Of zou je voor een woonwerkfiets juist een gravelsetje erop willen zetten?
https://www.komoot.com/nl...anyjvkb6AdVAdvj7Q&ref=wtd
Nu nog verblijfje boeken, treintickets kopen en bidden op goed weer (weinig wind)
D-day zou 12 juli worden. Verslagje volgt natuurlijk
als ik nog een kleine tip mag geven, blijf op de brouwersdam op het fietspad bovenop, zeker rond de vakantie periode's kan het vrij druk zijn met verkeer op de weg daar en dan is het fietspad net wat fijner/veiliger. Je route gaat nu halverwege vanaf het fietspad bovenop de dam naar de weg aan de zeekant.Joindry schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:36:
Na behoorlijk wat feedback de route al sterk aangepast.
Nu nog verblijfje boeken, treintickets kopen en bidden op goed weer (weinig wind)
En in Alphen wordt je via de trap de oranje Nassau brug op gestuurd, beter klein stukje doorrijden over de anslag en dan via de paltrokmolen de brug over
Maak van jouw probleem niet mijn probleem
Ik zou vanaf Vrouwenpolder de Polredijk volgen richting Veere en via het kanaal van Walcheren naar Middelburg te gaan, of een stukje via het Veerse meer en dan Arnemuiden aanhouden. Vervolgens via de boomdijk richting Rammekenshoek gaan en zo naar de boot in Vlissingen. Ik kan het eventueel wel even voor je in elkaar klikken en via DM sturen mocht je dat willen.Joindry schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:36:
Kan je even een komootje delen, vanaf de kering tot aan de pont?R0y. schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:18:
[...]
Ik zou vanaf Vrouwenpolder de Polredijk volgen richting Veere en via het kanaal van Walcheren naar Middelburg te gaan, of een stukje via het Veerse meer en dan Arnemuiden aanhouden. Vervolgens via de boomdijk richting Rammekenshoek gaan en zo naar de boot in Vlissingen. Ik kan het eventueel wel even voor je in elkaar klikken en via DM sturen mocht je dat willen.
Vraag ik voor een vriend

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Of een korte Strava. Ik loop wat verloren op zoek naar de 'Rammekenshoek'mhr-zip schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:22:
[...]
Kan je even een komootje delen, vanaf de kering tot aan de pont?
Vraag ik voor een vriend
De enige die google vindt, ligt in Lelystad
[ Voor 6% gewijzigd door Joindry op 25-06-2024 22:25 ]
Ik had daarstraks geen issues. Mooie foto's btwcrimby schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:49:
Fijn als iedereen voetbal is kijken, dan is de Veluwe verlaten!
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ps. Heeft Garmin weer eens moeilijkheden met uploaden naar Strava?
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
Moet je eens dwars door Grenoble of Annecy fietsen

Stoplichten om de 30-50 meter en veel gendarmerie die mensen kunnen bekeuren als je toch een rood licht pakt...
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Maar er is toch totaal geen reden om dwars door Grenoble te fietsen ?verstappen33 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:38:
[...]
Moet je eens dwars door Grenoble of Annecy fietsen![]()
Stoplichten om de 30-50 meter en veel gendarmerie die mensen kunnen bekeuren als je toch een rood licht pakt...
Mooie voies verte langs de Isere bijvoorbeeld bij Grenoble.
Met The Ride gingen we dwars door het centrum om vervolgens Col de Porte op te gaan op de voet was een verzorgingspost.DDX schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:42:
[...]
Maar er is toch totaal geen reden om dwars door Grenoble te fietsen ?
Mooie voies verte langs de Isere bijvoorbeeld bij Grenoble.
Als ze de route moesten omleggen waren dat veel extra kilometers, en mogelijk ook wat extra hoogtemeters..
Op zich wel een mooie stad om te zien, maar een kriem om "snel" doorheen te fietsen..
https://www.strava.com/activities/3917338960verstappen33 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:02:
[...]
Met The Ride gingen we dwars door het centrum om vervolgens Col de Porte op te gaan op de voet was een verzorgingspost.
Als ze de route moesten omleggen waren dat veel extra kilometers, en mogelijk ook wat extra hoogtemeters..
Op zich wel een mooie stad om te zien, maar een kriem om "snel" doorheen te fietsen..
via voie vert Grenoble inrijden, fietspad langs water door stad / 1 'drukke' weg oversteken en klimmen.
[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 26-06-2024 10:21 ]
Wij kwamen uit het zuiden, https://www.strava.com/activities/11563895942DDX schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:20:
[...]
https://www.strava.com/activities/3917338960
via voie vert Grenoble inrijden, fietspad langs water door stad / 1 'drukke' weg oversteken en klimmen.
Ik heb de route niet gemaakt, alleen gefietst, als ik me goed herinner zouden het 10-15 extra kilometers worden en 300-400 extra hoogtemeters, daarom hebben ze ervoor gekozen om toch dwars door Grenoble te gaan..
Hoe ik andere keer langs Isere heb gefietst :
https://www.strava.com/activities/2619070801
En dan hadden julie misschien paar km extra gehad, maar geen echte hm's erbij ofzo.
Ik vind het al vervelend als een auto navigatie continu tegen me ouwehoert, laat staan op de fiets. Maar er zijn natuurlijk altijd mensen die het juist wel willen hebben, en dan is dit natuurlijk wel een van de weinige devices die dit wel doet.Mistraller schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:33:
[...]
Vooral voor Hazard reporting/alerts moeten ze eigenlijk wel. Je hebt een flinke userbase nodig om zoiets te laten werken, want zonder community geen alerts. En als je dit dus niet in de bestaande community activeert, dan is het lang wachten voordat de userbase groot genoeg is.
[...]
Batterijduur; ik vind het o-zo-fijn om niet elke rit al die shit aan de lader te hoeven leggen hoor. Het zijn tegenwoordig al aardig veel devices die je elk ritje meeneemt.
De bel: In de video van GPLama werd ie niet gehoord. Hoog gadget gehalte, doe mij maar een mechanische hoor. Maar die hele speaker weet ik nog net niet zo hoor. Ik heb wel eens met google maps gefietst, ik schaamde me kapot met zo'n ouwehoerende telefoon in mijn zak.
Ik zie er geen nadeel aan, alleen voor sommigen een voordeel. Zelfde met die bel, is een gimmick, maar kan me best voorstellen dat mensen dit wel prettig vinden. Voor mij werkt mijn hmb prima.
Kwa batterij vind ik het ook prettig als ik hem niet elke 2 ritten moet opladen. Idem met m'n horloge. Dat is ook de reden waarom ik de FR955 gepakt heb. Hiermee haal ik meestal rond de 14 dagen tussen laadsessies. En meer dan wat notificaties en wat slaap, rust hartslag, hrv en stappen tracking hoef ik toch niet. Mis iig niks tov de Samsung Watch die ik voorheen had.
Cube Nuroad Race (2022)
Ik vind die meldingen wel wat toevoegen maar ik zou het dan wel graag willen weten aan het begin van de route.derx666 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:35:
[...]
Ik vind het al vervelend als een auto navigatie continu tegen me ouwehoert, laat staan op de fiets. Maar er zijn natuurlijk altijd mensen die het juist wel willen hebben, en dan is dit natuurlijk wel een van de weinige devices die dit wel doet.
Ik zie er geen nadeel aan, alleen voor sommigen een voordeel. Zelfde met die bel, is een gimmick, maar kan me best voorstellen dat mensen dit wel prettig vinden. Voor mij werkt mijn hmb prima.
Kwa batterij vind ik het ook prettig als ik hem niet elke 2 ritten moet opladen. Idem met m'n horloge. Dat is ook de reden waarom ik de FR955 gepakt heb. Hiermee haal ik meestal rond de 14 dagen tussen laadsessies. En meer dan wat notificaties en wat slaap, rust hartslag, hrv en stappen tracking hoef ik toch niet. Mis iig niks tov de Samsung Watch die ik voorheen had.
Stel er is ergens een opbreking, of net nieuw grind gestort, je laad je route en krijgt dan gelijk een melding dat er mogelijk "issues" zijn op je geplande route ipv dat je er pas 100m voor de tijd achter komt..
Tijdje terug ook gehad hier op een "afdaling", je knalt met 50-60 naar beneden en ineens na een bocht ligt er vers gestrooid grind over het asfalt.. Dat waren de spannendste 20 seconden van dit seizoen..
Had het graag van te voren geweten, dan was ik of ergens anders langs gefietst of langzamer de bult af gegaan..
Maarja het werkt natuurlijk alleen goed wanneer mensen goed blijven melden en een compatible device hebben de x40 of de x50.
een vraagje... ik was enkele jaren zeer tevreden over mijn Vittoria Corsa Control, veel grip en weinig lek. Maar sinds dit jaar, is het schering en inslag. Ik heb nog nooit zoveel lek gereden afgelopen jaar dan pak m beet in 5 jaar daarvoor.
Dus ik overweeg om tubeless te rijden, overweeg
Wat zijn jullie ervaringen hier met tubeless banden, en welke banden gebruiken jullie?
[ Voor 7% gewijzigd door pier87 op 26-06-2024 12:56 ]
Ik heb er ook een tijdje mee gereden, geen issues gehad..pier87 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:53:
Tweakers,
een vraagje... ik was enkele jaren zeer tevreden over mijn Vittoria Corsa Control, veel grip en weinig lek. Maar sinds dit jaar, is het schering en inslag. Ik heb nog nooit zoveel lek gereden afgelopen jaar dan pak m beet in 5 jaar daarvoor.
Wat zijn jullie ervaringen hier met tubeless banden, en welke banden gebruiken jullie?
Soms heb je er een slechte batch bij zitten (alle merken hebben dit)..
Zo heb afgelopen jaar op de Specialized S-Works Turbo gefietst, geen enkel probleem..
Nu heb ik de Schwalbe Pro One eronder, en die houden het nog wel uit, maar vertoont al veel meer slijtage na 2000km dan de Turbo's na 6000km.
Ik denk dat die Schwalbes niet het eind van het seizoen gaan halen..
Het ligt natuurlijk ook aan de soort ondergronden waarop ik gefietst heb, ook de rubber compound zal misschien iets anders zijn waardoor het harder/minder slijt etc..
Persoonlijk zou ik gewoon bij het merk blijven waar je een goed gevoel bij hebt, mocht je 2-3x echt een slechte band hebben gehad dan zou ik verder kijken, maar ik zou mijn oordeel niet af laten hangen op 1 slechte ervaring terwijl je er altijd wel goede ervaringen mee had,
En DC Rainmaker is lyrisch over de belMistraller schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:33:
[...]
Vooral voor Hazard reporting/alerts moeten ze eigenlijk wel. Je hebt een flinke userbase nodig om zoiets te laten werken, want zonder community geen alerts. En als je dit dus niet in de bestaande community activeert, dan is het lang wachten voordat de userbase groot genoeg is.
[...]
Batterijduur; ik vind het o-zo-fijn om niet elke rit al die shit aan de lader te hoeven leggen hoor. Het zijn tegenwoordig al aardig veel devices die je elk ritje meeneemt.
De bel: In de video van GPLama werd ie niet gehoord. Hoog gadget gehalte, doe mij maar een mechanische hoor. Maar die hele speaker weet ik nog net niet zo hoor. Ik heb wel eens met google maps gefietst, ik schaamde me kapot met zo'n ouwehoerende telefoon in mijn zak.
Ben je met die Schwalbe's toevallig niet de bergen in geweest laatst?verstappen33 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:04:
[...]
Ik heb er ook een tijdje mee gereden, geen issues gehad..
Zo heb afgelopen jaar op de Specialized S-Works Turbo gefietst, geen enkel probleem..
Nu heb ik de Schwalbe Pro One eronder, en die houden het nog wel uit, maar vertoont al veel meer slijtage na 2000km dan de Turbo's na 6000km.
Het ligt natuurlijk ook aan de soort ondergronden waarop ik gefietst heb, ook de rubber compound zal misschien iets anders zijn waardoor het harder/minder slijt etc..
Persoonlijk zou ik gewoon bij het merk blijven waar je een goed gevoel bij hebt, mocht je 2-3x echt een slechte band hebben gehad dan zou ik verder kijken, maar ik zou mijn oordeel niet af laten hangen op 1 slechte ervaring terwijl je er altijd wel goede ervaringen mee had,
kloptguapper schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:52:
[...]
Ben je met die Schwalbe's toevallig niet de bergen in geweest laatst?
Ik kan er geen percentage aan hangen, maar vergelijken doe je onder gelijke omstandigheden. Kwam er geen rook van je bandjes en remmen, onderaan de afdalingen?verstappen33 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:02:
[...]
kloptMaar zou niet veel moeten uitmaken toch? Of zijn afdalingen zo funest voor bandjes?
van de QA van de officiële site:TorpedoX_88 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:09:
Ik reis morgen af naar de Alpen voor de Marmotte van zaterdag, maar ik heb me nog niet ingeschreven. Nu zie ik op Marktplaats een aantal afvertenties voorbij komen van mensen die niet kunnen gaan en hun inschrijving aanbieden. Is het mogelijk/toegestaan om een inschrijving over te nemen en zo ja, moet er dan nog iets geregeld worden met de organisatie (in verband met bv medisch attest of naam in de uitslag)?
CAN I EXCHANGE, TRANSFER OR RESELL MY NUMBER?
No, it’s strictly forbidden.
Ik had vorig jaar een ticket geboekt en kon door afzegging van een vriend niet meer gaan.
Toen heb ik ook gekeken of ik mijn ticket nog kon slijten, ondanks de reisverzekering hem al had vergoed. Iets van een Hollander en 2 ruggen uit een koe snijden, maar de organisatie die ook mijn reis had geregeld heeft dat echt nog nadrukkelijk gezegd, ga dat niet proberen en doen. Je hebt hele formulieren ingevuld met noodnummers en een medische verklaring. Als jij daar meedoet en er gebeurd iets met je, is de organisatie de lul en waarschijnlijk jij ook, want ze kunnen dan niemand vinden van je familie
[ Voor 32% gewijzigd door dfbt op 26-06-2024 14:30 ]
Het was beide gewoon asfalt, alleen belgie waren de wegen wat slechter..guapper schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:09:
[...]
Ik kan er geen percentage aan hangen, maar vergelijken doe je onder gelijke omstandigheden. Kwam er geen rook van je bandjes en remmen, onderaan de afdalingen?
En aan de andere kant gingen de afdalingen natuurlijk ook wat harder dan op het vlakke in NL.
Met die turbo's heb ik ook gewoon toertochten gedaan met slecht wegdek en wat afdalingen (limburg en teutoburgerwald). Daarnaast nog wat winterse tochten..
Maar de Schwalbes lijken veel gehavender te zijn met sneetjes en hapjes eruit.. Ik heb er nog niet mee lek gereden, maar het geeft geen vertrouwen voor een lange levensduur.
Bedankt voor je reactie!dfbt schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:27:
[...]
van de QA van de officiële site:
CAN I EXCHANGE, TRANSFER OR RESELL MY NUMBER?
No, it’s strictly forbidden.
Ik had vorig jaar een ticket geboekt en kon door afzegging van een vriend niet meer gaan.
Toen heb ik ook gekeken of ik mijn ticket nog kon slijten, ondanks de reisverzekering hem al had vergoed. Iets van een Hollander en 2 ruggen uit een koe snijden, maar de organisatie die ook mijn reis had geregeld heeft dat echt nog nadrukkelijk gezegd, ga dat niet proberen en doen. Je hebt hele formulieren ingevuld met noodnummers en een medische verklaring. Als jij daar meedoet en er gebeurd iets met je, is de organisatie de lul en waarschijnlijk jij ook, want ze kunnen dan niemand vinden van je familie
Had de QA ook al gezien (al wordt daar specifiek nummer ipv inschrijving genoemd) maar zag toch dat ze aangeboden werden, is inderdaad niet handig om te doen vanwege de genoemde redenen
Download link: https://www.gpsvisualizer...0626070345-40019-data.gpx
[ Voor 49% gewijzigd door R0y. op 26-06-2024 16:04 ]
Rijd je tubeless?verstappen33 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:04:
[...]
Ik heb er ook een tijdje mee gereden, geen issues gehad..
Wel heb ik het gevoel dat de schwalbes soepeler waren én ik heb tubeless geklooi gehad met de S-Works in de zin dat ik een erg poreus exemplaar had, wat ik met Schwalbes nooit in die mate heb gehad. Ik hebdaar een paar ritten mee aangemodderd en uiteindelijk opgelost met de juiste sealant (Orange Seal). Sindsdien is die band zo’n 3-4k km probleemloos.
Edit: oja de S-Works waren nieuw wel lastig op te leggen, later gaat het beter. Lang verhaal kort, ik vind het een fijne band maar niet heel gebruikersvriendelijk voor een nieuwe Tubeless gebruiker denk ik, dan zijn er betere keuzes waaronder Schwalbe.
[ Voor 16% gewijzigd door Kluus op 26-06-2024 23:22 ]
Als ik naar die S-Works T2/T5 kijk dan is minimale psi/bar toch wel hoog? Of is dat de aanbevolen bandendruk?
Wat er staat:
700 x 24mm, psi 100-115, geschat gewicht 200g
700 x 26mm, psi 95-115, geschat gewicht 220g
700 x 28mm, psi 75-95, geschat gewicht 240g
700 x 30mm, psi 65-90, geschat gewicht 260g
Ja klopt, ik rij de 28mm versie gewoon op 4/4,5, ze zijn ook goed gekeurd voor zipp hookless.DialOut schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 07:33:
Ik rij nu Schwalbe pro one tubeless, bevallen prima. Ik weet alleen niet hoeveel km ik er mee rij. Geen 6000 in ieder geval.
Als ik naar die S-Works T2/T5 kijk dan is minimale psi/bar toch wel hoog? Of is dat de aanbevolen bandendruk?
Wat er staat:
700 x 24mm, psi 100-115, geschat gewicht 200g
700 x 26mm, psi 95-115, geschat gewicht 220g
700 x 28mm, psi 75-95, geschat gewicht 240g
700 x 30mm, psi 65-90, geschat gewicht 260g
Edit: op de band zelf staat alweer minimaal 70psi/5bar bij 28mm… Maja volgens mij heeft het er vooral te maken met de Amerikaanse claim cultuur en dat je niet hoeft aan te kloppen met je gedeukte velg ofzo…
[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 27-06-2024 08:18 ]
Binnenkort eens kijken of tubeless wat is voor mij, maar ik denk dat ik eerst deze bandjes op ga rijden en bij nieuwe banden pas tubeless ga.
Maar de vraag van @pier87 ging specifiek over tubeless……..verstappen33 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:14:
@mhr-zip ik heb ze gewoon met binnenbandjes en heb ze ongeveer op 4,5 bar staan (28mm).
Binnenkort eens kijken of tubeless wat is voor mij, maar ik denk dat ik eerst deze bandjes op ga rijden en bij nieuwe banden pas tubeless ga.
Zijn ervaring was met binnenband, ik deelde alleen mijn ervaring (ook met binnenband) met de verschilldende slijtages die ik ervaarde.. (slijtage staat imo los van tube of tubeless).Kluus schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:16:
[...]
Maar de vraag van @pier87 ging specifiek over tubeless……..
Die banden zijn ook tubeless ready...
En aangezien ik de slijtage vrij hoog vind op de schwalbes durf ik ze nu niet meer tubeless te zetten, mogelijk is het al een gatenkaas zonder dat ik het weet..
Bij de Corsa's en de turbo's ervaarde ik die slijtage niet zo erg, dus mogelijk (geen ervaring nog met tubeless) zou ik daar in theorie minder snel een lek ervaren als je ze wel tubeless zou hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 27-06-2024 08:39 ]
Heb hem al aangemeld voor garantie bij Mantel.
[ Voor 12% gewijzigd door Harmen op 27-06-2024 08:48 ]
Whatever.
Heb je het zadel al eens van de zadelbuis gehaald, alle rails etc schoongemaakt en vervolgens met montagepasta weer vastgezet? Er wil nog wel eens vuil zitten dat opgespat is van je achterwiel.Harmen schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:47:
Iemand hier ervaringen met Pro zadels? Rij nu 1,5 jaar met een Pro Griffon wat eigenlijk prima bevalt. Echter begint het zadel erg te kraken/piepen bij hobbelige wegen. Bekend probleem?
Zaken schoonmaken en opnieuw monteren met pasta zorgt bij mij 9 van de 10 keer dat kraakjes verdwijnen.
Read the code, write the code, be the code!
Ik heb een Pro Stealth Carbon Team en zit nu aan mijn tweede omdat de eerste begon te kraken. Bij mij was het de aanhechting van de rail in zadel waar speling op zat. Rail zat dus in feit "los" in de behuizing. Ik kon ook de linkerkant heel iets optillen, wat aan de rechterkant niet lukte. Dat is door Futurum onder garantie vervangen.Harmen schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:47:
Iemand hier ervaringen met Pro zadels? Rij nu 1,5 jaar met een Pro Griffon wat eigenlijk prima bevalt. Echter begint het zadel erg te kraken/piepen bij hobbelige wegen. Bekend probleem?
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Whatever.
Ik heb ze begin van het seizoen ook gestoken, ik heb in de afgelopen 3 maanden nog nooit zoveel lek gereden. Echt opvallend. Slechte batch zou kunnen, maar ik vind de band ook echt dun, heel geschikt voor op de afgesloten clubparcoursjes etc., maar verder drama.pier87 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:53:
Tweakers,
Ben maar weer terug naar de GP 5000

Haha, not sure if seriouspier87 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:53:
Tweakers,
- Eerste keer banden tubeless zetten is klein beetje moeilijk, maar te doen. Daarna makkelijk
- COMFORT is VEEL beter (ik rijd nu op trainingsrondjes 3.7bar met 67kg)
- in 2 jaar tijd 1x lek gehad
Bandenrating tubeless:
- GP5000: rolt snel in de testen, maar real world voelt deze best hard en niet zo soepel als de concurrentie. Grip met regen voelt voor mij iets minder. Zelf geen lek mee gehad, maar relatief veel anektodisch bewijs dat hij snel lek gaat
- Corsa Pro: rolt snel, comfortabel, goede grip in bochten. 2x gaatje gehad dat gedicht werd door de latex. Banden wegen ook lekker weinig.
Mijn favo band voor 'wedstrijden'. Nadeel: hij verliest relatief snel druk.
- Pirelli P Zero TLR speedcore: beste allrounder. Rolt niet zo snel in de testen als de andere banden (scheelt iets van 3-4 watt), maar is echt comfortabel, heeft zeer goede grip in droog/nat EN is het meest lekbestendig. Verliest ook nauwelijks druk over tijd. Dit is een echte 'set and forget' band. Nadeel: even kloten om de band om de velg te krijgen. Voordeel: hij seat zo goed dat je hem zelfs zonder booster kunt oppomen. Nadeel: ze wegen erg veel (meer dan 300g per band, terwijl de GP5k en de Corsa Pro bijv 250g zijn ong). Onderstaande Enve is nog een stuk lichter. In NL geen issue natuurlijk.
- Enve Race Day 29mm. Bijzondere band. Weegt echt niets (meer dan 100g lichter PER band dan de Pirelli (!). Voelt echt heerlijk om te rijden, en test ENORM snel in de testen. Maar ook de eerste keer met Tubeless dat ik echt lek reed, latex het niet dichtte en ik hem zelfs niet geplugd kreeg. Ik ben dus beetje huiverig om hier day in day out op te rijden.
Banden die ik graag nog een keer wil proberen komende tijd:
- Tufo Comtura Prima (de Enve Race Day komt uit dezelfde fabriek)
- Hutchinson Blackbird TLR
- Goodyear Eagle F1
- Micheline Power Cup TLR
Ik zal wel een updateje geven over nieuwe banden als ik ze geprobeerd heb
https://www.cycloworld.cc/nieuws-artikel/tubeless-faq/1212
https://www.cycloworld.cc...men-en-de-oplossingen/997
https://www.cycloworld.cc...-tips-voor-tubeless-/2760
https://www.cycloworld.cc/nieuws-artikel/tubeless-/788
https://www.cycloworld.cc...eless-band-repareren/2819
Verder zul je veel verschillende meningen horen. Van ik wil niet meer anders tot wat een gekut.
Mijn persoonlijke ervaring is dat bij de tweede kamp het meestal user errors betreft:
- tape niet goed aangebracht
- veeeeeeeeeel te hoge bandenspanning waardoor de sealant zijn werk niet kan doen maar keihard eruit gespoten wordt
- verkeerde verwachting (nee latex dicht niet alle gaatjes opeens dicht, wel de meeste, maar wat doe je dan?)
- rommel (is echt niet nodig)
- te lang doorgaan zonder een latex refill
- denken dat je na de eerste 30ml bij een nieuwe band klaar bent (bij sommige banden is die 30ml in een keer opgezogen en rijd je vervolgens "droog" rond)
En net als met clinchers: het ene merk heeft beter voor elkaar dan het andere.
- Conti 5000 is kut naar mijn ervaring. @Requiem19 heeft bijna geen lek gereden, maar de verhalen van mensen met gescheurde wangen en iedere rit een lek zijn ook veelvuldig aanwezig op internet. Hoe goed de clinchers van Conti waren (de 4000 serie) zo kut zijn de tubeless banden (5000 serie)
- Schwalbe heeft het redelijk onder de knie
- Pirelli was goed toen ze nog in de Hutchinson fabriek gemaakt werden, nu ze weer in Italie gemaakt worden hoor ik vaker wat klachten.
- Hutchinson is altijd voorloper geweest in de tubeless wereld, die zijn gewoon goed.
- Banden met een katoenen karkas (bijv. Veloflex) rijden heerlijk maar hebben iets meer aandacht nodig door de poreuze wangen.
- Verder zijn banden erg onderhevig aan eigen smaak.
Tubeless is iets meer werk dan bibas:
- vaker druk controleren voor vertrek (ik vergelijk dit met rijden met latex binnenbanden)
- eens in de zoveel tijd sealant bijtappen (ik doe dat eens per 4-5 maanden als ik het niet vergeet of als ik zie dat mijn banden sneller lucht verliezen in de schuur tussen de ritten door)
- wellicht je frame schoonmaken na een lek (bij de juiste sealant is dat zo gepiept met een warm sopje).
Maar de voordelen:
- Meer comfort
- Voor de cijferaars: minder energie verlies door het gebrek aan een biba
- Kleine lekjes dichten vanzelf, grote lekken ros je er een plug in en ben je binnen de 5 minuten weg. Ik zag laatst een filmpje op YouTube van een MTB wedstrijd met een timer er naast, die gast was binnen 18 seconden na het lek rijden, weer op pad.
- ik vergeet vast wel nog wat
Mocht je iemand zijn die een set wielen heeft en zeer regelmatig van banden wisselt, zou ik het wel afraden, dat gaat op ten duur een vervelend iets worden.
En net als @Requiem19 zegt: eerste keer is eng, vaak ben je te bang. Na een paar keer denk je kom maar op met dit varkentje. Als je iemand in de buurt hebt die je de eerste keer kan bijstaan, is dat wel makkelijk, hoef je niet alles van YouTube af te halen. Ik weet niet waar je zetelt, als je in de buurt bent, ben je van harte welkom voor hulp.
ik zal mn huidige voorraadje Corsa Controlls even oprijden en dan ga ik denk ik toch maar een poging wagen...
Ik heb dit voorjaar ook wat meer last gehad van lekke banden, maar vraag me daar bij ook af of dat niet gerelateerd is aan het natte weer.Biohazzard21 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:50:
[...]
Ik heb ze begin van het seizoen ook gestoken, ik heb in de afgelopen 3 maanden nog nooit zoveel lek gereden. Echt opvallend. Slechte batch zou kunnen, maar ik vind de band ook echt dun, heel geschikt voor op de afgesloten clubparcoursjes etc., maar verder drama.
Ben maar weer terug naar de GP 5000
>> Heb je sowieso meer kans op lekke banden bij natte wegen?
edit: er blijft nl. meer zooi aan je banden kleven, en doordat objecten vochtig zijn penetreren ze de band makkelijker
@pier87
[ Voor 8% gewijzigd door guapper op 27-06-2024 10:55 ]
Dus als de huidige buitenbanden ( Bontrager R2 Hard-Case Lite ) versleten zijn misschien ook maar is om.
Ben nu nog van het "25mm band met 7 bar en als ik confort wil ga ik wel bij de vrouw op de bank zitten" type.
Dus misschien moet ik eerst maar is gaan wennen aan wat minder bar, maar heb dan continu het gevoel dat ik lek heb...
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Aan de andere kant,
In afgelopen 4-5 jaar wielrennen met ongeveer 17.5k km heb ik nu 4 x lek gereden
Maar gewoon bijna zo goed als door kunnen rijden i.p.v. half uur in de winter buiten staan te kutte is wel echt een vooruitgang..
Hoe voelt het 'lek rijden' voor jou dan?Tinusvolkel schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:02:
Ik lees ook even mee aangezien m'n "nieuwe" fietst ook tubeless ready wielen heeft.
Dus als de huidige buitenbanden ( Bontrager R2 Hard-Case Lite ) versleten zijn misschien ook maar is om.
Ben nu nog van het "25mm band met 7 bar en als ik confort wil ga ik wel bij de vrouw op de bank zitten" type.
Dus misschien moet ik eerst maar is gaan wennen aan wat minder bar, maar heb dan continu het gevoel dat ik lek heb...
Raak je dan bijv echt voor je gevoel de velg als je met 35km/u over een (grotere) hobbel rijdt? Ik doe nu dus ong 3.7 bar (67kg). Als ik soms even twijfel of ik lek heb doe ik even een jump met het voorwiel en dan voel je zelfs eigenlijk met 3.7 bar nog steeds dat je gewoon 'hard' landt op de band.
Het echte 'tubeless' gevoel is voor mij alsof je opeens een lichte shock-absorptie module hebt gekocht in de Need For Speed shop. Klinkertjes etv voel je gewoon een klap minder. In bochten voelt het met 3.7bar voor mij nog steeds heel stabiel. Band 'rolt niet over'.
Laatst had ik dus echt lek achter. Bij het insturen van de bocht gleed gelijk het achterwiel weg. Dat voelt extreem anders dan tubeless banden met lage druk.
Zelfs mijn vriendin, die redelijk ongevoelig is (op fietsgebied
[ Voor 42% gewijzigd door Requiem19 op 27-06-2024 12:09 ]
Alleen dan met 88km en onder de 4 bar.. toen ik van de week oppompte zat er "maar" 3,3 bar in.
De dag ervoor daar nog een rit mee gereden en heerlijk comfortabel. Geen gevoel van aflopende band oid.
Thuis op de oprit zo'n klein opstaand randje, af en toe vergeet je te "huppen" en *poink*, velg tegen band.
Zou anders grote kans op lek zijn
Zelfde effect als dat ik met mijn hookless wielen heb tov mijn hooked Roval C38's. Voor mijn gevoel kan ik die eerste ook weer met net wat minder druk rijden.
[ Voor 37% gewijzigd door Kluus op 27-06-2024 14:41 ]
Ik denk hier hetvolgende over (disclaimer: met een flinke dosis speculatie van mijn kantverstappen33 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:33:
[...]
Zijn ervaring was met binnenband, ik deelde alleen mijn ervaring (ook met binnenband) met de verschilldende slijtages die ik ervaarde.. (slijtage staat imo los van tube of tubeless).
Die banden zijn ook tubeless ready...
En aangezien ik de slijtage vrij hoog vind op de schwalbes durf ik ze nu niet meer tubeless te zetten, mogelijk is het al een gatenkaas zonder dat ik het weet..
Bij de Corsa's en de turbo's ervaarde ik die slijtage niet zo erg, dus mogelijk (geen ervaring nog met tubeless) zou ik daar in theorie minder snel een lek ervaren als je ze wel tubeless zou hebben.
Verder is het niet zo dat het loopvlak de laag is die lucht binnen houd en de lekken tegenhoud, sneller afslijten van het loopvlak betekend niet per se dat de band eerder in zijn relatieve levensduur (die mogelijk dan weer wel korter is uiteraard) meer lek gaat.
Aan de andere kant loopt Schwalbe wel meer voorop in het Tubeless gebeuren dan Specialized. Ik ben denk ik redelijk (selectief) Specialized minded maar op veel vlakken is het wel een behoorlijk conservatief merk.
[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 27-06-2024 14:53 ]
Nog een paar ideeën voor de omgeving Rotterdam:Joindry schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:36:
- Langs het Kralingsebos zou ik over het Gazellelaantje doen in plaats van over de Boszoom;
- En daarna de Burgemeester Oudlaan in plaats van de Kralingsezoom;
- Ik zou niet langs de Vondelingenweg gaan fietsen (tenzij je van uitlaatgas en haventerrein houdt) maar direkt de A15 oversteken en daar bijvoorbeeld de Groenedijk en het Bospad nemen;
- Spijkenisse doe je erg functioneel en lelijk. Ik zou (Nieuw) Hongerlandsedijk, Korte Schenkeldijk, Gaddijk,Toldijk fietsen en vervolgens langs het Spui en het Haringvliet (Daan Monsterpad);
- De vesting in Hellevoetsluis is leuk om even te zien en je kan dan over het Gorzenpad verder;
- Op Goeree is het Middelduinpad en daarna de Kustroute wel echt mooi. Ook op Schouwen zou ik je de kustroute aanraden. Of je moet die al kennen.
Die laatste drie punten gaan je wel echt wat meer km kosten.
Ik heb obv vorig advies van @ElGreco Hutchinson Fusion 5 gekocht vorig jaar, nu op mijn 2e paar bezig en niet 1x lek gereden, blijven ook goed op druk. Is echt een topband!pier87 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:49:
Bedankt voor alle input mannen!
ik zal mn huidige voorraadje Corsa Controlls even oprijden en dan ga ik denk ik toch maar een poging wagen...
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Yep precies hoe jij het omschrijft, dus ben wel benieuwd naar die shock-absorptieRequiem19 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:03:
[...]
Hoe voelt het 'lek rijden' voor jou dan?
Raak je dan bijv echt voor je gevoel de velg als je met 35km/u over een (grotere) hobbel rijdt? Ik doe nu dus ong 3.7 bar (67kg). Als ik soms even twijfel of ik lek heb doe ik even een jump met het voorwiel en dan voel je zelfs eigenlijk met 3.7 bar nog steeds dat je gewoon 'hard' landt op de band.
Het echte 'tubeless' gevoel is voor mij alsof je opeens een lichte shock-absorptie module hebt gekocht in de Need For Speed shop. Klinkertjes etv voel je gewoon een klap minder. In bochten voelt het met 3.7bar voor mij nog steeds heel stabiel. Band 'rolt niet over'.
Laatst had ik dus echt lek achter. Bij het insturen van de bocht gleed gelijk het achterwiel weg. Dat voelt extreem anders dan tubeless banden met lage druk.
Zelfs mijn vriendin, die redelijk ongevoelig is (op fietsgebied), vond het een opmerkelijk verschil. Moet wel zeggen dat tubeless eerst iets langzamer voelt. Het lijkt misschien een beetje alsof je minder hard rolt omdat het gedempt voelt. Maar dan kijk ik op m'n km/h tellertje en dan zie ik zowel qua actuals als gemiddelde hoge snelheden.
Als de planning het toelaat wil ik zondag een stukje Utrechtse heuvelrug mee pakken, maar iemand nog tips voor leuke stukjes? heb nu even dit even snel in elkaar geklikt.
[ Voor 8% gewijzigd door Tinusvolkel op 28-06-2024 08:39 ]
Zou je kunnen bevestigen of deze overzet er legitiem ligt? Komoot heeft het moeilijk om de route correct te leggen. Strava en google maps lijken deze route zelfs niet te kennen.Jesse schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:47:
[...]
Nog een paar ideeën voor de omgeving Rotterdam:
- Langs het Kralingsebos zou ik over het Gazellelaantje doen in plaats van over de Boszoom;
- En daarna de Burgemeester Oudlaan in plaats van de Kralingsezoom;
- Ik zou niet langs de Vondelingenweg gaan fietsen (tenzij je van uitlaatgas en haventerrein houdt) maar direkt de A15 oversteken en daar bijvoorbeeld de Groenedijk en het Bospad nemen;
- Spijkenisse doe je erg functioneel en lelijk. Ik zou (Nieuw) Hongerlandsedijk, Korte Schenkeldijk, Gaddijk,Toldijk fietsen en vervolgens langs het Spui en het Haringvliet (Daan Monsterpad);
- De vesting in Hellevoetsluis is leuk om even te zien en je kan dan over het Gorzenpad verder;
- Op Goeree is het Middelduinpad en daarna de Kustroute wel echt mooi. Ook op Schouwen zou ik je de kustroute aanraden. Of je moet die al kennen.
Die laatste drie punten gaan je wel echt wat meer km kosten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BNq3VJMhwkSILcGAL3NsUea9.jpg?f=user_large)
In hun eigen vergelijkingstabel is de Fusion 5 toch vooral lekbestendiger en duurzamer dan de Blackbird, waar Blackbird lichter is en gericht op performance? Dus Blackbird lijkt me meer hun ultieme race-band en geen vervanger voor Fusion (all season).ElGreco schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:05:
De Fusion 5 wordt vervangen (of verbeterd, is maar net hoe je het bekijkt) door de nieuwe Blackbird. Ik ben benieuwd of die net zo goed zijn!
Vlgs BRR wel:Cloclo100 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:49:
[...]
In hun eigen vergelijkingstabel is de Fusion 5 toch vooral lekbestendiger en duurzamer dan de Blackbird, waar Blackbird lichter is en gericht op performance? Dus Blackbird lijkt me meer hun ultieme race-band en geen vervanger voor Fusion (all season).
https://www.bicyclerollin.../hutchinson-blackbird-tlrHutchinson has been manufacturing bicycle tires for a very long time in their factory in France, and they are now introducing a completely new road bike tire to once again compete with the competition. The Hutchinson Blackbird is an entirely new tire that can be seen as the successor to the Fusion 5, which was introduced in 2016 and received an update with Hutchinson's 11Storm compound in 2019.
Developments in the world of tires have been rapid in recent years, and when we tested it in 2021, the Fusion 5 with 11Storm compound (read review) could no longer keep up with the competition. However, with the Blackbird, Hutchinson is taking a big step forward, as the most important aspects of the tire have been updated with a new casing and a new compound.
pier87 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:53:
Tweakers,
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LduL3rMOMuLGCBFlUnOl2hEb.jpg?f=user_large)
Tubeless kan niet lek enzo

Tis wel tievus veel werk, altijd gezeik en vervelend als je dan WEL lek rijd.
Maar het scheelt 50gram!
blup
Nee dat pontje vaart alleen op oneven dinsdagen in juni met mooi weer als de schipper niet toevallig op feesboek heeft gezet dat hij met zijn vrouw naar de huisarts moet.Joindry schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:18:
[...]
Zou je kunnen bevestigen of deze overzet er legitiem ligt? Komoot heeft het moeilijk om de route correct te leggen. Strava en google maps lijken deze route zelfs niet te kennen.
[Afbeelding]
Check veerpontjes altijd: https://veerponten.nl
En klik dan door naar de website of facebook (die zijn meest actueel
Nah, gewoon goede plugs hebben als de sealant zijn werk niet doet.Bezulba schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:45:
[...]
Maar het scheelt 50gram!
Stap 1 : Koop goede banden --> GP5000 STR of Pirelli P zero TLR
Stap 2 : Koop goede sealant --> Orange Sealant Endurance
Stap 3 : Koop goede pluggen --> Dynaplug racer pro
Als je dan toevallig een gaatje hebt die de sealant niet dicht, heb je een plug en ben je na 1 min weer op pad.
Alleen zijn die verrekte pluggen nooit/nergens te koop. Althans kan ik ze niet vinden.rolandos582 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:47:
[...]
Nah, gewoon goede plugs hebben als de sealant zijn werk niet doet.
Als je dan toevallig een gaatje hebt die de sealant niet dicht, heb je een plug en ben je na 1 min weer op pad.
Bij al de hele week deze week en dan zal je zien dat ze weer wijzigen naar Week xx.
Goede banden en GP5000 STR in 1 zinrolandos582 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:47:
[...]
Nah, gewoon goede plugs hebben als de sealant zijn werk niet doet.
Cube Nuroad Race (2022)
En 2 Watt! How is het mogelijk gek! Boodschap!Bezulba schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:45:
[...]
Maar het scheelt 50gram!
Ik kreeg "gratis" tubeless om te proberen op mijn nieuwe fiets (lees: standaard tubeless afgeleverd).
0x lek in 4600km dus deed wat dat betreft wat het moest doen, hoewel ik geen gedichte gaatjes zag, dus ik betwijfel of ik ooit "lek" heb gereden.
Ik vond de inmiddels opgedroogde sealant toch een goede reden om weer terug te gaan naar ouderwetse binnenbandjes. Minder werk

Laatste asfalt-lek van mij is 2022-10... ik ben het Ali TPU-avontuur gestart, durfde die gok wel aan met mijn bijna-nooit-lekrijden.
Ben benieuwd, 2 dagen geleden omgewisseld, 170km later staan ze nog hard, maar dit is natuurlijk de fietsgoden verzoeken
Informaticus of vakkundig Googler?
Succes, ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.TheTinusNL schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:18:
[...]
Laatste asfalt-lek van mij is 2022-10... ik ben het Ali TPU-avontuur gestart, durfde die gok wel aan met mijn bijna-nooit-lekrijden.
Ben benieuwd, 2 dagen geleden omgewisseld, 170km later staan ze nog hard, maar dit is natuurlijk de fietsgoden verzoeken
Ik heb 3 van die bandjes in 2 weken versleten. Eerste 5 dagen ging het nog goed, daarna moesten de banden na een paar uur steeds worden bijgevuld.
Met een emmer water niet kunnen ontdekken waar de lucht er uit lekte.
Gebruikt in 26mm banden op 6 bar.
[ Voor 23% gewijzigd door guapper op 28-06-2024 14:35 ]
Ik rijd intussen dik 6 maand op mn ali TPU banden en doe nog steeds mn eerste paar aan. Houden even goed lucht of een klassieke binnenband bij mij (conti 5000)TheTinusNL schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:18:
[...]
En 2 Watt! How is het mogelijk gek! Boodschap!
Ik kreeg "gratis" tubeless om te proberen op mijn nieuwe fiets (lees: standaard tubeless afgeleverd).
0x lek in 4600km dus deed wat dat betreft wat het moest doen, hoewel ik geen gedichte gaatjes zag, dus ik betwijfel of ik ooit "lek" heb gereden.
Ik vond de inmiddels opgedroogde sealant toch een goede reden om weer terug te gaan naar ouderwetse binnenbandjes. Minder werk![]()
Maar hou ons op de hoogte zou ik zeggen.
Van Nijmegen naar Heerhugowaard gefietst, in mn uppie.
- verreweg langste rit ooit (max was 116)
- over de dijk (markermeer)
- zoals verwacht veel wind tegen.
- eerste keer écht pauze tussendoor (nooit gedaan en vind ik moeilijk om alleen te doen)
- enkel op vermogen gereden (nieuwe PM sinds een paar weken)
Maar wel gefixt! Heerlijk gefietst, al was 65km wind tegen wel iets te veel. Trots.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ja je hebt gelijk, op dit moment moet er even scherp op zijn. Maar zeker is dat ze ze weer uitleveren.La1974 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:43:
[...]
Alleen zijn die verrekte pluggen nooit/nergens te koop. Althans kan ik ze niet vinden.
Bij al de hele week deze week en dan zal je zien dat ze weer wijzigen naar Week xx.
Pas hadden ze ze bij Mantel, vorige week bij Bike24.
Misschien weet iemand hier waar ze ze nu op voorraad hebben.
Bovenstaand die ze binnen 2 weken verslijt en jij die er 6+ maanden probleemloos op rijdt.Joindry schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:51:
[...]
Ik rijd intussen dik 6 maand op mn ali TPU banden en doe nog steeds mn eerste paar aan. Houden even goed lucht of een klassieke binnenband bij mij (conti 5000)
Maar hou ons op de hoogte zou ik zeggen.
Ben benieuwd waar ik ga eindigen.
Ik ga ze in ieder geval in 32mm GP5000 meenemen op vakantie, met genoeg reserves aan zowel TPU als butyl.
Eerste en enige nadeel tot nu toe is dat het ventiel niet vast te zetten is met zo'n ringetje dat op de velg drukt.
Was daarom bang voor geluid van trillen/tikken, maar gelukkig nog niets van gehoord.
Voor zover ik weet bestaat die verbinding niet. Er is in het verleden wel een zomerpontje (de Heicondias) geweest van Stad aan 't Haringvliet naar Tiengemeten. Info op de kaart lijkt erop te duiden dat die via jachthaven de Put zou zijn gegaan, of dat zo is vraag ik me af.Joindry schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:18:
[...]
Zou je kunnen bevestigen of deze overzet er legitiem ligt? Komoot heeft het moeilijk om de route correct te leggen. Strava en google maps lijken deze route zelfs niet te kennen.
[Afbeelding]
https://www.stadaantharin...ingvliet-naar-tiengemeten
Maar volgens de laatste informatie vaart die niet meer:
https://www.stadaantharin...euws-280/2647-pontje-2022
Het pontje van Nieuwendijk naar Tiengemeten is wel in bedrijf, maar daarmee loop je dood.
https://www.natuurmonumen...gemeten/tickets-en-tijden
True en dan heb je ook nog verschillende soorten. Ik heb 2 setjes kunnen scoren maar dat zijn kortere plugs ofzo. En die passen net niet helemaal lekker in mijn racer pro. Denk dat je die langere wel moet hebben, soms is er ineens voorraad. Moet je ook wat g eluk mee hebben.La1974 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:43:
[...]
Alleen zijn die verrekte pluggen nooit/nergens te koop. Althans kan ik ze niet vinden.
Al die reservebanden in verschillende soorten meeslepen en dan een keer per drie-zes maanden een beetje sealant door het ventiel spuiten te veel werk? Kweenie hoor…TheTinusNL schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:00:
[...]
Bovenstaand die ze binnen 2 weken verslijt en jij die er 6+ maanden probleemloos op rijdt.
Ik ga ze in ieder geval in 32mm GP5000 meenemen op vakantie, met genoeg reserves aan zowel TPU als butyl.
Eerste en enige nadeel tot nu toe is dat het ventiel niet vast te zetten is met zo'n ringetje dat op de velg drukt.
Was daarom bang voor geluid van trillen/tikken, maar gelukkig nog niets van gehoord.
Misschien vergt tubeless wat oefening mij, kost het inmiddels niet meer werk dan toen ik met binnenbanden reed.
Nieuwe insteek in de discussie: het is wel de toekomst als je straks enkel nog hookless velgen kan krijgen op je volgende nieuwe fiets kan je het alsnog leren.
Volgens mij zitten alle tubelessfrustraties niet bij het bijvullen van het sealantKluus schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:22:
[...]
Al die reservebanden in verschillende soorten meeslepen en dan een keer per drie-zes maanden een beetje sealant door het ventiel spuiten te veel werk? Kweenie hoor…
In de tijd dat tubelessfanaten zo'n flesje leegspuiten in de ventielen, heb ik al lang mijn reservebiba's in de auto in het vakantiefietskrat gegooid
Nu is het weer tijd voor zadeltasjesdiscussie!
Hoeveel liter is die van jullie?
Laten we het niet hopen eerlijk gezegd. Ben echt nog niet overtuigd van het hookless rijden op de racefiets.Kluus schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:22:
[...]
Nieuwe insteek in de discussie: het is wel de toekomst als je straks enkel nog hookless velgen kan krijgen op je volgende nieuwe fiets kan je het alsnog leren.
Volgens mij is het enige voordeel dat de velg marginaal lichter is.
Voor de fabrikant is het vooral dat ie goedkoper kan produceren (en er meer voor kan vragen).
Cube Nuroad Race (2022)
Ik heb er de AGR mee gereden, intussen Vlaamse Ardennen kasseien ( Bosberg, Oude kwaremont, ..)TheTinusNL schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:00:
[...]
Bovenstaand die ze binnen 2 weken verslijt en jij die er 6+ maanden probleemloos op rijdt.
Zou me niet verbazen mochten er op Alie wat minder kwalitatieve verkopen bijzitten ook. En heb ik geluk gehad.
"inmiddels" is het juiste woord.Kluus schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:22:
[...]
Al die reservebanden in verschillende soorten meeslepen en dan een keer per drie-zes maanden een beetje sealant door het ventiel spuiten te veel werk? Kweenie hoor…
Misschien vergt tubeless wat oefening mij, kost het inmiddels niet meer werk dan toen ik met binnenbanden reed.
Dat ik 3x de mont blanc beklommen zou hebben in de tijd dat het je koste om het te leren geeft mij het idee dat het misschien gewoon makkelijker/beter/goedkoper/sneller is om bij de klassieke binnen/buitenband te blijven.
blup
Ik krijg het idee dat hookless beetje uit de mode raakt eigenlijk (?). Als ik op weightweenies beetje blader door topics over nieuwe wielen zie ik (ook bij high end) steeds meer hooked / mini hooked.Kluus schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:22:
[...]
Ik denk dat ze een paar keer te spectaculair een blowout gehad hebben in het profpeloton.Requiem19 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:44:
[...]
Ik krijg het idee dat hookless beetje uit de mode raakt eigenlijk (?). Als ik op weightweenies beetje blader door topics over nieuwe wielen zie ik (ook bij high end) steeds meer hooked / mini hooked.
De sealant die explosief overal heengaat lijkt nogal dramatisch. Maar is irl niet veel erger dan een normaal stootlek. En eigenlijk al helemaal niet zo erg als een wielbreuk.
(maar op zich vind ik het ook niet erg. Ik schaar me ook achter het feit dat dit een productiebesparing was die verkocht werd als een 'evolutie')
Op aanraden van @ElGreco zijn hier ook hooked velgen onderweg.Requiem19 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:44:
[...]
Ik krijg het idee dat hookless beetje uit de mode raakt eigenlijk (?). Als ik op weightweenies beetje blader door topics over nieuwe wielen zie ik (ook bij high end) steeds meer hooked / mini hooked.
Daarnaast ook gekozen voor een dicht velgbed omdat een deel van de tubeless problemen door velgtape komt. Wel een gekloot met spaken.. maar dat doe je maar 1 keer🙃
En hookless is ook overgenomen uit de tubeless mtb wereld.. daar is het een stuk logischer.. meer impact bestendig en de druk is zo laag dat de nadelen niet van toepassing zijn...
Op de MTB rij ik met 1.2-1.3 bar (Voor/achter 30/28mm hookless carbon en 2.35/2.25" -60/57mm banden)
[ Voor 20% gewijzigd door Prulleman op 29-06-2024 12:45 ]
Dit lijkt me heel leuker dan Parijs en al die andere steden.
Ik merk dat ik bijna een bar later door het extra volume wat hookless oplevert op de race tegen hetzelfde gevoel, zelfde banden op wielen met dezelfde binnenbreedte maar hooked vs hookless. De band sluit ook mooier aan wat het aerodynamischer zou maken en het is inderdaad lichter. Dat maakt het allemaal nog best logisch op de race. Op de mtb is het enige voordeel de sterkere velg, wat voor de race ook geen nadeel is.Prulleman schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:25:
[...]
Op aanraden van @ElGreco zijn hier ook hooked velgen onderweg.
Daarnaast ook gekozen voor een dicht velgbed omdat een deel van de tubeless problemen door velgtape komt. Wel een gekloot met spaken.. maar dat doe je maar 1 keer🙃
En hookless is ook overgenomen uit de tubeless mtb wereld.. daar is het een stuk logischer.. meer impact bestendig en de druk is zo laag dat de nadelen niet van toepassing zijn...
Op de MTB rij ik met 1.2-1.3 bar (Voor/achter 30/28mm hookless carbon en 2.35/2.25" -60/57mm banden)
Je kan het ook andersom zien: de hooks kwamen ooit van race naar de mtb vanuit een inmiddels verouderd concept om banden van 18mm veilig met 10 bar op een smalle velg te monteren. Als ze later overbodig worden vind ik het niet erg dat ze verdwijnen, zeker als dat nog een paar (minimale) voordelen oplevert.
@Requiem19 Op weightweenies is hookless nooit in de mode geweest, dat is ook wel gelijk het meest extreem conservatieve wielerplatform wat je kan bedenken, volgens mij is 7 bar daar ook nog de norm.
Zipp, enve, cadex zijn er nog niet van afgestapt bij mijn weten, het onderzoek wat de uci instelde is ook niets uit gekomen voor zo ver ik weet. Veel van de problemen die profs hadden komen uberhaupt door de overstap van tubs naar tubeless, daar had hookless uiteindelijk meestal niets mee te maken.
Maar goed lang verhaal, hoeven er ook verder geen discussie over te houden want verder maakt het mij ook niet zo veel uit allemaal, tubeless rij ik toch en of het nu hooked of hookless is soit. Mijn hookless VanSpeyk limited edition doen het gelukkig prima in ieder geval.
[ Voor 31% gewijzigd door Kluus op 29-06-2024 13:58 ]
Het gaat er niet om hoe groot het is, maar wat je er mee kunt, toch?TheTinusNL schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:14:
[...]
Nu is het weer tijd voor zadeltasjesdiscussie!
Hoeveel liter is die van jullie?
En bovenal of je er mee thuis komt.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
:strip_exif()/f/image/RqrhCeqnvCRtZH1IzUnRbL0o.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zit geen schroef aan de voorkant om dit te stellen.
Weet iemand of hier speciale zadels voor zijn die wel recht uitkomen, of een andere manier om dit met normale zadels te laten werken?
[ Voor 4% gewijzigd door yeehaw op 29-06-2024 14:19 ]
Het zal wel te simpel gedacht zijn maar er lijkt wel een kantel mechanisme in de klem te zitten, is het niet zo dat als je die ene schroef los maakt je het zadel kan instellen en dan weer vast klemt in de juiste positie?yeehaw schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:18:
Fietsvriend van me heeft een wat oudere slingerland fiets. En zijn zadel staat best wel omhoog gekanteld wat voor allerlei pijntjes zorgt.
[Afbeelding]
Weet iemand of hier speciale zadels voor zijn die wel recht uitkomen, of een andere manier om dit met normale zadels te laten werken?
Bout los, zadel kantelen (die klem beetje mee naar voren schuiven), bout vast.yeehaw schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:18:
Fietsvriend van me heeft een wat oudere slingerland fiets. En zijn zadel staat best wel omhoog gekanteld wat voor allerlei pijntjes zorgt.
[Afbeelding]
Reed door stukje glas en gat was te groot voor latex.
Hij probeerde daarna 2 pluggen erin te steken.
Kon zo snel niet zien welk merk, leek beetje op dynaplug maar dan ali express variant ofzo, je moest rubbertje in pijl steken ofzo.
Nou die pijl ging in band maar rubber bleef erbuiten.
Odertussen was band van velg losgelaten en 3 patronen verder (die niet lekker aansloten op ventiel ofzo) besloot hij maar binnenband te monteren.
Daarna lekkere hobbel in band, terwijl hij zo ongeveer 7 bar ofzo in band gepompt had.
(bobbel verdween gelukkig na aantal km fietsen)
Snap wel dat sommige mensen tubeless haten.
Dat gezegd hebbende ik zweer erbij, toevallig afgelopen 2 weken 2 keer een dynaplug moeten gebruiken (bij 2 verschillende fietsen) maar beide keren beetje bijpompen en direct weer door.
Gelukkig had ik de plug voorrraad recent aangevuld anders werd het wel beetje spannend om nu rond te rijden.
Gaat je niet tegenvallen. Rij al ruim 20k tubeless en rij vrijwel nooit lek. En als je dan toch lek hebt kom je altijd nog thuis. Het ‘gedoe’ valt reuze mee.twodigits schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:29:
Ik heb een nieuwe fiets gekocht en die komt ook met tubeless banden. Heb er uitgebreid mee proefgereden en het rijdt super. Maar ik zie wel wat op tegen het 'gedoe' dat je her en der leest. Als het me erg tegen gaat vallen wat dat betreft gooi ik er later alsnog binnenbandjes in...
Sinds deze week ervaar ik wat gekraak en lijkt uit het balhoofd te komen. Met name als ik over ongeasfalteerde wegen rijd ervaar ik het, maar ook als ik leuk op m'n steur en snel van links naar rechts stuur of m'n gewicht zijwaarts verplaats.
Iemand een idee wat dit kan zijn? Lagers?
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic