Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 555 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:30
Webgnome schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:14:
@crimby ik kan bevestigen dat het aan Garmin ligt. Het duurde echt een paar minuten voordat mijn workout van vanmorgen op Garmin verscheen en dan is het natuurlijk ook nog even voordat die op Strava terecht komt. Het is de laatste tijd weer raak bij Garmin heb ik het idee. Een aantal jaar geleden ( of was het maanden..) waren ze nog gehakt geweest en was bang dat ik al mijn data kwijt was. Gelukkig viel dat mee toen.

Hoe was het op de Posbank? Was het er druk of viel het mee? Ben zelf de andere kant op gegaan deze keer ( Oosterbeek) en daar was het toch aardig druk moet ik zeggen. Nu erachter dat ik nog niet helemaal in vorm ben. De Italiaanseweg en Holleweg gingen eigenlijk best prima maar het extra lusje dat ik had gepland naar de Posbank was toch echt een brug te ver.

Maandag, als het weer mee zit even kijken hoe we het in Montferland gaan doen
Ik zag net dat er ook niks naar Komoot geupload was dus idd Garmin. Thanks voor de bevestiging!

Posbank was prachtig en redelijk druk de tegenovergestelde richting op. Alleen natuurlijk op de Schietbergseweg moest iedereen mij natuurlijk inhalen haha!

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:53
Bij iedereen waarbij Garmin niet gelijk synched met zijn Strava.

Ik hoop dat iedereen de impact op zijn leven te boven komt.

Als je er over wil praten, mijn DM staat open.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:30
DialOut schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:16:
[...]

Ziet er gaaf uit. Welk gebied was je?
Aangezien er nog niks op Strava staat, maar even zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aehcmignlDkJhMJB0nfvbpgiyQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2INDSQ3tIF6qrS9Ao2CwD55e.jpg?f=fotoalbum_large

@mhr-zip thank you! We fietsen toch voor de social medias!! 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door crimby op 30-03-2024 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
crimby schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:19:
[...]

@mhr-zip thank you! We fietsen toch voor de social medias!! 8)7
Ja, maar die hebben ze morgen echt nog niet afgeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:23
mhr-zip schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:18:
Bij iedereen waarbij Garmin niet gelijk synched met zijn Strava.

Ik hoop dat iedereen de impact op zijn leven te boven komt.

Als je er over wil praten, mijn DM staat open.
Die sync naar Strava kan mijn gestolen worden maar vind het zelf wel fijn dat mijn workouts ergens staan zodat ik wat grafiekjes kan zien, analyseren etc etc.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 06:35

Phydomir

Dennis

crimby schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:03:
Puur genieten dit!

[Afbeelding][Afbeelding]

Wel jammer dat Garmin ALTIJD een storing heeft als ik net een lekkere rit heb gemaakt….
Indrukwekkende beesten blijven het. Posbank is in mijn "achtertuin" dus kom ze ook nog wel eens tegen. Heerlijk fietsen en trainen daar. Alles tot zo'n 5 minuten is perfect te doen daar qua klimmetjes.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Webgnome schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:39:
[...]

Die sync naar Strava kan mijn gestolen worden maar vind het zelf wel fijn dat mijn workouts ergens staan zodat ik wat grafiekjes kan zien, analyseren etc etc.
Mocht je echt niet kunnen wachten en zit je trainer op de data te wachten, om je training van morgen in elkaar te schroeven.

Je kan je device ook even aan een usb kabel hangen en dan handmatig uploaden waar je wilt (bijv. even bij intervals.icu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
@mhr-zip Ja, dat was ook een optie geweest. Gelukkig zijn de problemen nu weer opgelost. Ga toch maar weer even mijn garmin workout downloader uit de mottenballen halen..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een nieuwe bikefit in Rotterdam. Op mijn Wilier GTR team zit ik gewoon niet lekker (vooral snel pijn in rug, armen) en ik kom er maar niet uit waar het aan ligt. Wie kan mij een goed adres aanraden? Het maakt mij niet zoveel uit hoe duur de fit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Verwijderd schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:57:
Ik ben op zoek naar een nieuwe bikefit in Rotterdam. Op mijn Wilier GTR team zit ik gewoon niet lekker (vooral snel pijn in rug, armen) en ik kom er maar niet uit waar het aan ligt. Wie kan mij een goed adres aanraden? Het maakt mij niet zoveel uit hoe duur de fit is.
https://debiomechanieker.nl

Of

https://magowheelworks.nl/bikefitting/

Ik ben bij de Biomechanieker geweest, goede ervaring mee! En ik heb helaas al 4 bikefitters gehad in de regio, dus dit is niet gebaseerd op een N=1 ervaring.

Mago wel veel goeds over gehoord en ook wel eens gesproken, en ben ook wel gecharmeerd over hun aanpak (werken in duo losse fitter en losse fysio/manueltherapeut.)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 09:39
Vandaag de Cycplus AS2 pro ontvangen, 21 maart s avonds besteld via website van cycplus.
Even de banden bijgepompt in de schuur, dat ging soepel, maar moest ook nog geen bar bij (naar 4,5) bij beide banden.
Fijne aan de pro is dat je vaker kan oppompen op 1 lading en dat dankzij de display je psi kan instellen en dat hij daarna stopt met pompen.

Voor de omvang naast Garmin 530 en mini pomp op de foto gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzVmSxgj8RjtmMhJzNMb6PsqTkU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1OjLMnrlsf1yYrEqN5RjeHw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjBknO-62O2cpZY2tQ1ySg99VPE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZsFwyolniqP5VWmpopQDRzy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhKUK-sAbBgh7lwhdwigXurPY-s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6NOEphWb4oYBpqf1GWGttmq.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:28
Verwijderd schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:57:
Zelf goede ervaringen met Gijs Gelderblom. Sportfysio met ervaring binnen het professionele wielrennen.

Zijn natuurlijk meer goede bikefitters, maar hier zou ik zo naar terug gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:21
DialOut schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:25:
Vandaag de Cycplus AS2 pro ontvangen, 21 maart s avonds besteld via website van cycplus.
Even de banden bijgepompt in de schuur, dat ging soepel, maar moest ook nog geen bar bij (naar 4,5) bij beide banden.
Fijne aan de pro is dat je vaker kan oppompen op 1 lading en dat dankzij de display je psi kan instellen en dat hij daarna stopt met pompen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Tof, scheelt weer CO2 patronen, CO2 pomp en het meenemen van de handpomp. Tempting, wel vrij kostbaar. Of neem ik gewoon te veel mee onderweg voor Tubeless ? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RebornVampie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-09 22:35
derx666 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:57:
Tsja, ik ben in 2 maanden tijd 2x op m'n bek gegaan met fietsen. 1e keer viel wel mee, maar de 2e was erger. Heb op de een of andere manier met m'n rechter bovenbeen iets geraakt (denk het stuur), en er zit een gigantische bult op (~15cm doorsnede). Fysio zegt dat het wel goed komt, heeft alleen tijd nodig. Rustig bewegen etc. Mag wel rustige trainingen doen op de indoor fiets, maar ga 17 april richting Mallorca. Dat wordt ook erg kort dag...
Misschien als het dan nog niet goed gaat dat ik me dan gewoon een cheater race e-bike pak net zoals de dikke duitsers daar allemaal. Dan kan ik iig nog m'n ritjes doen die ik wil doen. Dan maar volgend jaar teruggaan...
Bij toeval in dit topic gekomen (zocht iets totaal anders, een kortingscode voor een dopper :P ). Ik ben IC verpleegkundige en partner radioloog. Ben 2 jaar geleden gevallen en heb daar eveneens een bult aan overgehouden. Mijn vriendin tipte me dat het mogelijks "morel lavallee" kon zijn. Dat is wanneer weefsels van elkaar zijn afgetrokken (vetweefsel en spier) en dat vult zich met bloed. Ik weet natuurlijk niet of jij dit hebt en meestal is de behandeling conservatief, maar mocht je er meer klachten aan overhouden dan zou ik er wel verder naar laten kijken (echo). Bij mij is het twee keer gepuncteerd (viezigheid eruit gehaald) en daarna met compressie (spica) behandeld.

Als je er niks mee doet kan de doorbloeding van je huid ed verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:34
mr.DJ95 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:43:
[...]

Tof, scheelt weer CO2 patronen, CO2 pomp en het meenemen van de handpomp. Tempting, wel vrij kostbaar. Of neem ik gewoon te veel mee onderweg voor Tubeless ? :+
Wat?! Rijd jij nog steeds Tubeless dan? (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
DialOut schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:25:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Gaaf! Kun je hem ook eens wegen? Ik denk er ook over na maar wil wel graag mn gewicht beetje in de perken houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Requiem19 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:32:
[...]

Gaaf! Kun je hem ook eens wegen? Ik denk er ook over na maar wil wel graag mn gewicht beetje in de perken houden.
En hoeveel gewicht zit er op de fiets? :+

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:21
Requiem19 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:31:
[...]

Wat?! Rijd jij nog steeds Tubeless dan? (8>
Laatste memo niet meegekregen blijkbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DialOut
  • Laatst online: 10-09 09:39
Requiem19 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:32:
[...]

138g incl silicone hoesje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
mr.DJ95 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:29:
[...]

Laatste memo niet meegekregen blijkbaar
Solly, ik haal je door de war met een andere Mr, namelijk @Mr. Stom die behoorlijke irritante ervaringen had met tubeless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
mr.DJ95 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:43:
[...]

Mja, ik had altijd CO2 en een handpompje. Toen kwam ik er achter dat je ook slechte handpompjes hebt :+

Vervolgens een goede handpomp gekocht* (met beetje zoeken gaat er wel 30 euro vanaf, anders stuur je maar een DM).
Toen kwam ik er achter als je een pomp hebt waar je prima vanaf 0 je band mee op kan pompen, CO2 patronen ook niet zoveel nut hebben. Zeker niet met tubeless, want dan wil je eigenlijk alleen maar bijpompen en zelden of nooit vanaf 0 beginnen. Zeker met goede pluggen heb ik nooit meer een binnenband moeten steken.

*en na mij, vele mede Tweakers hier op het forum. Ik zelf had het idee ook weer gejat van @DDX

Cycplus ziet er echt interessant uit, maar ik zou toch snel een pomp meenemen als backup. Die doet het immers altijd.

Dus ik hoor de komende jaren graag de ervaringen of een Cycplus altijd betrouwbaar is.

[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 31-03-2024 13:11 ]

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 00:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EPilQxyLjSPiq7nsYegBvS3_DQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iBctX4dvRURsCoXWGGPwF1oJ.jpg?f=fotoalbum_large

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Kluus schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:08:
[...]

Kan wel om te oefenen, hoewel ik ook al bericht van Mantel heb dat ze het binnenkort binnen krijgen en er is er ook nog een van Ali onderweg (waar ik eerst het verkeerde dopje had besteld, die is al binnen)… ;)
Ik probeer het gewoon, dat klein spul is zo snel geprint en het is natuurlijk de uitdaging om een netter dopje te produceren dan die op dat voorbeeldplaatje was afgebeeld :)

Ik ga nu komende week voorwiel steunen printen voor in de garage; ik ben die wegdraaiende sturen van alle fietsen een beetje beu.

---------------

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Requiem19
Poah, eerste dagje op de racer na 5 maanden alleen op de gravel ragbak buiten is wel een genietmomentje zeg 😍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:50
Kort vraagje, ik kom er zelf niet uit.

Vanochtend moest ik vol in de ankers omdat een fietser voor mij een afslag had gemist en daarop haar fiets overdwars stil zette. Ik heb haar niet geraakt maar sinds dat moment zit er een gekke kraak ergens in mijn frame. Het treedt op als ik versnel en als ik een bocht door ga (ook zonder trappen). Het klinkt alsof het uit de voorvork komt maar daar zie ik niets. Ik ben de hele fiets nagelopen maar alles lijkt correct vast te zitten.

Heeft iemand enig idee waar ik nog zou kunnen kijken? Het gaat overigens over een Carbon cube attain met mechanisch ultegra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:06
Speling op je balhoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15
stutrecht schreef op maandag 1 april 2024 @ 18:26:

Vanochtend moest ik vol in de ankers omdat een fietser voor mij een afslag had gemist en daarop haar fiets overdwars stil zette. Ik heb haar niet geraakt maar sinds dat moment zit er een gekke kraak ergens in mijn frame. Het treedt op als ik versnel en als ik een bocht door ga (ook zonder trappen). Het klinkt alsof het uit de voorvork komt maar daar zie ik niets. Ik ben de hele fiets nagelopen maar alles lijkt correct vast te zitten.

Heeft iemand enig idee waar ik nog zou kunnen kijken? Het gaat overigens over een Carbon cube attain met mechanisch ultegra.
Ik heb geen idee, maar mij lijkt het veel logischer dat je remmen dit geluid maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:50
Buitenspel schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:34:
[...]

Ik heb geen idee, maar mij lijkt het veel logischer dat je remmen dit geluid maken?
Vanochtend geprobeerd maar de remmen lopen mooi vrij. Morgen thuiswerkdagje dus dan rustig verder kijken. Dank in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Gisteren met een maatje even alle heuveltjes in Montferland gezien en gevoeld. Uiteindelijk een tochtje van ~50 km. Mijn maat had na 45 kilometer de pijp he-le-maal leeg. Heb nog nooit zo lang over 5 kilometer gedaan :+. Verder is Montferland niet echt heel spannend moet ik bekennen. De Elterberg en het klimmetje naar het hotel ( motte van montferland ) waren de enige echte uitdaging.

Aangezien het nogal regende heb ik de fiets met een doek even hier en daar afgenomen. Hoe doen jullie dat eigenlkijk? Ik ben niet zo van de hogedrukspuit als het niet hoeft ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Webgnome schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 07:31:
Gisteren met een maatje even alle heuveltjes in Montferland gezien en gevoeld. Uiteindelijk een tochtje van ~50 km. Mijn maat had na 45 kilometer de pijp he-le-maal leeg. Heb nog nooit zo lang over 5 kilometer gedaan :+. Verder is Montferland niet echt heel spannend moet ik bekennen. De Elterberg en het klimmetje naar het hotel ( motte van montferland ) waren de enige echte uitdaging.

Aangezien het nogal regende heb ik de fiets met een doek even hier en daar afgenomen. Hoe doen jullie dat eigenlkijk? Ik ben niet zo van de hogedrukspuit als het niet hoeft ;)
Eet je maat genoeg?

Over je hoge drukspuit: https://www.cycloworld.cc...oetsen-met-snow-foam/3162

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 09:23

Ik heb standaard de tuinslang aangekoppeld staan in de tuin..
Even voorzichtig afspuiten (grove vuil), daarna idd even afdrogen met een doek..
Vervolgens even de cassette, kettingbladen en ketting droogmaken en even nablazen met een busje lucht..
https://www.action.com/nl-nl/p/2575572/lab31-anti-stofspray/

Als 2-3 uur later alles helemaal droog is dan even de ketting opnieuw olieen.

Alles bij elkaar 4-5 minuten werk en je fiets is weer redelijk in orde..
Helemaal goed grondig schoonmaken doe ik meestal maar 1x per maand ofzo.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Zal even naar die link kijken straks. Eten, dat is voor die gast echt een uitdaging. Als ik hem mag geloven dan leeft ie op Chocopasta en broodjes. Groente eet ie niet en het enige dat ie naar binnen werkte gisteren was een druivensuikertabletje. En drinken? Nee, niet nodig.

Heb hem al wel vaker aangesproken hierop maar had niet verwacht dat ie na exact 45 kilometer gewoon op was. Meestal kun je nog wel op karakter er het e.e.a. uitpersen. Hongerklop was het overigens niet. Dan had ik hem wel het nodige aan suikers naar binnen gepropt

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Webgnome schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:37:
[...]

Zal even naar die link kijken straks. Eten, dat is voor die gast echt een uitdaging. Als ik hem mag geloven dan leeft ie op Chocopasta en broodjes. Groente eet ie niet en het enige dat ie naar binnen werkte gisteren was een druivensuikertabletje. En drinken? Nee, niet nodig.

Heb hem al wel vaker aangesproken hierop maar had niet verwacht dat ie na exact 45 kilometer gewoon op was. Meestal kun je nog wel op karakter er het e.e.a. uitpersen. Hongerklop was het overigens niet. Dan had ik hem wel het nodige aan suikers naar binnen gepropt
Het ligt een beetje aan de getraindheid en de intensiteit van de rit, is het een gematigd tempo dan zou je 1,5 a 2 uur zonder eten prima moeten kunnen redden.
Bidonnetje met wat sportdrank zou dan voldoende moeten zijn..

Is die echt ongetraind en is het voor hem echt een intensieve rit (als op 100% omslagpunt), ja dan ben je gewoon leeg na 1 a 1,5 uur, en helpt eten en drinken ook niet echt meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
verstappen33 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:40:
[...]

Het ligt een beetje aan de getraindheid en de intensiteit van de rit, is het een gematigd tempo dan zou je 1,5 a 2 uur zonder eten prima moeten kunnen redden.
Bidonnetje met wat sportdrank zou dan voldoende moeten zijn..

Is die echt ongetraind en is het voor hem echt een intensieve rit (als op 100% omslagpunt), ja dan ben je gewoon leeg na 1 a 1,5 uur, en helpt eten en drinken ook niet echt meer.
Ongetraind is ie niet maar het ging wel voor hem wel iets harder dan gemiddeld. Het zal een combinatie van factoren zijn denk ik inderdaad. Ben er wel van overtuigd dat, wanneer hij ergens iets meer had gegeten dan dat tabletje dat ie die laatste 5km nog wel beter had volgehouden. Maar ach, het is een leuke leerschool was een mooi tochtje en voor mij een fijne Herstel training want die doe ik te weinig. Zit vaak in D2 te trainen

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 08:25
Ik ga komend weekend met de racefiets op stap en heb hiervoor een seat pack + frame pack gekocht.
Nu zoek ik tape om mijn carbon frame te beschermen en kwam onderstaande tegen, maar de verzendtijd is net te lang. :9
https://a.co/d/fkCQp1N

Iemand tip waar ik goed beschermtape kan vinden dat betaalbaar is en snel geleverd kan worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:00
ob3lix schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:09:
Ik ga komend weekend met de racefiets op stap en heb hiervoor een seat pack + frame pack gekocht.
Nu zoek ik tape om mijn carbon frame te beschermen en kwam onderstaande tegen, maar de verzendtijd is net te lang. :9

Iemand tip waar ik goed beschermtape kan vinden dat betaalbaar is en snel geleverd kan worden?
Bij Mantel hebben ze best wat opties. Ik had ooit deze: https://www.mantel.com/restrap-bicycle-protection-kit

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 10:12
ob3lix schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:09:

Ik heb prima ervaringen met (zwarte) isolatietape van de bouwmarkt gewoon, meen dat het van Tesa was. Hoef je volgens mij niet voor naar de fietsspeciaalzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-09 14:08
stutrecht schreef op maandag 1 april 2024 @ 18:26:

Loopt je remschijf aan? Die willen nog wel eens 'vrij' lopen als je rechtop zit, maar zodra je de fiets wat op de kant zet (zoals in een bocht) loopt de schijf opeens aan. Zeker omdat het euvel zich heeft voorgedaan ná hard remmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
... Ik ben niet zo van de hogedrukspuit als het niet hoeft ;)
Jouw fiets is daar ook niet zo van. ;)

Loszittend -nog nat- vuil spuit ik er met een tuinslang af. Als het al droog is gereden dan meestal met een zachte borstel (fiets schuinhouden zodat het niet in de ketting valt).
En als de drivetrain nat is, vanwege afspuiten of regen, blaas ik die met compressorlucht even "droog", anders staat er snel roest op. (Zeker als je met wax rijdt). Wel altijd ff smeren alles weer droog is, na een regen ritje.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Mistraller schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:47:
[...]

Jouw fiets is daar ook niet zo van. ;)

Loszittend -nog nat- vuil spuit ik er met een tuinslang af. Als het al droog is gereden dan meestal met een zachte borstel (fiets schuinhouden zodat het niet in de ketting valt).
En als de drivetrain nat is, vanwege afspuiten of regen, blaas ik die met compressorlucht even "droog", anders staat er snel roest op. (Zeker als je met wax rijdt). Wel altijd ff smeren alles weer droog is, na een regen ritje.
Wat ik meestal doe is even een armstuk gebruiken om het ergste vuil er af te poetsen vlak na de rit maar was indedaad even benieuwd naar de details. Dit is een goed advies denk ik. Vanavond maar even het e.e.a. schoonmaken/smeren.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 10:12
Mistraller schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:47:
[...]
Als het al droog is gereden dan meestal met een zachte borstel (fiets schuinhouden zodat het niet in de ketting valt).
Ik probeer hier toch mee op te passen, omdat de zandkorrels (en ander vuil) op die manier al snel als een soort schuurpapier gaan werken op je lak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Gewoon je fiets voorzien van coating :

https://proteambicyclecare.com/en/hydro-coating-info/

En zolang je niet minuten lang op je lagers gaat spuiten is een hogedrukspuit echt niet zo schadelijk hoor.
Minder schadelijk dan uren in de regen fietsen iig...

[ Voor 7% gewijzigd door DDX op 02-04-2024 09:56 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:11

Bezulba

Formerly known as Eendje

Schoonmaken? Tis dat?

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:25
DDX schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:55:

En zolang je niet minuten lang op je lagers gaat spuiten is een hogedrukspuit echt niet zo schadelijk hoor.
Dat doe mij denken. Merk jij, als fervent (buiten)fietser, ook verschil in slijtage van afgelopen najaar/winter ten opzichte van andere jaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
BravoWhiskyAlfa schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:49:
[...]

Ik probeer hier toch mee op te passen, omdat de zandkorrels (en ander vuil) op die manier al snel als een soort schuurpapier gaan werken op je lak.
Daarom zachte borstel, ik heb zo'n borstelsetje van MucOff. Je moet niet gaan poetsen, als er nog grof vuil op je fiets zit nee. Ik bedoel dus echt het plakkende zand er even af vegen, that's it. Ik ben niet zo'n poetser verder.
Heel soms wil ik nog wel eens een goeie dag hebben dat ik met Cyclon instant polish wax aan de gang ga... daar krijg je alles mooi mee. (Meestal daags voor een SR of de AGR of zo 8) )
Werkt ook op matte lak; en da's handig want zowel mijn racer als mtb is een Scott en die hebben een matte bovenkant op de toptube.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
DDX schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:55:

Klopt, maar je hebt op zoveel plekken lagertjes zitten... even natmaken en dan evt met een doek is zoveel sneller vind ik... (apparaat pakken, leidingen uit de knoop halen, stroomhaspel uitrollen etc)
Voor je lak is het inderdaad niet zo'n probleem, maar je perst makkelijker water op een plek waar het minder gewenst is. Denk bijv langs een kabeldoorvoer.

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:20
verstappen33 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:34:
[...]

Ik heb standaard de tuinslang aangekoppeld staan in de tuin..
Even voorzichtig afspuiten (grove vuil), daarna idd even afdrogen met een doek..
Vervolgens even de cassette, kettingbladen en ketting droogmaken en even nablazen met een busje lucht..
https://www.action.com/nl-nl/p/2575572/lab31-anti-stofspray/

Als 2-3 uur later alles helemaal droog is dan even de ketting opnieuw olieen.

Alles bij elkaar 4-5 minuten werk en je fiets is weer redelijk in orde..
Helemaal goed grondig schoonmaken doe ik meestal maar 1x per maand ofzo.
Nu kom ik misschien over als een bomenknuffelaar, maar een spuitbus met lucht(en andere vuiligheid) in 2024?? :)
Zou je dan niet gewoon een kleine compressor kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Mistraller schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:13:
[...]

Klopt, maar je hebt op zoveel plekken lagertjes zitten... even natmaken en dan evt met een doek is zoveel sneller vind ik... (apparaat pakken, leidingen uit de knoop halen, stroomhaspel uitrollen etc)
Voor je lak is het inderdaad niet zo'n probleem, maar je perst makkelijker water op een plek waar het minder gewenst is. Denk bijv langs een kabeldoorvoer.
Ik gebruik vooral de hogedruk, met een aanpasbare kop. Dit heeft er wel voor gezorgd dat altijd alle vuiligheid deftig weg was en slijtage vertraagt. Als het echt heel smerig was, gebruik ik zo een ketting reiniging tool Vorige week na pas 14.500 km mijn ketting/cassette vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:36
Kleine lucht compressor klinkt wel handig inderdaad om alles droog te krijgen voordat het de schuur in gaat.

Iemand toevallig erg blij met een bepaald exemplaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Cloclo100 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:37:
[...]

Nu kom ik misschien over als een bomenknuffelaar, maar een spuitbus met lucht(en andere vuiligheid) in 2024?? :)
Zou dit werken? https://www.bol.com/nl/nl...sed-air/9300000094076507/

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
PaulBloem schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:42:
Kleine lucht compressor klinkt wel handig inderdaad om alles droog te krijgen voordat het de schuur in gaat.

Vriend van me heeft deze naar tevredenheid: https://airpress.nl/oliev...1-1-kw-92-l-min-6-l-36943

Heb zelf een slagje groter: https://airpress.nl/compr...kw-137-l-min-24-l-36839-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
Dat is natuurlijk al wat overkill voor de aandrijving droog te spuiten, maar dan ben je wel futureproof :)
We zijn nu met een nieuwbouw bezig en ben met de architect aan het zien om achter het poolhouse een bikewash te integreren, met een koppeling van perslucht vanuit de kelder _/-\o_
Zal achteraf wel eens een foto maken, het wordt een pareltje.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jasperv91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 10:04

jasperv91

PSN: Glutinator91

Om nog even terug te komen op het thema bikefit die ik paar weken geleden had aangesneden.

Ik heb inmiddels een fijne ervaring bij de biomechanieker.nl, na een tip van mede forum genoot ( of hoe je het ook noemt).

Voor de fit had ik na 50 km last van mijn onderrug en tintelende handen en bij behorende nekklachten.

Tijdens de fit had ik nog de vraag wat er nog wel goed stond en gekscherend gezegd was gelukkig mijn frame maat nog wel goed.

Bleek dat mijn stuur (veelste) breed was voor mij, schoenen een maat te groot en een verschil in plaatjes afstelling, zodoende maakte ik met rechts een slag die 1 cm groter was. achteraf is het dan wel logisch dat je op den duur daar last van krijgt natuurlijk.

Al doende fiets opnieuw afgesteld en ondertussen ook een week in de Ardennen vertoeft, nooit gedacht dat ik gewoon meerdere dagen achter elkaar kon fietsen zonder pijnklachten in mijn rug of schouders.

Over de benen gaan we het maar niet al te veel hebben, Cote de la redoute ;') was een pittige.

Al met al heel tevreden en eindelijk sinds 2 jaar pijnvrij op de fiets. Dit is ondertussen mijn 3e bikefit geweest en in zoverre duidelijk geworden dat mocht er een nieuwe fiets komen ik toch weer even met Aron ga kletsen hierover welke het beste zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Cloclo100 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:56:
[...]

Dat is natuurlijk al wat overkill voor de aandrijving droog te spuiten, maar dan ben je wel futureproof :)
We zijn nu met een nieuwbouw bezig en ben met de architect aan het zien om achter het poolhouse een bikewash te integreren, met een koppeling van perslucht vanuit de kelder _/-\o_
Zal achteraf wel eens een foto maken, het wordt een pareltje.
Klinkt goed! Bike in de wash terwijl jij in de pool ligt. :)

Deze compressors hebben natuurlijk wat meer mogelijkheden (bijv tjoepless) dan alleen droog spuiten aandrijflijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBloem
Goeie vraag :-) geen idee of dat 'genoeg' is, dus wellicht had iemand al goede ervaringen met eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Cloclo100 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:37:
[...]

Kost weer ruimte en moet ik weer aansluiten etc.. Met 1 busje doe ik bijna een heel seizoen, en het is maar een ketting... Dus als er wat extra vet of troep op komt wat in die spuitbus zit vind ik niet erg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBloem
Oke, dat ziet er wel weer heftig uit, maar werkt vast prima :)
jasperv91 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:56:
Om nog even terug te komen op het thema bikefit die ik paar weken geleden had aangesneden.

Ik heb inmiddels een fijne ervaring bij de biomechanieker.nl, na een tip van mede forum genoot ( of hoe je het ook noemt).

Voor de fit had ik na 50 km last van mijn onderrug en tintelende handen en bij behorende nekklachten.

Tijdens de fit had ik nog de vraag wat er nog wel goed stond en gekscherend gezegd was gelukkig mijn frame maat nog wel goed.

Bleek dat mijn stuur (veelste) breed was voor mij, schoenen een maat te groot en een verschil in plaatjes afstelling, zodoende maakte ik met rechts een slag die 1 cm groter was. achteraf is het dan wel logisch dat je op den duur daar last van krijgt natuurlijk.

Al doende fiets opnieuw afgesteld en ondertussen ook een week in de Ardennen vertoeft, nooit gedacht dat ik gewoon meerdere dagen achter elkaar kon fietsen zonder pijnklachten in mijn rug of schouders.

Over de benen gaan we het maar niet al te veel hebben, Cote de la redoute ;') was een pittige.

Al met al heel tevreden en eindelijk sinds 2 jaar pijnvrij op de fiets. Dit is ondertussen mijn 3e bikefit geweest en in zoverre duidelijk geworden dat mocht er een nieuwe fiets komen ik toch weer even met Aron ga kletsen hierover welke het beste zou zijn.
Mooi om deze ervaring te lezen! Ik zit namelijk net in de agenda van Bikemechanieker te kijken voor een slot. Ik ben namelijk in de markt voor een nieuwe fiets, maar wil dan eerst graag weten wat qua geometrie bij mij en m'n fietsstyle past. DUs ga een koop advies bij hem doen.

Volgend jaar gaan we namelijk de Ride doen (vanuit Stelvio naar NL) en daarvoor heb ik mezelf overgehaald om een passende fiets bij deze bijzondere ervaring te nemen :-) Heb een DI2 mogen ervaren bij een vriend van me en dat is me toch een heerlijk verschil met mijn Tiagra.

[ Voor 10% gewijzigd door PaulBloem op 02-04-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
wisselwerking schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:38:
[...]

Dat doe mij denken. Merk jij, als fervent (buiten)fietser, ook verschil in slijtage van afgelopen najaar/winter ten opzichte van andere jaren?
Valt naar mijn idee wel mee.
Het is vooral de herfst waarin alles rap slijt en die is altijd even erg eigenlijk.
Gewoon regen met minder zooi op de wegen is veel minder erg.

Als fiets echt onder zit, rijd ik gewoon langs een wasbox en spuit hem even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 11:16
In de mei vakantie staat hier een weekje Belgische Ardennen (Durbuy) op de planning, maar wat zijn de ervaringen qua fietsen daar? hoe zijn de wegen daar? en heeft er iemand nog tips qua routes / heuvels?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
@Tinusvolkel dat gebied zelf geen ervaring mee. Het gebied rond Verviers, ook Ardenne, is gewoon goed te doen. Je moet alleen wel uitkijken. In Wallonie bestaat het begrip fietspad eigenlijk niet of je moet het willen doen met een heel slecht onderhouden stukje opgehoogd asfalt. Daarnaast is het verkeer, wat mij betreft, wel te doen maar omdat je ook op de snellere wegen mag fietsen is het even oppassen en is het in het begin een beetje raar ;)

Zoals gezegd, verder is het goed te doen hoor. En vertrouw je het niet zou je eerst nog een verkenningsrondje met de auto kunnen maken om te kijken hoe slecht het wegdek is.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Webgnome schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:07:
@Tinusvolkel dat gebied zelf geen ervaring mee. Het gebied rond Verviers, ook Ardenne, is gewoon goed te doen. Je moet alleen wel uitkijken. In Wallonie bestaat het begrip fietspad eigenlijk niet of je moet het willen doen met een heel slecht onderhouden stukje opgehoogd asfalt. Daarnaast is het verkeer, wat mij betreft, wel te doen maar omdat je ook op de snellere wegen mag fietsen is het even oppassen en is het in het begin een beetje raar ;)

Zoals gezegd, verder is het goed te doen hoor. En vertrouw je het niet zou je eerst nog een verkenningsrondje met de auto kunnen maken om te kijken hoe slecht het wegdek is.
Bedankt voor de tip (y) had ook al even in de buurt via streetview gekeken en kwam al weinig fietspaden tegen.
Verder de dagrijverlichting en de radar aan en de medeweggebruikers maar goed in de gaten houden, heel "thuis" komen is belangrijker dan een hoog gemiddelde qua snelheid en power :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Tinusvolkel schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:11:
[...]

Bedankt voor de tip (y) had ook al even in de buurt via streetview gekeken en kwam al weinig fietspaden tegen.
Verder de dagrijverlichting en de radar aan en de medeweggebruikers maar goed in de gaten houden, heel "thuis" komen is belangrijker dan een hoog gemiddelde qua snelheid en power :)
Dat laatste is altijd ook in Nederland het advies. Eerst veiligheid dan fun. :+

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Webgnome schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:21:
[...]

Dat laatste is altijd ook in Nederland het advies. Eerst veiligheid dan fun. :+
Zeker waar, maar in je eigen omgeving weet je beter waar je meer op tempo kan fietsen / afdalen omdat je weet dat er bijvoorbeeld geen wegen de afdaling kruisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 15:08
Ik ervaar fietsen in de Ardennen nooit als stressvol. Wegen zijn over het algemeen rustig en men is erg gewend aan fietsers. Natuurlijk kom je af en toe op grotere doorgaande wegen terecht wat Nederlanders niet gewend zijn maar zodra je dat één keer gedaan hebt en zorgt dat je goed zichtbaar bent is dat ook niet echt een probleem.
Wegen kunnen ineens wel super slecht zijn, vorig jaar was de afdaling van de Côte de Wanne naar Stavelot één grote gatenkaas. Maar als je de afdalingen met beleid neemt valt daar wel op te anticiperen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperv91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 10:04

jasperv91

PSN: Glutinator91

GWBoes schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:51:

Wegen kunnen ineens wel super slecht zijn, vorig jaar was de afdaling van de Côte de Wanne naar Stavelot één grote gatenkaas. Maar als je de afdalingen met beleid neemt valt daar wel op te anticiperen.
dit was vorige week nog steeds :-(
De rosier was daarin tegen wel erg goed te doen.

Het was voor mij wel een verademing om daar te fietsen waar de automobilisten meer rekening met de fietsers houden dan hier in Nederland

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
Webgnome schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:07:

Aan de andere kant kennen in Nederland heel veel wielrenners in groepen het begrip fietspad in Nederland ook niet. 😉

Maar ik heb in de Ardennen nooit echt problemen ondervonden met het slechte wegdek. Goed vooruit kijken helpt al een hoop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
PaulBloem schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:42:

Ik heb zelf een Einhell 50/10/400; Dwz 50 Liter inhoud, 10 Bar en 400L/minuut aanzuigcapaciteit.

Ik gebruik hem vrijwel dagelijks maar ook om dingen schoon te blazen, en klussen rond het huis. (Ben vrijwel op dagelijkse basis bezig met speelgoed reparaties) Ligt een vaste leiding naar de werkbank en een krul voor de fietsen.

Met 50Liter/10Bar heb ik voor in de avond ruim voldoende lucht zodat die herriebak niet meteen aan gaat.
Een dubbele compressor, 2,4kW (die geeft die 400L aanzuigcapaciteit) is praktisch als je snel wilt vullen of veel lucht nodig hebt zoals het leegblazen van de tuinsproeiers voor de winter.

Ook even een bandje ploppen is zo gedaan.

Ik heb er een powerplug op zitten (aangestuurd in home assistant) zodat ie in de avond niet aan kan springen en ik ook het stroomverbruik kan meten. In een jaar tijd blijkt dat ca 8kWh. Eens in de zoveel tijd even oliepeil checken en water aftappen, verder geen omkijken naar dat ding gehad.

Nadelen zijn er ook: Een groot lomp ding en een herriebak als ie loopt.

TL:DR Compressor is een van mijn beste aankopen qua gereedschap ever.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Cloclo100 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:41:
[...]

Ik gebruik vooral de hogedruk, met een aanpasbare kop. Dit heeft er wel voor gezorgd dat altijd alle vuiligheid deftig weg was en slijtage vertraagt. Als het echt heel smerig was, gebruik ik zo een ketting reiniging tool Vorige week na pas 14.500 km mijn ketting/cassette vervangen.
Die tool had ik ook, maar dan van Ali. Principe exact hetzelfde. Ben ermee gestopt want het ding bleef het zand vooral verspreiden, alles zat onder de zwarte klieder.
Als het echt zover is dat dat nodig is dan trek ik gewoon even de ketting eraf en in een bakje. Dan zakt het losse zand naar onderen, en de tandwielen maar ik 1 voor 1 schoon. Zeker met wax is je kettting snel al schoon genoeg na wat afspuiten, en door geen hogedruk of oplosmiddelen te gebruiken blijft de wax binnen de kettingschakels netjes zitten.
14k kan inderdaad prima als je dan inderdaad ook je cassette maar wisselt; en hangt heel erg van je rijgedrag af. Kettingslijtage zit voor een fors deel ook in de hoeveelheid (peak)watts die hij te verstouwen krijgt en de kettinglijn icm het aantal schakelmomenten.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Nee, maar is meer om dat bootje maar 3 keer per dag gaat/best wat kost en het fort eiland niet echt fietsbestemming is. (al hebben ze er wel eens een mtb wedstrijd gehouden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Mistraller schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:20:

Nadelen zijn er ook: Een groot lomp ding en een herriebak als ie loopt.
Je hebt er ook die niet zo groot zijn en zo achterlijk veel herrie maken:

https://www.toolstation.n...ompressor-olievrij/p10021

Ik heb die grote die ik had toen weggedaan. Stond in de weg, maakt pleuris veel herrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
Mistraller schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:29:
[...]

Die tool had ik ook, maar dan van Ali. Principe exact hetzelfde. Ben ermee gestopt want het ding bleef het zand vooral verspreiden, alles zat onder de zwarte klieder.
Als het echt zover is dat dat nodig is dan trek ik gewoon even de ketting eraf en in een bakje. Dan zakt het losse zand naar onderen, en de tandwielen maar ik 1 voor 1 schoon. Zeker met wax is je kettting snel al schoon genoeg na wat afspuiten, en door geen hogedruk of oplosmiddelen te gebruiken blijft de wax binnen de kettingschakels netjes zitten.
14k kan inderdaad prima als je dan inderdaad ook je cassette maar wisselt; en hangt heel erg van je rijgedrag af. Kettingslijtage zit voor een fors deel ook in de hoeveelheid (peak)watts die hij te verstouwen krijgt en de kettinglijn icm het aantal schakelmomenten.
Ik heb hem gewoon heel netjes onderhouden, en heb die ervaring niet bij die kettingtool. Kanttekening is wel dat bij natte wegen de aandrijving quasi altijd gereinigd wordt. De montage-stand staat altijd klaar en is op 5 minuten gepiept.
Voorts heb ik met mijn ftp van 300 en tal van hoogtemeters voor genoeg last gezorgd denk ik zo :D.
Voorlopig rijd ik nog met Boeshield T-9, maar ben met een schuin oog aan het lonken naar zo een wax-kitje. De prijs steekt me voorlopig nog wat tegen.. iemand wat goedkopere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
mhr-zip schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:58:
[...]

Je hebt er ook die niet zo groot zijn en zo achterlijk veel herrie maken:

https://www.toolstation.n...ompressor-olievrij/p10021

Ik heb die grote die ik had toen weggedaan. Stond in de weg, maakt pleuris veel herrie.
Een kleintje staat bij gebruik bijna direct te ronken, want zodra je iets lucht gebruikt zakt de druk al direct weg. Ik heb hem in de garage achter een kastenwand. Ik gebruik elke dag wel perslucht maar vaak slaat ie pas na de derde dag een keer aan of zo. Maar dat was dus ook exact de reden dat ik deze grote heb gekozen.
Voor zo'n klein ding ga je ook geen vaste leidingen aanleggen :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Mistraller schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:59:
[...]

Een kleintje staat bij gebruik bijna direct te ronken
Deze op 59dB :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
Cloclo100 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:56:
[...]

Dat is natuurlijk al wat overkill voor de aandrijving droog te spuiten,
Haha zeker. Maar ik zou dan ook niet een apparaat kopen dat alleen geschikt is voor het droog maken van de aandrijving van je fiets. Dan idd beter gewoon een doek oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Tja, 6 litertjes op 8 bar O+

Da's 1 goeie scheet :+

Maar goed. Zo'n soort ding is aardig voor een korte luchtstoot inderdaad maar zal altijd direct bij moeten pompen. Ik heb de mijne multifunction gekocht (ook slagmoersleutel voor de auto bijv.) dus dat volume vond ik essentieel. Nu woon ik ook ruim; plek zat.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 23:11
Wellicht kunnen jullie mij helpen, ik fiets 2x p.week hier in het heuvelland met mijn Cube Peleton Race uit 2013. Ik ben op zoek naar een nieuwe comfortabele racefiets.

De nieuwe fiets moet:
- Endurance
- Geen Gravel
- 105 afmontage (7000 vs 7100)
- aluminium of carbon (hier twijfel ik nog over)
- 28mm of 32mm banden (ik zie veel 32 terug?)

Op de shortlist:
- cube attain slx 2024 (goedkoopst)
- trek domane al 5 gen 4
- canyon endurace 7
- canyon endurace 7 CF

Ik weet dat ik een maat 58 nodig heb, maar ook een kortere stuurpen, ik moet me overstrekken als ik bij de shifters wil komen. Bij Canyon is service lastig want natuurlijk online.

Zou ik als n00b het verschil merken tussen carbon of aluminium? En met 32mm banden is het toch zwaarder trappen dan 28mm?

Het is veel geld allemaal maar echt testen gaat meestal niet bij de fietswinkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
DaYwaLkUr schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:02:
Wellicht kunnen jullie mij helpen, ik fiets 2x p.week hier in het heuvelland met mijn Cube Peleton Race uit 2013. Ik ben op zoek naar een nieuwe comfortabele racefiets.

De nieuwe fiets moet:
- Endurance
- Geen Gravel

Op de shortlist:
- trek domane al 5 gen 4
- canyon endurace 7
- canyon endurace 7 CF

Ik weet dat ik een maat 58 nodig heb, maar ook een kortere stuurpen, ik moet me overstrekken als ik bij de shifters wil komen. Bij Canyon is service lastig want natuurlijk online.

Zou ik als n00b het verschil merken tussen carbon of aluminium? En met 32mm banden is het toch zwaarder trappen dan 28mm?

Het is veel geld allemaal maar echt testen gaat meestal niet bij de fietswinkel.
- De ene maat 58 is zeker de andere maat 58 niet!!!
- Op die Attain kunnen uit mijn hoofd maar max 28 mm banden.
- 32 mm trapt niet zwaarder.
- Bredere banden is meer comfort dan alu vs carbon (mening).
- Als je nu al weet dat je een kortere stuurpen nodig hebt, zoek je eigenlijk een fiets met een korte reach. Uit mijn hoofd heeft een Domane een relatief korte reach.
- Mocht je kiezen voor een Trek, nu weet ik niet waar je woont. Maar bel eens naar www.hopmansfietsgigant.nl voor hun prijs (Gezien heuvelland, niet in de buurt :+ ).
- Tip: verdiep je goed in de maat, want de verkeerde maat fiets kopen is pas echt een dure grap.

Mand :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
mhr-zip schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:33:
[...]

- De ene maat 58 is zeker de andere maat 58 niet!!!
- Op die Attain kunnen uit mijn hoofd maar max 28 mm banden.
- 32 mm trapt niet zwaarder.
- Bredere banden is meer comfort dan alu vs carbon (mening).
- Als je nu al weet dat je een kortere stuurpen nodig hebt, zoek je eigenlijk een fiets met een korte reach. Uit mijn hoofd heeft een Domane een relatief korte reach.
- Mocht je kiezen voor een Trek, nu weet ik niet waar je woont. Maar bel eens naar www.hopmansfietsgigant.nl voor hun prijs (Gezien heuvelland, niet in de buurt :+ ).
- Tip: verdiep je goed in de maat, want de verkeerde maat fiets kopen is pas echt een dure grap.

Mand :+
Goed bezig 😃 de Cube kan idd max 28mm aan. De Trek heeft idd ook de kortste reach 380 ipv 388 (Cube), echter wat ik vreemd vond, ik zat praktisch hetzelfde als op de Cube? Mijn handen rusten op de ronding ipv bij de shifters.

Ik had verwacht met de banden meer contact 32mm vs 28mm is meer weerstand. Maar dat is flauwekul?

Hoe zit het met carbon vs Alu? Ik lees meer comfort, minder gewicht, maar meestal kan je hier geen kortere stuurpen op zetten? De meeste winst kan ik halen met lichaamsgewicht 😄

Erg lastig om een keuze te maken, zonder te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:35

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Geen gravel en toch de Trek Domane op de shortlist? ;)

Ik ben zelf toevallig ook op zoek naar een nieuwe racefiets en carbon vs alu ook een vraag voor mij. Zit nu naar de Trek Emonda te kijken. De carbon versie is aanzienlijk duurder maar met dezelfde wielset. Dan zou ik liever voor de alu versie gaan en de meerprijs in carbon wielen steken.

Maar goed, ik ben geen expert t.o.v. van vele anderen hier :+

[ Voor 76% gewijzigd door Shadow_Agent op 02-04-2024 21:18 ]

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
DaYwaLkUr schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:10:
[...]

Goed bezig 😃 de Cube kan idd max 28mm aan. De Trek heeft idd ook de kortste reach 380 ipv 388 (Cube), echter wat ik vreemd vond, ik zat praktisch hetzelfde als op de Cube? Mijn handen rusten op de ronding ipv bij de shifters.

Ik had verwacht met de banden meer contact 32mm vs 28mm is meer weerstand. Maar dat is flauwekul?

Hoe zit het met carbon vs Alu? Ik lees meer comfort, minder gewicht, maar meestal kan je hier geen kortere stuurpen op zetten?

Zou dan een hoge stack en korte reach zoeken. Mss dan nog een kortere stuurpen erop, dan mlet het wel goedkomen (Domane en Attain zijn allebei echt endurance).

Qua kortere stuurpen op een carbon of aluminium maakt in principe niet uit. Gaat er meer om wat voor stuur die heeft, een cockpit kan niet aangepast worden, tenzij je het hele stuur vervangt.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
Shadow_Agent schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:15:

Ik ben zelf toevallig ook op zoek naar een nieuwe racefiets en carbon vs alu ook een vraag voor mij. Zit nu naar de Trek Emonda te kijken. De carbon versie is aanzienlijk duurder maar met dezelfde wielset. Dan zou ik liever voor de alu versie gaan en de meerprijs in carbon wielen steken.

Ja vandaar dat ik meer naar de Cube neigde, toen ik las dat de Domane meer een hybride was ;) maar veel racefietsen hebben nu 32mm. Btw bij Canyon scheelt alu vs carbon maar 300 euro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

Flauwekul. Veel mensen denken ook dat meer druk in je banden beter is, maar doordat je stuitert en je dus op en neer gaat, gaat er juist snelheid verloren.
Daarnaast rijden bredere banden lekkerder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5KlfWjzal2gwHFTfPLOEIeW3jE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3KgCuct8CUghmP9khsAdYZCC.jpg?f=user_large
Hoe zit het met carbon vs Alu? Ik lees meer comfort, minder gewicht, maar meestal kan je hier geen kortere stuurpen op zetten? De meeste winst kan ik halen met lichaamsgewicht 😄

Op zoal alu als carbon kan een andere stuurpen.
Met carbon kan je een super stijf frame maken, of juist een wat zachter frame. Alu is over het algemeen redelijk stijf.

Je kan veel upgraden aan een fiets, maar een frame upgraden is een dure grap.
Als ik me niet vergis kan je bij shimano experience center goede fietsen huren. Misschien kan je daar een rondje doen op een carbonnen fiets (alleen waarschijnlijk niet het merk van je keuze).
Shadow_Agent schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:15:

Een Domane is geen gravelfiets, er passen toevallig 38 mm banden in. Das mooi mee genomen, maar maakt het geen gravel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:28

Niellie41

[object Object]

DaYwaLkUr schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:02:

De nieuwe fiets moet:
- Endurance
- Geen Gravel

Op de shortlist:
- trek domane al 5 gen 4
- canyon endurace 7
- canyon endurace 7 CF

Canyon heeft tegenwoordig een service centrum in Eindhoven.
https://www.canyon.com/nl...e/canyon-factory-service/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Is die max 28 mm van de cube voor het voorwiel? Ik heb vorige week zonder nadenken een 32 mm op het achterwiel van mijn attain gelegd (oude band had een flinke snee en ik had niks anders op voorraad liggen) en daar is meer dan genoeg clearance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023

Reginas

Queen of Core Stability

@DaYwaLkUr Uit ervaring kan ik vertellen dat 32mm slicks of semislicks wel passen in een Cube Attain frame. Draait vrij en zelfs nog een beetje ruimte voor opspattend vuil onder je voor- en achtervork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:07
mhr-zip schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:29:
[...]
Een Domane is geen gravelfiets, er passen toevallig 38 mm banden in. Das mooi mee genomen, maar maakt het geen gravel.
Je kunt er over twisten wanneer endurance overgaat in allroad en waar gravel dan weer begint, maar op zich is de vraag die gesteld wordt wel terecht. Als de vraagsteller expliciet vermeld dat hij geen gravelbike wil, maar wel een Domane overweegt, wat is het dan precies dat maakt dat hij geen gravelbike wil? De geo van de Domane wijkt niet veel af van die van gravelbikes, dus zit het hem dan ergens anders in?

Ik kan me voorstellen dat het vooral het idee is dat een gravelfiets iets heel anders is, maar in werkelijkheid liggen endurance en gravel best dicht bij elkaar. Als enkel de dikke banden een bezwaar zijn is dat natuurlijk makkelijk op te lossen.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
[...]

Daarom altijd testen.
Verschil tussen alu en Carbon is vooral gewicht in de lagere prijsklasse.
Over het algemeen zijn alu fietsen beter afgemonteerd en zijn vaak net wat stijver in de prijsklasse tot 2k.
Op goedkopere Carbon fietsen worden veel concessies gedaan qua afmontage of kwaliteit van het frame (stijfheid etc).

Toen ik 6-7 jaar geleden mijn eerste racefiets kocht (budget 1500-2000) euro waren de alu fietsen veel beter afgemonteerd en ook betere rij eigenschappen.
Uiteindelijk een alu fiets gekocht van 1100 euro die veel beter afgemonteerd was en fijner fietste dan een carbon fiets van 1700-1800 euro..

Pas vanaf de middenklasse (2500-3000 toen) merkte je echt pas verschil dat een Carbon frame echt beter was (gewicht buiten beschouwing gelaten), maar de afmontage was vaak nog steeds Shimano 105 die ik op mijn alu fiets voor 1100 euro ook had.

Bottomline, alu is echt niet slecht, en die paar honderd gram op de fiets extra kun je beter zelf proberen af te vallen, of ik zou iets meer budget reserveren en niet onderin het Carbon segment gaan shoppen.

[ Voor 9% gewijzigd door verstappen33 op 03-04-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
verstappen33 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:46:
[...]

Daarom altijd testen.
Verschil tussen alu en Carbon is vooral gewicht in de lagere prijsklasse.
Over het algemeen zijn alu fietsen beter afgemonteerd en zijn vaak net wat stijver in de prijsklasse tot 2k.
Op goedkopere Carbon fietsen worden veel concessies gedaan qua afmontage of kwaliteit van het frame (stijfheid etc).

Toen ik 6-7 jaar geleden mijn eerste racefiets kocht (budget 1500-2000) euro waren de alu fietsen veel beter afgemonteerd en ook betere rij eigenschappen.
Uiteindelijk een alu fiets gekocht van 1100 euro die veel beter afgemonteerd was en fijner fietste dan een carbon fiets van 1700-1800 euro..

Pas vanaf de middenklasse (2500-3000 toen) merkte je echt pas verschil dat een Carbon frame echt beter was (gewicht buiten beschouwing gelaten), maar de afmontage was vaak nog steeds Shimano 105 die ik op mijn alu fiets voor 1100 euro ook had.

Bottomline, alu is echt niet slecht, en die paar honderd gram op de fiets extra kun je beter zelf proberen af te vallen, of ik zou iets meer budget reserveren en niet onderin het Carbon segment gaan shoppen.
Bedankt voor alle reacties! Ik had ook verwacht testen, maar dat is echt niet mogelijk. Echt absurd voor zo'n dure aankoop.

Alleen bij de Trek store, mocht ik op een soortgelijke fiets rijden AL4 ipv AL5 die met Tiagra was afgemonteerd (De Geometrie was hetzelfde). Bij de Cube Store ging het niet, hadden geen fiets beschikbaar, al is de Attain SLX ook heel slecht leverbaar.

Ik denk dat ik maar voor een aluminium frame kies, en de keus gaat dan denk ik naar de Cube, die is optisch mooier als de Trek (Al heeft deze wel de 32mm banden wat toch de nieuwe standaard is?)

Het is wel raar, dat de "reach" van de Trek korter is en qua gevoel, zit ik hetzelfde. Ik heb hem ook vergeleken met mijn huidige racefiets. De "reach" is nagenoeg gelijk, maar de "stack" zit het verschil in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QydCUQxI1qbl6f9Njw5_4sxqFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bbsfoPXvFQpQPl1Djd0paAJ8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
DaYwaLkUr schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:08:
[...]

Bedankt voor alle reacties! Ik had ook verwacht testen, maar dat is echt niet mogelijk. Echt absurd voor zo'n dure aankoop.

Alleen bij de Trek store, mocht ik op een soortgelijke fiets rijden AL4 ipv AL5 die met Tiagra was afgemonteerd (De Geometrie was hetzelfde). Bij de Cube Store ging het niet, hadden geen fiets beschikbaar, al is de Attain SLX ook heel slecht leverbaar.

Ik denk dat ik maar voor een aluminium frame kies, en de keus gaat dan denk ik naar de Cube, die is optisch mooier als de Trek (Al heeft deze wel de 32mm banden wat toch de nieuwe standaard is?)

Het is wel raar, dat de "reach" van de Trek korter is en qua gevoel, zit ik hetzelfde. Ik heb hem ook vergeleken met mijn huidige racefiets. De "reach" is nagenoeg gelijk, maar de "stack" zit het verschil in?

[Afbeelding]
Je stack is 4cm hoger, mogelijk dat er nog wat spacers onder je stuur zitten, je drop is daardoor mogelijk een stuk minder diep en je stuur staat mogelijk iets dichterbij door wat spacers.
En het gevoel van meer rechtop zitten helpt vaak ook wel.

Ikzelf fiets nog op 26mm banden, en mijn fiets is nog maar 6-7 maanden oud, dus 32mm is zeker nog geen standaard..
Maar je ziet nu wel steeds vaker 28mm fabrieks af, en vaak ook al bredere clearance tot 32-34mm..

Ikzelf stap binnenkort over op 28mm, hopelijk iets meer comfort op slechter wegdek, maar ik verwacht er niet harder mee te kunnen fietsen..

Bij 30-32mm krijg ik nog steeds tractorbanden gevoel.. Maar dat ligt aan mij, diverse tests hebben al reeds bewezen dat het niet perse langzamer is. :+

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 03-04-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:57

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Ik rijd met deze alu-racer (velgremversie) op 32mm banden = heel comfortabel. Weet niet hoe het zit met de reach en dergelijke.
https://www.cannondale.co...3/caad13-disc-105-c13321u

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 15:08
[...]

Zadelpen offset, zadel positie, stuurpen lengte, stuurpenhoek, stuur reach, stack, vorkhoek, zadelbuishoek, spacers, topcap en dan vergeet ik er waarschijnlijk nog een paar, zijn allemaal factoren die effect hebben op de afstand van je kont naar waar je je handen plaatst. Reach en stack zijn handige getallen om globaal de juiste fiets te vinden maar dan begint het pas :+

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:36
[...]

[Afbeelding]
Ik mocht bij de Giant winkel wel testen, anders daar ook kijken en proefrijden op een Defy?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:07
[...]

[Afbeelding]
Als je goed zit op je huidige fiets dan is het niet zo gek dat je het verschil in stack niet direct opmerkt bij een rondje in de winkel. Sowieso moet de afstelling wel heel verkeerd zijn wil je dat al in de winkel merken.

Ik vind 40mm verschil in stack wel veel. Als je op zich goed zit op je huidige fiets dan zou ik niet snel voor zo'n groot verschil kiezen. Je kunt niet even een stukje van de fiets afzagen als je hem te hoog vindt.... Wil je rugproblemen oplossen dan wordt het een ander verhaal.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
klaaas schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:47:
[...]

Als je goed zit op je huidige fiets dan is het niet zo gek dat je het verschil in stack niet direct opmerkt bij een rondje in de winkel. Sowieso moet de afstelling wel heel verkeerd zijn wil je dat al in de winkel merken.

Ik vind 40mm verschil in stack wel veel. Als je op zich goed zit op je huidige fiets dan zou ik niet snel voor zo'n groot verschil kiezen. Je kunt niet even een stukje van de fiets afzagen als je hem te hoog vindt.... Wil je rugproblemen oplossen dan wordt het een ander verhaal.
Klopt, maar als die nu met 4cm aan spacers rijdt, dan kan die met dat andere frame wel zonder spacers rijden, stack blijft dan gelijk aan de oude fiets en sommigen vinden spacers lelijk. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Ik rij dan de eerste keer de agr voor prutsers mee.. Maar ik vind nergens op de website hoe laat je mag beginnen. Iemand een link met die praktische info?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:06
Cloclo100 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:45:
Ik rij dan de eerste keer de agr voor prutsers mee.. Maar ik vind nergens op de website hoe laat je mag beginnen. Iemand een link met die praktische info?
Als prutser begin je natuurlijk te laat, zodat overal de bevoorrading al weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:22
Cloclo100 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:45:
Ik kan het inderdaad ook niet vinden. Maar begon vorig jaar vrij laat (9.30 exact aldus strava) en stond gewoon nog in de file voor de eerste klim. Dus hoelaat had je in gedachten?

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
Ik was vorig jaar 7 uur s'ochtends begonnen, nergens file gehad op de klimmetjes. Wel de 240km versie gedaan, dus wellicht dat je dan sowieso wat minder drukte hebt.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Pagina: 1 ... 555 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).