Verwijderd
Dit jaar voor het eerst echt veel gefietst,, en op dit moment fiets ik 2-3x per week..
Mijn conditie was dus ook begin april bijna 0... Afgelopen winter wel eens een rondje gefietst, maar dat was 1 a 2x per maand wanneer het mooi weer was in het weekend.
Ik heb gemerkt dat mijn conditie nu best goed begint te worden, echter merk ik nu al dat het vroeger donker word. Ik kan vaak ook pas vanaf 18:30-19:00 op de fiets doordeweeks en hoewel ik nu goede fiets verlichting besteld heb, ben ik toch een beetje huiverig voor de winter periode om doordeweeks in het donker een gehele training af te werken.
Nu is mijn doelstelling om zo fit mogelijk te blijven in de winter en zo ook sterk uit de winter te komen volgend jaar..
Nu zit ik te kijken naar mogelijkheden om toch doordeweeks te kunnen trainen (indoor) en evt in het weekend outdoor een rondje te fietsen.
Ik heb thuis geen ruimte voor een tacx, dus ben eigenlijk aangewezen op een sportschool om te spinnen, maarja overal minimaal jaarabonnementen of dure flexi contracten (40 euro p/m).
Misschien bekijk ik het te somber en kan ik met 1 goede training in het weekend mijn conditie op peil houden.
Maar ik ben benieuwd hoe jullie de periode okt-maart doorkomen?
2 keer per week op de Tacx (1 keer duurtraining (~2 uur) en 1 keer interval (~1 uur)) en op zondag een rit van 2,5 uur op de MTB.Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:27:
Vraagje..
Dit jaar voor het eerst echt veel gefietst,, en op dit moment fiets ik 2-3x per week..
Mijn conditie was dus ook begin april bijna 0... Afgelopen winter wel eens een rondje gefietst, maar dat was 1 a 2x per maand wanneer het mooi weer was in het weekend.
Ik heb gemerkt dat mijn conditie nu best goed begint te worden, echter merk ik nu al dat het vroeger donker word. Ik kan vaak ook pas vanaf 18:30-19:00 op de fiets doordeweeks en hoewel ik nu goede fiets verlichting besteld heb, ben ik toch een beetje huiverig voor de winter periode om doordeweeks in het donker een gehele training af te werken.
Nu is mijn doelstelling om zo fit mogelijk te blijven in de winter en zo ook sterk uit de winter te komen volgend jaar..
Nu zit ik te kijken naar mogelijkheden om toch doordeweeks te kunnen trainen (indoor) en evt in het weekend outdoor een rondje te fietsen.
Ik heb thuis geen ruimte voor een tacx, dus ben eigenlijk aangewezen op een sportschool om te spinnen, maarja overal minimaal jaarabonnementen of dure flexi contracten (40 euro p/m).
Misschien bekijk ik het te somber en kan ik met 1 goede training in het weekend mijn conditie op peil houden.
Ook op een tacx. Vorige winter voor het eerst aan begonnen. Beviel me goed. 2x per week 45-60 min. Verschillende types intervaltraining. Uithouding was beetje weg in het voorjaar, maar ik was krachtiger in maart dan ik nu ben...Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:27:
1 a 2x per week in de sportschool spinnen en verder gewoon kracht, maar dat doe ik in de zomer ook al (in de winter dus alleen wel vaker) en verder als het weer het toelaat lekker buiten.Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:27:
Verwijderd
Zat net een beetje rond te surfen op internet en kwam eigenlijk op een "goed" idee...
Doel is om mijn huidige conditie enigzins te onderhouden/behouden..
Op 80% starten (t.o.v. nu) zou ik eigenlijk niet eens een probleem vinden, zolang het maar niet vanaf "0" is zoals afgelopen jaren.
In de weekenden een duurtraining (D1) inplannen van 2-4 uur.. Het is dan gewoon licht en ik zoals ik nu kan inschatten moet dat gewoon lukken qua planning.
En doordeweeks misschien dan toch 1 uurtje in het donker ff knallen om even te intervallen of andere intensieve workouts te volgen.
Vlakbij mijn huis ligt een mooie lus van 2 kilometer over een industrie terrein waar na 17:00 toch bijna geen hond meer komt. Het is er goed verlicht en qua verkeersdrukte bijna 0, en in het donker maakt de omgeving toch niet zoveel uit aangezien je op een rondje buiten de stad ook weinig zal zien..
Met deze 2 trainingen per week denk ik dat ik aardig goed de winter door zou kunnen komen.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2019 16:00 ]
Als je basis goed blijft kan je in het voorjaar prima meekomen en heb je dat explosieve zo weer bij getrained. “Vroeger” voor de indoor-hype deed iedereen het zo.
Ik herken je probleem, hier was de oplossing toch uiteindelijk een Tacx in de keuken. Alternatieven waren fietsen in het donker, sportschool en niet fietsen doordeweeks maar dat waren toch geen wenselijke oplossingen hier.Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:27:
Vraagje..
De Tacx staat natuurlijk best in de weg maar omdat ik 'm in het seizoen gewoon laat staan is het wel erg toegankelijk, dat is voor mij een van grootste voordelen gebleken. Ik kan uiteraard niet in je woonsituatie kijken maar zoveel ruimte neemt het niet in als je toch creatief kan zijn.
Anders is je rondje in het donker natuurlijk goed te doen, motivatie zul je zelf het best kunnen beoordelen.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Naast die twee wielen zou je ook kunnen kijken naar de 4 Season wielen van Hunt die bij je thuis staan voor tussen de 330 en 360 en met een gewicht tussen de 1537gr (non-disc) en 1629 (disc, gravel)
Geen hoge carbon wielen hier, wel high-end aluminium (Fulcrum R0), maar in de winter gaat er bij mij een andere set op (en op de echt slechte dagen ook een andere fiets trouwens, met een oude 9 speed Ultegra groep: lekker goedkope Sora cassettes...). Ik weet niet hoe het zit met Carbon, maar aluminium remranden worden echt wel behoorlijk dun na een of twee fatsoenlijke winters.Stufferdt schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:09:
Fietst iedereen hier in de winter door met zijn (hoge) carbon wielen? Ik ben in twijfel om een setje dt swiss P1800 aan te schaffen als winterset (of fulcrum 5, maar neig naar de dt swiss). Ik wil deze winter verder blijven fietsen en heb geen tacx (wel fitness + spinningabbo, dus wekelijks een tochtje zit er wel in volgens de planning. Ik zou het zonde vinden mijn hoge wielen op 1 winter aan gort te rijden, dus daarom mijn overweging.
Ik heb nu nog een setje Fulcrum Racing Quattro om "op" te rijden, maar als ik nu specifiek winter wielen zou zoeken zou ik gaan voor Fulcrum Racing 5 of 7, vroeger had je daar ook nog cx versies van maar die kan ik nu niet meer vinden helaas.
Dat is vrij simpel: er is sprake van een hoop opspattende modder, en dat komt op het zachte rubber van je remblokken te liggen, en op je velgrand.Grin schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:10:
Even uit nieuwsgierigheid: Hoe zouden hoge carbon wielen sneller stuk kunnen gaan tijdens winterse omstandigheden? Zout of andere troep is toch geen probleem voor carbon?
Gevolg is vervuiling van het remoppervlak waardoor je eigenlijk niet het rubber tegen de velg drukt, maar het zand. Dat is veel harder dan rubber en daardoor is de slijtage drastisch hoger. Ook carbon slijt hierdoor sneller weg, hoewel aluminium volgens mij nog harder gaat.
In de winter is het dan ook heel belangrijk je remblokken vaak schoon te maken, en je velgen ook. Dit hele verhaal gaat uiteraard voor schijfremmen niet op.
[ Voor 10% gewijzigd door Stoffa op 13-08-2019 17:42 ]
Niemand zegt toch dat het sneller gaat dan aluminium? Het voelt alleen wat prettiger om tijdens dat soort ritten goedkopere wielen te verslijten.Grin schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:10:
Even uit nieuwsgierigheid: Hoe zouden hoge carbon wielen sneller stuk kunnen gaan tijdens winterse omstandigheden? Zout of andere troep is toch geen probleem voor carbon?
Edit: Oja er wordt wel wat over pekel gezegd, maar dat gaat dan met name over de naven, die slijten ook even hard en dat is dus het zelfde verhaal: beter snel door goedkope wielen slijten en duurdere wielen sparen voor betere omstandigheden.
[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 13-08-2019 18:46 ]
Ah ok, excuus, dan begreep ik je verkeerd.Grin schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 19:51:
@Kluus En ik zeg toch niks over aluminium?
Het gaat mij meer om het verschil tussen zomer- en winteromstandigheden.
@Stoffa Dat is precies waar ik niet aan dacht, bedankt voor de reactie.
Wat @Stoffa zegt dan inderdaad
[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 13-08-2019 23:25 ]
[ Voor 91% gewijzigd door Holk op 13-08-2019 22:46 ]
Oh goede tip, lijken me nette wielen voor die prijs!CuttingStorm schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:17:
@Stufferdt volgens mij geef je zelf het antwoord al.. Carbon wielen zou ik lekker aan de kant zetten voor de winter, zeker wanneer er pekel op de weg bij komt kijken.
Naast die twee wielen zou je ook kunnen kijken naar de 4 Season wielen van Hunt die bij je thuis staan voor tussen de 330 en 360 en met een gewicht tussen de 1537gr (non-disc) en 1629 (disc, gravel)
Ik ben ook wel aan het twijfelen of zo'n setje dt swiss niet wat overkill is, en ik niet beter voor een setje fulcrum 7 kan gaan ofzo inderdaad. Weet ook nog niet of ik de hele winter door blijf rijden. Twijfel alleen wel om de RVV toertocht te gaan rijden begin april, dan is een degelijk setje aluwielen wel fijn denk ikKluus schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:21:
[...]
Geen hoge carbon wielen hier, wel high-end aluminium (Fulcrum R0), maar in de winter gaat er bij mij een andere set op (en op de echt slechte dagen ook een andere fiets trouwens, met een oude 9 speed Ultegra groep: lekker goedkope Sora cassettes...). Ik weet niet hoe het zit met Carbon, maar aluminium remranden worden echt wel behoorlijk dun na een of twee fatsoenlijke winters.
Ik heb nu nog een setje Fulcrum Racing Quattro om "op" te rijden, maar als ik nu specifiek winter wielen zou zoeken zou ik gaan voor Fulcrum Racing 5 of 7, vroeger had je daar ook nog cx versies van maar die kan ik nu niet meer vinden helaas.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Verwijderd
Lijkt me niet fijn op de steile klimmetjes waar veel mensen dan ineens niet omhoog komen.
Daar zal je je over verbazenVerwijderd schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 08:52:
Geen ervaring met de RVV, maar is het niet zo dat met zo'n klim toertocht vroeg in het seizoen (en 16 duizend man), er heel veel ongetrainden meedoen?
Lijkt me niet fijn op de steile klimmetjes waar veel mensen dan ineens niet omhoog komen.
Hier sinds dit jaar een carbon set met nu ook tubeless banden. Deze set gaat eind september, in ieder geval na de wedstrijdtrainingen en koersjes, af en dan komt mijn alu set erop met andere buitenbandjes. Dat is wel de luxe van het hebben van 2 wielsets zodat je die mooi af kan wisselen. Moet alleen nog even zorgen dat ik Strava er iets beter op laat werken met het bijhouden van hoeveel km je nu met wat gereden hebt. Heb nu een fiets, moet eigenlijk een 2e toevoegen met de winter wielen zodat ik het onderscheid beter kan zien.
Verder doe ik in de winter het dit jaar denk ik net als voorgaande jaren: spinnen op dinsdag en misschien een weekend spinsessie. En daarnaast proberen iedere week nog een ritje in het weekend buiten te doen, dit is dan 90-100km ofzo. Zal dit jaar wel een beetje afhangen van de prijs, want vorig jaar was het alweer wat duurder geworden. Dat heette dan een alleen-spinnen abonnement, maar ik maakte ook gewoon gebruik van de sauna wat eigenlijk niet mocht, ja, tis wel goed 30 euro per 4 weken voor alleen een spinlesje in de week max 2
Het probleem van elke wielrenner in Nederland. Ik ga elke winter weer nat met het proberen te behouden van mijn conditie. Heb zowel een Tacx met Zwift (vreselijk) en de meeste sportscholen hebben ook wel een soort wielerabbo van okt-apr. Afgelopen jaar ook een MTB erbij gekocht omdat een paar clubgenoten weekends vaak een mtb-tochtje rijden, wat wel weer gezellig is.Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:27:
Vraagje..
Mentaal is het wel fijn om een paar maanden wat minder op de fiets te zitten en in het voorjaar je conditie elke week beter zien te worden. Maar om 'beter' te worden wil je natuurlijk zoveel mogelijk van je fitheid behouden zodat je het jaar begint met een voorsprong.
Ik stel meestal gewoon een lange rit in het najaar en/of voorjaar als doel (najaar op mtb: Bart Brentjens Challenge, Drenthe200, voorjaar AGR, LBL, RVV etc.) zodat je een stok achter de deur hebt. Is er dit jaar niet van gekomen, maar dat geeft voldoende motivatie om de winter door te trainen.
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 14-08-2019 09:53 ]
Wat vind je zo vreselijk aan Zwift dan? Voor mij is het bv echt de uitkomst; trainingsprogramma's, wedstrijden, evenementen en de stimulans dat je niet de enige bent die op de fiets zit. Daarnaast ook handig dat ik er niet voor op pad hoef maar het gewoon thuis kan doen wanneer ik er tijd voor heb.
Komende winter mijn eerste volledige Zwift winter...ben benieuwd hoe ik er uit ga komen qua conditie.
Genieten & genieten
Verwijderd
Precies, Ik ben nu sinds dit jaar een stuk fanatieker aan het wielrennen en ik merk dat ik qua conditie echt grote sprongen heb gemaakt..Ypuh schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:41:
[...]
Mentaal is het wel fijn om een paar maanden wat minder op de fiets te zitten en in het voorjaar je conditie elke week beter zien te worden. Maar om 'beter' te worden wil je natuurlijk zoveel mogelijk van je fitheid behouden zodat je het jaar begint met een voorsprong.
Ik fiets wel het hele jaar woon-werk, maar dat is maar 20 minuten enkele reis..
Dit is niet voldoende om de basis goed te houden. (al is iets altijd beter dan niets).
Met de collega's fietsen we al jaren de 11 stedentocht in mei/juni, eerst op de trekkingfiets, later op de wielrenfiets.. Maar dat is 99.5% vlak en heeft eigenlijk weinig voorbereiding nodig om hem uit te fietsen (collega fietste hem ongetraind uit). Met 2-3 maanden normale voorbereiding fiets je die uit met 2 vingers in de neus.
Echter als ik nu kijk naar het verschil tussen maart en augustus, dan ben ik qua snelheid en duurvermogen zoveel gestegen dat ik eigenlijk niet meer terug wil naar "0". En dat gebeurd wel als ik over 1-2 maanden de fiets wegzet voor de winter..
Incl woon-werk verkeer zit ik nu gemiddeld 8 uur per week op de fiets, als ik in de winter dit halveer door 1x in de week een langere tocht in het weekend, en een krachtigere korte workout door de week, dan denk ik dat ik misschien terugval naar 70-80% van wat ik nu heb (gevoelsmatig).
Afgelopen weken ook wel eens gesproken met een coach die beloften en amateurs traint en die geeft ook wel aan dat het belangrijkste in de winter je basis is (Aerobe), als je die onderhoud met lange (laag intensieve) duurtrainingen van minimaal 2-3 uur, dan sta je er in het voorjaar goed voor en fiets je menig tourtochtje wel uit.
Kracht en Anearobe training bouw je vrij snel op gedurende het seizoen, bv een AGR heb je in principe maar 6-8 weken gerichte training voor nodig om de klimmetjes vol te kunnen houden (Op eigen tempo), als je basis maar op orde is.
*Dit is nog niet mijn ervaring, alleen wat mij verteld is door ervaren rijders/coaches. Maar klinkt plausibel
Iets wat mij afgelopen jaar erg goed bevallen is, is in de winter te gaan schaatsen.Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:27:
Vraagje..
Dit jaar voor het eerst echt veel gefietst....
Ik had nog nooit serieus geschaatst en heb me dus opgegeven voor een les groep. Moet zeggen dat ik nog nooit een seizoen zo goed begonnen ben.
Niet zo lastig, gewoon een overdekte sport voor de winter reserverenYpuh schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:41:
[...]
Het probleem van elke wielrenner in Nederland. Ik ga elke winter weer nat met het proberen te behouden van mijn conditie. Heb zowel een Tacx met Zwift (vreselijk) en de meeste sportscholen hebben ook wel een soort wielerabbo van okt-apr. Afgelopen jaar ook een MTB erbij gekocht omdat een paar clubgenoten weekends vaak een mtb-tochtje rijden, wat wel weer gezellig is.
En schaatsen.. werkt met dezelfde spiergroepen, en heeft baat bij een goede core wat ook weer helpt op de fiets. Dat is echter wel een meer technisch verhaal wat ook de nodige uitdaging kan geven.
Zelf fiets ik in de zomer misschien 1 á 2x in de week met dit jaar voor het eerst technische droogtraining voor het schaatsen. In de winter (over 9 weken alweer) 2 á 3x op het ijs
Zwiften is niet geweldig voor de luchtkwaliteit in huis

[ Voor 10% gewijzigd door Case_C op 14-08-2019 10:21 ]
Met Zwift zijn de mogelijkheden overigens alleen maar toegenomen
In de herfst/winter leg ik mijn focus meer op kracht (fitness) gecombineerd met Zwift trainingen. Bij goed weer in het weekend lekker naar buiten.
Andere in de club gaan het veld in of kiezen voor de MTB in het weekend.
@Dix0r een flinke ratel is wat mij betreft geen alternatief voor een fietsbel. Niet zo moeilijk doen gewoon een fietsbel op de racefiets. Er zijn genoeg mogelijkheden om die netjes weg te werken.
[ Voor 18% gewijzigd door wisselwerking op 14-08-2019 11:46 ]
Heb gisteren voor de 1e maal eens onderhoud gepleegd aan het freehub systeem, dan kom je automatisch in aanraking met de ratchets. Nu begrijp ik dat een '18T' ratchet heb, echter biedt DT Swiss ook upgrade mogelijkheden naar 36T of 54T.
Buiten dat het aangrijpmoment naar je naaf eerder plaatsvind krijg je er ook een ratel voor terug. E.e.a. is ook afhankelijk van de hoeveelheid vet die je toevoegt bij onderhoud/vervanging.
Er zijn voor en tegenstanders van die ratel. Ik lees ook dat 54T buiten het geluid geen toegevoegde waarde heeft voor de racer (wel op MTB). Ben er zelf echter niet helemaal uit wat ik fijn vind qua geluid (over het algemeen hou ik van een stille fiets).
Echter lijkt mij een flinke ratel ook een mogelijk alternatief voor mijn fietsbel. Wilde de proef op de som nemen door niet al te veel vet toe te voegen. Echter is de ratel nog steeds erg stil bij 18T.
Bottom line: wanneer ik wil upgraden, voor welke ratchet moet ik dan gaan: 36T of 54T?
Overigens wel bizar wat ze vragen voor twee nieuwe ratchets, 54T €95,-. 36T €88,-

Ik heb zelf een Hope pro 4 naaf op de MTB, die heeft een hardere ratel dan DT (en stadaard 44 POE) en dat is best praktisch in het bos, als je je benen even stil houd hoort iedereen je aankomen
Als wielrenner op de weg passeer je veel meer normaal verkeer en zou ik gewoon een bel monteren.
Op de racefiets is het aantal aangrijp punten niet zo belangrijk, zolang je door blijft trappen merk je het verschil niet tussen 18 of 54. al je je benen stil houd is alleen het geluid anders, als je weer aanzet, dat is het enige moment dat je het verschil merkt. en op de racefiets doe je dat lang niet zo vaak als op de MTB (in technisch terrein althans). Op de MTB merk je het bij wijze van spreke bij elke bocht en hobbel waar je even je benen stil MOET houden.
Dus tenzij je 18T versleten is zou ik het op de racefiets lekker zo houden. Maar als je toch gaat upgraden zou ik voor de 54 gaan als je een beetje gemiddelde power hebt, ben je echt sterk zou ik de 36T nemen, die is wat degelijker (de tandjes van de 54 zijn een stukje kleiner en breken makkelijker af)
[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 14-08-2019 11:50 ]
Voor een aero stuur zijn die ook relatief prijzig. M'n andere racer heeft weer een traditioneel stuur, dus overzetten is ook geen optie.
Kunnen zeker, willen is alleen een ander dingwisselwerking schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:57:
In Nederland kun je wat mij betreft prima het hele jaar doorfietsen, ook op de racefiets. Het aantal dagen dat het echt te slecht is, is echt heel beperkt. Op de temperatuur kun je je wel kleden en een fiets kan wat regen en viezigheid echt wel hebben. Bovendien is het maar een gebruiksvoorwerp en daar geniet je (ik wel in elk geval) het meeste van als je het ook daadwerkelijk gebruikt. Een fiets is bij mij in elk geval niet voor de mooi.
@Dix0r een flinke ratel is wat mij betreft geen alternatief voor een fietsbel. Niet zo moeilijk doen gewoon een fietsbel op de racefiets. Er zijn genoeg mogelijkheden om die netjes weg te werken.
Sowieso heb ik een pesthekel aan regen en schoonmaken dus dat helpt niet. En als ik 6~8u buiten heb gelopen in de winter heb ik gewoon echt geen trek om in m'n wielerkloffie wéér de kou/wind/pestweer in te gaan
Ik heb daarom vorig jaar maar besloten om naar werk te fietsen, wellicht niet de meest ideale training maar de basis was er wel merkte ik dit voorjaar. En ik ben gemiddeld 2kg lichter
En over bel/ratel. Bel is wettelijk verplicht, niet zeuren je moet er gewoon één hebben
Persoonlijk een hekel aan luide hubs. Heb een FFWD setje met 240s naven van DT en die zijn echt heerlijk stil moet ik zeggen. Ideaal, kan je nog es zonder dat iemand voor je het hoort je benen lekker stilhoudenDix0r schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:04:
Die bel heb ik al. Bij het wegwerken van m'n resterende spacer stack is alleen HideMyBell eigenlijk een goede/mooie optie qua plaatsing van de bel.
Voor een aero stuur zijn die ook relatief prijzig. M'n andere racer heeft weer een traditioneel stuur, dus overzetten is ook geen optie.
Maaruh, bellen en aero stuurtjes kunnen makkelijk en als je mazzel hebt ook nog ubercheap. Ik heb ergens wat pagina's terug wat foto's staan maar zal hier nog even een plaatsen van mijn projectje met prima goedkope bel en netjes weggewerkt.
De bel van > naar:

Hoe het op de fiets zit:

Kosten: bel was ongeveer 1 euro en een lang boutje. De houder komt van Ali en om en nabij 10 euro ofzo.
Bijkomend extra voordeel, bel zit minder ver verwijderd van je stuur, en je hebt onder de computer nog plek voor een lamp of een gopro of iets dergelijks
[ Voor 10% gewijzigd door orange.x op 14-08-2019 12:22 ]
Verwijderd
Ik heb net zo'n bel als hier boven (gewoon met een rubberbandje om het stuur gemaakt).
Voetgangers of mensen op de fiets (vooral E-Bikers) lijken vaak gewoon doof te zijn ofzo...
Wanneer ik ruimte gebruik voorzie om normaal in te halen bel ik redelijk ver van te voren (20-30 meter zeker).
Echt in 4 van de 5 gevallen geen reactie..
Nogmaals bellen, 3 van de 5 gevallen nog steeds geen reactie..
Dan gaat bij mij de keel los hoor en volgt een luide EEEJ, of Aan de kant!!!!
En dan schrikken ze pas wakker...
Voetgangers met honden idem dito,, die denken dat het hele fietspad voor hun is en de hond links en rechts kunnen laten rennen (aangelijnd)...
Ik bel altijd netjes zodat ze de hond bij zich kunnen roepen, maar 9 vd 10 keer kijken ze je dom aan met de uitdrukking "Wat moet je nou?"...
Laatst ook iemand die lekker op z'n mobiel bezig was, inmiddels aan de verkeerde kant (links) van het fietspad. Bellen, niks. Nog een keer bellen, niks. Uiteindelijk maar continu bellen en HEUJJJJJ! roepen om een frontale botsing te voorkomen. Idioot.
Verder deel ik je mening wel want sommigen hebben echt niet in de gaten hoe snel je kan zijn. Vaak met voetgangers heb ik problemen. Zeker die in tegenovergesteld richting lopen, wat een kansloos volk is dat.
Je loopt sowieso aan de verkeerde kant, wie dat ooit verzonnen heeft dat ze willen dat voetgangers tegen het verkeerd in gaan lopen... Maar, dan loop je dus aan de verkeerde kant, dan zou je zeggen dat doe je met de reden dat je het verkeer wat tegemoet komt beter zichtbaar is en je het dus moet AAN ZIEN KOMEN en dan kijken ze godsakke never nooit niet he. Maar wel 2-3 breed lopen en gewoon NIET kijken. Soms heb ik het idee dat de persoon die tegemoet komt me wel gezien heeft want hij keek dan toch echt in mijn richting maar dan ben je vlakbij en dan ook geen cm aan de kant he.
Maar dat tegen het verkeer inlopen is echt volslagen krankzinnig. Dat zou hetzelfde zijn als er een 80 weg is waarbij geen specifieke fietspaden naastliggen en dat ik dan tegen het verkeer in ga fietsen... WAAROM!?
Een ratel als 'bel' gebruiken wordt door vele niet wielerliefhebbers als redelijk opdringerig ervaren.Dix0r schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:04:
Die bel heb ik al. Bij het wegwerken van m'n resterende spacer stack is alleen HideMyBell eigenlijk een goede/mooie optie qua plaatsing van de bel.
Ik heb op al mijn fietsen een HideMyBell. Zeker in combinatie met de GoPro mount en een Sigma Buster lampje een nette oplossing om toch veilig voor de dag te komen (en die azijnzeikers 'heb je geen bel' de mond te snoeren).
Ze weten het niet en of het interesseert ze niet en eigenlijk is dat hun goed recht. Het is voor iedereen die hetzelfde stukje weg gebruikt geven en nemen. Als dat betekent dat je geen pr op Strava rijdt of je gemiddelde omlaag gaat.. dan is dat gewoon zo. Persoonlijk vind ik het ook jammer, maar laten we allemaal ons best doen ons imago een beetje op te krikken en met aangepast tempo passeren, zeker met honden.... Vriendelijk goeiemorgen helpt ook beter dan EEJJ
Verwijderd
En bijna altijd volgt er een dankjewel wanneer ik normaal kan passeren..
Het fatsoen is er dus wel degelijk aan mijn kant,
Maarja fietsers/voetgangers met oordoppen in, of druk bezig zijn met hun mobiele telefoon en dus weinig mee krijgen van de omgeving heb ik weinig mee en zullen eerder een boze blik krijgen dan een bedankje..
En als men het niet hoort, dan gewoon remmen. We rijden allemaal voor het plezier en de weg is nu eenmaal van iedereen.
Er zijn ook hordes fietsers die op de weg ipv fietspad rijden, en soms ook breed uitwaaieren. Daar heb ik als automobilist ook wel eens "last" van. Maar dan ga ik ook niet toeteren, en blijf er ff achter tot iedereen rustig aan de kant is gegaan.
Gewoon rekening met elkaar houden
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
En soms komt dan wel de betweter in mijn naar boven. Tijdje terug reed ik op een redelijk brede parallelweg wat puur fietspad is. Twee oudjes voor me. Een helemaal links tegen het gras en eentje helemaal rechts. Ruim een meter ruimte er tussen. Ja, dan kan ik het niet laten om er gewoon tussendoor de fietsen. Niet handig, weet ik. Maar misschien snappen ze het dan.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Ik probeer altijd de situatie in te schatten, kan ik er langs, maar rijd mijn voorganger niet helemaal stabiel recht dan even 1x bellen.
Wanneer het nodig is bel ik gewoon een goed aantal keer achter elkaar, 9 van de 10 reageren dan wel en gaan aan de klant.
Ik moet hier wel bij zeggen dat ik meestal in de polder fiets en rustige wegen en fietspaden en meestal is er genoeg ruimte.
Daarnaast ben ik vaak de gene die een speciale actie uit gaat halen (inhalen), dus aan mij om de situatie in te schatten en daar na te handelen.
Dank je wel, goedemorgen en goedenavond zeggen is een kleine moeite, wordt vaak wel gewaardeerd.
Forensen op de fietsVerwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:27:
Kudo's voor de creatieve oplossing. Maar die spacer toren/balhoofd/kabelbende....orange.x schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:15:
[...]
Persoonlijk een hekel aan luide hubs. Heb een FFWD setje met 240s naven van DT en die zijn echt heerlijk stil moet ik zeggen. Ideaal, kan je nog es zonder dat iemand voor je het hoort je benen lekker stilhouden
Maaruh, bellen en aero stuurtjes kunnen makkelijk en als je mazzel hebt ook nog ubercheap. Ik heb ergens wat pagina's terug wat foto's staan maar zal hier nog even een plaatsen van mijn projectje met prima goedkope bel en netjes weggewerkt.
De bel van > naar:
[Afbeelding]
Hoe het op de fiets zit:
[Afbeelding]
Kosten: bel was ongeveer 1 euro en een lang boutje. De houder komt van Ali en om en nabij 10 euro ofzo.
Bijkomend extra voordeel, bel zit minder ver verwijderd van je stuur, en je hebt onder de computer nog plek voor een lamp of een gopro of iets dergelijks

Dit was een tijdelijke oplossingNoxa schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:59:
[...]
Kudo's voor de creatieve oplossing. Maar die spacer toren/balhoofd/kabelbende....geen porem. Sorry, moest het even kwijt.
Maar kabelbende gaat bij deze fiets toch echt niet anders icm dat stuur omdat dat gedeelte niet binnendoor kan. Maar een foto zegt meer!

en

Voor een aftermarket stuur en spaceroplossing wat mij betreft erg clean
[ Voor 10% gewijzigd door orange.x op 14-08-2019 14:12 ]
Ik moet zeggen, ik vind het een mooi idee, maar natuurlijk niet voor deze schofterige prijs. €60,- voor een waterdicht tasje ipv m'n ziplock. (dat krijg je als je je website wil vullen met allerlei gezichten van profs die met je tasje op de foto gaan)
Iemand bekend met iets dergelijks maar dan voor een normale prijs?
Bij mijn Cervelo ziet het er nog een stuk chaotischer uit, maar ik stoor me er niet zo aan en accepteer gewoon dat ik met alles een serienummertje achterloop.
@Jwlb Dat zijn ook niet de minste namen, phew! Ik heb zelf zo'n Rapha essentials case (is dan meteen ook het enige wat ik van Rapha heb), alleen heb ik die volgestouwd met een bandje, multitool en Co2 patronen. Eigenlijk heeft het helemaal geen nut om die in een waterproof tasje te stoppen, maar vind het fijn om alles gewoon in 1 tasje te hebben op het formaat van een jersey pocket.
Telefoon heb ik dan vaak los in een andere zak. Eigenlijk zou ik nog zo'n tasje moeten hebben voor cash, sleutels en telefoon

[ Voor 37% gewijzigd door Ypuh op 14-08-2019 14:48 ]
Ja, maar bij Trek en BMC is dat zeg maar opgenomen in hun ontwerp. Maar hier geldt in principe hetzelfde, als ik een spacer zou willen verlagen dan moet ik dus eigenlijk ook alles lostrekken en terughalen. In theorie zou ik dan nog beter de spacer weg kunnen vijlen of breken omdat het 3d geprint is. Goed, gewoon zorgen dat het in 1x goed is in dat kader is dan wel handig ja :-P Ik hoefde gelukkig niet alles opnieuw te doen toen ik mijn balhoofdlagerkap verving door die 3d geprinte omdat de kabel er voorlangs zou gaanYpuh schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:40:
@orange.x Vind dat een behoorlijk strakke oplossing! Eigenlijk de enige cleane oplossing die ik ken zijn die van Trek en BMC, maar die zijn onderhoudstechnisch dan weer drama (alle kabels moeten opnieuw door het frame gelegd worden mocht je bijv. ooit een spacer willen verwijderen).
Bij mijn Cervelo ziet het er nog een stuk chaotischer uit, maar ik stoor me er niet zo aan en accepteer gewoon dat ik met alles een serienummertje achterloop.
In theorie kunnen ze hier ook nog best wel wat op verzinnen denk ik, door die spacers niet helemaal te sluiten maar een kiertje op te laten of dat je iets uit de ring kan "steken" ofzo. Het is wat dat betreft ook een kwestie van willen want die spacers voegen niets toe aan de "stevigheid", ze zorgen er alleen voor dat de afstand correct blijft en de boel niet gaat wiebelen, dat kan je ook met een zeg 70-80% gesloten ring krijgen.
Als je eerlijk bent voor jezelf, denk je echt dat je met dit soort acties bijdraagt aan beter weggedrag van die mensen? Of zouden ze vooral het beeld van wielrenners als asociale wegmisbruikers bevestigd zien?Phydomir schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:52:
En soms komt dan wel de betweter in mijn naar boven. Tijdje terug reed ik op een redelijk brede parallelweg wat puur fietspad is. Twee oudjes voor me. Een helemaal links tegen het gras en eentje helemaal rechts. Ruim een meter ruimte er tussen. Ja, dan kan ik het niet laten om er gewoon tussendoor de fietsen. Niet handig, weet ik. Maar misschien snappen ze het dan.
Zolang je boven de 25 fietst, halen ze je niet bij hoorEdwinW schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:28:
@Phydomir Als bij deze aktie één van de twee schrikt en tegen de grond smakt, is de kans groot dat er een heup breekt. En dan ... hard wegrijden ?
Tijdje terug belde ik ondanks dat er ruimte was, maar oudere meneer dus even ter informatie, en die man ging gewoon keurig opzij zonder om te kijken en liet dmv een handgebaar weten van "ik heb je gehoord". Kijk, zo kan het ook he.
En tegenovergesteld reed ik pas met de auto van Utrecht naar Amersfoort, gewoon netjes 130-135 en haalde een Porsche in die al best een tijdje rechts van de weg zat en iets langzamer reed gewoon 120-125 ofzo. Waarom hij daarna besloot om toch ineens harder te gaan rijden en mij met 140 in te gaan halen en stuk vooruit te rijden is mij nog altijd een raadsel, maar daarna ging hij uiteindelijk eraf bij Amersfoort Zuid en moest nog stukje wachten vanwege ander verkeer waardoor ik er met mijn cruisecontrolesnelheid er alsnog redelijk in de buurt kwam. Maar mensen doen soms gewoon ineens rare dingen
Verwijderd
Maatje van mij heeft geen bel, dus die roept op een normale manier "Pas op"..
Om de inhaalactie voor te bereiden fietsten hij en ik al achter elkaar..
Oudjes zijn op de hoogte van de inhaalactie aangezien de meneer achterom had gekeken en opzij ging (dicht tegen zijn vrouw aan fietsen)..
Ik fietste 5 meter achter mijn maatje en zodra mijn maatje voorbij is schiet meneer weer naar links, ik moest dus in de remmen (geen probleem vanwege minimaal snelheids verschil)..
Dus ik zeg "Pardon, zou ik er ook langs mogen"
Daar schrok hij zo van dat hij vol tegen zijn vrouw aan fietst en beide ten val komen..
Ik zat er niet dicht op, fietste er gewoon 2-3 meter achter..
Op wat kleine schrammen en blauwe plekken hielden ze er niets aan over, maar ik kreeg me toch de volle laag van die 2...
Wielrenners zijn aso's en denken dat de weg van hun is etc...
Ik heb heel vriendelijk verzocht of ze normaal wilden doen en of ik hun ergens mee kon helpen anders zou ik gewoon doorfietsen en moesten ze het zelf maar uitzoeken..
Ze bleven maar schelden en tieren en de meneer wilde mijn fiets nog uit me handen trekken..
Toen was voor mij de maat vol, en ben ik op fiets gestapt en niet meer omgekeken..
Veel geld hoor voor een tasje. Ik houd het op een diepvrieszakje met zipper.Jwlb schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:40:
Kreeg net een gesponsorde ad op m'n telefoon voor Baggicase. https://baggicase.cc/en/
Ik moet zeggen, ik vind het een mooi idee, maar natuurlijk niet voor deze schofterige prijs. €60,- voor een waterdicht tasje ipv m'n ziplock. (dat krijg je als je je website wil vullen met allerlei gezichten van profs die met je tasje op de foto gaan)
Heb zelf een Lezyne Phone Wallet. Was 30 euro. Geeft net iets meer bescherming dan een ziplock bag.Jwlb schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:40:
Kreeg net een gesponsorde ad op m'n telefoon voor Baggicase. https://baggicase.cc/en/
Read the code, write the code, be the code!
Of je maatje zegt in het voorbij gaan even dat er nog 1 achter hem zit die er ook langs wilVerwijderd schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:49:
Vorig jaar met een fietsmaatje een rondje gefietst en op een fietspad kwamen we 2 oudjes tegen..
Oudjes zijn op de hoogte van de inhaalactie aangezien de meneer achterom had gekeken en opzij ging (dicht tegen zijn vrouw aan fietsen)..
Ik fietste 5 meter achter mijn maatje en zodra mijn maatje voorbij is schiet meneer weer naar links, ik moest dus in de remmen (geen probleem vanwege minimaal snelheids verschil)..
Daar schrok hij zo van dat hij vol tegen zijn vrouw aan fietst en beide ten val komen..
Op wat kleine schrammen en blauwe plekken hielden ze er niets aan over, maar ik kreeg me toch de volle laag van die 2...
Ik heb heel vriendelijk verzocht of ze normaal wilden doen en of ik hun ergens mee kon helpen anders zou ik gewoon doorfietsen en moesten ze het zelf maar uitzoeken..
Ze bleven maar schelden en tieren en de meneer wilde mijn fiets nog uit me handen trekken..
Toen was voor mij de maat vol, en ben ik op fiets gestapt en niet meer omgekeken..
Maar als wielrenner kun je het toch nooit goed doen, dus zou me er niet druk om maken en lekker doorfietsen.
Die brillen van de Yates broertjes zijn echt te groot. Lijkt wel op een paar strontvliegenZapato schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:17:
[...]
Veel geld hoor voor een tasje. Ik houd het op een diepvrieszakje met zipper.

If it aint fixed, it's broken.
Ja dat zij een clubgenoot van mij afgelopen zondag ook.. "er komen er nog een aantal voorbij", het enige wat de dame(+/-30-40) wist te mompelen(ik fietste erachter..) "nou dat is dan vervelender voor hun dan voor mij". Geen idee wat daar de reden van was maar goed.pjlgt schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:48:
[...]
Of je maatje zegt in het voorbij gaan even dat er nog 1 achter hem zit die er ook langs wil![]()
Maar als wielrenner kun je het toch nooit goed doen, dus zou me er niet druk om maken en lekker doorfietsen.
Bellen voor een enkele fietser doe ik overigens alleen als het fietspad smal is, de fietser een slingerend patroon laat zien of te veel links fietst. Niet bellen bij genoeg ruimte heeft mij 1x een klagende fietser opgeleverd, wel bellen bij genoeg ruimte heeft mij ook 1x een klagende fietser opgeleverd

Dit kennen we allemaal wel.la_fusion schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:53:
Niet bellen bij genoeg ruimte heeft mij 1x een klagende fietser opgeleverd, wel bellen bij genoeg ruimte heeft mij ook 1x een klagende fietser opgeleverd
Ik bel ook bij mensen die hun hond uitlaten. Ook al is er niks aan de hand, dan schrikken ze in ieder geval niet.la_fusion schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:53:
[...]
Ja dat zij een clubgenoot van mij afgelopen zondag ook.. "er komen er nog een aantal voorbij", het enige wat de dame(+/-30-40) wist te mompelen(ik fietste erachter..) "nou dat is dan vervelender voor hun dan voor mij". Geen idee wat daar de reden van was maar goed.
Bellen voor een enkele fietser doe ik overigens alleen als het fietspad smal is, de fietser een slingerend patroon laat zien of te veel links fietst. Niet bellen bij genoeg ruimte heeft mij 1x een klagende fietser opgeleverd, wel bellen bij genoeg ruimte heeft mij ook 1x een klagende fietser opgeleverd
If it aint fixed, it's broken.
Op zich niet onwaar, maar waarom hier en als reactie op degene die je quote?Tjebakka schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:51:
[...]
Die brillen van de Yates broertjes zijn echt te groot. Lijkt wel op een paar strontvliegen
Stukken beter! Ging bijna huilend naar bed straks.orange.x schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:09:
[...]
Dit was een tijdelijke oplossingHet ziet er nu stuk beter uit. Zal even foto zoeken voor je.
Maar kabelbende gaat bij deze fiets toch echt niet anders icm dat stuur omdat dat gedeelte niet binnendoor kan. Maar een foto zegt meer!
[Afbeelding]
en
[Afbeelding]
Voor een aftermarket stuur en spaceroplossing wat mij betreft erg cleanMaar meningen verschillen, ik ben dr erg blij mee
Helemaal binnendoor is het mooiste, maar vind dit dus altijd nog mooier dan de default oplossing van die kabels die enorme bogen maken vanonder het stuurlint vandaan.
Goed.. inmiddels toch van plan komend jaar ook een ronde te doen in 1 dagla_fusion schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 21:53:
Met dit verhaal is het voor mij duidelijk dat ik die 12 provincientocht die ik in gedachte had echt niet in 1 dag ga doenOverigens had je nog wel wat minder km kunnen rijden maar dan had je het stuk van Brabant naar Zeeland wat heen en weer moeten rijden zoals ze dat ook in de Ronde van 12 doen
Vooral nu in orienterende fase wat ik nodig heb.. Ik wil het zo plannen dat mijn route +/- 600 km is. Belangrijke punten die echt nog getest/bedacht moeten worden zijn:
- verlichting
- rijden in het donker
- 's nachts rijden
- wat is het beste moment om te vertrekken
Die eerste drie items zijn prima te combineren in de voorbereiding.. bedoeling is om de poging te doen rond de langste dag, om direct minder door het donker te hoeven rijden. Hieraan gekoppeld ook direct het laatste puntje..
Ik verwacht wat meer dan 24 uur onderweg te zijn inclusief stops. Nu ben niet perse bang voor de nacht maar ik snap wel dat dat een kritisch moment is. Vooral omdat het gevaarlijker is, niet alleen vanwege de donkerheid maar ook vanwege het overige verkeer en de vermoeidheid die dan kan spelen. Ideaal zou het daarom zijn om 's nachts te vertrekken, dan ben je er in ieder geval direct vanaf maar dan kom ik mogelijk rond 2 uur in de nacht een dag later aan.. Ook niet echt ideaal natuurlijk. Begin ik echter 's morgens op tijd, zal ik na 16 uur fietsen een keer in het donker komen.. dat lijkt mij ook niet zo handig.. wellicht zijn hier wat mensen met andere ideeen erover.. @DDX @wisselwerking @havana wellicht?
De pest met die oudjes is dat ze zonder die batterij op hun bagagedrager nevernooit meer aan het verkeer zouden hebben deelgenomen. Ze hebben er simpelweg de conditie niet meer voor. Helaas wordt dat nu door die batterij verholpen, maar het besef van wat er om hen heen plaatsvindt, het benodigde reactievermogen en gehoor zijn er nog steeds niet, en dat betekent dat je eigenlijk niet in het verkeer thuishoort.Verwijderd schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:49:
Vorig jaar met een fietsmaatje een rondje gefietst en op een fietspad kwamen we 2 oudjes tegen..
Overigens is het morgen Rapha-sale jongens. In plaats van peperduur is de kleding dan slechts zeer duur. Hamsteren!
[ Voor 93% gewijzigd door Stoffa op 14-08-2019 22:08 ]
Linkje naar die bel? Ik heb er wat geprobeerd maar met outfront voor wahoo ben ik er nog niet helemaal uit. Dit lijkt wel een aardige optie.orange.x schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:15:
[...]
Persoonlijk een hekel aan luide hubs. Heb een FFWD setje met 240s naven van DT en die zijn echt heerlijk stil moet ik zeggen. Ideaal, kan je nog es zonder dat iemand voor je het hoort je benen lekker stilhouden
De bel van > naar:
[Afbeelding]
Hoe het op de fiets zit:
[Afbeelding]
https://www.internet-bike...mini-staal-zwart-schroef/ Heb er gezien de prijs en het nog niet weten hoe de bel in elkaar zat toen voor de zekerheid maar 5 besteld 😅 ook gezien de kosten voor verzending leek me dat nog een beetje de moeite dan haha. Mocht je in de buurt van Amersfoort zitten dan heb ik er nog wel een liggen 😊J-M-T schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:38:
[...]
Linkje naar die bel? Ik heb er wat geprobeerd maar met outfront voor wahoo ben ik er nog niet helemaal uit. Dit lijkt wel een aardige optie.
Goh. Kreeg ik ook een ad van. Tot ik de prijs zag. Toen was ik wel genezen. Maargoed, vond het een leuk idee, dus ik dacht even zoeken, altijd handig.Jwlb schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:40:
Alternatief, 5 euro.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.45634c4dJoO1cn
Niet waterdicht ofzo, maar super makkelijk. Past goed in m'n fietsshirt.
[ Voor 26% gewijzigd door Froggle op 15-08-2019 00:21 ]
PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
Sticky PodsJwlb schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:40:
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Natuurlijk ook gewoon te koop in de lokale action: https://www.action.com/nl-be/p/techno-fietsbel/orange.x schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 23:53:
[...]
https://www.internet-bike...mini-staal-zwart-schroef/ Heb er gezien de prijs en het nog niet weten hoe de bel in elkaar zat toen voor de zekerheid maar 5 besteld 😅 ook gezien de kosten voor verzending leek me dat nog een beetje de moeite dan haha. Mocht je in de buurt van Amersfoort zitten dan heb ik er nog wel een liggen 😊
Ik weet niet hoe laat dit was en ik zal wel een n00b zijn dat ik geen idee heb wat LDD is maar ik werd deze week zelf ook een beetje overvallen hoe snel het donker werd, volgende avondrit neem ik wel een lampje mee. Vooral met dikke bewolking wordt het al redelijk vroeg donker/schemerig maar aangezien je zegt dat ze zelf ook niks zagen zal het wel echt donker zijn en dan snap ik er ook niks van. Als je weet dat je tot zo laat gaat fietsen moet je je er ook op voorbereiden.Froggle schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 00:13:
Je ziet gewoon niets en een ander ziet je al helemaal niet. Maar gezien ik 3 van de 3 wielrenners tegenkwam zonder licht, is dat normaal? Ik vergelijk het zelf met het dragen van een helm, maar sommige denken daar blijkbaar anders over..
Ja kan natuurlijk dat nu iedereen in die overgangsfase nog geen lampje op z'n fiets heeft en dat ze nu weer langzaam tevoorschijn gaan komen. Hoop het in ieder geval.GWBoes schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:03:
[...]
Ik weet niet hoe laat dit was en ik zal wel een n00b zijn dat ik geen idee heb wat LDD is maar ik werd deze week zelf ook een beetje overvallen hoe snel het donker werd, volgende avondrit neem ik wel een lampje mee. Vooral met dikke bewolking wordt het al redelijk vroeg donker/schemerig maar aangezien je zegt dat ze zelf ook niks zagen zal het wel echt donker zijn en dan snap ik er ook niks van. Als je weet dat je tot zo laat gaat fietsen moet je je er ook op voorbereiden.
LDD = Loonse en Drunense Duinen
PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
Verwijderd
Maar door de dikke bewolking en kans op regen leek het om 20:30 al aardig donker te worden..
Ook geen verlichting bij (want ik dacht het nog niet nodig te hebben).
Gelukkig 95% verkeersluwe wegen, maar morgen neem ik de lampjes wel mee...
Bescherming tegen wat?wackmaniac schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:26:
[...]
Heb zelf een Lezyne Phone Wallet. Was 30 euro. Geeft net iets meer bescherming dan een ziplock bag.
Ik ben tijdens mijn val vorig jaar een stuk over mijn rug geleden. Schuifje van het diepvries zakje was goed geschaafd net als mijn alu Lezyne fietspompje, gelletjes en mijn shirt (tot gaten aan toe) maar de telefoon was doordat hij dusdanig plat is nog helemaal gaaf
Belachelijk duur tasje, €65~70 is van de pot gerukt
Bottom bracket even goed schoongemaakt voor montage en bij installatie vet goed toegepast? Heb je de torque standaarden aangehouden bij montage? Wellicht teveel aangedraaid waardoor het stroef loopt?Verona27 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:26:
Ik heb nu een paar weekjes nieuwe groepset op mn fiets en dat bevalt zeer, maar ik heb tijdens het fietsen een beetje een krakend/stroef gevoel in de crank. Ik heb em er al uitgehaald, schoongemaakt en opnieuw gesmeerd en de ketting is ook goed gesmeerd maar ik heb nog steeds dat gevoel, heeft iemand énig idee wat dat zou kunnen zijn?
Ja, ga er vanuit van wel, dat heb ik niet zelf gedaan. Torque ook aangehouden.. misschien toch maar even langs de fietsenmaker.Dix0r schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:34:
[...]
Bottom bracket even goed schoongemaakt voor montage en bij installatie vet goed toegepast? Heb je de torque standaarden aangehouden bij montage? Wellicht teveel aangedraaid waardoor het stroef loopt?
Meest voor de hand liggend is een bottom bracket lager wat niet goed is (misschien niet vervangen?? of scheef geperst, of is het een versie met schroefdraad..?) Maar het kan afhankelijk van je crank ook een te strakke preload zijn of inderdaad te hard aangedraaid. Maar misschien is het ook wel een lager van je trapper die rot is..
thanks voor je antwoord. Ik ga er vanuit dat er geen sprake is van slijtage, alle onderdelen zijn nieuw. Ik denk dat het toch het makkelijkste is om even naar mn fietsenmaker te gaan; als het nog een keer droog wordt.Prulleman schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:52:
@Verona27 valt weinig over te zeggen zonder te weten welke over welke onderdelen we praten..
Meest voor de hand liggend is een bottom bracket lager wat niet goed is (misschien niet vervangen?? of scheef geperst, of is het een versie met schroefdraad..?) Maar het kan afhankelijk van je crank ook een te strakke preload zijn of inderdaad te hard aangedraaid. Maar misschien is het ook wel een lager van je trapper die rot is..
@joint_me? Die is TS volgens de eerste post.SayWhatAgain! schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:58:
Wie beheert dit topic momenteel? Ik had @Makkelijk een bericht gestuurd om me aan de TS toe te voegen, maar hij beheert 'm niet meer.
Verwijderd
Eerst alleen licht voelbaar, maar sinds gisteren wordt het erger en ook hoorbaar bij normaal fietsen..
Vanalles geprobeerd om erachter te komen wat het is..
- zonder trapbeweging - geen geluid
- alleen rechts trappen (links uitgeklikt) geen geluid
- alleen links trappen (rechts uitgeklikt) geen geluid
- uit het zadel fietsen (wel geluid/tik)
- lage of hoge cadans maakt niet uit (geluid komt telkens terug als de rechtertrapper omhoog staat)
- zonder trapbeweging bewegingen maken op zadel of gewicht anders op stuur uit te oefen, geen geluid..
- Fiets op montage standaard, trappers zonder belasting ronddraaien geen geluid
- zonder ketting zowel wiel als trappers rondgedraaid, geen geluid.
Ook voel ik totaal geen tik of schurend geluid met de hand..
Ik kan er dus niet achterkomen (behalve de boel uit elkaar halen en (op)nieuw monteren) wat het zou kunnen zijn..
Mijn vermoeden is de trappers of de trapas...
Achtergrond: Fiets is 16 maanden oud, 3000km mee gefietst zonder groot onderhoud (alleen nieuwe ketting bij 2000 km).
Iemand een idee waar ik het ongeveer moet zoeken?
Anders word het de fietsenmaker bellen en hem laten zoeken..
In dit geval vermoed ik speling op 1 van je pedalen
De meeste shimano pedalen hebben volgens mij cup conus lagers die je zo nu en dan van nieuw vet zou moeten voorzien en opnieuw moet afstellen, zolang de kogels/cup/conus niet beschadigd is zou dat voldoende moeten zijn. Als de boel wel beschadigd is, en het zijn sub 105 pedalen is het wellicht net zo makkelijk om ze te vervangen. (maar misschien zijn er wel revisie setjes voor je pedaal)
Maar kortom, check dus even speling op je pedalen en trapas en waar speling zit, kijk daar verder
Check ook even stomme dingen als een uitstekend stukje derailleur kabel die onder belasting net tegen een spaak aan komt ofzo..
Verwijderd
Ik heb Shimano PD R540 pedalen, die kosten de wereld niet. En mocht het inderdaad in de pedalen zitten dan upgrade ik liever naar de R7000.
Maarja lastig om uit te sluiten (zonder dingen te vervangen), of het nu de trappers of de trapas is.
Vind het zonde om iets te vervangen terwijl het niet kapot is.
Het rare is dat wanneer ik 1 voet uitklik en de belasting dus aan 1 kant zet. Links of rechts dan hoor/voel ik niets.
Al is dat natuurlijk net een iets andere belasting dan wanneer je beide voeten op de pedalen zet.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2019 10:34 ]
(Al gaan die R540's zonder onderhoud hier best lang mee, tegen de 17K nu).
tikjes en kraakjes is altijd een kwestie van elimineren, soms is het in 1 keer raak, soms ben je bij optie 20 voor je het probleem hebt gevonden...Verwijderd schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:29:
Er is geen speling voelbaar op de pedalen of crank.. Dat heb ik al uitgesloten.. Het kan zijn dat er inderdaad ergens een kogeltje kapot is wat je alleen merkt onder belasting.
Ik heb Shimano PD R540 pedalen, die kosten de wereld niet. En mocht het inderdaad in de pedalen zitten dan upgrade ik liever naar de R7000.
Maarja lastig om uit te sluiten (zonder dingen te vervangen), of het nu de trappers of de trapas is.
Vind het zonde om iets te vervangen terwijl het niet kapot is.
Het rare is dat wanneer ik 1 voet uitklik en de belasting dus aan 1 kant zet. Links of rechts dan hoor/voel ik niets.
Al is dat natuurlijk net een iets andere belasting dan wanneer je beide voeten op de pedalen zet.
wat ik als volgende stappen zou doen:
- frame checken op beschadigingen, mijn MTB kraakte ook steeds meer en daar was de las tussen de zit en bovenbuis aan het scheuren
- pedalen loshalen, schoonmaken en opnieuw vast zetten met wat montagevet
- cranks loshalen, schoonmaken en opnieuw vast zetten met wat montagevet
- kettingbladen loshalen, schoonmaken en opnieuw vast zetten met wat montagevet
- achterwiel loshalen, QR of steekas schoonmaken frame interface schoonmaken en opnieuw vastzetten
- derailleur pad loshalen, schoonmaken en opnieuw vast zetten met wat montagevet
- ...
Let bij het vastzetten goed om de aangegeven momenten, te strak of te los kan ook kraken en tikken veroorzaken
(en zoals @sapphire aangeeft, probeer onderdelen van een oude fiets of fietsmaat over te zetten om zo defecte onderdelen uit te sluiten)
[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 16-08-2019 11:08 ]
Verwijderd
Zo heb ik nog geen momentsleutel, gereedschap voor mijn bottembracket of casette..
Als het vermoeden zeer hoog is dat het in de trapper of bottembracket zit, dan kan ik er wel gericht gereedschap voor aanschaffen, echter wordt het een dure aangelegenheid wanneer ik nu alles in 1x compleet moet maken om alles aan mijn fiets te versleutelen.
Ik fiets morgenochtend even langs de lokale fietsenmaker waar ik altijd al kom, misschien kan hij me snel helpen met pinpointen van het probleem en dan kan ik zelf wel sleutelen en/of nieuwe onderdelen monteren.
Besloten om het eens en voor altijd op te lossen door een Hambini BB one-piece te plaatsen waarvoor ik eerst het gereedschap aan moest schaffen om de cups te verwijderen en een pers om de nieuwe te plaatsen. Vervolgens nog wat Loctite (specifiek 641 + 7649 activator) en de eerste 3 weken wachten waren alweer voorbij omdat alles uit het buitenland moest komen en de Loctite niet aangekomen was.

Eenmaal aan de slag kwam ik er halverwege tijdens het inpersen achter dat de bb shell niet 100% rond was rondom de cutout voor de afwatering etc, waardoor de cups er niet door heen konden. Contact opgenomen met Hambini en die kwam tot dezelfde conclusie: schuren. Needless to say dat dat serieus niet cool is om te doen met je nieuwe carbon frame.

Affijn, het is een niet dragend deel en het idee is dat je deze cups voor altijd kunt laten zitten. De kraak is weg en lagers zijn makkelijk te vervangen voor hoge kwaliteit standaard lagers die verkrijgbaar zijn via reguliere winkels (i.t.t. merk gebonden fietswinkels).
Verwijderd
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2019 13:17 ]
- 2k voor aluminium, daar koopt je ook een leuke carbon fiets voor
- Niet-standaard crank en BB. Ik overzie niet helemaal wat de voor/nadelen zijn. Ook kan ik niet zo goed vinden wat het prijsverschil is ten opzichte van bottom brackets en kettingbladen van Shimano. Een bottom bracket moet nogal eens vervangen worden (zoals hierboven wel blijkt)
- Bij Canyon voor hetzelfde geld een betere wielset
- Bij Canyon voor hetzelfde geld een mooi aero stuur.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Bottom bracket valt een boel negatiefs over te vinden; los van de aparte standaard, schijnen ze ook bijna zonder uitzondering te kraken.
Een CAAD12, wat ik persoonlijk een mooier model vindt, met een beetje korting daarentegen .....
Canyon is een heel vervelend merk in mijn ogen, omdat ze eigenlijk alles goed doen voor 90% van de prijs (zo goedkoop zijn ze allang niet meer als je vergelijkt met overjarige modellen). Ik heb al een paar keer met m'n muis boven de bestelknop gehangen, 1x voor een MTB maar toen bleek de levertijd van mijn favoriete kleur 4 maanden te zijn, en al een aantal keer voor de Endurace omdat deze geometrie perfect voor mij is. Helaas is de SL serie oersaai qua kleuren en met de SLX (in het rood) zit je direct 2k hoger qua prijs (mede dankzij de hoge wielen etc).SirLenncelot schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:04:
Afgelopen weekend wezen kijken naar de CAAD13. Blijf erg gecharmeerd van het design, maar er zitten nog wel een paar twijfelpuntjes. Met name als ik het vergelijk met de bang-for-buck die ik bij Canyon krijg. Ookal was het vorig jaar geen succes, als de modellen van volgende jaar een beetje hip zijn dan durf ik daar wel weer te bestellen.Maar hij is zeker mooi, oogde en voelde kwalitatief goed en Cannondale krijgt prima aanbevelingen. Levertijd voor de kleur die ik wilde is pas media december, kan dus lekker nog even wachten.
- Niet-standaard crank en BB. Ik overzie niet helemaal wat de voor/nadelen zijn. Ook kan ik niet zo goed vinden wat het prijsverschil is ten opzichte van bottom brackets en kettingbladen van Shimano. Een bottom bracket moet nogal eens vervangen worden (zoals hierboven wel blijkt)
Daarmee heb je ook wel gelijk mijn heikelpunt om waarschijnlijk nooit voor een Canyon te gaan; de inflexibiliteit en saaie imago. Beperkte kleuren, levertijden kunnen extreem zijn, 50euro doos+verzendkosten, stuurpen wisselen moet weer achteraf, service verloop via servicecentra, geen echte kortingen etc. Als je dat ff meerekend betaal ik liever 500 euro meer voor een traditioneel fietsmerk (Bianchi, Cervelo, BMC o.i.d).
Om dan ff antwoord te geven op je vragen:
- Cannondale biedt aluminium frames op het niveau van carbon low/mid end. Carbon is in mijn ogen zwaar overrated en de enige reden dat ik er een heb is omdat ze mooier zijn doordat ze flexibeler zijn met de vormen van het frame. Wil je comfort of beste kwalitateit dan moet je gewoon een stalen of titanium frame kopen.
- Niet-standaard cranks zijn alleen lelijk, niet slecht. Echt 'standaard' BB's zijn er niet meer, althans ik zou niet weten welk systeem 'leading' is op dit moment. Ieder merk heeft zo z'n eigen variant (GXP is van SRAM, BBRight is van Cervelo, BB30(a) is van Cannondale, BB90 is van Trek etc). Allen zijn groot genoeg om gedragen te worden en allen hebben ze zo hun eigen nadelen (voordelen t.o.v. BSA zijn er nauwelijks). BB30a is zo te zien de verlengde versie van BB30. Shimano maakt daar sowieso geen cranks voor, maar andere merken maken waarschijnlijk al hun spindles op die lengte en sturen dan een extra spacer mee voor de mensen die nog de oude BB30 gebruiken. Kettingbladen zijn ook vrij universeel, net als lagers. Grootste issue zit dus in kraakgevoeligheid en de looks van het crankstel.
- Bij Canyon vind ik het best vervelend dat ze voor een mid-range wielset kiezen. Mijn voorkeur gaat uit naar geen wielen of een high end set. Anders een low end setje van 100e die je als winterwielen kunt gebruiken. Zo'n wielsetje van 350e is net iets te duur voor de winter, en doorgaans net iets te laag/zwaar/lelijk om als mooi weer setje te hebben (vroeg of laat koop je toch hoge wielen).
- Die zijn wel nice ja en als je ze los koopt niet te betalen. Onthoud wel dat het onderhoudstechnisch een ramp is. Je bent op z'n minst een keer zo lang bezig om kabels te vervangen en dat is in mijn geval toch minstens 1x per jaar (met al die interne kabels ben je wel een uurtje of 4 zoet als je het niet elke week doet).
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 16-08-2019 13:37 ]
Voor wat betreft de crankset/bottom bracket: mijn vorige tarmac frame had ook BB30. Ik vond dat toen wel een nadeel omdat ik ook met een kraak zat die ik er aan weet (achteraf onterecht). Later heb ik een nieuwer model Tarmac gekregen als garantieframe waarin gewoon weer BSA zat, Specialized is volgens mij met een boel modellen van BB30 afgestapt. Ik vind het op zich een prettige gedachte dat "alles" eventueel past.
Een niet-standaard crankstel vind ik (in het geval van shimano) dan weer eerder een voordeel. Ik vind zo'n beetje ieder 5-bolt systeem heel veel mooier en strakker er uit zien dan die lelijke 4 bolt crankstellen van Shimano met die rare lijnen er op, maar dat is natuurlijk vooral een kwestie van smaak
Je kritiek op Canyon herken ik niet helemaal. Vorig jaar bij hen langs geweest en later via internet besteld. Doos en verzending was gratis (die acties hebben ze het hele jaar door), bij andere merken krijg je ook maar keuze uit een paar kleurtjes per model. Korting hoefde ik niet aangezien ik de prijs al redelijk scherp vond. Een vriend kocht echter wel een Aeroad uit hun outlet met flinke reductie. De levertijd was 3 maanden, maar als ik nu die Caad in mijn maat wilde dan kon die ook pas in december geleverd worden. En toen er iets mis was liep de service inderdaad via het service center, ik zit daar een kleine drie kwartier vanaf dus koos ervoor om het niet via de post te doen. Toen het probleem niet opgelost kon worden heb ik mijn geld teruggekregen.
Ik wacht nog eens af. De CAAD heeft wel een bepaalde aantrekkingskracht op mij, aero stuur is voor mij geen must, Carbon ben ik steeds bang dat het kapot gaat, wielset koop ik waarschijnlijk toch zelf een nieuwe. Maar toch zit er een rationeel stemmetje in mij die me laat wachten om te vergelijken met Canyon 2020 modellen.
[ Voor 5% gewijzigd door SirLenncelot op 16-08-2019 14:01 ]
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
De CAAD alu frames doen niet onder voor carbon qua gewicht/specs/comfort, maar dus ook niet qua robuustheid. Voor alu geldt in principe ook gewoon dat als er een deuk of scheur in zit, dat de constructie niet meer optimaal is en je het frame kunt afschrijven.
Weet je zeker dat de CAAD wel bij je past? Vind dat zeker de mooiere optie t.o.v. de 13-in-een-dozijn Canyon, maar ik meen me te herinneren dat ze wel vrij lang/laag zijn.
Ik was/ben juist een beetje verliefd op de Giant TCR Advanced Pro serie I'm de half hoge 42/45mm velgen
Ik hoef geen hele dure hoge carbon velgen namelijk.
Erg fijne en hufterproof wielen, maar niet zo mooi als een setje Bora's of Enve's natuurlijk. Helaas zijn die ook bijna 3x zo duur.

[ Voor 33% gewijzigd door Ypuh op 16-08-2019 16:05 ]
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic