Waar kwam dat water uit? Afwateringsgaatje?Mollos_ schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:11:
... En dit kwam er later die week uit mijn carbon velgen....
In een aantal wielen heb ik ook zo'n gaatje van ca 1mm, maar in mijn carbon race velgen en de mtb wielen niet. Ben ook al een aantal keer door water gereden dat hoger was dan de velgen, vraag me af hoe dat er dan weer uit kan. De spaken zullen niet waterdicht zijn neem ik aan.
[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 29-05-2024 23:26 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Je rijdt sowieso al “zinloze” trainingsrondjes, wat maakt dit nu uit.McMiGHtY schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:25:
[...]
En omrijden overal..ook behoorlijk waardeloos
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Het is best irritant als je ergens onverwacht niet langs kan. Dan moet je omrijden. En dan heb je lijkt mij ook nog eens kans dat er een bak water ligt op de omleidingsroute die je kiest. Kan je weer terug. Leuk is anders vind ik.mhr-zip schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:37:
[...]
Je rijdt sowieso al “zinloze” trainingsrondjes, wat maakt dit nu uit.
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
Die staat voor volgend jaar bij mij ook op de planning. 3Ballons was ook niet echt de bedoeling, maar heb Aken laten schieten omdat het definitieve parcours zo tegenviel en wilde toch ergens voor trainen en getraind hebben. 3ballons stond al op het lijstje om ooit te doen en was er nu redelijk makkelijk in te passen ivm de afstand.derx666 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 07:25:
Ik hoop voor iedereen dat het droog blijft. Maakt zo'n rit toch net wat mooier nog. Ben aan het twijfelen tussen 3 Ballons en de Maratona voor volgend jaar. Denk dat het de Maratona wordt. Deze zou ik eigenlijk in 2022 gaan rijden, maar toen kreeg ik begin Januari trombose en een long embolie, en was ik totaal niet fit om die te gaan rijden.
Maratona is met loting en redelijk lastig om ‘binnen’ te komen. Veel bekenden worden jaar op jaar opgeloot.derx666 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 07:25:
Ik hoop voor iedereen dat het droog blijft. Maakt zo'n rit toch net wat mooier nog. Ben aan het twijfelen tussen 3 Ballons en de Maratona voor volgend jaar. Denk dat het de Maratona wordt. Deze zou ik eigenlijk in 2022 gaan rijden, maar toen kreeg ik begin Januari trombose en een long embolie, en was ik totaal niet fit om die te gaan rijden.
Ben zelf ook aan het kijken voor volgend jaar wat mooie zijn om te doen.
Mallorca 312 lijkt me ook mooi.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Inderdaad, inschrijven voor Maratona en l3b als back-up plan zou ik doen. Vaak is het overigens wel weer mogelijk om startbewijzen te regelen via organisaties die vooraf inkopen.KW25 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 07:54:
[...]
Maratona is met loting en redelijk lastig om ‘binnen’ te komen. Veel bekenden worden jaar op jaar opgeloot.
Wij gaan dit jaar voor het eerst geen cyclo rijden, maar gewoon op fietsvakantie, vind ik eigenlijk wel echt jammer, ik mis dat sfeertje en de voorbereidingen nu al wel.
[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 30-05-2024 08:08 ]
Het wijzigt constant dus het zal op de dag zelf toch afwachten zijnjasperz89 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 06:27:
Weersverwachtingen voor 3ballons trekt alweer flink bij. Lijkt nu slechts een verdwaald buitje te worden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/VXOrJAMMbRkbUy1htmywgo8p.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/SrK2AA5FQNJeQhbPtKuWsFCN.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/cUy2x9Vqu6SfDOl9KACFQSSZ.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/DTjhabb67kSU3PmxOBrZqS3y.png?f=user_large)
Als ik DE podcast luister, komt altijd naar voren dat deze redelijk overrated is. Dat je hem rijdt voor de naam, maar dat er heel veel ander moois te rijden is.KW25 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 07:54:
[...]
Maratona is met loting en redelijk lastig om ‘binnen’ te komen. Veel bekenden worden jaar op jaar opgeloot.
Maar mijn ervaring is N=0, dus ik mag er niks over zeggen
Ja hier ben ik het wel mee eens eigenlijk, wilde het ook zeggen maarja het is ook subjectief natuurlijk. Het is wel een prachtig gebied en dan met name het sellaronda gedeelte.mhr-zip schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:18:
[...]
Als ik DE podcast luister, komt altijd naar voren dat deze redelijk overrated is. Dat je hem rijdt voor de naam, maar dat er heel veel ander moois te rijden is.
Is het dan overrated of zijn er naast deze tocht gewoon veel andere goede alternatieven die gelijke aandacht verdienen? Gezien de linkjes in de shownotes is er mogelijk ook een commercieel argument achter de motivatiemhr-zip schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:18:
[...]
Als ik DE podcast luister, komt altijd naar voren dat deze redelijk overrated is. Dat je hem rijdt voor de naam, maar dat er heel veel ander moois te rijden is.
Zonder die podcast geluisterd te hebben maar met ervaring op de Maratona en diverse andere bekende en minder bekende cyclos kan ik mij wel vinden in de getrokken conclusie.Opdreef schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:01:
[...]
Is het dan overrated of zijn er naast deze tocht gewoon veel andere goede alternatieven die gelijke aandacht verdienen? Gezien de linkjes in de shownotes is er mogelijk ook een commercieel argument achter de motivatie
Ja hij is best mooi, vooral het eerste deel (Sellaronda) maar ook erg druk en een beetje aan de korte kant voor een cyclo vind ik persoonlijk. Voordelen zijn dat het geheel autovrij is en dat de sfeer op een aantal plekken erg gaaf is. Maar hij komt denk ik niet in mijn top 3.
Maratona ga ik kijken of ik via een tour bureau een startbewijs kan krijgen incl een hotel. De vorige keer was het echt een gedoe om een beetje een fatsoenlijke slaapplaats te vinden. Kwa omgeving vind ik persoonlijk de Maratona geweldig, dus die zou ik graag rijden. Ook kwa uitdaging is voor mij 138km met 4200hm ook echt wel prima. Vooral die hoogtemeters zullen bij mij het probleem zijn, de afstand an sich niet zo.KW25 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 07:54:
[...]
Mallorca 312 vind ik vooral het eerste stuk mooi, maar die laatst ~150km door het binnenland zie ik niet echt zitten.
Cube Nuroad Race (2022)
Ik ontken niks dat er potentieel een commercieel argument achter kan zitten.Opdreef schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:01:
[...]
Is het dan overrated of zijn er naast deze tocht gewoon veel andere goede alternatieven die gelijke aandacht verdienen? Gezien de linkjes in de shownotes is er mogelijk ook een commercieel argument achter de motivatie
De Maratona zal ongetwijfeld mooi zijn, maar dingen over de organisatie komt op meer plekken naar voren en niet alleen uit hun mond.
Daarnaast als je alternatieven noemt die jou niet sponsoren is het commercieel ook niet slim.
En ja ze worden door meer dingen gesponsord, en dat wordt dan benoemd.
Prima de schoorsteen moet roken. In andere media hoor je dan wel eens dat er negatief gedaan wordt over concurrerende merken van sponsoren of het merk boven dat van andere wordt geplaatst. Maar dat gevoel krijg ik bij Cycloworld (podcast) nooit.
:fill(white):strip_exif()/f/image/6sUcqxX0riARG242MIzs72Tj.png?f=user_large)
Interesse is gewekt, in zowel -natuurlijk- alle mooie cyclo's die er te rijden zijn (en dat zijn er gelukkig erg veel) én deze podcast.mhr-zip schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:37:
[...]
Ik ontken niks dat er potentieel een commercieel argument achter kan zitten.
De Maratona zal ongetwijfeld mooi zijn, maar dingen over de organisatie komt op meer plekken naar voren en niet alleen uit hun mond.
Daarnaast als je alternatieven noemt die jou niet sponsoren is het commercieel ook niet slim.
En ja ze worden door meer dingen gesponsord, en dat wordt dan benoemd.
Prima de schoorsteen moet roken. In andere media hoor je dan wel eens dat er negatief gedaan wordt over concurrerende merken van sponsoren of het merk boven dat van andere wordt geplaatst. Maar dat gevoel krijg ik bij Cycloworld (podcast) nooit.
[Afbeelding]
Misschien na dit seizoen eens een rondje 'wat was je beste en minste ervaring van het seizoen'. Kunnen we dat mooi van elkaar jatten om plannen te maken voor 2025
Het eerste seizoen van de podcast zou ik overslaan (of voor later bewaren). Seizoen 2 gingen ze het met 2 mensen doen, ipv 3 dat was veel beter.Opdreef schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:34:
[...]
Interesse is gewekt, in zowel -natuurlijk- alle mooie cyclo's die er te rijden zijn (en dat zijn er gelukkig erg veel) én deze podcast.
Misschien na dit seizoen eens een rondje 'wat was je beste en minste ervaring van het seizoen'. Kunnen we dat mooi van elkaar jatten om plannen te maken voor 2025
En ik hou altijd in mijn achterhoofd dat het geen gepokt en gemazelde media mensen zijn, zoals bijv. de tweewielers podcast.
Maar als er (technische) advies gegeven wordt hang ik er wel veel meer waarde aan de cycloworld podcast dan aan de tweewielers podcast (die ook heel leuk is, maar dat is meer niveau lullen in de kroeg).
Kunnen we nu al mee beginnen toch? Wellicht is er nog eentje in augustus of september die ik pak meepakken.Opdreef schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:34:
[...]
Interesse is gewekt, in zowel -natuurlijk- alle mooie cyclo's die er te rijden zijn (en dat zijn er gelukkig erg veel) én deze podcast.
Bij deze, heeft iemand nog een ondergewaardeerde cyclo staan?
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
@havanaKW25 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:59:
[...]
Kunnen we nu al mee beginnen toch? Wellicht is er nog eentje in augustus of september die ik pak meepakken.
Niet zo zeer onder gewaardeerd maar Marmotte Pyrenees bijvoorbeeld vind ik wel een aanrader waarvoor je je nu nog kan inschrijven.KW25 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:59:
[...]
Kunnen we nu al mee beginnen toch? Wellicht is er nog eentje in augustus of september die ik pak meepakken.
https://marmottegranfondopyrenees.com/en/
Bij mij staat met potlood Velomediane in de planning: https://www.velomediane.com/nl/front-page-nl-2-2/KW25 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:59:
[...]
Daar hoor ik ook sowieso ook positieve verhalen over.
Mocht je overigens echt wat unieks willen kan ik ook Riderman(riderman.de) aanbevelen. 3 dagen lang koersen(16km 200 hm, 120km 1800hm, 100km 1000hm) over volledig vrije wegen met verzorging onderweg. Dit jaar begin september ipv eind september.
Ik heb wel eens gekeken naar de 'LA PURITO'. Een rit van 115 kilometer en goed 4500 hm in Andorra. Korter kan uiteraard ook.
Gaat over de trainings-gronden van (oa) Joaquim “Purito” Rodriguez. Pittige tocht met serieuze beklimmingen. 11 augustus dit jaar, of er nog plek is weet ik niet
https://lapuritoandorra.com/en/
https://www.ardechoise.com/venir-a-st-felicien/
Mocht iemand hier deze wel al gereden hebben, ik hoor het graag.
[ Voor 4% gewijzigd door Joindry op 31-05-2024 09:30 ]
Pff... ik heb voorlopig genoeg lek gereden na Limburgs MooisteKluus schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:55:
Ik krijg net een mail dat de dynaplug refills weer op voorraad zijn, in ieder geval bij Mantel. Gelijk een stapel besteld, kan ik voorlopig weer "lek" rijden.
Cube Nuroad Race (2022)
Alleen de MTB versie toch?Kluus schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:55:
Ik krijg net een mail dat de dynaplug refills weer op voorraad zijn, in ieder geval bij Mantel. Gelijk een stapel besteld, kan ik voorlopig weer "lek" rijden.
Nee, deze maar is inmiddels alweer (zo goed als) uitverkocht...
Ik krijg net in ieder geval mijn verzendbevestiging binnen.

Ofja, het is dus niet de specifieke road versie, maar ik gebruik sowieso altijd bovenstaande, het enige verschil is dat deze een wat langere "staart" heeft, maar dat is geen probleem, die trim ik wel even bij bij thuiskomst.
[ Voor 39% gewijzigd door Kluus op 31-05-2024 12:46 ]
Mijn wielen hebben geen afwateringsgaatjes, dus de buiten- en binnenband eraf gehaald en via het ventiel gat er maar uit schudden... Anders was het er niet uit gekomen ben ik bang.Mistraller schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:26:
[...]
Waar kwam dat water uit? Afwateringsgaatje?
In een aantal wielen heb ik ook zo'n gaatje van ca 1mm, maar in mijn carbon race velgen en de mtb wielen niet. Ben ook al een aantal keer door water gereden dat hoger was dan de velgen, vraag me af hoe dat er dan weer uit kan. De spaken zullen niet waterdicht zijn neem ik aan.
Gisteren waren ze weer uitverkocht, vanochtend was er weer voorraad.Kluus schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:55:
Dus het loont of af te toe te kijken, of ze er nog zijn.
Ik moet opzoek naar een andere wielrenfiets. Mijn huidige fiets een Giant TCR Advanced is ondertussen 14 jaar oud. Tweedehands gekocht voor weinig. Compleet afgereden en dan bedoel ik ook afgereden. Laatst bij de fietsenmaker gebracht en de monteur zei, misschien moet je een nieuwe kopen, want deze is kas versleten.
Voordat de aluminium fietshelmen opgaan. Zowel de eigenaar als de monteur zijn hele goede vrienden. Die ook gewoon zeggen. Als je wilt dat we hem opknappen ook goed maar voor als nog moeten de volgende dingen worden nagekeken: De wielen krom, de lagers van de wielen zijn versleten, de cassette en ketting vervangen worden. Begint een van je twee shifters het te begeven, moeten de remblokken vervangen worden en om hem weer een beetje netjes te maken. Ander zadel, ander steur en ander steurlint. Zeg maar alleen het frame is nog goed. Maar goed je fietst redelijk wat, dus het zou niet raar zijn om een andere te kopen.
Opzicht niet raar. De fiets was jarenlang naast mijn wielrenfiets ook gewoon de fiets waarmee ik rond het huis fietste. Ondertussen heb ik daar een andere fiets voor dus dat gaat niet meer gebeuren. Daarnaast heb ik voor de Triatlon nog een tweedehands speed concept staan want bijna 9000 euro voor een fiets vond ik wat te gortig.
Nu ben ik aan het twijfelen tussen een andere carbon trek Emonda, want Fietsenmaker is trek dealer en naast het feit dat hij een goede vriend is is hij daardoor ook best goedkoop, want vriendenkorting. (niet op mijn verzoek overigens)
Ik zit te twijfelen voor tussen een Trek Emonda SL5 ( 2023 want die staat in mijn maat in voorraad) Model dus met 11 speed en de Trek Emonda SL6 2024 model.
De vraag is krijg ik voor die SL6 veel meer fiets of ga ik het verschil amper merken?
Nickname KasPlantje.
En niet onbelangrijk: welke vind je mooier?
Cube Nuroad Race (2022)
Je hoeft je hier niet te verantwoorden voor het kopen van een nieuwe fiets voor.GerGio schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:16:
Wielervrienden,
Ik moet opzoek naar een andere wielrenfiets. Mijn huidige fiets een Giant TCR Advanced is ondertussen 14 jaar oud. Tweedehands gekocht voor weinig. Compleet afgereden en dan bedoel ik ook afgereden. Laatst bij de fietsenmaker gebracht en de monteur zei, misschien moet je een nieuwe kopen, want deze is kas versleten.
Voordat de aluminium fietshelmen opgaan. Zowel de eigenaar als de monteur zijn hele goede vrienden. Die ook gewoon zeggen. Als je wilt dat we hem opknappen ook goed maar voor als nog moeten de volgende dingen worden nagekeken: De wielen krom, de lagers van de wielen zijn versleten, de cassette en ketting vervangen worden. Begint een van je twee shifters het te begeven, moeten de remblokken vervangen worden en om hem weer een beetje netjes te maken. Ander zadel, ander steur en ander steurlint. Zeg maar alleen het frame is nog goed. Maar goed je fietst redelijk wat, dus het zou niet raar zijn om een andere te kopen.
Opzicht niet raar. De fiets was jarenlang naast mijn wielrenfiets ook gewoon de fiets waarmee ik rond het huis fietste. Ondertussen heb ik daar een andere fiets voor dus dat gaat niet meer gebeuren. Daarnaast heb ik voor de Triatlon nog een tweedehands speed concept staan want bijna 9000 euro voor een fiets vond ik wat te gortig.
Nu ben ik aan het twijfelen tussen een andere carbon trek Emonda, want Fietsenmaker is trek dealer en naast het feit dat hij een goede vriend is is hij daardoor ook best goedkoop, want vriendenkorting. (niet op mijn verzoek overigens)
Ik zit te twijfelen voor tussen een Trek Emonda SL5 ( 2023 want die staat in mijn maat in voorraad) Model dus met 11 speed en de Trek Emonda SL6 2024 model.
De vraag is krijg ik voor die SL6 veel meer fiets of ga ik het verschil amper merken?
Maar als je goede vriend Trek dealer is en je zelfs ongevraagd vriendenkorting geeft.
Waarom vraag je het hem niet? Welk antwoord verwacht je hier?
Ugh, helaas weer uitverkocht.Kluus schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:55:
Wel ben ik overigens zo'n dumbass dat ik dus 1 van die ijzeren hulsjes heb weggegooid.... Ik dacht dat die onderdeel waren van de navulsetjes, maar blijkbaar moet je die hergebruiken.. Oeps
Heb vorige week voor het eerste de plugs moeten gebruiken, en wat een verademing tov de stan's darts bijvoorbeeld. Dit was echt een soepele ervaring. Weer een +1 voor tubeless
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Is dit by design of is de sleutel stuk? Heb ook nog een grote sluetel en die doet ook maar één kant op klikken. Enigszins irritant want ik heb daar dus niets aan nu. Heb nu op gevoel de as vastgezet.
Betreft een set van de HBM trouwens.
[ Voor 7% gewijzigd door Shadow_Agent op 01-06-2024 20:28 ]
Do { Ping } while ( LOL )
Bij die twee kanten op werken, kun je soms met door een palletje om te zetten de richting omdraaien. Maar ik heb ook een momentsleutel waarbij ik de vierkante as (waar je je bitje op zet), er uit moet halen en andersom terug moet zetten.
Heb je niet bij je steekas de mogelijkheid om deze vanaf de andere kant aan te draaien? Wanneer je vanaf de niet-aandrijfzijde draait, zou je rechtsom moeten draaien om deze vast te zetten.
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
[Video: https://photo.a3426rage.nl/share/NeLrWLy-2qMyRlvffw_hMHl-IuxpMR7zeMzgnPZplznUxbXCOloNiai92iC9c0VLn5A]
Is dit normaal en stel ik me aan of is dit niet acceptabel op een fiets van een jaar oud met 3500km?
De tip om de steekas van de andere kant vast te draaien is wel een goeie! Morgen even kijken
Als het aan een iets krom groot voorblad zou liggen, zou ik verwachten dat de frequentie van het op en neer gaan veel lager ligt.mr.DJ95 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:16:
Mijn achterderailleur gaat naar voor en achter tijdens het fietsen. Dit zou in mijn ogen niet moeten kunnen aangezien de ketting op een blad dezelfde lengte houdt. Het lijkt alsof mijn grote voorblad iets krom is waardoor de afstand die de ketting aflegt niet consistent is. Ik hoor ook dat de ketting hierdoor tegen mijn voorderailleur aankomt als de ketting op het grote blad voor en kleine blad achter ligt.
[Video]
Is dit normaal en stel ik me aan of is dit niet acceptabel op een fiets van een jaar oud met 3500km?
Deze beweging zou ik eerder scharen onder een derailleurwieltje dat net niet helemaal soepel loopt o.i.d.
Je geeft zelf al de beste reden waarom een telefoon niet geschikt is. De betere mounts hebben een dergelijke prijs dat je misschien beter een fietscomputer kan kopen direct. Garmin of Wahoo. Marktplaats zit er ook vol mee.El-Loco schreef op zondag 2 juni 2024 @ 08:44:
Ik heb sinds 2 maanden een racefiets en zou graag een mount willen voor mijn smartphone om makkelijker nieuwe routes te ontdekken. Heeft er iemand een tip? Ik kan mij voorstellen dat het je telefoon het niet heel lekker vind om alle vibraties omgedempt te slikken dus ben even benieuwd welke hier goed in is. Iemand met praktijkervaring?
Een Wahoo Bolt v2 of een Garmin 530/540 zijn mooi om te beginnen en van op MP te vinden.
Misschien is hier wel iemand die overweegt om zijn knappe fietscomputer te upgraden en kun je een mooie deal sluiten.
Er is trouwens een aparte topic hiervoor: Het grote fietscomputer topic
[ Voor 5% gewijzigd door ElGreco op 02-06-2024 09:25 ]
Dus ik denk dat je eerst de specificaties van jou sleutel boven water moet krijgen.
Persoonlijk vind ik het ook wel fijn om een beetje gevoel bij het aandraaien te hebben, zodat je bij pech onder weg je ook zonder momentsleutel kunt redden. Neemt natuurlijk niet weg dat een momentsleutel wel handig is om dat gevoel te ontwikkelen.
Ik rij tubeless dus dat gaat hem niet worden voorlopig... @ElGreco enig idee waarom sommige velgen wel, en sommige geen afwateringsgaatje hebben; een spaak sluit immers nooit helemaal af?Mollos_ schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 01:03:
[...]
Mijn wielen hebben geen afwateringsgaatjes, dus de buiten- en binnenband eraf gehaald en via het ventiel gat er maar uit schudden... Anders was het er niet uit gekomen ben ik bang.
---------------

Heb nooit gelezen dat die sleutels maar een kant op gaan. Wel met je eens dat je dat ook op gevoel moet kunnen inerdaad . Heb hiervoor ook altijd zonder mmentsleutel gewerkt namelijk
Tnkx!
@ydderf
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Het gaatje heeft als bijvangst dat water eruit kan maar het heeft ook nog een functie. Daarom zie je ze ook eigenlijk alleen op carbon velgen en niet op alu. En niet overal, het is een keus van de fabrikant/verkoper om het wel of niet te (laten) doen.Mistraller schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:15:
[...]
Ik rij tubeless dus dat gaat hem niet worden voorlopig... @ElGreco enig idee waarom sommige velgen wel, en sommige geen afwateringsgaatje hebben; een spaak sluit immers nooit helemaal af?
Het carbon bij de holle ruimte (tussen velgbed en spaak nippel) is redelijk dun. Bij de duurdere lichtere velgen, zo dun dat je de velg daar ook een beetje kunt inknijpen als je je best doet. Als de tape scheurt en je bent van de stempel ik rijd lekker met 8 bar omdat dat zo lekker snel is, komt er ineens heel veel lucht in die ruimte. Daar is dat stuk velg niet voor ontworpen. Dat gaatje is een extra voorzorgsmaatregel. Daar kan de lucht uit ontsnappen en knalt de velg niet uit elkaar (heb genoeg voorbeelden gezien, gelukkig allemaal online).
Bijvangst is dat overtollige water langs dezelfde weg eruit kan. Dat komt binnen via de gaten voor de nippels, die zijn niet waterdicht. Water kan er langs naar binnen maar naar buiten vergeet het maar.
Ik durf niet te zeggen of er nooit links draad gebruikt voor de steekas. Misschien nog ergens door een eigenwijze Engelse bouwer. Maar de standaard is volgens mij wel gewoon rechts draad.Phydomir schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:27:
Maar jij hebt dus een steekas die je linksom vast moet draaien? Nu ben ik verre van een ervaren fietsklusser, maar is dat niet vreemd/afwijkend?
Alleen wanneer je je sleutel aan beide kanten in de steekas kunt stoppen, moet je aan de kettingzijde linksom draaien om de as vast te zetten.
Afdaling Geldenberg was gisteren met dat grijze weer wel ff billen knijpen op 25mm bandjes; misschien had ik beter wat in de remmen kunnen knijpen..Tinusvolkel schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:49:
[...]
Die laatste bij de grens was nog wel te doen aangezien het een korst stukje was.
Wel een leuke overgang van een dicht bos op een gare weg naar de grens over tussen de weilanden op een perfecte weg.
De Gelderberg ga ik denk ik wel skippen de volgende keer
PS als je nog meer mooie routes hebt net over de grens dan stuur ze maar doormag meer dan 100km zijn want moet toch een keer wat verdere afstanden gaan trainen.
Er ligt behoorlijk wat dood hout op de 'weg' tussen de gaten.
Wel een prachtige omgeving om te fietsen daar.
https://strava.app.link/YoKMF1T85Jb
Ik fiets er nu een tijdje op en de reach is te lang. Ik kan echter nergens een 90mm h31 of h36 cockpit vinden.
Weet iemand of er aero cockpits van andere merken op de canyon 1 1/4 stuurpen passen?
Heeft Giant niet een vergelijkbaar systeem?yeehaw schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:04:
Ik heb een tijdje terug een canyon h31 aero cockpit op mijn grizl gezet. Deze is 110mm reach en de originele stem die erbij zat was 90mm reach.
Ik fiets er nu een tijdje op en de reach is te lang. Ik kan echter nergens een 90mm h31 of h36 cockpit vinden.
Weet iemand of er aero cockpits van andere merken op de canyon 1 1/4 stuurpen passen?
Fijn, dat is op sommige plekken wel anders dan zeggen mensen, laat je niks aanpraten.La1974 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:51:
[...]
Je hoeft je hier niet te verantwoorden voor het kopen van een nieuwe fiets voor.
Maar als je goede vriend Trek dealer is en je zelfs ongevraagd vriendenkorting geeft.
Waarom vraag je het hem niet? Welk antwoord verwacht je hier?
Nou ik hoopte eigenlijk op de ervaring van andere mee te nemen in de keuze. Want die SL5 is best wel "Goedkoop" want daar wil hij vanaf, zegt hij ook eerlijk. Die SL6 is niet duur voor een SL6.
Zijn die upgrades van mechanisch naar DI2 en carbonnen wielen het waard of is dat leuk op papier maar maakt het in de praktijk niet uit.
Nickname KasPlantje.
Phydomir schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:27:
Maar jij hebt dus een steekas die je linksom vast moet draaien? Nu ben ik verre van een ervaren fietsklusser, maar is dat niet vreemd/afwijkend?
:strip_exif()/f/image/B19wOaSHtOSdM6iUVmzqeGLd.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een foto zonder de momentsleutel in kwestie, die zit in de doos. Maar zoals te zien is linksom vast en rechtsom (klok mee) los.
Zou eerlijk gezegd ook andersom verwachten. Betreft een Trek trouwens.
[ Voor 4% gewijzigd door Shadow_Agent op 02-06-2024 18:29 ]
Linksom is dan los, rechtsom is vast
Nu je hem aan de rechterkant los/vast maakt is het dus andersom
http://www.deyterra.com
Wat een opmerkelijke constructie. Van welke kant steek je de steekas in de naaf?Shadow_Agent schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:28:
[...]
[Afbeelding]
Even een foto zonder de momentsleutel in kwestie, die zit in de doos. Maar zoals te zien is linksom vast en rechtsom (klok mee) los.
Vanaf de kant waar de schijfrem zit.DieAnder schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:50:
[...]
Wat een opmerkelijke constructie. Van welke kant steek je de steekas in de naaf?
Aan de andere kant zit overigens geen optie tot aandraaien/losdraaien
[ Voor 13% gewijzigd door Shadow_Agent op 02-06-2024 19:22 ]
Klinkt wel logisch dan, ik ga mij daarin verdiepen.ElGreco schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:25:
[...]
Je geeft zelf al de beste reden waarom een telefoon niet geschikt is. De betere mounts hebben een dergelijke prijs dat je misschien beter een fietscomputer kan kopen direct. Garmin of Wahoo. Marktplaats zit er ook vol mee.
Een Wahoo Bolt v2 of een Garmin 530/540 zijn mooi om te beginnen en van op MP te vinden.
Misschien is hier wel iemand die overweegt om zijn knappe fietscomputer te upgraden en kun je een mooie deal sluiten.
Er is trouwens een aparte topic hiervoor: Het grote fietscomputer topic
Ja die weg wordt helaas niet meer onderhouden geloof ik dus het zal wel steeds slechter worden daar helaas. Zonde want het is echt een mooi klimmetje vind ik.guapper schreef op zondag 2 juni 2024 @ 12:12:
[...]
Afdaling Geldenberg was gisteren met dat grijze weer wel ff billen knijpen op 25mm bandjes; misschien had ik beter wat in de remmen kunnen knijpen..
Er ligt behoorlijk wat dood hout op de 'weg' tussen de gaten.![]()
Wel een prachtige omgeving om te fietsen daar.
https://strava.app.link/YoKMF1T85Jb
nog bedankt voor het delen van je route, heb daar een stuk uit gekopieerd.Kluus schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:30:
[...]
Ja die weg wordt helaas niet meer onderhouden geloof ik dus het zal wel steeds slechter worden daar helaas. Zonde want het is echt een mooi klimmetje vind ik.
Einde Esperanza rechtsaf het bos doorsteken is een leuk stukje zandpad.
Hoe doen jullie dat met bidons en vooral de bidons die je gebruikt met bijvoorbeeld isotone drank?
Ik spoel ze meestal even schoon met warm water. Zijn in het verleden wel een aantal keer in de vaatwasser geweest.crimby schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:39:
Kwam deze net tegen in het Zwanger en ouderschaps topic: YouTube: Onvruchtbaar door plastic drinkfles?
Hoe doen jullie dat met bidons en vooral de bidons die je gebruikt met bijvoorbeeld isotone drank?
Als je een nieuwe fiets wilt, gewoon doen, zeker na 14 jaar tweedehands dik verdiend.GerGio schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:16:
Wielervrienden,

Maar als ik even de aluminium fietshelm opzet, gewoon omdat het leuk is
Nieuw setje wielen wordt het duurste denk ik?
Cassette, ketting, remblokjes en zadel kosten allemaal de wereld niet en is makkelijk te vervangen.
Stuur en stuurlint kost ook geen fortuin, en als het om een tweedehandsje van 14 jaar oud gaat, verwacht ik dat vervangen een eitje is, zeker vergeleken met tegenwoordig die geïntegreerde moderne rommel
Wat is er met de shifter?
Lijkt me sterk dat je dan meer kwijt bent aan onderdelen dan aan een nieuwe Emonda SLx.
Maaaaarrrr, daarnaast zijn tegenwoordig schijfremmen ook een goede reden voor een nieuwe fiets
Informaticus of vakkundig Googler?
Daar zijn de meningen over verdeeldTheTinusNL schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:02:
[...]
Maaaaarrrr, daarnaast zijn tegenwoordig schijfremmen ook een goede reden voor een nieuwe fiets
@Shadow_AgentDieAnder schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:50:
[...]
Wat een opmerkelijke constructie. Van welke kant steek je de steekas in de naaf?
Trek heeft alles aan de andere kant zitten aan de voorkant. Is de ‘Trek Switch’ as, als je die op moment wilt aanspannen moet je een sleutel kopen die beide kanten aan kan
Onderstaande video zet me aan het denken.. ofnee; ik ga dit maar eens proberen.
YouTube: Stop Wasting Your CHAIN LUBE! Know the BEST Way to Apply It!
De as is gewoon normale draad toch.... Ik heb een vaste hendel eraan zitten trouwens (aan de "normale" kant) en aan de kant waar jij hem hebt zit bij mij een inbus gat. Het zou dus bij mij wel kunnen.Shadow_Agent schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:28:
[...]
[Afbeelding]
Als het verder een gewone maat as is kan je er wellicht ook gewoon een normale as in steken. Ik vind dit maar gek. Sowieso is het fijn als je van twee kanten wat kracht kunt zetten, het wil soms wel eens een beetje vast gaan zitten.
---------------
Je telefoon zelf waarschijnlijk wel maar het zijn de vooral bewegende delen in je camera's die hier minder goed tegen kunnen.El-Loco schreef op zondag 2 juni 2024 @ 08:44:
Ik heb sinds 2 maanden een racefiets en zou graag een mount willen voor mijn smartphone om makkelijker nieuwe routes te ontdekken. Heeft er iemand een tip? Ik kan mij voorstellen dat het je telefoon het niet heel lekker vind om alle vibraties omgedempt te slikken dus ben even benieuwd welke hier goed in is. Iemand met praktijkervaring?
---------------
Goeie uitleg! Zo had ik hem nog niet bekeken, maar kan het me goed voorstellen.ElGreco schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:47:
[...]
Het gaatje heeft als bijvangst dat water eruit kan maar het heeft ook nog een functie. Daarom zie je ze ook eigenlijk alleen op carbon velgen en niet op alu. En niet overal, het is een keus van de fabrikant/verkoper om het wel of niet te (laten) doen.
Het carbon bij de holle ruimte (tussen velgbed en spaak nippel) is redelijk dun. Bij de duurdere lichtere velgen, zo dun dat je de velg daar ook een beetje kunt inknijpen als je je best doet. Als de tape scheurt en je bent van de stempel ik rijd lekker met 8 bar omdat dat zo lekker snel is, komt er ineens heel veel lucht in die ruimte. Daar is dat stuk velg niet voor ontworpen. Dat gaatje is een extra voorzorgsmaatregel. Daar kan de lucht uit ontsnappen en knalt de velg niet uit elkaar (heb genoeg voorbeelden gezien, gelukkig allemaal online).
Bijvangst is dat overtollige water langs dezelfde weg eruit kan. Dat komt binnen via de gaten voor de nippels, die zijn niet waterdicht. Water kan er langs naar binnen maar naar buiten vergeet het maar.
Mijn carbon velgen waren niet ultralicht, geen gaatje. Maar mijn allergoedkoopste budget velgen (shimano WHR500 alu) allemaal weer wel. Dat zal dan wel écht voor het afwateren bedoeld zijn of zo...
---------------
TheTinusNL schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:02:
[...]
Als je een nieuwe fiets wilt, gewoon doen, zeker na 14 jaar tweedehands dik verdiend.![]()
Maar als ik even de aluminium fietshelm opzet, gewoon omdat het leuk isen in het kader "duurzaam" en "goedkoop" (?), zie ik voor mij persoonlijk geen reden waarom een nieuwe fiets echt nodig is.
Cassette, ketting, remblokjes en zadel kosten allemaal de wereld niet en is makkelijk te vervangen.
