Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 556 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Cloclo100 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:45:
Ik rij dan de eerste keer de agr voor prutsers mee.. Maar ik vind nergens op de website hoe laat je mag beginnen. Iemand een link met die praktische info?
https://www.amstel.nl/vragen-over-jouw-deelname
Wat zijn de starttijden van de verschillende afstanden?

65 km | 08:30 - 11:00 uur
100 km | 08:00 - 11:00 uur
125 km | 07:30 - 11:00 uur
150 km | 07:00 - 11:00 uur
200 km | 06:30 - 09:00 uur
240 km | 06:30 - 09:00 uur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:45
@DaYwaLkUr Ik copy paste een eerdere reactie van mijzelf even schaamteloos :)
Lijkt mij nog steeds de beste manier om eea te proberen
Ga eens een dagje richting Mantel en rij proef in de winkel.
Meer dan genoeg keuzes!
Maak er een dagje uit van met een hapje en een drankje
Beperk je keuze tot 3 modellen en ga na de lunch nog eens een rondje doen.
Daarbij wel de extra tip om het zoveel mogelijk in de ochtend buiten het weekend te doen.
Dat is wel het rustigste ben ik inmiddels achter :)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 18:34
Stufferdt schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:06:
[...]

Ik kan het inderdaad ook niet vinden. Maar begon vorig jaar vrij laat (9.30 exact aldus strava) en stond gewoon nog in de file voor de eerste klim. Dus hoelaat had je in gedachten?
Ten laatste 7u30 dan!

Grappig. Een paar minuten na mijn vraag hier kreeg ik een mail met mijn startnummer en dan een link naar die info. Die hadden ze net toegevoegd want had net daarvoor ongeveer dezelfde pagina gezien.

[ Voor 23% gewijzigd door Cloclo100 op 03-04-2024 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Is er nog iemand die interesse heeft om a.s. zondag naar de Bicycling Velo Valley te gaan op de Nederrijnse berg? Ik ga zelf niet en heb een code voor gratis kaarten. Stuur even een DM als je interesse hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 23:07
DaYwaLkUr schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:08:
[...]

Bedankt voor alle reacties! Ik had ook verwacht testen, maar dat is echt niet mogelijk. Echt absurd voor zo'n dure aankoop.

Alleen bij de Trek store, mocht ik op een soortgelijke fiets rijden AL4 ipv AL5 die met Tiagra was afgemonteerd (De Geometrie was hetzelfde). Bij de Cube Store ging het niet, hadden geen fiets beschikbaar, al is de Attain SLX ook heel slecht leverbaar.

Ik denk dat ik maar voor een aluminium frame kies, en de keus gaat dan denk ik naar de Cube, die is optisch mooier als de Trek (Al heeft deze wel de 32mm banden wat toch de nieuwe standaard is?)

Het is wel raar, dat de "reach" van de Trek korter is en qua gevoel, zit ik hetzelfde. Ik heb hem ook vergeleken met mijn huidige racefiets. De "reach" is nagenoeg gelijk, maar de "stack" zit het verschil in?

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRl1vIUhLtodOfOpepp_3KfUz0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2owMT1pVEZCPd1GdbJwd5Fsr.jpg?f=fotoalbum_large

bron: https://bikeinsights.com/...,630ad9ff8ea7d5001eb5493d,

Handige website voor de visueel ingestelde tweaker. ;)
De Cube Peloton zit er helaas niet in jouw maat in de db, maar als je een login aanmaakt kun je die zelf toevoegen. (y)

backup: https://www.bike-stats.de/en/

[ Voor 3% gewijzigd door guapper op 03-04-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:21
Cloclo100 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:45:
Ik rij dan de eerste keer de agr voor prutsers mee.. Maar ik vind nergens op de website hoe laat je mag beginnen. Iemand een link met die praktische info?
In de mail die je hebt gehad met je startnummer staat toch vrij duidelijk dat je je startnummer kunt ophalen op zaterdag tussen 06:00 en 10:30. Dan ga ik er dus even vanuit dat je vanaf dan ook mag starten.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:58
Webgnome schreef op donderdag 4 april 2024 @ 07:49:
[...]

In de mail die je hebt gehad met je startnummer staat toch vrij duidelijk dat je je startnummer kunt ophalen op zaterdag tussen 06:00 en 10:30. Dan ga ik er dus even vanuit dat je vanaf dan ook mag starten.
Spuit 11

Die had hij toen nog niet binnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
@R0y. dat staat nergens ;)
offtopic:
Of ik ben nog niet wakker

[ Voor 42% gewijzigd door Webgnome op 04-04-2024 08:36 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Webgnome schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:35:
@R0y. dat staat nergens ;)
offtopic:
Of ik ben nog niet wakker
Cloclo100 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:42:
[...]

Grappig. Een paar minuten na mijn vraag hier kreeg ik een mail met mijn startnummer en dan een link naar die info. Die hadden ze net toegevoegd want had net daarvoor ongeveer dezelfde pagina gezien.
Tijd voor koffie :9

Ik was er ook mee aan het sukkelen, de informatie die vorige week op de website stond was nog voor 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperv91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 10:04

jasperv91

PSN: Glutinator91

Inmiddels ook het startnummer binnen voor de AGR.
Toch nog twijfel of ik voor de 125 km ga of toch meer AGR ervaring en dus de 150 km.

Bedoel het is (maar) 25 km meer en 1000 hoogtemeters extra....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
Webgnome schreef op donderdag 4 april 2024 @ 07:49:
[...]

zoals later vermeld, kreeg ik die mail pas na mijn vraag hier ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 09:23
jasperv91 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:11:
Inmiddels ook het startnummer binnen voor de AGR.
Toch nog twijfel of ik voor de 125 km ga of toch meer AGR ervaring en dus de 150 km.

Bedoel het is (maar) 25 km meer en 1000 hoogtemeters extra....
Gewoon de 150km doen, lekker kapot gaan op die extra hoogtemeters.. :+

Ik doe ook de 150km, wordt de eerste keer, benieuwd hoe het zal vergaan met de drukte bij het ophalen van het startbewijs en op de route.
Ikzelf wil rond 8:00 wel op de fiets zitten, iemand een idee hoelang de wachtrijen zijn bij de registratie?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperv91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 10:04

jasperv91

PSN: Glutinator91

verstappen33 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:15:
[...]

Gewoon de 150km doen, lekker kapot gaan op die extra hoogtemeters.. :+

Ik doe ook de 150km, wordt de eerste keer, benieuwd hoe het zal vergaan met de drukte bij het ophalen van het startbewijs en op de route.
Ikzelf wil rond 8:00 wel op de fiets zitten, iemand een idee hoelang de wachtrijen zijn bij de registratie?
heb al een dag in de Ardennen achter de rug met 70 km en 2000 hoogtemeters dus weet wel dat ik ze kan verteren om het zo te zeggen, alleen is de afstand nog wat langer erbij :+

Wij hebben gelukkig een camping in Valkenburg zelf vanaf vrijdag dus ik haal het startbewijs al vrijdag op om de drukte voor te zijn denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:02
Wij haalden altijd het startbewijs de dag tevoren op. Is dat nog steeds mogelijk? Dat scheelt een slok op een borrel 's morgens.

En is het druk? Ja, heel druk :)

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 11:28
jasperv91 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:20:
[...]

heb al een dag in de Ardennen achter de rug met 70 km en 2000 hoogtemeters dus weet wel dat ik ze kan verteren om het zo te zeggen, alleen is de afstand nog wat langer erbij :+

Wij hebben gelukkig een camping in Valkenburg zelf vanaf vrijdag dus ik haal het startbewijs al vrijdag op om de drukte voor te zijn denk ik
Goed blijven eten tijdens de rit, dan kun je die paar km extra zeker aan.

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
wackmaniac schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:32:
Wij haalden altijd het startbewijs de dag tevoren op. Is dat nog steeds mogelijk? Dat scheelt een slok op een borrel 's morgens.

En is het druk? Ja, heel druk :)
Ik zit in een Bedrijven/VIP team, kreeg gisteren een mail dat mijn startbewijs al klaar ligt bij die organisator van het team, dus ik hoop zelf de echte drukte bij het ophalen ervan te omzeilen..
Ikzelf moet vanuit Twente komen, ik rij er pas in de ochtend heen omdat ik een overnachting daar in de buurt niet meer kon regelen of veel te duur vond.
Dus ik rij rond 4:00 uur weg, dan ben ik er rond 7 uur.. Hopelijk zit ik dan rond 8 uur wel op de fiets.
Jij neemt deel aan de Toerversie Amstel Gold Race namens ******,
Onze contactpersoon heeft aangegeven dat alle startbescheiden in één keer bij ons opgehaald worden. Hij/zij zorgt vervolgens zelf voor de uitgifte aan jou als deelnemer, deze informatie ontvang je aanvullend vanuit jouw eigen contactpersoon van het team.
Je hoeft je startnummer dus niet zelf bij ons op te komen halen, dit doet je contactpersoon voor je.
Dus ben benieuwd wanneer en waar ik ze op kan halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Hier ook de 150km, al denk ik dat het mij vies gaat tegenvallen. Ik stuur mijn schoonfamilie (wonen +- 5km van de start) om het startnummer zodat dit zaterdagochtend niet meer hoeft.

Plan is om rond 7:30 bij de start te staan.

[ Voor 11% gewijzigd door R0y. op 04-04-2024 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
verstappen33 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:47:
[...]

Ik zit in een Bedrijven/VIP team, kreeg gisteren een mail dat mijn startbewijs al klaar ligt bij die organisator van het team, dus ik hoop zelf de echte drukte bij het ophalen ervan te omzeilen..
Ikzelf moet vanuit Twente komen, ik rij er pas in de ochtend heen omdat ik een overnachting daar in de buurt niet meer kon regelen of veel te duur vond.
Dus ik rij rond 4:00 uur weg, dan ben ik er rond 7 uur.. Hopelijk zit ik dan rond 8 uur wel op de fiets.

[...]

Dus ben benieuwd wanneer en waar ik ze op kan halen. :)
Ik heb vorig jaar ook met bedrijventeams meegedaan.
Toen we aankwamen kreeg ik na het parkeren bij de finish/VIPtent het stuurbordje+polsbandje bij aankomst van het teamhoofd. En vervolgens kan je als bedrijfsteam ontbijten in de VIP tent. Daarna teamfoto's maken, naar de start fietsen en vertrekken.
Einde rit finish je bij die VIP tent, en kan je met polsbandje dus ook het bedrijventerrein op, fiets proberen te parkeren in de berg fietsen en aanschuiven bij het buffet in de tent.
Team (Holmatro - Oranje teamkleding) was een mannetje of 35 ongeveer.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mistraller
Oplossing voor de wegdraaiende stuurtjes in de garage: Voorwielsteun gemaakt met de 3D printer.
Ik moet alleen nog even wat antislip eronder doen, anders draait het wiel-met-steun alsnog weg. En nog een extra brede designen voor de MTB.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z65cWSdB0QyKJFNNiA13QOA4zGc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e99OZrPDQI8Q0RT3cuUeXbTx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKqvwwX8L6Q1Yzptoa3koJs-OS8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEaLlvwdkmcHtKmtzos3zc4L.jpg?f=fotoalbum_tile

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Zijn er eigenlijk douches beschikbaar voor achteraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:40

aerofreak

Steve Jobs

Bij het Shimano Experience Center dacht ik.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:36

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Mistraller schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:42:
Oplossing voor de wegdraaiende stuurtjes in de garage: Voorwielsteun gemaakt met de 3D printer.
Ik moet alleen nog even wat antislip eronder doen, anders draait het wiel-met-steun alsnog weg. En nog een extra brede designen voor de MTB.
Kan je dan niet gewoon een antislipmatje leggen? Door uw denkwerk ga ik dat eens uittesten _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Nog deelnemers hier die zaterdag ook Veenendaal - Veenendaal gaan doen? Hier de 140km met wat vrienden. Om de vrouw niet zonder auto thuis te laten zitten de hele dag maar gekozen om erheen te fietsen en ook weer terug. Komt dan neer op zo'n 200km in totaal (Amersfoort als vertrekplaats). In totaal zijn we met 4 waarvan 2 behoorlijk getraind (incl moi). De andere 2 zullen zich dus op de bagagedrager moeten bevestigen :+

Ik ga vanavond nog even mijn zadel een tikkeltje lager zetten. Heb het idee dat ik daardoor misschien net ff een relaxtere positie krijg voor zitvlak en handen. Verder nog even de banden tubeless maken en als het goed is krijg ik vandaag nog een SRAM tooltje binnen om mijn voorderailleur echt recht te zetten tov de crank. Al heb ik het idee dat het buitenblad van dat crankstel ook net iets hobbelig lijkt. Geen gigantische uitslag maar wel iets.
Het enige probleem dat ik namelijk heb is dat als ik op mijn buitenblad rij en achter wat lichter schakel, zeg maar bij de 1e lichtere helft kom, er echt behoorlijk veel herrie ontstaat. Tuurlijk komt de ketting wat schever te staan wat wel wat lawaai kan veroorzaken, maar het lijkt ook soms in een vast ritme te tikken en doen. Vandaar dat ik dus even de voorderailleur echt recht wil zetten en de achterderailleur ook nog even opnieuw in ga stellen. Ik had zelf het idee dat deze misschien net iets teveel naar binnenstaat waardoor de plaatjes op de cassette iets te dicht op het volgende tandje komen te staan. Op het binnenblad voor heb ik overigens veel minder problemen met het geluid.

Lastige blijft in deze met testen ook dat ik alles ook wel op de Tacx uittest, alleen die cassette heeft een nog iets grotere uitslag bij de lichtere helft op de cassette. Daar moet ik SRAM nog eens over contacten want dat is echt niet normaal. Cassette komt met de gehele groep van een demofiets af, wel allemaal SRAM Rival gebeuren, maar die cassette heeft nog niet zoveel te verduren gehad en ik wil toch eigenlijk wel een rechte cassette, al is het alleen voor binnen :)

Ik lul weer teveel, maar lig nog altijd op schema voor het gemiddelde van 1u per dag voor 2024. Januari en februari had ik al wat marge ingebouwd, daar eindigde ik met 64u totaal. Na de maand maart kwam het totaal voor het 1e kwartaal neer op 101,5u. Op deze manier zou ik zelfs op de 400 kunnen komen voor 2024. Een behoorlijk verschil met alle voorgaande jaren, kwam nooit boven de 300 uit namelijk. Maargoed, een sleutelbeen breken was zo gebeurd en heeft me gelukkig nauwelijks tijd gekost. Maar het jaar is nog niet afgelopen dus eerst maar eens gewoon overal weer blijven zitten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:57
orange.x schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:34:
Het enige probleem dat ik namelijk heb is dat als ik op mijn buitenblad rij en achter wat lichter schakel, zeg maar bij de 1e lichtere helft kom, er echt behoorlijk veel herrie ontstaat.
Kun je met SRAM niet trimmen?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
klaaas schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:07:
[...]

Kun je met SRAM niet trimmen?
Jawel, maar als je een slecht ingestelde voorderi hebt, gaat dat het probleem niet oplossen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verstappen33

Ik lul weer teveel, maar lig nog altijd op schema voor het gemiddelde van 1u per dag voor 2024. Januari en februari had ik al wat marge ingebouwd, daar eindigde ik met 64u totaal. Na de maand maart kwam het totaal voor het 1e kwartaal neer op 101,5u. Op deze manier zou ik zelfs op de 400 kunnen komen voor 2024. Een behoorlijk verschil met alle voorgaande jaren, kwam nooit boven de 300 uit namelijk. Maargoed, een sleutelbeen breken was zo gebeurd en heeft me gelukkig nauwelijks tijd gekost. Maar het jaar is nog niet afgelopen dus eerst maar eens gewoon overal weer blijven zitten :D
Goed bezig, ik zit op eenzelfde gemiddelde, en ik merk ook dat de conditie echt verbeterd is tov vorig jaar.

Het is inmiddels zelfs zo goed dat ik afgelopen dinsdag zelfs een rondje met de snelste groep binnen onze fietsclub kon meefietsen (gemiddeld 36,5 km/u), het was wel flink aanpoten (als in bijna 1,5 uur rond mijn omslagpunt), maar ik ging niet compleet dood.. :+

https://www.strava.com/activities/11092442123

Komende tijd blijf ik dit 1x per week doen en kijk ik hoelang ik kan blijven aanhaken.. De rest van de week is het vooral duurtraining of gerichte training op cadans etc.

Komende 2 maand gaan de gemiddelde uren nog iets omhoog en zit ik gemiddeld op 1,5 uur per dag, maar dat zal voornamelijk komen door langere duurtrainingen van 120-200km in de weekenden, die uren tikken lekker aan..

Qua kilometers/uren sta ik nu ook al op 60-65% van het totaal van vorig jaar, en het echte seizoen moet nog beginnen..

Nu een kwestie van vasthouden en lekker blijven fietsen en kijken hoe het verder ontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Michaelg schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:01:
[...]

Jawel, maar als je een slecht ingestelde voorderi hebt, gaat dat het probleem niet oplossen.
Ik lees in het verhaal van @orange.x niet dat hij geprobeerd heeft te trimmen, dus ik zou dat eerst willen uitsluiten voordat ik aan de derailleur zou gaan rommelen. Het recht monteren van zo'n ding is nou ook geen rocketscience, toch?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
verstappen33 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:05:
Goed bezig, ik zit op eenzelfde gemiddelde, en ik merk ook dat de conditie echt verbeterd is tov vorig jaar.

Het is inmiddels zelfs zo goed dat ik afgelopen dinsdag zelfs een rondje met de snelste groep binnen onze fietsclub kon meefietsen (gemiddeld 36,5 km/u), het was wel flink aanpoten (als in bijna 1,5 uur rond mijn omslagpunt), maar ik ging niet compleet dood.. :+

https://www.strava.com/activities/11092442123

Komende tijd blijf ik dit 1x per week doen en kijk ik hoelang ik kan blijven aanhaken.. De rest van de week is het vooral duurtraining of gerichte training op cadans etc.

Komende 2 maand gaan de gemiddelde uren nog iets omhoog en zit ik gemiddeld op 1,5 uur per dag, maar dat zal voornamelijk komen door langere duurtrainingen van 120-200km in de weekenden, die uren tikken lekker aan..

Qua kilometers/uren sta ik nu ook al op 60-65% van het totaal van vorig jaar, en het echte seizoen moet nog beginnen..

Nu een kwestie van vasthouden en lekker blijven fietsen en kijken hoe het verder ontwikkelt.
Klinkt goed inderdaad. Hier start het wedstrijdtrainingseizoen volgende week ook weer. Ga me wel bij de B inschrijven vooralsnog. Heb in mijn beste jaar bij de A best goed mee kunnen komen en bij een niet al TE goede bezetting met eliterijders ook nog wel om de winst kunnen sprinten. Maar dat is alweer wat jaartjes geleden. Nu heb ik nog nooit zo'n sterk voorseizoen gehad, ook niet toen ik bij de A wel goed meekon, maar ik weet niet helemaal hoe en wat. Dus dit jaar nog gewoon bij de B, en op de dagen dat het gemengd is qua categorie kom ik er snel genoeg achter of ik met de A mee kan. Zou dan voor '25 een prima uitgangspunt zijn om naar toe te werken. Voor de moraal is het in ieder wel lekker als je wat meer bemoeienis vooraan hebt met evt maken van een ontsnapping etc. De dorpskoersjes die ik ga rijden dit jaar ga ik eigenlijk ook wel meer uit van het niveau van de B rijders dan A, dus een goede maatstaaf om aan af te meten.

Maar het is hoe dan ook een goede training om er bij te doen. Ik weet niet of dat meerijden van jou over de openbare weg gaat of afgesloten is? Zal denk ik eerder openbare weg zijn gezien de gemiddelde snelheid. Al ken ik ook wat groepjes met mensen die op de openbare weg 40+ gemiddeld rijden. Ware het niet dat dat iets rustigere wegen zijn, ik vind het een beetje TE hard als je het mij vraagt als je ook rekening moet houden met een grotere groep EN op de openbare weg aan het "scheuren" bent.

[ Voor 10% gewijzigd door orange.x op 04-04-2024 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
jorrefunk schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:09:
[...]

Kan je dan niet gewoon een antislipmatje leggen? Door uw denkwerk ga ik dat eens uittesten _/-\o_
Nee, het punt waarop je wiel de grond raakt is maar klein. Misschien stukje hoogpolig tapijt maar ja... Ik heb wél een 3d printer maar geen restanten hoogpolig tapijt :+

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
orange.x schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:35:
[...]

Klinkt goed inderdaad. Hier start het wedstrijdtrainingseizoen volgende week ook weer. Ga me wel bij de B inschrijven vooralsnog. Heb in mijn beste jaar bij de A best goed mee kunnen komen en bij een niet al TE goede bezetting met eliterijders ook nog wel om de winst kunnen sprinten. Maar dat is alweer wat jaartjes geleden. Nu heb ik nog nooit zo'n sterk voorseizoen gehad, ook niet toen ik bij de A wel goed meekon, maar ik weet niet helemaal hoe en wat. Dus dit jaar nog gewoon bij de B, en op de dagen dat het gemengd is qua categorie kom ik er snel genoeg achter of ik met de A mee kan. Zou dan voor '25 een prima uitgangspunt zijn om naar toe te werken. Voor de moraal is het in ieder wel lekker als je wat meer bemoeienis vooraan hebt met evt maken van een ontsnapping etc. De dorpskoersjes die ik ga rijden dit jaar ga ik eigenlijk ook wel meer uit van het niveau van de B rijders dan A, dus een goede maatstaaf om aan af te meten.

Maar het is hoe dan ook een goede training om er bij te doen. Ik weet niet of dat meerijden van jou over de openbare weg gaat of afgesloten is? Zal denk ik eerder openbare weg zijn gezien de gemiddelde snelheid. Al ken ik ook wat groepjes met mensen die op de openbare weg 40+ gemiddeld rijden. Ware het niet dat dat iets rustigere wegen zijn, ik vind het een beetje TE hard als je het mij vraagt als je ook rekening moet houden met een grotere groep EN op de openbare weg aan het "scheuren" bent.
Dit is gewoon recreatief fietsen, niet in wedstrijd verband, en inderdaad over normale wegen.
Wel zijn de routes van deze groep vaak over goed overzichtelijke en bredere wegen om problemen met andere fietsers te vermijden.
Daarnaast is het samen uit, samen thuis.. Maar als je tevaak afvalt dan wordt je wel dringend verzocht een groepje lager te fietsen..

Afgelopen dinsdag waren we met ons 5'en, bij een goede opkomst is het hooguit 7-8 personen, en dat is ook wel een beetje de max qua grootte wat gehanteerd wordt.

Het is verder gewoon lekker doordraaien, dus 2-3 minuten op kop en dan afzakken naar achteren en zo weer langzaam naar voren draaien.. Met een mannetje of 7-8 heb je dus 2-3 kopbeurtjes per uur.
Maar aangezien ik nog een klein beetje vertrouwen miste in de groep heb ik redelijk conservatief gereden en moest ik vaak een gaatje dichtrijden na een bocht, koste ook wel de nodige energie..
Gelukkig worden de trianingen langzaam langer, dus hopelijk groeit mijn uithoudingsvermogen ook mee met de lengte van de avonden.

En als ik wat meer efficienter ga fietsen in de groep zal ik ook wat minder vermogen hoeven trappen om in de groep te blijven (dus niet steeds gaatjes dichten).

Gemiddelde snelheid zal als de situatie het toelaat richting einde van het seizoen nog wel iets toenemen, zag afgelopen jaar aan het einde dat ze ongveeer met 37-38 gemiddeld over 2-2,5 uur fietsten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
klaaas schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:14:
[...]

Ik lees in het verhaal van @orange.x niet dat hij geprobeerd heeft te trimmen, dus ik zou dat eerst willen uitsluiten voordat ik aan de derailleur zou gaan rommelen. Het recht monteren van zo'n ding is nou ook geen rocketscience, toch?
Trimmen? Bedoel je daarmee het microadjusten van de achterderailleur? Daar heb ik ook al naar gekeken maar het probleem zit nu een beetje erin dat ik het in principe op mijn weg-setup heb afgesteld en mijn Tacx lijkt alles net wat meer naar links te staan. Maar ik heb op beide setups nu dus herrie.

Opzich zou het geen rocketscience moeten zijn inderdaad, maar om nu het zekere voor het onzekere te nemen doorloop ik gewoon nog een keer alle stappen, en dan vooral op de weg-setup omdat ik die setup de komende maanden veel vaker gebruik. Dat beetje chainrub dat ik binnen zou hebben (waar ik eigenlijk met Zwiften alleen maar binnenblad gebruik) is ook zo'n ramp niet. Maar ik heb het buiten nu dus ook behoorlijk terwijl het daar dus goed zou moeten staan.
verstappen33 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:46:
Gemiddelde snelheid zal als de situatie het toelaat richting einde van het seizoen nog wel iets toenemen, zag afgelopen jaar aan het einde dat ze ongveeer met 37-38 gemiddeld over 2-2,5 uur fietsten..
Dat is met een groter groepje inderdaad op vrij rustige wegen wel te doen denk ik, maar straf zat en goed voor de duurconditie ook. Op de langste avonden hier op de club is het bij de A tot zo'n beetje 1u45 denk ik. Voor B zal dit ietsje korter zijn. Maar gemiddelde ligt nog iets hoger wat niet gek is omdat het compleet afgesloten is.

[ Voor 22% gewijzigd door orange.x op 04-04-2024 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
orange.x schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:55:
[...]

Trimmen? Bedoel je daarmee het microadjusten van de achterderailleur? Daar heb ik ook al naar gekeken maar het probleem zit nu een beetje erin dat ik het in principe op mijn weg-setup heb afgesteld en mijn Tacx lijkt alles net wat meer naar links te staan. Maar ik heb op beide setups nu dus herrie.

Opzich zou het geen rocketscience moeten zijn inderdaad, maar om nu het zekere voor het onzekere te nemen doorloop ik gewoon nog een keer alle stappen, en dan vooral op de weg-setup omdat ik die setup de komende maanden veel vaker gebruik. Dat beetje chainrub dat ik binnen zou hebben (waar ik eigenlijk met Zwiften alleen maar binnenblad gebruik) is ook zo'n ramp niet. Maar ik heb het buiten nu dus ook behoorlijk terwijl het daar dus goed zou moeten staan.
Trimmen is een klein klikje geven om kleiner te schakelen, maar niet daadwerkelijk te schakelen. Een soort tussenstap. Je voorderailleur schuift dan iets op naar het frame toe, waardoor chainrub in principe zou moeten stoppen. Ik ga er dan vanuit dat je op het grote blad met de kleinere tandwielen achter geen probleem hebt.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 19:35
klaaas schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:09:
[...]

Trimmen is een klein klikje geven om kleiner te schakelen, maar niet daadwerkelijk te schakelen. Een soort tussenstap. Je voorderailleur schuift dan iets op naar het frame toe, waardoor chainrub in principe zou moeten stoppen. Ik ga er dan vanuit dat je op het grote blad met de kleinere tandwielen achter geen probleem hebt.
@orange.x rijdt met Rival AXS als ik zijn verhaal lees, daar valt weinig te trimmen onderweg als je schakelt, dat doet de derrie automagisch uit zichzelf.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
ElGreco schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:14:
[...]

@orange.x rijdt met Rival AXS als ik zijn verhaal lees, daar valt weinig te trimmen onderweg als je schakelt, dat doet de derrie automagisch uit zichzelf.
Dit inderdaad :) Ik dacht al dat ik iets mistte. In principe als de voorderailleur goed ingesteld staat hoeft deze helemaal niet te trimmen om de limieten aan te kunnen van voor groot achter groot. Klein voor en achter klein wordt al gelimiteerd dat je niet de 10 kan gebruiken icm kleine voorblad.
Ik kan me alleen voorstellen dat als de voorderailleur NET niet recht staat de ketting misschien wel de binnenkant kan raken als de ketting groot groot staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
ElGreco schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:14:
[...]

Ah, dat had ik gemist. Ik kruip weer onder m'n steen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Weet iemand hoe je lakschade kan herstellen? Ontdekte een grote kras op het frame vandaag..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:33
Mr. Stom schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:43:
[...]

Loopt je remschijf aan? Die willen nog wel eens 'vrij' lopen als je rechtop zit, maar zodra je de fiets wat op de kant zet (zoals in een bocht) loopt de schijf opeens aan. Zeker omdat het euvel zich heeft voorgedaan ná hard remmen?
Om er nog even op terug te komen, het zat in het stuur! Heb de fietsenmaker er toch even naar laten kijken en daar kwam de kraak uit als ik trok of leunde op het stuur. Direct (en gratis) geregeld en meteen een fancy nieuwe bidon gescoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 10:14
Het wordt weer tijd om mijn buitenbanden te vervangen en zit te neigen naar de Conti GP5000. Zit nu alleen met de breedte van de banden, mijn velgen hebben een breedte van 27mm. Ik zit te twijfelen over banden van 28mm of 30mm. Tegenwoordig neigt men naar steeds breder voor ook een stuk comfort maar zit mij af te vragen of het met 30mm niet te breed wordt.

Voor het frame is het geen probleem in ieder geval. Wat hebben jullie en zouden jullie aanraden?

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 23:20
Mollos_ schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:43:
Het wordt weer tijd om mijn buitenbanden te vervangen en zit te neigen naar de Conti GP5000. Zit nu alleen met de breedte van de banden, mijn velgen hebben een breedte van 27mm. Ik zit te twijfelen over banden van 28mm of 30mm. Tegenwoordig neigt men naar steeds breder voor ook een stuk comfort maar zit mij af te vragen of het met 30mm niet te breed wordt.

Voor het frame is het geen probleem in ieder geval. Wat hebben jullie en zouden jullie aanraden?
Hoe breed zijn je velgen intern?
Ga je ze tubeless of met binnenband rijden?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mollos_
mhr-zip schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:26:
[...]

Hoe breed zijn je velgen intern?
Ga je ze tubeless of met binnenband rijden?
Sowieso met binnenband. Lastige is, website van de fabrikant specificeert enkel 27mm, maar geen binnenmaat. Dan zou ik de band eraf moeten trekken en moeten meten wil ik het achterhalen.

Of wellicht de fabrikant even een mailtje sturen.
https://www.cuorecarbonwheels.com/copy-of-wheelset-fc35d

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 14:29
Tom-Z schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:15:
Ik zit nu in de trein naar Antwerpen. Morgen RVV fietsen. Ik heb er vertrouwen in, vorig jaar AGR én LBL gedaan, en nu 10kg lichter dan toen. Maar ik zal laten weten hoe zeer de kasseien tegenvielen...
De kasseien vielen tegen, maar wat vooral tegenviel: het weer. Heel nat, en ook veel kouder dan ik had verwacht. De voorspeling was dat het warmer zou worden dan het was, dus ik had eigenlijk te dunne kleren aan. Bij iedere verzorgingspost koelde ik enorm af, zodat ik de eerste paar kilometers daarna bibberend op de fiets zat tot ik weer een beetje warm gefietst was. Mentaal heel zwaar en eigenlijk gewoon niet leuk.

De eerste 100km veel in groepjes gereden, dat ging lekker snel, maar ik ben het niet zo gewend dus vaak veel inspanning moeten leveren om na een bocht er weer bij te komen. Bijna overal waren straten afgezet en stonden er verkeersregelaars. Hele rit zand in m'n mond gehad van het achterwiel van m'n voorligger en twee keer is m'n achterwiel bijna onder me weggegleden. Op een gegeven moment waren m'n handen van de kou zo slap dat ik moeite had met schakelen en bij de verzorgingspost m'n bidon niet meer open kreeg. De Koppenberg was volledig bedekt met modder en vrijwel niemand kwam daar fietsend boven.

Getalsmatig (qua hoogtemeters en average power) was het vergeleken met toertochten die ik eerder heb gereden een "makkelijke" rit, maar door de weersomstandigheden zou ik dit toch m'n zwaarste ooit noemen.

De voorspelling voor zaterdag is nu superweer, dus als m'n verkoudheid tegen die tijd over is, ga ik lekker een beetje bijkomen en De Alternatieve fietsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
@Mollos_

Ik gok op 20mm intern.
28mm bandjes pakken. Met 30mm krijg je een bolletje en zijn je banden een stuk breder dan je velg. Dit versterkt het effect van instabiliteit bij zijwind.
Ga je voor tubeless, laat die Conti's links liggen. Teveel batches met problemen. En een hel (vaak om erop te krijgen). Of eraf bij een lek die niet door latex gedicht kan worden.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 19-09 16:34

derx666

mecker ende blaet

Dat laatste kan ik wel beamen. Die GP5000 s-TR is echt hit or miss. Lijkt wel of ze 2 fabrieken gebruiken, waarbij de ene een goede band aflevert, en de andere een band waarmee je alleen maar lek rijdt. Ik ben overgestapt op Schwalbe Pro one TLE, en geen spijt. Buiten dat ik sindsdien geen lek meer heb gezien is ie ook nog eens 10x makkelijker op de velg te krijgen dan de GP5000

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:51

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Wat een gigantische crash in Ronde van het Baskenland vanmiddag.

:/

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Shadow_Agent schreef op donderdag 4 april 2024 @ 23:16:
Wat een gigantische crash in Ronde van het Baskenland vanmiddag.

:/
Ja, lekker klote weer.

Er is hier trouwens een topic voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mollos_
ElGreco schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:52:
@Mollos_

Ik gok op 20mm intern.
28mm bandjes pakken. Met 30mm krijg je een bolletje en zijn je banden een stuk breder dan je velg. Dit versterkt het effect van instabiliteit bij zijwind.
Ga je voor tubeless, laat die Conti's links liggen. Teveel batches met problemen. En een hel (vaak om erop te krijgen). Of eraf bij een lek die niet door latex gedicht kan worden.
Dan zal het inderdaad 28 gaan worden. Stabiliteit is wel een fijn iets :) Ik heb deze velgen voor een heel mooi bedrag van mijn vader over kunnen nemen welke helaas door een ernstig wieler ongeval het wielrennen op heeft moeten geven.

Tot nu voel ik mij nog gemakkelijker bij het gebruik van een binnenband. Wie weet in de toekomst nog de overstap naar tubeless, maar nu nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 21:22
Nog deelnemers hier die zaterdag ook Veenendaal - Veenendaal gaan doen? Hier de 140km met wat vrienden.
Yep! Kon deze met het voorspelde mooie weer niet laten schieten. Rijd het hem wel puur als voorbereiding voor LBL op 20-4 en heb vanavond nog een afspraak om te borrelen dus mijn 2 vrienden overgehaald om pas om 9:59 te starten :O . (indekken.nl).

Enjoy!

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Requiem19 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:32:
[...]

Hoe krijg je het voor elkaar om in 2 maanden twee keer te vallen? :). Wel balen, hoop dat je klaar bent voor Mallorca. Ik zit er trouwens in dezelfde periode (in Pollenca). Als je tzt nog tips hebt met mooie routes kom maar door :-).
Lijkt erop dat m'n been goed genoeg hersteld is om iig te fietsen. Hoe het met de conditie zit is een andere vraag. 2x vallen binnen korte tijd, en 2x ruim een week totaal niks doen, is wel een flinke setback geweest. In December ook al ruim een week flink ziek geweest wat ook niet echt geholpen heeft. We zien het wel of ik mn dikke reet de berg op krijg, anders maar wat vaker stoppen :)

Ik heb maar 2 routes in elkaar gebrouwen. Misschien dat ik daar besluit om nog wat andere dingen te fietsen, maar dat zie ik dan wel. Uiteindelijk is ook de vrouw mee, en die wil me ook nog af en toe zien :)
Een (klassiek) naar Sa Calobra: https://www.strava.com/routes/3177597231693303460
En een (voor mij) lange ronde met wat mooie klimmen erin: https://www.strava.com/routes/3177598038494359430

Verder ga ik met de vrouw (zij met een normale ebike) nog naar Cap de Formentor maar daar heb ik niet specifiek een route voor gebrouwen.

Er is ondertussen wel nog een andere kink in de kabel gekomen in dat m'n pa in het ziekenhuis ligt. HEt ziet er niet naar uit dat hij thuis is voordat wij gaan. Een tijdlang was eht zelfs redelijk kantje boord, maar ondertussen gaat het langzaam weer de goede kant op. Als het zo door blijft gaan durf ik het wel aan om weg te gaan. Mocht het toch weer veranderen, dan zal ik thuisblijven 🤞

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
derx666 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:57:
[...]

Lijkt erop dat m'n been goed genoeg hersteld is om iig te fietsen. Hoe het met de conditie zit is een andere vraag. 2x vallen binnen korte tijd, en 2x ruim een week totaal niks doen, is wel een flinke setback geweest. In December ook al ruim een week flink ziek geweest wat ook niet echt geholpen heeft. We zien het wel of ik mn dikke reet de berg op krijg, anders maar wat vaker stoppen :)

Ik heb maar 2 routes in elkaar gebrouwen. Misschien dat ik daar besluit om nog wat andere dingen te fietsen, maar dat zie ik dan wel. Uiteindelijk is ook de vrouw mee, en die wil me ook nog af en toe zien :)
Een (klassiek) naar Sa Calobra: https://www.strava.com/routes/3177597231693303460
En een (voor mij) lange ronde met wat mooie klimmen erin: https://www.strava.com/routes/3177598038494359430

Verder ga ik met de vrouw (zij met een normale ebike) nog naar Cap de Formentor maar daar heb ik niet specifiek een route voor gebrouwen.

Er is ondertussen wel nog een andere kink in de kabel gekomen in dat m'n pa in het ziekenhuis ligt. HEt ziet er niet naar uit dat hij thuis is voordat wij gaan. Een tijdlang was eht zelfs redelijk kantje boord, maar ondertussen gaat het langzaam weer de goede kant op. Als het zo door blijft gaan durf ik het wel aan om weg te gaan. Mocht het toch weer veranderen, dan zal ik thuisblijven 🤞
Een week niks doen, en geen onderliggende oorzaak als Corona. Dat is toch niet zo slecht voor je conditie?

Weekje rust is vaak zelfs goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
@Mollos_

Ik gok op 20mm intern.
En @Mollos_: Over dat wind vangen en met een bollere voorkant rijden dan de velg zelf is hebben ze pas toevallig bij GCN een test gedaan met verschillende banden op dezelfde velgen en daaruit kwam toch echt dat het niet uitmaakte / zelfs heeeeel licht in het voordeel van de breedste band kwam. Dit was dan wel op superstrak asfalt, maar geeft nog maar eens aan dat breder echt weinig nadelen heeft voor ons amateurs.
YouTube: Is Wider REALLY Faster?

Bredere banden geven in ieder geval op minder strak asfalt of ondergrond veel meer comfort. Als je 30 kan hebben zou ik het zeker overwegen als je over de looks kan stappen.

Heb denk ik hier dan mazzel gehad. Heb gisteren mijn GP5000 TR tubeless gezet voor aankomend weekend en de rest van het buitenseizoen. Zo bleek er toch al wel een klein gaatje te zitten in de buitenband maar heeft me geen lekke binnenband opgeleverd (gelukkig). Maar goed en wel gedicht dus we kunnen vrolijk de weg op! Waren dan wel de banden met een tan-lijntje voor de looks. Misschien dat die dan wel ergens anders gemaakt worden, ze waren in ieder geval probleemloos met een handpomp op druk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
@Mollos_

Ik gok op 20mm intern.
Een extra bolling van 1mm aan weerszijden. Alsof je dat gaat merken.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:13

joker1977

Tweakert

klaaas schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:01:
[...]

Een extra bolling van 1mm aan weerszijden. Alsof je dat gaat merken.
Sterker nog: Ik heb toevallig een setje velgen waar de interne velgbreedte volgens Mantel 19.5 mm. is.

Ik heb daar 28 mm. en 30 mm. GP5000's op geprobeerd. Gemeten met schuifmaat.

28 mm. GP5000 zijn 28.2 mm. breed
30 mm. GP5000 zijn 28.6 mm. breed

Iedereen met ook maar een beetje relativeringsvermogen weet wel dat dat geen enkele invloed heeft op je wegligging. Maar de wielersport zit historisch doorspekt met "fabeltjes" en mythes die als waarheid en feit worden verkondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

Ik rijd 32mm met mijn aluminium Campagnolo Zonda's (van 300 euro) = interne velgbreedte 17mm.
Breder is inderdaad niet (veel) trager en vooral veel comfortabeler op de Belgische kutwegen.
En vooral niet teveel bar steken (heb dit al eens gepost, denk ik). Beter een beetje te weinig dan een beetje te veel. https://silca.cc/blogs/si...20your%20tire%20pressure.

En hier nog het verschil in tijdswinst tussen carbonwielen en aluminium = praktisch nihil (voor een prutser zoals ik).
https://road.cc/content/f...low-wheels-testing-301283

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mollos_
Ik ben sowieso pas op basis van de Silca calculator een bar naar beneden gegaan. Dit heeft een hoop gedaan aan mijn gevoel van comfort op mijn 25mm banden. Hopen dat het met bredere banden nog beter wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

Mollos_ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:24:
Ik ben sowieso pas op basis van de Silca calculator een bar naar beneden gegaan. Dit heeft een hoop gedaan aan mijn gevoel van comfort op mijn 25mm banden. Hopen dat het met bredere banden nog beter wordt.
Niet aan twijfelen!
Da's nu eens ver het enigste dat praktisch voelbaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door jorrefunk op 05-04-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Niet als je dezelfde druk houdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mollos_
mhr-zip schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:33:
[...]

Niet als je dezelfde druk houdt
Uiteraard gaat het dan weer door de calculator om de lagere druk te berekenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 23:07
joker1977 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:12:
[...]

Sterker nog: Ik heb toevallig een setje velgen waar de interne velgbreedte volgens Mantel 19.5 mm. is.

Ik heb daar 28 mm. en 30 mm. GP5000's op geprobeerd. Gemeten met schuifmaat.

28 mm. GP5000 zijn 28.2 mm. breed
30 mm. GP5000 zijn 28.6 mm. breed

Iedereen met ook maar een beetje relativeringsvermogen weet wel dat dat geen enkele invloed heeft op je wegligging. Maar de wielersport zit historisch doorspekt met "fabeltjes" en mythes die als waarheid en feit worden verkondigd.
Naar aanleiding van jouw reactie over het smaller vallen van een van band op een smallere velg, zou ik graag onder de aandacht brengen dat je bij het berekenen van de optimale bandenspanning uit dient te gaan van de gemeten werkelijke bandbreedte, en dus niet wat er op de zijkant van de band vermeld staat.
@Mollos_
@jorrefunk

edit: mhr_zip: sorry voor het verkeerd quoten

[ Voor 46% gewijzigd door guapper op 05-04-2024 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

guapper schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:57:
[...]

Naar aanleiding van jouw reactie over het smaller vallen van een van band op een smallere velg, zou ik graag onder de aandacht brengen dat je bij het berekenen van de optimale bandenspanning uit dient te gaan van de gemeten werkelijke bandbreedte, en dus niet wat er op de zijkant van de band vermeld staat.
Ik zou nog even een stap terug willen gaan in deze discussie.

Er bestaat helemaal geen optimale bandenspanning (druk). De hoeveelheid druk die je in een fietsband jaagt heeft een invloed op comfort én op rolweerstand. Je zou kunnen zeggen dat er een gebied(je) is waar de rolweerstand relatief dicht bij het minimum zit en het comfort afdoende is - zonder een risico op een stootlek (indien binnenband). En afhankelijk van waar je fietst (asfalt, offroad, MTB) is grip ook nog een factor waar normaliter geldt hoe minder druk, hoe meer grip.

Vervolgens zou je eigenlijk niet zozeer moeten uitgaan van de gemeten breedte, maar van de effectieve inhoud van de band, dus de (wang)hoogte speelt een minstens zo grote rol daarin.

Ik zou gewoon een calculator à la https://axs.sram.com/guides/tire/pressure gebruiken om een beginpunt te vinden qua bandendruk en daaromheen experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

mhr-zip schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:05:
[...]

Een week niks doen, en geen onderliggende oorzaak als Corona. Dat is toch niet zo slecht voor je conditie?

Weekje rust is vaak zelfs goed.
Weekje rust is normaal geen probleem. Bij mij is het weekje (of 2) rust, dan ween 4 weken fietsen, dan weer weekje niks, dan weer fietsen, etc. Dat al sinds december eigenlijk.
Ik merk gewoon een gigantisch verschil elke keer als ik een weekje niet gefietst heb. Hartslag is al gauw 20bpm hoger in Z2, en het duurt 2-3 weken voordat hij weer normaal is. En in de 2-3 weken doe ik geen belachelijke hoeveelheden en ook geen mega zware interval trainingen. Elke keer netjes rustig opbouwen weer, maar als het dan weer de goeie / normale kant opgaat, begint het weer van voor af aan. Met als resultaat dat je eigenlijk alleen maar achteruit gaat.

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
derx666 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:08:
[...]

Weekje rust is normaal geen probleem. Bij mij is het weekje (of 2) rust, dan ween 4 weken fietsen, dan weer weekje niks, dan weer fietsen, etc. Dat al sinds december eigenlijk.
Ik merk gewoon een gigantisch verschil elke keer als ik een weekje niet gefietst heb. Hartslag is al gauw 20bpm hoger in Z2, en het duurt 2-3 weken voordat hij weer normaal is. En in de 2-3 weken doe ik geen belachelijke hoeveelheden en ook geen mega zware interval trainingen. Elke keer netjes rustig opbouwen weer, maar als het dan weer de goeie / normale kant opgaat, begint het weer van voor af aan. Met als resultaat dat je eigenlijk alleen maar achteruit gaat.
Regelmaat is wat je wel nodig hebt, af en toe een rustweek is niet erg, meestal plan je dit ook in na een intensieve periode om weer goed te herstellen.

Ikzelf zit nu al 6-7 maanden gemiddeld 3x per week op de fiets en merk juist veel vooruitgang, vooral vanwege de Z2 trainingen die ik uitvoer is mijn doorvermogen echt wel flink toegenomen.
100km+ ritten draai ik mijn hand niet meer voor om, en komende weken zullen er ook weer regelmatig 200+ ritten uitgevoerd worden..

Wel merk ik dat ik nu een beetje tegen een plafond aan het drukken ben, het duurvermogen is goed ontwikkelt, maar de power die ik kan leveren blijft een beetje hangen afgelopen 2-3 maanden..
Op een goede (fitte) dag trap ik bijvoorbeel 190W over 2 uur en blijf ik netjes in Z2, maar een andere keer is het weer 180W.
Z2 trainingen volg ik eigenlijk alleen maar op hartslag.

Ik zou graag willen werken naar 210-220W in Zone 2. Hopelijk kan ik deze zomer een stapje zetten naar de 200-205W grens.

Ik ga daarom vanaf nu weer meer variatie in mijn training gooien en ook meer intensievere ritjes doen (1-2x per week), en schakel terug naar 1-2 lange duurritten per week..

Door meer Z4-Z5 te prikkelen hoop ik dat ik wat sterker wordt en hiermee ook mijn power in Z2 weer een boost kan geven.

Dus mochten mensen hier nog tips hebben dan hoor ik het graag.

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 05-04-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Als ik die tool gebruik dan zou ik een ruime bar omhoog moeten :?

Ik blijf het wel lekker op gevoel doen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 21:03
la_fusion schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:01:
Ter vervanging van mijn schoenen neig ik naar de Shimano RC502 of RC702. De RC702 is stijver en volledig met BOA sluiting. Qua prijs is de RC702 vergelijkbaar met de RC502 via HiBike.nl.

Hebben jullie ervaring met:
1. De verschillen tussen de schoenen?
2. De webshop?
Ben even benieuwd of je deze hebt aangeschaft bij hibike.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

verstappen33 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:17:
[...]

Regelmaat is wat je wel nodig hebt, af en toe een rustweek is niet erg, meestal plan je dit ook in na een intensieve periode om weer goed te herstellen.

Ikzelf zit nu al 6-7 maanden gemiddeld 3x per week op de fiets en merk juist veel vooruitgang, vooral vanwege de Z2 trainingen die ik uitvoer is mijn doorvermogen echt wel flink toegenomen.
100km+ ritten draai ik mijn hand niet meer voor om, en komende weken zullen er ook weer regelmatig 200+ ritten uitgevoerd worden..

Wel merk ik dat ik nu een beetje tegen een plafond aan het drukken ben, het duurvermogen is goed ontwikkelt, maar de power die ik kan leveren blijft een beetje hangen afgelopen 2-3 maanden..
Op een goede (fitte) dag trap ik bijvoorbeel 190W over 2 uur en blijf ik netjes in Z2, maar een andere keer is het weer 180W.

Ik zou graag willen werken naar 210-220W in Zone 2. Hopelijk kan ik deze zomer een stapje zetten naar de 200-205W grens.

Ik ga daarom vanaf nu weer meer variatie in mijn training gooien en ook meer intensievere ritjes doen (1-2x per week), en schakel terug naar 1-2 lange duurritten per week..

Door meer Z4-Z5 te prikkelen hoop ik dat ik wat sterker wordt en hiermee ook mijn power in Z2 weer een boost kan geven.

Het zijn ook geen geplande rustweken. Of ziek (griep) of weer eens op m'n bek gegaan. Normaal zit ik 5-6x per week op de fiets (8-12u/week). Afgelopen jaar viel al tegen dat ik geen 10k gehaald heb. Het is gewoon mega frustrerend. Het is ook niet de load, want 80-90% is onder LT1 (Z1/Z2), en 1 of max 2 interval of high intensity sessies per week. Door de week tussen 60 en 120min, in het weekend de langere 2-6u ritten.
De training is niet de issue....

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

Mistraller schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:06:
[...]

Op gevoel/ervaring is het beste maar voor prutsers/beginners is die tool handig.
Ik ben beginnen fietsen met mijn 23mm banden keihard opgepompt (ik las gewoon het maximale van de band af en gebruikte dat). Gevolg: héél erg oncomfortabel fietsen gewoon omdat ik niet beter wist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
joker1977 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:31:
[...]
Er bestaat helemaal geen optimale bandenspanning (druk). De hoeveelheid druk die je in een fietsband jaagt heeft een invloed op comfort én op rolweerstand. Je zou kunnen zeggen dat er een gebied(je) is waar de rolweerstand relatief dicht bij het minimum zit en het comfort afdoende is - zonder een risico op een stootlek (indien binnenband). En afhankelijk van waar je fietst (asfalt, offroad, MTB) is grip ook nog een factor waar normaliter geldt hoe minder druk, hoe meer grip.
Toch is de manier waarop b.v. Silca de optimale bandenspanning definieert m.i. wel degelijk zinnig. Er gaat enerzijds energie verloren door rolweerstand en anderzijds door de weerstand die ontstaat door oneffenheden. Die 2 zijn (binnen bepaalde grenzen) in zekere zin tegengesteld. Met een hardere band heb je minder rolweerstand maar met een zachtere band verlies je minder energie door hobbels.

De optimale bandendruk is dan die druk waarbij deze 2 factoren het best in balans zijn en je dus het minste energie verliest. Uiteraard gegeven bepaalde omstandigheden en uitgangspunten die je invult in zo'n calculator. Een subjectieve factor als comfort speelt daarbij dus geen rol.

Uiteraard kun je daarvan afwijken. Als je comfort prefereert boven snelheid dan verlaag je de druk gewoon tot je comfortabel fietst. De andere kant op werkt het (als de claim van Silca klopt) niet. Als je minder geeft om comfort en je je banden harder oppompt dan aangegeven, dan zul je niet sneller maar langzamer gaan. Voor veel racefietsers is dat een behoorlijke mindfuck ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Er zijn zoveel factoren afhankelijk van de juiste bandenspanning, comfort en of snelheid.

Daarnaast kun je ook rekening houden met grip, hoe meer grip, hoe harder je door bochten kunt..

Je moet voor jezelf gewoon afvragen wat het beste is voor jou, er is geen gouden regel die voor iedereen werkt.
Die rekenmodellen geven een goede indicatie, ergens daar in die buurt zal je ideale bandenspanning liggen.

Eerste jaren die ik op een racefiets zat, fietste ik gewoon met 8 bar rond, ik wist niet beter.
Maarja op mijn rondjes heb je 95% glad asfalt en had ik er niet zoveel last van. Nu fiets ik op 6 bar en merk vooral meer grip in de bochten en kleine oneffenheden voel je wat minder.
Maar over kaseien of klinkers blijft gewoon stuiteren. 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

klaaas schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:25:
[...]

Toch is de manier waarop b.v. Silca de optimale bandenspanning definieert m.i. wel degelijk zinnig. Er gaat enerzijds energie verloren door rolweerstand en anderzijds door de weerstand die ontstaat door oneffenheden. Die 2 zijn (binnen bepaalde grenzen) in zekere zin tegengesteld. Met een hardere band heb je minder rolweerstand maar met een zachtere band verlies je minder energie door hobbels.

De optimale bandendruk is dan die druk waarbij deze 2 factoren het best in balans zijn en je dus het minste energie verliest. Uiteraard gegeven bepaalde omstandigheden en uitgangspunten die je invult in zo'n calculator. Een subjectieve factor als comfort speelt daarbij dus geen rol.

Uiteraard kun je daarvan afwijken. Als je comfort prefereert boven snelheid dan verlaag je de druk gewoon tot je comfortabel fietst. De andere kant op werkt het (als de claim van Silca klopt) niet. Als je minder geeft om comfort en je je banden harder oppompt dan aangegeven, dan zul je niet sneller maar langzamer gaan. Voor veel racefietsers is dat een behoorlijke mindfuck ;)
Zeker, er is een optimum aan weerstand, dat is te beredeneren. Dat optimum is dan wel wegdek-afhankelijk, maar nog relatief eenvoudig te beredeneren.

Het eerste probleem is een beetje dat die calculators natuurlijk geen rekening houden met het wisselend oppervlak wat je hebt tijdens een ritje. Als bijkomend probleem is dat je een trade-off tussen weerstand en comfort wilt.

Al met al is het een soort van 3 choices, pick 2. Een eenvoudige calculator geeft je een guide-line, neem dat als uitgangspunt en ga dan naar eigen voorkeur (en parkoers) maar een beetje mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:59

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:06:
[...]

Ik gebruik gewoon lekker de tool van SRAM/Zipp: https://axs.sram.com/guides/tire/pressure

Die verteld mij wel wat ik wil horen.
Silca geeft mij inderdaad ook nog een bar te veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
joker1977 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:15:
[...]

Zeker, er is een optimum aan weerstand, dat is te beredeneren. Dat optimum is dan wel wegdek-afhankelijk, maar nog relatief eenvoudig te beredeneren.

Het eerste probleem is een beetje dat die calculators natuurlijk geen rekening houden met het wisselend oppervlak wat je hebt tijdens een ritje. Als bijkomend probleem is dat je een trade-off tussen weerstand en comfort wilt.

Al met al is het een soort van 3 choices, pick 2. Een eenvoudige calculator geeft je een guide-line, neem dat als uitgangspunt en ga dan naar eigen voorkeur (en parkoers) maar een beetje mee spelen.
Probleem is dat je zelf onmogelijk dat optimum aan energieverlies kunt bepalen. Of je met 0,3bar meer of minder sneller gaat, is gewoon niet vast te stellen voor ons. En natuurlijk is dat ook niet echt een probleem. De meeste mensen hier zullen geen wedstrijden rijden waar het op de laatste % aankomt. Prima dus als je dat wat je het fijnst vindt als 'beste' hanteert. Je fietst immers voor je lol?

Wat ik wel interessant vind is dat die calculatoren laten zien, dat comfort en snelheid elkaar niet uitsluiten. Houd je de uitkomst van zo'n calculator aan dan is dat over het algemeen al een druk waarmee je comfortabel rond rijdt. (Op de weg iig. Op gravel zit ik er wel iets onder.) Wat ook een verrassende uitkomst is is dat een iets te lage spanning over het algemeen minder snelheidsverlies oplevert dan een iets te hoge spanning. Dat gaat tegen je gevoel in omdat hard vaak snel voelt.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Kluus schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:54:
[...]

Ik gebruik gewoon lekker de tool van SRAM/Zipp: https://axs.sram.com/guides/tire/pressure

Hoe kom je aan een bar verschil? Ik zie iets van 0,3bar verschil als ik mijn gegevens invul? Bij dunnere banden wel een groter verschil. Maar die heb ik toch niet :P

[ Voor 8% gewijzigd door klaaas op 05-04-2024 21:06 ]

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Kluus schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:54:
[...]

Die komt bij mij ook op ~5. Terwijl ik meestal onder de 4 bar zit.
Het valt me op dat rijdersgewicht niet heel erg veel meetelt in die tools, als ik 60 of 90 kg invul is het minder dan een bar verschil. En ik weeg maar 69kg...

Maar misschien ben ik daarom niet zo snel, toch maar op 5 bar gaan rijden dan 8)

---------------

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
Het verschil tussen 6.2 bar en 3.7 bar tubeless is een ongelofelijke - wait for it - 2.1watt.

Kortom, lekker rijden op een druk die comfortabel voelt.

https://www.bicyclerollin...rand-prix-5000-s-tr-28#rr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Mistraller schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 21:53:
[...]

Die komt bij mij ook op ~5. Terwijl ik meestal onder de 4 bar zit.
Ik zet hem op wet en gravel.
Prima druk voor op de weg 8)

Maar uit eindelijk is het heel makkelijk. Je zet voor en achter je bandjes op druk en je doe ff paar rondjes in de straat met halve bar minder.
Dan neem je daarvan een druk die je sowieso wel aan durft, en dan doe je ieder ritje met 0,2 bar minder. Tot dat je je persoonlijke sweetspot heb gevonden.

Ik rij (tubeless) met heel weinig druk, ik heb daarvan echt nog nooit snelheidshinder ondervonden. (Wat @Requiem19 ook zegt).

Vaak ben je te bang. Iedereen blijft maar in die hoge drukken hangen, nergens voor nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door mhr-zip op 05-04-2024 22:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:38
Enige wat je merkt met minder druk (/bredere banden) dat bochten iets minder scherp gaan.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
mhr-zip schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 22:39:
[...]

Ik zet hem op wet en gravel.
Prima druk voor op de weg 8)

Maar uit eindelijk is het heel makkelijk. Je zet voor en achter je bandjes op druk en je doe ff paar rondjes in de straat met halve bar minder.
Dan neem je daarvan een druk die je sowieso wel aan durft, en dan doe je ieder ritje met 0,2 bar minder. Tot dat je je persoonlijke sweetspot heb gevonden.

Ik rij (tubeless) met heel weinig druk, ik heb daarvan echt nog nooit snelheidshinder ondervonden. (Wat @Requiem19 ook zegt).

Vaak ben je te bang. Iedereen blijft maar in die hoge drukken hangen, nergens voor nodig.
Over welke snelheid heb je het?... :X

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
ElGreco schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 23:12:
[...]

Over welke snelheid heb je het?... :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWVR-WixmY6wh-jEKwj7rb9oYso=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/1F2bg93TGSArjvlOOD8S2ajF.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:57
derx666 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:08:
[...]

helaas ga je na 6 of 7 dagen rust ook weer achteruit in conditie. heb het even opgezocht, hier is wat meer info te beluisteren:

Beter Worden: #57 DECOMPRESSIE
Starting from: 00:06:28

Episode webpage: https://www.liveslowridefast.com/beter-worden-podcast

Media file: https://sphinx.acast.com/...010ae2f72/media.mp3#t=388

(beter worden podcast, #57 decompressie, vanaf ~6min30sec

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
Requiem19 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 22:32:
Het verschil tussen 6.2 bar en 3.7 bar tubeless is een ongelofelijke - wait for it - 2.1watt.

Kortom, lekker rijden op een druk die comfortabel voelt.

https://www.bicyclerollin...rand-prix-5000-s-tr-28#rr
En dan neemt BRR het energieverlies door trillingen nog niet eens mee. Doe je dat wel dan wordt het verschil groter. In het voordeel van lage druk wel te verstaan.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
klaaas schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 00:08:
[...]

En dan neemt BRR het energieverlies door trillingen nog niet eens mee. Doe je dat wel dan wordt het verschil groter. In het voordeel van lage druk wel te verstaan.
Yep, je hebt meer tractie met lagere druk dus bij slechte weg is er in de praktijk gewoon minder snelheidsverlies.

Wat ze ook niet meenemen is dat je met meer grip met 3.7 bar na 2 bochten al je 2.1 watt terug gewonnen hebt :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Fr33z schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 23:28:
[...]

helaas ga je na 6 of 7 dagen rust ook weer achteruit in conditie. heb het even opgezocht, hier is wat meer info te beluisteren:

Dat is dus ook precies wat ik merk.

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
derx666 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 08:35:
[...]

Dat is dus ook precies wat ik merk.
Hoeveel keer per week fiets je? Dat je na een week niks doen minder conditie krijgt (het verval intreedt) is inderdaad niet gek maar de mate waarin dat gebeurd heeft te maken met de trainings belasting die je gedurende de periode dat je wel traint hebt.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:09

The Legend

*Plop*

Voor de tubeless deskundigen: hoeveel sealant moet er ongeveer in een 30mm band zitten? Heb net ff gemeten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCGoYyh5W8rqAqwm1SpOKJcn0VA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tU4qS9EEgVU2SR6W6ptKznjY.jpg?f=fotoalbum_large

Maar heb geen idee of dit genoeg is of dat al veel is ingedroogd :? Meet ongeveer 9mm als ik hem gewoon maximaal het ventiel in steek.

@ElGreco O-)

[ Voor 6% gewijzigd door The Legend op 06-04-2024 10:51 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
The Legend schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:44:
Voor de tubeless deskundigen: hoeveel sealant moet er ongeveer in een 30mm band zitten? Heb net ff gemeten:

[Afbeelding]

Maar heb geen idee of dit genoeg is of dat al veel is ingedroogd :? Meet ongeveer 9mm als ik hem gewoon maximaal het ventiel in steek.

@ElGreco O-)
Met zo’n spuitje van ali kan je het er weer uitzuigen, weet je precies hoeveel er in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
The Legend schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:44:

[Afbeelding]

@ElGreco O-)
Hier wordt je niet wijs van. Niveau peilen zegt niets want bij een bredere band zal het lager staan dan bij een smalle band.

Spuit die door je ventiel heen kan, ventiel naar beneden, uitzuigen en meten. En dan nog haal je er niet alles uit.

Ik ben gestopt met checken. Gooi er iedere 4 maanden oid een klein scheutje bij. Soms vergeet ik dat en begint de band wat sneller leeg te lopen in de schuur. Dat is ook een teken om er wat bij te doen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Webgnome schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:22:
[...]

Hoeveel keer per week fiets je? Dat je na een week niks doen minder conditie krijgt (het verval intreedt) is inderdaad niet gek maar de mate waarin dat gebeurd heeft te maken met de trainings belasting die je gedurende de periode dat je wel traint hebt.
Normaal 5 tot 6x in totaal tussen de 8 en 12u (als het goed gaat). Als ik een week (of meer) niet gefietst heb is dat wel iets minder. Als ik een normaal jaar zou hebben zou ik makkelijk boven de 10k km rijden.

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 13:46
Fr33z schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 23:28:
[...]

Misschien als aanvulling: https://www.cyclingweekly...bout-losing-fitness-22330

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Laatst online: 11:48
[...]

Ik vrees voor je dat je dat spoort stappen enkel met (veel) meer volume haalt, niet ingewikkeld, wel een serieuze impact op alles buiten het fietsen om. Wat bij mij helpt is stapelen van vermoeidheid op lage intensiteit, 3 dagen trainen, 1 dag rust of krachttraining en dat dan herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 21:04:
[...]

Hoe kom je aan een bar verschil? Ik zie iets van 0,3bar verschil als ik mijn gegevens invul? Bij dunnere banden wel een groter verschil. Maar die heb ik toch niet :P
Misschien omdat ik hookless velgen heb en bij Silca kan ik dat niet selecteren, bij SRAM wel en dat scheelt ook weer wat zo te zien…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 22:15
[...]

Blokken combineren met duurtraining.
15 min warmup + 75 min blokken + 90 min duur en je hebt een goede training gedaan in 3 uur :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Kluus schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:47:
[...]

Misschien omdat ik hookless velgen heb en bij Silca kan ik dat niet selecteren, bij SRAM wel en dat scheelt ook weer wat zo te zien…
Zoiets zal het zijn en dan ws een combinatie van net wat andere invulvelden. Bij die van SRAM kun je b.v. het type road niet nader specificeren. Kies je dan bij Silca het beste asfalt dan zie je ook een paar tienden verschil.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Voor de mensen die vandaag de Arnhems mooiste gaan fietsen. Veel plezier

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Oei, die is vandaag? Even checken wat de routes zijn. Ik had voor vanmiddag de Posbank in de planning, maar heb geen zin om allemaal toeristen te ontwijken ;)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
edoappelhof schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:35:
[...]

Ik vrees voor je dat je dat spoort stappen enkel met (veel) meer volume haalt, niet ingewikkeld, wel een serieuze impact op alles buiten het fietsen om. Wat bij mij helpt is stapelen van vermoeidheid op lage intensiteit, 3 dagen trainen, 1 dag rust of krachttraining en dat dan herhalen.
Gelukkig voor mij neemt komende 2 maand het volume aardig toe, daarnaast pak ik 1 intensieve rit per week mee, hier pak ik echt de hogere zones mee.

Planning voor komende weken:

Maandag rustdag
Dinsdag intensieve training (Z4-Z5)
Woensdag herstel training van 60-90m (Z1)
Donderdag duurtraining van ong 2u
Vrijdag duurtraining van ongeveer 1-2 uur
Zaterdag duurtraining van min 3 uur (evt toertocht)
Zondag duurtraining van min 3 uur (evt toertocht)

Duurtrainingen tot 2-3 uur gaan me zeer goed af, hersteltijd is 24-36 uur, je bouwt dan wel wat vermoeidheid op inderdaad, maar dat compenseert zich dan goed met de rustdag op maandag.

Woensdag is eigenlijk ook een rustdag, maar ga dan wel even een uurtje de beentjes losfietsen.

En mocht het zaterdag toch een hele vermoeiende toertocht zijn geweest dan wissel ik de zondag in voor een herstel training van 60-90 min.

@CedricD dat doe ik op de dinsdag, niet helemaal gestructureerd qua blokjes, maar wel lekker intervallen met een snelle groep rijders, dan is elke kopbeurt een zware interval :P
En daarna enkele minuten herstellen in het wiel van een ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
klaaas schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:53:
Oei, die is vandaag? Even checken wat de routes zijn. Ik had voor vanmiddag de Posbank in de planning, maar heb geen zin om allemaal toeristen te ontwijken ;)
De Arnhems mooiste komt daar niet gelukkig. Heb helaas moeten stoppen op bepaald moment. Na ongeveer 25 kilometer blokkeerde de automatische schakeling. Dan schiet deze ik de zwaarste versnelling. En ik kan veel maar heuveltjes op zijn zwaarst dat gaat m niet worden.

Dus helaas moest ik terug fietsen vanuit Arnhem naar Oosterbeek op het zwaarste verzet. Dus qua krachttraining zit het wel snor 😏.

Nu even de batterij in de oplader en einde middag nog een test rondje maken om te kijken of ie het weer doet. Meteen ook een tweede batterij besteld zodat ik altijd een backup heb voor het geval dat.

Wel balen natuurlijk maar ja het is niet anders. De organisatie is trouwens erg goed te noemen. Het start/finish dorp is goed geregeld, personeel is aardig dus dat was dikke prima

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

Webgnome schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:41:
[...]
Heb helaas moeten stoppen op bepaald moment. Na ongeveer 25 kilometer blokkeerde de automatische schakeling. Dan schiet deze ik de zwaarste versnelling. En ik kan veel maar heuveltjes op zijn zwaarst dat gaat m niet worden.
Jammer! Hopelijk heb je de oplossing gevonden en gebeurt het niet nog een keer.

Hier was het ook afzien. Wilde twee weken voor de ronde van NH nog een keer 100km rijden, maar dat viel bar tegen. Stuk warmer dan de laatste tijd, maar vooral die WIND. Na 60km deed alles pijn, en toen moest ik er dus nog 40.. Afsnijden ging niet echt iets opleveren en voor de bus pakken ben ik te koppig.

Zal wel zeer doen morgen, en nu ben ik aan het twijfelen of ik wel moet gaan over twee weken. Paar weken terug fluitend 120 gefietst, maar dit was echt niet leuk. Moet er niet aan denken dat ik er nog 60 had moeten fietsen ..

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:44
Vandaag even alle fietsers van Arnhem mooiste tegemoet gereden en gezwaaid. En uiteindelijk voor mezelf een flinke mijlpaal bereikt! Waar hiervoor 80km mijn langste rit ooit was, heb ik vandaag 116km gereden! Wel jammer dat het met zo’n 20km tegenwind begon, vervolgens 40km wind mee / zij wind en toen draaide de wind en ging ik helemaal kapot :-(

Desalniettemin, overleefd en trots!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cf_XHyDoiv8pulrbWWeCGsUDhYE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dXeTsSAY3NO2pi3hCqv4oKQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HuZSDYZzMKMqGQ5DGJHarDCeAw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JEqnHuW2tNB5rcuJxOjpaY2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukJcHpIlFkbvWjf_d_f4RwNTq-o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ATJU2433ApTJaohQ4s5O4mN.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hier ook rond de Posbank en Veluwezoom gefietst, wel een paar keer toertocht tegen gekomen, waarschijnlijk Arnhems Mooiste dus, maar geen last van gehad. Sommige plekken vond ik zelfs opvallend rustig, zoals Emmapiramide/Zijpenberg vandaag.

Wel zware terugreis tegen de wind in.

https://strava.app.link/jR51qulBBIb

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:43
Gisteren met de BRM300, was het ook hard werken met de wind. Van Zuidlaren naar Boekelo tegen. Van Boekelo naar Zwolle met name zijwind. Wel mooi dagje.

https://strava.app.link/cHENTrtEBIb

Terugreis toch maar met de trein. Stapte ik in de verkeerde trein (Leeuwarden ipv Groningen). Toen in Steenwijk er maar uitgestapt en terug op de fiets. Dagtotaal 375km.

Prima weekend zo

[ Voor 5% gewijzigd door wisselwerking op 07-04-2024 18:48 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 22:15
Binnen een weekje de Amstel op het programma.
Laatste weken stevig doorgetraind en de load bewust hoog gehouden. We zijn er klaar voor!
De weervoorspelling ziet er ook goed uit, dus zal hopelijk een leuk dagje op de fiets worden 8).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NKrb_4JInhX44xUhc7WO66Zt5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FoRMQV9Pkxu2N67MFnfDjrBH.png?f=fotoalbum_large

(2x raden wanneer ik COVID heb gehad :+)

Komende week wat rustige trainingen om met frisse benen aan de start te komen :)
Pagina: 1 ... 556 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).