Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 581 ... 680 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 22:30
Cranzai schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:48:
[...]

Waar is die disclaimer!?

On a serious note, luister naar de wijze uit het Oosten...
Ik woon in het westen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:24
Ten oosten van Engeland toch?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +62 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 22:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YruvZHdH9ozRXVIjWnrgABt6MWU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9goI4XcX55Yax8sqdlopjrZ9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbU3-_EM51jEGAgk66cUFv6jqW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZNP3Uryc9ICiJhSxsIwTyuTj.png?f=fotoalbum_large

Dank je @mhr-zip voor de gpx merge website :)

Dus, de langste dag van het jaar vraagt om de langste rit tot nu toe.
Vertrokken om half 6, en om eerlijk te zijn voelde ik het niet echt. Onrustig geslapen, het was nog best koud, en ik voelde dat het allemaal wat stram was. Had geen route uitgepland, ken Nederland redelijk goed, dus koos redelijk globaal een richting.

Had met mijzelf afgesproken om absoluut niet te hard te vertrekken, tot aan de middag had ik een limiet van 25 per uur ingesteld, om mijzelf niet op te blazen later op de dag.

RIchting Nijmegen gereden de eerste paar uur, alwaar ik het voor elkaar kreeg om in de ochtendspits terecht te komen, wat het niet heel tof maakte om door heen te komen. Was ook even vergeten dat Nijmegen (en Arnhem later) erom bekend staan om wat heuveltjes te hebben. Had die er liever niet bij gehad. maar we deden het er maar mee. Zat te twijfelen om over de Veluwe te rijden, maar wilde liever lege wegen hebben dan vast te zitten achter toeristen, dus uiteindelijk aan de onderkant van de Veluwe langs de N224 richting Ede gegaan. Het liep allemaal vrij voorspoedig, ik had van tevoren geen afstand in mijn hoofd. Mijn langste gereden afstand tot nu toe was 164 kilometer, wilde dat wel verbeteren gezien de tijd die ik had, dacht zelf aan de 200 kilometer, om daarna de bonk van mijn leven tegen te komen. Zo dacht ik althans.

Hierover mijmerend reed ik naar Utrecht, waar ik verrassend vlug doorheen kwam en zette koers naar Gouda. Bij Woerden raakte ik meerdere keren de weg kwijt, wat wat jammer was, en tegelijkertijd een risico van de route niet van tevoren plannen. Het heeft zo zijn voors en zijn tegens.

Ondertussen had ik al de 174 kilometer aangetikt, wat een verbetering was van mijn oude record. Om dit te vieren zette ik koers naar een McDonalds. :+
Tevens ingegeven door de batterij van mijn Garmin 820, die op het punt stond er de brui aan te geven. Een goed moment om die accu even op te laden. Terwijl ik aan het eten was schoot mijn idee binnen. Had een paar dagen geleden een bovenbuistasje gekocht, om mijn eten en gelletjes in te doen. Kon ik de USB kabel klemmen aan de USB ingang en vastzetten met de rits van het tasje? Dat kon, en hierbij de meest sketchy oplaadmogelijkheid ooit: :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9doHyVuUejiJ1qYjuW5RFxr8zw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ekvJWRhx6deiN6uJ9kBXLEo.jpg?f=fotoalbum_large

Met hernieuwde energie zette ik koers naar Den Haag/Scheveningen, een knipoog naar mijn eerste nachtelijk rit tijdens de langste dag van het jaar. Terwijl ik langs idyllische molens onder een prachtige blauwe lucht fietste (wat je niet echt hebt in het zuiden), en heel veel kassen, werd mijn lichaam weer wakker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxBp6fUAsDATjM6dj0gcMO3ggg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FebNOr6GrdmAqofAFD5oN4L.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels in Scheveningen aangekomen stond er 215km op de teller, met nog een paar uur daglicht te gaan. Het zal toch niet? 300 kilometer? Een conservatieve berekening later deed mij realiseren dat het misschien toch wel kon, mits niks tegen zat. Ondertussen reed ik weer weg uit Scheveningen de duinen richting Katwijk en Noordwijk, een prachtig gebied waar ik nog nooit was geweest. Mooie heuveltjes ook, en mijn dank gaat uit naar de twee racefietsers voor mij die mij een beetje op sleeptouw namen. Het scheelt heel veel als je mensen voor je hebt rijden waar je een beetje op kan mikken.

Helaas gaf mijn lichaam er in Noordwijk de brui aan. Terwijl ik over de boulevard fietste voelde ik een scherpe steek uit mijn bilspier. Even dacht ik dat dit door een verkeerde beweging kwam, maar een paar honderd meter later gebeurde het weer. Zat op zo'n 25km van Haarlem, dit ging nog een lange (en pijnlijke) tocht worden zo. Terwijl ik mijn gedachten erover liet schijnen drong het tot mij door dat de pijn er vooral was als het pedaal op het laagste punt was, en het bovenbeen het meest gestrekt. Toevallig had ik de afgelopen weken wat filmpjes over bikefitting gezien, en werd gesteld dat de meeste mensen hun zadel te hoog hebben staan, een vermoeden dat ik zelf stiekem ook al een tijdje had. Onder het mom: baat het niet dan schaadt het niet, gestopt en het zadel wat naar beneden gezet en het zadel iets naar voren. De pijn was eigenlijk meteen weg, het voelde nog wel geïrriteerd maar de scherpe steken kwamen niet terug. NB: Dit is voor nu een noodoplossing, ik ga binnenkort wel een bikefit laten doen want denk dat daar wel veel te winnen valt.

Na het verzetten van het zadel ging het weer goed, en besloot ik alsnog door te zetten naar Amsterdam. Mijn berekeningen gaven aan dat ik met een redelijke marge de 300 kilometer zou halen. Het ding was alleen; met ongeveer 2.5 uur en 40km te gaan zou ik Amsterdam binnenrijden, een gemiddelde van 16 km/u was nodig om aan de 300km te komen. Prima toch? Uhhhhhh, dit is Amsterdam, je kan hier niet doorrijden.

Terwijl ik naarstig op zoek was naar stukken zonder verkeer en redelijk rechte stukken, drong het tot mij door dat dit wel heel close to call ging worden voor wat betreft de 300 kilometer. Leuk die 16 km/u gemiddeld, maar met toeristen en heel veel verkeerslichten ging je zelfs dat lastig halen. En toen bleek dat ik met ongeveer 35 minuten tot aan zonsondergang een rekenfout had gemaakt, en ik nog 2 kilometer extra moest rijden. Dus dat werd de stad uit rijden en de grote wegen van Amsterdam Centraal richting Sloterdijk (Spaarndammerweg etc.) te pakken om wat snelheid te kunnen maken. Uiteindelijk had ik 3 kilometer marge, en heb het gered. Ga alleen geen fiets aanraken voor de rest van de maand denk ik. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldDnY7zFUA1wBhSZ9uPEVWEJH3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MChm43zHqksqk6JqIsIGIc7o.jpg?f=fotoalbum_large

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-09 12:58
Mooie tocht @Maarten_E, en zo zie je maar weer, de doorzetter wint.. _/-\o_

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:01
En mooi lof voor mooie kassen 😃
Dat plaatje van molen, waar heb je die geschoten? Komt bij mij goed bekend voor @Maarten_E

[ Voor 64% gewijzigd door dfbt op 21-06-2024 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 07:46
dfbt schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:39:
Dat plaatje van molen, waar heb je die geschoten? Komt bij mij goed bekend voor @Maarten_E
Vraag me meer af wat die wielrenner aan de linker kant aan het doen is... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
@Maarten_E Heldenrit, mooie prestatie en zeker, de duinen tussen Scheveningen en Noordwijk zijn heerlijk om te rijden 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:29
mhr-zip schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:43:
[...]

Het wordt ook de leukste dag, niet in je slaapzak onder een aanhanger “leuk”.
Met mij in de slaapzak kan wel heel leuk zijn hoor *;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-09 12:58
mat.hi.as schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:33:
Ik was mijn fiets aan het voorbereiden voor Cycling 4 Climate morgen, en het viel me op dat mijn schakels vrij lelijk zijn. Is daar iets mis mee, of hoort het gewoon zo? Standaard ketting op een Canyon ultimate van 2 jaar oud, 3500km. Afstand tussen de schakels is nog helemaal prima. Het gaat dus om die hoekjes linksboven en rechtsonder de schakels.

[Afbeelding]
Wat voor ketting is dit? Shimano? Bij een shimano ketting zou de tekst aan de buitenkant moeten zitten (leesbaar)
Rare is dat die hoekjes aan de bovenkant zitten, die kant van de ketting komt niet echt over je tandwielen heen..
Zit de ketting wel goed door de derailleur? Niet dat die over iets metaals schuurt? Gebeurt namelijk redelijk vaak dat de ketting net niet goed door de derailleur geleid is bij het opleggen ervan.

Als je het niet vertrouwt gewoon een nieuwe ketting leggen, die dingen kosten de wereld niet.

[ Voor 8% gewijzigd door verstappen33 op 21-06-2024 09:29 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik was mijn fiets aan het voorbereiden voor Cycling 4 Climate morgen, en het viel me op dat mijn schakels vrij lelijk zijn. Is daar iets mis mee, of hoort het gewoon zo? Standaard ketting op een Canyon ultimate van 2 jaar oud, 3500km. Afstand tussen de schakels is nog helemaal prima. Het gaat dus om die hoekjes linksboven en rechtsonder de schakels.

[Afbeelding]
ik heb die hapjes nog nooit zo gezien.. de afgevlakte kantjes horen er wel bij.
Wat me ook opvalt is dat er geen text/logo's zichtbaar zijn.. misschien geld het niet voor alle type (shimano) kettingen, maar bij shimano is de basis regel dat de tekst op de ketting aan de buiten kant moet zitten. Wellicht gaat hierdoor iets mis.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:59
mhr-zip schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:03:
[...]

Route is klaar en nog iets aangepast met het vorig ontwerp.

[Afbeelding]

Tijdtabel klaar, lekker op het gemakkie met een bakkie koffie en een portie kibbeling op zijn tijd.

[Afbeelding]
Misschien pakken we een dorp eerder koffie, maar kans dat er dan nog niet veel open is.

Team gereed @Pimorez @Jesse @slordervos @mhr-zip

Morgen de Snickers aan de bovenbuis vast tapen :+ , en dan ben ik helemaal ready.

Zin an!
Goed voorbereid! Ik mis nog wel een hoogteprofiel ;)

Hij wil.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Holk
klaaas schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:34:
[...]

Goed voorbereid! Ik mis nog wel een hoogteprofiel ;)
------------------------------------------------------------------------------------------/\-----------------------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 10-09 17:26

Pelle

🚴‍♂️

DDX schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:26:
Snelspanners/steekassen die te los zitten ?
Prulleman schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:55:
Precies... Waar je denkt dat het je BB is, (omdat het uit het zadel met trappen kraakt). Is bij mij vaker bladboudjes en steekassen het issue geweest
pdukers schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:04:
Ik heb dezelfde ervaring als anderen.
8 van de 10 keer was het bij mij steekassen / quick release.
Kluus schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:23:
Hier ook vaak steekas en/of gewoon vuil op de dropouts. Wel meestal met mijn MTBs op de racer niet echt.
Gisteren de steekassen met momentsleutel verder aangedraaid, en kraakjes weg _o_
Met quick releases nog nooit last van gehad. Maar blijkbaar is dit een common issue met steekassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:10
Met quick release ook redelijk vaak gehoord probleem, je wiel krijgt speling en dat merk je vooral als je kracht zet.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

[Afbeelding]
Veel plezier, had graag aangehaakt maar ga de 40e verjaardag van mijn betere helft vieren. Wellicht dat er op zondag nog een mooie ronde voor mij inzit.

