is beperkt, zeker op verkeersluwe wegen (lees landweggetjes), en zand/modder/grind zie je pas in de laatste 0,5 seconden als je 35+ fietst..

Ik doe het in ieder geval niet meer... Ik bewaar de buitenritjes wel voor het weekend.
80% van de training is zone 2 / endurance, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Misschien een wat betere lamp kopen ?
Tuurlijk als het met bakken uit de lucht komt moet je snelheid aanpassen, maar op dit moment liggen meeste wegen er prima bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:15
DDX schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:59:
Misschien een wat betere lamp kopen ?
Tuurlijk als het met bakken uit de lucht komt moet je snelheid aanpassen, maar op dit moment liggen meeste wegen er prima bij.
Denk dat hij het vooral heeft over de periode waar het om 6 uur donker is…

Doordeweeks lekker binnen op de trainer trainingen doen en dan in het weekend langere duurritten doen, zolang het weer het toelaat.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:12
guapper schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:53:
[...]

80% van de training is zone 2 / endurance, toch?
Ik heb 3x een interval training per week (van Tempo tot aan Sprint).
Ik vind het niet verantwoord om in het pikke donker keihard te sprinten of een VO2max blokje met 40km/u te fietsen terwijl ik maar 10 meter goed zicht heb..

De wegen etc. zie je natuurlijk wel, maar een gat in de weg, of zand in een bocht, of iets anders wat gevaar op kan leveren wil je niet in de laatste seconde zien (en dan nog moeten reageren)...

Nee, ik blijf dan liever op de indoor trainer, en ga wel in het weekend een lange tocht maken bij daglicht..

@DDX een goede lamp helpt idd (ik heb een 1000lm Lezyne lamp), maar op hoge snelheden is het zicht ook nog steeds beperkt..

Verder heb je hier nog wel een industrie terrein die wel goed verlicht is in de avond uren waar je rondjes van 2-3km kunt fietsen, maar daar zijn ze nu ook volop aan het bouwen, dus veel troep en obstakels op de weg,
Niet echt ideaal op dit moment.

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 09-09-2024 13:38 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:30
Tinusvolkel schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:16:
[...]

En hoeveel is erboven geoorloofd O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQXPIEDDCSk9jdU8FW-ESfSp_kU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGHa53vzAyZH9UWkRXIWNfwq.jpg?f=fotoalbum_large
ik vind zagen een beetje eng
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqkUI-R171u1B327h6l1iekE1JM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9iGn0WeKIADUHGqf7gJoSBwq.jpg?f=fotoalbum_large

Done :)

Maar is meteen de lokale fietsmaker (waar ik goeie verhalen over hoor ) gecontacteerd en gesponsord met een 20 euro die ik denk ik anders ook wel kwijt was geweest aan gereedschap die ik niet meer vaker nodig ga hebben.

Edit: net toch nog even terug geweest om te vragen of er geen 5mm spacer bovenop moest, aldus hem niet ( zag het idd bij al z'n fietsen in de winkel ) maar dacht ooit is ergens gelezen te hebben.
Maar hoe denken jullie hierover? kan hem makkelijk nog 5mm lager zetten (overleef ik wel :) ) en dan de spacer erw eer boven op zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Tinusvolkel op 09-09-2024 16:29 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
verstappen33 schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:37:
[...]

Ik vind het niet verantwoord om in het pikke donker keihard te sprinten of een VO2max blokje met 40km/u te fietsen terwijl ik maar 10 meter goed zicht heb..

De wegen etc. zie je natuurlijk wel, maar een gat in de weg, of zand in een bocht, of iets anders wat gevaar op kan leveren wil je niet in de laatste seconde zien (en dan nog moeten reageren)...

Nee, ik blijf dan liever op de indoor trainer, en ga wel in het weekend een lange tocht maken bij daglicht..

@DDX een goede lamp helpt idd (ik heb een 1000lm Lezyne lamp), maar op hoge snelheden is het zicht ook nog steeds beperkt..

Verder heb je hier nog wel een industrie terrein die wel goed verlicht is in de avond uren waar je rondjes van 2-3km kunt fietsen, maar daar zijn ze nu ook volop aan het bouwen, dus veel troep en obstakels op de weg,
Ja die snap ik. Je bent de egel/kat/vleermuis nog vergeten haha. Dan is een goed verlichte weg, of op een parcours gaan rijden wel een goed plan inderdaad.

Ik werk zelf 4x9 dus dan zijn er al 3 dagen mogelijk om iets te doen bij daglicht.

Ik ken ook collega's die regelmatig 2 uurtjes overdag pakken en dan 2 uur in de avond gaan werken. Leve de vrij indeelbare werkdagen. Moet je natuurlijk wel een flexibele werkgever hebben...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:35
dfbt schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:19:
Zijn er hier mensen met ervaringen van een Bike fit met Gelderblom Performance centre?

Kwam toevallig op Instagram reclame voorbij en ik had mijn nummer doorgegeven voor contact. Werd vd week gebeld en na een kort telefoontje heb ik een afspraak gemaakt. Ik zat al een tijdje te zoeken naar een Bike-Fit maar alle meningen/recensies en waar je precies moet zijn is zo complex :D De ene wilt een retul meting, de andere bij een sport arts, de andere wilt een fysio die kijkt hoe je op je fiets zit en aan de hand daarvan je fiets stelt.

Dit bedrijf werkt dus met een MSc Sportfysiotherapeut en Dynamisch Retul meting.

Afspraak is gemaakt, ben alleen nog een beetje op zoek naar recensies. kan die niet echt vinden, op 11 sterren review van Facebook..
Inmiddels al langs geweest? Wat is je conclusie/ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Laatst online: 21:23
Ravocs schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:00:
[...]

Inmiddels al langs geweest? Wat is je conclusie/ervaring?
Ik ga over 3 weken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:04
verstappen33 schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:37:
[...]

+1
Ik vraag me altijd af bij dit soort discussies altijd af wie van de toetsenbordridders daadwerkelijk nou consequent doortraint in het donker in de winter. Ik doe het zelf incidenteel en het valt om bovenstaande redenen idd niet mee. En dan hebben we het nog niet over hoe 'leuk' het is om in het donker lek te rijden (wat veel sneller gebeurt dan overdag) of om je fiets schoon te maken in de kou in het donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 23:47
Thomas schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:11:
Hoihoi mede-Tweakers,

Wat bedoel je precies met "het meest compromisloos"? Ten opzichte van wat? Waarom vindt je je huidige fiets zozo en hoe lost de Grail dat op? Heb je al eens kunnen proeffietsen op een Grail?

Twee wielsets werkt over het algemeen prima. Wel kan het zijn dat je bij het switchen soms de remmen opnieuw moet afstellen. Specifieke remschijven voor gravel groepset zijn niet nodig. Je kunt gewoon elke passende schijf monteren.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
marcel3 schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:26:
[...]

+1
Ik vraag me altijd af bij dit soort discussies altijd af wie van de toetsenbordridders daadwerkelijk nou consequent doortraint in het donker in de winter. I
Ik denk dat we dan eerst even de definitie van "training" moeten vast stellen. Ik heb jarenlang gewoon doorgefietst in de winter in alle weersomstandigheden en ook heel vaak in het donker. Ik zag dat als training, maar ik was geen blokken aan het doen ofzo. Ik 'trainde' gewoon om fit uit de winter te komen. Sinds ik een schuur heb waarin ik een Kickr kwijt kon met een tv, is mijn motivatie om met slecht weer e/o donker te fietsen tot het 0-punt gedaald ;).

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die echt blokken doen in het donker. Mensen die gestructureerd met trainingsschema's werken, doen dat voor een specifiek doel of rijden races. Die gaan echt geen risico lopen om in het donker te intervallen.

Gestructureerd intervallen doe ik zelf alleen indoor in het slecht weer seizoen (van oktober tm april tegenwoordig :X) . Dat doe ik om vervolgens in de rest van het jaar lekker buiten te kunnen fietsen en te genieten. Oh en op mooie dagen in de winter natuurlijk ook :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

+1
Ik vraag me altijd af bij dit soort discussies altijd af wie van de toetsenbordridders daadwerkelijk nou consequent doortraint in het donker in de winter. Ik doe het zelf incidenteel en het valt om bovenstaande redenen idd niet mee. En dan hebben we het nog niet over hoe 'leuk' het is om in het donker lek te rijden (wat veel sneller gebeurt dan overdag) of om je fiets schoon te maken in de kou in het donker.
Ik vind het eigenlijk altijd wel iets hebben in het donker. Tuurlijk is voorkeur overdag; meer zicht is gewoon veiliger. Maar woon-werk is ook in het donker, en nu ik af en toe op ons HQ moet werken is dat dus 2x 60km in het donker. Mits het geen snertweer is ga ik die ook gewoon fietsen. Maar lek rijden doe ik amper en schoonmaken is gewoon afspuiten op de oprit en in de garage "poetsen" (Ik poets bijna nooit haha)
Zou een leuk filter zijn in statshunters; hoeveel kilometers gefietst na zonsondergang :P (filteren op ride vs virtual ride kan natuurlijk al)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:30
[...]

+1
Maak je je auto ook altijd schoon als je in het donker thuis komt?

En hoevaak rij je nu echt lek? Ik niet zo vaak iig.

Ik vind het nooit zo erg om in het donker te rijden, maar met regen heb je veel strooi licht. Dat vind ik wel irritant (ook omdat anderen je dan lastiger zien).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-10 19:00
Steeffoon schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:46:
[...]

Goed om te weten! Blijkbaar was ik toch daarover toch te bevooroordeeld!

[...]

@Secsytime Mooie fiets zeg in die video!!
Weet niet of ik de 2x12 versnellingen ga missen (ja, kan je natuurlijk nog wisselen, maar weer meerkosten).
Moet wel zeggen dat ik nog wat twijfel of ik niet over wil naar elektrisch schakelen. Begreep van meerderen dat dit toch wel een heerlijk iets is!

Ik denk er nog even over na, misschien nog even paar maanden doorsparen en kijken wat er dan op de markt is. Die Cube N:62 Pro in Noorderlicht-kleur kan mij als Scandinavië-liefhebber ook wel erg bekoren 8)7
Merk wel echt verschil met elektronisch schakelen (di2 ultegra) vs mechanisch als je of in de bergen rijdt, snel wil schakelen voor een sprint en gewoonweg het sneller schakelen met di2. Nee, het verschil zal minimaal zijn maar tegelijkertijd ik zou niet meer mechanisch willen schakelen ;). Di2 is zoveel smoother.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerbenBK
Dacht ik ook altijd totdat ik onlangs eens mijn fiets met mechanische versnelling heb voorzien van nieuwe binnen- en buitenkabels en ze met behulp van Calvin Jones heb afgesteld....smooth as butter weer. Beter dat toen ie uit de fabriek kwam en voor ook gewoon weer naar het grote blad kunnen schakelen met 1 vinger.

Groot voordeel van electronisch schakelen vind ik dat het minder error prone is. Met bijvoorbeeld een beetje krom padje kun je vaak nog prima schakelen door de fijnafstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:03

Phydomir

Dennis

[...]

+1
Zou echt niet weten waarom ik in het donker zou gaan trainen als het binnen makkelijker en veiliger kan. Maar goed, als het regent terwijl het wel 25 graden is en ik wil een training afwerken, dan doe ik dat ook gewoon lekker binnen. Als ik het even kan vermijden om in natte, donkere of te winderige omstandigheden te moeten fietsen (dus ook als alleen de wegen nog nat zijn en het droog blijft daarna) dan zal ik dan zeker doen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
GerbenBK schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:35:
[...]

Dacht ik ook altijd totdat ik onlangs eens mijn fiets met mechanische versnelling heb voorzien van nieuwe binnen- en buitenkabels en ze met behulp van Calvin Jones heb afgesteld....smooth as butter weer. Beter dat toen ie uit de fabriek kwam en voor ook gewoon weer naar het grote blad kunnen schakelen met 1 vinger.

Groot voordeel van electronisch schakelen vind ik dat het minder error prone is. Met bijvoorbeeld een beetje krom padje kun je vaak nog prima schakelen door de fijnafstelling.
Ook daar kan ik mij enigszins in vinden. Na elke onderhoudsbeurt met mijn fiets met mechanische versnellingen. Dan liep ook alles smooth. Maanden later liep het toch weer minder smooth. Met di2 nog niet ervaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:41
verstappen33 schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:38:
[...]

Ik fiets nog wel even door hoor, maar het grootste nadeel van komende tijd is dat het al behoorlijk vroeg donker is, en als je zoals ik pas vaak na 19:00 uur tijd hebt voor een training dan zit je over 4-5 weken alweer grotendeels in het donker te fietsen (weekend uitgezonderd)..

Dus voor mij zal het trainen weer voornamelijk binnen gebeuren en in de weekenden lekker buiten spelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkYpnIuFxbw25nh6LodnfvvgzYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1HQqOIixAuvk30eCokBNlhNT.jpg?f=fotoalbum_large

Lampje erop en fietsen. Hier een glowom.3200.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-10 07:30
Ramon 73 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 06:06:
[...]

[Afbeelding]

Dat is een beste bak licht! Als je hier moet rijden voor woon-werk is het te doen, maar voor trainen in het donker zou ik daar toch niet zo snel gaan fietsen. Je weet nooit wat er opeens uit die bosjes kan komen qua dieren o.i.d.

Ik heb het voordeel dat er in de buurt een fietspad naast een N-weg ligt. Daar kan je een paar km prima ongestoord, redelijk verlicht trainen. Nadeel is natuurlijk dat je vaak hetzelfde stuk ziet, maar voor blokjes training is dat mijn inziens prima, dan kijk ik toch niet echt naar de omgeving.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:33
Als je een V02 max blok buiten doet op een polder of dijkweggetje in het donker is het gewoon link vind ik, zelfs met een schijnwerper op je fiets.

Vorige week reed ik in het donker met 30 vol op een afgewaaide tak, ging net goed. Niet heel fijn als je scheel kijkt van de inspanning en je rijdt 45 per uur in dat blokje.

Dit paadje - voor de kenners - is ook altijd extra leuk in het schemer of donker 😄.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNtKcgmiNJI8IfgElqmDOgWG6rs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8P9WKmqniGLJ6NlfVX5TogQH.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
JustMyOpinion schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 07:46:
[...]

Dat is een beste bak licht! Als je hier moet rijden voor woon-werk is het te doen, maar voor trainen in het donker zou ik daar toch niet zo snel gaan fietsen. Je weet nooit wat er opeens uit die bosjes kan komen qua dieren o.i.d..
Kans is daar heel klein. Links kanaal, rechts bosjes circa 50 m diep en dan een steile wand van 30-40m hoog. Hele kleine kans dat daar iets van dieren groter dan een eekhoorn uit komt.

Paar jaar geleden in de omgeving München werd ik zowat van de fiets gelopen door een roedel herten, ook in het donker. Ze deden alle moeite om mij te ontwijken en met succes. Een gleed krabbelend over het asfalt nét onder mijn zadel door, dat was wel schrikken.
In Zuid Limburg (thuis) is het minder spannend. Herten veel minder in aantal en veel meer schuw, grootste dier dat je soms ziet is een das of wild varken. Die zijn niet zó snel en wat beter te ontwijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
[...]
Ik heb het voordeel dat er in de buurt een fietspad naast een N-weg ligt. Daar kan je een paar km prima ongestoord, redelijk verlicht trainen.
Nadeel van fietsen langs een n weg dat best vaak verblind wordt door auto lampen die de 'berm' in schijnen.
Nee doe mij dan maar polder/dijkweggetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ramon 73 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:07:
In Zuid Limburg (thuis) is het minder spannend. Herten veel minder in aantal en veel meer schuw, grootste dier dat je soms ziet is een das of wild varken. Die zijn niet zó snel en wat beter te ontwijken.
Afdaling Camerig wel eens paar herten zien oversteken, schrik je toch wel even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-10 14:29
Ramon 73 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 06:06:
[...]

[Afbeelding]

Wellicht daar niet zo aannemelijk, maar als iemand je tegemoet komt wordt diegene toch maximaal verblind zo?

Ik heb afgelopen week ook al een paar keer 's avonds in het donker gefietst, moest echt weer wennen aan de felle bouwlampen die veel mensen tegenwoordig hebben. Ook achterlichten overigens (zoals de Garmin varia) zijn echt mega fel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aaaido
Biohazzard21 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:50:
[...]

Wellicht daar niet zo aannemelijk, maar als iemand je tegemoet komt wordt diegene toch maximaal verblind zo?

Ik heb afgelopen week ook al een paar keer 's avonds in het donker gefietst, moest echt weer wennen aan de felle bouwlampen die veel mensen tegenwoordig hebben. Ook achterlichten overigens (zoals de Garmin varia) zijn echt mega fel.
Ja en het is ook heel vervelend als je als automobilist zon fel licht tegenkomt die net op je gericht staat. Dit gebeurd vooral als men het licht volledig naar voren richt zodat ze verder zicht hebben. Is veel minder als je het een beetje naar beneden richting de weg richting..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-10 16:03

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Ik heb ook een straf licht om in het donker te rijden maar ik maak gebruik van verschillende gradaties via een knopje naargelang de omstandigheden, en staat sowieso ook naar de grond gericht (in tegenstelling tot bij sommigen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Daarom een trek commuter lamp gekocht, zie post van gister.

Maar deze valt mij qua accu duur en lichtopbrengst toch wat tegen maar tis nog wel prima te doen.
hij schijnt iig niet bij tegenliggers in hun ogen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:22

Polariteit

Fietsende fotografeur

aaaido schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:03:
[...]

Ja en het is ook heel vervelend als je als automobilist zon fel licht tegenkomt die net op je gericht staat. Dit gebeurd vooral als men het licht volledig naar voren richt zodat ze verder zicht hebben. Is veel minder als je het een beetje naar beneden richting de weg richting..
Laat automobilisten eerst maar eens bij zichzelf te rade gaan voor ze gaan klagen over een (al dan niet knipperend) fietslampje. Je wilt niet weten hoe veel ik er tegen kom met extreem felle ledverlichting, te hoog gerichte verlichting of gewoon 'zomaar' met groot licht aan rijden. 8)7

Ik ga er vanuit dat als ik erin slaag een automobilist met mijn fietslampje te irriteren, dat ik dan iig zichtbaar ben voor hem/haar :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-10 16:15

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

[...]

