Cloclo100 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:30:
Iemand de
Fiets.nl podcast over voeding geluisterd? Over de balans tussen te veel en te weinig eten? Kwam toch wel even binnen bij mij, bij de overtuiging dat ik maar constant koolhydraten nodig heb omdat ik een fietser ben. Dit wordt toch wel behoorlijk onderuit gehaald door de voedingsdeskundige.
Ik ga er me alleszins wat in verdiepen, voorlopig geen gekke dingen meer met carbo loaden of 90gr/u proberen binnen te stouwen en wat meer rustigere ritten enkel op water. Benieuwd wat anderen hier van vinden

.
Blijft een onderwerp wat de gemoederen elke maand/paar maanderen weer verhit.
Podcast niet geluisterd, maar lees ik uit @
Limbeckx reactie nu goed dat een van de onderwerpen was dat je niet zoveel moet eten tijdens het fietsen omdat dit zorgt voor meer insuline-resistentie?
Vreemd, omdat talloze onderzoeken laten zien dat kcal inname
tijdens het fietsen geen / nauwelijks effect heeft op de bloedsuikerspiegel. Eet je veel zoetigheid na je fietsrit, of ga je 2 appeltaartjes wegwerken in een ruime pauze tijdens je rit, ok dan heeft het zeker effect.
Dit laatste kun je ook mooi testen: ga 2 uur rijden in je duurzone. Check je hartslag. Neem bij de lunch 1 of 2 colaatjes en een flink stuk taart. Ga na 20 minuutjes ofzo weer fietsen. Grote kans dat je hartslag 5 a 10 slagen hoger is bij hetzelfde vermogen.
Als je een beetje redelijk vermogen trapt is het echt wel heel moeilijk om
tijdens het fietsen teveel te eten qua impact op je bloedsuikerspiegel. Teveel eten voor je maag-darmstelsel is een andere vraag.
Om het een beetje leuk te houden hanteer ik 3 stelregels:
1. Ritten tot 1-1.5 uur: niet mega belangrijk, tenzij zware intervallen. Dan sportdrank.
2. Duurritten langer dan 1.5 uur: per uur 1 bidon sportdrank 1 snelle jelle/equivalent.
3. +3 uur competetieve events: 100+g per/uur
Bij categorie 1 ritjes denk ik dus niet eens na over m'n eten. Bij categorie 2 is het protocol altijd hetzelfde, dus makkelijk. Bij categorie 3 is het wel een hele exercitie en planning vooraf. Categorie 3 moet je overigens af en toe ook wel oefenen qua carbinname.
Waar ik volgens mij mensen af en toe een beetje in zie doorschieten is bij standaardduurritjes al teveel met detailwerk bezig zie zijn qua voeding.
Bovenstaande methodiek werkt voor mij persoonlijk na veel trial en error gewoon prima. Vogel vooral iets uit wat voor jezelf werkt. De check om te zien of het werkt is ook niet zo moeilijk: koop 2 zakken van de lekkerste chips. Leg ze klaar op tafel. Kom je na een duurrit van 4 uur terug en eet je gelijk allebei de zakken chips op, dan moet je iets doen aan je voedingsstrategie.
Of je houdt gewoon van chips. kan ook.