Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 579 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:51
ElPaco schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:53:
[...]

Wat ik doe als ik routes plan die op een plek liggen waar ik niet eerder ben geweest is behalve Komoot gebruiken ook regelmatig even met Google Streetview kijken hoe de situatie ter plekke is.

Komoot geeft losliggend fietspad aan met groene lijnen en Streetview geeft vaak wel een goed idee hoe goed/slecht een grote weg begaanbaar is.

Wat dat betreft zuigt Duitsland een beetje, daar is de dekking nog niet zo goed omdat het pas sinds kort mag.
Was dit tegengekomen via Streetview, wilde de route controleren voordat ik hem zou gaan rijden. Heb Komoot weleens gebruikt maar ga het nog eens onder de loep nemen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:46
@Reginas erg tof en fijn uitgebreid verslag! Ik hoop dit jaar (lastig tijd voor te plannen met twee jonge kids) ergens ook nog een meerdaagse te kunnen doen dus dit inspireert wel lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:47
Goed bezig inderdaad, @Reginas ! _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door Salteh op 16-06-2024 22:29 ]

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:42
Soort van langste dag/weekend alvast even gedaan.
Vrijdag richting Cadzand gefietst om vanuit daar zaterdag de Borderride 400 te rijden.
En vandaag weer terug naar huis.
Gelukkig viel de regen zaterdag mee vergeleken met de verwachtingen en werd mijn fiets halverwege nog even schoongemaakt door Bram zelf.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/BUSjX2lZbySV9fgIzeO9q72lJIXhp7KvfLMbLWTp4XI-1365x2048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/LTXHQhtgn1vJmpPlGE3Ons9t_EsY3xRO_cMG_K7JF14-1536x2048.jpg

Keus voor 'road' versie was de juiste, zelfs Tom Leezer die toch wel beetje kan gravellen is in Brabant overgeschakeld naar de weg route.
In Zeeland was het oppassen op de gladde kasseien (je voelde fiets gewoon heen en weer schuiven) en de betonplaten paadjes met kuilen/kieren/vol met modder.

Lekker weekendje, totaal 933km.
Meer foto's waren te zien via instagram stories en strava ;)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:07

derx666

mecker ende blaet

Leuk verslag @Reginas. Leest lekker weg. Jammer van het slechte weer, we blijven hopen dat het ooit nog een keer lente of misschien zelfs zomer wordt 🤞
Waar ik altijd mee zit als ik alleen rij is het al dan niet afsluiten van de fiets bij het bezoeken van een winkel / tankstation / etc. Hoe heb jij dat opgelost? Ik heb wel een klein draadslotje, maar als je daar hard tegen niest gaat ie volgens mij al open, en m'n nieuwe mooie BMC zou ik daar niet heel snel mee achter durven laten.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Bij een gemiddeld tankstation komen mensen met de auto/staan te tanken.
Daar kan je prima even je fiets tegen de rekken met haardhout/ruitenwisservloeistof zetten.
Even naar binnen broodje kopen en weer naar buiten.

Soms hebben ze zelfs nog een tafeltje en van daaruit kan je dan prima je fiets in de gaten houden.
Of vandaag heb ik mijn fiets bij mcdonalds op het terras gezet (met dit weer zit daar toch niemand)
Ook dan kan je hem prima in de gaten houden en staat je fiets niet in een loop/grijp route.

En een grote supermarkt neem je fiets gewoon aan de hand mee.
Staan ze soms wel even gek te kijken maar de paar keer dat ik dat gedaan heb niet weggestuurd ofzo.

[ Voor 13% gewijzigd door DDX op 16-06-2024 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:47
derx666 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:07:
Leuk verslag @Reginas. Leest lekker weg. Jammer van het slechte weer, we blijven hopen dat het ooit nog een keer lente of misschien zelfs zomer wordt 🤞
Waar ik altijd mee zit als ik alleen rij is het al dan niet afsluiten van de fiets bij het bezoeken van een winkel / tankstation / etc. Hoe heb jij dat opgelost? Ik heb wel een klein draadslotje, maar als je daar hard tegen niest gaat ie volgens mij al open, en m'n nieuwe mooie BMC zou ik daar niet heel snel mee achter durven laten.
Of gewoon vragen bij een tankstation of je even je fiets binnen mag zetten.. meestal zit er wel iemand achter de kassa die t totaal niet erg vind, zolang je maar wat koopt :D

een apple tag i.c.m draadslotje werkt in mijn hoofd echt prima. Geeft toch best wel wat rust om 24/7 je fiets te kunnen zien op locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 20:07

derx666

mecker ende blaet

dfbt schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:20:
[...]

Of gewoon vragen bij een tankstation of je even je fiets binnen mag zetten.. meestal zit er wel iemand achter de kassa die t totaal niet erg vind, zolang je maar wat koopt :D

een apple tag i.c.m draadslotje werkt in mijn hoofd echt prima. Geeft toch best wel wat rust om 24/7 je fiets te kunnen zien op locatie.
Ben een Android gebruiker, en dan heb je echt net niks aan een airtag. Flinke fail van Google imho. Ook heb ik net gezien welke updates eraan zitten te komen voor de volgende iOS, en nu begint het eindelijk interessant te worden, zei het niet dat ik echt niet van plan ben om meer dan 600,- voor een fcking telefoon uit te geven :) Mijn Oneplus Nord 5g doet het eigenlijk nog prima na ruim 3.5jr, en het enige is dat de accu neit meer zo geweldig is. Wellicht als ik een hele berg apps eraf zou gooien dat ook dat wel beter zou zijn, mja meeste gebruik ik gewoon echt regelmatig, en het andere vind ik handig om te kunnen gebruiken als ik het nodig heb. Als de accu nog hetzelfde zou zijn als toen hij nieuw was zou ik nieteens denken aan een nieuwe telefoon.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Tacoos schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:46:
[...]

Paar jaar terug heb ik dat Schwung tijdens forenzen gebruikt in Eindhoven (of een vergelijkbare app) maar ik had niet het idee dat ik daardoor minder voor stoplichten stilstond.
Merk jij een positief verschil met die app?
Nou ik weet dat ie er in Den Bosch ook is maar ik heb geen verkeerslichten op mijn woonwerk route. Dus ik weet het eigenlijk niet.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Figaro9 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:50:
Een aantal pagina's terug kwam de discussie voorbij over het praktische nut van hoge velgen, met name met zijwind, en een aantal Tweakers die juist van een hoge velg teruggaan naar een lagere velg (ivm de wind). Hierdoor ben ik gaan twijfelen wat ik wil voor mijn nieuwe fiets.
Ik rij zelf met 45mm en afgelopen vrijdag 4bft eigenlijk geen last gehad. Ik heb ook een ligstuur en ik ga dan met zijwind niet liggen want een vlaag kan wel vervelend zijn. Buiten het zomerseizoen rij ik met de stock alu wielen, die zijn 25mm of zo. Wind voel je uiteindelijk toch wel. Ik heb dit jaar al veel vaker in de regen gefietst dan in de wind.... en regen heb je in alle richtingen last van. Wind (icm de velgen) alleen van opzij.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:38

Reginas

Queen of Core Stability

@derx666 Als ik op een locatie mijn fiets niet “veilig” kan wegzetten, dan vraag ik inderdaad vriendelijk of hij even binnen mag staan. Tot nu toe geen afwijzingen op gehad. Qua slot heb ik in mijn zadeltasje gewoon zo’n draadslotje zitten, maar dat doet natuurlijk niet zoveel. Ik had op deze trip mijn Abus Bordo Lite bij me. Cijferslot dus geen sleuteltje wat kan kwijtraken. Die 400g gewicht vind ik niet zo spannend. Compact ding om mee te nemen. 60cm is net lang genoeg om de fiets vast te leggen aan een hekje of ander straatmeubilair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:55
Maarten_E schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:54:
Kudos @Reginas !
Zoiets staat ook al jaren op de planning bij mij, wat mij wat tegenstaat is (het gebrek aan) fietsinfrastructuur in de omringende landen. Vlaanderen gaat nog wel, en de eerste kilometers Duitsland in ook nog, maar daarna wordt het al vaak op de fiets langs 80km wegen rijden, en daar heb ik niet zoveel zin in. Heb jij daar ook ervaringen mee gehad?

Edit:

[...]

De keren dat ik in de buurt van een uit de kluiten gewassen puist ben geweest in Nederland ging dat wel oké inderdaad. :+
Je kan in o.a. Komoot de OpenCycleMap kiezen als laag, dan heb je ook een beter idee welke wegen te verkiezen zijn op je tocht.
Even inzoomen 😎op de niet komoot-original.
https://www.opencyclemap.org/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:56
Leuk verslag @Reginas..
Het weer is inderdaad een flinke domper, zeker als je alleen bent dan kan dat heel demotiverend werken.

Ik zit ook alweer plannen te maken om straks in het najaar ook zo'n trip te maken, maar dan door NL en misschien een stukje Duitsland..
Na The Ride heb ik ook wel de smaak te pakken om wat langere meerdaagse tochten te fietsen.

Dit leek mij ook wel leuk: https://www.rondjeoverijssel.nu/
Met 2 overnachtingen op de route heb je ook nog wat tijd om lekker bij te komen en s'avonds een leuk restaurantje/terrasje te pakken. 8)

Voor "the longest" day had ik ook nog wel wat wilde plannen, maar ik neem even gas terug, The Ride heeft een behoorlijke impact gehad op mijn weerstand en begin nu aardig te snotteren en last van de keel te krijgen..
Mogelijk dat ik een ochtendje ga fietsen met de club of solo, maar zal max 100-120km zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door verstappen33 op 17-06-2024 09:25 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 10:12
mhr-zip schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:20:
[...]
Volgende week zaterdag is het 22 juni!

Iemand nog plannen?
Rondje Utrecht, hele provinciegrens af, +/- 300km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:53
BravoWhiskyAlfa schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:03:
[...]

Rondje Utrecht, hele provinciegrens af, +/- 300km.
Hier ook :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin987
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:23
Reginas schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:48: \
Op dit moment word ik niet zo vrolijk van kamperen (de regen is echt in mijn hoofd gaan zitten),
heb je nu een waterhoofd? ;)

mooi verslag en toch gaaf dat je het gedaan hebt! Zo'n tocht is toch een van de mooiste dingen die je kan doen op de fiets. Plekken zien waar je anders niet zo snel komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 10:12
Vanuit de Proloog ook? Of op eigen initiatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:53
BravoWhiskyAlfa schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:40:
[...]

Vanuit de Proloog ook? Of op eigen initiatief?
Ik ga met een groepje vrienden. Maar wel een week later :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dfbt
verstappen33 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:51:
Leuk verslag @Reginas..
Het weer is inderdaad een flinke domper, zeker als je alleen bent dan kan dat heel demotiverend werken.

Ik zit ook alweer plannen te maken om straks in het najaar ook zo'n trip te maken, maar dan door NL en misschien een stukje Duitsland..
Na The Ride heb ik ook wel de smaak te pakken om wat langere meerdaagse tochten te fietsen.

Dit leek mij ook wel leuk: https://www.rondjeoverijssel.nu/
Met 2 overnachtingen op de route heb je ook nog wat tijd om lekker bij te komen en s'avonds een leuk restaurantje/terrasje te pakken. 8)

Voor "the longest" day had ik ook nog wel wat wilde plannen, maar ik neem even gas terug, The Ride heeft een behoorlijke impact gehad op mijn weerstand en begin nu aardig te snotteren en last van de keel te krijgen..
Mogelijk dat ik een ochtendje ga fietsen met de club of solo, maar zal max 100-120km zijn.
als je 120 km fiets omdat je weerstand laag is, kan je net zo goed 240 km fietsen :D Gewoon bij thuiskomst 2 dagen opsluiten in je mancave :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
dfbt schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:13:
[...]

als je 120 km fiets omdat je weerstand laag is, kan je net zo goed 240 km fietsen :D Gewoon bij thuiskomst 2 dagen opsluiten in je mancave :*)
Hahaha, 120km is maar een ochtendje fietsen, 240km is gelijk tot het avondeten fietsen..
Daarnaast zijn er mensen makkelijker bereid te vinden voor de 120km dan voor een 240km route..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
verstappen33 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:36:
[...]

Hahaha, 120km is maar een ochtendje fietsen, 240km is gelijk tot het avondeten fietsen..
Daarnaast zijn er mensen makkelijker bereid te vinden voor de 120km dan voor een 240km route..
op de langste dag is vroeg weg gaan t beste he :D
Als je rond 200 km met 27-28 gemiddeld ben je 7,5 uur ''fietsen'' zeg 8,5 uur onderweg?
Ga je in de ochtend om 05:00 weg ben je rond 14:00 thuis :)

Dan zou je nog een halve marathon kunnen lopen, ben je 17:00 thuis

[ Voor 6% gewijzigd door dfbt op 17-06-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
dfbt schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:40:
[...]

op de langste dag is vroeg weg gaan t beste he :D
Als je rond 200 km met 27-28 gemiddeld ben je 7,5 uur ''fietsen'' zeg 8,5 uur onderweg?
Ga je in de ochtend om 05:00 weg ben je rond 14:00 thuis :)

Dan zou je nog een halve marathon kunnen lopen, ben je 17:00 thuis
Zoals we hier in het oosten wel eens zeggen "KWW!" (kiek'n wat 't wordt!!)
Ik heb nu (een week na The Ride) pas het gevoel dat ik weer een beetje in een normaal dagelijks (eet)ritme kom..

Ik heb nog nooit zoveel geslapen en letterlijk gevreten om te herstellen..
Daarnaast een wat verminderde weerstand..

Het is nu gewoon even tijd voor balans.. Dus ik zie het komend weekend wel wat de route wordt. :+
Ik vermoed rond 10:00 uur vertrekken, rond 12 uur een lunchbreak, en dan rond 15:30 weer thuis.

[ Voor 5% gewijzigd door verstappen33 op 17-06-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:27

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Wat een mooi avontuur, en uitgebreide beschrijving.
Goed om jezelf wat uit te dagen, maar ook toe te geven als dat niet slim is.
Ik zie hele mooie foto's en ben wel geïnteresseerd in de fietspaden over oude spoorwegen.
Is de hele route ergens te vinden?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:19
Iemand de Fiets.nl podcast over voeding geluisterd? Over de balans tussen te veel en te weinig eten? Kwam toch wel even binnen bij mij, bij de overtuiging dat ik maar constant koolhydraten nodig heb omdat ik een fietser ben. Dit wordt toch wel behoorlijk onderuit gehaald door de voedingsdeskundige.

Ik ga er me alleszins wat in verdiepen, voorlopig geen gekke dingen meer met carbo loaden of 90gr/u proberen binnen te stouwen en wat meer rustigere ritten enkel op water. Benieuwd wat anderen hier van vinden :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dfbt
Cloclo100 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:30:
Iemand de Fiets.nl podcast over voeding geluisterd? Over de balans tussen te veel en te weinig eten? Kwam toch wel even binnen bij mij, bij de overtuiging dat ik maar constant koolhydraten nodig heb omdat ik een fietser ben. Dit wordt toch wel behoorlijk onderuit gehaald door de voedingsdeskundige.

Ik ga er me alleszins wat in verdiepen, voorlopig geen gekke dingen meer met carbo loaden of 90gr/u proberen binnen te stouwen en wat meer rustigere ritten enkel op water. Benieuwd wat anderen hier van vinden :).
overal waar te voor staat is niet goed he, behalve tequila :D
Ik denk overigens dat je niet perse een prof hoeft te zijn om alles uit je zelf te halen, zoals met een tocht zoals The Ride, of je bijv een Marmotte of een Mallorca 312. Dan moet je wel eten/drinken en kolydraten naar binnen krijgen om met uur 7 of 8 nog goed te kunnen rijden..

[ Voor 15% gewijzigd door dfbt op 17-06-2024 12:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:38

Reginas

Queen of Core Stability

magic_nl schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:28:
[...]

Wat een mooi avontuur, en uitgebreide beschrijving.
Goed om jezelf wat uit te dagen, maar ook toe te geven als dat niet slim is.
Ik zie hele mooie foto's en ben wel geïnteresseerd in de fietspaden over oude spoorwegen.
Is de hele route ergens te vinden?
Op Eifel.Info kun je de verschillende routes over de oude spoorbanen terugvinden met beschrijving en GPX. Stuur me gerust een PB voor de links naar Komoot van mijn reis. Zoals eerder aangegeven lopen die ook voor een deel door stedelijk gebied, wat natuurlijk minder mooi is. De routes over de spoortracés zijn wel echt prachtig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:10

volgens mij is het allemaal in de basis vrij simpel..
als fietser wordt er over het algemeen flink wat uren gemaakt, gemiddeld meer dan bij andere sporten. (voordeel van de lage spier/gewrichtsbelasting van fietsen).
als we even van een goed getrainde fietser uitgaan met een FTP van ~300 watt en een workload van 7 uur per week. Heel simpel gerekend heb je dan met gemiddeld 200 watt, dagelijks 720 kCal extra nodig. Dit is toch bijna 1/3e meer dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid.
Als je niet wilt afvallen zal je deze kCal toch moeten innemen. (de BMR is natuurlijk ook sterk persoonsafhankelijk, dus je kan niet uitgaan zonder te testen van een bepaalde BMR).

Dan krijg je de vraag, hoe zijn je ritten verdeeld.. met elke dag 1 uur is het prima te doen om alles buiten de ritten te eten. Maar met ritten van bv 4 uur, is dat echt een ander verhaal. Met 4 uur 200 watt verbrand je bijna 3000 kCal, zie dat maar eens op een dag bij te eten, dan is het toch wel een voordeel als je goed opgeladen kan starten, zoveel mogelijk bij kan blijven en snel weer aanvullen.

Zo min mogelijk je reserves aanspreken is ook een stuk beter voor je herstel en (uit eigen ervaring) hoe je je de rest van de dag voelt.

Uiteraard zijn er specifiek use cases waarbij het misschien een keer goed is om het anders te doen, maar structureel met een (te) lege tank rondrijden heeft echt geen voordelen.

Voor een trainings ritje is carbloaden en 90 gram per uur natuurlijk ook niet perse nodig, maar dit opbouwen voor een race kan zeker wel veel nut hebben

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:41

Vond de aflevering niet heel sterk. Er worden hier en daar wat dingen opgetild maar men gaat er niet heel diep op in en dat is jammer. Bijvoorbeeld de 2 / 1 verhouding. Maar hoe zorg je dan dat je die voor elkaar krijgt? En het is nogal logisch dat mensen die geen topsporter zijn, wanneer ze wel voeding gaan nuttigen op topsport niveau, dat de darmen / energiehuishouding compleet in de war raakt.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
Webgnome schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:24:
[...]

Vond de aflevering niet heel sterk. Er worden hier en daar wat dingen opgetild maar men gaat er niet heel diep op in en dat is jammer. Bijvoorbeeld de 2 / 1 verhouding. Maar hoe zorg je dan dat je die voor elkaar krijgt? En het is nogal logisch dat mensen die geen topsporter zijn, wanneer ze wel voeding gaan nuttigen op topsport niveau, dat de darmen / energiehuishouding compleet in de war raakt.
Vind +- 30 minuten voor voeding in wielerwereld ook wel kort om duidelijk te zijn..
2/1 verhouding staat meestal wel op de producten zelf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:15

Net even tijdens de wandelin geluisterd. Van de koolhydraten/suikers en de (on)nodigheid voor de gemiddelde recreatieve fietsen kan ik een heel eind wel begrijpen. Zeker als ze zegt dat je na de 35 eigenlijk ook veel meer insuline moet maken om dat dat suiker krijgen. Ik vind een keto dieet van het andere uiterste. Er is best wel wat wetenschappelijk onderzoek dat niet persee super positief is over de resultaten van het keto dieet. Daarnaast is het ook nog vrij moeilijk in stand te houden omdat je door keto geen boterhammen, ander deeg, noodles, pasta, rijst, etc meer mag eten.

Hier een artikel van Harward over het keto dieet: https://sitn.hms.harvard....obably-not-right-for-you/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Prulleman schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:24:
[...]

volgens mij is het allemaal in de basis vrij simpel..
als fietser wordt er over het algemeen flink wat uren gemaakt, gemiddeld meer dan bij andere sporten. (voordeel van de lage spier/gewrichtsbelasting van fietsen).
als we even van een goed getrainde fietser uitgaan met een FTP van ~300 watt en een workload van 7 uur per week. Heel simpel gerekend heb je dan met gemiddeld 200 watt, dagelijks 720 kCal extra nodig. Dit is toch bijna 1/3e meer dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid.
Als je niet wilt afvallen zal je deze kCal toch moeten innemen. (de BMR is natuurlijk ook sterk persoonsafhankelijk, dus je kan niet uitgaan zonder te testen van een bepaalde BMR).

Dan krijg je de vraag, hoe zijn je ritten verdeeld.. met elke dag 1 uur is het prima te doen om alles buiten de ritten te eten. Maar met ritten van bv 4 uur, is dat echt een ander verhaal. Met 4 uur 200 watt verbrand je bijna 3000 kCal, zie dat maar eens op een dag bij te eten, dan is het toch wel een voordeel als je goed opgeladen kan starten, zoveel mogelijk bij kan blijven en snel weer aanvullen.

Zo min mogelijk je reserves aanspreken is ook een stuk beter voor je herstel en (uit eigen ervaring) hoe je je de rest van de dag voelt.

Uiteraard zijn er specifiek use cases waarbij het misschien een keer goed is om het anders te doen, maar structureel met een (te) lege tank rondrijden heeft echt geen voordelen.

Voor een trainings ritje is carbloaden en 90 gram per uur natuurlijk ook niet perse nodig, maar dit opbouwen voor een race kan zeker wel veel nut hebben
Eens, maar het "bijeten" hoeft niet perse dezelfde dag..
Als ik kijk naar The Ride van mij vorige week, dan heb ik elke dag gemiddeld 3000kcal tekort gehad..
Ik heb geen problemen gehad met energie tekort tijdens het fietsen..
Al had (en heb ik nog steeds een beetje) wel enorme vreetbuien nadat ik thuis kwam.

Alles hangt of staat met de intensiteit waarop je fietst. Ik fietste 95% in duurvermogen, de zone waar je meer vet verbrand dan carbs..
En vet heeft menig persoon genoeg, daar kan het lichaam dus best veel en lang energie uithalen.
En voor het carbs deel was het voldoende om 50-70gr per uur binnen te krijgen...

Wil je echt langdurig (maanden) die trainingslast hebben dan zul je meer kritischer moeten kijken naar je dieet, maar voor een weekendje fietsen zou ik mijzelf niet meer zo heel druk maken..
Evt de avond ervoor wat meer carbs eten, en goed slapen en dan komt het allemaal wel goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:37

Net gedaan en mijn n=1 ervaring op dit moment.

Voor mij is eten tijdens het fietsen belangrijk, probeer dit nu het afgelopen jaar gewoon 'goed' te doen. Dat betekent voor mij 40-60 gr koolhydraten per uur als de rit langer is dan 90 min. Verschil met daarvoor is dat ik hetzelfde niveau aan kan houden, beter herstel en niet thuiskom denkend aan chips en hamburgers. 100-150km fietsen en daarna nog iets gaan doen is prima, energie level is goed.

Dat betekend als ik kijk naar wat ik verbrand tijdens het fietsen ik ongeveer 1/3 eet van dat totaal aan kcal. Korte ritten zit ik er onder lange ritten iets er boven.

Enkel op water fietsen doe ik niet meer als het iets meer is dan anderhalf uur in z2. Kantekening hierbij is wel dat ik in totaal aan het afvallen ben, mijn totale inname is op dit moment lager dan mijn totale behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
verstappen33 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:33:
[...]

Eens, maar het "bijeten" hoeft niet perse dezelfde dag..
Als ik kijk naar The Ride van mij vorige week, dan heb ik elke dag gemiddeld 3000kcal tekort gehad..
Ik heb geen problemen gehad met energie tekort tijdens het fietsen..
Al had (en heb ik nog steeds een beetje) wel enorme vreetbuien nadat ik thuis kwam.

Alles hangt of staat met de intensiteit waarop je fietst. Ik fietste 95% in duurvermogen, de zone waar je meer vet verbrand dan carbs..
En vet heeft menig persoon genoeg, daar kan het lichaam dus best veel en lang energie uithalen.
En voor het carbs deel was het voldoende om 50-70gr per uur binnen te krijgen...

Wil je echt langdurig (maanden) die trainingslast hebben dan zul je meer kritischer moeten kijken naar je dieet, maar voor een weekendje fietsen zou ik mijzelf niet meer zo heel druk maken..
Evt de avond ervoor wat meer carbs eten, en goed slapen en dan komt het allemaal wel goed.
nou ja.. bij wat kortere ritten hoeft het inderdaad niet perse dezelfde dag, maar het zal je herstel zeker bevorderen als je daar wel bij in de buurt probeert te komen..
Maar als je 8 dagen back to back gemiddeld meer dan 4000 kCal verbrand naast je MBR, dan denk ik dat "je het beter had kunnen doen". 3000kCal is echt een groot gat.. 8x3000 is enorm (ongezond).

("gezond" afvallen doe je met ~500kCal in de min... een groter deficit wordt altijd afgeraden, als je niet wilt afvallen, maar performance je doel is. dan moet je streven naar 0 / balans)

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 17-06-2024 14:02 ]

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DDX
Soms gewoon naar je lichaam luisteren, maar als je dagen achter elkaar lange tochten maakt ontkom je er niet aan dat je te weinig eet...
Kijk ik naar mijn rit zaterdag dan heb ik lunch en diner eigenlijk overgeslagen. (en ook ontbijt was vrij minimaal met 1 zeeuwse bolus)
Tijdens rit bijna kilo suiker (als in 3 bidons suikerwater) en paar reepjes/clif bar bloks zakjes. En bij de stops wat cakejes.
Verbrand 10 duizend calorieen dus tja dat komt niet overeen.
En op het eind merkte ik al dat lichaam niet echt zin meer had om vast voedsel naar binnen te krijgen, beetje op punt van dat lichaam het er weer uit wilde gooien... (door inspanning/vermoeidheid etc)

Zondag terug naar huis en bij opstaan nog wel wat irritatie in buik en eerste hapje van reepje merkte ik al dat dat niet ging lukken.
Bij tankstation dus sauzenbroodje gehaald.
En later nog bij mcdonalds 2 hamburgers/milkshake.
Tankstation stokbroodje tonijnsalade, pak melk en sinasappelsap.
En in de avond (40km voor thuiskomst) nog portie friet, turkse pizza shoarma en milkshake.

Een alternatief voedingsplan dus gisteren :)
Vandaag nog even flink bij eten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:41
DDX schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:03:
(door inspanning/vermoeidheid etc)
Goed om te lezen dat je dat ook kent ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 19:23
Soms gewoon naar je lichaam luisteren....
Yeah right. 933km in een weekend. :+

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Laatst online: 21:34
Soms gewoon naar je lichaam luisteren, maar als je dagen achter elkaar lange tochten maakt ontkom je er niet aan dat je te weinig eet...
Kijk ik naar mijn rit zaterdag dan heb ik lunch en diner eigenlijk overgeslagen. (en ook ontbijt was vrij minimaal met 1 zeeuwse bolus)
Tijdens rit bijna kilo suiker (als in 3 bidons suikerwater) en paar reepjes/clif bar bloks zakjes. En bij de stops wat cakejes.
Verbrand 10 duizend calorieen dus tja dat komt niet overeen.
En op het eind merkte ik al dat lichaam niet echt zin meer had om vast voedsel naar binnen te krijgen, beetje op punt van dat lichaam het er weer uit wilde gooien... (door inspanning/vermoeidheid etc)

Zondag terug naar huis en bij opstaan nog wel wat irritatie in buik en eerste hapje van reepje merkte ik al dat dat niet ging lukken.
Bij tankstation dus sauzenbroodje gehaald.
En later nog bij mcdonalds 2 hamburgers/milkshake.
Tankstation stokbroodje tonijnsalade, pak melk en sinasappelsap.
En in de avond (40km voor thuiskomst) nog portie friet, turkse pizza shoarma en milkshake.

Een alternatief voedingsplan dus gisteren :)
Vandaag nog even flink bij eten.
Pff zo’n tocht is al zwaar genoeg voor je lichaam, maar om nog zo’n trap te geven met McDonalds, friet en turkse pizza en milkshakes… 7(8)7

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
KW25 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:22:
[...]

Pff zo’n tocht is al zwaar genoeg voor je lichaam, maar om nog zo’n trap te geven met McDonalds, friet en turkse pizza en milkshakes… 7(8)7
Op alleen water kom je niet ver 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:23
[...]

McDonalds schreef op hun site:
...
Ieder product uit het McDonald’s assortiment past in een verantwoorde levensstijl. Er bestaan geen ‘Gezonde’ producten of ‘Ongezonde’ producten. Wel een Gezonde en Ongezonde levensstijl. Het gaat erom dat je gevarieerd eet, niet te veel eet en voldoende beweegt.
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
Kan weinig producten opnoemen van mcdonalds die als gezond bestempeld kunnen worden. Ondanks leefstijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Prulleman schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:58:
[...]

nou ja.. bij wat kortere ritten hoeft het inderdaad niet perse dezelfde dag, maar het zal je herstel zeker bevorderen als je daar wel bij in de buurt probeert te komen..
Maar als je 8 dagen back to back gemiddeld meer dan 4000 kCal verbrand naast je MBR, dan denk ik dat "je het beter had kunnen doen". 3000kCal is echt een groot gat.. 8x3000 is enorm (ongezond).

("gezond" afvallen doe je met ~500kCal in de min... een groter deficit wordt altijd afgeraden, als je niet wilt afvallen, maar performance je doel is. dan moet je streven naar 0 / balans)
Dat het "ongezond" is klopt, maarja zoals DDX zegt, je kunt het bijna er niet bij eten bij die intensiteit..
Vandaar ook die gigantische craving afgelopen week naar eten, lichaam schreeuwde letterlijk om energie om reserves aan te vullen..

Mijn insteek was dus ook niet om af te vallen, maar gewoon 8 lange dagen fietsen zien te overleven..
Overdag neem je reepjes, krentebollen etc.. Maar het is niet genoeg..

Hetgeen wat mij geadviseerd was om gewoon zoveel mogelijk koolhydraten te eten die week om maar je glycogeen aan te blijven vullen, goed herstellen doen we naderhand wel..

En dat werkte prima voor mij die week, op een gegeven moment gaat vermoeidheid mee spelen, maar ik heb al die dagen het vermogen kunnen trappen wat ik wilde..

En qua gewicht ben ik "maar" 1kg afgevallen, en die zit er ondertussen alweer aan door het vele vreten afgelopen dagen..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:31
KW25 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:33:
[...]

Kan weinig producten opnoemen van mcdonalds die als gezond bestempeld kunnen worden. Ondanks leefstijl.
Zitten toch gewoon koolhydraten, vetten en eiwitten in?

Of moeten we onze gelletjes gaan vervangen door bleekselderij?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online

Blijft een onderwerp wat de gemoederen elke maand/paar maanderen weer verhit.

Podcast niet geluisterd, maar lees ik uit @Limbeckx reactie nu goed dat een van de onderwerpen was dat je niet zoveel moet eten tijdens het fietsen omdat dit zorgt voor meer insuline-resistentie?

Vreemd, omdat talloze onderzoeken laten zien dat kcal inname tijdens het fietsen geen / nauwelijks effect heeft op de bloedsuikerspiegel. Eet je veel zoetigheid na je fietsrit, of ga je 2 appeltaartjes wegwerken in een ruime pauze tijdens je rit, ok dan heeft het zeker effect.

Dit laatste kun je ook mooi testen: ga 2 uur rijden in je duurzone. Check je hartslag. Neem bij de lunch 1 of 2 colaatjes en een flink stuk taart. Ga na 20 minuutjes ofzo weer fietsen. Grote kans dat je hartslag 5 a 10 slagen hoger is bij hetzelfde vermogen.

Als je een beetje redelijk vermogen trapt is het echt wel heel moeilijk om tijdens het fietsen teveel te eten qua impact op je bloedsuikerspiegel. Teveel eten voor je maag-darmstelsel is een andere vraag.

Om het een beetje leuk te houden hanteer ik 3 stelregels:

1. Ritten tot 1-1.5 uur: niet mega belangrijk, tenzij zware intervallen. Dan sportdrank.
2. Duurritten langer dan 1.5 uur: per uur 1 bidon sportdrank 1 snelle jelle/equivalent.
3. +3 uur competetieve events: 100+g per/uur

Bij categorie 1 ritjes denk ik dus niet eens na over m'n eten. Bij categorie 2 is het protocol altijd hetzelfde, dus makkelijk. Bij categorie 3 is het wel een hele exercitie en planning vooraf. Categorie 3 moet je overigens af en toe ook wel oefenen qua carbinname.

Waar ik volgens mij mensen af en toe een beetje in zie doorschieten is bij standaardduurritjes al teveel met detailwerk bezig zie zijn qua voeding.

Bovenstaande methodiek werkt voor mij persoonlijk na veel trial en error gewoon prima. Vogel vooral iets uit wat voor jezelf werkt. De check om te zien of het werkt is ook niet zo moeilijk: koop 2 zakken van de lekkerste chips. Leg ze klaar op tafel. Kom je na een duurrit van 4 uur terug en eet je gelijk allebei de zakken chips op, dan moet je iets doen aan je voedingsstrategie.

Of je houdt gewoon van chips. kan ook.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DDX
Die mcdonalds maaltijd is stuk gezonder dan de suiker zooi die ik op zaterdag naar binnen heb gewerkt.
Maar werkt minder goed als je op hoge intensiteit aan het fietsen bent.

En een milkshake vul je ook nog eens de eiwitten bij.
Ongezond wordt er op geplakt omdat mensen er teveel van eten en dik worden.

[ Voor 27% gewijzigd door DDX op 17-06-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
verstappen33 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:35:
[...]

Dat het "ongezond" is klopt, maarja zoals DDX zegt, je kunt het bijna er niet bij eten bij die intensiteit..
Vandaar ook die gigantische craving afgelopen week naar eten, lichaam schreeuwde letterlijk om energie om reserves aan te vullen..

Mijn insteek was dus ook niet om af te vallen, maar gewoon 8 lange dagen fietsen zien te overleven..
Overdag neem je reepjes, krentebollen etc.. Maar het is niet genoeg..

Hetgeen wat mij geadviseerd was om gewoon zoveel mogelijk koolhydraten te eten die week om maar je glycogeen aan te blijven vullen, goed herstellen doen we naderhand wel..

En dat werkte prima voor mij die week, op een gegeven moment gaat vermoeidheid mee spelen, maar ik heb al die dagen het vermogen kunnen trappen wat ik wilde..

En qua gewicht ben ik "maar" 1kg afgevallen, en die zit er ondertussen alweer aan door het vele vreten afgelopen dagen..
maar hoe nauwkeurig is je inschatting van 3000 kCal per dag tekort voor 8 dagen... Dat is namelijk gelijk aan een week lang minder dan niks eten (zonder activiteiten). Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je op dag 8 nog vooruit komt

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:40
Prulleman schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:57:
[...]
maar hoe nauwkeurig is je inschatting van 3000 kCal per dag tekort voor 8 dagen... Dat is namelijk gelijk aan een week lang minder dan niks eten (zonder activiteiten). Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je op dag 8 nog vooruit komt
Waarom denk je dat?
Hij heeft zoveel mogelijk in de duurzone gereden, zodat hij maximaal kon teren op de vetreserves die we allemaal hebben (ook die magere sprieten die de berg op dansen in de tour).
Het is natuurlijk wel zo dat je buiten de actieve dagen die reserves ook weer aan moet vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
guapper schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:02:
[...]

Waarom denk je dat?
Hij heeft zoveel mogelijk in de duurzone gereden, zodat hij maximaal kon teren op de vetreserves die we allemaal hebben (ook die magere sprieten die de berg op dansen in de tour).
Het is natuurlijk wel zo dat je buiten de actieve dagen die reserves ook weer aan moet vullen.
Omdat ik de ritten op strava heb gezien.. elke dag minstens 2 uur (25/30%) Z3 of hoger. (1.5u z3 half uur z4 + nog wat erboven).

Niet dat we ons moeten vergelijken met pro's in de tour, maar aangezien wij minder optimaal getraind zijn, zou ik zeggen dat we we niet minder (in verhouding) zouden moeten eten.
Denk jii dat een prof in de tour in een calorie tekort zit na 1 week? Laat staan een tekort van 24000.
Het klopt niet of het is niet gezond

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Alleen het fietsen was gemiddeld 4000-4200 per dag. Tel daar je overige energie bij op, dan zit ik gemiddeld op 6500kcal per dag aan verbruik.

Met een beetje moeite denk ik dat ik wel aan de 3000-3200 kwam aan eten/drinken.

En idd door zoveel mogelijk in je duur zone te zitten verbrand je veel vet. Door tijdens het fietsen ook veel koolhydraten te eten kun je je glycogeen voorraad redelijk op peil houden.
Daarom kun je de energie leveren die nodig is om te blijven fietsen.

En ja ik heb 8-9 dagen roofbouw gedaan op mijn lichaam en voor de langere tijd is dit natuurlijk ongezond.
Maar een weekje overleef je wel. 😇

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
guapper schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:02:
[...]

Waarom denk je dat?
Ik denk hier 2 dingen over:

1) ook al rijd je in je duurzone, verbrandt je alsnog ook veel carbs. Op bijv 60% van je V02 max verbrandt je al +/- 45% carbs. Om alleen vetten te verbranden moet je of stilzitten, of met 2km p/u fietsen op het vlakke :). Zie plaatje hieronder. Stel je hebt een FTP van 260w en je V02 max zit op 312watt (120%). Dan verbrandt je met 185watt dus al 45% carbs. Is dat je gemiddelde vermogen voor een bergrit van 6 uur werkt het als volgt uit:

- 185 * 6 * 3.6 = 3996 kcal.
- 1800kcal uit koolhydraten
- 2200 kcal uit vetten

(overigens is dat plaatje hieronder generiek, als je meer duurtraining doet kun je relatief meer energie uit vetten halen).

2) Ook al verbrandt je grotendeels alleen vetten, dan nog zal je lichaam bij een kcal tekort van 3000 een enorm honger signaal afgeven. Je lichaam streeft naar homeostase. Bij zo'n onbalans gaan er allerlei alarmen af en gaat je lichaam de prioriteiten anders stellen. Herstel en prestatie zullen dan flink afnemen, zeker bij meerdere dagen een dergelijk kcal tekort.

Afbeeldingslocatie: https://www.gymfailedyou.com/wp-content/uploads/2019/05/burn-more-fat-systems.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:24:
[...]

Ik denk hier 2 dingen over:

1) ook al rijd je in je duurzone, verbrandt je alsnog ook veel carbs. Op bijv 60% van je V02 max verbrandt je al +/- 45% carbs. Om alleen vetten te verbranden moet je of stilzitten, of met 2km p/u fietsen op het vlakke :). Zie plaatje hieronder. Stel je hebt een FTP van 260w en je V02 max zit op 312watt (120%). Dan verbrandt je met 185watt dus al 45% carbs. Is dat je gemiddelde vermogen voor een bergrit van 6 uur werkt het als volgt uit:

- 185 * 6 * 3.6 = 3996 kcal.
- 1800kcal uit koolhydraten
- 2200 kcal uit vetten

(overigens is dat plaatje hieronder generiek, als je meer duurtraining doet kun je relatief meer energie uit vetten halen).

2) Ook al verbrandt je grotendeels alleen vetten, dan nog zal je lichaam bij een kcal tekort van 3000 een enorm honger signaal afgeven. Je lichaam streeft naar homeostase. Bij zo'n onbalans gaan er allerlei alarmen af en gaat je lichaam de prioriteiten anders stellen. Herstel en prestatie zullen dan flink afnemen, zeker bij meerdere dagen een dergelijk kcal tekort.

[Afbeelding]
Klopt,

Mijn gemiddelde eetschema die week:

Ontbijt:
3 sneetjes wit brood met zoetigheid
Kom met 200-250gr kwark-muesli en banaan of appel. En een bidon carbo loader (maltodextrine)

Tijdens het fietsen
2-3 krentenbollen.
1-2 bananen
Plakje peperkoek of suikerwafel
2-3 kopjes bouillon
5-6 bidons isotone sportdrank
6-7 amacx fruit chews.

Finish:
Een wrap met wat leftovers van de dag ervoor.

Avondeten,
Meestal “normaal” bordje eten, salade en kwark of een muffin als toetje.

Snaaien s’avonds was meestal een schaaltje bitterballen of wat haribo snoep en een bidon carbo loader (maltodextrine)

Energie behoefte stopt trouwens niet nadat je stopt met fietsen. Tijdens het herstel (uren erna) is je verbranding ook nog steeds hoog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
@verstappen33 Je hebt hem mooi uitgefietst en qua conditie/energie kon je het goed aan. Dus je hebt top gedaan wat voor jou werkt en dat is wat telt :).

Daarom ook - doe vooral ook wat voor je werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Meestal zitten ze te conservatief en/of er net naast.
Maar wil je een podcast waar ze je nog steeds 6 bar aan raden voor 28 mm banden. Dan is dit je podcast!!

Maar geeft mij de cycloworld podcast maar O+
(En nee die gaat echt niet alleen over cyclo’s)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Figaro9
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Iedereen bedankt voor de vele reacties op mijn vraag mbt de hoge velgen vs lage velgen.

@crimby Hier heb ik naar gekeken, met SL7 en een set nieuwe velgen ga ik ook snel richting de 5k. Dan doe ik het liever andersom, starten met de SL8, die velgen verkopen en dan een nieuwe set lagere velgen. Net-net zit ik dan ongeveer op hetzelfde vermoed ik. Mijn ambities zijn niet hoog, dus 105 zou inderdaad ook volstaan maar wetende dat ik waarschijnlijk weer 10jr met een fiets doe (hoop ik), gun ik mijzelf de Ultegra.

@Casual Ruud het prijsverschil kan en wil ik wel betalen maar wel met het idee dat ik dan voorlopig klaar ben en niet met een fiets zit die niet prettig fietst vanwege de hoge velg. Maar als ik het zo hoor van mensen die lichter zijn dan ik, zal dat wel meevallen.

@Requiem19 Ik heb hetzelfde :/ die velgen van de SL7 zijn het echt niet (qua looks), idealiter zouden ze een SL8 versie hebben met bv 45mm velgen... Ik ben zover ik weet niet onzeker op de fiets, ik leg nu met fietsen vrij snel mijn armen op het stuur wat ik in het begin niet zo snel deed omdat ik toen inderdaad nog moest wennen.

@CyberThijs haha, daar lijkt het inderdaad op. Zelfde traject. Wellicht inderdaad een goed idee om een fiets te huren met hoge velgen om het zelf te ervaren. Zoals ik het lees bij jou en anderen is het vooral wennen in het begin en opletten op momenten dat je in open veld komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:46

McMiGHtY

- burp -

Dit is _geen_ bestuursoverleg

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

[...]

Dat is al wel eens uitgezocht hoor..Je kan beter dit eten dan niet eten. Ook qua recovery, beter iets dan niets.

En ik weet niet of je wel is een lange tocht gemaakt hebt..maar na 400km wil er bij mij ook wel een Big Mac in hoor..

update: Ik moet sneller bijlezen merk ik al wel

Opmerking van @Requiem19 is misschien wel de enige juiste "Doe wat voor jou werkt".

[ Voor 12% gewijzigd door McMiGHtY op 17-06-2024 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• routier_lub
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 22:33

Heb hem geluisterd, maar vond het een gemiste kans. Heb je een deskundige in de studio en blijf je maar oppervlakkig. Ga de diepte in, vraag naar concrete voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:20
McMiGHtY schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:37:
[...]

Dat is al wel eens uitgezocht hoor..Je kan beter dit eten dan niet eten. Ook qua recovery, beter iets dan niets.

En ik weet niet of je wel is een lange tocht gemaakt hebt..maar na 400km wil er bij mij ook wel een Big Mac in hoor..

Opmerking van @Requiem19 is misschien wel de enige juiste "Doe wat voor jou werkt".
Helemaal mee eens. Ik ben zeker geen McDonalds fan, maar het is ook goed voor het moraal. Raar maar waar. Maar als ik de keuze heb, liever naar een snackbar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
ze herhaalde natuurlijk wel nadrukkelijk dat wanneer je geen prof bent, t allemaal wat minder telt.
Maar ook zei ze wel dat wanneer je 2 a 3x per week fiets ( zonder doel) of trainingsschema of app of wat dan ook, en gewoon lekker fiets , dat veel mensen al snel neigen naar iets te veel voedsel. En dat t wel wat minder kan. ( en voor mensen die wel trainde aan de hand van schema of met een trainer dat ze vooral wel moesten eten)

Ze raadde mensen dan weer aan om bijv. voor een ritje ochtends voor een uurtje een keer helemaal niks te eten en kijken wat t met je lichaam doet. Trainen om sneller in vet verbranding te komen i.p.v. koolhydraten. Nou ben ik niet medisch, en kan ik daar niet echt uitspraken over doen of dat waar is.

Al met al, zei ze natuurlijk in grote lijnen dat veel mensen eten/drinken (fout ) of (verkeerd inschatten) bij bijv. een tocht zoals Marmotte. Dan eten ze voldoende ( bijv. 60-90 gram koolhydraten) vergeten ze die 500-750 of zelfs 1 liter per uur water te drinken en dan boven op Galibier met darmklachten staan omdat je toch wel even een grammetje of 500 koolhydraten in je mik heb staan gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:37
verstappen33 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:13:
Alleen het fietsen was gemiddeld 4000-4200 per dag. Tel daar je overige energie bij op, dan zit ik gemiddeld op 6500kcal per dag aan verbruik.

Met een beetje moeite denk ik dat ik wel aan de 3000-3200 kwam aan eten/drinken.

En idd door zoveel mogelijk in je duur zone te zitten verbrand je veel vet. Door tijdens het fietsen ook veel koolhydraten te eten kun je je glycogeen voorraad redelijk op peil houden.
Daarom kun je de energie leveren die nodig is om te blijven fietsen.

En ja ik heb 8-9 dagen roofbouw gedaan op mijn lichaam en voor de langere tijd is dit natuurlijk ongezond.
Maar een weekje overleef je wel. 😇
Maak je geen reken fout hier? Denk dat je ook wel met een garmin rijdt. Ik ben in de veronderstelling dat het aantal kcal van een activiteit bestaat uit je basis kcal + je inspannings kcal.

Denk dat je dus je basis kcal dubbel rekent voor de duur van de rit, weet niet hoveel spiermassa je hebt maar 2000-2500 aan basis kcal buiten de fietsrit klinkt voor mij als hoog. Iemand die dit weet?

Je kg afvallen zou als het vet is overeenkomen met 9000 kcal, wat nogal ver af zit van je eerder genoemde aantal.

Doet uiteraard niets af aan de inspanning maar ik wil graag weten hoe het zit en dit is wel een hele mooie case natuurlijk die eens niet gaat over een verschil van 100-200 kcal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
McMiGHtY schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:37:
[...]

Er zit natuurlijk heel wat tussen niks en Macdonalds ;) zou het zelf niet zo snel doen, maar idd, doe wat voor je werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
Flatlinernl schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:19:
[...]

Maak je geen reken fout hier? Denk dat je ook wel met een garmin rijdt. Ik ben in de veronderstelling dat het aantal kcal van een activiteit bestaat uit je basis kcal + je inspannings kcal.

Denk dat je dus je basis kcal dubbel rekent voor de duur van de rit, weet niet hoveel spiermassa je hebt maar 2000-2500 aan basis kcal buiten de fietsrit klinkt voor mij als hoog. Iemand die dit weet?

Je kg afvallen zou als het vet is overeenkomen met 9000 kcal, wat nogal ver af zit van je eerder genoemde aantal.

Doet uiteraard niets af aan de inspanning maar ik wil graag weten hoe het zit en dit is wel een hele mooie case natuurlijk die eens niet gaat over een verschil van 100-200 kcal.
Was een KG vet niet eerder rond 7/7.5 k kcal?
Dan zou je met elke dag een tekort van pakweg 3000 , na 8 dagen dus echt wel dikke 3 kg moeten verloren hebben. kan me ook niet voorstellen dat je 2 kg spier wint :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:24
McMiGHtY schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:34:
[...]

Dit is _geen_ bestuursoverleg
veto

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Niet nodig. Want je hebt al de meerderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Jullie mogen niet eens mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 09:39
dfbt schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:33:
[...]

Was een KG vet niet eerder rond 7/7.5 k kcal?
Dan zou je met elke dag een tekort van pakweg 3000 , na 8 dagen dus echt wel dikke 3 kg moeten verloren hebben. kan me ook niet voorstellen dat je 2 kg spier wint :D
Ik dacht ook 7,5k kcal voor 1 kg. Op een website kan ik wel iets vinden:
De vraag dient zich aan hoeveel kcal je in het rood moet zien te komen om één kg lichaamsvet kwijt te raken? Je zou denken dat je daarvoor ook 9.000 kcal moet inleveren, maar dat is gelukkig niet waar. Om één kg vetvolle massa te verliezen dien je 7.777 kcal in de min te komen en dat scheelt je toch maar mooi 1.223 kcal. Nu zul je wellicht afvragen hoe dat mogelijk is? Dat komt omdat vetweefsel voor 87% uit lipiden, de bouwstenen van vet, bestaan. Andersom geldt het ook, als je in een week 7.777 kcal in de plus staat dan zit er een kilootje vet bij.
Bron (wel wat gedateerd, maar er zijn er meerdere met dezelfde strekking):
https://www.eigenkracht.n...00%20of%207.777%20kcal%3F

Vergeet ook niet dat minder kg op de weegschaal veel met vocht te maken heeft, niet in een trend maar wel voor verschil tussen bv 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 23:26
dfbt schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:19:

Ze raadde mensen dan weer aan om bijv. voor een ritje ochtends voor een uurtje een keer helemaal niks te eten en kijken wat t met je lichaam doet. Trainen om sneller in vet verbranding te komen i.p.v. koolhydraten. Nou ben ik niet medisch, en kan ik daar niet echt uitspraken over doen of dat waar is.
Oh my dit is wel heel zeros (ouderwets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Laatst online: 10-09 09:39
Flatlinernl schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:19:
[...]

Volgens Fit.nl is mijn minimale basisbehoeften 2100kcal. Zie ook: https://www.fit.nl/bmr-berekenen
Het Basaal Metabolisme, oftewel Basic Metabolic Rate (BMR) is de stofwisseling die nodig is om de minimale hoeveelheid energie te leveren die noodzakelijk is om de primaire levensprocessen uit te kunnen voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Lever je de stichting stempel dan maar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

mhr-zip schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:18:
[...]

Lever je de stichting stempel dan maar in.
Gaan we dreigen? Ik stuur je zo links af!

[ Voor 6% gewijzigd door McMiGHtY op 17-06-2024 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:15
@mhr-zip
Nog even terugkomend op jouw/mijn verwijderde reacties. Voor €100 een Giant Defy uit 2013 van Marktplaats gehaald. Achteraf nog teveel betaald maar de beroerde staat van het geheel werd me thuis pas echt goed duidelijk.
Ik heb nog geen goede foto van de fiets kunnen maken, maar deze foto’s zegt genoeg denk ik;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5RMVfHiCH4ZRgIzHhjFo94tHsc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDELk2VhTaZUX4ZEhJ93bYAT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFEEr1egYTlsx385JoALtrFgRFE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WD3ipzYiOcFtM3oNQEt9DDdP.jpg?f=fotoalbum_tile

Zwaar verwaarloosd. Kettingbladbouten uit moeten boren vanwege de roest. Kettingblad eventueel nog bruikbaar als zaagblad (V&A? ;)).
Voorvork wil ik proberen opnieuw te spuiten vanwege afbladderende verf (iemand tips/ervaring? :)) Derailleurs inmiddels gepoets en zijn weer toonbaar en functioneel.

Heb de volgende zaken besteld ter vervanging:
Kettingblad groot + midden + bouten
Velgrem voor + achter
Derailleurwieltjes
Bekabeling
Stuurlint

Wanneer het in oude glorie hersteld is zal ik hier nog een fotootje plaatsen. Ben er nog niet over uit of ik de fiets ga houden als reserve/tacx fiets of weer ga verkopen. Voor nu is het gewoon een leuk hobbyprojectje voor op de zondag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:23
DialOut schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:48:

Vergeet ook niet dat minder kg op de weegschaal veel met vocht te maken heeft, niet in een trend maar wel voor verschil tussen bv 2 weken.
Dit dus vooral. Bovendien als je dus wel echt een kilo vet uit je lichaam verbrand; dan ben je niet ineens een kilo lichter. De vetcellen zijn niet ineens verdwenen, maar vullen zich met wat waardoor je in eerste instantie een paar honderd gram zwaarder wordt.

Al zal dit in de praktijk niet opvallen omdat je, tegen de tijd dat je de kilo vet verbrandt hebt, ook je glycogeen (koolhydraat) voorraad in je lever en spieren hebt opgestookt. Die 200-400 gram glycogeen zal op de weegschaal wederom ook niet opvallen; maar het verdwijnen van de twee liter water waar deze in was opgelost wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:39
EkkeHH schreef op maandag 17 juni 2024 @ 23:06:
@mhr-zip
Nog even terugkomend op jouw/mijn verwijderde reacties. Voor €100 een Giant Defy uit 2013 van Marktplaats gehaald. Achteraf nog teveel betaald maar de beroerde staat van het geheel werd me thuis pas echt goed duidelijk.
Ik heb nog geen goede foto van de fiets kunnen maken, maar deze foto’s zegt genoeg denk ik;
[Afbeelding][Afbeelding]

Zwaar verwaarloosd. Kettingbladbouten uit moeten boren vanwege de roest. Kettingblad eventueel nog bruikbaar als zaagblad (V&A? ;)).
Voorvork wil ik proberen opnieuw te spuiten vanwege afbladderende verf (iemand tips/ervaring? :)) Derailleurs inmiddels gepoets en zijn weer toonbaar en functioneel.

Heb de volgende zaken besteld ter vervanging:
Kettingblad groot + midden + bouten
Velgrem voor + achter
Derailleurwieltjes
Bekabeling
Stuurlint

Wanneer het in oude glorie hersteld is zal ik hier nog een fotootje plaatsen. Ben er nog niet over uit of ik de fiets ga houden als reserve/tacx fiets of weer ga verkopen. Voor nu is het gewoon een leuk hobbyprojectje voor op de zondag.
Als ik dit zie valt mijn Giant TCR advanced nog best mee 8)7

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:52

Een rit op alleen water en helemaal geen eten? Dat lijkt mij alleen voor korte ritten mogelijk. Ik ben zelf altijd limonade, bananen en snelle Jelles mee en rijd daarop rustige ritten van ca. 100 km. Maar zonder eten haal je dat echt niet. Een korte afstand van 40 km zal nog wel lukken zonder eten tijdens de rit, maar dan eet je van tevoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Je lichaam is geen exacte wetenschap, ik heb de calorieen ook niet echt geteld wat ik heb gegeten die week..
Enige wat ik kan vertellen is dat mijn lichaam behoorlijk ontregelt was, mijn vochthuishouding, honger gevoel..

Op de fietsdagen dronk ik wel 5-6 liter op een dag, dit resulteerde ook in vele nachtelijke bezoekjes aan het toilet..
Vorige week had ik nog steeds veel last van overmatig vocht afvoeren.. Ik dronk weer normaal 2-2,5L per dag, maar moest echt vaak naar de WC.

Idem met eten, ik heb de hele week lopen snaaien als een malle.

Vanmorgen op de weegschaal gestaan en was een halve kilo lichter dan vorige week maandag, maar heb nu wel weer het gevoel dat mijn lichaam in balans raakt..

Dus het vet wat ik kwijt zou hebben geraakt in een weekje fietsen is denk is niet zo snel en nauwkeurig meetbaar denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cloclo100
AMD1800 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:36:
[...]

Een rit op alleen water en helemaal geen eten? Dat lijkt mij alleen voor korte ritten mogelijk. Ik ben zelf altijd limonade, bananen en snelle Jelles mee en rijd daarop rustige ritten van ca. 100 km. Maar zonder eten haal je dat echt niet. Een korte afstand van 40 km zal nog wel lukken zonder eten tijdens de rit, maar dan eet je van tevoren.
Het is wel degelijk mogelijk maar je lichaam moet dan een transitie ondergaan. Dit wordt ook zo in de podcast uitgelegd en is niet op 1-2-3 bereikt. De bedoeling is dat uiteindelijk je lever ketose aanmaakt en zo prestaties bevordert. Ik maakte me vooral zorgen dat uit onderzoek bij 35+ amateur wielrenners een significant deel pré-diabeet was en dat al die carb loading / suikers uiteraard een katalysator is voor het verder ontwikkelen van diabetes. Ik bekijk zo een dingen ook wel kritisch maar ben er me nu meer van bewust dat het gerust anders kan en me niet zo moet vastpinnen op die suikers elke rit. Ik heb gisteren een stevige 3u getraind met 3x 10 minuten omslagpunt + sprints (160TSS & 2312 actieve calorieën) met 1x 1L isotone sportdrank, 1L water, 1 gel en 1 bar in totaal. Dit ging me eigenlijk perfect af, voorheen zou ik 2L isotone drank mee hebben en 1gel/bar per uur vanwege de intensiteit/belasting. Rustige duurritten van 4-5u ga ik toch ook anders proberen indelen, tenzij ik bv. in de laatste weken ben voor een Gran Fondo waar ik dan mijn maag wat ga trainen. Die rustige ritten kan je achteraf perfect bij-eten. Het hoeft dus allemaal niet zo zwart/wit te zijn imo, ik ga geen keto-dieet aangaan, maar een beetje kritisch zijn tov alle troep die je binnen gooit mag altijd en ik denk daarom dat die podcast voor mij een klein beetje een eye opener is geweest. Voor de rest doet natuurlijk iedereen er mee wat ie wilt :)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Cloclo100 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:58:
[...]

Het is wel degelijk mogelijk maar je lichaam moet dan een transitie ondergaan. Dit wordt ook zo in de podcast uitgelegd en is niet op 1-2-3 bereikt. De bedoeling is dat uiteindelijk je lever ketose aanmaakt en zo prestaties bevordert. Ik maakte me vooral zorgen dat uit onderzoek bij 35+ amateur wielrenners een significant deel pré-diabeet was en dat al die carb loading / suikers uiteraard een katalysator is voor het verder ontwikkelen van diabetes. Ik bekijk zo een dingen ook wel kritisch maar ben er me nu meer van bewust dat het gerust anders kan en me niet zo moet vastpinnen op die suikers elke rit. Ik heb gisteren een stevige 3u getraind met 3x 10 minuten omslagpunt + sprints (160TSS & 2312 actieve calorieën) met 1x 1L isotone sportdrank, 1L water, 1 gel en 1 bar in totaal. Dit ging me eigenlijk perfect af, voorheen zou ik 2L isotone drank mee hebben en 1gel/bar per uur vanwege de intensiteit/belasting. Rustige duurritten van 4-5u ga ik toch ook anders proberen indelen, tenzij ik bv. in de laatste weken ben voor een Gran Fondo waar ik dan mijn maag wat ga trainen. Die rustige ritten kan je achteraf perfect bij-eten. Het hoeft dus allemaal niet zo zwart/wit te zijn imo, ik ga geen keto-dieet aangaan, maar een beetje kritisch zijn tov alle troep die je binnen gooit mag altijd en ik denk daarom dat die podcast voor mij een klein beetje een eye opener is geweest. Voor de rest doet natuurlijk iedereen er mee wat ie wilt :)..
Niet om de discussie aan te gaan - want doe vooral wat voor jou specifiek werkt - maar om het te begrijpen: heb je een linkje naar dat onderzoek? Ik ben wel benieuwd om daar wat meer over te lezen en te begrijpen hoe de populatie amateur wielrenners zich verhoudt tot de populatie niet-wielrenners etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhr-zip
Wordt het geen tijd voor een eigen topic: “Wielrenners en voeding”

Vooral dat het hier dan stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 20:41
@mhr-zip lijkt mij een goed plan eigenlijk ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:15
Cloclo100 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:58:
[...]

Ik maakte me vooral zorgen dat uit onderzoek bij 35+ amateur wielrenners een significant deel pré-diabeet was en dat al die carb loading / suikers uiteraard een katalysator is voor het verder ontwikkelen van diabetes.
Kan je misschien een link delen naar dit onderzoek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 23:26
Een kleding-/-voeding-/materiaal-/-social rides (ook niet hier bespreken dan) topic..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:32

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:41:
[...]

Nou ik weet dat ie er in Den Bosch ook is maar ik heb geen verkeerslichten op mijn woonwerk route. Dus ik weet het eigenlijk niet.
En @Tacoos

Ik heb hem wel een poosje gebruikt in Den Bosch maar de stoplichten die ik heb zijn ook niet storend genoeg, ik had het idee (dat het na wat training, want dat is wel van belang!) wel werkte maar aan de andere kant lijkt die app ook een gigantische battery drain te zijn dus op een gegeven moment weer verwijderd.

Zeer binnenkort veranderd mijn woon-werk route ook naar Eindhoven en dan moet ik de hele stad weer door, dus als hij daar ook werk geef ik het heel misschien weer een kans, hoewel ik me kan herinneren dat daar de stoplichten op mijn route ook wel mee vielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Figaro9 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:55:
Iedereen bedankt voor de vele reacties op mijn vraag mbt de hoge velgen vs lage velgen.

@crimby Hier heb ik naar gekeken, met SL7 en een set nieuwe velgen ga ik ook snel richting de 5k. Dan doe ik het liever andersom, starten met de SL8, die velgen verkopen en dan een nieuwe set lagere velgen. Net-net zit ik dan ongeveer op hetzelfde vermoed ik. Mijn ambities zijn niet hoog, dus 105 zou inderdaad ook volstaan maar wetende dat ik waarschijnlijk weer 10jr met een fiets doe (hoop ik), gun ik mijzelf de Ultegra.

@Casual Ruud het prijsverschil kan en wil ik wel betalen maar wel met het idee dat ik dan voorlopig klaar ben en niet met een fiets zit die niet prettig fietst vanwege de hoge velg. Maar als ik het zo hoor van mensen die lichter zijn dan ik, zal dat wel meevallen.

@Requiem19 Ik heb hetzelfde :/ die velgen van de SL7 zijn het echt niet (qua looks), idealiter zouden ze een SL8 versie hebben met bv 45mm velgen... Ik ben zover ik weet niet onzeker op de fiets, ik leg nu met fietsen vrij snel mijn armen op het stuur wat ik in het begin niet zo snel deed omdat ik toen inderdaad nog moest wennen.

@CyberThijs haha, daar lijkt het inderdaad op. Zelfde traject. Wellicht inderdaad een goed idee om een fiets te huren met hoge velgen om het zelf te ervaren. Zoals ik het lees bij jou en anderen is het vooral wennen in het begin en opletten op momenten dat je in open veld komt.
Ik weet niet zeker of het hierboven al voorbij is gekomen maar als ik die plaatjes van de SL8 bekijk is lijkt de velghoogte wel een 50/62 combi te zijn ipv 62/62. Ik vind dat persoonlijk ook wel erg mooi en de 50 voor kan net het verschil maken met hoe veel last je hebt van zijwind.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:32

Phydomir

Dennis

mhr-zip schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:14:
Wordt het geen tijd voor een eigen topic: “Wielrenners en voeding”

Vooral dat het hier dan stopt.
Je kan er gewoon voorbij scrollen. Werkt best goed voor dingen die je niet direct interesseren, maar wel binnen dit topic vallen. d:)b

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Kluus schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:23:
[...]

Ik weet niet zeker of het hierboven al voorbij is gekomen maar als ik die plaatjes van de SL8 bekijk is lijkt de velghoogte wel een 50/62 combi te zijn ipv 62/62. Ik vind dat persoonlijk ook wel erg mooi en de 50 voor kan net het verschil maken met hoe veel last je hebt van zijwind.
De SL8 met die velg combi is ook nog wel wind gevoelig..
Maar ik heb er nog niet echt gevaarlijke situaties meegemaakt door windvlagen, vaak als het wat harder waait merk je het wel en stel je er gewoon op in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

verstappen33 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:36:
[...]

De SL8 met die velg combi is ook nog wel wind gevoelig..
Maar ik heb er nog niet echt gevaarlijke situaties meegemaakt door windvlagen, vaak als het wat harder waait merk je het wel en stel je er gewoon op in..
Dit gaat wel om de Canyon Ultimate SL8. Hoewel het inderdaad wel de zelfde hoogte combi is als de Rovals zijn het hier DT Swiss Arc 1600 wielen.

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 18-06-2024 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Ik heb een setje enve 5.6, 54mm voor en 63mm achter.
Maar die fiets pak ik niet als het windkracht 6+ is, heel prettig fietsen is het dan niet.

Het wordt vooral spannend als het windstoten zijn, gewoon constante harde wind is makkelijker rekening mee te houden.
In principe zou ik alleen voorwiel kunnen wisselen. (van enve 3.4 set die ik ook heb bijvoorbeeld, 38mm voorwiel)
Maar sneller om op zo'n moment gewoon andere fiets te pakken ;)

[ Voor 54% gewijzigd door DDX op 18-06-2024 12:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:56

aerofreak

Steve Jobs

Kluus schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:23:
[...]

De Ultimate SL8 wordt geleverd met 50mm voor en 62 achter. Staat in de onderdelenlijst

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 22:35

Tacoos

i am i

Kluus schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:11:
[...]

En @Tacoos

Ik heb hem wel een poosje gebruikt in Den Bosch maar de stoplichten die ik heb zijn ook niet storend genoeg, ik had het idee (dat het na wat training, want dat is wel van belang!) wel werkte maar aan de andere kant lijkt die app ook een gigantische battery drain te zijn dus op een gegeven moment weer verwijderd.
Nu je het benoemt herinner ik het me weer: die app trok idd mijn telefoon in no-time leeg. Daardoor, en door het geringe effect wat ik merkte, heb ik em destijds al gauw weer verwijderd.
Zeer binnenkort veranderd mijn woon-werk route ook naar Eindhoven en dan moet ik de hele stad weer door, dus als hij daar ook werk geef ik het heel misschien weer een kans, hoewel ik me kan herinneren dat daar de stoplichten op mijn route ook wel mee vielen.
Op dit moment pak ik sowieso te weinig de fiets, maar als ik fiets probeer ik de route zo stoplicht arm als mogelijk te plannen....
Benieuwd hoe jij het ervaart.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tacoos schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:42:
[...]

Op dit moment pak ik sowieso te weinig de fiets, maar als ik fiets probeer ik de route zo stoplicht arm als mogelijk te plannen....
Benieuwd hoe jij het ervaart.
Geen idee waar/van jij heen moet in Eindhoven maar ik ga naar een eerdere werkgever waar ik destijds ook al regelmatig forensde dus het is voor mij wel enigzins bekend terrein.

Ik kom van het noorden Eindhoven in en moet dan naar de HTC, destijds was mijn favoriete route via "Pave Nederwetten" (Soeterbeekseweg) en dan helemaal de snelfietsroute langs de Dommel volgen, als ik mij goed herinner zaten daar niet al te veel stoplichten in en de twee keer dat je de binnenring passeert is dan door een tunneltje d:)b.

Enfin we gaan het zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 18-06-2024 14:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Laatst online: 22:14
Ojee zie de "Daar gaat je titel! @Kluus is nu de Local Legend" mails wel weer voorbij komen ;)

Maar speciaal van werkgever gewisseld om meer woon-werk kilometers te maken? >:)

[ Voor 30% gewijzigd door Tinusvolkel op 18-06-2024 14:37 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tinusvolkel schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:36:
Ojee zie de "Daar gaat je titel! @Kluus is nu de Local Legend" mails wel weer voorbij komen ;)

Maar speciaal van werkgever gewisseld om meer woon-werk kilometers te maken? >:)
Stok achter de deur! ;)
Nee hoor dat was niet de reden, maar mooi meegenomen. :+ Zal ook niet meer, zoals nu, elke (kantoor)dag de fiets pakken vermoed ik, maar met enige regelmaat is wel het plan. Waarschijnlijk komen we elkaar nog wel eens tegen dan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:18
Ik wil mij Sram rival axs 12 speed aanpassen bij de cassette, ik heb nu een voor 48/35 liggen en achter 10/30. ik wil nu naar 10/36 gaan voor in de bergen. Mijn achter derailleur kan dit aan deze geeft een limiet van 36T. Moet ik als ik van cassette ga wisselen iets aan mijn ketting lengte gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Laatst online: 22:14
Kluus schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:39:
[...]

Stok achter de deur! ;)
Nee hoor dat was niet de reden, maar mooi meegenomen. :+ Zal ook niet meer, zoals nu, elke (kantoor)dag de fiets pakken vermoed ik, maar met enige regelmaat is wel het plan. Waarschijnlijk komen we elkaar nog wel eens tegen dan! :)
Km of 55 enkel? fiets mee in de auto en terugfietsen en de volgende morgen weer heen misschien een optie?

Maar misschien kom ik je wel een keer tegen, maar ben wel van het vroeg vetrekken vroeg naar huis :)

Hier de laatste tijd veels te weinig tijd gehad ivm familie verplichtingen / tuin verbouwen / druk op het werk...
Allemaal smoesjes om de longest day ride toch maar uit te stellen naar een longest ride ergens in juli...

Laatst wel solo 150km gedaan wat op zich prima ging, maar moest er toen nog niet aan denken om dat rondje nog een keer te doen.
Maar misschien had ik ook iets meer pauze moeten houden... 5 minuten om te plassen / bidons bijvullen is misschien ook wet te weinig...

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 23:01

Pelle

🚴‍♂️

Ik rijd nu een paar maanden met mijn nieuwe TCR (2025). Na een aantal weken begonnen er steeds meer en vaker kraakjes te ontstaan. Ik heb zelf alles aangedraaid en ingevet wat ik kon, zonder resultaat.
Omdat ik 'm 2 uur rijden verderop heb gekocht heb ik in aanloop naar 3 dagen fietsen in de Alpen m'n fiets naar een lokale (nou ja, alsnog half uurtje rijden) Giant dealer gebracht.

Die heeft ook alles nagelopen en ingevet (zoals ook bottom bracket e.d.) en daarmee waren alle kraakjes verleden tijd. Echter, nu beginnen ze weer terug te komen. Het begint bij veel vermogen leveren maar hoe meer ritjes ik doe hoe eerder de kraakjes komen. Zeg alles boven de 250W oid. Zijn er mensen die dit herkennen bij dit model?
(Ik lees dingen over de zadelpen, maar daar komt het geluid zeker niet vandaan. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:01
Pelle schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:08:
Ik rijd nu een paar maanden met mijn nieuwe TCR (2025). Na een aantal weken begonnen er steeds meer en vaker kraakjes te ontstaan. Ik heb zelf alles aangedraaid en ingevet wat ik kon, zonder resultaat.
Omdat ik 'm 2 uur rijden verderop heb gekocht heb ik in aanloop naar 3 dagen fietsen in de Alpen m'n fiets naar een lokale (nou ja, alsnog half uurtje rijden) Giant dealer gebracht.

Die heeft ook alles nagelopen en ingevet (zoals ook bottom bracket e.d.) en daarmee waren alle kraakjes verleden tijd. Echter, nu beginnen ze weer terug te komen. Het begint bij veel vermogen leveren maar hoe meer ritjes ik doe hoe eerder de kraakjes komen. Zeg alles boven de 250W oid. Zijn er mensen die dit herkennen bij dit model?
(Ik lees dingen over de zadelpen, maar daar komt het geluid zeker niet vandaan. )
Zadelpen!

:+

Zonder gekheid, ding eruit, schoonmaken, insmeren met nieuwe pasta en monteren. 8 van de 10 keer is het dat ding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Holk schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:12:
[...]
Zadelpen!

Zonder gekheid, ding eruit, schoonmaken, insmeren met nieuwe pasta en monteren. 8 van de 10 keer is het dat ding
Zonder gekheid: been there, done that, dat is het probleem niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Andere vraag: ik rijd nu ook tubeless (Giant SLR 2 hookless velgen).
Daar heb ik nog geen spares voor - ik heb nu nog een biba en pompje bij me voor wanneer ik echt lek heb. Ik lees veel over Dynaplugs, ook in dit topic, dus daar wil ik dan ook even iets voor aanschaffen.

Maar nu vraag ik mij af: loop je niet het risico om door je velglint te prikken met die puntige uiteinden op die plugs? En nemen jullie dan ook nog een flesje sealant mee of is dat niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Pelle schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:16:
Andere vraag: ik rijd nu ook tubeless (Giant SLR 2 hookless velgen).
Daar heb ik nog geen spares voor - ik heb nu nog een biba en pompje bij me voor wanneer ik echt lek heb. Ik lees veel over Dynaplugs, ook in dit topic, dus daar wil ik dan ook even iets voor aanschaffen.

Maar nu vraag ik mij af: loop je niet het risico om door je velglint te prikken met die puntige uiteinden op die plugs? En nemen jullie dan ook nog een flesje sealant mee of is dat niet nodig?
Die "puntige" uiteinden zijn helemaal niet scherp. Heb ze een handvol keren gebruikt op 2J, velglint nooit beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Laatst online: 20:15
Holk schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:12:
[...]

Zadelpen!

Dat of de bottom bracket. Altijd gedoe met press fit bottom brackets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Snelspanners/steekassen die te los zitten ?

Pagina: 1 ... 579 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).