Van best wat lampen zoals Lezyne kun je bij onze Oosterburen een "STVZO"-versie krijgen, met sympathieker lichtbeeld, beetje zoals het dimlicht van een auto ipv grootlicht. Ik heb er eentje die kan switchen tussen 2 standen, wel zo vriendelijk als je in de bebouwde kom fietst bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-10 07:55

McMiGHtY

- burp -

McMiGHtY schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:27:
[...]

En uiteraard verwachten we een leuk verslagje van dat rondje.. ik maak wel een foto van je :)
Ik heb een foto van je!

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-10 07:55

McMiGHtY

- burp -

PaulC schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:05:
[...]

Is een Cube NuRoad dan ook geen betaalbare optie ?
(Kan je voor op asfalt desnoods 32mm's onder zetten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlMS7FMG-HBjWtiQCkdM7gYqYRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFobu576TMP1YdBKRX4SCBKy.jpg?f=fotoalbum_large

Dat werkt goed hoor...zelfs met 28mm

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aaaido
Polariteit schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:35:
[...]

Laat automobilisten eerst maar eens bij zichzelf te rade gaan voor ze gaan klagen over een (al dan niet knipperend) fietslampje. Je wilt niet weten hoe veel ik er tegen kom met extreem felle ledverlichting, te hoog gerichte verlichting of gewoon 'zomaar' met groot licht aan rijden. 8)7

Ik ga er vanuit dat als ik erin slaag een automobilist met mijn fietslampje te irriteren, dat ik dan iig zichtbaar ben voor hem/haar :+
Laten we gewoon allemaal normaal doen. Zowel automobilisten als fietsers als voetgangers als dus alle weggebruikers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Leuk dat Di2, totdat de accu het begeeft. 2e in 2,5jaar tijd. Helaas heb ik nog een 11 speed variant, die accu is dus blijkbaar uit de handel en steeds moeilijker verkrijgbaar. Beetje jammer dat planned obsolescence ook door shimano wordt toegepast, dat ben ik overigens niet van ze gewend. Twijfel nu of ik er niet gewoon nog 1 bij bestel zodat ik er nog 1 op reserve heb...

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Tsjilp schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:07:
Leuk dat Di2, totdat de accu het begeeft. 2e in 2,5jaar tijd. Helaas heb ik nog een 11 speed variant, die accu is dus blijkbaar uit de handel en steeds moeilijker verkrijgbaar. Beetje jammer dat planned obsolescence ook door shimano wordt toegepast, dat ben ik overigens niet van ze gewend. Twijfel nu of ik er niet gewoon nog 1 bij bestel zodat ik er nog 1 op reserve heb...
De nieuwe 12sp accu is toch ook gewoon op de 11sp te gebruiken?

nvmd

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:20

Kluus

Gang is alles

Phydomir schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:16:
[...]

De nieuwe 12sp accu is toch ook gewoon op de 11sp te gebruiken?
Volgens mij niet hoor, kabels zijn anders en bovendien zat de intelligentie bij de 11 speed groep volgens mij in de accu terwijl dit bij 12 speed is verplaatst naar de RD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Kluus schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:18:
[...]

Volgens mij niet hoor, kabels zijn anders en bovendien zat de intelligentie bij de 11 speed groep volgens mij in de accu terwijl dit bij 12 speed is verplaatst naar de RD.
Oh, je hebt gelijk. Zat verkeerd te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:20

Kluus

Gang is alles

Wel een kwalijke zaak hoor, ik kijk hier ook van op. En webshops die ze wel hebben vragen nu de hoofdprijs. Ik kan me eigenlijk haast niet voorstellen dat ze niet meer op voorraad komen. @Salteh ?

Als het echt zo is doen dit soort zaken mij voor de toekomst wel naar SRAM neigen. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-10 11:05
[...]

Dat is een beste bak licht! Als je hier moet rijden voor woon-werk is het te doen, maar voor trainen in het donker zou ik daar toch niet zo snel gaan fietsen. Je weet nooit wat er opeens uit die bosjes kan komen qua dieren o.i.d.
Ja zo ken ik er nog wel een paar, de kans dat er een kokosnoot op je hoofd valt tijdens het fietsen in Nederland acht ik bijna groter... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:12
Ik heb 't ze wel eens gevraagd, maar er nooit echt antwoord op gekregen. Ik zal ze zo eens een reminder sturen ;-)

Een batterij moet wel langer dan 2.5 jaar meegaan, maar ja... soms gaan ze stuk. Bij mij nog niet voorgekomen gelukkig.

(en je kunt inderdaad niet een 12-speed batterij op 11-speed aansluiten, maar dat zou wel een goede oplossing zijn voor Shimano.. om zoiets wel mogelijk te maken)

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Dit wordt de 3e accu in +/- 10 jaar. Maar ik heb geluk gehad, de 31e reed ik nog de Marmotte Valais in Zwitserland, 2 dagen later was de accu dood.

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:10
Gras is niet altijd groener aan de overkant, maar bij sram is een kapotte of lege accu wel makkelijker fixen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
pier87 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:46:
[...]

Ja zo ken ik er nog wel een paar, de kans dat er een kokosnoot op je hoofd valt tijdens het fietsen in Nederland acht ik bijna groter... 8)7
Beetje rare opmerking, maar goed. Denk dat er hier genoeg ervaringen te melden zijn dat er wel (bijna) een ongeluk was.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

GerbenBK schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:35:
[...]

Dat klinkt niet heel gezond. Hier is de fiets inmiddels 11 jaar oud en op het stukje buitenkabel bij de achter derailleur na is alles nog origineel (van de bekabeling dan) en schakelt met 1 vinger :)
Paar keer bijgesteld dat wel maar verder valt het mij iig mee.

Ik was vrij overtuigd van Di2 want vond het enorm lekker schakelen die ene keer dat ik het getest heb en het meeste 'problemen' waarvoor ik naar de LBS moet heb ik over het algemeen emt schakelen en dat ik het zelf nét niet lekker afgesteld krijg :(
Dat zou bij Di2 stukken minder moeten zijn maar na de verhalen van kapotte accu's :X

Ik heb overigens na dit weekend wel een vrij concreet vermoeden waar mijn matige schakelprestaties op dit moment vandaan komen....ketting is hartstikke versleten dus snel vervangen :X

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 10-09-2024 14:16 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 00:23

Reginas

Queen of Core Stability

Ik ben ook een sukkel. Fiets weggebracht voor grote beurt. Alle bekabeling vervangen. Balhoofd geserviced. Fietsenmaker heeft alle spacers weer onder mijn stuur teruggezet. Bij ophalen viel het me niet op. Bij thuiskomst wel. “Fixen we wel ff” - spacers verplaatst en met succes mijn stuur scheef gemonteerd. Ik krijg hem met geen mogelijk weer gericht. Ik zie het gewoon niet. Ellende.😂
Van de week maar even terug, eerlijk opbiechten dat het mijn eigen schuld is en goed opletten wat de geheime truc is van de FM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
[...]

Als je die lamp in die stand en sterkte laat staan, dan ben je een gevaar voor tegenliggers idd. Dus die stand gebruik ik alleen als het kan. Vrije weg, geen tegenliggers etc.

Die Varia kun je ook in Peleton stand zetten, dan is die minder fel. En het licht is sterk gebundeld, recht in de straal kijken is behoorlijk fel licht. Maar die bundel is vrij smal, je kijkt er niet snel vól in.

Wel irritant: op een van mijn woon-werk routes loopt altijd een man de honden uit te laten (heeft er 7....). Hij beweert allergisch te zijn voor licht (in de zomer gewoon zonder zonnebril...). En heeft 'dus' een hekel aan tegemoet komende fietsers met sterke verlichting. Vorige winter heeft hij bedacht om fietsers in de ogen te schijnen met een sterke zaklamp.
Situatie: helling af (6%), smal fietspad zonder wandelpad, minimaal openbare verlichting, donkere kleding bij hem. Dus je ziet hem pas op het laatste moment en je hebt er goed licht nodig.
Wat zouden jullie doen?

Ik heb al eens met hem erover gesproken, wil geen andere route, geen andere tijden, geen andere kleding. "Ik ben overgevoelig voor licht. Het is jullie eigen schuld dat je met zulk sterk licht rijdt"
Op dat punt ben ik uiteraard al lang op de laagste stand gegaan, omdat ik hem inmiddels ken. Lamp ook flink omlaag gezet op die plek. Toch meent hij mij 3 van de 4 keer te moeten verblinden net zijn zaklamp. Ik weet niet echt een oplossing, en of de politie daar iets mee gaat doen is de vraag
Andere route kan, doe ik meestal. Maar je wil ook wat variatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-10 16:15

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Terugschijnen met pepperspray? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
Reginas schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:23:
Ik ben ook een sukkel. Fiets weggebracht voor grote beurt. Alle bekabeling vervangen. Balhoofd geserviced. Fietsenmaker heeft alle spacers weer onder mijn stuur teruggezet. Bij ophalen viel het me niet op. Bij thuiskomst wel. “Fixen we wel ff” - spacers verplaatst en met succes mijn stuur scheef gemonteerd. Ik krijg hem met geen mogelijk weer gericht. Ik zie het gewoon niet. Ellende.😂
Van de week maar even terug, eerlijk opbiechten dat het mijn eigen schuld is en goed opletten wat de geheime truc is van de FM.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQpFphusdMMlB0KpQR3O1GoIhhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/odtueo5iOkKTbZrEgDuKH3Hq.webp?f=fotoalbum_large

https://www.reddit.com/r/...y_saddles_to_be_straight/

Afbeeldingslocatie: https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2018/01/Tune-Spurtreu-laser-handlebar-alignment-tool_on-bike.jpg
https://bikerumor.com/rev...handlebars-tune-spurtreu/

[ Voor 8% gewijzigd door guapper op 10-09-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Beetje drastisch, niet? En verboden wapen, dus daar komt de politie wel op af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:57
Is er niet een app van een fietsmerk (Silca?) die ook beweert te helpen met handlebars en/of zadels uitlijnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
sapphire schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:15:
[...]

Dat klinkt niet heel gezond. Hier is de fiets inmiddels 11 jaar oud en op het stukje buitenkabel bij de achter derailleur na is alles nog origineel (van de bekabeling dan) en schakelt met 1 vinger :)
Paar keer bijgesteld dat wel maar verder valt het mij iig mee.
Valt wel mee hoor. Ik heb zo'n 25k met de binnenkabels en 53k met de buitenkabels gefietst in de afgelopen 10 jaar. Wellicht was het ook al prima geweest met alleen de binnen kabels, maar ach. Nu heb ik dat ook een keer gedaan :) en voor het geld hoef je het niet te laten.

Maar als je er nog geen last van hebt, lekker laten zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door GerbenBK op 10-09-2024 15:05 . Reden: nummers gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Als iemand die geen last heeft van het stigma om op een Decathlon Van Rysel fiets te fietsen vraag ik jullie toch even om jullie mening. Is er wat jullie betreft een fiets beter dan de VR RCR Rival te krijgen voor rond de 4000-4500 euro. De vrij agressieve houding van de fiets kan ik makkelijk hebben.

De specs van de Van Rysel
- Carbon
- Rival AXS
- Zipp 303S wielen

Ik heb een beetje rondgekeken bij Canyon, Rose en een paar andere internet merken alsook Cube en Sensa (merken waar ik beide dan weer niks mee heb) fietsen in de Mantel winkel, maar vind op een enkele fiets niks echt in de buurt komen.

Ik ben de afgelopen 2 jaar een vrij serieuze gravelaar geweest, maar ik merk dat ik dat in de omgeving Utrecht geen voldoening eruit haal ten opzichte van mijn eerdere woonplek.
Een Standert fiets zou ik nog veel toffer vinden, maar ik kan mij het prijsverschil voor mindere specs in mijn hoofd niet goed praten.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:32
Yakolev schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:17:
Als iemand die geen last heeft van het stigma om op een Decathlon Van Rysel fiets te fietsen vraag ik jullie toch even om jullie mening. Is er wat jullie betreft een fiets beter dan de VR RCR Rival te krijgen voor rond de 4000-4500 euro. De vrij agressieve houding van de fiets kan ik makkelijk hebben.

- Carbon
- Rival AXS
- Zipp 303S wielen

Ik heb een beetje rondgekeken bij Canyon, Rose en een paar andere internet merken alsook Cube en Sensa (merken waar ik beide dan weer niks mee heb) fietsen in de Mantel winkel, maar vind op een enkele fiets niks echt in de buurt komen.

