Ik had nog een verslagje beloofd van mijn Mallorca312 ervaring:
De route & bijzonderheden
Oorspronkelijk was het idee van de M312 om de gehele kustlijn van Mallorca te volgen. Dat komt precies uit op - je raadt het al - 312km. Al vrij snel lieten ze dat concept varen en verschoof het parcours vooral naar het berggebied in het noord-westen, waarbij de meeste hoogtemeters in de eerste 160km zitten en het tweede gedeelte wat vlakker is (met flink wat hele korte klimmetjes van 1-5minuten). De klimmen in het begin zijn wat langer, maar absoluut niet zo steil als je ziet in de Alpen bijvoorbeeld.
Je kunt overigens kiezen uit 3 afstanden:
- 167km (2.475 hoogtemeters)
- 225km (3.973 hoogtemeters)
- 312km (5050 hoogtemeters)
Het 'spannende' is dat er op 97km een keiharde cut-off tijd is Je
moet hier uiterlijk om 11:15 voorbijkomen, anders gaan de routes naar de 225 en 312 letterlijk dicht en kun je alleen maar de 167
rijden.
De start is officieel om 6:30, maar omdat er 8.000 mensen zijn zijn er 4 of 5 grote startvakken die om de beurt starten. Als je pech hebt ga je na 7:00 over de finish en heb je dus 30 minuten minder tijd om de cutoff te halen dan de eerste groep die start. Ik ging volgens mij timing chip bijvoorbeeld pas na 33 minuten over de start-finish lijn...
De route:
Het hoogteprofiel:
De voorbereiding
Over training gaat het hier vaak genoeg, dus dat laat ik even buiten beschouwing. Ik was in ieder geval tevreden met de vorm en de benen en had goed nagedacht over 4 dingen:
A ) Indeling van het parcours
Op basis van research en routekaartje leek het mij verstandig om de route in te delen in 4 stukken:
1) 25km Vlakke aanloop naar de eerste klimmen
2) De klim tot en met cutoff point op 97km
3) De resterende klimmen tot 160km
4) De rest
B ) Pacing
De GPX van de route in BestBikeSplit geladen en berekend wat grosso modo verstandige wattages zouden zijn per sectie. BBS kwam op 220w bergop en 170-180w op het vlakke (op basis van FTP van 270 bij 66kg).
C ) Nutrition
Vooraf goed geoefend met veel eten op de fiets. Wat is veel dan? Per uur 1x bidon met 3x scoop Nduranz 90 (=67g carbs) + 1x Beta fuel of bloks bar = 45g carbs. Zo kom je op ong 110g per uur, wat enorm helpt bij zo'n lange rit. Ik kon met framebuis tas en goed gevuld shirt precies genoeg meenemen voor 12 uur:
Ook gelijk de les geleerd dat je grappig bedoelde inschrijfnaam op je startnummer wordt afgedrukt

.
D ) Stops
De feedstations waren in de vorige jaren veel te druk, dus ik had me voorgenomen om zo kort mogelijk te stoppen. Vooraf kregen we dit:
Ik wist dat de stop na de cut-off van 97km erg druk zou zijn, dus had bedacht om bij 86km te stoppen, bij 158km, bij 220km en bij 287
De Race
De eerste 100km waren echt ENORM druk. Naar de klim toe (25km) was nog wel ok op brede wegen, maar het was vol in de ankers toen het klimmen begon en echt in file slalommen om mensen heen. Niet mijn foto, maar dat ziet er ongeveer zo uit:
Uiteindelijk heb ik ongeveer 5.000 mensen ingehaald (!). Ik kon gelukkig wel min of meer m'n pacing plan vasthouden al slalommend om veel mensen heen. Want ik had natuurlijk haast om voor 11:15 bij de cut-off point te zijn.
Bergop ongeveer 3.2 -3.4kg en daarmee rijd je sneller dan 85% van de deelnemers. Dat tempo is ook ruim voldoende om de cut-off te halen, uiteindelijk had ik ongeveer 30 minuten over. Mijn vriendin wilde graag de 225 doen, maar zij was 20 minuten te laat bij de cut-off en moest dus de 167 doen
Bergaf kwam er wat meer ruimte in het veld en kon ik veel mensen inhalen
Na de cut-off point iets gas teruggenomen en op de tussenstukken zoveel mogelijk groepjes gezocht, of vrienden te worden met mensen met gelijk tempo. Zaten mooie stukken tussen:
Vanaf 160km werd het opeens een heel andere wedstrijd, opeens lange vlakke stukken van 20-30km. Ik zag redelijk wat mensen die lekker in hun eentje hun eigen tempo reden, maar dat schiet natuurlijk niet op. In een pelotonnetje vlieg je daar voorbij. Vereist wel handigheid, de pelotonnetjes worden aangevoerd door grote zware gasten die elke bocht met 800watt optrekken en op vals plat gas bijgeven. Voor een licht klimmertje als ik bikkelen om goed gepositioneerd te zitten maar dat ging aardig.
Bij elke feedstop viel het pelotonnetje uit elkaar en moest je opzoeken naar nieuwe vrienden. Steeds meer mensen gingen proberen te profiteren door in je wiel te zitten en niet mee te fietsen. Daar moet je snel korte metten mee maken, of samen werken of niet

.
Door steeds goed pro-actief met mensen te kletsen en te vragen om samen te werken gingen de laatste 160km heel lekker en kon ik mooi doorrijden tot het einde. Wat natuurlijk je persoonlijke victory momentje oplevert:
De Cijfertjes
- Netto plek 425 van 8000 deelnemers (waarbij er 2600 de 312km deden)
- Sneller dan Annemiek van Vleuten (die lekker vaak stopte geloof ik)
- Half uurtje achter Contador
- 192w NP over 11.5 uur (2,9 w/kg)
- 27.2 km/u gemiddeld
- Op 11.5 uur maar
20 minuten gestopt om te plassen en eten bij te vullen
- Per gedeelte:
Afdronk
Was dit nu leuk? JA DIT WAS echt BRILJANT. Het hele plannen van je trainingen, het toeleven naar de race, pielen met je materiaal. Maar het allerleukste is het spel van slim rijden in groepen, goed nadenken over je pacing en hoe je 12 uur zorgt voor je voeding etc maakt het briljant.
Volgende doel
Met de vrienden die meewaren gelijk het volgende doel al bedacht: The Traka in 2025