Of dat je uberhaupt maar 1 a 2x week 2 uurtjes "getrained" hebt.... Ik maak normaal zo'n 10u per week, maar twijfel of ik deze tocht had kunnen voltooien. Iig kudo's @
verstappen33
Pasgeleden Limburgs Mooiste Geel 150km 1800hm gedaan (6:20 rijtijd), en voelde me de dag erna wel redelijk ok, maar om dat nou elke dag te doen met meer hoogtemeters... Na zo'n 2000hm wordt het toch al lastig hier, maar dat heeft vooral te maken met een te lage FTP tov m'n gewicht (of andersom natuurlijk

). Als de stijgingspercentages onder de 9% blijven ben ik wel redelijk comfortabel. Tussen de 9 en 11% fiets ik op FTP om boven te komen, daarboven ga ik in het rood.
Afgelopen week in Zwitserland 2 tochten gemaakt tijden de vakantie. De eerste was ~90km met ~1600hm waar in de eerste klim (Ibergeregg, 10.5km @8.2%) behoorlijk wat stukken boven de 10% zaten. In eerste instantie was de route iets anders, maar omdat m'n benen al redelijk gaar voelden heb ik een klim eruit gehaald die ong 2.5km >11% was. De laatste 10-15km langs een meer kon ik wel nog prima tempo rijden zonder problemen, en ook het klimmetje van ~4min terug naar het appartement, waar nog een stukje >10% in zat, ging nog best redelijk.
Dag erna werd ik verkouden (aangestoken door de vrouw, die het weer op haar werk had opgelopen... GLOEIENDE). Een dagje extra rust, en met nog wat hoesten en loopneus toch maar richting de Gotthard gereden om die te beklimmen, aangezien dat zowat het enige was in de regio wat open was. Susten, Furka Nufenen en Grimsel zijn allemaal nog dicht. Met het idee dat ik me zou omdraaien als het niet zou gaan begonnen aan de beklimming vanuit het noorden. Het eerste stuk naar Andermatt zitten best pittige stukjes in over het aparte fietspad, wat een andere route pakt dan de normale weg voor de auto's. Wel een heel mooi stuk, en opzich nog best redelijk goed te doen. Even gasgeven op de 15% stukjes, en dan weer even bijkomen. 3.8km met ~300hm in ong 25min fietstijd. Was 2x even gestopt om foto's te maken.
Het stuk vanuit Andermatt naar de top van de pas is ook goed te doen. Had een finke tegenwind op de open stukken, wat niet zo ideaal was, maar meeste stukken zijn 6-7% met uitschieters naar 8-9%. Vanaf Hospental (waar het echte klimmen begint) ben ik zo'n 55min onderweg geweest over de 8.8km @7% op ong. 85% FTP. Was nog aan het twijfelen of ik ook nog de Oberalp zou gaan doen, maar wilde het gezien de verkoudheid eigenlijk niet riskeren. Dit ging best goed, en heb ook geen negatieve gevolgen gehad, maar wilde het lot niet tarten.
Bij het afdalen is de zwaartekracht wel eindelijk mijn vriend, en tikte in het eerste stuk nog even de 106kph aan. M'n nieuwe BMC Roadmachine is heerlijk stabiel, waar m'n Colnago af en toe nog wel eens wat twitchy kon zijn. Jammer dat de weg niet vrij was in de afdaling, en ik een paar keer flink moest remmen en inhouden voor auto's. Voor mij is de afdaling de beloning voor het afzien tijdens het klimmen
Voor de afdaling vanuit Andermatt heb ik ervoor gekozen om niet het fietspad te pakken, maar gewoon de hoofdrijbaan. Het fietspad is vrij smal, en die stukken van 15% afdalen op zo'n smal paadje zie ik niet echt zitten. Stond niet echt ergens iets dat je op de hoofdrijbaan niet mocht fietsen, en ik ben toch minimaal net zo snel als het andere verkeer (en in de meeste gevallen sneller), dus voor mij was dat de veiligere keuze. Uiteindelijk 2 auto's ingehaald die meer aan het remmen waren dan iets anders. Daarna zat ik achter een hele rij auto's, en aangezien ik bijna beneden was ben ik daar maar achter gebleven. Die nacht wel flink gehoest, dus blij dat ik niet ook nog Oberalp gedaan had, maar verder buiten wat zware benen geen last. Vrijdag rustdagje, zaterdag reisdag naar huis en gisteravond nog 3 uurtjes gefietst met net geen 30kmh (eerste 45km flink wind tegen gehad, en ik ben zo aero als een klein huis).