Ik ben de afgelopen 2 jaar een vrij serieuze gravelaar geweest, maar ik merk dat ik dat in de omgeving Utrecht geen voldoening eruit haal ten opzichte van mijn eerdere woonplek.
Een Standert fiets zou ik nog veel toffer vinden, maar ik kan mij het prijsverschil voor mindere specs in mijn hoofd niet goed praten.
Als je de Standert nog veel toffer vind, zou ik ongeacht de prijs daar voor gaan. Op de lange duur heb je daar het meeste plezier van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

- Carbon
- Rival AXS
- Zipp 303S wielen

Tja, qua prijs krijg je gewoon heel veel waar voor je geld. Qua design ook een prima fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:34
tiswat schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:22:
[...]

Als je de Standert nog veel toffer vind, zou ik ongeacht de prijs daar voor gaan. Op de lange duur heb je daar het meeste plezier van.
Ben ik het wel enigszins mee eens, maar het scheelt wel 1800 euro ofzo, dat is nogal wat geld.

Van Rysel zie ik liever dan canyon hoor, stigma-gewijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-10 22:52
TorpedoX_88 schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:54:
[...]

Daar zag ik ze ook niet tussen staan maar die lijst is inderdaad vrij beperkt... Rijd nu met Schwalbe Pro One TLE's die wel in de lijst staan, zouden de G-One Allround TLE's niet gewoon dezelfde techniek gebruiken (TLE) en daardoor ook bruikbaar zijn?
Klein kickje; iemand die dit toevallig weet of ervaring mee heeft? (ben vooral benieuwd of het te proberen valt of sowieso niet gaat werken :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Wel vrij extreme stack/reach die Van Rysel RCR, gaat niet voor iedereen werken. (of je moet flink wat spacers onder stuur zetten...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Sinny schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:08:
Heeft iemand nog een linkje met een Dynaplug die ook echt leverbaar is :+
https://www.hopmansfietsg...-silver-850004474334.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Even gekeken, in 2021 heb ik 132 euro betaald voor de BT-DN110

Bij bike24 geven ze aan 7 dagen levertijd voor 120 euro, alleen niet direct op voorraad.
tradein levert hem wel direct voor 159 euro, duurder dan 2021 maar alle prijzen zijn helaas gestegen.

Zelf gelukkig nog nooit last gehad van kapotte di2 batterij, en heb er 4 in gebruik, oudste denk al zo'n 6 jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KW25
DDX schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:49:
Even gekeken, in 2021 heb ik 132 euro betaald voor de BT-DN110

Bij bike24 geven ze aan 7 dagen levertijd voor 120 euro, alleen niet direct op voorraad.
tradein levert hem wel direct voor 159 euro, duurder dan 2021 maar alle prijzen zijn helaas gestegen.

Zelf gelukkig nog nooit last gehad van kapotte di2 batterij, en heb er 3 in gebruik, oudste denk al zo'n 6 jaar.
Ligt er waarschijnlijk aan hoeveel je fietst. Jij doet mss elk weekend een klein rondje, anderen fietsen paar keer in de week

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tinusvolkel
KW25 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:15:
[...]

Ligt er waarschijnlijk aan hoeveel je fietst. Jij doet mss elk weekend een klein rondje, anderen fietsen paar keer in de week
Klik voor de grap is op de strava link van @DDX onder in z’n post :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DDX
Klein rondje is natuurlijk relatief 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 16:10

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

KW25 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:15:
[...]

@DDX fietst in één rondje wat anderen in een maand doen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KW25
Lekker happen boys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:32
418O2 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:58:
[...]

Ben ik het wel enigszins mee eens, maar het scheelt wel 1800 euro ofzo, dat is nogal wat geld.

Van Rysel zie ik liever dan canyon hoor, stigma-gewijs
Welke heb je op het oog dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
tiswat schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:46:
[...]

Welke heb je op het oog dan?
Het gaat om @Yakolev :p

(Ik spaar zelf voor een Standert kreissage )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

En ik maar denken dat je niet met een Giant gezien wilde worden :+

Hoe is de ervaring hier met ‘aero helmen’ tot gewone helmen?
Ik vind die namelijk veel mooier maar vraag me af hoe groot het verschil met gewone helmen is qua ventilatie. Allemaal schermen ze met kanalen en technieken om je hoofd koel te houden maar in elke review lees ik dat ze zomers toch een stuk warmer zijn.

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raymondw
Requiem19 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 07:56:
Als je een V02 max blok buiten doet op een polder of dijkweggetje in het donker is het gewoon link vind ik, zelfs met een schijnwerper op je fiets.

Vorige week reed ik in het donker met 30 vol op een afgewaaide tak, ging net goed. Niet heel fijn als je scheel kijkt van de inspanning en je rijdt 45 per uur in dat blokje.

Dit paadje - voor de kenners - is ook altijd extra leuk in het schemer of donker 😄.

[Afbeelding]
Dan pak je ook wel DE weg waar je niet wil fietsen... ook niet als het licht is :X
De bruine spetters zitten tot je kruin _O-
Andere kant van het water is prima te doen en je kan nog ff blokje kaas mee pakken uit de automatiek (Jalapeño!)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
Salteh schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:08:
Ik heb 't ze wel eens gevraagd, maar er nooit echt antwoord op gekregen. Ik zal ze zo eens een reminder sturen ;-)

Een batterij moet wel langer dan 2.5 jaar meegaan, maar ja... soms gaan ze stuk. Bij mij nog niet voorgekomen gelukkig.

(en je kunt inderdaad niet een 12-speed batterij op 11-speed aansluiten, maar dat zou wel een goede oplossing zijn voor Shimano.. om zoiets wel mogelijk te maken)
Tweakers toch?
Lijkt mij redelijk goed te doen, conformal coating om het weer waterdicht te maken

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Heeft er iemand hier ervaring met het verticaal ophangen van de fietsen? Zo ja, hoe heb je dat geregeld en hoe bevalt dat? We hebben nu 2 fietsen horizontaal hangen aan de muur. Hier heb ik al de ophangbeugel voor gemodificeerd. Er komt binnenkort een derde fiets bij en die moet ook hangen. Horizontaal gaat niet meer, dus dan maar verticaal. Ik lees wel eens wat dat het "niet goed" is voor hydraulische remmen om verticaal te hangen. Is dit onzin of zit hier wat in? Wil die haak sowieso goed afplakken met een stof of zo, om de velg niet te beschadigen.

Zit dan te kijken naar bijvoorbeeld zoiets: YouTube: Fiets verticaal ophangen aan voorwiel aan wand of muur. Muurbeugel i...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOkFoy5IbDYF_uPwrHv3i-lyTCU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YMCkraES0w4DTyM1vVOuQNuG.png?f=user_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bobermo
  • Laatst online: 24-10 11:57
[...]

+1
Ik heb dit afgelopen winter voor het eerst gedaan, echt een hekel aan binnenfietsen.
Ik heb goede kleding gekocht, goede verlichting en spatborden voor mijn gravelfiets.
Rij dan in het donker de Amsteldijk van Amsterdam naar Uithoorn , is goed verlicht, nauwelijks zijstraten en met de 45mm banden rag ik door alle obstakels heen. Eerste 5 minuten in de regen is altijd kut, daarna is het echt heerlijk om ook in de winter buiten bezig te zijn. Hoe ging het gezegde ook alweer?

"Slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Giel schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:39:
Heeft er iemand hier ervaring met het verticaal ophangen van de fietsen? Zo ja, hoe heb je dat geregeld en hoe bevalt dat? We hebben nu 2 fietsen horizontaal hangen aan de muur. Hier heb ik al de ophangbeugel voor gemodificeerd. Er komt binnenkort een derde fiets bij en die moet ook hangen. Horizontaal gaat niet meer, dus dan maar verticaal. Ik lees wel eens wat dat het "niet goed" is voor hydraulische remmen om verticaal te hangen. Is dit onzin of zit hier wat in? Wil die haak sowieso goed afplakken met een stof of zo, om de velg niet te beschadigen.

Zit dan te kijken naar bijvoorbeeld zoiets: YouTube: Fiets verticaal ophangen aan voorwiel aan wand of muur. Muurbeugel i...

[Afbeelding]
procaliber in "Het grote mountainbike topic (deel 14)" kijk ook hier even, was deze week nog een gesprek over

• aaaido
Hmmm ik heb een nieuwe Canyon Endurance sinds april 2024. Deze is 12 speed. Nu zit er al een tijdje wat roest op de ketting (maar zeker niet veel of dat je denkt van dat kan niet meer) en ik dacht vandaag laat ik eens meten met een chain checker. Wat blijkt de ketting is al 0.5%. Lees overal dat je met 12 speed de ketting al moet vervangen bij 0.5% ipv 0.75% wat geldt voor 11 speed en daaronder. Iemand die dit kan beamen? En is dat niet gek al na 5 maanden? Gebruik en onderhoud is gewoon normaal (ci 150km per week).

[ Voor 12% gewijzigd door aaaido op 11-09-2024 12:26 ]

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:21
aaaido schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:24:
Hmmm ik heb een nieuwe Canyon Endurance sinds april 2024. Deze is 12 speed. Nu zit er al een tijdje wat roest op de ketting (maar zeker niet veel of dat je denkt van dat kan niet meer) en ik dacht vandaag laat ik eens meten met een chain checker. Wat blijkt de ketting is al 0.5%. Lees overal dat je met 12 speed de ketting al moet vervangen bij 0.5% ipv 0.75% wat geldt voor 11 speed en daaronder. Iemand die dit kan beamen? En is dat niet gek al na 5 maanden? Gebruik en onderhoud is gewoon normaal (ci 150km per week).
Heb je de Endurace met SRAM of Shimano? Ik heb de SRAM, die moet je op 0,8% vervangen. Maar roest heb ik nergens. Ik gebruik ook wax.

Maar als je roest heb is er toch ergens vocht.

• guapper

[Afbeelding]
Ik zocht laatst iets over specificaties van carbon velgen, en las daarbij dat je de fiets niet aan de velgen op mag hangen.

Wanneer je de fiets aan de velgen ophangt wordt kan er behoorlijk wat druk op de velg komen, op 1 punt. Daar zijn die velgen niet op berekend. Spaken trekken aan de velg. Voor aluminium zou ik me daar niet zo druk om maken, maar bij carbon zou ik daar een stuk voorzichtiger mee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-10 10:39
guapper schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:40:
[...]

Ik zocht laatst iets over specificaties van carbon velgen, en las daarbij dat je de fiets niet aan de velgen op mag hangen.

Wanneer je de fiets aan de velgen ophangt wordt kan er behoorlijk wat druk op de velg komen, op 1 punt. Daar zijn die velgen niet op berekend. Spaken trekken aan de velg. Voor aluminium zou ik me daar niet zo druk om maken, maar bij carbon zou ik daar een stuk voorzichtiger mee zijn.
je gaat mij niet (zonder onderbouwing) wijsmaken dat die 9 kilo (minder want een gedeelte rust met het achterwiel op de muur) meer impact heeft dan de 90 kilo (of meer als ik met vaart tegen een hobbel aan beuk) als je op de fiets zit.

• aaaido
La1974 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:36:
[...]

Heb je de Endurace met SRAM of Shimano? Ik heb de SRAM, die moet je op 0,8% vervangen. Maar roest heb ik nergens. Ik gebruik ook wax.

Maar als je roest heb is er toch ergens vocht.
Met Shimano. Roest komt waarschijnlijk door wat ritjes begin april/mei toen het nog regenachtig buiten was en ik de fiets soms een dag later schoonmaakte :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Laatst online: 21:23
aaaido schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:48:
[...]

Met Shimano. Roest komt waarschijnlijk door wat ritjes begin april/mei toen het nog regenachtig buiten was en ik de fiets soms een dag later schoonmaakte :X
Daar heb je t al, nat terugzetten in vaak onverwarmde/koude schuurtjes.
Ik heb t ook een keer in de winter niet altijd gedaan. Week niet naar fiets omgekeken, en kon ik alweer bijna nieuwe ketting halen.
Heb mijzelf even geleerd om altijd mijn ketting en cassette wel droog te maken met een doek of lucht als ik gefietst heb. Dat kost letterlijk een minuutje. Schoonmaken doe ik soms ook een week later :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-10 11:07

- Carbon
- Rival AXS
- Zipp 303S wielen

Die van Rysel is gewoon een hele mooie fiets. Een beetje saai maar prijs kwaliteit is heel moeilijk te verslaan.

Het enige wat mij een beetje tegenstaat is de hookless rims. Ik heb me een beetje bang laten maken door de verhalen van banden die spontaan van de velg lopen bij te veel druk. Maar als jij je daar (waarschijnlijk terecht) niet druk over maakt dan zie ik geen reden om niet voor de Van Rysel te gaan.

• JustMyOpinion
pannekoek schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:47:
[...]

je gaat mij niet (zonder onderbouwing) wijsmaken dat die 9 kilo (minder want een gedeelte rust met het achterwiel op de muur) meer impact heeft dan de 90 kilo (of meer als ik met vaart tegen een hobbel aan beuk) als je op de fiets zit.
Dit.

En dan hoop ik ook dat het idd niet klopt, ik hang al jaren mijn 50 mm carbon wielen (incl. fiets) verticaal aan de muur.

Sinds kort een Foil met 60 mm carbon wielen en doe ik het ook...

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:57
dfbt schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:05:
[...]

Daar heb je t al, nat terugzetten in vaak onverwarmde/koude schuurtjes.
Ik heb t ook een keer in de winter niet altijd gedaan. Week niet naar fiets omgekeken, en kon ik alweer bijna nieuwe ketting halen.
Heb mijzelf even geleerd om altijd mijn ketting en cassette wel droog te maken met een doek of lucht als ik gefietst heb. Dat kost letterlijk een minuutje. Schoonmaken doe ik soms ook een week later :D
ja maar ja maar...

Je ketting slijt op de lagertjes in je ketting. Die worden dunner namate ze rollen. Als je slecht smeert dan rollen ze metaal op metaal en slijten ze. Als je de ketting aan de buitenkant schoon en droog maakt, maak je die rollers niet droog. Maakt dus niets uit. Belangrijker is goede dekkende smering die waterafstotende werking heeft op deze rollertjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElGreco
guapper schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:40:
[...]

Het gedeelte waar de nippels aan trekken is juist een van de sterkste delen van de velg. Gewoon ophangen.

Er zijn 2 zaken waar je rekening mee moet houden:
- Een gemiddelde carbon velg voor een road bike is best hoog. De opening van de haak moet voldoende zijn zodat de velg+band er daadwerkelijk op past
- Een haak met een rubberen oppervlakte (iig niet kaal metaal) is wel preferabel ivm het krassen van de velgen

www.vanspeykwheels.nl

• guapper
pannekoek schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:47:
[...]

Die 9kg waar je het over hebt klopt alleen wanneer je de fiets aan het plafond ophangt. Bij wandmontage worden de krachten heel anders.

Mijn natuurkunde is wat roestig, maar ter illustratie:
9 kg zwaartekracht (verticaal) ontleed hier naar een veel grotere kracht die aan de wand trekt, en dus op je velg duwt op minder dan 1 cm2 oppervlakte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMl84qUq4xeedschpMRqePIWWw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvZHm73GGkcNLuECxEa5T345.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
Heeft er iemand hier ervaring met het verticaal ophangen van de fietsen? Zo ja, hoe heb je dat geregeld en hoe bevalt dat?
Ik heb altijd 1 fiets verticaal aan een haak (gewoon een van de bouwmarkt voor een paar euro) hangen en dat gaat prima. Ik heb de ruimte eronder niet nodig en heb hem zo opgehangen dat het achterwiel op de grond rust. Niet omdat ik bang was voor vervorming maar dan hoef ik mn MTB niet op te tillen met mn slappe armpjes.

[ Voor 4% gewijzigd door GerbenBK op 11-09-2024 13:24 ]

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-10 11:34

[Afbeelding]
Ik heb ze zelf ook hetzelfde opgehangen, 2x met hydraulische schijfremmen; geen problemen mee gehad. Ik heb zelf gewoon ali hangers gekocht en ze met wat hout onder een vaste hoek gezet, dat werkt ook prima, maar dit is een wat mooiere oplossing. Bij mij hangen alleen de renfietsen zo, dus ook al is de hoek waarop de belasting zit niet ideaal, het gewicht wat er aan hangt is vrij gering dus kan wel wat hebben. Overigens ook goed om iets te maken waar je de trapper aan bevestigt, dan is je hoek t.o.v. de muur vast te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Bastard op 11-09-2024 13:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElGreco
guapper schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:11:
[...]

Die 9kg waar je het over hebt klopt alleen wanneer je de fiets aan het plafond ophangt. Bij wandmontage worden de krachten heel anders.

Mijn natuurkunde is wat roestig, maar ter illustratie:
9 kg zwaartekracht (verticaal) ontleed hier naar een veel grotere kracht die aan de wand trekt, en dus op je velg duwt op minder dan 1 cm2 oppervlakte.
[Afbeelding]
Natuurkunde is niet nodig. Gewoon ophangen.

www.vanspeykwheels.nl

• Mistraller
Holk schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:09:
[...]

ja maar ja maar...

Je ketting slijt op de lagertjes in je ketting. Die worden dunner namate ze rollen. Als je slecht smeert dan rollen ze metaal op metaal en slijten ze. Als je de ketting aan de buitenkant schoon en droog maakt, maak je die rollers niet droog. Maakt dus niets uit. Belangrijker is goede dekkende smering die waterafstotende werking heeft op deze rollertjes.
De energie die je levert, verdeelt zich over het aantal tandjes op je tandwiel en het smeermiddel wordt dan deels opzij gedrukt, metaal op metaal heb je altijd wel een beetje zodoende. Olie en vetten zorgen ervoor dat vuil zwevend gehouden wordt en dus óók opzij wordt gedrukt als er krachten in het spel zijn. En nadat het krachtenspel tussen tandje en rolletje over is vloeit het weer een beetje uit.
Bij fietsen in de regen ontstaat daardoor altijd wel iets roest als je de fiets nat neerzet. Ik spuit de ketting altijd droog met compressorlucht na een regenritje. Dat scheelt heel veel! Wel bijsmeren na drogen.

---------------

• guapper
ElGreco schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:01:
[...]

Natuurkunde is niet nodig. Gewoon ophangen.
Griekenland's gift to the world.. niet nodig.. Jij mag het zeggen. :P

Mij verder niet aankijken; het zijn niet mijn wielen..
Mijn fietsen hangen overigens gewoon met een velg aan het plafond.

[ Voor 4% gewijzigd door guapper op 11-09-2024 14:34 ]

Pagina: 1 ... 598 ... 690 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).