vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Iets wat je makkelijk weg krijgt. Ik ben al tijdje aan het trainen voor een halve Ironman. Heb op de fiets grootse moeite repen (al verscheidene geprobeerd) en bijv snelle Jelles weg te krijgen bij serieuze inspanning. Krentenbol, bananen en gelletjes gaan prima. Droge troep krijg ik niet weg en zit ik een half uur op te kauwen icm water.luuk66 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:18:
Heeft er iemand nog tips met betrekking tot voeding? Heb binnenkort meerdaagse tocht gepland staan wil mijn bidons vullen met isostar. Maar daarnaast ook nog de koolhydraten aanvullen met vaste voeding. Nu vind ik gelletjes of repen opzich geen probleem maar ben ook wel benieuwd naar andere tips en ervaringen. Zat zelf te denken aan banenbrood, peperkoek en winegums. Maar ben benieuwd naar jullie favorieten!
Het is vooral proberen proberen… de een heeft ergens meer moeite mee om het weg te krijgen dan de ander.
[ Voor 5% gewijzigd door Giel op 13-06-2024 17:16 ]
Je kunt een ventilator gebruiken om je kleding vrij snel te drogen. Moet je alleen wel de mogelijkheid hebben om die mee te nemen of er een kunnen lenen in het hotelbonzz.netninja schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:12:
[...]
Ik hoop dat ik mijn kleren droog genoeg krijg de volgende dag
Ik zou dan eerder gaan kijken voor dingen zoals fruit chews ofso. Ik vind die van amaxc prima te doen. Eet makkelijk weg voor mij . En zijn niet zo droogGiel schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:15:
[...]
Iets wat je makkelijk weg krijgt. Ik ben al tijdje aan het trainen voor een halve Ironman. Heb op de fiets grootse moeite repen (al verscheidene geprobeerd) en bijv snelle Jelles weg te krijgen bij serieuze inspanning. Krentenbol, bananen en gelletjes gaan prima. Droge troep krijg ik niet weg en zit ik een half uur op te kauwen icm water.
Het is vooral proberen proberen… de een heeft ergens meer moeite mee om het weg te krijgen dan de ander.
Broodje Kroket!luuk66 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:18:
Heeft er iemand nog tips met betrekking tot voeding? Heb binnenkort meerdaagse tocht gepland staan wil mijn bidons vullen met isostar. Maar daarnaast ook nog de koolhydraten aanvullen met vaste voeding. Nu vind ik gelletjes of repen opzich geen probleem maar ben ook wel benieuwd naar andere tips en ervaringen. Zat zelf te denken aan banenbrood, peperkoek en winegums. Maar ben benieuwd naar jullie favorieten!
De tip van @DDX is functioneel en zal best werken, ik zou dit alleen van te voren testen, mijn "angst" is dat het te zoet is.
Ik zelf ga goed op maltodextrine, en de sportdrank van bulk en tegenwoordig ook die van nduranz.
[ Voor 17% gewijzigd door McMiGHtY op 13-06-2024 18:59 ]
Zeker testen! Ik ga over twee weken een tocht doen en heb bedacht de Maurten Mixdrink met cafeïne mee te nemen. Die is nieuw voor m’n maag dus vandaag bij een lange rit getest. Smaak is meh (niet lekker maar ook niet smerig) maar blijft zitten zonder me misselijk te maken. Heb zelf lang gezocht naar gels die na 3, 4 achter elkaar gedurende een rit (1 per uur) ook bleven zitten en ben bij SIS uitgekomen. Daarbij de fruit bars van Amacx en ik kom de tocht qua voeding wel doorMcMiGHtY schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 18:57:
[...]
Broodje Kroket!
De tip van @DDX is functioneel en zal best werken, ik zou dit alleen van te voren testen, mijn "angst" is dat het te zoet is.
Ik zelf ga goed op maltodextrine, en de sportdrank van bulk en tegenwoordig ook die van nduranz.
Maar op tochten waarbij ik in de ochtend vroeg weg ga en in de middag terug ben: lunchen. Pak het restaurantje mee en eet fatsoenlijk. Uitsmijter doet bij mij wonderen, maar eet vast voer.
Sorry, die past niet op mijn fiets meeAMD1800 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:27:
[...]
Je kunt een ventilator gebruiken om je kleding vrij snel te drogen. Moet je alleen wel de mogelijkheid hebben om die mee te nemen of er een kunnen lenen in het hotel
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Zo erg? Ik denk dat ik voor de Infinito cv ga. Weet niet welke daar standaard op zitten.La1974 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:39:
[...]
De velgen zijn denk ik van Fulcrum. Ik heb het 2021 model. Gelijk vervangen!!
Ben bezig met een deal op buycycle. Als het allemaal doorgaat zal ik een mooi verhaal schrijven.
Als je mij een uitsmijter geeft ben ik daarna minstens een uur niet veel waardHolk schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:13:
[...]
Zeker testen! Ik ga over twee weken een tocht doen en heb bedacht de Maurten Mixdrink met cafeïne mee te nemen. Die is nieuw voor m’n maag dus vandaag bij een lange rit getest. Smaak is meh (niet lekker maar ook niet smerig) maar blijft zitten zonder me misselijk te maken. Heb zelf lang gezocht naar gels die na 3, 4 achter elkaar gedurende een rit (1 per uur) ook bleven zitten en ben bij SIS uitgekomen. Daarbij de fruit bars van Amacx en ik kom de tocht qua voeding wel door
Maar op tochten waarbij ik in de ochtend vroeg weg ga en in de middag terug ben: lunchen. Pak het restaurantje mee en eet fatsoenlijk. Uitsmijter doet bij mij wonderen, maar eet vast voer.
En test het evt. gewoon een keer thuis.DDX schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:10:
En ja die tip met handoek werkt echt goed.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Dingen thuis proberen? Ben jij gek, on-the-fly is deel van het avontuur!
Sleutelen aan je fiets dag voor n 200km.
Tubeless maken dag voor een social ride.
Nieuwe zadeltas monteren voor een eerste lange rit zonder test, kan allemaal!
Idd altijd testen en niet zomaar uitproberen tijdens lange/belangrijke rit.McMiGHtY schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 18:57:
[...]
Broodje Kroket!
En ja het is zoet maar je drinkt zo'n bidon natuurlijk niet in 1 keer leeg dus naar mijn idee valt het wel mee.
Snufje zout erdoor en eventueel wat citroensap. (als is dat lastiger als jet onderweg bijvult)
Voor dit weekend heb ik nu aantal zakjes met zo'n 300g suiker klaarliggen.
Zou dure bedoeling wordne als ik dat met maurten poeder oid moet doen
Je kan ook 100g suiker in een bidon doen, heb je zelfde energie als een zakje Maurten.
Kost vaak enorm veel tijd onderweg stoppen bij een restaurant.Holk schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:13:
[...]
Bij langere ritten stop ik vaak even bij tankstation voor broodje oid.
Dat ligt natuurlijk aan de insteek van je lange tocht.. heb je soort van haast..dan is een tankstation perfect..heb je geen haast dan is een bistro oid ook een fijne keusDDX schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:42:
[...]
Kost vaak enorm veel tijd onderweg stoppen bij een restaurant.
Bij langere ritten stop ik vaak even bij tankstation voor broodje oid.
Maltodextrine is zeker een goed middeltje, het geeft geleidelijk energie af en werkt redelijk lang door, geen wonder dat het in 99% van de sportdranken zit icm fructose (voor de snelle kick)..Jwlb schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:05:
Ik gebruik zelf Maltodextrine, dit is nagenoeg smaakloos (koop zelf via Bodylab, daar is zo'n 5kg emmer altijd wel in de aanbieding voor onder de 30,-.) Voor smaak en electrolyten doe ik er dan een tabletje bij (gebruik Amacx Hydro). Indien gewenst kan je er nog wat fructose bij doen om verschillende type suikers te hebben.
Ik heb het afgelopen week tijdens The Ride ook veelvuldig gebruikt als aanvulling op het herstel.
Ik dronk s'avonds een bidon met 50gr maltodextrine, en zodra ik smorgens op stond om 5:30 werkte ik ook nog een bidonnetje van dat spul naar binnen icm normaal ontbijt..
Zo werk je tijdens een ontbijt al 150-200gr koolhydraten naar binnen, en heb je ook nog wat tijd om het te verteren, aangezien de start pas rond 8:00 uur was.
Daarnaast bleef ik natuurlijk gewoon dooreten, om die tank maar te blijven vullen.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Is de reis of eindbestemming het doel.McMiGHtY schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:13:
[...]
Dat ligt natuurlijk aan de insteek van je lange tocht.. heb je soort van haast..dan is een tankstation perfect..heb je geen haast dan is een bistro oid ook een fijne keus
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/1zSjU98tJeARtnG7zqpRS15X.gif?f=user_large)
Zelf rijstcakes maken?luuk66 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:18:
https://www.siroko.com/bl...hoe-je-ze-in-kunt-pakken/
Soms beide, Ik heb dit jaar best veel lange tochten gemaakt.
Het liefst hou ik de grotere stops onder de 20-25 minuten, ik merk dat als ik langer stil zit echt moeite heb om weer op te starten.. Het duurt dan vaak weer 15-30 minuten voor je weer echt in je ritme zit..
Als het een zondag's ritje is en de intensiteit heel laag dan is dat geen probleem, maar wil je een beetje doorfietsen dan valt een langere stop altijd net wat zwaarder vind ik..
Je wordt goed in wat je traint.verstappen33 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:28:
[...]
Soms beide, Ik heb dit jaar best veel lange tochten gemaakt.en dus ook geregeld gestopt om even te rusten en te eten/drinken..
Het liefst hou ik de grotere stops onder de 20-25 minuten, ik merk dat als ik langer stil zit echt moeite heb om weer op te starten.. Het duurt dan vaak weer 15-30 minuten voor je weer echt in je ritme zit..
Als het een zondag's ritje is en de intensiteit heel laag dan is dat geen probleem, maar wil je een beetje doorfietsen dan valt een langere stop altijd net wat zwaarder vind ik..
Pak vaker een terras
Brandertje, koekenpannetje en een doos eieren in de zadeltas en lekker bakken onderwegluuk66 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:18:
Vorig jaar met een tocht van 225 km met een groep die ik eigenlijk niet lekker kon bijhouden, was voor mij de grote stop bij een restaurant en een uurtje lunchen wel echt de oplossing.verstappen33 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:28:
[...]
Soms beide, Ik heb dit jaar best veel lange tochten gemaakt.en dus ook geregeld gestopt om even te rusten en te eten/drinken..
dit was ongeveer op km 140 ofzo, zat er al doorheen, en wilde eigenlijk iedere minuut opgeven.
Na t lunchen voelde ik mijzelf eigenlijk best weer top, had ook behoorlijk eten/drinken naar binnen gewerkt. (het was geen tekort, want ik had echt voldoende op/bij mij en was echt veel aan t eten op de fiets (a 90 gram per uur) Na de lunch tot een km of 200 eigenlijk wel weer lekker kunnen mee fietsen en toen was t wel echt klaar.
Maar goed, ik had ook een hartslag gemiddelde van 163 over 225 km en 7 uur en een beetje
Klopt, afgelopen week vaak hetzelfde meegemaakt hoor, maar ik zat op sommige dagen echt uit te kijken naar de 2e verzorgingspost waar ze lekkere bouillon en pannekoeken hadden..dfbt schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:00:
[...]
Vorig jaar met een tocht van 225 km met een groep die ik eigenlijk niet lekker kon bijhouden, was voor mij de grote stop bij een restaurant en een uurtje lunchen wel echt de oplossing.
dit was ongeveer op km 140 ofzo, zat er al doorheen, en wilde eigenlijk iedere minuut opgeven.
Na t lunchen voelde ik mijzelf eigenlijk best weer top, had ook behoorlijk eten/drinken naar binnen gewerkt. (het was geen tekort, want ik had echt voldoende op/bij mij en was echt veel aan t eten op de fiets (a 90 gram per uur) Na de lunch tot een km of 200 eigenlijk wel weer lekker kunnen mee fietsen en toen was t wel echt klaar.
Maar goed, ik had ook een hartslag gemiddelde van 163 over 225 km en 7 uur en een beetje
Na 2-3 bekertjes bouillon en wat vast voedsel voelde ik mij ineens een stuk beter en gaf mij weer een flinke boost om de laatste 50-70km uit te fietsen.
Het blijft ook gewoon luisteren naar je lichaam tijdens een korte/lange stop..
Pro-tip als je groep eigenlijk allemaal individuele haantjes zijn: na de stop voorop gaan rijden. Kun je je eigen tempo draaien en er weer even in komen.dfbt schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:00:
[...]
Vorig jaar met een tocht van 225 km met een groep die ik eigenlijk niet lekker kon bijhouden, was voor mij de grote stop bij een restaurant en een uurtje lunchen wel echt de oplossing.
Gewoon thuis aan de koffie met gebak of bier. Heb je het minder leuke deel van het fietsen (het fietsen) geëlimineerd.mhr-zip schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:37:
[...]
Je wordt goed in wat je traint.
Pak vaker een terras
Ik vind het fietsen juist het leukst.. Gisteravond ook weer lekker ouderwets lopen knallen met een klein groepje..wisselwerking schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:34:
[...]
Gewoon thuis aan de koffie met gebak of bier. Heb je het minder leuke deel van het fietsen (het fietsen) geëlimineerd.
Niets behoudend fietsen, gewoon in 2 uur tijd de hele tank leeg rijden en veel PR'tjes aan diggelen rijden..
[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 14-06-2024 10:43 ]
Ik denk dat die haantjes dan binnen no time weer voorop fietsen omdat ze het te traag vinden.Holk schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:25:
[...]
Pro-tip als je groep eigenlijk allemaal individuele haantjes zijn: na de stop voorop gaan rijden. Kun je je eigen tempo draaien en er weer even in komen.
Maar jij fietst ook wel heel langzaam. Met 1 been ben ik nog sneller. Of was dat @McMiGHtYElGreco schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:41:
[...]
Ik denk dat die haantjes dan binnen no time weer voorop fietsen omdat ze het te traag vinden.
Ho ho! What happens in Fryslan, stays in Fryslan..wisselwerking schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:43:
[...]
Maar jij fietst ook wel heel langzaam. Met 1 been ben ik nog sneller. Of was dat @McMiGHtY
Met die snelheid kwamen we Fryslân inderdaad bijna niet uitMcMiGHtY schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:49:
[...]
Ho ho! What happens in Fryslan, stays in Fryslan..
Gelukkig volgend jaar een extra kopman! eeuh..vrouwwisselwerking schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:51:
[...]
Met die snelheid kwamen we Fryslân inderdaad bijna niet uit
Had je bij moeten zijn..mhr-zip schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:50:
Was het nu Sjoerd of Joeri?
Nee nee, die gaan dan achteraf klagen dat ze vinden dat sommige mensen te weinig vooraan hebben gezeten en dat het tempo niet hoog genoeg was.ElGreco schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:41:
[...]
Ik denk dat die haantjes dan binnen no time weer voorop fietsen omdat ze het te traag vinden.
Niet tijdens de rit natuurlijk, nee, maar gewoon achteraf even een trap na, want je mag 3x raden wie er vaak op kop reed om het tempo een klein beetje te temporiseren
blup
Op uitnodiging van die groep ben ik mee gegaan samen met nog een maatje van mij. Maar deze groep bestaat uit ex (semi profs) etc. die allemaal op wat hoger niveau gekoerst hebben. Als je dan als 2 gasten meegaat die af en toe beetje trainen en leuke ritjes maken met een vriendengroep is dat wel andere koek.Holk schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:25:
[...]
Pro-tip als je groep eigenlijk allemaal individuele haantjes zijn: na de stop voorop gaan rijden. Kun je je eigen tempo draaien en er weer even in komen.
Waren geen haantjes, en t was echt samen uit, samen thuis, maar tempo werd er wel op gelegd. T was vorig jaar op de dag dat die afsluitdijk voor 1 of 2 dagen geopend was voor fietsers. (met behoorlijke wind) kwamen thuis met een gemiddelde van 30,8 over 225 km. Wij hoefde geen kopwerk te doen (kon ook bijna niet
Komt aardig in de buurt van een GOT SR.dfbt schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:57:
[...]
Op uitnodiging van die groep ben ik mee gegaan samen met nog een maatje van mij. Maar deze groep bestaat uit ex (semi profs) etc. die allemaal op wat hoger niveau gekoerst hebben. Als je dan als 2 gasten meegaat die af en toe beetje trainen en leuke ritjes maken met een vriendengroep is dat wel andere koek.
Waren geen haantjes, en t was echt samen uit, samen thuis, maar tempo werd er wel op gelegd. T was vorig jaar op de dag dat die afsluitdijk voor 1 of 2 dagen geopend was voor fietsers. (met behoorlijke wind) kwamen thuis met een gemiddelde van 30,8 over 225 km. Wij hoefde geen kopwerk te doen (kon ook bijna niet), en op een gegeven moment in de zware stukken mochten wij altijd op de plek achter kopmannen rijden zodat we t minst zwaar hadden na optrekken.
Wanneer je met windkracht 5 tegen maar 27kmh haalt dan tel je niet mee,, maar heb je de wind mee en haal je 33kmh gemiddeld dan ben je de man op strava..
Bij ons op de club heb je ook een persoon die alleen maar in het wiel hangt bij de snelle jonges, komt die persoon op kop, dan is die er ook binnen 5 seconden weer weg.. Gemiddeld trapt die 100W minder dan de rest, maar wel pronken met de snelle tijden..

Ik heb afgelopen week zonder snelheid op de garmin gefietst, heerlijk hoor.. Geen prestatiedruk om een bepaald gemiddelde te halen..
Gisteren ook in het snelle rondje met de club had ik alleen mijn power en hartslag nog onder het navigatie kaartje staan.. Pas tegen het einde zag ik de gemiddelde snelheid tevoorschijn komen..
[ Voor 19% gewijzigd door verstappen33 op 14-06-2024 12:20 ]
Groot intern debat tussen de Assioma Duo's en de Garmin RS200.
Assioma's: oplaadbaar via USB, goedkoper, maar met Look plaatjes?
Garmin: Shimano plaatjes, duurder en wel fan van Garmin
Iemand ervaringen met een van de twee of een advies hierin?
Verder zijn er hier veel positieve ervaringen met de Assioma's, waaronder mijzelf. De enige wanklank die ik heb gehoord is van @Cranzai die dropouts in 1 pedaal kreeg maar dat is inmiddels ook verholpen.
De, verre van normaal verkrijgbare, verwisselbare batterij van de Garmin's staat mij wel tegen. Helemaal met de verhalen over loslopende batterij klepjes (ookal zouden die bij de Rally's wel sterk verbeterd zijn)
gewoon assioma, betrouwbaar, betaalbaar en look plaatjes.. is het verschil met spd-sl merkbaar?? geen idee, nooit met SPD-SL gereden.. , heb alleen MTB / SPD pedalen en assioma / look op de racefietsUnderAVoidSky schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:29:
Hi all! Bericht gekregen dat mijn fiets geleverd is en binnenkort opgehaald kan worden. Dringend tijd om te kijken naar nieuwe pedalen (aangezien ik nog geen heb voor op de wegfiets). Aangezien ik geen powermeter heb op de fiets (en ik graag naar cijfertjes kijk) was ik aan het denken om powermeter pedalen aan te schaffen.
Ik rij al JAREN met Garmin Vectors en heb vanaf de Vector 3 eigenlijk geen problemen meer gehad met het ontvangen van een nieuwe batterijhouder (gratis).GWBoes schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:39:
@UnderAVoidSky Verschil tussen LOOK en Shimano ben je na 2 ritten wel vergeten. Ik merkte eigenlijk geen verschil naast een iets ander gevoel van float.
Verder zijn er hier veel positieve ervaringen met de Assioma's, waaronder mijzelf. De enige wanklank die ik heb gehoord is van @Cranzai die dropouts in 1 pedaal kreeg maar dat is inmiddels ook verholpen.
De, verre van normaal verkrijgbare, verwisselbare batterij van de Garmin's staat mij wel tegen. Helemaal met de verhalen over loslopende batterij klepjes (ookal zouden die bij de Rally's wel sterk verbeterd zijn)
De batterijen zijn 2x LR44 of 1 x C1/3N. Twee batterijtypen die ik i.i.g. heel eenvoudig kan verkrijgen.
En het verschil tussen LOOK en SPD-SL is echt verwaarloosbaar. Ik vind het bij LOOK wel fijn dat er verschillende schoenplaatjes zijn met meer en minder bewegingsvrijheid (ik rij altijd met rood = 9 graden speling)
http://www.deyterra.com
Ik heb Assioma’s, vriendin Garmin Vector pedalen. Werkt beide prima.UnderAVoidSky schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:29:
Hi all! Bericht gekregen dat mijn fiets geleverd is en binnenkort opgehaald kan worden. Dringend tijd om te kijken naar nieuwe pedalen (aangezien ik nog geen heb voor op de wegfiets). Aangezien ik geen powermeter heb op de fiets (en ik graag naar cijfertjes kijk) was ik aan het denken om powermeter pedalen aan te schaffen.
Ik zou vooral kijken naar de looks :-).
Deze heb ik nu ook. Ondanks dat ik ook op mtb fiets met ander Q factor, toch wat uurtjes op de fiets nodig gehad om te wennen. Maar daarna geen gedoe en ze bevallen me goed.Tinusvolkel schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:45:
Je hebt ook Assioma DUO-Shi, op de as kan je gewoon je eigen shimano pedalen zetten.
Maargoed, dat gezegd hebbende, ik ben nog steeds hardstikke blij met m'n Assioma pedalen. Nu 3jr oud en ~30k km zonder problemen. Recentelijk zelf de lagers vervangen (zelf losse lagers gekocht ipv set) omdat ik bij veel kracht zetten iets voelde knakken. De BB lagers zijn wat lastiger te vervangen, dus maar eerst deze gedaan. 10min werk ofzo, en loopt weer als een tierelier.
Andere voordeel van de Assioma's is dat de body makkelijk los te vervangen is, en iets van 40-50 euro kost ofzo. Bij Garmin betaal je daar 200,- voor.
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
omdat het wat lastig filteren was via de google resultaten, even aan chatgpt gevraagd:
Ik denk dat simpelere mechanisch ontwerp wel meevalt... en ook qua elektronica is het onzin, aangezien ze vrij eenvoudig een shi compatible spindle hebben gemaakt.waarom gebruikt favero look plaatjes in hun power meter pedalen
Favero gebruikt Look plaatjes in hun power meter pedalen om verschillende redenen:
Compatibiliteit en Populariteit: Look plaatjes zijn een van de meest gebruikte standaarden in de fietswereld. Door Look compatibiliteit aan te bieden, maakt Favero hun pedalen aantrekkelijk voor een breed scala aan gebruikers die al vertrouwd zijn met deze standaard.
Stabiliteit en Prestaties: Look plaatjes bieden een stabiele en efficiënte verbinding tussen schoen en pedaal, wat essentieel is voor nauwkeurige vermogensmeting. Dit draagt bij aan de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van de gegevens die door de power meter worden geleverd.
Marktherkenning en Vertrouwen: Look is een gerenommeerd merk binnen de fietswereld. Door gebruik te maken van Look compatibiliteit, kan Favero profiteren van de positieve associaties en het vertrouwen dat fietsers in Look producten hebben.
Gebruikersgemak: Veel fietsers zijn al bekend met het Look systeem en hebben misschien al Look compatibele schoenen en plaatjes. Dit betekent dat ze hun huidige uitrusting kunnen blijven gebruiken zonder extra kosten of aanpassingen, wat de overstap naar Favero pedalen makkelijker maakt.
Brede Beschikbaarheid van Onderdelen: Omdat Look plaatjes zo populair zijn, zijn ze breed beschikbaar bij fietsenwinkels en online retailers. Dit maakt het voor gebruikers gemakkelijk om vervangende plaatjes te vinden wanneer dat nodig is.
Door deze redenen te combineren, kan Favero een product aanbieden dat aantrekkelijk is voor een groot aantal fietsers, betrouwbaar presteert, en eenvoudig in gebruik is.
en nu zonder marketing praat.. waarom geen spd-sl die zijn duidelijk meer populair
Favero gebruikt Look plaatjes in hun power meter pedalen, waarschijnlijk vanwege de technische eenvoud en compatibiliteit met hun ontwerp. Hier zijn enkele technische redenen waarom ze Look kiezen boven SPD-SL:
Mechanisch Ontwerp: Look plaatjes hebben een eenvoudiger mechanisch ontwerp vergeleken met SPD-SL, wat de integratie met de elektronica en sensoren in de pedalen eenvoudiger kan maken.
Compatibiliteit met Elektronica: De vorm en bevestigingsmethode van Look plaatjes kunnen beter compatibel zijn met de elektronica en sensoren die in de pedalen zijn geïntegreerd. Dit kan bijdragen aan nauwkeuriger en betrouwbaarder vermogensmetingen.
Licentie en Patenten: Het kan zijn dat Look plaatjes gemakkelijker of goedkoper zijn om te licentiëren en te gebruiken in producten van derden zoals Favero. Shimano heeft mogelijk strengere licentievoorwaarden voor SPD-SL.
Ontwikkelingsgeschiedenis: Favero begon wellicht hun ontwikkeling met Look plaatjes vanwege eerdere ervaringen of beschikbare ontwerpen, en om overschakelen naar een ander systeem zoals SPD-SL te vermijden vanwege de ontwikkelings- en productiecomplexiteit.
