Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 57 ... 687 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:49

sapphire

Die-hard pruts0r

Ypuh schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:01:
Die 'magische 30' is iets voor beginners :D.
Mwa ligt er aan, het is fijn om een doel te hebben onderweg. Niet dat dat doel alle middelen heiligd of dat ik dat perse wil rijden maar iets om je op te richten vind ik wel prettig.
De ene keer rijd ik met gemak veel harder en de andere keer rijd ik met moeite 27/28/29/ect.. Weer speelt vaak niet echt mee want dat kan ik aardig inplannen qua route en rit.
Is het de meest effectieve training, vast niet. Ik vind het vaak gewoon even fijn om helemaal stuk te gaan want het helpt me mijn hoofd leeg te maken.
Vanmiddag uit werk ook even de laatste kilometers op de woon-werk fiets mezelf stuk gereden. Had ik even nodig want m'n hoofd suisde helemaal van een drukke werkdag.
Overigens haal ik de 30 gemiddeld op dit moment toch niet aangezien ik te onregelmatig train en te weinig slaap wat ik best wel merk op de fiets :+
Daardoor overigens niet minder plezier in het fietsen hoor :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:55
Aghanim schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 07:19:
De tweede vraag heeft ook met rijwind te maken. Ik luister regelmatig een podcast tijdens het fietsen. Op de racefiets lukt dat bijna niet vanwege de grote hoeveelheid rijwind, waardoor ik continu een forse hoeveelheid ruis in mijn oren heb. Ik hoor dus letterlijk niet wat er gezegd wordt. Het helpt om het volume op max te zetten maar dat vind ik ook niet prettig en dan hoor ik nog steeds een enorme ruis.
Ik heb een enkel dopje, dus altijd 1 oor vrij, en ik luister alleen muziek. Ik hoor dus altijd het verkeer om me heen, en muziek leidt minder af dan een podcast volgens mij. Overigens gebruik ik mijn dopje ook vanwege gesproken navigatie, ik rij graag vaak een nieuw rondje, en dan zet ik vooraf de route op mijn telefoon. Prettige is dat ik dan ook gewaarschuwd wordt voor "flauwe bocht naar rechts, scherpe bocht links, etc.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:10
Aghanim schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 07:19:
Als mountainbiker die steeds vaker rondjes op de racefiets begint te rijden heb ik een tweetal vragen over wat me opvalt als ik op de racefiets zit. ik merk dat ik veel meer last heb van rijwind dan op de MTB en moet daar echt flink aan wennen omdat het bij mij (misschien is dat normaal?) forse verschillen geeft qua hartslag + snelheid. Het scheelt echt een paar km/u en 10 - 15 slagen of ik in de polder met wind mee of tegen rijd. Misschien is het een kwestie van accepteren maar het irriteert me regelmatig als ik fors wind tegen heb.

Ik heb al geleerd dat het verstandig is om vooraf de windrichting te bekijken en dan bij voorkeur eerst tegen de wind in te rijden. Desondanks blijf ik het irritant vinden omdat ik er in het bos nooit last van heb. Zijn er nog andere tips?

De tweede vraag heeft ook met rijwind te maken. Ik luister regelmatig een podcast tijdens het fietsen. Op de racefiets lukt dat bijna niet vanwege de grote hoeveelheid rijwind, waardoor ik continu een forse hoeveelheid ruis in mijn oren heb. Ik hoor dus letterlijk niet wat er gezegd wordt. Het helpt om het volume op max te zetten maar dat vind ik ook niet prettig en dan hoor ik nog steeds een enorme ruis. Ik gebruik standaard in-ear koptelefoons van Sennheiser. Is dit normaal of zijn er koptelefoons waarbij je geen last van rijwind hebt (en die natuurlijk wel passen met een helm op :+ ). Ik heb al wel oordopjes voor motorrijders gevonden maar dat is wellicht wat overdreven.
Dure doppen, maar opvallend tov m'n oude sennheisers en later Xiaomi doppen erg beperkt tot soms geen rijwind met de Jabra elite active 65t. Draadloos ook nog eens een dikke pro. Nog nooit uit mijn oren gevallen met fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:54
Gebruik BeatsX tijdens het wielrennen. Één oortje in en omdat ze in-ear zijn, is het prima te doen om een podcast te luisteren ondanks rijwind. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:04

Grin

Ride si sapis.

Stufferdt schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:14:
Voorstel vanuit FM: we hebben een mooi hoog setje carbon voor je in de aanbieding, 1250 voor het set. Met bandjes en nieuwe cassettje kom je dan uit op 1350. Heb gezegd er toch nog maar even over na te denken :9
In de aanbieding voor 1250? Wat zijn dat dan voor wielen?
100 euro voor bandjes en cassette is dan weer geen geld.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
Grin schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 09:16:
[...]

Ligt aan de bandjes en cassette.....

Ik houd nooit zo van 'mooie setjes' in de aanbieding. Ik wil gewoon weten wat het ergens anders kost, en dan wil ik er best 150 euro extra voor betalen voor de service enzo. Maar als ik soms zie wat het duurder is dan op internet.....

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Vandaag op de fiets toch weer wat mensen gezien....man man man :X

Allereerst een 'wielrenner' die met beide benen losgeklikt met voeten vlak boven de grond stapvoets een brug/viaduct af reed. Waarschijnlijk bang om te vallen ofzo?

Daarna eentje die zo langzaam reed dat hij bijna omviel, midden op het fietspad, maar vooral niet aan de kant van het fietspad gaan rijden hoor :?

En bij de brug over de A44 een vervelend U-bochtje richting de ringvaart. Daar vond iemand het zo'n rotbocht dat hij maar besloot af te stappen en de bocht lopend te doen 8)7

Weer later haal ik iemand in en die schrok zich kapot....dat krijg je als je met oortjes in fietst :+

Verder was het al vroeg achterlijk druk in de hele kust streek. Files, debiele capriolen om de auto kwijt te kunnen en denk wel 20 keer bijna klem gereden door voornamelijk Duitsers die niet snappen dat er ook fietsers op de weg rijden en steeds verder rechts gaan rijden |:(

Maaaaaar we hebben het weer overleefd _/-\o_

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 22:35

Tacoos

i am i

sapphire schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 21:26:
Vandaag op de fiets toch weer wat mensen gezien....man man man :X
Ik heb nog nooit zoveel wielrenners en mountainbikers zonder helm gezien als vandaag.
Hoe ouder hoe minder kans op een helm lijkt wel...

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Tacoos schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 21:45:
[...]

Ik heb nog nooit zoveel wielrenners en mountainbikers zonder helm gezien als vandaag.
Hoe ouder hoe minder kans op een helm lijkt wel...
Die kalende plek op hun achterhoofd is bij die generatie de helm...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:33
Haha, vaak oudjes inderdaad... Vast een instelling van vroeger was het ook niet nodig dus nu ook niet..

Zaterdag op de MTB route Amerongen ook... Groepje van 6 mannen ofzo allemaal dikke fietsen en geen helm.. erg bijzonder (geen ouwe kerels overigens)

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 25-08-2019 23:50 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:14

ZieMaar!

Moderator General Chat
Andere wielrenners en mountainbikers heb ik niet zoveel last van gehad, maar al die toeristen daarentegen...ik fiets vooral over de Veluwe en ben nog wel zo slim dat ik op zondag de Posbank bijvoorbeeld wel oversla, maar dan nog...Slingerende bejaarden die opeens stoppen, buitenlandse toeristen die nooit fietsen en nu fietsen gehuurd hebben...erg gevaarlijk.

Het pontje af was ook spannend, dat was te steil voor al die ebikes dus iedereen was aan het slingeren en afstappen zonder maar een beetje rekening te houden met anderen...

Maar inderdaad, weer overleeft en uiteraard gewoon lekker gefietst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:00
Grin schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 09:16:
[...]

Waren full carbon Scope wieltjes, dus als vervanging van m'n hoge FFWD snap ik de suggestie wel. Maar de FFWD waren 100 euro bij de fiets, dus heb aangegeven niet zoveel geld aan m'n wielen te willen spenderen.

Klopt. Al vind ik een cassette met 1500km al willen vervangen wel wat snel :9
mhr-zip schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 22:03:
[...]

Ligt aan de bandjes en cassette.....

Ik houd nooit zo van 'mooie setjes' in de aanbieding. Ik wil gewoon weten wat het ergens anders kost, en dan wil ik er best 150 euro extra voor betalen voor de service enzo. Maar als ik soms zie wat het duurder is dan op internet.....
Er werd ook nog even wat druk gesuggereerd door te melden dat het 'de laatste dag van de actie was'. Dus kreeg nu als alternatief shimano rs300 aangeraden, als winterset. Echter 270 (normale prijs overal, dus niks duurder zonder korting) waar ze bij mantel vorige week 190 waren. Verder hadden ze geen suggesties helaas, buiten een set roval alu wielen van 799 (maar wel heel laag en ideaal als klimwielen). Het leek niet of ze hun dag helemaal hadden... Dus er is een setje fulcrum 5 onderweg, die met de kortingscode bij Futurum (25 euro korting) voor 205 te koop zijn :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pfff gisteren door het oog van de naald gekropen.
Ik fietste een rondje met lekker veel boeren land weggetjes, lekker verkeers luw en mooie uitzichten..
Ik kwam op een T-splitsing af en zag een auto van links komen, ik had voorrang en ik zie de auto vaart minderen.. (aanname dat hij mij ook zag en zou stoppen).
Dus ik steek nog netjes mijn hand uit dat ik naar links wil en zet de bocht in, ik fietste ongeveer 25km/u..
Op het moment dat ik naar links draai zie ik ineens de auto toch weer vol op het gas gaan..

Ik schrik me dood en uit reactie gooi ik me stuur recht en vlieg de berm in aan de overkant en bijna de sloot in.

Automobilist schrikt zich ook kapot en stopt gelukkig..
Als hij iets harder of ik iets langzamer was gegaan dan was ik met 40-50 vol op de motorkap gekomen, ik ging er letterlijk 4-5 meter voorlangs...

De automobilist had wel iets gezien maar door de laagstaande zon was hij verblind en zag hij mij dus niet (maar wel een fietser die 30-40m achter mij zat)...
Daarom gaf hij gas bij om er nog voorlangs te gaan..

Gelukkig goed afgelopen, maar had mijn hart in me keel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Remko24 Het gaat gelukkig héél erg vaak net goed...

Heb ik nog een vraagje, dit weekend gaan we richting de zuid-Duitse bergen en daarvoor leek me een andere casette wel handig, in plaats van een 11-25 naar een 11-36 - SRAM 1170, voor de goedkopere casette gekozen omdat ik geen 270 euro wil betalen voor een 1190... Gebruik dit toch niet zo vaak.
Kan ik dit zonder verdere consequenties vervangen? Dus het blokje (het zijn geen losse kransjes) 11-25 er af, en dan de 11-36 d'r op: klaar. Of zie ik (weer eens) iets over het hoofd.
Ik las nog iets over een lange kooi (voor je derailleur), maar dat schijnt geen problemen te zijn met SRAM Red eTap (zolang je niet per ongeluk: groot + groot gaat rijden).

[ Voor 4% gewijzigd door Grin op 26-08-2019 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik hoor voor het eerst over een 36T. Dacht dat 32T de max. was op racefietsen. Weer wat geleerd.

Zou me echter verbazen als het zondermeer past. Bij Shimano heb je boven de 28T een lange kooi nodig, maar weet niet hoe dat bij SRAM eTap zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:03
Lengte van je ketting lijkt me iets om naar te kijken als je cassette met (veel) meer tandjes erin zet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ketting zou wel een issue kunnen zijn,maar misschien kan je groot groot wel blokkeren het is immers elektronisch gestuurd

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Bedankt voor de reacties!
Ketting lijkt mij geen probleem voor nu, deze is namelijk wat aan de lange kant. Wanneer ik nu op de 25 zit dan staat de derailleur-arm nog niet verticaal, lijkt me dat ik dan toch zeker wel naar de 32 moet kunnen. De 36 is wellicht wat teveel gevraagd maar dat hoeft waarschijnlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 20:18

Pelle

🚴‍♂️

Waarom koop je dan niet gewoon een 11-32?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Pelle Da's een goede maar daar is over nagedacht... :)
Zo heb ik nog één blaadje speling, dus zit je niet helemaal op het binnenste blaadje te rijden. Hoek is kleiner (ketting loopt rechter t.o.v het voorblad) dus hou je meer ketting over. En de 11-36 heeft ook een 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Wat zijn je crankbladen kwa verhoudingen? Overigens moet je prima op je 32 als kleinste blad kunnen rijden, heb je meteen wat meer versnellingen tussenin voor wanneer je niet alleen maar aan het klimmen bent, wat je daar niet doet.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
Goed, het Alpenbrevet Platin dus. Dat was een blinde vlek op mijn toch al redelijk gevulde cyclopalmares. De Gold versie had ik al 2x gedaan, maar de Platin ontbrak nog. Dus daar moest verandering in komen, en wel dit jaar.

De voorbereiding verliep langs de geijkte route. Veel en gevarieerd fietsen en waar mogelijk veel hoogtemeters pakken. De afgelopen 2,5 week was ik met mijn familie nog in de bergen, en heb daarbij nog flink wat grote en kleine cols opgebold. Met ruim 7000 trainingskilometers op de klok kon ik tevreden zijn. So far so good dus, al kreeg ik tijdens de vakantie last van m’n rug. Mijn generale repetitie, het befaamde 3-cols rondje (Cayolle - Champs - Allos) , werd door hevige rugpijn een heuse zwanenzang. Mijn rug was dus mijn enige onzekerheid toen ik afgelopen donderdag met fietsmaten Cees en Marc naar Zwitserland afreisde.

Donderdag na de autorit de Furka nog even opgereden met de fiets en geconcludeerd dat “silber toch ook geen schande zou zijn”. Da’s waar natuurlijk, maar ik ben hier voor de Platin. Ik was vastbesloten echt alles geven om ‘m uit te rijden, de tijd was daarbij niet van belang.

Vrijdag een hangdagje, waarbij we per auto nog even Furka - Nufenen - Gotthard hebben gedaan, met koffie in Airolo. Prima dagbesteding. Vroeg naar bed en zaterdag op tijd op. Ons hotel ligt letterlijk aan de straat waar de start plaatsvindt dus beter kan niet. Het weer ziet er goed uit: droog, niet te warm en niet te koud.

Het ochtendritueel verloopt zonder problemen. Twee pijnstillers genomen voor m’n rug en een hele strip mee voor onderweg. Fingers crossed.

Vanaf 6:45 wordt er in groepen van 1000 renners gestart. De afdaling naar Wassen geschiedt achter een pacecar. Al bij de eerste haarspeldbocht gaat het mis, twee renners kwakken tegen het asfalt doordat de voorste een klapband krijgt. Oppassen dus, en vooral afstand houden.

We beginnen aan de Susten. Vooraf had in ingeschat dat deze klim een stuk makkelijker zou zijn nadat de start is verplaatst naar Andermatt. Dat blijkt te kloppen. Deze klim is prima te doen. Mijn strijdplan voor vandaag is vrij simpel. Ik ben geen super klimmer, ik moet het hebben van de afdalingen, zeer korte stops en de vlakke stukken - voor zover die er zijn in het Alpenbrevet..

Vooraf heb ik 200-220w als ‘kruisvermogen’ bestempeld (FTP 280w). Behoorlijk veel minder dan wat ik normaal in cyclo’s trap, maar ik moet dan ook 5 cols op. Tijdens de klim kost het heel weinig moeite dit goed vol te houden. Sterker nog, ik moet mn best doen om eronder te blijven. Het wordt een dag van inhouden en heel goed doseren. De hartslag blijft mooi laag, zo rond de 150. We rijden een groot deel van de klim met z’n drieën. Bovenop snel vullen en meteen omlaag. Cees en Marc ben ik kwijt.

De Susten is een heerlijke, vrij technische afdaling, helemaal mijn ding. Binnen no time rijden we de Grimsel al op.

Met 26 km is dit weliswaar een lange klim, maar ongeveer de helft van de kilometers zijn goed te doen. Er zijn genoeg rustpunten. Net als op de Susten houd ik me flink in en zet ik nergens een trap te veel. Mijn rug houdt ‘t goed, maar voor de zekerheid neem ik wel nog een ibuprofen. Het is druk op deze klim, er rijden veel bussen en auto’s. Best irritant, eerlijk gezegd.

Bovenop de armstukken weer omhoog, windstopper dicht, razendsnel bijvullen en de afdaling in. Gelukkig geen auto’s voor me dus ik kan op volle snelheid dalen. Op het vlakkere deel ontstaat al snel een groepje met een paar DDD’s, die flink doorperen. Zij liever dan ik. Ik weet dat het nog ver is. Ik hang lekker in het wiel.

De volgende hindernis is meteen de lastigste, de Nufenen. Met 14 km niet bijzonder lang, maar op een tweetal km na continu rond de 10%. Ik ken de klim nog van m’n eerdere deelnames. Het plan blijft hetzelfde: op beperkt vermogen omhoog rijden. Dat lukt goed. In één van de eerste kilometers word ik ingehaald door @El_Condor, die bij mij in het dorp blijkt te wonen. Hij gaat iets sneller dan ik, dus na een kort praatje spreken we af elkaar later weer te treffen.

Het tweede deel van de Nufenen loopt de hartslag door de hoogte wel iets op, maar ik kan nog steeds het gewenste vermogen leveren zonder dat het veel moeite lijkt te kosten. Ik haal veel mensen in die mij eerder inhaalden. Ondertussen probeer ik nog wat te genieten van deze adembenemende omgeving. Het weer werkt goed mee, het is zonnig, maar niet heet-heet.

De stop boven sla ik over, ik heb nog een halve fles en verderop in Airolo is weer een stop. In de afdaling kom ik @El_Condor weer tegen, die wel is gestopt op de Nufenen. In Airolo heb ik nog ruim een half uur op de tijdslimiet, maar toch verspil ik ook hier geen tijd om lang te stoppen. Bijvullen en meteen door. Als ik wil wegfietsen, zie ik juist een Belg genaamd Steven wegfietsen, en ik besluit hem te volgen. De eerste 8 km van de 40 km lange afdaling naar Biasca rijden we om beurten, maar al snel groeit ons groepje uit tot 5 man. Er wordt goed samengewerkt en in no time zijn we in beneden, waar wederom een bevoorrading is.

Ik vul weer even snel bij en begin samen met de Belg aan de Lukmanier. Een klim van maar liefst 41 km, al moet gezegd worden dat de eerste helft niet echt bergop gaat. Al na een paar km moet de Belg lossen en sta ik er alleen voor. Ik probeer het voor mentaal makkelijker te maken door mezelf steeds nieuwe doelen te stellen. 10 km geklommen, 21 km geklommen (de helft), nog minder dan 20 te gaan, 30 gedaan. Het volgende doel is 38 km, want de laatste 4 zijn goed te doen. Ik drink als een scheepskameel, maar toch heb ik nog altijd niet geplast. Goed blijven drinken dus. Ik stop even bij een bron. Er staan meer renners. “Wahnsinn”, zegt een Duitser - gelijk heeft hij. Alhoewel ik me nog goed voel.

De slotkilometers tikken redelijk vlot weg. Ik trek m’n windstoppertje vast aan. Bovenop snel bijvullen en omlaag. De afdaling is behoorlijk rap, al worden we een aantal keer opgehouden door wegwerkzaamheden. Ik voel de kramp er wat inschieten, dus tik een halve bidon weg en probeer wat staand te fietsen. Succes gegarandeerd.

Ik zit een vrij snel groepje met Franssprekende Zwitsers. Ze maken allerlei slechte grappen waar ik niet heel van versta, behalve het woord ‘putain’, dat veelvuldig valt. Met een heel clubje, waaronder ook @El_Condor, beginnen we aan de laatste hindernis, de Oberalp. Ik heb het profiel goed in mijn hoofd zitten. De eerste 13 km zijn goed te doen, daarna moet nog 8 km serieuzer geklommen worden. Het eerste stuk rijden we ‘en groupe’. De kilometers tikken snel weg. Vlak voor het steilere deel is nog een laatste bevoorrading. Aangezien de kramp op de loer ligt, stop ik toch nog maar 1x zeer kort om mijn bidon te vullen. Goed blijven drinken is het devies.

Vanaf hier moet ik het alleen doen. De eerste 4 km lopen nog goed, maar zodra we de bocht omgaan moet ik dan voor het eerst vandaag flink afzien. Maar goed, ik weet dat t nog maar 4 km is tot de top. De kilometers tikken traag weg. Het koelt af, dus ik rits mijn windstopper vast dicht en trek mijn armstukken vast omhoog. Ik bereik de top, waar ik word aangemoedigd door een ambulance. Ik trek mijn windjackje ook nog aan, want ik heb geen zin om kou te lijden de laatste kilometers.

De afdaling rijd ik moederziel alleen af, een vreemde gewaarwording. Opeens doemt Andermatt op. Nog even om het dorp heen bollen en naar de finish. Op de laatste strook kom ik @El_Condor tegen, en samen rijden we over de finish, waar @csteenbe en @magoo al staan te wachten en zorgen voor een prachtig onthaal.

Het zit erop. 12 uur en 46 min was ik onderweg, inclusief stops. Goed voor 268 km met 6800 hm. Ik denk ik nog aardig fris ben, maar als ik in het hotel een pizza en een bier probeer weg te werken, blijkt toch dat ik vrij diep heb moeten gaan. De hele dag zoete troep zal ook niet hebben meegeholpen. Afijn ik moet even mijn maaginhoud lozen en na een douche ga ik maar meteen naar bed, want ik ben gesloopt.

Het was een onvergetelijke trip! Het is en blijft een fantastische cyclo, al is de start/finish echt totaal sfeerloos. Zelfs de goodiebag was wegbezuinigd.

Afbeeldingslocatie: https://www.fiets.nl/forum/download/file.php?id=6455&mode=view

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/47hHxjd/Schermafbeelding-2019-08-26-om-20-38-08.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fpNnjmW/Schermafbeelding-2019-08-26-om-20-37-59.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TKDQTRJ/Schermafbeelding-2019-08-26-om-20-37-50.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PNYQ3fc/Schermafbeelding-2019-08-26-om-20-40-13.png

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:41

MJV

Grin schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 19:01:
Bedankt voor de reacties!
Ketting lijkt mij geen probleem voor nu, deze is namelijk wat aan de lange kant. Wanneer ik nu op de 25 zit dan staat de derailleur-arm nog niet verticaal, lijkt me dat ik dan toch zeker wel naar de 32 moet kunnen. De 36 is wellicht wat teveel gevraagd maar dat hoeft waarschijnlijk ook niet.
Vraag je ook even af of je die 36 nu echt nodig hebt. Zo steil is het daar lijkt me ook weer niet. Steeds lichter willen kunnen schakelen is verleidelijk maar kan ook teveel van het goede zijn. Dat maak je veel omwentelingen, schiet je hartslag omhoog.

Ik zou de "niet groot-groot" schakelen optie nooit aandurven. Van de 100 keer dat je scherp bent denk je er één keer niet aan, en dan kun je meteen je achterderailleur en derailleurhanger gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:59

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

MJV schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:56:
[...]

Ik zou de "niet groot-groot" schakelen optie nooit aandurven. Van de 100 keer dat je scherp bent denk je er één keer niet aan, en dan kun je meteen je achterderailleur en derailleurhanger gaan vervangen.
Ik rijd al meer dan een jaar zo nu. Ik heb een 39-53 met 11-34. Wanneer ik vooraan groot rijd, mag ik achteraan de twee grootste niet schakelen.
Ik heb gewoon een derailleur extender gestoken. Stuk goedkoper dan nieuwe derailleur en doet het 80% even goed.
Het is écht gewoon een kwestie van gewoonte. Ik schakel echt altijd op hetzelfde kroontje vooraan. Ik schakel achteraan tot mijn 25/53. Wat oncomfortabel wordt rond de 17-18 km/u. Daarna vooraan naar de 39, waardoor ik naar 12-13 km/u kan.
Dan heb ik nog 3 last resort kroontjes 27-30-34. Die laatste gebruik ik echt alleen in kruipmodus wanneer ik doodop ben, maar toch nog ergens op moet. Zelden gebruikt, maar toch dankbaar voor.
Enige wat ik jammer vind aan die cassette is dat ik geen 18 tand heb. De 17 en 19 gebruik ik meest van allemaal en het verschil ertussen vind ik soms wat groot. Ik rijd er comfortabel mee op 30km/u en dan pas weer op dik 33km/u. Laat nu net begin de 30km/u mijn meest gereden snelheid zijn.
Even gekekene en op een 10 speed 11-25 heb je evenmin een 18 tand... Dus niks verloren.

[ Voor 4% gewijzigd door Joindry op 26-08-2019 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:31
Joindry schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:09:
[...]

Even gekekene en op een 10 speed 11-25 heb je evenmin een 18 tand... Dus niks verloren.
De 12-25 (van Shimano iig) heeft deze wel:
  • 11-25: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25
  • 11-28: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28
  • 11-30: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30
  • 11-32: 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32
  • 12-25: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25
  • 14-28: 14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:59

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

unex154 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:21:
[...]

De 12-25 (van Shimano iig) heeft deze wel:
  • 11-25: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25
  • 11-28: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28
  • 11-30: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30
  • 11-32: 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32
  • 12-25: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25
  • 14-28: 14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-28
Das de 11 speed als ik goed kan tellen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Grin schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 17:07:
@Remko24 Het gaat gelukkig héél erg vaak net goed...

Heb ik nog een vraagje, dit weekend gaan we richting de zuid-Duitse bergen en daarvoor leek me een andere casette wel handig, in plaats van een 11-25 naar een 11-36 - SRAM 1170, voor de goedkopere casette gekozen omdat ik geen 270 euro wil betalen voor een 1190... Gebruik dit toch niet zo vaak.
Kan ik dit zonder verdere consequenties vervangen? Dus het blokje (het zijn geen losse kransjes) 11-25 er af, en dan de 11-36 d'r op: klaar. Of zie ik (weer eens) iets over het hoofd.
Ik las nog iets over een lange kooi (voor je derailleur), maar dat schijnt geen problemen te zijn met SRAM Red eTap (zolang je niet per ongeluk: groot + groot gaat rijden).
36T gaat prima. Ik ben een hele slechte klimmer, en gebruik in Frankrijk een SRAM 1130 cassette (11-36). Met een lange kooi past dat prima. Cassette overzetten, klaar. Laatst heb ik zelfs een Shimano MTB 42T cassette gekocht (slx-cs-m7000). Dat past ook nog. Wel moest ik m'n achter derailleur bijstellen, maar het ging. Natuurlijk wel opletten dat je niet groot-groot schakelt, maar bij het klimmen zit ik voor toch al vaak op klein. Dus ook 42T kan nog. Niet officieel, maar goed. ;)

Dat ziet er dan zo uit:
42T

[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 26-08-2019 21:59 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 15:35
@Microkid draai je dan een "negatief" verzet?

In ander nieuws, vanavond voor het eerst met klikpedalen gereden. Man man man wat een verschil, heerlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 22:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Niet negatief, maar <1. In mijn geval 36/42, dus 0,85.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:50
Gaaf verslag @havana! Blijft me wel trekken die cyclos, en toch neem ik nooit de stap daadwerkelijk mee te doen. Some day...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren een webinar bijgewoond over "The Ride".
Starten bij de Stelvio en 8 dagen later eindigen op de Cauberg..

Er zijn meer organisaties die dit soort tochten organiseren, maar zeker iets wat op mijn bucketlist staat.
Komend jaar wat meer klim ervaring opdoen en wat meerdaagse tochtjes trainen..

2021 dan staat er zeker een meerdaagse tocht op de planning met zeer veel hoogtemeters zoals The Ride (of iets soortgelijks)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 15:08
Iemand hier ervaring met het met DMT voor schoenen? Ik heb een aantal jaar gedaan met Sidi's maatje 46, maar zoek nu zwarte schonen. Kwam op DMT terecht, maatje 45 gedaan (omdat in mijn ervaring Sidi's altijd kleiner vallen), maar maat 45 gaat hem zeker niet worden. Nu zag ik nog maar 46 op voorraad, maar ook daar twijfel ik erg aan. Maat 47 is er niet en maatje 48 wel. Voor "normale" schoenen draag ik 44 - 45 en mijn voeten lopen nogal recht af. Spiuk kan ook nog een optie zijn (zoek BOA voor rond de 100 euro) maar ook gaar heb ik geen ervaring mee wat betreft pasvorm.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:57
Raznov schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:11:
Iemand hier ervaring met het met DMT voor schoenen? Ik heb een aantal jaar gedaan met Sidi's maatje 46, maar zoek nu zwarte schonen. Kwam op DMT terecht, maatje 45 gedaan (omdat in mijn ervaring Sidi's altijd kleiner vallen), maar maat 45 gaat hem zeker niet worden. Nu zag ik nog maar 46 op voorraad, maar ook daar twijfel ik erg aan. Maat 47 is er niet en maatje 48 wel. Voor "normale" schoenen draag ik 44 - 45 en mijn voeten lopen nogal recht af. Spiuk kan ook nog een optie zijn (zoek BOA voor rond de 100 euro) maar ook gaar heb ik geen ervaring mee wat betreft pasvorm.
Zelf geen ervaring mee, maar DMT is gewoon een goed merk in de MTB wereld. Weet niet of ze SPD-SL schoenen aanbieden, of rij je met SPD?
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:04:
Gisteren een webinar bijgewoond over "The Ride".
Starten bij de Stelvio en 8 dagen later eindigen op de Cauberg..
Het lijkt me wel grappig, maar vind het altijd maar duur voor wat je krijgt. Routes en een paar reepjes onderweg voor 1.000e. Voor een simpel Decathlon pop-up huurtentje moet je dan weer 250e bijbetalen, net als de toeslag voor een partner o.i.d. Zo'n reis organiseer je zelf net zo makkelijk door het vliegtuig te pakken en naar huis te fietsen.

[ Voor 26% gewijzigd door Ypuh op 27-08-2019 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Raznov schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:11:
Ik zou gewoon naar een winkel gaan... Als je gebrek aan breedte moet compenseren met 3-4 maten groter, dan zit je naar een verkeerd model te kijken. (maar misschien slaat dit wel nergens op, en daarom heeft het ook niet veel zin om advies over pasvorm/maatgeving op een forum te vragen, dit is te persoonlijk).

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:40
Ypuh schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:25:
[...]

Zelf geen ervaring mee, maar DMT is gewoon een goed merk in de MTB wereld. Weet niet of ze SPD-SL schoenen aanbieden, of rij je met SPD?

[...]

Het lijkt me wel grappig, maar vind het altijd maar duur voor wat je krijgt. Routes en een paar reepjes onderweg voor 1.000e. Voor een simpel Decathlon pop-up huurtentje moet je dan weer 250e bijbetalen, net als de toeslag voor een partner o.i.d. Zo'n reis organiseer je zelf net zo makkelijk door het vliegtuig te pakken en naar huis te fietsen.
Mee eens. Het is wel veel geld voor wat je er voor terugkrijgt.

Ik merk dat ik zelf ook minder behoefte heb om mee te doen met grootschalig georganiseerde evenementen (ook al kunnen die wel gezellig zijn). Ik zat toevallig vanmorgen te kijken naar de TKP tocht in Groningen en zie dat de 330km versie € 33 (of als NTFU lid € 30) moet kosten. Deze route is ook niet uitgepijld (je kunt de gpx downloaden). Tja, dan fiets ik hem liever zelf een keer. Voor die € 30 kan ik onderweg ruimschoots eten en drinken.

Maar gelukkig is niet iedereen hetzelfde. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:32
Ik heb een schakelprobleem met mijn Ultegra DI2 setup (12-25 casette). Omhoog schakelen vanaf 3e kransje naar 4e kransje verloopt moeizaam. Hebben jullie wellicht suggesties?

Heb via DI2 setup m'n derrie al proberen te tunen. Resultaat, schakelen van 3e naar 4e kransje gaat vlekkeloos. Echter ontstaat er dan een nieuw probleem: vanaf de 12 (kleinste kransje, zwaarste verzet) kan ik niet meer lager schakelen (naar de 13). Workaround die ik dan toepas is mijn linkershifter gebruiken (1x) om lichter te schakelen. DI2 schakelt dan twee kransjes lager (naar de 14).

Ultegra casette heeft ongeveer 7 a 8000 km gelopen, ketting is nieuw (500 km). Is wellicht één (of twee) kransjes al versleten? Casette niet goed gemonteerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@Dix0r check eens de uitlijning van je derailleur pad.. (of de kooi van je derailleur). Als deze niet helemaal recht is dan krijg je dit soort issues

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

wisselwerking schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:43:
[...]

Mee eens. Het is wel veel geld voor wat je er voor terugkrijgt.

Ik merk dat ik zelf ook minder behoefte heb om mee te doen met grootschalig georganiseerde evenementen (ook al kunnen die wel gezellig zijn). Ik zat toevallig vanmorgen te kijken naar de TKP tocht in Groningen en zie dat de 330km versie € 33 (of als NTFU lid € 30) moet kosten. Deze route is ook niet uitgepijld (je kunt de gpx downloaden). Tja, dan fiets ik hem liever zelf een keer. Voor die € 30 kan ik onderweg ruimschoots eten en drinken.

Maar gelukkig is niet iedereen hetzelfde. :P
Ja, het is een aardige kostenpost..
Incl upgrade naar Glamping, bus vervoer etc zit je gauw al op 15-1600 euro..

Echter je fietst met een redelijk kleine groep (250 man), dus echt druk is het niet.
Daarnaast ben je compleet ontzorgt, geen gedoe met organiseren van je routes, regelen van slaap plekken, geen gedoe met eten..
En elke avond/ochtend een gezellig momentje met je mede fietsers..

Als ik alleen zou gaan, of met iemand die me op de route begeleid (mijn vrouw ofzo), dan is het toch echt een solo rit en mis ik het saamhorigheids gevoel wat je tijdens en na afloop van een tourtochtje wel vaak hebt.
Tijdens een georganiseerde tourtocht in NL leer ik altijd wel wat mensen kennen waar je een stuk mee samen hebt gefietst.. Na afloop samen nog even wat nadrinken of kletsen vind ik altijd wel gezellig.

Met een groep van 250 man die 8 dagen samen dezelfde route fietst kan ik me voorstellen dat de beleving een stuk beter wordt.

En daarnaast als je het zelf organiseert ben je ook al gauw 100-120 euro per dag kwijt aan eten/drinken en slapen. Zit je na 8-9 dagen ook zo op 1000 euro excl vlucht ernaar toe.

Dus tja.. ieder zijn dingetje, maar bij mij staat zo'n georganiseerde tocht wel op de bucket list.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Prulleman schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:50:
@Dix0r check eens de uitlijning van je derailleur pad.. (of de kooi van je derailleur). Als deze niet helemaal recht is dan krijg je dit soort issues
Hmm, thanks.. nooit eerder gedaan. Ik ben bang dat ik hiervoor niet de juiste tools in huis heb (padrichter?). Zal eens wat YouTube filmpjes bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Dix0r schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:20:
[...]

Hmm, thanks.. nooit eerder gedaan. Ik ben bang dat ik hiervoor niet de juiste tools in huis heb (padrichter?). Zal eens wat YouTube filmpjes bekijken.
Ik heb er ooit 1 gekocht om een vergelijkbaar issue te fixen (met succes). Zijn van die tools die je wellicht maar 1-3 x in de 10 jaar nodig hebt, maar ik doe het liever zelf dan dat ik moet wachten tot de fietsenmaker tijd heeft voor een klusje van 5 minuten (+ heen en weer).
Als je in de buurt van Breda woont mag je em best lenen, gebruik is niet ingewikkeld.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Prulleman schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:25:
[...]

Ik heb er ooit 1 gekocht om een vergelijkbaar issue te fixen (met succes). Zijn van die tools die je wellicht maar 1-3 x in de 10 jaar nodig hebt, maar ik doe het liever zelf dan dat ik moet wachten tot de fietsenmaker tijd heeft voor een klusje van 5 minuten (+ heen en weer).
Als je in de buurt van Breda woont mag je em best lenen, gebruik is niet ingewikkeld.
Ik ben onderhand kind aan huis bij Mantel :+ :P. Breda is helaas iets te ver weg, maar dank voor het aanbod.

Vanavond eerst maar eens optisch bekijken. Heb ook nog nieuwe buitenbandjes nodig dus wellicht toch maar weer een investering doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 27-08-2019 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
als je een beetje een timmermans oog hebt, dan kan je zien dat de kooi niet loodrecht naar beneden staat, als dat het geval is, dan is je pad (of kooi) krom. Soms is het zo minimaal dat je het niet of amper ziet en merk je het toch met schakelen. misschien ligt het dan aan de hoek van de afwijking.. geen idee.
Dit soort "issues" zijn ook beter merkbaar bij de moderne drivetrains met 11 of zelfs 12 speed (vs 8,9,10 speed). Op de MTB zit je dan ook nog met een minder ideale kettinglijn door het gebruik van 1 x aan de voorkant

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:55:
Dus tja.. ieder zijn dingetje, maar bij mij staat zo'n georganiseerde tocht wel op de bucket list.. 8)
Zeker waar. Daar zit voor mij ook de meerwaarde, maar die 100-120 euro per dag is overdreven wanneer je op eigen gelegenheid reist.

Ik ben nu 2x met tentje achterop op een fietsvakantie van 3 weken geweest (2.500km+) en je maakt eigenlijk nauwelijks kosten onderweg. Alleen de camping+wasmachine (ca. 20e per dag) en boodschappen (in Noorwegen was dat zo'n 30-40e p/d en dat is het duurste land ter wereld) plus de vliegtickets. Met hotels en alleen maar eten in restaurants zal dit wel wat duurder zijn, maar ik verwacht tijdens 'The Ride' ook weinig luxe verder.

Al met al vind ik 1.500-1.600e p.p. voor 8 dagen een behoorlijk bedrag. Zeker als je vriendin ook nog mee wil in een volgauto o.i.d. Neemt niet weg dat het mij ook leuk lijkt om het samen met 250 andere renners te doen. Op zulke afstanden is dat verre van massaal.

@Dix0r Ik woon vlak onder Utrecht, dus je bent ook vrij om die van mij even te lenen. Het is een prima investering, je gebruikt hem misschien 1-3x per jaar (met meerdere fietsen al snel vaker), maar het is een ideaal stukje gereedschap om de rest van je fietsleven in de kast te hebben. Met 11s en de komst van 12s komt het ook steeds preciezer.

[ Voor 14% gewijzigd door Ypuh op 27-08-2019 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ypuh schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:49:
[...]

Zeker waar. Daar zit voor mij ook de meerwaarde, maar die 100-120 euro per dag is overdreven wanneer je op eigen gelegenheid reist.

Ik ben nu 2x met tentje achterop op een fietsvakantie van 3 weken geweest (2.500km+) en je maakt eigenlijk nauwelijks kosten onderweg. Alleen de camping+wasmachine (ca. 20e per dag) en boodschappen (in Noorwegen was dat zo'n 30-40e p/d en dat is het duurste land ter wereld) plus de vliegtickets. Met hotels en alleen maar eten in restaurants zal dit wel wat duurder zijn, maar ik verwacht tijdens 'The Ride' ook weinig luxe verder.

Al met al vind ik 1.500-1.600e p.p. voor 8 dagen een behoorlijk bedrag. Zeker als je vriendin ook nog mee wil in een volgauto o.i.d. Neemt niet weg dat het mij ook leuk lijkt om het samen met 250 andere renners te doen. Op zulke afstanden is dat verre van massaal.

@Dix0r Ik woon vlak onder Utrecht, dus je bent ook vrij om die van mij even te lenen. Het is een prima investering, je gebruikt hem misschien 1-3x per jaar (met meerdere fietsen al snel vaker), maar het is een ideaal stukje gereedschap om de rest van je fietsleven in de kast te hebben. Met 11s en de komst van 12s komt het ook steeds preciezer.
Het is maar welk niveau van luxe je wilt..
Ik zou als ik zo'n tocht fiets, dan zou ik zo min mogelijk bagage bij me willen hebben, dus geen tent, slaapmat/zak etc.. Dus mijn voorkeur zou naar hotel/airbnb gaan. Dan zit je gauw aan 60-100 euro per nacht.. Idem met avondeten en ontbijt.. Niet dat ik zelf niet zou kunnen koken, maar wil niet met extra bagage rondrijden.. Dus wordt het restaurant/afhaal etc...

Dan is 100-120 euro per dag zo op..

Wat ik begreep bij "The Ride" worden er 3 maaltijden per dag geserveert. Ontbijt, Lunch onderweg en een avondmaal. Puur gericht op de energie behoefte van de rijder (dus geen fastfood, maar ook zeker niet alleen pasta).

Die maaltijden zullen echt geen tientallen euro's per persoon kosten, daar ben ik wel van overtuigt. Maar het gemak dient de mens..

Gisteren kwam het kosten aspect ook wel ter discussie, en de kosten zijn gewoon hoog omdat er ook diensten betaalt moeten worden.
Zo gaan er fietsenmakers vanuit Shimano Service Centers mee met auto's vol materiaal, vervoerskosten van de organisatie (materiaal, auto's etc), mensen die voor een vergoeding mee reizen om bagage en tenten op te bouwen / af te breken...

Het is een stichting, en het doel is geen winst te maken maar de onkosten zullen wel afgedekt moeten zijn.
En hoe die onkosten er precies uit zien, geen idee.. er gaat volgens mij 40-50 man mee aan begeleidend personeel en die zullen het niet allemaal vrijwillig doen denk ik.

En ik vind het ook niet erg, ieder moet voor zich bepalen of de kosten opwegen tegen gemak wat zo'n tocht bied.

Ik heb echt wel een paar honderd euro "extra" over om echt een toffe week te hebben met mede fietsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-10 20:55

McMiGHtY

- burp -

Jwlb schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:40:
Kreeg net een gesponsorde ad op m'n telefoon voor Baggicase. https://baggicase.cc/en/
Ik moet zeggen, ik vind het een mooi idee, maar natuurlijk niet voor deze schofterige prijs. €60,- voor een waterdicht tasje ipv m'n ziplock. (dat krijg je als je je website wil vullen met allerlei gezichten van profs die met je tasje op de foto gaan)

Iemand bekend met iets dergelijks maar dan voor een normale prijs?
Even langs de hema voor een mooi school etui?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:59:
[...]

Het is maar welk niveau van luxe je wilt..
Ik zou als ik zo'n tocht fiets, dan zou ik zo min mogelijk bagage bij me willen hebben, dus geen tent, slaapmat/zak etc.. Dus mijn voorkeur zou naar hotel/airbnb gaan. Dan zit je gauw aan 60-100 euro per nacht.. Idem met avondeten en ontbijt.. Niet dat ik zelf niet zou kunnen koken, maar wil niet met extra bagage rondrijden.. Dus wordt het restaurant/afhaal etc...

Dan is 100-120 euro per dag zo op..

Wat ik begreep bij "The Ride" worden er 3 maaltijden per dag geserveert. Ontbijt, Lunch onderweg en een avondmaal. Puur gericht op de energie behoefte van de rijder (dus geen fastfood, maar ook zeker niet alleen pasta).

Die maaltijden zullen echt geen tientallen euro's per persoon kosten, daar ben ik wel van overtuigt. Maar het gemak dient de mens..

Gisteren kwam het kosten aspect ook wel ter discussie, en de kosten zijn gewoon hoog omdat er ook diensten betaalt moeten worden.
Zo gaan er fietsenmakers vanuit Shimano Service Centers mee met auto's vol materiaal, vervoerskosten van de organisatie (materiaal, auto's etc), mensen die voor een vergoeding mee reizen om bagage en tenten op te bouwen / af te breken...

Het is een stichting, en het doel is geen winst te maken maar de onkosten zullen wel afgedekt moeten zijn.
En hoe die onkosten er precies uit zien, geen idee.. er gaat volgens mij 40-50 man mee aan begeleidend personeel en die zullen het niet allemaal vrijwillig doen denk ik.

En ik vind het ook niet erg, ieder moet voor zich bepalen of de kosten opwegen tegen gemak wat zo'n tocht bied.

Ik heb echt wel een paar honderd euro "extra" over om echt een toffe week te hebben met mede fietsers.
Ik denk dat als je genoeg voorbereidingstijd hebt, je genoeg overnachtingen kunt vinden die budgetvriendelijk zijn, ook voor een week of 2. Als je genoegen kunt nemen met weinig kleding mee nemen kun je qua bagage ook vrij licht zijn.

Ik kan het even niet vinden maar ik las laatst een stuk over 8 personen die een week weggingen. Mini vrachtwagentje met dubbele cabine waardoor ze met 5 konden reizen. Bagage en fietsen achterin. 3 man die het vliegtuig naar het vertrek punt gingen en dan qua autorijden afwisselen. VOoraf hadden ze overnachtingen geboekt en in totaal waren ze met vervoerhuur/vluchten/slaapplekken/eten/drinken per persoon ongeveer 500 eu kwijt waren voor de week.

Planning hier is om volgend jaar Mei vakantie met vrouw en kiddo een bikepacking vakantie te gaan doen. Overnachtingen bij Vrienden op de Fiets, AirBnB's en trekkershutten. Vrouw en kiddo gaan de kortste route van overnachtplek naar overnachtplek en ik zelf ga een wat langere routes fietsen.
Weinig bagage mee en geen tent oid zouden er voor moeten zorgen dat het qua gewicht ook goed te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:51
Het is maar net hoeveel voorbereiding je wilt doen / door welk land je trekt.
Ik heb met mijn laatste trip gekozen voor Ibis hotels in Frankrijk. (route dus langs grotere plaatsen gelegd rond eind van bedachte route per dag)
En dan eind van de dag gewoon bij hotel aan komen fietsen en kamer boeken.
Overnachting met ontbijt idd rond de 100 euro en dan nog wat erbij voor avondmaaltijd in restaurant.
Goedkopere optie had ibis budget of f1 hotel kunnen zijn, maar dan had ik 's ochtends geen ontbijtbuffet en had ik 's ochtends eerst langs een supermarkt/bakker oid moeten fietsen.
En zo 's avonds in het hotel eten was ook wel makkelijk.

Maar fiets je iets minder km's dan ik deed op een dag heb je 's ochtends en 's avonds wel wat meer tijd om dat op een andere manier te regelen.

Maar het gemak van zo'n organisatie is natuurlijk ook wel wat waard.
Stel ik had pech gekregen (buiten lekke band) had ik zelf dingen moeten regelen en dat kan nog best lastig zijn.
Of een tas met kleding die mee kan naar volgende overnachting scheelt ook weer fietsen met bagage.

[ Voor 14% gewijzigd door DDX op 27-08-2019 17:16 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Idem hier, zoiets staat bij mij ook echt wel op een to-do lijstje.

Ik heb een broertje dood aan dingen organiseren, regelen en met spullen fietsen. Als ik zoiets zelf zou moeten regelen dan heb ik met heel veel geluk dat tegen 2050 een keer geregeld dus dan maar met zo'n organisatie mee. Niet dat ik daar voorlopig aan ga beginnen maar het komt er vast wel eens van :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 05-10 21:43

Galois

1811 - 1832

Ik vind juist die vrijheid zo waardevol. Dat ik zelf bepaal waar ik slaap, waar ik langs rijd en wanneer ik stop. En als je met meer gaat, kan het zeker goedkoper.

Wij hebben (op de MTB welliswaar) met een groepje van 7 een 3-daagse tocht gedaan. Via Booking.com twee hotels geboekt (net onder de 100 euro per 2-pers-kamer, incl. ontbijt) en de routes zelf met Komoot gemaakt.

Ik snap de voordelen van zo'n organisatie ook wel, maar die wegen voor mij niet op tegen het nadeel van 'minder vrijheid'...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
sapphire schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 21:37:
[...]

Idem hier, zoiets staat bij mij ook echt wel op een to-do lijstje.

Ik heb een broertje dood aan dingen organiseren, regelen en met spullen fietsen. Als ik zoiets zelf zou moeten regelen dan heb ik met heel veel geluk dat tegen 2050 een keer geregeld dus dan maar met zo'n organisatie mee. Niet dat ik daar voorlopig aan ga beginnen maar het komt er vast wel eens van :)
Ik heb ook een hekel aan dingen plannen, organiseren en de tijd die je daar aan kwijt bent (dat komt verdacht dicht in de buurt van werk, en dan wil ik er liever voor betaald worden).

Mijn oplossing is dan ook zelfvoorzienend te reizen. Vliegticket boeken en vervolgens gewoon 130-140km per dag fietsen. Einde van de middag wegwerp bbq'tje en sixpackje halen bij de laatste supermarkt langs de route, 8 uurtjes slapen en weer gaan.

Had een klein verslagje van mijn laatste reis op Fiets.nl gezet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:32
@Ypuh Het zal vermoedelijk te maken hebben met de planning van de (terug-)reis, maar je hebt relatief "weinig" op de Lofoten gereden (m.u.v. de E10). Op de Lofoten kom je nl. ook fietsers tegen op de andere wegen, dus buiten de E10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
EdwinW schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:37:
@Ypuh Het zal vermoedelijk te maken hebben met de planning van de (terug-)reis, maar je hebt relatief "weinig" op de Lofoten gereden (m.u.v. de E10). Op de Lofoten kom je nl. ook fietsers tegen op de andere wegen, dus buiten de E10.
Klopt! Had me inderdaad niet heel goed voorbereid qua route, met het idee dat je op ~3.000km vast wel iets leuks onderweg tegenkomt. Was dan eerst ook van plan op het vaste land te blijven om de ferries te vermijden, totdat ik op Fiets.nl de tip kreeg om een omweg naar de Lofoten te maken. Dat was de moeite zeker waard en op de Lofoten ben ik inderdaad ook de meeste andere fietsers tegengekomen.

Mocht ik ooit weer naar Noorwegen gaan dan zou ik de zuid-west hoek pakken en richting Trollstigen fietsen. Voor fietsers die niet per se helemaal naar de Noordkaap willen is het eigenlijk mooier om in Trondheim te starten en ter hoogte van Tromso te stoppen, en wat meer tijd rond Bodo en de Lofoten (Andenes) door te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:32
Diep respect om van Trondheim naar Bodo te fietsen. Met de auto is het al een 10 uur rijden. En dan heb je daar ook nog de nodige wegwerkzaamheden met al die stoffige zooi. In het zuid-westen zijn de afstanden minder extreem maar heb je verschillende prachtige fietstrajecten, w.o. de Trollstigen, Flam, Dalsnibba en natuurlijk de Nasjonale turistveger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Moet je wel 6 vrienden hebben :+

Denk dat allebei de scenario's voor en nadelen hebben.

Ik had een paar weken terug mijn fiets een weekend op de zaak laten staan, daaarna hoorde ik op eens mijn voorwiel klotsen (voorwiel stak net buiten het fietsenhok, en het had dat weekend veel geregend). Dus ik tubeless bandje er afgehaald, klotst het nog steeds. Is het langs mijn spaken in mijn velg gekomen. Dus dan maar het velglint er af en nu laten drogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:10
mhr-zip schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:00:
[...]

Moet je wel 6 vrienden hebben :+

Denk dat allebei de scenario's voor en nadelen hebben.

Ik had een paar weken terug mijn fiets een weekend op de zaak laten staan, daaarna hoorde ik op eens mijn voorwiel klotsen (voorwiel stak net buiten het fietsenhok, en het had dat weekend veel geregend). Dus ik tubeless bandje er afgehaald, klotst het nog steeds. Is het langs mijn spaken in mijn velg gekomen. Dus dan maar het velglint er af en nu laten drogen.
Meestal is het voldoende de bandjes er af te halen en het water er via de ventielgat uit te laten lopen. Dan loopt het zo langs velglint en hoeft dit er niet af. Ventielgat dus even op 6 uur en de zwaartekracht doet de rest :).
5 minuten later bandjes er weer omheen leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
Prulleman schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:34:
als je een beetje een timmermans oog hebt, dan kan je zien dat de kooi niet loodrecht naar beneden staat, als dat het geval is, dan is je pad (of kooi) krom. Soms is het zo minimaal dat je het niet of amper ziet en merk je het toch met schakelen. misschien ligt het dan aan de hoek van de afwijking.. geen idee.
Dit soort "issues" zijn ook beter merkbaar bij de moderne drivetrains met 11 of zelfs 12 speed (vs 8,9,10 speed). Op de MTB zit je dan ook nog met een minder ideale kettinglijn door het gebruik van 1 x aan de voorkant
Mijn probleem is opgelost, bedankt voor de tip _/-\o_

Gisterenavond mijn kooi/derrie vs casette bekeken en op 'zicht' geconstateerd dat dit toch niet helemaal loodrecht is. Vanmiddag mijn pad richter ontvangen per pakketpost (Mantel/Cyclon) en gelijk aan de slag gegaan. Blijft toch altijd spannend wanneer je zoiets niet eerder hebt gedaan.

Uiteindelijk pad gericht en derrie gemonteerd. Probleem opgelost. Toen zag ik later dat mijn kooi niet meer helemaal in rechte lijn stond met mijn crank. Derrie stond ook te dicht tegen casette. Derrie weer los en opnieuw gemonteerd. Probleem echter weer terug 8)7 . Uiteindelijk eens gekeken op de fabrieksfoto in welke 'hoek' de derrie gemonteerd moet worden, stukje naar beneden.. et voila: loopt weer soepel.

Mede door deze video gefixed. Let op, zit een verschrikkelijk stuk in met een steen :+. Daarnaast wordt er voor de ParkTool pad richter grof geld gevraagd. De Cyclon versie via Mantel voldoet prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Dix0r schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:18:
[...]

Mijn probleem is opgelost, bedankt voor de tip _/-\o_
Mooi zo! goed om te horen dat het gelukt is!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb sinds ik terug ben van vakantie (600 km in de Pyreneeën gefietst dat mijn remschijf achter aanloopt in de bochten en als ik flink kracht zet.

Ik heb 'm al helemaal schoongemaakt en de klauw opnieuw gericht. Als ik dan draai aan het wiel, dan loopt die nergens aan. Ook lijkt er geen speling in de achternaaf te zijn als ik het wiel dwars heen en weer probeer te drukken.

Maar snel door een bocht (als ik langzaam door een bocht ga, dan hoor je niets) of als ik op mijn pedalen ga staan, dan loopt mijn schijf aan.

Toch de naaf (wiel is 3000 km oud)? En wat kan ik eraan doen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Galois
Paar opties:

- gewoon accepteren, op de MTB lopen ze bij mij ook weleens aan, soms zit er wat modder tussen en dan hoor je het, soms is er wat oververhit en loopt het eerder aan. Soms door vocht zijn de blokken wat dikker ofzo en lopen ze eerder aan. (in het mtb topic was een tijd terug zelfs een discussie dat schijfremmen altijd een beetje aanlopen, maar daar ben ik het niet mee eens, zonder load moet alles gewoon vrij lopen)

- wiel (spaken) naspannen?

- klauw toch niet helemaal centraal over de schijf.. ook al loopt ie vrij zonder load, bij een afwijking is een beetje flex/load eerder teveel dan zonder afwijking

- schijf niet 100% recht, kan wat tegenaangekomen zijn, of door hitte bij een lange afdaling een tikkie krom. Als het niet te erg is kan je een schijf prima recht/terug buigen, je hebt hier speciale tools voor, maar zelf gebruik ik gewoon een bahco, die ik wel even goed ontvet voor ik em op de schijf zet.

- je zou ook kunnen kijken of je pistons gelijkmatig en soepel terugkeren naar de oorspronkelijke positie.
Dus wiel eruit, remblokken eruit, voorzichtig inknijpen, en kijken hoe de pistons bewegen, een beetje verschil is normaal, maar bij een groot verschil kan het zijn dat bij de ene kant wat meer vuil zit, dan kan je deze proberen schoon te maken (wattenstaafjes enzo) en een beetje remolie erop om te smeren (bij shimano remmen, doe dit niet met andere merken die DOT gebruiken).
Zorg ervoor dat je ze er niet helemaal uitdrukt, want dan ben je veel olie kwijt. maar net ver genoeg om ze goed schoon te kunnen maken. Voor je de blokken terug zet moet je de pistons weer helemaal terugduwen, gebruik hiervoor iets van stevig plastig, zelf gebruik ik een brede parktool bandenlichter. Dan de blokken en je wiel terug. grote kans dat je de klauw wel weer opnieuw moet centeren (en even pompen om de boel op de juiste afstand te zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 28-08-2019 15:05 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:58
Ter aanvulling van bovenstaande:

- heb je een steekas of QR (of combinatie) die niet helemaal goed vast zit. Als je het in een bocht hebt dan heb je zijlingse kracht. Probeer eens te kijken of je het wiel kunt bewegen haaks op de draairichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Steekas zit erop. En had 'm inderdaad al dwars heen en weer bewogen (om speling op de as te controleren). Niets daarvan...
Zuigers lijken ook goed terug te komen...
Spaken heb ik niet gecontroleerd... Zal ik eens naar kijken.

Tnx voor nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
HBSVDK schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:21:
[...]

Meestal is het voldoende de bandjes er af te halen en het water er via de ventielgat uit te laten lopen. Dan loopt het zo langs velglint en hoeft dit er niet af. Ventielgat dus even op 6 uur en de zwaartekracht doet de rest :).
5 minuten later bandjes er weer omheen leggen.
Dat is goede tip voor de volgende keer ja.

Velglint stond toch al op de nominatie om vervangen te worden, achter had ik steeds last van een aflopend wiel. Lekte langs het velglint. Dus ik moest voor toch een ander bandje, gelijk ook maar het velglint doen.

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-10 18:48

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

- Je lengte: 1.80m
- Je gewicht: Nu nog iets meer maar hoop tegen die tijd op ongeveer 95 te zitten.
- Je budget: €1000-€1250,- (kleding heb ik alleen schoenen zou ik graag andere willen)

ik ben erover na aan het denken om na de vakantie te beginnen met fietsen, ik heb in een verleden gemountainbiked maar door een verhuizing naar een appartement heb ik die verkocht. ik heb eventueel interesse in een gebruikte fiets maar nieuw mag natuurlijk ook.

ik ben echt niet te lui om zelf te zoeken en met een mountainbike heb ik een aantal leuke beginnersfietsen gevonden maar bij racefietsen zie ik door de bomen het bos niet meer.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Canyon eindejaarssale is begonnen. Zit naar een Endurace te kijken, scheelt 400 euro met de reguliere prijs (maar nog steeds een klap geld).

Wat is, afgezien van de prijs, wijsheid? Wachten op de modellen voor volgend jaar? Iemand enig idee wat er verwacht wordt qua wijzigingen, of gaat dat uberhaupt weinig tot nieuws uitmaken? Nieuwe kleurtjes e.d. interesseren me niet.

Motor-forum.nl

Verwijderd

Bananeman schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:59:
Canyon eindejaarssale is begonnen. Zit naar een Endurace te kijken, scheelt 400 euro met de reguliere prijs (maar nog steeds een klap geld).

Wat is, afgezien van de prijs, wijsheid? Wachten op de modellen voor volgend jaar? Iemand enig idee wat er verwacht wordt qua wijzigingen, of gaat dat uberhaupt weinig tot nieuws uitmaken? Nieuwe kleurtjes e.d. interesseren me niet.
Kijkend naar de schakelgroepen verwacht ik weinig innovatie voor 2020..
Dus imo zal er weinig verschil zitten in een fiets van 2019 en 2020..
Tenzij een bepaald merk/type echt een grote wijziging van bv materiaal in het frame heeft..

Maar bij de meeste modellen is de wijziging minimaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2019 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananeman
  • Niet online
Denk ook dat er weinig wijzigingen zullen zijn. En sowieso, de fiets die ik op het oog heb is al (meer dan) top dus het zou een verschil in de marge worden.

Nog even over nadenken, maar hij zit iig al in mijn winkelmandje ;) Deze gaat het om: Endurace CF SL Disc 8.0 Aero Di2.

Als opvolger van mijn Ultimate uit 2011. Werd wel een beetje tijd. De Ultimate wordt dan een dedicated Tacx-fiets.

[ Voor 11% gewijzigd door Bananeman op 29-08-2019 13:55 ]

Motor-forum.nl

• ditani360
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-03 22:20
wellicht dat ze de nieuwe junction box gebruiken voor de di2 en deze in het frame stoppen, dat ze je al bij een aantal modellen...ziet er wel fancy uit in ieder geval

Genieten & genieten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:13
Nutterd schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:31:
- Je lengte: 1.80m
- Je gewicht: Nu nog iets meer maar hoop tegen die tijd op ongeveer 95 te zitten.
- Je budget: €1000-€1250,- (kleding heb ik alleen schoenen zou ik graag andere willen)

ik ben erover na aan het denken om na de vakantie te beginnen met fietsen, ik heb in een verleden gemountainbiked maar door een verhuizing naar een appartement heb ik die verkocht. ik heb eventueel interesse in een gebruikte fiets maar nieuw mag natuurlijk ook.

ik ben echt niet te lui om zelf te zoeken en met een mountainbike heb ik een aantal leuke beginnersfietsen gevonden maar bij racefietsen zie ik door de bomen het bos niet meer.
180cm, waar zit je nu op qua gewicht dan? Met wat voor tijdsoverbrugging heb je die 95kg als doel? Is dat een jaar, meerdere jaren?
Wat is je verdere doel? Toertochtjes rijden? Gewoon zelf wat in de rondte rijden? Wedstrijd(trainingen) via een club bijvoorbeeld?

Als voorbeeld, stel je doel is gewicht verliezen en conditie opbouwen etc dan zou ik me niet blindstaren op materiaal zoals het moet een carbon fiets zijn, of er moeten hoge velgen inzitten etc. Oog wil wat, maar ik zou voor een 1e racefiets niet zo snel er vol invliegen aangezien je ook nog wat gewicht wilt droppen. Ben je eenmaal op een voor jou goed gewicht dan kan je dan als je verder wilt met fietsen eens kijken wat je zou willen doen. Maar als je nu zeg 100kg bent en je wilt naar 95kg (ik denk niet dat het nu zo'n klein verschil is) dan zou je misschien wel serieuzer kunnen kijken. Maar dat gezegd, 95kg voor 180cm is alsnog best veel als je alleen al naar het opzich niet zo betrouwbare maar richtlijnengevende BMI. Dus om die reden zou ik nu vooral investeren in prima materiaal wat voor dat budget prima moet kunnen. Dan heb je de keuze tussen nieuw of 2e hands. 2e hands heb je misschien kans dat je een prima aluminium fiets op de kop kan tikken die ook goed afgemonteerd is voor minder nog. Dan hou je wat over waarmee je kan sparen voor je volgende fiets of kan gebruiken voor het vervangen van onderdelen in de toekomst.

[ Voor 35% gewijzigd door orange.x op 29-08-2019 15:14 ]

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-10 18:48

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Die 95kg hoop ik binnen nu en 1-2 maanden te bereiken.

In eerste instantie zelf wat rondjes fietsen of met vrienden...maar als mijn conditie weer wat meer op peil is enkele toertochtjes.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:13
Nutterd schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:16:
Die 95kg hoop ik binnen nu en 1-2 maanden te bereiken.

In eerste instantie zelf wat rondjes fietsen of met vrienden...maar als mijn conditie weer wat meer op peil is enkele toertochtjes.
Ah, maar dat is dan ook het eindstation? En verder is het dus gewoon rondjes fietsen met vrienden of hier en daar een keer een toertocht. Ja, dan zou ik gewoon een goede aluminium fiets uitzoeken:
- https://www.12gobiking.nl...rsnellingen-22/herenfiets enkele fietsen van Sensa te vinden, volgens mij mankeert er weinig aan. Zou wel een Shimano 105 groep als minimum hanteren en 22s vanwege beschikbaarheid nieuwe onderdelen.
- Canyon heeft wel een paar modellen die eventueel zouden kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Bananeman schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:59:

De Endurace staat wel weer op de nominatie voor een volledig nieuw frame gok ik zo. Volgens mij is er de afgelopen 3 jaar niets veranderd behalve kleurtjes.

Aan de andere kant, is dat het wachten waard? Ik vind van niet. Het frame zal niet merkbaar lichter/stijver/mooier/comfortabeler worden en de afmontage valt ook niets te winnen. Het model is met schijfremmen, 28mm banden, Fizik zadel, integrated cockpit, laatste serie volledige Shimano groepen al verreweg uitontwikkeld.

Nu ik het bovenstaande zo opsom verwacht ik eigenlijk ook niet dat er in 2020 een nieuw frame komt. Mocht die er wel komen, dan zal de bruto prijs waarschijnlijk ook wel weer duurder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananeman
  • Niet online
Ypuh schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:25:
[...]

De Endurace staat wel weer op de nominatie voor een volledig nieuw frame gok ik zo. Volgens mij is er de afgelopen 3 jaar niets veranderd behalve kleurtjes.

Aan de andere kant, is dat het wachten waard? Ik vind van niet. Het frame zal niet merkbaar lichter/stijver/mooier/comfortabeler worden en de afmontage valt ook niets te winnen. Het model is met schijfremmen, 28mm banden, Fizik zadel, integrated cockpit, laatste serie volledige Shimano groepen al verreweg uitontwikkeld.
Ik denk er hetzelfde over. Zeker, je hebt altijd de kans dat dingen beter worden (of iig anders, wat niet per sé merkbaar beter is). Maar zoals je ook al zegt is de kans groot dat de prijs dan hoger zal zijn dan de huidige salesprijs, en een paar honderd euro (op dit moment dus 400) vind ik wel de moeite waard. En sowieso ga ik al een grote stap voorwaarts maken (naar 11 speed, Di2, disc brakes en betere wielen).

Heb de afgelopen weken ook getwijfeld tussen Endurace of toch weer een Ultimate. Aangezien ik sowieso niet ga koersen en steeds meer en langere tochten wil maken neigde ik al naar de Endurace.

Nog ff over nadenken. Maar ik voel een impulsbeslissing aankomen ;)

Motor-forum.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
En sowieso ga ik al een grote stap voorwaarts maken (naar 11 speed, Di2, disc brakes en betere wielen).
Disc brakes zijn wat mij betreft geen vooruitgang >:)

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Bananeman schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:38:
Nog ff over nadenken. Maar ik voel een impulsbeslissing aankomen ;)
Neem de rode.

• Bananeman
  • Niet online
havana schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:40:
[...]

Disc brakes zijn wat mij betreft geen vooruitgang >:)
Haha mooi zo'n "splijtzwam" onder fietsers :+ Om eerlijk te zijn, de noodzaak is er niet écht voor mij. Op mijn mtb heb ik schijfremmen en daar is het onmisbaar. Op de racefiets... hooguit in de bergen. Toch denk ik dat ik er voor ga :)
Ik ga voor de rode, maar dan in het zwart ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Bananeman op 29-08-2019 15:51 ]

Motor-forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
ik vind er met name beter uitzien, wielen met een mooie egale zwarte rand zijn mooier en strakker dan een alu rem rand of een half versleten carbon rand. (daarnaast is het zonde van dure wielen om ze op te remmen :D)
alleen jammer, dat zeker bij de instap schijfremmen (105) het prijsverschil zo groot is.. een leuke alu instapper met 105 zoals de canyon endurance is met schijven 400 euro (nu met de aandieding 350) duurder.. dat vind ik nogal wat... (bij ultegra is het zels 500/450). Misschien is de wielset ook beter, maar verder zijn het dezelfde fietsen voor zover ik weet..

Strava

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:02

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Velgremmen doen het prima na mijn idee, vorige week in Sauerland kon ik prima remmen voor de bochten. :+
Nog 80km/u gehaald in een afdaling vanaf Schlossberg naar Medebach.

Op de mtb heb ik schijfremmen, deze lopen af en toe aan. Vond Magura HS33 ook erg fijn.

Whatever.

• Ypuh
Prulleman schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:04:
ik vind er met name beter uitzien, wielen met een mooie egale zwarte rand zijn mooier en strakker dan een alu rem rand of een half versleten carbon rand.
Haha, bij mij valt die grote schietschijf meer op dan de slijtage van de remranden :P

* Ypuh mompelt iets met balk en splinter

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:51
half versleten carbon rand, ik weet niet wat je dan met je wielen doet maar mijn Mavic velgrand ziet er nog zo goed als nieuw uit na ruim 40 duizend km.

Ik zie enkel voordeel van schijfremmen voor gravel/mtb gebruik.
Minder ophoping van rotzooi bij remmen.
Dus opzich voor een racefiets die je in slecht weer zou gebruiken zou het ook nuttig zijn, maar dan pak ik dus sneller de gravelbike.

[ Voor 44% gewijzigd door DDX op 29-08-2019 16:13 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
Heb je het ding nog steeds niet gekocht? Ik had al lang op de “koop” knop gedrukt. Zat een half jaar geleden op hetzelfde punt en ik was zo ‘dom’ om even in de outlet te kijken. Had een CF SL 8.0 disc aero in m’n winkelwagen staan maar in de outlet stond een CF SLX 8.0 Di2 voor iets meer (iets...) en uiteindelijk gewisseld.

Ik zou 100 keer van de 100 voor disc gaan. Mooie carbon wielen en in de regen niet kunnen remmen is gewoon een zo groot nadeel. Plus ik merkte dat ik op m’n MTB met veel meer zekerheid zat mede vanwege de schijfrem, dat ik nooit zou twijfelen op m’n racer. 100% wetenschap? Nee, 100% gevoel, ja

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bananeman
  • Niet online
Holkers schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:11:
Heb je het ding nog steeds niet gekocht?
Jawel 8) Besteld, betaald en nu al ongeduldig waar dat ding blijft :+

Voor de zwarte uitvoering gegaan, vind ik persoonlijk het mooist. Ze versturen hem ergens tussen 2 en 6 september, dus ik ga uiteraard uit van 2 september :P

Oh en als iemand interesse heeft in een setje Fulcrum Racing Zero's (2017) voor Shimano, stuur ff een bericht, zo goed als nieuw etc. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/W1V1UkoRw2SATSEeYcsLk0gZ/full.png

Motor-forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Bananeman schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:23:
[...]

Jawel 8) Besteld, betaald en nu al ongeduldig waar dat ding blijft :+

Voor de zwarte uitvoering gegaan, vind ik persoonlijk het mooist. Ze versturen hem ergens tussen 2 en 6 september, dus ik ga uiteraard uit van 2 september :P

Oh en als iemand interesse heeft in een setje Fulcrum Racing Zero's (2017) voor Shimano, stuur ff een bericht, zo goed als nieuw etc. ;)

[Afbeelding]
Top! Ga je echt geen spijt van krijgen (even een tijdje niet op je bankrekening kijken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananeman
  • Niet online
Holkers schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:41:
[...]

Top! Ga je echt geen spijt van krijgen (even een tijdje niet op je bankrekening kijken)
Dat weet ik wel zeker idd 8) Benieuwd naar het verschil met mijn huidige fiets, ongetwijfeld enorm. Ik zal de bankieren app maar vast verwijderen van m'n telefoon, voorkomt scrhikken :+

Motor-forum.nl

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Holkers schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:11:
[...] en in de regen niet kunnen remmen is gewoon een zo groot nadeel.[...]
Prima dat je uit gevoel spreekt maar je moet geen onwaarheden verkondigen. Nergens voor nodig. Er zijn namelijk prima valide argumenten voor schijfremmen. Je bent prof en fietst veel in de bergen (meer remkracht), je velgen slijten niet. Wellicht zijn er nog een paar te bedenken.
Ik kan een hele rits argumenten opvoeren om niet voor disc te gaan. Sterker nog, ik ben bezig met een nieuwe fiets, en daar komt die handel zeker niet op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
Kunnen we tevens kappen remschijven als schietschijven te duiden? Kinderachtig gedoe imo. Niveautje M$.

[ Voor 7% gewijzigd door Stoffa op 29-08-2019 22:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
Grin schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:41:
[...]

Prima dat je uit gevoel spreekt maar je moet geen onwaarheden verkondigen. Nergens voor nodig. Er zijn namelijk prima valide argumenten voor schijfremmen. Je bent prof en fietst veel in de bergen (meer remkracht), je velgen slijten niet. Wellicht zijn er nog een paar te bedenken.
Ik kan een hele rits argumenten opvoeren om niet voor disc te gaan. Sterker nog, ik ben bezig met een nieuwe fiets, en daar komt die handel zeker niet op.
Of je hebt geen carbon wielen of je hebt de magische combinatie van blokken gevonden. Zelf ervaring met remmen in de regen met carbon wielen en na een tijdje is er gewoon niemand meer thuis, remkracht is zeker minder dan de helft. Schijven is altijd superieur, op elk gebied eigenlijk. Is geen gevoel maar feit. Neemt niet weg dat je zelf moet kiezen en als jij velgrem wil is dar geheel aan jou

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Enige 2 redenen waarom ze nu niet zou nemen is omdat de fiets(en) die ik wil echt significant zwaarder zijn met schijven en ze een enorm lelijke bochel op het stuur hebben (Giant) :(

En als ik het vergelijk met mijn racer vorige week in de regen scheelt het een hoop bagger van de remblokjes iig :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Leuk een velg vs disc remmen discussie ;)

Zit in het velgrem kamp. Onderhoud eenvoudiger, scheelt gewicht, oogt mooier, prijs technisch interessanter. Heb geen problemen in de (sporadische ritten) in de regen. Waarschijnlijk kwestie van anticiperen / tijdig remmen en bochtentechniek (noodsituaties daargelaten). Daarnaast is alles hier vlak.

Ben denk ik max. 10 a 15 dagen per jaar actief in de bergen. Dan steek ik mijn lage alu's met bergcasette. Scheelt ook weer een lastiger klusje met verwisselen van cassette.

De enige keer wanneer ik disc rem mooi vind is wanneer ik zo'n fiets aan de voorkant zie (oogt clean), met name op TV. Valt me daar overigens ook op dat o.a. Ineos / Jumbo-Visma door blijft rijden op velgrem. Een ploeg zoals Quick-Step gaat het risico wel aan m.b.t. lek rijden en dus fietswissel noodzakelijk. Vraag me dan altijd af of dit afgedwongen wordt door de leverancier (want zo zie ik disc ook; marketing) of dat men iets verzonnen heeft waardoor de kans op lek rijden nog verder geminimaliseerd is / of andere tactische overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Niet online
Zoals ik al zei, een splijtzwam :+ Ik heb nog nooit een bocht gemist o.i.d. omdat ik niet hard genoeg kon remmen met velgremmen, maar ik heb in de bergen wel rustiger aan gedaan met afdalen omdat ik me niet echt comfortabel voelde m.b.t. het remvermogen. Dat is ook te verhelpen zonder disc brakes, en zit misschien puur tussen de oren, maar ik zie de voordelen van disc brakes zeker, net als de nadelen (of: keerzijde) overigens.

Voor mij voelt het iig als een upgrade en als het tegenvalt ga ik voor mijn volgende fiets weer terug naar velgremmen. Over een jaar of 10 dus :P

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Holkers schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 23:06:
[...]

Of je hebt geen carbon wielen of je hebt de magische combinatie van blokken gevonden. Zelf ervaring met remmen in de regen met carbon wielen en na een tijdje is er gewoon niemand meer thuis, remkracht is zeker minder dan de helft. Schijven is altijd superieur, op elk gebied eigenlijk. Is geen gevoel maar feit. Neemt niet weg dat je zelf moet kiezen en als jij velgrem wil is dar geheel aan jou
Je schrijft nu al een stuk genuanceerder dan je eerste post, niet kunnen remmen in de regen is echt nonsense.
De eerste generatie carbonwielen had wellicht last van aanzienlijke remkrachtverlies in de regen, maar de moderne Zipp en Campa wielen hebben dat echt niet meer in die mate. Ze remmen niet zo goed als in droog maar de verschillen zijn klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Vergeet ook het type remblok niet. Mijn swisstops remmen aanzienlijk beter dan de standaard remblokken die ik geleverd kreeg bij mijn carbon velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Ik zoek een opvolger voor mijn Koga Miyata Roadwinner 105 uit 2009. Eigenlijk zou ik een di2 model willen met bij voorkeur schijfremmen (ja, ik lees mee, maar het heeft wel de voorkeur). Fiets per jaar max 750 km, maar wil dat gaan uitbreiden zodat ik toch 1 keer per week een stukje ga knallen, dus zo rond de 1500 - 2000 per jaar. Wat maatvoering betreft zit ik al snel op een L of XL maat (ben 1,93 lang en weeg rond de 80 - 90 kg). Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Sta open voor een 2e hands model en het budget ligt zo rond de 1000 - 2000. Nieuw is een Di2 model denk ik niet haalbaar? Wat kleurstelling betreft is Blauw/Zwart/Wit de voorkeur. Carbon heeft ook de voorkeur. Wel heb ik een 2e hands Cross model gezien met Di2, Alu en schijfremmen, maar dit is een cross model (kan ik dan nog mee met de "fietsgroep" aangezien die allemaal op racers zitten?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Raznov schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:05:
Ik zoek een opvolger voor mijn Koga Miyata Roadwinner 105 uit 2009. Eigenlijk zou ik een di2 model willen met bij voorkeur schijfremmen (ja, ik lees mee, maar het heeft wel de voorkeur). Fiets per jaar max 750 km, maar wil dat gaan uitbreiden zodat ik toch 1 keer per week een stukje ga knallen, dus zo rond de 1500 - 2000 per jaar. Wat maatvoering betreft zit ik al snel op een L of XL maat (ben 1,93 lang en weeg rond de 80 - 90 kg). Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Sta open voor een 2e hands model en het budget ligt zo rond de 1000 - 2000. Nieuw is een Di2 model denk ik niet haalbaar? Wat kleurstelling betreft is Blauw/Zwart/Wit de voorkeur. Carbon heeft ook de voorkeur. Wel heb ik een 2e hands Cross model gezien met Di2, Alu en schijfremmen, maar dit is een cross model (kan ik dan nog mee met de "fietsgroep" aangezien die allemaal op racers zitten?).
https://www.canyon.com/nl...83_pv_rahmenfarbe=RD%2FWH

veel goedkoper ga je denk ik geen nieuwe di2 vinden. geen schijfremmen, maar wel carbon.

En anders marktplaats in de gaten houden, met dat budget kan je best een aardige fiets kopen

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 30-08-2019 12:24 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Geen ervaring met die Canyon, maar als ik de losse componenten even bekijk, dan denk ik dat je beter naar Ultegra kunt gaan en electronisch schakelen achterwege moet laten.

Dit geeft dan meer ruimte voor een betere wielset en misschien zelfs een beter/lichter frame.

Electronisch schakelen is natuurlijk wel zeer fijn en snel, echter heb je het nodig voor 1 rondje per week?
En daarnaast, hoeveel schakelmomentjes heb je in een rondje?
Van een goede wielset/frame heb je elk moment van de rit iets aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

I think we should take a look.

@Raznov met dat aantal km's per se Di2 ? Voor een budget tot 2000 euro kun je een flinke "dikke bak" 105 kopen, volgens mij zit je voor 2k met 105 als groepset wel aardig richting high-end (terwijl je bij Di2 dan juist eerder in instapmodel zit aangezien een losse Di2 groep al flink aan de prijs is).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Hij geeft zelf ook aan dat 2e hands wellicht beter past bij zijn eisen, ik zie bv op marktplaats een tarmac met di2 staan die wel binnen budget valt, als je een goed onderhouden fiets treft, dan zou je met weinig km per jaar nog best even door kunnen met een 2ehandse.

Maar het klopt wel.. Als je dit soort bedragen gaat uitgeven, kan je beter een goede basis hebben en eventueel upgraden als er dingen versleten zijn of stuk gaan (pak dan minimaal 105, zodat je al 11 speed hebt en dus compatible met de hogere groepen en ook di2).

Bij die Canyon zit al het geld in Di2

[ Voor 36% gewijzigd door Prulleman op 30-08-2019 13:48 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Thanks allemaal. Yes, het blijven toch wensen uiteindelijk. Mijn huidige fiets doet het nog goed, en de 105 set (wel een tripel) werkt prima. Maar uiteindelijk zoek ik een stukje vooruitgang. Ik weet niet of de 105 van toen, naar een hedendaagse Ultegra set al een mooie stap voorwaarts is, vandaar dus ook dat ik zocht naar di2, aangezien ik dan zeker weet dat ik een stuk verder ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is mijn mening, ik fiets met de huidige 105 groepset, en dit schakelt echt prima voor een serieuze recreatieve fietser...
En in het vlakke nederland schakel je amper en trap je 98% van de tijd toch in dezelfde versnelling.. :)

Mocht ik een nieuwe fiets zoeken dan is prio 1 toch wel de eigenschappen van het frame + wielset.
Schakelgroep minimaal 105/Ultegra, met evt voorbereiding Di2 voor toekomstige uitbreiding.

Een goed frame + wielset geeft je meer plezier aangezien je die eigenschappen continu ervaart tijdens het fietsen..
Een dure schakelgroep op een slap frame/wielset die bijvoorbeeld niet lekker door de bochten wil is gewoon een afknapper op je fietsplezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Dat was bij mij ook wel 1 van de dingen waar ik naar gekeken heb, nieuwe 105 schakelt echt gewoon goed. Daar doe je geen miskoop mee.

Dit is bijvoorbeeld (mijn inziens) wel een mooie:

https://www.rosebikes.com...-ultegra-bike-now-2672236

Pagina: 1 ... 57 ... 687 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).