Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 54 ... 687 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-10 19:34
Ramon 73 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 21:12:
[...]

Nou, als je aangifte doet dan moet je uiteraard je identiteit opgeven. Anoniem aangifte doen kan bijna niet, en bij mishandeling al zeker niet. En als er een zaak uit volgt, dan staat je naam in het procesdossier dat de dader kan opvragen. Weliswaar kun je adres laten afschermen, maar als ze je naam hebben en aan je spraak herkend hebben waar je woont ben je zó gevonden. Ik ben bijv. heel makkelijk te vinden via het telefoonboek. Je zult zo´n idioot maar voor de deur hebben staan. Dus bij geen/weinig schade kun je wellicht beter geen aangifte doen.

Ik werd nog gebeld door slachtofferhulp, wat ik vond dat het OM moest doen. Celstraf, werkstraf of schadevergoeding. Heb het laatste gekozen.
Daar zou ik absoluut niet bang voor zijn, tenzij die vent eruit zag als een Hells Angel. Hij weet om de donder wel dat ie fout zat, Politie erbij en getuigen. Er was natuurlijk wel sprake van een opwelling, dat is iets anders dan bewust iemand opzoeken terwijl je onder een vergrootglas ligt, zo dom is niemand.

Ter vergelijking om je gerust te stellen, de kans dat een moordenaar opnieuw in de fout gaat is bijna 0 :+.

Zou dan ook niets anders doen dan zorgen dat er een streepje achter zoiemands naam komt. Een celstraf of werkstraf heb je weinig aan, dus zou ook voor een schadevergoeding kiezen. Waarschijnlijk heb je alleen geen aantoonbare schade (is je fiets ook gevallen?) en smartengeld doen ze in Nederland niet aan, dus ga je de €500 niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:23

Grin

Ride si sapis.

Vraagje, ik krijg morgen mij nieuwe velgen binnen en deze zijn geschikt voor zowel de traditionele clincher (binnenband + buitenband) als tubeless (met die latexhandel).
Nu wil ik gewoon clincher gaan rijden, mijn vraag is nu: heb ik dan nog een velglint nodig?

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:23

Phydomir

Dennis

Tacoos schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 21:03:
Vandaag ook weer een sterk staaltje gezien, hoor: ik rij op het fietspad door de Strabrechtse heide als er wat druppels uit de lucht vallen
Kom ik bij een bosje, staan er 3 senioren midden op het fietspad met paraplu en al te schuilen... Niemand kon er langs!
Toen ik belde was er lichte paniek want ineens moest er vanalles aan de kant.
Vandaag ook weer wat moois gezien. Dijk hier langs de Rijn wordt op een gegeven moment een stuk voor alleen fietsers. Deel gaat recht door een dorp in en dan kan je ook rechtsaf. Staat er iemand naast een fiets, te praten met iemand die naast een scooter staat, midden op die kruising. Flink bellen en maar geroepen dat ze midden op de kruising stonden maar kreeg maar een schaapachtig blik terug. Totaal geen besef van hoe ze daar stonden, compleet in hun eigen wereld.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-10 10:21

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Grin schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 21:54:
Vraagje, ik krijg morgen mij nieuwe velgen binnen en deze zijn geschikt voor zowel de traditionele clincher (binnenband + buitenband) als tubeless (met die latexhandel).
Nu wil ik gewoon clincher gaan rijden, mijn vraag is nu: heb ik dan nog een velglint nodig?
Afhankelijk van de wielen zelf. Veel nieuwe wielen zijn tegenwoordig uitgerust met een soort standaard-lint.
Welke heb je gekocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Grin schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 21:54:
Je hebt altijd een velglint nodig als de spaakgaten open zijn. Door de hoge druk en scherpe randen kun je anders makkelijk lek rijden.

Er zijn wielen waarbij het velgbed al mooi smooth is (o.a. de duurdere Fulcrums), maar meestal niet. In 9/10 gevallen zit het velglint er wel bij.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 07-08-2019 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Ypuh schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 22:03:
[...]

Je hebt altijd een velglint nodig als de spaakgaten open zijn. Door de hoge druk en scherpe randen kun je anders makkelijk lek rijden.

Er zijn wielen waarbij het velgbed al mooi smooth is (o.a. de duurdere Fulcrums), maar meestal niet. In 9/10 gevallen zit het velglint er wel bij.
Mijn 230 euro fullcrum 5 setje had dat ook al. Valt dat onder de duurdere setjes? :P

Kent trouwens iemand deze al:
http://www.greatwarremembrancecyclo.be/nl/

Vorig jaar de eerste editie. Ik ben echt gek van die regio, maar fietsen deed ik er zelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Het gaat om deze velgen: Campagnolo Bora WTO 60.
Afbeeldingslocatie: https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/2/2018/04/Campagnolo-Bora.jpg

Ben helemaal verliefd op het G3 spaakpatroon van het achterwiel. O+ Normaliter zijn spaken op een achterwiel zo veel en m.i. niet mooi. Het was dit of een stel Zipp 454 maar dat werd me toch iets te gek voor wat ik fiets, en de Zipp's vind ik iets minder mooi... Heb nu Zipp 404's.

Dan zal er vast wel een lintje bij zitten, komt vast goed. Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 20:01
@Joindry
Regio die ik ook minder ken. Heb de Gent Wevelgem cyclo gereden en die ging ook die kant uit.

Ik zou zelf wel opteren om de 111 km te rijden. De 180 gaat richting Nieuwpoort/Diksmuide en die regio ken ik dan weer wel :).

En dan kriebelt het natuurlijk om van thuis uit te vertrekken. Enkele reis naar Ieper is zo'n 50 km :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:45
@Ramon 73 Als zon kerel me eerst ten val brengt door z'n huisdier niet onder controle te hebben, en me vervolgens ook nog eens slaat zou ik echt helemaal door het lint gegaan zijn vrees ik. Dat je niet terug geslagen hebt joh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:31
Stoffa schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 23:28:
@Ramon 73 Als zon kerel me eerst ten val brengt door z'n huisdier niet onder controle te hebben, en me vervolgens ook nog eens slaat zou ik echt helemaal door het lint gegaan zijn vrees ik. Dat je niet terug geslagen hebt joh!
Denk dat je op het moment zelf vrij perplex staat..

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:26
Ramon 73 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 21:05:
[...]

Die andere man deed of zijn neus bloedde :( ik liep naar hem toe om iets van steun te krijgen tegen die bullebak, maar die man deed of ik lucht was. Tijdens het gesprek met 112 werd gevraagd waar ik was, dus ik vraag aan die man waar ik stond. Kijkt hij me half grinnikend aan op een manier van "dat zou je wel willen weten". Gelukkig viel mijn oog op het plaatsnaambordje :)
En later zag ik de man weer zijn huis binnengaan, kon hij mooi getuigen bij de politie.
Zijn waarschijnlijk de beste maatjes, maar wat een arrogante kwal is me dat? Hoogstwaarschijnlijk het spul dat op cafe gaat klagen over de wielerterroristen, want nu kan m'n hondje niet los op de dijk rondlopen!!!!!

Wetende dat een celstraf niet veel uithaalt (in BE worden ze onder de 3 jaar toch niet meer in de cel gestopt) heb je waarschijnlijk de beste keuze gemaakt met schadevergoeding, maar dat soort mensen zouden ze gewoon een paar maandjes weg mogen steken. Denken ze hopelijk 2x na voor ze weer denken dat ze ala JV van Damme mogen vechten op straat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:50
Rivanov schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 06:53:
[...]

Denk dat je op het moment zelf vrij perplex staat..
Dat lijkt me ook. Je verwacht dat niet. En daarnaast ben je ook enorm kwetsbaar op je fietsschoenen. Tenzij je natuurlijk Bernard Hinault bent.

Behalve dat het common sense is, bestaat er geen wet dat je hond aangelijnd moet zijn bij een fietspad?

[ Voor 6% gewijzigd door FreeShooter op 08-08-2019 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 12:40

Crazy D

I think we should take a look.

Phydomir schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:43:
[...]

Vol erop. Paar meter voor het einde dood en geen puf meer op uit te klikken en zo om vallen. Dat zou mij waarschijnlijk gebeuren :+
Dat was mijn 1e keer Posbank toen ik wel een winter spinning had gedaan maar buiten amper had gefietst. Ik vloog wel volle bak omhoog. Vriend van me deed wel verstandig. Ik was wel snel boven, dat dan weer wel. En stond 10 minuten te hijgen en te piepen en naar zuurstof te happen, terwijl hij op z'n gemakje redelijk fris boven kwam. Een leermomentje :o
FreeShooter schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:56:
Dat lijkt me ook. Je verwacht dat niet. En daarnaast ben je ook enorm kwetsbaar op je fietsschoenen. Tenzij je natuurlijk Bernard Hinault bent.

Behalve dat het common sense is, bestaat er geen wet dat je hond aangelijnd moet zijn bij een fietspad?
Ik ken honden losloop gebieden waar fietsers zijn toegestaan. Niet zo'n handige combinatie :X

[ Voor 27% gewijzigd door Crazy D op 08-08-2019 10:01 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:58
FreeShooter schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:56:
[...]

Basis regel is binnen de bebouwde kom aangelijnd, daarbuiten los, maar de gemeente kan zijn eigen lokale regels via APV opstellen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-10 12:18
Aangezien hier aardig wat kennis rondhangt over fietsen en onderdelen probeer ik het hier. Eerste advies is natuurlijk om te gaan testen bij een lokale winkel (maar die hebben niet alles) en ik moet zeggen dat ik met 10 minuten fietsen nog niet weet of een racefiets goed bij mij past. Je zult dat toch pas later merken, wanneer je langere tochten heb gemaakt.

Ik wil eigenlijk een keuze maken tussen de volgende 4 fietsen op basis van reviews, specificaties en de prijs (onder de 1000,-). Als beginnende wielrenner ga ik puur met mooi weer in het weekend en/of 's avonds fietsen.
De fietsen in vergelijking kun je hier zien: https://www.mantel.com/pr...4,56100,57352,56099,56033

Het gaat om een Bulls Harrier 1 omdat die net als de Sensa een Shimano 105 groep heeft. De Bulls kom ik iets vaker tegen op het internet in reviews en fora, waardoor ik denk dat die wat beter is dan de Sena. Misschien ervaren de kenners dat hier anders.
De Cube's omdat ik bij dat merk een beter gevoel heb qua kwaliteit. Ik heb op een gewone Cube Travel Pro gereden, wat waarschijnlijk mijn 'normale' fiets gaat worden. Ook heb ik al op een Cube Attain gereden, dus weet hoe dat voelt en rijdt, maar dit was te kort om te oordelen. De Cube's hebben beide een Tiagra, maar die doet weinig onder voor een 105 als ik het zo lees. Alleen heeft de ene Cube disc brakes, wat wat beter staat aangeschreven. Nu heb ik dat in het vlakke NL misschien niet nodig, maar wanneer ik een keer de bergen in ga weer wel.

Kortom, redelijk dezelfde soort fietsen qua specificaties, maar met kleine verschillen. Kunnen de kenners mij een zet in de 'goede' zet geven? Tenzij het allemaal goede keuzes zijn en het meer om looks/prijs kan gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@Krilo_89 de disc brakes op de cube zijn niet hydraulisch, hoewel dat ook gelijk best praktisch is, heb je niet alle voordelen van schijfremmen. Op een fiets van 1000 euro zou ik gewoon voor velgremmen gaan.

Tiagra werkt functioneel prima en het verschil tussen 20 of 22 versnellingen zal je ook niet zo snel merken. 105 is wel makkelijker te upgraden naar een hogere groep (105, ultegra en dura ace zijn allemaal 11 speed, en gebruiken dus compatible kettingen, cassettes, derailleurs en vooral shifters). Als je nu een fiets met tiagra koopt zal je eigenlijk niet kunnen upgraden, tenzij je alles in 1 keer doet. (dat zou voor mij de voornaamste reden zijn om 105 te kiezen).

kijk ook eens naar een canyon endurace of een rose pro sl, beide rond de 1100 ex shipping, maar erg mooi afgemonteerde fietsen, daar wordt op de overige onderdelen minder bezuinigd dan bij andere merken.
(let wel, deze worden alleen direct vanuit de leverancier verkocht, niet alle fietsenmakers worden er blij van als je met zo'n fiets aankomt, maar hetzelfde geld voor een fiets van mantel, tenzij je daar naartoe terug gaat uiteraard)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

CedricD schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 22:59:
@Joindry
Regio die ik ook minder ken. Heb de Gent Wevelgem cyclo gereden en die ging ook die kant uit.

Ik zou zelf wel opteren om de 111 km te rijden. De 180 gaat richting Nieuwpoort/Diksmuide en die regio ken ik dan weer wel :).

En dan kriebelt het natuurlijk om van thuis uit te vertrekken. Enkele reis naar Ieper is zo'n 50 km :9.
Ik heb nog nooit 180km gereden. 160 Is het maximum so far. Die eerste 70km zijn inderdaad zo goed als vlak, naar Nieuwpoort en terug.
Laat op het seizoen ben ik misschien wel in staat het te proberen. Alleen vrees ik voor de combo, Kemmelberg, Rode berg en Baneberg na pas dik 150 km.

Naar een startplek rijden doe ik zelden. Altijd bang om helemaal kapot te zijn op de terugrit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Grin Bora's met G3 :9~. Heb zelf ook een paar jaar met Campa Eurus wielen rondgereden en dat spaakpatroon is ook nog eens oerdegelijk.
Krilo_89 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:38:
Aangezien hier aardig wat kennis rondhangt over fietsen en onderdelen probeer ik het hier.
Goed om je op deze manier alvast in te lezen, maar de #1 is altijd de fit van een fiets. De maat is vrij gemakkelijk te berekenen, maar een maat 56 van het ene merk is niet gelijk aan een maat 56 van het andere merk. Of een maat 56 endurance frame is niet gelijk aan een 56 wedstrijd frame binnen hetzelfde merk.

Een goed begin is je monkey factor berekenen (verhouding lichaamslengte/binnenbeenlengte). Lange benen korte torso = meer richting endurance (Defy, Intenso, Agree) en mocht je heel lenig zijn met normale verhoudingen, dan kun je gewoon naar de reguliere modellen kijken (Ultimate, Attain etc).

Onderdelen zijn eigenlijk secundair aan de geometrie. De beste onderdelen op een niet passende fiets zullen je fietsplezier niet vergroten. Andersom kun je met 105 prima uit de voeten en vanaf dat niveau worden er geen slechte fietsen/onderdelen meer gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 08-08-2019 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ypuh schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:17:
@Grin Bora's met G3 :9~. Heb zelf ook een paar jaar met Campa Eurus wielen rondgereden en dat spaakpatroon is ook nog eens oerdegelijk.

[...]

Goed om je op deze manier alvast in te lezen, maar de #1 is altijd de fit van een fiets. De maat is vrij gemakkelijk te berekenen, maar een maat 56 van het ene merk is niet gelijk aan een maat 56 van het andere merk. Of een maat 56 endurance frame is niet gelijk aan een 56 wedstrijd frame binnen hetzelfde merk.

Een goed begin is je monkey factor berekenen (verhouding lichaamslengte/binnenbeenlengte). Lange benen korte torso = meer richting endurance (Defy, Intenso, Agree) en mocht je heel lenig zijn met normale verhoudingen, dan kun je gewoon naar de reguliere modellen kijken (Ultimate, Attain etc).

Onderdelen zijn eigenlijk secundair aan de geometrie. De beste onderdelen op een niet passende fiets zullen je fietsplezier niet vergroten. Andersom kun je met 105 prima uit de voeten en vanaf dat niveau worden er geen slechte fietsen/onderdelen meer gemaakt.
En daarnaast moet je ook in acht nemen dat je voor 1000 euro niet een top fiets krijgt precies op jou wensen..
Dit zijn vaak de echte all-round modellen die een grote groep mensen moet dienen.
Voor een goede fit heb je vaak nog net wat andere dingen nodig, ander zadel, stuurpen, evt wat spacers etc.. Maar dan heb je het wel over de laatst 5-10% om het 100% passend te maken..

Dat wetende op een fiets die 90-95% past kun je ook prima fietsen en mis je mogelijk die laatste procenten niet eens op korte termijn..

Mijn ervaring na goed 1,5 seizoen is dat je toch de minpunten gaat herkennen van zulke fietsen en dat probeert te fixen met andere onderdelen of zelfs gaat kijken naar een fiets die op dat moment bij jou doelstellingen past..

Mijn advies, koop een fiets die je mooi vind en waar je naar jou gevoel goed zit.. Een mooie en gelijk fijn zittende fiets is al 70-80% van het fietsplezier.
Qua techniek, adviseer ik toch minimaal 105 ivm toekomstige upgrade mogelijkheden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:00
Krilo_89 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:38:
Aangezien hier aardig wat kennis rondhangt over fietsen en onderdelen probeer ik het hier. Eerste advies is natuurlijk om te gaan testen bij een lokale winkel (maar die hebben niet alles) en ik moet zeggen dat ik met 10 minuten fietsen nog niet weet of een racefiets goed bij mij past. Je zult dat toch pas later merken, wanneer je langere tochten heb gemaakt.

Ik wil eigenlijk een keuze maken tussen de volgende 4 fietsen op basis van reviews, specificaties en de prijs (onder de 1000,-). Als beginnende wielrenner ga ik puur met mooi weer in het weekend en/of 's avonds fietsen.
De fietsen in vergelijking kun je hier zien: https://www.mantel.com/pr...4,56100,57352,56099,56033

Het gaat om een Bulls Harrier 1 omdat die net als de Sensa een Shimano 105 groep heeft. De Bulls kom ik iets vaker tegen op het internet in reviews en fora, waardoor ik denk dat die wat beter is dan de Sena. Misschien ervaren de kenners dat hier anders.
De Cube's omdat ik bij dat merk een beter gevoel heb qua kwaliteit. Ik heb op een gewone Cube Travel Pro gereden, wat waarschijnlijk mijn 'normale' fiets gaat worden. Ook heb ik al op een Cube Attain gereden, dus weet hoe dat voelt en rijdt, maar dit was te kort om te oordelen. De Cube's hebben beide een Tiagra, maar die doet weinig onder voor een 105 als ik het zo lees. Alleen heeft de ene Cube disc brakes, wat wat beter staat aangeschreven. Nu heb ik dat in het vlakke NL misschien niet nodig, maar wanneer ik een keer de bergen in ga weer wel.

Kortom, redelijk dezelfde soort fietsen qua specificaties, maar met kleine verschillen. Kunnen de kenners mij een zet in de 'goede' zet geven? Tenzij het allemaal goede keuzes zijn en het meer om looks/prijs kan gaan.
Ik zou de Cube's nietg doen vanwege de groepset. De 105 is echt wel een stap hoger dan de Tiagra en zoals boven ook al vermeld, de disc zijn niet hydraulisch, dus daar pak je bijna geen winst op.

Maar dna hou je twee fietsen over met volledig andere geometrie. Wat wil je en hoe ben je. Wil je lekker fietsen en ben je niet zo lenig, dan is een endurance fiets meer wat voor je. Wil je wat platte op de fiets zitten en wil je 34 km/u rondjes van 80+ km rijden met een lenig lijf, dan is de racer wat meer voor je. Die verschillen zijn moeilijk aan te geven als tips, die moet je zelf uitvinden. Vanuit die gedachten kun je dan de ideale fiets zoeken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
als je het niet weet zou je beter met een meer endurance geo kunnen starten, dat is wat meer beginners vriendelijk. Als je niet te duur instapt en de komende tijd goed bedenkt of het wat voor je is kan je over een tijdje goed bepalen hoe je volgende fiets eruit moet zien.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Thanks allen voor de snelle en goede antwoorden!

@Prulleman: Ik zit overigens niet vast aan Mantel, maar deze website kon de fietsen naast elkaar zetten in een vergelijking. Andere sites hadden niet alles of werkte niet lekker ;).
Ik ga over beide fietsen ook eens wat lezen. Helaas zie ik bij de winkel in mijn buurt (Kroone Liefting) deze merken niet staan, dus testen wordt lastig.

Qua persoon ben ik 1,76, rond de 73 kilo en geen stijve hark (doe aan voetbal + tennis). Volgens mij kan ik op verschillende type fietsen wel 'leren' rijden, maar ik zie mijzelf wel meer op een comfortabele fiets. Hier wil ik dan langere afstanden mee rijden en dat mag mag qua km/u wel hoog pieken, maar als ik vlak 30 km/u heb gereden en kapot ben na een lange rit, dan ben ik tevreden ;). Ik zie mijzelf dus niet echt als racer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ypuh schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:17:
[...]
Dat G3 spaakpatroon heeft me echt over de streep getrokken. Zipp blijft me trekken maar met 1800 voor alleen een achterwiel werd het verschil met deze Bora's wel erg groot. Zipp 454 was eigenlijk mijn eerste keus... Maar met 1600 voor de hele Bora-set, of 3300 voor de 454-set, valt dat met mijn hobby fietserij niet goed te praten.
Ik had nog wat vraagtekens bij duurzaamheid, fijn om te horen dat het degelijk spul zou moeten zijn.
Ik plemp vandaag of morgen wel wat foto's van het eindresultaat online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Misschien dat de meer ervaren rijders me gaan verbeteren maar het is denk ik makkelijker om een endurance fiets wat meer racy te maken dan een race model meer endurance.

Als ik nu (na een jaar) terug kijk op de aanschaf van mijn eerste fiets zou ik (met de kennis) van nu zeker eerder voor een 105 fiets gaan met velgremmen dan een Tiagra met hydraulische schijfremmen. Maar nu ik dat laatste heb kan ik me ook niet voorstellen dat ik ooit terug ga naar velgremmen of niet hydraulische schijfremmen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 12:13
Een 'normale' racer komt over het algemeen ook met 2-4 cm spacer stack. Om een racer écht racer te maken, zoals in peloton veelal wordt gereden, haal je die er natuurlijk tussen uit ;) (slamthatstem).

Hou er wel rekening mee dat we wielertoeristen zijn en veelal niet de lenigheid hebben om zo laag te zitten.

Wanneer je een endurance model 'slammed' kom je veelal op de stack uit van een racer met spacers.

Daarnaast kan de handling van een endurance model iets minder racy zijn door o.a. de andere wielbasis en lengtes van andere componenten, je krijgt er uiteraard wel meer comfort voor terug. Wedstrijden zoals Parijs-Roubaix worden op Endurance modellen gereden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-10 23:32
Phydomir schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:50:
Misschien dat de meer ervaren rijders me gaan verbeteren maar het is denk ik makkelijker om een endurance fiets wat meer racy te maken dan een race model meer endurance.
Het lijkt me dat de veranderbaarheid beide kanten op even groot is:
- Op eenzelfde fiets kun je je houding op wel veranderen van race naar endurance en vice versa (mits het fysiek past natuurlijk).
- Aan de fiets zelf kun je maar weinig doen: de balhoofdhoek en wielbasis kun je niet veranderen, de dempingseigenschappen van het frame ook niet. Je kunt hoogstens wat varieren in wielen, banden, zadelpen en stuur die meer of minder flex geven.
Phydomir schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:50:
Als ik nu (na een jaar) terug kijk op de aanschaf van mijn eerste fiets zou ik (met de kennis) van nu zeker eerder voor een 105 fiets gaan met velgremmen dan een Tiagra met hydraulische schijfremmen. Maar nu ik dat laatste heb kan ik me ook niet voorstellen dat ik ooit terug ga naar velgremmen of niet hydraulische schijfremmen.
Dat is een beetje eigen aan een eerste fiets: je kunt hem als leergeld beschouwen. Na één of twee jaar fietsen heb je veel beter een idee wat er op je verlanglijstje had moeten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Lenigheid is vrij simpel te meten. Buig met gestrekte benen voorover en kijk of je met je vingertoppen je tenen kunt raken. Is dat het geval, dan kun je waarschijnlijk ook diep zitten op een racefiets. De meeste mensen komen slechts tot halverwege hun scheenbeen of zelfs knie. Die aangeboren lenigheid veranderd eigenlijk nooit (tenzij je daarnaast actief gaat yoga'en of turnen ofzo). In het geval van scheenbeen/knie zou ik voor een endurance model kiezen (i.v.m. dat je schouders/nek etc. ook nog moeten wennen aan een bukfiets).
DieAnder schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:56:
[...]

Het lijkt me dat de veranderbaarheid beide kanten op even groot is:
Technisch gezien heb je gelijk. Optisch gezien ziet een endurance fiets met een wat langere stuurpen en zonder spacers er een stuk beter uit als een laag frame met spacertoren en stompje. Om te voorkomen dat de stijlpolitie je aanspreekt op aanstootgevend gedrag ben je waarschijnlijk beter af met endurance geometrie.

Nogmaals, meet jezelf eerst gewoon ff op. Binnen 2 minuten weet je of je je handen platleggen op de grond kunt leggen en een normale lichaamsverhouding hebt.

@Grin Kan geen redenen bedenken waarom je Zipp's boven Bora's zou verkiezen. Bora's zijn unaniem de mooiste wielen op de markt. Technologisch zullen de Zipp's misschien een paar kleine stapjes voorliggen, maar wat boeit dat. De WTO's zijn ook al 19c en TLR, dus ver achter lopen ze niet.

Zit nog ff naar de prijs te kijken, maar ze kosten bijna 1.000e meer dan wat ik onlangs voor mijn FFWD F4R FCC's betaald heb en dat zijn 20c, TLR wielen met het moderne U-profiel. Schoonheid heeft zo zijn prijs :9. Alhoewel, de adviesprijs van de F4R's is hetzelfde, maar niemand betaald dat geloof ik.

[ Voor 19% gewijzigd door Ypuh op 08-08-2019 14:40 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Damn, wat een werk is dat zeg... Even wielen vervangen. Had nog een spacer nodig voor mijn cassette achter (fietsenwinkel bedankt voor de service!). De remmen opnieuw uitlijnen, uiteraard zat ieder schroefje (incl cassette) MUURVAST. Remblokken vervangen en dan nog de banden erom. Na een aantal testritjes eindelijk de boel op orde. Maar ben uitermate tevreden over het resultaat. Click voor full size.

Before
Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-Cmf5zBZ/0/7e6498c6/L/i-Cmf5zBZ-L.jpg

After
Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-vJTrhtX/0/7dc1f0c6/L/i-vJTrhtX-L.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Grin schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:59:
Damn, wat een werk is dat zeg... Even wielen vervangen. Had nog een spacer nodig voor mijn cassette achter (fietsenwinkel bedankt voor de service!). De remmen opnieuw uitlijnen, uiteraard zat ieder schroefje (incl cassette) MUURVAST. Remblokken vervangen en dan nog de banden erom. Na een aantal testritjes eindelijk de boel op orde. Maar ben uitermate tevreden over het resultaat. Click voor full size.

Before
[Afbeelding]

After
[Afbeelding]
Wat was er mis met je oud setje wielen? Zijn best vet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Eigenlijk niets, Zipp is top spul. Maar de wielen hebben ongeveer 75.000 KM gehad. De markers waren nog amper zichtbaar op het achterwiel, dan moeten ze eigenlijk worden vervangen. Daarbij 10+ jaren oud, dan mag een slijtage onderdeel als dit wel vervangen worden. De lagers en hubs van tegenwoordig zijn wel even wat anders dan 10 jaren geleden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Ypuh schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:28:
Lenigheid is vrij simpel te meten. Buig met gestrekte benen voorover en kijk of je met je vingertoppen je tenen kunt raken. Is dat het geval, dan kun je waarschijnlijk ook diep zitten op een racefiets. De meeste mensen komen slechts tot halverwege hun scheenbeen of zelfs knie. Die aangeboren lenigheid veranderd eigenlijk nooit (tenzij je daarnaast actief gaat yoga'en of turnen ofzo). In het geval van scheenbeen/knie zou ik voor een endurance model kiezen (i.v.m. dat je schouders/nek etc. ook nog moeten wennen aan een bukfiets).
Ik kom tot aan m'n scheenbeen en heb een 'endurance' model. Ik zit er wel sportief op (lees: als ik me plat op het stuur leg kan je zonder problemen kaarten op m'n rug), maar heb daar wel op moeten trainen.
Was vooral de rug die moest getraind worden, maar skeeleren deed wonderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
@Ypuh, ik heb even gemeten ;).
Mijn binnenbeenlengte is 79cm en met mijn totale lengte van 1.76cm zie ik dat ik niet echt 'gemiddeld' ben :p (korte pootjes dus). Dat zal ook de reden zijn dat ik met mijn vingers op de grond kan komen als ik gebukt sta.

De Monkey factor ken ik niet, maar ik kan er ook weinig over vinden. Hoe zou ik die berekenen?

Keuze nu valt meer op een Endurance fiets, want ik hoef niet persee met mijn kont een halve meter boven mijn hoofd uit te stijgen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Grin schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 20:21:
Eigenlijk niets, Zipp is top spul. Maar de wielen hebben ongeveer 75.000 KM gehad. De markers waren nog amper zichtbaar op de achterwiel, dan moeten ze eigenlijk worden vervangen. Daarbij 10+ jaren oud, dan mag een slijtage onderdeel als dit wel vervangen worden. De lagers en hubs van tegenwoordig zijn wel even wat anders dan 10 jaren geleden. ;)
Ik vind het een erg mooie upgrade. Wat was je kwijt aan die boras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Krilo_89 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:37:
@Ypuh, ik heb even gemeten ;).
Mijn binnenbeenlengte is 79cm en met mijn totale lengte van 1.76cm zie ik dat ik niet echt 'gemiddeld' ben :p (korte pootjes dus). Dat zal ook de reden zijn dat ik met mijn vingers op de grond kan komen als ik gebukt sta.

De Monkey factor ken ik niet, maar ik kan er ook weinig over vinden. Hoe zou ik die berekenen?

Keuze nu valt meer op een Endurance fiets, want ik hoef niet persee met mijn kont een halve meter boven mijn hoofd uit te stijgen ;).
Andersom juist. Ik zou in jouw geval juist niet voor een endurance geometrie kiezen maar gewoon een 'normaal' model. Je beenlengte is idd net iets onder gemiddeld, waardoor je torso waarschijnlijk normaal of iets langer is. Samen met je 'lenigheid' zou een wat langere bovenbuis waarbij je iets gestrekter zit geen probleem mogen zijn.

Met een BBL van 79cm zal je zadel op ongeveer 69cm hoogte moeten komen te staan. Met een framemaat van 56cm (=lengte zitbuis) zal je zadelpen ongeveer 13cm uitsteken, er vanuit gaande dat het geen slooping frame is (aflopende bovenbuis). Misschien zou een 54cm frame zelfs nog wel passen waarbij de bovenbuis ook iets korter is, maar de headtube is dan vaak ook korter waardoor het stuur lager komt te staan.

Zou het dus een beetje zoeken in de categorie Canyon Ultimate, Giant Contend, Sensa Romagna, Cube Attain. Je komt dan uit rond de maat 55/56cm of M/ML.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Stoffa Thanks. Adviesprijs is ruim 2100 maar met een beetje zoeken krijg je de set wel geleverd voor 1500-1600.

[ Voor 4% gewijzigd door Grin op 08-08-2019 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

wisselwerking schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:37:
[...]

Waarom dan? Ik had een HRM, maar die is onverwacht kapot gegaan. Sindsdien weer zonder, maar mis het niet echt.
Maar goed, eigenlijk gebruik ik mijn fietscomputer dan ook voornamelijk voor loggen (en incidenteel navigeren).
Omdat ik vaak met vrij hoge hartslag rijd en zonder HRM mezelf (te) snel opblaas.
Met HRM kan ik mijn rit beter indelen qua HR en doordat ik niet op gevoel hoeft te rijden maar alleen maar hoef te kijken rijd ik een stuk relaxer :)

Overigens is dat kreng nog steeds niet terecht :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 04:41:
[...]

Omdat ik vaak met vrij hoge hartslag rijd en zonder HRM mezelf (te) snel opblaas.
Met HRM kan ik mijn rit beter indelen qua HR en doordat ik niet op gevoel hoeft te rijden maar alleen maar hoef te kijken rijd ik een stuk relaxer :)

Overigens is dat kreng nog steeds niet terecht :(
Met kleine kinderen, check je prullebakken.... :+
Toen mijn kinderen nog peuters waren was dat de eerste plek waar ik zocht en heel wat terug gevonden.. 8)

Bij gebrek aan een aanvullende polis om een sport medische keuring te volgen afgelopen week zelf een aan het testen geweest wat mijn maximale hartslag en omslagpunt zou moeten zijn..
Ik heb precies dezelfde uitslag als de karvonen methode...

Voor de rest van dit jaar geeft het mij in ieder geval genoeg houvast om "goed" verder te trainen op hartslag.
Straks in februari/maart wil ik eens kijken of ik een sport medische keuring kan ondergaan..
Gezien mijn leeftijd (volgend jaar 40), zou ik graag een keer onder begeleiding echt maximaal willen gaan..
Maar voor nu zal ik er misschien een paar slagen vanaf zitten, maar zolang ik midden in de zones blijf train ik naar mijn mening voor nu optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:54
@Grin Door die hoge wielen lijkt je frame wel een beetje aan de ielige kant.

* EdwinW mompelt iets over de verhouding frame vs. wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@EdwinW Ik begrijp je commentaar. Dit Look-frame is in beginsel, qua geometrie/buisdikte, een klassieke racefiets, maar dan full carbon. Daardoor extreem licht maar voor het perfecte plaatje is een aeroframe de volgende stap. Dat staat voor volgend jaar/deze winter op het programma. Verder dan dit, kan je dit frame niet meer upgraden; qua groep en onderdelen is hij nu wel af. Dus de volgende stap is een nieuw frame. Maar dat heeft geen haast, dit is meer dan prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

@Remko24 Jep uiteraard gedaan :)

Maaaaaar hij is terecht! Vrouwlief is deze week zo'n beetje de hele week van huis en had om te helpen maandag nog een wasje er in gedaan.
En daar vond ik hem vandaag tussen :X
Dus draaitje was meegedaan en in een natte broek gezeten.....
We gaan zien of alles nog werkt maar ben opgelucht dat hij terecht is :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54

Before
[Afbeelding]

After
[Afbeelding]
Echt heel nice! 585 zie je ook niet vaak. Ben helemaal geen fan van al die zwarte fietsen tegenwoordig maar deze is toch echt wel bijzonder. Heb je nu een nieuwe eTap groepset er op?

Dit heeft echt zo veel meer karakter dan al die 13 in een dozijn Canyons of Cubes :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:21
@sapphire Laat ajb weten of hij nog werkt, ben wel benieuwd wat ze allemaal kunnen overleven :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

Before
[Afbeelding]

After
[Afbeelding]
Nice!

Wel je fiets van de andere kant fotograferen volgende keer - en de ketting op het grote blad. ;)
RULE #26 // Make your bike photogenic.
When photographing your bike, gussy her up properly for the camera. Some parameters are firm: valve stems at 6 o’clock. Cranks never at 90 or 180 degrees. Others are at your discretion, though the accepted practices include putting the chain on the big dog, and no bidons in the cages.

[ Voor 17% gewijzigd door MrAcid op 09-08-2019 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Thanks @Maks!
Look is idd een merk dat je niet veel ziet, en ik moet zeggen dat hun nieuwste frames mij minder aanspreken (700-serie). Maar tot en met de 600-serie (kwijl 695 :9~ ) hebben ze imho prachtige fietsen gemaakt. Er zit idd SRAM Red eTap op (geen AXS, maar die serie daarvoor); uitermate tevreden over.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Maks
Grin schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:38:
Thanks @Maks!
Look is idd een merk dat je niet veel ziet, en ik moet zeggen dat hun nieuwste frames mij minder aanspreken (700-serie). Maar tot en met de 600-serie (kwijl 695 :9~ ) hebben ze imho prachtige fietsen gemaakt. Er zit idd SRAM Red eTap op (geen AXS, maar die serie daarvoor); uitermate tevreden over.
Cool! Kleurstelling past ook goed bij je fiets. Ik ben niet geheel onbevooroordeeld wat betreft Look want ik heb zelf een 695ZR ;).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ieB1E1V.jpg

Toch even showen haha, voorvork is wel laatst gebroken met een valpartij dus hij is nu niet meer zo mooi helaas. Maar die hele lang derailleur kabel achter is inmiddels wel ingekort haha...

[ Voor 12% gewijzigd door Maks op 09-08-2019 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hahaha GE-WEL-DIG!
Die kleuren alleen al, dat Mondriaan patroon vind ik prachtig. Da's nog eens een fiets: niet ieders smaak maar wel die van mij.
Da's echt iets speciaals: weg met die zwarte 13 in 1 dozijn fietsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
Thanks! Ik heb vorige week trouwens een bike fitting gedaan, was redelijk duur (250 euro bij 12gobiking) maar het was het echt zeker waard. Als ik deze foto zie dan bedenk ik mij weer hoe idioot de afstelling was op die fiets haha.

Dit was voor mij dus het meest extreme dat nog net voor ~150km vol te houden was. Ik dacht dat het super aero was maar je hebt dus bijna niets aan zo'n grote drop (zadel tov stuur) als je hoofd uiteindelijk onder je schouders komt te hangen :P. Heb nu het zadel 3 cm lager en een extra 0.5 cm spacer onder het stuur (nog wel redelijk sportief), rijdt een stuk beter... Maar een bike fitting kan ik wel echt iedereen aanraden dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Over 13-in-een-dozijn gesproken.

Toen ik mijn Giant kreeg hoorde ik van verschillende mensen "weer een Giant, die zie je overal" .

Nu na een paar jaar vind ik dat reuze meevallen maar .... Canyon's man die zie ik overal. Zat afgelopen zondag bij hoek van Holland even uit te puffen en heb er in 10 min sowieso 8 gezien. Dat en Sensa's :?

Viel me gewoon op laatst :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Vandaag m'n Wahoo Speed & Cadence sensor set binnen gekregen. Kan deze mooi met m'n Wahoo Elemnt gekoppeld worden (heb ook nog de Wahoo Tickr als HRM). Wil via de "Fiets Beter met Fondo" app van het KNWU wat specifieke trainingen gaan volgen. :)

https://knwufondo.nl/

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
sapphire schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:19:
Over 13-in-een-dozijn gesproken.

Toen ik mijn Giant kreeg hoorde ik van verschillende mensen "weer een Giant, die zie je overal" .

Nu na een paar jaar vind ik dat reuze meevallen maar .... Canyon's man die zie ik overal. Zat afgelopen zondag bij hoek van Holland even uit te puffen en heb er in 10 min sowieso 8 gezien. Dat en Sensa's :?

Viel me gewoon op laatst :)
Ja klopt, valt mij ook heel erg op. Volgens mij is het wel echt value-for-money (los van je smaak); 7kg, Ultegra en DT Swiss wielset voor 2200 euro; klik. Is denk ik best een goede deal bijvoorbeeld, daar kan je prima een criterium mee rijden....

[ Voor 41% gewijzigd door Maks op 09-08-2019 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rivanov Hier ook met de app gestart en wil de Tom Demoulin Tour gaan fietsen begin oktober..
Eens kijken hoe het mij bevalt om strak aan een schema te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:28:
@Rivanov Hier ook met de app gestart en wil de Tom Demoulin Tour gaan fietsen begin oktober..
Eens kijken hoe het mij bevalt om strak aan een schema te houden..
Ga de interval trainingen nu overzetten vanuit de app naar Trainingpeaks zodat ik deze kan synchroniseren met de Wahoo Elemnt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:21
@Maks Schitterende fiets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
sapphire schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:56:
@Remko24 Jep uiteraard gedaan :)

Maaaaaar hij is terecht! Vrouwlief is deze week zo'n beetje de hele week van huis en had om te helpen maandag nog een wasje er in gedaan.
En daar vond ik hem vandaag tussen :X
Dus draaitje was meegedaan en in een natte broek gezeten.....
We gaan zien of alles nog werkt maar ben opgelucht dat hij terecht is :)
mijn edge 25 is al 2x mee gewassen :D en werkt nog perfect (en is mooi schoon)
(kan me voorstellen dat geavanceerdere devices wat gevoeliger zouden kunnen zijn, de edge 25 is vooral klein en robuust, en met goede afdichtingen :))

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Maks schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:26:
[...]

Ja klopt, valt mij ook heel erg op. Volgens mij is het wel echt value-for-money (los van je smaak); 7kg, Ultegra en DT Swiss wielset voor 2200 euro; klik. Is denk ik best een goede deal bijvoorbeeld, daar kan je prima een criterium mee rijden....
Mee eens. Dit 'soort' frames/fabrikanten zijn voor mij een dikke AMG mercedes E-klasse. Bang for buck is extreem, je kan er onwijs veel lol mee hebben, goed spul, etc etc. Smoelt zeker niet verkeerd maar ik zal er niet snel(nooit?) zelf voor kiezen.
De emotie zit er voor mij niet in. Maar voor heel veel wielrenners is het een goede/beste koop, en gelijk hebben ze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Iemand tips voor (gratis) tools om een Interval Workout te maken die ik vervolgens kan inladen in mijn Wahoo Elemnt? Ik heb een account bij Trainingpeaks, maar daar heb je een Premium account nodig om future workouts in te plannen. Makkelijke van Trainingpeaks is de directe sync integratie met Wahoo, maar kan ook handmatig een workout inladen, dus zoek ook een manier om deze te kunnen maken, vervolgens exporteren naar een bestand dat ik kan importeren in de Wahoo.

Iemand tips hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:50
Morgenochtend 80km op het programma met zo'n 800 hoogtemeters. Met voornamelijk de klim naar de 'Mont Saint Odile' als hoogtepunt.

Alhoewel ik nog twijfel om de auto te pakken en aan het begin van de klim te parkeren en dan verschillende cols te pakken. Keuzes keuzes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Is bij jullie de sortering van je Strava routes ook ineens compleet door de war? Dit was altijd op datum, maar lijkt nu geheel willekeurig.

Op deze pagina doel ik: https://www.strava.com/athlete/routes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Grin schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:05:
@EdwinW Ik begrijp je commentaar. Dit Look-frame is in beginsel, qua geometrie/buisdikte, een klassieke racefiets, maar dan full carbon. Daardoor extreem licht maar voor het perfecte plaatje is een aeroframe de volgende stap. Dat staat voor volgend jaar/deze winter op het programma. Verder dan dit, kan je dit frame niet meer upgraden; qua groep en onderdelen is hij nu wel af. Dus de volgende stap is een nieuw frame. Maar dat heeft geen haast, dit is meer dan prima.
Zou ik juist niet doen. Vind hem prachtig zo als 'klassiek' frame en alle aeroracers lijken tegenwoordig op elkaar en rijden ook niet lekkerder.

Bora's zijn wel een behoorlijke upgrade t.o.v. de Zipp's! Die waren wel wat gedateerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzs
  • Laatst online: 09:29
BreadFan schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:13:
Is bij jullie de sortering van je Strava routes ook ineens compleet door de war? Dit was altijd op datum, maar lijkt nu geheel willekeurig.

Op deze pagina doel ik: https://www.strava.com/athlete/routes
Dit viel mij vanmorgen ook op ja, gisteren was de sortering nog op datum...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-10 09:15
Rivanov schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:06:
Iemand tips voor (gratis) tools om een Interval Workout te maken die ik vervolgens kan inladen in mijn Wahoo Elemnt? Ik heb een account bij Trainingpeaks, maar daar heb je een Premium account nodig om future workouts in te plannen. Makkelijke van Trainingpeaks is de directe sync integratie met Wahoo, maar kan ook handmatig een workout inladen, dus zoek ook een manier om deze te kunnen maken, vervolgens exporteren naar een bestand dat ik kan importeren in de Wahoo.

Iemand tips hiervoor?
Je vraag triggerde me. Ik had hier tijd geleden al eens naar gekeken, maar door het exporteren-importeren kreeg ik in een keer nieuw idee.

Final Surge! Dit is voor 'atleten' gratis te gebruiken en in de beta is nu een workoutbuilder toegevoegd. Daarnaast is er gratis integratie van sufferfest plannen. Ik heb net even zitten proberen en je kan een workout maken op basis van bijvoorbeeld reps (HR/power/speed) gevolgd door rust. En dit bestand vervolgens exporteren naar fit-file (specifiek voor Garmin of Wahoo). Hang je bolt aan een laptop en gooi het fit bestand in het mapje plans en voilà! (trigger de training door via de powerbutton naar planned workouts te gaan).

Recent is Final Surge toegevoegd als third party app voor Wahoo, maar helaas miste nog wel de mogelijkheid om direct over the air te synchroniseren richting de Wahoo. De andere kant op lukt wel (activiteit naar FS) dus dan heb je goede activiteiten agenda waar je vervolgens ook resultaten van je training terug kan vinden.

Dit weekend maar eens buiten proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koploper07
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Ik ga begin september, 2 weekjes op vakantie in de buurt van Porec, Kroatie. Helaas ben ik niet in de mogelijkheid om mijn racefiets mee te nemen. Ik ben van plan om een dag of 2-3 te gaan fietsen in de omgeving.
Heeft iemand ervaring met het huren van een racefiets in de buurt van Porec?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Rivanov schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:06:

Iemand tips hiervoor?
Met je gratis TP account kan je hooguit vandaag en morgen inplannen ja. Tot nu toe doe ik dat gewoon om mijn outdoor TrainerRoad workouts in te laden. Dag van te voren even aanmaken en gaan. Hooguit 5 minuten werk per workout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
CuttingStorm schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:49:
[...]

Je vraag triggerde me. Ik had hier tijd geleden al eens naar gekeken, maar door het exporteren-importeren kreeg ik in een keer nieuw idee.

Final Surge! Dit is voor 'atleten' gratis te gebruiken en in de beta is nu een workoutbuilder toegevoegd. Daarnaast is er gratis integratie van sufferfest plannen. Ik heb net even zitten proberen en je kan een workout maken op basis van bijvoorbeeld reps (HR/power/speed) gevolgd door rust. En dit bestand vervolgens exporteren naar fit-file (specifiek voor Garmin of Wahoo). Hang je bolt aan een laptop en gooi het fit bestand in het mapje plans en voilà! (trigger de training door via de powerbutton naar planned workouts te gaan).

Recent is Final Surge toegevoegd als third party app voor Wahoo, maar helaas miste nog wel de mogelijkheid om direct over the air te synchroniseren richting de Wahoo. De andere kant op lukt wel (activiteit naar FS) dus dan heb je goede activiteiten agenda waar je vervolgens ook resultaten van je training terug kan vinden.

Dit weekend maar eens buiten proberen
Ga ik eens naar kijken, dank!
Phydomir schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:21:
[...]

Met je gratis TP account kan je hooguit vandaag en morgen inplannen ja. Tot nu toe doe ik dat gewoon om mijn outdoor TrainerRoad workouts in te laden. Dag van te voren even aanmaken en gaan. Hooguit 5 minuten werk per workout.
Klopt! Doe ik nu ook. Maar was benieuwd of er andere mogelijkheden zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Volgens mij kan Today's Plan ook syncen met de Bolt maar daar ken ik de details niet van. Wel een nadeel van de Bolt. Eigenlijk zou je verwachten dat Wahoo zelf een site heeft waar je trainingen kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Heb geen Bolt hè. ;)
Heb de “originele” Elemnt.

Today’s Plan is overigens ook een betaalde dienst, al bekeken. :)

[ Voor 40% gewijzigd door Rivanov op 10-08-2019 08:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Voor iemand die nog nooit een KOM gehad heeft, ik ga niet liegen, ik ben wat teleurgesteld :(
Ik ben zeker dat er 3 seconden te winnen was, 2 tegenliggers en niet voldoende op snelheid in het begin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IkQ8y32OOiRGM9qQkrM0csYH/full.jpg

Voor herhaling is het niet vatbaar vrees ik. De meewind vandaag gaf me wel een minder dan eerlijk voordeel.
Mijn vorige records liggen begin de 40. Het is een stukje waar ik vaak passeer op het einde van een ritje. Vandaag ben ik speciaal tot daar gereden omdat het meewind is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
@Joindry
Er komt en dag dat je dat segment pakt ;).

Segment ligt niet zo heel ver van mij thuis en lijkt 'op papier' vrij makkelijk om de KOM te nemen :9.
Mss passeer ik er ooit wel eens, maar ik zal proberen om niet onder de 2:00 te duiken :>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-10 23:32
Avontuurlijk fietsen vandaag met windkracht 7. Ik reed zojuist langs de kronkelige riviertjes van Ronde Hoep, en had af en toe moeite om op mijn eigen weghelft te blijven. Voorzichtig rijden en uitkijken is het devies; niet dat er velen op de weg waren om zich aan mijn gezwalk te storen...

Windje in de rug naar huis was dan wel weer relaxed. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:09

Tacoos

i am i

Koploper07 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:01:
Ik ga begin september, 2 weekjes op vakantie in de buurt van Porec, Kroatie. Helaas ben ik niet in de mogelijkheid om mijn racefiets mee te nemen. Ik ben van plan om een dag of 2-3 te gaan fietsen in de omgeving.
Heeft iemand ervaring met het huren van een racefiets in de buurt van Porec?
Ik had mijn eigen fiets bij, dus geen ervaring met huren.
Er wordt wel veel gefietst in die regio en er zijn legio verhuur bedrijven, ik verwacht dat je een redelijke fiets moet kunnen vinden.
Geen idee of je blij wordt van een Felt Z85?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

@roda_djavulen De Bolt lijkt weer volledig functioneel na een nachtje in de rijst :)

Enige wat ik nog niet gedaan heb is fietsen maar hij gaat aan, geluid doet het weer goed, connect, kan routes sturen, ect. :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:54
sapphire schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 22:29:
@roda_djavulen De Bolt lijkt weer volledig functioneel na een nachtje in de rijst :)
Misschien heeft het kruimelspoor nog een verrassing in petto bij de eerste fietstocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

CedricD schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 18:19:
@Joindry

Segment ligt niet zo heel ver van mij thuis en lijkt 'op papier' vrij makkelijk om de KOM te nemen :9.
Mss passeer ik er ooit wel eens, maar ik zal proberen om niet onder de 2:00 te duiken :>.
Please don't :|
Geef een gemiddelde mens ook eens kans op glorie...
Misschien moet ik gewoon gaan aanvaarden dat KOM niet voor mij zijn. Ik zit 60u+ per week achter een bureau, heb astma en rij op een 13 jaar oude fiets. Bestaat er iets als strava voor dutsen?

Het kaartje van die KOM is wel niet correct, de afdaling is écht niet zo steil of het zegt. Je zou 10 meter afdalen in dat segment, daar geloof ik niks van. De helft kan ik nog geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Joindry schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 09:28:
[...]

Misschien moet ik gewoon gaan aanvaarden dat KOM niet voor mij zijn. Ik zit 60u+ per week achter een bureau, heb astma en rij op een 13 jaar oude fiets. Bestaat er iets als strava voor dutsen?

Het kaartje van die KOM is wel niet correct, de afdaling is écht niet zo steil of het zegt. Je zou 10 meter afdalen in dat segment, daar geloof ik niks van. De helft kan ik nog geloven.
Bepaalde mensen kunnen nu eenmaal wat makkelijker pieken. De KOM'etjes van 400m zal ik niet zo snel pakken, evenals die van 5km of langer of met hoogtemeters, maar die van 1-3km ben ik redelijk goed in. Tel daarbij op de weeromstandigheden, geen verkeer, een goede dag en gunstige route (ja, ik ben ook wel eens met windkracht 6 de deur uitgegaan voor een paar lusjes rond huis, met 18km/u tegen de wind in en met 55km/u weer terug) en je moet van goede huize komen om daar over heen te gaan.

Heb me er nu al een paar jaar niet mee bezig gehouden. Gemiddeldes en KOM'etjes interesseren me weinig. Vind het nu vooral leuk om iemand pijn te doen zonder ze te lossen :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
Joindry schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 09:28:
[...]

Ik zat vroeger ook 60 uur per week achter een bureau.
Gezond was dat niet en ben daarom terug met m'n oude hobby (fietsen dus) begonnen.
Nu nog zo'n 40-45 uur per week werken en daarnaast enkel nog ontspanning of niet-werkgerelateerde zaken :).
Gevolg is dat ik nu 15 - 20 uur per week éxtra tijd heb om te sporten.
In theorie komt dat neer op zo'n 13 à 15 uur op de fiets per week. Daarnaast komt nog onderhoud, douchen, nabespreking :9,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:25
Onderhoud

Onlangs begonnen met wielrennen en wil uiteraard mijn fiets goed onderhouden.

Hebben jullie tips voor mij welke ketting ontvetten en welke ketting smeer/lube ik moet gebruiken?

Ik zie zoveel ontvetters en lubes dat ik me af vraag of er daadwerkelijk aanzienlijk verschil in zit?

Anders dan de ketting, welke onderdelen moet je verder echt goed onderhouden?

Verneem graag tips van hier d:)b

pijnlijke nek/schouders

Ik heb na een paar ritjes toch best last tijdens het fietsen van mijn nek en schouders. Is dit normaal in he begin of mag dit direct niet? Kortere stuurpen? Stuurpen anders afstellen mogelijk?

pijnlijke kont

Ik heb echt vrij snel al last van de bips. Ik heb wel een hele dunne bips. Maar het zadel lijkt al heel snel op mn botten te drukken daar. Ik begin er al na een half uur last van te krijgen... tips?

Verder gaat het fietsen top hoor :Y oOo

[ Voor 39% gewijzigd door Sleehond op 11-08-2019 22:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Sleehond
Zelf gebruik ik alles van Muc Off.
Wanneer de fiets echt smerig is pak ik Muc-Off Bike Cleaner (inspuiten, 5min. wachten) en een emmer water+spons. Daarna afdrogen, voor het vervolg zie de volgende alinea. Wanneer de fiets niet zo smerig is gebruik ik babydoekjes (Toetenboeners, heten die van mij). Zorg wel dat het geen papieren babydoekjes zijn, zoals die van Huggies; dat werkt voor geen meter(overal papier tussen en ze breken...). Daarna volgt:

Muc-Off Bio Drivetrain Cleaner (750ML), giet dat in een glas en gebruik een tandenborstel voor de ketting, de cassettes en de derailleurs. Laten inwerken voor 10min. Afspoelen, droogmaken. Wanneer alles droog is dan behandel ik de ketting en derailleurs met Muc-Off Bike Protect, dit drijft het water weg en voorkomt aankoeken van vuil. Dit laten inwerken, 2-3 uren later de ketting smeren met Muc-Off C3 Dry Ceramic Lube. Klaar! d:)b

Tussendoor, ~1 keer per week, smeren met C3 lube voor een soepele ketting. Daarbij trek ik soms een aantal babydoekjes over het frame en door de onderdelen; ik hou mijn fiets graag schoon en haat fietsen in de regen/nat wegdek. Soms is de fiets eerder schoon dan ik... :F
Sleehond schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 22:16:
Hebben jullie tips voor mij welke ketting ontvetten en welke ketting smeer/lube ik moet gebruiken?
Zie hierboven.

Ik zie zoveel ontvetters en lubes dat ik me af vraag of er daadwerkelijk aanzienlijk verschil in zit?
Ja, Squirt en Muc Off zijn twee merken die bekend staan om specifieke spullen voor racefietsen.

Anders dan de ketting, welke onderdelen moet je verder echt goed onderhouden?
Alle draaiende/bewegende onderdelen. Zet je fiets niet nat weg maar maak hem even droog. Heb je geen tijd om schoon te maken, zet alles dan even grof in de smering/spray, dan roest het niet

pijnlijke nek/schouders
Dit zou niet moeten mogen, informeer eens naar een bikefit of vraag een ervaren fietser naar je houding te kijken.
pijnlijke kont
Is niet ernstig, dat gaat na een maand of 2 wel over. Zitvlees kweken.

[ Voor 32% gewijzigd door Grin op 11-08-2019 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:25
@Grin super bedankt voor je snelle en volledige antwoorden/adviezen!

Top d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
Grin schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 22:35:
@Sleehond
Zelf gebruik ik alles van Muc Off.
Wanneer de fiets echt smerig is pak ik Muc-Off Bike Cleaner (inspuiten, 5min. wachten) en een emmer water+spons. Daarna afdrogen, voor het vervolg zie de volgende alinea. Wanneer de fiets niet zo smerig is gebruik ik babydoekjes (Toetenboeners, heten die van mij). Zorg wel dat het geen papieren babydoekjes zijn, zoals die van Huggies; dat werkt voor geen meter(overal papier tussen en ze breken...). Daarna volgt:

Muc-Off Bio Drivetrain Cleaner (750ML), giet dat in een glas en gebruik een tandenborstel voor de ketting, de cassettes en de derailleurs. Laten inwerken voor 10min. Afspoelen, droogmaken. Wanneer alles droog is dan behandel ik de ketting en derailleurs met Muc-Off Bike Protect, dit drijft het water weg en voorkomt aankoeken van vuil. Dit laten inwerken, 2-3 uren later de ketting smeren met Muc-Off C3 Dry Ceramic Lube. Klaar! d:)b

Tussendoor, ~1 keer per week, smeren met C3 lube voor een soepele ketting. Daarbij trek ik soms een aantal babydoekjes over het frame en door de onderdelen; ik hou mijn fiets graag schoon en haat fietsen in de regen/nat wegdek. Soms is de fiets eerder schoon dan ik... :F

[...]
Volgens mij hebben we hier een Muc-off liefhebber ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Vergeet de Toetenboeners niet... ;) O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Prima advies, maar ik gebruik toch doorgaans wel de goedkope huismiddeltjes. Lampenolie (is nog licht vettig) of Dasty (brand alles schoon) voor de drivetrain en autoshampoo en wax (Action) voor het frame. Kosten allemaal niet meer dan een euro per fles en gaan wel een paar maanden mee.

Liever wat vaker half schoonmaken dan eens in de zoveel tijd heel goed (al gebeurd meestal het laatste).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik ook de Muc-Off bike protest als beschermer.

Voor het snelle schoonmaakwerk na een ritje heb ik een drukspuit in de schuur staan:
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1344920-0/druksproeier-5-liter-inhoud-5-liter.jpg

binnen 15-20 seconden heb je het gehele frame + wielen wel nat (gebruik de vernevel stand), daarna even met een goed uitgeknepen microvezeldoekje erover om het vuil eraf te halen.
Doekje over de ketting..
En binnen 2 minuten is je fiets weer schoon..

De Muc-Off blijft dan ook nog steeds goed zitten, werkt net als een auto wax..
Na 5-6x afspuiten/vegen merk je wel dat de laag minder wordt. en dan is het gewoon weer tijd voor een grote schoonmaakbeurt waar alles een meer grondige beurt krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Qua smeren hier ook Muc-Off, vind ik prima werken.
Voor verder onderhoud heb ik zo'n ding van Park tool voor het reinigen van ketting en tandwielen. Is wat mij betreft alles dat je nodig hebt. Al het andere kan gewoon met water sop en spons. Enige dat ik misschien nog ga kopen is zo'n standaard om de fiets in te zetten als je hem schoon wil maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Henkie_NtA schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:19:
Qua smeren hier ook Muc-Off, vind ik prima werken.
Voor verder onderhoud heb ik zo'n ding van Park tool voor het reinigen van ketting en tandwielen. Is wat mij betreft alles dat je nodig hebt. Al het andere kan gewoon met water sop en spons. Enige dat ik misschien nog ga kopen is zo'n standaard om de fiets in te zetten als je hem schoon wil maken.
Zo'n standaard is onmisbaar als je het mij vraagt. Een van mijn beste fietsaankopen ooit en essentieel als je ook je eigen onderhoud (deels) doet.

Denk aan:
- Schoonmaken
- Ketting vervangen/smeren
- Cassette vervangen
- Derailleurs afstellen
- Pat richten
- Remblokken afstellen etc.

Allemaal van die dingen die iedereen kan en allemaal net ff wat makkelijker zijn als je fiets in een beugel hangt op 'werkhoogte'. Goede tips zijn de fietsmontagestandaard van de Lidl (kost 25 euro) of Park Tool PCS-9 (gebruik ik zelf al een jaar of 4).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ypuh schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:11:
Prima advies, maar ik gebruik toch doorgaans wel de goedkope huismiddeltjes. Lampenolie (is nog licht vettig) of Dasty (brand alles schoon) voor de drivetrain en autoshampoo en wax (Action) voor het frame. Kosten allemaal niet meer dan een euro per fles en gaan wel een paar maanden mee.

Liever wat vaker half schoonmaken dan eens in de zoveel tijd heel goed (al gebeurd meestal het laatste).
Goedkope huismiddeltjes zoals lampenolie is wel even wat anders dan C3 Lube...
Daarbij wil ik absoluut geen zwaar ontvettende schoonmaakmiddelen gebruiken op mijn racefiets. Je ketting ontvetten is één maar die ontvetters komen ook bij de lagers van bijvoorbeeld de derailleurwieltjes. Het moet een goede maar milde reiniger zijn die niet je lagervet (wielnaven, derailleur, etc) aantast.

Ik wil absoluut niet lullig doen maar voor mij - dus wanneer ik deze producten (lampenolie, Dasty, etc) zou gebruiken - is het een vorm van Hollandse zuinigheid. Ofwel: besparen op zaken die er op het geheel niet toe doen. Bij een racefiets van een aantal modale netto-maandsalarissen ga ik niet besparen op, nog geen 60 Euro per seizoen, smering en schoonmaakmiddelen. Dan wil ik goed(het beste?) spul, dat speciaal is gemaakt waarvoor ik het gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Grin schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 00:03:
Vergeet de Toetenboeners niet... ;) O-)
Ik maak al jaren gebruik van de vochtige doekjes van de Action, gele verpakking en kost iets van 90 cent per 80 stuks. Niet te vochtig en vele malen goedkoper dan de bekende merken.

Afbeeldingslocatie: https://www.action.com/globalassets/cmsarticleimages/76/64/2506544_8715342002026_101.png

[ Voor 14% gewijzigd door Simbob op 12-08-2019 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Nu online
Ypuh schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:28:
[...]

Zo'n standaard is onmisbaar als je het mij vraagt. Een van mijn beste fietsaankopen ooit en essentieel als je ook je eigen onderhoud (deels) doet.

Denk aan:
- Schoonmaken
- Ketting vervangen/smeren
- Cassette vervangen
- Derailleurs afstellen
- Pat richten
- Remblokken afstellen etc.

Allemaal van die dingen die iedereen kan en allemaal net ff wat makkelijker zijn als je fiets in een beugel hangt op 'werkhoogte'. Goede tips zijn de fietsmontagestandaard van de Lidl (kost 25 euro) of Park Tool PCS-9 (gebruik ik zelf al een jaar of 4).
Zodra ik in mijn nieuwe huis zit is dat iets dat ik inderdaad zeker aan wil gaan schaffen. Maar in jouw optiek is die aanschafprijs van die PCS-9 het waard? Is redelijk aan de prijs namelijk vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Gaat er ook om hoe vaak je het doet en als je het dan doet ook hoe goed. Je kunt zoals 90+% van de wielertoeristen het 1 keer per jaar (laten) doen bij de lokale fietsenmaker en dan trots zijn, maar als je een paar duizend km per jaar doet is dat gewoon slecht voor je hele drivetrain. Ik doe het tussen de 300 en 500 kilometer, dat is ongeveer om de drie weken bij mij, tenzij er een tour aan komt of de ketting echt smerig is geworden vanwege een rit in slechte omstandigheden.

Ik gebruik zelf de ontvetter van de Action, niet duur en het is alleen maar om het vet en rotzooi weg te krijgen. Inspuiten, met een kwast insmeren en dan 5 minuten wachten. Dan met een smerige spons en water+zeep (bij mij afwasmiddel) de ketting en cassettes goed afnemen. Dan afspoelen met water en opnieuw ontvetter erop. Dit ook inweken en daarna met een schone spons met water+zeep schoonmaken. Is de schone spons schoon afspoelen met water en dan opdrogen en als deze nog wat smerig is, opnieuw ontvetter etc. Daarna maak ik de fiets zelf schoon, droog de boel waar mogelijk en laat de rest opdrogen.

Als lube gebruik ik de eerder genoemde C3 ceramic Dry lube van Muc-off, tenzij ze regen voorspellen en natte wegen, dan wet-lube. Geen zin om halverwege met een krakende ketting te staan omdat het ineens gaat regenen en ik dry lube erop heb zitten. Elke schakel krijgt een druppel, daarna even 30 seconden ronddraaien, paar uur drogen en dan de restjes (die er bijna niet zijn als je netjes een druppel per schakel legt) wegpoetsen en klaar is klara.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dasty komt er bij mij niet meer in..
Bij mijn woon-werk fiets heeft het spul inderdaad mijn lagers etc aangetast... (nieuwe trap-as en achter-as)
Spul vreet in 1-2 minuten overal doorheen..

Gewoon een goede ontvetter die geschikt is voor fietsonderhoud..
En daarnaast gewoon een kwestie van bijhouden en de boel niet laten aankoeken door de fiets na een regenrit zo weg te zetten..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:56:
Dasty komt er bij mij niet meer in..
Bij mijn woon-werk fiets heeft het spul inderdaad mijn lagers etc aangetast... (nieuwe trap-as en achter-as)
Spul vreet in 1-2 minuten overal doorheen..

Gewoon een goede ontvetter die geschikt is voor fietsonderhoud..
En daarnaast gewoon een kwestie van bijhouden en de boel niet laten aankoeken door de fiets na een regenrit zo weg te zetten..
ik heb ooit ook een achteras/freehub behoorlijk toegetakeld met ontvetter (o.a. Dasty). En ik denk dat het met name komt als je ook fanatiek je trappers achteruit blijft draaien, dan loopt het overal naartoe en draai je het tussen seals door. Als je enkel wat ontvetter ergens op spuit even in laat trekken en vervolgens afspoelen, dan kan het denk ik geen kwaad (hoewel ik dat ook niet meer doe).

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Grin schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:20:
[...]

Goedkope huismiddeltjes zoals lampenolie is wel even wat anders dan C3 Lube...
Mijn fietsen heb ik vanaf een kaal frame opgebouwd. Zo lang je weet wat je doet is er weinig aan de hand. Gesealde industrie lagers zoals die nu veelal in headsets, brackets en naven gebruikt worden valt weinig aan te vernielen zo lang je de spuit er niet vol op zet. Derailleurwieltjes zijn doorgaans glij-lagers, dus daar zitten geen kogeltjes en vet in. Verder is er eigenlijk weinig waar je op hoeft te letten, behalve dat Dasty een aggressief goedje is dat je niet te lang moet laten zitten of laten uitlekken naar de lagers. Het werkt daardoor wel uitermate goed.

Het MucOff, Morgan, Cyclon spul etc. is doorgaans een vergelijkbaar goedje maar dan gewoon verdund met water en 10x zo duur ;).
Henkie_NtA schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:34:
Zodra ik in mijn nieuwe huis zit is dat iets dat ik inderdaad zeker aan wil gaan schaffen. Maar in jouw optiek is die aanschafprijs van die PCS-9 het waard? Is redelijk aan de prijs namelijk vind ik.
Absoluut. Ik heb er destijds 100 euro voor betaald en hij is het dubbel en dwars waard in tijd die je bespaart plus het gebruikersgemak. De Park Tool staat als een huis (zelfs met e-bikes van 25kg+) en gaat waarschijnlijk een leven lang mee. Is ook vrij makkelijk op te klappen en aan de kant te zetten.

Die van Lidl schijnt overigens ook prima te zijn hoor. Enige nadeel is dat hij 4 poten heeft, waardoor je altijd eentje hebt die je voor de voeten staat lijkt me.

[ Voor 30% gewijzigd door Ypuh op 12-08-2019 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:30

Kluus

Gang is alles

100% met Ypuh. Dasty gebruik ik zelf dan niet, maar verder ben ik ook van de huismiddeltjes. Schoonmaken gewoon met een sopje, afspoelen met water. Voor de ketting gebruik ik Cyclon Course lube (all weather), want dat smeert in mijn ervaring goed in alle omstandigheden goed en blijft lang zitten.

Af en toe de ketting door een doek met lampenolie (ja daar is ie weer) halen, en hij blijft prima schoon aan de buitenkant terwijl de binnenkant goed gesmeerd blijft.

Ik doe mijn woon-werk verkeer met de racefiets in alle weersomstandigheden en hiermee hou ik het al een hele tijd vol, zonder dat iets overmatig vuil is. Als het echt slecht is gebruik ik mijn winter fiets maar die onderhoud ik op dezelfde wijze. Ik heb dus echt geen zin om met mijn dagelijkse gebruik per keer te gaan frutten met dry-lubes, wet-lubes, en "speciale" middeltjes.

Ik gebruik af en toe wel zo'n wax spray (in mijn geval ook van Cyclon), maar dat is vooral omdat ik het lekker vind ruiken ;). (En ja, vuil hecht dan ook iets minder, dat is wel prettig).

Overigens is dit wel weer even een topic wat hier wordt aangesneden, smeer- en schoonmaakmiddelen. Echt iedereen heeft daar zijn eigen ritueel in met eindeloze discussies als gevolg, religie is er niets bij.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 12-08-2019 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
YouTube: Does Degreaser Destroy Bikes And Their Bearings?

n=1 maar iets in me roept onvetter en lagers = hoax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ypuh schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:20:
[...]
Derailleurwieltjes zijn doorgaans glij-lagers, dus daar zitten geen kogeltjes en vet in.
[...]
Het MucOff, Morgan, Cyclon spul etc. is doorgaans een vergelijkbaar goedje maar dan gewoon verdund met water en 10x zo duur ;).
[...]
Dat eerste is simpelweg niet waar (in mijn geval?). Sram keramisch lagervet voor derailleurwieltjes is zeer kwetsbaar, spoel je zo weg. En daarbij ook lastig te krijgen en relatief zeer prijzig.

Dat tweede geldt wellicht voor enkele producten, maar de C3 lube is echt wel iets speciaals. Maar idd, ieder z'n ding, ik probeer alleen maar mijn ervaring/advies weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
als ik vanavond tijd heb zal ik het filmpje eens helemaal kijken, maar net even doorheen gescrolld en het lijkt me niet echt een relevante test.. als de lagers niet draaien, gebeurt er een stuk minder, vandaar dat ik in mijn post ook aangaf dat dasty met name tricky is als je tijdens het schoonmaken aan het backpedallen bent.

Daarnaast is het (denk ik) ook nog een groot verschil of je slecht afgestelde cup conus lagers hebt, of dubbelgesealde industrie lagers.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Nu online
Grin schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:10:
[...]

Dat tweede geldt wellicht voor enkele producten, maar de C3 lube is echt wel iets speciaals. Maar idd, ieder z'n ding, ik probeer alleen maar mijn ervaring/advies weer te geven.
Het is nou ook weer niet alsof die Muc-Off heel erg veel geld kost ofzo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tomtom137
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-07 14:33
Nieuwe zomeraankoop, een paar Hunt 50 carbon wielen :) Fantastische ervaring, maar nog wel even wennen bij met name zijwind (gisteren was het nogal winderig). Ik heb overigens zelden een luidruchtigere freewheel gehoord, ik heb geen fietsbel meer nodig :P

Kort vraagje, ik ga morgen voor een paar dagen op vakantie en gezien ik nu tubeless rij, zou ik een speciale tooltje in huis moeten halen voor het verwijderen van de valve core zodat ik m'n band kan bijpompen bij een tankstation, of kan ik over het algemeen vertrouwen op een normale vloerpomp? Ik begrijp dat bij een lege band een compressor of een tire booster wenselijk is om je niet de pleuris te pompen, maar is dat ook nodig voor het op peil houden van de bandenspanning?

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/tqYstxHin_OIzsb8ijXVx9hwWYD6t4RF9zfTLP-Oqr0-2048x995.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@tomtom137 voor normaal bijpompen hoeft de core er niet uit, dan blijft de "bead" van je band netjes op zijn plek. Als je band er om wat voor reden dan ook wel vanaf moet (biba steken bv) zorg dan dat je 1 helft goed laat zitten, dat plopt een stuk makkelijker.

Verder stelt een valve core remove tooltje echt niks voor.. bij mijn Schwalbe ventielen zat dit ding (wat prima werkt):
Afbeeldingslocatie: https://www.wigglestatic.com/product-media/5360094857/Untitled-13.jpg?w=200&h=200&a=7
of hier, foto 3: https://cyclingtips.com/2...ems-everything-need-know/

het gaat enkel om wat grip op de platte kant van de bovenste schroefdraad (waar je ventieldopje opschroeft), zonder dat je die schroefdraad beschadigd.. in een noodgeval zou je prima een tangetje met een doekje of stuk rubber ertussen kunnen gebruiken

[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 12-08-2019 15:38 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@tomtom137 Mooie wielset! Waar kom je vandaan qua velg(hoogte)?

Ik heb sinds afgelopen donderdag ook een stel nieuwe wielen, vanwege het slechte weer pas zaterdag m'n eerste rit kunnen maken. Dat was een slechte dag om de eerste kilometers te maken op nieuwe wielen, daarom ook niet met de groepstraining meegedaan. Was onverantwoord met windkracht 6-9.

Wat mij opvalt met m'n nieuwe wielen(Campa Bora) t.o.v. mijn vorige wielset(Zipp 404):
  • De Campa's zijn veel comfortabeler, veel meer demping
  • De Zipp's zijn bij harde zijwind constant zenuwachtig maar worden nooit echt gegrepen door wind
  • De Campa's zijn beduidend minder zenuwachtig maar bij harde zijwind heb je een 'koppelmoment', dan kan je maar beter beide handen aan het stuur hebben.
  • De Zipp hubs maken behoorlijk wat geluid, de Campa's zijn nagenoeg stil
  • In 10 jaar heeft de tijd zeker niet stilgestaan; de Campa's zijn echt snaarstrak t.o.v. de Zipp's. Voor je gevoel gaat alle energie van je pedalen regelrecht naar de wielen.

[ Voor 8% gewijzigd door Grin op 12-08-2019 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:10
Grin schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:04:
@tomtom137 Mooie wielset! Waar kom je vandaan qua velg(hoogte)?

Ik heb sinds afgelopen donderdag ook een stel nieuwe wielen, vanwege het slechte weer pas zaterdag m'n eerste rit kunnen maken. Dat was een slechte dag om de eerste kilometers te maken op nieuwe wielen, daarom ook niet met de groepstraining meegedaan. Was onverantwoord met windkracht 6-9.

Wat mij opvalt met m'n nieuwe wielen(Campa Bora) t.o.v. mijn vorige wielset(Zipp 404):
  • De Campa's zijn veel comfortabeler, veel meer demping
  • De Zipp's zijn bij harde zijwind constant zenuwachtig maar worden nooit echt gegrepen door wind
  • De Campa's zijn beduidend minder zenuwachtig maar bij harde zijwind heb je een 'koppelmoment', dan kan je maar beter beide handen aan het stuur hebben.
  • De Zipp hubs maken behoorlijk wat geluid, de Campa's zijn nagenoeg stil
  • In 10 jaar heeft de tijd zeker niet stilgestaan; de Campa's zijn echt snaarstrak t.o.v. de Zipp's. Voor je gevoel gaat alle energie van je pedalen regelrecht naar de wielen.
Ik heb wel eens begrepen dat zipp hubs waardeloos materiaal is. Velgen zijn fraai maar de wielen blijven qua kwaliteit toch deels op de hubs steken lijkt mij dan. Zelf nooit mee gereden dus geen ervarings deskundige. Ik ben best te spreken over mijn Hunt gravel disc setje.
Pagina: 1 ... 54 ... 687 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).