Met 105 is helemaal niks mis, integendeel. Simpelweg de Ultegra-groep van enkele jaren geleden. En dus wat zwaarder en minder 'modern' dan een huidige Ultegra, maar even duurzaam en van kwaliteit.
Wow. Canyon heeft de fiets al verzonden 
Wordt maandag bezorgd en dan heb ik een avondsessie die ik zeker niet kan skippen
Ok dan dinsdag maar...... hopelijk ben ik dan op tijd thuis.
Top werk van Canyon
Wordt maandag bezorgd en dan heb ik een avondsessie die ik zeker niet kan skippen
Top werk van Canyon
Mocht iemand nog twijfelen over een Canyon uit de sale, via de chat kan je relatief makkelijk nog extra korting krijgen. Ik heb lang getwijfeld over de Endurace CF SL Disc 8.0, chat gestart met een medewerker dat ik twijfelde en of er qua prijs nog iets mogelijk was en uiteindelijk 200 euro extra korting gekregen
Cities aren't loud, cars are loud
Dank dat je dit deelt!FunkyBro schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 08:44:
Mocht iemand nog twijfelen over een Canyon uit de sale, via de chat kan je relatief makkelijk nog extra korting krijgen. Ik heb lang getwijfeld over de Endurace CF SL Disc 8.0, chat gestart met een medewerker dat ik twijfelde en of er qua prijs nog iets mogelijk was en uiteindelijk 200 euro extra korting gekregen
I need some help...
Ter vervanging van mijn kapotte achterwiel een set fulcrum 5 gekocht, nu voor de winter en op termijn als tweede set. Wil ik het achterwiel in m'n fiets steken, loopt het na een halve omwenteling aan.. wiel volledig krom
Dus naar de futurumclub in Utrecht en netjes een vervangend wiel gekregen (fulcrum racing quattro, 17C interne breedte. Echter....
Steek ik dit achterwiel erin, lopen mijn remblokken alsnog aan. De remblokken zijn nieuw (vanmorgen vervangen) en de achterrem staat volledig open. Toch staan de remblokken op de velg aan beide kanten. Het lijkt alsof ik onvoldoende ruimte heb bij mijn remmen om zo'n breed wiel te gebruiken. Ligt dit aan mijn remmen of doe ik iets volledig verkeerd? (gok het laatste
)
Foto's:

edit:
Gaat over SRAM Force22 velgremmen en wiel is een Fulcrum quattro LG 17C interne breedte, andere wiel was een fulcrum 5 en band is een 25MM bontrager.
Gekke is overigens, dat het voor wel nét past, hetzij met de rem open.
edit 2:
Vorige wielen waren 14c breed en hadden dezelfde bandjes.
Ter vervanging van mijn kapotte achterwiel een set fulcrum 5 gekocht, nu voor de winter en op termijn als tweede set. Wil ik het achterwiel in m'n fiets steken, loopt het na een halve omwenteling aan.. wiel volledig krom
Steek ik dit achterwiel erin, lopen mijn remblokken alsnog aan. De remblokken zijn nieuw (vanmorgen vervangen) en de achterrem staat volledig open. Toch staan de remblokken op de velg aan beide kanten. Het lijkt alsof ik onvoldoende ruimte heb bij mijn remmen om zo'n breed wiel te gebruiken. Ligt dit aan mijn remmen of doe ik iets volledig verkeerd? (gok het laatste
Foto's:

edit:
Gaat over SRAM Force22 velgremmen en wiel is een Fulcrum quattro LG 17C interne breedte, andere wiel was een fulcrum 5 en band is een 25MM bontrager.
Gekke is overigens, dat het voor wel nét past, hetzij met de rem open.
edit 2:
Vorige wielen waren 14c breed en hadden dezelfde bandjes.
[ Voor 14% gewijzigd door Stufferdt op 31-08-2019 11:16 ]
😀😀😀
Het is eigenlijk heel simpel. Namelijk de inbusbout die je remkabel vastzet even losdraaien en vervolgens de kabel weer vastzetten op die juiste spanning zodat je achterwiel vrij kan draaien.Stufferdt schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 10:58:
I need some help...
edit:
Wow, je hebt gelijk haha, 5 minuten werkNiconing schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 11:53:
[...]
Het is eigenlijk heel simpel. Namelijk de inbusbout die je remkabel vastzet even losdraaien en vervolgens de kabel weer vastzetten op die juiste spanning zodat je achterwiel vrij kan draaien.
You made my day
* Stufferdt voelt zich een sukkeltje
[ Voor 5% gewijzigd door Stufferdt op 31-08-2019 12:23 ]
😀😀😀
Goede tip, heb ik bij mijn vorige fiets (mtb) wel geprobeerd maar kreeg toen niks voor elkaar. Daarom de moeite dit keer bespaard, maar dat was dus niet slim. Maandag ff chatten of ik nog iets kan regelen als ik b.v. nog een Edge 830 aanschaf.FunkyBro schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 08:44:
QFT.Verwijderd schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 14:09:
[...]
Mocht ik een nieuwe fiets zoeken dan is prio 1 toch wel de eigenschappen van het frame + wielset.
Schakelgroep minimaal 105/Ultegra, met evt voorbereiding Di2 voor toekomstige uitbreiding.
Een goed frame + wielset geeft je meer plezier aangezien je die eigenschappen continu ervaart tijdens het fietsen..
Een dure schakelgroep op een slap frame/wielset die bijvoorbeeld niet lekker door de bochten wil is gewoon een afknapper op je fietsplezier.
Wielen en frame, al het andere is leuk maar doet er niet zo heel veel toe. En dat komt van iemand met SRAM Red eTap...
Licht, aero en stijf frame + wielen is alles. 105 groepje d'r op en gaan.
Die groep trek je er tzt weer af en dan kan je stap voor stap upgraden.
Inmiddels alweer wat gehoord van iq2? Het is inmiddels augustus geweest dus ze zouden moeten gaan leverenMicrokid schreef op zondag 16 juni 2019 @ 14:39:
[...]
Hier hetzelfde. Ik sta ook op de lijst van IQ2, maar had geen zin nog langer te wachten. Ik rij nu sinds een maand met de 4iiii powermeter. Werkt prima. Installatie in 10 minuten. Ja, het is enkelzijdig, maar voor mijn doel is het goed genoeg. En het werkt gewoon, out of the box. Geen poespas, niks. Bij de eerste keer wel even de firmware updaten, en klaar is Kees. Kan nu mooi op m'n Garmin zien wat ik wegfiets aan vermogen en helpt mij om rustig(er) m'n klimmetjes te doen.
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Ze beweren eind aug te gaan leveren. Maar ik moet het nog zien gebeuren.Stefanovic45 schreef op zondag 1 september 2019 @ 10:43:
[...]
Inmiddels alweer wat gehoord van iq2? Het is inmiddels augustus geweest dus ze zouden moeten gaan leveren
We estimated the end of August for our first deliveries and have not come across major delays. This means we're now putting together the first batch of power meters and are connecting any loose ends to guarantee a high-quality product. We've planned an extra trip to SMD Sensors in the UK in the coming few days to oversee the final process of PCB + axle + sensor assembly and discuss how to efficiently scale up. We're getting really close now and it's super exciting!
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Mooie docu over Team Jumbo Visma staat nu op Videoland. Woensdag wordt deze op VTM uitgezonden.
'Samen winnen'. Achter de schermen tijdens afgelopen Tour.
'Samen winnen'. Achter de schermen tijdens afgelopen Tour.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Da's dan iig niet geluktMicrokid schreef op zondag 1 september 2019 @ 10:44:
[...]
Ze beweren eind aug te gaan leveren. Maar ik moet het nog zien gebeuren.
[...]
Had je anders verwacht dan? IQ2 doet niet anders dan deadlines missen
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
@Microkid Uiteraard niet anders verwacht. Ik ben geen belanghebbende maar volg het wel. Mocht het product (ooit) echt op de markt verschijnen en goed werken, dan is de powermeter voor mtb wellicht interessant.
Machtig, ik ben weer blij. Na drie dagen pudding benen gisteren een dagje rustig aan gedaan en dat heeft gewerkt 
Vanmorgen heerlijk stukje gefietst, kopje van Bloemendaal sinds rijden weer eens aangedaan
Kon lekker tempo aanhouden, lekker aanzetten en nog redelijk fris toen ik thuis kwam
Had ik weer eens nodig zo'n rit!
Nog een technische vraag. Sinds 2 weken zit er en soort tik ergens. Tenminste niet echt een tik meer een soort knak want ik voel hem gewoon in m'n voeten.
Het zit ergens bij de crank denk ik, elke 2~3 seconden, niet als ik trap niet en tandwielen achter maakt geen verschil.
Ketting is pas een paar maanden oud.
Kan het zijn dat mijn grote blad op z'n einde loopt, twijfelde begin dit jaar al maar toen kreeg ik van jullie advies om door te rijden tot het 'problemen' zou geven. H
Hoop dat hij het nog even uithoud want wilde komende winter bijna de hele drivetrain pas vervangen
Twijfel ook om de kabels te laten doen, zitten er nu 6 jaar op en er zijn wat buitenstukjes vervangen in de loop der jaren omdat schakelen niet helemaal soepel meer ging.
Komende winter wilde ik een grote onderhoudsbeurt doen/laten doen zodat de fiets weer een paar jaar goed mee kan dus vandaar.
Heb al een casette, ketting, pedalen, bidonhouders, bandjes, remblokken en stuurlint liggen. Groot voorblad en derailleurwieltjes komen er binnenkort bij.
Dacht zelf aan dus misschien eens nieuwe kabels en in overleg met de LBS BB lagers,
Stickers van m'n Fulcrum Quattro's gaan wat loszitten op sommige plekken dus misschien haal ik die er af, eventueel custom velg stickers
En nieuwe naam stickers op het frame want daar is er één van beschadigd. En kijk nog naar een hidemybell al vind ik die niet zo mooi met Wahoo Dus mss een K-edge houder als die er wel voor zorgt dat mijn Wahoo in het midden van de stuurpen uitkomt
Vanmorgen heerlijk stukje gefietst, kopje van Bloemendaal sinds rijden weer eens aangedaan
Kon lekker tempo aanhouden, lekker aanzetten en nog redelijk fris toen ik thuis kwam
Had ik weer eens nodig zo'n rit!
Nog een technische vraag. Sinds 2 weken zit er en soort tik ergens. Tenminste niet echt een tik meer een soort knak want ik voel hem gewoon in m'n voeten.
Het zit ergens bij de crank denk ik, elke 2~3 seconden, niet als ik trap niet en tandwielen achter maakt geen verschil.
Kan het zijn dat mijn grote blad op z'n einde loopt, twijfelde begin dit jaar al maar toen kreeg ik van jullie advies om door te rijden tot het 'problemen' zou geven. H
Hoop dat hij het nog even uithoud want wilde komende winter bijna de hele drivetrain pas vervangen
Twijfel ook om de kabels te laten doen, zitten er nu 6 jaar op en er zijn wat buitenstukjes vervangen in de loop der jaren omdat schakelen niet helemaal soepel meer ging.
Komende winter wilde ik een grote onderhoudsbeurt doen/laten doen zodat de fiets weer een paar jaar goed mee kan dus vandaar.
Heb al een casette, ketting, pedalen, bidonhouders, bandjes, remblokken en stuurlint liggen. Groot voorblad en derailleurwieltjes komen er binnenkort bij.
Dacht zelf aan dus misschien eens nieuwe kabels en in overleg met de LBS BB lagers,
Stickers van m'n Fulcrum Quattro's gaan wat loszitten op sommige plekken dus misschien haal ik die er af, eventueel custom velg stickers
En nieuwe naam stickers op het frame want daar is er één van beschadigd. En kijk nog naar een hidemybell al vind ik die niet zo mooi met Wahoo Dus mss een K-edge houder als die er wel voor zorgt dat mijn Wahoo in het midden van de stuurpen uitkomt
[ Voor 7% gewijzigd door sapphire op 01-09-2019 13:24 ]
Controleer of je het hebt iedere omwenteling van de crank. Of je het hebt op kleine en grote blad. Ook of het iedere keer op hetzelfde punt is in een omwenteling.sapphire schreef op zondag 1 september 2019 @ 13:22:
Kan het zijn dat mijn grote blad op z'n einde loopt, twijfelde begin dit jaar al maar toen kreeg ik van jullie advies om door te rijden tot het 'problemen' zou geven.
Controleer ook of je het altijd hebt, bij lage belasting, hoge belasting en midden. Hoog toerental, laag toerental, ... Parameters kunnen veel uitmaken. Als het je grote tandwiel vooraan is, zal het wss enkel gebeuren bij hogere vermogens. Het een keer goed proper maken en inspecteren kan daar al veel info geven.
Als je hem voelt, is dat in beide voeten? Dan kan je de trappers al uitsluiten.
Ja beide voeten, alleen grote blad en niet bij elke omwenteling.
Voornamelijk als ik harder trap, dus blij flinke druk op de ketting.
Ik heb sindsdien ook al eens gepoetst omdat ik eerst dacht dat het aan de missing link lag maar dat maakte niets uit.
Ik heb sindsdien ook al eens gepoetst omdat ik eerst dacht dat het aan de missing link lag maar dat maakte niets uit.
Klinkt inderdaad wel als het grote tandwiel. Als je een nieuwe ketting legt, kan het plots meer voorkomen. Je oude ketting sleet samen met je tandwielen, nu leg je er een nieuwe ketting op die minder "compliance" geeft ivm je oude. Ik heb het ook al eens gehad. Symptomen gaan er niet beter op worden. Binnenkort ga je beginnen doortrappen bij harde belastingen. Ik zou dat blad zo spoedig mogelijk vervangen of je gaat je nieuwe ketting ook naar de vaantjes helpen. Of tot deze winter op het kleine blad rijden...sapphire schreef op zondag 1 september 2019 @ 13:53:
Als het niet elke omwenteling is zou het kunnen zijn dat er één kettingschakel (bv sluitschakel) rot is. Ketting heeft ca. 110 schakels, dus die zwakste schakel zou na ruim twee omwentelingen weer voorbij moeten komen.sapphire schreef op zondag 1 september 2019 @ 13:53:
...
[ Voor 98% gewijzigd door estorino op 11-07-2022 13:05 ]
https://www.strava.com/athletes/10490675
Gisteren een route van internet gehaald. Mooie omgeving maar ineens in de bossen ging het pad over in grind voor zover ik kon kijken, dus enkele honderden meters. Ik ben omgedraaid omdat ik het niet vertrouwde. Maar is de kans op lek inderdaad stukken groter? Bij de Vuelta stuurden ze gisteren de rijders ook weer over een heel stuk grind en het is niet zo dat daar de helft van de renners lek rijdt. Zit het dus tussen mijn oren en kan ik volgende keer gerust doorrijden, of moet ik wel degelijk voorzichtig aan doen?
Ik weet niet over wat voor grind het gaat, maar mijn ervaring met zandweggetjes met van die flinke keien is dat je wat beter moet opletten waar je rijdt en je tempo moet aanpassen maar 9/10 keer gaat dat gewoon goed, hangt denk ik ook sterk van de kwaliteit van je buitenbanden af. Ik zou zelf in ieder geval niet voor zoiets omkeren.coelho schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:32:
Gisteren een route van internet gehaald. Mooie omgeving maar ineens in de bossen ging het pad over in grind voor zover ik kon kijken, dus enkele honderden meters. Ik ben omgedraaid omdat ik het niet vertrouwde. Maar is de kans op lek inderdaad stukken groter? Bij de Vuelta stuurden ze gisteren de rijders ook weer over een heel stuk grind en het is niet zo dat daar de helft van de renners lek rijdt. Zit het dus tussen mijn oren en kan ik volgende keer gerust doorrijden, of moet ik wel degelijk voorzichtig aan doen?
Het is van die split/schelpen, die je vaak in parken ziet. Op de Veluwe heb je het, maar ook hier in het zuiden in sommige bos- en heide gebiedenVerona27 schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:40:
[...]
Ik weet niet over wat voor grind het gaat, maar mijn ervaring met zandweggetjes met van die flinke keien is dat je wat beter moet opletten waar je rijdt en je tempo moet aanpassen maar 9/10 keer gaat dat gewoon goed, hangt denk ik ook sterk van de kwaliteit van je buitenbanden af. Ik zou zelf in ieder geval niet voor zoiets omkeren.
@coelho Hangt beetje van de bandendruk af en wat voor soort buitenband je hebt. Grind is weer anders dan Gravel en is weer anders dan echt stenen of een zandpad. Ik rij gemiddeld niet met enorme druk (28mm bandjes tubeless) en ram gewoon over gravel of grindpaden als het moet. Ook met andere buitenbanden, wel 28mm ook, en binnenbanden er vaak overheen gereden hoor.
Meestal als je op de weg lek rijdt is het ook niet iets dat je hebt "gezien" waardoor je weet dat je lek rijdt. Als er glas ligt let je vaak op en gaat het eigenlijk altijd wel goed en meestal als je er geen erg in hebt gaat het fout
Dus de volgende keer gewoon rijden maar, best leuk overigens ook dat soort paden hoor. Wordt het mul zand dan is het een ander verhaal, maar zolang het verhard is
Meestal als je op de weg lek rijdt is het ook niet iets dat je hebt "gezien" waardoor je weet dat je lek rijdt. Als er glas ligt let je vaak op en gaat het eigenlijk altijd wel goed en meestal als je er geen erg in hebt gaat het fout
Grind is niet zo'n probleem, rond Hilversum heb je van die mooie bos/heide paadjes en daar knal ik redelijk hard overheen met m'n racefiets.
Pas als er echt grote stenen gaan liggen, met scherpe randen dan wordt het iets te spannend met dunne bandjes van racefiets.
Zuiderkwelweg ten noorden van Medemblik onverhard deel bijvoorbeeld.
Daar heb ik al 2 keer een buitenband gesloopt :

Pas als er echt grote stenen gaan liggen, met scherpe randen dan wordt het iets te spannend met dunne bandjes van racefiets.
Zuiderkwelweg ten noorden van Medemblik onverhard deel bijvoorbeeld.
Daar heb ik al 2 keer een buitenband gesloopt :

Jop, dat soort stenen is echt moordend voor 23-25mm... Mijn woon-werk loopt ook al enige tijd langs zo een baantje. Op een jaar tijd toch al 4 banden gescheurd... Dat soort gruis is echt scherp en snijdt gewoon je band aan gort. Vooral die onderste foto herken ik.
Zolang je er met 20km/u overheen gaat kan je nog wel wat ontwijk acties doen.
Maarja ik wilde beide keren poging doen om snelle tijd te zetten en met 50 per uur is er geen ontwijkacties meer aan dan. (behalve echte kuilen ontwijken)
En toch blijft het leuk om dat soort paadjes (gelukkig vaak minder echt scherpe stenen) mee te pakken.
Maarja ik wilde beide keren poging doen om snelle tijd te zetten en met 50 per uur is er geen ontwijkacties meer aan dan. (behalve echte kuilen ontwijken)
En toch blijft het leuk om dat soort paadjes (gelukkig vaak minder echt scherpe stenen) mee te pakken.
[ Voor 18% gewijzigd door DDX op 02-09-2019 11:57 ]
@DDX Dat is ook wel inderdaad extreem + extreem
Ik heb me ook wel eens afgevraagd of ik niet met mijn racer stukken van MTB singletracks kan pakken, maar ben toch wat bang voor de boomstronkjes want voor je het weet heb je je velgen aan gort
25mm bandje dat bij aankoop op mijn fiets zat. Kenda Kontender. Druk is meestal tussen 6-8.orange.x schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:44:
@coelho Hangt beetje van de bandendruk af en wat voor soort buitenband je hebt.
Op vakantie in de Ardennen op dit weggetje gestuit, ook niet vlak dus ging sowieso niet bijster snel:coelho schreef op maandag 2 september 2019 @ 12:13:
[...]
25mm bandje dat bij aankoop op mijn fiets zat. Kenda Kontender. Druk is meestal tussen 6-8.

Maar ging prima heuvelop. Gelukkig dus ook geen enorme downhill met dit werk. En anders was het tempo wel laag geweest.
Tja, het is zoals zo vaak: trial and error. Of het gaat en bleek probleemloos, of je hebt pech en rijdt lek.
Dit zijn juist de mooiste paadjes (als je de tijd hebt) vinnikdan
Schelpengruis draai ik zelf altijd voor om. 1x niet gedaan, toen kon ik thuis zeker 30 stukjes uit mijn banden peuteren. Ik rij op 28 trouwens.coelho schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:32:
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Vervangen jullie de banden voor de herfst en wintermaanden met een all weather / 4 season band? Wellicht een tikkie breder voor wat meer grip? Kan iemand gelijk ook de zin of onzin uitleggen over profiel in de raceband voor de herfst/wintermaanden. Hoor hier en daar dat het geen zin heeft om profielbanden te steken omdat dit niet de grip zou verhogen bij vochtig wegdek. Bv zo’n roubaix band met lengtegroeven heeft in essentie minder contactoppervlak.
En als jullie banden voor de winter moeten aanraden, welke zou dat zijn? Continental 4 seasons zie ik vaak.
En als jullie banden voor de winter moeten aanraden, welke zou dat zijn? Continental 4 seasons zie ik vaak.
Zat vorige week nog in de Ardeche. Via de "Breng me naar" optie van mijn Wahoo probeerde hij me over dit weggetje te sturen. Maar niet gedaan met de racerorange.x schreef op maandag 2 september 2019 @ 12:38:
[...]
Op vakantie in de Ardennen op dit weggetje gestuit, ook niet vlak dus ging sowieso niet bijster snel:
[Afbeelding]
Maar ging prima heuvelop. Gelukkig dus ook geen enorme downhill met dit werk. En anders was het tempo wel laag geweest.
Tja, het is zoals zo vaak: trial and error. Of het gaat en bleek probleemloos, of je hebt pech en rijdt lek.
Ik rijd teveel op de MTB (en te weinig op de racefiets) om de moeite te nemen om banden te vervangen. Over die 4 Seasons wel veel goede verhalen gehoord. Hoewel profiel zorgt voor minder contactoppervlak heeft het wel voordelen als er echt veel water op de weg ligt, omdat je zo toch grip houdt.Jochem schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 06:41:
Vervangen jullie de banden voor de herfst en wintermaanden met een all weather / 4 season band? Wellicht een tikkie breder voor wat meer grip? Kan iemand gelijk ook de zin of onzin uitleggen over profiel in de raceband voor de herfst/wintermaanden. Hoor hier en daar dat het geen zin heeft om profielbanden te steken omdat dit niet de grip zou verhogen bij vochtig wegdek. Bv zo’n roubaix band met lengtegroeven heeft in essentie minder contactoppervlak.
Maar 4 seasons worden ook gekozen omdat ze een lekbestendig zijn, wel een voordeel met alle prut die er in de herfst- en wintermaanden vaak op de weg ligt.
Nu het toch over grind/zand gaat.....
Zojuist gevallen bij de oversteek bij Mijendel in de duinen. Die oversteek is al tricky, weinig zicht aan 1 kant en auto's voorhang dus kwam gelukkig al flink afgeremd en alert aanrijden. Komt er met een noodvaart een wagen van Dunea aan rijden...doordat hij zo hard reed moest ik echt hard in de remmen en kreeg m'n voet niet los. Dus kwam ik vol met m'n knie in het zand/grind naast de weg terecht.
Die kl**tzak kan het echt niet gemist hebben, hij minderde daarna nog even vaart maar reed door. Lekker fatsoenlijk om iemand gewoon te laten liggen in de berm.l
Gelukkig was de auto er achter wel zo vriendelijk om te stoppen en vragen of alles goed ging. Ben 100m terug gereden naar het waterpunt om m'n knie te spoelen.
Net thuis schoongemaakt, schaf op de knie met een mooi hapje uit m'n vel en 2 krassen op m'n scheen
Goed begin van de vakantie!
Zojuist gevallen bij de oversteek bij Mijendel in de duinen. Die oversteek is al tricky, weinig zicht aan 1 kant en auto's voorhang dus kwam gelukkig al flink afgeremd en alert aanrijden. Komt er met een noodvaart een wagen van Dunea aan rijden...doordat hij zo hard reed moest ik echt hard in de remmen en kreeg m'n voet niet los. Dus kwam ik vol met m'n knie in het zand/grind naast de weg terecht.
Die kl**tzak kan het echt niet gemist hebben, hij minderde daarna nog even vaart maar reed door. Lekker fatsoenlijk om iemand gewoon te laten liggen in de berm.l
Net thuis schoongemaakt, schaf op de knie met een mooi hapje uit m'n vel en 2 krassen op m'n scheen
Goed begin van de vakantie!
Ik heb altijd begrepen dat het op een racer eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft. Doordat het contact oppervlakte zo klein is is de druk op dat punt heel erg groot en de kans op aquaplaning dus heel erg klein. Maar misschien dat iemand die hier nog meer van weet dit verder kan toelichten.MJV schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:49:
Ik rijd teveel op de MTB (en te weinig op de racefiets) om de moeite te nemen om banden te vervangen. Over die 4 Seasons wel veel goede verhalen gehoord. Hoewel profiel zorgt voor minder contactoppervlak heeft het wel voordelen als er echt veel water op de weg ligt, omdat je zo toch grip houdt.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Da's zeker niet netjes, herken ik eigenlijk ook niet. Kom die gasten regelmatig tegen maar dan rijden ze stapvoets/fietssnelheid (al rij ik meestal van Wassenaarse slag naar het noorden en kom ik niet vaak van Scheveningen door Meijendel).sapphire schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 15:13:
Waar was dit precies?
[ Voor 5% gewijzigd door MochiGohan op 03-09-2019 17:24 ]
Ik schat zo in de oversteek bij het hotel langs de parkeerplaats.MochiGohan schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 17:23:
[...]
Da's zeker niet netjes, herken ik eigenlijk ook niet. Kom die gasten regelmatig tegen maar dan rijden ze stapvoets/fietssnelheid (al rij ik meestal van Wassenaarse slag naar het noorden en kom ik niet vaak van Scheveningen door Meijendel).
Waar was dit precies?
Blijft een zwaar irritante oversteek waarvan ik niet kan begrijpen dat auto’s voorrang hebben. Zit in m’n standaard rondje en komt vaak niets aan maar vanaf dat punt is het verkeer vanaf het strand erg laat pas te zien en heb er ook al eens abrupte stops moeten maken.
Stuk van Meijendel naar Wassenaarse slag is breder dan slag - Katwijk, kom op dat laatstgenoemde deel ook bijna nooit een auto tegen.
[ Voor 4% gewijzigd door Holk op 03-09-2019 18:46 ]

Vanmorgen werd m'n nieuwe Canyon (Endurace CF SL Disc 8.0 Aero Di2) al bezorgd die ik afgelopen donderdagmiddag had besteld, dus eind van de middag de fiets in elkaar gezet, Assioma's overgezet en 's avonds een eerste rondje gefietst. Nog geen tijd gehad om foto's te maken dus dit is de enige foto die ik heb tot dusver.
Hiervoor reed ik een 2011 Canyon Ultimate CF SLX. Heb lang getwijfeld over een nieuwe Ultimate, maar toch gekozen voor net iets meer comfort en focus op veel kms maken. Ik merk direct een groot verschil met mijn Ultimate: je krijgt veel minder door van de weg waar je op fietst, dus oneffenheden en slecht asfalt merk je minder. Ik heb bewust twee stukken weg opgezocht die ik bij voorkeur meed omdat het gewoon niet fijn rijden is, en met de Endurace is het natuurlijk niet opeens een biljartlaken maar het rijdt veel minder oncomfortabel.
Di2 is erg fijn, schakelen gaat snel en soepel. Ik had ook de wireless unit besteld die ik meteen heb gemonteerd, dus ik kan de switches bovenop de shifters (A-switches?) b.v. gebruiken om van pagina te wisselen op de Edge. Wel handig, maar niet veel meer dan dat. Tenzij iemand goede tips heeft voor een nuttige toepassing? Het heeft wel een aardig Tweakers-gehalte om de firmware van je shifters te updaten
Disc brakes (velgremmers even wegkijken
Er liggen 52-36 bladen op en een 11-34 cassette. Die cassette gaat er direct van af, dat werkt voor geen meter. Verkeerde vertanding dus heb een 12-25 besteld die ik meteen ga monteren zodra die binnen is. De 11-34 bewaar ik wel voor in de bergen.
Qua zitpositie ben ik nog een beetje aan het experimenteren, ik had een momentsleutel meegenomen onderweg en heb tijdens de rit het zadel al enigszins aangepast. Ik wil nog iets "sportiever" zitten dus misschien dat ik het stuur nog iets lager zet en/of het zadel nog wat verschuif. Maar ik wil ook (eindelijk) een keer een bikefitting doen, nu ik dan eindelijk een nieuwe fiets heb is dat ook het juiste moment.
Al met al ben ik zelfs na één ritje al heel blij met deze fiets. Hij rijdt heerlijk en is duidelijk een stap voorwaarts in vergelijking met mijn oude Ultimate. Qua comfort is het ook een stuk beter, en hoewel de Ultimate niet oncomfortabel was had ik toch wel steeds vaker last mijn onderrug, iets wat overigens ook wel te maken heeft met drie gebroken ruggewervels door een motorongeluk een jaar of 10 geleden. Tot slot vind ik hem ook erg mooi - ja, ik houd van zwart
De Ultimate gaat naar de Tacx en de Endurace is vanaf nu mijn speelgoed voor op de weg
@Holkers Janidd de oversteek bij Wassenaarse slag, zeg het verkeerd. Werkelijk belachelijk link die oversteek, zeker de S-bocht aan de Scheveningen kant. Een slinger bocht met erg slecht asfalt, onoverzichtelijk oversteek en veel onervaren fietsers/toeristen/ect. Vragen om ongelukken daar!
Maargoed dat die auto daar reed en dat hij voorang had tot daar aan toe, daar had ik rekening mee gehouden. Alleen zó achterlijk hard rijden, iemand zien vallen en gewoon doorrijden kan ik echt kwaad om worden!
Ik kreeg thuis gelijk een knuffel van mijn 2 jarige zoontje omdat 'papa au' had. Maakt je dag toch weer goed
Maargoed dat die auto daar reed en dat hij voorang had tot daar aan toe, daar had ik rekening mee gehouden. Alleen zó achterlijk hard rijden, iemand zien vallen en gewoon doorrijden kan ik echt kwaad om worden!
Ik kreeg thuis gelijk een knuffel van mijn 2 jarige zoontje omdat 'papa au' had. Maakt je dag toch weer goed
[ Voor 10% gewijzigd door sapphire op 04-09-2019 00:07 ]
Nette bike, veel veilige km's gewenst! Volgende keer voor de foto wel even de fiets omdraaien
Die wireless unit voor DI2, waar heb je die geplaatst? Las ergens dat je de unit / koppelstuk (jc130) kunt vervangen voor bij het stuur (althans bij mijn Ultimate). Heb zelf momenteel de knoppen op de 'hoods' geconfigureerd met up/down shiften. Binnenkort nog eens de wireless unit plaatsen en dan inderdaad ook de pagina's van mijn fietscomputer aansturen. Je kunt overigens met de wireless unit ook zien in welke gear je zit.
@Dix0r @Bananeman Je fietscomputer in combinatie met de wireless unit kan bijhouden in welke versnelling je rijdt. Bij de app van de Wahoo bijvoorbeeld stel je in welke combinatie van versnelling je hebt. Deze informatie wordt dan toegevoegd aan de gereden route. Helaas doet Strava tot op heden niets met deze info. De App van Wahoo laat achteraf wel zien in welke versnellingen je hebt gereden en de meest gebruikte combinatie. Je kunt evt. ook de rit eens een keer oploaden naar https://di2stats.com/
Bij een carbon frame kun je de wireless unit (laten) inbouwen bij je bottombracket, wat het net weer wat netter maakt.
Bij een carbon frame kun je de wireless unit (laten) inbouwen bij je bottombracket, wat het net weer wat netter maakt.
Dank, en nu zie je nog niks iddDix0r schreef op woensdag 4 september 2019 @ 07:46:
[...]
Nette bike, veel veilige km's gewenst! Volgende keer voor de foto wel even de fiets omdraaien
Ja dat is nog wel even een puntje. Zoals @EdwinW al aangeeft had ik video's gezien waarop werd getoond hoe je de unit (EW-WU111) kunt inbouwen in de zadelbuis/bij de bottom bracket. Daar heb ik gisteravond meteen naar gekeken, maar bij zie ik daar alleen een kabel lopen vanaf de batterij en geen junction box. Kan de wireless unit ook niet direct aan de batterij koppelen omdat ik daar niet bij kan. Daar moet ik dus nog even naar kijken, want ik wil de wireless unit netjes daar "verstoppen". Nu bungelt ie onder de box aan het stuur, dat is niks natuurlijk.Die wireless unit voor DI2, waar heb je die geplaatst?
Grappig, meer dataEdwinW schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:27:
@Dix0r @Bananeman Je fietscomputer in combinatie met de wireless unit kan bijhouden in welke versnelling je rijdt. Bij de app van de Wahoo bijvoorbeeld stel je in welke combinatie van versnelling je hebt. Deze informatie wordt dan toegevoegd aan de gereden route. Helaas doet Strava tot op heden niets met deze info. De App van Wahoo laat achteraf wel zien in welke versnellingen je hebt gereden en de meest gebruikte combinatie. Je kunt evt. ook de rit eens een keer oploaden naar https://di2stats.com/
Heeft iemand nog tips voor essentiële zaken tijdens een lange fietstocht met regen? Ik doe aankomende zondag mee met de TKP tocht en de voorspellingen zijn niet al te best..
Droge kleren voor als je klaar bent en een handdoek. Het is zo lekker dat je iets droogs aan kan trekken als je klaar bent.
Voor tijdens de tocht. Extra binnenband want bij nat rij je eerder lek. Vuil blijft makkelijker plakken. Stop spullen in waterdichte zakjes.
Voor tijdens de tocht. Extra binnenband want bij nat rij je eerder lek. Vuil blijft makkelijker plakken. Stop spullen in waterdichte zakjes.
Kleed je extra warm aan; je koelt sneller af als je nat bent. Dus armstukken of een extra onderlaagje is vaak geen overbodige luxe. Overschoenen of plastic zakjes om je voeten om je voeten droger te houden. En idd zorg dat er droge kleren klaar liggen bij de finish. Of je moet zo dicht bij de finish wonen dat je snel thuis bentVerona27 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:45:
Heeft iemand nog tips voor essentiële zaken tijdens een lange fietstocht met regen? Ik doe aankomende zondag mee met de TKP tocht en de voorspellingen zijn niet al te best..
Read the code, write the code, be the code!
Thanks, extra laagjes is een goed idee. Het wordt ook niet gek warm dus beenstukjes en armstukken gaan zeker aan. Woon maar 5 minuutjes fietsen van de start/finish maar handdoekje mee is misschien wel lekker, inderdaad.
Gsm in een zakje? extra vod mee om fiets af te drogen en pulletje olie (of wd40) om ter plaatse aan te brengen en roest te voorkomen na de aankomst natuurlijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Joindry op 04-09-2019 09:40 ]
Als je maar 5 minuten van start/finish woont dan zou ik alleen dingen meenemen die relevant zijn voor het daadwerkelijk fietsen. Dus handdoek ook lekker thuis laten. Ik denk dat het prettiger zal zijn om direct door te fietsen naar huis en daar lekker te douchen., Kun je daarna gedoucht en al wel weer terug naar start/finish (als je daar al behoefte aan zou hebben).
En thuis kun je de racer (neem ik aan) ook gelijk droog/schoon maken en wegzetten.
En thuis kun je de racer (neem ik aan) ook gelijk droog/schoon maken en wegzetten.
[ Voor 10% gewijzigd door wisselwerking op 04-09-2019 09:49 ]
als het echt bar is laat ik mn vriendin gewoon even op en neer fietsen met een handdoekje (als ze dat wilt, natuurlijk ;-)). Fiets schoonmaken kan daar op het terrein, even snel afspoelen als het kan misschien wel relaxed om daar te doen, toch?wisselwerking schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:48:
Als je maar 5 minuten van start/finish woont dan zou ik alleen dingen meenemen die relevant zijn voor het daadwerkelijk fietsen. Dus handdoek ook lekker thuis laten. Ik denk dat het prettiger zal zijn om direct door te fietsen naar huis en daar lekker te douchen., Kun je daarna gedoucht en al wel weer terug naar start/finish (als je daar al behoefte aan zou hebben).
Een paar maanden terug een 4iiii vermogensmeter aangeschaft. Rijden met een PM bevalt wel goed, met name als het aankomt op pacen. Verder ben ik er nog niet helemaal ingedoken hoe ik mijn training kan verbeteren, het doel was dan ook eerst wat data te verzamelen en een gevoel te krijgen.
Het viel me direct al op dat de 4iiii iedere rit een max cadence van 150-180+ registreerde, waar dat met de Garmin sensoren ~130 was. Toen ik in de .fit files dook bleek dit ook nog te gebeuren bij 0w of lage wattages en helemaal niet in de piek van een sprint. Heb deze files gedeeld met 4iiii en die zeiden dat de battery connector waarschijnlijk defect is en de unit vervangen moet worden.
Inmiddels maar besloten om gerichter op vermogen te gaan trainen en een Quarq Dzero besteld. De iQ2 (mocht die ooit binnen komen) gaat rechtstreeks op MP en de nieuwe 4iiii retour of ook op MP.
Het viel me direct al op dat de 4iiii iedere rit een max cadence van 150-180+ registreerde, waar dat met de Garmin sensoren ~130 was. Toen ik in de .fit files dook bleek dit ook nog te gebeuren bij 0w of lage wattages en helemaal niet in de piek van een sprint. Heb deze files gedeeld met 4iiii en die zeiden dat de battery connector waarschijnlijk defect is en de unit vervangen moet worden.
Inmiddels maar besloten om gerichter op vermogen te gaan trainen en een Quarq Dzero besteld. De iQ2 (mocht die ooit binnen komen) gaat rechtstreeks op MP en de nieuwe 4iiii retour of ook op MP.
Gave fiets! Ik heb zelf de niet Aero versie en zat ook te kijken naar een andere cassette. Dit derailleur zit erop: https://bike.shimano.com/...ra-r8000/RD-R8000-GS.html en bij de specs zag ik staan:Bananeman schreef op woensdag 4 september 2019 @ 00:05:
[Afbeelding]
...
Er liggen 52-36 bladen op en een 11-34 cassette. Die cassette gaat er direct van af, dat werkt voor geen meter. Verkeerde vertanding dus heb een 12-25 besteld die ik meteen ga monteren zodra die binnen is. De 11-34 bewaar ik wel voor in de bergen.
...
Dus 12-25 kan volgens de specs niet. Gaat dat geen problemen geven? Het liefst zet ik er ook een 12-25 op gezien ik veel in de 17-21 range rij gaat de ketting dan niet te scheef liggen?Low sprocket_Max. 34T
Low sprocket_Min. 28T
@Ypuh
Volgens mij heb ik dat fenomeen eerder gelezen bij een 4iiii. Rij zelf met een xcadey (Ali), werkt verbazend goed (vooralsnog). Gebruik hem voornamelijk voor interval training i.c.m. hartslag. Enige lastig vind ik de 3 sec average. Bij 10sec average krijg ik een beter beeld. Daarnaast geeft Garmin/Strava/Elevate ook veel meer functionaliteit op het moment dat je een powermeter gebruikt (Vo2Max, trainingload etc)
Volgens mij heb ik dat fenomeen eerder gelezen bij een 4iiii. Rij zelf met een xcadey (Ali), werkt verbazend goed (vooralsnog). Gebruik hem voornamelijk voor interval training i.c.m. hartslag. Enige lastig vind ik de 3 sec average. Bij 10sec average krijg ik een beter beeld. Daarnaast geeft Garmin/Strava/Elevate ook veel meer functionaliteit op het moment dat je een powermeter gebruikt (Vo2Max, trainingload etc)
[ Voor 7% gewijzigd door Dix0r op 04-09-2019 12:14 ]
Oef, totaal niet in de gaten cq. op gelet, dank voor de opmerkzaamheid! Dat betekent een andere cassette bestellen idd.risp schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:10:
[...]
Gave fiets! Ik heb zelf de niet Aero versie en zat ook te kijken naar een andere cassette. Dit derailleur zit erop: https://bike.shimano.com/...ra-r8000/RD-R8000-GS.html en bij de specs zag ik staan:
[...]
Dus 12-25 kan volgens de specs niet. Gaat dat geen problemen geven? Het liefst zet ik er ook een 12-25 op gezien ik veel in de 17-21 range rij gaat de ketting dan niet te scheef liggen?
edit: gewijzigd in een 11-28.
Die specs zijn nogal breed, nadat ze in Frankrijk mijn afgebroken 6800 derailleur met korte kooi vervangen hebben voor de R8000-GS rij ik ook probleemloos met deze combinatie (12-25) cassette rond. Het kan sowieso nooit grote problemen veroorzaken, want je ketting is natuurlijk altijd lang genoeg voor de 25 en de derailleur heeft voldoende capaciteit.risp schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:10:
Dus 12-25 kan volgens de specs niet. Gaat dat geen problemen geven? Het liefst zet ik er ook een 12-25 op gezien ik veel in de 17-21 range rij gaat de ketting dan niet te scheef liggen?
De enige reden dat Shimano deze specs zo stelt is volgens mij dat de GS derailleur wat steiler af loopt en daardoor bij een cassette met zo'n klein verloop uiteindelijk wat ver van het grootste kransje af komt te staan. Het ergste wat dan kan gebeuren is dat hij bij de grotere kransjes iets minder snel schakelt, maar in de praktijk ondervind ik er tot nu toe niet echt problemen mee.
Scheefliggen is wel een ander "probleem" doordat de 19 inderdaad wat meer naar binnen ligt, met de 11-28 ligt de ketting bij mij ook meestal wat mooier. Maar dit wordt verder niet beinvloed door het type derailleur en is een bij-effect van de verdeling van deze cassette.
[ Voor 29% gewijzigd door Kluus op 04-09-2019 13:24 ]
Klopt. Toen ik even ging Googlen kwam ik er ook al snel achter dat 'cadence spikes' een veelvoorkomend iets zijn bij de 4iiii's. Hij deed dit vanaf dag 1 en firmware updates mochten niet baten. Een mogelijke oorzaak kon mijn verouderde Garmin 810 zijn, maar ook deze is inmiddels vervangen voor een 830 met hetzelfde resultaat (toevallig was de 810 net overleden).Dix0r schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:14:
@Ypuh
Ondanks dat ik prima en vlug te woord gestaan ben door de 4iiii support afdeling, heeft die kop-in-zand houding mij wel doen besluiten voor een Quarq te gaan. Die staan bekend als fit and forget (al zijn ze ook 3x zo duur).
[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 04-09-2019 13:21 ]
Welke 4iiii heb je? Zelf heb ik de 4iiii precision, en geen last van vreemde pieken in cadans of power. Ik gebruik hem met een Garmin 1030 via ANT+.Ypuh schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:24:
Een paar maanden terug een 4iiii vermogensmeter aangeschaft. Rijden met een PM bevalt wel goed, met name als het aankomt op pacen. Verder ben ik er nog niet helemaal ingedoken hoe ik mijn training kan verbeteren, het doel was dan ook eerst wat data te verzamelen en een gevoel te krijgen.
Ik heb heel soms wel eens een piek in de cadans waarde bij 4iiii, maar dat is dan vaak op een moment dat er even geen verbinding is. Door storing bij doorkomen ant signaal. (vaak ook op moment dat er dan net even seconde geen hartslag waarde doorkomt)
Toevallig wel recent een defecte 4iiii, waarde aan 1 kant klopt niet. (geeft te hoge waardes)
Dus op 1 fiets even tijdelijk alleen meting aan 1 kant.
Garantie helaas al verlopen. (4iiii is 3 jaar oud)
Maar kreeg kortingscode van 50% om nieuwe pod te monteren. (en dan weer 2 jaar garantie)
Quarq is trouwens helemaal niet 3x zo duur ? (zelfs iets goedkoper dan een dubbele 4iiii)
Heb ook een quarq op 1 fiets zitten, maar die geeft net iets minder links/rechts verschil. (komt door manier van meten, waar 4iiii echt beide kanten appart meet doet de quarq dit alleen totaal en dan berekening oid naar per kant)
Toevallig wel recent een defecte 4iiii, waarde aan 1 kant klopt niet. (geeft te hoge waardes)
Dus op 1 fiets even tijdelijk alleen meting aan 1 kant.
Garantie helaas al verlopen. (4iiii is 3 jaar oud)
Maar kreeg kortingscode van 50% om nieuwe pod te monteren. (en dan weer 2 jaar garantie)
Quarq is trouwens helemaal niet 3x zo duur ? (zelfs iets goedkoper dan een dubbele 4iiii)
Heb ook een quarq op 1 fiets zitten, maar die geeft net iets minder links/rechts verschil. (komt door manier van meten, waar 4iiii echt beide kanten appart meet doet de quarq dit alleen totaal en dan berekening oid naar per kant)
[ Voor 22% gewijzigd door DDX op 04-09-2019 13:38 ]
Ik heb de wireless unit inmiddels toch weg weten te werken bij de bottom bracket. Ik kreeg de junction box er niet uit maar kon wel nét bij de batterij. Heb het kabeltje uit de batterij uitgetrokken met een tangetje en dit in de ene kant van de wireless unit gestoken. Kort kabeltje in de andere kant en het uiteinde daarvan weer in de batterij geprikt (met de Di2 kabel tool). Dat was ff prutsen, maar ging redelijk makkelijk. Ik weet natuurlijk niet hoe de situatie bij jouw fiets is, misschien krijg je de junction box er wel makkelijk uit en dan is het zo gepiept.Dix0r schreef op woensdag 4 september 2019 @ 07:46:
[...]
Die wireless unit voor DI2, waar heb je die geplaatst?
Nog een technische vraag aangezien ik het zelf niet kan vinden. Wil een groot ketting blad bestellen maar de shop waar ik ze wil bestellen heeft geen Ultegra/XT derailleurwieltjes. Dus of 5700 wieltjes of 6800's.
Ik kan dus niet vinden of die 6800 ook op een 6700 derrie passen? Iemand daar ervaring mee/kennis over ?
Ik kan dus niet vinden of die 6800 ook op een 6700 derrie passen? Iemand daar ervaring mee/kennis over ?
Zoiets is het bij mij ook. Signaalverlies o.i.d. waardoor hij 0w en 180rpm registreert. Tijdens het rijden maakt het niet zo uit, maar ik vind het nogal vervelend dat je gemiddeldes en min-max erdoor worden beinvloed.DDX schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:36:
Ik heb heel soms wel eens een piek in de cadans waarde bij 4iiii, maar dat is dan vaak op een moment dat er even geen verbinding is. Door storing bij doorkomen ant signaal. (vaak ook op moment dat er dan net even seconde geen hartslag waarde doorkomt)
Ik had overigens de leftonly 105-5800 Precision (al doet dat er niet zoveel toe, de sensoren zijn gelijk). De Quarq is een volledig carbon crankstel+meting en vandaar 3x zoveel geld. Niet te verwarren met de het LR crankstel van 4iiii, die is idd zelfs iets duurder.
Overigens las ik van DCLama dat de R8000 en R9100 based power meters een design flaw hebben door de asymmetrische crankarmen. Had bijna een DA9100 Stages besteld om ook LR te kunnen meten, maar toch maar voor een Quarq gekozen.
Ook nog even een
Valt toch best mee dat verschil ?Ypuh schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:49:
[...]
Ik had overigens de 105-5800 Precision (al doet dat er niet zoveel toe, de sensoren zijn gelijk). De Quarq is natuurlijk een volledig carbon crankstel+meting en daarmee 3x zo duur als de left-only die ik hiervoor had. Niet te verwarren met de het LR crankstel van 4iiii, die is idd zelfs iets duurder.
Je moet niet vergeten dat je de crank er bij krijgt dus of die hoef je niet te kopen als je vanaf 0 begint met opbouwen, of je kan crank verkopen.
Op mijn gravelbike was het toen of stages op crankarm (4iiii was er toen net en nog niet voor alle cranks) of quarq.
Was iets van 150 euro verschil.
Kijk ik nu bij mantel :
https://www.mantel.com/quarq-dzero-aluminum-powermeter
720 euro met kettingbladen, of 570 euro zonder kettingbladen.
https://www.mantel.com/st...05-r7000-gen-3-powermeter
480 euro.
En als je met een sram gxp crankarm gaat vergelijken komt er voor de stages zelfs nog ruim 100 euro bij :
https://www.mantel.com/stages-sram-gxp-road-gen-3-powermeter
Gelezen ja, maar met mijn dura ace 9000 crank volgens mij geen last van.Overigens las ik van DCLama dat de R8000 en R9100 based power meters een design flaw hebben door de asymmetrische crankarmen. Had bijna een DA9100 Stages besteld om ook LR te kunnen meten, maar toch maar voor een Quarq gekozen.
Meting aan beide kanten op basis van 2 metertjes is ook wel prettig voor als er iets mis gaat, kans dat ze beide tegelijk kapot gaan (of simpel batterij leeg omdat je vergeten bent te controleren voordat je een lange rit ging maken) oid is erg klein.
Daardoor had ik toen m'n linker meter kapot ging (lees waardes x3 opeens) dat direct door omdat ik opeens 80/20 verdeling zag.
Irritant dingetje bij quarq is dat je niet kan zien hoe vol je batterij nog is.
Gaat opeens leeg, bekende bug maar lossen ze niet op.
Staat op een lijst om ooit (?) op te lossen :
https://www.dcrainmaker.c...nt-page-1#comment-2117400
[ Voor 10% gewijzigd door DDX op 04-09-2019 15:09 ]
Haha, mooi om te zien dat ik niet de enige ben die creatief kan rekenen om een aankoop te verantwoorden
Als je het objectief bekijkt moet je een Quarq inderdaad vergelijken met een SRAM Red crankstel van circa 350 euro. Wil je daar een Stages/4iiii op hebben dan kom je ook wel op het dubbele. Nu rij ik zelf met een 105-5800 groep en is zo'n crankstel weinig waard op de 2e hands markt.
Omdat ik een Cervelo heb met BBRight passen de aluminium cranks van Quarq weer niet (spindles zijn niet lang genoeg) en moet je voor een carbon versie gaan. Ook passen de Shimano 5800 bladen niet op een Quarq, dus moet er nog een setje nieuwe SRAM bladen bij (a 150 euro). Als het tegenzit moet je ook het BB nog vervangen.
Al met al dus 3x zo duur als een 4iiii left-only i.c.m. mijn huidige 105-5800 crankstel. Een Shimano oplossing was beter geweest, maar met die nieuwe crankstellen durfde ik dat niet aan en ik hoop op termijn nog een 11s eTap groep op de kop te tikken (die zijn al snel zeldzaam geworden).
De 'oude' DA9000 crankstellen zouden die problemen niet moeten hebben. Het zijn de asymmetrische X-armen die de meting onvoorspelbaar maken.
Zit je juntion box niet gewoon onder je stuur?Bananeman schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:53:
[...]
Ik heb de wireless unit inmiddels toch weg weten te werken bij de bottom bracket. Ik kreeg de junction box er niet uit maar kon wel nét bij de batterij. Heb het kabeltje uit de batterij uitgetrokken met een tangetje en dit in de ene kant van de wireless unit gestoken. Kort kabeltje in de andere kant en het uiteinde daarvan weer in de batterij geprikt (met de Di2 kabel tool). Dat was ff prutsen, maar ging redelijk makkelijk. Ik weet natuurlijk niet hoe de situatie bij jouw fiets is, misschien krijg je de junction box er wel makkelijk uit en dan is het zo gepiept.
[Afbeelding]
Die 11-28 is naar mijn mening geen fijne cassette. Veel te veel 'gaten'. Is er bij mij helaas ongevraagd opgezet tijdens een onderhoudsbeurt. Voor fietsen in NL is de 12-23 wat mij betreft echt de fijnste.Bananeman schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:58:
[...]
Oef, totaal niet in de gaten cq. op gelet, dank voor de opmerkzaamheid! Dat betekent een andere cassette bestellen idd.
edit: gewijzigd in een 11-28.
Oh...ik rij wel nog good old 10-speed. Mis dan vooral de 16 en de 18
[ Voor 6% gewijzigd door MrDry op 04-09-2019 16:23 ]
Quod licet lovi, non licet bovi
Ook. Misschien is het een kwestie van terminologie, maar bij de bottom bracket zit ook "iets" wat ik her en der junction box genoemd zie worden. Misschien alleen bedoeld voor power distributie, geen idee. Hier zie je hoe die junction box uit het frame wordt gehaald: KLIK.Holkers schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:08:
[...]
Zit je juntion box niet gewoon onder je stuur?
Mee eens, daarom had ik de 12-25 besteld. 11-28 heb ik een tijd gereden op mijn Ultimate (met 50x34 vóór, nu 52x36) en dat vond ik niet prettig, vandaar de overstap. Volgens de specs van Shimano zou 12-25 niet geschikt zijn voor mijn achterderailleur maar hierboven lees ik dat het toch prima kan. Om eerlijk te zijn ben ik het spoor enigszins bijster nu. Ik rijd liever met 12-25 dan 11-28 maar dan het moet wel allemaal gewoon goed werken.MrDry schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:21:
[...]
Die 11-28 is naar mijn mening geen fijne cassette. Veel te veel 'gaten'. Is er bij mij helaas ongevraagd opgezet tijdens een onderhoudsbeurt. Voor fietsen in NL is de 12-23 wat mij betreft echt de fijnste.
Oh...ik rij wel nog good old 10-speed. Mis dan vooral de 16 en de 18
Waarom zou een 12-25 niet werken? Dat lijkt me de meest verkochte cassette?Bananeman schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:27:
Mee eens, daarom had ik de 12-25 besteld. 11-28 heb ik een tijd gereden op mijn Ultimate (met 50x34 vóór, nu 52x36) en dat vond ik niet prettig, vandaar de overstap. Volgens de specs van Shimano zou 12-25 niet geschikt zijn voor mijn achterderailleur maar hierboven lees ik dat het toch prima kan. Om eerlijk te zijn ben ik het spoor enigszins bijster nu. Ik rijd liever met 12-25 dan 11-28 maar dan het moet wel allemaal gewoon goed werken.
Of heb je een lange kooi en bedoel je de opgegeven 28-34t range? Waar ze bij de medium kooi aangeven dat die geschikt zijn voor 25-28/30t. Wie dat verzonnen heeft snap ik ook niet. Ja, een lange kooi schakelt ietsjes minder soepel bij een 11-23 polder cassette, maar in principe zijn de eerste 8-9 kransjes vaak gelijk en treden de verschillen pas op bij de laatste 3.
Zelf rij ik overigens met een 11-23. De 11 is niet broodnodig (al gebruik ik hem toch regelmatig in een afdalingkje of sprintje met wind in de rug), maar vooral de 18 die je dan krijgt is fijn. Met 34-23 kom je overal wel boven in Nederland. Voor de Ardennen gooi ik er een 28 op en bij lange klimmen (Alpen o.i.d.) verwissel ik de derailleur en een 32.
[ Voor 14% gewijzigd door Ypuh op 04-09-2019 17:02 ]
Dat idd. Ik had de specs van de derailleur niet eens gecheckt, ging er blindelings vanuit dat 12-25 gewoon zou werken. Maar in de specs roept Shimano dat de range 28 tot 34 is, en als je bij verschillende webwinkels kijkt zie je dit ook terugkomen als "alleen dit past, al het andere niet".Ypuh schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:58:
[...]
Waarom zou een 12-25 niet werken? Dat lijkt me de meest verkochte cassette?
Of heb je een lange kooi en bedoel je de opgegeven 28-34t range?
Eens m.b.t. de 11: niet broodnodig maar ik gebruik hem af en toe wel eens. Morgen wordt de 11-28 geleverd en ik twijfel of ik hem ga proberen of ga terugsturen en alsnog de 12-25 of 11-25 laat komen. Ik ken de 11-28 alleen als 10 speed en met 50x34, dus het is een andere situatie nu.Waar ze bij de medium kooi aangeven dat die geschikt zijn voor 25-28/30t. Wie dat verzonnen heeft snap ik ook niet. Ja, een lange kooi schakelt ietsjes minder soepel bij een 11-23 polder cassette, maar in principe zijn de eerste 8-9 kransjes vaak gelijk en treden de verschillen pas op bij de laatste 3.
Zelf rij ik overigens met een 11-23. De 11 is niet broodnodig (al gebruik ik hem toch regelmatig in een afdalingkje of sprintje met wind in de rug), maar vooral de 18 die je dan krijgt is fijn. Met 34-23 kom je overal wel boven in Nederland. Voor de Ardennen gooi ik er een 28 op en bij lange klimmen (Alpen o.i.d.) verwissel ik de derailleur en een 32.
Toen ik gisteren mijn eerste ritje maakte miste ik heel duidelijk een kransje, voelde alsof er zelfs twee ontbraken zo veel verschil maakte het. Weet niet tussen welke kransjes dat was, maar als het de 18 zou blijken te zijn dan ben ik met de 11-28 nog niet geholpen want daar zit ook geen 18 tussen.
Kan het beste maar ff een ritje maken om dit uit te vogelen.
Ah, ik noem het ding onder je stuur de junction box, daar zit het knopje op voor de verschillende opties qua schakelen en het oplaadpunt. Blijft een lelijke oplossing van Canyon, ook de H31 en H36 aero cockpits hebben dit (heb zelf een Endurace CF SLX en ook zo’n ding onder het stuur), terwijl andere fabrikanten daar hele mooie oplossingen voor hebben.Bananeman schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:27:
[...]
Ook. Misschien is het een kwestie van terminologie, maar bij de bottom bracket zit ook "iets" wat ik her en der junction box genoemd zie worden. Misschien alleen bedoeld voor power distributie, geen idee. Hier zie je hoe die junction box uit het frame wordt gehaald: KLIK.
Wel bedankt voor het delen van de locatie van je Ant+ module, ik wilde zo’n ding nog eens kopen als upgrade maar had geen idee waar het te laten (of hoe groot het was)
@Bananeman Voor NL gewoon de 12-25 pakken. Met 11s zit daar wel een 18 in meende ik en doordat de cassette met een 12 begint schuift de hele kettinglijn ook weer een kransje naar buiten (wat vaak wel weer gunstig is omdat je hier toch 95% op het buitenblad rijdt).
Enige reden die ik kan bedenken om een korte kooi te monteren i.p.v. een medium/lang zijn de looks. Tegenwoordig gaan achterderailleurs (r7000, r8000, r9100, eTap etc) in korte versie al tot 30t waardoor het niet meer nodig is derailleurs te wisselen.
Enige reden die ik kan bedenken om een korte kooi te monteren i.p.v. een medium/lang zijn de looks. Tegenwoordig gaan achterderailleurs (r7000, r8000, r9100, eTap etc) in korte versie al tot 30t waardoor het niet meer nodig is derailleurs te wisselen.
Ik neem dus aan dat je behalve het kettingblad ook derailleurwieltjes zoekt. 6700 is 10 sp, 6800 11 sp. Die zijn niet helemaal gelijk. Misschien zou het enigszins kunnen werken, maar waarom zouden ze verschillende wieltjes maken? Waarschijnlijk loopt het niet lekker en krijg je geratel of een springende ketting. Ik zou even doorzoeken naar passende wieltjes.sapphire schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:11:
Nog een technische vraag aangezien ik het zelf niet kan vinden. Wil een groot ketting blad bestellen maar de shop waar ik ze wil bestellen heeft geen Ultegra/XT derailleurwieltjes. Dus of 5700 wieltjes of 6800's.
10 speed 105 of 10 speed ultegra zal bv wel werken.
9-10-11 speed derailleurwieltjes maken eigenlijk allemaal weinig uit. 9 werkt bij 11 en omgekeerd. Het moet verkopen natuurlijk allemaal he...Swedish_Chef schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:53:
[...]
Ik neem dus aan dat je behalve het kettingblad ook derailleurwieltjes zoekt. 6700 is 10 sp, 6800 11 sp. Die zijn niet helemaal gelijk. Misschien zou het enigszins kunnen werken, maar waarom zouden ze verschillende wieltjes maken? Waarschijnlijk loopt het niet lekker en krijg je geratel of een springende ketting. Ik zou even doorzoeken naar passende wieltjes.
10 speed 105 of 10 speed ultegra zal bv wel werken.
In mijn Ultimate 2019 zit dit verwerkt in het stuur (rechterkant, handlebar/drops end plug). Overigens de CP10 cockpit.Holkers schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:52:
[...]
Ah, ik noem het ding onder je stuur de junction box, daar zit het knopje op voor de verschillende opties qua schakelen en het oplaadpunt. Blijft een lelijke oplossing van Canyon, ook de H31 en H36 aero cockpits hebben dit (heb zelf een Endurace CF SLX en ook zo’n ding onder het stuur), terwijl andere fabrikanten daar hele mooie oplossingen voor hebben.
W.b.t. 12-25 met lange kooi. Laatste 1,5 jaar ~ 5k probleemloos gereden op mijn andere racer. Hoogstens wat aanpassingen aan de kabelspanner.
[ Voor 10% gewijzigd door Dix0r op 05-09-2019 08:01 ]
Zoals Ypuh, en ik verder naar boven ook al zeggen: je kan prima een 12-25 gebruiken met een lange kooi. Gewoon doen dus, op diverse andere forums komt deze vraag ook terug en overal is het antwoord hetzelfde:Bananeman schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:26:
Dat idd. Ik had de specs van de derailleur niet eens gecheckt, ging er blindelings vanuit dat 12-25 gewoon zou werken. Maar in de specs roept Shimano dat de range 28 tot 34 is, en als je bij verschillende webwinkels kijkt zie je dit ook terugkomen als "alleen dit past, al het andere niet".
Misschien is die minimale range bedacht door Shimano omdat het een bepaalde theoretisch meetbare, maar niet in de praktijk merkbare, efficientie van schakelen te garanderen of misschien is het gewoon commercie, maar in de praktijk gebruiken legio fietsers (waaronder ikzelf nu) deze combi zonder probleem.
Webwinkels vermelden enkel de specs van Shimano.
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 05-09-2019 07:58 ]
Ik rijd ook met 12-25 op een lange kooi.
Gebruik jij die toevallig in combinatie met een Wahoo? Vernam dat dat niet zou werken, wat jammer is want wilde er een halen.Dix0r schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:14:
@Ypuh
Klopt, mooi weggewerkt in de handlebars. Kan ook achteraf nog worden gerealiseerd, maar dan moet je gaan boren en daar heb ik weinig zin in, sowieso nu natuurlijk niet. Hier een hele "handleiding": YouTube: How to use Di2 EW-RS910 bar end junction with ANY handlebarHolkers schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:52:
[...]
Ah, ik noem het ding onder je stuur de junction box, daar zit het knopje op voor de verschillende opties qua schakelen en het oplaadpunt. Blijft een lelijke oplossing van Canyon, ook de H31 en H36 aero cockpits hebben dit (heb zelf een Endurace CF SLX en ook zo’n ding onder het stuur), terwijl andere fabrikanten daar hele mooie oplossingen voor hebben.
Dank voor je reactie (en ook van anderen), ik ga alsnog voor 12-25 idd.Kluus schreef op donderdag 5 september 2019 @ 07:55:
[...]
Zoals Ypuh, en ik verder naar boven ook al zeggen: je kan prima een 12-25 gebruiken met een lange kooi. Gewoon doen dus, op diverse andere forums komt deze vraag ook terug en overal is het antwoord hetzelfde:
Misschien is die minimale range bedacht door Shimano omdat het een bepaalde theoretisch meetbare, maar niet in de praktijk merkbare, efficientie van schakelen te garanderen of misschien is het gewoon commercie, maar in de praktijk gebruiken legio fietsers (waaronder ikzelf nu) deze combi zonder probleem.
Webwinkels vermelden enkel de specs van Shimano.
Nee, met de Garmin Edge 530. Wahoo issue heb ik ook over gehoord (GPLama). Lijkt me sterk dat dit issue nog steeds bestaat. Vast opgelost in een latere firmware upgrade. Heb overigens ook het 'nieuwe model' van xcadey; niet met CR2032 batterij maar middels kabel op te laden.Stoffa schreef op donderdag 5 september 2019 @ 08:21:
[...]
Gebruik jij die toevallig in combinatie met een Wahoo? Vernam dat dat niet zou werken, wat jammer is want wilde er een halen.
Op korte termijn start het Zwift seizoen weer, ik ga dan de power outputs van zowel mijn indoor trainer als xcadey eens naast elkaar leggen.
[ Voor 12% gewijzigd door Dix0r op 05-09-2019 13:30 ]
Een 12-25 cassette werkt gewoon prima in combinatie met een lange-kooi derailleur. Immers ook een lange derailleur kan gewoon op een 11 achter geschakeld worden.Bananeman schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:27:
[...]
Om eerlijk te zijn ben ik het spoor enigszins bijster nu. Ik rijd liever met 12-25 dan 11-28 maar dan het moet wel allemaal gewoon goed werken.
Een lange kooi derailleur is echter wat groter, zwaarder en wat minder stijf dan een korte kooi derailleur. In theorie gaat het schakelen iets minder snel en soepel.
Dank! 12-25 cassette inmiddels binnen, dit weekend maar ff monteren.bert74 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:17:
[...]
Een 12-25 cassette werkt gewoon prima in combinatie met een lange-kooi derailleur. Immers ook een lange derailleur kan gewoon op een 11 achter geschakeld worden.
Een lange kooi derailleur is echter wat groter, zwaarder en wat minder stijf dan een korte kooi derailleur. In theorie gaat het schakelen iets minder snel en soepel.
Knip naar indoor cycling topic.
[ Voor 93% gewijzigd door Ypuh op 06-09-2019 13:32 ]
Bleek toch niet speling te zijn bij schoenplaatjes, maar de lagers/as heeft speling.DDX schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:53:
[...]
Andere fiets heb ik nu de R7000 pedalen zitten maar heb idee dat die na 10 duizend km ook al wat speling krijgen tussen pedalen en schoonplaatjes.
Gok niet dat die nog heel lang mee gaan voordat ik ze maar besluit te vervangen.
Aan een kant inmiddels redelijk voelbaar...
Maar eens garantie aanspreken, want dat is wel erg rap.
En volgende keer dus gewoon minimaal ultegra pedalen kopen.
ik gebruik Zwift, juist om het idee dat er andere mensen ook aan het zwoegen zijn, er verschillende evenementen zijn zoals races én trainingsprogramma'sYpuh schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:05:
Van de week mijn Tacx weer aangesloten (na 2-3 jaar ofzo). Heb de eerste 25km van Zwift weer opgebruikt, maar dat is toch niets voor mij.
Ik zit er aan te denken om met TrainerRoad aan de slag te gaan. Samen rijden doe ik liever offline in de buitenlucht, maar een gericht schema spreekt mij wel aan. Grootste verbeteringen in TR t.o.v. 2 jaar geleden lijkt me dat je ook workouts naar je Garmin kunt sturen om buiten te trainen, en Strava ritjes inladen op TR voor de volledigheid.
Het viel me wel op dat TR in prijs is gestegen van $10 naar $20. In het grote geheel peanuts natuurlijk, maar toch een forse stijging. Welke software gebruiken jullie en wat zijn eventuele alternatieven?
waarom vind je Zwift specifiek niets?
Genieten & genieten
Misschien kun je dat beter ook hier vragen. Veel meer info en ervaringenYpuh schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:05:
Van de week mijn Tacx weer aangesloten (na 2-3 jaar ofzo). Heb de eerste 25km van Zwift weer opgebruikt, maar dat is toch niets voor mij.
Ik zit er aan te denken om met TrainerRoad aan de slag te gaan. Samen rijden doe ik liever offline in de buitenlucht, maar een gericht schema spreekt mij wel aan. Grootste verbeteringen in TR t.o.v. 2 jaar geleden lijkt me dat je ook workouts naar je Garmin kunt sturen om buiten te trainen, en Strava ritjes inladen op TR voor de volledigheid.
Het viel me wel op dat TR in prijs is gestegen van $10 naar $20. In het grote geheel peanuts natuurlijk, maar toch een forse stijging. Welke software gebruiken jullie en wat zijn eventuele alternatieven?
Even een upgrade-vraagje. Ik zit er een klein beetje over na te denken om een nieuwe wielset te kopen. Ik rijd nu op 2018 Mavic Aksiums, aardig instap-setje. Als ik echter kijk wat er een te koop is tot 300 euro (wat mijn budget ong is) vraag ik mij af of ik hier veel waar voor m'n geld ga krijgen/gaat dit merkbaar verschil opleveren. Wat denken jullie?
Het is net boven je budget maar ik hoor hier heel positieve verhalen over: https://www.huntbikewheel...elset-1420g-28deep-22wideVerona27 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 16:45:
Even een upgrade-vraagje. Ik zit er een klein beetje over na te denken om een nieuwe wielset te kopen. Ik rijd nu op 2018 Mavic Aksiums, aardig instap-setje. Als ik echter kijk wat er een te koop is tot 300 euro (wat mijn budget ong is) vraag ik mij af of ik hier veel waar voor m'n geld ga krijgen/gaat dit merkbaar verschil opleveren. Wat denken jullie?
Als je wacht tot er een no-deal Brexit is blijf je wellicht op een gegeven moment binnen je budget
@Verona27 voor €300 heb je geen serieuze upgrade. Hooguit dat je een wat bredere set kunt vinden. Voor een leuke lage wielset met DT 350 of vergelijkbaar begint ergens rond de €400-450. Fulcrum Racing 3 wordt veelgenoemd, maar ik geef de voorkeur aan bijvoorbeeld DT Swiss/HED/FFWD die gewoon algemene onderdelen gebruiken die elke wielbouwer op voorraad heeft. Die Fulcrum spaken moeten apart los besteld worden soms.
Bedankt voor de reacties, dat dacht ik al wel een beetje na wat rondkijken. Toch nog even doorsparen, dan maar
Ik heb er een van de Lidl, zelfde prijsklasse (lijkt er ook erg op). Ik vind hem stevig en stabiel genoeg, maar gebruik hem vooral voor een goede wasbeurt, dus niet voor sleutelen met veel kracht, al denk ik dat ie dat wel aankan.
Vandaag ff testritje gedaan met mijn nieuwe Quarq. Deze lijkt wel gewoon goed te werken :-).

Ps: M'n fiets lijkt altijd roze met deze telefoon

Ps: M'n fiets lijkt altijd roze met deze telefoon
[ Voor 15% gewijzigd door Ypuh op 07-09-2019 19:48 ]
Wat ik mij zo afvroeg, met de hele discussie over cassettes die er geweest is. Kun je niet gewoon kransjes van verschillende cassettes combineren?
[ Voor 4% gewijzigd door Cranzai op 07-09-2019 20:06 ]
Ik lees ook onder het topic op ibood betere verhalen over diegene van de Lidl. Zie hem alleen niet meer in de webshop. Jammer.ZieMaar! schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 17:42:
Ik heb er een van de Lidl, zelfde prijsklasse (lijkt er ook erg op). Ik vind hem stevig en stabiel genoeg, maar gebruik hem vooral voor een goede wasbeurt, dus niet voor sleutelen met veel kracht, al denk ik dat ie dat wel aankan.
Ja ongeveer, maar gebruik 'm eigenlijk alleen voor het sleutelen. Voor schoonmaken vind ik dat veelte veel gedoe, dan zet ik m'n fiets gewoon op z'n kop. Dan kun je tenminste overal goed bij (van waar vuil zit).Perzikvrucht schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 16:27:
Iemand hier ervaring mee?
https://www.ibood.com/diy...standaard-voor-fiets.html
PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
Froggle schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 20:44:
[...]
...dan zet ik m'n fiets gewoon op z'n kop...
[ Voor 32% gewijzigd door Ypuh op 07-09-2019 22:08 ]
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic