Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 575 ... 655 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
AFSchets schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:46:
[...]

Ik ga er vanuit dat je net zoals mij en waarschijnlijk 99% van de andere reageerders hier geen pro ambities hebt. Is dat inderdaad zo: kies lekker de fiets waar je blij van gaat worden.

Nb: de grens tussen aero en laat we het 'normaal' noemen begint ook steeds meer te vervagen. Trek schijnt hun klimfiets (Emonda) te gaan vervangen door een Madone (hun aero model) light.
Volgens mij hebben de Emonda en Madone identieke geometrie, maar andere buisvormen en wat andere afmontage, dan is het idd handiger om er 1 model van te maken.
Zelfde idee wat bijv. Cube met hun Litening doet: een Air en Aero model. Zelfde geo, net iets andere vormen en afmontage.
En misschien wat Canyon met de Ultimate gaat doen?

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:17
Reginas schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:55:
[...]

In de Whatsappgroep van mijn trainingsgroepje was ook al wat onrust ontstaan over plastic bidons in de vaatwassers en mogelijk vrijkomende giftige stoffen naar aanleiding van dit artikel.
Wassen met de hand is een optie en een andere optie is een metalen bidon, bijv. Elite Syssa Race. Ook vanuit duurzaamheidsaspect geen gek idee, omdat plastic bidons -naar mijn idee- toch meer aan slijtage onderhevig zijn en daardoor eerder worden vervangen.
Volgens mij heeft @Frenz64 ook ervaring met deze metalen drinkflessen. Misschien iets zinnigs over te delen na een langere periode van gebruik, t.o.v. plastic bidons? :)
Alleen al het ontbreken van de (potentiële) plasticzweem/lucht is fijn. Praktisch gezien in de houder wat stijver, maar het drinken gaat eigenlijk best prima. Niet zo makkelijk als knijpen, maar de weerstand met zuigen is klein. Heb er nu 1, maar de tweede gaat er wel komen. Niet per se uit angst voor microplastic, maar ben er ook geen fan van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:56
Dit lijkt me nog eens goed nieuws voor de fietsers! https://www.gld.nl/nieuws...edia&at_campaign=Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-06 06:43
Eigenlijk niet. 'de' Posbank weg die word 2 richting waar dat nu nog 1 richting is. Dat gaat even wennen zijn en ik verwacht ongelukken. We gaan t zien

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Webgnome schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:06:
[...]

Eigenlijk niet. 'de' Posbank weg die word 2 richting waar dat nu nog 1 richting is. Dat gaat even wennen zijn en ik verwacht ongelukken. We gaan t zien
Maar het idee is dat er uiteindelijk minder gemotoriseerde voertuigen komen. Dat zou mooi zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:04

Phydomir

Dennis

Webgnome schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:06:
[...]

Dat is hij ook heel lang geweest. Denk dat het wel mee valt. Is voor mij persoonlijk ook eigenlijk de minst gebruikte weg. Ik vind het wel een goed plan.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:31

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als rondrijden niet meer kan, scheelt dat al een hoop. En dus op de rest van de plekken ook geen binnenbocht racende motoren meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-06 19:28

McMiGHtY

- burp -

Power to the E-bikers!

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Phydomir schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:37:
[...]

Dat is hij ook heel lang geweest. Denk dat het wel mee valt. Is voor mij persoonlijk ook eigenlijk de minst gebruikte weg. Ik vind het wel een goed plan.
Ja dat klopt, dat is heel lang zo geweest. ( ik woon er 10 km vandaan ;) ). Omschakelen is voor veel mensen toch gewoon lastig. En ik denk dat wanneer dit plan werkelijkheid is geworden dat het weer klachten gaat regenen over die ene specifieke weg.

Ach we gaan het zien. Het is in de weekenden in de lente/zomer toch niet meer echt leuk om na 10:00 daar te trainen. Veel te druk.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:58
Die behoren toch ook tot gemotoriseerde voertuigen O-)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:33

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Allemaal op de fatbike!

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
Maar die komen eerst met de auto de heuvel op he! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Webgnome schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:41:

Ach we gaan het zien. Het is in de weekenden in de lente/zomer toch niet meer echt leuk om na 10:00 daar te trainen. Veel te druk.
Ik kom er ook zelden in het weekend. Einde middag, begin van de avond is doordeweeks altijd wel prima te doen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Frenz64 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:51:
[...]

Alleen al het ontbreken van de (potentiële) plasticzweem/lucht is fijn. Praktisch gezien in de houder wat stijver, maar het drinken gaat eigenlijk best prima. Niet zo makkelijk als knijpen, maar de weerstand met zuigen is klein. Heb er nu 1, maar de tweede gaat er wel komen. Niet per se uit angst voor microplastic, maar ben er ook geen fan van.
We hebben het over dit onderzoek toch:

https://www.metronieuws.n...lastic-flessen-drinkfles/

De geteste flessen zijn herbruikbare flessen die ze eerst 40 keer in een vaatwasser hebben gewassen op 65-70 graden. De PET flessen in de test (waar ook de fles op het plaatje van is gemaakt) vervormden helemaal. Als vulling gebruikten ze een zuur (PH<4.5) en lieten ze dat 10 dagen er in zitten bij 22 graden. De allerslechtste gemeten waarde daar was 57.16ng/ml.

Dat is in lijn met de 2021 studie

https://iwaponline.com/jw...-phthalates-in-commercial

met als conclusie "does not raise serious concern for humans."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:34

joker1977

Tweakert

Webgnome schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:41:
[...]
Was er afgelopen weekend nog, was niet echt druk (rond het middag-uur) - ondanks dat het prima fietsweer was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
@joker1977 zeg ook niet dat het elk weekend te druk is :+

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Als de Keutenberg ook 2 richtingsverkeer is, dan moet dit toch ook wel lukken.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:33

Kluus

Gang is alles

Ik vind het ook altijd opvallend rustig op en rond de Posbank/Veluwezoom de laatste tijd, geen problemen in het weekend.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 05-06-2024 09:34 ]

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:42
Hier ook maar even een kort verslag over 3 Ballons. Zoals eerder gezegd viel het weer al bij al mee, hier ook enkel regen(stortbui) op de laatste klim wat het toch ook wel een beetje heroïsch maakte :).

Ik reed deze rit samen met een oude schoolvriend van me waar ik sinds een paar maanden terug contact mee had én waaruit bleek dat we zowat dezelfde waardes trapten(met hetzelfde gewicht). Bij een aantal voorbereidingstochten (Dwars door Vlaanderen, LBL) zaten we eigenlijk zowat op hetzelfde niveau en dat maakt het aangenaam om samen te fietsen.

De dag zelf dan, op zich goed geslapen en na een weekje taperen kwam er plots de melding dat ik aan het pieken was op mijn Garmin .. niet slecht voor de moraal en hulde aan Join voor me klaar te stomen :).

Volgens mij zat ik in de buurt van @BravoWhiskyAlfa want die lelijke valpartij in de eerste kilometers ook zien gebeuren. Eigenlijk onverantwoord wat een risico's men daar neemt in nota bene een tocht voor wielerprofs van den Aldi; agressief opschuiven zonder waarschuwing en dan veel misbaar maken, blind in de binnenbocht voorbij steken en dan ook dalen alsof hun leven er vanaf hangt. Resultaat: veel ambulances zien en horen aanrukken. Zeker in de eerste afdalingen van de dag was het nog nat/glad en mijn fietsmaat en ik hebben het daar heel rustig gedaan.

Helaas klikte bij de eerste klim mijn fietsmaat constant uit zijn pedaal. Wij even langs de kant en bleek dat zijn schoenplaatje te ver afgesleten was. Dom dat dit net gebeurt in een Gran Fondo, we hebben hieruit geleerd dat niet alleen de fiets goed nagekeken moet worden. Er was dan een telefoonnummer voor technische assistentie, waar men niet opnam. Geen probleem dachten we.. bij de eerste bevoorrading zal wel een tentje met assistentie staan. Helaas niets te zien, wel een chaotische bevoorrading waar ze met plastic flessen de bidons vulden en binnen de kortste keren het terrein herschapen was in een puinhoop van afval. Uiteindelijk hebben we daar meer dan een half uur gestaan, zoekend naar hulp maar we konden dus helaas niet geholpen worden. We werden constant doorverwezen naar dat noodnummer maar daar nam dus niemand op. Dan maar proberen bij de volgende bevoorrading.. maar helaas. Bizar voor zo een event, georganiseerd door Golazo. Resultaat is dus dat hij de hele dag heeft moeten klimmen met een kapot fietsplaatje, wat niet altijd even gemakkelijk was bij het staand klimmen. In het verloop van de dag heeft hij zich toch wat kunnen aanpassen en ging het beter en beter.

We hadden wel afgesproken dat ik de klimmen op mijn eigen tempo mocht rijden, ik had hier toch wel hard voor getraind en wou niet gewoon een toertochtje maken. Op elke Col stond ik dan bovenaan te wachten(en af te koelen), wat niet zo ideaal was maar we hebben er toch een heel leuke dag van kunnen maken en goed gelachen. Ik had voor mijn doen echt een wonderdag op de fiets en vooral de Markstein/Servance/Kruth vloog ik vaak colonnes mensen voorbij. Bv. De Markstein(BC) heb ik op 51 minuten gedaan met NP 267W (op 307 FTP en 78KG), ging echt lekker. Natuurlijk hadden we wel wat in te halen door het lange zoeken naar technische ondersteuning in het begin, maar ik voelde me dus wel sterk en dat is aangenaam op de big day. Ik heb wel altijd met een beetje reserve gereden omdat ik nog nooit zo een afstand (en HM's) gereden had. Als ik dan achteraf naar mijn Stamina-grafiek keek, werd dit wel wat bevestigd en heb ik mooi kunnen indelen. Volgende Gran Fondo kan ik dan misschien wat meer gaan pacen. (mits dezelfde vorm uiteraard)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpayIpPrQYSu_xmC8r6_mpUROls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZqaJWO9BShg1ZREIYV8mlyI.jpg?f=fotoalbum_large

Na de Ballon d'Alsace was het dan officieel mijn langste dag ooit op de fiets en kwam er wat wind op kop richting de Planche de Belles Filles. Daar begon het wat moeilijker te worden en zoals eerder gezegd door BravoWiskeyAlfa begonnen de eerste druppels net voor de laatste Col. Binnen 2 minuten begon het te gieten en zo zijn we toch in helse omstandigheden nog de steilste stukken omhoog gemoeten. Ook hier had ik erger verwacht en heb ik misschien iets te voorzichtig omhoog gereden, maar ik neem dit mee naar andere Gran Fondo's en het smaakt allemaal naar véél meer. Uiteindelijk 7u55 over de rit gedaan, mijn fietsmaat was tegelijk aangekomen maar 16 minuten meer bewogen. Als we in de eerste afdalingen wat sneller hadden gedaald had het zeker sneller gekunnen, maar dat was het allemaal niet waard want samen uit, samen thuis. 1 juni 2022 begonnen met fietsen, 2 jaar later mijn eerste grote Gran Fondo, topdag op de fiets en op naar de volgende!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loL8hcfwvBkMdJLZrEoX6MuwxvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vb4W7Jir2zhSRbckcijlAJE7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23-06 19:15

Reginas

Queen of Core Stability

@Cloclo100 Wel een toffe foto onder die heroïsche omstandigheden! Fijn dat jij en je fietsmaat er met een goed gevoel op terugkijken, ondanks de malheur met het schoenplaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:38
Yakolev schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:22:
Als de Keutenberg ook 2 richtingsverkeer is, dan moet dit toch ook wel lukken.
Toch zie ik maar weinig mensen afdalen daar 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 10:12
Cloclo100 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:41:
Hier ook maar even een kort verslag over 3 Ballons. Zoals eerder gezegd viel het weer al bij al mee, hier ook enkel regen(stortbui) op de laatste klim wat het toch ook wel een beetje heroïsch maakte :).
Leuk om ook jouw/jullie ervaring terug te lezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:32
dfbt schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:50:
[...]

Omdat bijna niemand van de Dodeman weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 10:12
dfbt schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:50:
[...]

Haha, heb ik 1x gedaan na beklimming Dodeman inderdaad, wat mij betreft niet voor herhaling vatbaar zo steil nar beneden tussen de zigzaggende mensen die aan het klimmen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Patrick4 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:59:
[...]

Omdat bijna niemand van de Dodeman weet!
Wat mij betreft de meest uitdagende klim van Nederland. (wat gravelklimmetjes niet meegeteld). Veel mensen zijn blij dat het bankje halverwege staat.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Dat bankje is daar zo vies gemeen geplaatst. Pure evil })

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:36
@Cloclo100 Mooi verslag en goed gereden!

De Doodeman is inderdaad een van de meest ondergewaarde klimmetjes in Zuid Limburg vind ik.

Toevallig deze afgelopen zondag nog gedaan. Als je ongeveer net onder de 6w/kg doet en gemiddeld 12.4km/h uur gaat dan weet je dat het een steil stuk is :)

https://www.strava.com/se...yOTY3NDU4NDU4NzYwNTQ0MDM4

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Requiem19 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:41:

De Doodeman is inderdaad een van de meest ondergewaarde klimmetjes in Zuid Limburg vind ik.

Toevallig deze afgelopen zondag nog gedaan. Als je ongeveer net onder de 6w/kg doet en gemiddeld 12.4km/h uur gaat dan weet je dat het een steil stuk is :)

Maar verder geen #HUMBLEBRAG hoor.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 22-06 12:21

derx666

mecker ende blaet

Ik vind de doodeman een stuk zwaarder dan de keut. En afdalen van de doodeman is ook geen pretje imho... Te steil, je wint zo snel aan snelheid dat je eigenlijk continu aan het remmen bent.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Lijkt erop dat high-end fietsen voorlopg niet goedkoper gaan worden.

In tegenstelling tot de merken die (ook) focussen op grote volumes gaan de 'only-high-end' merken zoals Pinarello en Colnago behoorlijk goed financieel. De grotere brands hebben nog steeds pijn van de overvoorraden uit de post-covid cycling boom en posten dan ook nu nog flinke verliezen.

De analyse van onderstaand artikel is dat het hogere segment minder geraakt is door deze dip. Het lagere segment was namelijk in corona juist enorm booming door veel nieuwe mensen die fietsen gingen kopen. Het hogere segment was altijd al afhankelijk van een vast type publiek dat dus niet opeens minder werd toen Corona over was.

Als je dus in de markt bent voor een high end fiets lijkt het erop dat je dus niet flinke kortingen hoeft te verwachten....

https://velomedia.io/room...-bike-brands-are-thriving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:23
Eind vorigjaar heb ik mijzelf een powermeter aangeschaft, maar nu heb ik voor mij zelf het idee dat mijn trainingscore in strava veel lager is, tov vorigjaar zit ik maar op 2/3 van waar ik vorigjaar rond deze tijd op zat terwijl ik meer km heb gereden, komt dit door de powermeter en gebruikt strava dan andere data? Of ben ik gewoon slechter

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Je kan het beste die data van voor je power meter negeren. Dat is niet bepaald nauwkeurig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:27
Requiem19 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:56:
Lijkt erop dat high-end fietsen voorlopg niet goedkoper gaan worden.
Mee eens, maar je hoeft niet altijd mee te gaan hierin. Ik heb nu Ultegra Di2, als ik nu een andere fiets uit zou moeten zoeken ging ik voor 105Di2 heb ik zelfs nog een versnellinkje meer.

Bij auto's zie je dat ook, die worden ook steeds groter en luxer. Mensen blijven hun hele leven bijv. een VW Golf rijden, terwijl de huidige Polo groter is dan een Golf van een paar modellen terug. Soms is een stapje terug helemaal geen stapje terug.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:26
Het enige waar ik mee zit, is de naam (heel erg dit).

Ik geloof het meteen dat Tiagra van 2024 vrijwel even goed is als 105 R7000 van 5 jaar geleden. Helemaal akkoord.
Maar toch, 105 is voor mij de maatstaf bij racefiets, zoals Deore (SLX) dat is bij mountainbikes. Als je dan aan komt zetten met Tiagra of Alivio (helemaal voor de prijzen die ik bij sommige fabrikanten zie) heb ik toch altijd het idee dat het minder is.

Aan de andere kant: Mijn Bianchi met 21 jaar oude Campa Mirage (equivalent van Tiagra) schakelt even lekker, en voelt zelfs een fractie snappier aan dan mijn Shimano 105. Vraag mij niet hoe het kan, maar het is wel het bewijs dat leeftijd niks zegt, maar vooral het onderhoud en afstelling.

[ Voor 6% gewijzigd door Maarten_E op 05-06-2024 23:33 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Maarten_E schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:19:
Het enige waar ik mee zit, is de naam (heel erg dit).

Ik geloof het meteen dat Tiagra van 2024 vrijwel even goed is als 105 R7000 van 5 jaar geleden. Helemaal akkoord.
Maar toch, 105 is voor mij de maatstaf bij racefiets, zoals Deore (SLX) dat is bij mountainbikes. Als je dan aan komt zetten met Tiagra of Alivio (helemaal voor de prijzen die ik bij sommige fabrikanten zie) heb ik toch altijd het idee dat het minder is.

Aan de andere kant: Mijn Bianchi met 21 jaar oude Campa Mirage schakelt even lekker, en voelt zelfs een fractie snappier aan dan mijn Shimano 105. Vraag mij niet hoe het kan, maar het is wel het bewijs dat leeftijd niks zegt, maar vooral het onderhoud en afstelling.
Er is niks mis met Tiagra, ik heb een 10 jaar oude fiets staan met 105 ook top.

Maar (er is altijd een maar) :+
In principe zijn 105, Ultegra en DA (en delen GRX) uit wisselbaar.

Dus wil je op je 105 fiets een cassette die alleen als DA geleverd wordt, geen probleem. Gaat er over 10 jaar een achter derailleur op je fiets kapot kan je hem waarschijnlijk voor een ander model vervangen. Nu wordt dat bij DI2 al lastiger.

Maar ff uit mijn hoofd kan je bij Tiagra nog wel een 10 speed 105 cassette monteren, maar de shifters hebben alweer een andere pull.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:16
mhr-zip schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:33:
[...]
Maar ff uit mijn hoofd kan je bij Tiagra nog wel een 10 speed 105 cassette monteren, maar de shifters hebben alweer een andere pull.
De huidige Tiagra is dan weer wel grotendeels compatibel met 11 speed Shimano. Als er echt iets niet meer verkrijgbaar is zijn die onderdelen nog een optie.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
mijn huidige Bianchi stamt uit 2017, Alu fiets met 105 en mechanische schijfremmen. Dat laatste begint toch langzaam wat problemen te geven, moeilijk om goed af te stemmen, en ben zelf aan de zware kant( 100kg) wanneer ik flinke afdalingen heb, ben ik ongeveer de hele afdaling vol in mijn remmen aan het knijpen.
Mijn laatste tocht met wat mensen in het gebied rondom de Eiffel wat maanden geleden gedaan, en daar was t allemaal maar net aan.. Waren zelfs 2 fietsenmakers mee (die bij een goede zaak werkt en 1tje zelf een zaak heeft) Die hebben hier en daar wat gesleuteld nog onderweg, en afgesteld. Toen merkte ik dat ik wat minder hard hoefde te knijpen, maar alsnog was t geen pretje. Met jaarlijkse onderhoudsbeurtjes bij een gespecialiseerde zaak in de buurt waar ik echt 200 tot 300 per beurt kwijt ben, wordt er steeds naar gekeken, hier en daar wat afgesteld en of dingen vervangen waar nodig.

krijg nu wel de laatste tijd te horen, ja of je moet echt binnenkort nog een kilo of 10-15 afvallen, of je kan echt beter naar hydraulische schijfremmen gaan kijken ( ala een nieuwe fiets) Want een fiets uit 2017 die destijds 1800 euro heb gekost ga ik geen nieuw systeem in laten zetten.

Mijn doel is de Marmotte volgend jaar te rijden, en zit toch al een beetje in mijn hoofd naar nieuwe fietsen te kijken, maar helemaal een potje gevuld met centjes heb ik nog niet, maar dat stemmetje in je achterhoofd met remmen en afdalingen waar je gewoon 90 km per uur kan gaan ( Galibier afdaling ) voelt nog niet top.
Zijn hier nog mensen met eventueel wat tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
dfbt schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:11:
maar dat stemmetje in je achterhoofd met remmen en afdalingen waar je gewoon 90 km per uur kan gaan ( Galibier afdaling ) voelt nog niet top.
Laat je niet opjagen om 90 per uur te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
Simbob schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:13:
[...]

Laat je niet opjagen om 90 per uur te gaan.
Het is meer mijn gewicht, ik zit in bepaalde afdalingen gewoon heel snel aan 70+. Waar ik zelf niet echt comfortabel mee ben. Maar in de Eiffel met afdalingen van 2-3-4 minuten had ik al zere handen van t knijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-06 20:49

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

dfbt schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:19:
[...]

Het is meer mijn gewicht, ik zit in bepaalde afdalingen gewoon heel snel aan 70+. Waar ik zelf niet echt comfortabel mee ben. Maar in de Eiffel met afdalingen van 2-3-4 minuten had ik al zere handen van t knijpen.
Zeiltje maken van jezelf? Benen open, armen breed, zo recht mogelijk. Extra vestje aan dat je 3/4e openzet. Sneller dan 70-75 zal je nooit gaan dan. Niet zo lastig aan de handen ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Qua remkracht zou mechanisch of hydraulisch toch niet veel moeten schelen? Wellicht dat de techniek in schijven en blokjes in die jaren wel wat verbeterd is.

Qua afdalingen is bijvoorbeeld de Galibier wel heel anders dan wat je in de Eiffel tegenkomt. In de Eiffel is het vaak stijl en kort, waardoor je hem nooit echt lekker kan laten lopen en je aast constant aan het remmen bent. Bijvoorbeeld de Galibier is hele erg open en overzichtelijk. Dat is een kwestie van lekker laten lopen en dan kort, hard remmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
@dfbt Als je nu al over een nieuwe fiets nadenkt ga je toch wel voor de bijl :).

De hydraulische remmen van de recente groepsets zijn wel echt heel goed. Qua mechanisch alleen ervaring met mechanisch shifttech en dat is wel echt een groot verscihl, maar dat is sws een ander niveau qua groep.

Verder is het denk ik best leuk om jezelf te belonen met een nieuwe fiets als het je lukt om goed te trainen voor de Marmotte 2025, toch? :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaaas
Qua pure remkracht zal er niet heel veel verschil zitten tussen hydraulisch en mechanisch, maar het verschil in kracht dat je moet gebruiken om hydraulische remmen in te knijpen is echt groot.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23-06 19:15

Reginas

Queen of Core Stability

Phydomir schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:31:
Qua remkracht zou mechanisch of hydraulisch toch niet veel moeten schelen? Wellicht dat de techniek in schijven en blokjes in die jaren wel wat verbeterd is.
Naar mijn persoonlijke ervaring is het met mechanische schijfremmen lastiger om te doseren dan met hydraulische schijfremmen. Dus echt de benodigde knijpkracht en niet zozeer de remkracht. Mechanisch is constant knijpen en als je ook maar een beetje loslaat, ga je weer. Hydraulisch lukt het vaak ook om lichtjes te knijpen om de snelheid wat te doseren. Daarbij de kanttekening dat ik ook een zware renster ben, mogelijk hebben mensen die 30kg lichter zijn deze ervaring niet, simpelweg omdat zij diezelfde remkracht niet nodig hebben in de afdaling. Ik vond het met de langere afdalingen in de omgeving van Girona echt heel fijn om de beschikking te hebben over goed afgestelde hydraulische remmen. Dat zorgde ervoor dat ik ook meer kon genieten van het dalen (want eerlijk is eerlijk, klimmen met mijn postuur is sowieso afzien) en niet helemaal verkrampt op de fiets zat van het continu krachtig remmen, wat mijn ervaring is op mijn eigen fiets (Tiagra met mechanische schijfremmen), ook in meer glooiend landschap zoals de Moezel (klimmetjes vaak wat minder steil dan in de Eifel).

Tip van @Joindry om een zeiltje te maken van jezelf helpt wel. Dus trek dat extra jasje of vestje aan, rits los. Oververhitten doe je toch niet in die wind van het dalen. Zeker bij die lange afdalingen. Zorg er wel voor dat je goed op de fiets blijft zitten in een veilige houding. Snelheid eruit halen is één ding, maar je moet ook nog wel kunnen reageren op onverwachtse gebeurtenissen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
Reginas schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:42:
[...]

Naar mijn persoonlijke ervaring is het met mechanische schijfremmen lastiger om te doseren dan met hydraulische schijfremmen. Dus echt de benodigde knijpkracht en niet zozeer de remkracht. Mechanisch is constant knijpen en als je ook maar een beetje loslaat, ga je weer. Hydraulisch lukt het vaak ook om lichtjes te knijpen om de snelheid wat te doseren. Daarbij de kanttekening dat ik ook een zware renster ben, mogelijk hebben mensen die 30kg lichter zijn deze ervaring niet, simpelweg omdat zij diezelfde remkracht niet nodig hebben in de afdaling. Ik vond het met de langere afdalingen in de omgeving van Girona echt heel fijn om de beschikking te hebben over goed afgestelde hydraulische remmen. Dat zorgde ervoor dat ik ook meer kon genieten van het dalen (want eerlijk is eerlijk, klimmen met mijn postuur is sowieso afzien) en niet helemaal verkrampt op de fiets zat van het continu krachtig remmen, wat mijn ervaring is op mijn eigen fiets (Tiagra met mechanische schijfremmen), ook in meer glooiend landschap zoals de Moezel (klimmetjes vaak wat minder steil dan in de Eifel).

Tip van @Joindry om een zeiltje te maken van jezelf helpt wel. Dus trek dat extra jasje of vestje aan, rits los. Oververhitten doe je toch niet in die wind van het dalen. Zeker bij die lange afdalingen. Zorg er wel voor dat je goed op de fiets blijft zitten in een veilige houding. Snelheid eruit halen is één ding, maar je moet ook nog wel kunnen reageren op onverwachtse gebeurtenissen. :)
Klinkt dus bekend, Klimmen an sich en als laatste aankomen vind ik totaal niet erg. Ik kan ook wel genieten van een mooie klim. Maar dan daarna 5 minuten vol knijpen, in spanning zitten dat je niet ergens net te laat bent en een bocht uit knalt.. Misschien dan toch maar sneller voor die fiets gaat rondkijken dan dat ik nu in gedachte heb.. Eerst maar even een bike fit afwachten.. Voor mijn gevoel heb ik toch 7 jaar geleden een verkeerde fiets/frame/afstelling gekocht. Pijn vrij rijden heb ik nooit echt gedaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@dfbt klinkt inderdaad als een usecase voor hydraulisch. Juist dit knijpen is wat wordt opgelost naar mijn idee, je kunt met hydraulisch praktisch met je wijsvingers slippend tot stilstand komen. Na ruim 7 jaar met een fiets en nog steeds fietsen kan ik me ook wel voorstellen dat je wel eens toe bent aan wat nieuws, zeker als je met de kennis en ervaring van nu een beter passende fiets kan kopen en een meer bewuste keuze kan maken.

Lekker shinen bij de Marmotte op je nieuwe fiets is ook wat waard, dus alvast gefeliciteerd! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-06 19:30

Volgende week een aantal dagen in het zuiden en daar staat deze ook op de planning, al sinds mijn eerste wielrenkilometers hoor ik een vriend erover, nu dan maar eens vergelijken met de Keut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:08
mhr-zip schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:33:
[...]
Dus wil je op je 105 fiets een cassette die alleen als DA geleverd wordt, geen probleem. Gaat er over 10 jaar een achter derailleur op je fiets kapot kan je hem waarschijnlijk voor een ander model vervangen. Nu wordt dat bij DI2 al lastiger.
Gaat bij di2 net zo makkelijk hoor. (zo niet makkelijker aangezien je geen kabels hoeft te vervangen)
10 speed is misschien iets lastiger te vinden inmiddels, maar nogsteeds wel te vinden (zelfs new old stock)
En ergste geval is 10 speed ook nog wel te upgraden naar 11 speed door beide derraileurs (en cassette) te vervangen.

11 naar 12 speed di2 is wat lastiger, maar als 10 speeds zelfs nu nog te vinden is zal dat met 11 speed ook nog wel enige tijd zo zijn

[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 06-06-2024 10:44 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Dat steile stukje geloof ik wel, dat zit ook in Keut, het venijn zit hem in de staart bij deze klim... ;)

Ik denk niet dat de Doodeman (hoewel de naam van de weg met 1 o is volgens google maps... :?) ondergewaardeerd is maar gewoon onbekend omdat hij meestal niet in de standaard AGR ge-inspireerde routes zit, dat geld eigenlijk wel voor heel veel leuke klimmen in Zuid Limburg.

[ Voor 19% gewijzigd door Kluus op 06-06-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:40
DDX schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:42:
[...]

Gaat bij di2 net zo makkelijk hoor. (zo niet makkelijker aangezien je geen kabels hoeft te vervangen)
10 speed is misschien iets lastiger te vinden inmiddels, maar nogsteeds wel te vinden (zelfs new old stock)
En ergste geval is 10 speed ook nog wel te upgraden naar 11 speed door beide derraileurs (en cassette) te vervangen.

11 naar 12 speed di2 is wat lastiger, maar als 10 speeds zelfs nu nog te vinden is zal dat met 11 speed ook nog wel enige tijd zo zijn
Ik ben er niet in thuis, maar kun je een Di2 12sp of 11sp niet configureren als 10sp?

Dat lijkt me nou typisch iets wat dmv software instellingen opgelost kan worden, omdat je niet meer afhankelijk bent van kabel pull = tussenafstand van de kransjes.

edit:@Salteh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-06 19:30
guapper schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:02:
[...]

Ik ben er niet in thuis, maar kun je een Di2 12sp of 11sp niet configureren als 10sp?

Dat lijkt me nou typisch iets wat dmv software instellingen opgelost kan worden, omdat je niet meer afhankelijk bent van kabel pull = tussenafstand van de kransjes.
Ik denk dat dit wel kan als je de firmware aanpast maar voor zover ik weet is dit niet mogelijk met de huidige Shimano software die beschikbaar is voor consumenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
Typische vragen voor @Salteh

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
DDX schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:42:
[...]

Je hebt gelijk. maar wat ik bedoelde te zeggen. Dat je vroeger (mechanisch) ook een 105 derailleur kon combineren met DA shifters. Bijv. als je wilde upgraden in gedeeltes of als na 10 jaar je winter fiets derailleur kapot ging kon er mooi een goedkoper modelletje op*. Maar dat kan niet meer bij 12 speed Di2 zover ik weet.

*En zover ik weet kan bij Tiagra ook alleen de shifter en derailleur samen en niet combineren met 10 speed 105 bijv. (maar dat weet ik ff niet 200% zeker).

[ Voor 8% gewijzigd door mhr-zip op 06-06-2024 12:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
mhr-zip schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:28:
[...]

Je hebt gelijk. maar wat ik bedoelde te zeggen. Dat je vroeger (mechanisch) ook een 105 derailleur kon combineren met DA shifters. Bijv. als je wilde upgraden in gedeeltes of als na 10 jaar je winter fiets derailleur kapot ging kon er mooi een goedkoper modelletje op*. Maar dat kan niet meer bij 12 speed Di2 zover ik weet.
Dat kan prima bij di2.
Ik heb bijvoorbeeld een fiets met 11 speed dura ace shifters en 10 speed ultegra derraileurs.
Alleen kan je niet 10 en 11 speed derraileurs onderling combineren. (kon wel tot een bepaalde firmware versie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
la_fusion schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:04:
[...]

Ik denk dat dit wel kan als je de firmware aanpast maar voor zover ik weet is dit niet mogelijk met de huidige Shimano software die beschikbaar is voor consumenten.
Zou in theorie kunnen ja.
Zo heb ik een 6770 (10 speed) derailleur die er van de buitenkant uitziet als een 6870 derailleur (11 speed)
modelnummer is iets van rd-6770-b oid, is aangepast 6870 model maar niet 100% zeker of alleen firmware anders is of misschien ook hardware intern.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-06 22:29
Het kan inderdaad in theorie, maar Shimano doet het niet :(.

Ze hebben ooit RD-6770-A (eigenlijk 6870 inderdaad; https://si.shimano.com/en...116/EV-RD-6770-A-4116.pdf) gemaakt en ook RD-7970-A (eigenlijk 6770, https://si.shimano.com/en...117/EV-RD-7970-A-4117.pdf) gemaakt, vooral om oudere fietsen nog wel te kunnen repareren maar wel de oudere productielijnen te kunnen stoppen.

Vooral RD-7970-A is wel grappig... die heeft een D-fly achtig kastje waarmee de signalen omgezet worden naar iets dat de derailleur wel begrijpt :)

Voor 12-speed kan je geen 11-speed shifters gebruiken (m.u.v. SW-R9150 en wat TT shifters), maar je kan uiteraard wel 105/ultegra/da/grx onderdelen combineren in elke willekeurige combinatie.

[ Voor 14% gewijzigd door Salteh op 06-06-2024 13:26 ]

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
RD-6770-A was hem idd, die heb ik op mij fiets zitten.

En shimano blockt ook mixen van road en mtb derraileurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-06 10:24
DDX schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:27:
RD-6770-A was hem idd, die heb ik op mij fiets zitten.

En shimano blockt ook mixen van road en mtb derraileurs.
Klopt, maar je kan gelukkig wel een MTB derailleur met road shifters gebruiken O-)

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Iemand ervaring met Les Copains Cyfac https://www.cyclolescopains.fr/epreuves/les-copains-156km/ ?
Leek me een mooie voorbereiding op de Marmotte Suisse, dus heb me maar ingeschreven :*)

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
mhr-zip schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:28:
[...]
*En zover ik weet kan bij Tiagra ook alleen de shifter en derailleur samen en niet combineren met 10 speed 105 bijv. (maar dat weet ik ff niet 200% zeker).
Tiagra 4700 shifter met een Shimano 11 speed derrie werkt in ieder geval. 105 10 speed zou niet moeten werken want andere cable pull. Maar... met die afwijkende cable pull van 4700 / 11 speed kun je dus wel een cassette schakelen met gewone 10 speed spacing. Dan zou je denken...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valdourian
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-06 18:52
Vraagje, wat is beter om te klimmen?
Een 1x11 met 40t crank en 11-42 cassette
Of een 2x12 met 36-52t crank en 11-30 cassette.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• guapper
Valdourian schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:25:
Afgetrainde poten natuurlijk jonguh!

https://ritzelrechner.de/...7,19,21,24,27,30&UF2=2215

[ Voor 24% gewijzigd door guapper op 06-06-2024 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ligt dat niet een beetje aan heel veel factoren? Puur technisch is 40-42 lichter en dus langer in een hogere cadans te rijden, maar goed, of dat nodig is hangt van je gewicht, vermogen en de helling af.

En t zal vast om 2 fietsen gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:26
ZieMaar! schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:44:
[...]

Ligt dat niet een beetje aan heel veel factoren? Puur technisch is 40-42 lichter en dus langer in een hogere cadans te rijden, maar goed, of dat nodig is hangt van je gewicht, vermogen en de helling af.

En persoonlijke voorkeur is ook nog een item. Zeker als het om 2 fietsen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-06 08:48
Mijn vakantieplannen lijken een beetje in het water te vallen. Zou met een camper naar de Oostenrijkse/Italiaanse Alpen gaan (Stelvio, Mortirolo), maar de voorspelling is regen, regen, regen.

Er moet dus last-minute een nieuw plan komen, waarschijnlijk Frankrijk? Vorig jaar Vogezen/Bourg d'Oisans en Ventoux gedaan. Ik zou het geen straf vinden daar weer naar toe te gaan, maar de rest wil liever niet "hetzelfde" als vorig jaar.

Heeft er iemand tips voor bestemmingen? Ik wil wel graag een paar flinke beklimmingen doen, bonuspunten als je er ook leuk kan gravelen. De Pyreneeën staan al op de radar maar zijn misschien wat ver weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
40x42 is lichter, maar sprongen tussen de versnellingen zullen wat groter zijn. Als je liever op een bepaalde cadans rijdt is een 2x set-up wat handiger daarin. Maarrrr, hangt er natuurlijk wel vanaf of je de lichtste versnelling van je 2x set-up beetje rond kunt krijgen op de klimmen die je rijdt.

Ik ben een vrij geoefende fietser, maar ik vind het toch wel prettig dat ik 34x34 kan rijden als lichtste versnelling op langere klimmen. Sterker nog, voor m'n volgende fiets ga ik denk ik nog iets lichter zodat ik nog rustiger bergop kan rijden.

Wordt GRX Di2 2x met 31x36 als lichtste gearing, of 40-44 1x SRAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Tom-Z schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:50:
Mijn vakantieplannen lijken een beetje in het water te vallen. Zou met een camper naar de Oostenrijkse/Italiaanse Alpen gaan (Stelvio, Mortirolo), maar de voorspelling is regen, regen, regen.

Er moet dus last-minute een nieuw plan komen, waarschijnlijk Frankrijk? Vorig jaar Vogezen/Bourg d'Oisans en Ventoux gedaan. Ik zou het geen straf vinden daar weer naar toe te gaan, maar de rest wil liever niet "hetzelfde" als vorig jaar.

Heeft er iemand tips voor bestemmingen? Ik wil wel graag een paar flinke beklimmingen doen, bonuspunten als je er ook leuk kan gravelen. De Pyreneeën staan al op de radar maar zijn misschien wat ver weg.
Hoe wordt het weer in de Dolomieten, even slecht als rondom Bormio? Moet trouwens ook zeggen dat ik het weerbericht altijd wel iets negatief vindt in de Italiaanse Alpen. In het echt valt het vaak iets meer mee. Bijv in de ochtend flinke regen, maar dan wel de rest van de dag droog etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

dfbt schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:11:
mijn huidige Bianchi stamt uit 2017, Alu fiets met 105 en mechanische schijfremmen. Dat laatste begint toch langzaam wat problemen te geven, moeilijk om goed af te stemmen, en ben zelf aan de zware kant( 100kg) wanneer ik flinke afdalingen heb, ben ik ongeveer de hele afdaling vol in mijn remmen aan het knijpen.
Mijn laatste tocht met wat mensen in het gebied rondom de Eiffel wat maanden geleden gedaan, en daar was t allemaal maar net aan.. Waren zelfs 2 fietsenmakers mee (die bij een goede zaak werkt en 1tje zelf een zaak heeft) Die hebben hier en daar wat gesleuteld nog onderweg, en afgesteld. Toen merkte ik dat ik wat minder hard hoefde te knijpen, maar alsnog was t geen pretje. Met jaarlijkse onderhoudsbeurtjes bij een gespecialiseerde zaak in de buurt waar ik echt 200 tot 300 per beurt kwijt ben, wordt er steeds naar gekeken, hier en daar wat afgesteld en of dingen vervangen waar nodig.

krijg nu wel de laatste tijd te horen, ja of je moet echt binnenkort nog een kilo of 10-15 afvallen, of je kan echt beter naar hydraulische schijfremmen gaan kijken ( ala een nieuwe fiets) Want een fiets uit 2017 die destijds 1800 euro heb gekost ga ik geen nieuw systeem in laten zetten.

Mijn doel is de Marmotte volgend jaar te rijden, en zit toch al een beetje in mijn hoofd naar nieuwe fietsen te kijken, maar helemaal een potje gevuld met centjes heb ik nog niet, maar dat stemmetje in je achterhoofd met remmen en afdalingen waar je gewoon 90 km per uur kan gaan ( Galibier afdaling ) voelt nog niet top.
Ik ben zelf ook zwaar ~100kg. Heb tot voor kort gereden op een Colnago met normale velgremmen (staat sinds de aankoop van mn BMC op de trainer). Op de BMC heb ik schijfremmen, en ja die kun je net wat beter doseren, maar ik kon ook met de Colnago prima een alpenpas afdalen. Vorig jaar de Timmelsjoch gereden, en in de afdaling 100kmh gehaald. Geen enkel probleem. Niet krampachtig remmen is het devies. Vooral niet slepend remmen, daar worden alleen je remmen warm van en gaan nog slechter remmen. Fiets laten lopen en kort maar krachtig remmen als het te hard gaat. Verder is het ook belangrijk als je zwaar bent om je gewicht goed naar achter te verplaatsen met remmen. Ik hang een stukje achter mn zadel als ik hard moet afremmen voor een haarspeldbocht. Zo kan ik veel harder afremmen.
Vandaag met de BMC de Gotthard gefietst (vanaf noordzijde) en dezelfde kant weer afgedaald. In de afdaling 106kmh aangetikt. Echt geen centje pijn. Meeste stukken tussen de haarspeldbochten gaan tot ong 60-70 en dan kun je prima remmen.
Ik vermoed dat je gewoon niet hard genoeg remt (of sleept). In de Alpen zul je zelden veel meer dan 12% zien in een afdaling, en dan is het vaak ook nog op een open stuk waar je niet hoeft te remmen. Laten lopen is het devies.

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat

Moet zeker met de camper te bereiken zijn, zodat de Canarische eilanden afvallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valdourian
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-06 18:52
ZieMaar! schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:44:
[...]

Klopt ja, de 1x is een gravel bike, de 2x een racefiets.
Dat zal ook wel veel verschil maken veronderstel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

aerofreak

Steve Jobs

Met een camper maakt de afstand toch niet zoveel uit? Ik zou lekker naar de Pyreneeën gaan

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Valdourian schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:30:
[...]

Klopt ja, de 1x is een gravel bike, de 2x een racefiets.
Dat zal ook wel veel verschil maken veronderstel ik.
Ligt aan de geometrię. Gravel bikes rijden meestal wat relaxter, stabieler. Waarschijnlijk ook iets meer gewicht. Andere houding; meer als een endurance fiets.
Verschil is misschien minder groot dan je verwacht.

Steek eens een paar gladde banden onder je gravel fiets, dat weet je t zo. (y)

[ Voor 5% gewijzigd door guapper op 06-06-2024 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-06 23:37

Fisico

by Fabian

De Cevennen zijn mooi, maar minder hoog dan Ventoux. De onderkant van de alpen is optie wanneer je richting Nice gaat. Daar kan je mooi klimmen richting 1000m op de Col de Turini of lager naar de Braus, Madone en dergelijke.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-06 08:48
Requiem19 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:54:
[...]

Hoe wordt het weer in de Dolomieten, even slecht als rondom Bormio? Moet trouwens ook zeggen dat ik het weerbericht altijd wel iets negatief vindt in de Italiaanse Alpen. In het echt valt het vaak iets meer mee. Bijv in de ochtend flinke regen, maar dan wel de rest van de dag droog etc.
Tja, 't blijft koffiedik kijken, maar in dat hele gebied is de voorspelling twee weken lang iedere dag een flink aantal mm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvaR5hRoucvKaJEwMNjAi8vd_lo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YgnO7R9CoXZ24ovv5x94WaSQ.png?f=fotoalbum_large
ZieMaar! schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:22:
[...]

Moet zeker met de camper te bereiken zijn, zodat de Canarische eilanden afvallen?
Ja, inderdaad.
aerofreak schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:46:
[...]

Met een camper maakt de afstand toch niet zoveel uit? Ik zou lekker naar de Pyreneeën gaan
Ik heb helaas maar 2 weken de tijd en moet dan weer terug in NL zijn. De bestuurder van de camper wil geen (hele) lange dagen maken dus het is op het randje of het het waard is voor het aantal dagen dat ik dan zou kunnen fietsen.

@Fisico Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

aerofreak

Steve Jobs

Dan kan je mooi op de tussenstops nog even fietsen :)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-06 08:35
Tom-Z schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:38:
[...]

Tja, 't blijft koffiedik kijken, maar in dat hele gebied is de voorspelling twee weken lang iedere dag een flink aantal mm:
[Afbeelding]

[...]

Ja, inderdaad.

[...]

Ik heb helaas maar 2 weken de tijd en moet dan weer terug in NL zijn. De bestuurder van de camper wil geen (hele) lange dagen maken dus het is op het randje of het het waard is voor het aantal dagen dat ik dan zou kunnen fietsen.

@Fisico Thanks!
Misschien te ver, maar wil het toch even zeggen; Baskenland. Schitterend, en kan je mooi fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Fietsen jullie tourtochten voornamelijk alleen of met vrienden? Ik wil wat tourtochten gaan doen dit jaar, dat motiveert me.. maar vrienden kunnen of willen niet altijd :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
crimby schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:05:
Fietsen jullie tourtochten voornamelijk alleen of met vrienden? Ik wil wat tourtochten gaan doen dit jaar, dat motiveert me.. maar vrienden kunnen of willen niet altijd :-(
Alleen is ook niet echt mijn ding, maar vrienden zeggen de laatste tijd ook steeds vaker af. Je gaat hoe dan ook een leuke dag hebben, al is t alleen, je komt vaak altijd wel iemand tegen die met jou snelheid en klimmetjes ongeveer zelfde tempo rijd.

Op de zondagen was t altijd bij mij als ik solo moest rond 70-80 km en met vrienden is t gewoon wie een leuk rondje maakt, al is t 150 km. Dat punt heb ik vorig jaar ook verbroken en ben meerdere ritten 120 of 130 km gaan fietsen. Ja t moet wel echt je ding zijn om zoiets alleen te doen en nog gemotiveerd te blijven. Maar t helpt wel om die enorme drempel van alleen fietsen tegen te gaan.

T hebben van een doel, En dan ook echt ingeschreven en betaald helpt ook echt en vooral in onze vrienden groep. Amstel gold inschrijven, hotel boeken en weekend alvast in je agenda plannen. En dan gaan er ineens 2-3 man extra mee in de winter, of hebben ze toch ook ineens 5 maanden abbo Join afgesloten en gaan ineens trainen.

[ Voor 15% gewijzigd door dfbt op 07-06-2024 08:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
@Tom-Z wellicht Slovenië? Vaak mooier weer dan de rest van de Alpen, niet veel verder dan de Dolomieten en een paar prachtige passen om overheen te fietsen, heel veel gravel, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:11

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Voornamelijk alleen, maar dat komt omdat ik geen fietsende vrienden dichtbij heb.
Wat eerder al gezegd werd, meestal kom je wel iemand tegen.
Had bijv. een keer iemand waar de navigatie niet werkte dus die bleef maar bij mij rijden.
Ik rij ook veel social rides, dan verzamel je vooraf en met een kop koffie raak je ook aan de praat.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Tom-Z schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:38:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Ja, inderdaad.

[...]

@Fisico Thanks!
Precies wat Requiem19 zegt: Het weer in de Alpen is anders dan wat je hier gewend bent. Vaak regent het daar snachts/vroeg in de morgen en vanaf een uur of 3-4 smiddags. Ik ben nu is Zwitserland, en het weer zou dramatisch worden. We hebben alleen maandag tot 15u regen gehad, daar is het precies zoals hierboven beschreven. En laat je vooral niet teveel leiden door wat Buienradar zegt. Hier in NL kunnen ze het weer al niet fatsoenlijk voorspellen voor morgen, laat staan in het buitenland 2 weken vooruit.

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Voornamelijk alleen. Dat heeft er vooral mee te maken dat het niveau verschil te groot is tussen mij en de rest :+. Bij grotere toertochten heb je daar eigenlijk geen last van. Er is altijd wel iemand die je eigen niveau aan kan of mensen waar je kan mee fietsen. Ik zou het gewoon een keertje proberen en kijken hoe dat gaat.

Mijn ervaringen zijn in ieder geval positief bij de AGR en de Ronde van Nijmegen.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Laatst online: 23-06 08:52

Hoe is het weer rond de Dolomieten? Is relatief dicht bij de Italiaanse Alpen en is een schitterende omgeving om te fietsen met Passo Fedaia en Passo Pordoi. En anders Zwitserse Alpen - rond Andermatt met oa Gotthardpass en Furkapass - of Oostenrijkse Alpen - rond Zell am See met oa Gloßglockner. Liggen allemaal min of meer in dezelfde richting.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Pyreneeen zijn echt prachtig dat is wel de extra reistijd waard wat mij betreft. Zelf gaan wij dit jaar naar Andorra en eerder al eens in de franse Pyreneeen geweest, als je met een paar man bent is het best gezellig en kan je het rijden een beetje afwisselen, dan vliegt de tijd :).

Mee eens dat het heel erg mee kan vallen in de alpen, bovendien kan je vaak een ander dal in waar het weer heel ander weer is, maar het kan ook tegenvallen als je echt pech hebt. Twee jaar geleden hebben we eigenlijk de hele week druilerig weer gehad in Oostenrijk. Prima weekje gehad verder, maar dat willen we zo niet iedere keer. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-06 13:31
Helemaal mee eens, de Franse Pyreneeën zijn prachtig @Kluus en @Tom-Z vrij weinig verkeer, mooi rustig klimmen en veel minder toeristisch dan de wel bekende fietsregio's.

Het is absoluut een stukje verder rijden, maar wat mij betreft is dat het allemaal waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Ah leuk die positieve berichten over de (Franse) Pyreneëen, moet ik die ook weer op m'n lijstje zetten.... ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
Hier 75% alleen. Ik schrijf me in voor een toertocht en maak daar bijna altijd wel een klapke en op het einde van de tocht vrienden :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-06 20:49

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Webgnome schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:41:
[...]

Voornamelijk alleen. Dat heeft er vooral mee te maken dat het niveau verschil te groot is tussen mij en de rest :+. Bij grotere toertochten heb je daar eigenlijk geen last van. Er is altijd wel iemand die je eigen niveau aan kan of mensen waar je kan mee fietsen. Ik zou het gewoon een keertje proberen en kijken hoe dat gaat.

Mijn ervaringen zijn in ieder geval positief bij de AGR en de Ronde van Nijmegen.
Precies dit, bij grote tochten zijn er voldoende mensen om aan te pikken.
Verder komt dat wanneer ik in 'the hurt locker' zit, ik mezelf ga afzonderen. Dan is het juist handig dat ik met niemand rekening moet houden. Enkel mijn fiets en ik.

Moet je wiel lossen, passeert er wel een ander binnen een paar minuten. Heb je een 'sterker momentje', zitten er direct -tig man in je wiel. Eindje tegenwind, plots vormen zich groepen van +20 man.

imho is het op dergelijke evenementen veel makkelijker grote afstanden te rijden dan compleet solo of in kleine groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
@dfbt ik fiets ook wel veel alleen, maar tourtochten leek me toch een volgende stap.
Wel fijn dat men hier vaker alleen fietst en dat dat goed bevalt. Thanks @Webgnome @Cloclo100 @magic_nl @Joindry !

Ik ga ook eens wat social rides proberen :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-06 21:54
crimby schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:05:
@dfbt ik fiets ook wel veel alleen, maar tourtochten leek me toch een volgende stap.
Wel fijn dat men hier vaker alleen fietst en dat dat goed bevalt. Thanks @Webgnome @Cloclo100 @magic_nl @Joindry !

Ik ga ook eens wat social rides proberen :-)
Je woont in de buurt van Nijmegen toch? Probeer R&TC Groenewoud eens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
Cranzai schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:42:
[...]

Je woont in de buurt van Nijmegen toch? Probeer R&TC Groenewoud eens ;)
Thanks! Ga ik eens naar kijken. Zag dat Crossroads ook social rides doet. In mn dorpie (Bemmel) zit ook een vereniging maar dat is me net een stap te ver.

Edit: ik zie dat Groenewoud ook een vereniging is, maar het klinkt allemaal net wat gezelliger. Zeker even in verdiepen.

[ Voor 15% gewijzigd door crimby op 07-06-2024 12:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-06 15:48
crimby schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:57:
[...]

Thanks! Ga ik eens naar kijken. Zag dat Crossroads ook social rides doet. In mn dorpie (Bemmel) zit ook een vereniging maar dat is me net een stap te ver.

Edit: ik zie dat Groenewoud ook een vereniging is, maar het klinkt allemaal net wat gezelliger. Zeker even in verdiepen.
Ik ben zelf lid van Groenewoud, recreatief lid en niet super veel aanwezig. Maar de keren dat ik er ben is het altijd gezellig. Woensdag Tourritjes volgens een aantal vaste routes, Donderdag is er techniek training en op zondag een tourrit met variërende lengtes en snelheden.

Je kunt altijd aansluiten als je bij de wegkapiteins even aangeeft dat je voor de eerste keer mee komt kijken. Dus zou het zeker aanraden, keer niet alleen maar op kop, maar ook in het wiel is heerlijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-06 09:45
Frenz64 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:51:
[...]

13ballen voor een nette bidon. Pleur je die ook in de wasmachine? Op de site staat dat het niet mag maar niet waarom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
pannekoek schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:49:
[...]

13ballen voor een nette bidon. Pleur je die ook in de wasmachine? Op de site staat dat het niet mag maar niet waarom..
Voor goed RVS is dat geen probleem, maar voor de plastic onderdelen mogelijk wel. (Boven de rode vierkant staat 'dishwasher safe' geprint op de fles.)
Lijkt me ook niet fris als er vloeistof in zo'n slangetje opdroogt... :X

Als je die plastic onderdelen niet kunt vervangen kun je die duurzame RVS bidon ook recyclen.
Zonde, aangezien er nog best wat energie nodig is om dat te produceren; het moet wel lang mee gaan om duurzaam te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door guapper op 07-06-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06 10:40
Ik ben in de markt voor een nieuwe fiets. Ik wil ongeveer 2500 euro uitgeven. Nu kan je voor die prijs een elektronische groupset (105 di2 in de vorm van een Rose Reveal AL) kopen maar Aluminium ipv Carbon of je kunt vrij standaard een mechanische groupset maar wel carbon frame nemen (oa Canyon Endurace CF maar nog wel meer). Wat is belangrijker?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
Dat is heel persoonlijk, ik zou altijd voor een electronische groep gaan en goede wielset.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Limbeckx schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:21:
Ik ben in de markt voor een nieuwe fiets. Ik wil ongeveer 2500 euro uitgeven. Nu kan je voor die prijs een elektronische groupset (105 di2 in de vorm van een Rose Reveal AL) kopen maar Aluminium ipv Carbon of je kunt vrij standaard een mechanische groupset maar wel carbon frame nemen (oa Canyon Endurace CF maar nog wel meer). Wat is belangrijker?
Vind je fietsen écht leuk? Dan zou ik gewoon net even ietsje doorsparen voor zoiets:

https://www.canyon.com/nl...8_pv_rahmenfarbe=R076_P06

Of wellicht eens kijken op Buycycle voor een nie tzo oude 2e hands fiets?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhr-zip
DDX schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:29:
Dat is heel persoonlijk, ik zou altijd voor een electronische groep gaan en goede wielset.
Niet kopen wat je eigenlijk wilt hebben is op termijn altijd duurder.

Over velgen. De fiets die je wilt hebben incl velgen die je wilt hebben is een combinatie die weinig voorkomt. Mijn strategie daarin is om te zoeken naar fiets met groep die ik wil en als ik andere velgen wil, gelijk bij aanschaf de wielen als nieuw op marktplaats e.d. te zetten. Niet eerst 500 kilometer er mee te fietsen. Want nieuw is nieuw op MP. Maar op MP kan “ongeveer 500 km” ook 2500 kilometer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:43
Deze week mijn ketting maar weer eens gecheckt met de kettingtool en deze kwam tot de 0.75. Besloten om de ketting te vervangen, maar bij het eerst volgende ritje schoot de ketting op de meest gebruikte kransjes wel erg makkelijk door… Voorlopig nu maar de oude ketting teruggelegd, maar wat zouden jullie doen?

De oude combinatie nu helemaal op rijden (is dit een risico voor het voorblad) of ook de cassette vervangen en nieuwe ketting terug?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-06 13:21
schilderstape schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:38:
Deze week mijn ketting maar weer eens gecheckt met de kettingtool en deze kwam tot de 0.75. Besloten om de ketting te vervangen, maar bij het eerst volgende ritje schoot de ketting op de meest gebruikte kransjes wel erg makkelijk door… Voorlopig nu maar de oude ketting teruggelegd, maar wat zouden jullie doen?

De oude combinatie nu helemaal op rijden (is dit een risico voor het voorblad) of ook de cassette vervangen en nieuwe ketting terug?
Je kunt als je een beetje zoekt losse kransjes kopen. Bijvoorbeeld https://www.rosebikes.nl/...size=6075&product_shape=1 Vervang alleen degene die versleten zijn en laat de rest van de cassette zitten.
Pagina: 1 ... 575 ... 655 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).