En, als ik nog een suggestie mag doen: dit is de fijnste doorfietsroute van Heinenoord naar Haringvliet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZTgW5SgQGSGN-zRz60_shFymlA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KvcPCLUVJ4Yfa9nGEb8jM6oQ.png?f=user_large

Scheelt een stoplicht, wat klinkertjes en een paar stukken minder asfalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Da's hier: https://maps.app.goo.gl/HBtYT5xsqejum4QM7

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08:47
mhr-zip schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:20:
[...]

Volgende week zaterdag is het 22 juni!

Iemand nog plannen?
I.v.m. andere verplichtingen op de 21 en/of 22, een ''longest day ride -1'' gefietst op woensdag 20 juni.

Het weer was niet top, regen gehad onderweg, weinig tot geen zon, fris, maar genoten!

Uiteindelijk 191km met 2100 hm, circa 6,5 uur gefietst en net geen 8 uur van huis (met pauzes, lunch en helaas nog panne). Kortom, heerlijk avontuur in de Eifel rondom de langste dag van het jaar! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:12

Kluus

Gang is alles

Pelle schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:54:
...

Gisteren de steekassen met momentsleutel verder aangedraaid, en kraakjes weg _o_
Met quick releases nog nooit last van gehad. Maar blijkbaar is dit een common issue met steekassen?
Met quick release haalde ik veel vaker de wielen uit de fiets volgens mij, vooral met het poetsen, weinig ruimte rond de velgremmen etc (en je deed het ook een stuk sneller natuurlijk, want het heet niet voor niets quick release). Nu heb ik veel meer ruimte om om het wiel heen te poetsen en blijft ie eigenlijk altijd inde fiets zitten, dat is wel een verschil misschien.

[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 21-06-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:21
Ik doe tegenwoordig wat montagepasta op het schroefdraad van de steekas. Dat voorkomt ook een aantal kraakjes rond de steekas. Ik merk het meteen als er nieuwe montagepasta op moet :)

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
wisselwerking schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:13:
[...]

Het is toch de langste dag? Of gaan jullie het lopend doen? :+
Ik vond het ook al lafjes, maar @mhr-zip wilt het nog menselijk houden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 20:58

McMiGHtY

- burp -

tsk..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002

[Afbeelding]
Hier een nieuwe ketting. Dit is perfectly normal. De reden dat niemand die hapjes herkent: De ketting zit verkeerd om. Zie roze plaatje in de foto. Die hapjes horen aan de andere kant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAmu3PoIwiXPDgFZONeYVJKDVxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wsiftCGbmPurjeepI39hP7U.jpg?f=fotoalbum_large

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 20:58

McMiGHtY

- burp -

Ik denk "je loopt me te fucken", maar..net even een nieuwe ketting gepakt..en je hebt helemaal gelijk, scherp! Als het een lokale FM is geweest die die ketting erbij je op gelegd heeft @mat.hi.as zou ik toch even een opmerking maken..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Maar die richting van ketting, maakt die ook echt uit of is het alleen om logo netjes uit te lijnen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Mistraller schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:51:
[...]

Hier een nieuwe ketting. Dit is perfectly normal. De reden dat niemand die hapjes herkent: De ketting zit verkeerd om. Zie roze plaatje in de foto. Die hapjes horen aan de andere kant.
[Afbeelding]
goed gevonden :)
ik had nog gezocht online of ik plaatjes van de andere kant kon vinden, want ik was te lui om naar de schuur te lopen :)
maar had toch een beetje gelijk wat betreft het ontbreken van de tekst aan de buitenkant :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
DDX schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:08:
Maar die richting van ketting, maakt die ook echt uit of is het alleen om logo netjes uit te lijnen ?
Voor of achteruit maakt in feite niks uit. Logo staat ook steeds om en om, dus er staat altijd een tekst leesbaar. Misschien bij een ingesleten ketting wellicht, maar qua ontwerp hoef je alleen binnenkant/buitenkant in de gaten te houden. (Bij shimano tenminste)

[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 21-06-2024 16:29 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ja dat bedoel ik met richting ;)
Maar ik vraag me af of het echt uitmaakt, via google kom ik ook niet echt info tegen waarom het zou uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
Het feit dat dat 'putje' zowel boven als onder zit duidt er al op dat de richting niet uitmaakt, toch?

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
DDX schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:42:
Ja dat bedoel ik met richting ;)
Maar ik vraag me af of het echt uitmaakt, via google kom ik ook niet echt info tegen waarom het zou uitmaken.
Voor of achteruit is symmetrisch geslepen. Maar binnenkant buitenkant niet, en dat is natuurlijk omdat de binnenkant is geperfectioneerd om achter op te kunnen schakelen, en de buitenkant om op de voorbladen op te schakelen. Voor het schakelen naar een kleiner blad zijn hulpgroefjes volgens mij niet echt relevant, maar misschien spelen ook daar de afschuiningen een rol.
In het begin deed ik wel eens een ijzerdraadje eraan bij schoonmaken, en dan een foto maken voordat ik de link opende, dan wist ik 100% zeker dat ie in dezelfde richting zat. Maar dat check ik nooit meer eigenlijk. Alleen of het logo buiten zit. Maar we hebben ook enkele fietsen met KMC en die zijn in alle richtingen symmetrisch. Ik hoefde mijn vrouw alleen te leren dat de ketting binnen het haakje van de kooi moest. Want die doet haar drivetrain gelukkig zelf.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Pimorez schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:55:
[...]

Ik vond het ook al lafjes, maar @mhr-zip wilt het nog menselijk houden :(
In die gevallen knoop ik er zelf een lusje aanvast. Voor en/of naderhand. Dus zet hem op :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten_E
Bedankt voor alle leuke reacties!
Hier geschoten, bij Zevenhuizen:
https://maps.app.goo.gl/vijK836oe5TzsSK4A
Het is een mooi gebied, waar je bij mij alleen maar varkensstallen en drugslabs :+ tegenkomt, zijn die kassen een verademing.
Holk schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:49:
@Maarten_E Heldenrit, mooie prestatie en zeker, de duinen tussen Scheveningen en Noordwijk zijn heerlijk om te rijden 8)
Inderdaad, had er nog nooit gereden (kom uit het zuiden), maar had er bij de Tweewielers podcast (met Herman van der Zandt) over gehoord. Erg fraai duinpad, en ging lekker glooiend op en neer. Mocht ik ooit wat directer naar Den Haag rijden (via Gorinchem/Dordrecht) dan nog maar eens over dat pad gaan en er iets meer van genieten.

Wel iets voor de langere termijn: Met de conditie zit het wel goed, maar het valt mij op dat ik gewoon niet snel ben. Wat zijn manieren om wat meer richting kracht te trainen? Puur intervallen, zwaardere versnellingen trappen en zo meer kracht op de pedalen genereren?

Edit: Gisteren was nog een pakketje binnengekomen, helaas was ik er niet. :+
Een Garmin Varia, volgende week eens mee spelen en kijken hoe dat werkt. Zeker voor grotere wegen in het buitenland wel een fijn zekerheidje om erbij te hebben denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Maarten_E op 21-06-2024 18:59 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
wisselwerking schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:43:
[...]

In die gevallen knoop ik er zelf een lusje aanvast. Voor en/of naderhand. Dus zet hem op :+
Heb ondertussen ook andere dingen te doen dus een bescheiden 30km extra (afhankelijk van of de avond plannen doorgaan kan ik er nog wat extra's achter plakken ;) ).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
Maarten_E schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:57:

Wel iets voor de langere termijn: Met de conditie zit het wel goed, maar het valt mij op dat ik gewoon niet snel ben. Wat zijn manieren om wat meer richting kracht te trainen? Puur intervallen, zwaardere versnellingen trappen en zo meer kracht op de pedalen genereren?
Het heeft ook zo zijn voordeel dat je niet zo hard fietst. Een snellere moet 400Km ver om net zo lang te genieten als jij over 300Km. Dus ja....waar gaat het over (zegt een ouwe rot die zijn hele leven hard- en ver heeft gefietst en nu na 42 jaar en 700.000Km pas een beetje rust begint te krijgen op de fiets, al is het nog steeds lastig)

Sneller wordt je door sneller te fietsen. Het gewoon dus af en toe doen (dus niet elke dag!). De ideale methodiek is intervallen. In de praktijk kan je ook gewoon eens voor een brommer uit riijden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:53
Bedankt voor alle leuke reacties!

Uiteindelijk komt het erop neer dat je je spieren/lichaam uit gaat dagen. Dus inderdaad intervallen in de diverse vormen en maten die er zijn. Kijk anders even naar wat gratis trainingsprogramma's in Fondo die zijn lekker laagdrempelig.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Knappe prestatie @Maarten_E, jij rijdt in 1(!) dag mijn weekgemiddelde (waar ik dus zelf 3~4 sessies op aan het ploeteren ben), dus in mijn ogen is het niets minder dan een heldendaad :Y) . Er zullen altijd mensen zijn die verder en sneller gaan, maar besef je dat dit een prachtige prestatie is waar je trots op kunt zijn! d:)b

Zelf ben ik twee jaar geleden begonnen met wielrennen 'wieljoggen' en rij ik op een Koga Worldtraveler 2021 rondjes tussen 60~100km met een gemiddelde snelheid 26~28kmh. Toen ik net begon met deze hobby dacht ik wel even een rondje van 100km te rijden op een snikhete zomerdag met 2 bidons a 650ml, om na 60km half uitgedroogd richting huis te strompelen. Nu twee jaar later vind ik het nog steeds een flinke afstand, maar naarmate je vaker 'langere' afstanden fietst gaat het wel steeds makkelijker (en de drinkwaterpunten icm met 950ml bidons helpen enorm).
Voor de mobiele telefoon heb ik een klein stuurtasje, en achterop zit een tas met klein gereedschap, plakspullen, reflectievestje/jasje, wat 1~2 appels (en een paar sneetjes brood als ik 100km rij), en een 2m lange stalen ketting á 5kg als ballast (als reminder dat ik nog wat gewicht kwijt moet). In de winter rij ik soms ook nog met lowrider tassen met extra kleding, maar de extra windweerstand hiervan maakt het op winderige dagen net niet leuk meer, dus die laat ik tegenwoordig lekker thuis :+ .

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2EVoLPy.jpeg

Mijn doel voor dit jaar is om minimaal 10.000km te fietsen (zit nu op 6100), en als het weer een beetje meezit moet 12.000km ook nog lukken. In de loop der jaren was mijn gewicht langzaam naar de 113kg gekropen (1,82m), en met het fietsen heb ik de geleidelijke stijging omgebogen naar een hobbelende afdaling (nu rond de 97kg). Met een dieet zou het vast sneller gaan (zolang de lijn richting het normaal gaat ben ik tevreden), maar ik ben zo'n ongelofelijke snoepkont dat brute force de calorieën eraf fikken voor mij de beste manier is om het lang vol te houden.

Dit gezegd hebbende; tijd om af te ronden en weer op het stalen ros te klauteren.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Stillekracht schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 06:58:
[...]

Het heeft ook zo zijn voordeel dat je niet zo hard fietst. Een snellere moet 400Km ver om net zo lang te genieten als jij over 300Km. Dus ja....waar gaat het over (zegt een ouwe rot die zijn hele leven hard- en ver heeft gefietst en nu na 42 jaar en 700.000Km pas een beetje rust begint te krijgen op de fiets, al is het nog steeds lastig)
Helemaal gelijk inderdaad, denk ook dat het afhankelijk is van hoe je op de fiets stapt. KOMmetjes boeien mij van zijn lang zal ze leven niet, en wellicht dat ik daarom ook moeilijk aan intervaltraining toe kom. Kan mij het schelen dat ik daar en daar hard heb gereden? Er zal altijd iemand zijn die sneller is. Tegelijkertijd vind ik het juist gaaf om op de fiets naar plekken te gaan die niet echt evident zijn om naar toe te fietsen.

Maarja, daar heb je dan wel weer stamina voor nodig, en toch ook weer wat snelheid om er überhaupt binnen een redelijke tijd te komen. Mijn "droom" zou zijn om zonder uitgeput te raken urenlang rond de 25 gemiddeld te kunnen rijden. In de praktijk is dat 26-29km/u gemiddeld als je verkeerslichten en verkeer meerekent, en daar zit ik gewoon nog niet.
Sneller wordt je door sneller te fietsen. Het gewoon dus af en toe doen (dus niet elke dag!). De ideale methodiek is intervallen. In de praktijk kan je ook gewoon eens voor een brommer uit riijden :)
Dan gaan we daar vanaf volgende maand daar eens het accent op leggen, en tegelikertijd een manier bedenken om ook in de winter op de fiets te stappen. Afgezien van woon/werk staat mijn racefiets stil van november-maart. En daar valt sowieso al heel veel winst te halen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:50

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

dat ik gewoon niet snel ben. Wat zijn manieren om wat meer richting kracht te trainen? Puur intervallen, zwaardere versnellingen trappen en zo meer kracht op de pedalen genereren?
90 cm carbon tubeless wielen
:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tremulant
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 22:25
Shadow_Agent schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:11:
[...]

90 cm carbon tubeless wielen
:+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvIcI1vHB-JQ5FzthDnMOuZZ89w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b0ZE8esbA2Tuh7dPjg0mSf7H.jpg?f=user_large

Zoiets?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maarten_E
*Maarten_E het eerste ritje na installatie van 90mm carbon wielen*
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CBa0394VIAEM7Au.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:32
Ik kom net thuis van een rondje markermeer en hoorde een beetje getik tijdens het fietsen.

Als ik mn ketting in het kleinste tandwiel hou hangt deze helemaal slap.. kan wel handmatig de derailleur naar achter doen.

Lijkt ook wel alsof de b-screw vrij ver uitgedraaid is. Maar dat kan toch niet zomaar gebeuren lijkt me toch.

Iemand zoiets wel eens gezien bij sram axs?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9GtxSzO_8YBzNbrOnoFjg7P1nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOfDxsakE3gZVkxrUmCEgHxf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tP9qgeQT7VVNnhNXYtKAK2Wkl2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAponm4nhP5y2etzA1GzUr3W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
yeehaw schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:37:
Ik kom net thuis van een rondje markermeer en hoorde een beetje getik tijdens het fietsen.

Als ik mn ketting in het kleinste tandwiel hou hangt deze helemaal slap.. kan wel handmatig de derailleur naar achter doen.

Lijkt ook wel alsof de b-screw vrij ver uitgedraaid is. Maar dat kan toch niet zomaar gebeuren lijkt me toch.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je derrie is voorbij de hanger geschoten. Los draaien en achter dat nokje monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
Thanks voor de tip. Is dat iets dat zomaar kan gebeuren? Ik heb ook niks gemerkt behalve dat hij herrie begon te maken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
yeehaw schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:48:
Thanks voor de tip. Is dat iets dat zomaar kan gebeuren? Ik heb ook niks gemerkt behalve dat hij herrie begon te maken..
Gezien je B-schroef, misschien dat die dol is en doorgeschoten is en daarmee de derrie langs dat nokje heeft laten schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
Hmm, ik zie dat er verse montagepasta op zit en de fiets is laatst weg geweest om het stuur te vervangen. Misschien heb ik wat extra service gekregen..

Edit: net geprobeerd maar het is fysiek niet mogelijk om de derailleur achter dat palletje te monteren. Zelfs als ik de derailleur in de grootste stand zet komt ie dan tegen het frame. Dus denk dat ie toch goed zit dan

[ Voor 42% gewijzigd door yeehaw op 22-06-2024 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
yeehaw schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:08:
Hmm, ik zie dat er verse montagepasta op zit en de fiets is laatst weg geweest om het stuur te vervangen. Misschien heb ik wat extra service gekregen..

Edit: net geprobeerd maar het is fysiek niet mogelijk om de derailleur achter dat palletje te monteren. Zelfs als ik de derailleur in de grootste stand zet komt ie dan tegen het frame. Dus denk dat ie toch goed zit dan
B-schroef er in draaien, derrie er helemaal af halen en dan op de juiste manier monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-09 21:15
*knip* dit hoort hier niet

[ Voor 71% gewijzigd door ZieMaar! op 23-06-2024 18:28 ]

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Geïnspireerd door de oproep van @mhr-zip om iets bijzonders te doen rond de langste dag, en door de ritten uit dit topic heb ik ook maar eens iets gedaan waar ik tegenop keek; een (lokaal) rondje om de lek tussen Utrecht en Rotterdam. Mijn vorige langste ronde was 106km, en deze was volgens Komoot bij het plannen 152km (zat een foutje in, dus in de praktijk 146km).

Ik ben eerst richting Schoonhoven gereden door de polders, en vandaar tegen de klok in om een deel van de lek gereden. Ik begon wind tegen richting Rotterdam. In Lekkerkerk even rustig de bidons leeggedronken en opnieuw gevuld bij het waterpunt verderop (geniale uitvinding die watertappunten!). Dit stukje was schuin wind tegen, dus het tempo erop aangepast om wat energie voor later te bewaren.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u8Q5pi4.jpeg

Windmolens bij Kinderdijk, hier was het nog rustig maar een straatje verder was het op lage snelheid slalommen om de wandelaars/toeristen. Vanaf dit punt was het lekker rijden met de wind schuin in de rug.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lraT1AW.jpeg

Tochtje ten zuiden van de Lek, dit was onbekend terrein voor mij dus af en toe even goed opletten waar je wel/niet mocht fietsen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hvfWqJf.jpeg

Na 110km mezelf beloond met 5uur oude koffie (had dorst, dus smaakte heerlijk :P ) met een paar bruine boterhammen pindakaas. De energieboost had ik wel nodig want vanaf dit punt was het weer ten zuiden van de Lek op de dijk met schuin wind tegen richting Schoonhoven.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GweBvuO.jpeg

Zo gezegd, zo gedaan: de tocht voorgezet richting Schoonhoven over de Lekdijk. Dit blijft een mooie route langs het water met genoeg locaties waar je even naast de weg kunt rusten. Bij Schoonhoven weer terug in noordelijke richting door de polders naar het startpunt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WNa3Fz1.jpeg

Resultaat: 146km, 25,5kmh gemiddeld en 6000 calorieën verbrand. Ik weet niet hoe nauwkeurig dit laatste is, maar ik vind dat ik wel een biertje verdiend heb :9B .
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dfQVqnX.jpeg

De route is in de strava snapshot niet heel goed te zien, dus hier op grotere schaal (minus de aanrij-route):https://i.imgur.com/dK41aKk.png.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ken die derrie niet dus ik geloof de anderen, maar stel dat het niet de derrie was, dan is je ketting te lang.

Maar goed, je guide pulley zit veel te ver naar voren onder je cassette, dus daar zit het probleem. Hij hoort een beetje in het midden te zitten, want het is immers een guide. (De onderste heet de tension pulley btw)

[ Voor 9% gewijzigd door Mistraller op 22-06-2024 22:14 ]

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:32
@Drumatiko knap dat je zo'n grote afstand met zo'n mooi gemiddelde kan rijden op een toerfiets :-) Je hebt ook een stuk verder gereden dan je nu 1 na verste afstand en je verhaal doet overkomen dat dit je goed afging en je dus wellicht een volgende keer weer een stapje verder kan :D Nice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
Drumatiko schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:02:
Geïnspireerd door de oproep van @mhr-zip om iets bijzonders te doen rond de langste dag, en door de ritten uit dit topic heb ik ook maar eens iets gedaan waar ik tegenop keek; een (lokaal) rondje om de lek tussen Utrecht en Rotterdam. Mijn vorige langste ronde was 106km, en deze was volgens Komoot bij het plannen 152km (zat een foutje in, dus in de praktijk 146km).

Ik ben eerst richting Schoonhoven gereden door de polders, en vandaar tegen de klok in om een deel van de lek gereden. Ik begon wind tegen richting Rotterdam. In Lekkerkerk even rustig de bidons leeggedronken en opnieuw gevuld bij het waterpunt verderop (geniale uitvinding die watertappunten!). Dit stukje was schuin wind tegen, dus het tempo erop aangepast om wat energie voor later te bewaren.
[Afbeelding]

Windmolens bij Kinderdijk, hier was het nog rustig maar een straatje verder was het op lage snelheid slalommen om de wandelaars/toeristen. Vanaf dit punt was het lekker rijden met de wind schuin in de rug.
[Afbeelding]

Tochtje ten zuiden van de Lek, dit was onbekend terrein voor mij dus af en toe even goed opletten waar je wel/niet mocht fietsen.
[Afbeelding]

Na 110km mezelf beloond met 5uur oude koffie (had dorst, dus smaakte heerlijk :P ) met een paar bruine boterhammen pindakaas. De energieboost had ik wel nodig want vanaf dit punt was het weer ten zuiden van de Lek op de dijk met schuin wind tegen richting Schoonhoven.
[Afbeelding]

Zo gezegd, zo gedaan: de tocht voorgezet richting Schoonhoven over de Lekdijk. Dit blijft een mooie route langs het water met genoeg locaties waar je even naast de weg kunt rusten. Bij Schoonhoven weer terug in noordelijke richting door de polders naar het startpunt.
[Afbeelding]

Resultaat: 146km, 25,5kmh gemiddeld en 6000 calorieën verbrand. Ik weet niet hoe nauwkeurig dit laatste is, maar ik vind dat ik wel een biertje verdiend heb :9B .
[Afbeelding]

De route is in de strava snapshot niet heel goed te zien, dus hier op grotere schaal (minus de aanrij-route):https://i.imgur.com/dK41aKk.png.
Zoals @AMD1800 ook al zei : Nice!!
Respect voor de beweging en de afstanden, je doet de naam Tour fiets zeker eer aan!
Mocht er iemand kleinzerig over doen... laat ze het maar nadoen oOo

:9B

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten_E
@Drumatiko Indrukwekkend gemiddelde voor op een toerfiets, kudos! Denk dat als je het gemiddelde iets naar beneden zet 200km redelijk makkelijk binnen handbereik ligt.

Over Futurum: Had er deze week een Garmin Varia besteld, had een kortingscode maar die was pas geldig vanaf 150€. Had niet veel zin om hen nog meer geld te geven zodat ik wat korting had, ik blijf niet bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:12

Kluus

Gang is alles

Tinusvolkel schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:49:
[...]

De Gelderberg ga ik denk ik wel skippen de volgende keer :)
Vandaag zelf de Geldenberg weer eens gereden, viel me eigenlijk erg mee, stukje halverwege de “afdaling” wel wat gaten maar die ken ik al ;). Lag geen zooi meer op de weg in ieder geval.

Blijf het toch een mooi klimmetje vinden, ondanks de staat van de weg.

Sowieso wel leuk om in dat eerste kiezelstuk een groepje (e-)mtbs voorbij te sjezen met de racefietsjes. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 23-06-2024 18:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vandaag een voor mij nieuw pad ingeslagen (bij Montzen), en ik vond dit een heel leuke klim, qua omgeving en ook qua klim prettig - alleen het wegdek hier en daar natuurlijk slecht (maar ik ben tegenwoordig altijd op de gravelbike onderweg, dan maakt dat weinig uit/is het juist leuk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bal130
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 21:23
begintmeta schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:19:
Vandaag een voor mij nieuw pad ingeslagen (bij Montzen), en ik vond dit een heel leuke klim, qua omgeving en ook qua klim prettig - alleen het wegdek hier en daar natuurlijk slecht (maar ik ben tegenwoordig altijd op de gravelbike onderweg, dan maakt dat weinig uit/is het juist leuk)
Ik heb dat klimmetje vorig jaar een keertje gefietst. Inderdaad een leuke omgeving met een fijne aanloop! Eenmaal in het bos gaan de stijgingspercentages even de dubbele cijfers in maar gaat het wegdek ook achteruit helaas. Tijdens Corona in 2020 heeft prof Ben Hermans met een reporter van de lokale krant dit rondje gefietst in een serie waarbij ze Limburgse profs interviewden.
De meeste klimmetjes heb ik inmiddels al gedaan maar nog nooit het volledige rondje. Misschien dit jaar nog eens werk van maken :)

PS. Als iemand het rondje nu wilt fietsen. Momenteel is Vitschen, 's Gravenvoeren opgebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:50

Shadow_Agent

Maarten_E schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:30:
@Drumatiko Indrukwekkend gemiddelde voor op een toerfiets, kudos! Denk dat als je het gemiddelde iets naar beneden zet 200km redelijk makkelijk binnen handbereik ligt.

