Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 554 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:55
DDX schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:34:
[...]

Ah ja, blijf mij mij leeg als ik avg l/r toevoeg, mogelijk alleen als je betaald hebt.
Heb je hem alleen via strava gekoppeld? die heeft die data volgens mij niet.
Hier moest ik hem ook nog via een omweg syncen om de balans erbij te krijgen.

Hij merged de activiteiten wel mooi als je ze via verschillende platformen importeert.

[ Voor 11% gewijzigd door Tinusvolkel op 27-03-2024 14:41 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:03
Ja bij mij komt data via strava binnen.

Zie dat garmin connect dit wel opslaat/toont als je export naar csv.
Even mijn recente ritten :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/b3dn1BS/Screenshot-2024-03-27-144639.png

Meestal dus rechts iets meer, maar ook opeens rit met 54/46

[ Voor 8% gewijzigd door DDX op 27-03-2024 15:18 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
DDX schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:48:
Ja bij mij komt data via strava binnen.

Zie dat garmin connect dit wel opslaat/toont als je export naar csv.
Even mijn recente ritten :

[Afbeelding]

Meestal dus rechts iets meer, maar ook opeens rit met 54/46 (wel een rit waar ik flinke tijd flink heb lopen doortrappen
Garmin staat er iig ook tussen als optie om mee te syncyen,

Hier wijk ik op de ene fiets de ene kant af en op m'n oude de andere kant, dus lijkt of er 1 verkeerdom meet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Kan je natuurlijk snel testen door even met 1 been te trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:16
DDX schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:07:
Kan je natuurlijk snel testen door even met 1 been te trappen.
..en als dat niets oplevert wordt het pas echt interessant.

edit
@cctl01 hieronder:
Ja precies; dat kan allerlei oorzaken hebben.
Van links/rechtdragend tot zadel te hoog, beenlengte verschil, geroteerde zitpositie of ander compensatie gedrag.

[ Voor 29% gewijzigd door guapper op 27-03-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:33
guapper schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:39:
[...]

..en als dat niets oplevert wordt het pas echt interessant.
Positie. Ik trap naar mate mijn heuphoek kleiner wordt met links minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:00

Kluus

Gang is alles

Blijkbaar ben ik niet zo’n uitzondering met 54/45. Ik vind dat toch wel een behoorlijke afwijking wanneer deze enkelzijdig verdubbeld wordt (negatief of positief).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 16:37

Flipmo

OMG !!

Kluus schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:11:
Blijkbaar ben ik niet zo’n uitzondering met 54/45. Ik vind dat toch wel een behoorlijke afwijking wanneer deze enkelzijdig verdubbeld wordt (negatief of positief).
Je bent dan best een uitzondering, want ergens verlies je 1% ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guapper
StecaGrid schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:02:
Ik drink bij de langere ritten graag wat extra suiker. Maar het wordt toch best duur. Daarom aan het kijken om zelf te gaan mixen. Tot ik de sportdrank van Kruidvat tegenkwam.
https://www.kruidvat.nl/k...ic-sports-drink/p/3748893

[...]
Deze geprobeerd, en is me goed bevallen. Geen overdreven sterke smaak.
Vandaag nieuwe voorraad gehaald: 2e blik voor de halve prijs. (y)

@Flipmo : @Kluus is ervaren genoeg om te weten dat je altijd iets achter de hand moet houden voor het geval dát.
;)

[ Voor 37% gewijzigd door guapper op 27-03-2024 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:44
verdomme... hele winter trainen voor AGR, wie ligt er al even uit met griepverschijnselen??.. al 1,5 week amper of niet kunnen trainen. Constant spierpijn van niks, last van de longen, slap en moe. Deze week één training willen doen maar nog geen 15 minuten op ftp vol kunnen houden. Nu dus maar een week echt rust, dan rustig opbouwen als ik helemaal hersteld ben.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:10
Kluus schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:11:
Is je training ook veranderd sinds je dit weet? Die, train je om beide benen even sterk te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:36
stevens20 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:34:
verdomme... hele winter trainen voor AGR, wie ligt er al even uit met griepverschijnselen??.. al 1,5 week amper of niet kunnen trainen. Constant spierpijn van niks, last van de longen, slap en moe. Deze week één training willen doen maar nog geen 15 minuten op ftp vol kunnen houden. Nu dus maar een week echt rust, dan rustig opbouwen als ik helemaal hersteld ben.
Het is geen wedstrijd he. Dan maar wat langzamer, je komt er echt wel.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

AMD1800 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:35:
[...]

Is je training ook veranderd sinds je dit weet? Die, train je om beide benen even sterk te maken?
Nee, zoals ik al zei ik weet niet of dit kan en of dit wenselijk is, maw kost het niet meer focus dan het profijt oplevert. Ik zie nu dat zelfs veelfietsers als @DDX een vergelijkbaar verschil hebben dus soit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:17

derx666

mecker ende blaet

Tsja, ik ben in 2 maanden tijd 2x op m'n bek gegaan met fietsen. 1e keer viel wel mee, maar de 2e was erger. Heb op de een of andere manier met m'n rechter bovenbeen iets geraakt (denk het stuur), en er zit een gigantische bult op (~15cm doorsnede). Fysio zegt dat het wel goed komt, heeft alleen tijd nodig. Rustig bewegen etc. Mag wel rustige trainingen doen op de indoor fiets, maar ga 17 april richting Mallorca. Dat wordt ook erg kort dag...
Misschien als het dan nog niet goed gaat dat ik me dan gewoon een cheater race e-bike pak net zoals de dikke duitsers daar allemaal. Dan kan ik iig nog m'n ritjes doen die ik wil doen. Dan maar volgend jaar teruggaan...

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:09
Kluus schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:35:
[...]

Nee, zoals ik al zei ik weet niet of dit kan en of dit wenselijk is, maw kost het niet meer focus dan het profijt oplevert. Ik zie nu dat zelfs veelfietsers als @DDX een vergelijkbaar verschil hebben dus soit.
Ik lees her en der ook dat een (te) groot l/r verschil door de zitpositie kan komen / je mobiliteit.

Herken dit zelf na vorige week ook: in NL vaak 55-45 L-R. Vorige week op een huurfiets gezeten met m’n Assioma’s en ineens 3 dagen 48-52, 49-51 en 50-50 (!). Grootste verschil was dat ze me een maat kleinere fiets gegeven hadden (54 ipv 56).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
derx666 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:57:
Tsja, ik ben in 2 maanden tijd 2x op m'n bek gegaan met fietsen. 1e keer viel wel mee, maar de 2e was erger. Heb op de een of andere manier met m'n rechter bovenbeen iets geraakt (denk het stuur), en er zit een gigantische bult op (~15cm doorsnede). Fysio zegt dat het wel goed komt, heeft alleen tijd nodig. Rustig bewegen etc. Mag wel rustige trainingen doen op de indoor fiets, maar ga 17 april richting Mallorca. Dat wordt ook erg kort dag...
Misschien als het dan nog niet goed gaat dat ik me dan gewoon een cheater race e-bike pak net zoals de dikke duitsers daar allemaal. Dan kan ik iig nog m'n ritjes doen die ik wil doen. Dan maar volgend jaar teruggaan...
Hoe krijg je het voor elkaar om in 2 maanden twee keer te vallen? :). Wel balen, hoop dat je klaar bent voor Mallorca. Ik zit er trouwens in dezelfde periode (in Pollenca). Als je tzt nog tips hebt met mooie routes kom maar door :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:30:
[...]

Ik lees her en der ook dat een (te) groot l/r verschil door de zitpositie kan komen / je mobiliteit.

Herken dit zelf na vorige week ook: in NL vaak 55-45 L-R. Vorige week op een huurfiets gezeten met m’n Assioma’s en ineens 3 dagen 48-52, 49-51 en 50-50 (!). Grootste verschil was dat ze me een maat kleinere fiets gegeven hadden (54 ipv 56).
Ik denk niet dat dat bij mij het geval is want ik kan klachtenvrij meer dan 8 uur op die fiets zitten. Krapper zitten levert bij mij juist meer klachten in de rug op (been there, done that), ik lees juist veel dat ook profs nog wel eens een verschil hebben dus het zal allemaal wel los lopen.

Die huurfiets had je zo te zien in Gerona, zal het er niet aan liggen dat je daar relatief meer rond je FTP (met klimmen) en niet (met afdalen) gefietst hebt? Ik zou het meer daar in zoeken denk ik. Heb ondertussen zelf ook wat (korte) klimmetjes erbij gezocht van de afgelopen tijd en inderdaad, met die vermogens is de balans bij mij ook 50/50. Zoals @Phydomir ook al zei. Zal dus wel goed zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 28-03-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Idd, andere zones fietsen wilt ook wel uitmaken.
Daarom een enkelzijdig is leuk als basis, maar afwijking kan dus groter zijn.

En niet te druk maken om l/r verschil.
Zou het zeker niet gaan trainen/proberen op te heffen. (tenzij het misschien 30/70 is oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 22:51
DDX schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:13:
Idd, andere zones fietsen wilt ook wel uitmaken.
Daarom een enkelzijdig is leuk als basis, maar afwijking kan dus groter zijn.

En niet te druk maken om l/r verschil.
Zou het zeker niet gaan trainen/proberen op te heffen. (tenzij het misschien 30/70 is oid)
Maar L/R is leuks voor kloppende data (we blijven Tweakers :+, maar we vergeten wat hier het echte verschil maakt), maar voor trainen en het bepalen van je zones maakt het geen snars uit.

Daarnaast heeft single side zoveel meerwaarde boven een hartslag meter, maar dualside heel beperkt tegenover singleside.

Dus dualside moet je zeker doen als je het wil. Maar singleside voor die 220 euro, begint wel een beetje een no-brainer te worden.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Klopt, maar dual heb je voor minimaal meer :

https://www.bike24.nl/producten/344252

Er zijn een aantal versies, mogelijk heb je dus nog wel andere crankarmen nodig.
(en het is geen echte dual, l/r is een berekening maar totaal klopt wel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:41

joker1977

Tweakert

mhr-zip schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:20:
[...]

Maar L/R is leuks voor kloppende data (we blijven Tweakers :+, maar we vergeten wat hier het echte verschil maakt), maar voor trainen en het bepalen van je zones maakt het geen snars uit.
Deels eens - maar vergis je niet, doordat de fout verdubbelt én zones vaak in stapjes van "maar" 10% zijn kan je wel degelijk (veel) te zwaar of (veel) te licht trainen als er variatie zit in je L/R-balans die je hebt tijdens je FTP-test vs. bv. je Intensief Duur L/R balans.

Ook is het daardoor vrijwel onmogelijk om een FTP-resultaat te gebruiken op Zwift of vice-versa.
Daarnaast heeft single side zoveel meerwaarde boven een hartslag meter, maar dualside heel beperkt tegenover singleside.

Dus dualside moet je zeker doen als je het wil. Maar singleside voor die 220 euro, begint wel een beetje een no-brainer te worden.
Hartslag is inderdaad nogal wat minder, helemaal mee eens. Maar als je je vermogens buiten niet kunt duwen gedurende je blokjes omdat je bijvoorbeeld 10% te weinig meet dan ben je daar vrij snel klaar mee, kan ik je uit ervaring vertellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-09 12:30
stevens20 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:34:
Kan altijd nog erger. Ik heb al 3 weken last van een overbelaste knie. Ik mocht willen dat ik 15 minuten op FTP kon trappen. Boven de 100 watt trappen heb ik al pijn. Dus wellicht kan ik de AGR helemaal niet rijden. Wees blij dat jij nog wel enigzins fietsen kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Kluus schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:43:
[...]

Ik denk niet dat dat bij mij het geval is want ik kan klachtenvrij meer dan 8 uur op die fiets zitten. Krapper zitten levert bij mij juist meer klachten in de rug op (been there, done that), ik lees juist veel dat ook profs nog wel eens een verschil hebben dus het zal allemaal wel los lopen.

Die huurfiets had je zo te zien in Gerona, zal het er niet aan liggen dat je daar relatief meer rond je FTP (met klimmen) en niet (met afdalen) gefietst hebt? Ik zou het meer daar in zoeken denk ik. Heb ondertussen zelf ook wat (korte) klimmetjes erbij gezocht van de afgelopen tijd en inderdaad, met die vermogens is de balans bij mij ook 50/50. Zoals @Phydomir ook al zei. Zal dus wel goed zitten.
Ja ik kan ook 8uur+ op de fiets zitten, dus wellicht heb je gelijk dat het verschil kleiner wordt omdat je in Girona vaker hogere vermogens trapt bergop (en bergaf de benen stil houdt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
joker1977 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:48:
[...]

Deels eens - maar vergis je niet, doordat de fout verdubbelt én zones vaak in stapjes van "maar" 10% zijn kan je wel degelijk (veel) te zwaar of (veel) te licht trainen als er variatie zit in je L/R-balans die je hebt tijdens je FTP-test vs. bv. je Intensief Duur L/R balans.

Ook is het daardoor vrijwel onmogelijk om een FTP-resultaat te gebruiken op Zwift of vice-versa.

[...]

Hartslag is inderdaad nogal wat minder, helemaal mee eens. Maar als je je vermogens buiten niet kunt duwen gedurende je blokjes omdat je bijvoorbeeld 10% te weinig meet dan ben je daar vrij snel klaar mee, kan ik je uit ervaring vertellen ;)
Intervals.icu biedt een mooie functie: binnen FTP en buiten FTP. Ik denk dat het helpt om dat onderscheid te maken als je serieus binnen traint.

Probleem blijft alleen vaak dat het binnen super makkelijk is om een FTP test te doen en dat het in Nederland buiten meer gedoe is om een FTP test te doen (al kan het zeker wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 09:23
Requiem19 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:56:
[...]

Probleem blijft alleen vaak dat het binnen super makkelijk is om een FTP test te doen en dat het in Nederland buiten meer gedoe is om een FTP test te doen (al kan het zeker wel).
Ik vind een FTP test sowieso lastig... Ik kan mezelf heel moeilijk pacen over een langere tijd op een hoog vermogen, ik ga dan al vaak te hard in de eerste 10 minuten..

Afgelopen week ook virtueel de Tourmalet beklommen in Zwift, en als ik dan in de data kijk zie ik bijvoorbeeld mijn 20min vermogen op 245W liggen, pak ik mijn hartslag erbij dan zit ik ongeveer 7-8 bpm onder mijn omslagpunt. Dit kan ik natuurlijk veel langer volhouden en zit meer in mijn sweet-spot gebied.

Als ik dan een ramptest doe dan merk ik gewoon dat mijn uithoudingsvermogen op hoge vermogens (+300W) gewoon tekort schiet, en zou ik maar een FTP hebben van 240-250W.

Ik werk dus in mijn geval meer op hartslag dan op basis van vermogen..
Doe ik korte intervallen dan baseer ik het wel op een geschat FTP vermogen, aangezien mijn hartslag niet snel genoeg stijgt voor intervallen van 1-2 minuten.
En soms moet ik hem dan iets bijplussen of iets afschalen, ligt een beetje aan de training die ik wil volgen.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 10:12
verstappen33 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:08:
[...]

Ik vind een FTP test sowieso lastig... Ik kan mezelf heel moeilijk pacen over een langere tijd op een hoog vermogen, ik ga dan al vaak te hard in de eerste 10 minuten..
Als je dat van jezelf weet zou je een FTP test buiten (ik weet niet waar je woont en hoe makkelijk het daar is om te doen), prima moeten kunnen pacen door de eerste 10 minuten wat onder je ingeschatte FTP te blijven en dan de tweede 10 minuten een negative split te doen. Verder is mijn ervaring dat je ook "beter" wordt in het pacen van een FTP test als je het een paar keer gedaan hebt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:42

Reginas

Queen of Core Stability

derx666 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:57:
Even een zijweggetje inslaan, maar ik was getriggerd door de gigantische bult op jouw bovenbeen na jouw 2e valpartij. Is er toevallig een echo gemaakt van de bult, om te zien wat er precies aan de hand is?

Ik heb zelf in december 2022 een vervelende valpartij meegemaakt, waarbij er een megabult (en een deuk) zijn ontstaan over mijn grote bilspier heen. Aangezien ik dat been volledig kon belasten de situatie aangepakt alsof het een normale kneuzing was. Is ook een fysio bij betrokken geweest, geen oefeningen gekregen aangezien been volledig belastbaar bleek te zijn, wel tapetechnieken om te proberen om de zwelling te verminderen. Bood geen soelaas. Na maanden tobben door verschillende artsen gezien en uiteindelijk bleek er sprake te zijn van een zogenaamde Morel-Lavallee laesie. Dit is een posttraumatisch weke delen-letsel waarbij lagen onder de huid (huidlagen, vetweefsel, spieren/pezen) beschadigen of verschuiven, terwijl de bovenste huidlaag intact blijft. In eerste instantie wordt er vaak gedacht aan een kneuzing, maar het herstelt dus niet op de manier die past bij een kneuzing. Soms manifesteren klachten zich ook pas een tijd (weken of maanden) na het oorspronkelijke trauma.

Bij mij bleek uiteindelijk na verschillende echo's dat het onderhuidse vetweefsel was doorgescheurd over de volledige breedte van mijn bil. Ook was er vetweefsel afgestorven. Boven de onderhuidse scheur was een ophoping ontstaan van vocht en necrotisch weefsel en ter plekke van de scheur was kapselvorming/bindweefselschotten ontstaan die de huid naar binnen trokken (vandaar die deuk, ook vanwege vetweefsel dat deels is afgestorven op die plaats). Ook zijn er zenuwen afgescheurd/afgestorven in deze regio, waardoor de tastzin, pijnwaarneming en temperatuurwaarneming verstoord is in deze regio.
Deze diagnose vraagt wel om een andere aanpak dan een kneuzing. Dit letsel valt niet te opereren. Focus ligt nu op intensieve massagetechnieken (zowel manueel als met endermologietoestel), in eerste instantie om de vochtcollectie en het "vuil" af te voeren, in tweede instantie om de onderhuidse bindweefselschotten los te maken zodat de huid en het weefsel ter plekke weer soepel bewegen. De spier is gelukkig niet aangedaan, dus mijn bil/heup is nog volledig functioneel in dagelijkse en sportactiviteiten, maar als ik langere tijd niet gemasseerd ben dan krijg ik toch weer wat last (van een zwaar gevoel in die heup/bil - niet echt pijn, meer de vermoeidheid die je ook in je benen kunt voelen na zware inspanning of lang staan).

Ik ben geen dokter, noch kan ik op afstand een diagnose stellen, maar ik weet na een traject van ruim 15 maanden en verschillende specialisten (huisarts, 2 gespecialiseerd fysiotherapeuten, sportarts, 2 plastisch chirurg en 3 huidtherapeuten) dat een Morel-Lavallee laesie vaak niet op de juiste manier wordt gediagnosticeerd, waardoor niet de juiste behandeling wordt ingezet met (langdurige) ongemakken tot gevolg. Mocht er nog geen echo zijn gemaakt, dan zou mijn advies zijn om die mogelijkheid te bespreken met de behandelend fysiotherapeut en zo nodig met de huisarts voor een verwijzing. Als duidelijk is wat er onderhuids aan de hand is, kan de behandeling daar beter op worden afgestemd en heb je hopelijk op termijn minder last van de bult op je been. Sterkte! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
BravoWhiskyAlfa schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:12:
[...]

Als je dat van jezelf weet zou je een FTP test buiten (ik weet niet waar je woont en hoe makkelijk het daar is om te doen), prima moeten kunnen pacen door de eerste 10 minuten wat onder je ingeschatte FTP te blijven en dan de tweede 10 minuten een negative split te doen. Verder is mijn ervaring dat je ook "beter" wordt in het pacen van een FTP test als je het een paar keer gedaan hebt.
Meestal doe ik het ook wel buiten, ik ga dan gewoon op een rondje van ongeveer 40-45km zo hard mogelijk rond mijn omslagpunt (hartslag) fietsen, ik weet dat ik dit wel een uur goed kan volhouden, meestal komt hier wel een goed FTP vermogen uit (in garmin pak ik dan de beste 20 en 60 minuten gemiddelde). vaak liggen deze dan wel dicht bij elkaar en weet ik ongeveer mijn FTP.

Indoor vind ik het veel lastiger, ik krijg dan snel last van oververhitting, en op de tacx lijkt ook alles zwaarder. te voelen.

Zo had ik in september vorig jaar een gemiddeld vermogen over een uur van 265W.
Een maand later op de tacx maar 220W.
Inmiddels is het op de tacx ook wel weer bijgetrokken en is mijn geschatte FTP rond de 260.
Ik wil dit nog wel een keer goed testen door bijvoorbeeld even een goede beklimming te doen en mijn rond de 260-270W te pacen en kijken of ik dit goed kan volhouden.

Maar buiten lijk ik veel makkelijker vermogen te trappen, dus ik ben benieuwd hoe het komende weken gaat wanneer we weer flink zullen aanzetten met de club.. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:41

joker1977

Tweakert

verstappen33 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:08:
[...]

Afgelopen week ook virtueel de Tourmalet beklommen in Zwift, en als ik dan in de data kijk zie ik bijvoorbeeld mijn 20min vermogen op 245W liggen, pak ik mijn hartslag erbij dan zit ik ongeveer 7-8 bpm onder mijn omslagpunt. Dit kan ik natuurlijk veel langer volhouden en zit meer in mijn sweet-spot gebied.

Als ik dan een ramptest doe dan merk ik gewoon dat mijn uithoudingsvermogen op hoge vermogens (+300W) gewoon tekort schiet, en zou ik maar een FTP hebben van 240-250W.
Misschien heb je dan ook "maar" een FTP van 240-250W ? Hoe heb jij je hartslag-omslagpunt (ik neem aan VT2 bepaald? of is dit bepaald als een LCT door bv. intervals.icu?)

Het doel van een FTP-test is niet zozeer een zo hoog mogelijke waarde hebben, maar om een realistische waarde te hebben die je een uur goed kunt volhouden. Als je 20 minuten "goed" op 245W kunt rijden dan is het geen gekke inschatting dat je misschien bv. 20 minuten op 255-260W uitkomt en dus een FTP hebt van rond de genoemde 240-250W ?
Ik werk dus in mijn geval meer op hartslag dan op basis van vermogen..
Doe ik korte intervallen dan baseer ik het wel op een geschat FTP vermogen, aangezien mijn hartslag niet snel genoeg stijgt voor intervallen van 1-2 minuten.
En soms moet ik hem dan iets bijplussen of iets afschalen, ligt een beetje aan de training die ik wil volgen.
Wat ik eigenlijk lees is dat je korte intervallen aan kunt met een te hoog ingesteld FTP, dus die VO2max blokjes die je moet doen op 110% doe je eigenlijk op 115-120% en dat gaat nog net. Maar de langere blokken lukken niet, omdat je dan te lang boven je ketelwater moet rijden.

Ik lees een heel klassiek verhaal van een te hoog ingeschat FTP, eerlijk gezegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
joker1977 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:11:
[...]

Misschien heb je dan ook "maar" een FTP van 240-250W ? Hoe heb jij je hartslag-omslagpunt (ik neem aan VT2 bepaald? of is dit bepaald als een LCT door bv. intervals.icu?)

Het doel van een FTP-test is niet zozeer een zo hoog mogelijke waarde hebben, maar om een realistische waarde te hebben die je een uur goed kunt volhouden. Als je 20 minuten "goed" op 245W kunt rijden dan is het geen gekke inschatting dat je misschien bv. 20 minuten op 255-260W uitkomt en dus een FTP hebt van rond de genoemde 240-250W ?

[...]

Wat ik eigenlijk lees is dat je korte intervallen aan kunt met een te hoog ingesteld FTP, dus die VO2max blokjes die je moet doen op 110% doe je eigenlijk op 115-120% en dat gaat nog net. Maar de langere blokken lukken niet, omdat je dan te lang boven je ketelwater moet rijden.

Ik lees een heel klassiek verhaal van een te hoog ingeschat FTP, eerlijk gezegd ;)
Nee niet een te hoog ingesteld FTP.
Als ik kijk naar een rit van vorig jaar net onder mijn hartslag omslagpunt (vastgesteld door een inspanningstest bij de sportarts), dan haal ik over ruim een uur 263W
https://www.strava.com/activities/9925385286

Hiermee zat ik nog ruim 12 slagen gemiddeld onder mijn threshold (167bpm), in theorie zou ik harder kunnen inspannen.

Binnen op de tacx was het ineens beduidend lager en heb ik mijn intervallen vaak ook afgestemd op de geschatte FTP waarden die ik binnen kan halen.

Procentueel zit ik er dan misschieen paar procent naast, maar het zal niet wereldschokkend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
verstappen33 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:29:
[...]

Nee niet een te hoog ingesteld FTP.
Als ik kijk naar een rit van vorig jaar net onder mijn hartslag omslagpunt (vastgesteld door een inspanningstest bij de sportarts), dan haal ik over ruim een uur 263W
https://www.strava.com/activities/9925385286

Hiermee zat ik nog ruim 12 slagen gemiddeld onder mijn threshold (167bpm), in theorie zou ik harder kunnen inspannen.

Binnen op de tacx was het ineens beduidend lager en heb ik mijn intervallen vaak ook afgestemd op de geschatte FTP waarden die ik binnen kan halen.

Procentueel zit ik er dan misschieen paar procent naast, maar het zal niet wereldschokkend zijn.
Maar dat was vorig jaar toch? En niet nu? ;). Je FTP kan ook dalen, ook al fiets je veel etc.

Daarnaast hadden we volgens mij ook een discussie of je buiten FTP niet hoger was omdat je crank enkelzijdig meet en dat je dominante kant was (of dat je crank pm überhaupt hoger meette)?

Maakt ook allemaal niet uit, als je maar traint in de goede zones. Mijn oplossing om buiten en binnen beetje soepel te mergen kan ook nog een optie zijn voor sommigen:

- Binnen 1 week gefietst met m'n Favero Assioma dual side PM
- Power van de Kickr Bike gemeten met m'n Edge
- Power van de Assioma's gemeten met m'n Garmin Epix
- Alle ritten vergeleken
- Assioma's meetten 4% lager dan de Kickr Bike
- In de Assioma app de pedalen 4%+-je gegeven zodat ze gemiddeld precies vergelijkbaar zijn met de Kickr Bike

Binnen en buiten is nu vergelijkbaar voor mij. Al blijft binnen fietsen wel zwaarder doordat koeling anders is, fiets statisch is EN omdat het vliegwiel gewoon een ander soort weerstand geeft dan een fiets buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:48:
[...]

Maar dat was vorig jaar toch? En niet nu? ;). Je FTP kan ook dalen, ook al fiets je veel etc.

Daarnaast hadden we volgens mij ook een discussie of je buiten FTP niet hoger was omdat je crank enkelzijdig meet en dat je dominante kant was (of dat je crank pm überhaupt hoger meette)?

Maakt ook allemaal niet uit, als je maar traint in de goede zones. Mijn oplossing om buiten en binnen beetje soepel te mergen kan ook nog een optie zijn voor sommigen:

- Alle ritten vergeleken
- In de Assioma app de pedalen 4%+-je gegeven zodat ze gemiddeld precies vergelijkbaar zijn met de Kickr Bike

Binnen en buiten is nu vergelijkbaar voor mij. Al blijft binnen fietsen wel zwaarder doordat koeling anders is, fiets statisch is EN omdat het vliegwiel gewoon een ander soort weerstand geeft dan een fiets buiten.
Precies, en aangezien ik vooral train op hartslag maakt voor mij de power wat minder uit.. Zeker met langere blokken van 5 minuten of langer grijp ik terug op hartslag ipv power.

En het klopt, mijn training afgelopen maanden is vooral in de lagere zone's, mogelijk is dit ook negatief voor mijn FTP geweest, maar dat zullen we gauw genoeg merken, de intensieve buitenritjes beginnen komende week weer, en dan zullen we zien wat de progressie is.

Wat ik wel merkte afgelopen weken is dat ik op alle korte klimmetjes buiten een nieuw PR heb gezet..
Maarja ik heb nog geen langere intensieve segmenten/ritjes rond mijn omslagpunt gefietst

[ Voor 5% gewijzigd door verstappen33 op 28-03-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:25
Requiem19 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:48:
[...]

- Alle ritten vergeleken

Kun je niet gewoon je assiomas koppelen aan je kickr bike? Bij de kickr core kan ik dit namelijk wel doen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:29
verstappen33 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:51:
[...]

Precies, en aangezien ik vooral train op hartslag maakt voor mij de power wat minder uit.. Zeker met langere blokken van 5 minuten of langer grijp ik terug op hartslag ipv power.

En het klopt, mijn training afgelopen maanden is vooral in de lagere zone's, mogelijk is dit ook negatief voor mijn FTP geweest, maar dat zullen we gauw genoeg merken, de intensieve buitenritjes beginnen komende week weer, en dan zullen we zien wat de progressie is.

Wat ik wel merkte afgelopen weken is dat ik op alle korte klimmetjes buiten een nieuw PR heb gezet..
Maarja ik heb nog geen langere intensieve segmenten/ritjes rond mijn omslagpunt gefietst
Als je voornamelijk duur en v02 max traint kan ik wel begrijpen dat FTP inspanningen te zwaar zijn en je FTP wat lager is. Ik zou dan toch wat blokken FTP erin stoppen 2x15min 100% FTP ofzo, en als dat te zwaar is 2x10min.

Ligt er ook aan wat voor type je bent, ik ben zelf veel explosiever waardoor mijn eFTP vaak ook veel hoger uitvalt dan dat die daadwerkelijk is. De klimmetjes in Limburg/Belgie vlieg ik als het ware op, maar de langere klimmen is het vrij lastig om deze een uur lang op mijn eFTP te rijden.

Zelfde geldt voor een ramp test, hier haal ik hogere FTP waardes mee dan met een 20 min inspanning, omdat ik kortere tijd meer kracht kan leveren dan het een langere tijd vol te houden.

Je ziet dit ook bij Intervals.icu, tot 5 minuten zit ik ver over het gemiddelde heen, maar hoe langer het duurt, hoe verder die terugloopt tot iets onder het gemiddelde.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Michaelg schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:24:
[...]

Kun je niet gewoon je assiomas koppelen aan je kickr bike? Bij de kickr core kan ik dit namelijk wel doen.
De assioma's zitten op m'n winterbarrel om buiten in de winter nog ritjes te maken. En dan geen zin om elke keer te wisselen.

Als je alleen binnen rijdt is dat uiteraard ook een prima optie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
KW25 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:03:
[...]

Als je voornamelijk duur en v02 max traint kan ik wel begrijpen dat FTP inspanningen te zwaar zijn en je FTP wat lager is. Ik zou dan toch wat blokken FTP erin stoppen 2x15min 100% FTP ofzo, en als dat te zwaar is 2x10min.

Ligt er ook aan wat voor type je bent, ik ben zelf veel explosiever waardoor mijn eFTP vaak ook veel hoger uitvalt dan dat die daadwerkelijk is. De klimmetjes in Limburg/Belgie vlieg ik als het ware op, maar de langere klimmen is het vrij lastig om deze een uur lang op mijn eFTP te rijden.

Zelfde geldt voor een ramp test, hier haal ik hogere FTP waardes mee dan met een 20 min inspanning, omdat ik kortere tijd meer kracht kan leveren dan het een langere tijd vol te houden.

Je ziet dit ook bij Intervals.icu, tot 5 minuten zit ik ver over het gemiddelde heen, maar hoe langer het duurt, hoe verder die terugloopt tot iets onder het gemiddelde.
Ik ga vanavond een FTP test (20 min) in Zwift uitvoeren als je planning het een beetje toelaat.
Dan heb ik een "correct" nummer..

Maar ik ben van nature ook meer een een duur fietster en fiets niet al te vaak/veel rondom mijn FTP.
To be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
verstappen33 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:38:
[...]

Ik ga vanavond een FTP test (20 min) in Zwift uitvoeren als je planning het een beetje toelaat.
Dan heb ik een "correct" nummer..

Maar ik ben van nature ook meer een een duur fietster en fiets niet al te vaak/veel rondom mijn FTP.
To be continued.
Ben je uitgerust genoeg voor een FTP test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
mhr-zip schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:44:
[...]

Ben je uitgerust genoeg voor een FTP test?
Ja, heb afgelopen dagen genoeg rust gehad en geen zware inspanningen gedaan, dus dat komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 10:12
Wat zijn jullie ervaringen met een leenfiets van de fietsenmaker wanneer onderhoud lang(er dan verwacht) duurt? Is dat gebruikelijk of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:21
Vandaag de emmapiramide weer gereden sinds een jaar. Wat is en blijft dat een onding. Wel een PR , maar het gevoel kleeft dat er meer in had gezeten.

Wat zijn jullie ervaringen met di2? Ik heb het nu op mijn handbike en eigenlijk gebruik ik alleen de 'vrij' modus en niet die andere twee? Hoe doen jullie dat?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
verstappen33 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:02:
[...]

Ja, heb afgelopen dagen genoeg rust gehad en geen zware inspanningen gedaan, dus dat komt wel goed.
En wat is de score?

Nog een vraagje, aangezien jij The Ride gaat doen, heb jij nog tripjes naar berggebied gepland? Ik zit momenteel in de Pyreneeën en moet zeggen dat het klimmen hier toch echt anders is dan de vogezen en dergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
KW25 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:20:
[...]

En wat is de score?

Nog een vraagje, aangezien jij The Ride gaat doen, heb jij nog tripjes naar berggebied gepland? Ik zit momenteel in de Pyreneeën en moet zeggen dat het klimmen hier toch echt anders is dan de vogezen en dergelijken.
Aldus z’n Strava was z’n 20 minuten test 261w -> ftp van 248w. :)

Hier net tijdens de scouting van de kinders naar een industrieterrein gefietst en net zo lang 1500m rondjes ( om en om hard en zacht ) gereden tot ik ze weer moest ophalen.
Ging wel lekker en kon door de flauwe bochten lekker door blijven fietsen.
Ik probeer op deze manier het grijze gebied te ontvluchten, maar onderbouwd was deze training niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• verstappen33
KW25 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:20:
[...]

En wat is de score?

261W gemiddeld over 20 minuten, 248FTP volgens Zwift.

Ik heb het een beetje laten liggen in de 2e helft, ik had achteraf wel iets harder gekund maar was een beetje onzeker of ik het tempo wel kon volhouden, kreeg ook wel een beetje last van oververhitting.
Daarom het tempo iets laten zakken begin 2e helft om problemen op het eind te voorkomen, maar dat had ik beter niet kunnen doen.
Niet dat de score significant hoger zou liggen maar 3-5 watt extra had er naar mijn mening wel ingezeten.

Maarja 2e keer ooit dat ik zo’n test uitvoer.

https://strava.app.link/48QtHGKelIb

Benieuwd hoe de score buiten zal uitvallen als ik het over 4-5 weken buiten nog een keer probeer.

Ik weet nog niet zeker of ik nog de bergen in ga voor de tijd, zit een beetje qua drukte op het werk.
Maar heb nog wel enkele toertochten met 2000+ hoogtemeters die ik ga doen voor the Ride.

De Amstel Gold Race, Hennie Kuiper Classic, Tecklenburg Rundfahrt en Limburg Mooiste.

[ Voor 16% gewijzigd door verstappen33 op 28-03-2024 21:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KW25
verstappen33 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:32:
[...]

261W gemiddeld over 20 minuten, 248FTP volgens Zwift.

Ik heb het een beetje laten liggen in de 2e helft, ik had achteraf wel iets harder gekund maar was een beetje onzeker of ik het tempo wel kon volhouden, kreeg ook wel een beetje last van oververhitting.
Daarom het tempo iets laten zakken begin 2e helft om problemen op het eind te voorkomen, maar dat had ik beter niet kunnen doen.
Niet dat de score significant hoger zou liggen maar 3-5 watt extra had er naar mijn mening wel ingezeten.

Maarja 2e keer ooit dat ik zo’n test uitvoer.

https://strava.app.link/48QtHGKelIb

Benieuwd hoe de score buiten zal uitvallen als ik het over 4-5 weken buiten nog een keer probeer.

Ik weet nog niet zeker of ik nog de bergen in ga voor de tijd, zit een beetje qua drukte op het werk.
Maar heb nog wel enkele toertochten met 2000+ hoogtemeters die ik ga doen voor the Ride.

De Amstel Gold Race, Hennie Kuiper Classic, Tecklenburg Rundfahrt en Limburg Mooiste.
Prima score toch?

Ik zou qua voorbereiding toch wel nog wel kijken of je ergens wat lange klimmen kunt doen. Degene die jij gaat doen kan je met puur power sowieso wel boven komen en kan je daarna herstellen. Bij de klimmen van The Ride ben je gewoon een uur lang bezig en vaak toch wel tegen FTP aan (bij mij dan), dan kan je eigenlijk niet herstellen en is toch echt anders voor je lichaam.

Althans dat is voor mij natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
KW25 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:13:
[...]

Prima score toch?

Ik zou qua voorbereiding toch wel nog wel kijken of je ergens wat lange klimmen kunt doen. Degene die jij gaat doen kan je met puur power sowieso wel boven komen en kan je daarna herstellen. Bij de klimmen van The Ride ben je gewoon een uur lang bezig en vaak toch wel tegen FTP aan (bij mij dan), dan kan je eigenlijk niet herstellen en is toch echt anders voor je lichaam.

Ja snap ik.
Ik moet echt ff kijken hoe ik qua tijd zit komende weken.
Maar ben bang dat ik het vooral virtueel moet gaan doen, ik ben net namelijk in een nieuw project gerold en gaan komende weken echt meters maken, dan kan ik moeilijk even 3-4 dagen weg.
Dus het wordt niet of echt last minute.

De Ventoux kom je redelijk goed omhoog met 200-220W op de meeste stukken en op de minder steile stukken kun je ook nog wel even bijkomen op 170-180W (al fiets je dan niet snel ofzo :) ). Dat is voor mij prima te doen, ik zit dan nog ruim onder mijn omslagpunt qua hartslag.
En het gaat me niet om tijd, dus gewoon rustig blijven fietsen en niet te gek doen.
Een PR zet ik een andere keer wel als ik echt voor een klim ga zitten. Nu is het gewoon de energie verdelen over 8 dagen en vooral niet te gek doen.
Op FTP naar boven fietsen is dus ook echt funest voor de dagen erna.

Daarnaast vind ik het zelf heel lastig op de tacx vermogen te trappen. Buiten gaat mij stukken beter af.
Al is het wel flink verbeter afgelopen maanden.

Even een leuk feitje: dit was aan het begin van het indoor seizoen en mijn eerste echte ftp test (en nog totaal onervaren op de tacx):
https://strava.app.link/QwL9cNMilIb
Daar haalde ik maar 192W FTP.

En dat terwijl ik een maand eerder buiten nog een dik uur op 265 kon fietsen.

Nu indoor 56W verbeterd tov de eerste test, benieuwd wat het buiten seizoen mij gaat opleveren komende weken.

Afgelopen weken eigenlijk alleen maar duurtrainingen gedaan buiten, dus nog geen goed vergelijkingsmateriaal.

[ Voor 26% gewijzigd door verstappen33 op 29-03-2024 08:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
KW25 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:13:
[...]

Prima score toch?

Je wilt op lange klimmen niet tegen FTP rijden, zeker niet bij zoiets als The Ride waarbij je dagen achter elkaar 3000hm moet rijden. Je zult eerder laag in tempo / hoog endurance willen zitten bergop (als dat kan qua steilheid van de klim en je w/kg’s).

Hoe zijn de Pyreneeën nu? Is dat niet beetje heel erg koud op de hogere cols? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:00
Op mijn Merida Reacto 400 zit een 105 R7000 groep. Wat ik merk is dat de linker shifter heel ver naar binnen geklikt moet worden voordat hij op het grote blad gaat. Is dit normaal en gewenning of is dat iets wat te tweaken valt? Het valt mij op dat als ik niet uitkijk tijdens het shiften, dat ik de rem ermee indruk vanwege die lange afstand naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:07:
[...]

Je wilt op lange klimmen niet tegen FTP rijden, zeker niet bij zoiets als The Ride waarbij je dagen achter elkaar 3000hm moet rijden. Je zult eerder laag in tempo / hoog endurance willen zitten bergop (als dat kan qua steilheid van de klim en je w/kg’s).

Hoe zijn de Pyreneeën nu? Is dat niet beetje heel erg koud op de hogere cols? :)
Dat verschilt ook een beetje per persoon volgens mij, ik heb ervaren dat ik langere klimmen wel redelijk dicht tegen mijn FTP kan rijden, ook tijdens cyclo's waar je een aantal lange klimmen na elkaar krijgt. Ik herstel dan op zich voldoende tijdens de afdaling en ik zie over het algemeen weinig verval tijdens dat soort ritten.

Nu train ik redelijk vaak rond mijn FTP en het zal ook deels te maken hebben met waar je aanleg ligt natuurlijk. En halverwege zo'n The Ride week wil je er waarschijnlijk ook niet achter komen wat de limiet is... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Laatst online: 19-09 18:02
Webgnome schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:54:
Wat zijn jullie ervaringen met di2? Ik heb het nu op mijn handbike en eigenlijk gebruik ik alleen de 'vrij' modus en niet die andere twee? Hoe doen jullie dat?
Ik ben groot fan van mijn DI2. Het schakelt snappy en accuraat.

Wat bedoel je met 'vrij' modus? De manual mode ipv semi/full synchro? Ik heb het nog niet aangedurfd om een andere modus dan manual te proberen.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:46

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Beetje aparte vraag, weet iemand een leuke site of boek waarop ik me kan voorbereiden voor de AGR?
Ik bedoel een site of boek met alle hellingen, leuke steden en cultuur, ...

Ik reed vorig jaar RVV en had daar als voordeel dat ik alle hellingen al een paar keer gedaan had en tankte daar ook wel vertrouwen uit. Ook de beleving is heel anders. Ik kan me niet voorstellen om onvoorbereid de eerste keer voor de Koppenberg terecht te komen... Mijn eerste beklimming is intussen 15 jaar geleden en ik herinner die nog steeds :P

Nu dit jaar is het AGR, maar ben ik behoorlijk wat schrik aan het ontwikkelen omdat ik 0 kilometer ken van het circuit.
Via routeyou heb ik al een gpx met alle hellingen op. En die probeer ik zo goed mogelijk te leren.
Onze lokale bib (Vlaanderen) heeft -tig boeken over de Ronde van Vlaanderen, maar 0 stuks over Amstel Gold race natuurlijk.

Fysiek mag ik niet klagen en heb ik wel wat vertrouwen. Ik sta iets sterker dan vorig jaar (ftp 245 naar 260) en weeg 1.5kg minder nog (84 naar 82.5)
Ik ben vooral wat schrik aan het opdoen van het ongekende.

[ Voor 12% gewijzigd door Joindry op 29-03-2024 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
wackmaniac schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:45:
[...]

Ik ben groot fan van mijn DI2. Het schakelt snappy en accuraat.

Wat bedoel je met 'vrij' modus? De manual mode ipv semi/full synchro? Ik heb het nog niet aangedurfd om een andere modus dan manual te proberen.
Dat bedoel ik inderdaad die semi/full. Had die gisteren eens geprobeerd maar dat was niet zo handig tijdens een ritje op de Posbank. Stond helemaal vast want di2 said no bij een bepaalde schakeling. Dus toen maar weer naar manual geswitched en dat de ketting dan een beetje scheef staat.. jammer dan.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 22:32
Joindry schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:47:
Beetje aparte vraag, weet iemand een leuke site of boek waarop ik me kan voorbereiden voor de AGR?

Ik reed vorig jaar RVV en had daar als voordeel dat ik alle hellingen al een paar keer gedaan had en tankte daar ook wel vertrouwen uit. Ook de beleving is heel anders. Ik kan me niet voorstellen om onvoorbereid de eerste keer voor de Koppenberg terecht te komen... Mijn eerste beklimming is intussen 15 jaar geleden en ik herinner die nog steeds :P

Nu dit jaar is het AGR, maar ben ik behoorlijk wat schrik aan het ontwikkelen omdat ik 0 kilometer ken van het circuit.
Via routeyou heb ik al een gpx met alle hellingen op. En die probeer ik zo goed mogelijk te leren.
Onze lokale bib (Vlaanderen) heeft -tig boeken over de Ronde van Vlaanderen, maar 0 stuks over Amstel Gold race natuurlijk.

Fysiek mag ik niet klagen en heb ik wel wat vertrouwen. Ik sta iets sterker dan vorig jaar (ftp 245 naar 260) en weeg 1.5kg minder nog (84 naar 82.5)
Als je de RVV prima kunt fietsen, zijn de hellingen van de AGR totaal geen probleem. Je zou even op Climbfinder oid kunnen kijken naar de meest heftige; Keutenberg en Eysenbosweg. Maar tov de Koppenberg allemaal niet zo spannend me dunkt. Heb je geen boek voor nodig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

De statistiekjes zijn niet moeilijk te vinden denk ik (bijv. https://www.bicycling.com...mmingen-amstel-gold-race/). Leuke aanvulling wellicht is om van de belangrijkste hellingen wat Youtube filmpjes te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

BreadFan schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:52:
[...]

De statistiekjes zijn niet moeilijk te vinden denk ik (bijv. https://www.bicycling.com...mmingen-amstel-gold-race/). Leuke aanvulling wellicht is om van de belangrijkste hellingen wat Youtube filmpjes te bekijken.
Die heb ik al lang bekeken hoor. Ik bedoel echt een profiel, waar zit de knik, vlakt de helling af, ...
Waar zit de zwaarte? Bij RVV is dat de laatste 50 km met Kwaremont, Pater, Koppenberg, Kanarieberg, Oude Kruisberg (Hotond). Die eerste 200 km zijn op zich goed te doen. Doodgaan doeje op het einde. :P
wibblemoo schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:52:
[...]

Als je de RVV prima kunt fietsen, zijn de hellingen van de AGR totaal geen probleem. Je zou even op Climbfinder oid kunnen kijken naar de meest heftige; Keutenberg en Eysenbosweg. Maar tov de Koppenberg allemaal niet zo spannend me dunkt. Heb je geen boek voor nodig :)
'Prima fietsen' nu ja, ik leefde nog. Daarmee is het wel gezegd :9

[ Voor 25% gewijzigd door Joindry op 29-03-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Webgnome schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:48:
[...]

Dat bedoel ik inderdaad die semi/full. Had die gisteren eens geprobeerd maar dat was niet zo handig tijdens een ritje op de Posbank. Stond helemaal vast want di2 said no bij een bepaalde schakeling. Dus toen maar weer naar manual geswitched en dat de ketting dan een beetje scheef staat.. jammer dan.
Ik gebruik zelf Semi, dit om te voorkomen dat alles automatisch schakelt (voor en achter tegelijk).
Met Semi stelt die alleen achter bij wanneer ik manueel het voorblad schakel. Dan gaat die 2-3 bladen achter veranderen zodat je niet ineens een groot verschil hebt in cadans..

En of de ketting af en toe schuin ligt maakt mij niet veel uit, ja het slijt misschien iets harder, maar zolang het niet ergens langsheen schuurt/rubt zie ik er eigenlijk weinig kwaad in.
En het is vaak maar korte tijd dat die echt scheef ligt, als ik eenmaal op snelheid ben dan zit ik vaak netjes midden op de cassette.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Het zijn allemaal kleine bultjes natuurlijk.
Uitzondering Camerig eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 09:55
Bereid je er op voor dat de AGR druk is.. veel van de beklimmingen zal je worden opgehouden door mensen die moeite hebben met omhoog komen.

Je kan beter gewoon genieten van de atmosfeer en de omgeving denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 11:56
Over de AGR, ik ga met een groepje fietsen waarvan de meerderheid niet helemaal mijn conditie heeft, maar mijn plan was om de heuveltjes vlot (~5 w/kg) omhoog te trappen en bovenaan ff te wachten tot de rest ook boven is. Is dat haalbaar/realistisch, of kan ik beter mijn stadsfiets pakken om mijn w/kg's een beetje te alignen met de rest van de groep :+ ?
Biohazzard21 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:03:
Bereid je er op voor dat de AGR druk is.. veel van de beklimmingen zal je worden opgehouden door mensen die moeite hebben met omhoog komen.

Stadsfiets dus :P

[ Voor 33% gewijzigd door Bastard op 29-03-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Is dat ook niet beter op de lange afstand?
Met dat die eerst een lus maakt, is de grootste drukte al voorbij? (was zo bij de RVV waar ik niet moeten aanschuiven heb voor de Koppenberg. Terwijl ik die avond op het nieuws zag dat er soms tot 20 min aangeschoven werd in de gietende regen.

Het is ook exact voor die omgeving en atmosfeer dat ik een boek zoek. Om de lokale pareltjes een beetje te leren kennen op voorhand. Zo ook ze niet te missen in alle afzien en drukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
DDX schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:57:
Het zijn allemaal kleine bultjes natuurlijk.
Uitzondering Camerig eigenlijk.
Moet zeggen dat ik de Posbank, Emma piramide, toch wel een uitdaging vond gisteren. Dat kan ook komen omdat ik er alweer een jaartje niet geweest ben en het gewoon niet meer gewend...
verstappen33 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:56:
[...]

Ik gebruik zelf Semi, dit om te voorkomen dat alles automatisch schakelt (voor en achter tegelijk).
Met Semi stelt die alleen achter bij wanneer ik manueel het voorblad schakel. Dan gaat die 2-3 bladen achter veranderen zodat je niet ineens een groot verschil hebt in cadans..

En of de ketting af en toe schuin ligt maakt mij niet veel uit, ja het slijt misschien iets harder, maar zolang het niet ergens langsheen schuurt/rubt zie ik er eigenlijk weinig kwaad in.
En het is vaak maar korte tijd dat die echt scheef ligt, als ik eenmaal op snelheid ben dan zit ik vaak netjes midden op de cassette.
Ja het is inderdaad korte tijd dat je het nodig hebt, in Nederland althans. De langste 'beklimming' die je hebt in Nederland is volgens mij Camerig inderdaad en als je een beetje getrained bent heb je daar niet eens heel rare verhoudingen nodig

Dat lijkt mij sowieso de bedoeling van een toerversie, genieten. We gaan het zien. Voor de mensen die ook de AGR doen als je een groot gele handbike tegenkomt dan is de kans groot dat ik dat ben :+

[ Voor 35% gewijzigd door Webgnome op 29-03-2024 10:18 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KW25
Requiem19 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:07:
[...]

Koud valt heel erg mee, 15 graden in het dal, alleen de meeste bekende colls zijn dicht, gelukkig genoeg andere klimmetjes die ook lang en zwaar zijn. Moest hier toevallig in de buurt zijn en heb mijn fiets meegenomen. Wel echt een mooi en fietsvriendelijk gebied hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guapper
Joindry schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Die heb ik al lang bekeken hoor. Ik bedoel echt een profiel, waar zit de knik, vlakt de helling af, ...
Waar zit de zwaarte? Bij RVV is dat de laatste 50 km met Kwaremont, Pater, Koppenberg, Kanarieberg, Oude Kruisberg (Hotond). Die eerste 200 km zijn op zich goed te doen. Doodgaan doeje op het einde. :P

[...]

'Prima fietsen' nu ja, ik leefde nog. Daarmee is het wel gezegd :9
Bedoel je iets als climbfinder.com?

Afbeeldingslocatie: https://climbfinder.com/CDN/keutenberg.png

https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/keutenberg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:43

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

@verstappen33 wat is je doel bij The Ride? Ik heb die van 2022 gefietst en was meestal wel binnen bij de eerste ~30. Ik trainde voornamelijk alleen.Tijdens The Ride vind je al snel een groepje waarmee je de rest van de week samen fietst. En dat scheelde voor mij gewoon heel veel inspanning.

Ongeacht leeftijd, doel (snel fietsen, relaxed tempo aanhouden, terrasjes pakken), komt iedereen uiteindelijk wel binnen. Er waren een handvol uitschieters in negatieve zin, die vrijwel geen enkele rit hebben uitgefietst. Zonde van het geld, want goedkoop is het niet. Overigens had ik de Glamping upgrade. Ideaal want daar had ik ook een heater in de tent zodat ik mijn schoenen kon drogen na een regenrit.

Mijn low point was het 3x afstappen op de Alpe d'Huez bij 37 graden in de volle zon. Maar er waren naar verluid ook maar zo'n 50 fietsers die de Alpe überhaupt over zijn gegaan. Je kon een bypass nemen en de Alpe volledig overslaan.

Mijn advies is dus: lekker genieten. Je komt met een goede voorbereiding echt wel bij de finish. Ik heb in mijn voorbereiding geen enkele berg gezien, behalve op Zwift.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:27
Op tijd terugschakelen bij:

- De Gulperberg vanuit Gulpen (zit die uberhaupt in de AGR)
- De Keuteberg (In de blinde S-bocht meteen na de bocht rechtsaf, na de bocht naar links is te laat)

De Eyserbosweg wordt pas stijl in de bocht naar rechts bij de bomen.

Op de Gulperberg, Camerig en Fromberg genieten van het uitzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
@guapper climbfinder is echt een van de beste sites die ik ken voor dit soort info :). Ook die routeplanner is een leuke toevoeging zodat een mooie rit kan maken met de nodige klimmetjes

[ Voor 36% gewijzigd door Webgnome op 29-03-2024 10:52 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DDX
Keutenberg is leuk als je volle bak omhoog rijd en dan bovenop als toetje wind in je gezicht krijgt als je denkt dat het wel klaar is.

@Bastard bovenop wachten tja, zijn niet hele brede wegen dus echt handig is dat niet met de drukte.
Leuk als je samen met wat vrienden het rondje op een rustige dag doet, maar tijdens de agr niet handig.

[ Voor 44% gewijzigd door DDX op 29-03-2024 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Tjebakka schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:37:
@verstappen33 wat is je doel bij The Ride? Ik heb die van 2022 gefietst en was meestal wel binnen bij de eerste ~30. Ik trainde voornamelijk alleen.Tijdens The Ride vind je al snel een groepje waarmee je de rest van de week samen fietst. En dat scheelde voor mij gewoon heel veel inspanning.

Ongeacht leeftijd, doel (snel fietsen, relaxed tempo aanhouden, terrasjes pakken), komt iedereen uiteindelijk wel binnen. Er waren een handvol uitschieters in negatieve zin, die vrijwel geen enkele rit hebben uitgefietst. Zonde van het geld, want goedkoop is het niet. Overigens had ik de Glamping upgrade. Ideaal want daar had ik ook een heater in de tent zodat ik mijn schoenen kon drogen na een regenrit.

Mijn low point was het 3x afstappen op de Alpe d'Huez bij 37 graden in de volle zon. Maar er waren naar verluid ook maar zo'n 50 fietsers die de Alpe überhaupt over zijn gegaan. Je kon een bypass nemen en de Alpe volledig overslaan.

Mijn advies is dus: lekker genieten. Je komt met een goede voorbereiding echt wel bij de finish. Ik heb in mijn voorbereiding geen enkele berg gezien, behalve op Zwift.
Mijn doel is gewoon uitfietsen en niet als laatste over de finish komen elke dag, als ik ongeveer net boven het gemiddelde zit vind ik het prima. (zeg bij de eerste 100-150 deelnemers van de 300).. :+
Ik fiets nu al ruim 1 jaar redelijk intensief, en vanaf oktober ook binnen en voornamelijk duurtraingingen gevolgt.
Komende weken is het vooral wat meer volume toevoegen om te wennen om meerdere dagen achter elkaar te gaan fietsen met een relatief kort herstel ertussen.

Enige zorg die ik een beetje heb is hoe ik een beetje normaal de berg op kom zonder al teveel in het rode te trappen.. Binnenkort zet ik er een ander verzet op, en heb ik 34-34 als kleinste verzet, daarmee zou ik elke beklimming wel goed moeten kunnen doen..

Geen idee wat jou verzet en fysieke gesteldheid was tijdens The Ride, de route dit jaar is iets anders, we gaan bijvoorbeeld niet de Alpe d'Huez over ivm het KWF evenement die gelijktijdig plaatsvind.

Maar wat was jou ervaring tijdens die 8 dagen klimmen en je hartslag/power onder controle houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

verstappen33 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:02:
[...]

Mijn doel is gewoon uitfietsen en niet als laatste over de finish komen elke dag, als ik ongeveer net boven het gemiddelde zit vind ik het prima. (zeg bij de eerste 100-150 deelnemers van de 300).. :+
Ik fiets nu al ruim 1 jaar redelijk intensief, en vanaf oktober ook binnen en voornamelijk duurtraingingen gevolgt.
Komende weken is het vooral wat meer volume toevoegen om te wennen om meerdere dagen achter elkaar te gaan fietsen met een relatief kort herstel ertussen.

Enige zorg die ik een beetje heb is hoe ik een beetje normaal de berg op kom zonder al teveel in het rode te trappen.. Binnenkort zet ik er een ander verzet op, en heb ik 34-34 als kleinste verzet, daarmee zou ik elke beklimming wel goed moeten kunnen doen..

Geen idee wat jou verzet en fysieke gesteldheid was tijdens The Ride, de route dit jaar is iets anders, we gaan bijvoorbeeld niet de Alpe d'Huez over ivm het KWF evenement die gelijktijdig plaatsvind.

Maar wat was jou ervaring tijdens die 8 dagen klimmen en je hartslag/power onder controle houden?
Die hartslag is na de eerste dag wel onder controle. Bij ons was het vrij heet in de eerste 3 dagen. Regelmatig met 37-38 graden klimmen in de volle zon. Dan zat hij bij mij tegen het dak. Dus dat deed ik maar op gevoel. Na dag 1 kwam de hartslag sporadisch boven 140 (zegt dus ook helemaal niks). Ik heb gewoon lekker gefietst :)

Met 34-34 moet je zeker wel prima boven komen! Ik had 34-30 en dat ging nét.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
Als je deze aan kunt, dan hoef je voor de RVV geen schrik te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ramon 73 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:25:
[...]

Haha die is leuk ja, daal je af linksaf en dan eh oops.
En dan ondertussen slalom tussen lopende mensen.
(had ik aantal jaar geleden tijdens Klimclassic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Ramon 73 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:25:
[...]

Probeer Deze is >:) Maar alle gekheid op een stokje. Geen idee waar je woont maar als je in de buurt van Nijmegen/Arnhem woont kun je natuurlijk altijd even langs de Posbank / Rijk van Nijmegen om daar wat hoogtemeters te pakken. In mijn beleving is het zo dat wanneer je de Posbank ( beekhuizerweg / Snippendaalseweg ) aan kan dan is de AGR over het algemeen geen probleem. Het zit hem dan vooral in de lengte / duur die je aan moet kunnen en je dus moet zorgen dat je gedurende de vlakke stukken niet alles eruit haalt wat er in zit want je moet nog even

[ Voor 43% gewijzigd door Webgnome op 29-03-2024 11:48 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:42
Ik ben mij cassette eens aan het vervangen, nadat ik wat haaientanden spotte onlangs. Nu zie ik dat de body vol montagepasta hangt. Ik kan me niet herinneren dat ik dit gebruikt heb vorige keer. Ik ga deze even reinigen, maar wat gebruik ik daarna best op die body? Wat Boeshield T9 ofzo, of toch montagepasta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Cloclo100 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:40:
Ik ben mij cassette eens aan het vervangen, nadat ik wat haaientanden spotte onlangs. Nu zie ik dat de body vol montagepasta hangt. Ik kan me niet herinneren dat ik dit gebruikt heb vorige keer. Ik ga deze even reinigen, maar wat gebruik ik daarna best op die body? Wat Boeshield T9 ofzo, of toch montagepasta?
Gewoon droog erop

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dfbt
  • Laatst online: 16:46
Bastard schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:05:
Over de AGR, ik ga met een groepje fietsen waarvan de meerderheid niet helemaal mijn conditie heeft, maar mijn plan was om de heuveltjes vlot (~5 w/kg) omhoog te trappen en bovenaan ff te wachten tot de rest ook boven is. Is dat haalbaar/realistisch, of kan ik beter mijn stadsfiets pakken om mijn w/kg's een beetje te alignen met de rest van de groep :+ ?

[...]

Stadsfiets dus :P
Ik heb 2 jaar geleden mijn 1e Amstel gold rit gereden van 150 km met 110 KG lichaamsgewicht :+
Ik reed toen met vriendengroep van 5-6 personen de een was met 68 kg , ander 75 , ander 90 , ander 110. Op t vlakke lekker samen, en de ''kleine bulten'' deed iedereen gewoon zijn eigen ding. Als jij lekker je energie wegvreet met PR'rs op klimmetjes, kan je bovenin lekker slokje drinken nemen, gemak plaspauze en reepje openmaken. Zo'n toertocht rij je sowieso niet voor de snelheid , want dan kan je hem beter op een ander moment rijden met wat beter weer :D. Mijn neef van 68 kilo was soms 5 minuten eerder boven, en vond t prima.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:18
Ik zit nu in de trein naar Antwerpen. Morgen RVV fietsen. Ik heb er vertrouwen in, vorig jaar AGR én LBL gedaan, en nu 10kg lichter dan toen. Maar ik zal laten weten hoe zeer de kasseien tegenvielen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Kluus schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:40:
[...]

Dat verschilt ook een beetje per persoon volgens mij, ik heb ervaren dat ik langere klimmen wel redelijk dicht tegen mijn FTP kan rijden, ook tijdens cyclo's waar je een aantal lange klimmen na elkaar krijgt. Ik herstel dan op zich voldoende tijdens de afdaling en ik zie over het algemeen weinig verval tijdens dat soort ritten.

Nu train ik redelijk vaak rond mijn FTP en het zal ook deels te maken hebben met waar je aanleg ligt natuurlijk. En halverwege zo'n The Ride week wil je er waarschijnlijk ook niet achter komen wat de limiet is... :+
Ja eens, hoe getrainder je bent hoe dichter je tegen je FTP kunt rijden en er alsnog van kunt herstellen. Dat zie je ook wel terug bij jou denk ik.

Als ik bijv het Strava linkje van je Pyreneeën Granfondo bekijk wat je laatste hier neerzette zie ik dat jij inderdaad wel hoog de eerste kortere klimmen (40-55m) oprijdt. Beetje rond de 90% van je FTP (op basis van je ftp van 4 w/kg bij 77 kg wat je zelf noemt). In die rit rijd je de Tourmalet en de Hautacam (1.2uur en 1.15uur) op rond de 80% van je FTP. Dus dan zie je ook al dat je die lange klimmen aan het einde van de dag zelfs als behoorlijk getrainde wielrenner laag in je tempo zone uitkomt.

Ik reed in de Marmotte vorig jaar vanaf de eerste col eerder richting de 70-80% ftp bergop en dan was ik na 5000hm ook behoorlijk naar de klote. Heel benieuwd hoe de mensen dit gaan ervaren op The Ride met zoveel dagen achter elkaar 3000hm _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:41:
[...]
Heel benieuwd hoe de mensen dit gaan ervaren op The Ride met zoveel dagen achter elkaar 3000hm _/-\o_
Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Ik zal het mee gaan maken over 2 maanden.. :+

Als ik de route zo bekijk is het gelukkig niet 21.500m klimmen tegen 8-10% gemiddeld..
De getallen zijn imponerend, maar er zitten ook heel veel hoogtemeters bij op het valsplatte deel. Zo zie ik regelmatig 400-500hm over een afstand van 40-50 kilmeter.
Beetje natte vinger werk, maar ik denk dat de helft van alle hoogtemeters op deze manier overwonnen worden, de andere helft zijn de vele cols waar we overheen gaan.

Niet dat het minder zwaar is, maar 40-50km tegen 1-2% (af en toe misschien ietsjes zwaarder) kun je wel goed pacen en ben je niet echt aan het klimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:41:
[...]

Ja eens, hoe getrainder je bent hoe dichter je tegen je FTP kunt rijden en er alsnog van kunt herstellen. Dat zie je ook wel terug bij jou denk ik.

Als ik bijv het Strava linkje van je Pyreneeën Granfondo bekijk wat je laatste hier neerzette zie ik dat jij inderdaad wel hoog de eerste kortere klimmen (40-55m) oprijdt. Beetje rond de 90% van je FTP (op basis van je ftp van 4 w/kg bij 77 kg wat je zelf noemt). In die rit rijd je de Tourmalet en de Hautacam (1.2uur en 1.15uur) op rond de 80% van je FTP. Dus dan zie je ook al dat je die lange klimmen aan het einde van de dag zelfs als behoorlijk getrainde wielrenner laag in je tempo zone uitkomt.

Ik reed in de Marmotte vorig jaar vanaf de eerste col eerder richting de 70-80% ftp bergop en dan was ik na 5000hm ook behoorlijk naar de klote. Heel benieuwd hoe de mensen dit gaan ervaren op The Ride met zoveel dagen achter elkaar 3000hm _/-\o_
Ja klopt, die eerste korte klimmetjes moet je ook zien in het ligt van de hektiek tijdens de start van zo'n cyclo, je probeert toch zo ver mogelijk naar voren te rijden dus dan doe je wel wat extra inspanningen

Met Tourmalet bedoel je denk ik de tweede keer Tourmalet, daar is inderdaad echt wel wat verval te zien ja, maar ik had toen ook de kapitale fout gemaakt om de bevoorrading op de top van Col d'Aspin over te slaan en gelijk de afdaling in te duiken omdat we net een bekende hadden losgereden :+. En we dachten dat er in het dal tussen Col d'Aspin en de Tourmalet nog een bevoorrading zou zijn... Die was er natuurlijk niet dus we hebben die hele Tourmalet met 2-en op 1 bidon gereden tot de bevoorrading die pas weer op die top kwam. Die bekende hebben we ondanks dat niet meer terug gezien dus de missie was wel geslaagd maar we hebben toen wel flink ingeleverd... ;)

Hautacam was het wel echt op bij mij die rit, dat klopt wel, slotklimmen gaan bij mij nooit zo goed eigenlijk, dusja misschien toch wel wat verval.

Tot nu toe reden we dit soort cyclo's overigens ook altijd aan het einde van een week fietsvakantie in datzelfde gebied waarbij flink geklommen werd, het is niet zo dat we daar fris aan de start stonden. Ik vind mezelf ook niet super getrained trouwens mij gaan langere inspanningen rond FTP best goed af, maar ik ben vrij waardeloos met kortere inspanningen. Dat zal er voor een groot deel aan liggen hoe je trained maar ook deels waar je natuurlijke aanleg ligt, denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 29-03-2024 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
flugelisoke schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:31:
Op mijn Merida Reacto 400 zit een 105 R7000 groep. Wat ik merk is dat de linker shifter heel ver naar binnen geklikt moet worden voordat hij op het grote blad gaat. Is dit normaal en gewenning of is dat iets wat te tweaken valt? Het valt mij op dat als ik niet uitkijk tijdens het shiften, dat ik de rem ermee indruk vanwege die lange afstand naar binnen.
Grappig, doet mij denken aan small part Y63X80010 die ik ben kwijtgeraakt en waardoor ik hetzelfde probleem had: TheTinusNL in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
Met dank aan @Mistraller en zijn 3D-printer opgelost.

Misschien controleren of je die "Main Lever Support - Left" nog hebt op je linker shifter?

[ Voor 5% gewijzigd door TheTinusNL op 29-03-2024 19:18 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Laatst online: 21:25
Ik had dit ook, heel vervelend en op een gegeven moment wilde die ook niet meer terug. Net voor ik de afspraak met de FM hiervoor had, kreeg ik een ongeluk en moest de shifter en het stuur vervangen worden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:36
TheTinusNL schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:18:
[...]

Grappig, doet mij denken aan small part Y63X80010 die ik ben kwijtgeraakt en waardoor ik hetzelfde probleem had: TheTinusNL in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
Met dank aan @Mistraller en zijn 3D-printer opgelost.

Misschien controleren of je die "Main Lever Support - Left" nog hebt op je linker shifter?
Misschien even alle tweakers tegelijk melden, dan mik ik er meteen 10 in de queue 8)7

Ik heb toevallig ook TPU binnen, dus daar kan ik mee gaan experimenteren. (flexibel materiaal) Kan ik het dopje voor @Kluus gaan printen :P

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Hebben mensen ervaring met gps trackers?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:31
Klopt. Links heeft meer afstand nodig dan de shifter rechts.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:31:
[...]

Misschien even alle tweakers tegelijk melden, dan mik ik er meteen 10 in de queue 8)7

Ik heb toevallig ook TPU binnen, dus daar kan ik mee gaan experimenteren. (flexibel materiaal) Kan ik het dopje voor @Kluus gaan printen :P
Kan wel om te oefenen, hoewel ik ook al bericht van Mantel heb dat ze het binnenkort binnen krijgen en er is er ook nog een van Ali onderweg (waar ik eerst het verkeerde dopje had besteld, die is al binnen)… ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 30-03-2024 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
Webgnome schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:35:
[...]

Probeer Deze is >:) Maar alle gekheid op een stokje. Geen idee waar je woont maar als je in de buurt van Nijmegen/Arnhem woont kun je natuurlijk altijd even langs de Posbank / Rijk van Nijmegen om daar wat hoogtemeters te pakken. In mijn beleving is het zo dat wanneer je de Posbank ( beekhuizerweg / Snippendaalseweg ) aan kan dan is de AGR over het algemeen geen probleem. Het zit hem dan vooral in de lengte / duur die je aan moet kunnen en je dus moet zorgen dat je gedurende de vlakke stukken niet alles eruit haalt wat er in zit want je moet nog even
Ik woon in Maastricht en heb voor @Joindry juist een beklimming gezocht die extremer is dat wat je in de AGR gaat rijden én ook nog in de buurt is.
Om dan een helling in de Eifel erbij te halen lijkt off topic.
Dan kan ik ook Ffordd Pen Llech noemen om te oefenen, nog steiler en ook niet in de buurt 😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:10
Het Komoot Wereldpakket is in de aanbieding. In de Android app kan je tot en met 7 april met korting het wereld pakket kopen . Dat kost 19,99 euro. Dan kun je vanuit elke plek op de wereld routes plannen voor wandelen en fietsen en informatie krijgen over op welke ondergrond je rijdt en waar tijdelijke sluitingen zijn bijvoorbeeld ( vanwege openingstijden van een plek). Ook staan er allerlei voorgestelde routes, worden er stukken weg aangeraden en gereviewd. Je kunt de route via een gpx-bestand in je fietscomputer zetten. Normaal kost dit eenmalig 29,99, dus je bespaart mooi een tientje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crimby
AMD1800 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:39:
Het Komoot Wereldpakket is in de aanbieding. In de Android app kan je tot en met 7 april met korting het wereld pakket kopen . Dat kost 19,99 euro. Dan kun je vanuit elke plek op de wereld routes plannen voor wandelen en fietsen en informatie krijgen over op welke ondergrond je rijdt en waar tijdelijke sluitingen zijn bijvoorbeeld ( vanwege openingstijden van een plek). Ook staan er allerlei voorgestelde routes, worden er stukken weg aangeraden en gereviewd. Je kunt de route via een gpx-bestand in je fietscomputer zetten. Normaal kost dit eenmalig 29,99, dus je bespaart mooi een tientje.
Ik heb komoot en de komoot integratie op mijn garmin 530 en binnen een seconde staat de route meteen op de garmin (bij navigatie). Niks geen GPX bestanden of wat dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
Webgnome schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:35:
[...]

Goed om te weten gezien ik NU naar de posbank ga en volgend jaar AGR wil rijden. Posbank is voor mij nog behoorlijk pittig, maar weet dan dus dat ik daar goed kan trainen. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Ramon 73 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:13:
[...]

Ik woon in Maastricht en heb voor @Joindry juist een beklimming gezocht die extremer is dat wat je in de AGR gaat rijden én ook nog in de buurt is.
Om dan een helling in de Eifel erbij te halen lijkt off topic.
Dan kan ik ook Ffordd Pen Llech noemen om te oefenen, nog steiler en ook niet in de buurt 😂
Nee eens, de beklimming in Trier erbij halen was een beetje flauw. Vervier omgeving heeft ook leuke stukjes overigens weet ik uit eigen ervaring.Plaatse limburg met de fiets is ook leuk

@crimby veel plezier op de Posbank. Vergeet niet om even op climbfinder te kijken. De dingen die je moet gedaan hebben daar zijn wat mij betreft toch wel De Zijpenberg vanuit Rozendaal, Emma Piramide, Snippendaalseweg. Het gaat vooral om ervaring, dus geen idee hoeveel tijd je hebt maar als je kunt zou je vooral die Emma Piramide een paar keer kunnen doen. Is een mooi rondje wat je daar kan fietsen om elke keer weer op die haarspeldbocht uit te komen\

En mocht je op het punt komen, want je hebt nog een jaar (?), dat je de Posbank saai vind kun je altijd nog richting Oosterbeek daar zijn ook leuke heuveltjes.

[ Voor 37% gewijzigd door Webgnome op 30-03-2024 09:06 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
AMD1800 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:39:
Ik heb het vorige jaar met een actie genomen, ik vind de meerwaarde zeer beperkt.

- Je kan collecties maken, maar ja dat is echt wat je mist :+ Wat dat betreft vind ik Judise veel fijner werken, als je een verzameling GPX-en wilt bewaren.

- Verder laat Komoot de LF fietsroutes zien. Ik zeg niet dat het onhandig is, maar voor 20 euro per jaar :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNVBIr14oInTGdVu0c52e9wZCgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZ2KL6JG3S2xtsVY87VW2fdg.jpg?f=fotoalbum_large

Synchroniseren doe ik met de Garmin IQ app, en anders kan je het altijd nog op deze manier doen (mits je een Garmin hebt, maar volgens mij heeft Wahoo ook zo iets): https://www.dcrainmaker.c...devices-a-decade-old.html

Ik had mijn leesbril niet op :+

[ Voor 9% gewijzigd door mhr-zip op 30-03-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Webgnome schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:57:
[...]

Nee eens, de beklimming in Trier erbij halen was een beetje flauw. Vervier omgeving heeft ook leuke stukjes overigens weet ik uit eigen ervaring.Plaatse limburg met de fiets is ook leuk

@crimby veel plezier op de Posbank. Vergeet niet om even op climbfinder te kijken. De dingen die je moet gedaan hebben daar zijn wat mij betreft toch wel De Zijpenberg vanuit Rozendaal, Emma Piramide, Snippendaalseweg. Het gaat vooral om ervaring, dus geen idee hoeveel tijd je hebt maar als je kunt zou je vooral die Emma Piramide een paar keer kunnen doen. Is een mooi rondje wat je daar kan fietsen om elke keer weer op die haarspeldbocht uit te komen\

En mocht je op het punt komen, want je hebt nog een jaar (?), dat je de Posbank saai vind kun je altijd nog richting Oosterbeek daar zijn ook leuke heuveltjes.
Thanks en thanks voor de tips! Vandaag staat Emma inderdaad op het menu, maar wel 1 keer hehe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crimby
mhr-zip schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:09:
[...]

Ik heb het vorige jaar met een actie genomen, ik vind de meerwaarde zeer beperkt.

- Je kan collecties maken, maar ja dat is echt wat je mist :+ Wat dat betreft vind ik Judise veel fijner werken, als je een verzameling GPX-en wilt bewaren.

- Verder laat Komoot de LF fietsroutes zien. Ik zeg niet dat het onhandig is, maar voor 20 euro per jaar :')

[Afbeelding]
Komoot is 19,99 eenmalig voor de hele wereldkaart. Komoot premium is een abonnement maar daar snap ik de meerwaarde inderdaad nog niet van.

Ik vind komoot prachtig voor wandel- en fietsroutes zowel in de buurt als in het buitenland. Je krijgt een idee van de omgeving door alle foto’s en perfect inzicht in type wegen en ondergronden. Alle routes blijven bewaard. Zowel online als op mijn garmin en kan ze simpelweg aanroepen of bewerken wanneer gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
crimby schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:12:
[...]

Komoot is 19,99 eenmalig voor de hele wereldkaart. Komoot premium is een abonnement maar daar snap ik de meerwaarde inderdaad nog niet van.

Ik vind komoot prachtig voor wandel- en fietsroutes zowel in de buurt als in het buitenland. Je krijgt een idee van de omgeving door alle foto’s en perfect inzicht in type wegen en ondergronden. Alle routes blijven bewaard. Zowel online als op mijn garmin en kan ze simpelweg aanroepen of bewerken wanneer gewenst.
Ik haalde het door de war met deze aanbieding.

Maar 20 euro voor die kaart is het zeker waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
mhr-zip schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:16:
[...]

Ik haalde het door de war met deze aanbieding.

Maar 20 euro voor die kaart is het zeker waard.
Ik heb Premium, puur omdat hier nog een fiets-verzekering bij zat van 1500euro, die hebben ze eruit gehaald zonder te melden omdat er geen vraag naar was (lijkt me sterk, enige reden voor Premium) dus heb Premium ook gelijk opgezegd. Enige extra is inderdaad Collections, nu heb ik wel een paar collections, maar zonder zou ik ook prima kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Laatst online: 09:00
crimby schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:55:
[...]

Ik had dit ook, heel vervelend en op een gegeven moment wilde die ook niet meer terug. Net voor ik de afspraak met de FM hiervoor had, kreeg ik een ongeluk en moest de shifter en het stuur vervangen worden 8)7
Gisteren onder garantie de linkershifter vervangen, problem solved en schakelt om door een ringetje te halen :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crimby
Puur genieten dit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mywbZ3YKUxnVRDlBAGiV5Vajcc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTleti3MvsmNAnDUTRGP8hKa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxCWEqL5Khh441Xo7qC0C1j3tbI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRT1j1nHSzAEENCgFzbXluQK.jpg?f=fotoalbum_tile

Wel jammer dat Garmin ALTIJD een storing heeft als ik net een lekkere rit heb gemaakt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:38
crimby schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:03:
Puur genieten dit!

[Afbeelding][Afbeelding]

Wel jammer dat Garmin ALTIJD een storing heeft als ik net een lekkere rit heb gemaakt….
Garmin of Strava? Strava laatst wel meerdere keren mast van storing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
wisselwerking schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:08:
[...]

Garmin of Strava? Strava laatst wel meerdere keren mast van storing
Nou ik denk nu beide, maar afgelopen keren steeds een melding in Garmin connect dat er weer een storing of server issue is. Nu staat het inmiddels in connect maar nog niet op strava.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
@crimby ik kan bevestigen dat het aan Garmin ligt. Het duurde echt een paar minuten voordat mijn workout van vanmorgen op Garmin verscheen en dan is het natuurlijk ook nog even voordat die op Strava terecht komt. Het is de laatste tijd weer raak bij Garmin heb ik het idee. Een aantal jaar geleden ( of was het maanden..) waren ze nog gehakt geweest en was bang dat ik al mijn data kwijt was. Gelukkig viel dat mee toen.

Hoe was het op de Posbank? Was het er druk of viel het mee? Ben zelf de andere kant op gegaan deze keer ( Oosterbeek) en daar was het toch aardig druk moet ik zeggen. Nu erachter dat ik nog niet helemaal in vorm ben. De Italiaanseweg en Holleweg gingen eigenlijk best prima maar het extra lusje dat ik had gepland naar de Posbank was toch echt een brug te ver.

Maandag, als het weer mee zit even kijken hoe we het in Montferland gaan doen

[ Voor 31% gewijzigd door Webgnome op 30-03-2024 13:15 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 09:39
Ziet er gaaf uit. Welk gebied was je?
Pagina: 1 ... 554 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).