Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 568 ... 657 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:54
Michaelg schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:52:
@DikkieDick Ik adviseer je om contact op te nemen met je huisarts. Vanuit het forum krijg je wellicht allemaal goed bedoelde adviezen. Maar zoals je al zegt, wij zijn geen doctoren. Denk ook niet dat GOT de plek is om medisch advies in te winnen in zijn algemeenheid. Wellicht goed om achteraf het verhaal te delen zodat mensen herkenning kunnen vinden (of puur informatief), maar adviezen vragen....nee dat hoort hier niet wat mij betreft.
Dat snap ik. Ging mij er ook meer om of mensen dit herkennen. Aan de huisarts, waar ik maar heel weinig kom, had ik niet eens gedacht.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
@DikkieDick definieer "een paar liter water/isotone drank" en op wat voor intensiteit zijn deze ritten? (Welke HR zone of hoeveel % gemiddeld van je max of theshold HR).

Dat is ongetwijfeld info die je huisarts ook wilt weten..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05:06
@DikkieDick Ik herken dit niet. Ik zou ook aanraden om naar de huisarts te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Prulleman schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:10:
@DikkieDick definieer "een paar liter water/isotone drank" en op wat voor intensiteit zijn deze ritten? (Welke HR zone of hoeveel % gemiddeld van je max of theshold HR).

Dat is ongetwijfeld info die je huisarts ook wilt weten..
Intenisteit is een goede. Nou de laatste tocht zonder problemen was de Elfmerentocht. Ging met gemiddelde snelheid van 30,5km/u (over 150km) en dat was iets dat ik op zo'n afstand nog nooit had gehaald. Handig om in groepjes te kunnen rijden. Gemiddelde hartslag 126 en max 150.Die van 168km vorige week, gemiddeld 126 en max 141. Ja, mijn hartslag is niet gauw heel erg hoog. Gisteren gemiddeld 124 met max 147.

Ik start de ritten met 1 bidon water (0,75l) en 1 bidon (1l) isotone sportdrank (poeder van de Lidl). Dat laatste is idd redelijk nieuw maar heb ik al meerdere ritten mee gedaan (ook die 150). Halverwege restant water bij de sportdrank geknikkerd en deze bidon gevuld met vers water. Beide ritten ongeveer evenveel genuttigd met dat verschil dat het gisteren tijdens de kortere rit een graadje of wat warmer was.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik heb 1x zoiets gehad. 35+ buiten, 1.5 liter water bij me voor een ritje van net 50km. Dat was dus overduidelijk veel te weinig.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
@DikkieDick Better safe than sorry: tripje naar de huisarts, bloed laten prikken om te kijken of er geen gekkigheden zijn en verder aan de huisarts laten om te kijken wat er gecheckt moet worden.

Mijn ervaring met de huisarts is dat ze zich er soms wat makkelijk vanaf maken in de zin van 'het was warm he, kijk het nog een maandje aan'. Het helpt om je probleem niet te klein te maken, maar heel duidelijk te laten merken dat dit echt abnormaal was voor je.

In dit soort situaties vooral niet zelf het probleem gaan proberen op te lossen en ook niet tips en tricks van een forum van mensen die jou niet kennen, je medische situatie niet kennen en die ook niet geleerd hebben om (sport)(medische)adviezen te geven.

Wees verstandig en bel vandaag de huisarts zou ik zeggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:03
@DikkieDick Mij valt ook de tekst op over "een paar liter water". Dat op een ritje van 100Km komt wat ruim over.

Je zou jezelf kunnen wegen voor het fietsen en direct daarna om een inzicht te krijgen of je niet teveel- of te weinig drinkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
Gewoon water neem je amper op hè.. je hebt zouten en mineralen nodig om het in je systeem te krijgen anders plas je het zo weer uit.

Ik zou eens wat zout/elektrolyten capsules toe voegen. En wat meer snelle suikers

Je lichaam geeft aan dat je "iets" mist

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:43
henri86 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 00:49:
Ik fiets sinds 3 jaar m'n rondjes op de weg op een 'fitnessfiets / hybride fiets' Merida Speeder 900. Mét spatborden voor en achter :D
[Afbeelding]

Heb destijds voor een dergelijke fiets gekozen omdat deze iets praktischer inzetbaar is en ik slechts sporadisch op de weg fiets (sportief gezien). (Mett 5x spinning in de week en zondag is mountainbikedag, niet veel gelegenheid doorgaans.)
Nu ben ik eigenlijk benieuwd of/hoeveel verschil ik zou gaan merken bij een eventuele overstap naar een 'echte' racefiets? En dan doel ik niet op de andere zithouding e.d., maar op het gebied van (mijn) prestaties?

Op m'n Speeder 900 fiets ik doorgaans on my own zone 2 rondjes van 60/110 km met 30,5-31,0km/u. Bijv. afgelopen zondag 110km:
[Afbeelding]

Dus iemand die ervaring heeft met hoeveel verschil een racefiets met zo'n fitnessfiets maakt? :9
Ik ben van een Gazelle SPN3, ook een fitnessbike (Alu) naar een Scott Addict 20 Carbon (de endurance uitvoering, niet RC) gegaan.

Nu had ik op de Gazelle al een ligstuur dus diep zitten en klein maken kan dan al veel beter.
Voor mijn gevoel ben ik ietsje sneller maar heel erg veel scheelt het niet. Maar het gevoel dat de racer sneller is, doet echter wel iets in je hoofd waardoor je sneller wilt. Het gedrag van de fiets is ook anders, en dat kan schelen in vermoeidheid. Maar dat kan natuurlijk 2 kanten op afhankelijk van de soort fiets.

En nieuw materiaal is natuurlijk ook reden voor je brains om er extra voor te willen gaan. Juist de houding zal iets doen voor de snelheid, puur de fiets alleen gaat niet harder. Zet ze maar eens naast elkaar in de garage een nachtje, de volgende ochtend zijn ze beiden geen centimeter vooruit gekomen ;) Het moet wel van jouzelf komen.
Ik heb mijn hybride wel aangehouden trouwens want ik gebruik hem voor woon-werk, zwift, er kunnen spike- of gravel wielsets op en hij gaat met vakantie ook mee. En een bagagedrager en/of spatborden indien nodig.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DikkieDick
Update: Huisarts gebeld, daar ga ik dinsdagochtend langs, weliswaar na de Elfstedentocht. Het kan ook nog duiden op een lage bloedsuikerspiegel en kreeg advies om druivensuiker mee te nemen. To be continued.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-06 17:47
DikkieDick schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:09:
Update: Huisarts gebeld, daar ga ik dinsdagochtend langs, weliswaar na de Elfstedentocht. Het kan ook nog duiden op een lage bloedsuikerspiegel en kreeg advies om druivensuiker mee te nemen. To be continued.
Tip van Flip, noteer even goed wat je precies tijdens de 11-steden hebt gegeten en gedronken, liefst met tijden erbij zodat je goed kan zien waar het evt is mis gegaan met te weinig/teveel eten/drinken mocht je weer klachten krijgen..
En qua intensiteit misschien een tikkeltje rustiger aan doen? Zulke afstanden met 30+ is behoorlijk intensief, ook al zegt je hartslag anders, mijn ervaring is dat zodra er iets vermoeidheid bij komt kijken (na 3-4 uur) de hartslag minder betrouwbaar wordt.
Geen idee of je een power meter hebt en een powercurve waarmee je kunt bekijken welke intensiteit je wel 5-8 uur vol kunt houden? Dan zou ik eerder power gaan hanteren dan op hartslag te rijden..

Dus stel je powercurve is 150W bij 8 uur, dan zou ik lekker rond de 150W gemiddeld blijven hangen voor de gehele dag. Eerste uren zullen dan te gemakkelijk aanvoelen, maar het breekt je dan minder op in de latere uren.

Ik kan uit jouw verhaal niet opmaken hoeveel je gedronken hebt, maar een voorbeeld van mij van gisteren was een rit van 5,5 uur (168km) bij 28 graden.. Ik heb 3 bidons met sportdrank gehad (50gr carbs per bidon), en 3 bidons met hypertone drank (elektrolyten), voor de rit ook ruim een liter vocht gedronken om goed "afgetankt" te zijn, maar het was net te weinig naar mijn mening.. vochtverlies was naar mijn mening net iets hoger dan de inname.. Dus nadertijd flink lopen aanvullen..
Over de gehele dag bijna 7 liter gedronken (ruim 1,5 liter nog na de tocht) en toen voelde ik mijn vocht balans weer in orde komen (als ook weer regelmatig naar het toilet).

Verder over de gehele dag zoveel mogelijk gegeten aan bananen, krentebollen etc. en af en toe een sportreepje..

[ Voor 23% gewijzigd door verstappen33 op 16-05-2024 10:33 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
verstappen33 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:23:
[...]

Tip van Flip, noteer even goed wat je precies tijdens de 11-steden hebt gegeten en gedronken, liefst met tijden erbij zodat je goed kan zien waar het evt is mis gegaan met te weinig/teveel eten/drinken mocht je weer klachten krijgen..
En qua intensiteit misschien een tikkeltje rustiger aan doen? Zulke afstanden met 30+ is behoorlijk intensief, ook al zegt je hartslag anders, mijn ervaring is dat zodra er iets vermoeidheid bij komt kijken (na 3-4 uur) de hartslag minder betrouwbaar wordt.
Geen idee of je een power meter hebt en een powercurve waarmee je kunt bekijken welke intensiteit je wel 5-8 uur vol kunt houden? Dan zou ik eerder power gaan hanteren dan op hartslag te rijden..

Dus stel je powercurve is 150W bij 8 uur, dan zou ik lekker rond de 150W gemiddeld blijven hangen voor de gehele dag. Eerste uren zullen dan te gemakkelijk aanvoelen, maar het breekt je dan minder op in de latere uren.
Die 30+ was bij een rit waarbij het zonder problemen ging, net zoals alle ritten daarvoor.
Gisteren was het gemiddelde wattage 124, bij de rit van vorige week woensdag 120W, met een maximaal gemiddeld vermogen van 153W over 20 minuten. Bij de rit zonder problemen met die hoge gemiddelde snelheid zijn de getallen amper anders: 129W gemiddeld over 5uur en over 20 min 152W.
Afgelopen zaterdag overigens 37km intervaltraining gedaan met 146W als gemiddelde en 167W over 20minuten. 150W bij 8 uur haal ik sowieso al niet.

Dat drinken vooraf is ook geen gek idee. Dat doe ik wel te weinig maar dat is eigenlijk altijd zo.

Fietsmaat, zelf diabeet, heeft nog een sensor over. Zal ie maandag meenemen en dan ga ik eens bloedsuikerspiegel meten gedurende de dag.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Stillekracht schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:42:
@DikkieDick Mij valt ook de tekst op over "een paar liter water". Dat op een ritje van 100Km komt wat ruim over.

Je zou jezelf kunnen wegen voor het fietsen en direct daarna om een inzicht te krijgen of je niet teveel- of te weinig drinkt.
Dat wegen is idd een goede. Denk dat ik gisteren idd wel 2 liter water/isotone sportdrank op heb over 100km maar dat kwam natuurlijk ook door de warmte.Het geschatte vochtverlies volgens Garmin was ook 2,2l. Bij de 168km vorige week was dat bijna 2,5l en toen was het een graadje of 6-10 koeler.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
DikkieDick schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:43:
[...]

Dat wegen is idd een goede. Denk dat ik gisteren idd wel 2 liter water/isotone sportdrank op heb over 100km maar dat kwam natuurlijk ook door de warmte.Het geschatte vochtverlies volgens Garmin was ook 2,2l. Bij de 168km vorige week was dat bijna 2,5l en toen was het een graadje of 6-10 koeler.
2 liter is echt te weinig met temperaturen boven de 20 graden.
Ik zit dan al gauw op een litertje per uur met deze warme temperaturen.. Zie ook mijn post hierboven wat ik gisteren heb gedronken..
Dag totaal kwam op ruim 7 liter waarvan 4,5-5L tijdens de tocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
DikkieDick schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:31:
[...]

Die 30+ was bij een rit waarbij het zonder problemen ging, net zoals alle ritten daarvoor.
Gisteren was het gemiddelde wattage 124, bij de rit van vorige week woensdag 120W, met een maximaal gemiddeld vermogen van 153W over 20 minuten. Bij de rit zonder problemen met die hoge gemiddelde snelheid zijn de getallen amper anders: 129W gemiddeld over 5uur en over 20 min 152W.
Afgelopen zaterdag overigens 37km intervaltraining gedaan met 146W als gemiddelde en 167W over 20minuten. 150W bij 8 uur haal ik sowieso al niet.

Dat drinken vooraf is ook geen gek idee. Dat doe ik wel te weinig maar dat is eigenlijk altijd zo.

Fietsmaat, zelf diabeet, heeft nog een sensor over. Zal ie maandag meenemen en dan ga ik eens bloedsuikerspiegel meten gedurende de dag.
zijn die vermogens op basis van een powermeter of (strava) inschatting? 129 watt en dan 30+ rijden is best uitzonderlijk namelijk :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Prulleman schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:55:
[...]

zijn die vermogens op basis van een powermeter of (strava) inschatting? 129 watt en dan 30+ rijden is best uitzonderlijk namelijk :)
Powermeter. Een 4iii. Maar hoe nauwkeurig deze is durf ik niet te zeggen. Deed afgelopen zaterdag eens een intervaltraining op basis van vermogen. En dan moest het 3s-gemiddelde tussen 2 bepaalde waardes zitten. Ondanks dat ik constant trapte fluctueerde dit enorm en zat ik het ene moment onder de ondergrenswaarde en een ander moment weer boven de bovengrenswaarde, waarna ik het op een gegeven moment maar zo heb gedaan dat het uiteindelijke gemiddelde rond het gemiddelde van de 2 grenswaardes zat. Toen moest overigens het tempo-interval tussen 148 en 193 (of daaromtrent). Met zo'n blok tegen de wind in kwam ik niet veel verder dan 26km/u, met de rugwind werd het rond de 36km/u.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
verstappen33 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:53:
[...]

Ik zit dan al gauw op een litertje per uur met deze warme temperaturen.. Zie ook mijn post hierboven wat ik gisteren heb gedronken..
Ik las het. Het zou idd goed daaraan kunnen liggen. Fietsmaat, die diabeet is, nuttigt ongeveer net zoveel. Maakt wel om de haverklap een sanitaire stop waarbij ik gedurende de rit geen toilet hoef te bezoeken.

aka pluim003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
DikkieDick schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:16:
[...]

Ik las het. Het zou idd goed daaraan kunnen liggen. Fietsmaat, die diabeet is, nuttigt ongeveer net zoveel. Maakt wel om de haverklap een sanitaire stop waarbij ik gedurende de rit geen toilet hoef te bezoeken.
Dat laatste is ook al een indicator dat je mogelijk wat meer moet drinken..
Het is lastig hoor, ik moest het mij zelf ook aanleren om extra te eten en te drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
verstappen33 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:20:
[...]

Dat laatste is ook al een indicator dat je mogelijk wat meer moet drinken..
Het is lastig hoor, ik moest het mij zelf ook aanleren om extra te eten en te drinken.
Het vreemde is bij mij dat ik het zo al jaren doe eigenlijk en het altijd goed gaat op de laatste 2 lange ritten na. Misschien dat de leeftijd mee gaat spelen.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
verstappen33 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:53:
[...]

Een liter per uur tijdens de rit red ik niet en ik vind het ook veel. Hoe zorg jij er voor dat je je water elke keer opnieuw vult? Rijd je standaard langs een aantal waterpunten die gelijk verdeeld zijn over je route?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verstappen33
AMD1800 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:30:
[...]

Een liter per uur tijdens de rit red ik niet en ik vind het ook veel. Hoe zorg jij er voor dat je je Wester elke keer opnieuw vult? Rijd je standaard langs een aantal waterpunten die gelijk verdeeld zijn over je route?
De langere tochten zijn vaak georganiseerde toertochten, dus bijvullen op verzorgingsposten..
Ga ik solo, dan zorg ik wel dat ik een pauze plek heb, of klop ik even aan bij een "Rust punt" Hier kun je altijd wel even naar het toilet of even wat bijvullen en een ijsje of taartje eten.. :)

https://www.rustpunt.nu/mobile/kaart
Hier in de regio zitten ze om de paar kilometer, dus ideaal als je even de bidons leeg hebt..
In het ergste geval bel ik gewoon bij iemand aan..
Poeder/tabletten neem ik zelf altijd mee.

Ook de app "Water Spots" werkt prima..

[ Voor 5% gewijzigd door verstappen33 op 16-05-2024 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:50

Pelle

🚴‍♂️

henri86 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 00:49:
Ik fiets sinds 3 jaar m'n rondjes op de weg op een 'fitnessfiets / hybride fiets' Merida Speeder 900. Mét spatborden voor en achter :D
[Afbeelding]

Dus iemand die ervaring heeft met hoeveel verschil een racefiets met zo'n fitnessfiets maakt? :9
Ik heb een Merida Speeder 500 als gewone fiets (en doe daar ook woon/werk op).
Het verschil met een beetje racefiets is groot. Als ik op de Merida 25 gemiddeld rijd, dan doe ik met dezelfde effort op de racefiets 30 km/h.

Dat zit in verschillende dingen in de hardware (lichter en stijver frame, betere groepset, aerodynamischere wielen etc), maar ook zeker in de houding (je zit lager).
Aantekening hierbij: op de Merida zit ik gewoon in m'n spijkerbroek, op de racefiets altijd in fietskleding. Dus ook dat geeft zeker een voordeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-06 16:25
verstappen33 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:33:
[...]

Hierop inhakend: laatst kwam ik er achter dat in Komoot (mijn favoriete fietsrouteplanner) ook waterspots zijn aangegeven als POI.

POI's zijn in Komoot standaard niet zichtbaar, maar kun je activeren. Dit doe je door tijdens het plannen/aanpassen van een route op de zoekbalk (web) of vergrootglas (app) te klikken, en de gewenste POI (in dit geval 'Drinkwater') te activeren/kiezen.

Zo kun je ze makkelijk als waypoint in je route opnemen. (y)

[ Voor 7% gewijzigd door guapper op 16-05-2024 13:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
[...]

De langere tochten zijn vaak georganiseerde toertochten, dus bijvullen op verzorgingsposten..
Ga ik solo, dan zorg ik wel dat ik een pauze plek heb, of klop ik even aan bij een "Rust punt" Hier kun je altijd wel even naar het toilet of even wat bijvullen en een ijsje of taartje eten.. :)

Hier in de regio zitten ze om de paar kilometer, dus ideaal als je even de bidons leeg hebt..

Ik fiets al jaren langs die rustpunten denkend dat het een soort lifestyle/zorg/coaching locaties zijn om jezelf weer te herontdekken ofzo.
Kom ik er na jouw reactie achter dat het super praktische locaties voor fietstoerisme zijn. 8)7

Goede tip d:)b

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:42:
@TheTinusNL Ik rijd Ultegra 12s, vriendin SRAM Force. Ultegra is stuk stiller...
Ook met 52T en KMC ketting? :P

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-06 12:28

TommyGun

Stik er maar in!

Sterkte man!

Ik ga 'm ook (voor het eerst) fietsen. Als gravelaar kom ik normaal niet aan zulke afstanden, maar we gaan 't zien (uiteraard wel de nodige 100+ ritjes gedaan). Qua conditie geloof ik het op zich wel, zitvlak is wellicht een ander verhaal :P Maak me nog het meest zorgen om de wind (N 4 bft zag ik...)

Startgroep 5 ( 05.32 :z :z :z )

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 16-05-2024 13:59 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:52

Kluus

Gang is alles

TheTinusNL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:58:
[...]

Ook met 52T en KMC ketting? :P
Ik verwacht dat @Requiem19 niet met een KMC ketting rijdt. Mijn ervaring met 12T XT is ook dat een KMC ketting daar niet zo lekker op loopt, sinds ik ook 12 speed Ultegra heb heb ik dat ook niet eens meer geprobeert.

Met 11 speed was ik ook trouw gebruiker van KMC kettingen maar vanaf 12 speed heeft KMC nog niet echt een goed werkende ketting weten te produceren lijkt het. Ook de duurzaamheid schijnt erg matig te zijn heb ik in reviews gelezen, helaas.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 16-05-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 10:12
Kluus schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:15:
[...]

Ik verwacht dat @Requiem19 niet met een KMC ketting rijdt. Mijn ervaring met 12T XT is ook dat een KMC ketting daar niet zo lekker op loopt, sinds ik ook 12 speed Ultegra heb heb ik dat ook niet eens meer geprobeert.

Met 11 speed was ik ook trouw gebruiker van KMC kettingen maar vanaf 12 speed heeft KMC nog niet echt een goed werkende ketting weten te produceren. Ook de duurzaamheid schijnt erg matig te zijn heb ik in reviews gelezen, helaas.
Ik rijd inmiddels inmiddels 15 maanden / 15k km met een KMC 12 ketting op een 12 speed groep van Shimano, heb daar eigenlijk geen klachten bij ervaren. Wat zijn de dingen waar jij en/of anderen tegenaan zijn gelopen? Ben wel benieuwd ook met oog op bestellen van de volgende (of niet ;) ) KMC ketting...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

BravoWhiskyAlfa schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:18:
[...]

Ik rijd inmiddels inmiddels 15 maanden / 15k km met een KMC 12 ketting op een 12 speed groep van Shimano, heb daar eigenlijk geen klachten bij ervaren. Wat zijn de dingen waar jij en/of anderen tegenaan zijn gelopen? Ben wel benieuwd ook met oog op bestellen van de volgende (of niet ;) ) KMC ketting...
Zoals gezegd, lawaai, maar mijn ervaring was een aantal jaar geleden al met de MTB (XT) en mijn ervaring werd onderbouwd door oa dit (eveneens oude) artikel: https://mtbengineer.blogs...chains-ultimate-test.html

Daarna ook geen behoefte meer gehad voor KMC, voor de prijs hoef je het niet echt te doen in ieder geval, dus gewoon lekker bij 12 speed merk-eigen kettingen gebruikt. In het geval van Shimano heb je dan ook de eventuele voordelen van hun Hyperglide+ voor wat het waard is.

Edit: @Requiem19 verkeerde Tinus! ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 16-05-2024 14:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Kluus schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:15:
[...]

Met 11 speed was ik ook trouw gebruiker van KMC kettingen maar vanaf 12 speed heeft KMC nog niet echt een goed werkende ketting weten te produceren lijkt het. Ook de duurzaamheid schijnt erg matig te zijn heb ik in reviews gelezen, helaas.
@TheTinusNL inderdaad - ik heb een Dura Ace ketting erop liggen (en vriendin SRAM Force ketting).

Edit sorry verkeerde Tinus :)

[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 16-05-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
Thanks beide, ik ga voor de volgende eens wat anders proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-06 00:40
BravoWhiskyAlfa schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:18:
[...]

Ik heb op de MTB met 12s XT ook 2 ritjes met KMC ketting gereden voordat ik er weer de oude Shimano op heb gezet en ben inmiddels nog een Shimano ketting verder. Schakelde gewoon niet lekker. Mogelijk was de cassette gewoon al te ver heen, rij nu de cassette gewoon af met deze ketting en probeer de KMC dan weer.
Op de 11s racefiets alleen maar KMC zonder klachten trouwens.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Requiem19 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:24:
[...]

@Tinusvolkel inderdaad - ik heb een Dura Ace ketting erop liggen (en vriendin SRAM Force ketting).
Heb dezelfde ketting als je vriendin :) maar ik gok dat je @TheTinusNL bedoelde ;)
PS vind het geluid mee vallen maar komt het geluid niet op de fietst vandaan ipv in de fiets >:)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-06 09:02
Tot nu toe ook weinig positieve ervaringen met KMC 12 speed ketting op Ultegra 12 speed. Een enkele keer heeft ie het langer dan 100 km achter elkaar volgehouden zonder piepen, zelfs met uitgebreid schoonmaken. Met Ultegra ketting geen problemen gehad op 12 speed. Voorheen ook nooit problemen gehad met KMC 11 speed kettingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
TheTinusNL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:57:
[...]

Ik fiets al jaren langs die rustpunten denkend dat het een soort lifestyle/zorg/coaching locaties zijn om jezelf weer te herontdekken ofzo.
Kom ik er na jouw reactie achter dat het super praktische locaties voor fietstoerisme zijn. 8)7

Goede tip d:)b
Dat dacht ik ook altijd, tot ik bij de fietsclub kwam en we dit altijd als pauzeplekken gebruiken..
Voor 4-5 euro heb je vaak een kop koffie + gebakje of een broodje of je neemt een lekker boeren ijsje.
Bidons vullen, even een sanitaire stop en je ben weer klaar om door te gaan..

Andere tip, veel van deze lokaties hebben geen PIN, dus neem altijd wat contant geld mee als je hier gebruik van wilt maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:43
[...]

Geen rustpunten in carnavalsland :P

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
Wel jammer dat Shimano dan weer geen gouden kettingen heeft...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Mistraller schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:52:
[...]

Geen rustpunten in carnavalsland :P
Viel mij ook al op, rusten is voor patat eters :+ wij friet eters knallen gewoon door en rusten wel als we tussen 6 plankjes liggen >:)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMD1800
@verstappen33 bedankt voor de tip wat rustpunt. Dat kende ik nog niet. Is toch weer een extra mogelijkheid om op een fiets vriendelijke manier pauze te houden.

@guapper volgens mij komen de waterpunten in Komoot overeen met de drinkwaterpunten die te vinden zijn op drinkwaterkaart.nl Het loont alsnog op even op die website te kijken. Daar staat meer informatie over het tappunt, als er een storing is en het punt dus niet werkt, staat dat er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
Los van de huisarts zou ik toch zeker eens een (vooral cardiovascular gerichte) medische checkup laten doen met fietsproef + EcG onder belasting (wordt wss nog terug betaald door je verzekeraar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
guapper schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:46:
[...]

Hierop inhakend: laatst kwam ik er achter dat in Komoot (mijn favoriete fietsrouteplanner) ook waterspots zijn aangegeven als POI.

POI's zijn in Komoot standaard niet zichtbaar, maar kun je activeren. Dit doe je door tijdens het plannen/aanpassen van een route op de zoekbalk (web) of vergrootglas (app) te klikken, en de gewenste POI (in dit geval 'Drinkwater') te activeren/kiezen.

Zo kun je ze makkelijk als waypoint in je route opnemen. (y)
Mja.
Drinkwaterkaart en Drinkwaterspots zijn redelijk uit to date. De punten van Komoot gaan via OpenStreetMap, die zijn een stuk minder compleet en lastiger aan te passen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
mhr-zip schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:38:
[...]

Mja.
Drinkwaterkaart en Drinkwaterspots zijn redelijk uit to date. De punten van Komoot gaan via OpenStreetMap, die zijn een stuk minder compleet en lastiger aan te passen.
Bedoel je up to date of outdated? Ik denk het eerste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
PaulC schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:33:
[...]

Los van de huisarts zou ik toch zeker eens een (vooral cardiovascular gerichte) medische checkup laten doen met fietsproef + EcG onder belasting (wordt wss nog terug betaald door je verzekeraar)
Dit is een goede tip. En sowieso een aanrader voor iedereen die wel eens bitse fietstochten maakt op hoge intensiteit.

Maar voor een vergoeding moet je volgens mij wel aanvullend verzekerd zijn (tenzij via verwijzing door huisarts naar sportarts, maar dan gaat het van je eigen risico af). Zie hier voor een mooi overzicht van welke verzekeraars bij welk pakket iets vergoeden:
https://www.zorgkiezer.nl/vergoedingen/sport-medisch-advies

[ Voor 19% gewijzigd door Leaguer op 16-05-2024 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@henri86 Ik heb dezelfde ervaring als Mistraller dat het verschil niet zo groot zal zij als je race fiets ook alu zal zijn. Op een race fiets kun je wel net iets dieper zitten. onder in de beugels is vooral lekker bij flinke wind tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Leaguer schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:40:
[...]

Bedoel je up to date of outdated? Ik denk het eerste?
Was een autocorrectje, maar we houden hem er gewoon zo in d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 21:50

Pelle

🚴‍♂️

la_fusion schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:38:
Tot nu toe ook weinig positieve ervaringen met KMC 12 speed ketting op Ultegra 12 speed. Een enkele keer heeft ie het langer dan 100 km achter elkaar volgehouden zonder piepen, zelfs met uitgebreid schoonmaken. Met Ultegra ketting geen problemen gehad op 12 speed. Voorheen ook nooit problemen gehad met KMC 11 speed kettingen.
Ik heb nu (factory default) een KMC 12-speed op mijn 105 Di2 liggen. Maar ik ervaar hetzelfde als ik ook met KMC 11 had (op Ultegra 6800): herrie.
Dus als deze ketting op is dan komt er gewoon weer een Shimano op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Laatst online: 27-06 15:46
Ik rij 12sp Ultegra Di2 met een Shimano ketting en ik vind hem sowieso meer geluid maken dan mijn 10sp mechanische Ultegra.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-06 14:55
Drinkwaterpunten? Hier in het noorden heeft elk willekeurig dorp wel een begraafplaats met een waterkraantje, in de winter zijn ze uiteraard vaak afgesloten maar grotendeels het jaar kun je hier wel bijtanken.

Dus zo ingewikkeld hoeft dat zoeken naar drinkwater niet te zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:38
DikkieDick schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:36:
Dit wordt een misschien beetje lang en onsmakelijk verhaal. En we zijn niet allemaal doktoren, maar misschien herkent iemand de hieronder genoemde verschijnselen en nog beter, weet een oplossing.

Regelmatig rijd ik met mijn fietsmaat lange fietsritten. En afgezien van wat vermoeidheid wat niet verwonderlijk is gaat dit altijd goed. Echter de laatste 2 lange ritten overkwam mij het volgende:

Vorige week woensdag rit gereden in Duitsland (ff de grens over en daar gestart). Na 168km bij de auto, voelde me al niet heel erg fit. Laatste kilometers gingen ook wat moeizaam maar weet ik nog aan de tegenwind. De, in Duitsland nuttigende, traditionele currywurst lieten we maar achterwege. Onderweg naar huis 2x moeten stoppen omdat ik moest vomeren. Kwam er amper wat uit, met name slijm en dat is ook de volgende keren het geval. En begon enorm te rillen ondanks dat het een graadje of 18 was. In de auto de kachel op standje hoog om weer wat op te warmen. Vlakbij huis wederom een stop voor hetzelfde. Thuis aangekomen nog een paar keer dit euvel, maar omdat ik wel dorst had water drinken wat er met dezelfde snelheid weer uitkwam. Een beetje hetzelfde fenomeen heb ik als ik de avond er voor net wat teveel alcoholische drank heb genuttigd. Om op te warmen eerst in bad gedoken en vervolgens in bed (het was ook al een uurtje of 10). Na een paar uur werd ik stuk fitter weer wakker. En de volgende ochtend was er niets meer aan de hand.

Gisteren een rit van iets meer dan 100km. Na bijna 100 scheidden onze wegen omdat fietsmaat anders voor brug moest wachten en hij toch net in andere hoek van de stad woont. Ik rustig doorpeddelen, stevige wind, en nog even bij terras een biertje nuttigen, welke me al niet superlekker smaakte. Thuis aangekomen overkwam me wat ik een week eerder ook had maar in aanzienlijk mindere mate. Onder de douche begon ik te rillen. Ben ff een klein uurtje mijn bed ingedoken, daarna nog steeds niet echt jofel, maar gaandeweg knapte ik op en kreeg zelfs trek waardoor ik avondeten nuttigde om 21 uur.

De voeding- en drankiname onderweg. Paar liter water/isotone drank. Vorige week woensdag tijdens een tussenstop een alcoholvrije Hefeweizen met een stokbroodje met mozzarella/ham/sla. Gisteren tijdens tussenstop idem qua water/isotone drank (en het was een graadje of wat warmer). Tussenstop met cappuccino en cheesecake (ipv appelgebak). Daarnaast banaan en en een krentenbol en had thuis al een halve lunch gehad. Vorige week ook onderweg bananen, krentenbollen en Vlugge Japie en nog een ijsje.
Bananen, krentenbollen en Vlugge Japies of Snelle Jelles nuttig ik standaard tijdens de lange ritten dus daar zit ook geen verandering in. De temperaturen? Vorige week variëren van 15-20 graden, gisteren rond de 25, in het noorden hadden we de hoogste temperaturen van het land. En ervaring met warmte heb ik ook wel want een week of 3, 4 geleden ook rit van 100km gereden bij 26 graden. En een kleine 2 weken geleden ging de Elfmerentocht (150k) bij temperaturen variërend van 12-18 graden ook super. Dus voor mij een beetje een raadsel waarom deze laatste lange tochten zo 'raar' eindigen. Met het oog op de aanstaande Elfstedentocht en fietsen op Mallorca (ook zonder al te veel problemen al gedaan vorig jaar bij temperaturen tussen 25 en 30 graden) baart me dit toch wat zorgen.
Vermoeden vorige week was misschien een voedselvergifitiging, toch te weinig gedronken en/of gegeten, of de warmte alhoewel het toen maximaal tegen de 20 graden wasof te veel inspanning geleverd, want toen ging de 1e helft wel met een redelijk straf tempo (halverwege 29km/u gemiddeld). Gisteren redelijk relaxed gereden, wat spelen met de wind, wat met tegenwind ook mooie training is voor de heuvels op Mallorca, en paar stukken lekker vol gas met rugwind.

Ben 56 jaar met ietwat overgewicht (vanmorgen op weegschaal 87 en dat mag nog wel wat lager :-) ).

Herkent iemand deze symptomen en weet (misschien) waar het aan ligt of wat te doen?
Er is natuurlijk al een hoop over geschreven en gezegd ( en ja, ik geef toe dat ik te lui ben om alles te lezen ) maar dit komt mij heel herkenbaar voor toen ik vorig jaar na de AGR kennis maakte met het verschijnsel hongerklop. Het is niet zo erg als hoe ik het had maar vooral je melding dat je aangeeft het steenkoud te hebben terwijl het toch best warm is herken ik zeer zeker. Toen ik het had was het ongeveer 31 graden en ik fietste met ongeveer alles wat ik bij me had ( ik heb altijd extra zooi bij ) aan naar huis en had het nog koud. Uiteindelijk gaat het er dus om dat je je vocht en je energiehuishouding op orde moet hebben. Als ik lees dat je 2 liter water op 100 kilometer drinkt dan is het vooral vocht die volgens mij veel te weinig is. Om even een vergelijking te maken. Afgelopen weekend tijdens de Ronde van Nijmegen heb ik net geen 4 liter gedronken. ( en 3 bananen, 3 barretjes en een krentenbol gegeten ).

Het zou dus zomaar kunnnen zijn dat je voeding/drinkpatroon niet overeenkomt met je activiteit. Goed dat je ook even naar de huisarts gaat om het in ieder geval te laten checken of het niet toevallig een andere medische oorzaak heeft. En natuurlijk zoals ook gezegd is een sportmedische test is ook niet verkeerd. Al was het alleen maar om even je drempel etc vast te leggen om van daaruit weer verder te werken
BravoWhiskyAlfa schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:53:
Wel jammer dat Shimano dan weer geen gouden kettingen heeft...
Ga je daar harder van fietsen dan? >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 16-05-2024 18:45 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-06 06:55

McMiGHtY

- burp -

TommyGun schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:59:
[...]

Sterkte man!

Ik ga 'm ook (voor het eerst) fietsen. Als gravelaar kom ik normaal niet aan zulke afstanden, maar we gaan 't zien (uiteraard wel de nodige 100+ ritjes gedaan). Qua conditie geloof ik het op zich wel, zitvlak is wellicht een ander verhaal :P Maak me nog het meest zorgen om de wind (N 4 bft zag ik...)

We zitten in dezelfde startploeg @ElGreco @wisselwerking ... Ik heb iemand gevonden om ons uit de wind te houden!

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
Webgnome schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:44:
Ga je daar harder van fietsen dan? >:)
Het oog wil ook wat he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-06 16:25
@DikkieDick je kunt (als hulpmiddel) eens kijken naar de eatmyride app om een planning te maken voor je vocht- en voedsel inname voor, tijdens een na een geplande rit.

https://eatmyride.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 26-06 12:28

TommyGun

Stik er maar in!

McMiGHtY schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:10:
[...]

We zitten in dezelfde startploeg @ElGreco @wisselwerking ... Ik heb iemand gevonden om ons uit de wind te houden!
Haha grapjas, ik rijd maar iets van 23 gemiddeld met m'n gravelbike :p

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
TommyGun schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:53:
[...]

Haha grapjas, ik rijd maar iets van 23 gemiddeld met m'n gravelbike :p
@McMiGHtY en @wisselwerking moeten mij uit de wind houden, veel harder dan dat mogen ze ook niet van mij.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:09
Een paar dagen terug vertelde ik hier al kort over mijn Ardennen fietstripje en debut wat betreft racefietsen buiten NL. Nu iets meer tijd dus een wat langere post. Hopelijk ter inspiratie van anderen.

Donderdag hemelvaart kwamen we aan in België en hebben we 's middag lekker kunnen rotsklimmen, daarna uit eten en een lekker biertje erbij. Al met al ondanks mooi weer en lang licht niet het moment om ook nog te gaan fietsen, maar dat had ik ook niet verwacht

Vrijdag hele dag geklommen in Hotton (30min rijden) en daarna bij de herberg gekookt en gegeten. Omdat buiten klimmen op mijn niveau uiteindelijk niet bepaald een cardio-sport is en je ook veel aan het wachten, zoeken (naar routes), zekeren en relaxen bent had ik nog veel energie over. Toen om 19:30 de afwas gedaan had bedacht ik mij dat ik eigenlijk prima nog een mooi avondrondje kon maken, immers nog zo'n 2 uur daglicht en in een wonderschone omgeving.

In NL had ik al wat routes uitgezocht en uiteindelijk gekozen voor een ronde vanuit Sy naar het Oosten, ongeveer 40km en 700 hoogtemeters. Toen ik de klaar was om te gaan was het inmiddels 20:15 uur, en met de hoogtemeters erbij leek het logischer om niet het hele rondje te doen, maar meer +/- 1/3 en en om te keren. Het zou dus meer een kort verkennend ritje worden. Echter wel de Lenzyne schijnwerper vol opgeladen en op de fiets gezet en een goede achterlamp, dus een beetje uitloop de schemering zou geen probleem moeten geven.

Toen ik echter goed op weg was op den duur bedacht dat ik toch wel erg veel zin had om de hele ronde af te maken. Het was heerlijk rustig op de autoluwe bergweggetjes en het asfalt op veel plekken prima. Met de hoogtemeters zat de vaart er logischerwijs niet in, en bij het invallen van de schemering durfde ik logischerwijs ook minder hard naar beneden. Ik reed bovendien alleen en had geen locatie gedeeld, dus wilde ook niet veel risico nemen. Al met al werd het rond 21:45 toch wel echt goed donker en niet veel later reed ik bij slechts het licht van de Lenzyne én op de achtergrond een roze nachtachtige gloed die langer bleef hangen dan ik verwachtte. Mogelijk was dat een restje aurora borealis die in Europa goed zichtbaar was, maar dat kan ook mijn illusie zijn. Het was in ieder geval een hele bijzondere ervaring om in een compleet uitgestorven gebied (wel huizen / boerderijen, maar heel weinig mensen en auto's) in de pikdonkere wegen omhoog en (rustig) omlaag te gaan. In het laatste stuk langs de ourthe nog een halve aanvaring (een lichte 'thud' tegen mijn schouder) met iets in de lucht wat vrijwel zeker een vleesmuis moet zijn geweest, want volgende dag zag ik daar een bordje 'vleermuisgrot' langs de Ourthe staan. En niet veel later terug in de Herberg, waar mijn vrienden nogal verbaasd waren over mijn later terugkomst om 22:15 uur ;) .. Voor iedereen, eens in het pikdonker fietsen over een uitgestorven weg: aanrader, heerlijk. Wel met de voorwaarde dat je goede verlichting hebt natuurlijk. [ dit was het rondje ]

Zaterdag een half dagje geklommen in de rotsen en 's middag nog een korte ronde (49Kkm) met een paar flinkje heuvels erin. Qua percentage niet extreem (slechts een paar stukjes boven de 5%) maar wel veel langer achter elkaar klimmen dan gewend. En dus ook afdalen. Een mooie testcase om te zien wat ik daar aandurf. Omdat het asfalt niet altijd even goed in te schatten is toch veel bijgeremd in de dalingen, maar wel regelmatig de 50km/u of soms net iets harder aangetikt. [dit was het rondje ]

Op zondagochtend nog één kans voor een korte ronde, want in de middag afgesproken om richting Luik te rijden voor een middag-rotsklimmetje op terugweg naar NL. Geinspireerd door diverse tweakers hier om eens bij "le coffee ride" te kijken even de fiets op de auto gezet en 20min naar het Oosten gereden. Daar bij Habiémont / Neufmoulin geparkeerd en een deel van "The Short loop" gepakt naar Le Coffee Ride, een van de routes die op hun site stond. Wat een wegen. Meteen steil klimmen een snaarstrakke N-weg op. Na 3km op de top en een hele lange afdaling. Vervolgens nog wat flinke pukkels, en daarna een eind-afdaling naar Le Coffee Ride. Daar een snel kopje koffie en appeltaart en toen dezelfde route terug (de hele "The Short Loop" zou te lang worden. Nu bekend met het asfalt (vanuit heenweg) en na 3 dagen fietsen een beetje comfortabeler met het hard afdalen durfde ik ook iets meer de snelheid op te voeren. Maar zelfs die momenten dat ik bijna de 60 aantikte werd ik nog hard ingehaald door de cracks ;) .. Mooiste was de heel fraaie n-weg naar beneden naar de auto, dat was 3km lang afdalen met vooral in het begin een steil stuk waardoor de snelheid er meteen goed in kwam. Ik blijft het een beetje eng idee vinden dat je zonder fietspad dan letterlijk op de rijbaan fietst, en dus moet hopen dat mensen in auto's niet teveel op mobiel zitten te prutsen, maar gelukkig ging alles goed. En kreeg ik overwegend meer ruimte als fietser dan wanneer ik in NL wordt ingehaald :) .. Dit was het heen-en-weertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
@Valorian mooi verslag van je trip. Klinkt als een bijzondere ervaring, dat rijden bij nacht. En ik vind het mooi om te lezen dat je vertrouwen in je afdaal kwaliteit gegroeid lijkt te zijn.

Ik lees ook dat je hoopte dat de automobilisten niet te veel op hun mobiel aan het klooien zijn. Dit hoop ik in Nederland ook vaak, aangezien ik grote stukken over wegen rijd, waar ook auto's en groter spul mag komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DialOut
  • Laatst online: 22:05
Klinkt als een mooie trip @Valorian
Valorian schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:05:
Ik blijft het een beetje eng idee vinden dat je zonder fietspad dan letterlijk op de rijbaan fietst, en dus moet hopen dat mensen in auto's niet teveel op mobiel zitten te prutsen, maar gelukkig ging alles goed. En kreeg ik overwegend meer ruimte als fietser dan wanneer ik in NL wordt ingehaald :) ..
Ik was vorige week in regio Eifel in Duitsland, daar ook best wat over 70 en 90km wegen gereden. Dat gaat daar best goed. Ik was wel blij met de Garmin Varia, zeker in de afdalingen want dan weet je wanneer je iets meer ruimte kan pakken in de bochten. (Iets meer naar midden van de rijbaan als er niets achter je zit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:09
@AMD1800 @DialOut
Op het gevaar af dat ik hiermee een discussie ontketen: is er bij het rijden op grote n-wegen een “beste plek op de weg”? Ik reed nu geheel rechts zodat auto’s zo makkelijk mogelijk kunnen passeren. Maar ik kan mij ook voorstellen dat iets meer naar midden van de rijbaan voor betere zichtbaarheid zorgt (met de optue alsnog naar rechts te gaan als er wat aankomt)?

Zo’n varia kan dan inderdaad interessant zijn, mooi apparaatje. Ik zie online ook mini-spiegeltjes voor in de kopse kant / uiteinde van het handvat, iemand daar ervaring mee?

[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 17-05-2024 01:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Gewoon netjes rechts rijden en voor een bocht kijk ik sowieso even achterom als je wil opschuiven naar een betere rijlijn, daarvoor zou ik niet 100% vertrouwen op een stukje consumentenelektronica.

Nooit angstig geweest in het buitenland voor auto’s eigenlijk en ook weinig slechte ervaringen.

Edit: oja in de afdaling als het technisch isrij ik misschien wel weer meer naar het midden trouwens, snelheidsverschil is dan ook een stuk minder en vaak hoger tov auto’s.

[ Voor 30% gewijzigd door Kluus op 17-05-2024 06:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD1800
@Valorian Gewoon rechts op de weg, maar het ligt aan de situatie hoe dicht je bij de rand van de weg rijdt. Als het druk is op de weg rijd ik ook dicht bij de rand (dan moet de weg daar wel in goede staat zijn natuurlijk). Als het rustiger is en er dus misschien niet eens auto's zullen passeren dan kun je ook een stuk verder naar het midden van de weg rijden. De Garmin varia of mijn oren waarschuwen dan wel of er iemand achterop komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:38
Valorian schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 00:59:
@AMD1800 @DialOut
Op het gevaar af dat ik hiermee een discussie ontketen: is er bij het rijden op grote n-wegen een “beste plek op de weg”? Ik reed nu geheel rechts zodat auto’s zo makkelijk mogelijk kunnen passeren. Maar ik kan mij ook voorstellen dat iets meer naar midden van de rijbaan voor betere zichtbaarheid zorgt (met de optue alsnog naar rechts te gaan als er wat aankomt)?

Zo’n varia kan dan inderdaad interessant zijn, mooi apparaatje. Ik zie online ook mini-spiegeltjes voor in de kopse kant / uiteinde van het handvat, iemand daar ervaring mee?
Gewoon je aan de verkeersregels houden. Dus als in het land waar je bent rechts de norm is, fiets je rechts. Als de situatie het toelaat zou je inderdaad iets naar het midden kunnen bewegen maar het moet voor iedereen veilig zijn. Wij hebben vorig jaar in de Ardenne zover mogelijk naar rechts gezeten tenzij de randjes van de weg zo slecht waren dat we wel naar links moesten.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:49
Juist niet dicht bij de rand, dan heb je 0 opties om uit te wijken als er rotzooi/gaten zijn oid.
En ook nog eens dat daar meeste rotzooi ligt, dus meeste kans op lekke banden.
Ga je op randje fietsen dan zorg je ook ervoor dat auto's niet hoeven uit te wijken zegmaar.

Ik laat altijd minimaal 50cm oid ruimte aan rechterkant.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:59
@AMD1800 @DialOut
Ik heb zo'n spiegeltje gehad (helaas gesneuveld). Is wel echt een uitkomst, de 'grote' beweging over je schouder is een stuk kleiner. Het is wel een bol spiegeltje, je ziet niet ver terug. Maar even kijken of er direct iets achter je zit (of dat er meerdere auto's je in willen halen), dat kan je prima zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Het ligt aan het land waar je rijdt. In een land als Spanje waar de automobilisten tot het overdrevene toe rekening met je houden wil je goed je plek op de weg claimen. Als de vluchtstrook smal is kun je beter links van de streep rijden bijv. Bij onoverzichtelijke situaties blijven automobilisten dan netjes achter je rijden.

In de meeste andere landen waar je de weg deelt met auto’s kan het wel eens tot frustratie leiden als je echt je plek op de weg claimt. Dan maar zoveel mogelijk naar rechts…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:32
Hoop dat het vandaag droog blijft.

[ Voor 112% gewijzigd door Ypuh op 17-05-2024 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
  • Laatst online: 25-06 17:55
Ypuh schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:50:
[...]

Hebben ze ook een 59 staan die je kunt proberen, of moet die besteld worden? Als je een 57 krijgt met 2cm aan spacers, dan wordt je i.m.o. gewoon afgezet.

* Ypuh mompelt iets dat het ook gewoon zinloos is om inhoudelijk te reageren op dit soort vragen en ze beter gewoon veel plezier kan wensen.
De antwoorden op de vragen zijn uiteindelijk toch slechts meningen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:37:
Het ligt aan het land waar je rijdt. In een land als Spanje waar de automobilisten tot het overdrevene toe rekening met je houden wil je goed je plek op de weg claimen. Als de vluchtstrook smal is kun je beter links van de streep rijden bijv. Bij onoverzichtelijke situaties blijven automobilisten dan netjes achter je rijden.

In de meeste andere landen waar je de weg deelt met auto’s kan het wel eens tot frustratie leiden als je echt je plek op de weg claimt. Dan maar zoveel mogelijk naar rechts…
Ja eens en zojuist onderweg bedacht ik me ook nog het volgende: een aantal van de forumleden hier zijn vrij ervaren met het rijden op dit soort plekken maar anderen minder. Weten waar je veilig kan rijden met een lekkere flow door het verkeer, ook in NL met voorsorteren enzo, komt waarschijnlijk ook met die ervaring.

Dus "bij twijfel niet inhalen", rechts rijden (of links in landen waar dat de norm is ;)) is altijd de veilige optie. Niet voorsorteren op basis van het advies van een paar mensen (waaronder ondergetekende) op een forum. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
TommyGun schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:59:
[...]

Sterkte man!

Thanx. En jij ook succes. Mooi op tijd. We zitten in startgroep 18 (7:18) en zo laat is mijn fietsmaat nog nooit gestart. Vertrekken tussen half en kwart voor 6 vanuit Groningen en dat vind ik al vroeg. :-) Wordt mijn 2e Elfstedentocht.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
En even een update: Heb inmiddels zo'n sensor in mijn arm van mijn fietsmaat. Blijkt mijn bloedsuikerspiegel vannacht regelmatig rond 3 te zijn geweest wat ietwat aan de lage kant is. Ook iets om in de gaten te houden. Kijken of dat structureel is of incidenteel. Maandag volgt in ieder geval de grote test. Regematig meten om te zien of het allemaal goed gaat.

aka pluim003

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• verstappen33
Ik fiets regelmatig in duitsland, daar kennen ze ook niet echt het begrip fietspaden, je zit daar ook regelmatig op wegen waar ze met 70-90 voorbij razen..

Plek op de weg is gewoon rechts, en zoals DDX aangeeft, ik hou ook een 50-70cm rechts van mij vrij ivm rotzooi of gaten in de weg.
Wanneer ik meer naar het midden wil, bijvoorbeeld een afdaling op hogere snelheid dan kijk ik netjes achterom en schuif ik een metertje op naar links, ik zit dan midden op de rechter rijbaan.
Nooit problemen mee gehad..

In NL ook niet op 60 wegen of andere wegen waar ik soms wat meer ruimte pak om niet in gevaarlijke situatie te komen..
Als je te ver naar rechts fietst en je hebt tegemoet en achteropkomend verkeer dan wil de achteropkomende auto soms nog wel eens denken er nog langs te kunnen..
Op zulke momenten maak ik me gewoon iets breder..

Idem met voor sorteren, als ik zie dat ik over 100-150m linksaf moet dan zorg ik dat ik al tegen de middenstreep aan fiets en kenbaar maak dat ik links wil..

Het is gewoon een kwestie van duidelijk zijn en soms je plek een beetje claimen op het wegdek.
En met claimen bedoel ik dus niet asociaal rijden, maar gewoon goed anticiperen en duidelijk zijn naar andere weggebruikers wat je intenties zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
Webgnome schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:44:
[...]

Er is natuurlijk al een hoop over geschreven en gezegd ( en ja, ik geef toe dat ik te lui ben om alles te lezen ) maar dit komt mij heel herkenbaar voor toen ik vorig jaar na de AGR kennis maakte met het verschijnsel hongerklop. Het is niet zo erg als hoe ik het had maar vooral je melding dat je aangeeft het steenkoud te hebben terwijl het toch best warm is herken ik zeer zeker. Toen ik het had was het ongeveer 31 graden en ik fietste met ongeveer alles wat ik bij me had ( ik heb altijd extra zooi bij ) aan naar huis en had het nog koud. Uiteindelijk gaat het er dus om dat je je vocht en je energiehuishouding op orde moet hebben. Als ik lees dat je 2 liter water op 100 kilometer drinkt dan is het vooral vocht die volgens mij veel te weinig is. Om even een vergelijking te maken. Afgelopen weekend tijdens de Ronde van Nijmegen heb ik net geen 4 liter gedronken. ( en 3 bananen, 3 barretjes en een krentenbol gegeten ).

Het zou dus zomaar kunnnen zijn dat je voeding/drinkpatroon niet overeenkomt met je activiteit. Goed dat je ook even naar de huisarts gaat om het in ieder geval te laten checken of het niet toevallig een andere medische oorzaak heeft. En natuurlijk zoals ook gezegd is een sportmedische test is ook niet verkeerd. Al was het alleen maar om even je drempel etc vast te leggen om van daaruit weer verder te werken
Hongerklop zou kunnen maar mijn fietsmaat zelf, die dit verschijnsel als vrij ervaren sporter overigens een paar jaar geleden overkwam, is soms eerder van mening dat ik teveel eet. Het is lastig om daar een goede balans in te vinden. Maar zoals gezegd: op de 2 laatste lange ritten na zijn er eigenlijk geen problemen behalve de uiteraard vanzwlfsprekende vermoeidheid.
Sportmedische test is ook een goede. Ga ik ook eens achteraan. Maar dat zal denk ik pas wat worden na onze Mallorca-trip.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DialOut
@AMD1800 @DialOut

Op het vlakke en klimmen zit ik vooral rechts, maar zoals @DDX al aangeeft, zorg voor wat ruimte voor jezelf ivm slecht wegdek of als er opeens wat zijwind is waardoor je wat opzij schiet.
Met flauwe bochten in afdaling ligt het vooral aan overzichtelijkheid van de weg zodat je andere weggebruikers kan zien (en zij jou).
Bij haarspeldbochten ligt snelheid wat lager en heb je soms wat meer ruimte nodig om een draai te maken, dat moet je niet opeens midden in de bocht doen maar pak ik meestal al een beetje ruimte vooraf.

Ik heb ook wel eens een andere route gezocht omdat ik een weg op moest draaien (volgens route) die er naar mijn gevoel niet veilig uit zag (veel en snel verkeer en slecht wegdek), dan maar even anders rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
DikkieDick schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:31:
[...]

Hongerklop zou kunnen maar mijn fietsmaat zelf, die dit verschijnsel als vrij ervaren sporter overigens een paar jaar geleden overkwam, is soms eerder van mening dat ik teveel eet. Het is lastig om daar een goede balans in te vinden. Maar zoals gezegd: op de 2 laatste lange ritten na zijn er eigenlijk geen problemen behalve de uiteraard vanzwlfsprekende vermoeidheid.
Sportmedische test is ook een goede. Ga ik ook eens achteraan. Maar dat zal denk ik pas wat worden na onze Mallorca-trip.
Hou gewoon komende tijd een logboekje bij met wat je eet/drinkt en je gevoel voor/tijdens en na de rit.
Evt ook afwijkend eet/drink gedrag de uren voor je rit kunnen van invloed zijn.. Je wilt immers met een "volle tank" aan je workout beginnen.

Hou het 4-5 ritten in de gaten (liefst ook met langere ritten), evt deel je die info hier (en ook met je HA) dan kunnen er misschien nog tips komen..

Vuistregel is bij een gematigd tempo 750ml per uur aan vocht en 60gr koolhydraten, ga je harder dan heb je natuurlijk meer brandstof nodig tot ca 90gr koolhydraten per uur, ga je zachter, dan zou ik toch proberen deze hoeveelheid aan te houden.

Voor de gemiddelde sporter is dit 1 bidon sportdrank + 1 energy reepje per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DialOut
Kluus schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 06:12:
Gewoon netjes rechts rijden en voor een bocht kijk ik sowieso even achterom als je wil opschuiven naar een betere rijlijn, daarvoor zou ik niet 100% vertrouwen op een stukje consumentenelektronica.
Net als bijna alle apparaten, ze zijn ter ondersteuning van wat je al doet.
Als die gaat piepen weet ik vrij zeker dat er iets in de buurt zit. Als de varia niks aangeeft, kijk ik altijd nog of ik kan verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Valorian schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:05:
Voor iedereen, eens in het pikdonker fietsen over een uitgestorven weg: aanrader, heerlijk. Wel met de voorwaarde dat je goede verlichting hebt natuurlijk.
Aantal keer met de HomeRide meegereden, en daar rijd je ook door de nacht heen. Nou is het in Nederland niet snel uitgestorven maar ook dit is een mooie ervaring en zijn ook hier de zons ondergangen en opkomsten best magisch

(jaar gehad waar ze qua route even geen rekening gehouden hadden met een kermis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovinho99
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-06 18:24
Giel schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:06:
[...]
Ja hoor maat 59 stond er ook heb ik ook geprobeerd, dat is het di2 model, mijn eerste gevoel was dat de 57 beter ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
59 zonder spacers en 57 met?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElGreco
  • Nu online
verstappen33 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:31:

Als je te ver naar rechts fietst en je hebt tegemoet en achteropkomend verkeer dan wil de achteropkomende auto soms nog wel eens denken er nog langs te kunnen..

Idem met voor sorteren, als ik zie dat ik over 100-150m linksaf moet dan zorg ik dat ik al tegen de middenstreep aan fiets en kenbaar maak dat ik links wil..

Het is gewoon een kwestie van duidelijk zijn en soms je plek een beetje claimen op het wegdek.
En met claimen bedoel ik dus niet asociaal rijden, maar gewoon goed anticiperen en duidelijk zijn naar andere weggebruikers wat je intenties zijn.
Dit is een goede samenvatting. Zorg dat je gezien wordt en dat je intenties duidelijk zijn.

In NL krijg je snel een middelvinger maar ik heb liever een middelvinger doordat ik er voor zorg dat iemand niet kan passeren omdat het dan gevaarlijk wordt, vooral voor mij, dan dat ik in de greppel lig omdat ik op het randje fiets.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Giel schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:06:
[...]

Volgens mij was hij best feitelijk onderbouwd.

Maar boeiend als iemand met een groot startbudget eigenwijs is en de verkeerde fiets koopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hcWqnoaSQq-1E_n-okhNoTLc6s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/PLuzHSB0kQZQGvPp3MzeRT7u.gif?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:33
Prulleman schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:30:
[...]

Daarvoor moet je wel een workout laden met x intervallen, pas dan kan je edge y/x tonen.

Je kan heel makkelijk in connect een workout maken, bv:
[Afbeelding]
Hier zou je dan bv 1/5 zien

Zonder workout zou je de lap summary kunnen gebruiken. Dan zien je gewoon alle laps met bv avg power en tijd
@Prulleman Nog een bedankje van mijn kant voor deze tips: ik heb het uitgezocht, en het maken van workouts en het uitvoeren daarvan tijdens een training gaat inderdaad erg makkelijk. Meestal neem ik een of meerdere blokjes op die eindigen met een druk op de lap knop, en dan kan ik inderdaad de tempo/VO2/sprint blokjes uitvoeren wanneer ik dat wil. Alleen met power blokjes laat het scherm op mijn Edge 840 de 3s power zien, en dat is te kort. 10s zou beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovinho99
Ypuh schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:12:
[...]

59 zonder spacers en 57 met?
Beiden zonder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

ElGreco schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:45:
[...]

Dit is een goede samenvatting. Zorg dat je gezien wordt en dat je intenties duidelijk zijn.

In NL krijg je snel een middelvinger maar ik heb liever een middelvinger doordat ik er voor zorg dat iemand niet kan passeren omdat het dan gevaarlijk wordt, vooral voor mij, dan dat ik in de greppel lig omdat ik op het randje fiets.
Indien je je dan heel keurig rechts houd..en er is eigenlijk geen ruimte, bij de laatste SR ook een paar keer gezien, dan zal de standaard-NL-autobestuurder denken "ow..dat past" en klapt er langs. Ik maak me vaak ook wat breder op de weg, zodat de keuze "ik kan er nog wel even langs" wat moeilijker is om te maken, en inderdaad, soms word er getoeterd, maar meestal niet.

(En wij wielrenners zijn echt niet de enige die dit doen, ik zie complete peletons scholieren 4 breed over de wegen zwalken en compleet niet kijkend afslaan. Toeter horen ze niet vanwege de oordoppen die ze op hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Spacers kunnen er altijd nog tussenuit, headtube korter maken niet :X
Zoveel haat tegen spacers... als je anders echt richting drankhek gaat is een maatje kleiner met spacers mooier vind ik... (bv als je tussen 58 en 60 twijfelt..)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Prulleman schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:30:
Zoveel haat tegen spacers... als je anders echt richting drankhek gaat is een maatje kleiner met spacers mooier vind ik... (bv als je tussen 58 en 60 twijfelt..)
Ik heb wel is plaatjes gezien van een kortergemaakte headtube hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
McMiGHtY schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:32:
[...]

Ik heb wel is plaatjes gezien van een kortergemaakte headtube hoor
nou ben ik nieuwsgierig :D

Strava

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-06 00:35
Tijd terug dat ik in dit topic zat... Maar we fietsen er gewoon nog steeds lekker op los.

Mijn Canyon Aeroad Cherry van 5 jaar (toen mijn absolute droomfiets en heeft me niet teleurgesteld) stond dit jaar op het punt om vervangen te worden.

In Februari de nieuwe zilvere Canyon Aeroad besteld met SRAM Rival die geleverd zou worden in april. Al snel kreeg ik een bericht dat de levering was uitgesteld naar Mei en niet veel later naar Juni..Lastig, maar goed dat kan ik wel handelen.

Tot ik afgelopen maandag een bericht kreeg dat de levering was uitgesteld naar Augustus, dan is het jaar al bijna om!!!!

Daar had ik geen zin in om op te wachten, dus wat zijn de alternatieven? Even op de site kijken en daar staat de blauw Aeroad Ultegra versie als aanbieding met ruim 500 euro korting en bovendien op voorraad..

Wel iets duurder, maar uiteindelijk ook een betere fiets en het verschil met de korting was te overbruggen. Dus de zilveren versie geannuleerd en de blauwe besteld. Even een chat met Canyon dat ik het heel vervelend vond leverde me nog gratis verzendkosten op (75 euro).

En zo ging afgelopen woensdag de bel en stond er een UPS bezorger voor mijn deur met een mooie Canyon doos..

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Nj1k0cz/IMG-7783.jpg

Snel uitgepakt en in elkaar gezet, wat tegenwoordig nog makkelijker gaat met het nieuwe stuur dan bij mijn vorige fietsen.. Als meevaller zat er ook nog een Powermeter op de fiets die er volgens de specificaties op de site niet op zou zitten.. Scheelt toch weer 400 euro.

Daarna bandjes oppompen en gaan voor het eerste rondje op mijn nieuwe fiets.. Zo'n eerste rondje is toch echt geweldig, alles is nog nieuw en het enige wat je hoort is her ruizen van de banden.. Bij een vorige Canyon voelde je toch wel de ruim 40K ervaring ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kXYyvCb/IMG-7789.jpg

Uiteindelijk erg blij met mijn wissel...

Nu alleen nog die verschrikkelijk lelijke banden vervangen door de compleet zwarte versie... :X

En waarom monteren ze nog altijd zo'n plastic kap achter de cassette? 8)7

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Op deze foto zit zo'n 5 cm aan spacers? Een maat 59 zonder spacers zal 2-3 cm lager uitvallen bij praktisch dezelfde reach.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WyUGWAk8Qy37bauoIWEccoM5gBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOBFoY0Aa3TjcDrXnK1TleTk.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe dan ook, ik begin het gevoel te krijgen weer in een discussie beland te zijn waar ik helemaal niet in wil zitten en vind het ook niet leuk, maar het is mijn eigen schuld :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Prulleman schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:33:
[...]

nou ben ik nieuwsgierig :D
Afgeschermd door ambulance e.d....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
20 graden stuurpen kan je ook nog wat fixen eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
M@cer schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:33:
Als meevaller zat er ook nog een Powermeter op de fiets die er volgens de specificaties op de site niet op zou zitten.. Scheelt toch weer 400 euro.
Foutje bij montage / crank uit verkeerde doos gepakt ofzo ?
Welke powermeter trouwens ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
DDX schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:41:
[...]

ja, een grote en en kleine fiets zijn beide wel aan te passen, maar om je keuze enkel af te laten hangen van de headtube zodat je zonder spacers kan rijden vind ik persoonlijk de verkeerde keuze. Zowel praktisch als visueel.

een gekke stuurpen hoek staat ook echt lelijk bij veel moderne (aero) fietsen.. bv:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oc_CZ7LW-oTS8j2fN3AGiP9zbsA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/065dYDmopE5jMAkYcneJpROH.png?f=user_large
als je een (bijna) vlakke bovenbuis hebt, moet je stuurpen in dezelfde lijn doorlopen :Y)
(naar beneden is misschien minder lelijk, maar dit zo op een product foto kan ik echt niet bij, dat ga je andere merken echt niet zien)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-06 00:35
DDX schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:45:
[...]

Foutje bij montage / crank uit verkeerde doos gepakt ofzo ?
Welke powermeter trouwens ?
Geen idee, maar ik vind het allang al goed.. >:) Deze blauwe kleur was van vorig jaar en bij de kleuren van dit jaar worden ze wel standaard geleverd.. Dus mogelijk dat ze de powermeter er daarom op hebben gezet, het was dezelfde in ieder geval (Shimano Ultegra R8100 4iiii Precision Powermeter)

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
Ok was even bang dat ze je een shimano powermeter hadden gegeven die niemand wilt 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Nu online
Ypuh schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:34:
[...]

Hoe dan ook, ik begin het gevoel te krijgen weer in een discussie beland te zijn waar ik helemaal niet in wil zitten en vind het ook niet leuk, maar het is mijn eigen schuld :+
Houd je je er ook gewoon buiten! Jouw argumenten zijn veel te dichtgetimmerd, je verpest het voor iedereen :+

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
DDX schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:41:
[...]

Dat is best lastig bij zo'n cockpit stuur.
ElGreco schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:30:
[...]

Houd je je er ook gewoon buiten! Jouw argumenten zijn veel te dichtgetimmerd, je verpest het voor iedereen :+
mhr-zip in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 00:12

derx666

mecker ende blaet

DDX schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:51:
Ok was even bang dat ze je een shimano powermeter hadden gegeven die niemand wilt 8)
Jij stelde de vraag al inderdaad. Ik was ook al aan het denken: hoop niet voor je dat het die "geweldige" UGH.... Shimano dubbelzijdige PM is.
Nu zijn de meningen over enkelzijdige PM's ook verschillend, maar imho zijn die iig prima om met zichzelf vergeleken te worden. Waardes vergelijken tussen verschillende PM's is sowieso altijd al een ding.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovinho99
Ypuh schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:34:
[...]

Op deze foto zit zo'n 5 cm aan spacers? Een maat 59 zonder spacers zal 2-3 cm lager uitvallen bij praktisch dezelfde reach.

[Afbeelding]

Oei, excuseer me! Ik heb er totaal geen verstand van ben echt een leek.., kan je me wat meer uitleg geven? Geen discussie mogelijk😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
verstappen33 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:31:
Ik fiets regelmatig in duitsland, daar kennen ze ook niet echt het begrip fietspaden, je zit daar ook regelmatig op wegen waar ze met 70-90 voorbij razen..

Plek op de weg is gewoon rechts, en zoals DDX aangeeft, ik hou ook een 50-70cm rechts van mij vrij ivm rotzooi of gaten in de weg.
Wanneer ik meer naar het midden wil, bijvoorbeeld een afdaling op hogere snelheid dan kijk ik netjes achterom en schuif ik een metertje op naar links, ik zit dan midden op de rechter rijbaan.
Nooit problemen mee gehad..

In NL ook niet op 60 wegen of andere wegen waar ik soms wat meer ruimte pak om niet in gevaarlijke situatie te komen..

En als er wel fietspaden zijn dan hebben ze vaak van die randen waar je af en op moet bij kruisingen. Aantal jaar terug nabij Duisburg daardoor binnen 10 minuten 2 lekke banden. En als het fietspad echt te beroerd is dan pak ik ook wel eens de doorgaande weg. Zeker in de dorpjes waar je dan zo'n gecombineerd voetpad/fietspad hebt waarbij dan de fietsers evt gebruik van kunnen maken. Tijdens onze laatste rit in Duitsland viel wel op dat de automobilisten daar stuk gemoedelijker waren. Ook als we niet het verplichte fietspad namen en even op de rijweg bleven dan geen getoeter of gebaren maar ze lieten ons rustig gaan. Wij doen dit overigens ook alleen maar waar het veilig genoeg lijst/is. En ik heb een Garmin-radar dus ik weet wanneer er achteropkomend verkeer aankomt. Dat vind ik zelf 1 van de beste investeringen welke ik gedaan heb. Rijdt een stuk relaxter en je schrikt je niet wezenloos als je door de wind achteropkomend verkeer niet hoort aankomen en ze 'ineens' op een meter van je zitten. Dit kan ik echt iedereen aanrader. Het kost een paar centen maar is, IMHO, onmisbaar.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Jovinho99 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:43:
[...]

Oei, excuseer me! Ik heb er totaal geen verstand van ben echt een leek.., kan je me wat meer uitleg geven? Geen discussie mogelijk😅
Het komt erop neer dat grotere en kleinere maten hun eigen voor en nadelen hebben. En verschillende mensen hier hebben hun eigen voorkeuren over welke voor en nadelen zwaarder wegen.

wat @Ypuh bedoeld is dat je ipv een kleine maat met 5 cm aan spacers (vulringen tussen je frame en je stuur, om je stuur hoger te zetten) ook een framemaat groter kan nemen. Die heeft dan een langeren headtube (voorste buis waar je vork doorheen gaat), waardoor je minder spacers nodig hebt. De grotere maat heeft dan ook weer een iets langere bovenbuis, dat kan je opheffen met een kortere stuurpen.

Ik kom net zelf van een alu endurance in maat 60 (gekregen) af, hier waren de spacers al tussenuit en inderdaad een kortere stuurpen, nu naar een maat 58 aero fiets met (voor nu nog) een behoorlijke stapel spacers. Mijn voorkeur gaat uit naar het laatste :). Ik ga ook zeker nog wel wat experimenteren met spacers en misschien nog een kortere stuurpen. Met de spacers nu zit een fractie lager dan op de oude fiets, dus hoger is niet nodig, lager mogelijk wel.

Maar naast voorkeuren moet je uiteraard ook kijken naar de range waarin je wilt kunnen afstellen. Als je met een kleinere maat met 5 cm aan spacers al aan de onderkant van je range zit, dan kan je dus niet verder omhoog. Is dat echter de bovenkant van je bikefit, dan heb je ruimte zat met je 0-5 cm aan spacers.
Andersom, als de maat groter je eigenlijk niet genoeg ruimte geeft om diep te zitten, dan is dat niet de juiste maat. Is echter een maat groter zonder spacers al dieper dan je waarschinlijk aankan, is dat prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 17-05-2024 13:08 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:33
kuch

headset langer maken

kuch

;)
Pagina: 1 ... 568 ... 657 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).