Over Futurum: Had er deze week een Garmin Varia besteld, had een kortingscode maar die was pas geldig vanaf 150€. Had niet veel zin om hen nog meer geld te geven zodat ik wat korting had, ik blijf niet bezig.
Wat mij aan Futurum erg stoort inderdaad, je wordt doodgegooid met codes mits je even voor minimaal 100 of 150 euro besteld. Koekoek!

Lever dan gewoon eens per kwartaal een code ofzo. Dit is een bedenkelijk bedrijfsmodel eerlijk gezegd. Ze tricken je in iets extras bestellen voor de korting. Overigens irritant dat die codes dan ook nog alleen gelden als je niets retour stuurt. Opzich snap ik het wel maar toch irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:20
@Shadow_Agent Die korting is dan ook alleen interessant als je vantevoren hebt gecontroleerd of je artikel/artikelen niet elders goedkoper zijn. Verschillende keren al gehad dat mijn winkelmandje bij andere webshops goedkoper was dan Futurum mét kortingscode. En door het gebruik van die spaarpunten zijn er toch genoeg die klant blijven met elke bestelling, dus uiteindelijk is het net als met de AH-kaart waarbij je korting krijgt terwijl bij de andere super om de hoek de producten standaard al goedkoper zijn. Zonder namen te noemen zijn er in Nederland en Duitsland genoeg alternatieven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:29
Vandaag de klassieke fout gemaakt door in de middag de toeristische route te pakken.. ik had er geen rekening mee gehouden dat dan alle 65+ers uitgelaten worden op de e-bike.

Uiteindelijk al slalommend wel een uurtje kunnen knallen, heb er een soort van intervaltraing van gemaakt. Eenmaal thuis druk ik de garmin uit en zie ik dat ik 58 minuten en 37seconde heb gefietst met een gemiddeld wattage van 251 Watt. Een snelle spiek in de vermogenscurve leerde mij dat al ik 1 minuut en 23seconde had doorgereden ik mijn pr met 17Watt verbeterd hou hebben… tsja, dit ga ik nog een keer over doen, maar dan wel een uur!

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 10:12
Afgelopen zaterdag in het kader van de langste dag ook een mooie rit gemaakt met twee vrienden! Vanuit de Proloog in Amerongen werd samen met Ga Mee Fietsen een Rondje Utrecht georganiseerd. Wat zo veel wil zeggen als een rondje rond de Utrechtse provinciegrens van net iets meer dan 300 kilometer.

Om 5u werd er verzameld bij de Proloog voor een gezamelijkt ontbijt waarna rond 05:30, bij zonsopkomst, het startsein werd gegeven. De eerste kilometers over de Utrechtse Heuvelrug richting Rhenen waren direct de mooiste van de hele dag; het zonnetje brak langzaam door de bomen heen en verlichtte de mist die in de weilanden en op het fietspad hing.

Tot kilometer 30 of 40 hebben we in een groep van 15-20 personen gereden, waarna het door (plas)pauzes langzaam uitdunde tot een groepje van 7. Na de eerste 3 uur / 90 kilometer waren we nog met z'n drietjes over.

De eerste helft hebben we lekker door kunnen rijden en na 5 uur kwamen we iets voor 11'en als eersten aan bij de verzorgingspost in Abcoude waar zo'n beetje alles was waar je maar zin in kon hebben (koffie, cola, water, huisgebakken bananenbrood, hartige snacks...).

Na de verzorgingspost begon wind-technisch het lastigste stuk met een kilometer of 70 (halve) wind tegen richting het meest zuidwestelijke puntje van de provincie. Bij Schoonhoven met het pontje de Lek over gegaan richting het zuiden, en vervolgens bij Culemborg terug naar de "oude vertrouwde" Lekdijk voor de laatste 25 kilometer terug naar Amerongen.

Uiteindelijk in net iets meer dan 10 uur binnen gekomen (ongeveer 2,5x zo langs als ik had geslapen de nacht ervoor :+ en bij terugkomst een kom soep met brood en een welverdiend biertje op.

Was voor mij de langste dag ooit op de fiets (tot nu toe... ;)), maar het smaakt zeker naar meer.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 10:07

Flipmo

OMG !!

Nou.. Zaterdag was het voor mij ook een rit op de "langste dag"

TLDR, Dit smaakt niet naar meer ;) In ieder geval niet in mijn uppie haha.

Lief dagboek,

Een poos geleden had mijn vrouw kaartjes besteld voor het Nederlands dameshockey team tegen Duitsland waar ze met mijn dochter naartoe zou gaan. Wedstrijd is in Utrecht..
Blijkbaar had ik in mijn enthousiasme ooit gezegd van.. Misschien wil ik jullie wel brengen en fiets ik dan naar huis toe. Hier begon ze begin vorige week over.
Toen begon het toch te kriebelen, het zou droog blijven, wind uit het westen. Even snel op google maps kijken wat de afstand zo'n beetje zou zijn..
Hmm laat ik toch eens een route gaan bouwen over de heuvelrug, Posbank en laatste 50km vlak door de achterhoek naar huis. Totaal afstand +/- 165km met 900hm.
Dat is meer dan mijn verste afstand van 2016, de roude van Nijmegen waar ik 163,8 gefietst heb met een vriend van me.

Thuis spullen gepakt, schoenen niet vergeten, ook geen schoenen met verkeerde schoenplaatjes oid in de auto gelegd ;) Fiets achterop de auto en hup naar Utrecht.
Daar de auto geparkeerd, zakken volgeladen met reepjes, 2 gelletjes en nog een zakje poeder om mijn bidon weer een keer bij te vullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bprlyimFNVZ84-P-pPd6orYKQG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/off2clhyIeoYuXuxnKl4NKqM.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste paar km's waren vlak en had ook nog een fijn gravelpad in de route gegooid.. want ja.. toch tubeless he. Dat kan niet lek ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgiN2qzmlD_93UVBcitAPsPeNWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63SEiIC1KDoClwhab9QqOltz.jpg?f=fotoalbum_large

Kwam al direct een hoop fietsers tegen, echt bizar druk net voor de heuvelrug. Zelfs op de Posbank op een zondagmorgen niet zoveel fietsers gezien.
De heuvelrug was mooi door de bossen heen, leuke klimmetjes. Maar om eerlijk te zijn had ik ze wat pittiger verwacht. Iets steiler, of langer ofzo.. ik weet niet.. Dit voelde voor mij een beetje als de "Needse berg" 2.0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyuxnlxV9rJ3nOZmurHXlnT7YK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5wDcRt97iSe5engMlk2dX9U.jpg?f=fotoalbum_large

Na de Amerongse berg ging het een stukje redelijk vlak tot aan Wageningen.
Daar was het asfalt op de dijk wel bar slecht, het was zoeken naar een strak stukje asfalt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUgzgKx9g8f7xU5r-uxLVVhFilY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXsdQFQ2KDcE1i3LLddh3H5o.jpg?f=fotoalbum_large

De Posbank kwam in zicht, had nog prima benen na zo'n 80km. Voor de zekerheid toch maar even een gelletje erin (tussendoor wel wat reepjes enzo gehad.. maar geen koffie met gebak of kroketten)
(Prima gelletje overigens.. kreeg er geen kokhalsneigingen van haha)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j49G3kK-7_rCJhIHL02uBhTt9Yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jGPn8eT1aXsJhQJGABdQqfir.jpg?f=fotoalbum_large

De Posbank was weer vertrouwd, hier kom ik vaker. Heerlijk geklommen en bij het Paviljoen even de bidons gevuld. Helaas was het paviljoen al gesloten (17:00) dus maar weer doorgefietst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lyTLhGw3yJintqQ_1NMWWd1Xdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gB6hXaYQUeqc2OcyM7vFcpc9.jpg?f=fotoalbum_large

Het was na de afdaling zo rond 18:30 geloof ik.. Kreeg wel trek in wat ECHT eten ipv al die reepjes en zoete meuk. Bij de eerste de beste frituur maar gestopt en een lekker patatje, blikje cola en een frikandel gehaald.
Frikandellen zijn mijn biefstukken.. hier ben ik echt dol op, net als iemand anders hier gek is op Kroketten @McMiGHtY ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seayJxelEQujVj0rSc8lDv9N-So=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F479ltDqS83ckiosZxvFwywb.jpg?f=fotoalbum_large

Na de friet / patat / pommes de laatste 50km vlak richting de Achterhoek.
Ik kwam echt super slecht weer op gang. Had erg zware benen en dat werd maar niet beter.
Kreeg ook wat vervelende wegen voorgeschoteld.. paar km's lang klinkers.
Had het gevoel dat ik de fiets wel in de sloot wilde gooien, ik was er helemaal klaar mee!
Maar eigenwijs als ik ben, natuurlijk doorgefietst.
Even later een paar minuten gestopt en dat deed wonderen, de pijn trok weg uit mijn bovenbenen en kon weer iets lekkerder fietsen. Was erg blij dat ik continu wind in de rug had, want kon redelijk makkelijk rond de 30km/h blijven fietsen met een relatief lage inspanning.
Het was ook weer echt genieten over het Motorcircuit de Varsselring in Hengelo Gld. Heerlijk glad asfalt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UWh1L4h0gKz91BBbg2VO8OfC_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8J9MNKVmfGTt5OhK3YDTvGhs.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een klein stukje, bij Ruurlo nog even stopt om een boekje te lezen en het thuisfront te laten weten dat ik er bijna was ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhvHMyXbacVtEKEmQIKU1BURZSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Njvjqb2zq33kiDiL4l2Xk3Yg.jpg?f=fotoalbum_large

En jawel, na 168,7km was ik EINDELIJK thuis. Was er ook wel klaar mee.
Had zelfs geen zin meer om het af te ronden naar 170km.
Na even afkoelen thuis, toch wel trots dat het me gelukt is :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ylc9J12t8kQ63Zktgpscj-6_5gY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ik1lVCJpnXGXj8tyhUmWQQwa.jpg?f=fotoalbum_large

En de "stats"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10wGz9TP6l9fghqxVo4UtAo1VGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbBS0jZ95k4HqMaB9MAaj0GE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matuna
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:31
Aaah tof, na het schoonmaken gemerkt dat er speling zit tussen mijn headset en mijn voorvork, kan m'n stuur een beetje op en neer schuiven :|

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

[Afbeelding]

Tijdtabel klaar, lekker op het gemakkie met een bakkie koffie en een portie kibbeling op zijn tijd.

[Afbeelding]
Misschien pakken we een dorp eerder koffie, maar kans dat er dan nog niet veel open is.

Team gereed @Pimorez @Jesse @slordervos @mhr-zip

Morgen de Snickers aan de bovenbuis vast tapen :+ , en dan ben ik helemaal ready.

Zin an!
Hier een verslagje van afgelopen zaterdag.

8 uur sharp stonden @Pimorez @Jesse @slordervos en ikzelf @mhr-zip klaar voor ons ritje richting Zeeland. @Jesse en ik hadden nog nooit een 200+ kilometer rit gedaan, dus benieuwd wat we konden verwachten. Op naar een mooie dag!

We doken gelijk de Heinenoordtunnel in en zigzaggend door de Hoeksche waard kwamen we bij de Haringvlietbrug. Wat gelijk het eerste obstakel (lees welkome rustpunt) was van de dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CGIBErr_8x13BF7DTylC7P9E5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eu2v9oKSOkAFiqRCgigBreCk.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna doken we Goeree Overflakkee op en het waaide echt stevig, en duidelijk wind tegen. Op weg naar Zierikzee! Gelukkig hadden we de toeristische route genomen en stonden we voor een open Sluis bij Bruinisse, vanaf toen gingen we lekker buitendijks rijden, wat nog meer wind op leverde. Maar @Pimorez en @slordervos beukte lekker op kop. Ik zat daar net onder mijn FTP achter op de 2de rij, dat wordt nog wat vandaag :+

Toen reden we via een mooie poort Zierikzee in, om op het Havenplein koffie met appeltaart te nuttigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvaP3DPQO5CDX11zxEiPbnUtAV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HoUZLfhqUFHQV0mbR0VUVJKN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnLXMyw1szCip7cT0FaFfLihKRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMiWIgg5OtZOHWBlU4qPm3XK.jpg?f=fotoalbum_large

Zierikzee, wat trouwens een hele mooie stad is weer uit, en de Zeelandbrug op. Wat na een kwartiertje weer een volgende rustpauze betekende......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEgYPJgtwvxFZns3kj9GdwgdMyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HT9rObKousDPvWTLf5Um0dMR.jpg?f=fotoalbum_large

Maar die hadden we wel nodig, want @Pimorez dacht: tijd voor een tempoblokje, en geloof me het waaide hard maar we reden ook hard :P

Daarna zigzaggend over allemaal mooie landweggetjes op weg naar de belangrijkste stop van vandaag. Kibbeling eten bij Proefzeeland!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiWeb0ZrStfCXNochuHQ_1vjsks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPhPca04SmkRkKJdLsWckSLJ.jpg?f=fotoalbum_large
Kibbeling is lekker, maar hier hebben ze gewoon de beste kibbeling van Nederland (Volgens onderzoek door 1 persoon O-) ).

Na de stop bij ProefZeeland reden we de waterkering af en lieten we de meeste wind achter ons. We reden Schouwen-Duiveland op en doken gelijk de mooie duinen in. Waren mijn benen al gaar van de wind, vanaf hier wordt het lekker op en neer tot voorbij Goedereede :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SasyKmRGO0HUd13ba_TzG4MH0WE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtTTqxGrYKKaD0sjHJ1sJvVP.jpg?f=fotoalbum_large
Sfeer impressie SD. Hier hebben we allemaal relatief onbekende paadjes gepakt. Gooisch gravel maar dan mooier.

We hadden een verstekeling in ons midden, die geen vis lust. Dus moesten we nog even bij mijn favoriete bakker stoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOvx1QXaExhFupEkpYdlbWKJmBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0aqGgkgU9zutklzmcV7uJ75.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is een sfeer foto, niet de "ik lust geen vis persoon". Maar ook al heb je net gegeten, een bolus gaat er altijd wel in.

Verder over de Brouwerdam richting Ouddorp. Hier heel mooi door de duinen heen gefietst, mooi fietspad, mooi uitzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7QpfnPoRWCdQCmziTxo-uxZ9Gk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNgyA3x0oL0oXPnITCYriqlI.jpg?f=fotoalbum_large

En nu waren mijn benen wel echt leeg-leeg, gelukkig nog maar 50 kilometer :')

Stukje gravel bij Goedereede, vanaf hier waren de ergste stukje op en neer er wel uit. Mooie gebieden hebben ze hier zeg O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ag4t4xi9VevMpyHO49QIhC53vTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZxiuLGjFNzaO0yX1fRu5Q8c.jpg?f=fotoalbum_large

Het Haringvliet weer terug over, mijn maag zat een beetje in de knoop en ik had een beetje hoofdpijn (ja genoeg gedronken) maar heb wel vaker last van inspanningshoofdpijn. Gelukkig wat extra pauze!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LW96s_fShf2L8QSr2VASYLa_G_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZ9vFkiWhXyWJozH3MnDYAHI.jpg?f=fotoalbum_large

We hadden Hellevoetsluis al in ons achterhoofd om daar te stoppen voor waar we op dat moment trek in hadden. Dat werd alleen koffie, dat deed (mij in het bijzonder) goed. Paracetamol er in en door. Vanaf hier hadden we strak wind in de rug. Dit is niet zo heel ver van mijn huis, maar @slordervos wist toch nog een paar paadjes op te snorren die ik nog nooit gereden had. We gingen fluitend door Spijkenisse (als je de weg maar weet, is dat niet zo erg :+ ). Langs de oude maas bij Hoogvliet en Rhoon, wat voor mij heel bekend terrein is, als je je huis ruikt is het altijd makkelijk en reden we iets voor 19:00 Barendrecht weer binnen. We klokten af op 202 km. De 2 doelen behaald: Kibbeling en 200+ kilometer.

Dit was de Langste dag, leukste dag*, lekkerste dag.

Bedankt de leuke dag @slordervos @Pimorez @Jesse!

* Behalve alle ritten met @rinslll, moest ik er bij zetten van een "vriend"

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:12

Phydomir

Dennis

Mooie ritten allemaal. Ik laat dit soort dingen meestal aan me voorbij gaan, maar dit weekend had ik er ook wel zin in. Zaterdag ook maar weer eens de 200KM aangetikt. Toch altijd wel bijzonder als je plaatsnaambordjes ziet die je normaal alleen in de auto bereikt. In mijn geval Den Bosch. Rit zo gemaakt dat het laatste stuk wind mee was. Dat is wel lekker voor het moraal als je op 2/3e van de rit zit. Bij thuis aangekomen nog een extra lusje voor de laatste 5km om op 201 uit te komen. Precies 1km langer dan m'n langste rit hiervoor. Op één lekke band na een km of 30 na, ook geen bijzonderheden. Lekker door kunnen fietsen.

Op zondag nog even bij het NK wezen kijken. Ondanks de afgesloten Posbank was de Emmapiramide wel te bereiken. Dus nog even afkunnen kijken hoe de echte jongens daar omhoog knallen. Lekker fiets weekendje wel.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 18:27

joker1977

Tweakert

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Normaliter gebeurt dat niet vanzelf, nee. Die B-Tension Screw zit meestal vrij ver uitgedraaid op XPLR-derailleurs, om ruimte te maken voor de 10-44 cassette.

Ik denk dat de cassette die je erop hebt formeel ook niet past bij deze XPLR-derailleur, al is dat niet de oorzaak van je slappe ketting.

Heb je zelf dingen lopen wisselen, e.g. ketting, cassette of wiel-set met cassette?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
joker1977 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:20:
[...]
Heb je zelf dingen lopen wisselen, e.g. ketting, cassette of wiel-set met cassette?
Afbeeldingslocatie: https://media1.tenor.com/m/14j5vxpoFckAAAAC/pico-bello-bv-pico-bello.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 18:27

joker1977

Tweakert

Haha, bedoelde het niet belerend, maar het is niet alsof je op een dag je fiets pakt en je ketting ineens 2 schakels te lang is ;)

Ik voorzie een beetje een scenario van

Kom van Rival XPLR met 44-10 en plaats een Force 28-10 cassette. Zie dat ie niet zo goed schakelt van 1e naar 2e kransje, ga fiks aan de B-Tension lopen draaien om het schakelen nét niet goed te krijgen, doe niks aan kettinglengte en nu ineens staat ie slap op de 10.

Vandaar het doorvragen van: Watsgebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:48

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ik ben een dagtripje aan het plannen (Amsterdam-Brugge) 's ochtends met de trein op en met de fiets terug.
Ik zou dan uitstappen in Amsterdam centraal en aanzetten richting Leiden.
Gezien ik de omgeving totaal niet ken, laat ik me leiden (pun intended) door Komoot.

Heeft iemand suggesties om met een kort ritje door Amsterdam toch nog iets gezien te hebben van de stad. Het lijkt me zonde om tot daar te rijden en gewoon niks gezien te hebben. (het is intussen 20j geleden dat ik daar geweest ben :) )

Is Rotterdam het waard een ommetje voor te maken om ook door te fietsen? Alternatieve route is via Amstelveen - Boskoop - Rotterdam. Maar daar komt dan toch 20 km bij.
Ook hier de vraag, kent iemand een mooi ritje door Rotterdam. Ik dien uit te komen aan de Maassluis om terug op het origineel circuit te zitten.

Toevallig niemand zin om in te pikken? Gezapig tempo.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 07:27

derx666

mecker ende blaet

Aangezien het vorig jaar mislukte door ziekte, wilde ik dit jaar wel een echt lange rit op de langste dag (of iig in het weekend na de langste dag ;) ) maken. Het idee van de route liep ik al langer mee rond: Vanuit m'n woonplaats net onder Venlo de grens over richting Duitsland, van daaruit richting de Meinweg, deze afdalen, dan via Vlodrop - Koningsbosch over het stukje Selfkant (stukje weg wat vroeger NL grondgebied door Duitsland was). Dan het heuvelland in, via een omweg naar het hoogste punt in Vaals, dan terug richting Maastricht en langs het kanaal en de maas terug naar huis, met een tussenstop rond de 150-160km bij m'n schoonvader in de buurt van Stein. Route zou uiteindelijk ~230km met 1690hm worden.

Aangezien het weerbericht hier de hele week aangaf dat het op Zaterdag slecht weer zou worden besloten om de rit maar op Zondag te doen.
Dus om 4:00 opgestaan om rond 5:30 te vertrekken. Dit werd uiteindelijk 15min later doordat ik echt nog even naar het toilet wilde van tevoren ;)

Eerste km's gingen voorspoedig met mooie omgevingen waar nog wat grondmist hing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7IqEHxdPWxRle7m-hNVPXmi8DA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1vErsYXSXZA8kMtju676K8Ef.jpg?f=user_large

Voordat ik het in de gaten had was ik al bij de Meinweg, en kon ik wat momentjes de benen stil houden. Niet dat het echt nodig was, maar is toch altijd wel even lekker. Zonder treuzelen door richting Vlodrop en van daaruit naar de Selfkant. Weinig spannends aan, en gezien het tijdstip was het overal lekker rustig.

Ik was net weer terug op NL grondgebied rijdend op een fijn breed fietspad toen na zo'n 62km het alom bekende PSSSSSSSST klonk... GVD !!!! Nog even ijdele hoop dat de Orange seal snel z'n werk zou doen. Helaas. Gestopt, sneetje van zo'n 1-2mm waar behoorlijk wat sealant uitstroomde. Snee was eigenlijk te klein om er een plug in te jassen, dus na wat geduld sealde de orangeseal uiteindelijk toch, en kon ik beginnen met er wat meer lucht in te pompen. Met de minipomp uiteindelijk 3.5bar erin gekregen (bleek later), en ik kon weer door. Wel wat voorzichtiger in de bochten, want 3.5bar voelde toch wat bewegelijk aan de achterkant in de bochten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIsitZOHpm7b311wCGBDPzRYF0U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5yL9O4uHnRvPgkJE5gRSMt8o.jpg?f=user_large

Nu begonnen langzaam de eerste korte klimmetjes op te doemen, en na 80km kwam ik bij station Ransdaal waar een mooi WML waterpunt was om 1 bidon die ondertussen leeg was weer bij te vullen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftgYjYi00C0tQIBESoT0O9Euw4Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pE2m3bhkYhEQLCrlFamiT9co.jpg?f=user_large

Daana begon het echte werk met eerst de klim vanuit Ransdaal, afdaling Fromberg, en daarna de Vrouweldelweg (800m op 8% met stukken 15% op het einde). De views waren wel weer fantastisch en maakte het zware werk dubbel en dwars goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovK0632t2kMYPpTeuIv9BOtovVk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F0iyRsTs7qouJRbuNhoTChiM.jpg?f=user_large

Daarna via de Eyserbos omlaag en richting Epen om via de Camerig richting Vaals en het hoogste punt te rijden. Op de Camerig geen foto's gemaakt, maar dit blijft toch een van de mooiste klimmen kwa uitzicht imho. Daarna de Vaalserberg vanaf de noordkant, niet mooi, maar route technisch kwam dit beter uit. Geen bordje gezien met hoogste punt, dus maar een foto van de uitkijk toren gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VLvPn-FIkccaMDt-SxSvEGvQyU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dsjyPkZbaErILeSTZsAgLeeT.jpg?f=user_large

Afdaling van de Vaalserberg in Belgie is dan wel weer prachtig. Niet lang daarna was ik halverwege op 115km. Benen voelden nog prima, dus had er wel vetrouwen in dat het allemaal goed zou komen.
Via Gemmenich naar Sippenaken en Teuven richting Slenaken. Daar Piemert omhoog wat ook wel een kuitebijter is, zeker na 120km :)
Daarna door via Cadier en Keer langs de afgraving bij 't Rooth om uiteindelijk in Berg & Terblijt te stoppen voor een welverdiende lunch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8kBEry9ZWM6u5lTOR56goHa-UU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9qBXkn85CaHdddw88xysAL2T.jpg?f=user_large

Eigenlijk had ik nu de meeste hoogtemeters wel gehad, en was het alleen nog een kwestie om de laatste ~100km uit te rijden. Na net geen 160km nog even gestopt bij m'n schoonpa. Hier had ik nieuwe voorraad repen / gels en sportdrank voor 2 1L bidons staan. Ook had ik een set kleren neergelegd voor het geval het slecht weer zou worden. Toch maar lekker een verse bib aangetrokken aangezien de mogelijkheid er was. Meteen nieuwe creme gesmeerd in de liezen om het allemaal lekker soepel te houden. Meteen m'n achterband wat harder opgepompt, want die 3.5bar vond ik toch minder fijn. De manometer op m'n oude SKS pomp is niet zo duidelijk, maar ben net na de 4 bar gestopt. Dat reed toch net wat prettiger. Ook m'n telefoon opgeladen, want spotify had ervoor gezorgd dat ik nog maar 20% accu overhad 😬 Toch maar eens gaan denken om na bijna 4jr m'n Oneplus Nord met pensioen te sturen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlFk3-1BAEKNwXD-KDA8ZbvLT4A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AsZgPKPQ5TPM4OFA0XHuY5k7.jpg?f=user_large

Langs de maas terug naar het noorden. Niet zo mooi als in het heuvelland, maar zeker niet vervelend. Bij Roosteren de grens naar Maaseik overgestoken, en zo langs de westkant van de maas terug. Net nadat ik NL weer binnen was gereden, en ik op zo'n 190km onder de A2 doorreed schoot ineens de kramp in m'n linker hamstring. Oei... het is nog 40km... Tijdens het fietsen wat gemasseerd en gestrekt, en even ietsjes verder naar achteren gaan zitten om zo de kniehoek iets te vergroten. Het hielp, want langzaam trok het weg. Wel waren de benen redelijk klaar op dat punt. Waar ik voorheen eigenlijk vrij gemakkelijk 170-180w kon blijven trappen ging dat nu niet meer. Gelukkig had ik lichtjes wind mee, en was de route verder grotendeels vlak met wat zeer kleine heuveltjes van 50-100m lengte. Ook begon de sportdrank me echt tegen te staan. Normaal heb ik hier echt geen moeite mee, maar na 200km had ik er gewoon genoeg van, en leek het alsof ik er juist meer dorst van kreeg. Ik snakte echt naar gewoon water, echter had dus alleen sportdrank in m'n bidons. Had nog de hoop dat ik wellicht iemand zag die bv z'n tuin stond te sproeien en waar ik kon vragen om m'n bidon met water te vullen, maar helaas. Uiteindelijk in Kessel (met nog zo'n 20km te gaan) gestopt bij een terras. 2 flesjes spa blauw gekocht (duurde fcking 15 minuten ?!?), waarvan de 1e meteen leeg ging. Heerlijk... De andere in de bidon gekiept en door naar huis.

Na 11:30u onderweg te zijn geweest, waarvan 9:11u daadwerkelijk fietsend, kwam ik met iets meer dan 230km en 1694 hoogtemeters weer thuis. Was niet echt moe, maar de benen waren wel klaar. Wel een heerlijke dag op de fiets gehad, en het smaakt wel naar meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4dOPziFi1gWuq53LrogbBwW95k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h3JabyhDDtBmkykLjGzaUUlW.jpg?f=user_large

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Joindry schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:06:
Ik ben een dagtripje aan het plannen (Amsterdam-Brugge) 's ochtends met de trein op en met de fiets terug.
Ik zou dan uitstappen in Amsterdam centraal en aanzetten richting Leiden.
Gezien ik de omgeving totaal niet ken, laat ik me leiden (pun intended) door Komoot.

Heeft iemand suggesties om met een kort ritje door Amsterdam toch nog iets gezien te hebben van de stad. Het lijkt me zonde om tot daar te rijden en gewoon niks gezien te hebben. (het is intussen 20j geleden dat ik daar geweest ben :) )

Is Rotterdam het waard een ommetje voor te maken om ook door te fietsen? Alternatieve route is via Amstelveen - Boskoop - Rotterdam. Maar daar komt dan toch 20 km bij.
Ook hier de vraag, kent iemand een mooi ritje door Rotterdam. Ik dien uit te komen aan de Maassluis om terug op het origineel circuit te zitten.

Toevallig niemand zin om in te pikken? Gezapig tempo.
Rotterdam vind ik niet mooi persoonlijk en ook niet mooi fietsen.
Maar ik weet er wel redelijk de weg, deel gerust je route (al dan niet in DM). Dan kijk ik er even naar.

Let op dat je pas na 9:00 met je fiets in de trein mag en dan er vaker wind uit het zuiden dan uit het noorden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

mhr-zip schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:32:
[...]

Rotterdam vind ik niet mooi persoonlijk en ook niet mooi fietsen.
Maar ik weet er wel redelijk de weg, deel gerust je route (al dan niet in DM). Dan kijk ik er even naar.

Let op dat je pas na 9:00 met je fiets in de trein mag en dan er vaker wind uit het zuiden dan uit het noorden komt.
Ben je zeker van dat uur? Ik zit namelijk op de Belgische planner (nmbs) van de spoorwegen waar je apart een ticket en plaatsje koopt voor je fiets. Die zou me om 8u35 laten toekomen in Amsterdam mét een fiets vanuit Antwerpen.

Dat van de wind ben ik me van bewust. Maar de andere kant uitrijden vind ik wat minder. Na 200+ km nog de trein op vind ik teveel. En een overnachting maakt alles direct een stuk complexer qua planning in mn gezinsleven. We gaan dus voor aero }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Hmm, ik zit de data nog even na te gaan na die lange rit van donderdag.

Strava geeft aan dat ik 3900 calorieën heb verbruikt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YruvZHdH9ozRXVIjWnrgABt6MWU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9goI4XcX55Yax8sqdlopjrZ9.png?f=user_large

En Garmin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eREnHPCe54hrKMVEtfPo141PDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sm3Jn6gI4tAgg2QPRi9RRjav.jpg?f=fotoalbum_large

De informatie van Garmin geeft 6735 calorieën aan. Dat is bijna het dubbele tov Strava aangeeft. Heeft iemand enig idee waar dit grote verschil vandaan komt? Strava en Garmin maken gebruik van dezelfde gegevens als het goed is, of gooit Strava er een eigen indicatie overheen? Weliswaar is de indicatie van Garmin een weektotaal, maar de lange rit was de enige activiteit van die week.

Enig idee waar dit grote verschil vandaan komt?

@Joindry In juli en augustus zijn fietsen de hele dag toegestaan in de trein, maar buiten die maanden zijn ze niet toegestaan in de ochtend- en avondspits (6.30-9.00, 16.00-18.30).
Edit2: Met welke treinen rijd je naar Amsterdam? als dit stoptreinen/IC treinen van NS zijn dan is het niet toegestaan, dacht dat het in IC Brussel fietsen ook niet zijn toegestaan ivm HSL.

[ Voor 12% gewijzigd door Maarten_E op 24-06-2024 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:56

Polariteit

Fietsende fotografeur

Joindry schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:48:
[...]

Ben je zeker van dat uur? Ik zit namelijk op de Belgische planner (nmbs) van de spoorwegen waar je apart een ticket en plaatsje koopt voor je fiets. Die zou me om 8u35 laten toekomen in Amsterdam mét een fiets vanuit Antwerpen.

Dat van de wind ben ik me van bewust. Maar de andere kant uitrijden vind ik wat minder. Na 200+ km nog de trein op vind ik teveel. En een overnachting maakt alles direct een stuk complexer qua planning in mn gezinsleven. We gaan dus voor aero }:O
Dat is alleen door de weeks, dan mag je niet tijdens de spitsuren met je fiets in de trein (6u30 - 9u00 geloof ik).

Als ik mij niet vergis geldt dit NIET als je een internationaal fiets/treinkaartje hebt.

Door Rotterdam fietsen is niet heel speciaal trouwens (kom ook uit de omgeving), kost je vooral extra tijd. Als je het perse wilt dan zou ik vanuit het Noorden door Kralingen richting de Brienenoordbruug gaan, en daar rechtsaf langs de Nieuwe waterweg helemaal door richting Maassluis.

[ Voor 15% gewijzigd door Polariteit op 24-06-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Maarten_E schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:49:

De informatie van Garmin geeft 6735 calorieën aan. Dat is bijna het dubbele tov Strava aangeeft. Heeft iemand enig idee waar dit grote verschil vandaan komt? Strava en Garmin maken gebruik van dezelfde gegevens als het goed is, of gooit Strava er een eigen indicatie overheen? Weliswaar is de indicatie van Garmin een weektotaal, maar de lange rit was de enige activiteit van die week.

Vreemd... Bij mijn rit van gisteren geven zowel Strava als Garmin beide 6138 calorieen aan. Misschien gewicht instelling ?

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• wisselwerking
Na al die mooie langste dag verhalen dan ook mijn verslag.

Rond 19.15u stapte ik eindelijk maar toch op de fiets om er rond 19.45u weer vanaf te stappen. Tijd voor pauze oftewel een concert van mijn dochter bij wonen. Rond 21.45u weer op de fiets en rond 22.30u weer thuis.

Het was inderdaad een lange dag. Toch nog bijna 20km gefietst.

[ Voor 4% gewijzigd door wisselwerking op 24-06-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Polariteit schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:52:
[...]

Dat is alleen door de weeks, dan mag je niet tijdens de spitsuren met je fiets in de trein (6u30 - 9u00 geloof ik).

Als ik mij niet vergis geldt dit NIET als je een internationaal fiets/treinkaartje hebt.

Door Rotterdam fietsen is niet heel speciaal trouwens (kom ook uit de omgeving), kost je vooral extra tijd. Als je het perse wilt dan zou ik vanuit het Noorden door Kralingen richting de Brienenoordbruug gaan, en daar rechtsaf langs de Nieuwe waterweg helemaal door richting Maassluis.
Ik bedoelde in de spits, dus niet in het weekend, zomer periode of feestdagen.
Prima als het wel mag met je internationale kaartje. Al wens ik je veel succes met “in je rechtstaan” in de drukke spits richting Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
wisselwerking schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:56:
Na al die mooie langste dag verhalen dan ook mijn verslag.

Rond 19.15u stapte ik eindelijk maar toch op de fiets om er rond 19.45u weer vanaf te stappen. Tijd voor pauze oftewel een concert van mijn dochter bij wonen. Rond 21.45u weer op de fiets en rond 22.30u weer thuis.

Het was inderdaad een lange dag. Toch nog bijna 20km gefietst.
Nog een aanhangertje gepakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
derx666 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:55:
[...]

Vreemd... Bij mijn rit van gisteren geven zowel Strava als Garmin beide 6138 calorieen aan. Misschien gewicht instelling ?
Gewichtsinstelling is 1 kilo verschil, dat zal het niet zijn.
Ik heb wel de rit gestitcht, die in Strava is één rit, die in Garmin 2, maar dat kan het ook niet zijn lijkt me? Of zou Strava slechts de gegevens van 1 rit hebben meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Maarten_E schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:00:
[...]

Ik heb wel de rit gestitcht, die in Strava is één rit, die in Garmin 2, maar dat kan het ook niet zijn lijkt me? Of zou Strava slechts de gegevens van 1 rit hebben meegenomen?
Dat zou kunnen. Ik heb dat ooit met een rit op de Glandon ook moeten doen omdat m'n Bryton 420T ermee ophield tijdens de klim. Daarna met een of andere app op m'n telefoon doorgegaan, en de files aan elkaar gestitcht. Die data is nogsteeds erg wonky, maar beter dan niks :)

Je zou eens kunnen kijken door de fit files afzonderlijk te uploaden (op prive) naar Strava, en kijken wat dat doet kwa calorieen.

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX

Zijn beide leuke inschattingen die geen rekening houden met wind
(of misschien weer wel tegenwoordig want strava laat ook windrichting zien)
Of als je in groepje gefietst hebt.

Pak ik mijn rit van donderdag (308 km) :
https://www.strava.com/activities/11699236929

Op basis powermeter 6867 calorieen.
Dus ik denk dat je garmin inschatting wat meer klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Joindry schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:48:
[...]

Als je een internationaal fietsticket hebt mag het gewoon.
En als je zorgt dat je 's ochtends vroeg in de trein (beginstation?) stapt in belgie zal je wel een plek vinden voor je fiets.

Door Amsterdam tja je kan even damrak afrijden en foto maken van paleis op dam, daarna door langs de Amstel de stad uit, dit idee ? :
https://www.strava.com/routes/3240300018541097488

Rotterdam ben ik iets minder bekend, maar langs de rotte en dan zit je wel met stukje stoplichten tot nieuwe maas.
Daarna richting Maassluit en daar de pont ?

[ Voor 10% gewijzigd door DDX op 24-06-2024 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 08:56
[...]

Gestitcht op basis van 2 gpx export of van fit files ?
De aan- of afwezigheid van hartslagdata kan een groot verschil maken dat strava ‘schat’ ipv rekening te houden met jouw effectieve inspanning. ( 1 v d mogelijke oorzaken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
@Maarten_E
ik heb meerdermalen bestanden van Garmin aan elkaar gekoppeld omdat ik hem tijdens een pauze per ongeluk met een dikke vinger op rit opslaan had gedrukt.

Dan kloppen in meeste gevallen je hartslag/calorieën etc. allemaal niet echt goed meer.
(dit zal dus ook wel t probleem zijn)

Doorgaans rekenen ze vaak met 750-850 per uur tijdens t fietsen inclusief je rustgebruik.
Met ''2500'' calorieën per dag is dat doorgaans zo'n 100 per uur.
dus pakweg 650-700 per uur van t fietsen en 100 van je normale uur gebruik.
Na zo'n 10 uur fietsen klopt een 6500/7000 calorie verbruik dus wel redelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt

[Afbeelding]

En Garmin:
[Afbeelding]

@Joindry In juli en augustus zijn fietsen de hele dag toegestaan in de trein, maar buiten die maanden zijn ze niet toegestaan in de ochtend- en avondspits (6.30-9.00, 16.00-18.30).
Edit2: Met welke treinen rijd je naar Amsterdam? als dit stoptreinen/IC treinen van NS zijn dan is het niet toegestaan, dacht dat het in IC Brussel fietsen ook niet zijn toegestaan ivm HSL.
Vind je Cadans wel aan de ondergrens.. Ieder zo zijn voorkeur, maar om gemiddeld op 68 uit te komen, moet je echt ook flinke stukken daaronder zitten als je ook af en toe nog een beetje hoger zit.
Of heb je geen Cadans meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

DDX schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:35:
[...]

Als je een internationaal fietsticket hebt mag het gewoon.
En als je zorgt dat je 's ochtends vroeg in de trein (beginstation?) stapt in belgie zal je wel een plek vinden voor je fiets.

Door Amsterdam tja je kan even damrak afrijden en foto maken van paleis op dam, daarna door langs de Amstel de stad uit, dit idee ? :
https://www.strava.com/routes/3240300018541097488

Rotterdam ben ik iets minder bekend, maar langs de rotte en dan zit je wel met stukje stoplichten tot nieuwe maas.
Daarna richting Maassluit en daar de pont ?
Ik stap over in Antwerpen Berchem, wat nog voor Antwerpen Centraal is. Dan hoop ik toch wel op een zitplaats, met zicht op fiets zelfs. Mss nog niet in Berchem zelf. Maar in centraal zullen heel veel pendelaars afstappen en is er hopelijk wat beweegruimte om een goed plekje te bemachtingen. (overstap is om 6u40, dus drukte zou moeten meevallen)
Er staat maar één pont op de huidige route en das Vlissingen naar Breskens. Alle andere oversteken zijn de bruggen/dammen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Joindry schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:29:
[...]

Ik stap over in Antwerpen Berchem, wat nog voor Antwerpen Centraal is. Dan hoop ik toch wel op een zitplaats, met zicht op fiets zelfs. Mss nog niet in Berchem zelf. Maar in centraal zullen heel veel pendelaars afstappen en is er hopelijk wat beweegruimte om een goed plekje te bemachtingen. (overstap is om 6u40, dus drukte zou moeten meevallen)
Er staat maar één pont op de huidige route en das Vlissingen naar Breskens. Alle andere oversteken zijn de bruggen/dammen.
Deel je route eens, kan ik (en andere) ook nog even kijken of er wat handiger/mooier kan.
Welke oversteek heb je dan bij Maassluis dan, aangezien je aangaf dat je route daar langs loopt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

DDX schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:31:
[...]

Deel je route eens, kan ik (en andere) ook nog even kijken of er wat handiger/mooier kan.
Welke oversteek heb je dan bij Maassluis dan, aangezien je aangaf dat je route daar langs loopt ?
Inclusief de aanpassing in Amsterdam Centrum.

https://we.tl/t-i3ISQEFaKb

(omdat komoot delen niet deftig toestaat zonder zelf een account te hebben is het een wetransfer GPX)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
Zit toch echt een pontje in je route tussen Maassluis en Rozenburg ;) (gaat om de 20 minuten dus vaak genoeg)
Bij Vlissingen kan je pech hebben dat pont net weg is en je uur mag wachten. (maar dan kan je even eten bij de snackbar)
Stuk tussen Waddinxveen en Rotterdam kan volgens mij slimmer/mooier door net boven Boskoop richting Moerkapelle te rijden en van daaruit langs de Rotte naar het zuiden en dan richting de Nieuwe Maas waar je dan meteen even foto kan maken van de Euromast.

Bij Amstelhoek (Uithoorn) duik je door het dorp terwijl je gewoon langs het water kan blijven fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
dfbt schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:24:
[...]

Vind je Cadans wel aan de ondergrens.. Ieder zo zijn voorkeur, maar om gemiddeld op 68 uit te komen, moet je echt ook flinke stukken daaronder zitten als je ook af en toe nog een beetje hoger zit.
Of heb je geen Cadans meter?
Ik heb een cadansmeter, heb even naar een andere rit van 124km gekeken, daar had ik een gemiddelde van 25 per uur en een gemiddelde cadans van 70, dus dat lijkt redelijk te kloppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4CG-UsbPE7X2dVKedgpqCeCDLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tjf7XtKNWB2c1mR7KNuf1ZVV.png?f=fotoalbum_large

Het voelt niet overdreven zwaar aan, al heb ik de laatste tijd wel geprobeerd om de cadans wat af te wisselen om niet te vermoeid te raken. Zal eens proberen de cadans wat hoger te krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:53
Mijn langste-dag-rit was 2 weekjes eerder i.v.m. tijd en gunstige wind. Ik moet dan ook bekennen dat ik met dit soort trips (ik probeer er 1 per jaar te doen) altijd een enkele reis plan: lekker ver van huis uitkomen en dan met de trein terug.

Mijn route (zonder foto's, zonder Strava - dat bestaat nog!) was Maassluis - Emmen, 288km. All-time-high (vorige was Groningen met 275km), helaas de 300 net niet gehaald. Dat zou een risico zijn geweest met het weer op tijd thuis kunnen komen. Ach, dan blijft er nog wat te wensen over.

Dit soort tochten is altijd genieten: je komt door de pareltjes van Nederland waar je anders niet komt. Niet met de fiets omdat het te ver is, niet met de auto omdat het buiten de grote wegen ligt.

Toppertjes waren de Meije, de Tienhovense Plassen, de hele oostkant van Flevoland heeft me ook wel positief verrast en opeens onverwacht een hunebed tegenkomen is wel het laatste wat je verwacht.

Leuk om alle verhalen hier te lezen, en een inspiratie om volgend jaar misschien wél op de langste dag zelf m'n volgende record neer te zetten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RHE218
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:56
Joindry schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:36:
[...]

(omdat komoot delen niet deftig toestaat zonder zelf een account te hebben is het een wetransfer GPX)
mijn 2 cents in deze:
Ik woon in Vlaardingen (het laatste dorp voor Maassluis op jouw route) en zoals @DDX ook al aangeeft zijn er boven Rotterdam mooiere routes, en zou ik zelf de route naar Maassluis ook anders rijden (of eigenlijk helemaal overslaan vanaf waar jij vandaan komt)

Rotterdam zoals je hem nu rijdt zou ik zelf niet doen vanwege de vertraging die je daar op gaat lopen. stoplichten, smallere fietspaden en gewoon veel verkeer maken dat het niet lekker doorfiets. Als je echt Rotterdam wil zien zou ik na 73km (Hofplein Rdam centrum) afbuigen naar het zuiden en over de Erasmusbrug naar "Zuid" fietsen, dan zo snel mogelijk de stad uit op weg naar Rhoon, Spijkernissen en Hellevoetsluis.

Als Rotterdam geen must see is dan zou ik de route van DDX langs de rotte doortrekken over de Brienenoordbrug en dan via Barendrecht en de "oude maas", spijkernisse en dan verder.. Grotendeels stoplichtvrij en heerlijke fietspaden totdat je de brug bij Hellenvoetsluis over gaat.

het enige nadeel:
Komoot heeft de kortste weg gepakt... alternatieve routes zullen iets meer kilometers betekenen dus ik weet hier niet wat je ruimte in tijd en persoonlijk kunnen is..

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:12
Afgelopen zaterdag was ook voor mij de langste dag prestatie tocht.
Ik had @mhr-zip een tijdje terug een DM gestuurd over wat we bij de langste dag konden verwachten.
Naar eigen idee/invulling, een grensverleggende prestatie (voor jezelf) neerzetten, daar kwam het op neer.

Tijd lang na zitten denken wat ik dan zou willen doen. Ik ben zelf wel van het veloviewer squares/vakjes volfietsen, maar mijn broertje die mee zou gaan (na wat aandringen >:) ), was er om meerdere redenen niet zo voor. We hebben uiteindelijk gekozen voor een gravelroute door de achterhoek, met name om "snel" naar huis (broertje) te kunnen bij de man met de hamer. De oorspronkelijke route was iets van 340 km, dat is teveel van het goede. De route daarom ingekort en aangepast naar 275 km, het deel door o.a. de omgeving Winterswijk eruit gehaald (overbekende thuisbasis). Nog steeds redelijk ambitieus.

Zaterdagmorgen om 6:15 vertrokken op weg van Winterswijk naar Groenlo om broertje op te halen. Na een bakkie koffie en een stroopwafel gingen we rond 7:15 op weg richting Lichtenvoorde/Vragender.
Het werd al gauw duidelijk dat het de voorgaande week en de nacht (en de weken/maanden) ervoor veel had geregend. Veel zandwegen en bospaden waren een modderbende en voorzien van ontelbare brede en soms diepe plassen water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pj6wHfvLCPj5AvD2jIGtEfN79RA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2cSU6dwDUYb3aaiPoNhgFyV.jpg?f=fotoalbum_large

Na Lichtenvoorde/Vragender ging het al zigzaggend en slingerend richting Montferland/Elten (DE) om daar wat klimmetjes mee te pakken. Dat ging allemaal goed en gepaced (We hebben ingehouden op de klimmetjes, we hadden nog lange dag voor ons) en het werd tijd voor de eerste koffie met appelgebak bij 't Peeske in Beek. De km teller stond ondertussen op 78 km en 3:21u beweegtijd. De gemiddelde snelheid zou door de modder en natte omstandigheden niet zo hoog worden, dat was wel duidelijk. Maar we voelden ons allebei nog uitermate goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nwBgC7OM3Dd20VpebUeN8f0oSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F32DugiNj9ucnwBDtKhBLV7R.jpg?f=fotoalbum_large

Na Beek ging het om Doetinchem heen richting Zelhem/Ruurlo/Vorden. In de buurt van Ruurlo werd de 130 km aangetikt. We kregen onderhand wel zin in wat anders dan zoetigheid en krentebollen die we bij ons hadden en besloten van de route af te gaan om in Vorden wat te gaan eten.

Het werd een dubbele uitsmijter met ham en kaas bij bistro de rotonde in Vorden.
Ik kon de hoeveelheid brood (3/4 sneetjes), die bij de uitsmijter werd geserveerd, niet goed weg krijgen. Wel alle hartigheid opgegeten, daar was ik wel aan toe.
De klok wees intussen 14:22 aan en we zaten op 148 km en 6:24 beweegtijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywtcaVZDLmgxS9d_-Qa11act76g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgE2TmIvNFb9zEZJO8XHt00Q.jpg?f=fotoalbum_large

De rit werd vervolgd richting Lochem, Barchem en Borculo. De fut ging er helaas langzaam wel wat uit. Er was ergens bij Lochem een kilometers lang stuk zandweg wat erg zwaar fietste, echt zo'n opblaas stuk. Alsof ze de zandweg de week ervoor hadden omgeploegd/"verbeterd" en alles los gemaakt en omgewoeld hebben en daarna is de regen eroverheen geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gIQtK6zoIgAcVqywFi3nyt2ST8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ada8EpLc52lj5RYGxRq3bMb4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwVDd3d1q3ioRHTDr4-nUvHgLLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPwB0eNbpI0Db9zAoHVoTs0M.jpg?f=fotoalbum_large

Het oranje "picknickmandje" is mijn diy stuurtas van een ikea ding wat ik nog had liggen. Verdomd handig! Wie heeft er tips voor een goede waterdichte niet al te grote stuurtas? Waar dus eten etc, voor een langere tocht in past. Dus ook weer niet te groot, geen vakantiemaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDOdMt5yHkxIr5q91MFCUwag70E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2U3akBynxW4t53pRMz7jJ8u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7RTzW7bGSk5E4bAGPWsMwyjXic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVljVqKmBz5MvB021j6qG1hN.jpg?f=fotoalbum_large

In de buurt van Gelselaar stond er ca. 200 km op de teller en kwamen we tot de conclusie dat we het niet zouden afmaken. We hebben daarna ongeveer de snelste weg naar huis over de verharde weg genomen. Achteraf maar goed ook, want tijdens deze laatste km kreeg ik kramp in mijn linker bovenbeen en broer in zijn kuiten. Daar hadden we op de modderpaden vast ook last van gekregen.

Om ca. 19:15 kwam ik thuis, na ongeveer 13 uur van huis te zijn geweest en waarvan 10 uur (9:58) uur fietsend. De benen waren er wel klaar mee.

De eindstand; 233 km en 503 hoogtemeters met een gemiddelde van 23,4 km/u voor een route met ca. 60% onverhard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUMus0NzgrrVXTExiu1bKC-vcys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3lnqkFcFJaHoXVOIDQKO3gb.jpg?f=fotoalbum_large

De (gravel)route was erg mooi, in drogere omstandigheden een aanrader. Maar dan zullen sommige stukken waarschijnlijk mul zand zijn. De modder en het vele water maakt de tocht uiteindelijk zwaarder dan verwacht.

Strava : https://www.strava.com/activities/11714005974

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
[...]

Daar zit misschien (of ik denk: waarschijnlijk) je probleem.

Elke FIT/TCX file heeft een
code:
1
<Calories>(jouw getal)</Calories>
header.
Denk dat daar bij het mergen iets fout is gegaan?

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
mhr-zip schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:59:
[...]

Nog een aanhangertje gepakt?
Nee, ik merkte dat ik sterke benen had. Dus na mijn, zeer welkome pauze, is het mij gelukt om in een keer door te fietsen. Het was wel echt een gevecht tegen de slaap, dus stiekem keek ik wel uit naar een aanhanger, maar ik heb gewoon doorgezet. Nu nog steeds moe, maar ook trots op mijn prestatie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dfbt
Maarten_E schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:07:
[...]

Ik heb een cadansmeter, heb even naar een andere rit van 124km gekeken, daar had ik een gemiddelde van 25 per uur en een gemiddelde cadans van 70, dus dat lijkt redelijk te kloppen.

[Afbeelding]

Het voelt niet overdreven zwaar aan, al heb ik de laatste tijd wel geprobeerd om de cadans wat af te wisselen om niet te vermoeid te raken. Zal eens proberen de cadans wat hoger te krijgen.
ieder zo zijn ding hoor, dus als t voor jou werkt..
Ik ben door blessures richting 85-90 gegaan, ik zat ''vroeger'' ook wel eens op 70-75 na een rit. maar kreeg echt veel opmerkingen over dat ik te zwaar fietste. en na 2-3 knie blessures en een bike fit heb ik dat toch wel een turn around gegeven. Wellicht kan t voor je snelheid ook nog wel helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 22:37
Joindry schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:36:
[...]

Alphen aan den Rijn is een crime om de Rijn over te komen. Je kan beter bij de Zegerbaan naar de oostkant van het water, dat scheelt een hoop draaien en keren. Tot Waddinxveen heb ik de route over rustigere weggetjes getekend, langs Gouwe/Aarkanaal is gewoon best druk en aan de westkant veel obstakels en aan de oostkant een hobbelig tegelpad. Bij Nieuwerkerk zou ik wat noordelijker fietsen om een leuker stuk langs de Rotte mee te pakken, maar dat is dan wel ietsje om. Rotterdammers die dat kunnen beoordelen? Ik heb mijn wijzigingen wel via Komoot gedeeld:
https://www.komoot.com/nl...fx4ZNBPKmlwmlVKoc&ref=wtd
Oh,en waar @mhr-zip mij ook al voor waarschuwde: op de brouwersdam moet je de landzijde pakken ivm ConcertAtSea.

[ Voor 7% gewijzigd door avdongen op 24-06-2024 22:18 ]

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
joker1977 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:54:
[...]

Haha, bedoelde het niet belerend, maar het is niet alsof je op een dag je fiets pakt en je ketting ineens 2 schakels te lang is ;)

Ik voorzie een beetje een scenario van

Kom van Rival XPLR met 44-10 en plaats een Force 28-10 cassette. Zie dat ie niet zo goed schakelt van 1e naar 2e kransje, ga fiks aan de B-Tension lopen draaien om het schakelen nét niet goed te krijgen, doe niks aan kettinglengte en nu ineens staat ie slap op de 10.

Vandaar het doorvragen van: Watsgebeurt.
Thanks voor je reactie. Ik gebruik de Rival XPLR met een gravelwielset met 10-44 en een wegwielset met 10-33 (voor in de polder). Ik weet dat 10-33 net niet ondersteund wordt, officieel is 10-36 het laagst. Ik heb de B-Tension schroef op 10-44 ingesteld met het sram tooltje en daarna een heel klein beetje getweaked. 10-44 schakelt perfect en 10-33 schakelde redelijk, helemaal bovenin de cassette wat lastig maar daar kom ik in de polder niet zo vaak dus prima. De ketting hing toen in het kleinste tandwiel niet extreem los zoals op de foto.

Ik heb de positie van mijn derailleur vergeleken met meerdere filmpjes van sram online en die zit gewoon goed volgens mij. Maakt ook niet uit of ik de b limit screw helemaal in of uit draai, ik kan hem niet monteren zoals @Holk aangaf, dan moet ik een stuk uit mijn frame zagen :9

Ik heb de b-limit weer ingesteld met de 10-44 cassette en dat schakelt weer perfect en 10-33 schakelt nu weer redelijk. Mijn theorie is dat de fietsenmaker dacht bij de 10-33 cassette, dit schakelt niet lekker ik zal de b-limit even goed instellen oid. Verder heb ik geen theorie over hoe dit kan zijn gebeurd want het heeft al die tijd goed gewerkt.

Anyway het werkt weer en ik kan weer fietsen. Bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Joindry schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:06:
Rotterdam is mooi om langs de Rotte te gaan en over de Maasboulevard te rijden, lekker langs het water met mooi uitzicht op de skyline. Van Waddinxveen naar Maassluis kun je dan zoiets doen: https://www.strava.com/routes/3240595312186719130
Maar let op: ik schat dat je vanaf het Kralingse Bos t/m Vlaardingen zo'n 25 stoplichten hebt.

Wil je zo weinig mogelijk stoplichten op dat stuk neem dan deze route: https://www.strava.com/routes/3240596570367487176
Ook mooi maar dan net de drukte ontwijkend. Scheelt je zeker 20 stoplichten.

Je orginele route gaat zou ik in ieder geval skippen, die is vrij saai (en pakt ook vrij veel stoplichten, na het Kralingse Bos).

Een alternatief is nog om na de Maasboulevard via de Maastunnel de Maas over te steken (en daarmee de pont bij Maassluis te skippen). Dan krijg je zoiets: https://www.strava.com/routes/3240600007287487634. Zodra je de Waalhaven voorbij bent is het ook zo goed als stoplichtloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Pelle schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:31:
[...]

Rotterdam is mooi om langs de Rotte te gaan en over de Maasboulevard te rijden, lekker langs het water met mooi uitzicht op de skyline. Van Waddinxveen naar Maassluis kun je dan zoiets doen: https://www.strava.com/routes/3240595312186719130
Maar let op: ik schat dat je vanaf het Kralingse Bos t/m Vlaardingen zo'n 25 stoplichten hebt.
Zoiets bedoelde ik idd, naar mijn idee vallen die stoplichten toch wel mee op dat stuk ?
Iig wel mooie route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
DDX schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:57:
[...]

Zoiets bedoelde ik idd, naar mijn idee vallen die stoplichten toch wel mee op dat stuk ?
Iig wel mooie route.
Als je daar niet wekelijks komt, zeg maar, heb je best wel wat moois om naar te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

DDX schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:57:
Iig wel mooie route.
Ik tel er zelfs 26 :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UoI0RMO6NNeY5oD4UxT6XAZUKbE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Stm02ojCeWWVcKpKQEXXgHWc.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Oja dat stuk langs de nieuwe maas heb je er ook best nog wat idd.
Maargoed welkom in Nederland/grote stad.

Is naar mijn idee wel de meest handige route om zo door Rotterdam te gaan.
Of je moet onderlangs gaan via de oude maas

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 25-06-2024 12:51 ]

Pagina: 1 ... 581 ... 680 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).