Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 557 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:48
Vanmorgen toen we vertrokken vanuit Oosterbeek stond er eigenlijk geen wind ( mocht geen naam hebben ). Vanmiddag nog een rondje gefietst en de wind was aanzienlijk zwaarder. Volgende week ook de AGR . Ben benieuwd heb de route wel eens gedaan, dat was niet tijdens de AGR zelf. Dus ben heel benieuwd naar de drukte en vooral of er nog meer handbikers zijn. ( verwacht het niet )

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:21
Kluus schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:05:
Hier ook rond de Posbank en Veluwezoom gefietst, wel een paar keer toertocht tegen gekomen, waarschijnlijk Arnhems Mooiste dus, maar geen last van gehad. Sommige plekken vond ik zelfs opvallend rustig, zoals Emmapiramide/Zijpenberg vandaag.

Wel zware terugreis tegen de wind in.

https://strava.app.link/jR51qulBBIb
Ik ben er de dag voor jou geweest (groepje van 3 man) en het was inderdaad rustig met racefietsers. Dat wat er was zag er uit als de (iets) fanatiekere wielrenner. Veel groepen meerdere keren tegengekomen tijdens de training. Wij hebben zelf 70km met 550hm gemaakt, ruwweg de helft van onze AGR van volgende week. Met name veel motorrijders en toeristen in auto’s die aan het rondkijken zijn en je daarmee zowat van de fiets rijden. Echt meerdere keren moeten schreeuwen en zwaaien om een ongeluk te voorkomen.

-Auto's die zonder te kijken een uitrit uitrijden
-Motoren die denken nog wel in te kunnen halen
-70+ers die stilstaand het hele pad bezet houden en vervolgens de belletjes niet horen
-Autos die rakelings langs je inhalen (we reden achter elkaar en niet breed)
-Groepmountainbikers die verzamelen op het midden van het kruispunt.
Toppunt was een cabrio die een remtest deed vlak voor ons en vervolgens allemaal met een middelvinger en lachend wegrijden (dit dezen ze bij een volgende groep ook)

Wij hebben in ons groepje heel duidelijk de afspraak dat verkeersregels in alle situaties boven al het andere staat. Daarbij passen we ons netjes aan aan het verkeer (ouderen rustig inhalen, achter elkaar bij ander verkeer). Iedereen heeft een bel en in ieder geval een achterlicht dat altijd aan staat.

Het asociale gedrag is echt opvallend, zeker als je bedenkt dat wij alles behalve aso fietsen.

(Sorry, dit moest ik even kwijt)

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:46
stevens20 schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:49:
[...]

Ik ben er de dag voor jou geweest (groepje van 3 man) en het was inderdaad rustig met racefietsers. Dat wat er was zag er uit als de (iets) fanatiekere wielrenner. Veel groepen meerdere keren tegengekomen tijdens de training. Wij hebben zelf 70km met 550hm gemaakt, ruwweg de helft van onze AGR van volgende week. Met name veel motorrijders en toeristen in auto’s die aan het rondkijken zijn en je daarmee zowat van de fiets rijden. Echt meerdere keren moeten schreeuwen en zwaaien om een ongeluk te voorkomen.

-Auto's die zonder te kijken een uitrit uitrijden
-Motoren die denken nog wel in te kunnen halen
-70+ers die stilstaand het hele pad bezet houden en vervolgens de belletjes niet horen
-Autos die rakelings langs je inhalen (we reden achter elkaar en niet breed)
-Groepmountainbikers die verzamelen op het midden van het kruispunt.
Toppunt was een cabrio die een remtest deed vlak voor ons en vervolgens allemaal met een middelvinger en lachend wegrijden (dit dezen ze bij een volgende groep ook)

Wij hebben in ons groepje heel duidelijk de afspraak dat verkeersregels in alle situaties boven al het andere staat. Daarbij passen we ons netjes aan aan het verkeer (ouderen rustig inhalen, achter elkaar bij ander verkeer). Iedereen heeft een bel en in ieder geval een achterlicht dat altijd aan staat.

Het asociale gedrag is echt opvallend, zeker als je bedenkt dat wij alles behalve aso fietsen.

(Sorry, dit moest ik even kwijt)
Herkenbaar. Rondje markermeer zaterdag gaf meerdere keren hetzelfde gevoel. Zoveel opgefokte en gehaaste automobilisten, motorrijders, maar ook andere wielrenners.

Echt jammer dat er zoveel frustratie is van alle kanten. Alsof iedereen bijna z’n trein mist.

Je kunt er helaas weinig tegen doen op zelf het goede voorbeeld geven en een nette weggebruiker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:53

Kluus

Gang is alles

Mwah vandaag was dat ook niet zo eigenlijk. Of het valt mij niet op. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 16:22
Ga in Spanje wonen ;-) afdaling met een stuk of 10 autos achter me: niemand die toetert of gevaarlijk inhaalt 👌

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

wibblemoo schreef op zondag 7 april 2024 @ 23:17:
Ga in Spanje wonen ;-) afdaling met een stuk of 10 autos achter me: niemand die toetert of gevaarlijk inhaalt 👌
En altijd mooi weer… Jaja we zijn wel jaloers hoor. ;)

Maar heel eerlijk gezegd vind ik de verhalen over problemen met andere weggebruikers ook weer niet heel herkenbaar, natuurlijk is er wel eens wat maar zeker niet meerdere keren per rit, bij mij. Maar het zal er ook vast aan liggen waar je je kilometers maakt.

Over lampjes altijd aan, ik weet dat het hier vloeken is de kerk is maar zelf vind ik het als mede weggebruiker (auto of fiets) ook niet altijd fijn, zo’n (knipperende) kermis voor me. De lampjes zijn ook meestal behoorlijk fel, ik vind het eerder vergelijkbaar met een auto die onterecht zijn mistlicht aan heeft dan gewoon dimlicht overdag voeren kwa mate van invasiviteit. Dus hoewel het vast goed bedoeld is en het inderdaad absoluut je zichtbaarheid vergroot denk ik dat het soms wel irritatie op kan wekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
wibblemoo schreef op zondag 7 april 2024 @ 23:17:
Ja in Spanje (en ook in BE) gaan ze veel relaxter met wielrenners om. Elke keer als ik weer een weekje in Spanje fiets ben ik verbaasd hoe ontzettend geduldig de automobilisten zijn 😄.

Italië daarentegen is weer erger dan NL. Het kan altijd erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Zelf herken ik die frustraties vanuit automobilisten eigenlijk helemaal niet? Ik zie juist exact het omgekeerde. Gisteren tijdens de AM zag ik toch ook weer een aantal wielrenner die het begrip verkeersregels niet helemaal begrepen. De lelijkste vond ik nog wel dat er een auto voor ons reed die niet in durfde te halen want flauwe bocht naar links en veel fietsers voor hem/haar. Wat doen de fietsers achter hem? Halen die auto van ALLE kanten in. Wat is er mis met links in halen of als dat niet kan (wat dus zo was) rechts er naast rijden maar zeker niet inhalen. Dan wacht je maar 2 minuten. De hellingen in Nederland zijn niet zo heel lang dus heel lang kan het nooit duren. En natuurlijk de nodige mensen die links, rechts link kijken zijn vergeten en dus bijna plat worden gereden door verkeer.

Het zal in andere landen anders zijn het is echt niet alleen maar den automobilist die zit te kloten. En ja, je zult er altijd bij hebben die niet snappen hoe veilig verkeer werkt, aan beide kanten.

[ Voor 11% gewijzigd door Webgnome op 08-04-2024 07:42 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

joker1977

Tweakert

Webgnome schreef op maandag 8 april 2024 @ 07:41:
Zelf herken ik die frustraties vanuit automobilisten eigenlijk helemaal niet? Ik zie juist exact het omgekeerde. Gisteren tijdens de AM zag ik toch ook weer een aantal wielrenner die het begrip verkeersregels niet helemaal begrepen. De lelijkste vond ik nog wel dat er een auto voor ons reed die niet in durfde te halen want flauwe bocht naar links en veel fietsers voor hem/haar. Wat doen de fietsers achter hem? Halen die auto van ALLE kanten in. Wat is er mis met links in halen of als dat niet kan (wat dus zo was) rechts er naast rijden maar zeker niet inhalen. Dan wacht je maar 2 minuten. De hellingen in Nederland zijn niet zo heel lang dus heel lang kan het nooit duren. En natuurlijk de nodige mensen die links, rechts link kijken zijn vergeten en dus bijna plat worden gereden door verkeer.
tis natuurlijk altijd afhankelijk van de persoon in kwestie. Maar voor de duidelijkheid: Een fietser mag een automobilist zowel links als rechts inhalen. Dat neemt niet weg dat het natuurlijk niet altijd even handig (of veilig) is.

Er is nogal een groep weggebruikers, zowel fietsers als automobilisten die zich simpelweg niet handig of niet populair in het verkeer gedragen, met allerlei ongelukken tot gevolg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:38
Ik moet zeggen dat er veel verschil is of je alleen fietst of met een hele groep..
Als ik alleen een rondje fiets dan merk ik 0,0 agressie in het verkeer, ik krijg zelfs voorrang op plekken waar het niet vanzelfsprekend zou zijn..

Als we met de fietsgroep zijn (max 8-9 man in een groepje), dan zie je toch vaak de houding van de automobilist veranderen naar "FY jullie krijgen geen voorrang ook al heb je het wel" terwijl we gewoon rustig en afwachtend fietsen, dus geen onnodige risico's of kamikaze acties..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

joker1977 schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:08:
[...]

tis natuurlijk altijd afhankelijk van de persoon in kwestie. Maar voor de duidelijkheid: Een fietser mag een automobilist zowel links als rechts inhalen. Dat neemt niet weg dat het natuurlijk niet altijd even handig (of veilig) is.

Er is nogal een groep weggebruikers, zowel fietsers als automobilisten die zich simpelweg niet handig of niet populair in het verkeer gedragen, met allerlei ongelukken tot gevolg...
Het MAG dan misschien wel, maar er is vaak een reden dat een auto even wacht met inhalen. Dan is het gewoon oerdom om de auto in te gaan halen...

blup

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:20
Ook in een groepje krijg ik wel eens voorrang bij een rotonde waar we dat niet hebben. We remmen dan af en rijden rustig op de rotonde af. Je bent afhankelijk van het inschattingsvermogen van de automobilist. Is het in situatie x veiliger of niet om toch die groep te laten paseren. Soms krijg ik voorrang op plekken waar ik juist denk doe dat nou niet, je zet alles vast, ik wacht wel even.

Het ligt meer aan je karakter als mens denk ik. Als je een eikel bent die geen rekening houdt met anderen en nooit pas op de plaats wilt doen, maakt het vervoersmiddel waar je op dat moment zit geen moer uit. Dan ben je een eikel op de fiets, in de auto, op een paard.

Inschattingsfouten die altijd kunnen gebeuren buiten beschouwing latend. Dat moet je ook kunnen accepteren en laten gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door ElGreco op 08-04-2024 09:27 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:25
joker1977 schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:08:
[...]

Vroeger had je fatsoen, toen kwamen er regels. Tegenwoordig gebruiken we de regels om ons niet meer fatsoenlijk te gedragen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:36
Prachtig weekend. Weekendje weg met de fam en kon daardoor eens in een andere omgeving fietsen.

Helaas op zaterdagochtend onzacht kennis gemaakt met twee oudere echtparen. Één echtpaar stond midden op een T-kruising op de fietspaden rond de veluwe. Hadden hun fietsen midden op het pad opgesteld en stonden zelf met een landkaartje de weg te zoeken. Typisch.

Ik wil rustig passeren, maar tegelijkertijd bedenkt mevrouw dat ze nog iets uit haar fietstas wilde pakken. Die stapt het fietspad op en toen was 't boem=ho.

Meteen brullen, ik zou te hard rijden en 'kwam van achteren'. Maar gelukkig voor mij had het ándere oudere echtpaar alles zien gebeuren en deze gaven meteen aan te willen getuigen in mijn voordeel. Toen was het gauw stil.

Gelukkig geen schade aan mezelf, anders dan wat beurs, maar fiets wel kapot. Heel veel dank aan de lokale bikeshop, die er dezelfde middag nog een nieuwe shifter, derailleur-pad en derailleur op heeft gezet. Ook drie nieuwe spaken. Al met al bijna 750 euro schade, maar ik kon zondag weer fietsen.

Vanmorgen direct de verzekeraar van de beste dame aangeschreven. Ik ben benieuwd.

Hetgeen me eigenlijk nog het meeste steekt was de houding van dat echtpaar. Ze zaten overduidelijk fout, maar begonnen direct met ontkennen, liegen en mij betichten dat ik achterop haar gereden was terwijl ze remden voor de kruising. Dat begon al toen ik nog op de grond lag: niet eens een 'gaat het?'. Het andere echtpaar verklaarde echter overduidelijk dat ze geparkeerd stond, met haar fiets op een gevaarlijke plek en dat ze zélf zonder te kijken het fietspad opstapte. Ik heb de tegenwoordigheid van geest gehad de rest van de conversatie te filmen - althans het geluid op te nemen - dus ik heb ook op beeld/geluid dat mevrouw toegaf niet te hebben uitgekeken.

Je zou bijna met een dashcam moeten fietsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:24
newtastyland schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:22:
[...]

Ben even benieuwd of je deze hebt aangeschaft bij hibike.nl?
Wel besteld maar nog niet binnen. Had ook nog wat andere zaken meebesteld die niet direct bij hun op voorraad waren en daarom is de bestelling nog niet verstuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:36
verstappen33 schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:21:
Ik moet zeggen dat er veel verschil is of je alleen fietst of met een hele groep..
Als ik alleen een rondje fiets dan merk ik 0,0 agressie in het verkeer, ik krijg zelfs voorrang op plekken waar het niet vanzelfsprekend zou zijn..

Als we met de fietsgroep zijn (max 8-9 man in een groepje), dan zie je toch vaak de houding van de automobilist veranderen naar "FY jullie krijgen geen voorrang ook al heb je het wel" terwijl we gewoon rustig en afwachtend fietsen, dus geen onnodige risico's of kamikaze acties..
precies dit

(maar vergeet ook niet dat het in een groepje er gewoon anders aan toe gaat dan alleen. ook al doe je het allemaal netjes, de snelheid licht meestal een stuk hoger en je volgt toch meestal de snelheid van de voorste. ook als die wat minder zou remmen als je zelf zou doen. kortom, het komt allemaal heel anders over op je omgeving dan als je alleen fietst)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik fiets vaak in een groepje maar ook alleen. Beide weinig problemen hoor. Gisteren nog in een waaiertje (4 man) op een landweggetje, auto komt achterop, geeft een korte "toet" op afstand, wij netjes aan de kant, auto haalt rustig in, geen gedoe.

Natuurlijk levert het vaker situaties op dan alleen maar om nou te zeggen dat je hier iedere rit mee te maken hebt...

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 08-04-2024 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Het ligt er nogal aan in welk deel van Nederland je fietst ook natuurlijk.

Op het rondje Markermeer hadden we vanaf Almere tot Enkhuizen nul last van automobilisten uiteraard :-). Rond Amsterdam was iedereen weer lekker gehaast. En dan niet alleen de automobilisten, maar ook andere normale fietsers, mensen op e-bikes en zelfs andere wielrenners. Bij het stoplicht kwam er een wielrenner aangeraden die z'n fiets pontificaal tussen mij en mn vriendin inparkeerde en gelijk boos werd toen we niet gelijk op seconde 0.1 gingen fietsen bij groen.

In sommige delen van het land is het helaas wat druk en moeten verschillende typen mensen weinig ruimte met elkaar delen.

In andere delen van het land gaat het prima. En ook in de drukke delen kun je prima routes vinden waarop je solo heerlijk kunt fietsen zonder gedoe.

[ Voor 10% gewijzigd door Requiem19 op 08-04-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik ben overigens helemaal klaar met muc-off sealant. Mijn achterband (ik heb al gezien dat de linker zijwand redelijk poreus is) krijg ik maar niet luchtdicht, mijn voorband, na een tijd goed geweest te zijn lekt na de laatste rit ook weer bij de wangen. Als ik het wiel een tijd op zijn zij heb gelegd blijft het even goed maar na een ritje lekt het weer aan alle kanten. Vanmorgen ben ik weer met een halfslappe band op het werk gekomen (uurtje!) :(.

Ik heb het een extra kans gegeven omdat het wel wat gaten gesealed had waarvan ik even onder de indruk was maar het spul is gewoon niet in staat poreuze zijwangen te sealen, zo lang het er tegenaan zit is het goed maar het dringt niet door in de band heb ik het idee, waardoor het gewoon compleet onbetrouwbaar is.

In eerste instantie oude vertrouwde Stan's besteld maar nu ook Orange Seal (regular) om eerst eens te gaan testen als die goed gaat ga ik ook de endurance proberen. Vanavond of morgen even poetsen en omwisselen, later deze week een update of de band nu wel goed blijft en het inderdaad aan de sealant ligt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:25
Kluus schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:20:
Ik ben overigens helemaal klaar met muc-off sealant. Mijn achterband (ik heb al gezien dat de linker zijwand redelijk poreus is) krijg ik maar niet luchtdicht, mijn voorband, na een tijd goed geweest te zijn lekt na de laatste rit ook weer bij de wangen. Als ik het wiel een tijd op zijn zij heb gelegd blijft het even goed maar na een ritje lekt het weer aan alle kanten. Vanmorgen ben ik weer met een halfslappe band op het werk gekomen (uurtje!) :(.

Ik heb het een extra kans gegeven omdat het wel wat gaten gesealed had waarvan ik even onder de indruk was maar het spul is gewoon niet in staat poreuze zijwangen te sealen, zo lang het er tegenaan zit is het goed maar het dringt niet door in de band heb ik het idee, waardoor het gewoon compleet onbetrouwbaar is.

In eerste instantie oude vertrouwde Stan's besteld maar nu ook Orange Seal (regular) om eerst eens te gaan testen als die goed gaat ga ik ook de endurance proberen. Vanavond of morgen even poetsen en omwisselen, later deze week een update of de band nu wel goed blijft en het inderdaad aan de sealant ligt... ;)
Hebben we het over tanwalls? Mij is verteld dat Orange Seal daarvoor niet geschikt is.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19

Welke banden heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:41:
[...]

Hebben we het over tanwalls? Mij is verteld dat Orange Seal daarvoor niet geschikt is.
Gaat wel om tan walls ja, S-Works Turbo om precies te zijn... Zal eens kijken of ik daar iets over kan vinden dan, want als dat zo is kan ik er beter gelijk Stan's in mikken dus.

Edit: Ik snap dat het het samenspel met de banden is waar ik last van heb trouwens, maar nu heb ik dus toevallig een vrij poreus exemplaar en mijn ervaring Stan's is toch dat dat uiteindelijk wel goed dicht gaat, vandaar dat ik mijn pijlen voor nu op de Muc-Off sealant richt hoewel ik begrijp dat ik ook een maandagmorgen exemplaar band te pakken heb. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Kluus op 08-04-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:25
@McMiGHtY pass jij de info over de sealant even door?

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
Kluus schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:47:
[...]

Gaat wel om tan walls ja, S-Works Turbo om precies te zijn... Zal eens kijken of ik daar iets over kan vinden dan, want als dat zo is kan ik er beter gelijk Stan's in mikken dus.

Edit: Ik snap dat het het samenspel met de banden is waar ik last van heb trouwens, maar nu heb ik dus toevallig een vrij poreus exemplaar en mijn ervaring Stan's is toch dat dat uiteindelijk wel goed dicht gaat, vandaar dat ik mijn pijlen voor nu op de Muc-Off sealant richt hoewel ik begrijp dat ik ook een maandagmorgen exemplaar band te pakken heb. :)
Bij Veloflex staat vermeld dat je bij tanwalls beter geen gekleurde sealant kunt gebruiken ivm verkleuring van de wangen. De werking is ok, maar er is een risico dat de wangen heel snel smoezelig worden. Witte sealant, om het even welke merk, wordt dan aangeraden.

Mijn eigen ervaring met tan wall Schwalbes (en die hebben geen katoenen karkas) is dat deze ook als een mandje, sealant kunnen lekken via de wangen. Een gekleurde sealant kan dan een beetje meh zijn.

Dit geldt voornamelijk voor tan wall banden met een katoenen karkas, deze nemen altijd latex op om luchtdicht te raken.

[ Voor 8% gewijzigd door ElGreco op 08-04-2024 11:07 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:19

Phydomir

Dennis

Hier in het oosten van het land eigenlijk ook weinig problemen met auto's. Zo nu en dan heb je er wel eens een die je zowat afsnijd (9/10 keer afgetrapte auto, petje type) maar dat is zelden. Moet ook wel zeggen dat ik geen enkele moeite heb met auto die dicht langs me rijden tijdens het inhalen, dat hoeft echt geen 1,5m te zijn wat mij betreft.
Kom inderdaad veel vaker recreatie fietser tegen die in groepjes midden op de weg, of in een bocht staan te kletsen. Soms ook wel schrik reacties als je er langs gaat terwijl er ruimte genoeg is. Meestal als ik iemand een beetje zie slingeren bel ik maar voor de zekerheid.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Phydomir schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:10:
Hier in het oosten van het land eigenlijk ook weinig problemen met auto's. Zo nu en dan heb je er wel eens een die je zowat afsnijd (9/10 keer afgetrapte auto, petje type) maar dat is zelden. Moet ook wel zeggen dat ik geen enkele moeite heb met auto die dicht langs me rijden tijdens het inhalen, dat hoeft echt geen 1,5m te zijn wat mij betreft.
Kom inderdaad veel vaker recreatie fietser tegen die in groepjes midden op de weg, of in een bocht staan te kletsen. Soms ook wel schrik reacties als je er langs gaat terwijl er ruimte genoeg is. Meestal als ik iemand een beetje zie slingeren bel ik maar voor de zekerheid.
Ja inderdaad, maar je hebt er soms helden bij zitten, maar dat zijn gelukkig uitzonderingen.
Ik ben geen KOM hunter ofzo, dus even afremmen voor de zekerheid of even erachter blijven hangen tot er wel genoeg ruimte is om normaal in te halen is geen probleem..

Maarja laten we er geen rant onderwerp van maken.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:43
Phydomir schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:10:
Gister werd ik ingehaald door een groep toerders terwijl ik al rijdend wat aan het eten was en wat me wel vaker opvalt gebeurde nu weer;men haalt dan heel dicht langs mij in (bijna stuur tegen stuur) terwijl het een brede weg was zonder tegenliggers was. Ik riep ook even of ze beetje afstand konden houden. Werd niet gedaan maar goed :/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Zaterdag was het dan zover, de eerste echt lange tocht weer sinds sleutelbeenbreuk. Ook sowieso wel sinds een lange tijd eigenlijk, laatste keer 200km was zelfs 2019 in de Vogezen de 4 ballonnen. Anders in 2020 nog eens 170km. Doet er verder niet toe, het was even aankijken hoe de positie op de fiets het ging doen voor zo'n lange rit, dat sleutelbeengebeuren had ik wel vertrouwen in.

Veenendaal-Veenendaal is het dus geworden. Leuke tocht, druk genoeg. Wel bekende wegen voor ons aangezien we uit de regio komen maar met een paar stops onderweg en veel mensen om in te halen is het altijd leuk fietsen :+. En dat voor een €10-tje.

De vorm was helemaal prima. Uiteindelijk via mijn ouders in Scherpenzeel gereden en vanaf daar nog de laatste 15km met wind in de rug het gemiddelde van 30 > 30,5 kunnen rijden. Al met al wel een lange dag in het zadel maar alles is goed bevallen. Tuurlijk na zoveel op de fiets zitten krijg je altijd wel een beetje last van de handen, maar verder is het zitvlak prima bevallen, handen / armen verder ook, rug niets aan de hand dus helemaal prima.

Enige minpunt was dat mijn zadelpen besloot om te gaan zakken. Het eringeplakte schuurpapiertje was blijkbaar niet afdoende meer of met de laatste paar keren van het verhogen / verlagen van de zadelpen niet opnieuw van wat carbonpasta voorzien. Uiteindelijk leek het erop dat ook het boutje niet zoveel locktite achtig spul had waardoor deze wat losser trilde en de pen begon te zakken. Het toolsleuteltje had ook te weinig momentum om het goed vast te krijgen. Gelukkig konden we bij een Mini Mantel store in Arnhem terecht, wat vlak langs de route zat, om dit te laten fixen. Topservice gehad weer daar.

Dusja, al met al voor een volgende buitenrit de bandendruk ietsje lager, had nu 4,5V / 5A. Volgende keer meer richting de 4V / 4,5A. Maar dat ga ik de komende tijd buiten wel testen. Verder echt genoten van de nieuwe fiets. Bij de stopplaatsen of andere plekken toch wel wat bekijks richting mijn fiets gehad van wat ik zie hier en daar zag. Daar doe je het niet voor, maar is toch een leuk detail :) Dan is het wel een custom design, al met al is het gewoon een knalrode fiets met witte letters maar de witte letters zullen mensen nog niet zovaak gezien hebben. Maar ze zijn bij Elves UK wel lekker aan de weg aan het timmeren dus mogelijk dat er via de UK ook nog wel wat fietsen op de NL markt komen.

Volgende tocht voor op de planning bij ons is de Hennie Kuiper Classic door de Teuteburgerwald. Ook jaren geleden eens via de georganiseerde mogelijkheid gereden en datzelfde jaar nog een keer teruggeweest met een eigen route. Dit jaar ook maar weer eens aandoen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:49
orange.x schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:42:

Dusja, al met al voor een volgende buitenrit de bandendruk ietsje lager, had nu 4,5V / 5A. Volgende keer meer richting de 4V / 4,5A.
Heel mooi dat jij 4,5 Volt en 5 Ampère in je banden krijgt!

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:58
HeleBoel schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:03:
[...]

Welke power meter zou hij hebben gebruikt :+
Willem30 schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:40:
[...]

Gister werd ik ingehaald door een groep toerders terwijl ik al rijdend wat aan het eten was en wat me wel vaker opvalt gebeurde nu weer;men haalt dan heel dicht langs mij in (bijna stuur tegen stuur) terwijl het een brede weg was zonder tegenliggers was. Ik riep ook even of ze beetje afstand konden houden. Werd niet gedaan maar goed :/
Tip van Flip; volgende keer iets minder netjes aan de kant gaan. Als jij van een afstandje wat minder stuurvast lijkt, dan zal achterop komende verkeer automatisch, vaak onbewust, wat meer ruimte overlaten.
(Net zoals jij wat meer ruimte houdt bij het passeren van een slingerende kleuter/dronken puber, dan bij het passeren van een goed gesoigneerde wielrenner.)

[ Voor 63% gewijzigd door Gebanned op 08-04-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:43
Gebanned schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:05:
[...]

Tip van Flip; volgende keer iets minder netjes aan de kant gaan. Als jij van een afstandje wat minder stuurvast lijkt, dan zal achterop komende verkeer automatisch, vaak onbewust, wat meer ruimte overlaten.
(Net zoals jij wat meer ruimte houdt bij het passeren van een slingerende kleuter/dronken puber, dan bij het passeren van een goed gesoigneerde wielrenner.)
Ja die tip van flip ken ik. Ik reed ook zeker niet bijna in de berm ;)
Het gaat me meer om gedrag van zo'n groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
HeleBoel schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:03:
[...]

Ja, gelukkig reed ik wel met ietsje meer dan 4,5 x 5 = 22,5W vermogen :P

Los van dat alles heb ik dit weekend ook nog een kleine gewichtsbesparing weten door te voeren op mijn fiets. Ik had voor de zekerheid wat isolatietape om het stuur gewikkeld waar dat stuurbord zou gaan komen. In verband met tiewraps en geen krassen willen leek me dat wel slim. Dus ahd op de plek waar de tiewraps kwamen een paar wikkeltjes tape gedaan. Bij het losmaken van de tiewrap, met een scherp mesje, schoot ik toch net wat uit en kwam het mesje langs een logo dat op de voorkant van het stuur stond. Dit bleek dus wel een sticker zo makkelijk kwam het er af. Gelukkig geen kras in de lak. Maar vond het wel weer een beetje lompe domme actie. Ik wist nog niet wat ik er mee ging doen, logo er dan maar helemaal af of zo laten.

Dus ik de tape eraf halen en dat zat ook deels over datzelfde logo en waarempel met loshalen trok ik zo nog 1,5 letter mee. Dus haha, mijn lompheid werd later keihard ingehaald door de zo dacht ik slimme oplossing. Uiteindelijk dus het hele logo er maar afgehaald :9 Oogt ook wel weer net wat mooier ook vind ik. Het is nu een beetje een schaduwlogo geworden, hele dunne lijntjes van de buitenkant zijn nog zichtbaar. Er stond alleen Aeropro... nou, dan nu maar even niet meer!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ak_A9nlMwhD5UU3Xy0H8b8FqJVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tiuoK1D7zzXD35HYzlkAIGfL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
orange.x schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:33:
[...]

Ja, gelukkig reed ik wel met ietsje meer dan 4,5 x 5 = 22,5W vermogen :P

Los van dat alles heb ik dit weekend ook nog een kleine gewichtsbesparing weten door te voeren op mijn fiets. Ik had voor de zekerheid wat isolatietape om het stuur gewikkeld waar dat stuurbord zou gaan komen. In verband met tiewraps en geen krassen willen leek me dat wel slim. Dus ahd op de plek waar de tiewraps kwamen een paar wikkeltjes tape gedaan. Bij het losmaken van de tiewrap, met een scherp mesje, schoot ik toch net wat uit en kwam het mesje langs een logo dat op de voorkant van het stuur stond. Dit bleek dus wel een sticker zo makkelijk kwam het er af. Gelukkig geen kras in de lak. Maar vond het wel weer een beetje lompe domme actie. Ik wist nog niet wat ik er mee ging doen, logo er dan maar helemaal af of zo laten.

Dus ik de tape eraf halen en dat zat ook deels over datzelfde logo en waarempel met loshalen trok ik zo nog 1,5 letter mee. Dus haha, mijn lompheid werd later keihard ingehaald door de zo dacht ik slimme oplossing. Uiteindelijk dus het hele logo er maar afgehaald :9 Oogt ook wel weer net wat mooier ook vind ik. Het is nu een beetje een schaduwlogo geworden, hele dunne lijntjes van de buitenkant zijn nog zichtbaar. Er stond alleen Aeropro... nou, dan nu maar even niet meer!

[Afbeelding]
Allemaal leuk, maar heb ff teruggezocht en nog geen foto gezien van je fiets volgens mij. :+ Dus foto's? :9~ O+

En hoor hele goede dingen over Veenendaal-Veenendaal. Leuke route, lekker gefietst iedereen en natuurlijk prachtig weer.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• orange.x
Stufferdt schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:54:
[...]

Allemaal leuk, maar heb ff teruggezocht en nog geen foto gezien van je fiets volgens mij. :+ Dus foto's? :9~ O+

En hoor hele goede dingen over Veenendaal-Veenendaal. Leuke route, lekker gefietst iedereen en natuurlijk prachtig weer.
Ja, weer was zeker een hele fijne toevoeging! We hebben eigenlijk bij een stoplicht wat langer moeten wachten omdat dat stoplicht alweer zo snel op rood ging. Uiteindelijk ging het ineens wel snel omdat een verkeersregelaar even het autoverkeer tegenhield. Ben zelf nog een aantal bekenden tegengekomen, die ook allemaal op de fiets er naartoe gekomen waren. Sowieso zag ik op Strava dat er nogal wat mensen gebruik gemaakt hebben van het weer :)

Hier een foto van de fiets hangend en weer schoongemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwoSTzWu3Yc_ZHtg_U1lGWp2XP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FT2Wm00NILMPFOsVCbh6h9w2.jpg?f=fotoalbum_large

En nog eentje toen hij nog niet helemaal afgebouwd was maar voor een idee van het frame. Het is dezelfde kleur rood alleen de bovenzijde is mat afgewerkt en de onderkant glossy:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7xgnm-0zFAKU36MrkYiccOCcvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snABBEmvJEEaiOuoPkYejm4U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
orange.x schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:23:
[...]

Ja, weer was zeker een hele fijne toevoeging! We hebben eigenlijk bij een stoplicht wat langer moeten wachten omdat dat stoplicht alweer zo snel op rood ging. Uiteindelijk ging het ineens wel snel omdat een verkeersregelaar even het autoverkeer tegenhield. Ben zelf nog een aantal bekenden tegengekomen, die ook allemaal op de fiets er naartoe gekomen waren. Sowieso zag ik op Strava dat er nogal wat mensen gebruik gemaakt hebben van het weer :)

[Afbeelding]

En nog eentje toen hij nog niet helemaal afgebouwd was maar voor een idee van het frame. Het is dezelfde kleur rood alleen de bovenzijde is mat afgewerkt en de onderkant glossy:
[Afbeelding]
Mijn halve strava reed er ook rond inderdaad. Voordeel van thuiswedstrijd en het prachtige weer inderdaad.

Mooi hoor! Goede kleurcombinatie en sowieso een strak frame. Altijd goed een foto van een fiets. Onderbreekt het gelul hier een beetje :+

Hier inmiddels 4 racefietsen staan (ik 2, vriendin 1 nieuwe en een oude) dus heb er 1 op marktplaats staan. Oud beestje, onbekend(er) merk en 10 speed 105 en tot dusver tot mijn spijt nog geen reacties. Periode zou toch goed moeten zijn...

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
orange.x schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:23:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Had hem al eerder gezien, maar wat een heerlukkkeeeee fiets. Dikke complimenten. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orange.x
Stufferdt schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:31:
[...]

Mijn halve strava reed er ook rond inderdaad. Voordeel van thuiswedstrijd en het prachtige weer inderdaad.

Mooi hoor! Goede kleurcombinatie en sowieso een strak frame. Altijd goed een foto van een fiets. Onderbreekt het gelul hier een beetje :+

Hier inmiddels 4 racefietsen staan (ik 2, vriendin 1 nieuwe en een oude) dus heb er 1 op marktplaats staan. Oud beestje, onbekend(er) merk en 10 speed 105 en tot dusver tot mijn spijt nog geen reacties. Periode zou toch goed moeten zijn...
Ik zal een foto van de berging bij ons onthouden.. WAT een zooitje is dat :-P Daar hangt de 1e racefiets van de oudste nog, zijn 2e ook. 3e staat. Mijn gravelbike hangt er, mijn oude racefiets hangt er en dan nog 2 fietsen voor volwassenen, 1 fiets voor de oudste en een kleine fiets voor de middelste. Dan ook nog een fietskar... Mijn scheurmonster staat nu weer boven bij de Tacx klaar om vanavond erop gezet te worden maar ik denk dat binnenkort de oude racefiets naar zolder gaat en de nieuwe naar de berging omdat het over een maandje wel zo goed als alleen maar buiten zal plaatsvinden. Vol = vol zeggen ze dan wel eens :D
Requiem19 schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:37:
Had hem al eerder gezien, maar wat een heerlukkkeeeee fiets. Dikke complimenten. _/-\o_
Thanks. Ja ook elke keer als ik hem zie staan word ik er echt oprecht heel blij van. De fiets heeft echt alles erop en er aan zitten wat ik hoopte ooit te kunnen rijden. Goede vormgeving, dikke wieltjes met schijfremmen zodat de dikke wieltjes ook dik lang mee kunnen, elektronisch schakelen... Mijn 1e racefiets ooit was een rood zwart witte Red Bull (van Rose) en ik heb rood eigenlijk altijd wel mooi gevonden voor fietsen hoewel mijn lievelingskleur toch echt blauw is. Maar voor een racefiets ja, vind ik rood toch echt mooier dus ben er echt heel blij mee!

[ Voor 23% gewijzigd door orange.x op 08-04-2024 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 23:25
CedricD schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:44:
Binnen een weekje de Amstel op het programma.
Laatste weken stevig doorgetraind en de load bewust hoog gehouden. We zijn er klaar voor!
De weervoorspelling ziet er ook goed uit, dus zal hopelijk een leuk dagje op de fiets worden 8).

[Afbeelding]

(2x raden wanneer ik COVID heb gehad :+)

Komende week wat rustige trainingen om met frisse benen aan de start te komen :)
Zo he, een fitness van 168! _/-\o_

Ik dacht dat ik lekker bezig was met een fitness van 51 :+

Ben ik wel benieuwd hoeveel belasting jij doet in een week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
maxoss schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:41:
[...]

Geen idee hoe het berekend wordt, het lijkt erop dat er inderdaad naar volume gekeken wordt, want toen ik vorige maand 2 hele lange ritten in 2 dagen deed ging mijn fitnes ineens met 16 punten omhoog,

Benieuwd hoe de stijging zal zijn na 8 dagen The Ride... :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:36

zo Orange vond ik die orange niet dus denk dat het met verkleuring wel mee valt. Mijn vrouw heeft ermee gereden, 3x lek en netjes gedicht. Ikzelf heb met MucOff maar ik vond dat die wel snel uitgehard was, eerste keer dat ie wat had moeten doen had ik er al niks meer aan :P . Nu gewoon met een fles Stan's.

Nu zijn onze banden wel allemaal al vrijwel dicht zonder sealant, dus poreuze wangen geen ervaring mee.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:20:
[...]

zo Orange vond ik die orange niet dus denk dat het met verkleuring wel mee valt. Mijn vrouw heeft ermee gereden, 3x lek en netjes gedicht. Ikzelf heb met MucOff maar ik vond dat die wel snel uitgehard was, eerste keer dat ie wat had moeten doen had ik er al niks meer aan :P . Nu gewoon met een fles Stan's.

Nu zijn onze banden wel allemaal al vrijwel dicht zonder sealant, dus poreuze wangen geen ervaring mee.
Denk het ook, de bandjes die ik heb zijn ook geen katoen en vrij donkerbruin, beetje vergelijkbaar met conti gp5000, dus ik denk ook dat het wel mee valt. Die Muc-Off is fluorizerend roze en die zie ik er ook niet doorheen, maarja die dringt naar mijn idee dus sowieso ook niet goed genoeg door... Ik lees veel goede ervaringen over OS, dus vandaar dat ik die ook wel eens wil testen voor ik mijn definitieve favoriete sealant bepaal :).

Die ervaring heb ik ook met MucOff, dat je er veel van moet gebruiken. Het smeert ook door je hele band doordat het zo dik is.

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 08-04-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:19
Ik kreeg hier eens de gouden tip om Stans Notubes RACE in je banden te stoppen (ipv de goedkopere, normale of ieder ander type melk).

Hiermee houd ik mijn GP5000s met tanwall inmiddels al wat km's lekvrij. *klopt af*. Daarvoor had ik enkel gezeik met tubeless.

PS ik rijd 25mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Dix0r schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:31:
Ik kreeg hier eens de gouden tip om Stans Notubes RACE in je banden te stoppen (ipv de goedkopere, normale of ieder ander type melk).

Hiermee houd ik mijn GP5000s met tanwall inmiddels al wat km's lekvrij. *klopt af*. Daarvoor had ik enkel gezeik met tubeless.

PS ik rijd 25mm
Krijg je die ook door het ventiel?

Ik ken iemand die ook fan is van de race maar die zeeft eerst alle korrels er uit omdat hij het anders niet door zijn ventiel kan spuiten... Volgens mij hou je dan weer effectief de reguliere Stan's over. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Dix0r schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:31:

PS ik rijd 25mm
Wel leuk om die in je band te krijgen zonder een enorme zooi te maken he?

2e nadeel is dat je deze vaker moet bijvullen dan de normale Stans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
Kluus schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:33:
[...]

Ik ken iemand die ook fan is van de race maar die zeeft eerst alle korrels er uit omdat hij het anders niet door zijn ventiel kan spuiten... Volgens mij hou je dan weer effectief de reguliere Stan's over. ;)
:D _O-

Nee, niet door het ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Requiem19 schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:34:
[...]

Wel leuk om die in je band te krijgen zonder een enorme zooi te maken he?

2e nadeel is dat je deze vaker moet bijvullen dan de normale Stans.
:D _O-

Melk shitshow inderdaad. Ben er inmiddels wel behendiger in geworden. Zonder morsen lukt helaas nog niet.
Met een MTB-band lukt dit wel.

En idd vaker bijvullen (of meer km's maken en nieuwe band nemen).

[ Voor 7% gewijzigd door Dix0r op 08-04-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:36
@Kluus waren de wangen al poreus toen de banden nieuw waren of waren ze al gebruikt.
Op de MTB merk ik het met name achter na wat gebruik (scheelt ook nog per merk/type/..) ik vermoed dat de boel wat sneller slijt omdat achter wat zwaarder belast wordt .
(meer heen en weer flex van het materiaal waardoor het gewoon sneller slijt/ poreus wordt.. vergelijkbaar met metaalmoeheid na meerdere keren buigen zeg maar).
Je kan dit soms ook zien aan strepen op de wang

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

verstappen33 schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:07:
[...]

Geen idee hoe het berekend wordt, het lijkt erop dat er inderdaad naar volume gekeken wordt, want toen ik vorige maand 2 hele lange ritten in 2 dagen deed ging mijn fitnes ineens met 16 punten omhoog,

Benieuwd hoe de stijging zal zijn na 8 dagen The Ride... :*)
Het is "gewoon" een gemiddelde van je laatste 42 dagen load. Met een vermogensmeter is 100% van je FTP per uur een load van 100.

Als je "dus" 150 fitness hebt, betekent dat dat je de afgelopen 42 dagen gemiddeld 1,5 uur op 100% FTP hebt gereden (of 3 uur op 50% FTP, of 2 uur op 75% etc).

Ofwel, bizar veel. Als je FTP verkeerd staat ingesteld dan gaat de berekening natuurlijk wel helemaal de mist in, maar daar ga ik maar even niet vanuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
Tubeless maken is zo'n probleem toch niet qua knoeien en spul? Ik gebruik gewoon een keukenmaatbekertje en heb voor mijn GP 5000 TR's 75ml Stan's in een maatbekertje gegoten (na goed schudden). Dan leg ik de band erop en eindig met een kier bij het ventiel, vervolgens giet ik alles gewoon in de band, en je kan ook alvast beginnen een beetje te draaien zodat het al niet meer bij de kier zit. Daarna kier en ventiel naar boven, band om de velg trekken. Zorgen dat de band goed bij het ventiel zit en dan met een goede fietspomp eventjes heel snel pompen en je hoort de band al vrij snel ploppen naar de goede plek.

Heb dan wel 28mm's en skinwall's, maar normaalgesproken gingen ze nog soepeler dan de combinatie van deze + velgen. Maar al met al ging het nog steeds wel relatief simpel en zonder knoeien. Moest alleen iets van de zijkant van de velg vegen wat door het eringieten er tegenaan kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Oefening baart kunst geld zeker met betrekking tot tubeless en de troep die het al dan niet geeft. Ik ben tegenwoordig ook een stuk minder messy.

@Prulleman dit was al vanaf het begin, het is ook echt alleen aan de linkerkant volgens mij (getest in water). Paar keer geprobeert op zijn kant te leggen dan blijft het even goed maar na een serieuze rit is het weer bagger. Ik denk dat dit komt door de structuur van muc-off dat is echt een dikke yoghurt-achtige substantie en mijn vermoeden is dat zolang er nog een redelijke laag tegen de wang geplakt zit het OK is maar zodra dit er weer afgedropen is het weer over is. De viscositeit van het spul is te hoog om goed rond te komen in de band, vandaar dat je er ook zo veel van nodig hebt denk ik, na een tijdje roteren zit alles gewoon uitgesmeert over de binnenkant van het loopvlak van de band en komt het ook nergens anders meer.

Een voordeel van muc-off sealant is dat ik hiermee nooit een verstopt ventiel heb gehad, maarja eigenlijk is dat ook al een teken aan de wand. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 08-04-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Kluus schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:33:
[...]

Krijg je die ook door het ventiel?

Je draait je ventiel er toch wel ff uit? 8)7 Dat gat is vervolgens toch wel 2mm of zo. Hoe groot zijn die korrels dan? En dan nog, gewoon erin scheppen en dan band erop drukken kan toch ook nog altijd.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:56:
[...]

Je draait je ventiel er toch wel ff uit? 8)7 Dat gat is vervolgens toch wel 2mm of zo. Hoe groot zijn die korrels dan? En dan nog, gewoon erin scheppen en dan band erop drukken kan toch ook nog altijd.
Die korrels zijn best behoorlijk, op internet is er het nodige over te vinden dat je ventiel gelijk verstopt, uiteraard met de kern er uit ;). Maar ik heb het zelf ook nooit gebruikt dus geen idee.

Net mijn bandjes voorzien van oude vertrouwde stans regular, hopelijk gaat dat de boel een beetje dichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Heeft er iemand verstand van de Shimano br m640? Heb sinds afgelopen weekend een raar tikje in de fiets. Heb de hele fiets uit elkaar gehaald en nu blijkt dus de schijfrem tegen de blokjes aan te komen. Als ik aan het wiel draai dan is deze ook niet zo soepel als eerst. Als ik de blokjes even uit de rem haal, fiets terug zet, dan draaid het wiel veel soepele (logisch ook).
Iemand hier ervaring mee? Anders moet ik even een afspraak maken bij een fietsenmaker in de buurt.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:44
maxoss schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:41:
[...]

Ergens tussen de 900-1500 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:00
CedricD schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:44:
Binnen een weekje de Amstel op het programma.
Laatste weken stevig doorgetraind en de load bewust hoog gehouden. We zijn er klaar voor!
De weervoorspelling ziet er ook goed uit, dus zal hopelijk een leuk dagje op de fiets worden 8).

[Afbeelding]

(2x raden wanneer ik COVID heb gehad :+)

Komende week wat rustige trainingen om met frisse benen aan de start te komen :)
Welke app of tool is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:19

Phydomir

Dennis

crimby schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:03:
[...]

Ziet er uit als intervals.icu

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 10:14
crimby schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:03:
[...]

https://intervals.icu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aouKtmx0g1RHE-gLxg5W6nq9cg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8ZQZLSaX3xLQlglr9i2uGqO.jpg?f=fotoalbum_large

Maar eens een mooie hidemybell geïnstalleerd. Leuk dingetje.

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Kluus schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:04:
[...]

Die korrels zijn best behoorlijk, op internet is er het nodige over te vinden dat je ventiel gelijk verstopt, uiteraard met de kern er uit ;). Maar ik heb het zelf ook nooit gebruikt dus geen idee.

Net mijn bandjes voorzien van oude vertrouwde stans regular, hopelijk gaat dat de boel een beetje dichten!
Stomme vraag wellicht; maar stel dat je gewoon een schepje zand in je band doet, sealant erbij; heb je dan niet gewoon hetzelfde effect? Zal me niks verbazen als ze ons in de fabriek keihard uitlachen omdat ze daar precies hetzelfde doen -O-

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
Webgnome schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:33:
Heeft er iemand verstand van de Shimano br m640? Heb sinds afgelopen weekend een raar tikje in de fiets. Heb de hele fiets uit elkaar gehaald en nu blijkt dus de schijfrem tegen de blokjes aan te komen. Als ik aan het wiel draai dan is deze ook niet zo soepel als eerst. Als ik de blokjes even uit de rem haal, fiets terug zet, dan draaid het wiel veel soepele (logisch ook).
Iemand hier ervaring mee? Anders moet ik even een afspraak maken bij een fietsenmaker in de buurt.
Wellicht helpt het om de boel te centreren.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
MaSw85 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 06:58:
[...]

Wellicht helpt het om de boel te centreren.
En daarom vind ik fietsen zou leuk :+. Meestal zijn de problemen die je hebt echt super simpel op te lossen of mechanisch gezien echt geen hele grote uitdaging. Gisteren ook de remblokjes eruit gehaald en er weer in. Blijkben ze gewoon met een simpel pinnetje vast te zitten. Het duurde even ( uurtje ) voor ik door had hoe het werkte dat dan weer wel ;). Vanavond eventjes kijken of ik de juiste tools heb om dit te doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Webgnome op 09-04-2024 07:04 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Laatst online: 15-09 14:22
Webgnome schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 07:02:
[...]

En daarom vind ik fietsen zou leuk :+. Meestal zijn de problemen die je hebt echt super simpel op te lossen of mechanisch gezien echt geen hele grote uitdaging. Gisteren ook de remblokjes eruit gehaald en er weer in. Blijkben ze gewoon met een simpel pinnetje vast te zitten. Het duurde even ( uurtje ) voor ik door had hoe het werkte dat dan weer wel ;). Vanavond eventjes kijken of ik de juiste tools heb om dit te doen.
Hier heb je alleen een inbussleutel nr 4 voor nodig. Even de schroefjes van de remmen iets losdraaien, je wiel een draai geven en vervolgens je rem ingeknepen houden en de schroefjes weer aandraaien. Maximaal twee minuten werk :)

Komoot

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:00
Mistraller schreef op maandag 8 april 2024 @ 23:40:
[...]

Stomme vraag wellicht; maar stel dat je gewoon een schepje zand in je band doet, sealant erbij; heb je dan niet gewoon hetzelfde effect? Zal me niks verbazen als ze ons in de fabriek keihard uitlachen omdat ze daar precies hetzelfde doen -O-
Nee klopt, doe ik al jaren. Ben ooit begonnen met Optimel door het ventiel te gieten, merkte wel verschil in Optimel banaan en Blauwe bessen. Met name bij lage temperatuur werkte banaan beter en werd minder snel hard.

Rij al jaren tubeless en nog nooit lek gereden, en jullie allemaal maar die dure doc blue kopen. Maar met liefde deel ik deze info met jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

pier87 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:38:
[...]

Nee klopt, doe ik al jaren. Ben ooit begonnen met Optimel door het ventiel te gieten, merkte wel verschil in Optimel banaan en Blauwe bessen. Met name bij lage temperatuur werkte banaan beter en werd minder snel hard.

Rij al jaren tubeless en nog nooit lek gereden, en jullie allemaal maar die dure doc blue kopen. Maar met liefde deel ik deze info met jullie
Doe je dan ook zand in die Optimel ? Of filter je de banaan er juist uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Vroegah deed men dit wel met glitters uit de party shop, stuk leuker ook dan zand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
Vroeger had je houten wielen. Dan reed je ook niet lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
wisselwerking schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:19:
Vroeger had je houten wielen. Dan reed je ook niet lek.
Is ook een optie, massief ruber. Dan heb je nooit meer lek, betere vering dan hout, maar je rug gaat er nog steeds gewoon stuk van.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
On a more serious note, gebruikt er iemand al van die liners in z'n tubeless banden? Hoorde Degenkolb erover bij PR, had hem geholpen nog een flink stuk door te rijden met een lekke band.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guapper
  • Laatst online: 15:55
Requiem19 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:29:
On a more serious note, gebruikt er iemand al van die liners in z'n tubeless banden? Hoorde Degenkolb erover bij PR, had hem geholpen nog een flink stuk door te rijden met een lekke band.
De mechanieker van MvdP zegt er het volgende over:
“Het is nutteloos en het bolt niet”.
https://wielerrevue.nl/ar...nden-die-niet-lek-rijden/
Die hebben het weer uit het Nieuwsblad, maar daar zit de info achter een betaalmuur.

Ik denk dat ik dus maar eens ga stoppen met PUR in mijn binnenbanden te spuiten, aangezien dat waarschijnlijk hetzelfde negatieve effect heeft. :|

[ Voor 5% gewijzigd door guapper op 09-04-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
guapper schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:38:
[...]

De mechanieker van MvdP zegt er het volgende over:

[...]

https://wielerrevue.nl/ar...nden-die-niet-lek-rijden/
Die hebben het weer uit het Nieuwsblad, maar daar zit de info achter een betaalmuur.

Ik denk dat ik dus maar eens ga stoppen met PUR in mijn binnenbanden te spuiten, aangezien dat waarschijnlijk hetzelfde negatieve effect heeft. :|
VdP houdt het liefste zoveel mogelijk hetzelfde :).

BRR heeft het wel eens getest:
The averaged test results clearly show there is no rolling resistance penalty when using the Air-Liner Road. We tried to run the tests down to 20 psi / 1.4 bars without the Air-Liner, but all tires failed because air was lost through the beads. With the Air-Liner, there was still 20 psi / 1.4 bars of pressure after completing the tests.
Our main conclusion is that using the Vittoria Air-Liner Road does not harm rolling resistance. Rolling resistance is exactly the same at all air pressures, even down to 40 psi / 2.8 bars which is a pressure that's already way too low for a 25 mm road bike tire.

With the Air-Liner Road, we could complete the tests at 20 psi / 1.4 bars with full pressure remaining after the tests. Without the Air-Liner, all tires failed the 20 psi / 1.4 bars tests as there was air loss through the beads. Even though the tire only runs forward on the rolling resistance machine, this indicates the Air-Liner helps keep the beads seated, which is a considerable performance and safety advantage.
https://www.bicyclerollin...oria-air-liner#conclusion

[ Voor 24% gewijzigd door Requiem19 op 09-04-2024 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Requiem19 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:41:
[...]

VdP houdt het liefste zoveel mogelijk hetzelfde :).

BRR heeft het wel eens getest:
Maar ze hebben dus niet getest of het 'bolt'? :+

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
De enige ervaringen die ik gehoord heb van niet influenzaer's is dat die dingen gewoon kut zijn. Ze zuigen je latex op en als de druk weg valt worden ze zo groot dat de band er af halen haast onmogelijk is. Ik heb van 2 verschillende mensen gehoord dat ze hun banden er af hebben moeten snijden.
Een gravel wedstrijdrijder vond ze kut dingen want toen ie eenmal lek reed ze geen moer hielpen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Error

[ Voor 98% gewijzigd door ElGreco op 09-04-2024 10:53 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
Degenkolb boeit het niet of zijn band of velg na afloop nog bruikbaar is.
Degenkolb heeft daarentegen ook geen tijd om te stoppen om zijn band te fixen.

Snap dat je in de heat of the moment echt geen zin heb om je band te pluggen, maar even er vanuit gaande dat je het op tijd merkt en er nog genoeg druk in je banden zit. Gaat het sneller dan wachten op de auto en je fiets wisselen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
pier87 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:38:
[...]

Ja lol.... maar ik bedoelde dit dus serieus.

Over de beadblocks van squirt staat "Chemisch inert materiaal". Zand is chemisch inert. Ik zag hier een inhoudelijke discussie waarin ook iemand zegt dat MucOff zwarte peper gebruikt, en ook iemand rept over gemalen koffie. (en glitters inderdaad)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:49
@Mistraller Denk dat je idd net zo goed een handje droog, grof en schoon zand erin kan doen. Als ik die korrels van Squirt zo bekijk lijken het me gewoon een vorm van silica korrels, net als sommige zand soorten.

En glitters? En maar afvragen hoe al die microplastics in de natuur komen ;) .

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 17-09 20:07

derx666

mecker ende blaet

Dus de volgende verpakkingen van silica korrels die bij zowat alle electronica zit maar bewaren. Daarna door de grinder en hup de band in :)
Al twijfel ik of silica korrels hier goed voor zijn. Ik denk dat je juist iets wil wat eigenlijk geen vocht opneemt zodat je sealant langer vloeibaar blijft. Het hele idee van die korrels is juist dat ze het gat kleiner maken zodat de sealant meer kans heeft om het geheel dicht te krijgen.

Eigenlijk zou je iets moeten hebben wat licht flexibel is, kleine korrel grootte, weinig tot geen vloeistof opneemt, en een ruw oppervlakte zodat de sealant er goed aan kan hechten.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
GWBoes schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:50:

En glitters? En maar afvragen hoe al die microplastics in de natuur komen ;) .
Tja de grootste bron van microplastics cq fijnstof is bandenslijtage zelf. Ook remstof is niet gezond. Dat komt altijd vrij, niet alleen als je lek rijdt. De latex zelf kan je ook je vraagtekens bij zetten.
Overigens is onderzocht dat microplastics vooral door auto's verspreid worden vanwege bandenslijtage en helaas blijkt dat juist E-auto's vanwege gewicht de meeste toename veroorzaken. In gewicht meer zelfs dan de hoeveelheid fijnstof uitgestoot door een moderne verbrandingsmotor.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:49
derx666 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:58:
Dus de volgende verpakkingen van silica korrels die bij zowat alle electronica zit maar bewaren. Daarna door de grinder en hup de band in :)
Al twijfel ik of silica korrels hier goed voor zijn. Ik denk dat je juist iets wil wat eigenlijk geen vocht opneemt zodat je sealant langer vloeibaar blijft.
Daarom zeg ik ook een "vorm van" silica. De silicagel die in die zakjes zit is ook geen zuivere Siliciumdioxide.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-06-2024
Ik stelde mijn vraag eerder hier maar werd naar dit topic doorverwezen.

Ik wielren al >10 jaar maar heb nu pas sinds kort een harslagmeter. Hoewel mijn conditie als goed te benoemen is denkt mijn hartslagmeter of beter gezegd mijn Wahoo fietscomputer dat als ik voor mijn idee rustig aan doe, dat ik de hartslagzone 'toppunt'; zit gedurende bijna anderhalf uur. En dan nog een klein halfuur 'zwaar'.
Ik wil liefst wat meer vet verbranden en snap dat ik dan wat rustiger aan moet doen, maar de standaard hartslagzone voor mijn leeftijd voor vetverbranding is 110-136. Daar zit ik al aan als ik gewoon bij ons rustig de straat uit fiets. Ik heb dus maar liefst 4 seconden in die zone gezeten bij mijn laatste training.

Blijkbaar is mijn hart wat fanatieker dan gemiddeld ofzo, geen idee en ik voel me er goed bij. Als ik bij de bloedbank zit bij mijn pre-checks verklaart de arts me ook altijd gezond dus ik maak me wat dat betreft geen zorgen. Maar hoe kan ik mijn juiste hartslagzones nu een beetje vaststellen?

Men had het over een maximaaltest en dan door rekenen. Is dat een kwestie van mijn hartslag meten terwijl ik een halfuur mijzelf helemaal het schompes fiets? En hoe werkt de rekensom dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Toren schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:47:
Ik stelde mijn vraag eerder hier maar werd naar dit topic doorverwezen.

Ik wielren al >10 jaar maar heb nu pas sinds kort een harslagmeter. Hoewel mijn conditie als goed te benoemen is denkt mijn hartslagmeter of beter gezegd mijn Wahoo fietscomputer dat als ik voor mijn idee rustig aan doe, dat ik de hartslagzone 'toppunt'; zit gedurende bijna anderhalf uur. En dan nog een klein halfuur 'zwaar'.
Ik wil liefst wat meer vet verbranden en snap dat ik dan wat rustiger aan moet doen, maar de standaard hartslagzone voor mijn leeftijd voor vetverbranding is 110-136. Daar zit ik al aan als ik gewoon bij ons rustig de straat uit fiets. Ik heb dus maar liefst 4 seconden in die zone gezeten bij mijn laatste training.

Blijkbaar is mijn hart wat fanatieker dan gemiddeld ofzo, geen idee en ik voel me er goed bij. Als ik bij de bloedbank zit bij mijn pre-checks verklaart de arts me ook altijd gezond dus ik maak me wat dat betreft geen zorgen. Maar hoe kan ik mijn juiste hartslagzones nu een beetje vaststellen?

Men had het over een maximaaltest en dan door rekenen. Is dat een kwestie van mijn hartslag meten terwijl ik een halfuur mijzelf helemaal het schompes fiets? En hoe werkt de rekensom dan?
Inderdaad - goede warming-up. Paar keer 2 minuutjes echt versnellen en afkoelen en dan 5-10 minuten voluit gaan waarbij je steeds iets harder gaat. Bergop is een stuk makkelijker om maximaal te gaan, maar ligt er natuurlijk net aan waar je woont.

Je maximale hartslag die je dan ziet voer je in je Wahoo in. Hij rekent dan zelf alle zones voor je uit op basis van je maximale hartslag.

Je hoeft overigens niet per se op basis van hartslag te fietsen. Je (maximale) vetverbrandingszone kun je ook op gevoel prima fietsen. Het voelt als doorfietsen waarbij je nog echt goed een gesprek kunt voeren zonder te stoppen midden in zinnen. Een tempo waarbij je vanaf het begin voelt dat je dit meerdere uren vol kunt houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:59
Toren schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:47:

Half uur?
Bij mijn weten is een heuvel of recht stuk wegdek opzoeken voldoende en dan gewoon aanzetten totdat je hartslag niet meer hoger kunt (en je benen beginnen te verzuren). Die max-hartslag-waarde vul je dan gewoon in bij je Wahoo/Garmin/Strava statistieken waarna deze de zones zelf berekenen. Zijn die zones dan helemaal 100% waar? Nee. Werkt het voldoende voor een recreant? Ja.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:02
Joarie schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:56:
[...]

Half uur?
Bij mijn weten is een heuvel of recht stuk wegdek opzoeken voldoende en dan gewoon aanzetten totdat je hartslag niet meer hoger kunt (en je benen beginnen te verzuren). Die max-hartslag-waarde vul je dan gewoon in bij je Wahoo/Garmin/Strava statistieken waarna deze ze zones zelf berekenen. Zijn die zones dan helemaal 100% waar? Nee. Werkt het voldoende voor een recreant? Ja.
Niet iedereen heeft binnen 1minuut zijn maximale hartslag bereikt :D
Ik kan een minuut of 2 helemaal all out gaan en maximale hartslag bereiken van 180/185 (verschilt per dag)
Of een FTP test van 20 minuten all out na een warming up en dan bereikte ik ineens hartslag van 205 bij minuut 15/16 ergens..

Als je echt goede zones wil, zou ik dat niet even 1 minuutje testen door heuvel op te fietsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
dfbt schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:01:
[...]

Ik kan een minuut of 2 helemaal all out gaan en maximale hartslag bereiken van 180/185 (verschilt per dag)
Of een FTP test van 20 minuten all out na een warming up en dan bereikte ik ineens hartslag van 205 bij minuut 15/16 ergens..

Als je echt goede zones wil, zou ik dat niet even 1 minuutje testen door heuvel op te fietsen
Uitgerust zijn en een goede warming-up waarbij je al een paar 1-2 minuten gas gegeven hebt helpen in ieder geval.

Als je daarna bijv iets als de Eyserbosweg vol op rijdt en op het steile stuk aan het einde nog even tot het gaatje gaat zullen de meeste mensen wel zo +/- hun max hartslag hebben. Maakt ook niet heel veel uit of je er dan 2 of 3 slagen onder zit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:11:
[...]

Tja de grootste bron van microplastics cq fijnstof is bandenslijtage zelf. Ook remstof is niet gezond. Dat komt altijd vrij, niet alleen als je lek rijdt. De latex zelf kan je ook je vraagtekens bij zetten.
Overigens is onderzocht dat microplastics vooral door auto's verspreid worden vanwege bandenslijtage en helaas blijkt dat juist E-auto's vanwege gewicht de meeste toename veroorzaken. In gewicht meer zelfs dan de hoeveelheid fijnstof uitgestoot door een moderne verbrandingsmotor.
Telt latex als een microplastic? Op de meeste sealants die natuurlijke latex bevatten staat dat het volledig afbreekbaar is dacht ik. Is dat dan niet zo? In principe is het gewoon een hars...

Ook de Stans Notubes kreeg de band totaal niet dicht trouwens, na een nachtje op zijn kant was deze nog steeds zo lek als een zeef. Ik had al haast de band opgegeven, toch maar even geprobeert met Orange Seal waarvan ik een kleinverpakking had en hij was na een half uur volledig dicht! *O* Nu blijft hij al de hele dag op druk, hopelijk blijft dit zo tijdens het rijden en kan ik de band nog mooi op rijden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:59
dfbt schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:01:
[...]

Inderdaad, het kan verschillen per persoon maar vaak is het verzuringspunt wel de meest duidelijke indicatie. Ik weet dat ik zelf daar vol in kan blazen, maar dat zal vast te maken hebben met atletiek-achtergrond waarbij mijn afstand binnen 1-2 min verzuren was.

Je kunt ook inderdaad een rustige FTP test doen van onderaf. Maar voor die paar slagen verschil? Ik zie dat ik op felle klimmetjes naar max 188-192 ga en dan verschilt het net per dag waar de max zit. Maar voor de toepassing die hij zoekt is de nauwkeurigheid niet nodig.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
Vraag voor de mensen met een Garmin Varia die de AGR gaan rijden (of ervaring hebben met zulke toertochten): De varia meenemen of beter thuis laten? Sinds ik dat ding heb wil ik niet meer zonder maar ik vraag mij af of ik niet gek ga worden met al die meldingen gezien zo veel mensen mee doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 16:22
De radarfunctie voegt weinig toe met 15,000 man om je heen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
R0y. schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:40:
Vraag voor de mensen met een Garmin Varia die de AGR gaan rijden (of ervaring hebben met zulke toertochten): De varia meenemen of beter thuis laten? Sinds ik dat ding heb wil ik niet meer zonder maar ik vraag mij af of ik niet gek ga worden met al die meldingen gezien zo veel mensen mee doen.
Uit. Please? Je hebt er niks aan, dat gepiep en geknipper van anderen is gekmakend.

Ik ben er zelf niet btw.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
wibblemoo schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:43:
De radarfunctie voegt weinig toe met 15,000 man om je heen.
Nu hoop ik niet dat er 15000 man rond mij hangt maar dat was precies mijn punt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
@R0y. ik neem mijn varia wel mee in dit soort situaties, maar zet het piepje uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Kluus schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:10:
[...]

Telt latex als een microplastic? Op de meeste sealants die natuurlijke latex bevatten staat dat het volledig afbreekbaar is dacht ik. Is dat dan niet zo? In principe is het gewoon een hars...

Ook de Stans Notubes kreeg de band totaal niet dicht trouwens, na een nachtje op zijn kant was deze nog steeds zo lek als een zeef. Ik had al haast de band opgegeven, toch maar even geprobeert met Orange Seal waarvan ik een kleinverpakking had en hij was na een half uur volledig dicht! *O* Nu blijft hij al de hele dag op druk, hopelijk blijft dit zo tijdens het rijden en kan ik de band nog mooi op rijden,
Het is afval op een plek waar het niet thuishoort. En zoals alle stoffen, valt het steeds verder uiteen in kleinere stukjes.
https://www.bikeradar.com...lant-environmental-impact
Stan’s is widely rumoured to use silica-based crystals (aka, sand) in its sealant but says the particulate blend is a "proprietary trade secret". The "vast majority" is biodegradable, according to Stan's.
Biologische afbreekbaarheid is vaak een marketingterm. Ik zie het ook vaak in stukken over het plastic dat ik in mijn printer gebruik (PLA)
Hier een artikel dat ook wat algemeen geldende zaken uiteen zet.

https://www.3dnatives.com/en/pla-filament-230720194/
A ‘biodegradable’ material can be decomposed under certain anaerobic or aerobic conditions. However, almost any material will decompose over time in nature. Thus, the exact environmental conditions for biodegradability must be explicitly defined. Composting is a man-made process. According to the European standard EN13432, a polymer or packaging is considered ‘compostable’, if within 6 months in an industrial composting plant, at least 90% of it is converted into carbon emissions by microorganisms and additives are present at a maximum of 1% of the initial mass and are harmless. Or we could say to sum it up, “All composting is always biodegradation, but not all biodegradation is composting”.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobermo
  • Laatst online: 16-09 21:38
Nu het toch over sealant gaat, vullen jullie deze gewoon bij elke 3 maanden of halen jullie eerst netjes de oude sealant eruit?

Pas sinds kort tubeless aan het rijden dus nog geen ervaring hiermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Bobermo schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:08:
Nu het toch over sealant gaat, vullen jullie deze gewoon bij elke 3 maanden of halen jullie eerst netjes de oude sealant eruit?

Pas sinds kort tubeless aan het rijden dus nog geen ervaring hiermee.
Omdat ik nu even aan het experimenteren was met verschillende sealants was het telkens goed schoon maken, maar bij normaal gebruik gewoon een beetje bijvullen, na x tijd of wanneer je zelf het idee krijgt dat het niet meer goed werkt of je gewoon wat verloren hebt bij een een eventueel lek wat al dan niet gedicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Laatst online: 15:42
Als ik (met mijn fiets in de montagestandaard) mijn trappers achteruit draai voor mijn ketting te oliën, draait mijn wiel mee achteruit. Ik heb onlangs de body gereinigd, wat zou dit nog kunnen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Laatst online: 15:42
R0y. schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:40:
Je hebt een peloton modus ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Laatst online: 15:55
Cloclo100 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:19:
Als ik (met mijn fiets in de montagestandaard) mijn trappers achteruit draai voor mijn ketting te oliën, draait mijn wiel mee achteruit. Ik heb onlangs de body gereinigd, wat zou dit nog kunnen veroorzaken?
Frictie/weerstand in de body, maar dat wist je zelf ook al.
(Die palletjes maken een slepend contact, waarbij ze de body hub mee trekken/slepen)

Het goede nieuws is dat je wiellagers lekker soepel lopen. (y)
Als je nu heeeeuuuul snel achteruit trapt rem je dus ook af, en slijten je remblokjes niet. De remweg wordt wel ietsje langer...

[ Voor 18% gewijzigd door guapper op 09-04-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Thanks allen voor de tips over de schijfremmen. Het lijkt inderdaad nu opgelost. Morgen voor de zekerheid nog even langs de fietsenmaker. Als daar niks uit komt laat die AGR maar komen 🤣

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 16:19

Pelle

🚴‍♂️

Joarie schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:56:
Half uur?
Bij mijn weten is een heuvel of recht stuk wegdek opzoeken voldoende en dan gewoon aanzetten totdat je hartslag niet meer hoger kunt (en je benen beginnen te verzuren). Die max-hartslag-waarde vul je dan gewoon in bij je Wahoo/Garmin/Strava statistieken waarna deze de zones zelf berekenen. Zijn die zones dan helemaal 100% waar? Nee. Werkt het voldoende voor een recreant? Ja.
Dit zou in mijn geval ook echt niet werken. Als ik ongetraind naar mijn max hartslag ga (paar minuten all out) dan zit ik op 185-190. Ben ik enigszins tot goed getraind dan kom ik nauwelijks boven de 175 uit.

Dat is wel een significant verschil als je op zoek bent naar je hartslagzones. Je kunt dan zomaar een zone te hoog of juist te laag zitten en dan heb je er precies niks aan :)

Ik heb mijn omslagpunt (en daarmee hartslagzones) in 2012 ooit bepaald door:
- 15 minuten rustig inrijden (voor je gevoel op intensiteit 3 of 4 op een schaal van 10)
- daarna je hartslag iedere 5 minuten met 5 verhogen tot je niet meer kunt
- je omslagpunt is de hartslag van het laatste blok dat je volledig op die hartslag hebt vast kunnen houden, min 8

Dus in mijn geval was het bijv. inrijden op 135/140bpm. Het laatste blok dat ik 5 minuten volhield was 175bpm (de 180bpm lukte maar 2 of 3 minuten).
Volgens deze test zou mijn omslagpunt op 175 - 8 = 167bpm moeten liggen.

2 jaar later heb ik een sportmedische test gedaan (inspanningstest met co2- en lactaatmeting). Daar kwam een omslagpunt van 169bpm uit, dus de methode die ik destijds heb gebruikt was in mijn geval redelijk accuraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Pelle schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:02:
[...]

Dit zou in mijn geval ook echt niet werken. Als ik ongetraind naar mijn max hartslag ga (paar minuten all out) dan zit ik op 185-190. Ben ik enigszins tot goed getraind dan kom ik nauwelijks boven de 175 uit.
Herkenbaar.

Jarenlang gedacht dat max op 176 lag. Met hardlopen haalde ik 186. Maar na een tijdje niet fietsen heb ik ook de 186 gehaald op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 09:37
Dan kom je dus nooit op je Z7 (in een 7 model) of op echte hoge intensiteit, niet als aanval bedoelt op iemand hier overigens hoor.

Dat is trouwens ook wel typisch een probleem voor veel recreanten: dat ze de zones die ze willen fietsen niet halen en daarmee dus niet zo efficiënt trainen als ze denken. Moet zeggen dat me dat indoor ook veel beter af gaat - of op een beklimming zoals iedereen wel weet.

[ Voor 7% gewijzigd door Giku op 09-04-2024 17:54 ]

Pagina: 1 ... 557 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).