Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 53 ... 687 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 20:01
Gisteren een ritje naar Terneuzen, Breskens, Knokke, Brugge en zo weer terug naar huis op de planning gezet.
Geen zin om een route uit te stippelen en had geschat om op 150-160 km uit te komen.
Bleek dat ik op 30 km van thuis al 155 km had :9. Dan nog maar een extra rondje gedaan om af te kunnen ronden op 200 km :+.
Laatste kilometers waren wel lastig aangezien ik enkel een banaan en een stuk peperkoek bij me had qua voeding.
Dat volstaat voor 150 km, maar niet voor 200 B).

Vandaag terug aan de bak naar de Vlaamse Ardennen. O.a. de Tiegem, Paterberg, Trieu en Kluisberg gedaan.
M'n tuinzetel ligt deze namiddag nóg comfortabeler dan anders >:)
Sleehond schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:20:
Vandaag lekker rondje gemaakt. Pas mn 2e ritje met de nieuwe fiets (niet dat ik daarvoor een andere fiets had....).

1e rit donderdag 22 kilometer, vandaag 2e rondje 42 kilometer dus al behoorlijk ritje van gemaakt. Mooi omgeving Utrecht, Zeist, Driebergen, Odijk en Bunnik.

Lekker kilometers opbouwen d:)b
Mooi!
Daar zit ik volgende week ook, al zal het meer richting Utrecht - Soest zijn denk ik.
Moet nog m'n routes uitstippelen voor de vakantie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Cranzai schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:10:
[...]

Op het eerste oog wel idd, weet niet precies hoe het met maatvoering zit enzo (heb zelf ook nog maar net mijn eerste fiets gekocht ;) ). Shimano 105/Ultegra is prima idd, Sora/Tourney is wat minder en Tiagra is ook wel oké maar 105/ultegra is ietsje beter en ook makkelijk te krijgen via marktplaats.

Dit is wel een leuk overzichtje van de verschillende groupsets (weet niet hoe accuraat deze is):
[Afbeelding]

Verder lijkt de ketting mij ofwel vrij grof gesmeerd ofwel een beetje vies, miss iets om mee te nemen.
Maar eerlijk gezegd zou ik me niet op mijn advies baseren haha, wellicht dat iemand met meer expertise hier ook een licht op kan schijnen :)

Deze is ook leuk, wel jammer van de beschadiging:
https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr
Thx! Begrijp inmiddels dat Carbon tweedehands wel tricky is, omdat het veel breekbaarder is en je niet weet of er al een breuk je inzit door een val.

Kwam deze ook nog tegen:

http://link.marktplaats.n...ttons&utm_content=app_ios

Als ik jouw tabel moet geloven is die schakelgroep erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 15:35
Oscar Mopperkont schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 17:22:
[...]

Thx! Begrijp inmiddels dat Carbon tweedehands wel tricky is, omdat het veel breekbaarder is en je niet weet of er al een breuk je inzit door een val.

Kwam deze ook nog tegen:

http://link.marktplaats.n...ttons&utm_content=app_ios

Als ik jouw tabel moet geloven is die schakelgroep erg goed.
Oeh, campagnolo O+
Mijn fiets heeft ook verschillende campagnolo onderdelen (chorus 2x9) heb hiervoor een fiets geleend met 3x10 tiagra (als ik me niet vergis). Hoewel de shimano fiets nog vrij recent was (2015/2016) vind ik mijn eigen fiets (~2000) lekkerder schakelen, waarschijnlijk door het kwaliteitsverschil met chorus en tiagra.
Bovendien is die fiets die jij linkt ook nog eens een triple, das helemaal mooi.

Heb zelf wel een zwakte voor campagnolo ontwikkeld om de een of andere reden. (Beetje zoals een mercedes en een ferrari, beide zijn pijlsnel maar de een heeft meer karakter (als we de onderhoudskosten van een italiaanse auto buiten beschouwing laten O-) ))

Maar goed, het belangrijkste bij een fiets is dat je er lekker op zit.
De fiets die ik geleend had was ook één framemaat groter (57 vs. 56) maar het verschil in comfort is enorm.

edit:
zie dat deze fiets zelfs ook nog bij een soort van fietsenmaker staat?
Lijkt mij al met al een vrij mooi plaatje

[ Voor 4% gewijzigd door Cranzai op 04-08-2019 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

@Cranzai: Niet gewoon een kwestie van juist afstellen door een bikefit te doen?

[ Voor 8% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 04-08-2019 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Mijn AliExpress bril kapot gevallen gisteren, vandaag als experiment toch maar een Sirokko besteld. K3S LES ALPES en een glaasje. Benieuwd of het wat is.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:09

Tacoos

i am i

Galois schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 15:16:
[...]

Nee, ik bedoel als ik mn momentsleutel instel op bv 6 Nm dat het zomaar 4 of 8 Nm kan zijn als je andere soort montagepasta koopt (???).
(of de bouten vies, oud, iets gecorrodeerd)

We doen volgens mij alsof 4 Nm ook echt 4,0 Nm moet zijn, maar volgens mij is dat niet echt meetbaar zo nauwkeurig.

Wat ik mij dus afvraag (niet gehinderd door enige vorm van kennis) is hoe nauwkeurig kunnen we (of de fm) het moment instellen? En hoeveel marge is er. Als de fabrikant 6 Nm adviseert, is 10 Nm echt niet de bedoeling want dan draai je het kapot, of is die marge er gewoon? En hoe nauwkeurig is mijn 6 Nm met die van jouw sleutel?

Ik heb zo’n momentsleutel en gebruik ‘m ook (kleine moeite), maar ben wel een beetje cynisch/kritisch.
Hoe 'schoner' en droger een schroefdraad verbinding is, hoe hoger de wrijving in die verbinding en hoe groter ook de spreiding is op die wrijving van fiets tot fiets of onderdeel tot onderdeel.
Als de wrijving hoog is, wordt een groot deel van het koppel gebruikt om die wrijving te overwinnen en niet om de klemkracht te bereiken.
Door de schroefdraad verbinding te smeren, verlaag je de wrijving en gaat er meer van het koppel in klemmen zitten; Ook de spreiding op wrijving is dan minder, waardoor van ene fiets naar andere of tussen twee onderhoudsacties de klemkracht minder variëert.

De klemkracht die je met de schroefdraad genereert, zorgt dmv wrijving tussen zitbuis/zadelpenklem en zadelpen ervoor dat je zadel niet zakt.
Hier wil je dus hoge wrijving, want hoe hoger de wrijving, des te minder klemkracht nodig is. Maar je wil niet dat de onderdelen later niet los raken, daarom kun je hier pasta gebruiken die de wrijving verhoogt en vastvreten voorkomt: carbon pasta bijv.

Een netjes afgestelde momentsleutel geeft bij goed gebruikt 5-10% variatie
Een monteur op gevoel gaat daar nooit bij in de buurt komen, dus ik zou altijd kiezen voor de monteur die wel een momentsleutel gebruikt.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:50

Grin

Ride si sapis.

@Tacoos Maar bij de montage van een zadel is er toch geen schroefdraad - behoudens dan het schroefje dat je aandraait; en daar gebruikt je die pasta niet.
Het is volgens mij(doorgaans?) een schuifverbinding die je vastzet met een klem.
Volgens mij gebruikt je de montagepasta tussen het frame en de zadelpen; dus waar de zadelpen het frame in schuift. Zodat er pasta/grip zit tussen de 'carbon op carbon' verbinding. Of zie ik iets verkeerd?

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Die pasta voor tussen het carbon is korreliger dan montagepasta. Die pasta moet voor grip zorgen, als je die op schroefdraad smeert dan gaan die korrels daartussen zitten en denk ik niet dat je het nog een keer loskrijgt zonder iets te slopen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:59

sapphire

Die-hard pruts0r

Vandaag moest ik even naar huis bij mijn ouders vandaan om wat op te halen. Aangezien ik op de fiets sneller door het dorp heen ben dan met de auto heb ik maar even mijn vaders racer gepakt. Kon ik die mooi eens proberen.
Hij heeft een Giant TCR composite 1 2012 frame maar dan afgemonteerd met 105 5700 (ipv Ultegra wat ik overal terugvind). Ik had verwacht dat het vergelijkbaar zou rijden met mijn fiets (Giant TCR 0 2012 met Ultegra 6700) maar dan stijver/strakker omdat hij carbon heeft en ik alu.
Nou wat een drama...aandrijflijn piepte en kraakte, nouja mijn vader is niet zo'n poetser dus niet zo gek. Linker rem ging mega zwaar, was vanuit de gewone houding bijna niet mee te remmen, vanuit de beugel echt kracht zetten, serieus eng. Rechter rem was zo zompig als een spons. Schakelen vond ik rauw gaan en niet soepel. Fiets zelf stuiterde ik alle kanten op op een klinkerweggetje, vond hem echt minder comfortabel dan mij alu karretje :X

Nou hoop ik dat ik het meeste aan mijn vaders poets en onderhoudskils, kan wijten maar aan de andere kant weet ik dat afgelopen winter de fiets helemaal nagekeken door de LBS en tiptop is afgeleverd. Het zompige remmen is hopelijk gewoon weer vocht wat in de remkabel zit en het slechte schakelen een slechte afstelling...en hopelijk niet toe te schrijven aan het verschil 105 5700 <---> Ultegra 6700 :?

Ik had namelijk in mijn hoofd om als wielettourist bij een volgende fiets gewoon voor 105 R7000 te gaan of een opvolger daar van maar als dat het verschil tussen 105 en Ultegra wel is dan spaar ik denk liever door.
Idem met carbon, als dit een voorbode is dan weet ik niet of ik nou zo blij word van carbon :X

Een geheel andere vraag maar ook in de technische hoek...mijn zusje wil een racer. 2e hands is er amper wat interessants te vinden. Opzich is er wel budget voor een nieuwe instapper maar dan kom je snel in de Sora hoek. Bij Mantel een Trek Domane AL 3 gezien met dus Sora, hoe blij/niet blij moet je daar tegenwoordig van worden ?
Claris ga ik haar denk gewoon niet eens aanraden maar als ze/we toch voor Tiagra gaan kom je zo'n beetje als eerste bij de Sensa Emilia Lady Tiagra uit. Nou heb ik persoonlijk meer vertrouwen in 4700 aangezien het gebaseerd is op het 10sp platform ipv nog 9sp. Maarja wel minder mooie fiets en ben niet de grootste Sensa fan O-)

Sowieso hebben al die krengen een 11-32 achter :+

Iemand nog een tip voor deze casus, do's and don'ts

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deo_Volente
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-08 11:11
...
Een geheel andere vraag maar ook in de technische hoek...mijn zusje wil een racer. 2e hands is er amper wat interessants te vinden. Opzich is er wel budget voor een nieuwe instapper maar dan kom je snel in de Sora hoek. Bij Mantel een Trek Domane AL 3 gezien met dus Sora, hoe blij/niet blij moet je daar tegenwoordig van worden ?
Claris ga ik haar denk gewoon niet eens aanraden maar als ze/we toch voor Tiagra gaan kom je zo'n beetje als eerste bij de Sensa Emilia Lady Tiagra uit. Nou heb ik persoonlijk meer vertrouwen in 4700 aangezien het gebaseerd is op het 10sp platform ipv nog 9sp. Maarja wel minder mooie fiets en ben niet de grootste Sensa fan O-)

Of dat nou een 9sp of 10sp is maakt wat mij betreft niet uit (fiets zelf nog op een 9sp). Zou vooral de fiets nemen waar ze zin krijgt om mee te fietsen. Als ze wat meer ervaring heeft kan ze altijd nog upgraden met een groter budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 15:35
Oscar Mopperkont schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 18:16:
@Cranzai: Niet gewoon een kwestie van juist afstellen door een bikefit te doen?
Durf ik niet te zeggen.
Op die andere fiets was de verhouding echter wel een beetje zoek (zadel op gelijke hoogte aan stuur).

Mij lijkt de basis de framemaat te zijn om dan te finetunen met de bikefit. Maar goed, dit legt de vinger op het nadeel van tweedehands. Bikefits en dergelijke en keuze in maat is wat beperkt.

Heb zelf mijn maat bepaald aan de hand van online tabelletjes (binnenbeenlengte meten) en advies van een vriend. Maar goed het blijft lastig en zoals ik al zei iemand met een beetje kennis inschakelen is altijd handig.

[ Voor 17% gewijzigd door Cranzai op 04-08-2019 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Grin schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 20:37:
@Tacoos Maar bij de montage van een zadel is er toch geen schroefdraad - behoudens dan het schroefje dat je aandraait; en daar gebruikt je die pasta niet.
Dat schroefje wat je aandraait moet bij een carbon zadelpen ook op voorgeschreven koppel worden vastgezet. Daar helpt een beetje smering op het schroefje om het koppel van je momentsleutel betrouwbaarder in de juiste klemkracht om te zetten.
Het is volgens mij(doorgaans?) een schuifverbinding die je vastzet met een klem.
Volgens mij gebruikt je de montagepasta tussen het frame en de zadelpen; dus waar de zadelpen het frame in schuift. Zodat er pasta/grip zit tussen de 'carbon op carbon' verbinding. Of zie ik iets verkeerd?
Nee, dat zie je niet verkeerd; dat is wat ik bedoel. Meestal is de zitbuis ingezaagd zodat je met de zadelpenklem de zitbuis strak om de zadelpen kan drukken. Daar wil je idd grip/wrijving, maar die wordt gemaakt door de kracht die dat schroefje hierboven genereert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:38
Requiem19 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 21:36:
Zijn er mensen die in Amsterdam wonen en tips hebben voor super leuke routes?

Tot nu toe vind ik het vrij lastig om leuke routes te vinden / bedenken. Rondje hoep natuurlijk gedaan. Super leuk, maar dat is ook maar 15k ofzo en best een eindje door de stad fietsen (vanuit Bos en Lommer) om eindelijk een beetje los te kunnen gaan.

Dijkje richting Marken vond ik tot nu toe het leukste denk ik. In dat gebied heb je veel rustige langere fietspaden.

Morgen weer richting Spaarne etc, maar dat is ook wel puzzelen om beetje rustige goede wegen te vinden.
Als je de dijk richting Marken lekker vind, kan je rustig verder door naar het Noorden.. Monnickendam, Volendam, Edam, Oosthuizen, Hoorn.. Verder zijn er ook nog heel wat binnendoor wegen boven Amsterdam (Zunderdorp/Ransdorp/Zuiderwoude/Broek in Waterland). Ook het Twiske is lekker fietsgebied.

Ik woon zelf in Purmerend en ben eigenlijk binnen 5 minuten in alle richtingen buiten de stad met enorm veel rustig fietsgebied.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:03
sapphire schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 21:58:
Vandaag moest ik even naar huis bij mijn ouders vandaan om wat op te halen. Aangezien ik op de fiets sneller door het dorp heen ben dan met de auto heb ik maar even mijn vaders racer gepakt. Kon ik die mooi eens proberen.
Hij heeft een Giant TCR composite 1 2012 frame maar dan afgemonteerd met 105 5700 (ipv Ultegra wat ik overal terugvind). Ik had verwacht dat het vergelijkbaar zou rijden met mijn fiets (Giant TCR 0 2012 met Ultegra 6700) maar dan stijver/strakker omdat hij carbon heeft en ik alu.
Nou wat een drama...aandrijflijn piepte en kraakte, nouja mijn vader is niet zo'n poetser dus niet zo gek. Linker rem ging mega zwaar, was vanuit de gewone houding bijna niet mee te remmen, vanuit de beugel echt kracht zetten, serieus eng. Rechter rem was zo zompig als een spons. Schakelen vond ik rauw gaan en niet soepel. Fiets zelf stuiterde ik alle kanten op op een klinkerweggetje, vond hem echt minder comfortabel dan mij alu karretje :X

Nou hoop ik dat ik het meeste aan mijn vaders poets en onderhoudskils, kan wijten maar aan de andere kant weet ik dat afgelopen winter de fiets helemaal nagekeken door de LBS en tiptop is afgeleverd. Het zompige remmen is hopelijk gewoon weer vocht wat in de remkabel zit en het slechte schakelen een slechte afstelling...en hopelijk niet toe te schrijven aan het verschil 105 5700 <---> Ultegra 6700 :?

Ik had namelijk in mijn hoofd om als wielettourist bij een volgende fiets gewoon voor 105 R7000 te gaan of een opvolger daar van maar als dat het verschil tussen 105 en Ultegra wel is dan spaar ik denk liever door.
Idem met carbon, als dit een voorbode is dan weet ik niet of ik nou zo blij word van carbon :X

Uuh, dat lijkt mij echt liggen aan deze individuele groep dan wel zeer achterstallig onderhoud van je vaders kant. Want ik rijd nu een 105 5800 en hiervoor een 4700 tiagra (denk ik) en van beiden herken ik dat totaal niet. Zeker de R7000 zou echt prima moeten volstaan en als je de reviews naslaat zie je ook dat het verschil met Ultegra steeds kleiner wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:53
@sapphire en als toevoeging op het feit dat R7000 echt meer dan prima is, het ene (carbon of alu) frame is het andere niet. waarbij alu (op wat uitzonderingen na over het algemeen wel dezelfde eigenschappen heeft (elke fabrikant kan er nog zijn eigen draai aangeven, zoals een CAAD frame van Cannondale). Bij carbon kan er veel uitgebreide getuned worden om specifieke eigenschappen in het frame te stoppen. Dit vergt echter veel R&D en handwerk bij productie. Dus hoe meer fancy (en duur) je frame is hoe meer er getuned kan worden op comfort en stijfheid en zelfs de perfecte combinatie daarvan.
Bij de goedkopere carbon frames is het vaak gewoon met name stijf en minder comfortabel (hoewel dit ook geen regel is), maar het is makkelijker en betrouwbaarder te maken en daarom geschikt voor instappers.

Kortom, als je op zoek bent naar een mooi frame met specifieke eigenschappen, ga vooral proefrijden (liefst wat langer om echt het comfort te kunnen checken op langere ritten)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-10 00:03
CedricD schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 17:19:
[...]

Mooi!
Daar zit ik volgende week ook, al zal het meer richting Utrecht - Soest zijn denk ik.
Moet nog m'n routes uitstippelen voor de vakantie :).
Heb gisteren het rondje gereden welke te vinden is via de link hieronder. Beviel heel goed, prachtige natuur en goede wegen, al had ik stiekem gehoopt op wat pittiger klimwerk (volgende week ws richting de Posbank of Nijmegen).

https://www.tempo-soest.nl/jaapcoermantocht/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje voor de meer ervaren renners hier:
Ik fiets nu al een tijdje op mijn Sensa Romagna uit 2018..
Qua betrouwbaarheid een prima fietsje en heb er veel plezier mee..

Echter merk ik wanneer ik goed op de pedalen ga (staand), denk aan sprintje of steil klimmetje, dat de fiets behoorlijk zwabbert..
Ik had voorheen een Sigma fietscomputertje met een magneetje in het voorwiel, en die hoorde je dan ook tikken tegen de sensor (normaal 3-5mm speling).

Ik heb het idee dat door de hogere krachten mijn frame/wielen behoorlijk vervormen waardoor ik een zwabberend gevoel krijg, ik mis naar mijn mening de stijfheid..

Hoeveel zit hem hiervan in de wielset en het frame? Is het op te lossen met een betere wielset?
Huidige fiets: https://www.12gobiking.nl/sensa-romagna-comp-105-2018
Huidige wielen: https://www.12gobiking.nl...omp-11-speed-race-wielset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-10 15:22

Tot nu toe vind ik het vrij lastig om leuke routes te vinden / bedenken. Rondje hoep natuurlijk gedaan. Super leuk, maar dat is ook maar 15k ofzo en best een eindje door de stad fietsen (vanuit Bos en Lommer) om eindelijk een beetje los te kunnen gaan.

Dijkje richting Marken vond ik tot nu toe het leukste denk ik. In dat gebied heb je veel rustige langere fietspaden.

Morgen weer richting Spaarne etc, maar dat is ook wel puzzelen om beetje rustige goede wegen te vinden.
Vanuit Bos en Lommer kan je ook makkelijk richting de duinen, vind ik altijd leuk. Moet je wel even van kijken dat je niet de main fietspaden rond Zandvoort etc pakt, daar is het soms erg druk. De stukken door het bos richting IJmuiden zijn meestal wat rustiger.
Het hele gebied ten noorden van Amsterdam richting Marken heb je erg veel leuke stukken, niet alleen het dijkje. Sommige delen zijn in de zomer wel druk met toeristen (yellow bike, etc), maar meestal goed te doen. Via Muiden de Vecht af is ook prima leuk en erg mooi.
Ringvaart om de Haarlemmermeer is ook leuk rondje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Verwijderd schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:38:

Echter merk ik wanneer ik goed op de pedalen ga (staand), denk aan sprintje of steil klimmetje, dat de fiets behoorlijk zwabbert..
Ik had voorheen een Sigma fietscomputertje met een magneetje in het voorwiel, en die hoorde je dan ook tikken tegen de sensor (normaal 3-5mm speling).

Ik heb het idee dat door de hogere krachten mijn frame/wielen behoorlijk vervormen waardoor ik een zwabberend gevoel krijg, ik mis naar mijn mening de stijfheid..

Hoeveel zit hem hiervan in de wielset en het frame? Is het op te lossen met een betere wielset?
Volgens mij kan het aan twee variablen liggen: de wielen of het frame. Dus vier scenario's:
  1. Stijve wielen in een flexibel frame kunnen behoorlijk gaan uitslaan, zoals jij omschrijft met je fietscomputer - in extreme gevallen zou je zelfs je remmen wijder moeten zetten.
  2. Flexibele wielen in een stijf frame geven doorgaans dezelfde problemen maar dan iets minder extreem dan in geval 1
  3. Flexibele wielen in en flexibel frame geven doorgaans weinig(geen?) problemen; de krachten worden geabsorbeerd
  4. Stijve wielen in en stijf frame; dat willen we allemaal. Maar dat kan dan weer oncomfortabel worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Verwijderd schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:38:

je zou eens kunnen beginnen met het naspannen van je huidige wielen. Fabriekssetjes zijn vaak ondermaats qua spaakspanning, en mogelijk is alles nog wat losgelopen ook. Als dat op orde is, zou je ook eens kijken of je een high end setje van iemand kan lenen, dit kan een behoorlijk verschil maken. Alles wat er dan nog aan flex overblijft zit in je vork en frame (maar ook daar is een zekere mate van flex normaal). In hoeverre het in jou geval abnormaal is, is lastig, het is natuurlijk voor een deel subjectief en afhankelijk van een hoop factoren, zoals gewicht, poweroutput en dat in combinatie met je materiaal.

Ik ben op de MTB geswitched van stock alu wielen naar handgespaakt carbon, en dat wat een behoorlijk verschil (op een alu frame)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Laatst online: 26-09 20:01
TorpedoX_88 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:33:
[...]

Heb gisteren het rondje gereden welke te vinden is via de link hieronder. Beviel heel goed, prachtige natuur en goede wegen, al had ik stiekem gehoopt op wat pittiger klimwerk (volgende week ws richting de Posbank of Nijmegen).

https://www.tempo-soest.nl/jaapcoermantocht/
Bedankt!
Ik zou die wel durven rijden. Vanaf Breukelen moet deze perfect mogelijk zijn.

Daarna reis ik door naar Arnhem, dus Posbank staat ook op de planning :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:34
Verwijderd schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:50:
Het is hoogzomer, maar gisteren merkte ik al dat de dagen weer wat korter werden. Rond half 10 is het echt wel schemerig aan het worden.
Op zich nog genoeg tijd om een leuk rondje na het eten te kunnen fietsen, maar wil ondertussen toch een beetje voorbereiden voor het donker.
Ik zoek dus een goede voor en achterlamp.

Paar eisen:
- Oplaadbaar via USB. Is een pre.
- hoge lichtopbrengst voor, dit ivm donkere stukken.
- Dimbaar ivm tegenliggers of fietsen waar lantaarnpalen staan.
- budget tot maximaal 100 Euro. (Voor+Achter)
Heb zelf een Sigma Buster 600. Die kan je aan de GoPro mount onder je HideMyBell hangen.

https://www.niterider.com...armin-pro-xl-combo-mount/

Kostte ongeveer 60 euro voor + 20 euro achter

[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 05-08-2019 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Verona27 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:40:
[...]

Uuh, dat lijkt mij echt liggen aan deze individuele groep dan wel zeer achterstallig onderhoud van je vaders kant. Want ik rijd nu een 105 5800 en hiervoor een 4700 tiagra (denk ik) en van beiden herken ik dat totaal niet. Zeker de R7000 zou echt prima moeten volstaan en als je de reviews naslaat zie je ook dat het verschil met Ultegra steeds kleiner wordt.
Je kent mijn vader duidelijk niet :+

Ik was altijd al in de veronderstelling dat het verschil Ultegra en 105 niet heel groot was.
Maar na gisteren schrok ik wel omdat ik het verschil toch wel duidelijk vond, schakelen voelt bij mij veel verfijnder, de grip van de shifter vind ik veel fijner en de hendels voelen prettiger.

En nee ik probeer mijn eigen 'keuze' niet goed te praten want ik heb nu Ultegra puur en alleen omdat het op de fiets zat die ik kreeg en nooit zelf de keuze gemaakt.

Maargoed ik ken de reviews en was/ben nog steeds in de veronderstelling dat R7000 een prima groep is hoor :)
Prulleman schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:22:
@sapphire en als toevoeging op het feit dat R7000 echt meer dan prima is, het ene (carbon of alu) frame is het andere niet. waarbij alu (op wat uitzonderingen na over het algemeen wel dezelfde eigenschappen heeft (elke fabrikant kan er nog zijn eigen draai aangeven, zoals een CAAD frame van Cannondale). Bij carbon kan er veel uitgebreide getuned worden om specifieke eigenschappen in het frame te stoppen. Dit vergt echter veel R&D en handwerk bij productie. Dus hoe meer fancy (en duur) je frame is hoe meer er getuned kan worden op comfort en stijfheid en zelfs de perfecte combinatie daarvan.
Bij de goedkopere carbon frames is het vaak gewoon met name stijf en minder comfortabel (hoewel dit ook geen regel is), maar het is makkelijker en betrouwbaarder te maken en daarom geschikt voor instappers.

Kortom, als je op zoek bent naar een mooi frame met specifieke eigenschappen, ga vooral proefrijden (liefst wat langer om echt het comfort te kunnen checken op langere ritten)
Nee ben niet op zoek naar iets specifieks. Het was meer dat we beide onze fiets tegelijk kregen en ze uit dezelfde generatie zijn en vrijwel dezelfde geometrie hebben. Dus ik was gewoon benieuwd hoe anders dat zou rijden, helaas kwamen er zoveel factoren bij dat ik alleen kan zeggen dat ik met de huidige wielen, afstelling en zadelhoogte het helemaal k*t vond.
Aan de andere kant vind ik ook dat hij beter voor een Defy of andere endurance racer kan gaan op dit moment vanwege fysieke klachten en dat zijn huidige fiets voor hem sowieso te agressief staat afgesteld.

[ Voor 43% gewijzigd door sapphire op 05-08-2019 13:34 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-10 10:21

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Verona27 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:40:
[...]

Beter een goed onderhouden Sora dan een slecht onderhouden Ultegra. Echt waar, alles staat of valt met correct onderhoudt van je aandrijfslijn. Mijn 105-5700 schakelt beter dan sommige van mijn dura-ace patservrienden van bij de wielertoeristen. Jaaaa, Dura ace, daarzo, onder dat laagje vet van twee winters. Maar die carbon wielen, die moeten wel blinken...
Er zijn natuurlijk kneuzen die niks kennen van onderhoud of willen kennen en die gewoon ieder jaar of twee een nieuwe fiets kopen. In computerland bestaan deze individuen ook. "hij is traag geworden, tijd voor een nieuwe"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
sapphire schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:20:
[...]

Je kent mijn vader duidelijk niet :+

Ik was altijd al in de veronderstelling dat het verschil Ultegra en 105 niet heel groot was.
Maar na gisteren schrok ik wel omdat ik het verschil toch wel duidelijk vond, schakelen voelt bij mij veel verfijnder, de grip van de shifter vind ik veel fijner en de hendels voelen prettiger.

En nee ik probeer mijn eigen 'keuze' niet goed te praten want ik heb nu Ultegra puur en alleen omdat het op de fiets zat die ik kreeg en nooit zelf de keuze gemaakt.

Maargoed ik ken de reviews en was/ben nog steeds in de veronderstelling dat R7000 een prima groep is hoor :)
Ik zou zeggen ga gewoon een keer bij een fietsenmaker op een zelfde model met 105 groep en ultegra groep rijden en kijk of je het verschil dan ook nog merkt/zo groot vindt. Of check voor de gein dit filmpje: YouTube: Shimano 105 Vs Shimano Dura-Ace | What's The Difference?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
+1 voor onderhoud. Je kunt 105 net zo soepel laten draaien als Ultegra en Dura Ace, net als dat die laatste ook goed onderhouden moeten zijn om een fractie 'beter' te zijn.

Het gevoel qua schakelen/lever pull zal altijd iets anders zijn door de verschillende materialen die gebruikt worden, maar in principe zijn de groepen identiek aan elkaar en scheelt alleen het gewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
precies, ik ben met mijn MTB best kritisch, en op de racer (die ook een stuk minder gebruikt wordt) minder, met name omdat je je geld maar 1 x uit kan geven (kwestie van prioriteiten). Op de MTB heb ik nu XT (=~ultegra), ook icm met SLX (=~105) shifter en het verschil daarbij is met name dat je 2 klikjes zwaarder kan in 1 beweging en het voelt net iets anders, maar het schakeld niet slechter.

Op de racefiets (in bruikleen) zit Tiagra en dat is functioneel prima, het schakelt soepel en vlot, het zal onder belasting allemaal wat minder kunnen hebben, maar in tegenstelling tot een MTB is dat veel minder noodzakelijk, op de racefiets heeft even de power van de pedalen veel minder impact dan op de MTB (en zolang je je brood er niet mee verdiend maakt het natuurlijk allemaal weinig uit). De voornaamste reden om een nieuwe fiets met 105 te kopen zou voor mij de 11 speed compatibiliteit zijn. mocht je willen upgraden, dan is dat vanaf tiagra met 10 speed wat lastiger (alles in 1 keer)

en om de boel weer goed te krijgen:
- slijtage checken (versleten kettingen en tandwielen schakelen ook ruk)
- schoonmaken
- nieuwe kabels
(- derailleur pad checken)
- opnieuw afstellen

een 5600 groep is echt meer prima en kan gewoon snel en soepel schakelen onder normale omstandigheden

[ Voor 13% gewijzigd door Prulleman op 05-08-2019 14:12 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Door bossen, duinen (licht klimwerk), langs strand en een stukje klimmen (en lekker afdalen :9~) op het kopje van Bloemendaal: https://www.komoot.com/tour/44469848

Best vlak. In de eerste helft kun je nog wel eens tegenwind hebben, tweede helft kun je lekker doorgassen als je wilt: https://www.komoot.com/tour/82452034

Ook leuk: https://www.komoot.com/tour/40583890

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:13
Kledingvraag!

Wat voor shirt dragen jullie op een avond als vandaag?
Ik verwacht vanavond een graad of 18 en wat wind, dus dat is (denk ik) te koud voor korte mouwen. ik draag er dan vaak een ondershirt met lange mouwen onder of gebruik armstukken, maar ben op zoek naar een shirt met lange mouwen, dat toch niet te warm is met dit weer. Vaak lees ik dat er dan toch weer thermal fleece in zit en alles wordt aangeraden voor voor- en najaar.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-10 14:40
Ik rijd persoonlijk liever met armstukken; als het dan toch warmer is kan ik die makkelijk afdoen. Met een shirt met lange mouwen kan dat niet. Tenzij je afritsbare mouwen hebt, zoals een convertable, maar in mijn geval is dat een Castelli Perfetto; dat is te warm voor nu :)

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
wackmaniac schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:07:
Ik rijd persoonlijk liever met armstukken; als het dan toch warmer is kan ik die makkelijk afdoen. Met een shirt met lange mouwen kan dat niet. Tenzij je afritsbare mouwen hebt, zoals een convertable, maar in mijn geval is dat een Castelli Perfetto; dat is te warm voor nu :)
Ik heb ook een perfetto convertable, en die is (veel) te warm nog momenteel inderdaad. En ik heb van die dagen dat ik vrijwel zeker weet dat ik m'n armstukken niet uit ga doen, dus dan vind ik lange mouwen wel fijn. Maar het is echt voor dagen als vandaag, dat ik een dun shirt met lange mouwen zoek.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:39
De lange mouwen zijn voor herfst/winter. Nu gewoon shirt aan met kort ondershirt en als ik twijfel armstukken mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:46
Stufferdt schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:55:
Kledingvraag!

Ik verwacht vanavond een graad of 18 en wat wind, dus dat is (denk ik) te koud voor korte mouwen. ik draag er dan vaak een ondershirt met lange mouwen onder of gebruik armstukken, maar ben op zoek naar een shirt met lange mouwen, dat toch niet te warm is met dit weer. Vaak lees ik dat er dan toch weer thermal fleece in zit en alles wordt aangeraden voor voor- en najaar.
Bij twijfel dan gaan bij mij de armstukken mee. Mijn shirts met lange mouwen zijn al snel te warm. Maar het blijft lastig adviseren, wat de een te warm vindt is voor de ander te koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:23

Phydomir

Dennis

Voor mij wordt het pas lang onder de 15 graden. Zoals vanavond gewoon kort/kort.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Armstukken idd. Evt neem ik ook nog een (mouwloos) windjack mee als ik helemaal twijfel. Dat houdt je romp wat warmer als het later op de avond nog wat afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Stufferdt schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:55:
Kledingvraag!

<10 graden, winterkleding.
10-15 graden, shirt met lange mouwen, hele dunne lange broek.
15-18 graden korte mouwen (soms met ondershirt (met lange mouwen)), korte broek (soms met warm-up creme)
18+ kort mouwen, kort broek (bij vroeg vertrekken soms met warm-up).

De warm-up op de benen is voor mij noodzakelijk omdat ik bijzonder gevoelige kuiten heb, al meerdere keren zweepslag gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boven de 20 kort-kort met een "stay cool" ondershirt (Craft) om snel zweet af te voeren.
Tussen de 15-20 graden gewoon kort-kort met ondershirt.
10-15 graden kort-kort met een kort ondershirt en een windjackje. evt been en armstukken wanneer het richting de 10 gaat.
Onder de 10 graden, lange "gevoerde" broek, thermo ondershirt (merino) +shirt met lange mouwen en windjack met lange mouw. (3 lagen)
Onder de 0 nog niet veel gefietst, maar denk dat bovenstaande nog prima warm houdt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2019 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Wow, veel reacties, waarvoor dank :9

Ik geloof dat eigenlijk niemand met een (dun) shirt met lange mouwen fietst, dan ga ik toch maar wat verder experimenteren met armstukken, een lang ondershirt onder m'n shirt. We shall see :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stufferdt schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:15:

Ik geloof dat eigenlijk niemand met een (dun) shirt met lange mouwen fietst, dan ga ik toch maar wat verder experimenteren met armstukken, een lang ondershirt onder m'n shirt. We shall see :)
Het is gewoon een kwestie van uitproberen..
Ik vind een ondershirt eigenlijk wel een must ivm zweet afvoeren..

Ik heb dit fietsjack begin dit jaar gekocht: https://www.futurumshop.n...easons-jacket-black.phtml
Ideaal jasje die al veel kou en wind buiten houd. Daarna is het gewoon 1 of 2 laagjes eronder om goed warm te blijven...

Maar zodra het kan gaat de jas wel uit en gebruik ik alleen een windstoppertje om niet te snel af te koelen, deze kun je opvouwen zodat die ook achterin het vakje van je fietsshirt past, handig voor de laaste 30-60 minuten wanneer het echt afkoelt in de avond..
Deze windstopper heb ik: https://www.decathlon.nl/...8517063?mc=8517063&c=GEEL

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2019 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-10 23:32
Hier toch eentje!
Ik heb vorig jaar zo'n shirt gekocht:
https://www.mantel.com/sportful-pista-ls-2017-shirt, niet te verwarren met de thermal uitvoering.
Gewoon dun, maar dan met lange mouwen. Heerlijk voor als het toch een beetje frisjes is voor kort-kort. Het grootste verschil merk ik als er een spatje regen valt, dan koelt blote huid sneller af dan wanneer er een nat shirtje op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
DieAnder schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:45:
[...]

Hier toch eentje!
Ik heb vorig jaar zo'n shirt gekocht:
https://www.mantel.com/sportful-pista-ls-2017-shirt, niet te verwarren met de thermal uitvoering.
Gewoon dun, maar dan met lange mouwen. Heerlijk voor als het toch een beetje frisjes is voor kort-kort. Het grootste verschil merk ik als er een spatje regen valt, dan koelt blote huid sneller af dan wanneer er een nat shirtje op zit.
Ik heb dat shirt ook, vrij blij mee, zeker op de twijfel dagen inderdaad perfect. Als het echt regent ben je met dit shirt wel slechter af want het blijft langer nat en dus koud dan je huid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejsp
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-10 22:26

Dat klopt wel denk ik.

Ik had ooit dezelfde vraag als jou en heb daarom eens een Castelli Puro aangeschaft. https://www.futurumshop.n...n-zwart-grijs-heren.phtml
Volgens koukleumende Italianen geschikt tussen de 14 en de 20 graden. Mooi jasje maar in de praktijk draag ik hem ook alleen maar als de temperatuur onder de 10 zakt en de Perfetto bij de was ligt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Ik heb een stuk of 4-5 verschillende lange shirts en daar zitten ook wel de nodige verschillen in. Van simpelweg een merino jersey met lange mouwen tot thermojack met fleece. Dan ook nog een stuk of 4-5 verschillende lange baselayers, van heel dun tot warme Polartec/fleece shirt.

Verder laat ik mijn kledingkeuze vooral afhangen van het tempo van de rit. Ga je 2 uurtjes 35+ met een groepje dan kun je vanavond prima kort/kort. Rij je solo 4u door Friesland/Groningen dan pak ik mijn Assos Tiburu.4, een lange jersey van iets dikkere stof.

Assos heeft (net als vele andere merken gok ik) al hun kleding in 6 gradaties ingedeelt. 1/2 is voor extreme hitte, 3/4 zijn voor de Nederlandse lente/zomer, 5 is voor de herfst en 6 voor de winter. Nu ik het zo opschrijf heb ik volgens mij meer fietskleding dan gewone kleding, maar nothing beats arm- en beenwarmers.

[ Voor 16% gewijzigd door Ypuh op 06-08-2019 13:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Haha, handjes omhoog voor als je weleens fietskleding hebt aangetrokken in dagelijkse situaties (niet op de fiets),omdat het zo comfortabel is op koude of natte dagen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BreadFan schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:50:
Haha, handjes omhoog voor als je weleens fietskleding hebt aangetrokken in dagelijkse situaties (niet op de fiets),omdat het zo comfortabel is op koude of natte dagen :P
Hahaha, ja klopt..
Al trek ik alleen de ondershirts aan :)
Mijn merino ondershirt: https://www.futurumshop.n...o-long-sleeve-black.phtml

Deze heb ik regelmatig aan bij het vissen, deze houd me lekker warm wanneer ik stil zit langs de waterkant en qua sweetgeur neutraliseert het ook goed, zo stink in niet een uur in de wind na 2-3 dagen vissen. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2019 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhain
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 16:37
Haha, guilty :Y) , maar dan met name wel eens een ondershirt 's avonds na het douchen (wel een schoon ondershirt). En nee, geen bibs voor op de bank, dat dan weer niet :P

Ik heb net een mouwloos windjackje binnen gekregen van Vaude, ben benieuwd of het wat is. Maar ik vertrek nu nog kort/kort. Vind het 's avonds nog niet heel erg afkoelen. Eigenlijk ook voor zaterdag aangeschaft. Dan staat m'n eerste 100+ rit op de agenda.. al zijn de weersvoorspellingen niet heel erg fantastisch, maar och. Ik moet ook eens van het label 'mooi-weer-renner' af :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
Rhain schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:09:
[...]

Haha, guilty :Y) , maar dan met name wel eens een ondershirt 's avonds na het douchen (wel een schoon ondershirt). En nee, geen bibs voor op de bank, dat dan weer niet :P

Ik heb net een mouwloos windjackje binnen gekregen van Vaude, ben benieuwd of het wat is. Maar ik vertrek nu nog kort/kort. Vind het 's avonds nog niet heel erg afkoelen. Eigenlijk ook voor zaterdag aangeschaft. Dan staat m'n eerste 100+ rit op de agenda.. al zijn de weersvoorspellingen niet heel erg fantastisch, maar och. Ik moet ook eens van het label 'mooi-weer-renner' af :+
Ik heb een mouwloos jack van Castelli en dat is echt een van de prettigste kledingstukken om te hebben, vind ik. Je neemt em echt super makkelijk mee en het is heerlijk warm op koudere en langere tochten. Doordat ie zo compact is doe je em ook makkelijk aan en uit. Ik heb er ook een mét mouwen maar dat vind ik eigenlijk een onding. Daar word ik altijd veel te warm in en doorweekt van het zweet omdat het niet ademt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Euh... nee, nooit.
Zelfs niet de items zoals winter handhandschoenen. Gewone kleding mixen we niet met sport-/fietskleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:14

Kluus

Gang is alles

Grin schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:35:
[...]

Euh... nee, nooit.
Zelfs niet de items zoals winter handhandschoenen. Gewone kleding mixen we niet met sport-/fietskleding.
Sokken wel hier, ik heb denk ik zelfs alleen maar fietssokken ;). Maar andere kleding inderdaad nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Kluus Zoek er hier dan wat uit. Opgelost.
Mazarin is iets dikker, Bresciani wat dunner en dus ideaal voor de zomer. Gammarelli is ook niet verkeerd wanneer je kardinaal bent, of de paus... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 23:05

Hier ook +1 voor armstukken. Ik heb wel een rapha shirt met lange mouwen, maar vind hem gewoon niet handig. Je kan er niet zo mee variëren als met armstukken.

Voor kouder weer heb ik een perfetto, met korte en lange mouwen die gebruik ik dan weer wel graag.
Grin schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:21:
@Kluus Zoek er hier dan wat uit. Opgelost.
Mazarin is iets dikker, Bresciani wat dunner en dus ideaal voor de zomer. Gammarelli is ook niet verkeerd wanneer je kardinaal bent, of de paus... :)
Ik krijg altijd zweetpoten van dunne sokken, maar dat zal wel weer aan mij liggen :+

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:43

Galois

1811 - 1832

Wat mij in de bergen opviel. Ik heb Ultegra remschijven. Remt dus zeer goed bij de hoge snelheden bij dalen.

Maar wat mij dus steeds opviel na het flink remmen (bv. van 70 km/h voor een bocht naar 30) dat de remmen bij loslaten aanliepen. Je hoort dan het typisch schrapend geluid van het lichtjes aanlopen van de remmen.

Dat duurt dan 10 seconden en het geluid is weer weg. Als ik vervolgens bij stilstand controleer of de remmen aanlopen, is dat niet het geval.

Mijn conclusie is dan ook dat het door de flinke warmteontwikkeling die vrijkomt bij het remmen van 70 naar 30 in korte tijd (bij dalen van een col dus). Dat het warm wordt, gaat uitzetten en dan aanlopen. Want na 10 seconden (dus koelt weer af?) loopt er niets meer aan.

Wie herkent dit?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Galois schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:12:
Wat mij in de bergen opviel. Ik heb Ultegra remschijven. Remt dus zeer goed bij de hoge snelheden bij dalen.

Maar wat mij dus steeds opviel na het flink remmen (bv. van 70 km/h voor een bocht naar 30) dat de remmen bij loslaten aanliepen. Je hoort dan het typisch schrapend geluid van het lichtjes aanlopen van de remmen.

Dat duurt dan 10 seconden en het geluid is weer weg. Als ik vervolgens bij stilstand controleer of de remmen aanlopen, is dat niet het geval.

Mijn conclusie is dan ook dat het door de flinke warmteontwikkeling die vrijkomt bij het remmen van 70 naar 30 in korte tijd (bij dalen van een col dus). Dat het warm wordt, gaat uitzetten en dan aanlopen. Want na 10 seconden (dus koelt weer af?) loopt er niets meer aan.

Wie herkent dit?
De uitzetting van staal is niet zo heel veel.

Per 100 mm, 100°C verschil is het 0,1 mm (dit is ff dummy rekenen).

Dus als je remschijf 4 mm dik is, 300 graden warmer wordt, zet hij ong 0,012 mm uit....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:18

Roozzz

Plus ultra

Met @mhr-zip, ik vermoed dat de zuiger niet helemaal soepel terugbeweegd.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Roozzz schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:35:
Met @mhr-zip, ik vermoed dat de zuiger niet helemaal soepel terugbeweegd.
Dat zou een stuk logischer te verklaren zijn door de uitzetting van warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:43

Galois

1811 - 1832

mhr-zip schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:50:
[...]

Dat zou een stuk logischer te verklaren zijn door de uitzetting van warmte.
Dus dat de zuiger uitzet en daardoor minder goed terug beweegt? En als hij afkoelt (10 sec), gaat hij weer goed terug?

Geen idee. Hoop dat iemand dit probleem herkent...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Galois ik zou het niet direct een probleem noemen een er niet teveel achter zoeken. Ik herken het wel van de MTB en het zal inderdaad met warmte en uitzetting te maken hebben. Of het nu je schijven, blokken, zuigers, vloeistof of een combinatie is.. als het na 10 s weg is heb je er geen last van.

Je zou kunnen kijken of je de klauw nog net iets beter kan centreren, misschien dat het probleem daar door met iets minder wordt (als ie gloeiend heet aan 1 kant aanloopt tenminste)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Getver, zou gisteren een stukje gaan fietsen... fietscomputer weg :(

Had hem zondagmiddag op de tafel laten liggen omdat ik nog wat aan het rommelen er mee was. Vrouwlief heeft niets gezien dus vermoeden ik dat de oudste van twee er mee rondgelopen heeft.
Na 1,5u zoeken de hoop op een ritje op gegeven want ik was behoorlijk opgefokt :X
Ondertussen de hele benedenverdieping ondersteboven gehad en een groot deel van de rest van het huis.....niks :(

Wel een hoop klein speelgoed was volgens vrouwlief kwijt was gevonden :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Galois schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 23:45:
[...]

Dus dat de zuiger uitzet en daardoor minder goed terug beweegt? En als hij afkoelt (10 sec), gaat hij weer goed terug?

Geen idee. Hoop dat iemand dit probleem herkent...
Zoiets. De massa van de zuiger is veel lager dan de rest van de rem (dus warmt snel op). De zuiger heeft ook het contact met je remblok dat warm wordt. Dus de warmte van je remblok gaat naar je zuiger, die zet uit. En warmte overdracht binnen 1 aan elkaar zittend metaal gaat best snel. Maar daarna moet de warmte weg en dat is via de olie (zit rondom je zuiger) naar de rest van je rem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-10 14:40
sapphire schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 04:45:

Had hem zondagmiddag op de tafel laten liggen omdat ik nog wat aan het rommelen er mee was. Vrouwlief heeft niets gezien dus vermoeden ik dat de oudste van twee er mee rondgelopen heeft.
Na 1,5u zoeken de hoop op een ritje op gegeven want ik was behoorlijk opgefokt :X
Ondertussen de hele benedenverdieping ondersteboven gehad en een groot deel van de rest van het huis.....niks :(

Ai, dat is frustrerend. Heb mijn beide jongens ingeprent dat ze nooit, maar dan ook nooit, aan mijn fietsspullen moeten komen. Dat lijkt tot nu toe te helpen :)

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 08:48

Je kunt ook fietsen zonder garmin.... :P :>
Maar ja dan staat het er niet op strava, I get it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Vrouwlief heeft niets gezien dus vermoeden ik dat de oudste van twee er mee rondgelopen heeft.
Wauw. Zeg maar dag tegen je erfenis. In zulke gevallen zouden we ook gewoon het "3 strikes and you're out"-principe moeten hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil meer klim ervaring op gaan doen, hier en daar een heuveltje in NL op mijn routes zet niet echt zoden aan de dijk vind ik..

Dus over 2,5 week ga ik richting Tecklenburg om daar de Tecklenburg Rundfart te fietsen (160km met 2200hm) ik volg dan gewoon de gpx van de officiele tocht die normaal in Mei/Juni gereden wordt.
Heb nog even de tijd om voor te bereiden, maar "kapot gaan" zal ik zeker..
Maar ik wil mijn plan van aanpak voor de rit nog even spiegelen met jullie.

Sinds een goede week heb ik ook een hartslagmeter en heb ik mijn zones goed kunnen bepalen.

Voor de tocht neem ik natuurlijk genoeg eten/drinken mee, evt aanvullen onderweg bij tankstations/terrasjes etc.

Qua inspanning:
Ik wil zoveel mogelijk in D1 rijden op dalende/vlakke stukken.. (137-151 bpm) wil gemiddeld 140 aanhouden voor D1
Heuvelop gemiddeld onderin D2 proberen te blijven. (152-162) Gemiddelde 150-155 proberen vast te houden.
Echt stijle stukken evt D3 tot maximaal, maar dat zal hooguit piek momentjes zijn met 10% en steilere stukken.

D1 is voor mij rustig fietsen
D2 houd ik namelijk best lang vol (3 uur continu geen probleem).

Qua snelheid maakt het me niet zoveel uit, ik wil deze tocht gewoon uitfietsen, en of dat nu in 6 uur is of 8 uur maakt me ook niet zoveel uit.
Zou ik met deze aanpak deze tocht kunnen uitfietsen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2019 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Laatst online: 20:53
Gisteren voor het eerst gebruik gemaakt van de Topeak Joe Blow Booster pomp welke ik heb aangeschaft voor mijn tubeless banden.
Ik moest toch wel even wennen aan de Smarthead kop. In eerste instantie schoot de kop telkens los wanneer ik de banden ging oppompen. Ik dacht even dat het om een defect aan de pomp ging, maar je moet de kop behoorlijk hard op de tubeless ventielen duwen voordat je hem klemt. Oppompen ging daarna prima met de standaard pomp functie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Remko24 2.200hm en 160km is veel, maar nog niet heel extreem. Volgens mij moet je dat prima vol kunnen houden.

Mijn tips:
- Elk uur/25km minimaal 1 ding eten (banaan/mueslireep/gelletje)
- Neem niet te lang pauze tijdens de lunch (max. half uurtje ofzo)
- Probeer je rit in te delen met 1/3e rustig beginnen, 2/3 'normaal' en 3/3 kijken of er nog wat in de tank zit
- Je gaat gegarandeerd nat in bovenstaande door de meute fietsers om je heen en steile uitschieters :+

Kortom, in de wetenschap dat je hem uitrijdt en toch wel stuk gaat zou ik gewoon lekker gaan fietsen. Ook al voelen je benen goed, weet dat 37 km/u in een peletonnetje halverwege je opgaat breken en laat ze gewoon gaan, ook al 'valt het makkelijk bij te benen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ypuh schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:41:
@Remko24 2.200hm en 160km is veel, maar nog niet heel extreem. Volgens mij moet je dat prima vol kunnen houden.

Mijn tips:
- Elk uur/25km minimaal 1 ding eten (banaan/mueslireep/gelletje)
- Neem niet te lang pauze tijdens de lunch (max. half uurtje ofzo)
- Probeer je rit in te delen met 1/3e rustig beginnen, 2/3 'normaal' en 3/3 kijken of er nog wat in de tank zit
- Je gaat gegarandeerd nat in bovenstaande door de meute fietsers om je heen en steile uitschieters :+

Kortom, in de wetenschap dat je hem uitrijdt en toch wel stuk gaat zou ik gewoon lekker gaan fietsen. Ook al voelen je benen goed, weet dat 37 km/u in een peletonnetje halverwege je opgaat breken en laat ze gewoon gaan, ook al 'valt het makkelijk bij te benen'.
Het is geen georganiseerde tocht, deze is normaal in Mei, dus ik zal lekker alleen zijn en geen last/profijt hebben van een meute mensen, ik volg gewoon de GPX route die ik heb gevonden op internet via mijn Garmin.

Eten/drinken ben ik ondertussen wel goed op voorbereid, lange stukken (vlak) fietsen gaat me ook wel goed af. Maarja 20-30 klimmetjes waarvan enkele 10%+ zijn tot wel 25% zullen hun tol gaan eisen, dus het zal goed doseren zijn om de tocht enigszins constant uit te kunnen fietsen.
Hopelijk lukt me dat door veel in D1 en onderin D2 te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Noxa schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:28:
[...]

Je kunt ook fietsen zonder garmin.... :P :>
Maar ja dan staat het er niet op strava, I get it.
Klopt, ik heb (of had) een Wahoo :+

Strava kan ik met m'n telefoon loggen, vind vooral zonder HRM rijden erg irritant :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditani360
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-03 22:20
Verwijderd schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:02:
[...]

Het is geen georganiseerde tocht, deze is normaal in Mei, dus ik zal lekker alleen zijn en geen last/profijt hebben van een meute mensen, ik volg gewoon de GPX route die ik heb gevonden op internet via mijn Garmin.

Eten/drinken ben ik ondertussen wel goed op voorbereid, lange stukken (vlak) fietsen gaat me ook wel goed af. Maarja 20-30 klimmetjes waarvan enkele 10%+ zijn tot wel 25% zullen hun tol gaan eisen, dus het zal goed doseren zijn om de tocht enigszins constant uit te kunnen fietsen.
Hopelijk lukt me dat door veel in D1 en onderin D2 te blijven.
Geen idee of je de luxe van een trainer hebt...en waar je de klimervaring voor wilt gaan gebruiken, maar ik ben voor mijn vakantie in de Alpen dit jaar het 4x de Alp du Zwift (Alp d'Huez dus) op gegaan --> dat heeft mij wel flink geholpen met klimervaring. Alles in Nederland stelt dan in ieder geval niets meer voor.

Genieten & genieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ditani360 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:22:
[...]

Geen idee of je de luxe van een trainer hebt...en waar je de klimervaring voor wilt gaan gebruiken, maar ik ben voor mijn vakantie in de Alpen dit jaar het 4x de Alp du Zwift (Alp d'Huez dus) op gegaan --> dat heeft mij wel flink geholpen met klimervaring. Alles in Nederland stelt dan in ieder geval niets meer voor.
Nee geen trainer, kwestie van gewoon doen lijkt mij..
Gelukkig is Ibbenburen maar een half uurtje met de auto, en kun je de route "makkelijk" inkorten wanneer het toch niet gaat..
Dus ik zie wel hoe het gaat, eens zal de eerste keer moeten zijn :+ ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:25:
[...]

Ik heb dit fietsjack begin dit jaar gekocht: https://www.futurumshop.n...easons-jacket-black.phtml
Ideaal jasje die al veel kou en wind buiten houd. Daarna is het gewoon 1 of 2 laagjes eronder om goed warm te blijven...
Zodra die in de aanbieding is ga ik hem ook bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
sapphire schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:03:
[...]

Klopt, ik heb (of had) een Wahoo :+

Strava kan ik met m'n telefoon loggen, vind vooral zonder HRM rijden erg irritant :(
Waarom dan? Ik had een HRM, maar die is onverwacht kapot gegaan. Sindsdien weer zonder, maar mis het niet echt.
Maar goed, eigenlijk gebruik ik mijn fietscomputer dan ook voornamelijk voor loggen (en incidenteel navigeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Remko24 Toevallig eerder dit jaar (1 juni) de Tecklenburg Rundfart gereden. Deze tocht kenmerkt zich door de korte 1-2KM klimmen die extreem stijl zijn; 10-15%. Echte kuitenbijters. Ik dacht met mijn training dit wel even te kunnen rijden met een regulier verzet; dat viel tegen. De hoogtemeters (2300 telde ik er) zijn bescheiden maar je gaat er goed stuk van wanneer je een beetje wil doorrijden, ik was bijna 6 uren bezig!
Hier mijn hartslag, in twee stukken omdat ik tijdens de rit op 'stop' klikte ipv 'pauze':
Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-kszdXgd/0/75001452/M/i-kszdXgd-M.jpg
Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-XhmspMn/0/e76b75ca/M/i-XhmspMn-M.jpg

FYI: Mijn maximale hartslag zit rond de 190.

Wanneer je niet vaak klimt: zorg dan voor één (1!) goede pauze met veel en goed drinken (geen koffie!). Daarbij een bom aan calorieën; een paar grote stukken Duits gebak doen het bij mij altijd goed. :Y)
Succes en laat even weten hoe het is vergaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ja, met klimmen kan je hartslag aardig oplopen, in NL kom ik met een kort (8 km, 24 minuten) rondje knallen op de MTB vaak rondje 180 uit, met een gemiddelde van 170 (bij langere mtb ritten is het gemiddelde veel lager, vergelijkbaar met op de weg), op de weg max vaak niet boven de 170 met een gemiddelde van ~150.

Maar.. in juni de Raid des Hautes Fagnes gereden in de Ardennen, zwaar parcours, 2000 hoogte meters:
Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/rdhf-hr-hm.jpg
gemiddeld 165(!!!), max 186.. nou ik kan je vertellen dat 4,5 uur met 165 bpm gemiddeld teveel voor mij was, aan het einde was ik echt stuk.
De max was ook de hoogste die ik ooit gezien heb, daarvoor misschien 182

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We zullen het wel zien..
De zwaarste beklimming in deze tocht is de Larchenweg..

Ik vind 10-15% al zwaar, ben benieuwd of ik deze op kom, maar ben bang dat het afstappen wordt :+ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Afstappen is voor losers en oude mensen.

* Ypuh sorry, kon het niet laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
Die is zo te zien zo kort dat je die gewoon alleen maar volle bak op kan knallen en dan zien waar het schip strandt. Die kan je niet even rustig oppeddelen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Die klim zit is tegen het einde, bij deze toertocht gaat er ook een behoorlijk smerige klim aan vooraf. Hij is in z'n totaliteit zeker niet kort! Als ik d'r zo over nadenk lijkt me de 130KM route veel meer geschikt voor jou, als beginnend klimmer. Vergis je niet in de afstand en de hoogtemeters...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:23

Phydomir

Dennis

Henkie_NtA schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:24:
Die is zo te zien zo kort dat je die gewoon alleen maar volle bak op kan knallen en dan zien waar het schip strandt. Die kan je niet even rustig oppeddelen lijkt me.
Vol erop. Paar meter voor het einde dood en geen puf meer op uit te klikken en zo om vallen. Dat zou mij waarschijnlijk gebeuren :+

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Phydomir schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:43:
[...]

Vol erop. Paar meter voor het einde dood en geen puf meer op uit te klikken en zo om vallen. Dat zou mij waarschijnlijk gebeuren :+
Klinkt me bekend in de oren. Mijn eerste keer Koppenberg was exact zo verlopen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Haha, ja. Zo ging bij mij de eerste keer de Muur van Hoei ook. Kon gelukkig nog net optijd uitklikken, alleen niet meer inklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Verwijderd schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:10:
We zullen het wel zien..
De zwaarste beklimming in deze tocht is de Larchenweg..
[YouTube: Lärchenweg 25% Steigung]

Ik vind 10-15% al zwaar, ben benieuwd of ik deze op kom, maar ben bang dat het afstappen wordt :+ .
Dat is maar een korte klim, dat moet wel te doen zijn. Afstappen is natuurlijk 'not done'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
Phydomir schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:43:
[...]

Dood is mij nooit gebeurd in deze context. Wel volle bak erop en toen ook volle bak kramp en bijna omvallen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Henkie_NtA schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:21:
[...]

Dood is mij nooit gebeurd in deze context. Wel volle bak erop en toen ook volle bak kramp en bijna omvallen. :X
Met de Muur van Hoei dacht ik ook: "Het is maar 900 meter, wat kan er nou misgaan op 900 meter"?

Nou ja, het feit dat je er gewoon een minuut of 7-8 over doet had ik even over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
Ypuh schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:36:
[...]

Met de Muur van Hoei dacht ik ook: "Het is maar 900 meter, wat kan er nou misgaan op 900 meter"?

Nou ja, het feit dat je er gewoon een minuut of 7-8 over doet had ik even over het hoofd gezien.
Hehe, fair enough, maar de klim op dat filmpje lijkt me geen 900 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-10 18:16

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ypuh schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:23:
Afstappen is voor losers en oude mensen.

* Ypuh sorry, kon het niet laten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fcm86pbHKgDY8siV6MqQvYvY/full.jpg

Paar jaar geleden bij de Rundfahrt 8) Geen idee welke klim dit was. Volgens mij volgde deze vrij rap op een klein stukje afdalen (met veel grind in een van de bochtjes)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Ik had me gisteren beter druk gemaakt om andere dingen in plaats van korte/lange mouwen. Temperatuur was overigens prima in kort/kort :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pfff dat is minder.. Gelukkig geen ernstig letsel..
Paarden of dieren in het algemeel zijn onberekenbaar, laatst ook ruiters in moeten halen, maar dat deed ik wel zeer bedachtzaam en met een redelijke boog eromheen, dat als het beest een stap of 2 opzij zou doen dat ik nog niet in de problemen zou komen.

Zeker met een groep fietsers zou ik nog meer rekening houden hiermee..
Wegkapitein niets aangegeven??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 19:12
Verwijderd schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:35:
Ik wil meer klim ervaring op gaan doen, hier en daar een heuveltje in NL op mijn routes zet niet echt zoden aan de dijk vind ik..

Dus over 2,5 week ga ik richting Tecklenburg om daar de Tecklenburg Rundfart te fietsen (160km met 2200hm) ik volg dan gewoon de gpx van de officiele tocht die normaal in Mei/Juni gereden wordt.
Heb nog even de tijd om voor te bereiden, maar "kapot gaan" zal ik zeker..
Maar ik wil mijn plan van aanpak voor de rit nog even spiegelen met jullie.

Sinds een goede week heb ik ook een hartslagmeter en heb ik mijn zones goed kunnen bepalen.

Voor de tocht neem ik natuurlijk genoeg eten/drinken mee, evt aanvullen onderweg bij tankstations/terrasjes etc.

Qua inspanning:
Ik wil zoveel mogelijk in D1 rijden op dalende/vlakke stukken.. (137-151 bpm) wil gemiddeld 140 aanhouden voor D1
Heuvelop gemiddeld onderin D2 proberen te blijven. (152-162) Gemiddelde 150-155 proberen vast te houden.
Echt stijle stukken evt D3 tot maximaal, maar dat zal hooguit piek momentjes zijn met 10% en steilere stukken.

D1 is voor mij rustig fietsen
D2 houd ik namelijk best lang vol (3 uur continu geen probleem).

Qua snelheid maakt het me niet zoveel uit, ik wil deze tocht gewoon uitfietsen, en of dat nu in 6 uur is of 8 uur maakt me ook niet zoveel uit.
Zou ik met deze aanpak deze tocht kunnen uitfietsen?
Als je de bergen niet in het rood wilt rijden zul je in ieder geval je verzet daarop moeten aanpassen. Indien het bereik groot genoeg is, kun je prima "rustig" een berg op fietsen maar als blijkt dat het niet toereikend genoeg is. Dan kun je heel snel heel dood gaan natuurlijk.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Michaelg schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:06:
[...]

Als je de bergen niet in het rood wilt rijden zul je in ieder geval je verzet daarop moeten aanpassen. Indien het bereik groot genoeg is, kun je prima "rustig" een berg op fietsen maar als blijkt dat het niet toereikend genoeg is. Dan kun je heel snel heel dood gaan natuurlijk.
Heb voor 50x34 en achter 11-32.. Moet kunnen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Verwijderd schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:01:
Pfff dat is minder.. Gelukkig geen ernstig letsel..
Paarden of dieren in het algemeel zijn onberekenbaar, laatst ook ruiters in moeten halen, maar dat deed ik wel zeer bedachtzaam en met een redelijke boog eromheen, dat als het beest een stap of 2 opzij zou doen dat ik nog niet in de problemen zou komen.

Zeker met een groep fietsers zou ik nog meer rekening houden hiermee..
Wegkapitein niets aangegeven??
We hadden ze in de gaten, maar redelijk brede weg en ze stonden links in de kant en wij reden aan de rechterkant van de weg. Maar een paard dat ineens steigert is groot en komt best een stuk naar voren nog (in mijn herinnering) en je schrikt omdat je het niet verwacht (stonden netjes stil te wachten tot we voorbij waren). Dus signaleren was ook niet nodig, je zag ze duidelijk staan en de situatie leek stabiel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Stufferdt schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:55:
Ik had me gisteren beter druk gemaakt om andere dingen in plaats van korte/lange mouwen. Temperatuur was overigens prima in kort/kort :)
Zit je niet via je club bij de NTFU? Die bieden een fietsverzekering tot 1.000e voor alle leden. Lijkt me voldoende om je velg en evt. wat derailleurs met krassen etc. van betaald te krijgen. Voor kleding is er nog een paar euro extra meende ik.

Verscheidene clubleden hebben er positieve ervaringen mee.

Ps. Lid worden van de NTFU is sowieso voor iedereen een aanrader. Kosten zijn ongeveer 37.50 per jaar en je krijgt meestal 1-3 euro korting op bijna alle toertochten/evenementen in de Benelux. Voor iemand die 5-10 tochten per jaar rijdt heb je in feite een gratis fietsverzekering en steun je de enthousiaste fietsers.

[ Voor 35% gewijzigd door Ypuh op 07-08-2019 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Ypuh schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:34:
[...]

Zit je niet via je club bij de NTFU? Die bieden een fietsverzekering tot 1.000e voor alle leden. Lijkt me voldoende om je velg en evt. wat derailleurs met krassen etc. van betaald te krijgen. Voor kleding is er nog een paar euro extra meende ik.

Verscheidene clubleden hebben er positieve ervaringen mee.

Ps. Lid worden van de NTFU is sowieso voor iedereen een aanrader. Kosten zijn ongeveer 37.50 per jaar en je krijgt meestal 1-3 euro korting op bijna alle toertochten/evenementen in de Benelux. Voor iemand die 5-10 tochten per jaar rijdt heb je in feite een gratis fietsverzekering en steun je de enthousiaste fietsers.
Helaas, club is aangesloten bij de KNWU en heeft (enkel) een collectieve aansprakelijkheidsverzekering. Fiets is bij/via KWNU enkel verzekerd als je een aanvullende fietsverzekering afsluit (die ik dus niet heb).

En NFTU neem ik even mee in de keuze voor een fietsverzekering :)

[ Voor 27% gewijzigd door Stufferdt op 07-08-2019 16:40 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:53
Gisteren kennis gemaakt met een dierenbaasje.....en hij met een politiecel!

Kom met de racefiets vanaf werk, rij op fietspad. Snel, maar niet allesontziend hard en waas voor de ogen. Ik kom langs twee heren die staan te keuvelen, 1 met hond. kleine 100mtr verderop een hondje midden op het fietspad, zonder eigenaar, en ik rem voldoende af (ca. 7km/h gps snelheid) om er veilig omheen te kunnen. Bedenkt dat beestje om tóch te gaan lopen terwijl ik er zowat voor zit. Dus die zat eronder, was redelijkerwijs niet te voorkomen. Jankte en uiteraard stopte ik direct om naar beestje te kijken. De eigenaar was snel bij me en riep iets en gaf me uit het niks 2 enorme slagen in het gezicht. Ik zag sterren!
Dus maar snel 112 gebeld, waarbij hij nog snel even in de tel kwam roepen dat hij me dood zou slaan met de politie erbij.....
Uiteindelijk een hele rits agenten erbij en werd de man afgevoerd naar bureau. Aangifte mishandeling gedaan en kijken wat ervan komt.

Wat een gek! Ik heb niet met opzet dat hondje aangereden, heb dat juist geprobeerd te voorkomen. Door onhandige actie van de hond kwam het niet goed. Daar kan ik niet zo heel veel aan doen, hondje natuurlijk ook niet. Je hond bij je in de buurt houden was een betere oplossing geweest. Nee, dan sla je iemand gewoon op z´n gezicht....gelukkig geen schade op een pijnlijke wang na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Holy shit zeg...
Honden zijn beesten. Hoe goed ze ook getraind mogen zijn, er is altijd een factor die ze onberekenbaar kan maken. Beesten lijn je in beginsel aan, punt. Helemaal bij een fietspad, daar suizen tegenwoordig fietsers voorbij met 35-45km per uur (elektrisch, wielrenners, etc).
Wanneer ik met een hond loop dan lijn ik deze aan, hoe goed ik haar ook vertrouw, ik wil het haar niet aan doen dat haar (of iemand anders!) iets overkomt.

Beterschap hiermee. Laat even weten hoe dit afloopt (met de aangifte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-10 14:01
Ai dat is wel heel erg balen zeg! Ik probeer ook zoveel mogelijk op de dieren te letten maar goed die heb je helaas niet onder controle. Ook niet als baas helaas.. wat zei de andere man ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Laat jezelf toch maar eens goed nakijken. Barsten, beschadigde wortelkanalen, allemaal niet direct zichtbaar en buitengewoon voelbaar.

Het ergste is gewoon dat die man zich 9/10 gaat verdedigen met: "ik schoot in paniek omdat ik mijn dier in pijn zag." Maar er niet bij stilstaat dat hij het zelf in gevaar bracht. Laten we hopen dat deze man in kwestie geen kinderen heeft.
@Ramon 73 welkom bij de club, bij mij vloog ooit een boerderijhond recht in de groep, 5 man omver...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ramon 73 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 20:40:
Gisteren kennis gemaakt met een dierenbaasje.....en hij met een politiecel!
Wauw, heftig. Ik ben hier vaak zo bang voor, maar dan vooral ook dat ik uit adrenaline het tegenovergestelde doe (de baas een tik op z'n dop geven). Ben niet echt aggressief aangelegd en een dierenliefhebber (o.a. vrijwilliger in het asiel). Maar het is gewoon doodzonde van het materiaal en zo'n hondje kan er ook weinig aan doen. Wat nou als het een auto was...

Wat een gek, maar die idioot zal er wel weer met een waarschuwing o.i.d. vanaf komen (als er geen letsel is doen ze niets).

[ Voor 12% gewijzigd door Ypuh op 07-08-2019 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Grin schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 20:51:
Holy shit zeg...
Honden zijn beesten.... snip...
Klinkt alsof hier een ander zich als een beest gedroeg. ..
Sterkte #Ramon73 👍

Vandaag ook weer een sterk staaltje gezien, hoor: ik rij op het fietspad door de Strabrechtse heide als er wat druppels uit de lucht vallen
Kom ik bij een bosje, staan er 3 senioren midden op het fietspad met paraplu en al te schuilen... Niemand kon er langs!
Toen ik belde was er lichte paniek want ineens moest er vanalles aan de kant.
Werkelijk? Dat kon je niet eerder bedenken dat er ook nog andere mensen zijn die misschien wel door rijden, al vallen er 2 druppels per uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
la_fusion schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 20:58:
Ai dat is wel heel erg balen zeg! .... Ook niet als baas helaas.. wat zei de andere man ervan?
Die andere man deed of zijn neus bloedde :( ik liep naar hem toe om iets van steun te krijgen tegen die bullebak, maar die man deed of ik lucht was. Tijdens het gesprek met 112 werd gevraagd waar ik was, dus ik vraag aan die man waar ik stond. Kijkt hij me half grinnikend aan op een manier van "dat zou je wel willen weten". Gelukkig viel mijn oog op het plaatsnaambordje :)
En later zag ik de man weer zijn huis binnengaan, kon hij mooi getuigen bij de politie.

[ Voor 0% gewijzigd door Ramon 73 op 07-08-2019 21:18 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Ypuh schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 21:02:
[...]

Wat een gek, maar die idioot zal er wel weer met een waarschuwing o.i.d. vanaf komen (als er geen letsel is doen ze niets).
Nou, als je aangifte doet dan moet je uiteraard je identiteit opgeven. Anoniem aangifte doen kan bijna niet, en bij mishandeling al zeker niet. En als er een zaak uit volgt, dan staat je naam in het procesdossier dat de dader kan opvragen. Weliswaar kun je adres laten afschermen, maar als ze je naam hebben en aan je spraak herkend hebben waar je woont ben je zó gevonden. Ik ben bijv. heel makkelijk te vinden via het telefoonboek. Je zult zo´n idioot maar voor de deur hebben staan. Dus bij geen/weinig schade kun je wellicht beter geen aangifte doen.

Ik werd nog gebeld door slachtofferhulp, wat ik vond dat het OM moest doen. Celstraf, werkstraf of schadevergoeding. Heb het laatste gekozen.
Pagina: 1 ... 53 ... 687 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).