Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 558 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-09 22:19
guapper schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:40:
[...]

Frictie/weerstand in de body, maar dat wist je zelf ook al.
(Die palletjes maken een slepend contact, waarbij ze de body hub mee trekken/slepen)

Het goede nieuws is dat je wiellagers lekker soepel lopen. (y)
Als je nu heeeeuuuul snel achteruit trapt rem je dus ook af, en slijten je remblokjes niet. De remweg wordt wel ietsje langer...
Oef ik lees alleen positief nieuws 😅👍.
Wie rijdt er nog de 150 zaterdag en zit ook rond de 3.8 a 4 W/kg? Mijn fietsmaat kon niet mee en wil wel met een goed groepje mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:38
Cloclo100 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:38:
[...]

Oef ik lees alleen positief nieuws 😅👍.
Wie rijdt er nog de 150 zaterdag en zit ook rond de 3.8 a 4 W/kg? Mijn fietsmaat kon niet mee en wil wel met een goed groepje mee..
Ik doe ook de 150km, maar ik zit rond de 3,4W/kg, en ben ook niet echt gefocust om elk klimmetje maximaal op te gaan.

Vanavond wel ff een kort rondje wezen knallen met de snelste groep, had gehoopt dat de regen beperkt zou zijn, maar het kwam er effe goed uit.
Daarnaast die harde wind, af en toe was het goed mijn stuur vasthouden met die windvlagen.

Maar het ging al weer iets beter dan vorige week, alleen weer op het korte klimmetje de groep gelost, moet echt sterker worden om mijn 3-5 minuten vermogen op te krikken.

Maar over het algemeen zeer tevreden, als ik kijk naar de powerzones en hoeveel tijd ik in de hoge zones door breng dan ben ik echt stukken beter dan vorig jaar. En volgens de jongens komt het komende weken wel goed met die korte klimmetjes, gewoon gas blijven geven op de “dolle dinsdag” ☺️

https://strava.app.link/flCAbRddFIb

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:41
mhr-zip schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:30:
[...]

Herkenbaar.

Jarenlang gedacht dat max op 176 lag. Met hardlopen haalde ik 186. Maar na een tijdje niet fietsen heb ik ook de 186 gehaald op de fiets.
Deze winter heb ik veel hard gelopen en op basis van mijn horloge dacht ik ook dat mijn max hartslag toch een stuk hoger was dan gedacht.

Nadat ik een paar keer mijn hartslagband om had gedaan bleek mijn horloge structureel bijna 20 slagen hoger te zitten 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Nog even een vraag naar aanleiding van mijn afgelopen 2 ritten met een snelle groep.
Ik ben een beetje de data aan het analyseren en ik ben dus 2x kapot gegaan op hetzelfde punt.

Het is een segment van ongeveer 3km. met een lichte stijging in de eerste 1,5km van 2-4%, en daarna blijft het iets oplopen rond de 1%.

De gehele rit is voor mij al intensief, maar ik kan redelijk goed onder mijn omslag punt blijven als ik in de groep hang, op kop is het gewoon boven FTP trappen, maar dat is 1-3 minuten.

Maar dat segment is dus ook hard werken, ook al zit je in het wiel, ik trap dat gehele segment in het rode, en gemiddeld zit ik op of net boven mijn FTP te trappen, ik kan gewoon niet meer versnellen om de groep bij te houden..

Gelukkig wachten ze wel even op het eind, maar ik voel me dan wel een beetje knullig..
Ze zeggen wel dat het steeds beter zal gaan als je het vaker doet, maar ik wil het voor mijzelf toch wat verder analyseren om beter/slimmer te fietsen.

Stel jullie fietsen al 30-40 minuten op 85-90% van je omslagpunt, en af en toe er al boven...
Je glycogeen levels zijn dus al redelijk verbruikt, en je moet ineens 7-8 minuten op FTP trappen waarvan op het steilere stuk (3-4% voor 3-4 minuten) je het liefst 150-160% wilt trappen om op dat punt goed mee te kunnen kopen. ..

Is hier goed op te trainen, of is het gewoon accepteren dat het gewoon te ver boven je kunnen ligt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Laatst online: 10:22
verstappen33 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:29:
Nog even een vraag naar aanleiding van mijn afgelopen 2 ritten met een snelle groep.
Ik ben een beetje de data aan het analyseren en ik ben dus 2x kapot gegaan op hetzelfde punt.

Het is een segment van ongeveer 3km. met een lichte stijging in de eerste 1,5km van 2-4%, en daarna blijft het iets oplopen rond de 1%.

De gehele rit is voor mij al intensief, maar ik kan redelijk goed onder mijn omslag punt blijven als ik in de groep hang, op kop is het gewoon boven FTP trappen, maar dat is 1-3 minuten.

Maar dat segment is dus ook hard werken, ook al zit je in het wiel, ik trap dat gehele segment in het rode, en gemiddeld zit ik op of net boven mijn FTP te trappen, ik kan gewoon niet meer versnellen om de groep bij te houden..

Gelukkig wachten ze wel even op het eind, maar ik voel me dan wel een beetje knullig..
Ze zeggen wel dat het steeds beter zal gaan als je het vaker doet, maar ik wil het voor mijzelf toch wat verder analyseren om beter/slimmer te fietsen.

Stel jullie fietsen al 30-40 minuten op 85-90% van je omslagpunt, en af en toe er al boven...
Je glycogeen levels zijn dus al redelijk verbruikt, en je moet ineens 7-8 minuten op FTP trappen waarvan op het steilere stuk (3-4% voor 3-4 minuten) je het liefst 150-160% wilt trappen om op dat punt goed mee te kunnen kopen. ..

Is hier goed op te trainen, of is het gewoon accepteren dat het gewoon te ver boven je kunnen ligt?
Ja op te trainen, maar ook inzicht. Probeer als eerste aan de klim te beginnen zodat je door de groep kan zakken en aanpikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
edoappelhof schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:40:
[...]

Ja op te trainen, maar ook inzicht. Probeer als eerste aan de klim te beginnen zodat je door de groep kan zakken en aanpikken.
Inzicht helpt ja, gisteren zat ik ook redelijk voorin, maar als ik de power naast iemand ander leg die gisteren mee fietste dan zie ik bij hem dat hij op het steile stuk ruim 400-500W trapt (piek zelf 600-700W) , ik kom amper aan de 350-400W en veel lagere piek.. (Mijn FTP is 250-260).

Als ik fris ben dan haal ik het wel, want zijn tijd van gisteren is nog wel iets langzamer dan mijn PR van vorig jaar, maarja na 30-40 minuten behoorlijk intensief fietsen ben ik niet super fris meer.

Dus ik zit even te kijken hoe ik toch wat piekvermogen kan winnen terwijl je toch al redelijk intensief fietst (gemiddeld 85-90% van je FTP).

Misschien enkele minuten ervoor een gelletje ofzo om toch een kleine energieboost te krijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 10-04-2024 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Je moet je goed afvragen waarom je op dat stukje omhoog niet mee kan. Is dat omdat je 5 minuten waarde niet goed genoeg zijn? Of is dat omdat je al een heel stuk behoorlijk op je limiet zit waardoor je dan niets extra's meer overhebt? Het antwoord is waarschijnlijk beide. 40 minuten op 90% en dan nog eens een schepje er bovenop is dan best pittig. Grote kans dus dat de andere het eerste stuk relatief makkelijker doorkomen, waardoor ze nog wel flink door kunnen trekken.
Om mee te kunnen zal je dus over de gehele linie stekker moeten worden, maar ik denk dat je met wat meer VO2Max werk wel snel progressie zal zien. Wat je ook nog zou kunnen doen is over unders in je training opnemen. Bijvoorbeeld 3x 3min op 95% met daarna 1min op 105-100%. Hiervan dan bijvoorbeeld drie sets.

[ Voor 11% gewijzigd door Phydomir op 10-04-2024 12:00 ]

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Dit is de enige manier. Geduld is een schone zaak. Zorg dat je voordat je hier komt 'over' hebt. Dus ga niet met de snelle groep mee waarbij je altijd boven je max rijd. Dan is dat ene extra net teveel.

Zorg ook dat je in de juiste verzet zit (niet te zwaar, dan maar wat harder trappen) maar het gaat om de basis belasting en die is te hoog. Dus vaker doen en het gaat vanzelf beter. Dat je je knullig voelt, nergens voor nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Webgnome op 10-04-2024 11:59 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:47
@verstappen33 je moet gewoon de hele rit blijven eten/drinken.. de carbs gaan er rap door als je op 90% aan het trappen bent..

En verder is het denk ik goed om herhalingen te trainen, vo2max blokjes van 2-5 minuten met evenlange rust herhalen. Door de echte rust tussen de blokjes is er beter van te herstellen, (herstel op korte termijn, maar ook herstel voor je volgende rit), dan 2 uur lang net onder en boven je ftp rijden.. dat is gewoon erg zwaar.. (zelf ook gemerkt toen ik een keer een rondje met 3 snelle gasten meereed...).

Naast herhalingen ook gewoon blijven werken aan duurvermogen, die combinatie zal waarschijnlijk je ftp ook wat omhoog trekken, en wat dan eerst over / under was, is dan ineens sweet spot / tempo mix, wat weer langer vol te houden is.

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:46
[...]

[...]

[...]

Schaamte is nergens voor nodig want dan had ik mijn fietsen al lang moeten verkopen ;)

Meegezogen worden in de groep net onder je limiet gaat lang goed. Totdat de weg een tikkie omhoog gaat. Dan zak je er doorheen omdat je niets extra's over houdt.

Een gelletje vlak daarvoor zal niet helpen. Zoals @Prulleman ook zegt, als je zoveel energie oppeuzelt onderweg, moet je zorgen dat je eigenlijk al voor de start begonnen bent met eten/drinken en dit consequent blijven doen.

Zorgen dat je vooraan aan dat segment zit geeft je een beetje speling om nog te kunnen zakken, maar vaak duurt zo'n stuk toch even te lang en moet je lossen.

Vwb de FTP van je maat, dat zegt niets zonder een gewicht er bij. Kijk beter naar w/kg als je wilt vergelijken.

Jouw basis vergroten (duur) zodat je grotere delen van de rit uit je neus vreet in de groep dan nu het geval is, zal er ook voor zorgen dat je bij dit soort segmenten genoeg reserve over hebt om in te zetten.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Thanks,

De groep zit inderdaad net onder mijn max, FTP is 250-260, en kom met gemiddeld 238-239W over 1u15 thuis.
Op het vlakke gaat het inderdaad prima, dan kan ik redelijk goed herstellen en op kop is de regel dat je gewoon doet wat je kan, of dat nu 30s of 3 minuten is is niet belanrijk, als je maar je steentje bijdraagt.

Vorig jaar toen ik net bij de fietsclub kwam was dit ook het geval, maar toen zat ik ook 1-2 groepen lager, eind van het seizoen zat ik bij de top van dat groepje. FTP was toen ook omhoog gegaan van 180 naar 260 gedurende dat seizoen.

De basis is nu een heel stuk beter en ik blijf hier zeker aan werken.
Ik verwacht door nu regelmatig met de snellere jongens mee te gaan nu ook wel weer wat groei te gaan zien in de loop van het seizoen, het grootste voordeel is dat het nu nog relatief vroeg donker is, dus de ritjes duren max 1u15 tot 1u30.. Over 6-7 weken gaat het snel richting de 2 uur.. Dus ik hoop lekker mee te kunnen groeien met de tijdsduur van de ritten die toenemen (net als vorig jaar).

Als ik mijn FTP gedurende het seizoen kan opkrikken naar bijvoorbeeld 300, dan rij ik gemiddeld op 80% ipv op 92% nu, en wordt het alleen maar makkelijker.

En ik zal wel zien waar mijn plafond ligt, afgelopen 5-6 maand niet heel veel Vo2max trainingen etc gedaan (eigenlijk alleen maar Z2), dus even afwachten hoe het komende weken ontwikkeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:49
verstappen33 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:03:

En ik zal wel zien waar mijn plafond ligt, afgelopen 5-6 maand niet heel veel Vo2max trainingen etc gedaan (eigenlijk alleen maar Z2), dus even afwachten hoe het komende weken ontwikkeld.
Was jij het niet die The Ride ging doen? Ben zelf niet heel erg bezig met gestructureerd trainen (behalve wat algemene programma's in de winter), dus kan je niet veel advies geven.

Maar wellicht wel een goed idee even na te denken wat je echt wil bereiken met je training? Wil je een uur hard kunnen knallen met je fietsvrienden / clubgenoten of wil je meerdere dagen achter elkaar soepel lange afstanden met veel hoogtemeters kunnen maken? Of wil je allebei / een combinatie hiervan? De simpelste tip die hier vaker voorbij komt: je wordt beter in wat je veel traint.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
GerbenBK schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:10:
[...]

Was jij het niet die The Ride ging doen? Ben zelf niet heel erg bezig met gestructureerd trainen (behalve wat algemene programma's in de winter), dus kan je niet veel advies geven.

Maar wellicht wel een goed idee even na te denken wat je echt wil bereiken met je training? Wil je een uur hard kunnen knallen met je fietsvrienden / clubgenoten of wil je meerdere dagen achter elkaar soepel lange afstanden met veel hoogtemeters kunnen maken? Of wil je allebei / een combinatie hiervan? De simpelste tip die hier vaker voorbij komt: je wordt beter in wat je veel traint.
Ja klopt, ik ga The Ride doen, de duurconditie zit wel snor momenteel, komende weken vooral de echt lange tochten gaan maken om te wennen aan geregeld 6-8 uur op de fiets, dus komende weken zal nog heel veel duurtraining zijn.

Daarnaast wil ik gewoon 1x per week lekker knallen met de fietsclub, en vorig jaar daagden ze me al uit om mee te fietsen met de eerste groep, en die uitdaging vorige week dus maar geaccepteerd en ging naar mijn mening goed, en gisteravond ook, alleen op een bepaald segment niet, maar dat is gewoon een kwestie van beter worden over de gehele linie en zodoende wat overhouden qua energie wanneer het er echt toe doet zoals op een kort klimmetje etc..

Na the Ride zal het vooral 2 uur hard rijden zijn op de dinsdag, de donderdag is meestal een mix groepje (lagere opkomst) tussen groep 1-2 en dus ook een stukje minder hard.
En in de weekenden lekker een toertochtje of een duurtraining..

Door nu af en toe mee te gaan met de snelle groep hoop ik ook mijn uithoudingsvermogen in hogere zones goed te trainen, Geen idee hoe straks de omstandigheden zijn, maar alleen maar vertrouwen op mijn zone 2 wil ik niet, ik wil ook gewoon even kunnen doorzetten als het echt steil of moeilijk wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:58
@verstappen33 FTP is ook weer geen heilige graal he, ik ken genoeg renners die een uur lang keihard kunnen trappen op hun FTP, maar een gaatje dichtrijden ver boven hun ftp en dit een aantal keren, dan liggen ze eraf.

Er zijn hier veel aanhangers van Zwift, maar ik heb een tijdje Sufferfest gebruikt. hier had je de 4DP test. Tijdens deze test krijg je inzicht in je kwaliteiten. Hierbij krijg je inzicht in je
1 minuut waarde
5 minuut waarde
20 minuut waarde
5 seconden waarde

In dit geval kun je snel zien waar je verbeterpunten liggen of juist waar je sterke punten liggen. En de bovengenoemde tips van @Prulleman en @ElGreco heb ik weinig aan toe te voegen. Variatie in training gaat je ook al een stuk verder brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
@pier87 vooral variatie. Dat is het allerbelangrijkste. Als je alleen maar rechte stukken op je max rijd dan weet je 1 ding zeker. Je kan lange stukken op je max rijden. Je hebt geen idee of je korte heviger dingen kan etc etc. Daarom zijn de meeste trainingsprogramma's die je bijvoorbeeld in Fondo kan vinden ook een combinatie van div. trainingen en niet alleen maar 1 soort training ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
pier87 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:21:
@verstappen33 FTP is ook weer geen heilige graal he, ik ken genoeg renners die een uur lang keihard kunnen trappen op hun FTP, maar een gaatje dichtrijden ver boven hun ftp en dit een aantal keren, dan liggen ze eraf.

Er zijn hier veel aanhangers van Zwift, maar ik heb een tijdje Sufferfest gebruikt. hier had je de 4DP test. Tijdens deze test krijg je inzicht in je kwaliteiten. Hierbij krijg je inzicht in je
1 minuut waarde
5 minuut waarde
20 minuut waarde
5 seconden waarde

In dit geval kun je snel zien waar je verbeterpunten liggen of juist waar je sterke punten liggen. En de bovengenoemde tips van @Prulleman en @ElGreco heb ik weinig aan toe te voegen. Variatie in training gaat je ook al een stuk verder brengen.
Zeker geen heilig getal, maar wel een getal wat ik weet dat ik lang kan volhouden.
Dus het is voor mij zeker wel een grens wat ik aankan als het niet te heftig gaat zoals op lange rechtere stukken of waar de intensiteit wat gelijkmatiger is.

Het piekvermogen om inderdaad aan te zetten na een bocht en/of een gaatje dichtrijden is andere koek, hier wil ik dus ook beter in gaan worden, dit zal mij denk ik ook helpen om korte pittige klimmetjes wat harder te kunnen nemen..

Daarnaast zie ik het nut van verhogen van FTP vooral om de gemiddelde percentage van intensiteit wat te verlagen..

Dus stel ik zit lekker in het wiel op een lang recht stuk, dan trap ik gemiddeld nu 200-220W (snelheid 40km/u). of ik dit met een FTP van 250-260 doe of van 300 dat kan wel een verschil maken om om energie te sparen voor de meer pittige stukjes.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-09 14:46

McMiGHtY

- burp -

edoappelhof schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:40:
[...]

Dit kan ik echt heel goed

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:46
@verstappen33 als dat past in jouw weekschema zou ik ook zo af en toe of om en om met een groepje lager gaan. Rustige(re) ritten tussendoor zijn ook goed voor je duurvermogen.
Dan kun je de ritten afwisselen tussen de ene keer rustig in een lagere zone peddelen en de andere keer dood gaan en je kapot schamen op de top bij de snelle jongens :+

[ Voor 4% gewijzigd door ElGreco op 10-04-2024 14:25 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
ElGreco schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:24:
@verstappen33 als dat past in jouw weekschema zou ik ook zo af en toe of om en om met een groepje lager gaan. Rustige(re) ritten tussendoor zijn ook goed voor je duurvermogen.
Dan kun je de ritten afwisselen tussen de ene keer rustig in een lagere zone peddelen en de andere keer dood gaan en je kapot schamen op de top bij de snelle jongens :+
Ja zo ga ik het komende 6-7 weken ook doen, 1x per week vol gas met de snelle jongens, en de rest van de week lekker Z2 werk of hooguit een mix groepje waar het vooral Z2 is met af en toe wat kopwerk, maar 80% van de rit is Z2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Het voelt voor mij een beetje alsof je maar wat aan klooit :+ Ik ga er even van uit dat, omdat je de Ride gaat doen, dit niet klopt. Had je al eens naar Fondo oid gekeken want volgens mij hebben die juist hiervoor schema's. Neemt niet weg dat wanneer je maar wat doet je ook wel ergens komt hoor. Er zijn verhalen genoeg van sporters die door juist buiten de gebaande paden te wandelen op het hoogste podium verschijnen.

[ Voor 31% gewijzigd door Webgnome op 10-04-2024 14:38 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:36
verstappen33 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:40:
[...]

Zeker geen heilig getal, maar wel een getal wat ik weet dat ik lang kan volhouden.
Dus het is voor mij zeker wel een grens wat ik aankan als het niet te heftig gaat zoals op lange rechtere stukken of waar de intensiteit wat gelijkmatiger is.

Het piekvermogen om inderdaad aan te zetten na een bocht en/of een gaatje dichtrijden is andere koek, hier wil ik dus ook beter in gaan worden, dit zal mij denk ik ook helpen om korte pittige klimmetjes wat harder te kunnen nemen..

Daarnaast zie ik het nut van verhogen van FTP vooral om de gemiddelde percentage van intensiteit wat te verlagen..

Dus stel ik zit lekker in het wiel op een lang recht stuk, dan trap ik gemiddeld nu 200-220W (snelheid 40km/u). of ik dit met een FTP van 250-260 doe of van 300 dat kan wel een verschil maken om om energie te sparen voor de meer pittige stukjes.
En dan is vervolgens vermogen trappen of koolhydraten binnenkrijgen ook niet alles. Er zijn zo veel factoren.

Bijvoorbeeld je techniek. Trap je keurig een hele pedaalslag op 90-100 rpm of zet je alleen kracht naar beneden op 60 rpm? (oftewel, laat je de trappers soepel rondgaan).

Mijn vader is waardeloos bergop: die zet alleen maar kracht naar beneden op 70 rpm. Dan kun je leuk 200/210 watt trappen, maar dan ga je veel sneller stuk. Op het vlakke is dat daarentegen geen probleem en houdt hij me prima bij.

En op een helling herstel je ook niet. Een seconde minder kracht zetten is direct vertragen. Op een plat stuk wordt je daar vrijwel niet voor afgestraft, want je bolt gewoon door. Klimmen is daadwerkelijk een andere discipline dan gewoon polderbeuken.

Het komt op mij over alsof je gewoon een klim op wilt beuken. Dat gaat even goed, maar daarna zak je gewoon weg. Klimmers zijn met een reden vederlichte poppetjes met benen als tandenstokers O+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
verstappen33 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:26:
[...]

Ik doe ook de 150km, maar ik zit rond de 3,4W/kg, en ben ook niet echt gefocust om elk klimmetje maximaal op te gaan.

Vanavond wel ff een kort rondje wezen knallen met de snelste groep, had gehoopt dat de regen beperkt zou zijn, maar het kwam er effe goed uit.
Daarnaast die harde wind, af en toe was het goed mijn stuur vasthouden met die windvlagen.

Maar het ging al weer iets beter dan vorige week, alleen weer op het korte klimmetje de groep gelost, moet echt sterker worden om mijn 3-5 minuten vermogen op te krikken.

Maar over het algemeen zeer tevreden, als ik kijk naar de powerzones en hoeveel tijd ik in de hoge zones door breng dan ben ik echt stukken beter dan vorig jaar. En volgens de jongens komt het komende weken wel goed met die korte klimmetjes, gewoon gas blijven geven op de “dolle dinsdag” ☺️

https://strava.app.link/flCAbRddFIb
Ik ga even een beetje direct zijn - dat is niet onaardig bedoeld: die ritjes zijn eigenlijk boven je huidige fitness-niveau. Zie hieronder jouw zoneverdeling van het ritje dat je linkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_aDZfnBjgdsMsc5o2cXTPmH00sw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DncJa979sumeIiHxjC9k29qA.png?f=fotoalbum_large

De zone waar jij het meest in fietst in zo'n ritje is je Anaerobe zone. Niet V02 max, wat al echt heel zwaar is, maar zelfs een niveau daarboven. Als beter worden echt je doel is, denk ik niet dat dit de goede ritjes voor je zijn op wekelijkse basis. Af en toe is het wel goed om even beetje gek te doen, maar wekelijks lijkt me dit niet verstandig. Je focussed nu eigenlijk een beetje op alles en tegelijk op niets en daarnaast geeft dit zo'n bak aan vermoeidheid dat je minder volume kunt trainen.

(alles ervan uitgaande dat je FTP goed staat in Strava, wellicht staat die te laag en klopt de zone distributie niet).

@verstappen33 ik wou er nog wel even bij zeggen dat het indrukwekkend is hoe lang jij cumulatief boven ftp kan rijden, complimenten ;-). (En ik vraag me tegelijk af of je ftp wel goed staat :)).

[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 10-04-2024 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Webgnome schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:32:
Het voelt voor mij een beetje alsof je maar wat aan klooit :+ Ik ga er even van uit dat, omdat je de Ride gaat doen, dit niet klopt. Had je al eens naar Fondo oid gekeken want volgens mij hebben die juist hiervoor schema's. Neemt niet weg dat wanneer je maar wat doet je ook wel ergens komt hoor. Er zijn verhalen genoeg van sporters die door juist buiten de gebaande paden te wandelen op het hoogste podium verschijnen.
Ja, ik volg het schema van Fondo, maar van de 4 trainingen per week die het voorschrijft zijn het 3 standaard duurtrainingen (Zone 2), en 1 training voor een beetje variantie, af en toe een sprintje of wat Z3 of Z4 werk, maar 80-85% is gewoon uren maken en zeker geen VO2max of hoger..

Tijdens de diverse webinars is dit ook steeds aangegeven dat dit het belangrijkste is, uren maken.. En FTP doet er niet toe zozeer toe.
Deelnemers die hem nu voor de 2e of zelfs voor de 5e keer doen geven het ook aan, uren maken in lagere zone's is het belangrijkste, een PR zetten op een klim moet niet je doelstelling zijn.. Het is vooral wennen om dagelijks vele uren in het zadel te kunnen zitten en de klimmetjes op je eigen (rustig) tempo op te fietsen.

Dus nee, ik ben zeker niet aan het aanklooien, en ben afgelopen winter zeker sterker en beter geworden.. En nu de club weer begint probeer ik het een beetje te combineren.. Het is nu op dinsdag gewoon hard fietsen, en de rest van de week lekker het schema volgen en/of toertochten fietsen in mijn duurzone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:40
Requiem19 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:56:
[...]

Ik ga even een beetje direct zijn - dat is niet onaardig bedoeld: die ritjes zijn eigenlijk boven je huidige fitness-niveau.
Klopt, en daarom ook goede training. Die 1.5 uur hoge intensiteit per week is niet te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:56:
[...]

Ik ga even een beetje direct zijn - dat is niet onaardig bedoeld: die ritjes zijn eigenlijk boven je huidige fitness-niveau. Zie hieronder jouw zoneverdeling van het ritje dat je linkt:

[Afbeelding]

De zone waar jij het meest in fietst in zo'n ritje is je Anaerobe zone. Niet V02 max, wat al echt heel zwaar is, maar zelfs een niveau daarboven. Als beter worden echt je doel is, denk ik niet dat dit de goede ritjes voor je zijn op wekelijkse basis. Af en toe is het wel goed om even beetje gek te doen, maar wekelijks lijkt me dit niet verstandig. Je focussed nu eigenlijk een beetje op alles en tegelijk op niets en daarnaast geeft dit zo'n bak aan vermoeidheid dat je minder volume kunt trainen.

(alles ervan uitgaande dat je FTP goed staat in Strava, wellicht staat die te laag en klopt de zone distributie niet).
FTP staat ingesteld op wat ik 2 weken geleden op de Tacx behaalde, maar buiten trap ik makkelijker meer vermogen (al eerder besproken), ik heb onlangs geen echte FTP test buiten gedaan, dus ja het kan makkelijk een stukje hoger liggen, maar ik heb geen idee hoeveel.

Het was een intensieve rit, maar ik merk weinig vermoeidheid, gisteren wel wat zware benen na afloop, maar even goed gegeten en gedronken, en als ik kijk naar mijn herstel (Hartslag / HRV) dan zie ik een hele snelle recovery tijdens de nacht naar de waarden van voor de training.
Ook mijn gevoel zegt dat ik nu wel een weer klaar ben voor een normale duurrit van 2-3 uur.
Maar voor vandaag doe ik het toch even rustig aan om morgen echt weer fris te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDQ3QqBTyUp5hmuWOLRl5IWAh64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRm7jC2NBudRUV1FKz3QcqWo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door verstappen33 op 10-04-2024 15:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Biohazzard21 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:12:
[...]

Klopt, en daarom ook goede training. Die 1.5 uur hoge intensiteit per week is niet te veel.
Als je dat verdeelt over 2 of zelfs 3 trainingen niet nee.

Praktisch elke V02 max protocol gaat uit van +- 20m in je V02 max zone in 1 training. Dan train je gericht en met kwaliteit.

Nu train je 10m V02 max, 14m anaeroob (!) en 7 minuten neuromusculair (!!).

Dat is 7m sprintwerk, wat op zichzelf voor 1 training al heel pittig is (vaak doe je bijv 10x 15s sprint = 2.5m), maar dit is dan nog eens bovenop een zeer hoge intensiteit daarvoor.

Kijk, als het gaat om de lol en de mooie rit en de uitdaging van rijden in zo’n snelle groep is dit natuurlijk heel tof. Fietsen moet ook leuk zijn :). Als je echter de vraag stelt: hoe word ik beter in dit soort ritten is mijn onderbouwde antwoord dat je minder vaak dit soort ritten moet doen en ipv daarvan eens een rustigere base pace en dan 5-6x dat klimmetje van 3m op in V02 max zone en weer rustig naar huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:22:
[...]

Als je dat verdeelt over 2 of zelfs 3 trainingen niet nee.

Praktisch elke V02 max protocol gaat uit van +- 20m in je V02 max zone in 1 training. Dan train je gericht en met kwaliteit.

Nu train je 10m V02 max, 14m anaeroob (!) en 7 minuten neuromusculair (!!).

Dat is 7m sprintwerk, wat op zichzelf voor 1 training al heel pittig is (vaak doe je bijv 10x 15s sprint = 2.5m), maar dit is dan nog eens bovenop een zeer hoge intensiteit daarvoor.

Kijk, als het gaat om de lol en de mooie rit en de uitdaging van rijden in zo’n snelle groep is dit natuurlijk heel tof. Fietsen moet ook leuk zijn :). Als je echter de vraag stelt: hoe word ik beter in dit soort ritten is mijn onderbouwde antwoord dat je minder vaak dit soort ritten moet doen en ipv daarvan eens een rustigere base pace en dan 5-6x dat klimmetje van 3m op in V02 max zone en weer rustig naar huis.
Ik waardeer je feedback zeer zeker, en zie ook de logica ervan in.
Fietsen moet voor mij inderdaad leuk zijn, en zoals vorige week en gisteren heb ik toch een flinke grijns op mijn gezicht dat ik dit heb kunnen presteren..

Vergelijk ik dit met vorig jaar dan had ik eenzelfde soort aanloop, ik starte echt vanaf 0 en kon in het begin lastig aanhaken als het sneller ging.
Omdat ik vanaf 0 begin maak je natuurlijk ook zeer snel progressie, veel sneller dan waarschijnlijk nu het geval zal zijn, maar door mijzelf lekker te pushen op zo'n avond zal zeker wel helpen, misschien niet met het meeste rendement als een gestructureerde training, maar wel meer fun.

Ik kijk het komende weken gewoon even aan, merk ik dat het negatieve impact heeft op mijn voorbereiding voor The Ride dan doe ik een stapje terug, en gaan we na The Ride verder bekijken hoe ik wel optimaal kan trainen voor de snelste groep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 09:37
Snap dat polarized helemaal hot is, maar zonder intens werk train je echt voor de hele lange termijn - het is echt een manier of op de langere termijn je basis te bouwen - denk dan aan termijnen van meer dan een jaar. Gezond hoor, maar zonder intensiteit niet geschikt voor een doel over een paar maanden. Het is wel makkelijk aan te raden (via webinars) voor beginnende fietsers omdat Z2 zonder risico op blessures is en je eigenlijk altijd beter wordt van meer uren fietsen.

Voor vrijwel alle amateurs: wil je op kortere termijn beter worden, begin je met intensiteit (ook als je <3u per week fietst) en bouw je daarna de lage zones uit, tot je rond de 15-20u per week zit heb je die 3u per week aan intense trainingen ook echt wel nodig (en boven die 20u zou ik een personal trainer halen :9).

Uit je verhaal begrijp ik dat je structureel geen enkele high intensity trainingen doet. Ik zou zelfs 1,5u intensief trainen echt veel te weinig vinden qua intensiteit - of je nou 3u of 11u per week traint (volgens je strava/4weken)

Ik zou je dus aanraden om richting misschien wel 3u Threshold/Vo2Max workouts met intervals laten doen (dus dat betekent niet dat je die hele tijd in die zones zit). Het liefst op gestructureerde manier, verdeeld over 3 workouts over de week en dus niet met zo'n groepje meerijden. Dat kan veilig op lange vlakke stukken intervallen of door kleine klimmetjes constant te herhalen, of nog beter: op de fietstrainer.

Ook voor puur polarized moet je ook echt 20% die hoge intensiteit halen (en dat is hoger dan Sweet Spot).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
verstappen33 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:33:
[...]

Ik waardeer je feedback zeer zeker, en zie ook de logica ervan in.
Fietsen moet voor mij inderdaad leuk zijn, en zoals vorige week en gisteren heb ik toch een flinke grijns op mijn gezicht dat ik dit heb kunnen presteren..

Vergelijk ik dit met vorig jaar dan had ik eenzelfde soort aanloop, ik starte echt vanaf 0 en kon in het begin lastig aanhaken als het sneller ging.
Omdat ik vanaf 0 begin maak je natuurlijk ook zeer snel progressie, veel sneller dan waarschijnlijk nu het geval zal zijn, maar door mijzelf lekker te pushen op zo'n avond zal zeker wel helpen, misschien niet met het meeste rendement als een gestructureerde training, maar wel meer fun.

Ik kijk het komende weken gewoon even aan, merk ik dat het negatieve impact heeft op mijn voorbereiding voor The Ride dan doe ik een stapje terug, en gaan we na The Ride verder bekijken hoe ik wel optimaal kan trainen voor de snelste groep.
Makes sense. En als dit soort ritten je echt leuk voor je zijn om te doen lekker erin houden. Dan zijn dit je fun momenten en is de rest van de week meer gericht op echt trainen.

Voordeel van die snelle rit met je club is dat hij lekker kort is, dus snap daarom ook weer wel dat je relatief snel hersteld bent 👌.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
Ik denk dat je, laten we zeggen meermaals, de laatste maanden hebt aangegeven vooral in Z2 te fietsen als voorbereiding op the ride. Daarbij ga je niet ineens magisch ook je VO2max trainen.. dus geen schande als je in dat groepje niet of moeilijk kan volgen. Verder niet overanalyseren en gewoon vertrouwen op je plan voor The Ride lijkt me. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Pelle

🚴‍♂️

Giku schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:36:
Ook voor puur polarized moet je ook echt 20% die hoge intensiteit halen (en dat is hoger dan Sweet Spot).
Wat ik altijd begrepen heb uit de polarized training filosofie is dat het niet 20% van je tijd moet zijn, maar dat tenminste 20% van je trainingen Z6 elementen moet bevatten. Dat kan dus 1 rit in de week zijn waar je volle bak anaeroob gaat intervallen en de rest van de week lekker in Z2 gaat peddelen. Maar ook dat je 3 of 4 lange Z2 ritten zou kunnen maken waarbij je er in het laatste kwartier er nog even een paar stevige Z6 blokken uitperst.

20% van je tijd in Z6 is echt enorm veel en belastend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Giku schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:36:
Snap dat polarized helemaal hot is, maar zonder intens werk train je echt voor de hele lange termijn - het is echt een manier of op de langere termijn je basis te bouwen - denk dan aan termijnen van meer dan een jaar. Gezond hoor, maar zonder intensiteit niet geschikt voor een doel over een paar maanden. Het is wel makkelijk aan te raden (via webinars) voor beginnende fietsers omdat Z2 zonder risico op blessures is en je eigenlijk altijd beter wordt van meer uren fietsen.

Voor vrijwel alle amateurs: wil je op kortere termijn beter worden, begin je met intensiteit (ook als je <3u per week fietst) en bouw je daarna de lage zones uit, tot je rond de 15-20u per week zit heb je die 3u per week aan intense trainingen ook echt wel nodig (en boven die 20u zou ik een personal trainer halen :9).

Uit je verhaal begrijp ik dat je structureel geen enkele high intensity trainingen doet. Ik zou zelfs 1,5u intensief trainen echt veel te weinig vinden qua intensiteit - of je nou 3u of 11u per week traint (volgens je strava/4weken)

Ik zou je dus aanraden om richting misschien wel 3u Threshold/Vo2Max workouts met intervals laten doen (dus dat betekent niet dat je die hele tijd in die zones zit). Het liefst op gestructureerde manier, verdeeld over 3 workouts over de week en dus niet met zo'n groepje meerijden. Dat kan veilig op lange vlakke stukken intervallen of door kleine klimmetjes constant te herhalen, of nog beter: op de fietstrainer.

Klopt, Ik heb voor mijn doen zeer veel basiswerk gedaan, en merk hier ook wel de voordelen van, dus nutteloos is het zeker niet geweest..
Maar de hogere zone's zijn inderdaad flink verwaarloosd.

Bedankt voor je toevoeging, ik zal kijken hoe ik dat komende weken nog een beetje kan inpassen, maar ik denk dat dit eerder voor nadertijd zal zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
@verstappen33 even los van de lol die je eruit haalt.. je moet wel beseffen dat een intensieve groepsrit waar je op je tandvlees binnenkomt niet gelijk staat aan een intensive gestructureerde training..

Qua prikkel kom je misschien in de buurt, maar qua belasting zit je veel te hoog, daardoor zal je adaptatie simpelweg een stuk minder zijn. Ook zullen je opvolgende ritten minder efficiënt zijn, zeker als je de totale load op wilt hogen zijn dat soort ritten echt een risico.

Als je het nu hebt over ritten van 6-8 uur toevoegen.. dan zou ik oppassen met die groepsritten. Pak een rustdag daarna, pas het een beetje slim in je schema. En als je echt vooruitgang wilt, sla er ook af en toe 1 over. (of ga met een lager groepje mee).

Je beperkt jezelf op deze manier, terwijl je wel op zoek bent naar manieren om beter te worden..

En nogmaals echt niet elke rit moet een perfecte training zijn, maar zoek de juiste compromis tussen lol op de fiets en trainen, besef dat niet alles optimaal is en maak bewuste keuzes als je toch doelen voor jezelf stelt.

Dit was bv ook zowel slopend en toch genieten (en het laatste half uur echt stuk):
https://www.strava.com/activities/10977841337
(maar ik weet zeker dat ik er niet fitter van ben geworden... daarvoor was de belasting echt te hoog, die andere 3 waren ook net wat sterker, en dat maakt een groot verschil tussen een (goede?) training en een mooie rit).

of deze solo:
heerlijk om even de nieuwe fiets goed op zijn donder te geven en met een "mooi gemiddelde" thuis komen, maar ook daar ben ik niet fitter van geworden.

Dit soort ritjes:
https://www.strava.com/activities/11147790038
die helpen wel

en natuurlijk duurritjes waarbij je netjes in je zone blijft

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Pelle schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:48:
[...]

Wat ik altijd begrepen heb uit de polarized training filosofie is dat het niet 20% van je tijd moet zijn, maar dat tenminste 20% van je trainingen Z6 elementen moet bevatten. Dat kan dus 1 rit in de week zijn waar je volle bak gaat anaeroob gaat intervallen en de rest van de week lekker in Z2 gaat peddelen. Maar ook dat je 3 of 4 lange Z2 ritten zou kunnen maken waarbij je er in het laatste kwartier er nog even een paar stevige Z6 blokken uitperst.

Precies, het is echt onzin om 3 uur per week zeer intensief (op threshold of daarboven) te fietsen. Dat soort belasting kan bijna niemand aan, zelfs de pro's niet. Kijk bijv naar de intensiteitsdistributie van pro's. Groen is Z1, Oranje is Z2 (alles tot threshold en rood is Z3 (boven treshold). Totale tijd per week boven treshold is zelden meer dan 5%. Deze 3 pro's trainenden gemiddeld +/- 20 uur per week. Dat is maximaal cumulatief 1 uur boven threshold per week - in een zeer intenstieve week. In normale weken trainen zij eerder 2-3% van hun totale tijd boven threshold.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9796663/

Afbeeldingslocatie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9796663/bin/SMS-32-1738-g001.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 10-04-2024 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Prulleman schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:51:
@verstappen33 even los van de lol die je eruit haalt.. je moet wel beseffen dat een intensieve groepsrit waar je op je tandvlees binnenkomt niet gelijk staat aan een intensive gestructureerde training..

Qua prikkel kom je misschien in de buurt, maar qua belasting zit je veel te hoog, daardoor zal je adaptatie simpelweg een stuk minder zijn. Ook zullen je opvolgende ritten minder efficiënt zijn, zeker als je de totale load op wilt hogen zijn dat soort ritten echt een risico.

Als je het nu hebt over ritten van 6-8 uur toevoegen.. dan zou ik oppassen met die groepsritten. Pak een rustdag daarna, pas het een beetje slim in je schema. En als je echt vooruitgang wilt, sla er ook af en toe 1 over. (of ga met een lager groepje mee).

Je beperkt jezelf op deze manier, terwijl je wel op zoek bent naar manieren om beter te worden..

En nogmaals echt niet elke rit moet een perfecte training zijn, maar zoek de juiste compromis tussen lol op de fiets en trainen, besef dat niet alles optimaal is en maak bewuste keuzes als je toch doelen voor jezelf stelt.

Dit was bv ook zowel slopend en toch genieten (en het laatste half uur echt stuk):
(maar ik weet zeker dat ik er niet fitter van ben geworden... daarvoor was de belasting echt te hoog, die andere 3 waren ook net wat sterker, en dat maakt een groot verschil tussen een (goede?) training en een mooie rit).

of deze solo:
heerlijk om even de nieuwe fiets goed op zijn donder te geven en met een "mooi gemiddelde" thuis komen, maar ook daar ben ik niet fitter van geworden.

Dit soort ritjes:
https://www.strava.com/activities/11147790038
die helpen wel

en natuurlijk duurritjes waarbij je netjes in je zone blijft
Ik snap je helemaal, daarom doe ik dit soort ritjes op de dinsdag, woensdag heb ik dan om te herstellen, en dan donderdag een rustige rit van ong 2 uur, en de weekenden heb ik dan voor de toertochtjes of lange duurtrainingen.
Maandag is optioneel, als ik nog sterk vermoeid ben vanwege een lange duurtocht dan lekker een rustdag of kort herstel rondje.

Ik let zeker wel op de load en herstel.
Na The Ride zal ik denk ik meer gestructureerde trainingen kunnen doen om op de dinsdag beter voor de dag te kunnen komen, maar we kijken het gewoon per week aan komende tijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 09:37
Pelle schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:48:
[...]

Wat ik altijd begrepen heb uit de polarized training filosofie is dat het niet 20% van je tijd moet zijn, maar dat tenminste 20% van je trainingen Z6 elementen moet bevatten. Dat kan dus 1 rit in de week zijn waar je volle bak anaeroob gaat intervallen en de rest van de week lekker in Z2 gaat peddelen. Maar ook dat je 3 of 4 lange Z2 ritten zou kunnen maken waarbij je er in het laatste kwartier er nog even een paar stevige Z6 blokken uitperst.

Zeg toch ook in een alinea hierboven:
Dus dat betekent niet dat je die hele tijd in die zones zit

Alleen klinkt dit meer alsof er uberhaupt nauwelijks hoge zones structureel aangetikt worden.Het ging mij om 3u structurele trainingen gericht op die hoge zones, niet om 3u in die zones zelf, natuurlijk niet haha.

EDIT: zie nu pas reactie van @Requiem19 , wel mooi tweakers dat er meteen een lading grafieken komt voor iets dat ik absoluut niet zo bedoelde :9

[ Voor 13% gewijzigd door Giku op 10-04-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:30
Pff inmiddels wel diverse klusjes zelf gedaan, maar nu loop ik een partij te hannesen met nieuwe banden monteren, nog nooit eerder gehad....met de 25mm Conti GP5000 die ik hiervoor had was het ook geen probleem. Nu eens wat anders proberen, 28mm Schwalbe Pro One TLE die om een budget velg Vision Team 35 gaan (clinchers, dus TLE was niet nodig, maar deze was net in de winkel voorradig en zou ook met binnenband kunnen(?)). Dus binnenband meegenomen, Schwalbe SV15 700C-28"

Had al wat YouTube filmpjes opgezocht, maar weet niet wat voor trucjes er nog meer moeten zijn. Wat ik ook doe, de band wil niet goed in de velg zetten. Ook al is het wellicht niet de meest logische bandenkeuze, dit zou wel moeten kunnen toch? Of zie ik toch wat over het hoofd /newbmode

*edit: toch eindelijk iets over gevonden in een YouTube comment die dit ook ervaart bij binnenbanden met TLE, denk toch maar op jacht naar de gewone variant en nogmaals proberen.

[ Voor 18% gewijzigd door Southern Sun op 10-04-2024 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 11:23
verstappen33 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:02:
[...]

Ik snap je helemaal, daarom doe ik dit soort ritjes op de dinsdag, woensdag heb ik dan om te herstellen, en dan donderdag een rustige rit van ong 2 uur, en de weekenden heb ik dan voor de toertochtjes of lange duurtrainingen.
Maandag is optioneel, als ik nog sterk vermoeid ben vanwege een lange duurtocht dan lekker een rustdag of kort herstel rondje.

Ik let zeker wel op de load en herstel.
Na The Ride zal ik denk ik meer gestructureerde trainingen kunnen doen om op de dinsdag beter voor de dag te kunnen komen, maar we kijken het gewoon per week aan komende tijd..
Zijn je tourtochten wel echte duurtrainingen?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Southern Sun schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:11:
Pff inmiddels wel diverse klusjes zelf gedaan, maar nu loop ik een partij te hannesen met nieuwe banden monteren, nog nooit eerder gehad....met de 25mm Conti GP5000 die ik hiervoor had was het ook geen probleem. Nu eens wat anders proberen, 28mm Schwalbe Pro One TLE die om een budget velg Vision Team 35 gaan (clinchers, dus TLE was niet nodig, maar deze was net in de winkel voorradig en zou ook met binnenband kunnen(?)). Dus binnenband meegenomen, Schwalbe SV15 700C-28"

Had al wat YouTube filmpjes opgezocht, maar weet niet wat voor trucjes er nog meer moeten zijn. Wat ik ook doe, de band wil niet goed in de velg zetten. Ook al is het wellicht niet de meest logische bandenkeuze, dit zou wel moeten kunnen toch? Of zie ik toch wat over het hoofd /newbmode

*edit: toch eindelijk iets over gevonden in een YouTube comment die dit ook ervaart bij binnenbanden met TLE, denk toch maar op jacht naar de gewone variant en nogmaals proberen.
Wat zit er niet goed? Valt hij niet helemaal mooi in de velg? Dus dat je een soort bobbel in de band krijgt? Had op mijn oude fiets (alu velgen) ook wat moeite met Schwalbe TLE met biba, wat bij mij echt hielp was de rand insmeren met zeepsop en dan flink hard oppompen. Daarna schoot hij perfect op de velg.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:30
Phydomir schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:44:
[...]

Wat zit er niet goed? Valt hij niet helemaal mooi in de velg? Dus dat je een soort bobbel in de band krijgt? Had op mijn oude fiets (alu velgen) ook wat moeite met Schwalbe TLE met biba, wat bij mij echt hielp was de rand insmeren met zeepsop en dan flink hard oppompen. Daarna schoot hij perfect op de velg.
Flink hard als in voorbij de aangegeven max? Daar durfde ik niet teveel overheen te gaan. Maar inderdaad valt hij niet goed in de velg. De indicator valt er in op sommige plekken, het lijkt net of er een flinke slag in zit. Met zeepsop en tot 7 bar oppompen geen succes gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door Southern Sun op 10-04-2024 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
mhr-zip schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:17:
[...]

Zijn je tourtochten wel echte duurtrainingen?
De klim tochtjes niet echt, daar ga ik echt wel af en toe uit Z2 op de klimmetjes.

Maar de vlakkere toertochten zal ik zeker in Z2 proberen te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
@verstappen33 dat zou ook gek zijn als je bij een klimmetje keurig in je z2 blijft fietsen.. Of je bent beter dan je denkt dat kan natuurlijk ook ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Laatst online: 10:22
Ieder talent krijgt hier een podium, wat mooi!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 21:16

joker1977

Tweakert

Er is al heel wat over geschreven - maar ga er maar niet vanuit dat je 150-160% gaat trappen voor 4 minuten, das bijna schier onmogelijk, gemiddeld wordt een beetje geaccepteerd dat je rond dat tijds-interval es 125-130% doet, als je sterker anaeroob bent kun je misschien 140% doen maar daar houdt het echt wel op.

Om dan mee te kunnen moet je óf je FTP verhogen óf je gewicht verlagen, of een combinatie uiteraard.

150-160% voor 4 minuten is geen realistisch nummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Southern Sun schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:46:
[...]

Flink hard als in voorbij de aangegeven max? Daar durfde ik niet teveel overheen te gaan. Maar inderdaad valt hij niet goed in de velg. De indicator valt er in op sommige plekken, het lijkt net of er een flinke slag in zit. Met zeepsop en tot 7 bar oppompen geen succes gehad.
Dat zou wel voldoende moeten zijn qua bar. Als zelfs dit niet werk kan het ook een kwestie zijn van een band die gewoon niet lekker samenwerkt met jouw velg. Weet ook niet wat daar nog aan te doen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
@Southern Sun zit die bobbel bij je ventiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Mm gisteren belde mijn buddie waar ik de AGR mee doe op. Ziek en weet niet zeker of ze mee kan. Wat zouden jullie doen? Gewoon gaan in je eentje?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Webgnome schreef op donderdag 11 april 2024 @ 06:38:
Mm gisteren belde mijn buddie waar ik de AGR mee doe op. Ziek en weet niet zeker of ze mee kan. Wat zouden jullie doen? Gewoon gaan in je eentje?
Absoluut!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:47
Gaan!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Je bent die dag volgens mij nooit in je eentje :)
En het geeft je mooi de kans om nieuwe mensen te leren kennen. Eigenlijk moet je zo'n AGR zien als een overdreven grote Tweakers.net Social Ride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:23
Gaan met 14998 anderen. Heb het twee jaar geleden ook gehad, fietsmaatje (licht) geblesseerd. Hij is toen de 65 km gaan fietsen, en toen ik voorstelde dat ik dan wel met hem mee zou gaan, vroeg hij terecht: "En voor welke afstand heb jij nu eigenlijk de afgelopen drie maanden getraind?"

Zorg even dat je fietsmaatje goed op zichzelf let. Een AGR fietsen als je ziekjes bent is erg onverstandig. Je kan het daar (veel) erger mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Thanks voor de posts. Ik ga inderdaad dan maar gewoon. Het evenement zit ik niet zo heel erg mee het is vooral de tijd voor / na. We gaan het zien. Het is uiteindelijk ook een te grote kostenpost om niet te doen ( als je overnachtingen mee rekend..)

En inderdaad, als je ziek bent moet je dit soort ongein gewoon niet doen. Heb vorig jaar ook een toertocht gedaan terwijl ik corona had ( wist ik nog niet want de test was negatief ) maar die week erna was echt heel erg beroerd.

[ Voor 31% gewijzigd door Webgnome op 11-04-2024 07:54 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:24
Webgnome schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:52:
Thanks voor de posts. Ik ga inderdaad dan maar gewoon. Het evenement zit ik niet zo heel erg mee het is vooral de tijd voor / na. We gaan het zien. Het is uiteindelijk ook een te grote kostenpost om niet te doen ( als je overnachtingen mee rekend..)

En inderdaad, als je ziek bent moet je dit soort ongein gewoon niet doen. Heb vorig jaar ook een toertocht gedaan terwijl ik corona had ( wist ik nog niet want de test was negatief ) maar die week erna was echt heel erg beroerd.
Geen idee hoe ziek de andere persoon is en in hoeverre die persoon het vervelend vind.. maar wellicht leuk als je toch samen gaat en dat je daarmee net wat extra support hebt buiten het fietsen om? Extra jasje afgeven bij de start, wellicht een extra verzorging/aanmoediging onderweg, goede maaltijd achteraf en terwijl jij aan het fietsen bent, kan de ander in het zonnetje beter worden. Blijft alleen nog het deelname ticket over maar volgens mij kun je die nog wel via marktplaats of zo verkopen.

Zelf vraag ik mij af of er mensen zijn die kunnen verklaren waarom op intervals.icu de ene rit tot in detail is uitgewerkt qua vermogensblokken terwijl de andere rit er slechts 2 blokken worden aangemaakt. Ik rijd met vermogensmeter en heb een gratis account op intervals.icu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Webgnome schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:52:

In je eentje dit soort dingen doen is vaak stiekem extra leuk. Je ontmoet dan makkelijker nieuwe mensen etc.

En no shame om een keer iets solo te doen. Veel mensen vinden het vaak een beetje saai/spannend, maar het wordt juist avontuurlijker.

Ik ben vorig jaar nog 5 dagen solo naar de Vogezen geweest met de racefiets. Was blij dat ik even geen kindergezeur had 😃.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Requiem19 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:18:
[...]

Ik ben vorig jaar nog 5 dagen solo naar de Vogezen geweest met de racefiets. Was blij dat ik even geen kindergezeur had 😃.
In de Vogezen had je ook geen 14998 anderen in de buurt..scheelt ook een beetje.

Ik fiets soms een BRM, laatste paar keer altijd in een leuk groepje terechtgekomen, nieuwe kennisen gemaakt, altijd gezellig. Gewoon doen. Ook als het je niet om kindergezeur gaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
  • Laatst online: 08:11
Ik heb hem vorig jaar ook in mn eentje gereden. Wellicht wat saai de avond ervoor maar aangezien je toch vroeg naar bed gaat, maakt dat ook niet uit.

Moet wel zeggen, heb weinig mensen gesproken de dag zelf, maar wel heerlijke dag gehad. Je komt vanzelf wel in een groepje terecht waar je wat woorden mee wisselt.

Jij rijdt met de handbike toch? Denk dat je dan sowieso wel wat meer aanspraak hebt. Hoeveel KM ga je doen?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
KW25 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:43:
Ik heb hem vorig jaar ook in mn eentje gereden. Wellicht wat saai de avond ervoor maar aangezien je toch vroeg naar bed gaat, maakt dat ook niet uit.

Moet wel zeggen, heb weinig mensen gesproken de dag zelf, maar wel heerlijke dag gehad. Je komt vanzelf wel in een groepje terecht waar je wat woorden mee wisselt.

Jij rijdt met de handbike toch? Denk dat je dan sowieso wel wat meer aanspraak hebt. Hoeveel KM ga je doen?
125km is de planning. We gaan het zien. Eerst maar even afwachten of ze zich echt uiteindelijk ziek meld. Gisteren klonk ze in ieder geval niet heel feestelijk.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Gisteren nog even een nucleaire lading door mijn schouder laten schieten. Op de nieuwe foto was alles in orde. De bult bovenop wordt nog vlakker met de tijd, zou mooi zijn maar als dit is wat het is dan is het OOK prima.

Gezien het droge en toch nog vrij zonnige weer ook nog even snel naar buiten gegaan voor een semi-kort ritje van 50km om net voor het donker terug te zijn. Ondanks dat het over de dag, ook gisteren, soms wat vermoeid aanvoelde was hier op de fiets eigenlijk weinig meer van te merken. Garmin gaf zelfs nog een 20m record aan. Bij de best efforts had ik voor 1u een vermogen van 303. Dat is zeker niet slecht bij een gemiddelde hr van 165. Dus ik was al met al wel tevreden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
zeker, ik ga ook alleen.. rond 7u30 vang ik aan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
Requiem19 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:18:
[...]

In je eentje dit soort dingen doen is vaak stiekem extra leuk. Je ontmoet dan makkelijker nieuwe mensen etc.

En no shame om een keer iets solo te doen. Veel mensen vinden het vaak een beetje saai/spannend, maar het wordt juist avontuurlijker.

Zo is dat. Ik rijd via ING bijna elke klassieker-toertocht in België gratis, en ben nog maar één keer met gezelschap geweest. Voor de rest rij je vaak in groepjes en heb je toch vaak wat praat. Na de tocht kom je dan vaak mensen tegen met wie je onderweg samen hebt afgezien en kan je nog even in detail je training effect overlopen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Mijn Fulcrum racing zero wielset is aan vervanging toe. De remrand is dusdanig versleten dat verder onderhoud niet meer loont. Helaas worden deze wielen niet meer gemaakt, want ik vind het een super fijne wielset. Dus de vraag: wat nu?

Eisen:
  • alu remr]and, ik zal deze wielset voornamelijk in de bergen gebruiken
  • lichtgewicht
  • shimano body
  • industrielagers
  • max €1000
Minder belangrijk:
  • velghoogte, ik heb al 60mm velgen, deze hebben echter carbon remmen, die doen het niet in de regen en vertrouw ik ook niet in de bergen
  • tubeless, hoeft van mij niet per se
Iemand tips / suggesties

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:58
@Tsjilp

of de andere optie... niet investeren in je huidige fiets. Maar je fiets in de huidige setting inruilen, en een nieuwe fiets kopen met schrijfrem ;)

- nieuwe fiets
- bespaar je 1000 euro
- schrijfremmen

Daarbij ligt de fietsbranche momenteel ook wat op zn gat, dus je kunt mogelijk een mooie deal regelen dmv inruilen van je huidige.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Oh aanvullende eis:
absoluut geen schijfremmen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
  • Laatst online: 08:11
Budget van 1000 piek voor velgremmen…

Zonde zeg

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:17

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Tsjilp schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:25:
Mijn Fulcrum racing zero wielset is aan vervanging toe. De remrand is dusdanig versleten dat verder onderhoud niet meer loont. Helaas worden deze wielen niet meer gemaakt, want ik vind het een super fijne wielset. Dus de vraag: wat nu?

Eisen:
  • lichtgewicht
  • shimano body
  • industrielagers
  • max €1000
Minder belangrijk:
  • velghoogte, ik heb al 60mm velgen, deze hebben echter carbon remmen, die doen het niet in de regen en vertrouw ik ook niet in de bergen
Iemand tips / suggesties
Campagnolo Zonda C17 velgrem = onklopbaar in prijs en rijkwaliteit!!!!!!!!!!!! Zijn evengoed als wielsets die dubbel zoveel kosten of meer.
Fotootje (zelf heb ik de stickers verwijderd van de velgen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1wADOLB6ZhH4asxQxRzwnl32mg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMSwpu8oWltCZH2SSXxNpaaI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door jorrefunk op 11-04-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

KW25 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:47:
Budget van 1000 piek voor velgremmen…

Zonde zeg
het hoeft niet per se allemaal op... Die racing zero's waren destijds 800, ik wil in ieder geval niet inleveren op kwaliteit.

Deze fiets 'even' aan de kant zetten voor iets met schijfremmen is ook wat makkelijk gezegd. Dan mag ik het budget aardig oprekken voor iets vergelijkbaars (full carbon, super stijf, DI2)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• steviewonder23
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:53

Eisen:
  • lichtgewicht
  • shimano body
  • industrielagers
  • max €1000
Minder belangrijk:
Iemand tips / suggesties
Een setje DT Swiss PR 1400 DICUT
https://www.bike24.nl/producten/312067

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 17-09 20:07

derx666

mecker ende blaet

Eisen:
  • lichtgewicht
  • shimano body
  • industrielagers
  • max €1000
Minder belangrijk:
Iemand tips / suggesties
Volgens de Fulcrum site worden wel nog Zero's gemaakt:
https://www.fulcrumwheels...ke-wheels/racing-zero-2WF

en hier te koop: https://www.bike-componen...o-2WF-28-Wheelset-p83452/

Bij Hopmans staat ook nog 1 set normale Zero's: https://www.hopmansfietsg...o-hg11-8057017989660.html

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:17

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Die Zero's zijn haast identiek aan de Zonda's, alleen kosten de Zonda's minder dan de helft.
(dacht ooit eens gelezen te hebben dat Fulcrum en Campagnolo hetzelfde is maar gewoon andere stickers, weet niet of dat waar is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:21
Zijn er hier ervaringen met Buycycle? Je wordt platgespamd met reclame, maar kan hier in het topic nog geen vermeldingen vinden.

Ik heb op dit moment 2 fietsen op marktplaats staan: mijn eerste (prorace, 10 speed 105) met wat butsen en krassen maar nog prima functioneel. na 2 weken: 0 reacties.

Daarnast de titanium J.Guillem van mijn schoonvader. Ook hier geen reacties vooralsnog.

Ik overweeg dus beide fietsen op buycycle te zetten (wie weet wat het doet), maar ben wel benieuwd of iemand ervaring heeft en of dit dus een aanrader is of juist niet.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Stufferdt schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:48:
Zijn er hier ervaringen met Buycycle? Je wordt platgespamd met reclame, maar kan hier in het topic nog geen vermeldingen vinden.

Ik heb op dit moment 2 fietsen op marktplaats staan: mijn eerste (prorace, 10 speed 105) met wat butsen en krassen maar nog prima functioneel. na 2 weken: 0 reacties.

Daarnast de titanium J.Guillem van mijn schoonvader. Ook hier geen reacties vooralsnog.

Ik overweeg dus beide fietsen op buycycle te zetten (wie weet wat het doet), maar ben wel benieuwd of iemand ervaring heeft en of dit dus een aanrader is of juist niet.
@rinslll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:34

Reginas

Queen of Core Stability

@Stufferdt Geen ervaring met Buycycle, maar ik wil wel meekijken naar jouw advertenties. Misschien kunnen die wat aantrekkelijker worden gemaakt voor potentiële kopers. Stuur me gerust een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timzhem
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-06 16:14
Hee mede liefhebbers!

Momenteel bevind ik mij een beetje in een luxe positie en ik twijfel dan ook of het verschil aannemelijk gaat zijn.

Momenteel rij ik een bianchi aria aero Ultegra (2022 model), bevalt al enkele jaren prima en is niks mis mee, top fiets!
Nu heb ik echter de mogelijkheid gekregen om voor bijna hetzelfde geld een Bianchi Sprint 105 Di2 12 (2024 model) speed aan te schaffen.

Ik twijfel of dit een no-brainer is of dat het verschil niet merkbaar gaat zijn tijdens de tochten die ik maak.
Lees veel lovende, maar ook mindere verhalen over de Di2 namelijk.

Wat zouden jullie doen?!?

P.s. is er een forum hier om fietsmaatjes in de achterhoek te vinden? Link me up! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Timzhem schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:47:
Lees veel lovende, maar ook mindere verhalen over de Di2 namelijk.

Wat zouden jullie doen?!?
Heb je wel eens gegoogeld op kabelbreuk :+
Als je gaat zoeken kan je altijd wel wat vinden.

Maar Di2 any day of the week.

(Mechanisch is ook echt geen straf, maar voor keuze voor hetzelfde bedrag).

[ Voor 11% gewijzigd door mhr-zip op 11-04-2024 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
mhr-zip schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:55:
[...]

Tegenover de kabelbreuk staat natuurlijk de lege batterij. En ja dat heb je maar een keer. Maar dat is wel verdomde lastig.. 🤣

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Webgnome schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:59:
[...]

Tegenover de kabelbreuk staat natuurlijk de lege batterij. En ja dat heb je maar een keer. Maar dat is wel verdomde lastig.. 🤣
Wat zijn hier de ervaringen met de batterijduur van een sram etap shifter?

Vorige week tijdens het fietsen was ie leeg (had een rit van te voren wel vaag een melding op m'n fietscomputer genegeerd 8)7 )
Dus toen onderweg maar m'n powermeter batterij opgeofferd en die in de shifter gedaan.
Echter gistermorgen deed m'n linker shifter het weer niet, maar op de fietscomputer en telefoon app stond ie er wel nog gewoon tussen met volle accu... dus na een km fietsen toch maar omgedraaid en met de auto naar het werk gegaan.
Bij thuiskomst na wat dingen proberen toch maar een verse batterij erin gedaan en nu werkt ie weer.
Dus hoop dat de fiets al een tijdje in de opslag heeft gestaan waardoor de batterijen wat slechten zijn, want anders zou ik een stroom slurpende shifter hebben....
Inmiddels maar 2 batterijen in m'n zadeltasje gedaan :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matuna
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 15:39
Tinusvolkel schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:10:
[...]

Vorige week tijdens het fietsen was ie leeg (had een rit van te voren wel vaag een melding op m'n fietscomputer genegeerd 8)7 )
Dus toen onderweg maar m'n powermeter batterij opgeofferd en die in de shifter gedaan.
Echter gistermorgen deed m'n linker shifter het weer niet, maar op de fietscomputer en telefoon app stond ie er wel nog gewoon tussen met volle accu... dus na een km fietsen toch maar omgedraaid en met de auto naar het werk gegaan.
Bij thuiskomst na wat dingen proberen toch maar een verse batterij erin gedaan en nu werkt ie weer.
Dus hoop dat de fiets al een tijdje in de opslag heeft gestaan waardoor de batterijen wat slechten zijn, want anders zou ik een stroom slurpende shifter hebben....
De shifter batterij krijg ik niet te zien op m'n fietscomputer enkel de derailleurs en powermeter. Voor de batterijtoestand van de shifters heb ik de SRAM AXS app nodig.

Had overlaatst ook plots een lege shifterbatterij, terwijl de knoopcel zeker geen 2j oud is.

[ Voor 21% gewijzigd door Matuna op 11-04-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Matuna schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:26:
[...]

De shifter batterij krijg ik niet te zien op m'n fietscomputer enkel de derailleurs en powermeter. Voor de batterijtoestand van de shifters heb ik de SRAM AXS app nodig.

Had overlaatst ook plots een lege shifterbatterij, terwijl de knoopcel zeker geen 2j oud is.
zet even agendaherinnering om app straks te openen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 13:23

Ik heb toevallig net een fiets verkocht via Buycycle. Het betrof een oude tijdrit/triathlonfiets en ook via marktplaats geen enkele reactie. Toen ook maar op Buycycle gezet en toen was hij in 2 weken verkocht voor een prima prijs. Ik kreeg een doos thuis gestuurd, het is wel even werk, maar het werkt wel prima.
Zorg wel dat je (beschikking over) een printer hebt, want je moet het verzendlabel uitprinten en op de doos plakken, anders nemen ze hem niet mee (wordt bij je thuis opgehaald).

Mocht je nog vragen hebben, laat maar weten.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timzhem
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-06 16:14
mhr-zip schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:55:
[...]

Goeie ervaring met Di2 dus?
Kabelbreuk is inderdaad geen pretje tijdens een rit..

IMO als je de batterij gewoon na elke rit oplaad zou dit geen struikelblok moeten zijn.
Echter hoe zit dat met de shifters bij een Shimano set?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Matuna schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:26:
[...]

Ow 2 jaar, dan hoop ik maar dat er een slechte batterij in zat.
Weet niet wat voor merk fietscomputer jij hebt maar bij karoo zie ik het iig wel. staanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfCL4_v8PSgssLstU1SLVg7abyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pRc4i8HEYkojD3gPVMTFdO1v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Timzhem schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:37:
[...]

IMO als je de batterij gewoon na elke rit oplaad zou dit geen struikelblok moeten zijn.
Lege batterijen zijn ook geen pretje. Maar het gaat er om, als je gaat googlen ga je altijd wel iets vinden.
En zover ik weet rijd menigeen hier met plezier met Di2 (en ook met Sram equivalent), en er zal vast eens iets kapot gaan. Maar ik ken geen verhalen van slepende problemen.

Daarnaast vind ik de meerwaarde van mechanisch Ultegra ten opzichte van mechanisch 105 zo beperkt dat ik daar liever niet voor zou betalen. Dus zou ik sowieso niet zo snel een mechanische Ultegra kopen.

Maar de ene wil schijfremmen en Di2 en de ander wil velgremmen, binnenbanden en 8 bar op 23mm. Iedereen is daar vrij in, en wat voor jou werkt moet je zelf uitvogelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
@Timzhem Ik denk dat het een beetje ligt aan hoe je je fiets nu gebruikt. Ik heb sinds dit jaar elektronisch schakelen met SRAM Rival AXS en vind het nu al echt ideaal. Het is gewoon retenauwkeurig mits goed afgesteld. Met mijn mechanische SRAM Force 22 was het opzich ook wel goed maar het afstellen lijkt daar toch net wat lastiger / wijzigt na verloop van tijd door rekken van de kabel etc. Het zijn in verhouding maar kleine dingetjes maar dat maakt wel dat er minder omkijken naar is.

Daar komt dan weer wel bij dat je zoals gezegd je accu('s) goed in de gaten moet houden. Een voordeel, vind ik, van SRAM tov Shimano is dat de accu's uitwisselbaar zijn. Dus als de accu achter leeg is wissel je hem met voor als je daar je ketting goed gezet hebt en kan je probleemloos thuiskomen. Zo had ik voor afgelopen weekend toen ik net wegreed een melding over dat de batterij achter schijnbaar toch wat leeg zou kunnen zijn. Bij eerste stoplicht even snel omgewisseld voor de zekerheid maar bleek de rest van de dag en ook afgelopen dagen wel mee te vallen. Bij Shimano is dat dan wel weer anders. Heb al menig gebruiker daar over gehoord. Maar dit is zeker te voorkomen door met enige regelmaat gewoon op te laden natuurlijk.

Ja, en als het dan qua fiets verder "hetzelfde" is maar het grootste verschil 105 Di2 vs mechanisch Ultegra is... Tja, ik denk dat je die keuze zelf moet maken. Als de ene fiets nou veel lichter zou zijn, of aerodynamischer of hele andere redenen (disc vs rimbrake, kan bredere banden aan, andere geometrie...) dan valt er misschien iets zinnigers over te zeggen. Ik zie het nu meer zoals een beetje bij mijn broer. Die wisselde zijn Giant TCR van amper 1,5jr oud van 3,8k in voor een Giant Propel van 6,5k. Goed, andere geometrie enzo, maar ik vraag me bij hem wel af of hij er echt sneller van is gaan fietsen zeg maar :D Als je gemiddeld nooit harder dan bij wijze van 32 of 35 komt, dan zijn het kleine verschillen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 21:00

Mijn fiets is vorige week opgehaald.
Was ook benieuwd hoe het zou gaan, heeft er wel enkele weken op gestaan maar je kunt biedingen afwijzen of accepteren.
Als je accepteert dan krijg je vanzelf stap voor stap op de website aangeduid welke acties je moet ondernemen (valt mee hoor).
Wat ik wel lang vond duren is de tijd tussen verkoop en dat deze opgehaald werd.
Na verkoop was de eerste mogelijkheid om de fiets door te transporteur op te laten halen pas na 2 weken.
Fiets stond mij niet in de weg maar als koper kan dat lang duren.
Je krijgt een buycycle doos thuisgestuurd en een filmpje legt uit hoe je de fiets dan kunt inpakken, helemaal prima.
Fiets zou vorige week donderdag opgehaald worden tussen. 8:00&18:00, dat vond ik een vrij irritant groot venster mgoed.
Fiets is dus donderdags opgehaald, ik kon ophalen bevestigen en uur later mijn uitbetaling vragen.
Vrijdag stond het geld op de rekening.
Krijg nu wel steeds ups updates dat ze de fiets niet kunnen afleveren bij de koper dus benieuwd hoe dat gaat.
Diegene heeft dus uiteindelijk, als die fiets deze week nog geleverd worst, bijna een maand op een andere fiets gewacht.

Ik vond het wel fijn dat ik niet allemaal "vreemd volk" aan de deur had t.o.v. marktplaats en dan komen ze met vragen terwijl ik niet echt veel verstand heb van technische fietsdingen dus voor mij prima.

Mocht je nog meer vragen hebben, stuur ff een pb.

Oftewel tldr; ik zou het weer doen.

[ Voor 6% gewijzigd door rinslll op 11-04-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 21:00
Foutje.

[ Voor 99% gewijzigd door rinslll op 11-04-2024 16:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
orange.x schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:27:
Daar komt dan weer wel bij dat je zoals gezegd je accu('s) goed in de gaten moet houden.
Ik zei ook: je moet zelf ontdekken wat voor je werkt. Ik zie ook regelmatig mensen op strava met een halve rit "mijn fietscomputer was leeg". Als je vast gaat lopen op het opladen van een batterij, dan is misschien mechanisch een betere keuze.

Dus ben je een persoon die altijd zijn shit op orde heeft, dan heeft Di2 zeker voordelen. Ben je altijd iemand die altijd al met 0-1 de wedstrijd start, kies voor mechanisch of nog beter hardlopen O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Timzhem schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:37:
[...]

Dat hoeft echt niet na iedere rit, ik laad mijn Di2 denk ik om de 1500/2000 km op en dan is die nog niet helemaal leeg. Als ik een rood controle lampje zie laad ik op, als je nog langer wacht krijg je een waarschuwing op je Garmin en op dat moment kan je nog wel een lange rit rijden. Als hij bijna leeg is stopt eerst je voorderailleur er nog mee, maar dan heb je het al ver laten komen.

Hier al 2 generaties Di2 en een Eagle GX AXS op de MTB, op zich prefereer ik dan weer het accu systeem van Di2 omdat je dan maar een ding hoeft bij te houden voor beide derailleurs. Terwijl die accu voor Di2 in mijn geval ook nog een stuk langer mee gaat al kan ik me voorstellen dat een Eagle derailleur wat dorstiger is dan een Rival, Force of Red deraulleur door de waarschijnlijk zwaardere clutch.

De ervaringen die @orange.x noemt heb ik ook wel gehoord en meegemaakt maar dat kwam met name vanuit vorige generaties Di2 denk ik, toen wireless connectivity nog een optie was en de systemen dus standaard ook niet gekoppelt konden worden met fietscomputers. Ik heb op mijn oude Di2 altijd een D-Fly (extra component wat nodig was voor wireless comms) gehad en ook nooit in problemen geweest met de accu daardoor. Op de huidige generatie 12 speed Di2 is dit sowieso standaard.

Met betrekking tot knoopcel batterijen in de shifter: mijn fiets is nu ruim een jaar oud en 13.000km verder maar beide geven aan nog helemaal vol te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Oja op de MTB had ik deze week wel mijn ketting stuk door elektronisch schakelen: op een stijl klimmetje vol op de pedalen staand per ongeluk het shifterknopje aangetikt en krak. Dat zal je met mechanisch wat minder snel gebeuren, maarja, shit happens.

[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 11-04-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Hier overigens na een winterseizoen incl gravel/modderritten met mijn Scott Addict RC15 heel erg tevreden over Di2. Vooral vanwege de snelheid en de minimale effort die nodig is om te schakelen. Op de weg schakel je relatief weinig ten opzichte van de momenten dat je vastgezogen wordt in de modder of toch even terug moet schakelen om dat heuveltje op te komen. Zeker met synchroshift die automatisch voor ook meeschakelt heel erg veel fijner dan wat ik gewend was op de MTB met mechanisch schakelen.

Voor de weg is het voor mij geen must overigens maar vind het wel erg fijn werken en bijv de extra knoppen bovenop de hoods waarmee ik naar de volgende/vorige pagina op mijn Garmin kan gaan zijn erg handige extratjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 09:39
[...]

2 jaar. En als die bijna leeg is dan schakelt die nog wel, alleen gaat die eerder in een soort van energie bespaarmodus en dan dan moet je meerdere keren klikken om te schakelen (een keer om wakker te maken en een keer om te schakelen denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Ivm parkeren bij de agr toertocht. Ze verwijzen naar een parking in Berg en Terblijt, kan je daar ook gewoon blijven staan tot de dag erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:19

nrg

Over de Di2 shift modes: ik had hem altijd op manual staan, maar naar aanleiding van de comments hier probeerde ik de Semi Synchro Shift mode. Dus dat de achterderailleur meeschakelt op het moment dat je wisselt van voorblad. Echter na 2x van voorblad wisselen vloog m’n ketting eraf. Heb dat met handmatig schakelen nog nooit gehad. Lijkt erop dat er dan teveel heen en weer tegelijk gebeurt waardoor de ketting het niet meer ziet zitten. Hebben anderen dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
DialOut schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:27:
[...]

2 jaar. En als die bijna leeg is dan schakelt die nog wel, alleen gaat die eerder in een soort van energie bespaarmodus en dan dan moet je meerdere keren klikken om te schakelen (een keer om wakker te maken en een keer om te schakelen denk ik).
Goed om te horen, bij het ritje van net werkte het allemaal weer prima gelukkig :)

Hebben jullie verder nog tips / features die je moet weten bij sram?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
nrg schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:10:
Over de Di2 shift modes: ik had hem altijd op manual staan, maar naar aanleiding van de comments hier probeerde ik de Semi Synchro Shift mode. Dus dat de achterderailleur meeschakelt op het moment dat je wisselt van voorblad. Echter na 2x van voorblad wisselen vloog m’n ketting eraf. Heb dat met handmatig schakelen nog nooit gehad. Lijkt erop dat er dan teveel heen en weer tegelijk gebeurt waardoor de ketting het niet meer ziet zitten. Hebben anderen dit ook?
Nee nog nooit gehad; in welke situatie gebeurde het (omhoog/omlaag) en hoe heb je de semi synchro shift ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 22:27

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

[...]

Hier ook de ervaring van ongeveer 2 jaar voor de batterijen van de shifters.
Afgelopen winter gaf m'n Garmin een waarschuwing maar die verdween na een paar keer schakelen.
Vermoedelijk kwam dat omdat het in de schuur kouder dan buiten was.
Bij de tweede waarschuwing heb ik maar bij beide shifters de batterij vervangen.

De accu van de derailleur gaat zo lang (500km ofzo) mee, dat ik nog wel eens vergeet 'm op te laden.
Tip dus om die voor een langere rit altijd even op te laden.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Wat betreft de knoopcellen in shifters.. er zit echt wel behoorlijke verschillen in kwaliteit. Ik heb wel eens een strip merkloze uit de grabbelbak bij de kassa van het kruidvat meegenomen, maar sommige waren al bij het eerste gebruik half leeg of gingen serieus veel korter mee (niet in shifters overigens). n

Wil niet zeggen dat alle goedkope batterijen ruk zijn, maar bij bv duracell weet je wel dat het geen rommel is.
en er zit natuurlijk nog en hele hoop tussen (en misschien nog wel boven ook)

Ik stop nu zelf in mijn HRM, (vorige) PM en als de shifters een keer leeg raken ook echt alleen batterijtjes waar ik goede ervaring mee heb.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Prulleman schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:38:
Wat betreft de knoopcellen in shifters.. er zit echt wel behoorlijke verschillen in kwaliteit. Ik heb wel eens een strip merkloze uit de grabbelbak bij de kassa van het kruidvat meegenomen, maar sommige waren al bij het eerste gebruik half leeg of gingen serieus veel korter mee (niet in shifters overigens). n

Wil niet zeggen dat alle goedkope batterijen ruk zijn, maar bij bv duracell weet je wel dat het geen rommel is.
en er zit natuurlijk nog en hele hoop tussen (en misschien nog wel boven ook)

Ik stop nu zelf in mijn HRM, (vorige) PM en als de shifters een keer leeg raken ook echt alleen batterijtjes waar ik goede ervaring mee heb.
En welke zijn dat? :)

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:57
Duracell, Panasonic, Varta, kan je sowieso niet mis mee gaan, ook nog wel andere goede natuurlijk. Ook bij auto's wel rare storingen gezien omdat er een no-name batterij in een keyless entry sleutel zat. :)

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
koop inderdaad meestal duracell, maar als ik dit lijstje zo bekijk, denk ik dat ik ook maar eens energizer probeer:
https://www.batterijtjes.nl/CR2032
De CR2032 Huismerk batterijtjes hebben een capaciteit van 200mAh. De CR2032 Varta batterijtjes hebben een capaciteit van 230mAh. De CR2032 Energizer batterijtjes hebben een capaciteit van 240mAh. De CR2032 Duracell batterijtjes hebben een capaciteit van 180mAh.

Strava

Pagina: 1 ... 558 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).