Stuur en stuurlint kost ook geen fortuin, en als het om een tweedehandsje van 14 jaar oud gaat, verwacht ik dat vervangen een eitje is, zeker vergeleken met tegenwoordig die geïntegreerde moderne rommel![]()
Lijkt me sterk dat je dan meer kwijt bent aan onderdelen dan aan een nieuwe Emonda SLx.
Ja wat is duurzaam, ik ben al de gene die het overgrote gedeelte op fietsen doe en ik woon in een dorp. Dus opzicht kan ik zeggen ik ben redelijk duurzaam. Kan hij nog mee, ja. Mag ik een keer een andere ook ja.TheTinusNL schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:02:
[...]
Als je een nieuwe fiets wilt, gewoon doen, zeker na 14 jaar tweedehands dik verdiend.![]()
Maar als ik even de aluminium fietshelm opzet, gewoon omdat het leuk isen in het kader "duurzaam" en "goedkoop" (?), zie ik voor mij persoonlijk geen reden waarom een nieuwe fiets echt nodig is.
Stuur en stuurlint kost ook geen fortuin, en als het om een tweedehandsje van 14 jaar oud gaat, verwacht ik dat vervangen een eitje is, zeker vergeleken met tegenwoordig die geïntegreerde moderne rommel![]()
Het is niet dat ze hem niet willen maken. Het is dat ze een kritische vraag stellen of het zin heeft. Er gaat gewoon ruim 20% van de verkoop prijzen af. Dan worden nieuwe fietsen gewoon een stuk aantrekkelijker.
Het is niet dat ik het niet zinvol vind om hem te maken. Het is dat ik nieuw speelgoed ook leuk vind. Al houd ik ook van mijn speed concept.
Ik dacht ik stel hier de vraag want misschien zeggen mensen. Carbon wielen. Zinvol en 105 DI2 is geweldig dat moet je doen. Als niemand zegt dat wordt een gamechanger neem ik gewoon de SL5 want vind ik mooier en is heel heel wat goedkoper.
Nickname KasPlantje.
Ik vind het een bijzondere constructie. Op mijn Sensa is voor, ook aan de drive side los draaien (en achter aan de non-drive side), maar van die kant steek ik hem er ook in dus gewoon rechtsom vast draaien.Shadow_Agent schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:20:
Vanaf de kant waar de schijfrem zit.
Aan de andere kant zit overigens geen optie tot aandraaien/losdraaien
Wat zou het toch fijn zijn als die fabrikanten voor dit soort dingen gewoon één standaard af zouden spreken. Zelfde geld voor type schroefdraad etc.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
We kwamen woensdag in de loop van de middag aan in het huisje ongeveer 45 minuten rijden ten noorden van Ronchamp, waar op zaterdagochtend de start zou zijn. Na het uitladen snel omgekleed en met een paar vrienden een klein rondje van een uurtje gereden om toch even de benen te strekken. Op de enige afdaling van de dag, terug naar het dorpje waar ons huisje stond, begon het te stortregenen en moest de zonnebril af omdat ik door druppels eromheen niets meer zag. Dat was dan meteen een goede oefening voor dalen in de regen dachten we.
Donderdagochtend rustig wakker geworden en na een ontbijt met de hele groep (waren met een groep van 14, waarvan 12 fietsers), moest er bij bijna iedereen nog wel iets gesleuteld worden aan de fietsen. Dat kwam prima uit aangezien het volgens het weerbericht na de lunch droog zou worden en misschien zelfs op zou klaren. Uiteindelijk iets na lunchtijd vertrokken voor een rondje van ongeveer 2,5 uur met 2 klimmetjes van +/- 450 hoogtemeters. Op de klimmetjes lekker eigen tempo "door" kunnen rijden en zelfs m'n 3e 20 minuten vermogen "ooit" gereden. Onderweg nog een klein buitje gepakt maar ook een hele tijd in de zon gereden. Als het zaterdag zo zou zijn, dan zou het wel goed moeten komen.
Vrijdag met de hele bups naar Ronchamp afgereisd om de startnummers en shirtjes op te halen, en even rond te kijken daar. Ook nog armstukken gekocht die ik vergeten was in te pakken. De rest van de dag overwegend rustig aan gedaan, en eind van de middag nog een klein rustig rondje gemaakt de heuvel op vanuit het dorp en terug naar beneden. 's Avonds op tijd naar bed want de wekker stond op 4:40.
Zaterdag, D-Day. Onrustig nachtje gehad van de zenuwen, maar de zin was zeker aanwezig. Wat daar goed bij hielp is dat de weerberichten inmiddels een stuk positiever waren en er hooguit was losse buitjes over zouden trekken. Na een pannenkoeken en koffie ontbijt geheel volgens plan rond 05:35 weg gereden richting Ronchamp. Auto's geparkeerd, fietsen in elkaar gezet en langs de Dixi's naar de start. Daar stonden we gelukkig een stuk verder vooraan dan vorig jaar. Hier in het startvak merkte ik al dat m'n hartslag wat hoger was dan normaal (door de zenuwen, koffie of die Red Bull in de auto?). Na de start bleef deze wat aan de hoge kant, deels ook gedreven door een vervelende valpartij die vlak voor ons gebeurde op zo'n 3km na de start.
Op de eerste klim (Ballon de Servance, 737hm, 4,1%) prima doelvermogen kunnen rijden en lekker geklomen. Was daar blij met de gekochte armstukken en de handschoenen die ik had meegenomen. Reden hier en daar door een pluk mist, maar verder was het droog. Het was de dagen voor de rit al veel over deze afdaling gegaan omdat die in onze herinnering vrij slecht lag, maar dat viel reuze mee, en het tweede deel (na de splitsing bij de Col de Croix) was heerlijk met de bredere weg en de langere rechte stroken naar beneden.
In de eerste neutralisatie stonden mijn vriendin en die van een vriend, samen met ouders die in de buurt waren, met een kratje vol bidonnen, gelletjes en wat noodgereedschap. Hier nog snel een nieuwe bidon en twee gelletjes meegepakt. Daarna volgde een tussenklimmetje, Col d'Oderen (385 hm, 3,9%) dat erg lekker ging en met misschien wel de fijnste afdaling van de dag.
Vervolgens door richting Kruth vanaf waar de gecombineerde beklimming van de Markstein en Grand Ballon begon (877hm, 3,6%). Onderaan was het meteen schrikken vanwege een aantal stroken waar net grind gestort leek te zijn. In de bochten lag dan weer hagelnieuw asfalt, om daarna weer afgewisseld te worden met een halve tot een hele kilometer los grind. Best raar dat dit nergens van tevoren aangegeven was vonden wij. Gelukkkig hield dit na een kilometer of 4-5 op. Richting de top van de Markstein begon de mist dichter te worden, fietsten we echt door de wolken en was het zicht niet verder dan een meter of 100. Op de top van de Markstein een colaatje gepakt, bidon gevuld en de armstukken en handschoenen die ik op de klim uit had gedaan terug aangetrokken. Dat was meteen een leerpuntje, want die waren in de zakken op m'n rug aardig nat geworden van het zweet en daardoor de eerste 10 minuten akelig koud (Garmin had het over 9 graden). Het zicht werd langzaam weer beter en daarna heerlijk genoten van de relatief lange afdaling (km of 15).
Hierna volgde de tweede tussenklim, Col du Hundsruck (392hm, 6,3%). Na wat zorgen over donkere wolken in afdaling brak hier een voorzichtig zonnetje door, dus armstukken en handschoenen snel weer uit gedaan, en richting de top kon ook het vestje weg. Eindelijk kort-kort. Halverwege de klim nog een vriend tegen gekomen die bij de start met anderen wat harder was weg gereden. Kort stukje esamen gefietst en daarna door gegaan. Na deze afdaling begon voor mij het taaiste stukje van de dag, het vals platte stuk vanaf Masevaux richting de voet van de Ballon d'Alsace (673hm, 5,2%). Hier stond een pittig tegenwindje en lukte het niet om een groepje te vinden om deze last mee delen. Daardoor lukte het wat minder dan verwacht om te herstellen. Bij de verzorgingspost onderaan de klim nog een colaatje meegepakt en de bidons opnieuw gevuld. De klim begint onderaan vrij rustig, langs een klein stuwmeer, maar zodra je verder in het bos komt volgen de steilere stroken van tussen de 8 en 13%. Het idee dat de laatste 3 kilometer maar tussen de 2-3% waren hielp hier heel erg mee. De afdaling was heerlijk (ik had een jaar geleden niet gedacht dat ik daar zoveel plezier in kon hebben), en richting de laatste klim gelukkig wat beter een groepje kunnen vinden om het "plat" met tegenwind te rijden.
Vanaf de top van de Alsace wist ik al dat ik stevig aan moest gaan poten om mijn tijd van vorig jaar te evenaren, laat staan verbeteren. Ik kwam precies volgens planning onderaan de Planche de Belle Filles (565hm, 8%) aan, waar de support groep nog een keer stond en was het knallen geblazen. Vooral de eerste helft van de klim voor mijn doen flink doorgereden om vervolgens de laatste bocht te maken naar de steile finish toe (20%). Halverweg het steile stuk stonden 3 vrienden die al gefinisht waren en die aanmoediging hielp me de finish over. Zelfs voor de foto nog even terug kunnen schakelen naar de grote plaat.
Netto tijd uiteindelijk 3 minuten sneller dan vorig jaar (7:42), en de beweegtijd 4 minuten sneller dan vorig jaar (7:33).
Op de afdaling van de Planche vervolgens het eerste en enige natte pak van de dag gehaald, en zo doorweekt richting de auto's gereden in Ronchamp.
Heerlijke dag!
Voer de gekkies nog meer munitie... Hoe lang drinken mensen al uit plastic flessen. Is er een statistisch betrouwbare correlatie vast te tussen drinken uit plastic flessen en onvruchtbaarheid? Lijkt me onmogelijk te testen want er zijn 100000 andere dingen die dat zouden kunnen veroorzaken. Voelt voor mij meer als bangmakerijcrimby schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:39:
Kwam deze net tegen in het Zwanger en ouderschaps topic: YouTube: Onvruchtbaar door plastic drinkfles?
Cube Nuroad Race (2022)
In de Whatsappgroep van mijn trainingsgroepje was ook al wat onrust ontstaan over plastic bidons in de vaatwassers en mogelijk vrijkomende giftige stoffen naar aanleiding van dit artikel.derx666 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:39:
[...]
Voer de gekkies nog meer munitie... Hoe lang drinken mensen al uit plastic flessen. Is er een statistisch betrouwbare correlatie vast te tussen drinken uit plastic flessen en onvruchtbaarheid? Lijkt me onmogelijk te testen want er zijn 100000 andere dingen die dat zouden kunnen veroorzaken. Voelt voor mij meer als bangmakerij
Wassen met de hand is een optie en een andere optie is een metalen bidon, bijv. Elite Syssa Race. Ook vanuit duurzaamheidsaspect geen gek idee, omdat plastic bidons -naar mijn idee- toch meer aan slijtage onderhevig zijn en daardoor eerder worden vervangen.
Volgens mij heeft @Frenz64 ook ervaring met deze metalen drinkflessen. Misschien iets zinnigs over te delen na een langere periode van gebruik, t.o.v. plastic bidons?
Ik sta niet in voor hun claims aangezien titanium natuurlijk uit zichzelf niet elastisch is dus er zou toch iets van een elastomeer in moeten zitten. Maar weet dat er een paar forum gebruikers erg positief zijn over deze flessen.
[ Voor 7% gewijzigd door GWBoes op 03-06-2024 10:13 ]
Misschien (per ongeluk) in de rem geknepen? Dan stellen de pistons zich bij (misschien 1, omdat de andere wat meer weerstend had).. je zal ze dan terug moeten drukken.Gotez schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:14:
Gister krijg ik opeens mijn achterwiel niet meer goed terug op de fiets na deze van de tacx gehaald te hebben. Werk met steekas, maar opeens kwam de remschijf helemaal tegen het remblok aan. Hij zat helemaal links tegen het blok en behuizing aan. Wiel zat scheef. Heel vreemd. Gaat al jaren goed.
(En een spacertje ertussen de volgende keer)
Nee. Zit altijd netjes een spacer tussen. Het hele wiel lijkt teveel naar een kant te zitten. Wat toch niet zou kunnen met een steekas. Heel apart.Prulleman schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:27:
[...]
Misschien (per ongeluk) in de rem geknepen? Dan stellen de pistons zich bij (misschien 1, omdat de andere wat meer weerstend had).. je zal ze dan terug moeten drukken.
(En een spacertje ertussen de volgende keer)
endcap van je naaf gevallen?Gotez schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:57:
[...]
Nee. Zit altijd netjes een spacer tussen. Het hele wiel lijkt teveel naar een kant te zitten. Wat toch niet zou kunnen met een steekas. Heel apart.
Mmmm ga ik even naar kijken. Goed idee! Volgens mij zat schijf juist teveel naar binnen toe. Maar ik ga dit zeker gelijk controleren zo. Dank!
end cap aan de drive side valt nog minder op door de cassette, dan komt de schijf naar binnen. (en mogelijk het kleinste kransje van je cassette tegen je frame...)Gotez schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:07:
[...]
Mmmm ga ik even naar kijken. Goed idee! Volgens mij zat schijf juist teveel naar binnen toe. Maar ik ga dit zeker gelijk controleren zo. Dank!
Ik zit toevallig hier naar te kijken: https://shop.retulp.nl/product/bio-bidon/GWBoes schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:09:
Er zijn ook knijpbare bidons met een niet plastic laag aan de binnenzijde, zoals die van Keego met een titanium coating aan de binnenzijde.
Ik sta niet in voor hun claims aangezien titanium natuurlijk uit zichzelf niet elastisch is dus er zou toch iets van een elastomeer in moeten zitten. Maar weet dat er een paar forum gebruikers erg positief zijn over deze flessen.
Er staat alleen 87% rietsuiker en nu ben ik benieuwd naar de 13%. Er staat wel pba vrij bij...
Grote kans dat die 13% voor een groot gedeelte chemicaliën zijn om de suiker om te zetten in plastic. Chemisch gezien zal je waarschijnlijk weinig verschil zien met plastic dat afkomstig is van aardolie waardoor deze bidon niet noodzakelijk gezonder is dan een gewone.Limbeckx schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:22:
[...]
Ik zit toevallig hier naar te kijken: https://shop.retulp.nl/product/bio-bidon/
Er staat alleen 87% rietsuiker en nu ben ik benieuwd naar de 13%. Er staat wel pba vrij bij...
Beetje allergisch voor titels als deze met het SCHREEUWEN wat ik MOET DOEN, maar toevallig zat ik vorige week een video van GCN te kijken die ook de tip gaf om je smering aan te brengen op die plek. Die gaven als extra tip om je ketting schuin (groot - groot) te leggen, zodat de schakels een klein beetje wijken en de smering er dus een beetje tussen kan lopen. Geen idee of het klopt, maar mijn ketting liep gister als een zonnetjeguapper schreef op maandag 3 juni 2024 @ 00:13:
Op welke plek breng je olie of wax aan op je ketting?
Onderstaande video zet me aan het denken.. ofnee; ik ga dit maar eens proberen.
YouTube: Stop Wasting Your CHAIN LUBE! Know the BEST Way to Apply It!
Read the code, write the code, be the code!
Dat is exact wat het filmpje hierboven uitlegt…wackmaniac schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:19:
[...]
Beetje allergisch voor titels als deze met het SCHREEUWEN wat ik MOET DOEN, maar toevallig zat ik vorige week een video van GCN te kijken die ook de tip gaf om je smering aan te brengen op die plek. Die gaven als extra tip om je ketting schuin (groot - groot) te leggen, zodat de schakels een klein beetje wijken en de smering er dus een beetje tussen kan lopen. Geen idee of het klopt, maar mijn ketting liep gister als een zonnetje
Ja, ben na de positie van het drippen gestopt met kijken 😅
Read the code, write the code, be the code!
Ik vond het waarom juist interessanter dan het waar.wackmaniac schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:36:
[...]
Ja, ben na de positie van het drippen gestopt met kijken 😅
Dat was ook de reden voor het delen van de video.
Oeps toevallig vroeg ik me laatst ook al zoiets af denkende aan microplastics. Hier wordt zowel door mij als de kinderen veel gebruik gemaakt van bidons en doppers die eigenlijk altijd in de vaatwasser belanden. Toch eens gaan kijken naar alternatieven en handwas.crimby schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:39:
Ik vind die aero's enorm mooi met die brede kaders, maar ik woon in de vlaamse ardennen dus hier kom je regelmatig een stevige beklimming tegen.
Ben ik dan zoveel beter met een klimfiets? Of maakt dit zoveel verschil niet?
Ik ga er vanuit dat je net zoals mij en waarschijnlijk 99% van de andere reageerders hier geen pro ambities hebt. Is dat inderdaad zo: kies lekker de fiets waar je blij van gaat worden.Valdourian schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:36:
Ik ben even aan het rondkijken voor een nieuwe racefiets, en zit ik te twijfelen tussen een aero of een light.
Ik vind die aero's enorm mooi met die brede kaders, maar ik woon in de vlaamse ardennen dus hier kom je regelmatig een stevige beklimming tegen.
Ben ik dan zoveel beter met een klimfiets? Of maakt dit zoveel verschil niet?
Nb: de grens tussen aero en laat we het 'normaal' noemen begint ook steeds meer te vervagen. Trek schijnt hun klimfiets (Emonda) te gaan vervangen door een Madone (hun aero model) light.
pro ga ik inderdaad niet worden.Franciscus7000 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:46:
[...]
Ik ga er vanuit dat je net zoals mij en waarschijnlijk 99% van de andere reageerders hier geen pro ambities hebt. Is dat inderdaad zo: kies lekker de fiets waar je blij van gaat worden.
Nb: de grens tussen aero en laat we het 'normaal' noemen begint ook steeds meer te vervagen. Trek schijnt hun klimfiets (Emonda) te gaan vervangen door een Madone (hun aero model) light.
Ik verwacht er toch geen grote verschillen tussen behalve het gewicht mss. Het moet tenslotte uit de benen komen eh
Ja carbon wielen zijn meestal lichter en komen in andere hoogtes wat je meer kan aanspreken. Ze zijn ook later nog te upgraden. Of meteen, afhankelijk van het prijsverschil en wellicht kan die vriend hier nog iets in betekenen.GerGio schreef op maandag 3 juni 2024 @ 00:28:
[...]
[...]
Ik dacht ik stel hier de vraag want misschien zeggen mensen. Carbon wielen. Zinvol en 105 DI2 is geweldig dat moet je doen. Als niemand zegt dat wordt een gamechanger neem ik gewoon de SL5 want vind ik mooier en is heel heel wat goedkoper.
Di2 is heerlijk, mijn fiets is onderweg en heeft di2. Of nja de Sram variant. Na de proefrit was ik helemaal overtuigd, maar niet iedereen vindt het even fantastisch. Dat moet je zelf ondervinden. Gezien je nu van een 14 jaar oude fiets komt, zal ook de mechanische variant wel een enorme verbetering zijn. Di2 is natuurlijk later ook te upgraden, maar weet zelf niet wat dan de kosten zijn.
Waarschijnlijk ga je wel eeuwig spijt krijgen als je een fiets koopt die je niet mooi vindt of in ieder geval minder mooi.
Ik zou vooral ook kijken welke je goed past. Niet elk model is echt lekker geschikt (o.a. afhankelijk van je bouw, stabiliteit en flexibiliteit). Je moet je ook afvragen hoe mooi een aero bike is waar je helemaal rechtop moet gaan zitten met een spacer toren.Valdourian schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:58:
[...]
pro ga ik inderdaad niet worden.
Ik verwacht er toch geen grote verschillen tussen behalve het gewicht mss. Het moet tenslotte uit de benen komen eh
Ik wilde ook graag brede kadars ala aerobike of iets wat er op leek. Na bikefit bleek dat gewoon niet de juiste optie en heb ik uiteindelijk iets gevonden wat ik óók heel gaaf vind, maar geen aerobike is, passend bij mijn geometrie.
Ga ze eens testen, eventuel een bikefit doen, maar vooral testen.
[ Voor 39% gewijzigd door crimby op 04-06-2024 06:51 ]
Weet niet of het een hele goede aanbieding is maar ding is dacht ik populair hier dus mocht je nog op zoek zijn
Heb hem zelf niet echt nodig, hoewel laatst de schoendroger op het werk m'n schoen zo droog had na een regenbui op de heenweg.
Volgens mij mis ik geen eindkappen. Heel vreemd. Maar bedankt voor het meedenken!Prulleman schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:10:
[...]
end cap aan de drive side valt nog minder op door de cassette, dan komt de schijf naar binnen. (en mogelijk het kleinste kransje van je cassette tegen je frame...)
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic