Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 56 ... 687 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:51

Grin

Ride si sapis.

Mooie wielset @Ypuh en dat voor een zeer nette prijs, goedkoper dan 880 zie ik ze inderdaad niet. Bora's hoeven trouwens niet drie keer zo duur te zijn, met ongeveer het dubbele kom je d'r ook wel. ;)

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
sapphire schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:53:

Ik was/ben juist een beetje verliefd op de Giant TCR Advanced Pro serie I'm de half hoge 42/45mm velgen :9
Oeh, die heb ik! Ondanks dat ze niet zo heeeel hoog zijn, zijn ze toch aardig high-end hoor :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:46
Ypuh schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:49:
Vervolgens nog wat Loctite (specifiek 641 + 7649 activator)
Loctite 641 hard ook uit zonder activator......

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:40

sapphire

Die-hard pruts0r

Smultie schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 16:31:
[...]

Oeh, die heb ik! Ondanks dat ze niet zo heeeel hoog zijn, zijn ze toch aardig high-end hoor :P
Ja schitterende wielen, heb vandaag de disc versie in actie gezien :)

Wat een rit overigens vanmorgen :(
We zouden op tijd gaan fietsen om de voorspelde regen voor te zijn. We waren ijskoud weg of het begon te regenen, nouja het was verder niet koud dus jammer dan. Verder nog een bak wind erbij, was blij dat ik bijna alles op kop heb mogen rijden want ik had zo geen last van spray :+

Helaas ging één van de mannen uit de groep vol onderuit op er een veerooster :?
Super vaag, stuk waas we al honderden keren over heen zijn geweest, gewoon recht stuk en zijn wiel schiet weg, hij probeert te corrigeren en maakt een klapper :X
Echt het kippenvel staat op je rug als je één van je fiets maatjes languit op de weg ziet liggen!
Gelukkig bij kennis, kon alles bewegen, na alles gecheckt te hebben draait hij zich om om te gaan zitten...hele gezicht onder het bloed :|
Vraag niet hoe maar zijn bril was op z'n gezicht omhoog geschoten en had net boven zijn neus/wenkbrauwen twee kaarsrechte sneetjes gemaakt. Bloede als een rund, gelukkig had iedereen wel een ziplock zakje met een zakdoekje erin die nog droog waren.
Bloede stopte uiteindelijk, elleboog, knie en enkel geschaafd en flinke plek + broek gescheurd op zijn heup :X
Hij wilde perse doorfietsen dus de rest van de rit rustig gereden maar hij hield het tempo er zelf aardig in op rechte stukken.

Owja fiets lag alleen de ketting er af en kleine plekjes op shifter/pedaal :?

Niet een heel relaxed ritje dus :(

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Holkers schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:41:
Ik had hetzelfde met m’n rechter trapper en daar deed wat WD-40 z’n werk. In de ruimte tussen de as en de trapper gespoten en de tik (voelbaar en hoorbaar) was weg
Gisteravond de trappers van de normale fiets op de racer gezet en weg was het geluid.

Terug omgewisseld en geluid was terug.
De bron is dus gevonden lijkt het.
Toen jou tip maar opgevolgd en vanmorgen voor een ritje wat smeerolie in de trapper gedaan en hoewel het niet gelijk weg ging was na 10-15km ineens de tik weg.
Waarschijnlijk moest de olie wat verder de trapper in komen en had het even wat tijd nodig.

Hopelijk blijft het voorlopig weg, misschien de trapper in geheel eens demonteren (in de manual staat wel een schema van de componenten).
Misschien kan ik dan het euvel voor een paar euro verhelpen i.p.v. een nieuwe trapperset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:24
@Remko24 Tot nu toe 1000+ km tik/klik vrij met de goedkope WD-40 oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:19
@sapphire die veeroosters zijn echt linke soep als het nat is, ben er zelf ook al eens bijna over uitgegleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:38

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Verwijderd schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:30:
[...]

Gisteravond de trappers van de normale fiets op de racer gezet en weg was het geluid.

Terug omgewisseld en geluid was terug.
De bron is dus gevonden lijkt het.
Toen jou tip maar opgevolgd en vanmorgen voor een ritje wat smeerolie in de trapper gedaan en hoewel het niet gelijk weg ging was na 10-15km ineens de tik weg.
Waarschijnlijk moest de olie wat verder de trapper in komen en had het even wat tijd nodig.

Hopelijk blijft het voorlopig weg, misschien de trapper in geheel eens demonteren (in de manual staat wel een schema van de componenten).
Misschien kan ik dan het euvel voor een paar euro verhelpen i.p.v. een nieuwe trapperset.
Hi-larisch.
De tik op mijn fiets bleek uiteindelijk ook uit de linkertrapper te komen. Ik heb er wel iets meer moeite moeten insteken. Bleek dat 1 balletje vantussen de lager was geglipt.
Pedalen hadden nog maar paar honderd kilometer, slijtage kon het dus niet zijn. Omdat alles uit elkaar lag, toch maar opnieuw ingevet met teflonvet van de decathlon.
Na de eerste assemblage draaide na een kilometer plots de trapper niet meer. De twee buitenste moertjes niet goed genoeg aangedraaid tegen elkaar. :+

Door alle andere onderhoud dat ik had gedaan draait mijn oud fietsje wel terug héél soepel. In combo met mijn nieuwe astma-puffer, probeer me maar in te halen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Joindry op 17-08-2019 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:10
Joindry schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 18:20:
[...]

Hi-larisch.
De tik op mijn fiets bleek uiteindelijk ook uit de linkertrapper te komen. Ik heb er wel iets meer moeite moeten insteken. Bleek dat 1 balletje vantussen de lager was geglipt.
Pedalen hadden nog maar paar honderd kilometer, slijtage kon het dus niet zijn. Omdat alles uit elkaar lag, toch maar opnieuw ingevet met teflonvet van de decathlon.
Na de eerste assemblage draaide na een kilometer plots de trapper niet meer. De twee buitenste moertjes niet goed genoeg aangedraaid tegen elkaar. :+

Door alle andere onderhoud dat ik had gedaan draait mijn oud fietsje wel terug héél soepel. In combo met mijn nieuwe astma-puffer, probeer me maar in te halen :+
Sabutamol- doping :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Op voorschrift mag alles, >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
Ik heb zelf ook alle pufjes die er zijn en gebruik ze zelf ook wel eens vooral omdat ik soms last heb van inspanning astma. M’n dochter heeft het helaas ook, we waren laatst bij de arts om een meting te doen. Uiteraard kwam Froome ter sprake (nadat ze 8 pufjes had gekregen kon ik de opmerking niet laten). De arts zei letterlijk: “om de hoeveelheid salbutamol binnen te krijgen die ze bij Froome hebben gemeten heb je 30 pufjes nodig. Dat is niet op te nemen door de longen (8 is het maximum blijkbaar) dus moet intraveneus zijn

Dusz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Stoffa schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 17:44:
@sapphire die veeroosters zijn echt linke soep als het nat is, ben er zelf ook al eens bijna over uitgegleden.
En de ironie is dat er letterlijk 1meter naast dat rooster een betonnen weg loopt dus het houd werkelijk geen enkel dier tegen 8)7

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 12:40

Crazy D

I think we should take a look.

Veeroosters en nat weer, nooit een goede combinatie :(

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:56
sapphire schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 07:50:
[...]

En de ironie is dat er letterlijk 1meter naast dat rooster een betonnen weg loopt dus het houd werkelijk geen enkel dier tegen 8)7
Als die veeroosters in gebruik zijn dan is het meestal mogelijk om daar een hekje te plaatsen oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-10 21:43

Galois

1811 - 1832

Soms vallen je dingen op...
Ik was zojuist mijn racefiets aan het schoonmaken en viel mij op dat achteruit trappen zwaarder ging dan bij mijn mtb (gisteren de mtb schoongemaakt, vandaar dat het nog vers in het geheugen zat).

Even vergelijken en inderdaad: achteruit trappen gaat bij mijn racefiets (ultegra met standaard naven bij dt Swiss pr1600) merkbaar zwaarder dan bij mijn mtb (XT met standaard alu Roval).

Denk niet dat het wat uitmaakt, ik trap immers nooit achteruit :)
Maar toch bijzonder! Niet?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:58
@Galois maar dat betekend ook dat je meer weerstand hebt tijdens coasten. (bv tijdens afdalen) Het ene freehub systeem heeft meer wrijving dat het andere. Sommige hebben sterke veertjes achter de palletjes waardoor er toch een verschil is. Zal ook een verschil zitten tussen de DT ratchets en traditionele systemen of tussen18 en 600 aangrijppunten etc.

Maar toevallig de hope pro 4 naaf van de week half uit elkaar gehad, en daarna loopt ie ook stroever achteruit. Ik denk dat in dit geval de afdichting tussen de naaf en de body niet goed zit en ergens tegenaan loopt. Van de week nog een keer naar kijken.

Het kan dus ook zijn dat er iets niet goed zit als het echt een groot verschil is

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:42
sapphire schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 07:50:
[...]

Ja en laat dat beton in de regen ook spek en spekglad zijn.. Vorig jaar met Pasen rond het IJsselmeer gefietst..voorzichtig over de wildroosters, voorzichtig over het beton wat erachter lag en alsnog onderuit gegaan. Daarna ook nog een keer over een stuk ijzer dat verwerkt zit in de weg uitgegleden en op mijn gezicht gevallen. 5 Hechtingen als gevolg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 12:18:
@Galois maar dat betekend ook dat je meer weerstand hebt tijdens coasten. (bv tijdens afdalen) Het ene freehub systeem heeft meer wrijving dat het andere. Sommige hebben sterke veertjes achter de palletjes waardoor er toch een verschil is. Zal ook een verschil zitten tussen de DT ratchets en traditionele systemen of tussen18 en 600 aangrijppunten etc.

Maar toevallig de hope pro 4 naaf van de week half uit elkaar gehad, en daarna loopt ie ook stroever achteruit. Ik denk dat in dit geval de afdichting tussen de naaf en de body niet goed zit en ergens tegenaan loopt. Van de week nog een keer naar kijken.

Het kan dus ook zijn dat er iets niet goed zit als het echt een groot verschil is
Ja, daar heb je gelijk in... Niet eens aan gedacht. Hmmm... toch even beter naar kijken of het zo hoort of dat er iets mis is met mijn freehub (heeft 3000 km erop zitten).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:48
Galois schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:44:
Ik was zojuist mijn racefiets aan het schoonmaken en viel mij op dat achteruit trappen zwaarder ging dan bij mijn mtb (gisteren de mtb schoongemaakt, vandaar dat het nog vers in het geheugen zat).

Even vergelijken en inderdaad: achteruit trappen gaat bij mijn racefiets (ultegra met standaard naven bij dt Swiss pr1600) merkbaar zwaarder dan bij mijn mtb (XT met standaard alu Roval).

Nu ik me de afgelopen weken helemaal in dat bb verhaal gestort heb, heb ik ook het nodige geleerd over (on)zin van lager weerstand, spin testen, ceramische lagers etc. Dit is toch wel 1 van de grootste publieke marketing scams van de moderne wielerwereld hoor (600 euro voor ceramische derailleurwieltjes en 400 voor ceramische wiellagers 8)7). Iets wat alleen plaats heeft in de top van de raceindustrie waar het gaat over marginal gains en dan ook echt marginaal, d.w.z. iets wat totaal niet in verhouding staat met de kosten, extra onderhoud of factoren bij dagelijks gebruik.

Paar conclusies:
- Weerstand tijdens een spintest zegt bijna niets over weerstand op 'operating levels'
- Keramische lagers zijn helemaal niet beter/duurzamer/sneller. Als ze nieuw zijn misschien wel (al komt dit vaak door het dunnere vet fabriek-af). Doordat het verschillende metalen zijn slijten deze lagers doorgaans sneller omdat de keramische balletjes harder zijn laten deze sneller afdrukken/groeven achter laten in het zachtere staal
- Vet en seals bepalen grotendeels de weerstand. Wil je dus een wiel wat eindeloos door blijft draaien, haal het vet en de seals eruit. Nadeel is dat er dan vuil in komt en je lagers sneller versleten zijn
- Keramische lagers functioneren optimaal voor onderdelen die 10.000rpm bij lage belasting draaien. Bij 100 rpm met hoge beslasting (sprints, kasseien, Belgisch wegdek, drempels etc.) zijn de verschillen meetbaar, maar verwaarloosbaar
- Het verschil tussen de soepelste lagers en minst soepele dragers kan wel een factor 3 of 4 zijn. In de praktijk komt dat neer op ca. 0.05w - 0.25w

Kortom; een slinger geven aan je wiel, cranks of pedalen zegt weinig over de kwaliteit of weerstand van een lager. Zou vooral afgaan op een schurend/klikkend geluid, zijwaardse speling of ongelijke weerstand. Te licht kan ook betekenen te weinig vet.

[ Voor 9% gewijzigd door Ypuh op 19-08-2019 11:11 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bazzard
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 11:52

bazzard

Bas

Gisteren de meegedaan aan de IJsselmeer chalange, en dan de 300km versie.
Begonnen op 6:30 en snel kunnen aanhaken bij de kopgroep. De eerste 100 km waren min of meer wind mee, of schuin vanachter, dus het tempo lag vrij hoog. Vooral na bochten en afslagen was het best aanpoten om weer aansluiting te krijgen bij de groep. Eenmaal bij de afsluitdijk ging het echte werk pas beginnen, de wind stond vol op kop, maar door kort te draaien kwamen we er toch overheen met een avg. Speed van 31km/h.
Eenmaal in Noord Holland was de wind iets minder maar nog steeds redelijk krachtig. Maar bij Venhuizen ging het fout. Mijn voorganger ging bij een kruising links af onderuit door de modder van de landbouw voertuigen en helaas kon ik niet meer ontwijken en schoof ik er onderdoor. Resultaat paar redelijk schaafplekken op elleboog, heup knie en onderbeen. Na wat gevloek kon ik gelukkig weer verder en na afstemmen met de groep besloten dat ik alvast vooruit ging om te voorkomen dat ik stijf en koud zou worden, dus even rustig bijkomen met 27km/h. Maar na een tijdje begon ik me toch af te vragen waar de groep bleef en pas een kleine 20km later kwamen ze pas voorbij en kon het gas er weer op. Wat bleek, nadat ik was vertrokken was er nog een valpartij (met meer letsel) en nog een lekke band.
Bij de eerst volgende stop had ik besloten om de snelste groep te laten gaan, en aan te sluiten bij de tweede groep en de laatste 80 km op een iets trager tempo.
Al met al een super rit gehad en met een total avg. Speed van 33 km/h zeker niet ontevreden. :)

https://www.strava.com/activities/2630159240

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:51

Grin

Ride si sapis.

Ypuh schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:57:
Verhaal over lager, keramiek en marginal gains.
Klinkt mij niet vreemd in de oren.
Heb wel keramische derailleurwieltjes maar dit zijn de standaard wieltjes die al in mijn derailleur zaten, niet geupgrade dus. Ik zou verwachten dat deze wieltjes langer meegaan; dus minder snel 'punten' dan reguliere niet-keramische wieltjes. Ik voer ook regelmatig onderhoud uit op deze twee wieltjes, even uit de derailleur halen, schoonmaken en voorzien van nieuw vet. Dit doe ik 2-3 keer per seizoen, twee weken geleden voor de tweede keer uitgevoerd (dit jaar).

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 10:13
Joindry schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 18:20:
[...]

Hi-larisch.
Hoeft niet zo te zijn dat er eentje uit is geglipt. Vaak zijn ze volgens de regel: "maximaal aantal kogels - 1" gevuld.
Op fiets.nl zie ik ook vaak de discussie wat beter is; vol-1 of vol

Mijn gevoel zegt overigens dat vol beter is, zeker bij oudere lagers heb ik daar een beter gevoel bij.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK

Ja ik heb exact hetzelfde met exact dezelfde pr1600 wielen. Zal wellicht wat prut bij je in het ratchet systeem zitten. Dus even wat nieuw vet erin? Mijn Fiets kraakt bij aanzetten, verdacht de freehub. Wilde laatst de freehub dan ook servicen maar kreeg hem er niet meer afgeschoven van de as. Half jaar geleden uit pure nieuwsgierigheid de freehub moeiteloos eraf gekregen. Denk dat de hub zelf is gaan invreten in de as, iets scheef zit dus en daarbij niet meer wil schuiven. De hub nokjes zelf zijn door de cassette ook behoorlijk ingevroten, best zacht aluminium dus. Totaal 10.000km in 1 jaar.
Wielen ben ik dus ook matig tevreden over. Remranden zijn ook aardig ingesleten na 2000 winter kilometers maar dat is wat anders...

[ Voor 3% gewijzigd door HBSVDK op 20-08-2019 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
Foutje...

[ Voor 98% gewijzigd door HBSVDK op 20-08-2019 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Mistraller schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:22:
[...]

Hoeft niet zo te zijn dat er eentje uit is geglipt. Vaak zijn ze volgens de regel: "maximaal aantal kogels - 1" gevuld.
Op fiets.nl zie ik ook vaak de discussie wat beter is; vol-1 of vol

Mijn gevoel zegt overigens dat vol beter is, zeker bij oudere lagers heb ik daar een beter gevoel bij.
Hij was er echt uit, hij zat nog in het vet net naast de lager. Het was dat wat de tik veroorzaakte lijkt me. Nu zit hij gewoon weer op zijn plek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Joindry schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:27:
[...]

Hij was er echt uit, hij zat nog in het vet net naast de lager. Het was dat wat de tik veroorzaakte lijkt me. Nu zit hij gewoon weer op zijn plek :)
dan zat er aardig wat speling op, dus dan was het toch al tijd voor wat TLC

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-10 22:53
Ben op zoek naar tips voor het meenemen van ID bewijs tijdens het fietsen. Op zich geen probleem om die bij de telefoon te stoppen, maar dan moet je daar wel aan denken....en eveneens niet vergeten om je ID ook weer terug op z'n gebruikelijke plekje te stoppen.
Laatst had ik ID nodig op verzoek van agent maar had het niet bij me. Het was voor hem geen probleem aangezien ik bsn zó kon geven en ik slachtoffer was. Maar hij vertelde wel dat ik in principe een bekeuring had kunnen krijgen. Zet je toch aan het denken dat je het eigenlijk altijd bij je moet hebben.

Ik zoek meer naar alternatieven, scannen en op je telefoon zetten (risicovol!) of kopie maken en lamineren.
Kon je maar on the cheap een kopie aanvragen voor dergelijke toepassingen.

[ Voor 35% gewijzigd door Ramon 73 op 20-08-2019 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Zwart wit kopie maken, lamineren zou luxe zijn maar niet echt nodig. Dan een van de doppen van je stuur eruit halen, kopie erin, dop erop. Werkt ook met 10 euro, altijd handig om bij je te hebben voor een biba of kop koffie. Zou voor zwart wit kopie gaan omdat ze bij een kleuren kopie nog wel eens willen piepen over illegaal kopie en namaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Holkers schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:08:
Zwart wit kopie maken, lamineren zou luxe zijn maar niet echt nodig. Dan een van de doppen van je stuur eruit halen, kopie erin, dop erop. Werkt ook met 10 euro, altijd handig om bij je te hebben voor een biba of kop koffie. Zou voor zwart wit kopie gaan omdat ze bij een kleuren kopie nog wel eens willen piepen over illegaal kopie en namaak
"It's me" App? Geen idee of het werkt in NL, maa rin België gebruik je die app om in te loggen ipv gebruik van kaartlezer en ID kaart. Je hebt je ID kaart nodig om een account geregistreerd te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ramon 73 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:06:
Ben op zoek naar tips voor het meenemen van ID bewijs tijdens het fietsen. Op zich geen probleem om die bij de telefoon te stoppen, maar dan moet je daar wel aan denken....en eveneens niet vergeten om je ID ook weer terug op z'n gebruikelijke plekje te stoppen.
Laatst had ik ID nodig op verzoek van agent maar had het niet bij me. Het was voor hem geen probleem aangezien ik bsn zó kon geven en ik slachtoffer was. Maar hij vertelde wel dat ik in principe een bekeuring had kunnen krijgen. Zet je toch aan het denken dat je het eigenlijk altijd bij je moet hebben.

Ik zoek meer naar alternatieven, scannen en op je telefoon zetten (risicovol!) of kopie maken en lamineren.
Ik heb op de fiets nooit een ID kaart bij me (in mijn geval alleen RBW/Paspoort). Wel een 'rider card', zorgpas en NTFU ledenpas in het geval ze mij ergens in de goot vinden.

Volgens mij is de oplossing vrij simpel door zowel een ID-kaart als RBW te nemen. RBW zit doorgaans in mijn portemonnee die altijd meegaat wanneer ik in de auto stap of de deur uitga. Een ID-kaart kun je dan vast in je reparatietasje stoppen (die ik altijd in een jersey pocket bij me draag).

Een kopie lijkt me niet zo zinvol. Een agent die moeilijk gaat doen over dat je geen ID-kaart bij je hebt, gaat je niet laten lopen met enkel een kopietje.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 20-08-2019 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:47
Er zijn smartphone cases waar je één of meerdere kaarten in kan steken, o.a. een rijbewijs. Aangezien de meesten nooit het huis verlaten zonder telefoon, heb je dan altijd een ID bewijs bij je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
poeh... .als ik wat verder weg ga (of met de auto), dan stop ik mijn portemonee (met rijbewijs) in mijn rugzak (not done op de racefiets, maar dat maakt me niet zoveel uit, zit toch meer op de MTB). maar bij lokale rondjes heb ik geen id bij hoor..

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn pasjes in mijn case zitten van de telefoon..
Telefoon gaat altijd mee op de fiets en heb ik in een ziplock zakje zitten tegen zweet..

Even een ander vraagje... Ik ben toch aan het orienteren om binnen te gaan trainen vanaf oktober (en dan in de weekenden lekker naar buiten in het licht)..
Nu een sportschool gevonden waar je relatief goedkoop mee kunt doen aan spinning lessen..

Ik heb echter nog nooit gespind, en las dat je gewoon in je wielerkleding mee kunt doen (helemaal top)..
Maar hoe zit het met je hartslagmeter etc? Nu heb ik alleen een hartslagband met mijn Garmin..

Is het raadzaam om je hartslag gegevens te monitoren tijdens een spinning workout via bijvoorbeeld een sport horloge?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2019 15:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
la_fusion schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:07:
[...]

Goed.. inmiddels toch van plan komend jaar ook een ronde te doen in 1 dag :+

Vooral nu in orienterende fase wat ik nodig heb.. Ik wil het zo plannen dat mijn route +/- 600 km is. Belangrijke punten die echt nog getest/bedacht moeten worden zijn:

- verlichting
- rijden in het donker
- 's nachts rijden
- wat is het beste moment om te vertrekken

Die eerste drie items zijn prima te combineren in de voorbereiding.. bedoeling is om de poging te doen rond de langste dag, om direct minder door het donker te hoeven rijden. Hieraan gekoppeld ook direct het laatste puntje..

Ik verwacht wat meer dan 24 uur onderweg te zijn inclusief stops. Nu ben niet perse bang voor de nacht maar ik snap wel dat dat een kritisch moment is. Vooral omdat het gevaarlijker is, niet alleen vanwege de donkerheid maar ook vanwege het overige verkeer en de vermoeidheid die dan kan spelen. Ideaal zou het daarom zijn om 's nachts te vertrekken, dan ben je er in ieder geval direct vanaf maar dan kom ik mogelijk rond 2 uur in de nacht een dag later aan.. Ook niet echt ideaal natuurlijk. Begin ik echter 's morgens op tijd, zal ik na 16 uur fietsen een keer in het donker komen.. dat lijkt mij ook niet zo handig.. wellicht zijn hier wat mensen met andere ideeen erover.. @DDX @wisselwerking @havana wellicht?
even late reactie omdat ik op vakantie was en topic niet echt volgde

Opzich is in de nacht rijden niet echt gevaarlijk zolang je goede verlichting hebt.
Het is over het algemeen ook een stuk rustiger.
Hou er met je route alleen wel rekening mee dat je op sommige stukken in de nacht misschien niet mag fietsen. (zoals pwn duinen noord-holland mag je na zonsondergang niet meer in)
vermoeidheid kan een dingetje zijn, ik heb op nonstop 600km ritten eigenlijk altijd wel ff inkak momentje
dat is deels ook omdat je gewoon 24u op bent, wisselt per persoon hoeveel slaap je nodig hebt.
je kan denken aan hazenslaapje te doen (heb ik een keer gedaan tijdens zo'n 600km rit, even goed uurtje op een bankje in bushokje gelegen omdat ik merkte dat ik minder scherp werd)

Ik hou er zelf niet van om tijdens zo'n lange rit om echt lange stops te doen verder, kost veel tijd die je daarna weer moet 'inhalen'
Dus geen stops bij een restaurant ofzo waar je zo een uur kwijt kan zijn.
Liever gewoon stoppen bij een tankstation voor cola/broodjes/nootjes oid
of bij een mcdonalds voor een snelle hap met veel engergie
want als je echt een lange rit maakt heb je genoeg energie nodig, en reepjes ben je op bepaald moment ook wel klaar mee/beetje afwisseling is dan ook wel welkom

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:46

Phydomir

Dennis

Niet in idee om gewoon je portemonnee in een van je shirt zakken te doen? Bij mij zit daar altijd alles in wat ik nodig kan hebben naast mijn telefoon. Meestal haal ik ook mijn huissleutel van mijn sleutelbos en doe die los in het kleingeld vakje. Zo heb je altijd alles bij de hand.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 25-09 17:25
ID heb ik niet bij me, wel een sticker met ICE + telefoonnummer van mijn vrouw op mijn HRM. Mocht ik ergens liggen dan zien ze dat hopelijk meteen als ze mijn shirt openritsen. Verder mijn Medische ID ingesteld op mijn iPhone en een kopie ID in een iPhone notitie die ik met vingerafdruk beveiligd heb.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:50:
Ik heb echter nog nooit gespind, en las dat je gewoon in je wielerkleding mee kunt doen (helemaal top)..
Maar hoe zit het met je hartslagmeter etc? Nu heb ik alleen een hartslagband met mijn Garmin..

Is het raadzaam om je hartslag gegevens te monitoren tijdens een spinning workout via bijvoorbeeld een sport horloge?
Ik nam bij spinning mijn Garmin mee en bevestigde die in 1 of ander telefoonhoesje op de spinning bike. Heb een winter lang erg veel spinning gedaan, nam op een gegeven moment ook m'n cadansmeter mee :P

Via een sport horloge vind ik minder handig, moet je steeds op je pols kijken (tenzij die via blue tooth babbelt dan kun je m aan t stuur doen). Maar, ja, mits je je zones kent, is dat wel erg aan te raden. Het hangt wel van de instructeur af, bij de sportschool waar ik ging was er 1 les van anderhalf uur (wat meestal 2 uur werd) wat meer gewoon een stuk 'wielrennen' werd, bij andere lessen waren het eerder interval trainingen. Ik vind dat je je inspanning moet laten afhangen van je eigen kunnen, en als je serieuzer wilt trainen moet je dat niet op gevoel doen aangezien vrijwel iedereen, als die op gevoel traint, wat te hoog in de zones blijft zitten waardoor je nooit eens een echt rustige zone pakt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazZz
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
Ik draag altijd een SOS armband van ICETAGS. Je heb dan ruimte voor 6 tekstregels. Ik heb daarop mijn naam, woonplaats en telnr van mn vrouw en vader erop laten zetten. Rij eigenlijk nooit meer zonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Ik heb standaard mijn (kleine) portemonnee mee. Daar zit ook mijn rijbewijs in. Die kan prima in een shirt zakje.

@la_fusion
- verlichting: ik heb een lamp van Aliexpress (Solar Storm 2) gebruikt en had reserve accu's bij mij. Dat ging prima. Daar had ik ook al vaker mee gereden, zowel woon-werk verkeer als meerdere keren de Drenthe 200.
- rijden in het donker: wat mij betreft niet echt een probleem, maar als je hele nacht doorgaat kan het mentaal wel een dingetje zijn (in combinatie met de vermoeidheid).
- 's nachts rijden: zie hiervoor
- wat is het beste moment om te vertrekken: ik heb geen idee. Ik heb daar ook niet echt goed naar gekeken. Ik had niet echt veel mogelijkheden om voor de vakantie nog een rit te doen. Dus ik heb eerst de hele dag gewerkt, toen even eten met het gezin en toen maar op de fiets gestapt. Ook heb ik van te voren niet echt veel rust gepakt. Dat zou ik achteraf anders hebben gedaan, maar dat lag zeker aan mijn gebrekkige voorbereiding.

[ Voor 30% gewijzigd door wisselwerking op 20-08-2019 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Beste moment voor mij persoonlijk om te vertrekken is als je 's ochtends (of 's nachts) wakker wordt na goede nachtrust.
Als je eerst opblijft en dan probeer 's middags wat te slapen om 's avonds te vertrekken raak je wel beetje uit normale ritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@DDX @la_fusion Vziw mag je in alle duinen in Zuid Holland na zonsondergang niet fietsen, in ieder geval vanaf Zandvoort tot Kijkduin.

Neemt niet weg dat het prima rijden is met goed licht. Af en toe wat konijnen en vossen O-)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
sapphire schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:27:
@DDX @la_fusion Vziw mag je in alle duinen in Zuid Holland na zonsondergang niet fietsen, in ieder geval vanaf Zandvoort tot Kijkduin.

Neemt niet weg dat het prima rijden is met goed licht. Af en toe wat konijnen en vossen O-)
Serieus? Nooit geweten... moet ook zeggen dat die borden met “fietspad” 6 onderborden hebben met elk wat tekst en dat leest lastig als je met 30 voorbij komt :D Zal eens wat meer opletten.. (en minder vaak na zonsondergang daar fietsen in het najaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
@sapphire @DDX @wisselwerking bedankt voor jullie reacties. Niet aan gedacht dat je 's nachts niet door veel natuurgebieden mag fietsen.

Zelf had ik wel het idee om ergens eind van de middag te vertrekken maar zal daar sowieso nog eens over denken. Handig is dan ook dat je bij thuiskomst niet zo in de war ben met dag/nacht.

Korte stops waren al gepland inderdaad.

Qua tips voor verlichting moet ik nog even zoeken. De meeste tips hier in het topic gaat over verlichting die het wat minder lang vol hoeft te houden :+

Enige wat overblijft is de navigatie.. ik heb wel eens eerder gelezen dat de verschillende Garmin modellen(ik heb een edge 810) niet echt zo geweldig presteren bij extreem lange routes. Ook niet bij lange opnames. Zelf heb ik nog geen enkele keer problemen gehad met lange routes opnemen/volgen maar dan heb je het over routes van zo'n 300km. Iemand van hier daar ervaring mee danwel tips?

De rit in 3 etappes opsplitsen en ook zo opslaan kan maar heb wel al vaker gezien dat het samenvoegen niet altijd even goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
sapphire schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:27:
Tussen Zandvoort en Noordwijk mag je iig gewoon fietsen, kan het zo snel niet meer terugvinden maar iemand op fiets.nl forum had eens geinformeerd of er beperkingen zijn kwa regels (staan geen borden iig) maar die zijn er niet.
Tussen Zandvoort en IJmuiden weer niet. (is ook in beheer bij PWN)

Wassenaar en Katwijk mag volgens mij ook gewoon.
Ten noorden van Schoorl mag ook gewoon (in beheer bij Staatsbosbeheer)
la_fusion schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:20:
@sapphireQua tips voor verlichting moet ik nog even zoeken. De meeste tips hier in het topic gaat over verlichting die het wat minder lang vol hoeft te houden :+
Ik heb voor lange ritten lamp met verwisselbare batterij.
Is wel even zoeken want zijn niet echt veel verkijgbaar, meeste zijn met ingebouwde batterij.
En dat is lastiger als je lang in het donker wilt fietsen.
Ik heb een lezyne powerdrive xl, oude versie waar je 18650 batterijen ik kan doen
ook heb ik deze: https://luminous.bike/pro...orm-cx-urban-1200-lumens/
ook verwisselbare batterij
En je kan kijken naar de knog pwr.
Enige wat overblijft is de navigatie.. ik heb wel eens eerder gelezen dat de verschillende Garmin modellen(ik heb een edge 810) niet echt zo geweldig presteren bij extreem lange routes. Ook niet bij lange opnames. Zelf heb ik nog geen enkele keer problemen gehad met lange routes opnemen/volgen maar dan heb je het over routes van zo'n 300km. Iemand van hier daar ervaring mee danwel tips?

De rit in 3 etappes opsplitsen en ook zo opslaan kan maar heb wel al vaker gezien dat het samenvoegen niet altijd even goed werkt.
Ik zou het zeker opknippen in meerdere delen.
Dus gewoon na 200km oid (op het moment dat je een korte pauze hebt) even rit stoppen en garmin uit/aanzetten.
Na afloop ritten via fitfiletools.com combineren.

Het zou allemaal moeten werken, maar ik heb te vaak probemen gehad.
Garmin 800 ging echt moeilijk doen bij 400km rit en bleek laatste stuk gewoon niet opgenomen te hebben.
En wahoo bolt die ik nu heb crasht laatste tijd gewoon (/reset) bij lange ritten als ik route heb ingeladen.
Vorige week 2 keer last van gehad. (na 150km ofzo, dan wordt bolt traag en uiteindelijk reboot of freeze)
Gelukkig slaat hij wel netjes .fit file op dus na afloop files combineren.
Ik heb ondertussen een garmin 830 besteld, eens kijken of die wat stabieler is bij lange ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 08:48
@DDX, zelfs jouw headunits houden jouw monsterlijke tochten niet meer bij. Heb je ook een toilet er koffiezetapparaat op je fiets zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@DDX Het zou me verbazen. Tussen Scheveningen en Katwijk staan sowieso borden, dat is van Dunea. Tussen Katwijk tot halverwege richting Zandvoort is Boswachterij Noordwijk, die ga ik even nakijken/vragen maar ik dacht dat die de zelfde regels hanteren als Zuid-Hollands Landschap (die zijn weer eigenaar van het tussenpad bij de camping tussen langevelderslag en de Duinweg bij de Stayokay).

Van ZHL weet ik zeker dat je die natuurgebieden niet in mag na zonsondergang, tenzij ze dat afgelopen uren veranderd hebben :+

Maargoed ik ga het navragen, moet te doen zijn want het beheer van de hele kuststrook van Zandvoort tot HvH is in handen van nog geen handvol partijen :)

Er zijn overigens nog wel meer gekke regels in de duinen hoor. Zo mag je er niet met een scooter rijden tenzij je 65+ bent :+

[ Voor 8% gewijzigd door sapphire op 20-08-2019 23:42 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman

Even bevestiging. Vorige week dus ook hetzelfde (wiel meedraaien bij achteruit trappen, trappers meedraaien bij wiel vooruit).

Begon nadat ik de cassette had verwijderd (en de body kan ook mee los).

Vanavond de hele freehub schoongemaakt, van nieuw vet voorzien en alles weer in elkaar.
Ik denk dat het met name om de groene seal ging. (Waarschijnlijk behoorlijk specifiek voor deze hub)
Afbeeldingslocatie: https://images.worldwidecyclery.com/s/files/1/0349/7357/products/HU2144_x1024.jpg?v=1555644183

Anyway, alles draait nu weer soepel en zonder meedraaien van de trappers of wiel.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
sapphire schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 23:38:
@DDX Het zou me verbazen. Tussen Scheveningen en Katwijk staan sowieso borden, dat is van Dunea. Tussen Katwijk tot halverwege richting Zandvoort is Boswachterij Noordwijk, die ga ik even nakijken/vragen maar ik dacht dat die de zelfde regels hanteren als Zuid-Hollands Landschap (die zijn weer eigenaar van het tussenpad bij de camping tussen langevelderslag en de Duinweg bij de Stayokay).

Van ZHL weet ik zeker dat je die natuurgebieden niet in mag na zonsondergang, tenzij ze dat afgelopen uren veranderd hebben :+

Maargoed ik ga het navragen, moet te doen zijn want het beheer van de hele kuststrook van Zandvoort tot HvH is in handen van nog geen handvol partijen :)

Er zijn overigens nog wel meer gekke regels in de duinen hoor. Zo mag je er niet met een scooter rijden tenzij je 65+ bent :+
Mijn vriendin gaf aan dat het voor bossen die in beheer zijn van staatsbosbeheer ook beperkt toegankelijk zijn na zonsondergang. Dit om de dieren niet te verstoren 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-10 09:15
CuttingStorm schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:49:
[...]

Final Surge! Dit is voor 'atleten' gratis te gebruiken en in de beta is nu een workoutbuilder toegevoegd. Daarnaast is er gratis integratie van sufferfest plannen. Ik heb net even zitten proberen en je kan een workout maken op basis van bijvoorbeeld reps (HR/power/speed) gevolgd door rust. En dit bestand vervolgens exporteren naar fit-file (specifiek voor Garmin of Wahoo). Hang je bolt aan een laptop en gooi het fit bestand in het mapje plans en voilà! (trigger de training door via de powerbutton naar planned workouts te gaan).

Recent is Final Surge toegevoegd als third party app voor Wahoo, maar helaas miste nog wel de mogelijkheid om direct over the air te synchroniseren richting de Wahoo. De andere kant op lukt wel (activiteit naar FS) dus dan heb je goede activiteiten agenda waar je vervolgens ook resultaten van je training terug kan vinden.
Even een terugkoppeling op dit bericht en nogmaals een aanbeveling voor Finalsurge (en nee ik heb er geen persoonlijke winst bij) :)

Het plannen van die gestructureerde workouts werkt echt super makkelijk en de stap waarbij je fysiek even je Wahoo (of andere computer) moet syncen valt best mee. Vervolgens mooie analyse waarbij je geplande rit kan afzetten tegen wat je uiteindelijk gepresteerd heb.

Verder wordt de analyse tool sowieso steeds beter. Vorige week werden auto-splits toegevoegd, welke voornamelijk bedoeld waren voor hardlopers aangezien frequentie 1 km was. Ik heb ze gelijk gemaild of het mogelijk zou zijn dit aan te passen en ze gingen er mee aan de slag. Gister persoonlijk mailtje terug dat het verwerkt was in de beta en nu aan te passen naar 1, 5 of 10km splits. In combinatie met bijvoorbeeld een stravistiX plugin, welke inzicht geeft in je fitness/freshness, wordt op deze manier strava summit aardig overbodig.. Alleen powercurve ontbreekt dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip

Je kan een paspoort aanvragen en die op je gebruikelijke plek doen.

En je hebt geen draagplicht van je ID, maar een toon plicht.
Altijd zeggen dat je hem wil tonen (ook al heb je hem niet bij je, je wilt het altijd wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@mhr-zip Ja wat in de praktijk dus betekend...
Toonplicht of draagplicht
U heeft geen draagplicht, alleen een toonplicht. Omdat u het identiteitsbewijs verplicht moet kunnen tonen, betekent het in de praktijk dat u altijd een identiteitsbewijs bij u moet dragen. Het verschil tussen een draagplicht en een toonplicht is dat de politie bij een draagplicht bevoegd zou zijn u ook zonder reden aan te houden om uw identiteit te controleren.
Dus een boete kunnen ze gewoon geven en dan achteraf controleren (bv dag later op bureau laten zien) :+
Ze mogen je alleen niet aanhouden als je hem niet bij je hebt.

Bron

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, het is een kleine moeite toch om een paar pasjes mee te nemen..
De meeste telefoon wallets bieden die mogelijkheid en maakt zelfs een portemonnee overbodig in het dagelijks leven..

Ik vind het ook handig om mijn OV chipkaart en een pinpas bij me te hebben.
Mocht je onderweg panne krijgen dan kun je met de bus/trein naar huis, of iets willen kopen, dan heb je die mogelijkheid (extra flesje water of een koek bij een benzinepomp)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Je hebt bijna een zadeltas nodig als je al die spullen mee moet nemen op de fiets :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
In mijn hutkoffer onder het zadel zit een klein gaasje in de opening, waar ik altijd pinpas,wat geld, verzekeringspas en rijbewijs stop. Voor hetzelfde geld belandt je een keer buitenkennis langs de weg, dan vind ik het toch fijn idee dat ergens mijn naam staat. Mogelijk toch ook maar even een ICE-card lamineren..

Andere mogelijkheid zijn nog die waterdichte pouches die een paar pagina's geleden langskwamen, mocht je niet rijden met een zadeltas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Op de nieuwe Garmins zit een ongevallen detectie..
Werkt goed moet ik zeggen.. je ICE contact weet gelijk waar je in de greppel ligt...
Met mijn vrouw afgesproken dat als ze zo'n bericht krijgt en mij niet te pakken krijgt binnen 3-4 pogingen dat ze gewoon 112 moet bellen..

Hoop het nooit nodig te hebben, maar geeft wel een gerust gevoel..

*En daarnaast ben ik altijd volgbaar via LiveTrack voor mijn vrouw zodat we weet waar ik ongeveer uithang..

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2019 10:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:26:
Tja, het is een kleine moeite toch om een paar pasjes mee te nemen..
Scheelt gewicht he. Heb je net 50 euro extra uitgegeven om 7 gram op je carbon-bidonhouder te besparen, compenseer je dat met een extra pasje :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Crazy D schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:46:
[...]

Scheelt gewicht he. Heb je net 50 euro extra uitgegeven om 7 gram op je carbon-bidonhouder te besparen, compenseer je dat met een extra pasje :+
Tja, gewoon een keer goed schijten en zeiken voor je op de fiets stapt, scheelt een kilo.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:32
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:40:
Werkt goed moet ik zeggen.. je ICE contact weet gelijk waar je in de greppel ligt...
Met mijn vrouw afgesproken dat als ze zo'n bericht krijgt en mij niet te pakken krijgt binnen 3-4 pogingen dat ze gewoon 112 moet bellen..

Hoop het nooit nodig te hebben, maar geeft wel een gerust gevoel..

*En daarnaast ben ik altijd volgbaar via LiveTrack voor mijn vrouw zodat we weet waar ik ongeveer uithang..
Ik heb helaas wel vaak false positives met de ongevallen detectie. Hier thuis ook een soortgelijke afspraak.

Overigens ga ik altijd op pad enkel met een zorgverzekeringspas. Daarnaast staat mijn smartphone zo ingesteld dat er op het lockscreen mijn NAW gegevens staan + ICE telefoonnummer.

Voldoende? Geen idee.. Heb ergens het idee dat wanneer het echt ernstig is men m.b.v. de adresgegevens uiteindelijk toch relatief snel in contact komt met m'n naasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Je hebt 1001 verschillende vetten... niet te volgen :)

Ik heb een tube Shimano Bike Grease speciaal voor lagers. Maar kan ik dit vet ook gebruiken voor bv. de schroefdraad van mijn pedalen? Of moet ik daar echt iets anders voor hebben?

En voor (tegen dan) het kraken van zadelpen in de zadelbuis? Of moet ik daar juist totaal iets anders voor hebben?

Wie kan mij een korte introductie in vetten geven en wanneer het echt onzin is en wanneer het echt nodig is om 'anders' vet te hebben. Ik snap dat fabrikanten het liefst willen dat je 10 verschillende potjes hebt, maar dat is niet te doen voor de gemiddelde fietser :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:03
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:40:
Uit ervaring (gezien) kan ik je wel de tip geven: Op de fietsclub doen we voorafgaand nog wel eens een testrondje om te kijken of de fietsen allemaal in orde zijn. We laten dan ook de fiets van 20cm op het voorwiel stuiteren. Doe dit niet te heftig als je ongevallendetectie aan hebt staan. Clubgenootje werd in paniek gebeld omdat z'n vrouw/vriendin een berichtje had gekregen :+

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, het is aardig gevoelig...

Zo reed ik vorige week een stuk "te hard" over kasseien, en kreeg ook gelijk de melding dat binnen 30 seconden er een melding verstuurd zou worden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
Galois schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:33:

Ik heb een tube Shimano Bike Grease speciaal voor lagers. Maar kan ik dit vet ook gebruiken voor bv. de schroefdraad van mijn pedalen? Of moet ik daar echt iets anders voor hebben?

En voor (tegen dan) het kraken van zadelpen in de zadelbuis? Of moet ik daar juist totaal iets anders voor hebben?

Wie kan mij een korte introductie in vetten geven en wanneer het echt onzin is en wanneer het echt nodig is om 'anders' vet te hebben. Ik snap dat fabrikanten het liefst willen dat je 10 verschillende potjes hebt, maar dat is niet te doen voor de gemiddelde fietser :)
Denk dat je met 3 verschillende vetten/smeersels eigenlijk alles wel kan doen.

1. Lagervet voor lagers, en kan ook prima voor het schroefdraad van de pedalen gebruikt worden. Dat is gewoon dat de boel niet vastroest, zolang het vet is werkt alles daar wel.

2. Voor je (carbon) zadelpen speciale montage pasta, want anders heb je wellicht niet genoeg wrijving om de pen stevig in het frame vast te klemmen (de montage pasta bevat beetje schuurmiddel oid)

3. Loctite voor schroefjes die niet los moeten gaan.

Daar moet je toch een heel eind mee komen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Galois schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:33:

Ik ken er maar drie (en gebruik er tot nu toe twee; carbon en lagevet)

Gewoon montagevet, zoals Shimano anti seize, is bedoeld voor niet-draaiende delen.

Carbon montagepasta (bijv. Tacx Carbon Pasta) bevat korreltjes en is eigenlijk maar voor één ding bedoeld: de zadelpen.

Lagervet (ook wel 'kogellagervet' genoemd) gebruik je voor draaiende delen, zoals lagers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Dix0r schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:14:
[...]

Ik ken er maar drie (en gebruik er tot nu toe twee; carbon en lagevet)
Jij deelt ze in, in drie verschillende groepen bedoel je? :)

Elke productomschrijving is anders van elke andere en beweert weer van alles. Ben het overigens volledig met jou eens dat er (waarschijnlijk) essentieel maar 3 verschillende zijn. Tnx.

En een aluminium zadelpen in een carbon frame? Gebruik je daar carbon pasta voor? Of toch iets anders? (mijn mtb heeft een alu pen in een carbon frame)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
Ook als 1 van beide onderdelen van carbon is zou ik daar carbon pasta voor gebruiken. Dat zorgt ervoor dat je de boel vast kan klemmen zonder al te veel kracht, wat belangrijk is voor het carbon frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik gebruik voor pedalen Shimano anti-seize. Die is tegen corrosie/vastzitten/roest volgens Shimano zelf.

Shimano lager er voor....lagers :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Binnenkort nog een weekje kamperen, wil de racefiets eigenlijk wel mee. Iemand tips om die op de camping (tent) veilig te laten staan bij afwezigheid...? Kan ‘m gewoon in de voortent zetten met een slot erom, maar optillen en meenemen is dan natuurlijk zo gebeurt. Weet ook niet of hij overal in een schuur/opslag zou kunnen waar je er ook weer makkelijk bij kunt zonder de eigenaar steeds nodig te hebben.

Tips en ervaringen zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MrAcid schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:54:
Binnenkort nog een weekje kamperen, wil de racefiets eigenlijk wel mee. Iemand tips om die op de camping (tent) veilig te laten staan bij afwezigheid...?
Vast aan een boom of aan je auto (?). Er is vast wel iets te vinden buiten je tent denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Gaat me er juist/vooral om als we een dag weg zijn met de auto. Tegen een boom kan, maar zet je dan bijv. ook je wielen vast met een slot? Tegen een boom heeft ook als nadeel dat hij blootgesteld is aan de elementen.

Misschien maak ik me druk om niks hoor - dan hoor ik het ook graag! Meeste campings vind ik altijd een hoge mate van “elkaar vertrouwen” maar je moet de kat ook niet op het spek binden met een fiets van bijna €4000 wellicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

MrAcid schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:18:
Gaat me er juist/vooral om als we een dag weg zijn met de auto. Tegen een boom kan, maar zet je dan bijv. ook je wielen vast met een slot? Tegen een boom heeft ook als nadeel dat hij blootgesteld is aan de elementen.

Misschien maak ik me druk om niks hoor - dan hoor ik het ook graag! Meeste campings vind ik altijd een hoge mate van “elkaar vertrouwen” maar je moet de kat ook niet op het spek binden met een fiets van bijna €4000 wellicht.
Kun je 'm niet gewoon achterin de auto leggen? Zowel 's nachts als overdag een ontspannen idee. En ook als je met de auto op pad gaat zou het kunnen. Tenzij je met een heel gezin bent en een kleine achterbak hebt natuurlijk...

Alternatief is een alarm dat op beweging reageert aan je fiets vastmaken als je toch besluit 'm in de tent achter te laten.

Ik zou er zelf niet happig op zijn om de fiets in de tent achter te laten of in het zicht te laten staan. Bij mij zijn er minder waardevolle zaken uit de tent verdwenen..

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ach... voor die paar dagen aan een boom vastmaken en blootgesteld worden aan de elementen, zal allemaal wel meevallen met de gevolgschade (afgezien van ketting opnieuw insmeren :)).

Ik neem een slot mee en maak 'm vast aan een boom. De wielen kunnen inderdaad eraf gehaald worden en meegenomen worden, maar ik vertrouw erop dat op een camping de mensen niet weten dat het dure wielen zijn of ik heb het vertrouwen in de sociale controle en dat iedereen netjes is die op een camping komt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:32
Ik zou hem eerder in het zicht dan uit het zicht laten. Een eventuele dief is dan ook in het zicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 08:48
Binnenkort nog een weekje kamperen, wil de racefiets eigenlijk wel mee. Iemand tips om die op de camping (tent) veilig te laten staan bij afwezigheid...? Kan ‘m gewoon in de voortent zetten met een slot erom, maar optillen en meenemen is dan natuurlijk zo gebeurt. Weet ook niet of hij overal in een schuur/opslag zou kunnen waar je er ook weer makkelijk bij kunt zonder de eigenaar steeds nodig te hebben.

Ik sta inmiddels bijna 3 weken op de camping. Mijn fancy racefiets staat gewoon met een kettingslot aan de boom vast. En dat gaat prima, afgezien van wat weer invloeden. De ketting gaat waarschijnlijk wat minder lang mee dan gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:12

MJV

Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:55:
Klopt, het is aardig gevoelig...

Zo reed ik vorige week een stuk "te hard" over kasseien, en kreeg ook gelijk de melding dat binnen 30 seconden er een melding verstuurd zou worden...
Ik heb met de racefiets ook al meerdere false positives gehad bij flink hard remmen. Met de mountainbike een paar keer onvrijwillig naast de fiets terecht gekomen en toen kreeg ik weer géén melding.

Wat ik dan wel weer een handige feature vind is LiveTrack. Stel dat er iets gebeurd als je alleen weg bent, dan weet men tenminste waar je je bevindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Galois schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:05:
Ik neem een slot mee en maak 'm vast aan een boom. De wielen kunnen inderdaad eraf gehaald worden en meegenomen worden, maar ik vertrouw erop dat op een camping de mensen niet weten dat het dure wielen zijn of ik heb het vertrouwen in de sociale controle en dat iedereen netjes is die op een camping komt :)
_/-\o_

Ja want camping mensen en wielrennen sluit elkaar natuurlijk uit. Beter weten ze wel dat het dure wielen zijn, kunnen ze er extra op letten ;)

@MJV Google maps locatie delen, werkt ook perfect én geen Garmin nodig :)

[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 22-08-2019 10:24 ]

Gabriël AM5

• Rhain
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 16:37
Of Whatsapp live locatie delen... 2 weekenden geleden met die 'storm' op zaterdag met m'n neef een aardige ronde gereden.. op deze manier konden meerdere personen in kwestie ons volgen in de groepschat..

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Rhain schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:07:
Of Whatsapp live locatie delen... 2 weekenden geleden met die 'storm' op zaterdag met m'n neef een aardige ronde gereden.. op deze manier konden meerdere personen in kwestie ons volgen in de groepschat..
Heeft mij al redelijk wat gedoe gescheelt na het breken van een sleutelbeen, locatie was direct zichtbaar.
Eigenlijk staat het sinds die tijd altijd aan bij langere ritten.

Verwijderd

Als je zelf nog in staat bent om te bellen met 112 dan kunnen ze ook je gps coordinaten bepalen via AML (Advanced Mobile Location)..

android:
nieuws: Meldkamer ziet voortaan locatie 112-beller met Android-smartphone
en voor iphone:
https://www.appletips.nl/advanced-mobile-location/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2019 14:04 ]

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:47
Naar mijn mening zijn zulke maatregelen de moeite niet waard, zeker in NL.Ik denk dat het alleen maar zorgen creert (bij je wederhelft). Het zijn echt wel erg uitzonderlijke situaties waarbij:

- Je niet zelf meer in staat bent om te bellen
- Niemand je ziet vallen/liggen
- Persoon die live locatie volgt / sms ontvangt sneller reageert (mijn vrouw belt echt geen 112 als mijn live locatie niet beweegt sinds 10 minuten) dan een omstander je ziet.

Uiteraard kun je er een risico van 1 op zoveel mee uitsluiten. Maar het lijkt mij het niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuttingStorm
FreeShooter schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:05:

- Persoon die live locatie volgt / sms ontvangt sneller reageert (mijn vrouw belt echt geen 112 als mijn live locatie niet beweegt sinds 10 minuten) dan een omstander je ziet.
Dit hangt natuurlijk heel erg van de plek af waar je rijdt.. ik ken helaas verhaal van heel dichtbij waarbij iemand viel op de Posbank maar wel rond een uur of 17/18 in najaar (dus dan is t niet meer zo druk) en niet meer kon bewegen.. die heeft uiteindelijk een dik half uur in de greppel gelegen voordat er toevallig een vrouw langs kwam die afweek van haar normale route... uiteindelijk na lang revalideren zit ie weer op fiets maar thuis front is wat blij met volg opties..

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mhr-zip
Ik zag vandaag nog een mede wielrenner lopend naast zijn fiets. Dus ik zeg, heb je een bandje ofzo nodig, zegt hij: nee mijn ketting is gebroken. Raad eens wie er een quicklink en tooltje bij zich had 8)

Ik hoop altijd maar dat als ik ergens een keer staat er ook iemand langs komt die mij kan helpen.
(Leer moment was wel, dat je vieze handen krijgt van iemand anders zijn ketting :+ )

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06:57
Naar mijn mening zijn zulke maatregelen de moeite niet waard, zeker in NL.Ik denk dat het alleen maar zorgen creert (bij je wederhelft). Het zijn echt wel erg uitzonderlijke situaties waarbij:

Uiteraard kun je er een risico van 1 op zoveel mee uitsluiten. Maar het lijkt mij het niet waard.
Met die redenering hoef je ook geen brandverzekering af te sluiten. Ik geloof niet dat er ook maar één iemand is die zo'n functie instelt met de intentie hem te gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:01
mhr-zip schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:32:
Ik zag vandaag nog een mede wielrenner lopend naast zijn fiets. Dus ik zeg, heb je een bandje ofzo nodig, zegt hij: nee mijn ketting is gebroken. Raad eens wie er een quicklink en tooltje bij zich had 8)

Ik hoop altijd maar dat als ik ergens een keer staat er ook iemand langs komt die mij kan helpen.
(Leer moment was wel, dat je vieze handen krijgt van iemand anders zijn ketting :+ )
Paar latex handschoenen neemt weinig ruimte in. Wel fijn om een collega wielrenner te kunnen helpen.

• mhr-zip
Eskimootje schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:51:
[...]

Paar latex handschoenen neemt weinig ruimte in. Wel fijn om een collega wielrenner te kunnen helpen.
Ja die ga ik er ook bij proberen te proppen. Zal wel moeten lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:19

Heb je je oude fiets niet meer? Of een winterfiets ofzo? Ik zou eerder zoiets in de voortent zetten dan een glanzende Aeroad. Los van of ie al dan niet gestolen wordt ga je dan ook niet echt lekker een dagje weg.
Andere optie is even met de camping bellen en overleggen of je ergens je fiets kunt stallen als je er op uit gaat, meestal zijn ze verrassend meedenkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Vanmiddag dachten we even een rondje over de posbank te maken.. Het nieuws niet helemaal goed gevolgd, maar het was er mega druk met auto's en wandelaars vanwege de paars bloeiende heide gok ik... Geen aanrader op dit moment qua wielrennen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als mountainbiker die steeds vaker rondjes op de racefiets begint te rijden heb ik een tweetal vragen over wat me opvalt als ik op de racefiets zit. ik merk dat ik veel meer last heb van rijwind dan op de MTB en moet daar echt flink aan wennen omdat het bij mij (misschien is dat normaal?) forse verschillen geeft qua hartslag + snelheid. Het scheelt echt een paar km/u en 10 - 15 slagen of ik in de polder met wind mee of tegen rijd. Misschien is het een kwestie van accepteren maar het irriteert me regelmatig als ik fors wind tegen heb.

Ik heb al geleerd dat het verstandig is om vooraf de windrichting te bekijken en dan bij voorkeur eerst tegen de wind in te rijden. Desondanks blijf ik het irritant vinden omdat ik er in het bos nooit last van heb. Zijn er nog andere tips?

De tweede vraag heeft ook met rijwind te maken. Ik luister regelmatig een podcast tijdens het fietsen. Op de racefiets lukt dat bijna niet vanwege de grote hoeveelheid rijwind, waardoor ik continu een forse hoeveelheid ruis in mijn oren heb. Ik hoor dus letterlijk niet wat er gezegd wordt. Het helpt om het volume op max te zetten maar dat vind ik ook niet prettig en dan hoor ik nog steeds een enorme ruis. Ik gebruik standaard in-ear koptelefoons van Sennheiser. Is dit normaal of zijn er koptelefoons waarbij je geen last van rijwind hebt (en die natuurlijk wel passen met een helm op :+ ). Ik heb al wel oordopjes voor motorrijders gevonden maar dat is wellicht wat overdreven.

[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 23-08-2019 07:20 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Aghanim schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 07:19:
Als mountainbiker die steeds vaker rondjes op de racefiets begint te rijden heb ik een tweetal vragen over wat me opvalt als ik op de racefiets zit. ik merk dat ik veel meer last heb van rijwind dan op de MTB en moet daar echt flink aan wennen omdat het bij mij (misschien is dat normaal?) forse verschillen geeft qua hartslag + snelheid. Het scheelt echt een paar km/u en 10 - 15 slagen of ik in de polder met wind mee of tegen rijd. Misschien is het een kwestie van accepteren maar het irriteert me regelmatig als ik fors wind tegen heb.

Ik heb al geleerd dat het verstandig is om vooraf de windrichting te bekijken en dan bij voorkeur eerst tegen de wind in te rijden. Desondanks blijf ik het irritant vinden omdat ik er in het bos nooit last van heb. Zijn er nog andere tips?
Op je rechter shifter twee keer de grote hendel naar links drukken. Dan gaat de wind uit.
De tweede vraag heeft ook met rijwind te maken. Ik luister regelmatig een podcast tijdens het fietsen. Op de racefiets lukt dat bijna niet vanwege de grote hoeveelheid rijwind, waardoor ik continu een forse hoeveelheid ruis in mijn oren heb. Ik hoor dus letterlijk niet wat er gezegd wordt. Het helpt om het volume op max te zetten maar dat vind ik ook niet prettig en dan hoor ik nog steeds een enorme ruis. Ik gebruik standaard in-ear koptelefoons van Sennheiser. Is dit normaal of zijn er koptelefoons waarbij je geen last van rijwind hebt (en die natuurlijk wel passen met een helm op :+ ). Ik heb al wel oordopjes voor motorrijders gevonden maar dat is wellicht wat overdreven.
Geen podcasts/muziek luisteren als aan het verkeer deelneemt. (Of een hoofd-/zweetbandje over je oren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
@Aghanim ik zou lekker binnen blijven.. maar zonder gekheid accepteren en zelfs gebruik van maken. Ik ben dit voorjaar verhuisd naar Amsterdam en mijn standaard ronde gaat richting Noord en is volledig open. Ik ben het gaan zien als mn klimtraining in dit verder platte NH. Ja je gemiddelde snelheid is misschien iets lager maar je bouwt er een bak power of flinke conditie mee op moet je maar zo denken. En nee aan wind is verder niets te doen, zie waaier etappes in grote rondes en wat er gebeurd als je verkeerd zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb het aanstaan zodat mijn vrouw kan zien waar ik ben en kan inschatten hoe laat ik thuis ben :?
Ideaal als je thuis komt en het eten staat klaar 8)

Overigens over de punten die je aangeeft;
Toen ik mijn sleutelbeen brak en in de greppel lag denk ik niet dat ik zelf nog mijn telefoon uit achterzakken had kunnen halen. Iig niet zonder nog meer helse pijn :X
En afgelopen weekend doen een fietsmaartj van me viel hebben we in de 15min dat we daar stonden helemaal geen ander verkeer gezien. Dat is midden in de Randstad :/

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
MrAcid schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 07:27:
Op je rechter shifter twee keer de grote hendel naar links drukken. Dan gaat de wind uit.
Die had ik nog niet geprobeerd, zal eens kijken :+
Geen podcasts/muziek luisteren als aan het verkeer deelneemt. (Of een hoofd-/zweetbandje over je oren).
Ik vind het qua risico prima te doen zo lang het volume laag genoeg staat om het verkeer nog te kunnen horen. Maar daar zit dus het probleem met de rijwind. Zal eens een zweetbandje proberen.
CuttingStorm schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 07:32:
@Aghanim ik zou lekker binnen blijven.. maar zonder gekheid accepteren en zelfs gebruik van maken. Ik ben dit voorjaar verhuisd naar Amsterdam en mijn standaard ronde gaat richting Noord en is volledig open. Ik ben het gaan zien als mn klimtraining in dit verder platte NH. Ja je gemiddelde snelheid is misschien iets lager maar je bouwt er een bak power of flinke conditie mee op moet je maar zo denken. En nee aan wind is verder niets te doen, zie waaier etappes in grote rondes en wat er gebeurd als je verkeerd zit..
Zo zie ik het op zich ook wel. Vind het alleen lastig als ik een D1 rondje wil rijden en 10km lang tegenwind heb ik wel heel langzaam moet fietsen om in mijn zone te blijven, dat voelt altijd wat tegennatuurlijk. Zal ook een kwestie van wennen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dix0r
Wind en 'tegennatuurlijk'? Wind is alles, vechten tegen de natuurlijke elementen ;)

Wind is nou juist een van de mooie onderdelen van het wegfietsen. Wellicht ga je nu de waaier etappe's ook meer appreciëren op TV. Oh en probeer eens in een groepje te rijden, dan heb je ook minder last van wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh

Haha, mooie post dit. Lang verhaal kort; wen er maar aan :+.

Dat je geen podcasts kunt luisteren vanwege de rijwind is ook een simpele oplossing voor; geen oortjes in tijdens het fietsen.

Daarnaast is snelheid zwaar overrated. Alle trainingsmethoden zijn gebouwd rondom intervallen en herstel/duurtrainingen. In al deze gevallen zal je gemiddelde snelheid gewoon laag zijn. Daarnaast zegt je hartslag veel meer over intensiteit dan de gemiddelde snelheid (je kunt rondjes van 37km/u met een lagere inspanning rijden dan andere rondjes met 27km/u afhankelijk van de omstandigheden).

Die 'magische 30' is iets voor beginners :D.

[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 23-08-2019 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Rondjes in t bos blijven rijden :P
Maar wat is je probleem? Dat je gemiddelde snelheid laag is? Dump die snelheidsmeter, dat is zo nietszeggend. En kijk goed naar de weersvoorspelling. Als het vandaag waait en morgen niet volgens de verwachting, kun je vandaag natuurlijk ook intervallen en morgen rustige duur doen. En zoek slimme(re) routes om zoveel mogelijk zijwind te hebben i.p.v. tegenwind.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:46

Phydomir

Dennis

Koop een power meter op je racer. Dan boeit die gemiddelde snelheid gelijk niet meer. Van de week nog 20min sweet spot gereden met een snelheid die lager was dan een zone2 rit zonder wind. Maar toch een fijne workout.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhain
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 16:37
Ypuh schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:01:
[...]

Die 'magische 30' is iets voor beginners :D.
Whaha, geweldig, voel me gelijk aangesproken :9 . Ben nu een jaartje bezig en trap m'n laatste ritten gem. 30 op 40-45km. Voel me er helemaal prettig bij :Y)

Maar goed.. de winter ga ik proberen te overbruggen met binnen fietsen (Zwift o.i.d.) om in het nieuwe seizoen sterker te kunnen starten.

Wat is dan een logische vervolgstap? ik fiets 2x per week. Ga je dan trainen op basis van je hartslag (heb een hartslag meter) en op basis van schema's?
ben er overigens 36, deelnemen aan wedstrijden zal niet gebeuren. hooguit een paar mooie tourtochten

[ Voor 9% gewijzigd door Rhain op 23-08-2019 09:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

mhr-zip schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:32:

Vorig jaar ook een keer geholpen toen ik 2x lek reed op een langere route..
Gelukkig een bandje kunnen kopen van een passant..
Hij wilde er eerst niets voor hebben, maar ik stond erop dat hij gewoon even een tikkie stuurde.

Eerder dit jaar ook zelf iemand anders geholpen die de buitenband er niet af kreeg. Zijn bandenlichers (slap plastic) waren niet stevig genoeg..
Toch altijd fijn om elkaar weer op weg te helpen..

Latex handschoentjes zijn idd fijn voor pech onderweg... :+
Rhain schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:49:
[...]

Whaha, geweldig, voel me gelijk aangesproken :9 . Ben nu een jaartje bezig en trap m'n laatste ritten gem. 30 op 40-45km. Voel me er helemaal prettig bij :Y)

Maar goed.. de winter ga ik proberen te overbruggen met binnen fietsen (Zwift o.i.d.) om in het nieuwe seizoen sterker te kunnen starten.

Wat is dan een logische vervolgstap? ik fiets 2x per week. Ga je dan trainen op basis van je hartslag (heb een hartslag meter) en op basis van schema's?
ben er overigens 36, deelnemen aan wedstrijden zal niet gebeuren. hooguit een paar mooie tourtochten
Ik ben ook dit jaar echt serieus begonnen met wielrennen.
Eerst zonder hartslagmeter lekker kilometers maken..
Sinds een maandje een Garmin + HSM en meer gaan verdiepen in efficienter trainen..
Ik train dan nu ook voornamelijk met schema's, snelheid en afstand zijn dan van ondergeschikt belang.
Eens in de 2-3 weken gewoon een lekker rondje op tempo (Hoog in D2 of zelfs D3) en ben ik na 2 uur wel lekker leeg en is voor mij een goede graadmeter om te zien of ik beter ben geworden.. (evt nieuwe PR's op strava etc.)

Het draait voornamelijk om 2 dingen.. Aerobe en Anaerobe.. Uithouding vs duurvermogen..
Ik ben zelf 39 en mijn doel is ook lekker recreatief tourtochtjes rijden met evt klimmetjes..

Lage intensiteits duurtrainingen doe je lekker op lage hartslag en voor langere tijd.. (D1 Zone). Na 2-3 uur fietsen (bij normale conditie) stap je over het algemeen niet vermoeid van de fiets af...
Wil je lange duurtochten fietsen (150-200+ km), lekker veel in deze zone trainen en ook af en toe langere tijd fietsen (5+ uren) om zadelvlees te kweken..

2e punt is meer vermogen leveren, denk aan sprintjes, klimmetjes, Hier zul je je uithoudings vermogen op hoge intensiteit moeten trainen.. Ook spreekt je lichaam hier een andere energiebron aan en die kan snel opraken wanneer je dit niet vaak traint..
Om dit te trainen kun je intervallen tussen D1 en D3, of bloktrainingen in bepaalde zones..
Deze trainingen duren vaak niet langer dan 1-2 uur.
Je hoeft je ook niet compleet leeg te rijden, zo train ik wel eens een bloktraining van 3x 10 minuten in D3 gevolgt door 10 minuten herstel in D1.. Met warming up en cooling down ben je 1,5 uur bezig en heb je genoeg inspanning geleverd om beter te worden maar waarbij je niet 1-2 dagen met verzuurde benen rond loopt..

Af en toe compleet leeg trainen kun je best doen, zo weet je wat je lichaam aan kan, maar dat hoef je echt niet 2x in de week te doen.. Je kunt namelijk ook teveel trainen :P

Combineer deze 2 trainingen en je bouwt een all-round conditie op waarmee je op eigen tempo elke tourtocht wel aankunt..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2019 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Rhain schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:49:
[...]

Hehe, het is niet negatief bedoelt hoor. 30 km/u is een mooi streven, maar niet altijd de beste training (en zeker als beginner kun je jezelf over de kop rijden als de weersomstandigheden niet mee zitten). Het is zonde om een rit met 27 km/u als verloren te beschouwen, terwijl het waarschijnlijk meer doet voor je conditie dan jezelf de pleuris rijden.

Zelf doe ik niet echt aan trainen, maar gewoon 'fietsen'. Heb ook weinig ambitie om te koersen, maar stel mezelf wel ieder jaar een paar uitdagende toertochten als doel. De sleutel is om gevarieerd te trainen. Ik fiets ca. 4x per week en probeer dan een verhouding aan te houden van 3x langzaam en 1x hard/sweetspot. In de langzamere ritten is dan vaak wel ruimte voor 1-3 sprints of blokken. Ik rij doorgaans in clubverband en onze vaste routes hebben veel bruggen (o.a. Zaltbommel/Vianen/Gorinchem/Raamsdonkveer) en dan is er natuurlijk de plaatsnaambord sprint voor als we bijna thuis zijn. Dat zijn dan 3 blokken van een 2-15 minuten dat je zo hard kunt gaan als je wil.

Essentieel zijn gewoon de basis kilometers onderin je D1 zone. In clubverband is dat super makkelijk, wil je tegen je sweetspot aan dan ga je bij de snelle groep lange beurten op kop doen, wil je duurvermogen trainen of herstellen, dan ga je bij de middengroep achteraan hangen. In je uppie ben je doorgaans afhankelijk van de weersomstandigheden en betekend onderin D1 dus soms gewoon 24 km/u rijden of bij een sweetspot training voor de wind 45 km/u+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Reynouts schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 00:56:
Vanmiddag dachten we even een rondje over de posbank te maken.. Het nieuws niet helemaal goed gevolgd, maar het was er mega druk met auto's en wandelaars vanwege de paars bloeiende heide gok ik... Geen aanrader op dit moment qua wielrennen :F
Klopt helemaal. Posbank mijd ik sowieso in het weekend of ga heel vroeg of heel laat er heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:03
Fiets is ondertussen gecontroleerd door de fietsenmaker. Geen scheuren of beschadigingen, dus frame is veilig bevonden. Achterwiel is echter afgeschreven, velg is gescheurd en alu remrand is dusdanig beschadigd dat repareren niet meer kan.

Voorstel vanuit FM: we hebben een mooi hoog setje carbon voor je in de aanbieding, 1250 voor het set. Met bandjes en nieuwe cassettje kom je dan uit op 1350. Heb gezegd er toch nog maar even over na te denken :9

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Pagina: 1 ... 56 ... 687 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).