jorrefunk schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:24:
Heb thans een (lage) aluminium wielset op mijn fiets met velgremmen. Stel ik koop een hoge carbon wielset en afhankelijk van het parcours en/of de windsterkte kies ik het soort wielen waarmee ik rij. Is dat vlot af te wisselen? Spreken we dan van 10 minuten werk ofzo (remblokjes moeten ook verwisseld en afgesteld worden)?
Ik ga even de party pooper uithangen.
Denk goed na voor dat je je geld steekt in carbon wielen voor een velgremmen fiets. Na aankoop zijn ze praktisch bijna niets meer waard en je kunt ze niet meenemen naar jouw volgende fiets.
Persoonlijk vind ik dit weggegooid geld wat je beter opzij kunt houden voor jouw volgende fiets.
Wil je het toch doen, houd er rekening mee dat het minder goed remt dan alu en al helemaal als het nat is.
Carbon velgen zijn bijna altijd breder dan alu velgen (extern), je zal jouw remklauwen moeten afstellen. Ik weet niet welke remmen je nu hebt, maar bij oudere types zou het een issue kunnen zijn dat de velg niet gaat passen tussen jouw nieuwe remblokjes omdat de klauwen niet ver genoeg open kunnen.