Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 553 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:22
Requiem19 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 07:26:
Iemand nog een gouden truc als je Di2 niet oplaadt na een lange winterslaap?
@Salteh ?

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:52
Heb ik zelf nog nooit last van gehad eigenlijk... maar ik zou 'm aan een lekker sterke adapter hangen en dan even laten zitten laden.

...ik neem aan dat je niet net voor de winterslaap de accu los hebt gehaald oid? :)

Als het 11-speed is dan kan je 'm natuurlijk ook nog verbinden met een windows computer en e-tube project 3.4.5 of 4.0.4, dan zie je gelijk welke onderdelen er volgens de computer nog verbonden zijn (en of 'ie de batterij nog ziet b.v.).

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:09
Salteh schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 07:32:
Heb ik zelf nog nooit last van gehad eigenlijk... maar ik zou 'm aan een lekker sterke adapter hangen en dan even laten zitten laden.

...ik neem aan dat je niet net voor de winterslaap de accu los hebt gehaald oid? :)

Als het 11-speed is dan kan je 'm natuurlijk ook nog verbinden met een windows computer en e-tube project 3.4.5 of 4.0.4, dan zie je gelijk welke onderdelen er volgens de computer nog verbonden zijn (en of 'ie de batterij nog ziet b.v.).
Nee, voor de winter met batterij op 80% geparkeerd. Maar doet nu niente met lader erin :(.

Is 12s, dus e-tube truc gaat niet werken. Zal een andere lader gebruiken. Als dat niet werkt is de batterij overleden denk ik?

Ergens een youtube filmpje hoe je die vervangt? 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
Requiem19 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 07:46:
[...]

Nee, voor de winter met batterij op 80% geparkeerd. Maar doet nu niente met lader erin :(.

Is 12s, dus e-tube truc gaat niet werken. Zal een andere lader gebruiken. Als dat niet werkt is de batterij overleden denk ik?

Zoek de batterij even op, en trek de kabel of dummy-plug die in de middelste poort zit er even ~10 sec. uit..
Stop 'm daarna terug, en probeer het opnieuw. Kan ook nog helpen, de middelste poort is magisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Requiem19 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 07:46:
[...]

Misschien even disconnecten. En daarna opnieuw proberen te laden?

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik heb ook al een paar weken intervals.icu in gebruik om mijn conditie te monitoren. Ik heb zelf een Polar Vantage M sporthorloge, waarbij ik sinds 2019 mijn activiteiten bijhoud (upload naar Polar Flow én naar Strava). Ik heb even de jaren van 1 mei tot en met 1 mei voor de jaren 2019 tot en met 2024 vergeleken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29jW49FCNmvlJy2Ffc-qB8BFJLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RxOsKxsct7OGQCIAQmZsBvza.jpg?f=fotoalbum_large

Goed te zien is dat mijn conditie de goede kant op gaat, de trainingsbelasting het laatste jaar sterk omhoog is gegaan, als ook de totale afgelegde afstand van activiteiten en de intensiteit. Je ziet ook dat ik in 2019 vooral gewandeld heb, dus veel bewogen tijd, maar weinig afstand en lage intensiteit. Ook deed ik in de wintermaanden niet veel, de afgelopen winter ben ik wél gewoon doorgegaan met fietsen met de wielrenfiets. Zo zie je dat je ook op 60+ leeftijd je conditie kunt verbeteren :Y maar natuurlijk niet de Wattage/conditie zult bereiken van 30 jarigen :N

Hoogste gemeten hartslag is 180, laagst gemeten hartslag in slaap is 54. Mijn VO2Max gemeten met mijn sporthorloge is 42. Aangezien ik géén idee heb van mijn FTP, denk ik dat deze niet hoog zal zijn. Ik schat een FTP van maar 167 Watt. Ik rijd alleen, dus de gemiddelde snelheid is niet erg hoog. Afgelopen week kwam een wielrengroepje voorbijrijden en daar even achteraan aangehaakt. Maar met zo een groep, daar wordt je zo meegezogen :9 Ja, dan kan ik wel veel harder fietsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 16:17

derx666

mecker ende blaet

Hm...conditie, is dat een waarde die Polar meegeeft? Die heb ik nl. nog niet gezien in intervals.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@derx666 Conditie/fitness berekent intervals.icu aan de hand van de trainingsbelasting (hartslag i.c.m. duur in mijn geval).

De blauwe lijn toont conditie. Dit is een 42-dagen exponentieel gewogen voortschrijdend gemiddelde van je trainingsbelasting. De paarse lijn toont vermoeidheid. Dit is een 7-dagen exponentieel gewogen voortschrijdend gemiddelde van je trainingsbelasting. Om fitter te worden moet je stress creëren door de trainingsbelasting te verhogen, d.w.z. de paarse lijn boven de blauwe lijn houden. Je vorm is je conditie minus vermoeidheid. Als je vorm in de optimale trainingszone zit, word je fitter. Als je vorm fris is en je bent fit dan ben je klaar om te racen. Blijf niet te lang in de hoog risicozone, anders raak je overtraind. Je moet regelmatig rustweken inbouwen om te herstellen van vermoeidheid en om op je best te zijn voor doel-evenementen. Referenties: Monitoring your training load by Science2Sport en Managing Training Using TSB by Joe Friel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 16:17

derx666

mecker ende blaet

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:25:
@derx666 Conditie/fitness berekent intervals.icu aan de hand van de trainingsbelasting (hartslag i.c.m. duur in mijn geval).

De blauwe lijn toont conditie. Dit is een 42-dagen exponentieel gewogen voortschrijdend gemiddelde van je trainingsbelasting. De paarse lijn toont vermoeidheid. Dit is een 7-dagen exponentieel gewogen voortschrijdend gemiddelde van je trainingsbelasting. Om fitter te worden moet je stress creëren door de trainingsbelasting te verhogen, d.w.z. de paarse lijn boven de blauwe lijn houden. Je vorm is je conditie minus vermoeidheid. Als je vorm in de optimale trainingszone zit, word je fitter. Als je vorm fris is en je bent fit dan ben je klaar om te racen. Blijf niet te lang in de hoog risicozone, anders raak je overtraind. Je moet regelmatig rustweken inbouwen om te herstellen van vermoeidheid en om op je best te zijn voor doel-evenementen. Referenties: Monitoring your training load by Science2Sport en Managing Training Using TSB by Joe Friel
Lol... Ik heb intervals altijd in het Engels, en ik maakte de link tussen conditie en fitness niet 8)7

Dat gezegd hebbende, Conditie/fitness (CTL in trainingpeaks) is maar een nummertje gebaseerd op hoeveel TSS je gedaan hebt. Ik heb mijn beste resultaten gehaald met fitness / CTL op een vrij laag niveau, terwijl ik soms niet vooruit kwam met een hoge fitness/CTL "score". In dat laatste geval was ik zwaar overtraind, wat de score wel omhoog duwde, maar ik me elke keer slechter en slechter voelde op de fiets.

Oftewel: hecht niet teveel waarde aan een hoge score, het is maar een nummertje. Je gevoel is 100x belangrijker.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:57
Donderdag de Sven Nijs classic gefietst. Tijdens een van de klimmetjes vloog m'n ketting eraf en kwam tussen het frame en crank te zitten, ketting helemaal krom. Gelukkig zat binnen 2km een fietswinkel. Ketting en cassette zijn terplekke vervangen waardoor we weer verder konden fietsen. Echter met het zwaar staand aanzetten op het buitenblad sloeg de ketting voor nog wat over. Ik heb het vermoeden dat de crank wellicht is versleten. Bijgaand een paar foto's. Wat denken jullie? Hoeveel km moet een 50-34 Ultegra crank mee kunnen gaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHhwPh22AIkIHpdIcwg1QNpNOhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqI6ELYxeYYCL6wbPK0c9F8D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFxkSdji3iZG2F6yKWPEcSvuwbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V24FTEBPRMS91cDOBLDcL7DU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIYgRHS5Rb8E3RCGgrXA72LuxWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZHQIqZ0vTTBBbIt1QIuFrmb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oelewappert
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-08-2024
Vandaag de twee-provincientocht gereden (formerly known as de Waardentocht tot er twee Waardentochten op dezelfde datum bleken te zijn)

Leuke toertocht van 125km, maar na 4 uur toch een partijtje door mijn onderrug gegaan. Normaliter nooit last van mijn rug, maar ineens schoot het erin... Nu maar hopen dat het spoedig herstelt en dat het een eenmalig incident is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:31
lochtejans schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:40:
Donderdag de Sven Nijs classic gefietst. Tijdens een van de klimmetjes vloog m'n ketting eraf en kwam tussen het frame en crank te zitten, ketting helemaal krom. Gelukkig zat binnen 2km een fietswinkel. Ketting en cassette zijn terplekke vervangen waardoor we weer verder konden fietsen. Echter met het zwaar staand aanzetten op het buitenblad sloeg de ketting voor nog wat over. Ik heb het vermoeden dat de crank wellicht is versleten. Bijgaand een paar foto's. Wat denken jullie? Hoeveel km moet een 50-34 Ultegra crank mee kunnen gaan?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij heeft de praktijk je al voldoende bewijs gegeven, de foto's bevestigen het enigszins; het neigen al behoorlijk naar haaientanden.
Zelf zit ik nu op 17k met een 105 setup en zien mijn tanden op het grote blad er vooralsnog niet zo uit als die van jou (1x van cassette+ketting gewisseld in de tussentijd).

Hoe lang het 'hoort' mee te gaan vs hoe lang het mee gaat zal wel flink onderhevig zijn aan de omstandigheden waarin in rijdt + hoe schoon je de boel houdt en hoe vaak je smeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dat ziet er toch niet uit als haaientanden? Volgens mij gewoon slecht afgestelde kabel.
Haaientanden zijn veel puntiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:31
Deze kettingbladen kunnen zeker nog een rondje mee.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 06:21
Dat zijn inderdaad bij lange na niet haaietanden. Heb wel met erger rondgefietst. Vandaag stond een lange duurtraining op het programma. Het weer was echter zo slecht/wisselvallig dat we vandaag maar na 13km weer zijn omgedraaid. Volgende week weer een kans. Gaan we Arnhem Noord, Oosterbeek en de Posbank onveilig maken als het weer het toe laat.

Heb mij gister ook over laten halen om de Arnhemse mooiste te rijden. Gaan er nog Tweakers mee doen aan deze toer?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:25
Webgnome schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:40:
Dat zijn inderdaad bij lange na niet haaietanden. Heb wel met erger rondgefietst. Vandaag stond een lange duurtraining op het programma. Het weer was echter zo slecht/wisselvallig dat we vandaag maar na 13km weer zijn omgedraaid. Volgende week weer een kans. Gaan we Arnhem Noord, Oosterbeek en de Posbank onveilig maken als het weer het toe laat.

Heb mij gister ook over laten halen om de Arnhemse mooiste te rijden. Gaan er nog Tweakers mee doen aan deze toer?
Als je Bemmel maar veilig houdt ;-)
Ik doe overigens niet mee, pak de regio later met de Gran Fonda Rosa!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:14
flugelisoke schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:17:
Schakelen jullie eigenlijk vaak naar het kleine voorblad? Of is het grote blad en terugschakelen om weer weg te rijden eigenlijk de 'normale' gang van zaken, of toch naar het kleine blad bij weer wegrijden?
Ik wissel klein/groot blad om een goede cadans te houden. Zeker met wind tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Graham
  • Laatst online: 19-09 18:59
tiswat schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:57:
[...]

Van hetzelfde, cadans is leidend. Ik rij voornamelijk klein voor maar ik rij ook met 53-39 mits ik niet richting de bergen ga.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:16
[...]

Precies. Je zal op een dag als vandaag onderweg zijn met een 1x11 ofzo.. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:03
guapper schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:05:
[...]

Precies. Je zal op een dag als vandaag onderweg zijn met een 1x11 ofzo.. :|
1x12, maar in Nederland valt dat allemaal wel mee.
Wind tegen 20km/u ofzo en dan zit ik nog niet op grootste kransje achter, wind mee zit je wel bijna op kleinste kransje.
Als je nou nog bergen erbij hebt wordt het al lastiger.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:10
[...]

Ik wissel eigenlijk alleen maar van versnelling in de cassette en gebruik het voorblad dus nauwelijks. Is er een reden voor dat jij dat juist andersom lijkt te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
AMD1800 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 02:54:
[...]

Ik wissel eigenlijk alleen maar van versnelling in de cassette en gebruik het voorblad dus nauwelijks. Is er een reden voor dat jij dat juist andersom lijkt te doen?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Heb altijd geleerd dat je de ketting niet te scheef moet laten gaan. Zit het hem daar in?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:14
AMD1800 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 02:54:
[...]

Soms zijn de stapjes nét te groot en is je cadans net niet lekker. Dan rijd ie lekkerder (minder zwaar) op groot of lekkerder (minder zwaar) op klein. Ik dacht vroeger ook dat je vooral niet naar het kleine blad moest, maar dat slaat echt nergens op als je vervolgens sneller vermoeid raakt met een slechte cadans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:10

Phydomir

Dennis

Voor mij is het vooral een versnelling pakken waarin ik een lekkere cadans aan kan houden. Met mijn 50/34 voorbladen is dit hier in Nederland vooral buitenblad.

Het met een niet te schuine ketting rijden is ook beter voor je materiaal, maar heb ook wel een beetje het idee dat dit al snel wordt overdreven. Kilometers langs klein/klein rijden is niet aan te raden. Maar in mijn ervaring komen deze situaties sowieso nauwelijks voor.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Phydomir schreef op maandag 25 maart 2024 @ 07:10:
Voor mij is het vooral een versnelling pakken waarin ik een lekkere cadans aan kan houden. Met mijn 50/34 voorbladen is dit hier in Nederland vooral buitenblad.

Het met een niet te schuine ketting rijden is ook beter voor je materiaal, maar heb ook wel een beetje het idee dat dit al snel wordt overdreven. Kilometers langs klein/klein rijden is niet aan te raden. Maar in mijn ervaring komen deze situaties sowieso nauwelijks voor.
In Nederland komen die situaties inderdaad niet voor. Als dat wel zo voelt dan moet je misschien eens gaan nadenken over of je basis conditie wel goed is of niet tegen de wind in fietsen met windkracht 10 >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Webgnome op 25-03-2024 08:12 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Laatst online: 18:46

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Iemand ervaring met gebrekkige sessies bij outdoor fietsen?
Mijn rit van gisteren (geregistreerd via Garmin) toont zowel op Garmin als Strava minder data dan gewoonlijk. Geen tussentijden, geen hartslag details. Alleen algemeen overzicht. (en hoogteprofiel)
Ik heb niks aangepast sinds de vorige 50+ keer dat ik ging fietsen.

https://www.strava.com/activities/11032929415

Ik heb al een fitfile hersteller geprobeerd:
https://www.fitfiletools.com/#/ctf#view
Heeft me ooit geholpen. Maar deze keer niet.

Ik had net een goede dag en was zeker enkele PB gezet te hebben in de Vlaamse Ardennen. (hoopt in boost op zelfvertrouwen)

Gisteren ook voor het eerst Scherpenberg en Schapenberg gereden (net naast de cote de trieux). Dat was een helling die me al jaren ontgaan was. Die stelde niet teleur, veel mooier dan een oude Kruisberg of een trieux.

[ Voor 3% gewijzigd door Joindry op 25-03-2024 08:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51
Joindry schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:45:
Iemand ervaring met gebrekkige sessies bij outdoor fietsen?
Mijn rit van gisteren (geregistreerd via Garmin) toont zowel op Garmin als Strava minder data dan gewoonlijk. Geen tussentijden, geen hartslag details. Alleen algemeen overzicht. (en hoogteprofiel)
Ik heb niks aangepast sinds de vorige 50+ keer dat ik ging fietsen.

https://www.strava.com/activities/11032929415

Ik heb al een fitfile hersteller geprobeerd:
https://www.fitfiletools.com/#/ctf#view
Heeft me ooit geholpen. Maar deze keer niet.

Ik had net een goede dag en was zeker enkele PB gezet te hebben in de Vlaamse Ardennen. (hoopt in boost op zelfvertrouwen)

Gisteren ook voor het eerst Scherpenberg en Schapenberg gereden (net naast de cote de trieux). Dat was een helling die me al jaren ontgaan was. Die stelde niet teleur, veel mooier dan een oude Kruisberg of een trieux.
Opgenomen in indoor modus?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:16
DDX schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:45:
[...]

1x12, maar in Nederland valt dat allemaal wel mee.
Wind tegen 20km/u ofzo en dan zit ik nog niet op grootste kransje achter, wind mee zit je wel bijna op kleinste kransje.
Als je nou nog bergen erbij hebt wordt het al lastiger.
Ik vermoed dat het verschil toch in de benen zit. Die van jou kunnen beter compenseren voor het gebrek aan keuze in overbrenging. ;)

Een 'paar' lentes geleden reed ik ook op en neer naar school op een oude herenfiets met Sturmey Archer 3-speed. Stuur wel ondersteboven gemonteerd voor de aero houding uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 19:47
Webgnome schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:40:

Ik hoop dat je een betere ervaring hebt dan ik gisteren met NL Tourrides...

Volgens de website werd zou er "technische ondersteuning" zijn bij de verzorgingsposten, en "wafels, koeken repen en fruit" en "dorstlesser". In het "Start/Finish Village" kon je "heerlijke verse pasta" krijgen.

Bij de verzorgingspost kwamen we een andere fietser tegen met een lekke band, maar ze hadden alleen een fietspomp daar, niet eens nieuwe binnenbandjes... Qua voedsel waren er groene bananen en goedkope voorverpakte droge wafels. Van repen geen spoor. De sportvoeding werd met het koffielepeltje van de verkleumde medewerker (eerst even in de koffie roeren nog hoor) in m'n bidon geschept.

De start/finish was een loods, van een village was geen sprake. De sfeer was... afwezig. Beamertje met Gent-Wevelgem was misschien leuk geweest, of op z'n minst een muziekje? De pasta (voor mij inbegrepen want vroeg ingeschreven, voor late inschrijvers 6E!) was lauwe bolognese waar mijn dochter van 4 nog niet vol van raakt. Voor de drankjes achteraf moest je bijbetalen als je een blikje bier mee wilde, van mijn 1 inbegrepen muntje kon ik cola krijgen, de rest kostte 4E/drankje.

Ik heb werkelijk geen idee wat er met de 32 euro is gebeurd die ik hiervoor heb betaald. Als ik nog een keer een tocht ga doen, dan niet bij NL Tour Rides. :X

Overigens waren de medewerkers heel vriendelijk hoor, en de route was wel uitstekend uitgepijld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Laatst online: 18:46

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

mhr-zip schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:01:
[...]

Opgenomen in indoor modus?
Neen, I double checked.
Dan heb ik zelfs meer detail (hartslag per tijdseenheid) Deze keer gewoon niks van details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Joindry schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:41:
[...]

Neen, I double checked.
Dan heb ik zelfs meer detail (hartslag per tijdseenheid) Deze keer gewoon niks van details.
probeer het nog eens bij een kort ritje.. als het dan weer niet goed is, is er misschien ergens iets veranderd, als het dan wel goed is.. dan zat je garmin waarschijnlijk even in de knoop en is er achteraf niks aan te doen.

(je zou kunnen kijken of de oorspronkelijke fit file op je horloge (kabel aan de pc) nog anders is als die in connect.. dat zou betekenen dat er tijdens de upload iets is misgegaan en dat connect zelf heeft gekeken wat er nog te redden valt, maar dit is redelijk ver gezocht)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-09 00:34
Ravocs schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:37:

Volgens de website werd zou er "technische ondersteuning" zijn bij de verzorgingsposten, en "wafels, koeken repen en fruit" en "dorstlesser". In het "Start/Finish Village" kon je "heerlijke verse pasta" krijgen.

Bij de verzorgingspost kwamen we een andere fietser tegen met een lekke band, maar ze hadden alleen een fietspomp daar, niet eens nieuwe binnenbandjes... Qua voedsel waren er groene bananen en goedkope voorverpakte droge wafels. Van repen geen spoor. De sportvoeding werd met het koffielepeltje van de verkleumde medewerker (eerst even in de koffie roeren nog hoor) in m'n bidon geschept.

De start/finish was een loods, van een village was geen sprake. De sfeer was... afwezig. Beamertje met Gent-Wevelgem was misschien leuk geweest, of op z'n minst een muziekje? De pasta (voor mij inbegrepen want vroeg ingeschreven, voor late inschrijvers 6E!) was lauwe bolognese waar mijn dochter van 4 nog niet vol van raakt. Voor de drankjes achteraf moest je bijbetalen als je een blikje bier mee wilde, van mijn 1 inbegrepen muntje kon ik cola krijgen, de rest kostte 4E/drankje.

Ik heb werkelijk geen idee wat er met de 32 euro is gebeurd die ik hiervoor heb betaald. Als ik nog een keer een tocht ga doen, dan niet bij NL Tour Rides. :X
Daarom skip ik lekker dit soort dure toertochten. Zelf een leuke route maken, fietsen op moment dat het mij en wat kameraden uitkomt en ik vind zelf wel ergens een leuk koffiemoment.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 15:17

McMiGHtY

- burp -

[...]

Overigens waren de medewerkers heel vriendelijk hoor, en de route was wel uitstekend uitgepijld.
Dit klinkt helaas bekend, routes die niet kort voor het evenement voorgefietst zijn zodat je door wegwerkzaamheden moet, smalle sluipdoor/kruipdoor tussendoortjes door woonerven, bevoorrading die niks voor stellen en als je aan de late kant binnenkomt zijn ze alles aan het opruimen en kun je hooguit nog een half glaasje lauwe cola scoren..

Ik zou zeggen, skip die hut en kies voor een toerrit van een lokale vereniging! Allemaal te vinden op FIETSPORT.NL

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
McMiGHtY schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:37:
[...]

Dit klinkt helaas bekend, routes die niet kort voor het evenement voorgefietst zijn zodat je door wegwerkzaamheden moet, smalle sluipdoor/kruipdoor tussendoortjes door woonerven, bevoorrading die niks voor stellen en als je aan de late kant binnenkomt zijn ze alles aan het opruimen en kun je hooguit nog een half glaasje lauwe cola scoren..

Ik zou zeggen, skip die hut en kies voor een toerrit van een lokale vereniging! Allemaal te vinden op FIETSPORT.NL
We gaan het zien. Dit is de eerste van die club die ik ga doen. Het is in mijn achtertuin dus ik dacht, waarom niet en mijn zwager vroeg of ik mee ging. Afgelopen zondag heeft ie de primavera gedaan. Zal is vragen hoe dat is bevallen.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:46
Man man man, wat is dat Nederlandse weer toch zo slecht af en toe. Buiten de flinke wind om voorspelde hij gister ochtend tot een uur of 11 helemaal niks in mijn omgeving regio west. Wat begon met nog een klein zonnetje, was na een klein half uur fietsen terwijl wij net de waterweg (tegen zee) op draaide met tegenwind het ook nog kei en keihard te regenen en zelfs nog een beetje hagelen. Zonder overschoenen, dichte handschoenen, regenjack en nog een klein uurtje naar huis bikkelen 30+- min volle vaart tegenwind en nog stukje meewind. Gewoon onderkoeld thuis, vingers en tenen niet meer kunnen bewegen en vrouwlief kleding moeten laten uittrekken :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:35

Bezulba

Formerly known as Eendje

dfbt schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:49:
Man man man, wat is dat Nederlandse weer toch zo slecht af en toe. Buiten de flinke wind om voorspelde hij gister ochtend tot een uur of 11 helemaal niks in mijn omgeving regio west. Wat begon met nog een klein zonnetje, was na een klein half uur fietsen terwijl wij net de waterweg (tegen zee) op draaide met tegenwind het ook nog kei en keihard te regenen en zelfs nog een beetje hagelen. Zonder overschoenen, dichte handschoenen, regenjack en nog een klein uurtje naar huis bikkelen 30+- min volle vaart tegenwind en nog stukje meewind. Gewoon onderkoeld thuis, vingers en tenen niet meer kunnen bewegen en vrouwlief kleding moeten laten uittrekken :D
Ik had zaterdag tot 3x toe een flinke hagelbui te pakken met de training.. en ik had m'n handschoenen en overschoenen thuisgelaten want het zonnetje zag er mooi uit toen ik 's morgens naar buiten keek.. :'(

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
Bezulba schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:59:
[...]

Ik had zaterdag tot 3x toe een flinke hagelbui te pakken met de training.. en ik had m'n handschoenen en overschoenen thuisgelaten want het zonnetje zag er mooi uit toen ik 's morgens naar buiten keek.. :'(
Ligt eraan hoelang je training duurt en nog duurde :D Bij mij viel t achteraf nog wel mee. Plan was om eigenlijk een mooi rondje van 70 km te rijden, maar werd 45 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 17:35

Bezulba

Formerly known as Eendje

dfbt schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:01:
[...]

Ligt eraan hoelang je training duurt en nog duurde :D Bij mij viel t achteraf nog wel mee. Plan was om eigenlijk een mooi rondje van 70 km te rijden, maar werd 45 :D
~3 uur. Maar het was zon, regen, hagel, zonnetje, regen, zonnetje, hagel. Dus hele fijne combo.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 15:03
lochtejans schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:40:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn advies: gewoon wisselen.

Heb ook eens mijn grote blad gewisseld terwijl op het oog deze nog niet aan vervanging toe was (lees: haaientanden, wel circa 30k+ gelopen). Mijn ketting vloog er ook zo nu en dan af.

Bij mij ging het veelal mis wanneer ik van klein naar groot schakelde vóór of vreemd genoeg op een lage versnelling achter wanneer ik wegreed.

Welicht dat één of meerdere tanden er niet goed aan toe zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

Ik kan het je nog gekker vertellen, bij de socialrides moet je zelfs je eigen lunch incl. drankjes betalen.

Maar ff zonder gekheid. NL Tourrides dat is toch ook die organisatie die even de routes van bjornrides.cc "geleend" had?*

*Ik snap ook wel dat er geen auteursrecht op routes zit, en wil er absoluut geen discussie over. But you don't have to be wrong to be an asshole :+

Zoals ik al vaker gehoord heb, het is duur en klote geregeld, routes gepikt van achter je bureau en met veel marketing (beloftes die niet waargemaakt worden). Het dus echt lekker doen voor het geld, ipv liefde voor de sport. Zullen we dus allemaal wel weer als schapen achteraan rennen :+

Maar serieus, wat @McMiGHtY al zei lekker op fietssport kijken. Steun je de club van vrijwilligers, en er zal niet altijd verzorging bij zitten maar dan stop je met een groepje gewoon bij een restaurantje ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Vergelijkbaar verhaal hier. Gisteren eigenlijk een 30km duurtraining maar na 7 kilometer, verkleumde vingers, toch maar omgedraaid. Zaterdag was het echter, omgeving Nijmegen, gewoon goed weer dus bijna 500 hoogtemeters aangetikt. Het hagelde/regende zo af en toe maar zo erg als zondag was het zeker niet. Heb gisteren dan ook maar meteen handschoenen gekocht omdat dit niet nog een keer gaat gebeuren.

Dit jaar is sowieso weer een heel ander jaar qua weer dan vorig jaar. Begin vorig jaar veel meer buiten gefietst dan begin dit jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Webgnome op 25-03-2024 12:25 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Zaterdag op 220km 1 hagelbuitje gehad verder veel zon en mooie luchten.
En veel wind (en dan doe je je best om op segment tegen de 60km/u te trappen, haal je net aan top10 tijd)

Gisteren was veel slechter, stond nogsteeds veel wind en amper zon gezien.
En hoop nattigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 23:45
Ja gister was redelijk heroisch. Reed mee met de Ronde van Zandvoort (100km). Al op het circuit werden een aantal mensen bijna aan de onderkant van de Hugenholtz bocht uitgespuwd. :D . Een uur later kwam het gevoel in mijn vingers weer terug.

Laatste stuk terug over de zeeweg richting Bloemendaal was ook een processie van allemaal uitgepierde stoempers met windkracht 6 en slagregens op de kop.

Achteraf was het allemaal wel prachtig natuurlijk.... ;)

ps. Trouwens wel een goed georganiseerd (groot) evenemtent ook met de Circuit Run erbij. Leuke startplek op het circuit en goede ravitaillering met hete bouillon. De route was echter mwah. Veel draaien en keren en met toch wel veel deelnemers over wat smalle fietspaden.

[ Voor 15% gewijzigd door GerbenBK op 25-03-2024 13:09 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
DDX schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:19:

Zat bij mij ook even te kijken in lijstje, moet toch echt eens die everesting afvinken. (paar jaar geleden had ik die nog wel op lijstje staan om te doen, nooit echt aan toegekomen)
Misschien is double everesting meer iets voor jou: https://www.strava.com/activities/11031648442

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Het is jammer dat we hier niet zo'n leuke col hebben, anders was zoiets wel even makkelijker af te vinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
DDX schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:42:
Het is jammer dat we hier niet zo'n leuke col hebben, anders was zoiets wel even makkelijker af te vinken.
Ja is toch anders op die heuvel aan het eind van de Machineweg...;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
GerbenBK schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:50:
[...]

Best leuke klim trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/DRme8oE8Y-0BtWYQNRx8sQe_nMib7WLKSJoLAgrBv6M-2048x1152.jpg
https://www.strava.com/segments/21160014

Maar zou leuk zijn als die paar km door zou lopen 8)

[ Voor 8% gewijzigd door DDX op 25-03-2024 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 23:13
GerbenBK schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:01:
[...]

Ja gister was redelijk heroisch. Reed mee met de Ronde van Zandvoort (100km). Al op het circuit werden een aantal mensen bijna aan de onderkant van de Hugenholtz bocht uitgespuwd. :D . Een uur later kwam het gevoel in mijn vingers weer terug.

Laatste stuk terug over de zeeweg richting Bloemendaal was ook een processie van allemaal uitgepierde stoempers met windkracht 6 en slagregens op de kop.

Achteraf was het allemaal wel prachtig natuurlijk.... ;)

ps. Trouwens wel een goed georganiseerd (groot) evenemtent ook met de Circuit Run erbij. Leuke startplek op het circuit en goede ravitaillering met hete bouillon. De route was echter mwah. Veel draaien en keren en met toch wel veel deelnemers over wat smalle fietspaden.
Hier ook een Omloop van Zandvoort ganger, normaal sta ik met deze wind ook op het water, maar dan net ff anders _O-

Vond het eigenlijk best wel goed te doen, samen met iemand die net 6 maanden fietst de 80km geplanned.
1x 8min oponthoud door een metalen brug rand, ik mocht achteraan de rij van sleutelaars aansluiten.... 7(8)7

Tot de eerste stop lekker buffelen aan de linkerkant en de Hide-my-bell goed gebruikt :+
Snel de 1e stempel binnen gehaald en na een goeie kop koffie gestart aan het deel naar de 2e stempelplaats.
Had ook het idee dat het een stuk rustiger werd na de eerste stop...
Dit 2e deel kwam de wind al goed op de kop en hebben we in Halfweg aangehaakt bij een groepje jongere bikkels die lekker aan het stampen waren in een vette bui.
Aangezien het tempo wel stevig was geweest toch even de 2e stop met banaan (niet groen...) en wederom een koffie, maar nu met een wafel gebruikt.
Vanaf Haarlem was het even pittig, maar dat is de gemiddelde col op Zwift ook
Laatste deel op het circuit had van mij overgeslagen mogen worden, de fietsers waren btje achteraf in een hoekje gedrukt.

Vond de organisatie op het circuit ietwat minder, dit was echt gericht op de lopende deelnemers.
Niet echt gek gezien de verhouding 1:4 was en de lopende mensch ook (meer) supporters mee had.

Heb mij ook ingeschreven voor de RvNH en gezien hoe dit ging kijk ik daar nu al naar uit, helemaal als je je bedenkt dat die verreden word als het windstil is, 17gr en een lekker zonnetje O-)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
GerbenBK schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:50:
[...]

Machineweg 😍. Duizend keer over gereden, maar nooit die klim gezien. Waar zit die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Requiem19 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:48:
[...]

Machineweg 😍. Duizend keer over gereden, maar nooit die klim gezien. Waar zit die?
Op de vuilnisbelt, check mijn linkje voor segment.

Al zijn er natuurlijk meer machinewegen (in Amsterdam Zuidoost zit er ook eentje bijvoorbeeld)

[ Voor 15% gewijzigd door DDX op 25-03-2024 16:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:39
The fuck? Is die nieuw? Ik heb tot begin 2020 in Amsterdam gewoond en nooit geweten dat die bult toegankelijk was.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
MrAngry schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:54:
The fuck? Is die nieuw? Ik heb tot begin 2020 in Amsterdam gewoond en nooit geweten dat die bult toegankelijk was.
Haha ik dus ook. Zag er altijd uit alsof je daar niet op mocht. Naja, goede reden om daar weer eens rondje te fietsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
Nieuw is een groot woord, ligt er al een tijdje (volgens mij ben ik daar voor het eerst in 2020 opgefietst)
En toegankelijk, vaak moet je er omheen fietsen (want hek aan de weg is dan afgesloten) :
https://www.strava.com/segments/29967511

En gravelpaden eromheen staan volgens mij (inmiddels) borden dat je er officieel alleen mag lopen, maar het is niet echt gebied voor wandelaars verder.

In de zomer in het weekend makkelijker want dan is restaurant open :
https://www.houtrijk.com/
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/ao9eSbhCiC5yheGMKOOj5Kn8n8S_x-tVyEeDL-GsIVc-1152x2048.jpg

Waarschuwing: afdaling op racefiets is denk net beetje te spannend.
Liggen vrij groffe stenen en met 8% afdaling :o

En het uitzicht bovenop :
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/HDx4R9n1TB9gn92gPyf--FiOsYJXtlHlcyMeNDAqGr0-2048x1152.jpg

[ Voor 71% gewijzigd door DDX op 25-03-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Voor mij viel het weer zaterdag mee. Begin van de middag vanuit Amersfoort vertrokken en heb denk ik precies boven de strook met k-weer gereden. Via een omweg aan de noordkant van Zeist het segment aangevallen richting Amersfoort van in totaal bijna 20km met wat kruisingen dus best een uitdaging. Vlak voor ik er was kwam ik nog een stuk weg tegen waar het wel regende en net ervoor goed al had geregend want daar voelde het wel koud, zo met de korte broek 😬. Verder viel het dus mee met armstukken.
Maar dat segment dus, was al eens van mij maar werd vorig jaar afgepakt. Tijd om al die uren training binnen en soms buiten eens te testen hoe het er mee zat. 20km is ook niet een klein stukje dus bijna een FTP test qua effort en dan ook nog op de weg. De wind viel me eigenlijk tegen, had gehoopt dat hij echt achter me zat maar was meer schuin achter. Al met al veel geluk gehad met de stoplichten, de meeste kon ik zo doorsteken en bij sommige moest ik even de benen laten rusten maar ben volgens mij geen kruising trager dan 20/u gegaan. Uiteindelijk iets van 30:42 onderweg geweest met 38,3gem a 168hr en 316W. Al met al zeer tevreden over de huidige vorm!

Nog een vraagje. Mijn Garmin Connect geeft aan dat de anaerobic performance wel wat aandacht mag. Nu dacht ik te begrijpen dat dit met intervallen goed is qua soort training. Dus ik heb vanavond op Zwift de Breakfast Returns workout gedaan. Ik vons het behoorlijk pittig, 3 blokken van ieder 10x op en af in mijn geval 30s a 415W en dan 30s a 225W. Maar toen ik later op Garmin Connect keek had deze effort wel een 1.0 met ‘some anaerobic benefit’ teweeg gebracht… WAT is dan WEL een goede oefening om dat meer te trainen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
MrAngry schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:54:
ging inderdaad ergens in de loop van 2020 'open'. Vlak voordat ik verhuisde heb ik hem in maart 2021 een keer gedaan en moest met 1 trap omdat het hek beneden er nog stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

@orange.x ik zou die Garmin metrics lekker links later liggen. Die wil ook nog wel eens een rit van 4 uur "unproductive" noemen. Maar als je het toch wil gebruiken. Staat je ftp in je Garmin wel goed? Daar baseert hij die scores op. Ik heb zaterdag een rit van 3 uur gedaan. Eerste uur twee sets van 13 30/30s gedaan waarvan de 30s "aan" op zo'n 140% van ftp waren. Daarna nog twee uur in duurzone en daaraan werd een score van 4 aeroob en 3.5 anaerobisch gehangen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Laatst online: 19-09 18:02
Om de onderdelenvoorraad weer op peil te brengen ben ik aan het kijken naar een nieuwe cassette, maar nu zie ik dat er voor de 12 speed groepen van Shimano een CS-R8100 en een CS-R8101 uitvoering is. Ik heb proberen uit te zoeken wat het verschil is tussen die twee, maar verder dan dat de CS-R8101 zowel mechanisch als elektrisch te gebruiken is kon ik niet vinden. Is de CS-R8101 "gewoon" de nieuwere uitvoering?

En de aloude vraag; mijn achterderailleur is een RD-R8150A, kan die zonder problemen een 11-34 cassette aan? En moet ik dan ook de kettinglengte aanpassen? Heb nu een 11-30 cassette gemonteerd.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:31
@wackmaniac Wat ik laatst begreep is dat inderdaad een nieuwe licht gewijzigde versie met iets andere tanden om mechanisch schakelen te verbeteren (voor de 105 en GRX groepen).

En afhankelijk van hoe ruim de ketting gemaakt is zou een 34 kunnen werken, maar dat is onmogelijk via het internet in te schatten.

[ Voor 28% gewijzigd door GWBoes op 26-03-2024 08:31 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
Ja, CS-R8101 is de nieuwere uitvoering.
(volgens Shimano inderdaad gemaakt om ook met de mechanische groepen goed te kunnen schakelen)

Ik zou altijd R8101 nemen.... sommige van de eerste CS-R8100 cassettes hadden wat braampjes of sommige kransjes zitten en maakten meer herrie dan zou moeten :).

[ Voor 19% gewijzigd door Salteh op 26-03-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Phydomir schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 05:51:
@orange.x ik zou die Garmin metrics lekker links later liggen. Die wil ook nog wel eens een rit van 4 uur "unproductive" noemen. Maar als je het toch wil gebruiken. Staat je ftp in je Garmin wel goed? Daar baseert hij die scores op. Ik heb zaterdag een rit van 3 uur gedaan. Eerste uur twee sets van 13 30/30s gedaan waarvan de 30s "aan" op zo'n 140% van ftp waren. Daarna nog twee uur in duurzone en daaraan werd een score van 4 aeroob en 3.5 anaerobisch gehangen.
Ik vermoed het wel, want afgelopen zaterdag heb ik op dat segment dat ik reed mijn FTP kunnen updaten. Dus ik ga er vanuit dat hij die cijfers dan ook wel hanteert.
Maar mogelijk heeft het er mee te maken dat ik zelden dit soort dingen doe... Misschien als ik het vaker doe dat het wel gaat tellen. Maar dit gaf me nu 1.0 erbij. Ik had al eens teruggekeken welke eerdere activiteit dan een hogere waarde gaf maar dat valt allemaal wel mee.

Lang en constant is meer mijn ding zeg maar. Alleen had ik dan dus verwacht dat als ik dat eens niet zo doen het wel opgemerkt zou worden. Het lijkt me dat het niet uitmaakt dat het vanuit Zwift komt (zonder Garmin geconnect) en het dus later geupload wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

orange.x schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:11:
Het lijkt me dat het niet uitmaakt dat het vanuit Zwift komt (zonder Garmin geconnect) en het dus later geupload wordt.
Ik denk juist dat daar het probleem in zit. Zelf neem op ook al m'n Zwift ritten op via m'n Garmin en heb ik Zwift niet aan Garmin Connect gekoppeld. Met m'n Garmin neem ik dan ook de power van m'n Assioma's op en Zwift heeft de Kickr Core data. Door in Garmin Connect/Intervals.icu alleen die Assioma data te behouden zorg ik dat er eigenlijk geen verschil tussen binnen en buiten zit qua beschikbare data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Phydomir schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:23:
[...]

Ik denk juist dat daar het probleem in zit. Zelf neem op ook al m'n Zwift ritten op via m'n Garmin en heb ik Zwift niet aan Garmin Connect gekoppeld. Met m'n Garmin neem ik dan ook de power van m'n Assioma's op en Zwift heeft de Kickr Core data. Door in Garmin Connect/Intervals.icu alleen die Assioma data te behouden zorg ik dat er eigenlijk geen verschil tussen binnen en buiten zit qua beschikbare data.
Ik kan de volgende keer in ieder geval wel eens met zo'n training m'n Garmin ook gebruiken icm vermogensmeter in crank. Maar dat zal niet eerder dan volgende week of die week erna worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 09:23
orange.x schreef op maandag 25 maart 2024 @ 23:38:

Nog een vraagje. Mijn Garmin Connect geeft aan dat de anaerobic performance wel wat aandacht mag. Nu dacht ik te begrijpen dat dit met intervallen goed is qua soort training. Dus ik heb vanavond op Zwift de Breakfast Returns workout gedaan. Ik vons het behoorlijk pittig, 3 blokken van ieder 10x op en af in mijn geval 30s a 415W en dan 30s a 225W. Maar toen ik later op Garmin Connect keek had deze effort wel een 1.0 met ‘some anaerobic benefit’ teweeg gebracht… WAT is dan WEL een goede oefening om dat meer te trainen?
Hier heb ik ook wel een beetje last van, ik krijg niet echt inzichtelijk in Garmin of ik wel de juiste balans heb qua trainen..
Ik heb het zelf een beetje losgelaten, mogelijk dat je via Join de balans beter in de gaten kunt houden, maar voor mij is dit meer iets wanneer het binnen seizoen weer begint, buiten gestructureerd fietsen vind ik altijd wel lastig.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
verstappen33 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:45:
Hier heb ik ook wel een beetje last van, ik krijg niet echt inzichtelijk in Garmin of ik wel de juiste balans heb qua trainen..
Ik heb het zelf een beetje losgelaten, mogelijk dat je via Join de balans beter in de gaten kunt houden, maar voor mij is dit meer iets wanneer het binnen seizoen weer begint, buiten gestructureerd fietsen vind ik altijd wel lastig.
Ik hecht er ook niet per se veel waarde aan. Wat ik tot nu toe merk in alle gedane arbeid is dat het echt wel de goede kant opgaat dus of Garmin nu zegt dat iets volgens Garmin zo is of niet... Hoevaak ik niet op weg was richting een wedstrijd(training) en Garmin weer aangaf dat de vorm -3 was ofzo terwijl dan achteraf blijkt dat ik toch echt een hele goede avond had.
Het zal ongetwijfeld goed in beeld gebracht kunnen worden als je constant een horloge draagt die de hele dag en of nacht je hartslag in de gaten houdt, hoeveel slaap / en wat voor slaap je hebt, wat je wanneer traint etc. Maar voor nu komt de data dus wel vanuit Strava / Zwift en gaat dat misschien minder goed.

In the end gaat het om ook gevoel en met hoeveen plezier je de trainingen doet / kan doen. Zo afzien als gisteren is niet iets waar ik wekelijks naar uit zou kijken. Maar een keer in de 2-3 weken zou niet zo slecht zijn. Al begint het wegseizoen binnenkort en dan is het met de wedstrijdtrainingen bijna wekelijks in iets andere vorm dan wel maar toch :)

Met nu bijna 95,5 uur op de teller voor dit jaar ga ik wel aan de 100 komen dit kwartaal. Dat is bijna 10% meer dan het beoogde doel van gemiddeld 1u per dag voor het hele jaar. Dus in dat kader kan ik niet anders zeggen dan: goed bezig!

[ Voor 7% gewijzigd door orange.x op 26-03-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:30
orange.x schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:34:
[...]

Ik hecht er ook niet per se veel waarde aan. Wat ik tot nu toe merk in alle gedane arbeid is dat het echt wel de goede kant opgaat dus of Garmin nu zegt dat iets volgens Garmin zo is of niet... Hoevaak ik niet op weg was richting een wedstrijd(training) en Garmin weer aangaf dat de vorm -3 was ofzo terwijl dan achteraf blijkt dat ik toch echt een hele goede avond had.
Het zal ongetwijfeld goed in beeld gebracht kunnen worden als je constant een horloge draagt die de hele dag en of nacht je hartslag in de gaten houdt, hoeveel slaap / en wat voor slaap je hebt, wat je wanneer traint etc. Maar voor nu komt de data dus wel vanuit Strava / Zwift en gaat dat misschien minder goed.

In the end gaat het om ook gevoel en met hoeveen plezier je de trainingen doet / kan doen. Zo afzien als gisteren is niet iets waar ik wekelijks naar uit zou kijken. Maar een keer in de 2-3 weken zou niet zo slecht zijn. Al begint het wegseizoen binnenkort en dan is het met de wedstrijdtrainingen bijna wekelijks in iets andere vorm dan wel maar toch :)

Met nu bijna 95,5 uur op de teller voor dit jaar ga ik wel aan de 100 komen dit kwartaal. Dat is bijna 10% meer dan het beoogde doel van gemiddeld 1u per dag voor het hele jaar. Dus in dat kader kan ik niet anders zeggen dan: goed bezig!
Alles in orde dus met het sleutelbeen? Zo te zien ga je lekker!

Ik maak langzaam halve uurtjes op de trainer om de benen niet volledig te laten vastroesten. Heb er vrede mee dat het niks meer gaat zijn de komende maanden. :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:42
orange.x schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:34:
[...]

Hier ook al een paar weken onproductief terwijl ik goed aan het trainen ben :). Ik merk ook dat ik in Zwift veel minder calorieën verbruik dan via Garmin trouwens. Snel eens even gepiept en zit op 98u dit jaar op 2865,4 km. Mijn doel is 1000km per maand dus ook perfect op schema, allemaal goed bezig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Stufferdt schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:51:
Alles in orde dus met het sleutelbeen? Zo te zien ga je lekker!

Ik maak langzaam halve uurtjes op de trainer om de benen niet volledig te laten vastroesten. Heb er vrede mee dat het niks meer gaat zijn de komende maanden. :)
Zover ik weet gaat het wel prima. Er zit wel een bult rechts die links niet zit. Maar ik kan bijna alle bewegingen al wel gewoon maken. Soms voel ik wel de aanwezigheid maar nooit echt pijn ofzo. Tis nu een goede 5 weken geleden maar ben niet stiller gaan zitten, in tegendeel.

Zolang je maar bezig blijft en het voor jezelf leuk kan maken/houden dan is dat wel van belang. Een goede vriend van mij heeft veelal de neiging om het te laten versloffen en dan moet je telkens weer bijna vanaf 0 starten. Nu had ik daar de afgelopen 2-3 jaar ook wel last van vanwege de situatie met corona, geen duidelijke doelen, verstoord slaapritme etc. Dan is het in de winter gewoon zin-- en kom je voor je gevoel ook nergens.
Cloclo100 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:53:
Hier ook al een paar weken onproductief terwijl ik goed aan het trainen ben :). Ik merk ook dat ik in Zwift veel minder calorieën verbruik dan via Garmin trouwens. Snel eens even gepiept en zit op 98u dit jaar op 2865,4 km. Mijn doel is 1000km per maand dus ook perfect op schema, allemaal goed bezig :).
Die calorieen weet ik zo niet. Maar als de intake qua koekjes en dergelijke er niet tot nauwelijks is zie ik het gewicht in ieder geval goed afnemen. Al schommelt dit per week nog wel eens ondanks dat ik op hetzelfde moment weeg. De tendens is in ieder geval een duidelijk zakkende lijn.
Ja, die kilometers en Zwift vind ik altijd een dubieus iets :) Ik zit nu op 3035km en ook al bijvoorbeeld 20.000hm. Nu zitten daar ook nog wel wat buitenritjes bij maar het overgrote deel is Zwift. Maar om dus niet teveel te verliezen in die kilometers kijk ik nu vooral naar de uren. Je zit met 98u ook op een mooi gemiddelde sofar! Als je die lijn doortrekt kunnen het er zo'n 400 worden 8)

[ Voor 34% gewijzigd door orange.x op 26-03-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRNX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:19
Nu het buitenseizoen weer aanbreekt, overweeg ik om ook vermogensmeter aan te schaffen voor m'n fiets. Van vrienden hoor ik dat het rijden daardoor toch nog leuker wordt. Ik zou dan de Favero Uno pedalen willen. Bij Futurum zie ik deze nu voor 423 in de aanbieding. Is dit een goede prijs? Ik zag in dit topic wel linkjes voorbij komen naar 'goede prijs' maar die aanbieding was al weer verlopen waardoor ik niet zo'n gevoel heb of ik voor dit geld goed zit, of beter nog even kan wachten op een betere aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

MRNX schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:39:
Nu het buitenseizoen weer aanbreekt, overweeg ik om ook vermogensmeter aan te schaffen voor m'n fiets. Van vrienden hoor ik dat het rijden daardoor toch nog leuker wordt. Ik zou dan de Favero Uno pedalen willen. Bij Futurum zie ik deze nu voor 423 in de aanbieding. Is dit een goede prijs? Ik zag in dit topic wel linkjes voorbij komen naar 'goede prijs' maar die aanbieding was al weer verlopen waardoor ik niet zo'n gevoel heb of ik voor dit geld goed zit, of beter nog even kan wachten op een betere aanbieding?
Volgens mij is dat wel een beetje de standaard prijs. Als je een Shimano groepset hebt kun je (vaak) ook gaan voor bijvoorbeeld een 4iiii lef side crank.
Maar als ik je tekst zo lees moet je je wel afvragen waarom het fietsen dan leuker zou worden? Als het alleen gaat om dat je dan achteraf getalletjes kan zien, dan weet ik niet of dat de juiste reden is om een PM aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
De eerste vraag die ik bij je reactie heb is eigenlijk. Waarom? Wat maakt het leuker? Wat doe je nu namelijk zelf al met gegevens die je verzamelt? Er zit tussen trainen op bijv. hartslag en een vermogensmeter zoveel meer. Wil je er echt iets uit halen of wil je hem vooral voor de leuk? Want dat laatste dan is het volgens mij zonde geld en kun je beter voor een echte upgrade van het een of het ander gaan toch?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:55
Ach als elke aankoop hier verantwoord moet worden dan kan dit topic hier wel sluiten >:)

Hier 2 jaar geleden een duo shi gekocht omdat ik het prijsverschil met een uno te klein vond, maar achteraf fietste ik altijd 49-51 of 50-50 dus heel veel meerwaarde had het voor mij niet.

De rechter is gesneuveld maar heb netjes een nieuwe gekregen, en die zit nog in de verpakking.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vedett.
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 22:00
verstappen33 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:19:
[Afbeelding]

Laatste week ook een beetje met Intervals.icu bezig geweest om wat data te analyseren en kwam een mooi grafiekje tegen wat mijn gevoel ook wel goed weergeeft..

De blauwe lijn is van de 2e helft van vorig seizoen (tot ik naar binnen ging en meer ging focussen op gestructureerd trainen).
De paarse lijn is een gemiddelde van alle trainingen vanaf de kerst tot nu toe..

De gemiddelden zijn gebaseerd op 10 minuten blokken (dus geen korte sprintjes die een vertekend beeld kunnen geven.)

Mooi om te zien dat in Z1/Z2 echt veel progressie geboekt is, ik trap veel meer wattage met een lagere hartslag..
Maar zoals in mijn vorige post aangegeven, er is nog wel wat werk in de hogere zones te doen,
Een andere die ik interessant vind is de evolutie van de efficientie. In onderstaande grafiek heb ik Power over HR-Zone2 gebruikt in 2 verschillende periodes. Je kan ook de normale efficiency gebruiken, maar in deze grafiek focus ik op zone 2. Vandaar ook dat op de x-as variabiliteit staat, om te zien welke efforts een duurtraining waren. Een steady-state duurtraining heeft een heel lage variabiliteit. Het gemiddelde en normalized liggen in dat geval heel dicht bij elkaar. Dus de linkse kant van de grafiek waar variabiliteit < is dan 1.1 is het meest interessant.
En zoals je ziet ligt bij mij de efficiente (in zone 2) een stuk hoger. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMbQlT1AzarStNGdZfOktU2FQc8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tOmwWlX9wGLx2Q8vnmDXcPlS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 10:12
Ik heb zelf geen ervaring met specifiek deze powermeter, maar ik heb zelf 2,5 jaar geleden ook een powermeter aangeschaft (linker crank), en heb daar zeker veel plezier uit gehaald in de vorm van lekker nerden op de data, me minder laten leiden door een gemiddelde snelheid en sinds vorig jaar ook het gestructureerd trainen obv vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
@MRNX Ik ken deze powermeters ook niet per se maar rij al wat jaartjes met PM. Leuke gadget, maar kan ook helpen bij meer gestrucureerd trainen zoals @BravoWhiskyAlfa aangeeft. Ik doe dat trainen-trainen dan weer in de winter meer binnen op de Tacx waar natuurlijk een vermogensmeter inzit. Verder is het voor buiten vooral leuk om naderhand te zien wat je waar gedaan hebt, of het echt zo zwaar was en goed om te vergelijken met eerdere data. Ik ben nu van een Quarq dubbele meter (vorige fiets) naar een Rival linker arm (huidige fiets) gegaan en zover ik tot nu toe gemerkt heb zit daar niet zoveel verschil in. Mijn L/R bleek wel iets gunstiger te zijn voor L bij de dubbele meter, dat is dan maar even mijn voordeel nu haha.

Qua duurzaamheid weet ik niet of pedaalvermogensmeters zoveel beter zijn. Als je meerdere fietsen hebt en het om die reden uit de pedalen wilt halen dan lijkt me dat best slim. Maar in mijn optiek zijn pedalen meer slijtagegevoeliger dan alleen maar een crankarm. Volgens mij kan je wel gewoon nieuwe pedaalbody's kopen voor die pedalen maar hoe het intern werkt qua slijtage weet ik niet. Waar je evt rekening mee moet houden is dat de Q-factor volgens mij wel wat omhoog gaat (je voeten komen iets verder naar buiten te staan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:30
orange.x schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:04:
[...]

Zover ik weet gaat het wel prima. Er zit wel een bult rechts die links niet zit. Maar ik kan bijna alle bewegingen al wel gewoon maken. Soms voel ik wel de aanwezigheid maar nooit echt pijn ofzo. Tis nu een goede 5 weken geleden maar ben niet stiller gaan zitten, in tegendeel.

Zolang je maar bezig blijft en het voor jezelf leuk kan maken/houden dan is dat wel van belang. Een goede vriend van mij heeft veelal de neiging om het te laten versloffen en dan moet je telkens weer bijna vanaf 0 starten. Nu had ik daar de afgelopen 2-3 jaar ook wel last van vanwege de situatie met corona, geen duidelijke doelen, verstoord slaapritme etc. Dan is het in de winter gewoon zin-- en kom je voor je gevoel ook nergens.
Goed om te horen! Bult had ik ook inderdaad, dat slinkt in de loop er tijd (iets met maanden en jaren begreep ik...). Had zelf ook geen "echte" pijn, vaak meer wat zeurend gevoel met soms een steek bij een verkeerde beweging.

En netjes qua uren inderdaad, jaloers op hoor!

Ik wacht op akkoord van de fysio/arts om buiten te fietsen. Maak wel een ritje binnen maar motivatie is weg. Conditie is nul momenteel en uurtje zwiften zou dus (in mijn hoofd) voornamelijk voor de lol zijn.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:21
Je kan voor +/- €300 ook een crank powermeter aanschaffen.
Sowieso vind ik een powermeter een goede investering en maakt dit het fietsen ook leuker.
Vooral als je tegen wind 22 km/u aan het fietsen bent maar wel 250W ziet staan op je gps :9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 23:13
@MRNX
Net als velen ook een dual PM gekocht, tot op heden was het altijd rond de 50/50 (+-2).
De TACX geeft dit ook aan in de details.

Op dit moment zie ik de PM net zoals de HR : erg leuk, maar dual... nee..
Zou gaan voor een enkele, houd je budget over voor andere gadgets ;)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Het hebben van een single side powermeter is 99% beter dan het hebben van geen powermeter, onafhankelijke dualside meting is 100% beter (spider meet al vaak niet eens onafhankelijk, en is je meting dus niet zuiver).

Bij Bike24 is een 4iii powermeter in de aanbieding. Past op alle Hollowtech 2 cranks.
Dus van Tiagra, 105, Ultegra, DA etc.

Zelf op GRX, alleen moet je dan 2,5 mm spacer tussen je pedaal en crank. Voor je Q-factor.

https://www.bike24.com/p2576875.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
SS kan een afwijking hebben als je links of rechts dominant bent.

Je watts kloppen dan niet. Is dat erg? Nee, zolang het verschil maar consistent is maakt het geen drol uit :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Requiem19 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 07:31:
SS kan een afwijking hebben als je links of rechts dominant bent.

Je watts kloppen dan niet. Is dat erg? Nee, zolang het verschil maar consistent is maakt het geen drol uit :-).
Jep als je (FTP)test en traint op een powermeter met een constante afwijking. Of het nu komt door je verschil in sterkte van je benen of door afwijkingen met ijken van het apparaat maakt niks uit.

Zolang je maar niet de FTP waardes van je indoor of een andere test gebruikt.

Daarom zei ik ook 99% beter dan het niet hebben van een powermeter :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
Als je ooit wil beginnen met trainen op schema is het hebben van PM wel handig.
Voor mij gesproken helpt mijn powermeter mij wel met pacen van een rit. (vooral de langere ritten/klimmen)
Ik weet mijn FTP, mijn duurzone, maar ik weet ook ondertussen hoelang ik bijv tegenwind met een bepaalde wattage kan beuken. Als je dan wat fietsmaatjes hoort roepen dat t zachter moet en jij denkt mwa ik hou dit nog wel even vol, is altijd leuk :D
Dat was voorheen echt nog wel lastig inschatten. Ja hartslag op een gegeven moment 180 zien is ook wel een indicator dat je t moeilijk heb.(maar niet hetzelfde)

Tis een leuke gimmick/gadget, die je als gewone mens natuurlijk nooit echt ''nodig heb'' maar als die powermeter voor data zorgt, en data zorgt ervoor dat je wat meer gedreven, structuur krijgt in je ritjes, waar je weer plezier van krijgt is het altijd een leuke koop toch. Een nieuwe carbon fiets met Aero stuur en wielen en elektrisch schakelen kost sommige 5000+ omdat ze er energie van krijgen en tikken het vaak met hun ogen dicht af en hoor je niet. Lekker doen!

Ik rij tevens sinds een jaar of wat op een 4iii gen3, batterij gaat +- rond 800 uur mee. Koste mij in aanbieding 220 euro, en bij een fietsenmaker laten installeren tijdens een beurtje maar een beetje handige Harry kan hem er zo zelf op zetten. Nog nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:00

Kluus

Gang is alles

Tinusvolkel schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:32:
Ach als elke aankoop hier verantwoord moet worden dan kan dit topic hier wel sluiten >:)

Hier 2 jaar geleden een duo shi gekocht omdat ik het prijsverschil met een uno te klein vond, maar achteraf fietste ik altijd 49-51 of 50-50 dus heel veel meerwaarde had het voor mij niet.

De rechter is gesneuveld maar heb netjes een nieuwe gekregen, en die zit nog in de verpakking.
Toen ik vorig jaar over stapte van single sided naar Favero DUO ben ik er achter gekomen dat mijn L/R afwijking toch consequent een stuk groter is dan ik had gedacht, namelijk 54/46. Geen idee wat ik verder met dat gegeven moet maar het verklaart wel dat mijn vermogen met single sided PM's altijd een stuk hoger was dan op de Tacx en mijn MTB waar ik een spider PM op heb.

Een L/R meter vind ik dus niet perse relevant (wel "leuk") maar ik moet dus in ieder geval altijd iets hebben wat het totaal meet en dan is het gelijk goed te vergelijken met elkaar is mijn ervaring. Dat is een ander voordeel van pedaal powermeters, ook de UNO, dat je makkelijk onderling PMs kan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 15:17

McMiGHtY

- burp -

Ach..soms wil je gewoon een extra veldje op je fietscomputer hebben toch?

(En na verloop van tijd is het best fijn om op lange ritten of tegen wind te gebruiken om te kunnen pacen)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 00:06
Nu we het toch over powermeters hebben; ik zag in de Garmin statistieken dat ik een pedaal offset heb op rechts van ca 8mm. Links is 0. Dit is consistent over meerdere ritten. Betekent dit schoenplaatje iets aanpassen of lekker laten zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Kluus schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:10:
[...]

Toen ik vorig jaar over stapte van single sided naar Favero DUO ben ik er achter gekomen dat mijn L/R afwijking toch consequent een stuk groter is dan ik had gedacht, namelijk 54/46. Geen idee wat ik verder met dat gegeven moet maar het verklaart wel dat mijn vermogen met single sided PM's altijd een stuk hoger was dan op de Tacx en mijn MTB waar ik een spider PM op heb.

Een L/R meter vind ik dus niet perse relevant (wel "leuk") maar ik moet dus in ieder geval altijd iets hebben wat het totaal meet en dan is het gelijk goed te vergelijken met elkaar is mijn ervaring. Dat is een ander voordeel van pedaal powermeters, ook de UNO, dat je makkelijk onderling PMs kan vergelijken.
Je weet pas of je hem nodig hebt als je hem hebt, wat dus bij jou wel het geval was.
Heb nu op m'n nieuwe fiets ook weer ingebouwde dual powermeter, een maat heeft wel interesse in m'n "oude" flavo duo shi en die heeft een jaar terug z'n enkel gebroken dus ben wel benieuwd of je dat terug ziet.
McMiGHtY schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:13:
Ach..soms wil je gewoon een extra veldje op je fietscomputer hebben toch?

(En na verloop van tijd is het best fijn om op lange ritten of tegen wind te gebruiken om te kunnen pacen)
Idd, en altijd leuk om achteraf een mailtje te krijgen van intervals.icu dat je eFTP gestegen is :)

[ Voor 7% gewijzigd door Tinusvolkel op 27-03-2024 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:00

Kluus

Gang is alles

Tinusvolkel schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:17:
[...]

Je weet pas of je hem nodig hebt als je hem hebt, wat dus bij jou wel het geval was.
Heb nu op m'n nieuwe fiets ook weer ingebouwde dual powermeter, een maat heeft wel interesse in m'n "oude" flavo duo shi en die heeft een jaar terug z'n enkel gebroken dus ben wel benieuwd of je dat terug ziet.
1,5 jaar geleden had ik een beetje hernia-achtige klachten die flink uitstraalde naar mijn rechterbeen. Tijdens het fietsen had ik er op zich geen last van, meer tijdens lopen en vooral stil staan, maar ik ben wel benieuwd of het daar aan ligt bij mij. Helaas weet ik dat niet want daarvoor had ik nog geen dubbele meting. Ik ben ook gewoon een beetje krom gebouwd met een scoliose, dus het kan aan vanalles liggen. :+

De les is met name dat een single-sided pm voor mij een overschatting geeft, of dat erg is als je altijd met dezelfde PM meet is wat anders, voor je moraal kan het wel goed zijn >:). In mijn geval, als je met meerdere PMs werkt waarvan een aantal (Tacx en MTB) een totaal meting doen, is het minder handig.

Ik weet verder niet om het te trainen is om de boel meer in balans te krijgen en of je dat uberhaupt moet willen. Vooralsnog accepteer ik het gewoon zoals het is, het fietsen gaat nog goed genoeg verder :D.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 27-03-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:34
@mhr-zip

Die 4iii powermeter left crank heb ik op mijn GRX gemonteerd.
EDIT klopt niet, ik heb een stages powermeter 105 left crank, maar goed de crank is hetzelfde.

Maar dat van de Q factor wist ik niet.
Ik heb de cranks (de GRX en de 105) uitvoerig naast elkaar bekeken en vergeleken.
Ik heb toen geen afwijking gezien. Meten is lastig door de gegolfde vorm van de cranks.

Heb je meer info hierover?

[ Voor 16% gewijzigd door mountainbiker op 27-03-2024 11:13 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:31
@mountainbiker Volgens Shimano zit er idd verschil in Q-factor (5mm, 2,5 per kant) tussen 105 en GRX(-600) maar ik kon ook op het oog geen verschil zien en merk ook geen verschil als ik hem op mijn gravelbike zet. Maar niet iedereen is ook even gevoelig voor zulke afwijkingen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:41

joker1977

Tweakert

Kluus schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:30:
[...]

1,5 jaar geleden had ik een beetje hernia-achtige klachten die flink uitstraalde naar mijn rechterbeen. Tijdens het fietsen had ik er op zich geen last van, meer tijdens lopen en vooral stil staan, maar ik ben wel benieuwd of het daar aan ligt bij mij. Helaas weet ik dat niet want daarvoor had ik nog geen dubbele meting. Ik ben ook gewoon een beetje krom gebouwd met een scoliose, dus het kan aan vanalles liggen. :+

De les is met name dat een single-sided pm voor mij een overschatting geeft, of dat erg is als je altijd met dezelfde PM meet is wat anders, voor je moraal kan het wel goed zijn >:). In mijn geval, als je met meerdere PMs werkt waarvan een aantal (Tacx en MTB) een totaal meting doen, is het minder handig.

Ik weet verder niet om het te trainen is om de boel meer in balans te krijgen en of je dat uberhaupt moet willen. Vooralsnog accepteer ik het gewoon zoals het is, het fietsen gaat nog goed genoeg verder :D.
Heb soortgelijk probleem, maar andersom: Ik lijk minder te trappen met links dan met rechts, met als gevolg dat ik een onderschatting heb in mijn vermogens. Super-irritant, als je dan blokjes op Zwift doet zijn ze te makkelijk, als je een FTP-test op Zwift doet krijg je het probleem dat je ze buiten niet meer rondkrijgt...

Heb ook maar dubbelzijdige meter aangeschaft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:35

The Legend

*Plop*

wibblemoo schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:15:
Nu we het toch over powermeters hebben; ik zag in de Garmin statistieken dat ik een pedaal offset heb op rechts van ca 8mm. Links is 0. Dit is consistent over meerdere ritten. Betekent dit schoenplaatje iets aanpassen of lekker laten zitten?
Als je geen klachten hebt, laten zitten zou ik zeggen. Mijn offset is nog groter, links 16mm en rechts 10mm. Met je plaatjes gaan schuiven kan zorgen voor allerlei veranderingen bv. stabiliteit van je voet en de hoek van je enkel, knie en heup die weer klachten kunnen veroorzaken.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Ik heb ook een links rechts verschil (47/53) maar eigenlijk alleen in de duurzone. Zodra ik richting FTP of eroverheen ga wordt het wel 50/50. Dus ook dat kan nog verschillen :)

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 00:06
Het verschil is in de hele rit. Niet zo zeer in kracht maar dit dus:
https://www.garmin.com/en...nce/cycling-dynamics/pco/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Daarom gewoon altijd dual kopen.
Maar serieus: een enkelzijdige is prima als instap, maar foutmarge neemt wel toe.
En ik geloof er niets van dat iemand continu 47/53 trapt.
Ik zie het bij mij soms per dag al verschillen.

Op mijn slechtweer fiets heb ik wel enkelzijdig, maar op rest fietsen allemaal dubbel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
DDX schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:07:
Daarom gewoon altijd dual kopen.
Maar serieus: een enkelzijdige is prima als instap, maar foutmarge neemt wel toe.
En ik geloof er niets van dat iemand continu 47/53 trapt.
Ik zie het bij mij soms per dag al verschillen.

Op mijn slechtweer fiets heb ik wel enkelzijdig, maar op rest fietsen allemaal dubbel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7MECFCTZ8gKi1RPW3wMMG1Rwp4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jWOoTZxfS77RGF4OUcu0PayG.png?f=fotoalbum_large

Er zit iets verschil tussen, maar 53/47 zie ik toch wel echt vaak voorbij komen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Qua gemiddelde zie ik ook veel 47/53 bij mijn ritten buiten. Het typische is wel dat ik in binnen ritjes (zelfde fiets en PM) vaak 50/50 trap. Maar ik zie ook wel duidelijk verschil in Z2 en bijvoorbeeld VO2 power. Hoe hoger de power, des te meer het naar die 50/50 gaat.

Wel eens overigens dat als je dan toch een PM wilt, alleen links vaak prima is. Uiteindelijk heb ik bij mijn nieuwe fiets wel gekozen voor dual Assioma's, omdat het qua kosten niet eens heel veel hoger was dan 4iiii links + pedalen (die ik sowieso nodig had ivm nieuwe fiets).

[ Voor 34% gewijzigd door Phydomir op 27-03-2024 13:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:31
joker1977 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:39:
[...]

[...] Ik lijk minder te trappen met links dan met rechts, met als gevolg dat ik een onderschatting heb in mijn vermogens. Super-irritant,[...]
Ik denk dat dit bij mij ook het probleem zal zijn!! :+

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDEfOSWQqo_cEDl8ugVm3YzCZRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bGePkBvc1bPtoSGXwRbUQ2QG.png?f=fotoalbum_large

Ik ben hier zo te zien redelijk in balans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Zat even te kijken, maar zie zo snel niet dat veloviewer een overzicht hiervan kan weergeven.
@Michaelg waar komt jouw overzicht vandaan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 09:37
Ziet eruit als een intervals.icu overzicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Giku schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:31:
Ziet eruit als een intervals.icu overzicht :)
Ah ja, blijf mij mij leeg als ik avg l/r toevoeg, mogelijk alleen als je betaald hebt.

Pagina: 1 ... 553 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).