Hoewel SPD-SL pedalen zeker populair zijn, kan de keuze voor Look plaatjes gebaseerd zijn op technische eenvoud, compatibiliteit met hun huidige ontwerp en kostenoverwegingen.
/ edit
oja, hierboven wordt de grotere q factor genoemd.. misschien bij look toch meer ruimte voor de elektronica
bijft toch het patent / licentie gebeuren over
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
We hebben al wel eens een Serious Social Ride gaan, vorig jaar, ik heb zelf nog wel ideeën voor een Social 2(of 3) Daagse Bikepack, maar die moet ik nog voorleggen in het bestuursoverleg van De Stichting
Die dropouts vonden heel specifiek alleen plaats als het regende en de boel goed nat werd. Hoorde later binnen de club zo nog een stuk of 3 anderen die hetzelfde hebben.GWBoes schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:39:
@UnderAVoidSky Verschil tussen LOOK en Shimano ben je na 2 ritten wel vergeten. Ik merkte eigenlijk geen verschil naast een iets ander gevoel van float.
Alles overig wel keurig opgelost door favero onder garantie. Sindsdien nog niet weer in de regen gefietst voor de echte test.
Die is echt zo mooi, pas geleden een fietstocht gedaan waarop iemand erop fietste. Ik vind die kleurencombi echt vet.
Nickname KasPlantje.
Dat is precies wat ik dacht! Was direct verliefdGerGio schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:44:
[...]
Die is echt zo mooi, pas geleden een fietstocht gedaan waarop iemand erop fietste. Ik vind die kleurencombi echt vet.

Mooi hoor! Die blauwe kleur doet het goed in het daglicht.
Extra vraagje: Ik heb de laatste tijd veel op papier vergeleken om tot een shortlist te komen voor een nieuwe fiets. Uitgangspunt is type lange benen, korte reach en liever nog iets meer dan minder endurance geometrie dan mijn huidige Canyon Endurace 2017. Tot nu toe had ik als top 3 de Specialized Roubaix, Trek Domane & Merida Scultura Endurance, alleen doen deze me uiteindelijk te weinig. Verder de Orbea Orca (veel kleur keuze) en Giant Defy (goede reviews) op de radar, maar die hebben beide iets langere reach en lagere stack als twijfel puntje. Moet dat nog een keer gaan voelen in de praktijk om te zien of het niet toch een optie zou zijn. Reeds geschrapt uit de lijst: BMC, Scott, Factor, Rose
Vandaag stuitte ik ineens op de Basso Astra en ben daar eigenlijk wel van gecharmeerd. Niet alleen lijkt de geometrie ideaal, maar ook de kleuropties spreken me aan. N.a.v. bovenstaande ook nog even bij Isaac gekeken, maar die geo lijkt ook wat verder weg van de rest.
Ben nu even benieuwd of er wellicht nog meer is waar ik mogelijk overheen heb gekeken? (Max. €5.000) Dan kan ik de shortlist als klaar bestempelen en eens langs de LBS's.
[ Voor 3% gewijzigd door Southern Sun op 14-06-2024 19:02 ]
/blauw
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
[ Voor 106% gewijzigd door ZieMaar! op 14-06-2024 19:50 ]
---------------
Gelukkig heb ik vandaag mijn kilometers al gemaakt en hoef ik niet meer.McMiGHtY schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:40:
Ik denk dat je dat dit weekeinde wel gaat lukken!
Dat waren doordeweek kilometers. Dus jij moet dit weekend nog.Cranzai schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:12:
[...]
Gelukkig heb ik vandaag mijn kilometers al gemaakt en hoef ik niet meer.
Qua geometrie kunnen gravel fietsen ook interessant zijn voor je. Niet de Colnago's van deze wereld, maar wel bijvoorbeeld de Checkpoint, Revolt, en meer.Southern Sun schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 17:48:
[...]
Mooi hoor! Die blauwe kleur doet het goed in het daglicht.
Extra vraagje: Ik heb de laatste tijd veel op papier vergeleken om tot een shortlist te komen voor een nieuwe fiets. Uitgangspunt is type lange benen, korte reach en liever nog iets meer dan minder endurance geometrie dan mijn huidige Canyon Endurace 2017. Tot nu toe had ik als top 3 de Specialized Roubaix, Trek Domane & Merida Scultura Endurance, alleen doen deze me uiteindelijk te weinig. Verder de Orbea Orca (veel kleur keuze) en Giant Defy (goede reviews) op de radar, maar die hebben beide iets langere reach en lagere stack als twijfel puntje. Moet dat nog een keer gaan voelen in de praktijk om te zien of het niet toch een optie zou zijn. Reeds geschrapt uit de lijst: BMC, Scott, Factor, Rose
Vandaag stuitte ik ineens op de Basso Astra en ben daar eigenlijk wel van gecharmeerd. Niet alleen lijkt de geometrie ideaal, maar ook de kleuropties spreken me aan. N.a.v. bovenstaande ook nog even bij Isaac gekeken, maar die geo lijkt ook wat verder weg van de rest.
Ben nu even benieuwd of er wellicht nog meer is waar ik mogelijk overheen heb gekeken? (Max. €5.000) Dan kan ik de shortlist als klaar bestempelen en eens langs de LBS's.
Bied je als bonus de mogelijkheid om nog breder rubber er onder te leggen mocht je dat leuk vinden.

Zie ook: https://wielerrevue.nl/ar...ng-moet-wachten-voor-rood
Heeft iemand een werkende hack; een strip aluminium of iets anders? Ik had verwacht dat de ketting al wel voldoende zou zijn, maar ik las ergens dat dat te weinig doet voor zo'n inductielus.
http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die
Bij motorrijders werd nog weleens geroepen dat een magneet onder je schoen zou werken...Nick Name schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:43:
Mijn vorige carbonfiets had aluminium wielen en bij detectielussen van verkeerslichten werd ik gewoon 'gezien'. Op mijn nieuwe fiets zijn de wielen ook van carbon en kan ik wachten tot ik een ons weeg. Nu probeer ik verkeerslichten altijd wel te mijden, maar bij een drukke weg is het wel irritant als er niet toevallig ook een gewone fietser op de lus komt staan.
Heeft iemand een werkende hack; een strip aluminium of iets anders? Ik had verwacht dat de ketting al wel voldoende zou zijn, maar ik las ergens dat dat te weinig doet voor zo'n inductielus.
Je kunt ook op dat knopje drukken he
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Doen die lussen het op titanium?[b]Nick Name schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:43:Ik had verwacht dat de ketting al wel voldoende zou zijn, maar ik las ergens dat dat te weinig doet voor zo'n inductielus.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Stuk betonijzer rond buigen en in je band leggenNick Name schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:43:
Mijn vorige carbonfiets had aluminium wielen en bij detectielussen van verkeerslichten werd ik gewoon 'gezien'. Op mijn nieuwe fiets zijn de wielen ook van carbon en kan ik wachten tot ik een ons weeg. Nu probeer ik verkeerslichten altijd wel te mijden, maar bij een drukke weg is het wel irritant als er niet toevallig ook een gewone fietser op de lus komt staan.
Maar idd knopje drukken of als het om den bosch gaat (andere steden weet ik niet); installeer de Schwung app op je telefoon.
---------------
Kan ik me al preventief aanmelden? Mag vast van @ReginasMcMiGHtY schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:04:
[...]
We hebben al wel eens een Serious Social Ride gaan, vorig jaar, ik heb zelf nog wel ideeën voor een Social 2(of 3) Daagse Bikepack, maar die moet ik nog voorleggen in het bestuursoverleg van De Stichting

AfgekeurdMcMiGHtY schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:04:
[...]
Ik ben nog wel op zoek naar nieuwe bidons. Dit is het proberen waard!
http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die
Handig! Woon nabij Den Bosch dus dat komt goed uit.Mistraller schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:55:
[...]
Stuk betonijzer rond buigen en in je band leggen
Maar idd knopje drukken of als het om den bosch gaat (andere steden weet ik niet); installeer de Schwung app op je telefoon.
Volgende week zaterdag is het 22 juni!mhr-zip schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:04:
Mijn vraag is: wat ga jij doen het weekend van 22 (en evt 23 ) juni!
Ik kreeg in mijn DM een vraag van een potentiele deelnemer, wat houdt dat in: Longestday
In het Social Ride topic doet De Stichting™ een oproep om mee te doen aan het volgende:
[...]
Omstreeks 21 juni is het de langste dag van het jaar. Dan worden er wel meer Longestday Challenges gereden en ook Rebound is omstreeks die tijd. Aantal van die challenges zijn er allerlei voorwaarden verbonden.
De Stichting™ heeft geen voorwaarden, alleen een oproep: Daag jezelf uit.
Doe gewoon eens iets wat je anders niet zou doen.
- Heel vroeg fietsen.
- Met de trein heen en dan met de fiets terug naar huis.
- Ga met vrienden of Tweakers fietsen.
- Van zonsopgang tot zonsondergang.
- Ben je het hele jaar nog niet gaan fietsen, haal je fiets weer uit het stof.
- Misschien ben je super introvert en zit je hier alleen maar te leechen. Plaats een oproep met een klein concept plannetje om andere Tweakers mee te krijgen, of sluit aan bij het plan van iemand anders.
- Koop een fiets.
- Maak er een bikepack weekend van.
- Verzin zelf iets leuks.
- Neem iets van je bucketlist.
Maar fiets!
Je kan heel makkelijk via je DM op Tweakers een groepsgesprek beginnen met max 10 man. (Je kan onderin bij eigenschappen extra nicknames toevoegen.
Ja allemaal leuk @mhr-zip maar wat ga jij dan allemaal doen.
Zelf heb ik nog een 200+ rit op mijn bucketlist staan en evt i.c.m. een rondje Zeeland en kibbeling eten (via Noord Beveland). Dat laatste is optioneel qua wind. Maar omdat we de hele dag hebben, hoeven we niet te jagen langs alle N-wegen (ja dan moet onderstaande route ook nog worden aangepast) en kunnen we ook langs de mooiere plekjes fietsen.
Ik heb een paar andere Tweakers gevraagd of ze interesse hebben om mee te gaan (@nooberke @Pimorez @Salteh @Jesse). We hebben een app groepje om alvast een beetje voorpret te hebben en dingen te bespreken.
(Eén van de) Concept route(s).
[Afbeelding]
Dus wat ga jij doen!?
Longestday is niet iets wat we exclusief kunnen claimen met de social rides, dus vandaar dat ik het in dit topic post
Iemand nog plannen?
:strip_exif()/f/image/NP56iNXGYqnIxVVRXATeHKoD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door mhr-zip op 15-06-2024 13:20 ]
Jammer dat t zo'n eind rijden is 😏mhr-zip schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:20:
[...]
Volgende week zaterdag is het 22 juni!
Iemand nog plannen?
[Afbeelding]
KPMG gold race, 85km in Z-Limburg na een dag Pinkpop. En daarna weer naar Pinkpop. Wordt een taai weekend.mhr-zip schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:20:
[...]
Iemand nog plannen?
[Afbeelding]

Dus het wordt wel een lange dag, maar niet zo lang fietsen.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Heb dan rondje IJsselmeer op de planning van 300km.. (waarom weet ik niet meermhr-zip schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:20:
[...]
Iemand nog plannen?
[Afbeelding]

Is afsluitdijk open voor fietsen?PaulBloem schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 16:20:
[...]
Heb dan rondje IJsselmeer op de planning van 300km.. (waarom weet ik niet meer)
Nee. De IJsselmeer-challenge is dit jaar daardoor ook een stuk minder aantrekkelijk. Voor de 300km. versie moet je de bus pakken over de Afsluitdijk. Meen dat de andere afstanden de Houtribdijk pakken en dan Markerwaard-variant om Afsluitdijk zo te vermijden..
Vroeg naar bed, zondag ochtend om 03:00 richtring Oostenrijk om de Handbike battle te gaan fietsenmhr-zip schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:20:
[...]
Iemand nog plannen?
[Afbeelding]
Paar jaar terug heb ik dat Schwung tijdens forenzen gebruikt in Eindhoven (of een vergelijkbare app) maar ik had niet het idee dat ik daardoor minder voor stoplichten stilstond.Mistraller schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:55:
[...]
Stuk betonijzer rond buigen en in je band leggen
Merk jij een positief verschil met die app?
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Ik heb mijn oog namelijk laten vallen op de Canyon Ultimate CF SL 8 Aero: https://www.canyon.com/nl...8_pv_rahmenfarbe=R101_P03 maar die hebben een velghoogte van 62mm. Tevens is deze fiets al een poos niet beschikbaar en weet niet of deze nog beschikbaar komt. Ik heb geen haast, maar wil niet eeuwig wachten en dan vervolgens merken dat hij helemaal niet meer komt en vind deze kleuren combi mooi.
Een alternatief is de Canyon Ultimate CF SL 7 Di2: https://www.canyon.com/nl...6_pv_rahmenfarbe=R101_P033 met lagere velgen van 23mm, maar ook aluminium ipv carbon velgen. Daarnaast krijg je dan ook een 105groep ipv Ultegra.
De eerste fiets lijkt mij dus meer waar voor mijn geld. Alleen het prijsverschil van de velgen is al meer dan 1.000e, nog los van de rest vd groep.
Ik ben 1.82m / 90kg, dus wellicht niet zo last van zijwind als anderen. Tijdens lange rechte stukken vind ik het prettig om mijn armen op het stuur te leggen en zo de kilometers weg te trappen. Ben benieuwd wat jullie zouden adviseren of dat ik mij wellicht niet zo druk hoef te maken om de hoge velgen.
Ik rij nu overigens al 10 jr op een Trek Madone 2.3, jaar 2014, aluminium frame & lage aluminium velgen, dus alles gaat sowieso een grote stap vooruit zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Figaro9 op 15-06-2024 19:57 ]
Ik heb het idee dat de app meer geschikt is voor stadsfietsers. In Eindhoven heb ik vaak het idee dat je met de racefiets “te snel” bent voor de appTacoos schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:46:
[...]
Paar jaar terug heb ik dat Schwung tijdens forenzen gebruikt in Eindhoven (of een vergelijkbare app) maar ik had niet het idee dat ik daardoor minder voor stoplichten stilstond.
Merk jij een positief verschil met die app?
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Is de SL 7 niet dusdanig goedkoper dat je een mooie setje carbon velgen erbij kan doen? 105 di2 is voor de meesten meer dan zat, zou daar niet zo op blindstaren. Afhankelijk van je ambities natuurlijk.
Cube Nuroad Race (2022)
Dit wordt mijn route de 22e:mhr-zip schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:20:
[...]
Iemand nog plannen?
[Afbeelding]
~230km 1600hm, 3 landen, hoogste punt van NL, en ong 80km verder dan ik ooit eerder gefietst heb
:fill(white):strip_exif()/f/image/YJ6BprGaY1VLhXmq19udKYM2.png?f=user_large)
Cube Nuroad Race (2022)

[ Voor 5% gewijzigd door crimby op 15-06-2024 21:35 ]
Neen, en midzomer valt voor voor mij op de 21e 😇, de 22e geen tijd.crimby schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:35:
Hebben jullie er allemaal vertrouwen in dat de 22e een mooie zomer dag wordt ofzo![]()
Nb: omwille van kliniek en rugklachten is het ook nog niet zeker of het überhaupt niet nog eens verschoven wordt.
Route:
:strip_exif()/f/image/pH5nEQhoS2bdkKkGINvacCFg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door PaulC op 15-06-2024 21:40 ]
Met 50mm merk je wel veel van de wind. Zeker met windkracht 4 en dat waait het inmiddels bijna altijd wel.Phydomir schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:09:
@Figaro9 het verschil met hoge velgen is wel duidelijk merkbaar. Van laag alu naar 50mm carbon gegaan en dat merk je wel. Echter we je er ook heel erg snel aan. Het is echt niet zo dat je ineens onderuit geslagen wordt.
Kanttekening, ik weeg maar 63 kilo, met 181cm.
Die alu velgen op de SL7 ga je toch willen upgraden en voor het prijsverschil ga je waarschijnlijk niet (veel) betere wielen kopen. Ik denk niet dat je handgespaakt voor dat bedrag gaat vinden en anders voor fabriekswielen kom je al gauw uit bij Zipp 303 of Bontragers (of Chinees a la Elite of Novatec). Niets mis mee overigens.
Zelf rijd ik met 50mm en heb eigenlijk nooit problemen met zijwind. Ik ben stuk lichter overigens (68). Ik zou me daar niet zo druk om maken tenzij je veel in de bergen rijdt.
Er is overigens ook een variant met Di2 105 en die carbon DT wielen. Persoonlijk vind ik dat een mooie kleur, de grijze dan. Het prijsverschil met die Ultegra is dan alleen niet meer zo groot.
Succes met je keuze.
De Garmin RS200 werkt bij mij top en de batterij is gewoon bij de appie te krijgen (4x LR nodig) als het echt moet. Er zijn goedkopere opties. Af en toe de batterijdeur aandraaien is wel nodig, is mij opgevallen. Ik heb deze vooral gekocht omdat ik nogal een zeur ben met mijn plaatjes en ik dus Shimano wilde houden en nog een fiets met normale pedalen heb. Daarnaast heb ik geen stroom waar mijn fiets staat. De Assioma's zijn de go to van bijna iedereen, alleen die Q-factor vond ik een goed idee.UnderAVoidSky schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:29:
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
De wielen van de SL7 doen pijn aan m’n ogen…Figaro9 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:50:
Een aantal pagina's terug kwam de discussie voorbij over het praktische nut van hoge velgen, met name met zijwind, en een aantal Tweakers die juist van een hoge velg teruggaan naar een lagere velg (ivm de wind). Hierdoor ben ik gaan twijfelen wat ik wil voor mijn nieuwe fiets.
Ik heb mijn oog namelijk laten vallen op de Canyon Ultimate CF SL 8 Aero: https://www.canyon.com/nl...8_pv_rahmenfarbe=R101_P03 maar die hebben een velghoogte van 62mm. Tevens is deze fiets al een poos niet beschikbaar en weet niet of deze nog beschikbaar komt. Ik heb geen haast, maar wil niet eeuwig wachten en dan vervolgens merken dat hij helemaal niet meer komt en vind deze kleuren combi mooi.
Een alternatief is de Canyon Ultimate CF SL 7 Di2: https://www.canyon.com/nl...6_pv_rahmenfarbe=R101_P033 met lagere velgen van 23mm, maar ook aluminium ipv carbon velgen. Daarnaast krijg je dan ook een 105groep ipv Ultegra.
De eerste fiets lijkt mij dus meer waar voor mijn geld. Alleen het prijsverschil van de velgen is al meer dan 1.000e, nog los van de rest vd groep.
Ik ben 1.82m / 90kg, dus wellicht niet zo last van zijwind als anderen. Tijdens lange rechte stukken vind ik het prettig om mijn armen op het stuur te leggen en zo de kilometers weg te trappen. Ben benieuwd wat jullie zouden adviseren of dat ik mij wellicht niet zo druk hoef te maken om de hoge velgen.
Ik rij nu overigens al 10 jr op een Trek Madone 2.3, jaar 2014, aluminium frame & lage aluminium velgen, dus alles gaat sowieso een grote stap vooruit zijn.
Die hoogte van velgen is al vaak langsgekomen. Hangt echt af van hoe gevoelig je ervoor bent. Vraag jezelf af hoe zeker je bent op de fiets en hoe onprettig je het vindt als je fiets beetje beweegt met wind.
Vandaag was het windkracht 5/6 hier. Geen probleem met 62mm hoge velgen voor mij. M’n vriendin vind windkracht 3 al irritant… met 35mm velgen…
Er is geen universeel antwoord op deze vraag.
[ Voor 83% gewijzigd door ZieMaar! op 16-06-2024 09:10 ]
Die velgen van de SL 8 komen veelvuldig voor op MP, altijd "onder nieuwe fiets vandaan wegens aanschaf andere velgen".Figaro9 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:50:
Een aantal pagina's terug kwam de discussie voorbij over het praktische nut van hoge velgen, met name met zijwind, en een aantal Tweakers die juist van een hoge velg teruggaan naar een lagere velg (ivm de wind). Hierdoor ben ik gaan twijfelen wat ik wil voor mijn nieuwe fiets.
De velgen van de SL 7, die staan ook veel op MP
Ik wil nog even verwijzen naar deze post:
mhr-zip in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
*Geeft je evt ook de mogelijkheid om eerst met deze velgen te rijden en te sparen voor iets leuks. Maar kosten efficient is het beste om ze als nieuw op MP te zetten.
[ Voor 96% gewijzigd door ZieMaar! op 16-06-2024 09:10 ]
Ik heb rond 2017 carbon velgen van 30mm onder mijn Trek fiets gestoken. Het verschil in rijgedrag was behoorlijk groot, wat het voor mij zonneklaar maakte dat ik er ook op mijn nieuwe fiets wilde. Het enige nadeel dat ik toen ervaarde was dat de combinatie van velgremmen + carbon wielen wat ongelukkig was in de regen of bij lange en stijle afdalingen. Allebei opgelost met overgang naar schijfremmen uiteraard.
Mijn keuze in 2021 was iets gemakkelijker: op het lagere model zaten toen lage velgen, een mechanische 105 en geen power meter. Voor 1000 euro extra kreeg je dus best een grote upgrade.
Nu krijg je wel al een 105 Di2 en power meter bij het lagere model, wat het moeilijker kiezen maakt.
Ik zou zeggen: als je kunt, probeer dan eens hoge velgen te lenen en onder je huidige fiets te steken om het verschil te merken. Of huur eens een fiets met hoge velgen.
Mijn Canyon heeft 50mm velgen: ik merk niet zo'n groot verschil tov de 30mm waarmee ik daarvoor reed. Bij harde wind is het altijd wat opletten, vooral als je een tijdje beschut tegen de wind rijdt en dan opeens in open veld terecht komt: het onmiddellijke grote verschil in druk van de wind is dan even verschieten. Maar gevaarlijke situaties heeft dat bij mij nog niet opgeleverd.
(En ik vind hoge velgen lelijk, helpt ook. Ziet er zo massief uit!)
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Met zo’n gewicht hoor je niet op een dijk maar op een bergMaarten_E schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:23:
Hier lage velgen in al mijn fietsen, maar aangezien ik met 58kg/180cm al op Shimano RS-100s word rondgeduwd op de dijk, is een hoge velg geen optie. Vliegeren is niet mijn hobby
(En ik vind hoge velgen lelijk, helpt ook. Ziet er zo massief uit!)
Inleiding
Mijn ouders hebben al ruime tijd een tweede huis aan de Moezel in Duitsland. Ik heb zelf veel in de omgeving gefietst daar (zowel verhard als onverhard) en vanaf het moment dat ik mijn racefiets kocht, leek het me een prachtige uitdaging om eens van Eindhoven naar de Moezel te fietsen. Grofweg 300 kilometer met wat heuvels hier en daar, dat zou moeten lukken in een paar dagen. Was mijn optimistische gedachte. Eind vorig jaar besloten dat het er dan echt van moest komen. Ik werd steeds fitter, kreeg meer gevoel bij mijn fiets en het plan werd daardoor steeds haalbaarder. Een goed weekend gekozen (12 t/m 16 juni) met het oog op lang daglicht en afgaande op de statistieken een grote kans op aangenaam en droog weer. Routes uitgestippeld, eetplannen gemaakt, overnachtingen geboekt, tassen ingepakt en opstellingen getest. Woensdag 12 juuntober was ik 10 uur ‘s ochtends dan echt klaar om te gaan, toen het even stopte met regenen.
Set-up: forse stuurtas, snackpack, zadelharnas met drybag. Plastic tas omdat ik mijn andere drybag niet kon vinden.
Etappe 1: Eindhoven - Vaals (100 kilometer, 469 hoogtemeters)
In de loop van de ochtend ben ik vanuit Eindhoven vertrokken richting Vaals. De eerste kilometers schoten niet echt op en ik merk dat de constructie achter mijn zadel bleef zakken. Ik kreeg de riempjes van het harnasje niet op spanning en de constructie begon op mijn achterwiel te leunen. In Weert had ik het wel een beetje gehad: het werd tijd voor een oplossing en koffie met vlaai. Met frisse tegenzin heb ik een rugzak gescoord bij de Action, omdat een plakkende rug nog altijd minder erg is dan iedere 3 kilometer moeten stoppen om aan riempjes te hengsten. En met een beetje geluk (en dooreten) zou die rugzak vanzelf lichter worden. Vlaai was niet gelukt in Weert, langs de route was er nog geen horeca open. Stukje doorgefietst en in Molenbeersel een lunchstop gehad. Heerlijk brood met kroketten gegeten en de gastvrouw bood uit zichzelf aan om mijn bidons te vullen. Top, aanrader. Ik voelde me welkom. Vervolgens door naar het smalste stukje Nederland naar het meest westelijke stukje Duitsland gefietst en een keer of 8 de grens gepasseerd richting het zuiden. Dwars door Parkstad heen, de Lemierserberg afgedaald (beter dan beklommen) en ik kwam keurig volgens planning aan in Vaals. Fiets weggezet, lekker gedoucht, magnesiumshotje gehad en heerlijk geslapen.
Eten: 6 reepjes, 2 gelletjes, 3 bidons met sportdrank, 1 koffie, 1 appelsap, brood met kroket, salade, suikerbrood. ’s Avonds gehaktballetjes in tomatensaus en een mixed grill met frieten bij de lokale Griek in Vaals.
Kleding: bibshorts, mouwloos onderhemdje, zomerjersey met lange mouwen, gevoerd windvestje.
Accommodatie: B&B Allure Vaals. Aanrader als B&B in het Heuvelland. Sfeervolle inrichting, vriendelijke en belangstellende eigenaren, goed ontbijt dat vooraf is afgestemd qua tijd en samenstelling.
:strip_exif()/f/image/f9YR33tS1zpbQ7ZJ2jP71l4a.jpg?f=fotoalbum_large)
Etappe 2: Vaals - Sankt Vith (101 kilometer, 722 hoogtemeters)
Na een ontbijt van vers kwark en vers fruit weer op Cinelli gestapt, tijd om richting Aken te rijden. Eerste 8 kilometer -wederom dwars door het centrum- gingen tergend traag voorbij en het filmpje van Douwe Doet Dingen over 3Rides Aachen is een getrouwe weergave van een gemiddelde dag op de fiets in Aken. Aangekomen op de Vennbahn. Van het eerste stuk was ik niet zo onder de indruk. Een simpel fietspad met wat groen er naast, maar geen “echte” natuur. Tot overmaat van ramp was mijn koffiestop langs de route gesloten. Tijd om te improviseren: ik zou naar een supermarkt rijden in Lammersdorf en daar bij het bakkertje wat lekkers eten. Wat een pech: supermarkt weg. Een parkeerterrein was alles wat resteerde. Omgedraaid voor een andere bakker: maar die was aan het verbouwen… er waren wel broodjes, maar geen toilet. Naja. Lekker aardbeienbroodje gegeten en de Liberpee ingezet. Terug op de Vennbahn begon het landschap zichtbaar te veranderen. Dicht en donker bos zo ver ik kon kijken. Bijna geen andere weggebruikers. Heel vervreemdend. Na een aantal kilometer werd het landschap meer open en had ik eindelijk vergezichten. Dat deed me goed: ik heb het echt nodig om “ergens” naar toe te kunnen fietsen, dus deze laatste kilometers gingen een stuk vlotter. Intussen waren mijn ouders ook vertrokken vanuit Eindhoven (met de auto) naar de Moezel en zij vonden mijn hele onderneming toch een beetje spannend, dus we hadden afgesproken in Sankt Vith. Op de hotelkamer had ik mijn bagage herschikt en ik kon mijn rugzak met overtollige ballast mooi meegeven aan mijn ouders. Samen een lekker hapje wok gegeten en toen werd het tijd om te slapen.
Eten: 6 reepjes, 2 gelletjes, zakje colaflesjes, 2 bidons met sportdrank, grote kop koffie, aardbeienbroodje. ’s Avonds wok met extra kipfilet.
Kleding: bibshorts, thermo shirt met korte mouwen, armstukken, merino jersey, gevoerd windvestje.
Accommodatie: Berliner Hof. Prima hotel, heel anoniem (alles werkt met pasjes) en geen ontbijt inbegrepen. Goed ontbeten bij lokale bakker.
:strip_exif()/f/image/SLpcaVe1MXef5Xgjy30Rmx0T.jpg?f=fotoalbum_large)
Etappe 3: Sankt - Vith-Daun (83 kilometer, 927 hoogtemeters)
Na Sankt Vith rijd ik nog even op de Vennbahn, om vervolgens af te slaan op het Eifel-Ardennen-fietspad richting Prüm. Ook dit pad volgt een voormalig spoortracé. Tijdens de route kom je ook allemaal zaken tegen die herinneren aan het spoorverleden, zoals een biergarten rondom een oude locomotief en een klein spoorwegopenluchtmuseum. In Prüm heb ik een lekkere lunchstop gehad met een wafel met uitzicht op de basiliek en vandaar uit doorgefietst naar Gerolstein. Inmiddels was ik van de spoorbanen af en dat merkte ik aan het klimmen. De hellingspercentages werden hoger en iedere kilo(meter) begon ik te voelen. Ook fietste ik bijna de hele dag door de regen. Hier was ik niet echt goed op voorbereid qua kleding, dus op een gegeven moment bleef ik nat en koud. Ik had mezelf voorgenomen om in Daun de balans op te maken: doorfietsen of een extra overnachting boeken?
:strip_exif()/f/image/yNMojNoS2ZF00c0aNPQ724XF.jpg?f=fotoalbum_large)
Het stuk tussen Gerolstein en Daun viel me echt heel zwaar en de laatste heuvel, met wat segmenten richting de 10% kwam ik niet meer fietsend omhoog. In Daun heb ik een restaurant opgezocht, lekker genoten van de lokale cuisine en inmiddels was man met hondjes ook onderweg met de auto naar de Moezel, om mij te onthalen. Maar: ik had het ècht heel koud. En nog 55 kilometer voor me, waarvan de laatste 4 kilometer klimmen met aanzienlijke hellingspercentages (Kröver Berg vanuit Daun). Oef. Ik heb -met pijn in mijn hart- de verstandige keuze gemaakt om toch een accommodatie te boeken in Daun. Rondje op Booking.com leerde mij dat er nog een eenpersoonskamer vrij was in het kasteel en dat ze daar ook een wellness hadden. Top. Voor een tientje een bikini gescoord bij de lokale textieldiscounter, ingecheckt in een wonderlijk ingericht hotel en nog wat gezwommen en gesauna’t.
Eten: 8 reepjes, 1 gelletje, zakje colaflesjes, 2 bidons met Maurten, koffie, appelsap, wafel met vers fruit en ijs. ’s Avonds varkensmedaillons in kruidenboter met frieten en spaghetti-ijs. Die laatste heb ik pas besteld toen ik definitief de keuze had gemaakt om in Daun te blijven.
Kleding: bibshorts, jersey met korte mouwen, armstukken, regenjasje, gevoerd windvestje.
Accommodatie: Dauner Burg. Bijzonder hotel in oud kasteel van de graaf: volledig met antiek ingericht. Voelde haast als een museum. Goed ontbijtbuffet. Bescheiden maar hygiënische wellness in de kelder. Zonderlinge receptioniste: was bang dat ik agressief zou worden (hoe dan?), achtervolgde me overal in het kasteel en praatte in zichzelf. Ik kreeg er een beetje de kriebels van.
:strip_exif()/f/image/d587nS5uOA35HyLDM9KkZS7Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Etappe 4: Daun - Wolf (80 kilometer, 437 hoogtemeters)
Om kwart voor 7 zat ik strak omhoog in mijn bed. Zou het dan lukken om vóór de lunch nog Wolf binnen te rijden? Een blik naar buiten geworpen: nee. Slagregens en windkracht 4/5/6/huilen-op-de-schaal-van-Beaufort… Rustig genoten van het ontbijtbuffet en uiteindelijk tot 10 uur gewacht met vertrekken. Het regende nog lichtjes toen ik de deur uitging, maar dit was in ieder geval regen die mijn regenjasje aan kon. Lichte doodsangsten uitgestaan op de fiets in Daun, want wat zijn die straatjes daar steil en glad als het regent, maar toch heelhuids het stadje verlaten. Vanuit Daun ben ik de Maren-Moezel-baan op gegaan, wederom een langeafstandsfietspad op voormalig spoortracé. De eerste 4 kilometer was klimmen en daarna ging het lichtjes downhill. Fijne beloning voor het afzien van de eerdere dagen. Onderweg rijd je door een aantal oude spoortunnels heen en dit draagt zeker bij aan de ervaring. Ter hoogte van Wittlich zie ik de eerste wijnbergen en begint het gevoel in te dalen dat ik ècht dichtbij ben en nog maar een uurtje hoef, als ik goed doortrap. Ondertussen heb ik contact gelegd met manlief, die inmiddels in Wolf is -met racefiets- om te vragen of hij het leuk vind om mij tegemoet te fietsen. Zo geschiedde: afgesproken in Platten en de laatste 30 kilometer samen gereden. Op het fietspad door het Moezeldal hadden we veel tegenliggers en mijn benen hadden er weer zin in, dus we zijn de wijnberg beklommen en bovenlangs naar Wolf gereden.
:strip_exif()/f/image/ukBpRIzhzCqrYhLidqidIoSR.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar wachtte mij een heel warm onthaal: Brabantse vlag was uitgestoken, trotse ouders stonden klaar. En bijna net zo belangrijk: koude cola (in een champagnekoeler) en lekkere zoute ribbelchipjes. Die gingen er goed in!
Eten: 4 reepjes, 1 gelletje, 1 bidon met Maurten.
Kleding: bibshorts, jersey met korte mouwen, armstukken, regenjasje, gevoerd windvestje. Toen de wijnbergen in zicht kwamen konden de armstukken en het regenjasje uit.
Accommodatie: Zuhause! Eigen bedje in familiehuis aan de Moezel.
:strip_exif()/f/image/0MlF21MDCWFFYIk5sNnuvpnZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Terugblik
Ik kijk gematigd positief terug op deze eerste meerdaagse fietsreis/bikepacking trip. Ik vond het leuk om van A naar B te fietsen en ik genoot er oprecht van dat het landschap iedere paar kilometer compleet anders was. 4 dagen alleen weg zijn van het thuisfront ging goed. Ik miste man en hondjes wel, maar ik zat niet compleet in de wildernis en had iedere dag wel even contact met het thuisfront. Voordat ik op deze trip ging, had ik nog nooit verder dan 75 kilometer solo gefietst. Dat is typisch de afstand dat ik het wel gehad heb, maar een van de uitdagingen was ook om te kijken of ik mezelf aan de gang kon houden over langere afstanden.
Het weer is me echt tegen gevallen. Het was koud (14 graden op het open terrein, 11 graden in het bos) en nat. Ik denk dat ik 200 van de 360 kilometer door (lichte) regen heb gefietst. Het zonnetje liet zich niet zien, dus ik droogde ook niet meer op. Op dag 3 gaf mij dat echt wel de nekslag. Vooraf had ik bedacht dat ik heel heroïsch na een solo van 135 dan wel 160 kilometer (ik had 2 opties vanaf Daun) het dorp binnen zou rijden, maar nu gaf ik er na 80 kilometer toch maar de brui aan. Dat was de meest veilige optie, om een dag later goed uitgerust weer verder te fietsen, maar het voelde ook als de gemakkelijke weg. Daar baal ik wel een beetje van. 1-0 voor Regenweer v/s Reginas.
Bij het samenstellen van de route heb ik niet alleen op de afstanden gelet, maar ook op de hellingspercentages en rustpunten aan de route. Gevolg hiervan was wel dat ik relatief veel door stedelijke gebieden ben gefietst. Niet zo leuk en ook niet goed voor het gemiddelde op Strava. Ook heb ik gebruik gemaakt van bestaande langeafstandsfietspaden. Voordeel hiervan is het strakke asfalt en de milde hellingspercentages (max. 3%), vooral over de paden over voormalige spoorwegtracés. Nadeel is dat deze paden niet bepaald een netwerk vormen en dat ik ook wat extra kilometers heb gereden om bij de verschillende paden te komen.
Qua set-up was ik redelijk tevreden. Nadat ik de zadeltas goed op spanning had gekregen, zat het echt stabiel. Ik merkte wel bij een staande klim dat de balans van mijn fiets heel anders was en dit voelde niet goed. Ik miste daardoor wel de mogelijkheid om staand en zittend te klimmen af te wisselen. Mijn zitvlak had wat meer afwisseling wel geapprecieerd. Ik weet niet of een Tailfin dit probleem had opgelost. De stuurtas was uiteindelijk net te klein naar mijn zin. Ik denk dat ik beter af was geweest met grotere tas. Dan had ik gelijkmatiger kunnen beladen en had ik dag 1 en 2 niet met een rugzakje hoeven te fietsen.
Vooruitblik
Zo’n meerdaagse fietstrip smaakt echt wel naar meer. Op dit moment word ik niet zo vrolijk van kamperen (de regen is echt in mijn hoofd gaan zitten), dus van accommodatie naar accommodatie fietsen is de fijnste optie. Ik zou nog weleens de hele Moezel willen afzakken vanuit Duitsland naar Frankrijk of alleen het segment tussen Koblenz en Trier. Ook de Roerover-route wil ik nog een keertje doen (in 1 of 2 dagen), vanaf de bron van de Roer in Nationaal Park de Hoge Venen naar Roermond toe. Grotendeels downhill en onverhard, dus misschien toch iets voor het andere topic.
Een ander bucketlistitem voor mij is een Vijflandenroute. Misschien iets als uitdaging voor volgend jaar voor The Longest Day. Ruim 200 kilometer met hoogtemeters, start in Sedan (Frankrijk) en via Luxemburg, België en Duitsland uiteindelijk weer in Zuid-Limburg aankomen. Laat het vooral weten als dit je aanspreekt, samen op avontuur is vaak leuker dan alleen. En verder ga ik me verheugen op fietsen in warme oorden mèt zon, want man-man-man, wat ben ik klaar met al dat nat!
Zoiets staat ook al jaren op de planning bij mij, wat mij wat tegenstaat is (het gebrek aan) fietsinfrastructuur in de omringende landen. Vlaanderen gaat nog wel, en de eerste kilometers Duitsland in ook nog, maar daarna wordt het al vaak op de fiets langs 80km wegen rijden, en daar heb ik niet zoveel zin in. Heb jij daar ook ervaringen mee gehad?
Edit:
De keren dat ik in de buurt van een uit de kluiten gewassen puist ben geweest in Nederland ging dat wel oké inderdaad.La1974 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:32:
[...]
Met zo’n gewicht hoor je niet op een dijk maar op een berg
[ Voor 30% gewijzigd door Maarten_E op 16-06-2024 21:05 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Hah, dankjewel!Maarten_E schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:54:
Kudos @Reginas !
Zoiets staat ook al jaren op de planning bij mij, wat mij wat tegenstaat is (het gebrek aan) fietsinfrastructuur in de omringende landen. Vlaanderen gaat nog wel, en de eerste kilometers Duitsland in ook nog, maar daarna wordt het al vaak op de fiets langs 80km wegen rijden, en daar heb ik niet zoveel zin in. Heb jij daar ook ervaringen mee gehad?
Ik heb wel wat ervaring met rijden op 80-wegen (en 100-wegen) in het buitenland en als het even kan, probeer ik het te vermijden. In Vlaanderen fiets ik niet zo gek vaak, maar aan de Moezel kom ik wel regelmatig. De truc daar is om te kiezen voor landbouwwegen. Vaak voorzien van keurig asfalt en zeker in het weekend (hoewel je op zaterdagochtend wel moet opletten) kom je daar geen hond tegen. Mijn Varia geeft mij ook wat zekerheid, zodat ik in ieder geval weet of er verkeer achter mij zit.
Bij het plannen van de route is het raadzaam om B-wegen (snelwegen) sowieso te vermijden. L-wegen zijn een beetje dubbel: dit zijn de provinciale wegen, je mag hier dus flink doorrijden, maar in sommige delen van het land zijn ze heel rustig en kun je er goed overheen fietsen. Je zou -bij Strava Premium- de heatmap kunnen raadplegen om te zien of locals er fietsen en dat meenemen in je afweging. K-wegen zijn vaak de landelijke wegen en in mijn ervaring zijn die goed te doen. Blijft natuurlijk opletten en als ik de keuze heb tussen een landbouwweg en een K-weg, kies ik vrijwel altijd voor de landbouwweg.
Misschien kun je ook wat inspiratie putten uit de links naar de langeafstandsfietspaden, want dat is echt wel heel toegankelijk fietsen. Aken zelf vond ik niet plezierig, maar er waren langs de drukke wegen in de stad wel fietsstroken voorzien. Vanaf Vaals of het Centraal Station kun je over fietspaden naar de start van de Vennbahn komen, mocht je dat overwegen voor je trip. Hier nog wat extra informatie, ook over het heen en terugreizen met de trein, mocht je hem van Aken naar Troisvierges willen rijden.
Zat al een tijdje te denken over een Varia als peace of mind, heb er net eentje besteld voor een goede prijs, ben benieuwd.
Het viel mij op dat, zelfs wanneer je in Vlaanderen plant, je opeens N-wegen tegenkomt waar opeens fietspaden ophouden en je het dan maar mag uitzoeken als fietser. Al is het maar een fietsstrookje waar je op kan mikken...
Wat ik doe als ik routes plan die op een plek liggen waar ik niet eerder ben geweest is behalve Komoot gebruiken ook regelmatig even met Google Streetview kijken hoe de situatie ter plekke is.Maarten_E schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:48:
Het viel mij op dat, zelfs wanneer je in Vlaanderen plant, je opeens N-wegen tegenkomt waar opeens fietspaden ophouden en je het dan maar mag uitzoeken als fietser. Al is het maar een fietsstrookje waar je op kan mikken...
Komoot geeft losliggend fietspad aan met groene lijnen en Streetview geeft vaak wel een goed idee hoe goed/slecht een grote weg begaanbaar is.
Wat dat betreft zuigt Duitsland een beetje, daar is de dekking nog niet zo goed omdat het pas sinds kort mag.
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic