Hier ook maar even een kort verslag over 3 Ballons. Zoals eerder gezegd viel het weer al bij al mee, hier ook enkel regen(stortbui) op de laatste klim wat het toch ook wel een beetje heroïsch maakte

.
Ik reed deze rit samen met een oude schoolvriend van me waar ik sinds een paar maanden terug contact mee had én waaruit bleek dat we zowat dezelfde waardes trapten(met hetzelfde gewicht). Bij een aantal voorbereidingstochten (Dwars door Vlaanderen, LBL) zaten we eigenlijk zowat op hetzelfde niveau en dat maakt het aangenaam om samen te fietsen.
De dag zelf dan, op zich goed geslapen en na een weekje taperen kwam er plots de melding dat ik aan het pieken was op mijn Garmin .. niet slecht voor de moraal en hulde aan Join voor me klaar te stomen

.
Volgens mij zat ik in de buurt van @
BravoWhiskyAlfa want die lelijke valpartij in de eerste kilometers ook zien gebeuren. Eigenlijk onverantwoord wat een risico's men daar neemt in nota bene een tocht voor wielerprofs van
den Aldi; agressief opschuiven zonder waarschuwing en dan veel misbaar maken, blind in de binnenbocht voorbij steken en dan ook dalen alsof hun leven er vanaf hangt. Resultaat: veel ambulances zien en horen aanrukken. Zeker in de eerste afdalingen van de dag was het nog nat/glad en mijn fietsmaat en ik hebben het daar heel rustig gedaan.
Helaas klikte bij de eerste klim mijn fietsmaat constant uit zijn pedaal. Wij even langs de kant en bleek dat zijn schoenplaatje te ver afgesleten was. Dom dat dit net gebeurt in een Gran Fondo, we hebben hieruit geleerd dat niet alleen de fiets goed nagekeken moet worden. Er was dan een telefoonnummer voor technische assistentie, waar men niet opnam. Geen probleem dachten we.. bij de eerste bevoorrading zal wel een tentje met assistentie staan. Helaas niets te zien, wel een chaotische bevoorrading waar ze met plastic flessen de bidons vulden en binnen de kortste keren het terrein herschapen was in een puinhoop van afval. Uiteindelijk hebben we daar meer dan een half uur gestaan, zoekend naar hulp maar we konden dus helaas niet geholpen worden. We werden constant doorverwezen naar dat noodnummer maar daar nam dus niemand op. Dan maar proberen bij de volgende bevoorrading.. maar helaas. Bizar voor zo een event, georganiseerd door Golazo. Resultaat is dus dat hij de hele dag heeft moeten klimmen met een kapot fietsplaatje, wat niet altijd even gemakkelijk was bij het staand klimmen. In het verloop van de dag heeft hij zich toch wat kunnen aanpassen en ging het beter en beter.
We hadden wel afgesproken dat ik de klimmen op mijn eigen tempo mocht rijden, ik had hier toch wel hard voor getraind en wou niet gewoon een toertochtje maken. Op elke Col stond ik dan bovenaan te wachten(en af te koelen), wat niet zo ideaal was maar we hebben er toch een heel leuke dag van kunnen maken en goed gelachen. Ik had voor mijn doen echt een wonderdag op de fiets en vooral de Markstein/Servance/Kruth vloog ik vaak colonnes mensen voorbij. Bv. De Markstein(BC) heb ik op 51 minuten gedaan met NP 267W (op 307 FTP en 78KG), ging echt lekker. Natuurlijk hadden we wel wat in te halen door het lange zoeken naar technische ondersteuning in het begin, maar ik voelde me dus wel sterk en dat is aangenaam op de big day. Ik heb wel altijd met een beetje reserve gereden omdat ik nog nooit zo een afstand (en HM's) gereden had. Als ik dan achteraf naar mijn Stamina-grafiek keek, werd dit wel wat bevestigd en heb ik mooi kunnen indelen. Volgende Gran Fondo kan ik dan misschien wat meer gaan pacen. (mits dezelfde vorm uiteraard)
Na de Ballon d'Alsace was het dan officieel mijn langste dag ooit op de fiets en kwam er wat wind op kop richting de Planche de Belles Filles. Daar begon het wat moeilijker te worden en zoals eerder gezegd door BravoWiskeyAlfa begonnen de eerste druppels net voor de laatste Col. Binnen 2 minuten begon het te gieten en zo zijn we toch in helse omstandigheden nog de steilste stukken omhoog gemoeten. Ook hier had ik erger verwacht en heb ik misschien iets te voorzichtig omhoog gereden, maar ik neem dit mee naar andere Gran Fondo's en het smaakt allemaal naar véél meer. Uiteindelijk 7u55 over de rit gedaan, mijn fietsmaat was tegelijk aangekomen maar 16 minuten meer bewogen. Als we in de eerste afdalingen wat sneller hadden gedaald had het zeker sneller gekunnen, maar dat was het allemaal niet waard want samen uit, samen thuis. 1 juni 2022 begonnen met fietsen, 2 jaar later mijn eerste grote Gran Fondo, topdag op de fiets en op naar de volgende!